Keskustelua hybridiautoista

Piti vaihtaa iso täysfossiili farkku ladattavaan hybridi BMW 225xe:hen. Vaan kun kanssa-asuja laittoi kukkasen vastaavan bensabemarin konttiin, niin kommentti oli että ei meinannut mahtua, ei kelpaa. Oletan että mi:ssä kontti oli tuota pienempi. Kaikkeen tottuu, näköjään myös siihen ettei konttiin laitettavia tavaroita tarvitse sovitella ja nyt ei sitten muu kelpaa. Tämä rajoittaakin mukavasti vaihtoehtoja, niin on autonvalinta helpompaa...
 
No enpä hoksannut ottaa sisuskaluista kuvaa, mutta helppo homma, voimavirtajohdot suoraan emolevylle niille nimetyille paikoilleen virallisten värikoodien mukaan (L1..L3, N, Maa). Latauskaapeli samaten ohjekirjan värien mukaan (ja L1..L3 virtamittarin läpi). Sitten vain datakaapeli takaosan ja kannen välille ja pultit kiinni. Ja kiepille menee kyllä.

Etkä enää vois paria ruuvia ruuvata että näkisit sisuskaluihin? Itse vissiin teit "sähkötyöt"? Jos niin muistatko oliko syöttökaapelin johtimissa eristykselliset holkit vai ei? Oletan että kumikaapelilla otit syötön laturille. Ohjeessa neuvotaan laittamaan 10mm holkit ILMAN eristettä mutta tiedä sitten miksi, liian ahdasta kun johtimet vierekkäin vai kuorman takia :hmm:
 
Etkä enää vois paria ruuvia ruuvata että näkisit sisuskaluihin? Itse vissiin teit "sähkötyöt"? Jos niin muistatko oliko syöttökaapelin johtimissa eristykselliset holkit vai ei? Oletan että kumikaapelilla otit syötön laturille. Ohjeessa neuvotaan laittamaan 10mm holkit ILMAN eristettä mutta tiedä sitten miksi, liian ahdasta kun johtimet vierekkäin vai kuorman takia :hmm:

Tökkäsin kuoritun MMJ:n vaan sinne emolevyn liittimelle, sähkäri oli mulla valmistellut kaikki sähkötyöt muuten tähän pisteeseen.

Tosiaan latauskaapeliin oli holkit laitettu tehtaalla, mutta se on nyt monisäikeistä johtoa.

No täytyy varmuuden vuoksi lukea kertaalleen vielä ohjeet, itse löysin ne vasta siinä vaiheessa kun asennus oli jo tehty :cool:
EDIT: ja niinhän tuo manuaali sanoi että jos käytetään monisäikeistä johtoa, niin holkit sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Piti vaihtaa iso täysfossiili farkku ladattavaan hybridi BMW 225xe:hen. Vaan kun kanssa-asuja laittoi kukkasen vastaavan bensabemarin konttiin, niin kommentti oli että ei meinannut mahtua, ei kelpaa. Oletan että mi:ssä kontti oli tuota pienempi. Kaikkeen tottuu, näköjään myös siihen ettei konttiin laitettavia tavaroita tarvitse sovitella ja nyt ei sitten muu kelpaa. Tämä rajoittaakin mukavasti vaihtoehtoja, niin on autonvalinta helpompaa...

Mitä pidit 225XE olemattomasta äänieristyksestä? Itseni yllätti täysin rengasmelu, aivan kuin olisi halpis hyundailla ajanut
 
Mitä pidit 225XE olemattomasta äänieristyksestä? Itseni yllätti täysin rengasmelu, aivan kuin olisi halpis hyundailla ajanut

Minä en ehkä allekirjoittaisi tuossa että äänieristys olisi olematon. En ole tuota 225xe kuin huollon sijurina ajanut muutaman kymmenen km, mutta minusta se oli autona melko hiljainen pl. rengasmelu. Joka on btw aivan sama kokemus kuin 330e:llä ajaessa. Jännä miten auto ääntää tiellä, ja kun tullaan sileälle asfaltille se menee liki täysin äänettömäksi. Sama se on muuten tän 530xe:n kanssakin, rengasmelu on yllättävän kova. Ilmeisesti tuo rengasmelun vaimentaminen on bemarille vaikeaa, tai sitten heivät katso sitä tärkeäksi kun omassa maassaan lie sileämmät tiet.
 
Mitä pidit 225XE olemattomasta äänieristyksestä? Itseni yllätti täysin rengasmelu, aivan kuin olisi halpis hyundailla ajanut
En ehtinyt xe:tä ajamaan. Vain vastaavan bensamallin, jossa haaveet jo torpattiin. Järkyttävä rengasmelu alkaen jo 60 km/h. Oletin että se olisi liittynyt koviin matalaprofiilisiin renkaisiin, mutta ilmeisesti sitten ei. Enpä olisi tuollaista odottanut miltään premiumiin viittaavalta.
 
Joo olihan se melko äänekäs mutta ei nyt häiritsevän. Taisi olla Continental kitkat hiljasemmat kuin Good Yearin kesäkumit. Ei silti yllättänyt kun kyseessä Run Flatit, ne pitää meteliä eikä muutenkaan ajettavuudeltaan sieltä parhaammasta päästä.

Mitä tulee 225xe takaluukun kokoon niin se oli 400L ja mahtui justiinsa 4kpl täysinäisiä ruokakasseja joissa viikon ruuat. En millään usko että Miin joku 250L konttiin mahtuisi enemmän. Melko hauska juttu kun piti pakata rc auto 225xe konttiin, se mahtui mutta ei mitään muuta. Tosin se oli X-Maxx ettei ihme :D Kyllä silti 400L alkaa olee minimi jos perhettä on ja ykkös auton virkaa toimittaa :thumbsup::)

Pakko vielä sanoa että kyllä ainakin 530d f11 oli hiljainen, oli nastat tai kesäkumit alla :)
 
Enpä huomannut katsoa mitkä oli alla, 45 tkm mittarissa, joten kai siellä alkup voi hyvin vielä olla. Saman reitin ajoin X3 ja X5 niin ei kummastakaan kuulunut rengas-saati muuta melua juuri ollenkaan. No ehkä tuuli pyörteili isoissa peileissä...
 
Hyvä kyllä, että vag on alkanut tuomaan tuollaista tarvittaessa 200hv ekopakettia kautta malliston, eikä jää vain GTE erikoismalliksi.

Äh, huono lainausviite. Tarkoitin siis tätä Passat GTE:n käyttöraporttia, johon linkissä viitattiin.

Täällä on kyllä moni päässyt kelpo kulutuksiin VAG:n GTE malleilla, mutta tuollainen 3,8l bensaa + 17kwh sähköä keskimäärin ei kuulosta kovin energiataloudelliselta tuossa kuvaillulla ajoprofiililla. Talviajot täyssähköllä ilmeisesti nostavat niin paljon sähkönkulutusta, joka näkyy sitten tuossa?

Mutta toisaalta väheneehän se bensan kulutus silti selkeästi jos verokkina on joku 220 heppainen bensakone ja reipas kaasujalka.

Plugarilla ehkä ajotavan vaikutusta siihen kulutukseen on vaikeampi hahmottaa, kun se ladattu kw määrä vääristää tankista renkaille kulutusta eikä oman ajotavan vaikutusta voin niin helposti seurata auton mittareista.

Jokaisessa alamäessä sammuu polttis maantienopeuksissa. Samoin nopeuden laskiessa n. 60 km/h lukemiin tuntuisi auto haluavan käyttää pääasiassa sähköä. Kaupungissa "tyhjällä" akulla toimii niin, että kiihdytyksessä tai ylämäessä käynnistyy polttomoottori, käy muutaman sekunnin ja sitten rullaillaan taas sähköllä pari sataa metriä. Näin siis toimitaan vain lämpimällä moottorilla. Jos polttia käynnistyy kylmänä, se käy viitisen minuuttia ennen start-stop-rumban aloittamista. Hyvin tuntuu toimivan, käynnistymistä ja sammumista ei juuri huomaa muusta kuin kierroslukuneulan hypähtämisestä.

Aivan parin sekunnin polttomoottorisyklejä kannattaisi kyllä mielestäni välttää. Ei se paloprosessi siinä hetkessä kerkeä stabiloitumaan ja kun on ajanut vähän pidemmän matkan tasaisesti bensalla, voi ylläpitää liikettä myös pidemmän matkan täyssähköllä.

Sekö sammuttaa moottorin jos kiihdytät akku tyhjänä tavoitenopeuteen vaikka 60kmh etkä tietoisesti ylikevennä kaasua hetkeksi kun nopeus on saavutettu? Toyotissa ja Huyndaissa vaatii oman kokemuksen mukaan pienen kevennyksen kuskilta, että siirrytään generaattorimoodista täyssähkömoodiin.
 
Aivan parin sekunnin polttomoottorisyklejä kannattaisi kyllä mielestäni välttää. Ei se paloprosessi siinä hetkessä kerkeä stabiloitumaan ja kun on ajanut vähän pidemmän matkan tasaisesti bensalla, voi ylläpitää liikettä myös pidemmän matkan täyssähköllä.

Sekö sammuttaa moottorin jos kiihdytät akku tyhjänä tavoitenopeuteen vaikka 60kmh etkä tietoisesti ylikevennä kaasua hetkeksi kun nopeus on saavutettu? Toyotissa ja Huyndaissa vaatii oman kokemuksen mukaan pienen kevennyksen kuskilta, että siirrytään generaattorimoodista täyssähkömoodiin.
Näin tekee. 60 km/h vaikuttaisi olevan jonkinlainen raja, jossa auto useimmiten tuntuu käyttävän pääasiassa sähköä, mutta joskus polttis jää käymään alemmalla nopeudella ja joskus mennään pitkät pätkät sähköllä vähän isommassakin nopeudessa. Kaupunkinopeuksissa voi kuitenkin sanoa, että moottori sammuu käytännössä heti kiihdytyksen jälkeen. Täysin tyhjäksi akkua ei saa ajettua, mutta jos guess-meter ilmoittaa nollaa sähkölle, polttis käy korkeammalla kulutuksella hetken aikaa, ilmeisesti tehden vähän enemmän sähköä. Pari sekuntia ei riitä, mutta ehkä kymmenen. Jos sähköä on akussa hieman enemmän, mutta liian vähän kiihdytyksiä varten, saattaa moottori sammua jo sen parin sekunnin jälkeenkin, heti kun kaasun hellittää. Kai sen on insinööri laskenut miten moottoria on hyvä käynnistellä.
 
Täällä on kyllä moni päässyt kelpo kulutuksiin VAG:n GTE malleilla, mutta tuollainen 3,8l bensaa + 17kwh sähköä keskimäärin ei kuulosta kovin energiataloudelliselta tuossa kuvaillulla ajoprofiililla. Talviajot täyssähköllä ilmeisesti nostavat niin paljon sähkönkulutusta, joka näkyy sitten tuossa?

Mutta toisaalta väheneehän se bensan kulutus silti selkeästi jos verokkina on joku 220 heppainen bensakone ja reipas kaasujalka.

Mikä muu verrokkina pitäisi olla kuin vastaavantehoinen pelkkä bensa?

Varsin taloudelliseltahan tuo vaikuttaa tuollakin ajoprofiililla, pelkkä bensa veisi varmastikin joku 8l/100km ainakin?
 
Täällä on kyllä moni päässyt kelpo kulutuksiin VAG:n GTE malleilla, mutta tuollainen 3,8l bensaa + 17kwh sähköä keskimäärin ei kuulosta kovin energiataloudelliselta tuossa kuvaillulla ajoprofiililla.

Tuon ajoprofiilin ongelmahan on se että arkisin ajetaan aivan liian vähän ja pitkillä matkoilla akusta ei ole paljoa hyötyä. Ainoa merkittävästi vähemmän kuluttava plugari olisi varmaan Prius PHV. Omalla Amperallakin varmaan menisi 3.x litraa vastaavassa käytössä.

Sähkön kulutuksen osalta hyvä huomioida, että tuossa on ilmeisesti mukana lataushäviöt, jotka jäävät yleensä pois kun puhutaan sähköautojen kulutuksista. Toki tuo on oikea tapa jos haluaa laskea kustannukset.
 
Aivan parin sekunnin polttomoottorisyklejä kannattaisi kyllä mielestäni välttää.

Volvon plugarissa jos ja kun sen fossiilin saat joskus heräämään niin se käy aina 1min-2min ennen kuin sammuu.

Nyt viimeksi käyty 30.4 tankilla ja ajettu lähes 1000km, oikeastaan kokoajan sähköllä, tankki on lähes täysi vielä. Keskikulus vocin mukaan 1,2L/100km :) :thumbsup:

Kivana yksityiskohtana mistä oon vähän marissut T8:ssa kun talvella joutuu lämmityksessä käyttämään webastoa ajon aikana että tulee lämmintä jos ajelee vaan sähköllä niin nyt kesällä kyllä tuo ilmastointi toimii/jäähdyttää vaikka ajaa sähköllä ilman webastoa/fossiilia :thumbsup::)
 
Täällä on kyllä moni päässyt kelpo kulutuksiin VAG:n GTE malleilla, mutta tuollainen 3,8l bensaa + 17kwh sähköä keskimäärin ei kuulosta kovin energiataloudelliselta tuossa kuvaillulla ajoprofiililla.

Jutun perusteella tuo 17kWh on mitattu sähkömittarista. Laturin hyötysuhde lienee ~0,8 ja sisältää myös esilämmitykset, niin ei voi verrata auton ilmoittamaan.
 
Tätä ketjua seuranneena ja kakkosautoksi hybridiä miettivänä kysynkin että eikö olisi mielekläämpää verrata keskenään hybridejä ja sähkiksiä eikä verrata niitä perus bensa ja diisel autoihin. Siis kulutuslukemien vertausta kun noita hybridejä ja täyssähköjä alkaa olemaan.
 
Tätä ketjua seuranneena ja kakkosautoksi hybridiä miettivänä kysynkin että eikö olisi mielekläämpää verrata keskenään hybridejä ja sähkiksiä eikä verrata niitä perus bensa ja diisel autoihin. Siis kulutuslukemien vertausta kun noita hybridejä ja täyssähköjä alkaa olemaan.
Yleisesti hybridi kuluttaa vähän vähemmän kuin vastaava bensa. Plugari voi kuluttaa jopa kolmas- tai neljäsosan siitä mitä hybridi, jos lataa usein ja ajoprofiili sopii plugarille. Jos ei lataile niin kulutus vastaa hybridiä. Sähkö on sitten paras kulutuksen osalta jos range riittää itselle ja pääsee hyvin latailemaan. Sähköissä ja plugareissa varustelu on yleensä parempi kuin perus polttiksissa tai hybrideissä.
 
Tuon ajoprofiilin ongelmahan on se että arkisin ajetaan aivan liian vähän ja pitkillä matkoilla akusta ei ole paljoa hyötyä. Ainoa merkittävästi vähemmän kuluttava plugari olisi varmaan Prius PHV. Omalla Amperallakin varmaan menisi 3.x litraa vastaavassa käytössä.

Sähkön kulutuksen osalta hyvä huomioida, että tuossa on ilmeisesti mukana lataushäviöt, jotka jäävät yleensä pois kun puhutaan sähköautojen kulutuksista. Toki tuo on oikea tapa jos haluaa laskea kustannukset.

Jutun perusteella tuo 17kWh on mitattu sähkömittarista. Laturin hyötysuhde lienee ~0,8 ja sisältää myös esilämmitykset, niin ei voi verrata auton ilmoittamaan.

Hyvin selitetty. Tuossa sähkömittarilta lasketulla keskiarvolla tulee tosiaan suurempia lukuja mitä voi logata ajotietokoneesta. Ja polttiksessa kabiinin lämmitys tulee sivutuotteena, kun sähköajossa sen haukkaama energiamäärä näkyy suoraan kulutuksessa.

Eikä voi verrata Priukseen tai Ioniqiin suoraan, kun ilmanvastus vaikuttaa myös paljon ja onhan niissä vähemmän tehoa. Pelkkää bensaa polttava vertailukohta voisi olla Corolla Touring Sports 2.0 litrainen Hybrid ja sillä voisi hyvinkin päästä 5,5 litran vuosikeskiarvoon? Talvella 10 kilsaa kaupunkiajoa kerralla voi tosin olla rajoilla alkaako hybridit hyödyt vielä tulemaan esille.

Jos tuon 17 kwh kääntää vaihtoehtokustannukseksi bensapumpulla tulee ~ 3,8 + 1,5l = 5,3 litraa satasella eli aika tasoissa ollaan.
 

Tällaista "clutch by wire" manuaalia pitää päästä jossain välissä kokeilemaan. Mitenhän pidetään huoli, että kuskilla on oikea vaihde silmässä, jos tarvitseekin antaa äkisti kaasua? Joku haamu rpm mittari pitäisi ainakin löytyä.

Nykyisissä start-stop systeemeissä kyllä häiritsee se, että lähestyessä moottorin pitää käydä ja valoissa seisomiseen voi mennä lopulta se pari sekunttia jolloin stoppaaminen on ihan tyhjän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Joku saisi koittaa laittaa tämmöistä rekisteriin Suomessa. Monet seniorit pärjäisi hyvin tuommoisella.

Tuo litium akuilla ja huomattavasti tehokkaammalla moottorilla, niin hinta jäisi silti varmaan alle viiden tonnin. Kyllä kauppa kävisi. Mitähän tuommoisen kipon tuonti suomeen maksaisi, vaikkei rekisteriin saisikaan. Voisi vähän virittää ja ajella metsäteitä.

 
Jos tuon 17 kwh kääntää vaihtoehtokustannukseksi bensapumpulla tulee ~ 3,8 + 1,5l = 5,3 litraa satasella eli aika tasoissa ollaan.

Puhtaasti energian kannalta ajateltuna tuo 1,5l olisi jokseenkin oikea vaihtoehtoiskustannus, mutta kun huomioidaan polttomoottorin huono hyötysuhde niin oikeampi luku olisi n. 3l/100km.
Vähemmän yllättäen spiritmonitorissa 1,4TSI Passattien keskikulutus onkin 6,9l/100km.
 
Onko kellään kokemusta vaihtamisesta kaasuautosta->sähköautoon?
Nykyinen auto on ´18 -mallin farmi-Astra CNG ja sillä 94tkm tankkauslaskennan mukaan ajokustannukset ovat 5.36e/100km.
Nyt on aika tullut miettiää seuraavaa siirtoa, työkilometrit vähenevät(60tkm-> 30tkm) ja lapsia ei enää kotona asu joten jotain muuta kuin farmia tekee mieli.
Nissan Leafin uusimman kokeilin ja kuskin istuin tuntui niin huonolta etten edes koeajolle lähtenyt(Astrassa on AGR-istuimet).
Erehdyin koeistumaan samassa liikkeessä olevaa 2014-mallista Teslan Model S:ää ja se tuntui heti siltä kuin olisi kotiin tullut. Hinta on toki täysin eri luokkaa kuin Leafilla mutta mielenkiinto heräsi heti.

Netistä löytyy paljon laskureita ja kokemuksia Teslan käyttökustannuksista, varioiden parista eurosta viiteen euroon /100km, en oikein tiedä mitä uskoa.
Onko siis kellään ehtaa ja konkreettista kokemusta aiheesta?
Plussana vielä se jos asuu Carunan alueella jolloin sähkönsiirron hinta on valmiiksi jo järjetön..
 
Uusi Leaf vs vanha Model S on varmasti arvonaleneman osalta jo enempi vertailukelpoinen.

Itse kysymykseen arvioisin, että mutuilisin Teslan käyttökustannnuksien vaihtelevan kaikista merkeistä eniten, koska vahvaa vaihtoehtoista huoltoverkostoa ei ole vielä muodostunut ja vaihtoehtoisia varaosamalleja ei vielä laajalti ole saatavilla. Toisin sanoen korjauskustannukset ovat iso kysymysmerkki, eikä marmorin lisäksi ole vaihtoehtoja, vaikka haluaisikin. Yksittäisten Tesla -kuskien kokemukset ovat ihan turhia, koska riski on se vaihtelu.
 
Nykyisissä start-stop systeemeissä kyllä häiritsee se, että lähestyessä moottorin pitää käydä ja valoissa seisomiseen voi mennä lopulta se pari sekunttia jolloin stoppaaminen on ihan tyhjän kanssa.
Osa nykyisistä järjestelmistä sammuttaa moottorin kun nopeus laskee alle 20kmh, joten en tuossa paljon näe uutta hienoa. Köyhän miehen robotti?
 
Tuon ikäisessä Teslassa loppuu se takuu ihan kohta ja koskee myös akkuakin. Niistä ei ole tietoa sitten mitä maksaa jotkin osat kun takuu loppu. Nyt näitä alkupään S tulee myyntiin joka päivä kun takuu kolkuttaa loppumisellaan.
 
Tavaratila on tosin kutistunut yli 100 litralla 270 litraan. On nyt pienempi kuin vakio-Ibizassa, jos ei farmaria ota.
Mutta taitaa plugarissa se tavaratilan pienentynyt koko olla pois ainoastaan pohjan korkeudesta ja pinta-alaa taitaa edelleen olla saman verran, kuin polttomoottoriversiossa? Omassa käytössä vain parempi, jos mitään turhaa kynnystä tavaratilassa ei ole kuten näissä hatchbackeissä tuppaa olemaan.
 
Ok, kiitokset hyvistä ajatuksista.
Onneksi autoa ei tarvitse väkisin vaihtaa juuri tällä hetkellä joten on aikaa fundeerata seuraavaa siirtoa..
 
Nyt on kokemusta perhemökkeilystä Miillä kaukaisemmalle mökille. Samalla tuli testattua huippunopeus ja tasanopeuskulutukset, 100, 119 ja 130 km/h. Matkaa kertyi yhteensä 291 km. Ennätysrangekin tuli kuvattua talteen. Perjantaina lähdettiin ja tänään palattiin. Jekyll and Mr. Hyde -tyyliin. ;-)

Reissussa mukana:
-3 hlöä + 7,5 kg koira
-2 putkikassia
-3 nyssäkkää ja kenkiä
-2 lapsen laukkua
-1 iso vuodevaatekassi
-1 ruokakassi
-autojääkaappi
-vesikanisteri, 10 litraa
-koiran sapuskat ja tarvikkeet
-koiran kuljetuskoppa
-sulkapallomailat
-2 märkäpukua
-järkkäri G80 + 12-60/2.8-4.0 + 45-175

Pakkaaminen kesti noin 5 minuuttia kauemmin kuin mitä selän takana mustasukkaisena nököttäneeseen Auris farkkuun olisi kestänyt. Jos näin suurta pakkaamista olisi useamman kerran viikossa säännöllisesti, niin voisi alkaa ärsyttää. Toistaiseksi se on ollut mukavaa älyhaastetta. Suurin osa tuosta 5 minuutista meni koirankopan kiinnittämiseen, jotta sain turvavyön kahteen nurkkaan, ja mustekaloilla ohjaukset/varmistus. Jatkossa menee helpommin.

Lähtölataus oli Prismasta 80 % -> 94 %, jolloin range näytti 334 km. Menomatkalla menimme pikkuteitä maks. 84 km/h vakkarissa ja AC@23 C. Matkaa kertyi 120-130 km kulutuksen ollessa 9,7 kWh/100 km. Rengasmelu oli karkealla voimakkaampi kuin vaimennetussa Auriksessa. Kerran kuulin A-pilarin suunnalta sivutuulen poikkeavan kovan äänen, mutta muuten tuulensuhinat olivat tasaisen maltillisia. Asvalttipintaisella mutkatiellä ohjaus oli tarkka ja tunnokas, mutta renkaista huomasi välillä joustoa (2,5 bar) ja alkavaa ujellusta. Jousitus oli mukava, mutta sopivan napakka. Kerran otti rajoitinkumeille asti, kun ajoin Lopen ja Rengon välillä pahaan routaheittoon 84 km/h. Ajoin reitille sopivasti osuneen Saukkolan erikoiskokeen. Peltoaukealla peräpeilistä näkyi aika massiivinen pölypilvi. Mii oli oikein hyvä ajaa hiekkatiellä 165/70 -renkailla kuormattuna. Irtosora ei vienyt, sadevesikuopat eivät hakanneet ja nimismiehet eivät ravistaneet liikaa. Mökin pihassa range oli 193 km ja akku oli laskenut 94 %:sta 54 %:iin. Paluumatka olisi teoriassa onnistunut ilman latausta. Halusin kuitenkin paahtaa paluumatkan, joten latasin mökin sukosta klo 17-22:30, jolloin SOC oli mukavat 85 %. Tilapäislaturi otti seinästä 8,2 A. Se olikin ensimmäinen kerta kun käytän Miissä mitään muuta energiaa, kuin automyyjän lataamaa tai maksuttomista asiointilatauksista saatua.

Viikonloppuna tuli käytyä Iittalassa ostoksilla ja ostamassa bensaa mönkijään, jotta sain täytettyä 400-metrisen tien sadevesikuopat peräkärryn soralla. Olispa sekin mokoma sähköllä, kun tulee ajettua enimmäkseen pikkumatkoja tukkeja, soraa ja tavaraa sekä jonkin verran maastossa möyrimistä ja vinssaamista. Joku 10 kWh akku riittäisi enemmän kuin hyvin, eikä painaisi/maksaisi liikaa. No joo, takaisin Miihin. Mii vei Iittalareissulla hiekkateitä 45-60 km/h ajellen mennessä 6,3 kWh/100 km ja palatessa 8,3 kWh/100 km korkeuseroista johtuen.

Tänään tuli ladattua ennen lähtöä sukosta SOC ennätysmäiseen 99 %:iin. Tällöin range näytti peräti 390 km. Kaipa se laskettiin Iittalan paluumatkan 8,3:n perusteella, eli (32,3 kWh) / (8,3 kWh/100 km) * 100 km = 389 km. Aijai, jos olisin Iittalassa ladannut täyteen, niin olisi näyttänyt 32,3 / 6,3 * 100 = 513 km!

Paluumatkan ajoin aina vähintään rajoitus + 4 km/h mittarissa ja ripeät kiihdytykset. AC@23 C. Mittarivirheet 165/70R14 -pyörillä: 84/80, 104/100, 124/120 ja 135/130.
Tällä kerralla ajettiin Hämeenlinnanväylää. Siellä oli laitettu uutta asvalttia ja rajoitus 100, joten ajoin ensin tasanopeuskulutuksen 104 vakkarissa.

1. 25 km, 15 min, 100 km/h, 12,7 kWh/100 km

2. 15 km, 7 min, 119 km/h, 17,5 kWh/100 km

3. 3 km, 1 min, 130 km/h, 18,5 kWh/100 km

Tuo viimeinen oli siis Nurmijärven 5 km-suoran tasamaaosuudelta 3 km lämä lattiassa. Mittari näytti 135 km/h. Vaimo mittasi gepsillä 130 ja ajotietokone näytti keskariksi saman 130. Valmistajakin lupaa 130 huipuiksi. Mii kiihtyy tehoisekseen reippaasti 120 -> 132 tehomittarin näyttäessä 100 %, mutta kiihtyvyys loppuu kuin seinään tuossa 132:ssa. Samalla hetkellä tehomittari lörpähtää sekunnissa 100:sta 30:een prosenttiin. Nopeus kuitenkin nousee kilometri kerrallaan 135:een asti. Vakkari toimii huippunopeudessa aivan normaalisti ja pitää vauhdin ylämäessäkin. Tehomittari näyttää tasamaalla 25-30 %. Ajoin huippunopeutta yhteensä noin 10 km. Siinä on menemisen meininkiä - paitsi ettei ole. Mii oli todella hyvä ajaa huippunopeudella: ei vaeltelua, tasainen kyyti, tasainen tuuliääni, ei moottoriääntä, rengasmelu alkoi peittymään kasvaneen tuuliäänen ansiosta, jousitus vaimensi isot heitot hyvin. Lämä tiskissä täydellä akulla pääsisi noin 170 km.

Kotona SOC oli 41 % ja matka oli 130-140 km. Paluumatkalla oli siis motaria paahtaen kulunut 58 % vs. 40 % hissutellen ja 10 km lyhyempää reittiä. Motarilla tosin oli pitkät pätkät satasta ja lisäksi mökkimatkalla on paljon muutakin kuin motaria. Paluumatkan keskari oli siksi paahdosta huolimatta vain 87 km/h. Hämeen pitkät hiekkatiet.

Kävin auton tyhjentämisen jälkeen Lidlissä lataamassa puolessa tunnissa 80 %:iin, jolloin varaus oli sama kuin ennen lähtölatausta Prismassa. Autolla on nyt ajettu yli 1300 km ja energiakulut ovat koko matkalta sen 2 €, mitä tuli mökin seinästä ladattua. Kotona ei ole tarvetta latausmahdollisuuteen, koska keskeisellä paikalla Espoossa asuen 10 tkm/a tarpeet täyttyvät jo pelkistä asiointilatauksista.

Lyhyesti: Mii toimi tälläkin reissulla oikein hyvin ja sillä oli hauska kurvailla sora-/mutkateillä. Kerran irtosi tassut tiestä, kun tahallaan painoin tutusta kummusta yli.
 

Liitteet

  • mökkiMii1.jpg
    mökkiMii1.jpg
    265,6 KB · Luettu: 129
  • mökkiMii2.jpg
    mökkiMii2.jpg
    207,5 KB · Luettu: 135
  • mökkiMii3.jpg
    mökkiMii3.jpg
    277,3 KB · Luettu: 139
  • mökkiMii4.jpg
    mökkiMii4.jpg
    168,4 KB · Luettu: 153
  • mökkiMii5.jpg
    mökkiMii5.jpg
    160,4 KB · Luettu: 150
Meillä olisi miin nouto huomenna edessä. Pitäisi ruveta perehtymään hieman näihin sähköautoilun saloihin. Onkos jossain olemassa sellaista sähköautoilijan tietopakettia mistä löytyisi tietoa muunmuassa latausvaihtoehdoista, miten niissä hoidetaan maksut jne? Joihinkin ilmeisesti pitää rfid tägejä tilailla ja toisissa toimii luurilla autentikoimalla. Meillä yleisin latauspaikka on varmaankin tuo kotitalli, mutta eiköhän tuolla kaikki kauppareissut jatkossa tullaan hoitamaan.
 
Ei ollut ensimmäinen kerta kun tuon miin mökkireissutekstissä luin kehuttavan että lähes pelkästään ilmaisella sähköllä päästellään ajamaan. Jäin miettimään, että olenko tässä suhteessa poikkeava, vai mikä on, kun minusta yksi sähköauton hyvistä puolista on nimenomaan se, ettei sitä tarvitse ”erikseen” tankata, vaan kotona kytkee töpseliin ja seuraavana päivänä voi taas ajella, tietty jos matkalla on pakko ladata niin on, mutta en alun kokeilujen jälkeen ole kyllä kertaakaan esim kaupoilla ladannut. Saavutettava taloudellinen hyötykin lienee niin pieni, että jos sen antaa ohjata käyttäytymistään niin arjessa on vähintään yksi ongelma lisää. En tarkoittanut mitään pahaa Tommia, tai ketään muutakaan kohtaan, lähinnä kiinnostaa tämä ilmiö. Heitä jotka lataa esim Lidlin ilmaispaikoilla asioimatta kyseisessä puljussa, tai odottaen autossa että lataus valmistuu, kun on suklaapatukka näön vuoksi ostettu, heille vähän pahaa.
 
Ei ollut ensimmäinen kerta kun tuon miin mökkireissutekstissä luin kehuttavan että lähes pelkästään ilmaisella sähköllä päästellään ajamaan. Jäin miettimään, että olenko tässä suhteessa poikkeava, vai mikä on, kun minusta yksi sähköauton hyvistä puolista on nimenomaan se, ettei sitä tarvitse ”erikseen” tankata, vaan kotona kytkee töpseliin ja seuraavana päivänä voi taas ajella, tietty jos matkalla on pakko ladata niin on, mutta en alun kokeilujen jälkeen ole kyllä kertaakaan esim kaupoilla ladannut. Saavutettava taloudellinen hyötykin lienee niin pieni, että jos sen antaa ohjata käyttäytymistään niin arjessa on vähintään yksi ongelma lisää. En tarkoittanut mitään pahaa Tommia, tai ketään muutakaan kohtaan, lähinnä kiinnostaa tämä ilmiö. Heitä jotka lataa esim Lidlin ilmaispaikoilla asioimatta kyseisessä puljussa, tai odottaen autossa että lataus valmistuu, kun on suklaapatukka näön vuoksi ostettu, heille vähän pahaa.
Sähköautoilu olisi kyllä todella perseestä, jos joutuisi vaan asioidessa lataamaan eikä kotona ole mahdollisuutta lataamiselle. Se lisäksi ajaa myös tähän, että mennään sinne Lidliin istumaan autoon, kun seuraavana päivänä pitää lähteä pidemmälle reissulle. Oma lähi-Lidl on lähes aina täynnä näitä lataajia, jotka näpräävät kännykkäänsä autossa istuen tai lähtevät lenkille, kun auto on laitettu lataukseen.
 
On kyllä upeaa Mii-hehkutusta :rofl2:

- 250l tavaratilaan saa 250l tavaraa kun oikein survoo
- alustan saa pohjaamaan vajaasti kuormattuna
- motarinopeudella ei pääse helsingistä tampereelle
- normaali motarinopeus on myös huippunopeus

Toki omassa luokassaan ja autolle sopivaan käyttöön varmasti mukavaa ja kustannustehokasta autoilua :tup:
 
Autolla on nyt ajettu yli 1300 km ja energiakulut ovat koko matkalta sen 2 €, mitä tuli mökin seinästä ladattua. Kotona ei ole tarvetta latausmahdollisuuteen

Siis olet käytännössä aina ladannut autoasi lidl:ssä tai lidleissä?? O_o

Meillä olisi miin nouto huomenna edessä. Pitäisi ruveta perehtymään hieman näihin sähköautoilun saloihin. Onkos jossain olemassa sellaista sähköautoilijan tietopakettia mistä löytyisi tietoa muunmuassa latausvaihtoehdoista, miten niissä hoidetaan maksut jne? Joihinkin ilmeisesti pitää rfid tägejä tilailla ja toisissa toimii luurilla autentikoimalla. Meillä yleisin latauspaikka on varmaankin tuo kotitalli, mutta eiköhän tuolla kaikki kauppareissut jatkossa tullaan hoitamaan.

Nyt on pakko ihmetellä tätäkin, olet autoasi odottanut ainakin puoli vuotta ja etkä ole kerennyt ottaa asioista selvää?? O_o
 
Onko kellään kokemusta vaihtamisesta kaasuautosta->sähköautoon?
Nykyinen auto on ´18 -mallin farmi-Astra CNG ja sillä 94tkm tankkauslaskennan mukaan ajokustannukset ovat 5.36e/100km.
Nyt on aika tullut miettiää seuraavaa siirtoa, työkilometrit vähenevät(60tkm-> 30tkm) ja lapsia ei enää kotona asu joten jotain muuta kuin farmia tekee mieli.
Nissan Leafin uusimman kokeilin ja kuskin istuin tuntui niin huonolta etten edes koeajolle lähtenyt(Astrassa on AGR-istuimet).
Erehdyin koeistumaan samassa liikkeessä olevaa 2014-mallista Teslan Model S:ää ja se tuntui heti siltä kuin olisi kotiin tullut. Hinta on toki täysin eri luokkaa kuin Leafilla mutta mielenkiinto heräsi heti.

Netistä löytyy paljon laskureita ja kokemuksia Teslan käyttökustannuksista, varioiden parista eurosta viiteen euroon /100km, en oikein tiedä mitä uskoa.
Onko siis kellään ehtaa ja konkreettista kokemusta aiheesta?
Plussana vielä se jos asuu Carunan alueella jolloin sähkönsiirron hinta on valmiiksi jo järjetön..

Meillä kustannukset toistaiseksi noin 1,87 kotona ladaten per 100km , reissuista sit ilmaiset superit. Muita kuluja normi auton tapaan renkaat , vakuutus (800e vuosi sis kaiken ) Ja vero 250e noin vuosi. Model S 12/2015 vuoden 85D ja Carunan verkko.
Laita vaikka privaa jos on kysymyksiä.

-edit- nyt Kuusamo - Naantali kesäloma reissua tehdään täällä. Range ollu 450km (Melkeen 500km tulis jos ajaa ihan tyhjäksi. Nyt 10% ollu laturille tullessa. Nopeus vähä rajoitusten päälle ajettu vakkarilla +5km/h .
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pakko ihmetellä tätäkin, olet autoasi odottanut ainakin puoli vuotta ja etkä ole kerennyt ottaa asioista selvää?? o_O

Tässähän sitä ollaan selvä ottamassa. En ole nähnyt tarpeelliseksi miettiä sähköauton latauksia puoli vuotta etukäteen kun olemme polttiksilla ajelleet. Ekat lataukset hoituu joka tapauksessa kotosalla. Meneekö/menikö sulla puoli vuotta selvittää lataushommat? Ymmärrettävästi latureissa on vielä käynnissä melko villi länsi. Hinnat ja maksutavat vaihtelee vielä melkoisesti.
 
Tässähän sitä ollaan selvä ottamassa. En ole nähnyt tarpeelliseksi miettiä sähköauton latauksia puoli vuotta etukäteen kun olemme polttiksilla ajelleet. Ekat lataukset hoituu joka tapauksessa kotosalla. Meneekö/menikö sulla puoli vuotta selvittää lataushommat? Ymmärrettävästi latureissa on vielä käynnissä melko villi länsi. Hinnat ja maksutavat vaihtelee vielä melkoisesti.

mie lataan teslan kotona , yön yli töpselistä aina. päivän 60-100km ajot hoituu hyvin ja en edes lataa täydellä teholla. 13A riitää enempi ku huvin, jos kiirus niin sit 3 vaiheesta kotona nopeampaan.Riippuen miten liikut niin K-lataus tägi kannataa hommailla ja siihen Fortumin C&ad kaveriksi. Noilla pärjää. Pluggit cloud myös jees olla. Nuo saa kaikki ilman niin muutaku tilailee netistä. Meillä teslan keskilokerossa yhdessä nauhassa kaikki niin ei tarvi murehtia
 
Kahden viimeisen välillä on niin pieni ero, että molemmat eivät käytännössä voi pitää paikkaansa.
Eivät ne pidäkään. Tuo oli hyvin epätieteellinen kokeilu mökkireissun ohessa. Eilinen viesti paisui kuin pullataikina, niin en jaksanut silloin tarkentaa sen enempää.

Massaa oli 1400 kg ja sivutuuli 2-4 m/s. Hyötysuhde akusta pyörille maks. 0,8.

100 km/h todellinen:
Alamäkeä 32 m -> 440 kJ väheni pot.energia. Ilman tuota apua akusta olisi pitänyt ottaa 550 kJ enemmän. Nyt akusta otettiin 12,7 * 1000 / 100 * 25 km * 3600 = 11 430 kJ. Korkeuseron vaikutus korjattuna kulutus olisi ollut (11 430 + 550) / 11 430 * 12,7 = 13,3 kWh/100 km.

119 tod. (vain karvan alle 120, koska hidas ohittaja edessä pudotti lopussa keskarin, enkä ehtinyt enää paikata):
Alamäkeä 13 m -> 179 kJ. Akusta siis 223 kJ enemmän. Nyt otettiin 9 450 kJ, kun ilman mäen apua olisi otettu 9 673 kJ, jolloin korjattu kulutus olisi 17,9 kWh/100 km.

130 tod:
Suora laskee 79 metristä 76:een, mutta otin mielestäni sen lisäksi pari metriä ennakkoa, eli yhteensä alamäkeä noin 5 m -> 69 kJ, eli akku pääsi 86 kJ tasamaata helpommalla. Tämän vaikutus 3 km:n pätkällä 18,5 kulutuksella olisi 19,3 kWh/100 km.

Mäet huomioituna näyttäisi tältä:
100 km/h 13,3
119 17,9
130 19,3

Hiukan parani, mutta ei edelleenkään käy järkeen. Puuttuva palanen on 130-testissä ohituskaistalla edessä siestaa viettänyt valkoinen Fiesta. Pystyin ajamaan jarruttamatta, mutta valitettavasti peesi parani koko ajan loppua kohti. Tuo kolmen kilometrin testi oli niin lyhyt (83 s), että loppuosan peesi saattoi vaikuttaa arvioni mukaan pätkän keskikulutukseen jopa -1 kWh/100 km.

Mäet ja Fiesta huomioituna:
100, 13,3
110, 15,5 (13,3 ja 17,9 puoliväli pyöristetty 0,1 alas)
119, 17,9
130, 20,3

On aika hankalaa ajaa kunnon testiä liikenteen seassa arkena klo 16-17. Sekin vielä, että ei ole mahdollisuutta uusintayritykseen, kun kotiin piti päästä.


@dena @pokkus @Makro16
Asiointilatauksen riittävyyteen/helppouteen vaikuttaa kaksi asiaa (sen lisäksi, että niitä latauspaikkoja pitää olla lähikaupoissa ja lähellä).
1. Paljonko ajokilometrejä saat esim. 30 minuutissa
2. Ajosuorite vuodessa

Omat vastaukseni:
1. 120 km/30 min, kun lasken 1333 km:n toteutuneella 10,8 keskikulutuksella ja 26 kW:n latausteholla
2. 10 tkm/a -> 200 km/vk -> akussa piisaa puhtia, kunhan lataan 200 / 120 * 30 min = 50 min, eli 2 * 25 min asiointia per viikko

Jos jollain on esim. 1,8 tn painava hitaasti latautuva hybridi, niin siihen ei 30 min asioinnin aikana juuri kymmentä kilometriä enempää heru, ja siitäkin vähästä iso osa kuluu edestakaiseen kauppamatkaan -> ei välttämättä maksa vaivaa kytkeä piuhaa. Mii sai eilisen 31 minuutin kauppareissun aikana rangea lisää 146 km -> todellakin maksaa vaivan.
Jos lisäksi ajaa enemmän kuin 10 tkm, niin selvähän se on, ettei ilman koti-/työpaikkalatausta paljoa säästetä bensaa.
Esim. minun 2 * 25 min/vk antaisi 16 A:n hybridille (Optima?) 2x kauppamatkat vähennettynä enintään 10 km nettoa akkuun/vk = 500 km/a. Sitten jos haluaisi ajaa asiointisähköllä 20 tkm/a, niin pitäisi tehdä 80 * 25 min kauppareissua/vk! Teinköhän laskuvirheen, kun tuli niin suuri määrä? Miten on, paljonko hybrideillä nykyään saa kilsoja puolessa tunnissa? Aivan uusimmat mersut ehkä ovat jo melko nopeita latautumaan, mutta ne ovat selvästi Miitä raskaampia autoja, joten kilsoja ei tule akkuun niin paljoa asioinnin aikana.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200616-183228.png
    Screenshot_20200616-183228.png
    89,1 KB · Luettu: 30
Mun mielestä ladatuilla kilsoilla ei ole pätkän vertaa merkitystä (oletuksella että range ei ole anyway loppumassa), vaan ainoastaan säästelyllä rahalla ja kätevyydellä.
Ne ladatut kilsat per normaali kauppareissu ovat juuri sitä kätevyyttä. Kun ajoa on 10 tkm/a, niin 146 km:ä kauppareissun aikana tarkoittaa 69:ää kauppareissua (a 31 min) vuodessa, jotta pärjäisi pelkällä maksuttomalla asiointisähköllä. Jos ladattuja kilsoja tulisi asioinnin aikana vain puolinopeudella, niin asiointikertoja pitäisi olla tuplamäärä/a. Jossain menee raja, jonka jälkeen normaali asiointi ei enää riitä vuotuisen energiantarpeen täyttämiseen. Silloin jotkut alkavat venyttää auton ehdoilla asioinnin kestoa -> ei hyvä. Parempi vaihtoehto on siinä tilanteessa järjestää kotilatausmahdollisuus.

Et taidakaan puhua samasta asiasta mistä minä puhun, eli että yli akullisen vieviä matkoja lukuunottamatta kaikki sähkö ladataan asiointien yhteydessä? Minun tapauksessa ladatuilla kilsoilla todellakin on merkitystä, koska täyssähkö ja en lataa kotona. Rangenkin olisi arjessa hyvä pysyä välillä 40-80 %, niin silloin auto on aina liki valmis pidempäänkin reissuun.

Mielestäsi säästetyllä rahalla ja kätevyydellä on merkitystä.

Raha:
Riittävän nopeasti kilsoja lataavalla autolla voi pärjätä pitkiä reissuja lukuunottamatta koko vuoden ajot maksuttomalla asiointisähköllä.

Kätevyys:
On kätevämpää kytkeä auto piuhaan kauppareissun yhteydessä kaksi kertaa viikossa, kuin kytkeä piuha 7x viikossa kotona. Palkkioksi kätevyydestä saa vieläpä pienemmän sähkölaskun.
 
Tuon pelkän asiointilatauksen varassa oleminen on todella epäkäytännöllistä vaikka lataus kestäisi 5 minuuttia, koska silloin pitää aina lähteä sinne kauppaan lataamaan, jos tarve tulee. Oma aika ainakin on niin paljon arvokkaampaa kuin muutaman sentin säästö. Lisäksi talvella sen Miinkin rangen saa puolittaa eli lataamassa joutuu käymään tuplasti kertoja viikon aikana. Miinkin lataus on kuitenkin todella hidas vaikka pikalaturilla pääsee lataamaan.
 
Kätevyys:
On kätevämpää kytkeä auto piuhaan kauppareissun yhteydessä kaksi kertaa viikossa, kuin kytkeä piuha 7x viikossa kotona. Palkkioksi kätevyydestä saa vieläpä pienemmän sähkölaskun.
Varmaan trollaat mutta kaapelin kytkee 100x mieluummin kotona kuin kertaakaan kaupan pihassa. Ja sitten kun se kaupan laturi on rikki tai sille on jonoa niin mitäs sitten tehdään. Sentinvenyttäjä toki jää jonottamaan oma vuoroaan tunniksi tai lähtee metsästämään toista ilmaista laturia. Kätevää!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 840
Viestejä
4 479 648
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom