Näitä akun vaihtoja pajoissa ei kannata odottaa kuin kaikista suosituimpiin malleihin (Leaf, Teslat, ?). Kenenkään pajan ei kannata opetella tekemään akunvaihtoa autoon jota on myyty suomeen vain kymmeniä.
Mitä tulee tarvike-akkupaketteihin, niitä valmistettaneen jossain kiinassa tai itäeuroopassa. Heidänkään ei kannata tehdä niitä muuten kuin maailmanlaajuisesti paljon myyneisiin sähköautoihin. Ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa plugarit myyvät enemmän kuin täyssähköt, joten en laskisi sen varaan että niille ilmestyy tarvikeakkuja. Outlander PHEV on ainoa plugari joka on myynyt niin paljon että sille voisi olla kannattavaa tehdä tarvikeakkuja.
Mikä sinusta on raja sille, että tarvikeakkuja kannattaa valmistaa maailmanlaajuisesti? Jos autoja on markkinoilla 20.000 kpl, niin kuin lähes kaikkia näyttää olevan tai helposti tulevan olemaan, 5% tarvitsee akun vaihdon, akun hinta on 5.000€, niin sillä tulee jo 5 miljoonan euron liiketoimintaa.
VW 2013-2019 maailmanlaajuisesti (1):
e-Golf 104000. Golf GTE 51000. Passat Variant GTE 42000. e-up! 21.000.
Kaikki plugarit 2018-2019 Eurooppa (2):
Mitsubishi Outlander PHEV 58518, Mini Countryman PHEV 26320, Volvo XC60 T8 PHEV 27821, BMW 530e 27275, BMW 225xe Active Tourer 25803, Mercedes-Benz E300e/de 11820, Kia Niro PHEV 20755, BMW 330e 17499, others 118498, BMW i3 (est.) 10816, Hyundai Ioniq PHEV 10238, BMW i8 2583
Sähköautot 2018-2019 Euroopassa (2):
Tesla Model 3 95168, Renault Zoe 82911, Nissan Leaf 70532, Volkswagen e-Golf 49821, BMW i3 (est.) 42071, Hyundai Kona EV 25353, Audi e-tron 18382, Jaguar I-Pace 18526, Smart Fortwo ED 20518, Kia Niro EV 10139, Hyundai Ioniq Electric 18319, Tesla Model S 26021, Tesla Model X 19969, Others 41982, Opel Ampera-e 5241, Peugeot iOn 2631, Citroën C-Zero 2112, Hyundai Nexo FCEV 362, Mitsubishi i-MiEV 496, Citroën E-Mehari 475
(1)
2019 (Full Year) Global: Volkswagen Electric Car Sales Worldwide - Car Sales Statistics
(2)
European sales 2019 EV and PHEV - carsalesbase.com