Tesla julkaisi uuden "Impact Report"-paperin. Tässäkin taas diesel-spedejen "tuotantoketjun päästöt"-meemiin ja akkujen kierrätykseen löytyy luvut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.Sehän ei toki ole auton vika jos käyttäjä ei sitä lataa vaikka mahdollisuus olisi. Ehkäpä tulevaisuudessa meillä on autoissa seurantalaitteet, jotka ilmoittaa kulutuksen ja vero määräytyy sen mukaan. Se hillitsisi varmaan sitä kaasujalkaakin kun tietää, että se 140 km/h lasissa posotus maksaa heti selvästi enemmän kuin 120 km/h, ja varmasti tulisi ladattua aina kun se olisi järkevästi mahdollista.
Nojaa toki mielellään kuulisi mikä hybridi on tarkalleen kyseessä ja kuinka pitkältä ajosuoritteelta tuo 120km/h osuus on mitattu. Luotettavia lukemia saanee esim. Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere väliltä, sillä ajoakku tyhjentyy ja ei vääristä tuloksia samaan tapaan kuin lyhyemmät pätkät moottoritiellä.
Oma Lexus RX400h meni noin 6-7l/100km kun nopeudet oli alle 70km/h. Moottoritieajossa kulutus oli noin 11-12l/100km joka vastaa suurin piirtein vastaavan RX400:n kulutusta ilman hybridivoimalinjaa.
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.Mites muut Mii, E-Up ja CityGO käyttäjät. Oletteko asettaneet latauksen ylärajaksi esim. 95%?
Itse oletin, että tuo olisi turhaa, koska akussa on ihan hyvin varattu sitä "tyhjää" kapasiteettia, mutta onko se vain alapäässä? En oikein muuten ymmärrä miksi tuollainen asetus löytyisi Seat Connectista? Itsellä tosin latauksen tarve vain noin 1x per viikko joten lieneekö tuolla väliä?
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.
Esimerkki:
On laitettu auto piuhaan perjantaina töiden ja kauppareissun jälkeen, ja asetettu lähtöaika seuraavaksi maanantaiksi klo 8. Connectin ajoneuvoasetuksista löytyy "akun alin varaustila". Jos se on asetettu 50 %:iin, ja akussa oli piuhaan laitettaessa 30 %, niin akku latautuu jo heti piuhaan laittamisen jälkeen 50 %:iin, jotta se on riittävän hyvässä iskussa kotiviikonlopun pieniin ajoihin tai ettei se jää seisomaan liian tyhjällä akulla. Lähtöajoista löytyy latauspaikan alta "akun ylin varaustaso". Jos se on asetettu 80 %:iin, niin akku latautuu vasta su-ma yönä 50 % -> 80 %, niin että klo 8 SOC on 80 % ja sisälämpötila jäähdytetty/lämmitetty valittuun lämpötilaan.
En siis ole itse testannut noiden toimintaa, mutta noin minä ne ymmärsin.
Akku tykkää enemmän, jos lataat arkena hieman vajaaksi, ja sitten vasta juuri ennen kunnon reissua 90-100 %:iin. Sinulla ei paljon syklejä kerry latasit hyvin tai huonosti, mutta pitäisin silti varauksen 20 ja 80 välissä. Jos tuppaa tulemaan usein yllätysreissuja, niin voisit arjessa pitää varauksen 50-80 %:ssa. Silloin ei ole heti tarvetta ladata matkan varrella. Ajomäärilläsi tuo tarkoittaa piuhassa käyttämistä noin joka kolmas päivä, ja kerralla lataat hieman alle 10 kWh, eli 6 h suko tai 80 min@7,2 kW tai 20 min. CCS.
On se sähköautoilu mukavaa!
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.Kuinka monesti sinulle on omalla sähköautollasi käynyt vastaava?
Onneksi Suomessakin alkaa latausverkoston toimintavarmuus olla hyvä. Vuodesta 2015 saakka ajanut noin 309tkm ja vielä ei ole hinuria tarvittu. Tarkemmin muistelle viimeisen parin vuoden aikana on kerran ollut vajaata teho antava pikalaturi. Muutoin on aina toiminut.
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.
Ei noiden tarvitse edes olla kaikkien paskana vaan jos/kun sähköautot yleistyy, niin muutamien pistokkeiden latausasemat on aika nopeasti tukossa. Varsinkin jos niistä on osa paskana.
Itse olen kohdannu lähinnä epäilyä kuinka selviän teslan kans talvella ku täällä kuusamossa voi olla jopa -36 pakkasta tai se yleisin että kuinka virta riittää kun en voi ladata töissä. (26km yhteen suuntaan, hetihän se loppuu jos ei lataa joka välissä.
Vähän niinkuin pitäisi olla häpeissään et meni laittaa sähköauton. Ja herra jumala teslan vielä.
Välillä kuuroille korville kyl menee ku yrittää sanoa et tää ny vaan on itselle kiva ja ei ole valittamista. Plus omat ajot sellasia et helposti pärjää.
Kai se on joltain pois et millä toiset ajaa , tiedä tuota
Superb iV-hybridistä on nyt muutaman viikon kokemus ja Rovaniemi-Tampere väli näytti menneen 5.1l/100km keskikulutuksella kun kuski sen tänne ajoi liikoja säästelemättä. Viikonloppuna taasen 130km sekalaista ajoa sateisella maantiellä välillä lataamatta antoi 2.5l/100km tuloksen ja paluumatka noin 75km täydellä akulla vastatuuleen 1.2l/100km (tästä 50km riitti sähköä). Antaa jotakin kuvaa matkan pituuden vaikutuksesta kulutukseen, toki tuossa on miljoona muutakin tekijää seassa.
Sammuttaa todella herkästi moottorin vaikka motarivauhdissa jos löysää kaasun. Moottoria on kuulemani mukaan muunneltu/vahvistettu tätä varten. Näin tekevät myös VW:n kevyt-hybridit.Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.
Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Juu tossa.Saisko kuvaa sisuskaluista?
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.
Tuli vähän yllätyksenä et latausjohto (7,5m) ei ollut valmiiksi kiinni. Pientä näpertelyä lisää siis
Juu oli sentään eli holkit oli johtimien päissä. No hiuka on sähkäri hommia tosiaan mutta ei toi nyt mahdottoman vaikealta näyttänyt, näin "entisen" sähkärin silmillä katsottuna Sais vaan sopivan ajan asennukselle...Oliko latausjohto edes muuten valmis holkituksine kaikkineen, vaiko ihan vaan suoraan leikattu kaapelinpää? Sähköasentajahommia kytkentä joka tapauksessa on, ei riitä normitallaajan oikeudet.
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.
Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.
Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.
Mielestäni tämä Plug-in-hybridin kulutus puolessa vuodessa - eAutoilija osoittaa hyvin miksi tuo on perseilyä. Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.
+301€/v käyttövoimavero päälle. Ei pääse noin vähillä ajoilla säästölle millään.Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.
13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
Itsekin mielellään plugin hybriidi ostaisin seuraavaksi mutta pakettiauto versiota ei vielä löydy ja eikä mitään ole tulossa markkinoille ainakaan tänä vuonna ja ainakin omiin henkilökohtaisiin ajoihin mitä on suurimmaksi ostaa luoikkaa 10-50km välissä niin se olis hyvä vaihtoehto.
Myöskin yli puolet hybridi autoissa ei pysty edes vetokokkua asentamaan tai on vetokykky rajoitettu niin alas että on melkein turha koukkua edes asentaa.
Työkäytössä taas täys sähköauto on vielä täysin poisuljettu kun se vaatiisi jo pakkaskelillä täysin kuormattuna yli n400km toimintamatkan + vielä työmaa ajot päälle.
Kyllähän ne polttoaineverot silti maksetaan ihan täysimääräisenä.Totta tämäkin, mutta ei koske työsuhdeautoilijoita, koska työnantaja maksaa polttoaineet. Uskoisin, että itselleen omaan käyttöön lataushybridin ostava kyllä latailee niin paljon kuin vain mahdollista.
Toki työnantaja, joka tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta makselee silti kiltisti isoja bensalaskuja on tyhmä työnantaja.
Se olis sitte id charger kotiutettu
Moniko muu on jo omansa saanut?
Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.
13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
The general ordering system for ID.3 models begins four weeks later
ID.3 Suomi-hintoja ei taida olla vieläkään julkaistu?
Seinässä kiinni jo! Meinasi asennus tuottaa päänvaivaa kun luulin ettei manuaalia ollut ollenkaan, vaan se pahvinen läpyskä piirikortin päällä. Mutta olihan se siellä miljoonalaatikon pohjalla, eikä tarvinnut dippejä muuttaa, oletus toimii 3x16A
Hyvä hyvä. Oliskos sulla laittaa tänne kuva sisuskaluista kun johdot on kytkettynä? Tuleeko asennuksen jälkeen toi latauskaapeli kiepille ton laturin "ympärille"? Joo kyl manuaali tuli mukaan itelläki, ei oo vaa viel kerennyt tutkii enempiä. Hyvä tietää et dipit o vakiona 3x16a:lle
Taitaa olla perseilyä myös se jos bensa/diesel autoa ajetaan epäoptimaalisesti. Jos verot maksetaan 5l/100km kulutuksesta mutta raskaalla kaasujalalla menee oikeasti 8l/100km. Ihme veronkiertoa! (mitä jos ottais ne kaikki kiinteät verot pois ja laittais kaiken polttonesteeseen, vain silloin maksetaan todellisesta päästöstä)Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.
Halvin ladattava hybdiri: Seat iski taas: Nyt esiteltiin Suomen halvin ladattava hybridi
Tuohan on aika jees ja todellakin pieni lisähinta kevythybridiin verrattuna. Hyvä homma myös tuo 7,2kW laturi eli parempi kuin Superbissa tai Passatissa.
Taitaa siinä Seatin 5 vuoden takuussa olla vähemmän huolta kuin Bemarin 2 vuoden takuussa. Saksalaispremiumien huoltaminenkin on tunnetusti halpaa lystiä takuun loppumisen jälkeen.Kauppaan silti jäisi mulla, kun en noihin VAGgineisiin uskalla ainakaan omin rahoin alkaa, mutta se on mun ongelma se .
Taitaa siinä Seatin 5 vuoden takuussa olla vähemmän huolta kuin Bemarin 2 vuoden takuussa. Saksalaispremiumien huoltaminenkin on tunnetusti halpaa lystiä takuun loppumisen jälkeen.
Jokaisessa alamäessä sammuu polttis maantienopeuksissa. Samoin nopeuden laskiessa n. 60 km/h lukemiin tuntuisi auto haluavan käyttää pääasiassa sähköä. Kaupungissa "tyhjällä" akulla toimii niin, että kiihdytyksessä tai ylämäessä käynnistyy polttomoottori, käy muutaman sekunnin ja sitten rullaillaan taas sähköllä pari sataa metriä. Näin siis toimitaan vain lämpimällä moottorilla. Jos polttia käynnistyy kylmänä, se käy viitisen minuuttia ennen start-stop-rumban aloittamista. Hyvin tuntuu toimivan, käynnistymistä ja sammumista ei juuri huomaa muusta kuin kierroslukuneulan hypähtämisestä.Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.
Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Eli Bemariin voi omalla rahalla ostaa pidemmän takuun, mutta halvempaa Seattia ei uskalla omalla rahalla ostaa ollenkaan, vaikka siinä se pidempi takuu on vakiona. Loogista ajattelua ja rahankäyttöä.Viiden vuoden takuu mulla oli bemmissäkin, rahalla sen sai eikä ollut imo kallis. Samaten kuin ostin huollotkin etukäteen 5v/100tkm ajalle.
Eli Bemariin voi omalla rahalla ostaa pidemmän takuun, mutta halvempaa Seattia ei uskalla omalla rahalla ostaa ollenkaan, vaikka siinä se pidempi takuu on vakiona. Loogista ajattelua ja rahankäyttöä.
Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole että kauppakasseja takakonttiin mahtuu, en mä silti tuonne laittaisi yhtä koiraa edes tai ehkä meidän mäyräkoira juuri menisi, mutta kolmen kanssa mahdoton.Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.
Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.
Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.
Edit. Vajaiden kassien ihmettelijöille tiedoksi, että en ole itse kasseja täyttänyt, vaan Prisman Kauppakassi-palvelun keräilijät. Esim. se kassi, jossa on tarralappu kyljessä, sisältää pelkkiä pakasteita, eikä ole läheskään täysi. Pakkausmateriaaleista he veloittavat yht. 0,60 €, eli käytännössä sain seitsemän kassia maksutta, niin en valita vajaista kasseista. Jos itse olisin ostanut kovan rahan kasseja, niin olisin sullonut purkit lommoille ja kassin kyljet viilloille -tyyliin kuuteen kassiin. Oikeasti käytän kangaskasseja, mutta kun on tämä korona jäänyt päälle. Onpahan loppuiäksi muovikasseja varastossa.
Kantavuus ei ollut lähelläkään ylittyä. Olin yksin liikkeellä kassien kanssa, joten olisin voinut ottaa vielä 3 * 88 kg:n ukkoa kyytiin. Miin kantavuus on 1530 kg - 1235 kg - 75 kg = 370 kg, mikä on juuri passelisti nelipaikkaiselle (4 * 75 kg + 70 kg matkatavarat).
@Super Hessu
@mineraalimies
Niinhän niitä autohankintoja itselle yleensä perustellaan. "Faktoilla" joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja sitten otetaan vielä nokkiinsa kun joku vähän oikaisee. Esimerkkinä Seatin jälleenmyynti on huolestuttava asia, mutta tuplasti kalliimmaan auton arvonpudotus ei kuitenkaan huoleta yhtään. Autojen arvot kun tuppaavat putoamaan prosentuaalisesti yleensä hyvin samankaltaisesti. Karkeasti sanottuna Bemusta häviää arvoa tuplasti joka kuukausi. Kuten sanoit, että jokainen tekee päätökset omien mietteiden perusteella, mutta ei kannata uskoa, että niitä jokainen muu allekirjoittaa myöskään.Niinkuin sanoin, se on minun ongelma se. Ikävää jos menetit yöunesi asian tiimoilta, ehkä perusteluni auttaa asiaan: Pienellä lisämaksulla tuo saksalainen premiumini oli siis täysin huoleton ratkaisu. VAGgineen tapauksessa olisin kuitenkin edelleen joutunut esim. ajamaan VAGgineella, en sillä saksalaisella premiumilla. Lisäksi huoleni liittyivät mm. auton jälleenmyyntiarvoon, enkä halunnut olla rahoittamassa suurimmasta päästöhuijauksesta kiinnijäänyttä konsernia. Nämä ovat kuitenkin yksilön valintoja, ja teen omat valintani omista lähtökohdistani. Ja niistä lähtökohdista olisi ollut typerää laittaa VAG ja vielä joutua maksamaan siitä. Siinä ei pokkuksen mietteet paina mitään.
Ensikokeilunu plugarien maailmaan oli kuitenkin mielestäni suhteellisen onnistunut. 3.5v kerkesin ajella autolla, ja sain hyvin tuntumaa tuohon puolittaiseen sähköautoiluun. Maksoi mitä maksoi, mutta alla oli auto jolla oli mukava ajella. Auto vaihtui tosiaan uuteen samanmerkkiseen, jossa edellisen pahimmat puutteet (hieman pienet sisätilat sekä hieman liian pieni range) on korjattu. Saa nähdä mitä tämän jälkeen, sitten 2023. Todennäköisesti täyssähköauto.
Niinhän niitä autohankintoja itselle yleensä perustellaan. "Faktoilla" joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ... Kuten sanoit, että jokainen tekee päätökset omien mietteiden perusteella, mutta ei kannata uskoa, että niitä jokainen muu allekirjoittaa myöskään.
Mikäs sähkö-hatchback on kyseessä? Jos vertasitkin hybridiin, niin ei siinä nyt mitään ihmeellistä ole, että koiria konttiin mahtuu. Sähköautot sen sijaan ovat toistaiseksi tuntuvasti hybridejä kalliimpia - etenkin jos tarvitsee reilummin tavara- tai takapenkkitilaa.Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole että kauppakasseja takakonttiin mahtuu, en mä silti tuonne laittaisi yhtä koiraa edes tai ehkä meidän mäyräkoira juuri menisi, mutta kolmen kanssa mahdoton.
Itellä Hatchback ja sinne kyllä menee noi meidän kolme koiraa ja mahtuvat liikkumaan ja makaamaan jos tarvetta (yleensä vain nukkuvat).