Keskustelua hybridiautoista

Lisäksi, sattuuko joku tietämään onko jokin esim. julkishallinnollinen taho, jolta voi pyytää parkkipaikan sähkö-infran speksiä, tai arkkitehtuuripiirroksia? Vai onko tämä taloyhtiön yksityistä tietoa vain?

Olisi aika hieno kortti vetästä yhtiökokouksessa, että muuten meilläpä on jo sähköinfra valmiiksi kunnossa, että tarpeeksi isoja ampeereja varten jo valmiiksi vedetty johdot. Olen nimittäin lukenut, että tätä kautta on onnistuttu joissakin talo-yhtiöissä uusiminen, kun ei vaadi mitään sähkölinjojen uudelleen vetämisiä. Ja mummokin tajuaa että halvalla selviää.
Jos viihdit kertoa tietoa talonyhtiöstäsi, vaikka valmistumisvuosi niin sillä pääsee jo pitkälle. Lakimuutosten myötä olikohan 2016 tjsp jälkeen tehdyt taloyhtiöt niin pitää olla parkkipaikoilla sähköauton lataukseen varaus (joko johdotettu sähköjärjestelmä valmiiksi kunnolla tai sitten putkia vedetty maahan minne saa tulevaisuudessa vietyä paksummat sähkökaapelit)
Taloyhtiöllä on sähkökuvat yleensä kansiossa tallessa esim sähköpääkeskus tilassa. Myös alueen sähköverkkoyhtiöllä on monesti sähkökuvia ainakin joitakin tallessa, kun ne vaativat näitä tietoja sähköliittymää varten.
 
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:



Nissan-Ariya-1.jpg



Nissan-Ariya-47.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:



Nissan-Ariya-1.jpg



Nissan-Ariya-47.jpg
Käsittämättömän ruma saatu ulkoa :O
 
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:



Nissan-Ariya-1.jpg



Nissan-Ariya-47.jpg
TL;DR:

Neljä eri versiota:
- 63 (65) kWh, 160 kW (215 hp) / 300 nm, RWD, 7,5 s (~0 - 100 km/h), 450 km ~= $40 - 46k (?)
- 87 (90) kWh, 175 kW (239 hp) / 300 nm, RWD, 7,6 s (~0 - 100 km/h), 610 km ~= $?
- 63 (65) kWh, 245 kW (335 hp) / 560 nm, AWD, 5,4 s (~0 - 100 km/h), 430 km ~= $?
- 87 (90) kWh, 290 kW (389 hp) / 600 nm, AWD, 5,1 s (~0 - 100 km/h), 580 km ~= $?

Latausnopeus 130 kW (~280 km rangea lisää 30 min). Latausportti CCS tai ChaDeMo (vain Japanissa).

Toimituksen alkaa Japanissa 2021 puolivälissä. Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa toimitukset alkaa 2021 loppuun mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittämättömän ruma saatu ulkoa :O

Nuo rengasten kaaret reilun kymmenen sentin päässä itse renkaasta on aivan käsittämättömät. Eihän se mikään offroad vehje edes ole!

Lisäksi kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella noihin akun kantamiin, koska tuossa kylpy-ammeessa ei ole yläprofiilia lukuunottamatta mitään virtaviivaista.
 
Nuo rengasten kaaret reilun kymmenen sentin päässä itse renkaasta on aivan käsittämättömät. Eihän se mikään offroad vehje edes ole!
Olet varmaan Teslamiehenä samaa mieltä myös Model Y:stä. SUV-mallisissa autoissa nyt vaan tuppaa olemaan tuollaiset pyörän kaaret.

2020-tesla-model-y-long-range-102-1592842278.jpg
 
Tesla Y LR olisi kyllä kova juttu, jos hinta menisi alle 60k€ sen jälkeen kun autoa aletaan valmistaa Saksassa. Tuossa voisi olla oikeasti varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Myös se uusi Mustang täytyy käydä koeajamassa heti kun tulee mahdolliseksi. E-Niron parhaissa tarjouksissa tosiaan alennusta ei listahinnasta saanut senttiäkään..
 
Eiköhän se tuulitunnelissa ole muutamaan otteeseen vieraillut. Aika seppä olet jos pelkästään auton kuvasta voit sanoa.

Ihan yleistietoa on että nuo kömpelöt ja rumat katumaasturi/SUV-möhkäleet kuluttaa noin 10% enemmän juurikin ilmanvastuksen takia.

 
Olet varmaan Teslamiehenä samaa mieltä myös Model Y:stä. SUV-mallisissa autoissa nyt vaan tuppaa olemaan tuollaiset pyörän kaaret.

Aika hyvin olet poteroitunut kun nyt jostain kehäpäättelit, että diggaan Model Y:stä. Lisäksi onhan tossa noin puolet vähemmän tota kaarta, vaikka rumahan tuokin.
 
Rohkeasti muotoiltu toisinkuin Teslat.
Ei tuossa ole muuta rohkeaa kuin ripulipaskan väri. Pisteet siitä, että hyvin geneerisestä muotoilusta huolimatta tunnistaa "Nissaniksi". Toisaalta Qashqai taisi olla ensimmäisiä paljon myyneitä SUV:tä, että sillä perusteella pitääkin muistuttaa perus-nissania :D Eniten minua tässä hommassa vituttaa jälleen yksi paperijulkaisu. 2021 loppuun on pitkä aika.

OT: Käsittämätön toi ylen juttu. Villitystä on vaikea perustella lukee otsikossa ja kuitenkin artikkelista käy selvästi ilmi, että porukka on vaan vaihtanut ennen suositut tila-autot vastaavan tilavuuden SUV:hin. Sen jälkeen höpisee auton korkeudesta jne. Luulis tuossa olevan jo ihan riittävästi perusteita "villitykselle".
 
On sen verran jo pituutta tälläkin, että otanpa vain ADHD kanavan version; tietäjät katsokoot alkuperäisenä.

 
Honda Jazz täyssähkönä tai edes lataushybridinä olisi kiva, mut sensijaan Honda lisäsi vain nuo nolot SUV-muovit renkaiden ympärille:

1594810136463.png
 
Unohtais Jazzit ja tekis Honda e-mallista paremman rangen version :hungry: Tuo Crosstar on kyllä outo, kun HR-V on jo valikoimissa Jazzin pohjalevyllä. Luulis, että siitä olisi ollut järkevä tehdä SUV-tyylinen hybrdin tavallisen Jazzin kaveriksi.

e: Ei sen puoleen, kyllä kovasti kelpais sähkö-Jazz VAG-tripletin tyylisellä hinnoittelulla.
 
Nuo rengasten kaaret reilun kymmenen sentin päässä itse renkaasta on aivan käsittämättömät. Eihän se mikään offroad vehje edes ole!

Lisäksi kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella noihin akun kantamiin, koska tuossa kylpy-ammeessa ei ole yläprofiilia lukuunottamatta mitään virtaviivaista.
Vaikea nähdä miksi tuon Cd olisi erityisesti enemmän kuin jonkun e-niron tjsp.
 
Miillä kruisailen ja vieläkin hymyilyttää ajo sillä 2500 km jälkeen. Range on sitä mitä luvattukin ja näin kesä keleillä usein tullut ajeltua nurkissa 250 ja ollut jäljellä vielä 50 km kun lyönyt laturiin. Käytännössä kaikki matkat tuolla tullut tehtyä, kun ei ole mihinkään yli 200 km päähän tarvinnut ajella. Keskikulutus koko 2500 km aikana on ollut 14 kWh/100 km
 
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.

Erinomainen tulos! Omalla GTE-Passatilla tein tänään myös enkat, eli ajoin yhteensä 43 kilometrin matkan. Reitti piti sisällään ajoa niin taajamassa, kuin maantiellä, josta vajaa puolet meni sorateitä pitkin. Perillä akussa olisi ollut virtaa vielä neljän kilometrin ajoja varten. Mainittakoon kuitenkin, että ajoin melko lailla säästellen, eikä ilmastoinnille ollut tarvetta. Ajoin viikonlopun aikana perheen kanssa myös pidemmän kesälomareissun ilman mitään latauksia, eli autoa on käytetty perushybridin tapaan. Kulutus oli tällöin n. 5,4 litran luokkaa, mihin olen ihan tyytyväinen, kun otetaan huomioon auton korkeahko paino, täysi lasti sekä reittiin sisältyvä yli 200 kilometrin ajo moottoritienopeuksilla.
 
Tai Audi e-tron. Siinä varsinkin todella palikkainen tankki tyylilajin muotoilu - ja sitten myös huono range. En oikein ymmärrä miksi sellaista ilmanvastusta pitää ehdoin tahdoin laittaa.
E-tronin Cd on 0.28. Se ei ole mikään erityisen huono lukema. Onhan se toki isompi kuin Teslan, mutta vähemmän kuin esim. tuon Niron 0.29.

Auto on toki iso, mutta ei isoa autoa voi tehdä pieneksi.

WLTP ajetaan myös keskimäärin niin alhaisilla nopeuksilla, että huono range siinä johtuu voimalinjan huonoudesta.

Cd:n (eli aerodynaamisuuden) arviointi ulkonäöstä ei ole hirveän helppoa.

 
E-tronin Cd on 0.28. Se ei ole mikään erityisen huono lukema. Onhan se toki isompi kuin Teslan, mutta vähemmän kuin esim. tuon Niron 0.29.

Auto on toki iso, mutta ei isoa autoa voi tehdä pieneksi.

WLTP ajetaan myös keskimäärin niin alhaisilla nopeuksilla, että huono range siinä johtuu voimalinjan huonoudesta.

Cd:n (eli aerodynaamisuuden) arviointi ulkonäöstä ei ole hirveän helppoa.

Alhaisen keskinopeuden takia WLTP on myös käytännössä aika huono mittari auton todellisen toimintamatkan arviointiin. Pitkät siirtymät ovat niitä, joilla toimintasäde on tärkeää, ja ne ajetaan tyypillisesti melko korkeilla nopeuksilla.
 
Alhaisen keskinopeuden takia WLTP on myös käytännössä aika huono mittari auton todellisen toimintamatkan arviointiin. Pitkät siirtymät ovat niitä, joilla toimintasäde on tärkeää, ja ne ajetaan tyypillisesti melko korkeilla nopeuksilla.
WLTP tosiaan ei anna mitään kuvaa auton motarirangesta.

Tässä tapauksessa vastasin vain viestiin jossa annettiin ymmärtää, että e-tronin surkea range suhteessa akun kokoon johtuisi ilmanvastuksesta. Se on oikeasti vain pieni osa selitystä. Suurempi ongelma on huonon hyötysuhteen voimalinja / moottori.
 
Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
Saksassa voi juuri nyt tilata €54000 hintaan ja toimitusta luvataan lokakuuksi.

Jos pitäisi veikata, niin lähtöhinta Suomessa asettuu tälle ensimmäiselle mallille n. 61 000e:hen.
 
Saksassa voi juuri nyt tilata €54000 hintaan ja toimitusta luvataan lokakuuksi.

Jos pitäisi veikata, niin lähtöhinta Suomessa asettuu tälle ensimmäiselle mallille n. 61 000e:hen.
Olikos tuossa hinnassa niitä Saksan EV-tukia vielä laskettu mukaan?
 
Olikos tuossa hinnassa niitä Saksan EV-tukia vielä laskettu mukaan?
On jotain tukia laskettu mukaan.

1594832770618.png

Hollannissa ja Belgiassa lähdöt ~59000e.

Suomessa lähdöt voivat korkean ALV:n takia mennä yli 60k:n, mutta voin lyödä vetoa että seiskalla alkaviin hintoihin ei nousta.
 
Nämä edellisetkin oli sitten sun mielestä varmaan yhtä rohkeasti muotoiltu, lukuunottamatta sitä ripulipaskan väriä toki.
katso liitettä 414722
katso liitettä 414723

Toki aika tarkat Nissan lasit saa olla, että tunnistaa jollaintavalla Nissaniksi. Geneerinen muotoilukin oikein loistaa:

katso liitettä 414726

katso liitettä 414727
Saat sä siitä pitää, älä nyt hernettä nenään vedä. Qashaihin pistää pari lisämuovia koriin, niin tulos on tuo. Leaf on peruna.
 
Audi E-Tron S



 
Viimeksi muokattu:
E-tronin Cd on 0.28. Se ei ole mikään erityisen huono lukema. Onhan se toki isompi kuin Teslan, mutta vähemmän kuin esim. tuon Niron 0.29.

Auto on toki iso, mutta ei isoa autoa voi tehdä pieneksi.

WLTP ajetaan myös keskimäärin niin alhaisilla nopeuksilla, että huono range siinä johtuu voimalinjan huonoudesta.

Cd:n (eli aerodynaamisuuden) arviointi ulkonäöstä ei ole hirveän helppoa.

Pelkkä cd-kerroin ei vaan kerro ilmanvastuksesta.
 
Käyttöauto ei oikein meinaa ymmärtää takuun merkitystä. Otin yhteyttä huoltoon kyselläkseni Passat GTE:n takuuehtojen sisällöstä. Huoltokirjan perässä olevissa takuuehdoissa todetaan vain lyhyesti, että takuu ei kata tilanteita, joissa "akun kunto on on yli 70 % käytössa olevasta kapasiteetista". Tätä käytössä olevaa kapasiteettia ei vain kerrota missään. Auton ilmoittamien lukujen perusteella akusta saa tällä hetkellä irti 6,6 kWh, joka on tietenkin alle 70 % ilmoitetusta kapasiteetista, mutta ei välttämättä "käytössä olevasta" kapasiteetista.

Huollon vastaus oli, että kapasiteettia ei kerrota, ja jos akun kunto ei täytä takuuehtoja, mittauksesta veloitetaan asiakkaalta. Lisäksi ilmoittivat, että korjauksessa otetaan huomioon saatu käyttöhyöty, joka laskutetaan asiakkaalta. Tämä on tietenkin lain vastaista. Vianetsinnästä voi laskuttaa asiakkaalta vain, jos tavara on toimitettu tutkittavaksi selvästi tarpeettomasti, ja takuun alaisen vian korjaamisen on oltava aina ilmaista, kaikki asian hoitamista koskevat kulut mukaanlukien.

Seuraavaksi sitten kuluttajaneuvojaan yhteyttä.
 
Audi E-Tron S





Laitetaanko veikkaustoimisto pystyyn kuinka monta vuotta kestää ennen kuin perinteiset autovalmistajat pääsee feikkiritilä-fixaatiostaan?

Tällä hetkellähän se on varmaan todella vaikeaa kun bensamaailmassa ritilät on menny jo aivan järjettömän kokosiks virityksiks. Asiakkaille, joille on just opetettu että kattokaa näin järjettömän iso sen ritilän kuuluu olla, pitääkin nyt myydä auto, jossa sitä ei oikeasti tarvitse mihinkään.

Veikkaan että 5 vuotta saadaan ainakin katella kaiken maailman turhake ritilämuovi-viritelmiä.
 
Laitetaanko veikkaustoimisto pystyyn kuinka monta vuotta kestää ennen kuin perinteiset autovalmistajat pääsee feikkiritilä-fixaatiostaan?

Tällä hetkellähän se on varmaan todella vaikeaa kun bensamaailmassa ritilät on menny jo aivan järjettömän kokosiks virityksiks. Asiakkaille, joille on just opetettu että kattokaa näin järjettömän iso sen ritilän kuuluu olla, pitääkin nyt myydä auto, jossa sitä ei oikeasti tarvitse mihinkään.

Veikkaan että 5 vuotta saadaan ainakin katella kaiken maailman turhake ritilämuovi-viritelmiä.
Tesla Model S:ssä oli valemaski 2012-2016. Eiköhän se lähde ekassa faceliftissä perinteisiltäkin merkeiltä.
 
Laitetaanko veikkaustoimisto pystyyn kuinka monta vuotta kestää ennen kuin perinteiset autovalmistajat pääsee feikkiritilä-fixaatiostaan?

Tällä hetkellähän se on varmaan todella vaikeaa kun bensamaailmassa ritilät on menny jo aivan järjettömän kokosiks virityksiks. Asiakkaille, joille on just opetettu että kattokaa näin järjettömän iso sen ritilän kuuluu olla, pitääkin nyt myydä auto, jossa sitä ei oikeasti tarvitse mihinkään.

Veikkaan että 5 vuotta saadaan ainakin katella kaiken maailman turhake ritilämuovi-viritelmiä.
Veikkaan, että noin promillea ostajista kiinnostaa eturitilän koko ja muut ominaisuudet painaa enemmän. Tää on näitä Tesla ostajien ihme fiksaatioita joilla perustellaan omia autoja. Sama juttu kun 0-100km/h aika.
 
En usko, että ne katoaa vuosikymmenessäkään, kaikilla (muilla) valmistajilla on sukunäkönsä, joka liittyy varsinkin maskiin vuosikymmenien takaa. Eikä sillä sinällään väliä ole, jonkinlainen jäähdytys tarvitaan ja maskin taakse sen saa nätisti, säilyttäen sukunäön merkillä. (Jaguar, Audi, MB, Volvo/Polestar...)

Evoluutiota tapahtuu, mutten usko revoluutioon.
 
Laitetaanko veikkaustoimisto pystyyn kuinka monta vuotta kestää ennen kuin perinteiset autovalmistajat pääsee feikkiritilä-fixaatiostaan?

Tällä hetkellähän se on varmaan todella vaikeaa kun bensamaailmassa ritilät on menny jo aivan järjettömän kokosiks virityksiks. Asiakkaille, joille on just opetettu että kattokaa näin järjettömän iso sen ritilän kuuluu olla, pitääkin nyt myydä auto, jossa sitä ei oikeasti tarvitse mihinkään.

Veikkaan että 5 vuotta saadaan ainakin katella kaiken maailman turhake ritilämuovi-viritelmiä.
Volkswagen ID.3:ssa näyttäisi olevan ihan järkevä maski. Saman konsernin Cupra el-Borniin on kyllä vähän lisätty koristuksia. :)
 
Veikkaan, että noin promillea ostajista kiinnostaa eturitilän koko ja muut ominaisuudet painaa enemmän. Tää on näitä Tesla ostajien ihme fiksaatioita joilla perustellaan omia autoja. Sama juttu kun 0-100km/h aika.
Meinaat että kiinnostus miten auto kiihtyy on jotain teslakuskien fiksaatioita ja muille täysin yhdentekevää?
 
Volkswagen ID.3:ssa näyttäisi olevan ihan järkevä maski. Saman konsernin Cupra el-Borniin on kyllä vähän lisätty koristuksia. :)

Niinpä muuten on, ja kokoluokkakin on just tollanen akuston ja ilmastoinnin tarpeisiin vain. Tuossa eilisessä Ariyassa on oikein erityisen korkee. Ei sentään ritilöintikuviota, mutta todella korkea fasadi kuitenkin. Vähän niiku villin lännen talojen edustat.
 
Laitetaanko veikkaustoimisto pystyyn kuinka monta vuotta kestää ennen kuin perinteiset autovalmistajat pääsee feikkiritilä-fixaatiostaan?
Kaikista Volkkarin ID-malleista ja melkein kaikista tulevista MEB-pohjalevyyn perustuvista malleista puuttuu ritilä. Toisaalta jonkinlainen tunnistettava maski valojen muotoilun kanssa toimii myös auton ja autonvalmistajan identiteettinä. Muutenhan autot näyttäisivät aika samankaltaisilta.
 
Meinaat että kiinnostus miten auto kiihtyy on jotain teslakuskien fiksaatioita ja muille täysin yhdentekevää?
Kyllä. Suurin osa ei välitä kiihtyykö auto 3 sekassa vai 5 sekassa. Sama juttu kiihtyykö se 8 sekassa vai 10 sekassa. Riippuen markkinasegmentistä. Aygoa ja Taycania ei kannata verrata keskenään. Ne ketkä siitä vänkää näillä foorumilla ei edusta enemmistöä.
 
Jostain olen lukenut väitteitä, että sähköautot mahdollistaisivat autojen aika radikaalia uudelleenmuotoilua, mutta ei voida ihan päästää mopoa keulimaan, kun kuluttajat eivät ole valmiita liian radikaaleihin muutoksiin kerralla. :)
 
Tuossa eilisessä Ariyassa on oikein erityisen korkee. Ei sentään ritilöintikuviota, mutta todella korkea fasadi kuitenkin. Vähän niiku villin lännen talojen edustat.
Mitä ihmeen haittaa tuosta Ariyan tummenetusta maskista on. Ei se ole mikään feikki-ilmanottoaukko, vaan sileä tummennettu osa mikä on osa muotoilua, väritystä ja persoonaa siinä missä tummennetut katot ja etu- ja takavalojen muotoilu.

Näyttäisi Model S:ssä ja X:ssä olevan myös maski edelleen ja iso läjä ilmanottoaukkoja edessä.
 
Jostain olen lukenut väitteitä, että sähköautot mahdollistaisivat autojen aika radikaalia uudelleenmuotoilua, mutta ei voida ihan päästää mopoa keulimaan, kun kuluttajat eivät ole valmiita liian radikaaleihin muutoksiin kerralla. :)
Voisi varmaan tehdä kyllä mitä vaan melkeen, kun ei periaatteessa mitään konepeltiä tarvita kun ei moottorin tai minkään muunkaan tarvitse olla siinä edessä. Tosin en tiedä kuinka paljon tavaraa on esim kuskin edessä oltava jotta auto läpäisee törmäystestit? Muutenhan voisi tehdä jonkun pisaran muotoisen auton vaikka jossa kuski istuu ihan edessä, josko se vaikka pienentäisi ilmanvastusta?
 
Kyllä. Suurin osa ei välitä kiihtyykö auto 3 sekassa vai 5 sekassa. Sama juttu kiihtyykö se 8 sekassa vai 10 sekassa. Riippuen markkinasegmentistä. Aygoa ja Taycania ei kannata verrata keskenään. Ne ketkä siitä vänkää näillä foorumilla ei edusta enemmistöä.

Tähän ehdoton sama. Tottakai aina tehokkaampi auto on ihan kiva, mutta ei se mikään ykkösjuttu ole autoa ostettaessa. Monella "0-100 3s Tesla voittaa jee!" - janarilla ei varmaan ole juurikaan kokemusta autoilusta. Omassa autossa on nyt vähän yli 200 heppaa ja harvemmin tulee sellainen olo että kaipaisin lisää. Muilla asioilla on valtaosalle suurempi merkitys. Ottaisin esimerkiksi ennemmin vaikka nykyiseen autoon kunnon HUDin kuin 100hv lisää.

Ja tottakai rajattomalla budjetilla ottaisin sen tehokkaimman mallinkin ihan varalta, mutta harvalla on rahaa niin paljon. Itseasiassa jo nyt nuo ~60k€ autot ovat mielestäni aika kalliita. Normituloiselle tuo on helposti vuoden bruttopalkka ja se on jo aika paljon sijoittaa autoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 841
Viestejä
4 485 426
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom