Keskustelua hybridiautoista

Tiedä sitten kuinka moni oikeasti tuollaisen väistöliikkeen tekisi.

Sähkö- Passateilla ja Suberbeilla tuskin ketään, ainakaan niin, että pysyisi tiellä. Muilla autoilla vaihtelevasti, mutta eiköhän se suurin onnistumisprosentti riipu kuskin reflekseistä.

Videota katsoessa tuntuu aivan siltä kuin autoissa olisi jotain liikkuvaa tavaraa sisällä.
 
Jos asioita optimoidaan toimimaan ääriolosuhteissa niin ne ei toimi sitten kunnolla tavanomaisissa käyttöolosuhteissa. Esimerkkinä kisakäyttöön tehdyt jarrut toimii normaaliajossa huonosti. Myös ääriominaisuuksia varten optimoidut renkaat toimivat tavanomaisissa olosuhteissa huonosti.

Veikkaanpa, että tuo Octavia ja Passat on kuitenkin sata kertaa parempia ajaa kuin joku Volvo joka tuon testin läpäisee.

tämähän ei tietenkään pidä alkuunkaan paikkaansa. Tehokkaat jarrut ovat tehokkaat aina ja huippurenkaat ovat yleensä huippua niin normaaliajossa kuin ääritilanteissakin (nyt ei puhuta tietenkään mistään race jarruista jotka vaativat lämmöt toimiakseen oikein, tai joistain drag radial renkaista).

lisäksi nuo ei ole missään tilanteessa sen parempia ajaa kuin volvot jne jotka tuon läpäisee heittämällä.
 
Oma kokemus pienen kerrostaloyhtiön lämmityspaikan muuttamiseksi latausasemaksi.
Sähköauton ostettuani laitoin isännöitsijälle ja taloyhtiöön viestiä eri toteutusvaihtoehdoista. 1) joko itse maksan lystin 2) taloyhtiö tekee investoinnin puolijulkiseen sähköautopaikkaan (tämä oli hyvin epätodennäköinen skenaario jo kysyttäessä vaikkakin talossa on kauppoja/palvelualan yrityksiä)
Paikalliselta sähköasennuksia tekevältä firmalta pyysin kustannusarviot. satmaticista, type2 latausasemasta rfid tageillä yhdellä paikalla ja kahdella paikalla. Tarjous tuli kun vähän kyseli perään, saatesanoilla et "ei sinne päästä mitään asentamaan, koska taloyhtiön muutosvastarinta." :D
No taloyhtiöltä tuli lupa omakustanteiseen lataus-aseman hommaamiseen. Se karsi sitten type2 latausaseman pois lataus aseman hinta/latausnopeuden/omat ajot pohdinnan jälkeen.
Joten tuli päädyttyä sitten vaihtamaan nykyisen lämmitystolppa tuohon satmaticin pömpeliin 8MMO466S
Käytetystä energiasta ilmoitan mittarilukeman neljä kertaa vuoteen isännöintiin ja sen mukaan tulee sit lasku.

TLDR: Lupa tuon asentamiseen tuli, kun maksoin itse muutoskulut ja latausaseman, sekä yhtiöstä pois muuttaessani latausasema pitää muuttaa takaisin lämmitystolpaksi.
 
Tuntuu kyllä kovin kapeakatseiselta nää taloyhtiöt kun eivät yhtään innostu latauksen mahdollistamisesta saati kuiduista. Vaikka asenne on että enhän mä sitä tarvi niin eikö olis hyvä miettiä kämpän mahdollista myyntiä jossai vaiheessa? Jos nyt olisin ostamassa asuntoa en kyllä ostaisi yhtiöstä missä nämä ei ole kunnossa tai edes mietittynä.
 
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
 
Oma kokemus pienen kerrostaloyhtiön lämmityspaikan muuttamiseksi latausasemaksi.
Sähköauton ostettuani laitoin isännöitsijälle ja taloyhtiöön viestiä eri toteutusvaihtoehdoista. 1) joko itse maksan lystin 2) taloyhtiö tekee investoinnin puolijulkiseen sähköautopaikkaan (tämä oli hyvin epätodennäköinen skenaario jo kysyttäessä vaikkakin talossa on kauppoja/palvelualan yrityksiä)
Paikalliselta sähköasennuksia tekevältä firmalta pyysin kustannusarviot. satmaticista, type2 latausasemasta rfid tageillä yhdellä paikalla ja kahdella paikalla. Tarjous tuli kun vähän kyseli perään, saatesanoilla et "ei sinne päästä mitään asentamaan, koska taloyhtiön muutosvastarinta." :D
No taloyhtiöltä tuli lupa omakustanteiseen lataus-aseman hommaamiseen. Se karsi sitten type2 latausaseman pois lataus aseman hinta/latausnopeuden/omat ajot pohdinnan jälkeen.
Joten tuli päädyttyä sitten vaihtamaan nykyisen lämmitystolppa tuohon satmaticin pömpeliin 8MMO466S
Käytetystä energiasta ilmoitan mittarilukeman neljä kertaa vuoteen isännöintiin ja sen mukaan tulee sit lasku.

TLDR: Lupa tuon asentamiseen tuli, kun maksoin itse muutoskulut ja latausaseman, sekä yhtiöstä pois muuttaessani latausasema pitää muuttaa takaisin lämmitystolpaksi.
Minä vaihdatin tällaisen kellokytkimen (2,5 din paikkaa) vikavirtasuojaan (2 din paikkaa) ja energiamittariin (1 din paikka). Etulevyn aukkoa levennettiin hieman. Asennus kesti tunnin. Osat tilasin Amazon.de. Asennuksineen se maksoi n. 130€.
UNI45TVS.gif
 
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.

Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.

Piti asiasta tai ei.
 
Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.

Piti asiasta tai ei.
Se on eri asia, että miten etukenossa asiassa kannattaa edetä. Näköjään muutaman kuukauden takaisen tilaston perusteella 0,2% liikenteessä olevista autoista on sähköautoja ja 1,1% ladattavia hybridejä. Jotenkin veikkaan, että lataustekniikka ei ainakaan kallistu, jos ei-pakottavaa hankintaa lykkää hieman.
 
Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.

Piti asiasta tai ei.
Tässä on myös aika vahva muna-kana ongelma: kun latausverkkoa ei ole 95% ostaa ennemmin polttiksen kuin alkaa säätämään yhtiön kanssa ja kun 95% ostaa polttiksen ei enemmistöä kiinnosta rakentaa latausverkkoa.

Omassa yhtiössä olen koittanut ehdottaa, että tehtäisiin selvitys asiasta niin että kaikille voisi kertoa miten latauspisteen saa jos sellaista tarvii, mutta ei tähänkään ole intoa ollut. Jolloin muna-kana ongelma jatkuu, kun kuka uskaltaa ostaa kymmenien tuhansien sähkiksen jos ei edes tiedä saako latauspaikkaa? Ja selvittelyä ei kannata tehdä, kun eihän kellään edes ole sähköautoa. Meinaan jos olisi edes tiedossa, että n latauspaikkaa tyyppiä x voidaan järjestää osakkaalle hintaa y€, niin kynnys olisi kummasti pienempi, vaikkei mitään rakentelua tehtäisikään ennen kun jollakin on konkreettinen tarve. Yhtiökokouskierto on kuitenkin sen verran hidas, että vähän myöhäistä alkaa selvittelemään kun on autonostohousut jo jalassa.
 
Itse suosittelen rehdisti jokaisen kämppän ostoa edes harkitsevan laittamaan viestiä sinne isännöintiin ja kysyvän siitä latausmahiksesta. Itseasiassa jos ja kun aikoo hommata edes vuokrakämpän, niin kannattaa ehdottomasti kysellä vuokraisännältä tuosta. Vuokraisäntää kiinnostaa kyllä, mikäli tuo on hyvän vuokralaisen saamisen edellytys. He haluavat kyllä tehdä massia ja asiakkaat kiinnostavat.

Kun noita kyselyitä sinne taloyhtiön toimitusjohtajan pöydälle saapuu useampia, niin kyllä siellä vähitellen tajutaan, että niille paikoille on kysyntää ja ne ovat oleellisia jos halutaan säilyttää asunto-osakkeiden arvo.

Itse ainakin aion tuon tehdä, riippumatta siitä että onko minulla sähköautoa vai ei sitten kun muutan seuraavaan asuntoon.
 
Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.

Piti asiasta tai ei.

Kuten olet monta kertaa huomannut niin suomessa takki kääntyy nopeammin kuin osaat tavata sen niin en lähtisi henkeäni pidättelemään "Hiilineutraali Suomi 2030".

Otetaan nyt vaikka malliesimerkiksi kevytautot, kaikki oli valmista, mainokset pyöri TV:ssä, autoja ja muunnossarjoja oli jo myynnissä, niitä oli myyty kuluttajille ja 3kk ennen määräpäivää vedettiin matto alta ja todettiin että eipäs tulekkaan.
 
Itse suosittelen rehdisti jokaisen kämppän ostoa edes harkitsevan laittamaan viestiä sinne isännöintiin ja kysyvän siitä latausmahiksesta. Itseasiassa jos ja kun aikoo hommata edes vuokrakämpän, niin kannattaa ehdottomasti kysellä vuokraisännältä tuosta. Vuokraisäntää kiinnostaa kyllä, mikäli tuo on hyvän vuokralaisen saamisen edellytys. He haluavat kyllä tehdä massia ja asiakkaat kiinnostavat.

Kun noita kyselyitä sinne taloyhtiön toimitusjohtajan pöydälle saapuu useampia, niin kyllä siellä vähitellen tajutaan, että niille paikoille on kysyntää ja ne ovat oleellisia jos halutaan säilyttää asunto-osakkeiden arvo.

Itse ainakin aion tuon tehdä, riippumatta siitä että onko minulla sähköautoa vai ei sitten kun muutan seuraavaan asuntoon.
Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.
 
Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.
Itse olen vähän sitä mieltä, että sen halua taloyhtiöni päättävän minun puolestani, että minkälaisen auton voin hommata. Jos maksan satoja tuhansia euroja jostain, niin kyllä sillä rahalla pitää voida jo vaatiakin jotain.

Tai jos aion siirtyä jonnekin vuokralaiseksi, niin kyllä se kiinnostaa, että rajoittaako latausmahdollisuuden puute mahdollista autovalintaani.

Oleellista ei ole minusta se, että onko asia kriittinen vai ei, vaan se, että se latausinfran kysynnän määrä päätyy näkyväksi tiedoksi sinne taloyhtiöiden investoinneista päättäviin elimiin. Se isännöitsijähän sitä 5v PTS-suunnitelmaa ylläpitää taloyhtiön kanssa pohtii ja jos hänellä on kymmeniä kyselyitä vuositasolla, että saisko latauspaikkoja, niin kyllä siellä aletaan miettiä, että ehkä asialle oikeasti on pakko kohta ruveta tekemään jotain.
 
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Ja monessa yhtiössä ei ole kun muutamia autopaikkoja. Meillä on alle kolmannekselle asuntoja autopaikka ja paikat ovat kaikki vuokrapaikkoja. Ne joilla ei ole paikkaa/autoa eivät taatusti halua maksaa penniäkään tuollaisesta ja ne joilla on paikka niin tuskin haluavat inevstoida lataukseen kun paikka on vaan vuokrapaikka. Eli jos maksaisi kaikki kaapelityöt jne jne jotka voivat olla äkkiä tuhansia euroja ja sitten syystä x menetät vuokrapaikan niin sinne meni rahat.

Sitten on näitä palveluita että joku firma tekee kaiken ilmaiseksi jonka jälkeen sitten lataaminen maksaa todella paljon, niin ei sekään ketään jolla paikka on kiinnosta kun halvempi ajaa sitten polttomoottori autolla.

En tiedä mikä olisi järkevä ja oikeudenmukainen sekä kustannustehokas tapa. Itse ajan polttomoottori autolla ja minulla on paikka. Voisin harkita sähköautoa joskus jos latauksen saisi järjestettyä. Tosin tuskin nyt seuraavaan 10 vuoteen kun ostin juuri suht uuden dieselauton. Mutta seuraava auto voisi olla sitten sähköauto.
 
Tässä on tilastoa autojen ensirekisteröinnistä Suomessa. Luulisi sen kiinnostavan taloyhtiöissäkin. Jos kasvu jatkuu samanlaisena, niin ensi vuonna töpselin saa kiinni kolmannekseen uusista autoista:

Vuosi​
Ladattavien osuus ensirekisteröinnistä​

2015​
0,6 %​

2016​
1,2 %​

2017​
2,6 %​

2018​
4,7 %​

2019​
6,9 %​
1-6, 2020​
15,5 %​
Lähde: Henkilöautojen käyttövoimatilastot - Autoalan Tiedotuskeskus
 
Viimeksi muokattu:
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.
 
Se on eri asia, että miten etukenossa asiassa kannattaa edetä. Näköjään muutaman kuukauden takaisen tilaston perusteella 0,2% liikenteessä olevista autoista on sähköautoja ja 1,1% ladattavia hybridejä. Jotenkin veikkaan, että lataustekniikka ei ainakaan kallistu, jos ei-pakottavaa hankintaa lykkää hieman.
Lisäksi 26% sähkö- ja 29% plugin-hybridiautoilijoista yleensä asuu rivi- tai kerrostaloissa, eli reilut 8000 ladattavaa autoa tarvitsee tällä hetkellä kotilatausta taloyhtiössä (oletan, että paritalossa asia hoituu helpommin joten en laske mukaan). Ja jos Suomessa on n. 88 000 taloyhtiötä, niin keskimäärin yhdessä taloyhtiössä kymmenestä asiaa pitäisi käsitellä edes sen yhden latausauton osalta. Aika harvaa tämä siis edelleen koskee.

Otoksessa täytynee ottaa huomioon, että latausautoilijat luultavammin kuitenkin keskittyvät hiukan arvokkaampiin taloyhtiöihin (autotkin maksavat keskivertoa enemmän) ja trendit tahtovat tarttua, joten ehkä näissä "porvariyhtiöissä" asia tulee esille herkemmin.
 
Tällä hetkellä on suurempi ekoteko järjestää omaan taloyhtiöön latausmahdollisuus kuin vain ajaa itse sähköautolla.. Niin moni sanoo "voisin ottaa sähköauton, jos voisi taloyhtiössä ladata..." ...mut ei sitten edes yritä ajaa asiaa taloyhtiössä eteenpäin kun ei kuitenkaan usko hankkeen läpimenoon. Sen kuuluisan "jonkun muun" olisi hoidettava asia.

Jotenkin ne lämpötolpatkin on melkein joka taloyhtiön parkkipaikalle saatu, niin kyllä niistä ajan myötä saadaan latauspaikatkin.
 

Täältä löytyy keskustelunalkua noista latausratkaisuista. Pitääkin kirjotella lähipäivinä miten omalla kohdalla on hommat edenneet.
 
Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.
Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.
 
Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.
Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.

Näitä tapauksia kun asuu monta samassa talossa niin vaikeaksi menee kaikki kehittäminen, mutta näin se vaan menee. Se mikä on toisille järkevää on jollekin muulle todella typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.

Näitä tapauksia kun asuu monta samassa talossa niin vaikeaksi menee kaikki kehittäminen, mutta näin se vaan menee. Se mikä on toisille järkevää on jollekin muulle todella typerää.
Tämän takia on tärkeää että on massia asua omassa talossa.
 
Noniin, BMW julkisti täyssähköisen iX3 SUV:n. Ulkoiselta habitukseltaan siis käytännössä BMW X3, mutta 460 km WLTP range, 80kWh akku, 0-100 km/h 6.8 sekuntia ja saatavilla pelkästään takavet....

...Eiku ei mitään.

Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.

2021-BMW-iX3-83.jpg
 
Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.

2021-BMW-iX3-83.jpg
WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
 
Mun nopealla matematiikalla 74 jaettuna 18,5-19,5 saadaan 380-400km.
Yllä olikin lataushäviöistä mutta tuo on luultavasti lähempänä todellista kesäolosuhteiden toimintamatkaa. Näin se on tosin yleensäkin: NEDC:llä ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen ja WLTP edustaa lähinnä sellaista taloudellisuusajon teoreettista maksimia.
 
WLTP taitaa vastata kohtuu hyvin maantieajon rangea / jotain kehätiepyöritystä? Motarilla menee sitten enemmän.
 
WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
Tiedä sitten mitä ajonopeutta tai WTLP -syklin osuutta nuo annetut kulutuslukemat vastaavat:
1594728935558.png


Hitaalla (low) osuudella 18,5 KWh/100 km on onneton tulos, mutta toisaalta 19,5 KWh/100 km nopealla (extra high) osuudella ihan hyvä.

Intuitiolla lottoaisin, että tuollainen ICE-muunnettu sähköinen mukamaasturi menee tuohon energiankulutushaarukkaan about ~100-110 km/h tasaisella nopeudella.
 
Tuskin tuo annettu haitari tosiaan on koko totuus ja max. 460 km on saatu, kun kaikki on väännetty optimiasentoon. Näiden lukemien (akku, range) ilmoittamisessa on vielä valmistajillakin oppimiskäyrää jäljellä, kun on niin monta muuttujaa. Paljon kuluttavia autoja varmaan aletaan markkinoita akun kapasiteetilla ja energiatehokkaita pikkuakkuisia sitten pänvastoin rangella. Montakohan vuotta menee, että iltapaskoissa on ensimmäiset valittamassa, että myytiin tämä 80 kWh akku mulle, mutta siitä olikin nettoja käytettävissä vain osa ja ei tämän range riitä mihinkään :|
 
Tuskin tuo annettu haitari tosiaan on koko totuus ja max. 460 km on saatu, kun kaikki on väännetty optimiasentoon. Näiden lukemien (akku, range) ilmoittamisessa on vielä valmistajillakin oppimiskäyrää jäljellä, kun on niin monta muuttujaa. Paljon kuluttavia autoja varmaan aletaan markkinoita akun kapasiteetilla ja energiatehokkaita pikkuakkuisia sitten pänvastoin rangella. Montakohan vuotta menee, että iltapaskoissa on ensimmäiset valittamassa, että myytiin tämä 80 kWh akku mulle, mutta siitä olikin nettoja käytettävissä vain osa ja ei tämän range riitä mihinkään :|
Kaikki valmistajat sen WLTP lukeman mahdollisimman optimoidulla setillä. BMW:llä ei ole vielä virallisia lukemia, joten ilmoittavat vain jonkun ei-virallisen arvon.

Model Y:n WLTP taitaa olla 505km ja listahinta Saksassa 10 000e halvempi + se on vielä neliveto vs. Bemmin takaveto.

Mutta eiväthän BMW:t ikinä mitään hinnalla kilpailevia autoja olekaan olleet.
 
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
 
Bemarin maski tuossa kuvassa näyttää jo melkein KIAlta. Perinteisille valmistajille koittaa vaikeat ajat suunnittelupöydällä kun brändin look menee uusiksi.

Ja kohta kuitenkin tulee Kiinan markkinoilta täällä tuntemattomat valmistajat kuten BYD ohi vasemmalta ja oikealta kun siirrytään massoittain sähköautojen markkinoille. Eurooppalaiset valmistajat on auttamatta pahasti jäljessä kun ovat pitkään keskittyneet plugareihin täyssähköjen sijaan.
 
Eurooppalaiset valmistajat on auttamatta pahasti jäljessä kun ovat pitkään keskittyneet plugareihin täyssähköjen sijaan.

Unohdat nyt Jaguarin ja Volkkarin. iPace on erittäin pätevä vehje ja oli itelläkin vakavasti hankintalistalla. Ja ID3 on ihan oven takana. Siitä varsinkin tulee vakava kilpailija kaikille. Audilla ja Bemarilla varmasti kestää hetken ennen kun ne tajuaa että kukaan ei haluakkaan noita neliön muotosia tankkeja, ja että se muoti meni jo.
 
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.

Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.

 
Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
 
Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
Kieltämättä itsekin samoilla linjoilla tuon C-pilarin suhteen...
 
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.

Onko nyt niinkään yllätys, kun on tehty vanhan pohjalle hinta edellä? Ei tuota nyt virtaviivaiseksi voi sanoa, joka tietysti kostautuu mitä kovempaa mennään.

e: Ei yksi hikinen ritilä laatikkovolvosta pösöä tee :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.

Tullut huomattua hyvin kuinka kulutus kasvaa nopeuteen verrattuna. Meillä on nyt n.600km tullut 2vk ja kulutus n.15kwh\100km. Välillä on päästy sinne 13kwh\100km kulutukseen
 
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.


Itse aina vaan ihmettelen näissä testeissä kun ajonopeudesta ei puhuta mitään. Kyllä Miilläkin pääsee 8kWh/100km lukemiin kun ajellaan kaupunkinopeuksia. Miten lienee nuo ecorunin säännöt menee, en jaksa kaivella.
 
Itse aina vaan ihmettelen näissä testeissä kun ajonopeudesta ei puhuta mitään. Kyllä Miilläkin pääsee 8kWh/100km lukemiin kun ajellaan kaupunkinopeuksia. Miten lienee nuo ecorunin säännöt menee, en jaksa kaivella.

En puhunut mistään ecorun testistä vaan ihan virallisesta ilmoitetusta kulutuksesta. Ioniqilla on pienempi kulutus kuin Miillä, tosin hintaakin on tuplasti enemmän.

Mii on taatusti hyvä ja järkevänhintainen kaupunkiauto. Suunnittelussa on vain menty budjetti edellä.. Sen takia Ioniqilla on hieman pienempi kulutus.

Noi kulutustiedot kävin katsomassa Trafin autovertaamosta.
 
En puhunut mistään ecorun testistä vaan ihan virallisesta ilmoitetusta kulutuksesta. Ioniqilla on pienempi kulutus kuin Miillä, tosin hintaakin on tuplasti enemmän.

Mii on taatusti hyvä ja järkevänhintainen kaupunkiauto. Suunnittelussa on vain menty budjetti edellä.. Sen takia Ioniqilla on hieman pienempi kulutus.

Noi kulutustiedot kävin katsomassa Trafin autovertaamosta.

No mites nuo trafin kulutuslukemat on ilmoitettu? Millä ajonopeuksilla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 485 421
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom