Sama pätee tuohon testiin, varmaankin auton voi optimoida läpäisemään testi mutta onko se tosiasiassa normaalikäytössä hyvä asia vai ei?
miten auton hyvä käytös ääritilanteeasa voisi mitenkäänpäin ajateltuna olla huono juttu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama pätee tuohon testiin, varmaankin auton voi optimoida läpäisemään testi mutta onko se tosiasiassa normaalikäytössä hyvä asia vai ei?
Tiedä sitten kuinka moni oikeasti tuollaisen väistöliikkeen tekisi.
Jos asioita optimoidaan toimimaan ääriolosuhteissa niin ne ei toimi sitten kunnolla tavanomaisissa käyttöolosuhteissa. Esimerkkinä kisakäyttöön tehdyt jarrut toimii normaaliajossa huonosti. Myös ääriominaisuuksia varten optimoidut renkaat toimivat tavanomaisissa olosuhteissa huonosti.
Veikkaanpa, että tuo Octavia ja Passat on kuitenkin sata kertaa parempia ajaa kuin joku Volvo joka tuon testin läpäisee.
Minä vaihdatin tällaisen kellokytkimen (2,5 din paikkaa) vikavirtasuojaan (2 din paikkaa) ja energiamittariin (1 din paikka). Etulevyn aukkoa levennettiin hieman. Asennus kesti tunnin. Osat tilasin Amazon.de. Asennuksineen se maksoi n. 130€.Oma kokemus pienen kerrostaloyhtiön lämmityspaikan muuttamiseksi latausasemaksi.
Sähköauton ostettuani laitoin isännöitsijälle ja taloyhtiöön viestiä eri toteutusvaihtoehdoista. 1) joko itse maksan lystin 2) taloyhtiö tekee investoinnin puolijulkiseen sähköautopaikkaan (tämä oli hyvin epätodennäköinen skenaario jo kysyttäessä vaikkakin talossa on kauppoja/palvelualan yrityksiä)
Paikalliselta sähköasennuksia tekevältä firmalta pyysin kustannusarviot. satmaticista, type2 latausasemasta rfid tageillä yhdellä paikalla ja kahdella paikalla. Tarjous tuli kun vähän kyseli perään, saatesanoilla et "ei sinne päästä mitään asentamaan, koska taloyhtiön muutosvastarinta."
No taloyhtiöltä tuli lupa omakustanteiseen lataus-aseman hommaamiseen. Se karsi sitten type2 latausaseman pois lataus aseman hinta/latausnopeuden/omat ajot pohdinnan jälkeen.
Joten tuli päädyttyä sitten vaihtamaan nykyisen lämmitystolppa tuohon satmaticin pömpeliin 8MMO466S
Käytetystä energiasta ilmoitan mittarilukeman neljä kertaa vuoteen isännöintiin ja sen mukaan tulee sit lasku.
TLDR: Lupa tuon asentamiseen tuli, kun maksoin itse muutoskulut ja latausaseman, sekä yhtiöstä pois muuttaessani latausasema pitää muuttaa takaisin lämmitystolpaksi.
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Se on eri asia, että miten etukenossa asiassa kannattaa edetä. Näköjään muutaman kuukauden takaisen tilaston perusteella 0,2% liikenteessä olevista autoista on sähköautoja ja 1,1% ladattavia hybridejä. Jotenkin veikkaan, että lataustekniikka ei ainakaan kallistu, jos ei-pakottavaa hankintaa lykkää hieman.Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.
Piti asiasta tai ei.
Tässä on myös aika vahva muna-kana ongelma: kun latausverkkoa ei ole 95% ostaa ennemmin polttiksen kuin alkaa säätämään yhtiön kanssa ja kun 95% ostaa polttiksen ei enemmistöä kiinnosta rakentaa latausverkkoa.Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.
Piti asiasta tai ei.
Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.
Piti asiasta tai ei.
Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.Itse suosittelen rehdisti jokaisen kämppän ostoa edes harkitsevan laittamaan viestiä sinne isännöintiin ja kysyvän siitä latausmahiksesta. Itseasiassa jos ja kun aikoo hommata edes vuokrakämpän, niin kannattaa ehdottomasti kysellä vuokraisännältä tuosta. Vuokraisäntää kiinnostaa kyllä, mikäli tuo on hyvän vuokralaisen saamisen edellytys. He haluavat kyllä tehdä massia ja asiakkaat kiinnostavat.
Kun noita kyselyitä sinne taloyhtiön toimitusjohtajan pöydälle saapuu useampia, niin kyllä siellä vähitellen tajutaan, että niille paikoille on kysyntää ja ne ovat oleellisia jos halutaan säilyttää asunto-osakkeiden arvo.
Itse ainakin aion tuon tehdä, riippumatta siitä että onko minulla sähköautoa vai ei sitten kun muutan seuraavaan asuntoon.
Itse olen vähän sitä mieltä, että sen halua taloyhtiöni päättävän minun puolestani, että minkälaisen auton voin hommata. Jos maksan satoja tuhansia euroja jostain, niin kyllä sillä rahalla pitää voida jo vaatiakin jotain.Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.
Ja monessa yhtiössä ei ole kun muutamia autopaikkoja. Meillä on alle kolmannekselle asuntoja autopaikka ja paikat ovat kaikki vuokrapaikkoja. Ne joilla ei ole paikkaa/autoa eivät taatusti halua maksaa penniäkään tuollaisesta ja ne joilla on paikka niin tuskin haluavat inevstoida lataukseen kun paikka on vaan vuokrapaikka. Eli jos maksaisi kaikki kaapelityöt jne jne jotka voivat olla äkkiä tuhansia euroja ja sitten syystä x menetät vuokrapaikan niin sinne meni rahat.Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Vuosi | Ladattavien osuus ensirekisteröinnistä |
2015 | 0,6 % |
2016 | 1,2 % |
2017 | 2,6 % |
2018 | 4,7 % |
2019 | 6,9 % |
1-6, 2020 | 15,5 % |
Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Lisäksi 26% sähkö- ja 29% plugin-hybridiautoilijoista yleensä asuu rivi- tai kerrostaloissa, eli reilut 8000 ladattavaa autoa tarvitsee tällä hetkellä kotilatausta taloyhtiössä (oletan, että paritalossa asia hoituu helpommin joten en laske mukaan). Ja jos Suomessa on n. 88 000 taloyhtiötä, niin keskimäärin yhdessä taloyhtiössä kymmenestä asiaa pitäisi käsitellä edes sen yhden latausauton osalta. Aika harvaa tämä siis edelleen koskee.Se on eri asia, että miten etukenossa asiassa kannattaa edetä. Näköjään muutaman kuukauden takaisen tilaston perusteella 0,2% liikenteessä olevista autoista on sähköautoja ja 1,1% ladattavia hybridejä. Jotenkin veikkaan, että lataustekniikka ei ainakaan kallistu, jos ei-pakottavaa hankintaa lykkää hieman.
Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.
Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.
Tämän takia on tärkeää että on massia asua omassa talossa.Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.
Näitä tapauksia kun asuu monta samassa talossa niin vaikeaksi menee kaikki kehittäminen, mutta näin se vaan menee. Se mikä on toisille järkevää on jollekin muulle todella typerää.
Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.Noniin, BMW julkisti täyssähköisen iX3 SUV:n. Ulkoiselta habitukseltaan siis käytännössä BMW X3, mutta 460 km WLTP range, 80kWh akku, 0-100 km/h 6.8 sekuntia ja saatavilla pelkästään takavet....
...Eiku ei mitään.
2021 BMW iX3 Revealed As The Brand’s First Electric SUV With 285 Miles Of Range | Carscoops
The fully electric BMW iX3 packs a 282 HP electric motor and can reach 80 percent charge in 30 minutes.www.carscoops.com
WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.
WLTP-kulutus huomioi lataushäviöt.WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
Mun nopealla matematiikalla 74 jaettuna 18,5-19,5 saadaan 380-400km.WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
Yllä olikin lataushäviöistä mutta tuo on luultavasti lähempänä todellista kesäolosuhteiden toimintamatkaa. Näin se on tosin yleensäkin: NEDC:llä ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen ja WLTP edustaa lähinnä sellaista taloudellisuusajon teoreettista maksimia.Mun nopealla matematiikalla 74 jaettuna 18,5-19,5 saadaan 380-400km.
Tiedä sitten mitä ajonopeutta tai WTLP -syklin osuutta nuo annetut kulutuslukemat vastaavat:WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
Kaikki valmistajat sen WLTP lukeman mahdollisimman optimoidulla setillä. BMW:llä ei ole vielä virallisia lukemia, joten ilmoittavat vain jonkun ei-virallisen arvon.Tuskin tuo annettu haitari tosiaan on koko totuus ja max. 460 km on saatu, kun kaikki on väännetty optimiasentoon. Näiden lukemien (akku, range) ilmoittamisessa on vielä valmistajillakin oppimiskäyrää jäljellä, kun on niin monta muuttujaa. Paljon kuluttavia autoja varmaan aletaan markkinoita akun kapasiteetilla ja energiatehokkaita pikkuakkuisia sitten pänvastoin rangella. Montakohan vuotta menee, että iltapaskoissa on ensimmäiset valittamassa, että myytiin tämä 80 kWh akku mulle, mutta siitä olikin nettoja käytettävissä vain osa ja ei tämän range riitä mihinkään :|
Eurooppalaiset valmistajat on auttamatta pahasti jäljessä kun ovat pitkään keskittyneet plugareihin täyssähköjen sijaan.
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
Kieltämättä itsekin samoilla linjoilla tuon C-pilarin suhteen...Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
Onko nyt niinkään yllätys, kun on tehty vanhan pohjalle hinta edellä? Ei tuota nyt virtaviivaiseksi voi sanoa, joka tietysti kostautuu mitä kovempaa mennään.Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.
Hyundai IONIQ Electric todistetusti pienikulutuksisin sähköauto - Hyundai
Hyundai - 5 vuoden takuulla ilman kilometrirajaawww.hyundai.fi
Sama tuli itsellänikin ensimmäisenä mieleen, että keula muistuttaa jotenkin peugeot-renault akselia.Näyttää ihan pösöltä.
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.
Hyundai IONIQ Electric todistetusti pienikulutuksisin sähköauto - Hyundai
Hyundai - 5 vuoden takuulla ilman kilometrirajaawww.hyundai.fi
Itse aina vaan ihmettelen näissä testeissä kun ajonopeudesta ei puhuta mitään. Kyllä Miilläkin pääsee 8kWh/100km lukemiin kun ajellaan kaupunkinopeuksia. Miten lienee nuo ecorunin säännöt menee, en jaksa kaivella.
Mielenkiintoinen julkaisu myös tuo huomenna tapahtuva Nissan Ariyan julkaisu:
2021 Nissan Ariya Is All Charged Up For Its Big Debut Tomorrow | Carscoops
Here are the first pictures of Nissan's new production electric crossoverwww.carscoops.com
Pitäisi olla ulkonäöltään suht lähellä konseptia:
Öö, meinaat että Tesla on keksinyt pyöreän kattolinjan?Kovin on tutun oloinen
En puhunut mistään ecorun testistä vaan ihan virallisesta ilmoitetusta kulutuksesta. Ioniqilla on pienempi kulutus kuin Miillä, tosin hintaakin on tuplasti enemmän.
Mii on taatusti hyvä ja järkevänhintainen kaupunkiauto. Suunnittelussa on vain menty budjetti edellä.. Sen takia Ioniqilla on hieman pienempi kulutus.
Noi kulutustiedot kävin katsomassa Trafin autovertaamosta.
No mites nuo trafin kulutuslukemat on ilmoitettu? Millä ajonopeuksilla?
Miillä moottoritiellä vastatuuleen räntäsateessa 140km/h lasissa, kilpailijoilla suoralla tiellä kesäkelissä 50km/h nopeudella.