Keskustelua hybridiautoista

Onnea vain uudesta hienosta menopelistä :kippis:

Tuohon boldattuun kohtaan vain senverran, että ei sitä Volkkarin maksullista kännykkäliittymää tartte GTE:ssä, lämmityksen/viilennyksen ajastamiseen. Homma hoituu kyllä auton omasta e-managerista käsin.
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kännykällä etänä asetusten muuttaminen sitten vain vaatii sen. Vaan harvalla on sille tarvetta, jos on säännöllinen työaika.

Kiassa selvisi, että radio on Androidin päälle rakennettu. Jotkut hurjat ovat asentaneet omia sovelluksia lisäksi.

Itse haaveilen, että jatkossa joku kopioisi uudemmasta mallista 360 kameran sovelluksen ja laittaisi jakoon. Todennäköisesti radion takaa löytyy sisääntulo myös etukameraa varten niin tällöin sellaisen saisi ruudulle myös halutessaan kun vaihtaisi 270 sovelluksen tilalle 360 sovelluksen (ellei se jo ole sama ja haistelee vaan, mitkä kamerat antaa kuvaa). Tällä hetkellä vaan ei ole kovin moni Androidia osaava ainakaan julkisesti räplännyt tuon kanssa siten, että saisi sieltä apk tiedostoja ulos. Vaatisi root oikeuden, että voisi korvata järjestelmäsovelluksia.
 
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kännykällä etänä asetusten muuttaminen sitten vain vaatii sen. Vaan harvalla on sille tarvetta, jos on säännöllinen työaika.

Kiassa selvisi, että radio on Androidin päälle rakennettu. Jotkut hurjat ovat asentaneet omia sovelluksia lisäksi.

Itse haaveilen, että jatkossa joku kopioisi uudemmasta mallista 360 kameran sovelluksen ja laittaisi jakoon. Todennäköisesti radion takaa löytyy sisääntulo myös etukameraa varten niin tällöin sellaisen saisi ruudulle myös halutessaan kun vaihtaisi 270 sovelluksen tilalle 360 sovelluksen (ellei se jo ole sama ja haistelee vaan, mitkä kamerat antaa kuvaa). Tällä hetkellä vaan ei ole kovin moni Androidia osaava ainakaan julkisesti räplännyt tuon kanssa siten, että saisi sieltä apk tiedostoja ulos. Vaatisi root oikeuden, että voisi korvata järjestelmäsovelluksia.
Saako sinne ihan G Playsta asennettua kamaa?
 
Oli alkuun väärä lainaus.
Oma mielipide on että yleensä töpseliautoilla ajetaan niin vähän bensakoneella, että sen kesto ei tule vastaan. Koneen samuttelu valoihin on ollut arkipäivää jo niin pitkään muutenkin, että käynnistelyn ongelmat on ratkottu jo ennen plugareita.

Kyllä tuolla nettiautossa on aika paljon yli 25k vuoteen ajettu Volkkarin hybrideitä, kun hakee vaikka 2017 vuosimallista lähtien. Jos olisi ahkera lataaja, optimi työmatka ja latausmahdollisuus molemmissä päissä, niin 20k:kin vuoteen alkaa olla maksimi mitä sähköllä voi taittaa? 2 x 50km x 5 pv x 4 vk x 11 kk = 22000. Käytännössä paljon vähemmän jos blugarin on ostanut täyssähköajoon.

Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla. Toki voisi ajatella, että akku on tässä säästynyt jos on luottoa moottorin kestoon. Mutta ei se moottorin kesto vielä toisenkaan omistajan murheeksi luultavasti jää, jos pitää muutaman vuoden.

Tuossa oli 18 ensimmäisen kuukauden aikana muutama takuunalainen vika. Turbosta mennyt joku venttiili ja tehot pois motarilla, radio/keskipaneli hajonnut ja täysdigitaalinen mittaristo hajonnut tuulilasinpyyhkimien käyttämisen aikana. Johonkin noista sai auto seisoa pajalla 2kk varaosia odottaen. 4000 mailin aikana keskikulutus 6,4 litraa sadalla.
 
Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla.
Miksi tämä harhaluulo elää edelleen? Noistahan tehtiin ihan iso kysely ja valtaosa työsuhdeautoilijoistakin latailee säännöllisesti.
 
Mitä volkkarissa maksaa toi kännyohjauksen vuositilaus? Nyt kun itsellä ollut VoC pari vuotta niin en kyllä enää ikinä osta käyttistä ilman vastaavaa. Vielä kun ois hybridi tai sähkis ilpillä niin sais kunnolla etänä viilennettyä. Viilentää toi dinosaurusvolvo jonkun verran etäkäynnistämällä mutta ei mitenkään kovin täysillä jostain syystä. Softakysymys varmaan mutta muuttaakaan sitä ei voi.

Tuosta linkistä näkyy hintoja, kun selaat alaspäin: Car- Net | Mobiilipalvelut Volkswageniisi

tl;dr = 60€/vuosi minimissään.
 
Miksi tämä harhaluulo elää edelleen? Noistahan tehtiin ihan iso kysely ja valtaosa työsuhdeautoilijoistakin latailee säännöllisesti.

Tarkoitin tuolla noita yli 25k vuoteen rullattuja autoja mitä näkyy erityisesti Saka ruotsista uittaneen. Joku 2018 90k ajettu tai 2017 160k ajettu ei kyllä pääosaa kilometreistä ole mennyt sähköllä.

Kyllä varmasti blugarilla voi työmatkaa sähköllä taittaa, mutta jos firma "pakottaa" politiikallaan hybridin esim myyntimiehelle alle niin kyllä ne kilsat on taitettu bensalla.
 
Tarkoitin tuolla noita yli 25k vuoteen rullattuja autoja mitä näkyy erityisesti Saka ruotsista uittaneen. Joku 2018 90k ajettu tai 2017 160k ajettu ei kyllä pääosaa kilometreistä ole mennyt sähköllä.

Kyllä varmasti blugarilla voi työmatkaa sähköllä taittaa, mutta jos firma "pakottaa" politiikallaan hybridin esim myyntimiehelle alle niin kyllä ne kilsat on taitettu bensalla.
Plugarin pointti ei ainakaan minusta ole se, että ”pääosa kilsoista” ajetaan sähköllä vaan se, että pitkät matkat pääsee ilman että asiaa pitää mitenkään miettiä.

Jos plugarin lataa 250x vuodessa ja ajaa säännöllisesti päivätasolla 40km sähköajoa, niin se säästää 10000km polttoaineet ja moottorin pyöritykset riippumatta siitä, että montako 500km keikkaa asiakkaan toimistolle ajelee.

Tietyillä ajoprofiileilla akun kasvatuksella ei ole edes juuri merkitystä.

Jos myyntitykki ajaa normisti sitä 10km työmatkaa omalle toimistolle ja citymarketin kautta kotiin päästen normipäivän 25km ajot sähköllä ja heittäen joka toinen viikko 800km roadtripin parin asiakkaan toimistojen kautta, niin plugarin akun koolla ei ole käytännössä juurikaan merkitystä polttoaineen kulutukseen, kunhan se riittää siihen kotona pyöritykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Oli alkuun väärä lainaus.


Kyllä tuolla nettiautossa on aika paljon yli 25k vuoteen ajettu Volkkarin hybrideitä, kun hakee vaikka 2017 vuosimallista lähtien. Jos olisi ahkera lataaja, optimi työmatka ja latausmahdollisuus molemmissä päissä, niin 20k:kin vuoteen alkaa olla maksimi mitä sähköllä voi taittaa? 2 x 50km x 5 pv x 4 vk x 11 kk = 22000. Käytännössä paljon vähemmän jos blugarin on ostanut täyssähköajoon.

Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla. Toki voisi ajatella, että akku on tässä säästynyt jos on luottoa moottorin kestoon. Mutta ei se moottorin kesto vielä toisenkaan omistajan murheeksi luultavasti jää, jos pitää muutaman vuoden.

Tuossa oli 18 ensimmäisen kuukauden aikana muutama takuunalainen vika. Turbosta mennyt joku venttiili ja tehot pois motarilla, radio/keskipaneli hajonnut ja täysdigitaalinen mittaristo hajonnut tuulilasinpyyhkimien käyttämisen aikana. Johonkin noista sai auto seisoa pajalla 2kk varaosia odottaen. 4000 mailin aikana keskikulutus 6,4 litraa sadalla.

Eiköhän valtaosa plugareista ole hankittu tarpeeseen perustuen, eli myös ladattavaksi. Jos auto ajetaan romuttamolle 300tkm kohdalla, niin bensakonetta on pyöritetty vain 100 - 150 tkm edestä. Ei siis juuri mitään. GTE Passatin omistajat eivät ainakaan vagarenan puolella ilmoittele ongelmista, mutta aina kai jotain netistä löytää, kun tarpeeksi kaivaa.

Uusi tekniikka arveluttaa enemmän, mutta Passatissa on 8v / 160tkm akkutakuu.
 
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.

Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Vähän tämän suuntaista ehdin jo päättelemään tuon edellä suositellun reittiin perustuvan arvion perusteella. Taitaa jäädä vielä tässä vaiheessa sähköauto hankkimatta, kun ei sopivia vaihtoehtoja rajalliseen budjettiin oikein löydy. Jos saisi toisessa päässä edes joksikin aikaa lataukseen, helpottuisi asia huomattavasti.

Vakuutusyhtiöiden nettipalvelut antavat sähköautojen vakuutuksille aika korkeita hintoja, useampi noin tonnin pintaan oleva laskelma, vaikka bonukset taitaa olla aikalailla maksimit. Katselinkohan Leafille ja Zoelle.
 
Tietysti pärstäkerroin ja asuinpaikka vaikuttaa, mutta uudelle E-Upille vanhassa pääkaupungissa 600e/v (if - hintaa ei saanu laskurissa, mutta soittamalla sai).
 
Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Vähän tämän suuntaista ehdin jo päättelemään tuon edellä suositellun reittiin perustuvan arvion perusteella. Taitaa jäädä vielä tässä vaiheessa sähköauto hankkimatta, kun ei sopivia vaihtoehtoja rajalliseen budjettiin oikein löydy. Jos saisi toisessa päässä edes joksikin aikaa lataukseen, helpottuisi asia huomattavasti.

Vakuutusyhtiöiden nettipalvelut antavat sähköautojen vakuutuksille aika korkeita hintoja, useampi noin tonnin pintaan oleva laskelma, vaikka bonukset taitaa olla aikalailla maksimit. Katselinkohan Leafille ja Zoelle.

vertailun vuoksi/

meidän 2015 vuoden tesla model s , Pohjantähdessä 860e vuosi sis kaiken mahdollisen mitä pysty ottaa.
 
Mulla OP:lta sähkö Miin vakuutus ( liikenne 80% bonus + superkasko 70% bonus + lasi + superlunastus) 534€ vuodessa. Voi vielä maksaa op-bonuksilla osan/kokonaan pois. Pk-seudulla tämä vakuutus.
 
Jaa-a, aika hassulta kuulostaa mutta onhan noi välillä yksilöllisiä. Tehokas auto alumiinikorilla kumminkin. Ne summat mitä itse nähnyt Helsingissä on olleet kyllä puoltatoista tonnia kunnon kaskolla.

0-bonareita ei nykyään taida enää olla, lähtee kaikki jostain 70-80 % liikkeelle.

Sittenhän nuo on ihan jäätäviä hintoja alle 20keuron pirssille.
 
Mitkäs on ihmisten ajatukset tuosta Renault Zoe'sta? Onko korkeamman hintansa väärti verrattuna Mii/Citigo-E/e-Up! halpiskolmikkoon?
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?

TM:n talviautovertailussa Ioniq sai tästä moitteita, mutta kaikki muut saivat aika hyvät arviot. Tuo tasaisempi painojakauma auttaa varmaan ainakin takavetoisten kohdalla. Toinen oleellinen seikka on varmaan se että sähkömoottoria voi ohjata nopeammin ja tarkemmin kuin polttista eli luistonesto toimii oletettavasti paremmin.
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?

Talvella pelkästään hyviä kokemuksia (vaikka nyt lumesta ei ollut juuri tietoakaan) ja nyt itseasiassa hieman "offroadia", kun oheisen kuvan mukaan oltiin kahdella volkkarilla, niinkuin kuvasta näkyy, saaristossa lomailemassa.. Vaikka tuo paikka mihin Up on peruutettu ei näytä mitenkään jyrkältä, sitä se kyllä oli ja laakerimaista soraa renkaiden alla - pienikin ruopaisu ja rengas alkaa kaivamaan kuoppaa itselleen, ja meno jää siihen. Mutta kaasun annostelu toimii sähköllä erittäin hienosti ja pystyy hiipimään juuri ja juuri pidon rajoilla ylös. Joten maksimikitkan rankaista saa ainakin hienosti ulosmitattua, kitkahan on suurimmaksi osaksi menetetty siinä kohtaa kun rengas pyörii tyhjää...
 

Liitteet

  • maisaari.jpg
    maisaari.jpg
    617,5 KB · Luettu: 254
Jaa-a, aika hassulta kuulostaa mutta onhan noi välillä yksilöllisiä. Tehokas auto alumiinikorilla kumminkin. Ne summat mitä itse nähnyt Helsingissä on olleet kyllä puoltatoista tonnia kunnon kaskolla.

0-bonareita ei nykyään taida enää olla, lähtee kaikki jostain 70-80 % liikkeelle.
Jaa-a , tesla kerhossa kyl tonnin Pinassa pyörii lähes kaikilla. Mut toki edellyttää et kaikki on samassa (talo jne) ja bonukset on kunnossa. Ja yleensähän ne on nykyään. 1200e tarjos op kaikilla herkuilla meille, vähä ois tippunu jos asunto jne ois sinne myös laitettu mut pohjantähti teki paremman tarjouksen.
Kyllä nykyään saa ihan järkevän vakuutuksen näihin.
 
Toi on kyllä ihan käsittämätön summa, mulla autossa 400€ vuosi ja prätkässä 250€ täyskaskolla?

If, Helsinki, mies 40v

Käsittämätön tai ei niin saman suuntaisia hintoja on kaikilla yhtiöillä.
Omaan prätkään pelkän kuukauden vakuutukset täyskaskoineen olisi 250€, mutta koska pyörä 15v vanha niin säästän mielummin täyskaskossa ja korjaan jos itse kippaan. Minun autoon taas täyskasko olisi reilu 900€ vuodessa, joten siihenkin olen ottanut vain osakaskon kun sekin 7v vanha. Muutaman vuoden säästetyillä kaskomaksuilla korjailee tuotakin melko reilusti. En tiedä sitten vaikuttaako ikä niin paljon, mutta nämä on kombolle IF, mies, mäntsälä, 30v. Ja saman suuntaisia hintoja on kaikilla yhtiöillä.
 
Tuosta linkistä näkyy hintoja, kun selaat alaspäin: Car- Net | Mobiilipalvelut Volkswageniisi

tl;dr = 60€/vuosi minimissään.
No eipä toi paha ole, maksaisin kyllä. Tais olla VoCissakin jatkotilaus joku 40 e/vuosi, en nyt muista miten pitkä pätkä tilausta kuului mukaan kun auton ostaa uutena.
95e / 2 vuotta oli e-remoten uusinta, eli n. 48e / v. Tuo Guide & Inform Plus olisi sitten vielä tuohon päälle, mutta IMO ihan turha kun samat sisällöt ja paremmin toimivina saa Android Auton / Car playn kautta.
 
Odottelen e-miitä saapuvaksi, tosin en tiedä koska tulee, sen vuoksi ko autosta kyselen. Nyt maksamisesta: oletteko ostaneet osamaksulla, millaisia tarjouksia olette saaneet? Joskus on tarjottu 0% korkoa, todellinen lienee 2-3% huitteilla. Mikähän on nykypäivän tilanne osamaksurintamalla?
 
Käyttöautolla on ainakin nyt kamppis, mainostavat 0.95% ja todellinen taisi olla 2.8% kun laskin sitä:hmm:

Jatketaa nyt Miin vakuutuksista soittelin tänään yhtiöt läpi ja halvin oli LähiTapiola 492€ isoimmalla kaskolla, Pop vakuutus oli toisena n.550€ ja loput olikin yli 600€. Bonukset taisi olla sen 80/70, Eurajoki asuinkunta.
 
Luuleks, että selviäisit edes päivän loppuun ennenkuin on tarkkaavaisten silmien toimesta ilmoitettu poliisille, Traficomille ja vakuutusyhtiölle moisesta "kokeilusta?" :asif:
 
Odottelen e-miitä saapuvaksi, tosin en tiedä koska tulee, sen vuoksi ko autosta kyselen. Nyt maksamisesta: oletteko ostaneet osamaksulla, millaisia tarjouksia olette saaneet? Joskus on tarjottu 0% korkoa, todellinen lienee 2-3% huitteilla. Mikähän on nykypäivän tilanne osamaksurintamalla?

Santander, 0,9% korko ja todellinen vuosikorko tais jäädä vähä alle 2%

Ei nykyään kannata ainakaan mitään yli 3% todellista vuosikorkoa maksaa. Etenkään jos autosta on useampia kymppitonneja velkaa, pienessä lainassa toki ei niin tarkkaa ole.
 
En ole tarkemmin tutustunut tuohon WLTP systeemiin. Ilmoitetaanko tuolla kulutukset erikseen myös maantieajo/kaupunki/yhdistetty?

Bongasin tämän:
Mii eletricin 32,3 kWh:n (nettokapasitetti) litiumioniakku tarjoaa 260 km toimintamatkaa yhdellä latauksella (WLTP). Puhtaasti kaupunkiajossa toimintamatkaa on Seatin mukaan yli 350 km (WLTP).

Kuinka paljon sähköauton kulutus muuttuu esim. 80km/h -> 100km/h
 
Muistelen nettivideosta nähneeni, että Citigo IV:llä noin 2-3 kWh / 100km nousee kun nopeus kasvaa 80->100km/h. 100->120 km/h nosto rokottaa kulutusta reippaammin.

Varmaan kaikkein optimaalisin siinä 70-80km/h tasaisissa maantienopeuksissa. Vaikea uskoa, että kaupunkiajossa olisi paljon taloudellisempi kun kiihdytykset ja jarrutukset hukkaavat energiaa.
 
Onko jollakulle mittattua tietoa väittämään vastaan kun sanon että energian kulutus per matka kasvaa lineaarisesti suhteessa nopeuteen?
Eli jos 80kmh kuluttaa 12kwh/100km niin 160kmh kuluttaa 24 kwh/100km.
Tämäiseen tulokseen tulin kun muistelin vanhaa väittämää että ilmanvastus nousee neliöön suhteessa nopeuteen ja leikein laskimella.

Ei kai kiihdytys mitään suurta määrää energiaa hukkaa? Ja tuskin sitä tekee jarrutuskaan jos vaan regenerointi toimii. Lähinnä nyt mitä kumi kuluu ja kuumenee renkaissa. Suurempi hukkaaja on ilmastointi tai lämmitys. Ja tämä tieto kajahtaa ihan ilman tutustumista mihinkään oikeisiin mittauksiin.
 
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.
 
Norjalainen moottorijulkaisu testaili siellä myytävien sähköautojen rangea ja taulukoi vertailun valmistajien ilmoittamiin WLTP tietoihin.
Nuo ovat ajettu siis kesäoloissa. Saman julkaisun talvitestissä olikin osalla autoista varsin huimat rangen pudotukset.
 
Otti silmään kaikilla enemmän tai vähemmän pidemmät kantamat kuin ilmoitettu, johtuisko ajoreitin alamäkiosuuksista vuoristoissa?
 
Testasin piruuttani Miillä nyt kesäoloissa (ilman sitä Eco ja Eco+ pelleilyä) notta paljonko pääsee akulla. 362km tuli mittariin ja akussa oli vielä silmämääräisesti arviolta 1/8 jäljellä. Pelkkää kaupunkiajoa ja siirtymää motarilla ilman mitään "säästelen tässä alamäkiosuudessa" -juttuja tai "otan nyt tän ilmastoinnin pois, koska range". Toki se sammuttelee noita sit itekseen kun mennään kohti nollaa, mut siihen ei voi vaikuttaa. Ainakin tuo "kaupungissa jopa 350" on ihan täysin realistinen ilman mitään hikoilua pikkukopissa.
 
Nopeus on kantaman surma.

Teslalla ennätys tehty mailmalla ajamalla jotain 50-55 km/h tuon alle tai ylle tilanne huononee.

90km/h vs 110km/h on helposti 50km eroa rangessa.

Ja mitä paskempi keli sitä enempi vaikutusta. Vesisateella tän huomannu.
 
Otti silmään kaikilla enemmän tai vähemmän pidemmät kantamat kuin ilmoitettu, johtuisko ajoreitin alamäkiosuuksista vuoristoissa?

No esim Oman teslan ilmoitettu on laskettu 110km/h ajoa tasaisella tyynellä kelillä. Suomen alhaiset rajoitukset yleensä johtaa siihen et kesäisin ylittyy kirkkaasti nuo ilmoitetut maksimi ranget.
 
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.

Tesla model S omistaja täällä, puhut asiaa.

Ilmanvastus on ylivertaisesti pahin energia syöppö.

Ja kovalla vastatuulella kulutus nousee kovasti myös.
 
Nuo ovat ajettu siis kesäoloissa. Saman julkaisun talvitestissä olikin osalla autoista varsin huimat rangen pudotukset.
Tämä on kyllä sellainen asia mihin toivoisi parannusta, talven pitkät matkat on ainakin itselleni yksi kipupiste kun täyssähköä pohtii (vähän seuraavaksi houkuttaisi, mutta Tesla ei innosta). Taukojen tarve kasvaa suhteessa aika rajusti, siinä missä kesällä selviää vähän venytetyillä pisutauoilla niin talvella voi joutua jo kuluttamaan pidempäänkin huoltoaseman penkkiä.

Onko noita 100 kW (tai yli) latureita alkanut Superchargerit - poislukien alkanut ilmestymään (ja näkeekö näitä kootusti mistään). Suurin osa ns. pikalatureistakin taitaa edelleen olla 50kW mikä on talvikulutuksilla aika hidasta sekin jos latausta joutuu odottamaan.
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.
Polttis nimenomaan hukkaa vähemmän energiaa kiihdytettäessä, eli hyötysuhde paranee, siinä missä se sähköautossa pysyy about samana.

Ongelma perinteiselle polttikselle kaupungissa on se hidastaminen, siinä haaskataan energiaa jarrujen lämmittämiseen tai vähintään haaskataan energiaa turhaan moottorin pyörittämiseen (joko moottorijarrutuksena tai tyhjäkäyntinä kytkin pohjassa/vapaalla). Plus että madellessa, vaikka sitten tasaisella nopeudella, on tehontarve niin pieni, ettei puhdas polttis pääse järkeviin hyötysuhteisiin. Hybridi tai sähköauto pystyy ottamaan jarrutusenergiaa talteen ja kummankaan ei tarvitse pyörittää polttomoottoria kun tehontarve on kaupungissa matala (ja kun hybridi pyörittää voi se samalla ladata akkua -> nostaa kuormaa -> parantaa hyötysuhdetta).
 
Viimeksi muokattu:
Onko noita 100 kW (tai yli) latureita alkanut Superchargerit - poislukien alkanut ilmestymään (ja näkeekö näitä kootusti mistään). Suurin osa ns. pikalatureistakin taitaa edelleen olla 50kW mikä on talvikulutuksilla aika hidasta sekin jos latausta joutuu odottamaan.
Latauspisteet <- tuolta alalaidasta voi valita että näkyy vain 100kw+ pikalaturit jättämällä vain marjapuuron värisen CCS 100kW+ liitimen valituksi (sininen on CCS 50kW). Vuosi sitten noita oli tosiaan vain Lohjalla ja porissa, eli aika hyvää tahtia niitä tulee lisää.

Sinänsä hyvä huomata, että talvirangen menetystä kompensoi talvinopeusrajoitus. Sähköauton range 100km/h talvella vs 120km/h kesällä olekkaan enää niin jäätävä ero.
 
Latauspisteet <- tuolta alalaidasta voi valita että näkyy vain 100kw+ pikalaturit jättämällä vain marjapuuron värisen CCS 100kW+ liitimen valituksi (sininen on CCS 50kW). Vuosi sitten noita oli tosiaan vain Lohjalla ja porissa, eli aika hyvää tahtia niitä tulee lisää.

Sinänsä hyvä huomata, että talvirangen menetystä kompensoi talvinopeusrajoitus. Sähköauton range 100km/h talvella vs 120km/h kesällä olekkaan enää niin jäätävä ero.
Kiitos, määrä on prosenttuaalisesti tosiaan kasvanut, mutta aika heikosti noita Tampereen pohjoispuolelle ajellessa kuitenkin vielä löytyy, toivotaan että korjaantuu pian: Toki jos sähköautot (muutkin kuin Tesla) yleistyy niin soisi silläkin lisääntyvän, että näyttää noissa olemassaolevissakin olevan vain yksi tai kaksi paikkaa, joten vähänkin suuremmalla sähköautomäärällä voi lomaruuhkahuipuissa ajellessa olla vaikeaa.

Pitää seurailla kehitystä, auton vaihto on varsinaisesti ajankohtaista vasta parin vuoden päästä.

Nopeus toki varmasti kompensoi vähän, mutta maantierajoituksilla (80 vs. 100) ero taitaa olla kuitenkin aika vahvasti kesän eduksi. Varsinkin kun en ainakaan itse voisi kuvitella sisätilan lämmöistä tinkiväni.
 
Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?
 
Nopeus toki varmasti kompensoi vähän, mutta maantierajoituksilla (80 vs. 100) ero taitaa olla kuitenkin aika vahvasti kesän eduksi. Varsinkin kun en ainakaan itse voisi kuvitella sisätilan lämmöistä tinkiväni.

Sisätilan lämmöistä voi kyllä hieman tinkiä mukavuuden pahemmin kärsimättä, kun käyttää ratin- ja penkinlämmitintä. Maantieajossa ei kyllä auta kovin paljon kun siihen etenemiseen menee kuitenkin melko paljon tehoa. "Järkevää" tuo on enemmänkin plugarilla kaupunkinopeuksissa, jolloin voi saada paljonkin lisää rangea ja usein välttää polttiksen käynnistymisen kokonaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom