Keskustelua hybridiautoista

Autolla on nyt ajettu yli 1300 km ja energiakulut ovat koko matkalta sen 2 €, mitä tuli mökin seinästä ladattua. Kotona ei ole tarvetta latausmahdollisuuteen

Siis olet käytännössä aina ladannut autoasi lidl:ssä tai lidleissä?? O_o

Meillä olisi miin nouto huomenna edessä. Pitäisi ruveta perehtymään hieman näihin sähköautoilun saloihin. Onkos jossain olemassa sellaista sähköautoilijan tietopakettia mistä löytyisi tietoa muunmuassa latausvaihtoehdoista, miten niissä hoidetaan maksut jne? Joihinkin ilmeisesti pitää rfid tägejä tilailla ja toisissa toimii luurilla autentikoimalla. Meillä yleisin latauspaikka on varmaankin tuo kotitalli, mutta eiköhän tuolla kaikki kauppareissut jatkossa tullaan hoitamaan.

Nyt on pakko ihmetellä tätäkin, olet autoasi odottanut ainakin puoli vuotta ja etkä ole kerennyt ottaa asioista selvää?? O_o
 
Onko kellään kokemusta vaihtamisesta kaasuautosta->sähköautoon?
Nykyinen auto on ´18 -mallin farmi-Astra CNG ja sillä 94tkm tankkauslaskennan mukaan ajokustannukset ovat 5.36e/100km.
Nyt on aika tullut miettiää seuraavaa siirtoa, työkilometrit vähenevät(60tkm-> 30tkm) ja lapsia ei enää kotona asu joten jotain muuta kuin farmia tekee mieli.
Nissan Leafin uusimman kokeilin ja kuskin istuin tuntui niin huonolta etten edes koeajolle lähtenyt(Astrassa on AGR-istuimet).
Erehdyin koeistumaan samassa liikkeessä olevaa 2014-mallista Teslan Model S:ää ja se tuntui heti siltä kuin olisi kotiin tullut. Hinta on toki täysin eri luokkaa kuin Leafilla mutta mielenkiinto heräsi heti.

Netistä löytyy paljon laskureita ja kokemuksia Teslan käyttökustannuksista, varioiden parista eurosta viiteen euroon /100km, en oikein tiedä mitä uskoa.
Onko siis kellään ehtaa ja konkreettista kokemusta aiheesta?
Plussana vielä se jos asuu Carunan alueella jolloin sähkönsiirron hinta on valmiiksi jo järjetön..

Meillä kustannukset toistaiseksi noin 1,87 kotona ladaten per 100km , reissuista sit ilmaiset superit. Muita kuluja normi auton tapaan renkaat , vakuutus (800e vuosi sis kaiken ) Ja vero 250e noin vuosi. Model S 12/2015 vuoden 85D ja Carunan verkko.
Laita vaikka privaa jos on kysymyksiä.

-edit- nyt Kuusamo - Naantali kesäloma reissua tehdään täällä. Range ollu 450km (Melkeen 500km tulis jos ajaa ihan tyhjäksi. Nyt 10% ollu laturille tullessa. Nopeus vähä rajoitusten päälle ajettu vakkarilla +5km/h .
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pakko ihmetellä tätäkin, olet autoasi odottanut ainakin puoli vuotta ja etkä ole kerennyt ottaa asioista selvää?? o_O

Tässähän sitä ollaan selvä ottamassa. En ole nähnyt tarpeelliseksi miettiä sähköauton latauksia puoli vuotta etukäteen kun olemme polttiksilla ajelleet. Ekat lataukset hoituu joka tapauksessa kotosalla. Meneekö/menikö sulla puoli vuotta selvittää lataushommat? Ymmärrettävästi latureissa on vielä käynnissä melko villi länsi. Hinnat ja maksutavat vaihtelee vielä melkoisesti.
 
Tässähän sitä ollaan selvä ottamassa. En ole nähnyt tarpeelliseksi miettiä sähköauton latauksia puoli vuotta etukäteen kun olemme polttiksilla ajelleet. Ekat lataukset hoituu joka tapauksessa kotosalla. Meneekö/menikö sulla puoli vuotta selvittää lataushommat? Ymmärrettävästi latureissa on vielä käynnissä melko villi länsi. Hinnat ja maksutavat vaihtelee vielä melkoisesti.

mie lataan teslan kotona , yön yli töpselistä aina. päivän 60-100km ajot hoituu hyvin ja en edes lataa täydellä teholla. 13A riitää enempi ku huvin, jos kiirus niin sit 3 vaiheesta kotona nopeampaan.Riippuen miten liikut niin K-lataus tägi kannataa hommailla ja siihen Fortumin C&ad kaveriksi. Noilla pärjää. Pluggit cloud myös jees olla. Nuo saa kaikki ilman niin muutaku tilailee netistä. Meillä teslan keskilokerossa yhdessä nauhassa kaikki niin ei tarvi murehtia
 
Kahden viimeisen välillä on niin pieni ero, että molemmat eivät käytännössä voi pitää paikkaansa.
Eivät ne pidäkään. Tuo oli hyvin epätieteellinen kokeilu mökkireissun ohessa. Eilinen viesti paisui kuin pullataikina, niin en jaksanut silloin tarkentaa sen enempää.

Massaa oli 1400 kg ja sivutuuli 2-4 m/s. Hyötysuhde akusta pyörille maks. 0,8.

100 km/h todellinen:
Alamäkeä 32 m -> 440 kJ väheni pot.energia. Ilman tuota apua akusta olisi pitänyt ottaa 550 kJ enemmän. Nyt akusta otettiin 12,7 * 1000 / 100 * 25 km * 3600 = 11 430 kJ. Korkeuseron vaikutus korjattuna kulutus olisi ollut (11 430 + 550) / 11 430 * 12,7 = 13,3 kWh/100 km.

119 tod. (vain karvan alle 120, koska hidas ohittaja edessä pudotti lopussa keskarin, enkä ehtinyt enää paikata):
Alamäkeä 13 m -> 179 kJ. Akusta siis 223 kJ enemmän. Nyt otettiin 9 450 kJ, kun ilman mäen apua olisi otettu 9 673 kJ, jolloin korjattu kulutus olisi 17,9 kWh/100 km.

130 tod:
Suora laskee 79 metristä 76:een, mutta otin mielestäni sen lisäksi pari metriä ennakkoa, eli yhteensä alamäkeä noin 5 m -> 69 kJ, eli akku pääsi 86 kJ tasamaata helpommalla. Tämän vaikutus 3 km:n pätkällä 18,5 kulutuksella olisi 19,3 kWh/100 km.

Mäet huomioituna näyttäisi tältä:
100 km/h 13,3
119 17,9
130 19,3

Hiukan parani, mutta ei edelleenkään käy järkeen. Puuttuva palanen on 130-testissä ohituskaistalla edessä siestaa viettänyt valkoinen Fiesta. Pystyin ajamaan jarruttamatta, mutta valitettavasti peesi parani koko ajan loppua kohti. Tuo kolmen kilometrin testi oli niin lyhyt (83 s), että loppuosan peesi saattoi vaikuttaa arvioni mukaan pätkän keskikulutukseen jopa -1 kWh/100 km.

Mäet ja Fiesta huomioituna:
100, 13,3
110, 15,5 (13,3 ja 17,9 puoliväli pyöristetty 0,1 alas)
119, 17,9
130, 20,3

On aika hankalaa ajaa kunnon testiä liikenteen seassa arkena klo 16-17. Sekin vielä, että ei ole mahdollisuutta uusintayritykseen, kun kotiin piti päästä.


@dena @pokkus @Makro16
Asiointilatauksen riittävyyteen/helppouteen vaikuttaa kaksi asiaa (sen lisäksi, että niitä latauspaikkoja pitää olla lähikaupoissa ja lähellä).
1. Paljonko ajokilometrejä saat esim. 30 minuutissa
2. Ajosuorite vuodessa

Omat vastaukseni:
1. 120 km/30 min, kun lasken 1333 km:n toteutuneella 10,8 keskikulutuksella ja 26 kW:n latausteholla
2. 10 tkm/a -> 200 km/vk -> akussa piisaa puhtia, kunhan lataan 200 / 120 * 30 min = 50 min, eli 2 * 25 min asiointia per viikko

Jos jollain on esim. 1,8 tn painava hitaasti latautuva hybridi, niin siihen ei 30 min asioinnin aikana juuri kymmentä kilometriä enempää heru, ja siitäkin vähästä iso osa kuluu edestakaiseen kauppamatkaan -> ei välttämättä maksa vaivaa kytkeä piuhaa. Mii sai eilisen 31 minuutin kauppareissun aikana rangea lisää 146 km -> todellakin maksaa vaivan.
Jos lisäksi ajaa enemmän kuin 10 tkm, niin selvähän se on, ettei ilman koti-/työpaikkalatausta paljoa säästetä bensaa.
Esim. minun 2 * 25 min/vk antaisi 16 A:n hybridille (Optima?) 2x kauppamatkat vähennettynä enintään 10 km nettoa akkuun/vk = 500 km/a. Sitten jos haluaisi ajaa asiointisähköllä 20 tkm/a, niin pitäisi tehdä 80 * 25 min kauppareissua/vk! Teinköhän laskuvirheen, kun tuli niin suuri määrä? Miten on, paljonko hybrideillä nykyään saa kilsoja puolessa tunnissa? Aivan uusimmat mersut ehkä ovat jo melko nopeita latautumaan, mutta ne ovat selvästi Miitä raskaampia autoja, joten kilsoja ei tule akkuun niin paljoa asioinnin aikana.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200616-183228.png
    Screenshot_20200616-183228.png
    89,1 KB · Luettu: 30
Mun mielestä ladatuilla kilsoilla ei ole pätkän vertaa merkitystä (oletuksella että range ei ole anyway loppumassa), vaan ainoastaan säästelyllä rahalla ja kätevyydellä.
Ne ladatut kilsat per normaali kauppareissu ovat juuri sitä kätevyyttä. Kun ajoa on 10 tkm/a, niin 146 km:ä kauppareissun aikana tarkoittaa 69:ää kauppareissua (a 31 min) vuodessa, jotta pärjäisi pelkällä maksuttomalla asiointisähköllä. Jos ladattuja kilsoja tulisi asioinnin aikana vain puolinopeudella, niin asiointikertoja pitäisi olla tuplamäärä/a. Jossain menee raja, jonka jälkeen normaali asiointi ei enää riitä vuotuisen energiantarpeen täyttämiseen. Silloin jotkut alkavat venyttää auton ehdoilla asioinnin kestoa -> ei hyvä. Parempi vaihtoehto on siinä tilanteessa järjestää kotilatausmahdollisuus.

Et taidakaan puhua samasta asiasta mistä minä puhun, eli että yli akullisen vieviä matkoja lukuunottamatta kaikki sähkö ladataan asiointien yhteydessä? Minun tapauksessa ladatuilla kilsoilla todellakin on merkitystä, koska täyssähkö ja en lataa kotona. Rangenkin olisi arjessa hyvä pysyä välillä 40-80 %, niin silloin auto on aina liki valmis pidempäänkin reissuun.

Mielestäsi säästetyllä rahalla ja kätevyydellä on merkitystä.

Raha:
Riittävän nopeasti kilsoja lataavalla autolla voi pärjätä pitkiä reissuja lukuunottamatta koko vuoden ajot maksuttomalla asiointisähköllä.

Kätevyys:
On kätevämpää kytkeä auto piuhaan kauppareissun yhteydessä kaksi kertaa viikossa, kuin kytkeä piuha 7x viikossa kotona. Palkkioksi kätevyydestä saa vieläpä pienemmän sähkölaskun.
 
Tuon pelkän asiointilatauksen varassa oleminen on todella epäkäytännöllistä vaikka lataus kestäisi 5 minuuttia, koska silloin pitää aina lähteä sinne kauppaan lataamaan, jos tarve tulee. Oma aika ainakin on niin paljon arvokkaampaa kuin muutaman sentin säästö. Lisäksi talvella sen Miinkin rangen saa puolittaa eli lataamassa joutuu käymään tuplasti kertoja viikon aikana. Miinkin lataus on kuitenkin todella hidas vaikka pikalaturilla pääsee lataamaan.
 
Kätevyys:
On kätevämpää kytkeä auto piuhaan kauppareissun yhteydessä kaksi kertaa viikossa, kuin kytkeä piuha 7x viikossa kotona. Palkkioksi kätevyydestä saa vieläpä pienemmän sähkölaskun.
Varmaan trollaat mutta kaapelin kytkee 100x mieluummin kotona kuin kertaakaan kaupan pihassa. Ja sitten kun se kaupan laturi on rikki tai sille on jonoa niin mitäs sitten tehdään. Sentinvenyttäjä toki jää jonottamaan oma vuoroaan tunniksi tai lähtee metsästämään toista ilmaista laturia. Kätevää!
 
Ei kyllä tosiaankaan ole kätevämpää ladata kaupoilla kuin kotona, jos hommaat himaan latauslaitteen joka valmiina odottaa auton paikalla niin se menee jo toisena päivänä ihan automaationa kun astut autosta pihalle. Jos taas aina alat kaivamaan piuhaa jostain paksin lattian alta, niin silloin joo lidl on parempi. Jos sopii että kysyn, jätät lataamatta kotona vapaaehtoisesti ? pystyisit halutessasi lataamaan kotona, mutta lasket asiointien määrää ja vuosikilometrejä sekä sen kuinka monta kilometriä saat asioinnilla, joo, ehkä tää on se kohta kun hyppään keskustelusta pois.

niin, se sun palkkiosi, kun lasket vuosijoulesi yhteen, niin huomaat että jos maksaisit koko vuoden 10tkm ajosi itse osana omaa sähkölaskuasi, se olisi jotain 150 - 200 euroa, rahaa toki sekin, mutta vuoden autoilusta kun puhutaan niin ei älyttömästi kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon pelkän asiointilatauksen varassa oleminen on todella epäkäytännöllistä vaikka lataus kestäisi 5 minuuttia, koska silloin pitää aina lähteä sinne kauppaan lataamaan, jos tarve tulee. Oma aika ainakin on niin paljon arvokkaampaa kuin muutaman sentin säästö. Lisäksi talvella sen Miinkin rangen saa puolittaa eli lataamassa joutuu käymään tuplasti kertoja viikon aikana. Miinkin lataus on kuitenkin todella hidas vaikka pikalaturilla pääsee lataamaan.
Onko sinulla omaa kokemusta tuosta epäkäytännöllisyydestä? Miksi sinne kauppaan pitäisi aina lähteä, jos tarve tulee? Ja mikä se tarve on, puhutko nyt plugarista vai täyssähköstä? Minulla SOC on arjessa keskimäärin 60 % (40-80 %). Kyllä sillä jo reissuun voi lähteä ihan suorilta (mökille 120-140 km vei ajotyylistä riippuen 40-58 %, ja täydentää matkan varrelta, jos matka on pitkä. Vielä pidemmälle pääsee ilman maksullista latausta tienpäällä, jos joskus käy (minä käyn) ihan luonnostaan kaupassa ostamassa ruuat mökille juuri ennen lähtöä tai vasta Tiiriön Lidlistä, jos jätskiä haluaa pakastimeen.

En nyt ihan näe, että miten se asiointipiuhan tökkääminen kallista aikaa veisi, kun muutenkin olin samaan kauppaan tulossa. Kerran olen nähnyt rikkinäisen laturin Mikkelän Lidlissä, mutta olin silloin potkulaudalla liikkeellä, niin ei haitannut minua. Olen ladannut vasta tusina kertaa, mutta kerron kyllä, jos tulee rikkinäisiä vastaan/varattuja ruutuja/muuten epäkäytännöllistä.

Talvi tulee muuttamaan tilannetta kulutuksen kasvun myötä. Silloin ladattuja kilsoja tulee hitaammin, mikä voi minulla mennä rajan yli, että nopeus ei enää riitä tarpeeseen. Funtsailen tilannetta kesän ja syksyn mittaan, että paljonko minulla on pelivaraa talvea ajatellen. Jos näyttää tiukalta, niin appiukolta saa sähköä 300 metrin päästä tai kaverin omakotitalosta 200 m päästä, kunnes kotilataus onnistuu (hall. puheenjohtajana olen jo sähkärin kanssa puhunut Satmaticeista). Talvella ajot tuppaavat aina vähenemään, kun ei ole uintia, porrasjuoksua, suunnistusta tai mökkeilyä. Siksi hitaampikin kilsojen virtaus akkuun saattaa riittää. Ei täällä etelässä kunnon pakkasiakaan meinaa näkyä.

Plugarilla en voisi kuvitellakaan pärjääväni pelkästään asiointisähköllä. Kilometrejä ei niissä kerry riittävästi asioinnin aikana. Lisäksi Malminkartanoon, Nuuksioon tai Pikkalaan ei voisi pienellä akulla lähteä noin vain vajaalla akulla, vaan pitäisi aina hakea täydennystä vaikkei olisi muuten asiointitarvetta. Se olisi erittäin epäkäytännöllistä ja aikaa vievää.

En tällä erää jaksa enempää turhaa vääntöä tästä kotilataamattomuudesta. Ihmisillä on erilaiset: asiointilatausmahdollisuudet, ajomäärät, kaasujalat, jäähdytystarpeet, latausnopeudet jne. Ei tämä kaikille autoilijoille sovi, eikä kaikille autoille.

Asiani oli näyttää esimerkkiä, että mökkireissutkin voivat tilojen puolesta onnistua (joku muistutti 250 litrasta, mutta mulla olikin hattuhylly napsautettu pystyasentoon, jolloin mahtuu enemmän). Lisäksi kerroin kulutuksesta hissutellen ja reippaammin ajaessa. Ennen perheet kulkivat C-Kadetteilla ja vastaavilla ja hyvin mahduttiin. Nykyään olen pihoilla havainnut joillakin olevan vaikeuksia hyödyntää autojensa tavaratiloja, kun vaivainen 200-300 litran kuorma ei meinaa sopia 500-600 litran konttiin. Ilmaa jätetään joka väliin.


@dena
 
Onko sinulla omaa kokemusta tuosta epäkäytännöllisyydestä? Miksi sinne kauppaan pitäisi aina lähteä, jos tarve tulee?
On kokemusta. Nytkin pihassa on yksi plugari ja yksi täyssähkö. Se tarve on se, että sun pitää lähteä varta vasten sinne kauppaan lataamaan, jos tulee äkillinen tarve päästä jonnekin pidemmälle ja akku on tyhjillään. Siinä ei ole mitään kätevää, että äkillisessä tilanteessa on vain niiden asiakaslatauksien varassa. Sun puheista on vielä saanut käsityksen, että vain ne ilmaislataukset kelpaavat, ei muut. Eli eikun kauppaan ostamaan "jotain", että voi ladata sen puoli tuntia..

Kotilaturissa auto voi aina olla piuhan nokassa ja se on aina valmiina lähtöön. Ei tarvitse suunnitella kauppareissuja auton akun varauksen mukaan vaan autolla voi lähteä juuri silloin kuin itse haluaa. Asiakaslatauksen ainoa hyvä puoli omaan kotilaturiin verrattuna on sen ilmaisuus ja sekin koskee nykyisin vain lähinnä Lidliä. Karrikoidusti voisi sanoa, että kauppareissulla paskallakin käyminen on kätevää niin ei tarvitse kotona sitten käydä ja paperitkin saa ilmaiseksi. Käy vaan paskalla pari kertaa viikossa niinä kertoina kun käy kaupassa. Sitä omaa pönttöä tulee vain ikävä kun ripuli pääsee yllättämään. Onneksi on naapuri.
 
Jos jollain on esim. 1,8 tn painava hitaasti latautuva hybridi, niin siihen ei 30 min asioinnin aikana juuri kymmentä kilometriä enempää heru, ja siitäkin vähästä iso osa kuluu edestakaiseen kauppamatkaan -> ei välttämättä maksa vaivaa kytkeä piuhaa. Mii sai eilisen 31 minuutin kauppareissun aikana rangea lisää 146 km -> todellakin maksaa vaivan.

Joku harha tässä kyllä haiskahtaa. Plugarissa kun on pieni akku, niin sitä nimenomaan kannattaa ladata joka välissä. Jos sillä asiointilatauksella säästää polttomoottorin käynnistymiseltä kauppamatkalla, niin se jo maksoi itsensä kovasti takaisin. Jos siitä vaikka sen 10 km saa, niin se on ihan merkittävä osuus esimerkiksi 40 km rangesta.

Jos käytettävissä on kotilataus (eikai plugareita ilman kannata harkitakaan..) ja kauppaan mennessä akussa on riittävästi kapasiteettia takaisin kotilaturiin pääsemiseenkin, niin sitten menee toki senttien säästämiseksi.
 
Olisko jollain uusinta Tekniikan Maailmaa käsillä...?
 
Joku harha tässä kyllä haiskahtaa. Plugarissa kun on pieni akku, niin sitä nimenomaan kannattaa ladata joka välissä. Jos sillä asiointilatauksella säästää polttomoottorin käynnistymiseltä kauppamatkalla, niin se jo maksoi itsensä kovasti takaisin. Jos siitä vaikka sen 10 km saa, niin se on ihan merkittävä osuus esimerkiksi 40 km rangesta.

Jos käytettävissä on kotilataus (eikai plugareita ilman kannata harkitakaan..) ja kauppaan mennessä akussa on riittävästi kapasiteettia takaisin kotilaturiin pääsemiseenkin, niin sitten menee toki senttien säästämiseksi.
Minusta on varsin urheaa porukkaa, jos hankkii minkä tahansa latausvehkeen ilman kotilatausta ja ajelee yhtään sähköenergialla. Peukku kaikille jotka jaksaa. Minulle käytännöllisyys tulee siitä että kotona laittaa töpselin kiinni ja aamuisin lähtee liikkeelle täydellä akulla. Plugari lataakin niin hitaasti, että asiointilatauksen hyöty on lähinnä parempi parkkipaikka.
 

Tällaista "clutch by wire" manuaalia pitää päästä jossain välissä kokeilemaan. Mitenhän pidetään huoli, että kuskilla on oikea vaihde silmässä, jos tarvitseekin antaa äkisti kaasua? Joku haamu rpm mittari pitäisi ainakin löytyä.
Voi helvetti, joku kehittää vielä uutta tekniikkaa polkuautoihin :facepalm:
 

Näköjään tuossakin mainitaan softaongelmat. Ne tosin eivät ilmeisesti ole ihan perusjuttuja, kun lisätyn todellisuuden jutut hudista puuttuu, niitä ei liene edes sillä teslallakaan käytössä?

Näyttää tulevan volkkariinkin päivityksenä jälkikäteen joten ei kannata jäädä odottelemaan jos on autoa tilaamassa. Jokainen sähköllä ajettu kilometri haalistaa aina enemmän muistoja polttomottorien ankeudesta :rofl:
 
ID.3 vaikuttaa jotenkin ensimmäiseltä sähköautolta jota normaali ihminen voisi harkita. Ei mikään naurettava koppimopo kuten Mi, olemattomalla rangella varustettu Leaf tai monesta syystä täysin kelvoton Tesla. Sitten on muutamia varmasti hyviä sähköautoja tuossa 100k€ luokassa, mutta niihin on varaa niin harvalla. 40k€ auto on todella kallis hankinta keskituloiselle, mutta pitkään pidettynä säästöt polttoainekuluissa kyllä kaventavat eroa polttomoottoriautoon. Tilanne muuttuu kyllä äkkiä jos verotusta hieman sorvataan, mutta siitähän nyt ei koskaan tiedä.

Tosin jos siihen hinnat alkaen malliin ei saa optiona parempia penkkejä vaan ne tulevat vasta siinä kalleimmassa mallissa niin hinta karkaa taas vähän liikaa. Lisäksi voisivat tehdä heti perään ID.3 touring mallin.
 
Onko kukaan miettinyt miten Saksan tuleva sähköauto tuki vaikuttaa ID3 muiden halvempien autojen arvon tiputukseen Suomessa? Toisella foorumilla arveltu vaikutuksen olevan ihan merkittävä.
 
Onko kukaan miettinyt miten Saksan tuleva sähköauto tuki vaikuttaa ID3 muiden halvempien autojen arvon tiputukseen Suomessa? Toisella foorumilla arveltu vaikutuksen olevan ihan merkittävä.

Riippuu täysin siitä, tuleeko noiden tukia saaneiden autojen maasta vientiin rajoituksia ja jos tulee niin millaisia.
 
Riippuu täysin siitä, tuleeko noiden tukia saaneiden autojen maasta vientiin rajoituksia ja jos tulee niin millaisia.
6kk taitaa olla rajoitus, ennen kuin saa viedä ulos Saksasta, muuten joutuu maksamaan tuet takaisin.

Jos noita käytettynä aletaan tuomaan urakalla, vaikuttaa varmasti myös täkäläisten käytettyjen hintoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Mii kotiutettu tänään ja ensimmäinen satku tuli tietysti jo pyöriteltyä. Onhan se hauska peli ajella.
Juteltiin luovutuksessa myös näiden toimitusaikatauluista. 7-8.11 tilatuista autoista on nyt 4kpl Espoon seatilta luovutettu. Muutama on vielä tässä kesän alla tulossa, mutta yhdenkään 9.11 tai myöhemmin tilatun auton toimituspäiviä ei ole vielä tehtaalta vahvistettu. Tämä meidän yksilön tilaus on siis naputeltu 8.11 sisään järjestelmään.
Nyt pitäisi vielä tälle ostella laturi talliin.
 

Liitteet

  • E53F5012-5CF7-4EA9-BC17-EA7ACDBD07ED.jpeg
    E53F5012-5CF7-4EA9-BC17-EA7ACDBD07ED.jpeg
    631,1 KB · Luettu: 132
@Makro16 tai @dmn onko kokemuksia jo id chargerista? Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea web sovelluksen kautta on nähtävissä? Onko esim kumulatiivista latausenergiaa nähtävillä? Tuo on yksi potentiaalinen vaihtoehto laturiksi tallin seinälle.
 
@Makro16 tai @dmn onko kokemuksia jo id chargerista? Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea web sovelluksen kautta on nähtävissä? Onko esim kumulatiivista latausenergiaa nähtävillä? Tuo on yksi potentiaalinen vaihtoehto laturiksi tallin seinälle.

Eipä tuossa perusmallissa mitään ominaisuuksia siihen ole. Itselläni on ihan vaan mielenkiinnosta ennen laitetta oma kwh-mittari, voi sitten pitemmän ajan kuluessa tehdä johtopäätöksiä kulutuksesta.

Muuten laite kyllä toimii niin kuin pitää. Toki ihan täysin riittävä loppujen lopuksi oli se auton mukana tuleva schuko-laturikin, mulla oli se kiinteästi asennettuna seinään. Itseasiassa siinä on paljon laadukkaamman tuntuinen kaapeli ja pistoke (valmistaja mennekes).
 
Eipä tuossa perusmallissa mitään ominaisuuksia siihen ole. Itselläni on ihan vaan mielenkiinnosta ennen laitetta oma kwh-mittari, voi sitten pitemmän ajan kuluessa tehdä johtopäätöksiä kulutuksesta.

Muuten laite kyllä toimii niin kuin pitää. Toki ihan täysin riittävä loppujen lopuksi oli se auton mukana tuleva schuko-laturikin, mulla oli se kiinteästi asennettuna seinään. Itseasiassa siinä on paljon laadukkaamman tuntuinen kaapeli ja pistoke (valmistaja mennekes).
3-vaihe kwh-mittari? Vai asennus pelkästään yksivaiheisena?
 
Ihan hyvältä tuo ID.4 näyttää. Perinteisen konservatiivinen muotoilu niinkuin volkkarissa vähän kuuluukin olla. Sisätilat on kiinnostava myös nähdä, kun kuvia ilmaantuu.
 
Noista latureista puhuttaessa on minusta kaksi järkevää vaihtoehtoa: Joko mahdollisimman halpa suhteessa tehoon tai sitten joku verkkoon kytkeytyvä mieluusti jollain yleisesti tuetulla standardilla varustettu älykkäämpi laturi.

Jälkimmäinen mahdollistaa esim. sen, että laittaa jonkun kotiautomaatiopalikan säätämään lataustehoa sähkön tuntihintojen / niiden ennusteiden mukaan tjsp. Tai Esim. oman aurinkopaneelijärjestelmän tuoton mukaan.

Ties vaikka sähköyhtiöt olisivat valmiita antamaan alennusta kk-maksusta jos antaa niille mahdollisuuden tehopulatilanteessa pudottaa sähköauton latausnopeutta.

Kyllähän sähköyhtiö hyötyisi siitä, se pystyisi tiputtamaan 10 000kpl 7kW teholla lataavia sähköautoja pois kuormasta esim. puoleksi tunniksi / tunniksi jos menossa on joku häiriötila sähköverkossa.

Toistaiseksi kukaan ei ole tainnut tuohon ryhtyä, mutta ehkä varavoimatarjoajien olisi halvempaa lahjoa sähköautoilijat säädettäväksi kuormaksi sen sijaan, että ylläpitävät yhtä ylimääräistä kaasuturbiinia jossain jolla säädetään jos tulee tilanne päälle?
 
Noista latureista puhuttaessa on minusta kaksi järkevää vaihtoehtoa: Joko mahdollisimman halpa suhteessa tehoon tai sitten joku verkkoon kytkeytyvä mieluusti jollain yleisesti tuetulla standardilla varustettu älykkäämpi laturi.

Jälkimmäinen mahdollistaa esim. sen, että laittaa jonkun kotiautomaatiopalikan säätämään lataustehoa sähkön tuntihintojen / niiden ennusteiden mukaan tjsp. Tai Esim. oman aurinkopaneelijärjestelmän tuoton mukaan.

Ties vaikka sähköyhtiöt olisivat valmiita antamaan alennusta kk-maksusta jos antaa niille mahdollisuuden tehopulatilanteessa pudottaa sähköauton latausnopeutta.

Kyllähän sähköyhtiö hyötyisi siitä, se pystyisi tiputtamaan 10 000kpl 7kW teholla lataavia sähköautoja pois kuormasta esim. puoleksi tunniksi / tunniksi jos menossa on joku häiriötila sähköverkossa.

Toistaiseksi kukaan ei ole tainnut tuohon ryhtyä, mutta ehkä varavoimatarjoajien olisi halvempaa lahjoa sähköautoilijat säädettäväksi kuormaksi sen sijaan, että ylläpitävät yhtä ylimääräistä kaasuturbiinia jossain jolla säädetään jos tulee tilanne päälle?
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
 
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
Tämä oli hyvä tarkennus ja itsekin aina virheellisesti puhun kotilaturista vaikka se laturi oikeasti onkin siellä autossa.

Kotilatauksessa muutenkin on niin monta rajoittavaa tekijää latausnopeudelle, ettei ole ihme, että moni ei pysy kärryillä. Oman käsityksen mukaan latausnopeutta rajoittaa nämä asiat jonkinlaisessa järjestyksessä:

1. Talon / yhtiön sulakkeet
2. Kaapelipaksuudet sulaketaululta latauspisteelle
3. Latauslaite
4. Käytetty kaapeli latauslaitteen auton välillä
5. Autossa oleva laturi

Noista riittää kun yhdessä on pullonkaula, niin latausnopeus voi tippua dramaattisesti.
 
Tämä oli hyvä tarkennus ja itsekin aina virheellisesti puhun kotilaturista vaikka se laturi oikeasti onkin siellä autossa.

Kotilatauksessa muutenkin on niin monta rajoittavaa tekijää latausnopeudelle, ettei ole ihme, että moni ei pysy kärryillä. Oman käsityksen mukaan latausnopeutta rajoittaa nämä asiat jonkinlaisessa järjestyksessä:

1. Talon / yhtiön sulakkeet
2. Kaapelipaksuudet sulaketaululta latauspisteelle
3. Latauslaite
4. Käytetty kaapeli latauslaitteen auton välillä
5. Autossa oleva laturi

Noista riittää kun yhdessä on pullonkaula, niin latausnopeus voi tippua dramaattisesti.
Noin joo, mulla tosin ykkösrajaus on tarve/halu, kun maaseutukodissa voin ladata 6, 8, 10, 16 tai 20 A yksiveiheisesti (Leafissa yksivaihelaturi)

yleensä lataan 8A, ehkä noin 90% kerroista ja sitten jos pakottava tarve niin nopeampaa. 8A ei ihan aina riitä, kun ajan paljon (noin 50tkm/v) ja usein peräkkäisinä päivinä niin että tulen illalla seitsemän paikkeilla kotiin noin 180 km siirtymältä ja aamulla noin viideltä uusi vastaavan matkan lähtö ja omassani on vain 40 kWh (noin 35 kWh netto, SOH92) akku.
 
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
Niin, siis tosiaan kotioloissa "latauslaite" on vain fiksumpi töpseli joka osaa kertoa autolle, että kuinka korkeaa virtaa se tukee ja auto sitten pyytää sen verran kuin töpseli suostuu antamaan (ja mitä autoon on konfiguroitu).
 
Olen hämmentynyt siitä, kuinka vähän Kia Optima (Sportswagon) PHEV autoja näkyy liikenteessä. Hintaan nähden hämmentävän hyvä kokonaisuus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 990
Viestejä
4 649 176
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
nSTii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom