Keskustelua hybridiautoista

Norjalainen moottorijulkaisu testaili siellä myytävien sähköautojen rangea ja taulukoi vertailun valmistajien ilmoittamiin WLTP tietoihin.
Nuo ovat ajettu siis kesäoloissa. Saman julkaisun talvitestissä olikin osalla autoista varsin huimat rangen pudotukset.
 
Otti silmään kaikilla enemmän tai vähemmän pidemmät kantamat kuin ilmoitettu, johtuisko ajoreitin alamäkiosuuksista vuoristoissa?
 
Testasin piruuttani Miillä nyt kesäoloissa (ilman sitä Eco ja Eco+ pelleilyä) notta paljonko pääsee akulla. 362km tuli mittariin ja akussa oli vielä silmämääräisesti arviolta 1/8 jäljellä. Pelkkää kaupunkiajoa ja siirtymää motarilla ilman mitään "säästelen tässä alamäkiosuudessa" -juttuja tai "otan nyt tän ilmastoinnin pois, koska range". Toki se sammuttelee noita sit itekseen kun mennään kohti nollaa, mut siihen ei voi vaikuttaa. Ainakin tuo "kaupungissa jopa 350" on ihan täysin realistinen ilman mitään hikoilua pikkukopissa.
 
Nopeus on kantaman surma.

Teslalla ennätys tehty mailmalla ajamalla jotain 50-55 km/h tuon alle tai ylle tilanne huononee.

90km/h vs 110km/h on helposti 50km eroa rangessa.

Ja mitä paskempi keli sitä enempi vaikutusta. Vesisateella tän huomannu.
 
Otti silmään kaikilla enemmän tai vähemmän pidemmät kantamat kuin ilmoitettu, johtuisko ajoreitin alamäkiosuuksista vuoristoissa?

No esim Oman teslan ilmoitettu on laskettu 110km/h ajoa tasaisella tyynellä kelillä. Suomen alhaiset rajoitukset yleensä johtaa siihen et kesäisin ylittyy kirkkaasti nuo ilmoitetut maksimi ranget.
 
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.

Tesla model S omistaja täällä, puhut asiaa.

Ilmanvastus on ylivertaisesti pahin energia syöppö.

Ja kovalla vastatuulella kulutus nousee kovasti myös.
 
Nuo ovat ajettu siis kesäoloissa. Saman julkaisun talvitestissä olikin osalla autoista varsin huimat rangen pudotukset.
Tämä on kyllä sellainen asia mihin toivoisi parannusta, talven pitkät matkat on ainakin itselleni yksi kipupiste kun täyssähköä pohtii (vähän seuraavaksi houkuttaisi, mutta Tesla ei innosta). Taukojen tarve kasvaa suhteessa aika rajusti, siinä missä kesällä selviää vähän venytetyillä pisutauoilla niin talvella voi joutua jo kuluttamaan pidempäänkin huoltoaseman penkkiä.

Onko noita 100 kW (tai yli) latureita alkanut Superchargerit - poislukien alkanut ilmestymään (ja näkeekö näitä kootusti mistään). Suurin osa ns. pikalatureistakin taitaa edelleen olla 50kW mikä on talvikulutuksilla aika hidasta sekin jos latausta joutuu odottamaan.
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.
Polttis nimenomaan hukkaa vähemmän energiaa kiihdytettäessä, eli hyötysuhde paranee, siinä missä se sähköautossa pysyy about samana.

Ongelma perinteiselle polttikselle kaupungissa on se hidastaminen, siinä haaskataan energiaa jarrujen lämmittämiseen tai vähintään haaskataan energiaa turhaan moottorin pyörittämiseen (joko moottorijarrutuksena tai tyhjäkäyntinä kytkin pohjassa/vapaalla). Plus että madellessa, vaikka sitten tasaisella nopeudella, on tehontarve niin pieni, ettei puhdas polttis pääse järkeviin hyötysuhteisiin. Hybridi tai sähköauto pystyy ottamaan jarrutusenergiaa talteen ja kummankaan ei tarvitse pyörittää polttomoottoria kun tehontarve on kaupungissa matala (ja kun hybridi pyörittää voi se samalla ladata akkua -> nostaa kuormaa -> parantaa hyötysuhdetta).
 
Viimeksi muokattu:
Onko noita 100 kW (tai yli) latureita alkanut Superchargerit - poislukien alkanut ilmestymään (ja näkeekö näitä kootusti mistään). Suurin osa ns. pikalatureistakin taitaa edelleen olla 50kW mikä on talvikulutuksilla aika hidasta sekin jos latausta joutuu odottamaan.
Latauspisteet <- tuolta alalaidasta voi valita että näkyy vain 100kw+ pikalaturit jättämällä vain marjapuuron värisen CCS 100kW+ liitimen valituksi (sininen on CCS 50kW). Vuosi sitten noita oli tosiaan vain Lohjalla ja porissa, eli aika hyvää tahtia niitä tulee lisää.

Sinänsä hyvä huomata, että talvirangen menetystä kompensoi talvinopeusrajoitus. Sähköauton range 100km/h talvella vs 120km/h kesällä olekkaan enää niin jäätävä ero.
 
Latauspisteet <- tuolta alalaidasta voi valita että näkyy vain 100kw+ pikalaturit jättämällä vain marjapuuron värisen CCS 100kW+ liitimen valituksi (sininen on CCS 50kW). Vuosi sitten noita oli tosiaan vain Lohjalla ja porissa, eli aika hyvää tahtia niitä tulee lisää.

Sinänsä hyvä huomata, että talvirangen menetystä kompensoi talvinopeusrajoitus. Sähköauton range 100km/h talvella vs 120km/h kesällä olekkaan enää niin jäätävä ero.
Kiitos, määrä on prosenttuaalisesti tosiaan kasvanut, mutta aika heikosti noita Tampereen pohjoispuolelle ajellessa kuitenkin vielä löytyy, toivotaan että korjaantuu pian: Toki jos sähköautot (muutkin kuin Tesla) yleistyy niin soisi silläkin lisääntyvän, että näyttää noissa olemassaolevissakin olevan vain yksi tai kaksi paikkaa, joten vähänkin suuremmalla sähköautomäärällä voi lomaruuhkahuipuissa ajellessa olla vaikeaa.

Pitää seurailla kehitystä, auton vaihto on varsinaisesti ajankohtaista vasta parin vuoden päästä.

Nopeus toki varmasti kompensoi vähän, mutta maantierajoituksilla (80 vs. 100) ero taitaa olla kuitenkin aika vahvasti kesän eduksi. Varsinkin kun en ainakaan itse voisi kuvitella sisätilan lämmöistä tinkiväni.
 
Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?
 
Nopeus toki varmasti kompensoi vähän, mutta maantierajoituksilla (80 vs. 100) ero taitaa olla kuitenkin aika vahvasti kesän eduksi. Varsinkin kun en ainakaan itse voisi kuvitella sisätilan lämmöistä tinkiväni.

Sisätilan lämmöistä voi kyllä hieman tinkiä mukavuuden pahemmin kärsimättä, kun käyttää ratin- ja penkinlämmitintä. Maantieajossa ei kyllä auta kovin paljon kun siihen etenemiseen menee kuitenkin melko paljon tehoa. "Järkevää" tuo on enemmänkin plugarilla kaupunkinopeuksissa, jolloin voi saada paljonkin lisää rangea ja usein välttää polttiksen käynnistymisen kokonaan.
 
Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?

Eipä noissa paljoa eroa ole, sama auto kun käytännössä on. Lisävarusteissa muistaakseni jotain eroavaisuuksia kun verrataan citigo, e-up, mii. Listahinnaltahaan e-up on miitä kalliimpi kuitenkin. Tällä hetkellä volkkarilla tosin taitaa olla tuo 4000€ hankintatuki e-upille jolloin hinta taitaa olla muutaman satasen halvempi kuin tämän hetkinen miin hinta. (Miitä myytiin myös 2000€ seatin tuella viime vuoden puolella). En ole e-uppia ajanut, mutta laatuvaikutelmassa en usko juuri eroa olevan, tulevathan nuo samalta volkkarin Bratislavan tehtaalta kaikki kolme mallia.
 
Itse kun olen tässä nyt katsellut uutta pienehköä sähköautoa, niin mitä eroa VW E-upilla ja Seat Miillä on? Speksien mukaan aikalailla samoja, mutta VW hieman halvempi tukien jälkeen. Luulisi ainakin laatuvaikutelman olevan eri luokkaa. Eli mitkä syyt kääntäisi VW:n ja mitkä Seatin suuntaan?

Täysin identtisiä ovat. Ei mitään eroa sisätiloissa ja ulkoa ainoastaan konsernin logot sekä puskureiden muodot. e-UP myös ainoa jossa kokolasinen takaluukku, kun muissa lasia yläosa ja peltiä alaosa. Itselläni Mii ja e-UP tuli ajettua ulos viime viikon perjantaina kaupasta (ei tosin itselle, vaan hain äidilleni). Ainoa ero minkä huomasin, oli että radiossa eri kuvakkeet e-UP softassa vrt. Miin softa.
 
Oleellisin ero taitaa olla, että e-UPissa on kokopituudelta lasinen takaluukku ja mahdollisuus radion ohjaimiin ratissa yms. pientä lisävarustetta. jos e-UP on halvempi tällä hetkellä, niin sellainen kannattaa tietysti ottaa. Miitä ei taideta edes myydä tällä hetkellä, kun tilauskirjat ovat täynnä.

e: Ei siinä e-upin takaluukussa ole kuin ulkopinta lasia, sisäpuoli sama peltikasa kuin muissa.
e2: Maksaako e-UP:ssa se softa ensimmäisen vuoden jälkeen. Seatisssa ilmainen. Seatin takuu taitaa myös olla parempi (5 v/100 tkm).
 
Norjan björnin range testi Honda e:llä:



90km/h vauhdissa 15.1kWh/100km

120km/h vauhdissa 22,5kWh/100km

Motarivauhdilla autolla pääsee siis jonkun alle 150km :D. Citypörräreille varmaankin tarkoitettu pääasiassa. Muuten kyllä täynnä mielenkiintoisia ominaisuuksia tuon lyhen videonkin perusteella joita miellelään näkisi kaikissa autoissa. Mm tuo leveä näyttö, kiinteä invertteri, elektroniset sivu ja takapeilit.
 
Eikös e upissa ollut keskikonsolissa myös peruutuskamera näyttö ja jotain radioo tms valikoita näkyi myös. Ei siis tarvi puhelinta aina virittää.
Ratissa pikanäppäimiä mutta niistä täällä olikin jo juttua :thumbsup: :)
 
On kyllä noin pikkuiselle autolla melkoiset kulutusmäärät. Eihän tuo näytä edes sisätiloiltaan mitenkään erityisen tilavalta? Tosin, onhan tuo nyt sitten ihan eri tasolla ton sähkövatkain-Miin kanssa mitä varusteluun ja nykyaikaisuuteen tulee. Taajama-ajoon varmasti kiva peli, mutta tolla hinnalla ois itselle ainakin vaikeeta perustella alta 200km rangea.
 
Jos kommentteja on uskominen, niin 21ke Saksassa.

33850€ lähtöhinta honda.de mukaan. Tuosta kai sitten niitä jotain avustuksia pois.

Jos range ei olisi noin onneton niin toi olisi kyllä hieno ja harkinnan arvoinen kaikinpuolin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän, että mahtaakohan hybrideihin laatikkoöljyjen vaihto olla niin justiinsa?
Tuli mieleen että porukkahan suosittelee automaatteihin vaihtelemaan jotain 60tkm välein mutta mites näin kun ei ole momentinmuunninta niin mahtaisikohan vaihtoväli olla samaa luokkaa manuaalin kanssa eli ei ikinä?
 
Jos range ei olisi noin onneton niin toi olisi kyllä hieno ja harkinnan arvoinen kaikinpuolin.

Vaatimattoman rangen päälle latausominaisuudet vielä kustu uskomattoman hyvin, kun huomioidaan että akku on kuitenkin nestejäähdytetty.
Ev-databasen mukaan ottaa 50kW:n laturista keskimäärin 35kW:n teholla kun ladataan 10-80%. 100kW laturista sitten keskimäärin 45kW. Akun jännite lienee vain jotain 300V, joten ei saa kunnolla tehoa yleisistä 50kW:n pömpeleistä joiden maksimivirta on 125A. Sanomattakin selvää että AC-laturi 1x32A. Kiinnostelee silti jonkin verran, jos perheessä sattuisi pysymään polttis pidempiä matkoja varten.
 
Tuli tuossa männä viikolla vaihettua perheen diisel rötköttimet Passat GTE:hen.

Ikää tällä kapineella 3½v ja ajettu 111tkm. Kaikinpuolin varsim maukas auto. Varustelistalta oikestaan Keyless Access olis ollut kiva lisä, mutta ilmankin pärjää.

Latausinfraa pitää vähän rakentaa tätä varten, talliin tulee 3x16A onneksi, joten ei tarvitse alkaa uusia kaapeleita vetään sinne saakka. Tulee autotallin oven viereen kiinteä latauskaapeli, niin ei tarvii pulata tuon vakio suko paskeen kanssa.

Type 2 kaapeliakaan ei tullut mukana, sekin pitäisi hommata. Liekö noita kiinan ihmeitä uskoltaa tilaa


IMG_20200624_163316.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.
 
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.

Kiitos kiitos, hybridi oli lähinnä käyttökulujen takia. Ajot pudonnut todella vähään vuositasolla niin tuolla hoitaa varmaan 90% arkiajoista pelkällä sähköllä. Tänään tuli ajettua 2km hybridi tilassa. Tuli kuitenkin ajettua liki 70km kaupungissa (oli laturissa välillä)
 
Onnea ostoksesta Minkä takia juuri hybridi? Ajoprofiililtaan disukka ja hybridi taitavat olla ääripäistä? Ja hybridi kalliimpi käyttää mutta tietty ekologisempi jos sähköllä pääsee painamaan. Gte kiinnostaisi itseäkin; nyt pihassa kaasupeli ja e-miitä odottelen saapuvaksi tänä tai ensi tai sitä seuraavana vuotena, who knows.

Pelkästäänhän tuohon riittää että tuo hybridi on paljon parempi ja tehokkaampi kuin vastaavanhintaiset pelkät dieselit/bensat.
Erittäin taloudellisiahan nää hybridit on myös pitkää matkaa ajettaessa.

Miten hybridi on kalliimpi käyttää?
 
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
 
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.
 
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
 
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.

No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).

Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.
 
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
Ei eri käyttövoimia ja niiden yhdistelmiä pysty mitenkään laittamaan mihinkään yleispätevään järjestykseen siitä mikä on halvin ja mikä kallein.

Mikä tahansa voi olla halvin tai kallein, riippuen automallista, hintaluokasta, ajokilometreistä, käyttöympäristöstä jne... ja käytettynä tietysti sopivasta yksilöstäkin.
 
Tänään tuli käytyä koeajamassa volkkarin e-golf ja kian e-niro 64kWh. Golfia testasin id.3 puutteessa, kuulemma syyskuussa mahdollista saada koeajoa kun liike saa omat id.3:nsa.

Golf tuntui kiihtyvän paremmin alle satasen vauhdeissa kun taasen satasen jälkeen ohituskiihtyvyys oli heikko kun vertasi Niroon. Molemmat kuitenkin kiihtyivät riittävän hyvin normaaliajoon, mutta tosiaan Golfilla saa varautua enemmän ohitustilanteissa. Ohjattavuuden osalta Niro oli omasta mielestä liian äkäinen liian voimakkaan ratin palautuksen takia. Tuon takia ajo tuntui välillä hätäiseltä mutkissa ja kiertoliittymissä. Ajossa Golf tuntui tutummalta varsinkin kun aiemminkin vaggineita on tullut omistettua ja ajettua, joten siinä ei mitään ihmeellistä. Tylsää, mutta toisaalta taattua suoritusta.

Ratin materiaali Nirossa tuntui hieman epämukavalta omaan makuun (business luxury varustelulla, en tiedä onko muita vaihtoehtoja ratille). Suurin parjattava asia joka tapauksessa oli kojetaulu, joka oli kuin insinöörin taidonnäyte käytettävyydestä. Se oli kuin tuhannen ja yhden napin joulukuusi. Varmasti joku tykkää, mutta itselle tuo ei istunut. Tietysti kaikkeen tottuu. Golf sisusta oli taasen sitä samaa vanhaa ja tylsää, mutta toimivaa saksalaista mallia.

Autothan ovat selkeästi eri segmenteissä ja niissä on muutenkin isoja eroja, mutta oli ensimmäinen kosketus täyssähköautoihin itselläni. Tarkoitus on käydä tällä viikolla testaamassa myös Teslan Model 3:sta. Golfia en tule hommaamaan jo pelkästään akun pienuuden vuoksi, muutoin se voisi olla varteen otettava ehdokas. Tällä hetkellä ID.3 on se auto, mikä eniten kiinnostaa. Meillä on kaksi autoa, joten ei ole sinänsä merkittävää onko hankinnassa pienempi vai keskikokoinen sähköauto. Tämän vuoksi katselen nyt mielekästä vaihtoehtoa vähän eri segmenteistä. Tietysti Niro vaikuttaisi olevan hyvän kokoinen omiin tarpeisiin, että kakkosauton voisi downsizee pikkukippoon ja lisäksi range olisi riittävä omiin sukkulointimatkoihin yhden latauspisteen taktiikalla (lasten takia pitää pysähtyä joka tapauksessa).

ID.3 1st plus sekä E-Niro EX + premium pack olisi samassa hintaluokassa. M3 olisi näistä sitten selkeästi kallein noin 5k€ erolla. Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan. Taitaisi E-Niro olla omalla kohdalla näistä käytännöllisin, mutta toisaalta myös tylsin. Pohdittavaa kyllä jää paljon.

Edit. Parjaan vielä ainakin Kian "mukautuvaa kaistallapitoavustinta". En tiedä kuinka hyvin nämä toimii yleisesti muissa autoissa, mutta ainakaan tämän kohdalla ei kovin paljoa vakuuttanut. Toimi välillä, ja välillä ei riippumatta siitä kuinka hyvin kaistaviivat olivat näkyvillä. Tänään satoi reilusti, joten tuo saattaa mennä myös sen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko vertaillut E-Niroa Kona Electriciin?

Tuossa on aika hyvä vertailu, jonka loppusanoma kutakuinkin: Niro tilojen puolesta järkevämpi valinta lapsiperheelle. Kona sitten modernimpi/nykyaikaisempi ja haluttavampi.

 
Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan.

Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
 
Uusi Citroen ë-C4 vaikuttaa mielenkiintoiselta:
 
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
 
Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysyä saako tarjoukseen kaupan päälle. Näin jo että yhden lisävuoden takuuta sai rahalla konfiguraattorin mukaan.
 
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
 
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
Ja muistaa se että fabossa huuttaa ne joilla ei ole menny putkeen. Useimmilla taitaa sujua asiat ok, yleensä hyviä kokemuksia ei vaan mennä nettiin meuhkaa.
 
Seat miin 5 vuoden takuu + 8 vuoden akku takuu on minusta tosi tärkeä tälläisissä mallisarjan ensimmäisissä tuotteissa joten esimerksi äidilleni suosittelisin paljon ennemmin Miitä kuin E-up. Luulisi nyt sähköautojen aikakaudella olevan helppo antaa 100 tkm takuu voimalinjalle ja akuille koska käyttäjän on sitä lähes mahdoton rikkoa muuta kuin ajamalla järveen.
 
... Tällä hetkellä volkkarilla tosin taitaa olla tuo 4000€ hankintatuki e-upille jolloin hinta taitaa olla muutaman satasen halvempi kuin tämän hetkinen miin hinta. (Miitä myytiin myös 2000€ seatin tuella viime vuoden puolella)....

Tuota WV:n hankintatukea ei ole saanut pitkään aikaan vaikka se hinnastossa vielä markkinamielessä onkin.
 
Olen hieronut kauppoja nyt useammista lataushybrideistä, ja kyse olisi suorasta ostosta ilman vaihtoautoa. Näyttää siltä, että lisääntynyt Ruotsi-tuonti, autoliikkeiden välinen kilpailu ja lataushybridien kova kysyntä ovat johtaneet siihen, että esillä olevat hinnat ovat niin tiukkoja, että niistä ei juurikaan voi neuvotella. Alennus on siis luokkaa muutamia satasia, vaikka autolla olisi hintaa lähemmäs 50 ke. Joistain yksilöistä hinnasta lähtisi reilu tonni, ja mikä on hieman yllättävää, niin Etelä-Suomen autoliikkeet tarjoavat hieman suurempia alennuksia kuin muun Suomen liikkeet.
 
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
 
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
 
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.
Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia?
Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
 
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
Kyllä se huomioi kaiken kulutuksen. Talvella lyhyellä matkalla lämmitys päällä kulutus on ollut välillä yli 50 kWh/100 km. Oikeasti tyhjäksi akkua ei tosiaan saa, ja jotta arvio jäljellä olevasta matkasta näyttäisi edes nollaa, täytyy ajaa kaupunkinopeuksia. Maantiellä polttis tykkää käynnistyä, kun akussa on 5 km matkalle energiaa. Oletan, että tuo akkuun jäljelle jäävä energia on huomioitu kokonais- ja käyttökapasiteetin erossa.

Aiemmin autolla on päässyt sen n. 50 kaupunkinopeuksissa ja vähän päälle 40 km maantiellä. Nyt maantienopeuksissa ollaan päästy parhaimmillaan 35 kilometriin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 909
Viestejä
4 646 698
Jäsenet
76 343
Uusin jäsen
jujapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom