- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 248
Samoilla mennään ja kyllä siellä se lähes 50km on, jos köröttelee jonossa, rullailee ja ulkoilma on sellainen että AC voi olla pois eikä lämmitystä tarvitse.Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samoilla mennään ja kyllä siellä se lähes 50km on, jos köröttelee jonossa, rullailee ja ulkoilma on sellainen että AC voi olla pois eikä lämmitystä tarvitse.Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.
No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).
Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.
Varmana on Hybrid kallein, jos lasketaan kokonais autoilun kuluja ja verrokkina on vaikka PAssat GTE ja perus 1.4TSI passat, johan noilla on hintaeroa 15k€, siinä saa hetken suristella sähköllä, että saa polttoaineissa säästettyä tuon.
Eikös e upissa ollut keskikonsolissa myös peruutuskamera näyttö ja jotain radioo tms valikoita näkyi myös. Ei siis tarvi puhelinta aina virittää.
Ratissa pikanäppäimiä mutta niistä täällä olikin jo juttua![]()
![]()
Mihin sähköautoon kallistuisitte hintaluokassa noin 30 000 euroa? Alkaa olemaan aika paljon autoja tarjolla, joista jokaisessa on omat juttunsa. Pari vuotta vanhoja Nissan Leafejakin saisi vähillä kilometreillä ja isolla valikoimalla ominaisuuksia.
Plugareista sähkömoottorit aika maltillisen tehoisia jo nyt, useimmat siinä 100hp tienoilla. Ne huipputehot saadaan kun käytetään sähköä ja polttista molempia. Jos rakenne on rinnakkaishybridi, niin miksei sitten hyödynnetä sitä ja mahdollisteta tätä? Polttiskaan ei näissä voi mikään ihan mopo olla -> 200hp yhteisteho helposti ilman että valmistuskustannukset nousee sen takia.Niin, kaikkia kun ei teho kiinnosta tai sillä ei ole väliä. Kauan saatiin noita mopoja sähköautojakin odotella, plugareista vaikea sanoa tuleeko niitä. Vertailukohdat on ne mitkä on omat valintakriteerit, siitä voi huomauttaa mutta ei se vertailusta huonoa tee jos ei vaan ole mitää. 100-heppasta plugaria tarjolla.
Niin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään![]()
Voi koittaa verrata, mutta vähän sama kuin vertailisi wltp lukemaa. Ei niin yksinkertaista. Hankintahinnan vertailu onnistuu helposti mutta käyttökulutkin riippuu jo ajoprofiilistaNiin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään![]()
Tämän todistaa Mitsubishi Outlander PHEVien isot myyntimäärätNiin, kaikkia kun ei teho kiinnosta tai sillä ei ole väliä.
oh en tiennytkään. no siinä olisi kyllä paketti kohdallaan.545e tulee viikkojen kuluessa listalle, ei tosin saa farkkuna kuten 530e.
Hienon näköinen. Sulla oli Passat niin herää kysymys, että kuinka paljon hyötyä on latausajassa tuolla vs. normaalilla schukolla?
Muutenkin olen sitä mieltä, että normaali 16a sulakkeen päässä oleva töpseli antaa riittävästi virtaa 95 % tilanteisiin, mihin sähköautoilija törmää, jos tapana on ladata joka yö.
Itsellä on tällainen dummy pistoke. Osoittautunut ihan näppäräksi. Varmaan löytyy aliexpressistä tms. halvemmallakin.
Kerrotko tarkemmin, onko tuossa siis kotelo, EVSE-wallbox ja Type-2 johto? Paljonko maksoi osat yhteensä?Lähinnä vaivattomuutta ja turvallisuutta tuolla haetaan. Tuon vakio mööpelin käyttö on aika annelista.
tolla lataa 2h40min akun täyteen käyttämällä 16A tai sitten voi käyttää vaikka 6A latausta yön yli. Pääasiassa on 6A latauksella jos yön lataa.
ohjaamassa on EVSE Wallbox
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
No eihän toi turvallisempi ole kun DC vikavirtasuoja puuttuu. Ja DC vikavirtasuoja erikseen hommattuna kokonaisuuden hinta lähenee jo valmista latausasemaa joka sisältää kaiken. Taitaa noissa autovalmistajien omissa suko latureissa olla DC vvsk joka taas helposti puuttuu kiinalaisten virityksistä.
Kerrotko tarkemmin, onko tuossa siis kotelo, EVSE-wallbox ja Type-2 johto? Paljonko maksoi osat yhteensä?
Oletetaan että menty siitä mistä aita on kaatunut kunnes toisin todistetaan.
Vikavirtasuojakytkin - RCCB B EV 2P 40A 30mA Joo ei taviksen paljon kannata ite rakennella jos ei jostaki saa lähes ilmatteeksi. 349e VVSK ilman alennuksia ja alvia. Sitte päälle vielä 100e type2 johto ja 60e EVSE wallbox ohjain.
Tarvitseeko kiinteä Type 2 töpseli aina kalliin b-tyypin vikavirtasuojan, vaikka siis vain lataisi yhdellä vaiheelle max. 16A?Tuo "kotelo" on vain jakorasia. (7€) Type-2 johto teurastettu rikkinäisestä laturista (0€) EVSE WB (55€)
autotalliin tarvi type-b vvsk (265€) ja 4-pole kontaktori (24€) Näillä evällä on mahd. käyttää myös 3-vaihe latausta.
Jää tuosta siis muutama euro vielä vaivanpalkkaa ja saa sellasen kuin haluaa (sattuu tulemaan)
Kaikki sähköajoneuvoja vaihtosähköllä syöttävät latauspisteet on suojattava mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojilla. Vaatimus koskee myös kotitalouspistorasioita, joita käytetään sähköajoneuvon lataukseen. Jos vikavirtasuojat asennetaan lämmittämättömiin tiloihin, niiden pitää kestää riittävästi pakkasta (merkintä –25 °C lumihiutalesymbolin sisällä).
Varsinaisten sähköauton latauspistorasioiden suojauksessa vikavirtasuojan on oltava tyyppiä B, mutta tyypin A vikavirtasuoja sallitaan silloin, kun käytetään soveltuvia laitteita, joilla varmistetaan poiskytkentä tasasähkövikavirran ylittäessä 6 mA. Osaan latauslaitteista tämä tasasähkövikavirtasuojaus on integroitu valmiiksi.
Tarvitseeko kiinteä Type 2 töpseli aina kalliin b-tyypin vikavirtasuojan, vaikka siis vain lataisi yhdellä vaiheelle max. 16A?
Tämä lukee Seskon lataussuosituksessa, mutta se ei ihan aukea minulle:
![]()
Sähköajoneuvojen lataussuositus - SESKO ry
Sähköajoneuvojen (täyssähköautot, lataushybridit ja kevyet sähköajoneuvot) lataamiseen käytettävissä sähköverkoissa ja niiden suunnittelussa on noudatettava pienjänniteasennuksia käsittelevässä standardisarjassa SFS 6000 esitettyjä perusvaatimuksia.www.sesko.fi
Noi suomalaisten sähkötarvikekauppojen hinnat ovat aivan järkyttäviä ilman ammattilaisalennuksia. Esim. tyypin a vikavirtasuojan ja kulutusmittarin saa paljon halvemmalla Amazon.de, mutta tyypin b suojaa en sieltä löytänyt.
No aika kauan saa ajaa puhtaasti sähköllä että haukkuu hintansa tällaisessa tilanteessa. Ajoprofiiliin sovittaminen vaan pahentaa tilannetta.
ID.3 1ST -lanseerausmalliston hinnat julkaistiin 17.6. kaikkialla Euroopassa. Auton varustetiedot ja tekniset tiedot löytyvät rakennusautomaatista. Autoja on myös edelleen saatavissa syksyn toimituksiin.
Tällainen tupsahti sähköpostiin. Hivenen itseasiassa yllätyin, sillä oletin, että ensierä olisi loppuunmyyty aikaa sitten. Tai sellaisen mielikuvan viestinnästä sain? Mutta joo, hivenen hieromista tuntuu ohjelmiston kanssa oikeasti olevan.Tarjolla on kaksi vaihtoehtoista toimintatapaa:
1) Toimitukset alkavat syyskuussa
Ensimmäisissä syksyllä toimitettavissa autoissa ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja eikä Max-varusteluversion HUD-tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet päivitetään autoihin ohjelmistopäivityksellä vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana. Autojen toimitus alkaa syyskuun aikana.
2) Toimitukset loppuvuodesta
Edellä mainitut toiminnot saadaan aktivoitua loppuvuonna toimitettaviin autoihin. Näin ollen hieman pidempään autoa odottavat eivät tarvitse näitä päivityksiä erikseen.
Itse olen hieronut kauppaa näistä jäljelle jääneistä. Id3 plus ja model 3 välillä itse epäröin tällä hetkellä. Kävin koeajamassa Model 3 ja olihan se todella hyvä ajaa.Tällainen tupsahti sähköpostiin. Hivenen itseasiassa yllätyin, sillä oletin, että ensierä olisi loppuunmyyty aikaa sitten. Tai sellaisen mielikuvan viestinnästä sain? Mutta joo, hivenen hieromista tuntuu ohjelmiston kanssa oikeasti olevan.
Pk-seudulla itse olen ajanut useasti sen luvatun 60km.
Joko B-tyypin suoja tai sitten A-tyypin suoja ja sen kaveriksi joku tämmönen hoitamaan 6mA DC vikavirta DC Monitoring Module
Itse olen hieronut kauppaa näistä jäljelle jääneistä. Id3 plus ja model 3 välillä itse epäröin tällä hetkellä. Kävin koeajamassa Model 3 ja olihan se todella hyvä ajaa.
Olen kyllä seurannut tarkkaan Teslan laatua jo S:n alkuajoista myöhempiin X, 3 ja Y malleihin, joten ongelmakohdat on kyllä tiedossa. Tietämättä niitä valinta olisi kyllä aika selvä itselle. Voi olla että venytän vielä omaa valintaa myöhemmäksi. Melkein olin jo valmis ostamaan ID.3, mutta model 3 koeajon jälkeen luulen että odotan että pääsen ensin testaamaan ID.3:sta.Olet kai lukenut nuo parit Tesla ketjut kuitenkin? M3 on varmasti hyvä ajettava, en ole itse ajanut. Muu laatu tai paremminkin sen puute voi käydä harmittamaan kun auto on vähän sinnepäin kasattu tehtaalla ja takuuasioiden käsittely ei ihan parhaasta päästä.
Parempi varmaan kysyä kellä ei ole ollut ongelmia.Olikos jollai muullakin ongelma sen Seat connect apin kanssa? Ei anna laittaa kilometrejä herjaa Soap.enrollment.9025? Tuestakaan ei saatu apuja vielä.
Parempi varmaan kysyä kellä ei ole ollut ongelmia.![]()
Itse odottelen jos bemari laittaisi 45e tekniikkansa 300 tai 500 sarjaan, siinä olisi plugari mitä olen odottanut.
Taitaa tosin olla täyssähkö alla ennenku sellainen, jos koskaan tapahtuisi.
Meillä meni kyllä ekalla kerralla onnistuneesti homma. Ekana siis esimmin aktivointi ja vin koodin rekisteröinti seatille. Tuossa meni pari päivää että tuli vahvistus sähköposti sieltä. Sen jälkeen auton käyttöönotto softassa niin että ensiksi auto käyntiin, varmuuden vuoksi pieni ajolenkki, kotiin ja auto seis ja sammuksiin avaimesta. Avain kuitenkin vielä sisällä eli radio jää soimaan. Sitten connectiin vin numero ja sen jälkeen total distance kilometrit. Kilometrit kannattaa kattoa kun tulee autolla pihaan koska sammuksissa ei saa ajotietokonetta enään rullattua. Tällä tavalla siis kertaheitolla onnistui aktivointi.
Kuulostaa kyllä poikkeuksellisen surkealta ohjelmistolta. Miksi sinne esim jotain kilsoja pitää syöttää, kai se appi nyt autolta ne saa?
En bemarin connected drivelle tosiaan mitään 5/5 anna mutta ei se nyt noin älytön ole ja yhdistyminen vei sen aikaa ku vin näppäili appiin.
Kuulostaa kyllä poikkeuksellisen surkealta ohjelmistolta. Miksi sinne esim jotain kilsoja pitää syöttää, kai se appi nyt autolta ne saa?
En bemarin connected drivelle tosiaan mitään 5/5 anna mutta ei se nyt noin älytön ole ja yhdistyminen vei sen aikaa ku vin näppäili appiin.
Varsin typerän kuuloinen systeemi kun se voisi olla ihan että auto kysyy onko tämä yhteys ok kuten vaikka esim bemarissa. Tuo että joutuu parikin päivää venata jotain sähköpostivahvistusta on kyllä nykyaikana jotain ihan käsittämätöntä.Tuo on käytännössä "salasana" siinä missä auton VIN on käyttäjätunnus. Voishan tuo kyllä olla paljon fiksumpikin, mutta näiden autojen ohjelmisto on vielä Nokia-aikakaudella miljoonine alihankkijoineen..
Tuo että joutuu parikin päivää venata jotain sähköpostivahvistusta on kyllä nykyaikana jotain ihan käsittämätöntä.
Nojoo, eikai tuolla väliä sen jälkeen kun on saanut kerran yhdistettyä.
eSIMiä aktivoidessa tuli kyllä mieleen, että tämän varmaan olisi jotenkin fiksumminkin asiakkaan suuntaan voinut hoitaa. Seat Connect meni ekalla läpi, mut tuli huomattua laatueroja ios ja android appeissa. Android-versio kusi jotenkin käyttäjien rekisteröitymisessä/kirjautumisessa, kun haluttiin vaihtaa auton ”omistaja” eSIMille. Applella onnistui, Androidilla ei. Tarve tuli alunperin siitä, että kummassakaan appissa ei toiminut rinnakkaiskäyttäjät - Ko. toiminnallisuus on sittemmin ”aktivoitunut” käytettäväksi, ei olla jaksettu tehdä sille mitään, kun yksilläkin tunnareilla toimii.
Onko muille tripletin omistajille tullut jotain vastaan maalipinnan kanssa? Katselin, että konepellin alapuolella on aika tuuheat valumispisarat. Ei nuo nyt ulkonäköä sinänsä haittaa, mutta ei ole hetkeen näin paskaa suoritusta nähnyt. Toki liikaa maalia on aina parempi kuin liian vähän...