Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:40 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mitä käytännössä mahtaisi tarkoittaa "huomattavasti vähemmällä"? 18kWh/100km vs. leaffin 24?Leaf 40 kWh ottaa talvirajoituksilla suurinta sallittua todellista nopeutta käyttäen TRE-HKI noin 30-36 kWh tuolla noin 175 km matkalla, eli edestakaisin suunnilleen sen 70 kWh.
Leaf on todella suuriruokainen moottoritiellä ja esim Tesla Model3 saati Ioniq menevät huomattavasti vähemmällä...
Kertaalleen vuonna 2016 olen kuitenkin mittaillut tuota hyvin epätarkalla menetelmällä ja sain kulutukseksi 120 km/h (navitarkistettu todellinen nopeus) 23-25 kWh/100 km, eli yhteen suuntaan tarvittaisiin noin 43 kWh energiaa, eli edestakaiseen noin 86 kWh.
Sähkömoottoreilla on myös hyötysuhteet ja ne riippuvat tehosta + rpm:stä. Rpm taas on ilman vaihteistoa suoraan verrannollinen nopeuteen (jos oletetaan että renkaiden koko on vakio...).Sähköllä ajaessa ei pitäisi välityksistä olla valtavaa haittaa - autoa valittaessa ilmanvastuskerroin tullee hyvin tärkeäksi jos ajelee lähinnä motaria. Mutta samalla lailla sen dieselinkin pitää tehdä työtä, että ilmamassasta päästään läpi.
Hienosti sitten pätkäisit mun vastauksen kesken asian, että saat lisää vängättyä. Niin sitä pitää Toistit käytännössä samat mitä kirjoitin. Edelleen jäi vähän epäselväksi mitä sä kehittymisellä halusit kertoa.Pointti oli se, että jos sillä "kulutuksen kasvulla suhteessa nopeuden noustessa" olisi joku itseisarvo, jota sillä siis ei ole, olisi helpointa vaan nostaa hybrideissäkin hitaamman ajon kulutusta vaikka puolitoistakertaiseksi ja sitten paistatella kuinka "hybrideissä ei kulutus kasva kun nopeus nousee".
Maksajaa nimenomaan kiinnostaa litrat, ei paljonko kulutus missäkin tilanteessa suhteessa nousee, siksi sillä ei ole merkitystä. Ainoastaan että ajetuissa nopeuksissa/etäisyyksissä päästään mahd. pienellä kulutuksella
Eikä tuo dieseli-sähkö ole mikään itsestäänselvä "optimi hybridi" - tuohan riippuu täysin ajetuista etäisyyksistä ja nopeuksista. Jossain ajossa jossa olisi runsaasti pitkiä matkoja sekä runsaasti hidasajoa tuollainen varmaan olisi aika ok, mutta diesel kalliimpana ja raskaampana konstruktiona aina mukana raahattavaksi jotain satunnaisia pidempiä siirtymiä varten ei välttämättä kuolettaisikaan tuomaansa lisäkustannusta ihan heti.
veroperseilyn takia noita hybrideitä ostetaan.
Nojaa toki mielellään kuulisi mikä hybridi on tarkalleen kyseessä ja kuinka pitkältä ajosuoritteelta tuo 120km/h osuus on mitattu. Luotettavia lukemia saanee esim. Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere väliltä, sillä ajoakku tyhjentyy ja ei vääristä tuloksia samaan tapaan kuin lyhyemmät pätkät moottoritiellä.
Oma Lexus RX400h meni noin 6-7l/100km kun nopeudet oli alle 70km/h. Moottoritieajossa kulutus oli noin 11-12l/100km joka vastaa suurin piirtein vastaavan RX400:n kulutusta ilman hybridivoimalinjaa.
Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4
Uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio ja hybridinä varsin pihi nelivetoiseksi katumaasturiksi. Hyvää: meluttomuus, moottori, neliveto, hinta, turva-avustinkatras. Huonoa: etuistuinten reisituki, vaihdekepin sijoittelu, vaihteiston viiveet.moottori.fi
Noille hybrideille myös luvataan alhaisia kulutuslukemia, mutta harvemmin niihin todellisuudessa pääsee. Perusdieseliä ei saa samalla tavalla kuluttamaan vaikka käskisi kuinka. Ei sillä hyviä pelejä niille kenelle sopii ja on intoa "säästää".
Noille hybrideille myös luvataan alhaisia kulutuslukemia, mutta harvemmin niihin todellisuudessa pääsee. Perusdieseliä ei saa samalla tavalla kuluttamaan vaikka käskisi kuinka. Ei sillä hyviä pelejä niille kenelle sopii ja on intoa "säästää".
Hienosti sitten pätkäisit mun vastauksen kesken asian, että saat lisää vängättyä. Niin sitä pitää Toistit käytännössä samat mitä kirjoitin. Edelleen jäi vähän epäselväksi mitä sä kehittymisellä halusit kertoa.
Jos ja kun puhe oli kovista nopeuksista ja pitkistä matkoista, niin mikäköhän oli se mun pointti siitä optimihybridistä? Jälleen toistit sen mitä kirjoitin. Hitaammilla ja lyhyemmillä matkoilla se optimi on tietysti jo sähköauto, veroperseilyn takia noita hybrideitä ostetaan.
veroperseilyn takia noita hybrideitä ostetaan.
Mitä käytännössä mahtaisi tarkoittaa "huomattavasti vähemmällä"? 18kWh/100km vs. leaffin 24?
Mitä jos kokeilisit ihan niinku lukea sen kokonaan kuten tarkoitettu ja et pätkisi yhtään mitään Jos te väänsitte maantieajosta ties kuinka monta viestiä ja siihen keskusteluun liityin, niin mistäköhän käyttötilanteesta mahdoin kirjoitella Huvikseni varmaan mainitsen sen kovavauhtisen 1000 km siellä lopussaLuitko mitä kirjoitit? Ethän sinä puhu pitkistä tai lyhyistä matkoista tekstissäsi mitään, pätki sitä miten tahansa. Soperrat jostain "Käyttäjän saaman ajomatkan/kulujen kannalta optimi hybridi":stä, johon totesin ettei sellaista olekaan, vaan se optimi riippuu millaista ajoa ajetaan. Sei mitenkään automaattisesti ole dieselhybridi, juuri hinnan, painon, monimutkaisen tekniikan (saastepuoli) jne vuoksi, vaan riippuu edelleen matkoista mitä ajellaan.
Tästäkin yllättäen olen eri mieltä. Toka plugari menossa, ja valtaosa kilsoista mennään sähköllä. Efektiivisesti tämä on mulle sähköauto normaaleina päivinä, mutta jolla pääsee pidemmänkin matkan säätämättä.
Kiitos. Buukkasin Skodan koeajoon lauantaille, katsotaan miltä se tuntuu.E-upin taitaa saada aika rivakasti ja nyt oli joku kampanja päällä.
Samaten citigon taitaa saada nopeasti.
Ostaisitko hybridin normihinta bensa-auton + hybrid-järjestelmän tuomat lisäkulut hinnalla? Vahvasti epäilen, kun laskutikku näyttäis miinusta.
Ei sillä tarkalla vertailulla tässä asiassa ole niin merkitystä. Hybridin veroetu pelkkään polttomoottorivehkeeseen on kuitenkin niin suuri, että olisi täyttä teeskentelyä väittää, että se ei vaikutu ostopäätökseen. Monesti valmistajat toki pumppaavat hybridit täyteen varusteita, että saavat maksimaalisen voiton itselleen. Toisaalta veroedusta nämä paremmat varustelutkin kumpuavat, kun lisävarusteet ei pienen veron takia maksa muka "mitään". Veikkaan, että viiden vuoden päästä polttiksilla on kauheat vero-ongelmat oli rankaisuverot kohdennettu miten tahansa. Hybrideillä voi olla ihan yhtä paha tilanne, jos verotus on tehty polttoainetta korottamalla. Jos päästövero on ängetty päästöperustaiseksi, niin sitten tietysti on parempi. Hybridien kalliit akkuremontit lienevät tapetilla joka tapauksessa, muutama kauhukertomus löytynee siihen mennessä joka merkiltä. Sähköautot porskuttaa menemään. Vuokrataloissa asuvat ovat täysin vittuuntuneita latausmahdollisuuksien puuttumiseen.Laskutikun saa monessa tapauksessa näyttämään ihan mitä haluaa. Jälleenmyyntiarvo ratkaisee aika paljon ja siitä voi olla joko sitä mieltä ettei kukaan uskalla ostaa käytettyä hybridiä tai sitten voi ajatella että viiden vuoden päästä pelkkä polttomoottori on paalikamaa.
Polttisverrokin valintakaan ei ole kovin helppoa. Onko se esim. bemarin 330e:n tapauksessa 320i, 330i, 320d vai 330d?
Ostaisitko hybridin normihinta bensa-auton + hybrid-järjestelmän tuomat lisäkulut hinnalla? Vahvasti epäilen, kun laskutikku näyttäis miinusta. Ilman keinotekoista veroetua hybridit olisi idealistien suosikkeja. Sähköllä ajo ja halvempi hankintahinta yhdessä on kiva juttu. Jos se sähköllä ajamisen "etu" pitäisi oikeasti tuottaa auton elinkaaren aikana takaisin sähköllä ajamalla, niin aika harvan autoilijan käyttötilanne olisi niin optimi, että maksais vaivan.
Itse tilasin 330e:n, vaikka alunperin oli tarkoitus ostaa 320i. 320i olisi ollut noin 6500€ halvempi hankintahinnaltaan.
Tässä kun lueskellut näistä toimitusajoista, niin eipä näköjään voi mennä ostamaan uutta sähköautoa tai edes välttämättä hybridiä tarpeeseen, jos toimitusajat ovat lähemmäs vuotta. :o
Tai ilmeisesti aika tapauskohtaista kuitenkin. Hyundai näytti juuri mainostavan triplaavansa hankintatuen ja rahoituskin oli aika edullinen, niin heiltä varmaan saisi sähköautoa nopeallakin aikataululla.
Tuo tarjous tosin vissiin vain vanhalle Ioniqille? Eihän sekään huono auto ole, mutta ajoakku on pienehkö nykymittapuulla.
Aika huono motiivi on ajaa dieseliä veroedun vuoksi sillä käyttövoimavero tasaa aika tehokkaasti sen polttoaineesta syntyvän (nykyisin marginaalisen) edun ellei sitten aja todella paljon.
Diesel hankitaan yleensä kun tarvitaan enemmän voimaa ja vääntöä mm. jos vedetään raskaampia taakkoja, kuten trailereita, asuntovaunua tai hevoskärriä.
Monella dieselillä pääsee myös helposti yli 1000km tankillisella josta saa haaveilla muilla voimanlähteillä.
Kona, Ioniq, Zoe, BMW i3 ja Leaf saa ainakin nopeallakin toimituksell - ainakin jos valmiiksi suomessa olevat yksilöt kelpaa. Tehdastilauksiin vähän enemmän aikaan. Teslan tehdastilauksissa arviona toimitus elokuu. Vuoden jonotusajat on sitten niille malleille, joita ei valmisteta riittävästi (Kia e-niro, peugeot e-208, Seat Mii)Tässä kun lueskellut näistä toimitusajoista, niin eipä näköjään voi mennä ostamaan uutta sähköautoa tai edes välttämättä hybridiä tarpeeseen, jos toimitusajat ovat lähemmäs vuotta. :o
Tai ilmeisesti aika tapauskohtaista kuitenkin. Hyundai näytti juuri mainostavan triplaavansa hankintatuen ja rahoituskin oli aika edullinen, niin heiltä varmaan saisi sähköautoa nopeallakin aikataululla.
Veroperseilyä on se, että auto myydään 1 l/100 km kulutuksella ja oikeasti vie helvetisti enemmän. Varsinkin, jos ei lataa. Samanlaista perseilyä toki se on muillakin koneilla kulutuslukemien suhteen, mutta hybrideissä menty monta pykälää pidemmälle ja sitten on vielä tuo käyttäjän vaikutusmahdollisuus. Mun mielestä se on ihan paskan hailee onko se perseily lähtöisin valtion taholta tai auton valmistajilta, perseilyä se silti kaikki on.Ajattelin alunperin sinun tuolla perseilyllä viittaavan tuohon kohtuu laajastikin uutisoituun väittämään, jonka mukaan noita plugareita ostetaan vain koska halvemmalla saadaan, ja sitten niitä ei edes ladata vaan ajellaan kuten normi polttista. Eli perseillään olemalla maksamatta veroja, ja ajellaan kuitenkin maksimaalisesti saastuttaen. En ajatellut että kuluttajana olisi mahdollista osallistua veroperseilyyn hankkimalla kevyemmin verotettu ajoneuvo ja käyttämällä sitä kuten veronsäätäjä on tarkoittanutkin. Mutta jos tuo on veroperseilyä, niin sen "veroperseilyn" lempilapsi on kyllä sitten diesel. Keinotekoista veroetua since xyz. Onko mitään muuta syytä ajaa (henkilöauto-)dieselillä kuin veroperseily?
Veroperseilyä on se, että auto myydään 1 l/100 km kulutuksella ja oikeasti vie helvetisti enemmän. Varsinkin, jos ei lataa. Samanlaista perseilyä toki se on muillakin koneilla kulutuslukemien suhteen, mutta hybrideissä menty monta pykälää pidemmälle ja sitten on vielä tuo käyttäjän vaikutusmahdollisuus. Mun mielestä se on ihan paskan hailee onko se perseily lähtöisin valtion taholta tai auton valmistajilta, perseilyä se silti kaikki on.
e: Ei tuo tarve ajaa 1000 km tankilla tai saada lisävääntöä ole yhtään kummoisempi kuin sun melko harvinainen tilanne, että saat täysimääräisesti pikkuakku-hybridin edut käytettyä.
Veroperseilyä on se, että auto myydään 1 l/100 km kulutuksella ja oikeasti vie helvetisti enemmän. Varsinkin, jos ei lataa. Samanlaista perseilyä toki se on muillakin koneilla kulutuslukemien suhteen, mutta hybrideissä menty monta pykälää pidemmälle ja sitten on vielä tuo käyttäjän vaikutusmahdollisuus. Mun mielestä se on ihan paskan hailee onko se perseily lähtöisin valtion taholta tai auton valmistajilta, perseilyä se silti kaikki on.
e: Ei tuo tarve ajaa 1000 km tankilla tai saada lisävääntöä ole yhtään kummoisempi kuin sun melko harvinainen tilanne, että saat täysimääräisesti pikkuakku-hybridin edut käytettyä.
Itse tässä joku päivä mietin, että eikö seurantaa fiksumpi olisi mitata sitä autoon ladattavaa sähkömäärää, polttoainevero hoitaa sen puolen verptuksen. Sähköautoja/plugareita ei vielä niin paljon ole että niihin ei voisi sellaista asennuttaa ja EU tasolta sitten määräys uusiin sellainen velvoittaa. Eikai tuollainen autoon integroitu mittari nyt voi hirveästi maksaa?
Älä nyt vain tällaisesta unelmoi Vihdoinkin trendi alkanut olla toiseen suuntaan, että näiden autojen myötä liikenteestä kerätty verotus alkaisi vähentyä ja nyt sitten ollaan tällaista pandoran lipasta avaamassa.
Älä nyt vain tällaisesta unelmoi Vihdoinkin trendi alkanut olla toiseen suuntaan, että näiden autojen myötä liikenteestä kerätty verotus alkaisi vähentyä ja nyt sitten ollaan tällaista pandoran lipasta avaamassa.
Lol. Ei tämä ole mikään diesel vs. hybridi kuka perseilee enemmän kilpailu. Ei voi olla niin peppu kipeä, että ettet pysty myöntämään hybridien kulutuslukemien olevan tavallistakin optimistisempia ja vaativat erityistä käyttäjän aktiivisuutta, että pienestä akusta saa maksimit irti. Eikös se jossain reilusti 4 päälle ollut se kulutus jossain tutkimuksessa hybrideille? Turha varsinkaan ottaa mukaan sitä vähemmistö dieseleistä, joka tekee laittomia muutoksia systeemeihin. Hyvä, että sinä ja kaverit jaksatte harrastaa hybridien parissa koette saavanne jotain hyötyä siitä.Tässä vissiin vähän vaihtelee kenen silmistä asioita katsoo: Ainakin mun tuntemat plugarikuskit lataa autojaan todella ahkerasti, ja pääsevät autoillaan järjestään tuonne parin litran kulutuksiin. En tunne yhtäkään vasiten "perseilevää" hybridikuskia. Hauskasti kuitenkin tunnen useita diesel-kuskeja, jotka on autonsa a) lastuttaneet, b) disabloineet start-stop-systeemit ja c) poistaneet hiukkassuodattimet. Osa jonkin näistä, useampi kaikki kolme. Omien empiiristen havaintojen perusteella tuota käyttäjien "perseilyä" on siis 6-0 enempi tuolla diesel-leirissä. Silti se on nimenomaan hybridit jotka on monta pykälää pidemmällä? No, mielipide tuokin.
Se, että sä jaksat olla "tankkaamassa" jatkuvasti, ja mopoauton tehot riittää, ei poista muiden tarpeita. Tonni kun tulee mittariin viikossa, niin alkaa olemaan todella iso ero käykö siellä huoltiksella käytännössä joka matkalla vai kerran viikkoon. Itsellä on kolme 350 km matkaa viikossa. Tyypillisellä bensa-auton pikkutankilla pääsee ehkä juuri ja juuri 1,5 matkaa. Ts. pakko tankata joka matkan jälkeen ettei tarvitse seuraavalla menomatkalla pysähtyä.Tarpeena varmaan ei "kummoisempi" (joo, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan)? "Tarve" ajaa 1000km pysähtymättä välissä muutamaksi minuutiksi tankkaamana - OK, kai ihmisillä voi olla outojakin tarpeita. "Tarve" saada tarpeettoman paljon vääntöä - No, sallitaan sekin. Uskoisin että ovat verrattain harvinaisia tarpeita kuitenkin.
Ei ole mitään hemmetin kilpailua ja vastakkaisia argumentteja. Tarpeita on erilaisia, ei luulis olevan hankala hahmottaa. Aikamoisessa kuplassa olet, jos kuvittelet koti- ja työpaikkalataamisen olevan monelle tuosta vaan vaihtoehto. Olen töissä firmassa, joka alansa puolesta tarjoaa yllin kyllin latauspaikkoja työntekijöilleen. Parkkihallin kapasiteetissa tämä kuitenkin tarkoittaaa alle 10% siltikin. Ja normiparkkiksiin verrattuna latauspaikkoja on ns. ihan helvetisti.Vastakkaisena argumenttina tuohon sanoisin että tuo pikkuakkuisen plugarin etujen täysimääräinen hyväksikäyttö ei ole mitenkään harvinainen tilanne. En pidä mitenkään harvinaisena että päivittäinen ajokilometrimäärä jäisi alle viidenkymmenen, jolloin ajot onnistuu pelkästään kotona lataamalla. Usein lataaminen onnistuu myös töissä, jolloin ajosuorite voi olla isompikin. En pidä mitenkään harvinaisena kotona lataamisen mahdollisuutta, ja useilla tuo tuntuu onnistuvan tosiaan myös töissä.
Voi jee, lisää vaan kyttäystä ja seurantaa ihan kansalaisen omasta pyynnöstä. Ottakaa nyt vielä sirut ihoon ja 24/7 valvonta ihanalle valtiovallalle.
Harvempi sitä huvikseen sitä 50 tkm ajelee.Kyllähän se jollain tavalla tuo autoilu muuttuu jossain vaiheessa kilometriperusteiseksi muutenkin, eli halusi tai ei niin seurantalaitteet on autoihin tulossa.
Eihän näitä kukaan halua, mutta en usko, että valtio tulee lypsylehmästään luopumaan ja km-perusteinen vero on mielestäni kuitenkin reilumpi kuin käyttövoimaveron kaltainen könttä joka 50 tkm vuodessa ajavalla ei tunnu missään mutta 10 tkm ajavalla alkaa jo näyttelemään ihan merkittävää osaa autoilun menoista.
Vähemmän yllättäen varmaan paljon ajavat ovat eri mieltä tuosta reiluudesta.
Lol. Ei tämä ole mikään diesel vs. hybridi kuka perseilee enemmän kilpailu. Ei voi olla niin peppu kipeä, että ettet pysty myöntämään hybridien kulutuslukemien olevan tavallistakin optimistisempia ja vaativat erityistä käyttäjän aktiivisuutta, että pienestä akusta saa maksimit irti. Eikös se jossain reilusti 4 päälle ollut se kulutus jossain tutkimuksessa hybrideille?
Itsehän tuon toit esille, kuinka _nimenomaan_ hybridit vain kiertää veroja ja next levelit jutut. Toin esille kuinka tavanomaista tuo dieseleiden kikkailu on, ettei nyt ihan totuus unohdu.Lol. Ei tämä ole mikään diesel vs. hybridi kuka perseilee enemmän kilpailu.
Mitkä mopoauton tehot? Eiköhän tuo 530xe liiku noissa kaupunkivauhdeissa (joita 90% ajoistani on) sähköllä liukkaammin kuin se keskimääräinen dieseli. Maantiellä sama homma, kun siellä on sitten se polttis apuna.Se, että sä jaksat olla "tankkaamassa" jatkuvasti, ja mopoauton tehot riittää, ei poista muiden tarpeita. Tonni kun tulee mittariin viikossa,
Ei ole mitään hemmetin kilpailua ja vastakkaisia argumentteja. Tarpeita on erilaisia, ei luulis olevan hankala hahmottaa. Aikamoisessa kuplassa olet, jos kuvittelet koti- ja työpaikkalataamisen olevan monelle tuosta vaan vaihtoehto.
Perseilyä tässä on enää lähinnä hybridimiesten ilmiselvä peppukipeys "veroperseilyn" suhteen Mielestäni tämä Plug-in-hybridin kulutus puolessa vuodessa - eAutoilija osoittaa hyvin miksi tuo on perseilyä. Verot maksetaan 2l/100 km mukaan, todellinen kulutus 3-6 l/100 km. Jos ja kun osa ei jaksa/pysty hybridiä käyttämään, niin sitten tuo on pelkkä bensa-auto ekoauton veroilla.Erilaisia käyttötarpeita on eri ihmisillä tietysti. Itse ajattelin kuitenkin ajaa käytännössä kaikki normaalit arkiajot sähköllä. Hybridiä tarvitsen kuitenkin aina välillä pidemmille matkoille. Mikä tässä nyt on sitä perseilyä?
Tässä vissiin vähän vaihtelee kenen silmistä asioita katsoo: Ainakin mun tuntemat plugarikuskit lataa autojaan todella ahkerasti, ja pääsevät autoillaan järjestään tuonne parin litran kulutuksiin. En tunne yhtäkään vasiten "perseilevää" hybridikuskia. Hauskasti kuitenkin tunnen useita diesel-kuskeja, jotka on autonsa a) lastuttaneet, b) disabloineet start-stop-systeemit ja c) poistaneet hiukkassuodattimet. Osa jonkin näistä, useampi kaikki kolme. Omien empiiristen havaintojen perusteella tuota käyttäjien "perseilyä" on siis 6-0 enempi tuolla diesel-leirissä. Silti se on nimenomaan hybridit jotka on monta pykälää pidemmällä? No, mielipide tuokin.
Tarpeena varmaan ei "kummoisempi" (joo, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan)? "Tarve" ajaa 1000km pysähtymättä välissä muutamaksi minuutiksi tankkaamana - OK, kai ihmisillä voi olla outojakin tarpeita. "Tarve" saada tarpeettoman paljon vääntöä - No, sallitaan sekin. Uskoisin että ovat verrattain harvinaisia tarpeita kuitenkin.
Vastakkaisena argumenttina tuohon sanoisin että tuo pikkuakkuisen plugarin etujen täysimääräinen hyväksikäyttö ei ole mitenkään harvinainen tilanne. En pidä mitenkään harvinaisena että päivittäinen ajokilometrimäärä jäisi alle viidenkymmenen, jolloin ajot onnistuu pelkästään kotona lataamalla. Usein lataaminen onnistuu myös töissä, jolloin ajosuorite voi olla isompikin. En pidä mitenkään harvinaisena kotona lataamisen mahdollisuutta, ja useilla tuo tuntuu onnistuvan tosiaan myös töissä.
Keskivertosuomalainen ajelee sen vajaat 350 km viikossa, johon palaa 20 kWh/100 km kulutuksella 70 kWh energiaa. Eihän sitä autoa päivään sisältyvän seisonnan aikana (~vaikkapa 12 h) tarvitse ladata edes keskimäärin kuin reilumman lohkolämppärin teholla (830W). Lisäksi tuo ajelu jakautuu todennäköisesti pidempiin viikonloppumatkoihin ja lyhyempiin arkiajoihin, jolloin maanantaina yksinkertaisesti lähdetään töihin tyhjemmällä akulla ja viikon mittaan prosentti aina kasvaa yöllä enemmän, mitä päivällä kuluu. Viikonlopun pidempiä ajoja varten akku on taas loppuviikosta täynnä.
Pelätty tehopiikki parkkiksilla toteutuu jo nyt jollain tasolla, kun ruuhka-aikoihin lähtevät fossiiliajelijat tökkäävät autonsa lohkolämppäreineen (ja sisätilanlämmittimineen) hurisemaan yhtä aikaa. Olisi mielenkiintoista tietää
- Minä vuonna sähköautoja saadaan parkkipaikoille latautumaan edes siihen ruuhkaan lähtevien fossiilihuristelijoiden verran?
- Kuinka suuri osa parkkipaikan autoista on nykyisellään yhtäaikaisesti lämmityksessä (= saapumassa ladattavaksi iltapäivällä) ja millä teholla?
Realistisesti ajateltuna joku 10-12A (2,3-2,6 kW) lataus olisi järkevin ja täysin ilman kaapelimuutoksia toteutettavissa oleva vaihtoehto tavan parkkiksille, joissa on perinteiset lämmitystolpat. Sillä vuorokaudessa akkuun valuu tarvittaessa reilumminkin energiaa (~60 kWh), mutta päivittäinen energia-annos saataisiin n. neljässä tunnissa. Olettaen, että kaikki asukkaat ovat päivätyössä käyviä, latausikkunaksi jää n. 12 h (illasta aamuun), eli keskimäärin 100% sähköautoistumisellakin vain kolmasosan tarvitsee latautua yhtä aikaa tuolla teholla.
ST-ohjekortin mukaan pysäköintialueen huipputehon mitoitusohje on 10+0,5*n kW, jossa n on autopaikkojen lukumäärä. Esimerkiksi 30-paikkaisella parkkiksella olisi täten 25 kW liittymä, eli kolmasosan latautuessa kerrallaan kullekin riittäisi 2,5 kW tehoa.
Teoriassa tuo siis riittäisi jopa 100% sähköistykselle huomioiden pelkkä "liikkumissähkö". Konservatiivisesti häviöineen, lämmityksineen ja muine muuttujineen arvioiden tuon ohjeen mukaan mitoitetut parkkikset kantaisivat esim. 50% sähköautokannan ongelmitta. Lisäbonuksena sähköautojen osatessa esilämmittää itseään myös akuilla, voidaan aamun ruuhkapiikin lämmitysenergiaa ladata niihin jo etukäteen jättäen aamuruuhkaan virtaa myös perinteiselle lämmitykselle.
Harvempi sitä huvikseen sitä 50 tkm ajelee.
Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus on yli 70 prosenttia. Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan päivittäin tai lähes päivittäin työpaikalla.
Kyllä mun mielestä tässä ketjussa pitää voida keskustella myös siitä mihin ko. värkit sopii ja mihin ei verrokkeihin nähden. Se on tietysti ongelma, että jotkut kokee tämän joksikin AMD/Intel tyyliseksi kilpailuksi ja mopo alkaa keulia.Jätetääs se diesel-keskustelu sitten taas tästä ketjusta pois - aiheena on sähkö- ja hybridiautot. Ja jätetään samalla ne turhat piikittelyt ja asiattomuudet pois keskustelusta.
Ehkä olisit tuosta rivien välistä jo aiemmin voinut havaita, että jos mä elän jossain kuplassa, niin työni puolesta se on sähkölle äärimmäisen positiivinen kupla. Siltikin kaikista uudishenkisistä henkilöistä huolimatta tuo alle 10% töissä lataamisen mahdollisuus on reaaliteetti ja viimeksi kun tarkistin, niin suurin osa taloyhtiöistä ei kuitenkaan pysty tuolla työssäkäyntialueella tarjoamaan latauspistettä kotiin. Omakotitaloja on harvassa, kun pk-seudun ytimestä kyse. Minä muuten keskustelin hybrideistä, sinulle diesel-fiksaatio iski.Keskustelet sähkö- ja hybridiautoille pyhitetyssä ketjussa. Jos sun tarpeillesi ei täältä löydy vastauksia, niin kannattaisiko siirtyä muihin keskusteluihin?
Plus kuka tässä elää kuplassa: kuvitteletko sinä että koti- ja työpaikkalataaminen EI ole monelle tuosta vaan vaihtoehto? No, voin sanoa sinulle että se ON vaihtoehto ja MONELLE. En ole väittänyt että se KAIKILLE on, mutta se aivan varmasti on MONELLE.
Joo, voi vertailla, mutta se keskustelu ei saa karata niistä diesel-autoista kinasteluun, vaan pääpointti pitää pysyä siinä ketjun aiheessa. Jos ei pysty havaitsemaan sitä offtopicin rajaa, niin sitten ei kannata ottaa sitä dieseliä lainkaan mukaan keskusteluun. Bensa vs diesel vs sähkö -kinastelulle voi sitten perustaa oman uuden ketjunsa, jos sellaista ei vielä löydy.Kyllä mun mielestä tässä ketjussa pitää voida keskustella myös siitä mihin ko. värkit sopii ja mihin ei verrokkeihin nähden. Se on tietysti ongelma, että jotkut kokee tämän joksikin AMD/Intel tyyliseksi kilpailuksi ja mopo alkaa keulia.
Onhan noita sähköllä toimivia koppimopoja markkinoilla. Esimerkiksi Mallisto - Skand.fiMaailman halvin sähköauto maksaa tonnin– tekniikan taso yllätti totaalisesti
Sähköautojen ykkösmerkki on eittämättä Tesla. Jokaisen autoilijan kukkarolle huippumoderni vaihtoehto ei sovi, mutta sähköautoilun pariin pääsee käsiksi huomattavasti halvemmallakin – jos rohkeutta riittää.www.tivi.fi
Joku saisi koittaa laittaa tämmöistä rekisteriin Suomessa. Monet seniorit pärjäisi hyvin tuommoisella.
Ei se ole minulle ongelma, että 50 tkm ajoprofiiliin ei sovi nykyiset sähköautot tai hybridit. Tuossa keskustelun ytimenä oli se, että pitääkö valtion erikseen rankaista niitä, jotka joutuu ajamaan tuon, jollain km-pohjaisella verolla siinä kohtaa, kun bensaverot tipahtaa. Hyvin toimiva julkinen liikenne ja muita vihreiden satuja jne. Km-rangaistuksilta tippuu pohja viimeistään siinä kohtaa, kun sen matkan tekee sähköllä.Kannattaa muistaa, että oikeastihan lause menee täten: "Harvempi sitä 50 tkm ajelee". Nykyiset sähkövehkeet eivät selvästikään ole tarkoitettu sinun ajoprofiilillesi, joten niistä valittaminen on omasta mielestäni yhtä fiksua kuin valittaminen siitä, kuinka F250 super duty on paska auto, kun se on niin ikävä kauppakassina Helsigin ydinkeskustassa. Keskivertoon ajeluun plugarit nykyisellä kymmenien kilometrien kantamalla ovat varsin toimiva valinta, etenkin jos omistaa auton sen elinkaaren alkupäästä eikä tarvitse miettiä pienen akun elinikää.
Tämähän osoittaa tasan sen mitä kirjoitin. Hajonta kulutuksessa käyttötavan mukaan on julmetun iso (kohta 2.4). Ei tuossa ole mitään sellaista, mikä saisi minua muuttamaan mielipidettäni siitä, että hybridit ovat pääsääntöisesti verokikkailua ja autonvalmistajien päästöpesua. Ja nuohan kuolevat pois samantien, kun sähköautot pääsevät järjestäen siinne 400-500 km latausväliin ja samalla polttonesteiden verot hilataan tappiin. Ei ole minulta pois, jos joku noista saa ostamisen arvoista hyötyä. Ja oikein käytettynä kulutus on pienempi kuin vastavalla bensalla.Onko se "verokusetus" vai valtion/EU:n kannuste ostamaan vähäpäästöisempi auto? Itse näkisin tuon jälkimmäisenä. Onneksi tuosta plugarien latauksesta on myös faktaa, joten ei tarvitse turvautua mutuiluun:
Ei mulla kyllä ollut pienintäkään kiinnostusta dieselistä keskusteluun kinastelumielessä, sitä puolta tähän tunki ihan muut tahot, kun näköjään yksittäinen pieni verotuskommentti osui paljon arempaan paikkaan kuin arvasin. Mulla on pihassa 22.6 jälkeen kaikki muut vaihtoehdot paitsi hybrid, en ole kuin oman kukkaroni puolella.Joo, voi vertailla, mutta se keskustelu ei saa karata niistä diesel-autoista kinasteluun, vaan pääpointti pitää pysyä siinä ketjun aiheessa. Jos ei pysty havaitsemaan sitä offtopicin rajaa, niin sitten ei kannata ottaa sitä dieseliä lainkaan mukaan keskusteluun. Bensa vs diesel vs sähkö -kinastelulle voi sitten perustaa oman uuden ketjunsa, jos sellaista ei vielä löydy.
Näin moderaattorin näkökulmasta ei sinällään mikään ihme jos toinen osapuoli hiljalleen hermostuu, kun tuota sinun viimeisimpien viestien provosoivaa sävyä katsoo. Ja kun nyt ei kerran asiallinen vertailu ketjun aiheeseen painottuen onnistu, niin sitten keskitytään pelkästään siihen ketjun aiheeseen. Asia loppunkäsitelty.Ei mulla kyllä ollut pienintäkään kiinnostusta dieselistä keskusteluun kinastelumielessä, sitä puolta tähän tunki ihan muut tahot, kun näköjään yksittäinen pieni verotuskommentti osui paljon arempaan paikkaan kuin arvasin. Mulla on pihassa 22.6 jälkeen kaikki muut vaihtoehdot paitsi hybrid, en ole kuin oman kukkaroni puolella.