Keskustelua hybridiautoista

Mulla on ainakin täysin virheetön maalipinta. Tosin vielä kolme kuukautta valmistumisen jälkeen ovista valui valkoista vahamaista kotelosuojaa helman päälle. Lähtee pyyhkäisemällä tai vaikka hieman tärpätillä tehostetulla rätillä
Ei mitään ”helmiä” konepellin ulkoreunan saumassa? Sisäpuolella siis. Visuaalisesti tuolla ei nyt ole väliä, mutta ei sen pinnan nyt mitään pehmeitä kuplia pitäis olla näkymättömässäkään paikassa.

Mä olenkin ihmetellyt mitä tuo valkoinen tavara on, samaa on näkynyt. Hyvin pienissä määrin toki.
 
No pitipä käydä katsomassa, itseasiassa siinä volkkarin merkin kohdalla sisäpuolella oli patteja, mutta epäilen että se on sitä liimaa jolla tukiprofiili on kiinni konepelissä.
 
Joo, noi on sellaisia kiinteämpiä patteja. Mulla on pari sellaista hyvinkin pehmää "tyhjää" sisällä pattia, jotka ovat 2x kooltaan noiden suurinpiirtein säännöllisin välimatkoin olevien pattien lisäksi. Samoja peruja ehkä, mutta toleranssit ovat aika isot, jos nuo ovat menneet ihan "normaalina" läpi.
 
Joo, noi on sellaisia kiinteämpiä patteja. Mulla on pari sellaista hyvinkin pehmää "tyhjää" sisällä pattia, jotka ovat 2x kooltaan noiden suurinpiirtein säännöllisin välimatkoin olevien pattien lisäksi. Samoja peruja ehkä, mutta toleranssit ovat aika isot, jos nuo ovat menneet ihan "normaalina" läpi.

Et kuvaa viitsisi laittaa?
 
Et kuvaa viitsisi laittaa?
Eiköhän jokainen joskus jotain maalannut tiedä minkälainen pallo sinne kappaleen alapinnalle tulee kun maalia valuu.. Ei tämä jälki noista muista pateista muuten eroa kuin kokonsa ja joustavuutensa puolesta. Hyvin voi olla niinkin, että liimamassan laittaja on pistänyt homman perseelleen ja siihen on tyynesti maalattu päälle.

e: Kuvat kyllä löytyy, mut katsotaan nyt ensin mitä myyjä sanoo. Myöhempien vuosien ruosteongelman kannalta tätä lähestyn. Ulospäin eivät näy joten saavat vaikka jäädä siihen, kunhan mahdollinen ongelmakohta uudessa tuotteessa on kirjattu ylös ja pistetty rajoittamattomasti myyjän/tehtaan vastuulle (jos ongelmia myöhemmin tulee).
 
Viimeksi muokattu:
Teslan kanssa näppien polttamisen voi välttää sillä, että ottaa liisarin. En tosin tiedä millaisilla ehdoilla niitä nykyisin irtoaa - ei ehkä kovin hyvillä ehdoilla, kun tuntuvat käyvän kaupaksi muutenkin?

Teslan myyntiluvut ovat ottaneet vähiten hittiä korona-epidemiasta - perinteiset autovalmistajat ovat kärsineet paljon pahemmin, joten Teslalla ei varmaan ole yhtä suuria tarpeita hintojen alennuksiin ja hyvien leasing-diilien tarjoamiseen.

Huippuhyvät liisarisopimuksethan ovat usein se tapa millä autovalmistajat lisäävät myyntiä ja kysyntä uhkaa sakata.
Tesla juuri julkaisi q2 kokonaistoimitukset. Tarkat mallikohtaiset tiedot ovat vielä hämärän peitossa (itse en ainakaan löydä), mutta Kiina oli ainoa hyvä markkina uuden tehtaan ja halvempien hintojen myötä. Euroopassa ja Jenkeissä myynti tippui noin puoleen. Model Y söi muiden mallien myyntiä, joten kolmosen myynti saattoi sakata jopa 70-80%. Model 3:sta on vielä varastossa n. 17k autoa ja sen saa halutessaan heti toimitukseen. Kvartaalin alku on tosin yleensä huonoa aikaa ostaa Tesla.

Toki tottahan se on, että muilla valmistajilla on vielä huonompia lukuja. Itse en tosin hätäilisi uuden ostamisen kanssa. Valmistajien on kohta pakko saada tavaraa liikkumaan ja hyviä tarjouksia varmasti tulee syksyn myötä.
 
Tesla juuri julkaisi q2 kokonaistoimitukset. Tarkat mallikohtaiset tiedot ovat vielä hämärän peitossa (itse en ainakaan löydä), mutta Kiina oli ainoa hyvä markkina uuden tehtaan ja halvempien hintojen myötä. Euroopassa ja Jenkeissä myynti tippui noin puoleen. Model Y söi muiden mallien myyntiä, joten kolmosen myynti saattoi sakata jopa 70-80%. Model 3:sta on vielä varastossa n. 17k autoa ja sen saa halutessaan heti toimitukseen. Kvartaalin alku on tosin yleensä huonoa aikaa ostaa Tesla.

Toki tottahan se on, että muilla valmistajilla on vielä huonompia lukuja. Itse en tosin hätäilisi uuden ostamisen kanssa. Valmistajien on kohta pakko saada tavaraa liikkumaan ja hyviä tarjouksia varmasti tulee syksyn myötä.
Tesla näyttäisi tyhjentäneen kaikki varastot ihan täysin, eikä sillä näytä olevan inventaariossa yhtään mitään juuri nyt, siinä missä kuukausi- / pari sitten sillä oli jatkuvasti tarjolla autoja. Muutenkin kun katsoo Y:n surkeaa laatua ja puhetta QA:n erityisen huonosta laadusta Q2:sen loppupuolella, niin ainakin äkkiseltään vaikuttaa siltä, että Teslan myynnit ovat olleet puhtaasti tuotantorajoitteisia, eivätkä kysyntärajoitteisia.

Juuri nyt näyttää ainakin minusta siltä, että Tesla on ainoa valmistaja jonka ei tarvitse alentaa hintoja. Täällä Zürichissä monen muun merkin autoja näkyy -30-40% alennuksilla autokauppojen ikkunoissa.

-
Voin tietty olla väärässä, minulla on vain muutamia satunnaisesti kertyneitä anekdootteja tiedossa. Yksi tuttu osti naurettavan paljon alennetun uuden Peogeotin Pariisissa viime kuussa ja Teslan tapauksessa vastaavia alennusprosentteja ei ole tarjolla.
 
Pitkän pohdinnan ja ainakin kymmenestä erilaisesta autosta tarjouksen saaneena päädyin lopulta kohtuullisen vähän ajettuun, ja erinomaisesti varustettuun, mutta silti kohtuuhintaiseen GTE-Passatiin. Optima olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta parhaat menivät nopeasti alta, samoin kävi jo parin Passatin kohdalla. Harkinnassa oli jopa uusi 530e-bemari, johon varsinkin vaimo mieltyi, ja tarjous oli erinomainen, mutta kyseessä olisi ollut kampanja-auto, josta puuttui muutamia tärkeänä pitämiäni varusteita.

Ajettuani autolla nyt muutaman sadan kilometrin verran, täytyy kyllä kehua auton erinomaista, lähes premium-luokan ajettavuutta. Parin täyden latauksen jälkeen autolla on päässyt 39 ja 42 kilometriä pelkällä sähköllä, joskin ajoin erittäin säästeliäästi rajoituksia noudatellen. Vääntöä ja voimaa riittää hienosti, ja vaihdelaatikko pelaa aivan loistavasti, eli vaihtoja ei käytännössä edes huomaa ja 6. vaihde on käytännössä lähes kaiken aikaa päällä, kun ajetaan taajama-alueen ulkopuolella, jolloin kierrokset ja kulutus eivät nouse hetkellisestikään kovin korkeisiin lukemiin. Eilisen runsaan 130 kilometrin lenkin kulutus jäi 3,4 litraan mihin toki sisältyy täyteen ladatun akun tarjoama apu.
 
Jaksoin kurkistaa naapurissa olevan renault-myymälän ikkunasta sisään. Ei näy jonoksi asti asiakkaita näistä alennushinnoista huolimatta:
E7DE71CF-F681-4AEA-9B55-202E264E0AE6.jpeg

Harmillisen kaukana ja pimeässä tuo kyltti, niin kännykällä ei saanut oikein lisävarusteita listattua. On siellä vissiin paremmat stereot ja penkin lämmitin mainittu isolla.

Ei kyllä herätä ostohaluja.
 
Pitäisi vissin aloittaa mietintä perheen ykkösauton päivityksestä täyssähköön. Nykyinen on siis Optima plugarina ja sen takakontin tilat farkkuna olisi hyvä lähtökohta tilantarpeelle.

Ei vaan tahdo olla kovinkaan montaa vaihtoehtoa, joka tuon tilaehdon täyttää. Itsellä tulee mieleen Kia Soul, Tesla Y, E-tron, Mustang mach-e. Hinta saisi mieluusti olla alle 50ke kuin yli ja sen takia ainakin E-tron tipahtaa pois valikoimasta. Kia Soul on taas sen verran kaamean näköinen, ettei sellaista viitsi pihaan ottaa. Teslaa ja Mustangia ei taas pääse koeajamaan ihan hetkeen.

Mustangin tuo 50k€ versio vaikuttaa tosin aika houkuttelevalta. 75kWh akku ja hinta juuri tuossa 50k€:ssa. Sen tilat tosin saattavat jäädä hiukan pieneksi.

Onko jotain muita vaihtoehtoja vielä? Varmaan taitaa joka tapauksessa kannattaa odottaa loppuvuoteen, jolloin todennäköisesti tehdään kovat alekamppikset, jotta saadaan mahdollisimman paljon autoja myytyä ennen vuoden loppua.
 
Ei vaan tahdo olla kovinkaan montaa vaihtoehtoa, joka tuon tilaehdon täyttää. Itsellä tulee mieleen Kia Soul, Tesla Y, E-tron, Mustang mach-e. Hinta saisi mieluusti olla alle 50ke kuin yli ja sen takia ainakin E-tron tipahtaa pois valikoimasta. Kia Soul on taas sen verran kaamean näköinen, ettei sellaista viitsi pihaan ottaa. Teslaa ja Mustangia ei taas pääse koeajamaan ihan hetkeen.
Mitenkäs Volkswagen Groupin autot? Škoda Enyaq, VW ID.4 tai Audi Q4 e-tron. Niiden tuotannon pitäisi alkaa tänä vuonna ja myynnin alkuvuonna 2021.
 
Mitenkäs Volkswagen Groupin autot? Škoda Enyaq, VW ID.4 tai Audi Q4 e-tron. Niiden tuotannon pitäisi alkaa tänä vuonna ja myynnin alkuvuonna 2021.
Nuo olinkin unohtanut. Tuo Skoda voisi olla kiinnostava, mutta pelkään, että sen hinta karkaa korkeaksi tuolla isolla akulla. Sen pienimmän akun range on vähän turhan niukka. ID.4:stä on vielä aika niukasti tietoa, että voisi sanoa mitään tarkemmin. Täytyy pitää mielessä.
 
Nuo olinkin unohtanut. Tuo Skoda voisi olla kiinnostava, mutta pelkään, että sen hinta karkaa korkeaksi tuolla isolla akulla. Sen pienimmän akun range on vähän turhan niukka. ID.4:stä on vielä aika niukasti tietoa, että voisi sanoa mitään tarkemmin. Täytyy pitää mielessä.

2008 on myös kohtalaisen tilava ja tyylikäs ainakin Souliin verrattuna. Akku toki vähän pieni. Itseä kiinnostaisi ehkä eniten Enyaq sillä keskimmäisellä akulla kun se ottaa luultavasti isompaa paremmin latausta 50 kW:n latureista, koska akun jännite on suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti e-niro ennenkuin Kona. E-Niro on 20cm pidempikin. E-nirostahan tuli (tai tulee) facelift-versio nyt syksyllä, jossa ainakin tyylikkäämpi sisusta.
 
Tuo e-Niro voisi olla itsellekin yksi vaihtoehto. Täytyykin tutustua siihen tarkemmin. Onko e-Nirossa minkäänlaista etäohjausta kännykällä? Jos ei ole niin se on vähän turn off.
 
e-Nirossa taitaa litroissa olla sama kuin Optima plugarissa ( Nirossa on jopa speksien mukaan 10l enempi). Tietty kontin muoto on erilainen.
Optima: 440l
e-Niro: 450l
 
Käsittääkseni vm. 2020 Kona electric pitäisi olla (tai tulla) etäohjaus Bluelink apilla: Hyundai Bluelink Europe – Google Play ‑sovellukset

Luulisi, että 2020 e-Nirossa toimisi myös, koska onhan nuo 95% samat autot.
Kysyin jo tarjousta e-Niroon ja ensimmäisenä myyjä kysyy ennen tarjouksen antamista, että mitä tarkoitin etäohjauksella ja mobiilisovelluksella sekä haluanko autoon lohkolämmittimen tai Webaston...:facepalm: ei lupaa kovinkaan hyvää...
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.

Tuo alennus kertaa kaksi on about auton kate, pitää siitä myyjällekin jäädä jotain.
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.
Korealaisten valmistusmäärät ovat niin naurettavan vähäisiä, että miksi pitäisi antaa alennusta kun kaikki menee kaupaksi listahinnoillakin?
 
E-Niron valmistusmäärät eivät riitä kysyntään nähden. Saksassakin näissä ainakin oli kuukausien toimitusaika.. Liian kysytty auto vai liian pienet valmistusmäärät?
 
Yhtä 64 kwh e-niroa kohti voi valmistaa 7 blugaria (8,9kwh) tai 38 hybridiä (1,56 kwh). Ei ole korealaisille/japanilaisille nii kannattavaa lähteä kannibalisoimaan muiden vähäpäästöisten myyntikatteita halpuutuksilla kun nekin taitaa kaupaksi käydä.

Olen kyllä vielä sitä mieltä, että lähivuodet olisi parempi myydä paljon vähäpäästöisiä hybridejä, jotka toivottavasti korvaa niitä ritsoja sieltä elinkaaren loppupäästä. Ne tulee pysymään käytettyjen markkinoilla vielä 20+ vuotta kun taas alkupään sähköautot mahdollisesti laitetaan kierrätykseen jo paljon aikaisemmin akun hajotessa.
 
Kannattaa muistaa auton elinkaarta miettiessä että nykyisissä sähköautoissa (osassa, ei kaikissa) auton akustoa ei ole tarve vaihtaa kerralla vaan sieltä voidaan uusia riittävän heikkoon kuntoon mennyt moduli.

Sitä mikä on realistinen käyttöikä autolle on hyvä kysymys.. Useimmissa polttomoottoriautoissa 10-15 vuoden jälkeen auto alkaa olemaan käyttöikänsä loppupuolella. Hinnan ratkaisee +15v autoissa se leiman pituus..

Uusissa polttisautoissa tekniikka on hyvinkin kokeellista kun halutaan päästöt alas. Kuka oikeasti luulee että jollain litraisella ahdetulla perheautolla olisi käyttöikää se 20v?

Sähköautoista ei ole vielä riittävästi kokemusta mikä tulee olemaan todellinen elinikä. Yli 10v vanhoja leaffejä on edelleen ajossa, en tiedä mikä on tuollaisen todellinen range enää ton ikäisenä. Myös Tesloja näkyy myynnissä (ainakin mobile. de) joilla on ajettu yli 400tkm. Aika vakuuttava ajomäärä "patteriautolle".
 
Huyndai/Kia hybrideistä ei toki oletuksia voi vielä tehdä. Niissä aika monimutkaiset EGR systeemit, suorasuihkutus sylinteriin, dsg ym, joista voi toki ongelmia vanhemmiten aiheutua. Nyt 3 vuotta vanhana ja 103k ajettuna kyyti ja kulutus on kyllä vielä kuin uudella ajaisi.

Toyotan Yaris, Corolla Hatchback/farkku ym. on jatkumoa Priuksen tekniikasta, joka on kyllä jo käsittääkseni ansainnut oman paikkansa varmatoimisena käytettynä, vaikka vähän enemmänkin ikää ja kilometrejä olisi. Ei imuventtiilitkään pääse karstoittumaan, kun imusarjaruisku vielä 2020 luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Uusissa polttisautoissa tekniikka on hyvinkin kokeellista kun halutaan päästöt alas. Kuka oikeasti luulee että jollain litraisella ahdetulla perheautolla olisi käyttöikää se 20v?

En väitä etteikö tässä olisi totuutta, mutta ainakin niiden pitäminen liikenteessä on paljon halvempaa kuin uusia akustoa sähköautoon....
 
En väitä etteikö tässä olisi totuutta, mutta ainakin niiden pitäminen liikenteessä on paljon halvempaa kuin uusia akustoa sähköautoon....
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
 
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
Maailmalla pajoja toki on, mutta ei taida olla vielä ensimmäistäkään asiaan erikoistunutta pajaa edes pohjoismaissa? Linkatkaapas joku suomalainen tai virolainen paja jolla on netissä hinnasto mitä maksaa hybridin tai sähköauton akun kunnostus.
 
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
Eihän niitä polttomoottoreitakaan tarvitse kokonaisina uusia ostaa (edes nyt).
 
Ihan kiva muuten, mutta toimivat vain Nissan Leafin ympärillä. Eivät mainitse muita merkkejä ollenkaan, esim. Priuksen akuston tmv. kunnostamista.
Eiköhän tämä ole kiinni vain kysynnästä. Kun akkujen takuut alkavat olemaan ummessa, niin luulisi että saadaan tarjolle sekä epävirallisia halvempia akkuja että yrityksiä, jotka kunnostavat akkuja. Mielenkiinnolla odotan saadaanko myös akkuja paremmalla kapasiteetilla, kun kennot kehittyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Korealaisten valmistusmäärät ovat niin naurettavan vähäisiä, että miksi pitäisi antaa alennusta kun kaikki menee kaupaksi listahinnoillakin?
Kuten jo sanoin edellisessä viestissä niin taitaa kauppa käydä liian hyvin, ettei tarvitse antaa alennusta.
 
Eiköhän tämä ole kiinni vain kysynnästä. Kun akkujen takuut alkavat olemaan ummessa, niin luulisi että saadaan tarjolle sekä epävirallisia halvempia akkuja että yrityksiä, jotka kunnostavat akkuja. Mielenkiinnolla odotan saadaanko myös akkuja paremmalla kapasiteetilla, kun kennot kehittyvät.

No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella
 
No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella
Vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta tällä hetkellä tuommoinen konversio vaikuttaa tosiaan vielä vähän keskeneräiseltä - itse odottaisin että sivulta löytyisi ainakin vastaus niihin suomalaisiin peruskysymyksiin verotuksesta, käyttövoimaverosta ja mahdollisista muutoskatsastustarpeista.
 
No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella

Hyvä linkki!

Uutta tietoa minulle, että Huyndai kikkailee takuuehdoissaan. Jos siis auto on käynyt kerran Kamuxin tai muun ei maahantuojaliikkeen kautta niin keskustelun mukaan takuu raukeaa. No itse ostin Autosalvasta, joka näytti olevan ihan merkkiliike.

Kun puhutaan itselataavan hybridin (~1.5kwh) akun uusimisesta, niin sen kustannus jäänee muutamaan tonniin. Sellaiden remontin hinta rinnastuu aika hyvin muihinkin polttomoottoriauton yllättäviin huoltokuluihin. Jos tekniikka muuten pelittää niin vaihdon jälkeen pitäisi olla taas uusi akku 5+ vuoden takuulla.

Mutta käytetyssä blugarissa ottaa kyllä tällä hetkellä vielä pienen riskin, jos akun uusiminen maksaa +10k ja pajalla moduulinkin vaihto 4k.
 
Sorento hybridin valmistus aloitettu ja myyntiin 3:lla kvartaalilla. Plugari sitten myyntiin rajoitetummalla markkinalla loppuvuodesta.

Jos nyt jenkkejä alkaa koskaan polttoainetaloudellisuus kiinnostamaan, niin tuollaisen luulisi myyvän siellä hyvin itselataavana hybridinä.


 
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
 
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
Mikä sinusta on raja sille, että tarvikeakkuja kannattaa valmistaa maailmanlaajuisesti? Jos autoja on markkinoilla 20.000 kpl, niin kuin lähes kaikkia näyttää olevan tai helposti tulevan olemaan, 5% tarvitsee akun vaihdon, akun hinta on 5.000€, niin sillä tulee jo 5 miljoonan euron liiketoimintaa.

VW 2013-2019 maailmanlaajuisesti (1):
e-Golf 104000. Golf GTE 51000. Passat Variant GTE 42000. e-up! 21.000.

Kaikki plugarit 2018-2019 Eurooppa (2):
Mitsubishi Outlander PHEV 58518, Mini Countryman PHEV 26320, Volvo XC60 T8 PHEV 27821, BMW 530e 27275, BMW 225xe Active Tourer 25803, Mercedes-Benz E300e/de 11820, Kia Niro PHEV 20755, BMW 330e 17499, others 118498, BMW i3 (est.) 10816, Hyundai Ioniq PHEV 10238, BMW i8 2583

Sähköautot 2018-2019 Euroopassa (2):
Tesla Model 3 95168, Renault Zoe 82911, Nissan Leaf 70532, Volkswagen e-Golf 49821, BMW i3 (est.) 42071, Hyundai Kona EV 25353, Audi e-tron 18382, Jaguar I-Pace 18526, Smart Fortwo ED 20518, Kia Niro EV 10139, Hyundai Ioniq Electric 18319, Tesla Model S 26021, Tesla Model X 19969, Others 41982, Opel Ampera-e 5241, Peugeot iOn 2631, Citroën C-Zero 2112, Hyundai Nexo FCEV 362, Mitsubishi i-MiEV 496, Citroën E-Mehari 475

(1) 2019 (Full Year) Global: Volkswagen Electric Car Sales Worldwide - Car Sales Statistics
(2) European sales 2019 EV and PHEV - carsalesbase.com
 
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
Kuinka erilaisia nuo akut sitten samaa tekniikkaa käyttävien automallien välillä ovat? En oikein usko, että joka mallille pitäisi alusta asti valmistaa ja suunnitella oma tarvikeakku, vaan luulisi pikemminkin että samoja komponentteja kootaan erilaisiin kuoriin.

En nyt näe miksi tuolloin valmistusvaatimus olisi sen isompi kuin kysyttäessä mitä tahansa muuta tarvikeosaa perinteisiin polttiksiin. Toki niissäkin tarjonta on suosituille malleille parempaa, mutta ei nyt mikään myyntitilaston ykkönen tarviitse olla, että osia löytyy.

Ja kaiken järjen mukaan autotehtaan käyttää myös pluggareissa ja sähkiksissä samoja osia eri automalleissa, eli harvinainen malli ei ile sama asia kuin harvinainen osa. Varsinkin siis kun nämä alkavat olla arkipäivää, ensimmäiset uutta tekniikkaa edustavat on aina ollut haaste korjaamiselle, myös polttiksissa, tai ainakin niitä on sellaisena pidetty.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 770
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom