Keskustelua hybridiautoista

Jos nyt jenkkejä alkaa koskaan polttoainetaloudellisuus kiinnostamaan, niin tuollaisen luulisi myyvän siellä hyvin itselataavana hybridinä.
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.
 
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.
Liekö jenkeissä yhtään autoa myynnissä, joka ei täytä Kalifornian päästörajoja? Saisi siis olla muissa osa valtioissa, mutta käytännössä valmistajat eivät useampaa eri mallia valmista.

Alueiden välillä on toki eroja, mutta kyllä sitä nyt silti voi markkina-alueena käsitellä. On Suomessakin Helsinki ja Kainuu erilainen markkina, mutta silti voidaan puhua Suomen tai vaikka Pohjoismaiden markkinoista.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.

Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.

Varsinaisia tarvikeakkuja ei nähdäkseni juuri tarvita, koska vanhoja voi kunnostaa. Toki kapasiteetiltaan isommille akuille voisi olla jonkinlaista kysyntää, mutta useimmiten varmaan on kannattavampaa vaihtaa autoa.

Mitä tulee tuohon akun vaihtoon niin ei se nyt ole niin ihmeellinen toimenpide etteikö siihen löytyisi tekijöitä ja pahimmillaan teettää sen marmorilla...ei käsittääkseni vie yli yhtä työpäivää. Toki tuossa voi olla aika kusisia tilanteita niillä ensimmäisillä jotka joutuvat hoitamaan noita omalla rahalla takuun loputtua.
 
"Jenkeistä" puhuminen on vähän hölmöä, kun maa koostuu osavaltioista jotka ovat aivan erilaisia ja joissa on ihan eri lainsäädäntö.

Kalifornia on globaalisti johtava sähköautojen edistäjä, siinä missä jotkut keskilännen harvaan asutut mestat ovat Ford F150:sen valtakuntaa. Ei kannata niputtaa koko yhteen muottiin, kun ei se sinne mahdu.

Bensa siellä kuitenkin vielä halpaa, että uutta SUVia ostavan ei kai tarvitse niin miettiä kuluttaako se esikaupungissa 5-6 litraa/100km vai 10+.

Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto jollekkin Ford explorer 2.3 Ecoboostilla tai Chevrolet Traverselle 3.6l V6:lle varsinkin jos pitäisi ruuhkassa ajaa. Toki näyttää noissakin se perusmallin teho alkaa kolmosella, kun Kia "vain" 235hv itselataavana hybridinä.

Kyllä Amerikassa ajetaan Hybrideillä ja Sähköautoilla varmasti jokaisessa osavaltiossa, mutta polttomoottori SUVit ovat silti hyvin suosittuja kun vertaa eurooppaan.

Ja lähitulevaisuuden EU säädökset pakottavat valmistajat myymään blugareita ja sähköjä, kun amerikassa ei käsittääkseni vastaavaa mekanismia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Bensa siellä kuitenkin vielä halpaa, että uutta SUVia ostavan ei kai tarvitse niin miettiä kuluttaako se esikaupungissa 5-6 litraa/100km vai 10+.

Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto jollekkin Ford explorer 2.3 Ecoboostilla tai Chevrolet Traverselle 3.6l V6:lle varsinkin jos pitäisi ruuhkassa ajaa. Toki näyttää noissakin se perusmallin teho alkaa kolmosella, kun Kia "vain" 235hv itselataavana hybridinä.

Kyllä Amerikassa ajetaan Hybrideillä ja Sähköautoilla varmasti jokaisessa osavaltiossa, mutta polttomoottori SUVit ovat silti hyvin suosittuja kun vertaa eurooppaan.

Ja lähitulevaisuuden EU säädökset pakottavat valmistajat myymään blugareita ja sähköjä, kun amerikassa ei käsittääkseni vastaavaa mekanismia ole.
Bensan hintakaan ei ole lähelläkään samaa eri osavaltioissa, vaan Kaliforniassa bensa maksaa tuplasti sen, mitä keskilännen halvoilla alueilla.

-
Miksi kirjoitat blugari?
 
USAn keskihinta näyttää olevan 2.1 dollaria per gallona, Kalifornia 3.1. Kalifornian hintataso vastaa 72 senttiä per litra joka on edelleen selvästi EU alueen Coronahalpuutettua 1.3e/l vähemmän.

Käsittäkseni yleinen nimitys plug-in hybridille. Tässä keskustelussa käytetään yleisesti jostain Passat GTEstä nimitystä hybridi jolloin se sekoittuu niihin itselataaviin. No toiset taas ovat loukkaantuneet sen "Itselataava" termin käytöstä.

Lisäksi selaan/kirjoitan foorumille puhelimella, joten välillä kyllä tulee myös kirjoitusvirheitä, mitä huomatessani korjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
 
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
Hyvä kilometrimäärä sähköllä. Tykkäisin myös, jos omassakin olisi yhtä hyvin. Ootellaan syksyä :)
 
Kia Optima Sportswagon PHEV eilen 59 km pelkällä sähköllä (tämän jälkeen akussa 13 % ja HEV meni päälle). Ulkona 14 astetta, ilmastointi päällä koko ajon.

70 % 80 km/h
10 % 100 km/h
20 % kaupunkiajoa

MY18, 86 000 km.

Tykkään.
Eikös tuo lämmittänyt aina polttoaineella, eli jos auton sisälämpötila ei myös ollut 14°C, niin ei se nyt ihan pelkällä sähköllä mennyt?
 
Porukka ajelee oikeesti noilla vehkeillä talvellakin ilman lämmitystä ettei vaan tarttis käyttää tippaakaan bensaa, ei haittaa vaikka autossa pakkasta kunhan moottori ei käy :rofl:
En tunne tarkemmin, mutta kai siellä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, eikä moottoria käytetä pelkkään lämmitykseen?
 
Eikös tuo lämmittänyt aina polttoaineella, eli jos auton sisälämpötila ei myös ollut 14°C, niin ei se nyt ihan pelkällä sähköllä mennyt?
En ole vielä tullut auton kanssa niin tutuksi, että tietäisin milloin se päättää käynnistää polttiksen lämmitystä varten ja milloin ei. Riippuu myös siitä, mitä asettaa pyynniksi, paistaako aurinko yms.

Joskus lähtee heti käyntiin, toisinaan ei ollenkaan jos esim. samana päivänä on jo tullut ajoa. Ilmeisesti sähkömoottorikin lämpeää sen verran, että joskus se pelkästään riittää, koska jos lähtee liikkeelle ilmastointi pois päältä ja laittaa hetken ajon jälkeen päälle, ei polttomoottori käynnisty.

Lähempämä nollaa täytyy varmaan ajaa aina ensimmäiset kilometrit HEV moodissa niin moottori ei pyöri ainoastaan lämmitystä varten. Toisaalta sitten ehkä taloudellisuus ei ole yhtä hyvä verrattuna siihen, että sähkö edelleen pyörittäisi renkaita ja polttis vain latailisi lämmittääkseen itsensä.

Takuun jälkeen toivottavasti on markkinoilla paja, joka asentaa sähkövastuksen.
 
Helpointa plugareilla on ajella ihan ku ois normiautoja ja nauttia pienestä kulutuksesta ja isosta tehosta, ei oo itellä kertaakaan käynyt edes mielessä että säätelisin jotain ilmastointia tai en käyttäisi lämmitintä jne pois mukavimmasta että säästäisin jonku pipetillisen bensaa.

Jotenkin ei mene tajuntaan että jotku ostaa kymmenien tonnien, lähes sadan tonnin autoja että saisi ajaa niillä mahdollisimman epämukavasti.
 
Helpointa plugareilla on ajella ihan ku ois normiautoja ja nauttia pienestä kulutuksesta ja isosta tehosta, ei oo itellä kertaakaan käynyt edes mielessä että säätelisin jotain ilmastointia tai en käyttäisi lämmitintä jne pois mukavimmasta että säästäisin jonku pipetillisen bensaa.

Jotenkin ei mene tajuntaan että jotku ostaa kymmenien tonnien, lähes sadan tonnin autoja että saisi ajaa niillä mahdollisimman epämukavasti.
Tämäpä juuri.
Ajan aina itse niin, että annan auton automatiikan hoitaa lämmityksen/viilennyksen. Muistaessani otan pois webaston, jos jotain muutaman minuutin siirtymiä. Silloin vastukset pöhkää lämmintä alle puolen minuutin.Mukavuus edellä. Sitä mä hain tuon auton ostaessani.
 
Eikös tuo lämmittänyt aina polttoaineella, eli jos auton sisälämpötila ei myös ollut 14°C, niin ei se nyt ihan pelkällä sähköllä mennyt?
En tiedä miten tässä, mutta jos yhtään aurinko paistaa niin auto on kyllä lämmin jos ulkona on 14.
 
Tuollainen noin 15 asteen lämpötila on juuri paras sähköllä kulkemiseen. Todennäköisesti ei tarvitse lämmittää eikä viilentää.
 

Onko Cuprasta merkkinä tietoa? Mielenkiintoiselta vaikuttaisi.
Cupran pitäisi olla Seatin nopeammille autoille tarkoitettu merkki. Mutta tuosta jutusta pistää silmään tämä kommentti: "Kaupunkinopeuteen (50 km/h) el-Born kiihtyy kolmessa sekunnissa". Miten voidaan perustella Cupra nimeä jos kiihtyvyys on noin huono? Jo tuo Seat Mii kiihtyy samaan alle 4 sekunnissa ja siinä on hurjat ~80 heppaa...
 
Cupran pitäisi olla Seatin nopeammille autoille tarkoitettu merkki. Mutta tuosta jutusta pistää silmään tämä kommentti: "Kaupunkinopeuteen (50 km/h) el-Born kiihtyy kolmessa sekunnissa". Miten voidaan perustella Cupra nimeä jos kiihtyvyys on noin huono? Jo tuo Seat Mii kiihtyy samaan alle 4 sekunnissa ja siinä on hurjat ~80 heppaa...
Voisiko olla, että Volkswagen ei halua tärkeälle ID.3:lle kloonia sisarmerkiltä ainakaan alkuun, vaan Seatille on annettu ainoastaan mahdollisuus tehdä ID.3:n tehokkaimmalla versiolla kalliimpi rajatumman saatavuuden versio markkinoille. Siten on päädytty viemään tuo Cupra-brändin alle. Seatin brandin alle ja ID.3:sta halvempana se saattaisi syödä liikaa ID.3:n myyntiä ja valmistuskapasiteettia.
 
Cupran pitäisi olla Seatin nopeammille autoille tarkoitettu merkki. Mutta tuosta jutusta pistää silmään tämä kommentti: "Kaupunkinopeuteen (50 km/h) el-Born kiihtyy kolmessa sekunnissa". Miten voidaan perustella Cupra nimeä jos kiihtyvyys on noin huono? Jo tuo Seat Mii kiihtyy samaan alle 4 sekunnissa ja siinä on hurjat ~80 heppaa...

Suhteellisen normaali aika etuvedolle. Pito siellä on rajoittava tekijä eikä teho ja enemmänkin alustasta kiinni miten se voima saadaan tiehen. Esim. BMW i3 on 0-50km/h sama 3s ja 0-100km/h 7s. Veikkaan, että kutosella alkaa tuollaisen sähköisen Cupran 0-100km/h aika.

Ei normaalilla katuautolla etuvedon kanssa montaa kymppiä tuon kolmen sekunnin alle mennä vaikka olisi kuinka tehoa ja vääntöä. Seatin bensa Cuprat etuvedolla on siellä jossain 2.5s pinnassa ja painoa aika todennäköisesti merkittävästi vähemmän sähköversioon verrattuna.
 
Käsittääkseni missään ei lukenut että tuo cupra sähkis olisi etuveto. Vai olinko puusilmä. Todennäköisesti se on takaveto kuten veljensä id.3.

Tuntuisi hölmöltä alkaa tekemään suurempia muutoksia valmiiseen pohjaan.

Veikkaisin että el cupra kiihtyy 0-100 siihen perus teho id.3 mallin noin 7 sekuntiin.

Edit. pikku korjaus, perusmallihan olikin aika mopo id.3:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni missään ei lukenut että tuo cupra sähkis olisi etuveto. Vai olinko puusilmä. Todennäköisesti se on takaveto kuten veljensä id.3.

Tuntuisi hölmöltä alkaa tekemään suurempia muutoksia valmiiseen pohjaan.

Veikkaisin että el cupra kiihtyy 0-100 siihen perus id.3 mallin noin 7 sekuntiin.

I stand corrected. Eipä se silti sitä miksikään muuta, että ihan tavallinen aika tuollainen 3s on 0-50km/h kiihdytykselle perusautolle eikä mitenkää erityisen hidas. Model 3 takavetona menee 2s ja se on varmaan aikalailla lähellä maksimia mitä normaalilla henkilöautolla pääsee ilman nelivetoa.
 
I stand corrected. Eipä se silti sitä miksikään muuta, että ihan tavallinen aika tuollainen 3s on 0-50km/h kiihdytykselle perusautolle eikä mitenkää erityisen hidas. Model 3 takavetona menee 2s ja se on varmaan aikalailla lähellä maksimia mitä normaalilla henkilöautolla pääsee ilman nelivetoa.
Se on kyllä oikeasti erikoista kun miettii ettei tuo VW ID.3 ole edes hot hatch ja siihen saa sen oman peformanssi unlockin (7s->5s 0-100km/h 10 -> 7.5 aika ja oliko 204hp teho) maksamalla vähän extraa. Tuskin noissa eri moottoritkaan on käytössä ellei sitten Seatilla ole sama mielessä että "lisävarusteena" voi avata nopeammat kiihdytysajat.

Edit.
"Cupra says the el-Born will go from 0–31mph in 2.9 seconds, but the rest of the car’s performance specs are yet to be confirmed. However, back when SEAT was handling the project, the production-ready el-Born hatchback was due to receive a rear-mounted electric motor with “up to 201bhp,” giving the EV a 0–62mph time of 7.5 seconds. " lähde: New Cupra el-Born electric hot hatch offers 310-mile range | Auto Express

Seatin Suomi-sivut näyttää vahvistavan tuon 0-100 ajan olevan 7.5 sekuntia. Puhuinki läpiä päähän. Se Volkkarin päivitys oli sieltä ~10 sekunnin tienoilta 7.5 sekuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuosta Leafista tekee niin suositun? Onko se vaan keskiverron hyvä vähän kaikessa, löytyy alkeellista versiota autopilotista, rangea ja nopeaa latausta, muttei mitään Teslan veroista?
Millä tavalla Leaf on suosittu? Se oli toki ensimmäinen laajasti saatavilla oleva täyssähkis, mutta eivätpä sen myynnit ole kasvaneet kovin erikoisesti. Harvana vuonna myynnit ovat menneet yli 100 000:nen.

En pidä sitä kovinkaan suosittuna. Lähinnä sille on sentään ollut kohtuullisesti saatavuutta ja Nissanilla on selkeästi ollut vaikeuksia myydä enemmän.
 
Millä tavalla Leaf on suosittu? Se oli toki ensimmäinen laajasti saatavilla oleva täyssähkis, mutta eivätpä sen myynnit ole kasvaneet kovin erikoisesti. Harvana vuonna myynnit ovat menneet yli 100 000:nen.

En pidä sitä kovinkaan suosittuna. Lähinnä sille on sentään ollut kohtuullisesti saatavuutta ja Nissanilla on selkeästi ollut vaikeuksia myydä enemmän.
Alkuperäinen viestini oli vastaus seuraavaan listaukseen:

Sähköautot 2018-2019 Euroopassa (2):
Tesla Model 3 95168, Renault Zoe 82911, Nissan Leaf 70532, Volkswagen e-Golf 49821, BMW i3 (est.) 42071, Hyundai Kona EV 25353, Audi e-tron 18382, Jaguar I-Pace 18526, Smart Fortwo ED 20518, Kia Niro EV 10139, Hyundai Ioniq Electric 18319, Tesla Model S 26021, Tesla Model X 19969, Others 41982, Opel Ampera-e 5241, Peugeot iOn 2631, Citroën C-Zero 2112, Hyundai Nexo FCEV 362, Mitsubishi i-MiEV 496, Citroën E-Mehari 475
Mielestäni kolmanneksi eniten rekisteröityä sähköautoa voi kutsua suosituksi.
 
Onkohan Leafin suosioon vaikuttanut valikoiman harvuus ennen ihan viimeistä paria vuotta. Nimenomaan tuossa "budjetti" luokassa. Muistaakseni sähköautoja on myyty muutenkin kaikki mitä ulos on tehtaista saatu puskettua eli voi olla kyse myös osittain tuotannon kapasiteetista. Itse en tuota Leafia koskaan kokenut vaihtoehtona, se on omaan silmään aivan liian luotaan työntävän näköinen, näin sievästi ilmaisten. Näyttääkin siltä että lykkään omaa sähköauton hankintaa vielä vuoden tai toisen.
 
I stand corrected. Eipä se silti sitä miksikään muuta, että ihan tavallinen aika tuollainen 3s on 0-50km/h kiihdytykselle perusautolle eikä mitenkää erityisen hidas. Model 3 takavetona menee 2s ja se on varmaan aikalailla lähellä maksimia mitä normaalilla henkilöautolla pääsee ilman nelivetoa.
Ei vaan minusta mitenkään oikeuta Cupra merkkiin tuollainen suorituskyky, kun siihen pääsee melkein mikä tahansa "peruskinnerikin" nykypäivänä. Ja asiaa vielä korostaa se, että sähköautoissa tuo kiihtyvyys pitäisi järjestäen olla selkeästi parempi kuin polttismaailmassa. Jotta tuo olisi oikeasti Cupra niin kyllä se 0-100 veto pitäisi mennä alle 5 sekuntia ja mieluummin jopa lähemmäs sitä 4 sekuntia. Nykyinenkin Cupra menee polttiksena alle 5 sekuntia niin sähköllä tuon ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma päästä samaan. Jos tuosta jäädään sekuntikaupalla jälkeen, niin surkea esitys minusta.
 
Kauhulla odotan VW ID.3 tulemista, koska sillä on mun silmään eniten potentiaalia sellaseks kokonaan läpi lyöväksi kansan sähköautoksi. Tulee menemään Leafin ja Model 3 ohi niin että heilahtaa.

Sit loppuu helpot ja ilmaset 50kW lataamiset Lidlissä kun siellä on N-kertoimella ID.3 jonoksi asti jatkuvasti. :beye:
 
Mistä tämä 0-50 kiihtyvyys on ilmestynyt vertailuihin? eihän tuosta saa mitään muuta irti kuin että miten paljon on pitoa lähdössä? 2 vetoiset takavedot näyttävät kaikki kiihtyvän n. 2sec ja nelivedot tehoista riippuen siitä alaspäin.
0-50 2sek vehje saattaa olla 0-100 3sekunnista kymmeneen.
 
Kauhulla odotan VW ID.3 tulemista, koska sillä on mun silmään eniten potentiaalia sellaseks kokonaan läpi lyöväksi kansan sähköautoksi. Tulee menemään Leafin ja Model 3 ohi niin että heilahtaa.

Sit loppuu helpot ja ilmaset 50kW lataamiset Lidlissä kun siellä on N-kertoimella ID.3 jonoksi asti jatkuvasti. :beye:
Onko tuon suomihinnat jo tiedossa?
 
40k hinnat alkaen. Mutta tarkotin maailmaa joskus 3-5 vuoden kuluttua kun tuotanto/kapasiteetti/kysyntä on kohdanneet ja noita saa kaikille sopivalla hinnalla.

Latausinfra saattaapi nikotella hieman.

Uskoisin latausinfran vastaavan kysyntään erittäin nopealla aikataululla. Tuosta muutenkin tehty vähän liian iso juttu koko latauksesta, keskivertokäyttäjän tarttee ladata autonsa kerran viikossa, ja jos edes jonkinlainen kotilatausmahdollisuus niin akku on käytännössä aina täysi jos voi hidaslatauksessa roikkua kotona ollessa.

Nythän jutut on sitä tasoa että jokaisen tarttee ladata 500km akkuunsa joka ikinen päivä ja aina kun ladataan.
Vähän ku ihmiset joutuisi lataamaan aina puhelimensa 0-100% nopeimmalla mahdollisella laturilla, totuuden ollessa jotain ihan muuta.
 
Uskoisin latausinfran vastaavan kysyntään erittäin nopealla aikataululla. Tuosta muutenkin tehty vähän liian iso juttu koko latauksesta, keskivertokäyttäjän tarttee ladata autonsa kerran viikossa, ja jos edes jonkinlainen kotilatausmahdollisuus niin akku on käytännössä aina täysi jos voi hidaslatauksessa roikkua kotona ollessa.

Nythän jutut on sitä tasoa että jokaisen tarttee ladata 500km akkuunsa joka ikinen päivä ja aina kun ladataan.
Vähän ku ihmiset joutuisi lataamaan aina puhelimensa 0-100% nopeimmalla mahdollisella laturilla, totuuden ollessa jotain ihan muuta.

Itellä korostuu noiden mietiskely, koska toistaseks ei ole kotiparkissa edes hidasta töpseliä. Valtio on hyvin nihkeästi tullu vastaan vaikka taloyhtiöitä miten sitä koti-infraa parannetaan halvalla, joten huoli on päällimmäisenä, että miten tuo ulkoinen infra kasvaa kysynnän kanssa.

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudullahan tilanne on ihan loistava, joten ehkä turhasta murehdin.
 
Sit loppuu helpot ja ilmaset 50kW lataamiset Lidlissä kun siellä on N-kertoimella ID.3 jonoksi asti jatkuvasti. :beye:
Kunhan sieltä Lidlin latureista ensin saataisiin pois ne ketkä ei edes asioi siellä Lidlissä niin jonosta häipyy heti puolet pois. On kyllä Teslakuskit oman Lidlin otannan perusteella sitä kaikista persaukisinta porukkaa, kun niin monesti näkee näitä autossa istujia siellä. Tainnut mennä kaikki rahat autoon kun ei ole enää varaa muuten ladata.
 
Kunhan sieltä Lidlin latureista ensin saataisiin pois ne ketkä ei edes asioi siellä Lidlissä niin jonosta häipyy heti puolet pois.

Ite en ole vielä mitään jonoja nähnyt, saatikka autoja, jotka olis vaan parasiittina ilman kaupassa asiointia. Toisin kun bensapumpuilla, jopa tuntemattomat vaihtaa keskenään kuulumisia ja kokemuksia, mikä on suomessa jopa hieman outoa ja meni hetki tottua siihen.

Valtiohan tukee taloyhtiöitä todella hyvin uuden latausinfran hankinnassa, mutta tuntuu, että kovin harva yhtiö sitä haluaa käyttää.

Just. Pitää selvittää tätä hieman. Josko vaivautuisin taloyhtiön kokoukseenkin seuraavalla kerralla jonkun infopaketin kanssa sitten.
 
Ite en ole vielä mitään jonoja nähnyt, saatikka autoja, jotka olis vaan parasiittina ilman kaupassa asiointia. Toisin kun bensapumpuilla, jopa tuntemattomat vaihtaa keskenään kuulumisia ja kokemuksia, mikä on suomessa jopa hieman outoa ja meni hetki tottua siihen.



Just. Pitää selvittää tätä hieman. Josko vaivautuisin taloyhtiön kokoukseenkin seuraavalla kerralla jonkun infopaketin kanssa sitten.
Meillä ne taloyhtiössä linjasi että alkuun mikäli kiinnostusta on niin omalla kustannuksella saa latauspömpelin hommata, muutoksia sen enempää tuskin tarttee tehdä koska ei koko yhtiö nyt missään hetkessä vaihda sähkiksiin. Sellasen peruslaturin siis saisi asentaa, ei mitään pikalaturia mitä nyt en kotiin muutenkaan tarttisi.
 
Meillä ne taloyhtiössä linjasi että alkuun mikäli kiinnostusta on niin omalla kustannuksella saa latauspömpelin hommata, muutoksia sen enempää tuskin tarttee tehdä koska ei koko yhtiö nyt missään hetkessä vaihda sähkiksiin. Sellasen peruslaturin siis saisi asentaa, ei mitään pikalaturia mitä nyt en kotiin muutenkaan tarttisi.

No meillä taas oli alustava kommentti, että niin kauan kun koko parkkipaikkaa ei peruskorjata niin mitään ei saa tehdä edes omakustanteena. Että pelkona on, että liian heikko sähkölinjasto joka ei vaan kestä. Kävi mielessä, että jostainhan saattas ihan julkisena tietonakin pystyä kaivamaan speksit tosta nykysestä parkkiksen sähkölinjastosta, ja että voi hyvin olla, että ihan kunnossa se jo on. Ei ne nimittäin tienny kertoa speksejä siitä tarkemmin, kunhan vaan pelaavat varman päälle ja lowest common denominator mummojen talvi-aamujen lämmitys mielessä.
 
Meillä ne taloyhtiössä linjasi että alkuun mikäli kiinnostusta on niin omalla kustannuksella saa latauspömpelin hommata, muutoksia sen enempää tuskin tarttee tehdä koska ei koko yhtiö nyt missään hetkessä vaihda sähkiksiin. Sellasen peruslaturin siis saisi asentaa, ei mitään pikalaturia mitä nyt en kotiin muutenkaan tarttisi.
11kWh, eli 3x16A on sekä tarpeen että riittävästi sähköautoiluun. Siihen saa valtiolta puolet tukea, jos se mahdollisuus tulee yli puolelle autopaikoista. Tämä on vähän niinkuin kännyköiden tullessa, osa väittää ettei koskaan sellaista ota käyttöön.
 
Meillä ne taloyhtiössä linjasi että alkuun mikäli kiinnostusta on niin omalla kustannuksella saa latauspömpelin hommata, muutoksia sen enempää tuskin tarttee tehdä koska ei koko yhtiö nyt missään hetkessä vaihda sähkiksiin. Sellasen peruslaturin siis saisi asentaa, ei mitään pikalaturia mitä nyt en kotiin muutenkaan tarttisi.
Meillä oli yksi kysellyt tarjouksia, ja kaikkien tolppien muuttaminen maksaisi valtion tukien jälkeen jonkun muutama sataa per asunto. Tuntuisi jotenkin järjettömältä jättää tekemättä kun saisi kaiken vielä etähallintaan ja laskutusta varten ei tarvisi kytätä joka tolppaa.
 
Meillä oli yksi kysellyt tarjouksia, ja kaikkien tolppien muuttaminen maksaisi valtion tukien jälkeen jonkun muutama sataa per asunto. Tuntuisi jotenkin järjettömältä jättää tekemättä kun saisi kaiken vielä etähallintaan ja laskutusta varten ei tarvisi kytätä joka tolppaa.
Useimpien asukkaiden kohdallahan se tarkoittaa pariasataa euroa, joille ei saa mitään vastinetta (kun ei ole sitä sähköautoa vielä vuosiin tai koskaan). Luulen että muutaman vuoden päästä alkaa mennä paremmin tällaiset läpi.
 
Meillä oli yksi kysellyt tarjouksia, ja kaikkien tolppien muuttaminen maksaisi valtion tukien jälkeen jonkun muutama sataa per asunto. Tuntuisi jotenkin järjettömältä jättää tekemättä kun saisi kaiken vielä etähallintaan ja laskutusta varten ei tarvisi kytätä joka tolppaa.
Oliko mukana joku "palveluntarjoaja", eli vetää välistä joka kWh:sta? Ne on minusta pakkasella housuun kusemista. Lämmittää alkuun, mutta kohta huomaa ettei se ollukaan hyvä idea.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 090
Viestejä
4 657 724
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom