Nyt on kokemusta perhemökkeilystä Miillä kaukaisemmalle mökille. Samalla tuli testattua huippunopeus ja tasanopeuskulutukset, 100, 119 ja 130 km/h. Matkaa kertyi yhteensä 291 km. Ennätysrangekin tuli kuvattua talteen. Perjantaina lähdettiin ja tänään palattiin. Jekyll and Mr. Hyde -tyyliin. ;-)
Reissussa mukana:
-3 hlöä + 7,5 kg koira
-2 putkikassia
-3 nyssäkkää ja kenkiä
-2 lapsen laukkua
-1 iso vuodevaatekassi
-1 ruokakassi
-autojääkaappi
-vesikanisteri, 10 litraa
-koiran sapuskat ja tarvikkeet
-koiran kuljetuskoppa
-sulkapallomailat
-2 märkäpukua
-järkkäri G80 + 12-60/2.8-4.0 + 45-175
Pakkaaminen kesti noin 5 minuuttia kauemmin kuin mitä selän takana mustasukkaisena nököttäneeseen Auris farkkuun olisi kestänyt. Jos näin suurta pakkaamista olisi useamman kerran viikossa säännöllisesti, niin voisi alkaa ärsyttää. Toistaiseksi se on ollut mukavaa älyhaastetta. Suurin osa tuosta 5 minuutista meni koirankopan kiinnittämiseen, jotta sain turvavyön kahteen nurkkaan, ja mustekaloilla ohjaukset/varmistus. Jatkossa menee helpommin.
Lähtölataus oli Prismasta 80 % -> 94 %, jolloin range näytti 334 km. Menomatkalla menimme pikkuteitä maks. 84 km/h vakkarissa ja AC@23 C. Matkaa kertyi 120-130 km kulutuksen ollessa 9,7 kWh/100 km. Rengasmelu oli karkealla voimakkaampi kuin vaimennetussa Auriksessa. Kerran kuulin A-pilarin suunnalta sivutuulen poikkeavan kovan äänen, mutta muuten tuulensuhinat olivat tasaisen maltillisia. Asvalttipintaisella mutkatiellä ohjaus oli tarkka ja tunnokas, mutta renkaista huomasi välillä joustoa (2,5 bar) ja alkavaa ujellusta. Jousitus oli mukava, mutta sopivan napakka. Kerran otti rajoitinkumeille asti, kun ajoin Lopen ja Rengon välillä pahaan routaheittoon 84 km/h. Ajoin reitille sopivasti osuneen Saukkolan erikoiskokeen. Peltoaukealla peräpeilistä näkyi aika massiivinen pölypilvi. Mii oli oikein hyvä ajaa hiekkatiellä 165/70 -renkailla kuormattuna. Irtosora ei vienyt, sadevesikuopat eivät hakanneet ja nimismiehet eivät ravistaneet liikaa. Mökin pihassa range oli 193 km ja akku oli laskenut 94 %:sta 54 %:iin. Paluumatka olisi teoriassa onnistunut ilman latausta. Halusin kuitenkin paahtaa paluumatkan, joten latasin mökin sukosta klo 17-22:30, jolloin SOC oli mukavat 85 %. Tilapäislaturi otti seinästä 8,2 A. Se olikin ensimmäinen kerta kun käytän Miissä mitään muuta energiaa, kuin automyyjän lataamaa tai maksuttomista asiointilatauksista saatua.
Viikonloppuna tuli käytyä Iittalassa ostoksilla ja ostamassa bensaa mönkijään, jotta sain täytettyä 400-metrisen tien sadevesikuopat peräkärryn soralla. Olispa sekin mokoma sähköllä, kun tulee ajettua enimmäkseen pikkumatkoja tukkeja, soraa ja tavaraa sekä jonkin verran maastossa möyrimistä ja vinssaamista. Joku 10 kWh akku riittäisi enemmän kuin hyvin, eikä painaisi/maksaisi liikaa. No joo, takaisin Miihin. Mii vei Iittalareissulla hiekkateitä 45-60 km/h ajellen mennessä 6,3 kWh/100 km ja palatessa 8,3 kWh/100 km korkeuseroista johtuen.
Tänään tuli ladattua ennen lähtöä sukosta SOC ennätysmäiseen 99 %:iin. Tällöin range näytti peräti 390 km. Kaipa se laskettiin Iittalan paluumatkan 8,3:n perusteella, eli (32,3 kWh) / (8,3 kWh/100 km) * 100 km = 389 km. Aijai, jos olisin Iittalassa ladannut täyteen, niin olisi näyttänyt 32,3 / 6,3 * 100 = 513 km!
Paluumatkan ajoin aina vähintään rajoitus + 4 km/h mittarissa ja ripeät kiihdytykset. AC@23 C. Mittarivirheet 165/70R14 -pyörillä: 84/80, 104/100, 124/120 ja 135/130.
Tällä kerralla ajettiin Hämeenlinnanväylää. Siellä oli laitettu uutta asvalttia ja rajoitus 100, joten ajoin ensin tasanopeuskulutuksen 104 vakkarissa.
1. 25 km, 15 min, 100 km/h, 12,7 kWh/100 km
2. 15 km, 7 min, 119 km/h, 17,5 kWh/100 km
3. 3 km, 1 min, 130 km/h, 18,5 kWh/100 km
Tuo viimeinen oli siis Nurmijärven 5 km-suoran tasamaaosuudelta 3 km lämä lattiassa. Mittari näytti 135 km/h. Vaimo mittasi gepsillä 130 ja ajotietokone näytti keskariksi saman 130. Valmistajakin lupaa 130 huipuiksi. Mii kiihtyy tehoisekseen reippaasti 120 -> 132 tehomittarin näyttäessä 100 %, mutta kiihtyvyys loppuu kuin seinään tuossa 132:ssa. Samalla hetkellä tehomittari lörpähtää sekunnissa 100:sta 30:een prosenttiin. Nopeus kuitenkin nousee kilometri kerrallaan 135:een asti. Vakkari toimii huippunopeudessa aivan normaalisti ja pitää vauhdin ylämäessäkin. Tehomittari näyttää tasamaalla 25-30 %. Ajoin huippunopeutta yhteensä noin 10 km. Siinä on menemisen meininkiä - paitsi ettei ole. Mii oli todella hyvä ajaa huippunopeudella: ei vaeltelua, tasainen kyyti, tasainen tuuliääni, ei moottoriääntä, rengasmelu alkoi peittymään kasvaneen tuuliäänen ansiosta, jousitus vaimensi isot heitot hyvin. Lämä tiskissä täydellä akulla pääsisi noin 170 km.
Kotona SOC oli 41 % ja matka oli 130-140 km. Paluumatkalla oli siis motaria paahtaen kulunut 58 % vs. 40 % hissutellen ja 10 km lyhyempää reittiä. Motarilla tosin oli pitkät pätkät satasta ja lisäksi mökkimatkalla on paljon muutakin kuin motaria. Paluumatkan keskari oli siksi paahdosta huolimatta vain 87 km/h. Hämeen pitkät hiekkatiet.
Kävin auton tyhjentämisen jälkeen Lidlissä lataamassa puolessa tunnissa 80 %:iin, jolloin varaus oli sama kuin ennen lähtölatausta Prismassa. Autolla on nyt ajettu yli 1300 km ja energiakulut ovat koko matkalta sen 2 €, mitä tuli mökin seinästä ladattua. Kotona ei ole tarvetta latausmahdollisuuteen, koska keskeisellä paikalla Espoossa asuen 10 tkm/a tarpeet täyttyvät jo pelkistä asiointilatauksista.
Lyhyesti: Mii toimi tälläkin reissulla oikein hyvin ja sillä oli hauska kurvailla sora-/mutkateillä. Kerran irtosi tassut tiestä, kun tahallaan painoin tutusta kummusta yli.