Keskustelua hybridiautoista

Juu ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa tuollaista japanilaista/korealaista töpselitöntä hybridiä alkaa lastuttamaan, systeeminhän siinä saisi vain sekaisin.

Itse olen sillä kannalla, että edellämainitut tulevat pysymään haluttuina käytettyjen markkinoilla pitkään, ei toi bensa ole pumpuilta kuitenkaan katoamassa ja ne on todella mukavia ajettavia automaatteja kohtuu kulutuksella. Ja 1.5 kwh akku ei nyt loppujen lopuksi ole paha kuluerä jos se joskus pitää uusia.

Toki Korealaiset eivät ole vielä todistaneet kestävätkö 300 000 + kilsaa kuten Toyota.
 
Viimeksi muokattu:
Lol. Ei tämä ole mikään diesel vs. hybridi kuka perseilee enemmän kilpailu. Ei voi olla niin peppu kipeä, että ettet pysty myöntämään hybridien kulutuslukemien olevan tavallistakin optimistisempia ja vaativat erityistä käyttäjän aktiivisuutta, että pienestä akusta saa maksimit irti. Eikös se jossain reilusti 4 päälle ollut se kulutus jossain tutkimuksessa hybrideille?

Osa plugareista on kieltämättä aika järkyttävää kuraa (todellinen range jotain 20km), mutta onneksi noita ei absoluuttisesti ole tullut kovin paljon liikenteeseen. Nyt alkaa monella päästä vähän kovemmallakin vauhdilla ja viileämmässä kelissä ainakin sen 40km eli todellisia nollakulutuspäiviä tulee monella paljonkin. Aktiivisuutta käyttäjältä ei vaadita muuten paitsi auto pitää ladata joka yö. Omalla plugarilla keskikulutus on ollut pari litraa ja viimeinen kymppitonni on mennyt 0.9 litran keskikulutuksella. Tiedostan kyllä olevani keskimääräistä pienemmissä lukemissa, joskin Ampera-piireissä tuo pari litraakin on isohko lukema.
 
Lol. Ei tämä ole mikään diesel vs. hybridi kuka perseilee enemmän kilpailu.
Itsehän tuon toit esille, kuinka _nimenomaan_ hybridit vain kiertää veroja ja next levelit jutut. Toin esille kuinka tavanomaista tuo dieseleiden kikkailu on, ettei nyt ihan totuus unohdu.

Se, että sä jaksat olla "tankkaamassa" jatkuvasti, ja mopoauton tehot riittää, ei poista muiden tarpeita. Tonni kun tulee mittariin viikossa,
Mitkä mopoauton tehot? Eiköhän tuo 530xe liiku noissa kaupunkivauhdeissa (joita 90% ajoistani on) sähköllä liukkaammin kuin se keskimääräinen dieseli. Maantiellä sama homma, kun siellä on sitten se polttis apuna.
Se, että sinä jaksat istua 1000km viikossa tärylätkän selässä, ei poista muiden tarpeita hieman sivistyneempään kyytiin.

Melko pieni kupla on nämä tuhat kilsaa viikossa ajavatkin, btw.

Ei ole mitään hemmetin kilpailua ja vastakkaisia argumentteja. Tarpeita on erilaisia, ei luulis olevan hankala hahmottaa. Aikamoisessa kuplassa olet, jos kuvittelet koti- ja työpaikkalataamisen olevan monelle tuosta vaan vaihtoehto.

Keskustelet sähkö- ja hybridiautoille pyhitetyssä ketjussa. Jos sun tarpeillesi ei täältä löydy vastauksia, niin kannattaisiko siirtyä muihin keskusteluihin?
Plus kuka tässä elää kuplassa: kuvitteletko sinä että koti- ja työpaikkalataaminen EI ole monelle tuosta vaan vaihtoehto? No, voin sanoa sinulle että se ON vaihtoehto ja MONELLE. En ole väittänyt että se KAIKILLE on, mutta se aivan varmasti on MONELLE.
 
Huomautus - jätä nämä toistuvat "peppukipeys"-provot ja henkilökohtaisuuksiin meneminen (aiempi viesti) pois
Erilaisia käyttötarpeita on eri ihmisillä tietysti. Itse ajattelin kuitenkin ajaa käytännössä kaikki normaalit arkiajot sähköllä. Hybridiä tarvitsen kuitenkin aina välillä pidemmille matkoille. Mikä tässä nyt on sitä perseilyä?
Perseilyä tässä on enää lähinnä hybridimiesten ilmiselvä peppukipeys "veroperseilyn" suhteen :D Mielestäni tämä Plug-in-hybridin kulutus puolessa vuodessa - eAutoilija osoittaa hyvin miksi tuo on perseilyä. Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.
 
Jätetääs se diesel-keskustelu sitten taas tästä ketjusta pois - aiheena on sähkö- ja hybridiautot. Ja jätetään samalla ne turhat piikittelyt ja asiattomuudet pois keskustelusta.
 
330e nyt käytössä lokakuusta, spritmonitorin perusteella ennen korona tilannetta keskikulutus 2.05l/100 km. Matka reilu 60km suunta ja lataus molemmissa päissä. Nyt kun ei tarvi juurikaan työpaikalle ajella ennenkuin tilanteet normalisoituu niin tankattu viimeksi 26.2 ja tankista kulunut alle neljännes sen jälkeen. Eli pääasiassa sähköllä menty kunnes taas palataan normiliikenteeseen. Ei nuo nyt kovin epärealistisia arvoja ole.

Tottakai tuon saa kuluttamaan jos ei lataa tai ostaa auton joka ei omaan ajoprofiiliin sovi.

Tässä kyllä kypsynyt ajatus että seuraava auto hyvin todennäköisesti täyssähkö.
 
Tässä vissiin vähän vaihtelee kenen silmistä asioita katsoo: Ainakin mun tuntemat plugarikuskit lataa autojaan todella ahkerasti, ja pääsevät autoillaan järjestään tuonne parin litran kulutuksiin. En tunne yhtäkään vasiten "perseilevää" hybridikuskia. Hauskasti kuitenkin tunnen useita diesel-kuskeja, jotka on autonsa a) lastuttaneet, b) disabloineet start-stop-systeemit ja c) poistaneet hiukkassuodattimet. Osa jonkin näistä, useampi kaikki kolme. Omien empiiristen havaintojen perusteella tuota käyttäjien "perseilyä" on siis 6-0 enempi tuolla diesel-leirissä. Silti se on nimenomaan hybridit jotka on monta pykälää pidemmällä? No, mielipide tuokin.



Tarpeena varmaan ei "kummoisempi" (joo, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan)? "Tarve" ajaa 1000km pysähtymättä välissä muutamaksi minuutiksi tankkaamana - OK, kai ihmisillä voi olla outojakin tarpeita. "Tarve" saada tarpeettoman paljon vääntöä - No, sallitaan sekin. Uskoisin että ovat verrattain harvinaisia tarpeita kuitenkin.

Vastakkaisena argumenttina tuohon sanoisin että tuo pikkuakkuisen plugarin etujen täysimääräinen hyväksikäyttö ei ole mitenkään harvinainen tilanne. En pidä mitenkään harvinaisena että päivittäinen ajokilometrimäärä jäisi alle viidenkymmenen, jolloin ajot onnistuu pelkästään kotona lataamalla. Usein lataaminen onnistuu myös töissä, jolloin ajosuorite voi olla isompikin. En pidä mitenkään harvinaisena kotona lataamisen mahdollisuutta, ja useilla tuo tuntuu onnistuvan tosiaan myös töissä.

Tämä on kyllä täysin faktaa, eikä mielipide. Suomalaisten henkilöautolla ajamista matkoista
- 62% on <10 km
- 79% on <20 km
- 93% on <50 km ja
- 95% on <100 km
pituudeltaan keskimääräisen matkan pituuden ollessa vajaat 20 km. Tämä täsmää hyvin siihen, että keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on kokonaisuudessaan n. 50 km. Henkilöautolla ajettu työmatkasuorite on vuorokaudessa keskimäärin n. 35,8 km ja tähän sisältyvät myös "reissutyöläiset".

Näihin lukemiin voi sitten suhteuttaa sitä, kuinka monta sataa kilo-a/-metriä akkuja kannattaa keskivertoautoon laittaa mukaan ja kuinka suuri tarve sille 100 kW superchargerille on kotioloissa, jossa auto seisoo kuitenkin joka päivä +12 h sen hitaan tolpan edessä. :think:

Parkkipaikkalatauksen tehovaatimuksia pohdin jo aikaisemmin:
Keskivertosuomalainen ajelee sen vajaat 350 km viikossa, johon palaa 20 kWh/100 km kulutuksella 70 kWh energiaa. Eihän sitä autoa päivään sisältyvän seisonnan aikana (~vaikkapa 12 h) tarvitse ladata edes keskimäärin kuin reilumman lohkolämppärin teholla (830W). Lisäksi tuo ajelu jakautuu todennäköisesti pidempiin viikonloppumatkoihin ja lyhyempiin arkiajoihin, jolloin maanantaina yksinkertaisesti lähdetään töihin tyhjemmällä akulla ja viikon mittaan prosentti aina kasvaa yöllä enemmän, mitä päivällä kuluu. Viikonlopun pidempiä ajoja varten akku on taas loppuviikosta täynnä.

Pelätty tehopiikki parkkiksilla toteutuu jo nyt jollain tasolla, kun ruuhka-aikoihin lähtevät fossiiliajelijat tökkäävät autonsa lohkolämppäreineen (ja sisätilanlämmittimineen) hurisemaan yhtä aikaa. Olisi mielenkiintoista tietää
- Minä vuonna sähköautoja saadaan parkkipaikoille latautumaan edes siihen ruuhkaan lähtevien fossiilihuristelijoiden verran?
- Kuinka suuri osa parkkipaikan autoista on nykyisellään yhtäaikaisesti lämmityksessä (= saapumassa ladattavaksi iltapäivällä) ja millä teholla?

Realistisesti ajateltuna joku 10-12A (2,3-2,6 kW) lataus olisi järkevin ja täysin ilman kaapelimuutoksia toteutettavissa oleva vaihtoehto tavan parkkiksille, joissa on perinteiset lämmitystolpat. Sillä vuorokaudessa akkuun valuu tarvittaessa reilumminkin energiaa (~60 kWh), mutta päivittäinen energia-annos saataisiin n. neljässä tunnissa. Olettaen, että kaikki asukkaat ovat päivätyössä käyviä, latausikkunaksi jää n. 12 h (illasta aamuun), eli keskimäärin 100% sähköautoistumisellakin vain kolmasosan tarvitsee latautua yhtä aikaa tuolla teholla.

ST-ohjekortin mukaan pysäköintialueen huipputehon mitoitusohje on 10+0,5*n kW, jossa n on autopaikkojen lukumäärä. Esimerkiksi 30-paikkaisella parkkiksella olisi täten 25 kW liittymä, eli kolmasosan latautuessa kerrallaan kullekin riittäisi 2,5 kW tehoa.

Teoriassa tuo siis riittäisi jopa 100% sähköistykselle huomioiden pelkkä "liikkumissähkö". Konservatiivisesti häviöineen, lämmityksineen ja muine muuttujineen arvioiden tuon ohjeen mukaan mitoitetut parkkikset kantaisivat esim. 50% sähköautokannan ongelmitta. Lisäbonuksena sähköautojen osatessa esilämmittää itseään myös akuilla, voidaan aamun ruuhkapiikin lämmitysenergiaa ladata niihin jo etukäteen jättäen aamuruuhkaan virtaa myös perinteiselle lämmitykselle.

Harvempi sitä huvikseen sitä 50 tkm ajelee.

Kannattaa muistaa, että oikeastihan lause menee täten: "Harvempi sitä 50 tkm ajelee". Nykyiset sähkövehkeet eivät selvästikään ole tarkoitettu sinun ajoprofiilillesi, joten niistä valittaminen on omasta mielestäni yhtä fiksua kuin valittaminen siitä, kuinka F250 super duty on paska auto, kun se on niin ikävä kauppakassina Helsigin ydinkeskustassa. Keskivertoon ajeluun plugarit nykyisellä kymmenien kilometrien kantamalla ovat varsin toimiva valinta, etenkin jos omistaa auton sen elinkaaren alkupäästä eikä tarvitse miettiä pienen akun elinikää.

Onko se "verokusetus" vai valtion/EU:n kannuste ostamaan vähäpäästöisempi auto? Itse näkisin tuon jälkimmäisenä. Onneksi tuosta plugarien latauksesta on myös faktaa, joten ei tarvitse turvautua mutuiluun:
Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus on yli 70 prosenttia. Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan päivittäin tai lähes päivittäin työpaikalla.
 
Jätetääs se diesel-keskustelu sitten taas tästä ketjusta pois - aiheena on sähkö- ja hybridiautot. Ja jätetään samalla ne turhat piikittelyt ja asiattomuudet pois keskustelusta.
Kyllä mun mielestä tässä ketjussa pitää voida keskustella myös siitä mihin ko. värkit sopii ja mihin ei verrokkeihin nähden. Se on tietysti ongelma, että jotkut kokee tämän joksikin AMD/Intel tyyliseksi kilpailuksi ja mopo alkaa keulia.

Keskustelet sähkö- ja hybridiautoille pyhitetyssä ketjussa. Jos sun tarpeillesi ei täältä löydy vastauksia, niin kannattaisiko siirtyä muihin keskusteluihin?
Plus kuka tässä elää kuplassa: kuvitteletko sinä että koti- ja työpaikkalataaminen EI ole monelle tuosta vaan vaihtoehto? No, voin sanoa sinulle että se ON vaihtoehto ja MONELLE. En ole väittänyt että se KAIKILLE on, mutta se aivan varmasti on MONELLE.
Ehkä olisit tuosta rivien välistä jo aiemmin voinut havaita, että jos mä elän jossain kuplassa, niin työni puolesta se on sähkölle äärimmäisen positiivinen kupla. Siltikin kaikista uudishenkisistä henkilöistä huolimatta tuo alle 10% töissä lataamisen mahdollisuus on reaaliteetti ja viimeksi kun tarkistin, niin suurin osa taloyhtiöistä ei kuitenkaan pysty tuolla työssäkäyntialueella tarjoamaan latauspistettä kotiin. Omakotitaloja on harvassa, kun pk-seudun ytimestä kyse. Minä muuten keskustelin hybrideistä, sinulle diesel-fiksaatio iski.
 
Kyllä mun mielestä tässä ketjussa pitää voida keskustella myös siitä mihin ko. värkit sopii ja mihin ei verrokkeihin nähden. Se on tietysti ongelma, että jotkut kokee tämän joksikin AMD/Intel tyyliseksi kilpailuksi ja mopo alkaa keulia.
Joo, voi vertailla, mutta se keskustelu ei saa karata niistä diesel-autoista kinasteluun, vaan pääpointti pitää pysyä siinä ketjun aiheessa. Jos ei pysty havaitsemaan sitä offtopicin rajaa, niin sitten ei kannata ottaa sitä dieseliä lainkaan mukaan keskusteluun. Bensa vs diesel vs sähkö -kinastelulle voi sitten perustaa oman uuden ketjunsa, jos sellaista ei vielä löydy.
 
Kaveri ajaa työmatkaa 110km päivässä. Ensin oli bensa-Mazda, kulutus n. 9l, sitten diesel-Rellu, kulutus n. 5.5l. Nyt Ampera, kulutus 3.2l vaikka työnantaja ei anna edes ladata töissä autoa. Onhan tuossa nyt melkoinen kehitys käynyt kulutuksessa ja ihan fiksu laite on tuollainen lataushybridi kun on koko ajan samanlaista ajoa ja saa auton ladattua edes kotona.
 

Joku saisi koittaa laittaa tämmöistä rekisteriin Suomessa. Monet seniorit pärjäisi hyvin tuommoisella.
Onhan noita sähköllä toimivia koppimopoja markkinoilla. Esimerkiksi Mallisto - Skand.fi
 
Kannattaa muistaa, että oikeastihan lause menee täten: "Harvempi sitä 50 tkm ajelee". Nykyiset sähkövehkeet eivät selvästikään ole tarkoitettu sinun ajoprofiilillesi, joten niistä valittaminen on omasta mielestäni yhtä fiksua kuin valittaminen siitä, kuinka F250 super duty on paska auto, kun se on niin ikävä kauppakassina Helsigin ydinkeskustassa. Keskivertoon ajeluun plugarit nykyisellä kymmenien kilometrien kantamalla ovat varsin toimiva valinta, etenkin jos omistaa auton sen elinkaaren alkupäästä eikä tarvitse miettiä pienen akun elinikää.
Ei se ole minulle ongelma, että 50 tkm ajoprofiiliin ei sovi nykyiset sähköautot tai hybridit. Tuossa keskustelun ytimenä oli se, että pitääkö valtion erikseen rankaista niitä, jotka joutuu ajamaan tuon, jollain km-pohjaisella verolla siinä kohtaa, kun bensaverot tipahtaa. Hyvin toimiva julkinen liikenne ja muita vihreiden satuja jne. Km-rangaistuksilta tippuu pohja viimeistään siinä kohtaa, kun sen matkan tekee sähköllä.

e: Tai siis onhan tuo ongelma, mä haluaisin ajaa 50 tkm täyssähköautolla halvemmilla kuluilla.

Onko se "verokusetus" vai valtion/EU:n kannuste ostamaan vähäpäästöisempi auto? Itse näkisin tuon jälkimmäisenä. Onneksi tuosta plugarien latauksesta on myös faktaa, joten ei tarvitse turvautua mutuiluun:

Tämähän osoittaa tasan sen mitä kirjoitin. Hajonta kulutuksessa käyttötavan mukaan on julmetun iso (kohta 2.4). Ei tuossa ole mitään sellaista, mikä saisi minua muuttamaan mielipidettäni siitä, että hybridit ovat pääsääntöisesti verokikkailua ja autonvalmistajien päästöpesua. Ja nuohan kuolevat pois samantien, kun sähköautot pääsevät järjestäen siinne 400-500 km latausväliin ja samalla polttonesteiden verot hilataan tappiin. Ei ole minulta pois, jos joku noista saa ostamisen arvoista hyötyä. Ja oikein käytettynä kulutus on pienempi kuin vastavalla bensalla.

Joo, voi vertailla, mutta se keskustelu ei saa karata niistä diesel-autoista kinasteluun, vaan pääpointti pitää pysyä siinä ketjun aiheessa. Jos ei pysty havaitsemaan sitä offtopicin rajaa, niin sitten ei kannata ottaa sitä dieseliä lainkaan mukaan keskusteluun. Bensa vs diesel vs sähkö -kinastelulle voi sitten perustaa oman uuden ketjunsa, jos sellaista ei vielä löydy.
Ei mulla kyllä ollut pienintäkään kiinnostusta dieselistä keskusteluun kinastelumielessä, sitä puolta tähän tunki ihan muut tahot, kun näköjään yksittäinen pieni verotuskommentti osui paljon arempaan paikkaan kuin arvasin. Mulla on pihassa 22.6 jälkeen kaikki muut vaihtoehdot paitsi hybrid, en ole kuin oman kukkaroni puolella.
 
Ei mulla kyllä ollut pienintäkään kiinnostusta dieselistä keskusteluun kinastelumielessä, sitä puolta tähän tunki ihan muut tahot, kun näköjään yksittäinen pieni verotuskommentti osui paljon arempaan paikkaan kuin arvasin. Mulla on pihassa 22.6 jälkeen kaikki muut vaihtoehdot paitsi hybrid, en ole kuin oman kukkaroni puolella.
Näin moderaattorin näkökulmasta ei sinällään mikään ihme jos toinen osapuoli hiljalleen hermostuu, kun tuota sinun viimeisimpien viestien provosoivaa sävyä katsoo. Ja kun nyt ei kerran asiallinen vertailu ketjun aiheeseen painottuen onnistu, niin sitten keskitytään pelkästään siihen ketjun aiheeseen. Asia loppunkäsitelty.
 
Mites muut Mii, E-Up ja CityGO käyttäjät. Oletteko asettaneet latauksen ylärajaksi esim. 95%?

Itse oletin, että tuo olisi turhaa, koska akussa on ihan hyvin varattu sitä "tyhjää" kapasiteettia, mutta onko se vain alapäässä? En oikein muuten ymmärrä miksi tuollainen asetus löytyisi Seat Connectista? Itsellä tosin latauksen tarve vain noin 1x per viikko joten lieneekö tuolla väliä?
 
Sehän ei toki ole auton vika jos käyttäjä ei sitä lataa vaikka mahdollisuus olisi. Ehkäpä tulevaisuudessa meillä on autoissa seurantalaitteet, jotka ilmoittaa kulutuksen ja vero määräytyy sen mukaan. Se hillitsisi varmaan sitä kaasujalkaakin kun tietää, että se 140 km/h lasissa posotus maksaa heti selvästi enemmän kuin 120 km/h, ja varmasti tulisi ladattua aina kun se olisi järkevästi mahdollista.
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.
 
Nojaa toki mielellään kuulisi mikä hybridi on tarkalleen kyseessä ja kuinka pitkältä ajosuoritteelta tuo 120km/h osuus on mitattu. Luotettavia lukemia saanee esim. Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere väliltä, sillä ajoakku tyhjentyy ja ei vääristä tuloksia samaan tapaan kuin lyhyemmät pätkät moottoritiellä.

Oma Lexus RX400h meni noin 6-7l/100km kun nopeudet oli alle 70km/h. Moottoritieajossa kulutus oli noin 11-12l/100km joka vastaa suurin piirtein vastaavan RX400:n kulutusta ilman hybridivoimalinjaa.

IS 300h. Tre-Hki väliä on jurnutettu jo 3 vuotta. Jos ostaa maasturin niin voi syyttää vaan itseään tyhmyydestään.
 
Mites muut Mii, E-Up ja CityGO käyttäjät. Oletteko asettaneet latauksen ylärajaksi esim. 95%?

Itse oletin, että tuo olisi turhaa, koska akussa on ihan hyvin varattu sitä "tyhjää" kapasiteettia, mutta onko se vain alapäässä? En oikein muuten ymmärrä miksi tuollainen asetus löytyisi Seat Connectista? Itsellä tosin latauksen tarve vain noin 1x per viikko joten lieneekö tuolla väliä?
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.

Esimerkki:
On laitettu auto piuhaan perjantaina töiden ja kauppareissun jälkeen, ja asetettu lähtöaika seuraavaksi maanantaiksi klo 8. Connectin ajoneuvoasetuksista löytyy "akun alin varaustila". Jos se on asetettu 50 %:iin, ja akussa oli piuhaan laitettaessa 30 %, niin akku latautuu jo heti piuhaan laittamisen jälkeen 50 %:iin, jotta se on riittävän hyvässä iskussa kotiviikonlopun pieniin ajoihin tai ettei se jää seisomaan liian tyhjällä akulla. Lähtöajoista löytyy latauspaikan alta "akun ylin varaustaso". Jos se on asetettu 80 %:iin, niin akku latautuu vasta su-ma yönä 50 % -> 80 %, niin että klo 8 SOC on 80 % ja sisälämpötila jäähdytetty/lämmitetty valittuun lämpötilaan.

En siis ole itse testannut noiden toimintaa, mutta noin minä ne ymmärsin.

Akku tykkää enemmän, jos lataat arkena hieman vajaaksi, ja sitten vasta juuri ennen kunnon reissua 90-100 %:iin. Sinulla ei paljon syklejä kerry latasit hyvin tai huonosti, mutta pitäisin silti varauksen 20 ja 80 välissä. Jos tuppaa tulemaan usein yllätysreissuja, niin voisit arjessa pitää varauksen 50-80 %:ssa. Silloin ei ole heti tarvetta ladata matkan varrella. Ajomäärilläsi tuo tarkoittaa piuhassa käyttämistä noin joka kolmas päivä, ja kerralla lataat hieman alle 10 kWh, eli 6 h suko tai 80 min@7,2 kW tai 20 min. CCS.
 
En ole käyttänyt, mutta sen tiedän, että sitä voi säätää vain 10 %:n välein. Latausrajoja on kaksi erilaista ja ne ovat käytettävissä vain lähtöaika-toiminnon yhteydessä. Ne sopivat siis kotiin, työpaikalle ja mökille, mutta eivät yleensä asiointilataukseen.

Esimerkki:
On laitettu auto piuhaan perjantaina töiden ja kauppareissun jälkeen, ja asetettu lähtöaika seuraavaksi maanantaiksi klo 8. Connectin ajoneuvoasetuksista löytyy "akun alin varaustila". Jos se on asetettu 50 %:iin, ja akussa oli piuhaan laitettaessa 30 %, niin akku latautuu jo heti piuhaan laittamisen jälkeen 50 %:iin, jotta se on riittävän hyvässä iskussa kotiviikonlopun pieniin ajoihin tai ettei se jää seisomaan liian tyhjällä akulla. Lähtöajoista löytyy latauspaikan alta "akun ylin varaustaso". Jos se on asetettu 80 %:iin, niin akku latautuu vasta su-ma yönä 50 % -> 80 %, niin että klo 8 SOC on 80 % ja sisälämpötila jäähdytetty/lämmitetty valittuun lämpötilaan.

En siis ole itse testannut noiden toimintaa, mutta noin minä ne ymmärsin.

Akku tykkää enemmän, jos lataat arkena hieman vajaaksi, ja sitten vasta juuri ennen kunnon reissua 90-100 %:iin. Sinulla ei paljon syklejä kerry latasit hyvin tai huonosti, mutta pitäisin silti varauksen 20 ja 80 välissä. Jos tuppaa tulemaan usein yllätysreissuja, niin voisit arjessa pitää varauksen 50-80 %:ssa. Silloin ei ole heti tarvetta ladata matkan varrella. Ajomäärilläsi tuo tarkoittaa piuhassa käyttämistä noin joka kolmas päivä, ja kerralla lataat hieman alle 10 kWh, eli 6 h suko tai 80 min@7,2 kW tai 20 min. CCS.

No juu itse tosiian lykkään tuon lataukseen viimeistään, kun on 50km jäljellä. Joten eipä tuolla taida itselle merkitystä olla, kun niin harvoin joudun lataan. Pitkiin pikalähtöihin starttaan sitten Voltin.
 


On se sähköautoilu mukavaa!

Kuinka monesti sinulle on omalla sähköautollasi käynyt vastaava?

Onneksi Suomessakin alkaa latausverkoston toimintavarmuus olla hyvä. Vuodesta 2015 saakka ajanut noin 309tkm ja vielä ei ole hinuria tarvittu. Tarkemmin muistelle viimeisen parin vuoden aikana on kerran ollut vajaata teho antava pikalaturi. Muutoin on aina toiminut.
 
Kuinka monesti sinulle on omalla sähköautollasi käynyt vastaava?

Onneksi Suomessakin alkaa latausverkoston toimintavarmuus olla hyvä. Vuodesta 2015 saakka ajanut noin 309tkm ja vielä ei ole hinuria tarvittu. Tarkemmin muistelle viimeisen parin vuoden aikana on kerran ollut vajaata teho antava pikalaturi. Muutoin on aina toiminut.
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.

Ei noiden tarvitse edes olla kaikkien paskana vaan jos/kun sähköautot yleistyy, niin muutamien pistokkeiden latausasemat on aika nopeasti tukossa. Varsinkin jos niistä on osa paskana.
 
Itse olen kohdannu lähinnä epäilyä kuinka selviän teslan kans talvella ku täällä kuusamossa voi olla jopa -36 pakkasta tai se yleisin että kuinka virta riittää kun en voi ladata töissä. (26km yhteen suuntaan, hetihän se loppuu jos ei lataa joka välissä.

Vähän niinkuin pitäisi olla häpeissään et meni laittaa sähköauton. Ja herra jumala teslan vielä.
Välillä kuuroille korville kyl menee ku yrittää sanoa et tää ny vaan on itselle kiva ja ei ole valittamista. Plus omat ajot sellasia et helposti pärjää.

Kai se on joltain pois et millä toiset ajaa , tiedä tuota :D
 
Ei kertaakaan, kun ei ole sähköautoa. Eikä kyllä ole ihan heti tulossakaan.

Ei noiden tarvitse edes olla kaikkien paskana vaan jos/kun sähköautot yleistyy, niin muutamien pistokkeiden latausasemat on aika nopeasti tukossa. Varsinkin jos niistä on osa paskana.

Joo, tyypillinen kommentti, tämäkin kuultu.

Vähä niinku ku tuli sähkökiukaat ni verkko ei kestä -tarinat aikojen alusta :D

Laturien määrä kasvaa jopa meillä suomessa kovaa kyytiä. Teslan supereiden vieressä on about joka paikassa tarjolla muitakin vaihtoehtoja (kyllä, ihan suomessa) Ei täysin ilman virtaa kyllä jää.
 
Itse olen kohdannu lähinnä epäilyä kuinka selviän teslan kans talvella ku täällä kuusamossa voi olla jopa -36 pakkasta tai se yleisin että kuinka virta riittää kun en voi ladata töissä. (26km yhteen suuntaan, hetihän se loppuu jos ei lataa joka välissä.

Vähän niinkuin pitäisi olla häpeissään et meni laittaa sähköauton. Ja herra jumala teslan vielä.
Välillä kuuroille korville kyl menee ku yrittää sanoa et tää ny vaan on itselle kiva ja ei ole valittamista. Plus omat ajot sellasia et helposti pärjää.

Kai se on joltain pois et millä toiset ajaa , tiedä tuota :D

Joudut nyt vaan kärsimään valitsemallasi tiellä. I feel you bro :cry:
 
Superb iV-hybridistä on nyt muutaman viikon kokemus ja Rovaniemi-Tampere väli näytti menneen 5.1l/100km keskikulutuksella kun kuski sen tänne ajoi liikoja säästelemättä. Viikonloppuna taasen 130km sekalaista ajoa sateisella maantiellä välillä lataamatta antoi 2.5l/100km tuloksen ja paluumatka noin 75km täydellä akulla vastatuuleen 1.2l/100km (tästä 50km riitti sähköä). Antaa jotakin kuvaa matkan pituuden vaikutuksesta kulutukseen, toki tuossa on miljoona muutakin tekijää seassa.

Omat kokemukset Passat GTE:stä (vm2016) maantie ja motari kulutuksista:
  • Talvilomareissulla ilman boksia mutta muuten täyteen pakattu auto vei 5,6l/100km keskinopeudella 78km/h. Matkaa kertyi 1240km joista sähköllä tuosta mentiin yhteensä ~40km. Keli vaihteli paljon joten kesällä todennäköisesti veisi vähemmän vaikka korkeammat rajoitukset varsinkin kun tämän auton kitkat ei rullaa niin hyvin mitä kesärenkaat. Auto myös käyttää talvella ahkerasti sähköä lämmitykseen jos pysähtelee paljon ja moottori ehtii jäähtyä. Lisää mukavuutta mutta tietty kulutus nousee myös kun sitten lataa polttiksella akkua.
  • Mökkimatkat 200km, joista motaria 150km on vieneet 5-6,5 riippuen kelistä, kesä-talvi rajoituksista ja akun varauksesta/käytöstä. Viimeksi hyvällä kesäkelillä ja 'vasemman kaistan tahdissa' vei 5,3l/km. Jos en olisi sähköä käyttänyt lainkaan niin kulutus olisi ollut arviolta 6,1-6,3l/100km luokkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.

Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
 
Kiinnostaisi muuten tietää kuinka hanakasti nuo VW:t menee täyssähkölle hybridimoodissa kun niissä on kuitenkin turbomoottorit. Onko siellä turbon öljynkierto päällä vaikka kone olisi sammuksissa, kun päästelee vaikka motaria ja hidastetaan 50 tietyöalueelle.

Yleensähän noi hybridit on vapari atkinsonkierto, mutta myös Huyndaita tulossa 1.6t, jossa polttomoottorissa yksinään 180 heppaa.
Sammuttaa todella herkästi moottorin vaikka motarivauhdissa jos löysää kaasun. Moottoria on kuulemani mukaan muunneltu/vahvistettu tätä varten. Näin tekevät myös VW:n kevyt-hybridit.
 
20200610_140651.jpg

Se olis sitte id charger kotiutettu :) :thumbsup:
Moniko muu on jo omansa saanut?
 
Meillä on jo seurantalaite jonka mukaan käyttäjä maksaa veroa sen mukaan paljonko auto oikeasti kuluttaa. Sitä laitetta kutsutaan bensapumpuksi ja huoltiksella menee melkein euro / litra verottajalle. Jos se ei kannusta lataamaan, niin minkäs sille mahtaa.

Totta tämäkin, mutta ei koske työsuhdeautoilijoita, koska työnantaja maksaa polttoaineet. Uskoisin, että itselleen omaan käyttöön lataushybridin ostava kyllä latailee niin paljon kuin vain mahdollista.

Toki työnantaja, joka tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta makselee silti kiltisti isoja bensalaskuja on tyhmä työnantaja.
 
Tuli vähän yllätyksenä et latausjohto (7,5m) ei ollut valmiiksi kiinni. Pientä näpertelyä lisää siis :thumbsup: :)

Oliko latausjohto edes muuten valmis holkituksine kaikkineen, vaiko ihan vaan suoraan leikattu kaapelinpää? Sähköasentajahommia kytkentä joka tapauksessa on, ei riitä normitallaajan oikeudet.
 
Oliko latausjohto edes muuten valmis holkituksine kaikkineen, vaiko ihan vaan suoraan leikattu kaapelinpää? Sähköasentajahommia kytkentä joka tapauksessa on, ei riitä normitallaajan oikeudet.
Juu oli sentään eli holkit oli johtimien päissä. No hiuka on sähkäri hommia tosiaan mutta ei toi nyt mahdottoman vaikealta näyttänyt, näin "entisen" sähkärin silmillä katsottuna :) Sais vaan sopivan ajan asennukselle...
 
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.

Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.

Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.


Edit. Vajaiden kassien ihmettelijöille tiedoksi, että en ole itse kasseja täyttänyt, vaan Prisman Kauppakassi-palvelun keräilijät. Esim. se kassi, jossa on tarralappu kyljessä, sisältää pelkkiä pakasteita, eikä ole läheskään täysi. Pakkausmateriaaleista he veloittavat yht. 0,60 €, eli käytännössä sain seitsemän kassia maksutta, niin en valita vajaista kasseista. Jos itse olisin ostanut kovan rahan kasseja, niin olisin sullonut purkit lommoille ja kassin kyljet viilloille -tyyliin kuuteen kassiin. Oikeasti käytän kangaskasseja, mutta kun on tämä korona jäänyt päälle. Onpahan loppuiäksi muovikasseja varastossa.

Kantavuus ei ollut lähelläkään ylittyä. Olin yksin liikkeellä kassien kanssa, joten olisin voinut ottaa vielä 3 * 88 kg:n ukkoa kyytiin. Miin kantavuus on 1530 kg - 1235 kg - 75 kg = 370 kg, mikä on juuri passelisti nelipaikkaiselle (4 * 75 kg + 70 kg matkatavarat).

@Super Hessu
@mineraalimies
 

Liitteet

  • IMG_20200610_131452.jpg
    IMG_20200610_131452.jpg
    767,1 KB · Luettu: 190
  • IMG_20200610_131851.jpg
    IMG_20200610_131851.jpg
    806,7 KB · Luettu: 198
  • IMG_20200610_131931.jpg
    IMG_20200610_131931.jpg
    830,5 KB · Luettu: 188
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä Miillä vähän isommilla kauppaostoksilla. Hain Prismasta kahdelle kotitaloudelle viikon sapuskat, eli toisinsanoen kahden viikon ruuat yhdelle perheelle.

Auton vieressä oli aika tuhti kassijono. Sinne ne sujahtivat kaikki tavaratilaan, eikä tullut edes täyteen. Kahdeksan kassia meni alimpaan kerrokseen ja loput kaksi niiden päälle - huomioiden tietenkin pakkausten kestävyyden.

Jaksan edelleen hämmästellä tavaratilan tilavuutta suhteessa sen vaatimattomaan ulkonäköön.

Kai ne mahtuu, kun kassit on selvästi vajaita. Seitsemän täyttä olisi tuohon määrään riittänyt.
 
Mielestäni tämä Plug-in-hybridin kulutus puolessa vuodessa - eAutoilija osoittaa hyvin miksi tuo on perseilyä. Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.

Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
 
Itsekin mielellään plugin hybriidi ostaisin seuraavaksi mutta pakettiauto versiota ei vielä löydy ja eikä mitään ole tulossa markkinoille ainakaan tänä vuonna ja ainakin omiin henkilökohtaisiin ajoihin mitä on suurimmaksi ostaa luoikkaa 10-50km välissä niin se olis hyvä vaihtoehto.
Myöskin yli puolet hybridi autoissa ei pysty edes vetokokkua asentamaan tai on vetokykky rajoitettu niin alas että on melkein turha koukkua edes asentaa.
Työkäytössä taas täys sähköauto on vielä täysin poisuljettu kun se vaatiisi jo pakkaskelillä täysin kuormattuna yli n400km toimintamatkan + vielä työmaa ajot päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.
+301€/v käyttövoimavero päälle. Ei pääse noin vähillä ajoilla säästölle millään.
 
Itsekin mielellään plugin hybriidi ostaisin seuraavaksi mutta pakettiauto versiota ei vielä löydy ja eikä mitään ole tulossa markkinoille ainakaan tänä vuonna ja ainakin omiin henkilökohtaisiin ajoihin mitä on suurimmaksi ostaa luoikkaa 10-50km välissä niin se olis hyvä vaihtoehto.
Myöskin yli puolet hybridi autoissa ei pysty edes vetokokkua asentamaan tai on vetokykky rajoitettu niin alas että on melkein turha koukkua edes asentaa.
Työkäytössä taas täys sähköauto on vielä täysin poisuljettu kun se vaatiisi jo pakkaskelillä täysin kuormattuna yli n400km toimintamatkan + vielä työmaa ajot päälle.

Fordilta löytyy Transit Custom PHEV koukkua siihen ei taida saada, kun vetokyky 0 kg.
 
Pientä raporttia omasta ladattavasta hybridista (Passat Gte -16) ja toteutuneesta kulutuksesta meneillä olevaan keskusteluun. Passat ollut meillä ajossa aikalailla tasan 3 kk ja mittariin tullut meillä 2188 km. Bensankulutus tähän mennessä 0,8 l/100km. Ilmoitettu yhdistetty kulutushan tälle mallille on 1,7 l/100km, joten olemme päässeet tämän alle tähän mennessä. Sähköä mennyt 19,3 kw/h. Sähkön kulutus varmaan melko suurta johtuen omasta melko aggressiivisesta ajotavasta. Näinkin iso auto lähtee ihan mukavasti valoista ihan pelkällä sähkölläkin.

20200610_204420.jpg



Tiedossa oli jo ostaessa, että ladattava hybridi sopii meidän nykyiseen ajoprofiliin todella hyvin. Merkittävä osa nykyisestä ajelusta tapahtuu kaupungissa pienillä välimatkoilla. Vuodessa ei kilometrejä kerry kuin jotain 10 000 - 15 000 km välillä. Eli kyllä ladattavalla hybridillä voi ihan oikeasti päästä todella pieniinkin kulutuslukemiin, mutta kuten varmaan jokainen maalaisjärjellä sen tajuaa, riippuu aivan täysin ajoprofiilista. Lataus meillä onnistuu kotona suoraan töpselistä hitaalla latauksella, töissä ei käytännössä mahdollista ladata.

Edeltävä auto meillä oli iso farkku sekin, 2,4l koneella ja automaatilla. Bensaa meni edelisellä kotterolla nykyisessä kaupunkiajossa jotain n. 12 l/100 km, joten aika merkittävä säästö meillä vuositasolla, vaikkei kilometrejä meillä kerry kovin paljon.
 
Totta tämäkin, mutta ei koske työsuhdeautoilijoita, koska työnantaja maksaa polttoaineet. Uskoisin, että itselleen omaan käyttöön lataushybridin ostava kyllä latailee niin paljon kuin vain mahdollista.

Toki työnantaja, joka tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta makselee silti kiltisti isoja bensalaskuja on tyhmä työnantaja.
Kyllähän ne polttoaineverot silti maksetaan ihan täysimääräisenä.

Toki jos on vapaa-autoetu, niin se ne ei tule käyttäjälle, mutta ei tällöin käyttäjälle tulisi mikään idioottimainen polttoaineenkulutusseurantalaitevero, jonka avulla polttoainevero laskutettaisiin laskulla pumpun sijasta.

Vapaassa autoedussa pluggari-hybridien ongelma ei ole se, ettei niistä maksettaisi polttoaineveroja (varmasti maksetaan) vaan se että verotusmalli ei käyttäjän kannalta suosi pluggareita. Plug-in järjjestelmä nostaa auton hintaa hinta eli verotusarvo nousee, mutta mahdolliset säästöt jäävät työantajalle. Eli vaikka latausmahdollisuus tarjottaisiin ja sitä käytettäisiin, niin verojärjestelmä ei suosi varsinkaan halvempia pluggareita. Täyssähkössähän halvempi käyttövoima on huomitu verotusarvossa, mutta pluggarilla verottaja nimenomaan olettaa, että käyttökulut on samat kuin puhtaassa bensa/diesel vehkeessä.

Käyttöedussa tätä ongelmaa ole, mutta siinä on se ongelma että jos autolla on työajoja niin näistä pitää edelleen tehdä matkalaskut.
 
Se olis sitte id charger kotiutettu :) :thumbsup:
Moniko muu on jo omansa saanut?

Seinässä kiinni jo! Meinasi asennus tuottaa päänvaivaa kun luulin ettei manuaalia ollut ollenkaan, vaan se pahvinen läpyskä piirikortin päällä. Mutta olihan se siellä miljoonalaatikon pohjalla, eikä tarvinnut dippejä muuttaa, oletus toimii 3x16A
 
Hyvä esimerkki siitä, miten isohkon bensahybridin käytännön polttoaineen+sähkön kustannukset sellaisessakin käytössä, jossa se roikkuu laturissa aina kun mahdollista, ovat melkoisen korkeat. Lisäksi oli vielä käytetty lähes yksinomaan eco-moodia.

13500 kilometriä 940 euron kokonaiskustannuksilla (~700 € bensa, 240 € sähkö) tekee noin 7 euroa sadalle kilometrille. Tämähän alittuu lähes dieselillä kuin dieselillä.

Tuo kyseinen mese (jos ymmärsin oikein että kyseessä "vanha" c-sarjalainen) on jokseenkin surkein mahdollinen plugari eli en tekisi yleistyksiä sen pohjalta. Uusi vastaava malli on jo ihan toista maata, joskaan ei sekään ihan huippu.
 
ID.3 1st mallin toimitukset alkavat syyskuussa, ennakkovaraajat voivat laittaa virallisen tilauksen sisään viikon päästä 17.6


The general ordering system for ID.3 models begins four weeks later

Jos nyt tulkitsin tuon oikein niin heinäkuun puolivälissä sitten voisi alkaa tilaamaan perusmalleja, mutta saatoin tulkita tuon ajankohdan väärin.
 
ID.3 Suomi-hintoja ei taida olla vieläkään julkaistu?

Ei taida löytyä muuta infoa hinnoista kuin että 1st mallit ovat alkaen 40k€. Jos tämän sivuston tiedot vielä pitää paikkansa niin tulevat mallinimet lienevät nämä Volkswagen ID.3: New Details Revealed joista halvin ID.3 1st malli vastaa suurin piirtein tuota Pro Power mallia lisäherkkujen kera. Saksan hinnat tuosta halvimmasta perusmallista tulee olemaan <~ 30k€ (olikohan jopa ennen valtion tukea).

Heitän ihan hatusta ja veikkaan että Suomi hinnat (ilman valtion tukea ja ilman lisävarusteita) ovat tätä luokkaa jos mallinimet täsmäävät tuon artikkelin kanssa:
32-34k€ Pure (perusmalli)
33-36k€ Pure Power
35-38k€ Pro
38-42k€ Pro Power
+45k€ Pro S
 
Seinässä kiinni jo! Meinasi asennus tuottaa päänvaivaa kun luulin ettei manuaalia ollut ollenkaan, vaan se pahvinen läpyskä piirikortin päällä. Mutta olihan se siellä miljoonalaatikon pohjalla, eikä tarvinnut dippejä muuttaa, oletus toimii 3x16A

Hyvä hyvä. Oliskos sulla laittaa tänne kuva sisuskaluista kun johdot on kytkettynä? Tuleeko asennuksen jälkeen toi latauskaapeli kiepille ton laturin "ympärille"? Joo kyl manuaali tuli mukaan itelläki, ei oo vaa viel kerennyt tutkii enempiä. Hyvä tietää et dipit o vakiona 3x16a:lle :thumbsup:
 
Hyvä hyvä. Oliskos sulla laittaa tänne kuva sisuskaluista kun johdot on kytkettynä? Tuleeko asennuksen jälkeen toi latauskaapeli kiepille ton laturin "ympärille"? Joo kyl manuaali tuli mukaan itelläki, ei oo vaa viel kerennyt tutkii enempiä. Hyvä tietää et dipit o vakiona 3x16a:lle :thumbsup:

No enpä hoksannut ottaa sisuskaluista kuvaa, mutta helppo homma, voimavirtajohdot suoraan emolevylle niille nimetyille paikoilleen virallisten värikoodien mukaan (L1..L3, N, Maa). Latauskaapeli samaten ohjekirjan värien mukaan (ja L1..L3 virtamittarin läpi). Sitten vain datakaapeli takaosan ja kannen välille ja pultit kiinni. Ja kiepille menee kyllä.

Ja laitteen sisällä on DIN-kisko mihin saa vaikka sen vikavirtasuojan, ei tarvitse hommata erillistä pömpeliä siihen (itse laitoin erillisen suojan ja kWh-mittarin lähettyville).

Pitää varmaan hommata vielä joku parempi OBD-palikka niin näkis mikä on akun lataustaso (eiköhän nämäkin näe geneerisen OBD:n yli?). Nimittäin n. puolen akun lataaminen täyteen vei 24kWh. Jonkin verran menee virtaa harakoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 044
Viestejä
4 650 118
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom