Keskustelua hybridiautoista

Mites muut Mii, E-Up ja CityGO käyttäjät. Oletteko asettaneet latauksen ylärajaksi esim. 95%?

Itse oletin, että tuo olisi turhaa, koska akussa on ihan hyvin varattu sitä "tyhjää" kapasiteettia, mutta onko se vain alapäässä? En oikein muuten ymmärrä miksi tuollainen asetus löytyisi Seat Connectista? Itsellä tosin latauksen tarve vain noin 1x per viikko joten lieneekö tuolla väliä?
 
Sehän ei toki ole auton vika jos käyttäjä ei sitä lataa vaikka mahdollisuus olisi. Ehkäpä tulevaisuudessa meillä on autoissa seurantalaitteet, jotka ilmoittaa kulutuksen ja vero määräytyy sen mukaan. Se hillitsisi varmaan sitä kaasujalkaakin kun tietää, että se 140 km/h lasissa posotus maksaa heti selvästi enemmän kuin 120 km/h, ja varmasti tulisi ladattua aina kun se olisi järkevästi mahdollista.
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.
 
Nojaa toki mielellään kuulisi mikä hybridi on tarkalleen kyseessä ja kuinka pitkältä ajosuoritteelta tuo 120km/h osuus on mitattu. Luotettavia lukemia saanee esim. Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere väliltä, sillä ajoakku tyhjentyy ja ei vääristä tuloksia samaan tapaan kuin lyhyemmät pätkät moottoritiellä.

Oma Lexus RX400h meni noin 6-7l/100km kun nopeudet oli alle 70km/h. Moottoritieajossa kulutus oli noin 11-12l/100km joka vastaa suurin piirtein vastaavan RX400:n kulutusta ilman hybridivoimalinjaa.

IS 300h. Tre-Hki väliä on jurnutettu jo 3 vuotta. Jos ostaa maasturin niin voi syyttää vaan itseään tyhmyydestään.
 
Mites muut Mii, E-Up ja CityGO käyttäjät. Oletteko asettaneet latauksen ylärajaksi esim. 95%?

Itse oletin, että tuo olisi turhaa, koska akussa on ihan hyvin varattu sitä "tyhjää" kapasiteettia, mutta onko se vain alapäässä? En oikein muuten ymmärrä miksi tuollainen asetus löytyisi Seat Connectista? Itsellä tosin latauksen tarve vain noin 1x per viikko joten lieneekö tuolla väliä?
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.

Esimerkki:
On laitettu auto piuhaan perjantaina töiden ja kauppareissun jälkeen, ja asetettu lähtöaika seuraavaksi maanantaiksi klo 8. Connectin ajoneuvoasetuksista löytyy "akun alin varaustila". Jos se on asetettu 50 %:iin, ja akussa oli piuhaan laitettaessa 30 %, niin akku latautuu jo heti piuhaan laittamisen jälkeen 50 %:iin, jotta se on riittävän hyvässä iskussa kotiviikonlopun pieniin ajoihin tai ettei se jää seisomaan liian tyhjällä akulla. Lähtöajoista löytyy latauspaikan alta "akun ylin varaustaso". Jos se on asetettu 80 %:iin, niin akku latautuu vasta su-ma yönä 50 % -> 80 %, niin että klo 8 SOC on 80 % ja sisälämpötila jäähdytetty/lämmitetty valittuun lämpötilaan.

En siis ole itse testannut noiden toimintaa, mutta noin minä ne ymmärsin.

Akku tykkää enemmän, jos lataat arkena hieman vajaaksi, ja sitten vasta juuri ennen kunnon reissua 90-100 %:iin. Sinulla ei paljon syklejä kerry latasit hyvin tai huonosti, mutta pitäisin silti varauksen 20 ja 80 välissä. Jos tuppaa tulemaan usein yllätysreissuja, niin voisit arjessa pitää varauksen 50-80 %:ssa. Silloin ei ole heti tarvetta ladata matkan varrella. Ajomäärilläsi tuo tarkoittaa piuhassa käyttämistä noin joka kolmas päivä, ja kerralla lataat hieman alle 10 kWh, eli 6 h suko tai 80 min@7,2 kW tai 20 min. CCS.
 
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.

Esimerkki:
On laitettu auto piuhaan perjantaina töiden ja kauppareissun jälkeen, ja asetettu lähtöaika seuraavaksi maanantaiksi klo 8. Connectin ajoneuvoasetuksista löytyy "akun alin varaustila". Jos se on asetettu 50 %:iin, ja akussa oli piuhaan laitettaessa 30 %, niin akku latautuu jo heti piuhaan laittamisen jälkeen 50 %:iin, jotta se on riittävän hyvässä iskussa kotiviikonlopun pieniin ajoihin tai ettei se jää seisomaan liian tyhjällä akulla. Lähtöajoista löytyy latauspaikan alta "akun ylin varaustaso". Jos se on asetettu 80 %:iin, niin akku latautuu vasta su-ma yönä 50 % -> 80 %, niin että klo 8 SOC on 80 % ja sisälämpötila jäähdytetty/lämmitetty valittuun lämpötilaan.

En siis ole itse testannut noiden toimintaa, mutta noin minä ne ymmärsin.

Akku tykkää enemmän, jos lataat arkena hieman vajaaksi, ja sitten vasta juuri ennen kunnon reissua 90-100 %:iin. Sinulla ei paljon syklejä kerry latasit hyvin tai huonosti, mutta pitäisin silti varauksen 20 ja 80 välissä. Jos tuppaa tulemaan usein yllätysreissuja, niin voisit arjessa pitää varauksen 50-80 %:ssa. Silloin ei ole heti tarvetta ladata matkan varrella. Ajomäärilläsi tuo tarkoittaa piuhassa käyttämistä noin joka kolmas päivä, ja kerralla lataat hieman alle 10 kWh, eli 6 h suko tai 80 min@7,2 kW tai 20 min. CCS.

No juu itse tosiian lykkään tuon lataukseen viimeistään, kun on 50km jäljellä. Joten eipä tuolla taida itselle merkitystä olla, kun niin harvoin joudun lataan. Pitkiin pikalähtöihin starttaan sitten Voltin.
 


On se sähköautoilu mukavaa!

Kuinka monesti sinulle on omalla sähköautollasi käynyt vastaava?

Onneksi Suomessakin alkaa latausverkoston toimintavarmuus olla hyvä. Vuodesta 2015 saakka ajanut noin 309tkm ja vielä ei ole hinuria tarvittu. Tarkemmin muistelle viimeisen parin vuoden aikana on kerran ollut vajaata teho antava pikalaturi. Muutoin on aina toiminut.
 
Kuinka monesti sinulle on omalla sähköautollasi käynyt vastaava?

Onneksi Suomessakin alkaa latausverkoston toimintavarmuus olla hyvä. Vuodesta 2015 saakka ajanut noin 309tkm ja vielä ei ole hinuria tarvittu. Tarkemmin muistelle viimeisen parin vuoden aikana on kerran ollut vajaata teho antava pikalaturi. Muutoin on aina toiminut.
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.

Ei noiden tarvitse edes olla kaikkien paskana vaan jos/kun sähköautot yleistyy, niin muutamien pistokkeiden latausasemat on aika nopeasti tukossa. Varsinkin jos niistä on osa paskana.
 
Itse olen kohdannu lähinnä epäilyä kuinka selviän teslan kans talvella ku täällä kuusamossa voi olla jopa -36 pakkasta tai se yleisin että kuinka virta riittää kun en voi ladata töissä. (26km yhteen suuntaan, hetihän se loppuu jos ei lataa joka välissä.

Vähän niinkuin pitäisi olla häpeissään et meni laittaa sähköauton. Ja herra jumala teslan vielä.
Välillä kuuroille korville kyl menee ku yrittää sanoa et tää ny vaan on itselle kiva ja ei ole valittamista. Plus omat ajot sellasia et helposti pärjää.

Kai se on joltain pois et millä toiset ajaa , tiedä tuota :D
 
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.

Ei noiden tarvitse edes olla kaikkien paskana vaan jos/kun sähköautot yleistyy, niin muutamien pistokkeiden latausasemat on aika nopeasti tukossa. Varsinkin jos niistä on osa paskana.

Joo, tyypillinen kommentti, tämäkin kuultu.

Vähä niinku ku tuli sähkökiukaat ni verkko ei kestä -tarinat aikojen alusta :D

Laturien määrä kasvaa jopa meillä suomessa kovaa kyytiä. Teslan supereiden vieressä on about joka paikassa tarjolla muitakin vaihtoehtoja (kyllä, ihan suomessa) Ei täysin ilman virtaa kyllä jää.
 
Itse olen kohdannu lähinnä epäilyä kuinka selviän teslan kans talvella ku täällä kuusamossa voi olla jopa -36 pakkasta tai se yleisin että kuinka virta riittää kun en voi ladata töissä. (26km yhteen suuntaan, hetihän se loppuu jos ei lataa joka välissä.

Vähän niinkuin pitäisi olla häpeissään et meni laittaa sähköauton. Ja herra jumala teslan vielä.
Välillä kuuroille korville kyl menee ku yrittää sanoa et tää ny vaan on itselle kiva ja ei ole valittamista. Plus omat ajot sellasia et helposti pärjää.

Kai se on joltain pois et millä toiset ajaa , tiedä tuota :D

Joudut nyt vaan kärsimään valitsemallasi tiellä. I feel you bro :cry:
 
Superb iV-hybridistä on nyt muutaman viikon kokemus ja Rovaniemi-Tampere väli näytti menneen 5.1l/100km keskikulutuksella kun kuski sen tänne ajoi liikoja säästelemättä. Viikonloppuna taasen 130km sekalaista ajoa sateisella maantiellä välillä lataamatta antoi 2.5l/100km tuloksen ja paluumatka noin 75km täydellä akulla vastatuuleen 1.2l/100km (tästä 50km riitti sähköä). Antaa jotakin kuvaa matkan pituuden vaikutuksesta kulutukseen, toki tuossa on miljoona muutakin tekijää seassa.

Omat kokemukset Passat GTE:stä (vm2016) maantie ja motari kulutuksista:
  • Talvilomareissulla ilman boksia mutta muuten täyteen pakattu auto vei 5,6l/100km keskinopeudella 78km/h. Matkaa kertyi 1240km joista sähköllä tuosta mentiin yhteensä ~40km. Keli vaihteli paljon joten kesällä todennäköisesti veisi vähemmän vaikka korkeammat rajoitukset varsinkin kun tämän auton kitkat ei rullaa niin hyvin mitä kesärenkaat. Auto myös käyttää talvella ahkerasti sähköä lämmitykseen jos pysähtelee paljon ja moottori ehtii jäähtyä. Lisää mukavuutta mutta tietty kulutus nousee myös kun sitten lataa polttiksella akkua.
  • Mökkimatkat 200km, joista motaria 150km on vieneet 5-6,5 riippuen kelistä, kesä-talvi rajoituksista ja akun varauksesta/käytöstä. Viimeksi hyvällä kesäkelillä ja 'vasemman kaistan tahdissa' vei 5,3l/km. Jos en olisi sähköä käyttänyt lainkaan niin kulutus olisi ollut arviolta 6,1-6,3l/100km luokkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.

Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
 
Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.

Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Sammuttaa todella herkästi moottorin vaikka motarivauhdissa jos löysää kaasun. Moottoria on kuulemani mukaan muunneltu/vahvistettu tätä varten. Näin tekevät myös VW:n kevyt-hybridit.
 
20200610_140651.jpg

Se olis sitte id charger kotiutettu :) :thumbsup:
Moniko muu on jo omansa saanut?
 
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.

Totta tämäkin, mutta ei koske työsuhdeautoilijoita, koska työnantaja maksaa polttoaineet. Uskoisin, että itselleen omaan käyttöön lataushybridin ostava kyllä latailee niin paljon kuin vain mahdollista.

Toki työnantaja, joka tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta makselee silti kiltisti isoja bensalaskuja on tyhmä työnantaja.
 
Tuli vähän yllätyksenä et latausjohto (7,5m) ei ollut valmiiksi kiinni. Pientä näpertelyä lisää siis :thumbsup: :)

Oliko latausjohto edes muuten valmis holkituksine kaikkineen, vaiko ihan vaan suoraan leikattu kaapelinpää? Sähköasentajahommia kytkentä joka tapauksessa on, ei riitä normitallaajan oikeudet.
 
Oliko latausjohto edes muuten valmis holkituksine kaikkineen, vaiko ihan vaan suoraan leikattu kaapelinpää? Sähköasentajahommia kytkentä joka tapauksessa on, ei riitä normitallaajan oikeudet.
Juu oli sentään eli holkit oli johtimien päissä. No hiuka on sähkäri hommia tosiaan mutta ei toi nyt mahdottoman vaikealta näyttänyt, näin "entisen" sähkärin silmillä katsottuna :) Sais vaan sopivan ajan asennukselle...
 
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.

Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.

Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.


Edit. Vajaiden kassien ihmettelijöille tiedoksi, että en ole itse kasseja täyttänyt, vaan Prisman Kauppakassi-palvelun keräilijät. Esim. se kassi, jossa on tarralappu kyljessä, sisältää pelkkiä pakasteita, eikä ole läheskään täysi. Pakkausmateriaaleista he veloittavat yht. 0,60 €, eli käytännössä sain seitsemän kassia maksutta, niin en valita vajaista kasseista. Jos itse olisin ostanut kovan rahan kasseja, niin olisin sullonut purkit lommoille ja kassin kyljet viilloille -tyyliin kuuteen kassiin. Oikeasti käytän kangaskasseja, mutta kun on tämä korona jäänyt päälle. Onpahan loppuiäksi muovikasseja varastossa.

Kantavuus ei ollut lähelläkään ylittyä. Olin yksin liikkeellä kassien kanssa, joten olisin voinut ottaa vielä 3 * 88 kg:n ukkoa kyytiin. Miin kantavuus on 1530 kg - 1235 kg - 75 kg = 370 kg, mikä on juuri passelisti nelipaikkaiselle (4 * 75 kg + 70 kg matkatavarat).

@Super Hessu
@mineraalimies
 

Liitteet

  • IMG_20200610_131452.jpg
    IMG_20200610_131452.jpg
    767,1 KB · Luettu: 189
  • IMG_20200610_131851.jpg
    IMG_20200610_131851.jpg
    806,7 KB · Luettu: 197
  • IMG_20200610_131931.jpg
    IMG_20200610_131931.jpg
    830,5 KB · Luettu: 187
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.

Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.

Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.

Kai ne mahtuu, kun kassit on selvästi vajaita. Seitsemän täyttä olisi tuohon määrään riittänyt.
 
Mielestäni tämä Plug-in-hybridin kulutus puolessa vuodessa - eAutoilija osoittaa hyvin miksi tuo on perseilyä. Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.

Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
 
Itsekin mielellään plugin hybriidi ostaisin seuraavaksi mutta pakettiauto versiota ei vielä löydy ja eikä mitään ole tulossa markkinoille ainakaan tänä vuonna ja ainakin omiin henkilökohtaisiin ajoihin mitä on suurimmaksi ostaa luoikkaa 10-50km välissä niin se olis hyvä vaihtoehto.
Myöskin yli puolet hybridi autoissa ei pysty edes vetokokkua asentamaan tai on vetokykky rajoitettu niin alas että on melkein turha koukkua edes asentaa.
Työkäytössä taas täys sähköauto on vielä täysin poisuljettu kun se vaatiisi jo pakkaskelillä täysin kuormattuna yli n400km toimintamatkan + vielä työmaa ajot päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
+301€/v käyttövoimavero päälle. Ei pääse noin vähillä ajoilla säästölle millään.
 
Itsekin mielellään plugin hybriidi ostaisin seuraavaksi mutta pakettiauto versiota ei vielä löydy ja eikä mitään ole tulossa markkinoille ainakaan tänä vuonna ja ainakin omiin henkilökohtaisiin ajoihin mitä on suurimmaksi ostaa luoikkaa 10-50km välissä niin se olis hyvä vaihtoehto.
Myöskin yli puolet hybridi autoissa ei pysty edes vetokokkua asentamaan tai on vetokykky rajoitettu niin alas että on melkein turha koukkua edes asentaa.
Työkäytössä taas täys sähköauto on vielä täysin poisuljettu kun se vaatiisi jo pakkaskelillä täysin kuormattuna yli n400km toimintamatkan + vielä työmaa ajot päälle.

Fordilta löytyy Transit Custom PHEV koukkua siihen ei taida saada, kun vetokyky 0 kg.
 
Pientä raporttia omasta ladattavasta hybridista (Passat Gte -16) ja toteutuneesta kulutuksesta meneillä olevaan keskusteluun. Passat ollut meillä ajossa aikalailla tasan 3 kk ja mittariin tullut meillä 2188 km. Bensankulutus tähän mennessä 0,8 l/100km. Ilmoitettu yhdistetty kulutushan tälle mallille on 1,7 l/100km, joten olemme päässeet tämän alle tähän mennessä. Sähköä mennyt 19,3 kw/h. Sähkön kulutus varmaan melko suurta johtuen omasta melko aggressiivisesta ajotavasta. Näinkin iso auto lähtee ihan mukavasti valoista ihan pelkällä sähkölläkin.

20200610_204420.jpg



Tiedossa oli jo ostaessa, että ladattava hybridi sopii meidän nykyiseen ajoprofiliin todella hyvin. Merkittävä osa nykyisestä ajelusta tapahtuu kaupungissa pienillä välimatkoilla. Vuodessa ei kilometrejä kerry kuin jotain 10 000 - 15 000 km välillä. Eli kyllä ladattavalla hybridillä voi ihan oikeasti päästä todella pieniinkin kulutuslukemiin, mutta kuten varmaan jokainen maalaisjärjellä sen tajuaa, riippuu aivan täysin ajoprofiilista. Lataus meillä onnistuu kotona suoraan töpselistä hitaalla latauksella, töissä ei käytännössä mahdollista ladata.

Edeltävä auto meillä oli iso farkku sekin, 2,4l koneella ja automaatilla. Bensaa meni edelisellä kotterolla nykyisessä kaupunkiajossa jotain n. 12 l/100 km, joten aika merkittävä säästö meillä vuositasolla, vaikkei kilometrejä meillä kerry kovin paljon.
 
Totta tämäkin, mutta ei koske työsuhdeautoilijoita, koska työnantaja maksaa polttoaineet. Uskoisin, että itselleen omaan käyttöön lataushybridin ostava kyllä latailee niin paljon kuin vain mahdollista.

Toki työnantaja, joka tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta makselee silti kiltisti isoja bensalaskuja on tyhmä työnantaja.
Kyllähän ne polttoaineverot silti maksetaan ihan täysimääräisenä.

Toki jos on vapaa-autoetu, niin se ne ei tule käyttäjälle, mutta ei tällöin käyttäjälle tulisi mikään idioottimainen polttoaineenkulutusseurantalaitevero, jonka avulla polttoainevero laskutettaisiin laskulla pumpun sijasta.

Vapaassa autoedussa pluggari-hybridien ongelma ei ole se, ettei niistä maksettaisi polttoaineveroja (varmasti maksetaan) vaan se että verotusmalli ei käyttäjän kannalta suosi pluggareita. Plug-in järjjestelmä nostaa auton hintaa hinta eli verotusarvo nousee, mutta mahdolliset säästöt jäävät työantajalle. Eli vaikka latausmahdollisuus tarjottaisiin ja sitä käytettäisiin, niin verojärjestelmä ei suosi varsinkaan halvempia pluggareita. Täyssähkössähän halvempi käyttövoima on huomitu verotusarvossa, mutta pluggarilla verottaja nimenomaan olettaa, että käyttökulut on samat kuin puhtaassa bensa/diesel vehkeessä.

Käyttöedussa tätä ongelmaa ole, mutta siinä on se ongelma että jos autolla on työajoja niin näistä pitää edelleen tehdä matkalaskut.
 
Se olis sitte id charger kotiutettu :) :thumbsup:
Moniko muu on jo omansa saanut?

Seinässä kiinni jo! Meinasi asennus tuottaa päänvaivaa kun luulin ettei manuaalia ollut ollenkaan, vaan se pahvinen läpyskä piirikortin päällä. Mutta olihan se siellä miljoonalaatikon pohjalla, eikä tarvinnut dippejä muuttaa, oletus toimii 3x16A
 
Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.

Tuo kyseinen mese (jos ymmärsin oikein että kyseessä "vanha" c-sarjalainen) on jokseenkin surkein mahdollinen plugari eli en tekisi yleistyksiä sen pohjalta. Uusi vastaava malli on jo ihan toista maata, joskaan ei sekään ihan huippu.
 
ID.3 1st mallin toimitukset alkavat syyskuussa, ennakkovaraajat voivat laittaa virallisen tilauksen sisään viikon päästä 17.6


The general ordering system for ID.3 models begins four weeks later

Jos nyt tulkitsin tuon oikein niin heinäkuun puolivälissä sitten voisi alkaa tilaamaan perusmalleja, mutta saatoin tulkita tuon ajankohdan väärin.
 
ID.3 Suomi-hintoja ei taida olla vieläkään julkaistu?

Ei taida löytyä muuta infoa hinnoista kuin että 1st mallit ovat alkaen 40k€. Jos tämän sivuston tiedot vielä pitää paikkansa niin tulevat mallinimet lienevät nämä Volkswagen ID.3: New Details Revealed joista halvin ID.3 1st malli vastaa suurin piirtein tuota Pro Power mallia lisäherkkujen kera. Saksan hinnat tuosta halvimmasta perusmallista tulee olemaan <~ 30k€ (olikohan jopa ennen valtion tukea).

Heitän ihan hatusta ja veikkaan että Suomi hinnat (ilman valtion tukea ja ilman lisävarusteita) ovat tätä luokkaa jos mallinimet täsmäävät tuon artikkelin kanssa:
32-34k€ Pure (perusmalli)
33-36k€ Pure Power
35-38k€ Pro
38-42k€ Pro Power
+45k€ Pro S
 
Seinässä kiinni jo! Meinasi asennus tuottaa päänvaivaa kun luulin ettei manuaalia ollut ollenkaan, vaan se pahvinen läpyskä piirikortin päällä. Mutta olihan se siellä miljoonalaatikon pohjalla, eikä tarvinnut dippejä muuttaa, oletus toimii 3x16A

Hyvä hyvä. Oliskos sulla laittaa tänne kuva sisuskaluista kun johdot on kytkettynä? Tuleeko asennuksen jälkeen toi latauskaapeli kiepille ton laturin "ympärille"? Joo kyl manuaali tuli mukaan itelläki, ei oo vaa viel kerennyt tutkii enempiä. Hyvä tietää et dipit o vakiona 3x16a:lle :thumbsup:
 
Hyvä hyvä. Oliskos sulla laittaa tänne kuva sisuskaluista kun johdot on kytkettynä? Tuleeko asennuksen jälkeen toi latauskaapeli kiepille ton laturin "ympärille"? Joo kyl manuaali tuli mukaan itelläki, ei oo vaa viel kerennyt tutkii enempiä. Hyvä tietää et dipit o vakiona 3x16a:lle :thumbsup:

No enpä hoksannut ottaa sisuskaluista kuvaa, mutta helppo homma, voimavirtajohdot suoraan emolevylle niille nimetyille paikoilleen virallisten värikoodien mukaan (L1..L3, N, Maa). Latauskaapeli samaten ohjekirjan värien mukaan (ja L1..L3 virtamittarin läpi). Sitten vain datakaapeli takaosan ja kannen välille ja pultit kiinni. Ja kiepille menee kyllä.

Ja laitteen sisällä on DIN-kisko mihin saa vaikka sen vikavirtasuojan, ei tarvitse hommata erillistä pömpeliä siihen (itse laitoin erillisen suojan ja kWh-mittarin lähettyville).

Pitää varmaan hommata vielä joku parempi OBD-palikka niin näkis mikä on akun lataustaso (eiköhän nämäkin näe geneerisen OBD:n yli?). Nimittäin n. puolen akun lataaminen täyteen vei 24kWh. Jonkin verran menee virtaa harakoille.
 
Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.
Taitaa olla perseilyä myös se jos bensa/diesel autoa ajetaan epäoptimaalisesti. Jos verot maksetaan 5l/100km kulutuksesta mutta raskaalla kaasujalalla menee oikeasti 8l/100km. Ihme veronkiertoa! (mitä jos ottais ne kaikki kiinteät verot pois ja laittais kaiken polttonesteeseen, vain silloin maksetaan todellisesta päästöstä)

ID3 suomihinnat kyllä kiinnostais tietää. Toisaalta oottelee vielä pari vuotta niin kilpailua ja eri malleja enemmän. Ainakin seuraavan talven ajelen vielä vanhalla niin ei mene talvirenkaat sitten heti "uutena" vaihtoon :()
 
Tuohan on aika jees ja todellakin pieni lisähinta kevythybridiin verrattuna. Hyvä homma myös tuo 7,2kW laturi eli parempi kuin Superbissa tai Passatissa.

Joo äkkiseltään spekseiltään ihan kiva. Akkukin mukavat 13kWh.

Kauppaan silti jäisi mulla, kun en noihin VAGgineisiin uskalla ainakaan omin rahoin alkaa, mutta se on mun ongelma se :).
 
Kauppaan silti jäisi mulla, kun en noihin VAGgineisiin uskalla ainakaan omin rahoin alkaa, mutta se on mun ongelma se :).
Taitaa siinä Seatin 5 vuoden takuussa olla vähemmän huolta kuin Bemarin 2 vuoden takuussa. Saksalaispremiumien huoltaminenkin on tunnetusti halpaa lystiä takuun loppumisen jälkeen.
 
Taitaa siinä Seatin 5 vuoden takuussa olla vähemmän huolta kuin Bemarin 2 vuoden takuussa. Saksalaispremiumien huoltaminenkin on tunnetusti halpaa lystiä takuun loppumisen jälkeen.

Viiden vuoden takuu mulla oli bemmissäkin, rahalla sen sai eikä ollut imo kallis. Samaten kuin ostin huollotkin etukäteen 5v/100tkm ajalle.
 
Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.

Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Jokaisessa alamäessä sammuu polttis maantienopeuksissa. Samoin nopeuden laskiessa n. 60 km/h lukemiin tuntuisi auto haluavan käyttää pääasiassa sähköä. Kaupungissa "tyhjällä" akulla toimii niin, että kiihdytyksessä tai ylämäessä käynnistyy polttomoottori, käy muutaman sekunnin ja sitten rullaillaan taas sähköllä pari sataa metriä. Näin siis toimitaan vain lämpimällä moottorilla. Jos polttia käynnistyy kylmänä, se käy viitisen minuuttia ennen start-stop-rumban aloittamista. Hyvin tuntuu toimivan, käynnistymistä ja sammumista ei juuri huomaa muusta kuin kierroslukuneulan hypähtämisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Viiden vuoden takuu mulla oli bemmissäkin, rahalla sen sai eikä ollut imo kallis. Samaten kuin ostin huollotkin etukäteen 5v/100tkm ajalle.
Eli Bemariin voi omalla rahalla ostaa pidemmän takuun, mutta halvempaa Seattia ei uskalla omalla rahalla ostaa ollenkaan, vaikka siinä se pidempi takuu on vakiona. Loogista ajattelua ja rahankäyttöä.
 
Eli Bemariin voi omalla rahalla ostaa pidemmän takuun, mutta halvempaa Seattia ei uskalla omalla rahalla ostaa ollenkaan, vaikka siinä se pidempi takuu on vakiona. Loogista ajattelua ja rahankäyttöä.

Niinkuin sanoin, se on minun ongelma se. Ikävää jos menetit yöunesi asian tiimoilta, ehkä perusteluni auttaa asiaan: Pienellä lisämaksulla tuo saksalainen premiumini oli siis täysin huoleton ratkaisu. VAGgineen tapauksessa olisin kuitenkin edelleen joutunut esim. ajamaan VAGgineella, en sillä saksalaisella premiumilla. Lisäksi huoleni liittyivät mm. auton jälleenmyyntiarvoon, enkä halunnut olla rahoittamassa suurimmasta päästöhuijauksesta kiinnijäänyttä konsernia. Nämä ovat kuitenkin yksilön valintoja, ja teen omat valintani omista lähtökohdistani. Ja niistä lähtökohdista olisi ollut typerää laittaa VAG ja vielä joutua maksamaan siitä. Siinä ei pokkuksen mietteet paina mitään.

Ensikokeilunu plugarien maailmaan oli kuitenkin mielestäni suhteellisen onnistunut. 3.5v kerkesin ajella autolla, ja sain hyvin tuntumaa tuohon puolittaiseen sähköautoiluun. Maksoi mitä maksoi, mutta alla oli auto jolla oli mukava ajella. Auto vaihtui tosiaan uuteen samanmerkkiseen, jossa edellisen pahimmat puutteet (hieman pienet sisätilat sekä hieman liian pieni range) on korjattu. Saa nähdä mitä tämän jälkeen, sitten 2023. Todennäköisesti täyssähköauto.
 
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.

Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.

Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.


Edit. Vajaiden kassien ihmettelijöille tiedoksi, että en ole itse kasseja täyttänyt, vaan Prisman Kauppakassi-palvelun keräilijät. Esim. se kassi, jossa on tarralappu kyljessä, sisältää pelkkiä pakasteita, eikä ole läheskään täysi. Pakkausmateriaaleista he veloittavat yht. 0,60 €, eli käytännössä sain seitsemän kassia maksutta, niin en valita vajaista kasseista. Jos itse olisin ostanut kovan rahan kasseja, niin olisin sullonut purkit lommoille ja kassin kyljet viilloille -tyyliin kuuteen kassiin. Oikeasti käytän kangaskasseja, mutta kun on tämä korona jäänyt päälle. Onpahan loppuiäksi muovikasseja varastossa.

Kantavuus ei ollut lähelläkään ylittyä. Olin yksin liikkeellä kassien kanssa, joten olisin voinut ottaa vielä 3 * 88 kg:n ukkoa kyytiin. Miin kantavuus on 1530 kg - 1235 kg - 75 kg = 370 kg, mikä on juuri passelisti nelipaikkaiselle (4 * 75 kg + 70 kg matkatavarat).

@Super Hessu
@mineraalimies
Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole että kauppakasseja takakonttiin mahtuu, en mä silti tuonne laittaisi yhtä koiraa edes tai ehkä meidän mäyräkoira juuri menisi, mutta kolmen kanssa mahdoton.

Itellä Hatchback ja sinne kyllä menee noi meidän kolme koiraa ja mahtuvat liikkumaan ja makaamaan jos tarvetta (yleensä vain nukkuvat).
 

Liitteet

  • IMG_20180620_190413.jpg
    IMG_20180620_190413.jpg
    1,4 MB · Luettu: 112
Niinkuin sanoin, se on minun ongelma se. Ikävää jos menetit yöunesi asian tiimoilta, ehkä perusteluni auttaa asiaan: Pienellä lisämaksulla tuo saksalainen premiumini oli siis täysin huoleton ratkaisu. VAGgineen tapauksessa olisin kuitenkin edelleen joutunut esim. ajamaan VAGgineella, en sillä saksalaisella premiumilla. Lisäksi huoleni liittyivät mm. auton jälleenmyyntiarvoon, enkä halunnut olla rahoittamassa suurimmasta päästöhuijauksesta kiinnijäänyttä konsernia. Nämä ovat kuitenkin yksilön valintoja, ja teen omat valintani omista lähtökohdistani. Ja niistä lähtökohdista olisi ollut typerää laittaa VAG ja vielä joutua maksamaan siitä. Siinä ei pokkuksen mietteet paina mitään.

Ensikokeilunu plugarien maailmaan oli kuitenkin mielestäni suhteellisen onnistunut. 3.5v kerkesin ajella autolla, ja sain hyvin tuntumaa tuohon puolittaiseen sähköautoiluun. Maksoi mitä maksoi, mutta alla oli auto jolla oli mukava ajella. Auto vaihtui tosiaan uuteen samanmerkkiseen, jossa edellisen pahimmat puutteet (hieman pienet sisätilat sekä hieman liian pieni range) on korjattu. Saa nähdä mitä tämän jälkeen, sitten 2023. Todennäköisesti täyssähköauto.
Niinhän niitä autohankintoja itselle yleensä perustellaan. "Faktoilla" joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja sitten otetaan vielä nokkiinsa kun joku vähän oikaisee. Esimerkkinä Seatin jälleenmyynti on huolestuttava asia, mutta tuplasti kalliimmaan auton arvonpudotus ei kuitenkaan huoleta yhtään. Autojen arvot kun tuppaavat putoamaan prosentuaalisesti yleensä hyvin samankaltaisesti. Karkeasti sanottuna Bemusta häviää arvoa tuplasti joka kuukausi. Kuten sanoit, että jokainen tekee päätökset omien mietteiden perusteella, mutta ei kannata uskoa, että niitä jokainen muu allekirjoittaa myöskään.
 
Niinhän niitä autohankintoja itselle yleensä perustellaan. "Faktoilla" joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ... Kuten sanoit, että jokainen tekee päätökset omien mietteiden perusteella, mutta ei kannata uskoa, että niitä jokainen muu allekirjoittaa myöskään.

Nimenomaan, kyllä ne minun lähtökohdat ihan FAKTOJA on, ei pokkus-"faktoja". Minä en vaggia laittanut, ja se on FAKTA.

Ihan turhaan tulet tähän vääntämään omia mielipiteitäsi ja uskomuksiasi, en niitä allekirjoita. Enkä ole missään kohtaa pyytänyt allekirjoittamaan omiani. Enkä usko että tämä keskustelu kiinnostaa täällä yhtään ketään.
 
Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole että kauppakasseja takakonttiin mahtuu, en mä silti tuonne laittaisi yhtä koiraa edes tai ehkä meidän mäyräkoira juuri menisi, mutta kolmen kanssa mahdoton.

Itellä Hatchback ja sinne kyllä menee noi meidän kolme koiraa ja mahtuvat liikkumaan ja makaamaan jos tarvetta (yleensä vain nukkuvat).
Mikäs sähkö-hatchback on kyseessä? Jos vertasitkin hybridiin, niin ei siinä nyt mitään ihmeellistä ole, että koiria konttiin mahtuu. Sähköautot sen sijaan ovat toistaiseksi tuntuvasti hybridejä kalliimpia - etenkin jos tarvitsee reilummin tavara- tai takapenkkitilaa.

Minä halusin näyttää, kuinka hyvin onnistuu markkinoiden halvimmalla sähköautolla isokin kauppareissu istumapaikkoja menettämättä. Aiemmin kerroin pienestä mökkireissusta, 3 hlö ja koira. Mii oli/on erittäin houkutteleva auto hinnaltaan.

Sähköautolla monen on mahdollista säästää koko käyttöiän aikana energiakuluissa 10-15 k€, minkä huomioiden itse autolle ei montaa tonnia jää hintaa. Se on aika vähän, kun on kyseessä uusi auto 5/8v takuulla. Suurin este hankinnalle on Miin pieni koko. Seuraava kokoluokka valitettavasti maksanee liki tuplasti, eli noin 30 k€. Tuo Mii oli varustepaketteineen toimituskuluineen 16,25 k€. Ei se kohtaa juuri minkäänlaista kilpailua 6 k€:n uusista polttisautoista. Sitten taas e-208:lle ja kumppaneille löytyy paljonkin hyviä vaihtoehtoja 20 k€:n polttiksista.

Esimerkkieni mukaisesti näyttäisi olevan aivan mahdollista hoitaa 2-3 -henkisen perheen kuljetus- ja mökkeilytarpeet Miinkin kokoisella autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom