Keskustelua hybridiautoista

Mitenkäs Volkswagen Groupin autot? Škoda Enyaq, VW ID.4 tai Audi Q4 e-tron. Niiden tuotannon pitäisi alkaa tänä vuonna ja myynnin alkuvuonna 2021.
Nuo olinkin unohtanut. Tuo Skoda voisi olla kiinnostava, mutta pelkään, että sen hinta karkaa korkeaksi tuolla isolla akulla. Sen pienimmän akun range on vähän turhan niukka. ID.4:stä on vielä aika niukasti tietoa, että voisi sanoa mitään tarkemmin. Täytyy pitää mielessä.
 
Nuo olinkin unohtanut. Tuo Skoda voisi olla kiinnostava, mutta pelkään, että sen hinta karkaa korkeaksi tuolla isolla akulla. Sen pienimmän akun range on vähän turhan niukka. ID.4:stä on vielä aika niukasti tietoa, että voisi sanoa mitään tarkemmin. Täytyy pitää mielessä.

2008 on myös kohtalaisen tilava ja tyylikäs ainakin Souliin verrattuna. Akku toki vähän pieni. Itseä kiinnostaisi ehkä eniten Enyaq sillä keskimmäisellä akulla kun se ottaa luultavasti isompaa paremmin latausta 50 kW:n latureista, koska akun jännite on suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti e-niro ennenkuin Kona. E-Niro on 20cm pidempikin. E-nirostahan tuli (tai tulee) facelift-versio nyt syksyllä, jossa ainakin tyylikkäämpi sisusta.
 
Tuo e-Niro voisi olla itsellekin yksi vaihtoehto. Täytyykin tutustua siihen tarkemmin. Onko e-Nirossa minkäänlaista etäohjausta kännykällä? Jos ei ole niin se on vähän turn off.
 
e-Nirossa taitaa litroissa olla sama kuin Optima plugarissa ( Nirossa on jopa speksien mukaan 10l enempi). Tietty kontin muoto on erilainen.
Optima: 440l
e-Niro: 450l
 
Käsittääkseni vm. 2020 Kona electric pitäisi olla (tai tulla) etäohjaus Bluelink apilla: Hyundai Bluelink Europe – Google Play ‑sovellukset

Luulisi, että 2020 e-Nirossa toimisi myös, koska onhan nuo 95% samat autot.
Kysyin jo tarjousta e-Niroon ja ensimmäisenä myyjä kysyy ennen tarjouksen antamista, että mitä tarkoitin etäohjauksella ja mobiilisovelluksella sekä haluanko autoon lohkolämmittimen tai Webaston...:facepalm: ei lupaa kovinkaan hyvää...
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.

Tuo alennus kertaa kaksi on about auton kate, pitää siitä myyjällekin jäädä jotain.
 
Nyt 3 myyjää sanonut, ettei 2020 e-Niroon saa etäohjausta. Lisäksi alennukset ovat olleet luokkaa 1400-1600 euroa, joka on minusta todella nihkeästi lähes 50k€ autosta. Parin kympin Seatistakin sai 4500 euroa alennusta. Taitaa kauppa käydä liian hyvin. Hävisi kyllä ostohalut Niron osalta lähes kokonaan.
Korealaisten valmistusmäärät ovat niin naurettavan vähäisiä, että miksi pitäisi antaa alennusta kun kaikki menee kaupaksi listahinnoillakin?
 
E-Niron valmistusmäärät eivät riitä kysyntään nähden. Saksassakin näissä ainakin oli kuukausien toimitusaika.. Liian kysytty auto vai liian pienet valmistusmäärät?
 
Yhtä 64 kwh e-niroa kohti voi valmistaa 7 blugaria (8,9kwh) tai 38 hybridiä (1,56 kwh). Ei ole korealaisille/japanilaisille nii kannattavaa lähteä kannibalisoimaan muiden vähäpäästöisten myyntikatteita halpuutuksilla kun nekin taitaa kaupaksi käydä.

Olen kyllä vielä sitä mieltä, että lähivuodet olisi parempi myydä paljon vähäpäästöisiä hybridejä, jotka toivottavasti korvaa niitä ritsoja sieltä elinkaaren loppupäästä. Ne tulee pysymään käytettyjen markkinoilla vielä 20+ vuotta kun taas alkupään sähköautot mahdollisesti laitetaan kierrätykseen jo paljon aikaisemmin akun hajotessa.
 
Kannattaa muistaa auton elinkaarta miettiessä että nykyisissä sähköautoissa (osassa, ei kaikissa) auton akustoa ei ole tarve vaihtaa kerralla vaan sieltä voidaan uusia riittävän heikkoon kuntoon mennyt moduli.

Sitä mikä on realistinen käyttöikä autolle on hyvä kysymys.. Useimmissa polttomoottoriautoissa 10-15 vuoden jälkeen auto alkaa olemaan käyttöikänsä loppupuolella. Hinnan ratkaisee +15v autoissa se leiman pituus..

Uusissa polttisautoissa tekniikka on hyvinkin kokeellista kun halutaan päästöt alas. Kuka oikeasti luulee että jollain litraisella ahdetulla perheautolla olisi käyttöikää se 20v?

Sähköautoista ei ole vielä riittävästi kokemusta mikä tulee olemaan todellinen elinikä. Yli 10v vanhoja leaffejä on edelleen ajossa, en tiedä mikä on tuollaisen todellinen range enää ton ikäisenä. Myös Tesloja näkyy myynnissä (ainakin mobile. de) joilla on ajettu yli 400tkm. Aika vakuuttava ajomäärä "patteriautolle".
 
Huyndai/Kia hybrideistä ei toki oletuksia voi vielä tehdä. Niissä aika monimutkaiset EGR systeemit, suorasuihkutus sylinteriin, dsg ym, joista voi toki ongelmia vanhemmiten aiheutua. Nyt 3 vuotta vanhana ja 103k ajettuna kyyti ja kulutus on kyllä vielä kuin uudella ajaisi.

Toyotan Yaris, Corolla Hatchback/farkku ym. on jatkumoa Priuksen tekniikasta, joka on kyllä jo käsittääkseni ansainnut oman paikkansa varmatoimisena käytettynä, vaikka vähän enemmänkin ikää ja kilometrejä olisi. Ei imuventtiilitkään pääse karstoittumaan, kun imusarjaruisku vielä 2020 luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Uusissa polttisautoissa tekniikka on hyvinkin kokeellista kun halutaan päästöt alas. Kuka oikeasti luulee että jollain litraisella ahdetulla perheautolla olisi käyttöikää se 20v?

En väitä etteikö tässä olisi totuutta, mutta ainakin niiden pitäminen liikenteessä on paljon halvempaa kuin uusia akustoa sähköautoon....
 
En väitä etteikö tässä olisi totuutta, mutta ainakin niiden pitäminen liikenteessä on paljon halvempaa kuin uusia akustoa sähköautoon....
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
 
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
Maailmalla pajoja toki on, mutta ei taida olla vielä ensimmäistäkään asiaan erikoistunutta pajaa edes pohjoismaissa? Linkatkaapas joku suomalainen tai virolainen paja jolla on netissä hinnasto mitä maksaa hybridin tai sähköauton akun kunnostus.
 
En kyllä ostais totataan väitettä että akut olis liian kalliita 10v päästä, nythän jo alkaa noita pajoja ilmestymään mitkä noita ekojen sähkiksien akkuja pistää kuntoon huomattavasti uutta akkua halvemmalla käyttämällä käytettyjä akkuja kun kolari autoja/muuten hajalle menneitä alkaa olemaan saatavilla.
Eihän niitä polttomoottoreitakaan tarvitse kokonaisina uusia ostaa (edes nyt).
 
Ihan kiva muuten, mutta toimivat vain Nissan Leafin ympärillä. Eivät mainitse muita merkkejä ollenkaan, esim. Priuksen akuston tmv. kunnostamista.
Eiköhän tämä ole kiinni vain kysynnästä. Kun akkujen takuut alkavat olemaan ummessa, niin luulisi että saadaan tarjolle sekä epävirallisia halvempia akkuja että yrityksiä, jotka kunnostavat akkuja. Mielenkiinnolla odotan saadaanko myös akkuja paremmalla kapasiteetilla, kun kennot kehittyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Korealaisten valmistusmäärät ovat niin naurettavan vähäisiä, että miksi pitäisi antaa alennusta kun kaikki menee kaupaksi listahinnoillakin?
Kuten jo sanoin edellisessä viestissä niin taitaa kauppa käydä liian hyvin, ettei tarvitse antaa alennusta.
 
Eiköhän tämä ole kiinni vain kysynnästä. Kun akkujen takuut alkavat olemaan ummessa, niin luulisi että saadaan tarjolle sekä epävirallisia halvempia akkuja että yrityksiä, jotka kunnostavat akkuja. Mielenkiinnolla odotan saadaanko myös akkuja paremmalla kapasiteetilla, kun kennot kehittyvät.

No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella
 
No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella
Vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta tällä hetkellä tuommoinen konversio vaikuttaa tosiaan vielä vähän keskeneräiseltä - itse odottaisin että sivulta löytyisi ainakin vastaus niihin suomalaisiin peruskysymyksiin verotuksesta, käyttövoimaverosta ja mahdollisista muutoskatsastustarpeista.
 
No tuolla mainostetaan juurikin tuollaista akkupäivitystä Priukseen, tosin näyttää olevan vielä testivaiheessa (etsivät koekaniinia): Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin . Eräs Outlander PHEV -omistaja vaihdatti samaisessa firmassa viallisen ajoakkunsa hintaan 4000€, kun maahantuojalla (Delta) sama olisi maksanut 13000. Kyseinen ketju: Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella

Hyvä linkki!

Uutta tietoa minulle, että Huyndai kikkailee takuuehdoissaan. Jos siis auto on käynyt kerran Kamuxin tai muun ei maahantuojaliikkeen kautta niin keskustelun mukaan takuu raukeaa. No itse ostin Autosalvasta, joka näytti olevan ihan merkkiliike.

Kun puhutaan itselataavan hybridin (~1.5kwh) akun uusimisesta, niin sen kustannus jäänee muutamaan tonniin. Sellaiden remontin hinta rinnastuu aika hyvin muihinkin polttomoottoriauton yllättäviin huoltokuluihin. Jos tekniikka muuten pelittää niin vaihdon jälkeen pitäisi olla taas uusi akku 5+ vuoden takuulla.

Mutta käytetyssä blugarissa ottaa kyllä tällä hetkellä vielä pienen riskin, jos akun uusiminen maksaa +10k ja pajalla moduulinkin vaihto 4k.
 
Sorento hybridin valmistus aloitettu ja myyntiin 3:lla kvartaalilla. Plugari sitten myyntiin rajoitetummalla markkinalla loppuvuodesta.

Jos nyt jenkkejä alkaa koskaan polttoainetaloudellisuus kiinnostamaan, niin tuollaisen luulisi myyvän siellä hyvin itselataavana hybridinä.


 
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
 
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
Mikä sinusta on raja sille, että tarvikeakkuja kannattaa valmistaa maailmanlaajuisesti? Jos autoja on markkinoilla 20.000 kpl, niin kuin lähes kaikkia näyttää olevan tai helposti tulevan olemaan, 5% tarvitsee akun vaihdon, akun hinta on 5.000€, niin sillä tulee jo 5 miljoonan euron liiketoimintaa.

VW 2013-2019 maailmanlaajuisesti (1):
e-Golf 104000. Golf GTE 51000. Passat Variant GTE 42000. e-up! 21.000.

Kaikki plugarit 2018-2019 Eurooppa (2):
Mitsubishi Outlander PHEV 58518, Mini Countryman PHEV 26320, Volvo XC60 T8 PHEV 27821, BMW 530e 27275, BMW 225xe Active Tourer 25803, Mercedes-Benz E300e/de 11820, Kia Niro PHEV 20755, BMW 330e 17499, others 118498, BMW i3 (est.) 10816, Hyundai Ioniq PHEV 10238, BMW i8 2583

Sähköautot 2018-2019 Euroopassa (2):
Tesla Model 3 95168, Renault Zoe 82911, Nissan Leaf 70532, Volkswagen e-Golf 49821, BMW i3 (est.) 42071, Hyundai Kona EV 25353, Audi e-tron 18382, Jaguar I-Pace 18526, Smart Fortwo ED 20518, Kia Niro EV 10139, Hyundai Ioniq Electric 18319, Tesla Model S 26021, Tesla Model X 19969, Others 41982, Opel Ampera-e 5241, Peugeot iOn 2631, Citroën C-Zero 2112, Hyundai Nexo FCEV 362, Mitsubishi i-MiEV 496, Citroën E-Mehari 475

(1) 2019 (Full Year) Global: Volkswagen Electric Car Sales Worldwide - Car Sales Statistics
(2) European sales 2019 EV and PHEV - carsalesbase.com
 
PriusChatista kannattaa käydä lukemassa kokemuksia nästä "kunnostetuista akuista". Sieltä kun yksi kenno alkaa ikääntymään ja vikakoodianpuskemaan, niin ei sillä akulla pitkälle aja vaihtamalla se viallinen ja balansoimalla se. Tossa melkein tonni hintaa käytetylle. Jotain takuuta kai tulee, mutta Toyotalta saa uuteen akkuun sen normaalin akkuturvan(10v/350tkm).
Tiedä sitten mitä esim Prius Gen3 akunvaihto kustantaa. Olkoonkin vaikka 3k€ niin äkkiä voi tuumata, että köyhällä ei ole varaa halpaan.

Rapakon takana lämpö on noita akkuja tuhonnut ja usein syynä ollut tukkeentunut tuuletin joka hoitaa akun ilmanvaihdon. Aurikseen sai huollossa 7e:lla laitatettua suodattimen tuolle flektille.
Että jos ostaa vanhan enemmän ajetun Priuksen/Auriksen niin tuo flektin putsaus voi olla ihan hyvä tehdä/teettää.

Edit: noita akkuja ainakin menneinä vuosina ollut tod halvalla kolaripurkaamoista. 1k€ oli erään 30tkm ajetun Auriksen akun hinta.
Ilmeisesti ei kysyntää ole kun hinnat on tollasia. Noista akuista on hyvä udella "hyllyikä" purkaamolta, ei tee kovin hyvää seisottaa sitä vuotta käyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
Kuinka erilaisia nuo akut sitten samaa tekniikkaa käyttävien automallien välillä ovat? En oikein usko, että joka mallille pitäisi alusta asti valmistaa ja suunnitella oma tarvikeakku, vaan luulisi pikemminkin että samoja komponentteja kootaan erilaisiin kuoriin.

En nyt näe miksi tuolloin valmistusvaatimus olisi sen isompi kuin kysyttäessä mitä tahansa muuta tarvikeosaa perinteisiin polttiksiin. Toki niissäkin tarjonta on suosituille malleille parempaa, mutta ei nyt mikään myyntitilaston ykkönen tarviitse olla, että osia löytyy.

Ja kaiken järjen mukaan autotehtaan käyttää myös pluggareissa ja sähkiksissä samoja osia eri automalleissa, eli harvinainen malli ei ile sama asia kuin harvinainen osa. Varsinkin siis kun nämä alkavat olla arkipäivää, ensimmäiset uutta tekniikkaa edustavat on aina ollut haaste korjaamiselle, myös polttiksissa, tai ainakin niitä on sellaisena pidetty.
 
Jos nyt jenkkejä alkaa koskaan polttoainetaloudellisuus kiinnostamaan, niin tuollaisen luulisi myyvän siellä hyvin itselataavana hybridinä.
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.
 
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.
Liekö jenkeissä yhtään autoa myynnissä, joka ei täytä Kalifornian päästörajoja? Saisi siis olla muissa osa valtioissa, mutta käytännössä valmistajat eivät useampaa eri mallia valmista.

Alueiden välillä on toki eroja, mutta kyllä sitä nyt silti voi markkina-alueena käsitellä. On Suomessakin Helsinki ja Kainuu erilainen markkina, mutta silti voidaan puhua Suomen tai vaikka Pohjoismaiden markkinoista.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.

Varsinaisia tarvikeakkuja ei nähdäkseni juuri tarvita, koska vanhoja voi kunnostaa. Toki kapasiteetiltaan isommille akuille voisi olla jonkinlaista kysyntää, mutta useimmiten varmaan on kannattavampaa vaihtaa autoa.

Mitä tulee tuohon akun vaihtoon niin ei se nyt ole niin ihmeellinen toimenpide etteikö siihen löytyisi tekijöitä ja pahimmillaan teettää sen marmorilla...ei käsittääkseni vie yli yhtä työpäivää. Toki tuossa voi olla aika kusisia tilanteita niillä ensimmäisillä jotka joutuvat hoitamaan noita omalla rahalla takuun loputtua.
 
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.

Bensa siellä kuitenkin vielä halpaa, että uutta SUVia ostavan ei kai tarvitse niin miettiä kuluttaako se esikaupungissa 5-6 litraa/100km vai 10+.

Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto jollekkin Ford explorer 2.3 Ecoboostilla tai Chevrolet Traverselle 3.6l V6:lle varsinkin jos pitäisi ruuhkassa ajaa. Toki näyttää noissakin se perusmallin teho alkaa kolmosella, kun Kia "vain" 235hv itselataavana hybridinä.

Kyllä Amerikassa ajetaan Hybrideillä ja Sähköautoilla varmasti jokaisessa osavaltiossa, mutta polttomoottori SUVit ovat silti hyvin suosittuja kun vertaa eurooppaan.

Ja lähitulevaisuuden EU säädökset pakottavat valmistajat myymään blugareita ja sähköjä, kun amerikassa ei käsittääkseni vastaavaa mekanismia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Bensa siellä kuitenkin vielä halpaa, että uutta SUVia ostavan ei kai tarvitse niin miettiä kuluttaako se esikaupungissa 5-6 litraa/100km vai 10+.

Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto jollekkin Ford explorer 2.3 Ecoboostilla tai Chevrolet Traverselle 3.6l V6:lle varsinkin jos pitäisi ruuhkassa ajaa. Toki näyttää noissakin se perusmallin teho alkaa kolmosella, kun Kia "vain" 235hv itselataavana hybridinä.

Kyllä Amerikassa ajetaan Hybrideillä ja Sähköautoilla varmasti jokaisessa osavaltiossa, mutta polttomoottori SUVit ovat silti hyvin suosittuja kun vertaa eurooppaan.

Ja lähitulevaisuuden EU säädökset pakottavat valmistajat myymään blugareita ja sähköjä, kun amerikassa ei käsittääkseni vastaavaa mekanismia ole.
Bensan hintakaan ei ole lähelläkään samaa eri osavaltioissa, vaan Kaliforniassa bensa maksaa tuplasti sen, mitä keskilännen halvoilla alueilla.

-
Miksi kirjoitat blugari?
 
USAn keskihinta näyttää olevan 2.1 dollaria per gallona, Kalifornia 3.1. Kalifornian hintataso vastaa 72 senttiä per litra joka on edelleen selvästi EU alueen Coronahalpuutettua 1.3e/l vähemmän.

Käsittäkseni yleinen nimitys plug-in hybridille. Tässä keskustelussa käytetään yleisesti jostain Passat GTEstä nimitystä hybridi jolloin se sekoittuu niihin itselataaviin. No toiset taas ovat loukkaantuneet sen "Itselataava" termin käytöstä.

Lisäksi selaan/kirjoitan foorumille puhelimella, joten välillä kyllä tulee myös kirjoitusvirheitä, mitä huomatessani korjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
 
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
Hyvä kilometrimäärä sähköllä. Tykkäisin myös, jos omassakin olisi yhtä hyvin. Ootellaan syksyä :)
 
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
Eikös tuo lämmittänyt aina polttoaineella, eli jos auton sisälämpötila ei myös ollut 14°C, niin ei se nyt ihan pelkällä sähköllä mennyt?
 
Porukka ajelee oikeesti noilla vehkeillä talvellakin ilman lämmitystä ettei vaan tarttis käyttää tippaakaan bensaa, ei haittaa vaikka autossa pakkasta kunhan moottori ei käy :rofl:
En tunne tarkemmin, mutta kai siellä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, eikä moottoria käytetä pelkkään lämmitykseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 017
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom