Keskustelua hybridiautoista

Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?

Eipä noissa paljoa eroa ole, sama auto kun käytännössä on. Lisävarusteissa muistaakseni jotain eroavaisuuksia kun verrataan citigo, e-up, mii. Listahinnaltahaan e-up on miitä kalliimpi kuitenkin. Tällä hetkellä volkkarilla tosin taitaa olla tuo 4000€ hankintatuki e-upille jolloin hinta taitaa olla muutaman satasen halvempi kuin tämän hetkinen miin hinta. (Miitä myytiin myös 2000€ seatin tuella viime vuoden puolella). En ole e-uppia ajanut, mutta laatuvaikutelmassa en usko juuri eroa olevan, tulevathan nuo samalta volkkarin Bratislavan tehtaalta kaikki kolme mallia.
 
Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?

Täysin identtisiä ovat. Ei mitään eroa sisätiloissa ja ulkoa ainoastaan konsernin logot sekä puskureiden muodot. e-UP myös ainoa jossa kokolasinen takaluukku, kun muissa lasia yläosa ja peltiä alaosa. Itselläni Mii ja e-UP tuli ajettua ulos viime viikon perjantaina kaupasta (ei tosin itselle, vaan hain äidilleni). Ainoa ero minkä huomasin, oli että radiossa eri kuvakkeet e-UP softassa vrt. Miin softa.
 
Oleellisin ero taitaa olla, että e-UPissa on kokopituudelta lasinen takaluukku ja mahdollisuus radion ohjaimiin ratissa yms. pientä lisävarustetta. jos e-UP on halvempi tällä hetkellä, niin sellainen kannattaa tietysti ottaa. Miitä ei taideta edes myydä tällä hetkellä, kun tilauskirjat ovat täynnä.

e: Ei siinä e-upin takaluukussa ole kuin ulkopinta lasia, sisäpuoli sama peltikasa kuin muissa.
e2: Maksaako e-UP:ssa se softa ensimmäisen vuoden jälkeen. Seatisssa ilmainen. Seatin takuu taitaa myös olla parempi (5 v/100 tkm).
 
Norjan björnin range testi Honda e:llä:



90km/h vauhdissa 15.1kWh/100km

120km/h vauhdissa 22,5kWh/100km

Motarivauhdilla autolla pääsee siis jonkun alle 150km :D. Citypörräreille varmaankin tarkoitettu pääasiassa. Muuten kyllä täynnä mielenkiintoisia ominaisuuksia tuon lyhen videonkin perusteella joita miellelään näkisi kaikissa autoissa. Mm tuo leveä näyttö, kiinteä invertteri, elektroniset sivu ja takapeilit.
 
Eikös e upissa ollut keskikonsolissa myös peruutuskamera näyttö ja jotain radioo tms valikoita näkyi myös. Ei siis tarvi puhelinta aina virittää.
Ratissa pikanäppäimiä mutta niistä täällä olikin jo juttua :thumbsup: :)
 
On kyllä noin pikkuiselle autolla melkoiset kulutusmäärät. Eihän tuo näytä edes sisätiloiltaan mitenkään erityisen tilavalta? Tosin, onhan tuo nyt sitten ihan eri tasolla ton sähkövatkain-Miin kanssa mitä varusteluun ja nykyaikaisuuteen tulee. Taajama-ajoon varmasti kiva peli, mutta tolla hinnalla ois itselle ainakin vaikeeta perustella alta 200km rangea.
 
Jos kommentteja on uskominen, niin 21ke Saksassa.

33850€ lähtöhinta honda.de mukaan. Tuosta kai sitten niitä jotain avustuksia pois.

Jos range ei olisi noin onneton niin toi olisi kyllä hieno ja harkinnan arvoinen kaikinpuolin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän, että mahtaakohan hybrideihin laatikkoöljyjen vaihto olla niin justiinsa?
Tuli mieleen että porukkahan suosittelee automaatteihin vaihtelemaan jotain 60tkm välein mutta mites näin kun ei ole momentinmuunninta niin mahtaisikohan vaihtoväli olla samaa luokkaa manuaalin kanssa eli ei ikinä?
 
Jos range ei olisi noin onneton niin toi olisi kyllä hieno ja harkinnan arvoinen kaikinpuolin.

Vaatimattoman rangen päälle latausominaisuudet vielä kustu uskomattoman hyvin, kun huomioidaan että akku on kuitenkin nestejäähdytetty.
Ev-databasen mukaan ottaa 50kW:n laturista keskimäärin 35kW:n teholla kun ladataan 10-80%. 100kW laturista sitten keskimäärin 45kW. Akun jännite lienee vain jotain 300V, joten ei saa kunnolla tehoa yleisistä 50kW:n pömpeleistä joiden maksimivirta on 125A. Sanomattakin selvää että AC-laturi 1x32A. Kiinnostelee silti jonkin verran, jos perheessä sattuisi pysymään polttis pidempiä matkoja varten.
 
Tuli tuossa männä viikolla vaihettua perheen diisel rötköttimet Passat GTE:hen.

Ikää tällä kapineella 3½v ja ajettu 111tkm. Kaikinpuolin varsim maukas auto. Varustelistalta oikestaan Keyless Access olis ollut kiva lisä, mutta ilmankin pärjää.

Latausinfraa pitää vähän rakentaa tätä varten, talliin tulee 3x16A onneksi, joten ei tarvitse alkaa uusia kaapeleita vetään sinne saakka. Tulee autotallin oven viereen kiinteä latauskaapeli, niin ei tarvii pulata tuon vakio suko paskeen kanssa.

Type 2 kaapeliakaan ei tullut mukana, sekin pitäisi hommata. Liekö noita kiinan ihmeitä uskoltaa tilaa


IMG_20200624_163316.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.
 
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.

Kiitos kiitos, hybridi oli lähinnä käyttökulujen takia. Ajot pudonnut todella vähään vuositasolla niin tuolla hoitaa varmaan 90% arkiajoista pelkällä sähköllä. Tänään tuli ajettua 2km hybridi tilassa. Tuli kuitenkin ajettua liki 70km kaupungissa (oli laturissa välillä)
 
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.

Pelkästäänhän tuohon riittää että tuo hybridi on paljon parempi ja tehokkaampi kuin vastaavanhintaiset pelkät dieselit/bensat.
Erittäin taloudellisiahan nää hybridit on myös pitkää matkaa ajettaessa.

Miten hybridi on kalliimpi käyttää?
 
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
 
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.
 
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
 
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.

No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).

Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.
 
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
Ei eri käyttövoimia ja niiden yhdistelmiä pysty mitenkään laittamaan mihinkään yleispätevään järjestykseen siitä mikä on halvin ja mikä kallein.

Mikä tahansa voi olla halvin tai kallein, riippuen automallista, hintaluokasta, ajokilometreistä, käyttöympäristöstä jne... ja käytettynä tietysti sopivasta yksilöstäkin.
 
Tänään tuli käytyä koeajamassa volkkarin e-golf ja kian e-niro 64kWh. Golfia testasin id.3 puutteessa, kuulemma syyskuussa mahdollista saada koeajoa kun liike saa omat id.3:nsa.

Golf tuntui kiihtyvän paremmin alle satasen vauhdeissa kun taasen satasen jälkeen ohituskiihtyvyys oli heikko kun vertasi Niroon. Molemmat kuitenkin kiihtyivät riittävän hyvin normaaliajoon, mutta tosiaan Golfilla saa varautua enemmän ohitustilanteissa. Ohjattavuuden osalta Niro oli omasta mielestä liian äkäinen liian voimakkaan ratin palautuksen takia. Tuon takia ajo tuntui välillä hätäiseltä mutkissa ja kiertoliittymissä. Ajossa Golf tuntui tutummalta varsinkin kun aiemminkin vaggineita on tullut omistettua ja ajettua, joten siinä ei mitään ihmeellistä. Tylsää, mutta toisaalta taattua suoritusta.

Ratin materiaali Nirossa tuntui hieman epämukavalta omaan makuun (business luxury varustelulla, en tiedä onko muita vaihtoehtoja ratille). Suurin parjattava asia joka tapauksessa oli kojetaulu, joka oli kuin insinöörin taidonnäyte käytettävyydestä. Se oli kuin tuhannen ja yhden napin joulukuusi. Varmasti joku tykkää, mutta itselle tuo ei istunut. Tietysti kaikkeen tottuu. Golf sisusta oli taasen sitä samaa vanhaa ja tylsää, mutta toimivaa saksalaista mallia.

Autothan ovat selkeästi eri segmenteissä ja niissä on muutenkin isoja eroja, mutta oli ensimmäinen kosketus täyssähköautoihin itselläni. Tarkoitus on käydä tällä viikolla testaamassa myös Teslan Model 3:sta. Golfia en tule hommaamaan jo pelkästään akun pienuuden vuoksi, muutoin se voisi olla varteen otettava ehdokas. Tällä hetkellä ID.3 on se auto, mikä eniten kiinnostaa. Meillä on kaksi autoa, joten ei ole sinänsä merkittävää onko hankinnassa pienempi vai keskikokoinen sähköauto. Tämän vuoksi katselen nyt mielekästä vaihtoehtoa vähän eri segmenteistä. Tietysti Niro vaikuttaisi olevan hyvän kokoinen omiin tarpeisiin, että kakkosauton voisi downsizee pikkukippoon ja lisäksi range olisi riittävä omiin sukkulointimatkoihin yhden latauspisteen taktiikalla (lasten takia pitää pysähtyä joka tapauksessa).

ID.3 1st plus sekä E-Niro EX + premium pack olisi samassa hintaluokassa. M3 olisi näistä sitten selkeästi kallein noin 5k€ erolla. Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan. Taitaisi E-Niro olla omalla kohdalla näistä käytännöllisin, mutta toisaalta myös tylsin. Pohdittavaa kyllä jää paljon.

Edit. Parjaan vielä ainakin Kian "mukautuvaa kaistallapitoavustinta". En tiedä kuinka hyvin nämä toimii yleisesti muissa autoissa, mutta ainakaan tämän kohdalla ei kovin paljoa vakuuttanut. Toimi välillä, ja välillä ei riippumatta siitä kuinka hyvin kaistaviivat olivat näkyvillä. Tänään satoi reilusti, joten tuo saattaa mennä myös sen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko vertaillut E-Niroa Kona Electriciin?

Tuossa on aika hyvä vertailu, jonka loppusanoma kutakuinkin: Niro tilojen puolesta järkevämpi valinta lapsiperheelle. Kona sitten modernimpi/nykyaikaisempi ja haluttavampi.

 
Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan.

Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
 
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
 
Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysyä saako tarjoukseen kaupan päälle. Näin jo että yhden lisävuoden takuuta sai rahalla konfiguraattorin mukaan.
 
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
 
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
Ja muistaa se että fabossa huuttaa ne joilla ei ole menny putkeen. Useimmilla taitaa sujua asiat ok, yleensä hyviä kokemuksia ei vaan mennä nettiin meuhkaa.
 
Seat miin 5 vuoden takuu + 8 vuoden akku takuu on minusta tosi tärkeä tälläisissä mallisarjan ensimmäisissä tuotteissa joten esimerksi äidilleni suosittelisin paljon ennemmin Miitä kuin E-up. Luulisi nyt sähköautojen aikakaudella olevan helppo antaa 100 tkm takuu voimalinjalle ja akuille koska käyttäjän on sitä lähes mahdoton rikkoa muuta kuin ajamalla järveen.
 
... Tällä hetkellä volkkarilla tosin taitaa olla tuo 4000€ hankintatuki e-upille jolloin hinta taitaa olla muutaman satasen halvempi kuin tämän hetkinen miin hinta. (Miitä myytiin myös 2000€ seatin tuella viime vuoden puolella)....

Tuota WV:n hankintatukea ei ole saanut pitkään aikaan vaikka se hinnastossa vielä markkinamielessä onkin.
 
Olen hieronut kauppoja nyt useammista lataushybrideistä, ja kyse olisi suorasta ostosta ilman vaihtoautoa. Näyttää siltä, että lisääntynyt Ruotsi-tuonti, autoliikkeiden välinen kilpailu ja lataushybridien kova kysyntä ovat johtaneet siihen, että esillä olevat hinnat ovat niin tiukkoja, että niistä ei juurikaan voi neuvotella. Alennus on siis luokkaa muutamia satasia, vaikka autolla olisi hintaa lähemmäs 50 ke. Joistain yksilöistä hinnasta lähtisi reilu tonni, ja mikä on hieman yllättävää, niin Etelä-Suomen autoliikkeet tarjoavat hieman suurempia alennuksia kuin muun Suomen liikkeet.
 
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
 
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
 
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.
Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia?
Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
 
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
Kyllä se huomioi kaiken kulutuksen. Talvella lyhyellä matkalla lämmitys päällä kulutus on ollut välillä yli 50 kWh/100 km. Oikeasti tyhjäksi akkua ei tosiaan saa, ja jotta arvio jäljellä olevasta matkasta näyttäisi edes nollaa, täytyy ajaa kaupunkinopeuksia. Maantiellä polttis tykkää käynnistyä, kun akussa on 5 km matkalle energiaa. Oletan, että tuo akkuun jäljelle jäävä energia on huomioitu kokonais- ja käyttökapasiteetin erossa.

Aiemmin autolla on päässyt sen n. 50 kaupunkinopeuksissa ja vähän päälle 40 km maantiellä. Nyt maantienopeuksissa ollaan päästy parhaimmillaan 35 kilometriin.
 
Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.

Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.
 
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.

Itellä näyttää arvioksi 42km täyteen ladattuna. Ostovaiheessa oli jo tiedossa, että akku ei voi olla enää 100% kunnossa. Kuitenkin sen n.40km pääsee pelkällä sähköllä ja se riittä helposti. Auton saa ite täissä laturiin koko päiväksi ja vaimo saa myäs sen 2h pidettyä tolpassa "lämmityksessä".

Kona on jo 16A lataus, joten varsin nopeesti vaikka tuossa lähi marketilla käynnin jälkeen saa ladattua akun.
 
No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).

Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.

Varmana on Hybrid kallein, jos lasketaan kokonais autoilun kuluja ja verrokkina on vaikka PAssat GTE ja perus 1.4TSI passat, johan noilla on hintaeroa 15k€, siinä saa hetken suristella sähköllä, että saa polttoaineissa säästettyä tuon.

Käytettyssä taas keikahtaa ihan päälaelleen koko homma. Samalla hinnalla myydään perus 1.4TSI bensaa ja tuota GTE mallia, jollon hybridi tulee käyttökulujen takia paljonkin halvemmaksi. Aika näyttää mitenkä akku tulee kestämään ja tuleeko muuta hämminkiä auton kanssa.
 
Varmana on Hybrid kallein, jos lasketaan kokonais autoilun kuluja ja verrokkina on vaikka PAssat GTE ja perus 1.4TSI passat, johan noilla on hintaeroa 15k€, siinä saa hetken suristella sähköllä, että saa polttoaineissa säästettyä tuon.

Tottakai, juuri tuota sanoinkin että kun verrataan malliston halvinta jotain 100 heppaista plugariin niin kalliimpaa on, totta.
 
Eikös e upissa ollut keskikonsolissa myös peruutuskamera näyttö ja jotain radioo tms valikoita näkyi myös. Ei siis tarvi puhelinta aina virittää.
Ratissa pikanäppäimiä mutta niistä täällä olikin jo juttua :thumbsup: :)

Tuo perutuuskamera on postimerkin kokoinen ja ainakin omasta mielestä ihan käyttökelvoton. Ei siitä näe mitään. Onneksi ei ole maksullinen lisävaruste :)
 
Mihin sähköautoon kallistuisitte hintaluokassa noin 30 000 euroa? Alkaa olemaan aika paljon autoja tarjolla, joista jokaisessa on omat juttunsa. Pari vuotta vanhoja Nissan Leafejakin saisi vähillä kilometreillä ja isolla valikoimalla ominaisuuksia.
 
Mihin sähköautoon kallistuisitte hintaluokassa noin 30 000 euroa? Alkaa olemaan aika paljon autoja tarjolla, joista jokaisessa on omat juttunsa. Pari vuotta vanhoja Nissan Leafejakin saisi vähillä kilometreillä ja isolla valikoimalla ominaisuuksia.

Riipuu paljon ajoprofiilista ja paljonko tarvitsee tilaa ja tarvitaanko esim. kattotelineitä...kaikissa vaihtoehdoissa hyvät ja huonot puolensa. Jos kotilataus ja ~200km range riittää niin kallistuisin 36kWh Golfiin (näistä tosin pyydetään käytettynä hävyttömän paljon verrattuna uuden hintaan). Jos taas tarvetta pidemmille matkoille ja välilatauksille niin Ioniq 28kWh/38kWh versiona vähän sen mukaan miten pitkää siivua pitäisi päästä (28kWh:ssa parempi pikalataus, mutta luonnollisesti lyhyempi range).
 
Niin, kaikkia kun ei teho kiinnosta tai sillä ei ole väliä. Kauan saatiin noita mopoja sähköautojakin odotella, plugareista vaikea sanoa tuleeko niitä. Vertailukohdat on ne mitkä on omat valintakriteerit, siitä voi huomauttaa mutta ei se vertailusta huonoa tee jos ei vaan ole mitää. 100-heppasta plugaria tarjolla.
Plugareista sähkömoottorit aika maltillisen tehoisia jo nyt, useimmat siinä 100hp tienoilla. Ne huipputehot saadaan kun käytetään sähköä ja polttista molempia. Jos rakenne on rinnakkaishybridi, niin miksei sitten hyödynnetä sitä ja mahdollisteta tätä? Polttiskaan ei näissä voi mikään ihan mopo olla -> 200hp yhteisteho helposti ilman että valmistuskustannukset nousee sen takia.

Sarjahybridissä polttis voisi olla hyvinkin pieni. Rinnakkainen rakenne on nyt se yleisin, olisiko sitten myyvämpi konsepti.

Edit: Voi olla että rinnakkaishybridin pystyy helpommin tekemään nykyisten polttiksiin pohjautuvien autojen pohjalta. Ampera/Volt (sarjahybrideitä) oli muistaakseni ihan omia mallejaan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään :)

Uusien kaupassa tässä tapauksessa ei ole yhtään mitään järkeä ostaa hybridiä jos ainoa merkitys on sähköajolla säästö, hintaeroa ei saa ikinä kiinni.
Asia sitten taas aivan eri jos katsotaan että rahaa on vaikka 50k ja sillä pitää saada mahdollisimman paljon autoa, tällöin plugari Verotuksen takia varsin lyömätön.
Myös jos hintaan x pitää saada mahdollisimman tehokas uusi niin plugarit jälleen verotuksen takia aika kovia.
 
Niin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään :)
Voi koittaa verrata, mutta vähän sama kuin vertailisi wltp lukemaa. Ei niin yksinkertaista. Hankintahinnan vertailu onnistuu helposti mutta käyttökulutkin riippuu jo ajoprofiilista :)
 
Yksittäisenä casena on varmasti järkevä vertailla vaikka mitä, mutta mitään yleistevää "hybridit on kalleimpia" tyyppisiä johtopäätöksiä ei ole oikein järkevä tehdä, kun se vertailu on aika monimutkaista. Varsinkin kun hybridin alle mahtuu kaikkea käytännössä varageneraattorilla varustetusta sähköautosta miedosti sähköavustettuun polttomoottiriautoon, joka ei liiku metriäkään pelkällä sähköllä. Tai jos oikein pilkkua viilataan, niin mahtuuhan sinne vielä kaasu-bensa hybridit ja jonkun määritelmän mukaan kaikki start-stopilla varustetut polttomoottoriautotkin (lue: kaikki uudet autot) on hybridejä.

Yleispätevästi ei sähköautoja, hybridejä ja polttiksia voi kalleusjärjestykseen laittaa vaan autosta ja mallista riippuen mikä tahansa voi olla kallein tai halvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 724
Viestejä
4 476 925
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom