Kahden viimeisen välillä on niin pieni ero, että molemmat eivät käytännössä voi pitää paikkaansa.
Eivät ne pidäkään. Tuo oli hyvin epätieteellinen kokeilu mökkireissun ohessa. Eilinen viesti paisui kuin pullataikina, niin en jaksanut silloin tarkentaa sen enempää.
Massaa oli 1400 kg ja sivutuuli 2-4 m/s. Hyötysuhde akusta pyörille maks. 0,8.
100 km/h todellinen:
Alamäkeä 32 m -> 440 kJ väheni pot.energia. Ilman tuota apua akusta olisi pitänyt ottaa 550 kJ enemmän. Nyt akusta otettiin 12,7 * 1000 / 100 * 25 km * 3600 = 11 430 kJ. Korkeuseron vaikutus korjattuna kulutus olisi ollut (11 430 + 550) / 11 430 * 12,7 = 13,3 kWh/100 km.
119 tod. (vain karvan alle 120, koska hidas ohittaja edessä pudotti lopussa keskarin, enkä ehtinyt enää paikata):
Alamäkeä 13 m -> 179 kJ. Akusta siis 223 kJ enemmän. Nyt otettiin 9 450 kJ, kun ilman mäen apua olisi otettu 9 673 kJ, jolloin korjattu kulutus olisi 17,9 kWh/100 km.
130 tod:
Suora laskee 79 metristä 76:een, mutta otin mielestäni sen lisäksi pari metriä ennakkoa, eli yhteensä alamäkeä noin 5 m -> 69 kJ, eli akku pääsi 86 kJ tasamaata helpommalla. Tämän vaikutus 3 km:n pätkällä 18,5 kulutuksella olisi 19,3 kWh/100 km.
Mäet huomioituna näyttäisi tältä:
100 km/h 13,3
119 17,9
130 19,3
Hiukan parani, mutta ei edelleenkään käy järkeen. Puuttuva palanen on 130-testissä ohituskaistalla edessä siestaa viettänyt valkoinen Fiesta. Pystyin ajamaan jarruttamatta, mutta valitettavasti peesi parani koko ajan loppua kohti. Tuo kolmen kilometrin testi oli niin lyhyt (83 s), että loppuosan peesi saattoi vaikuttaa arvioni mukaan pätkän keskikulutukseen jopa -1 kWh/100 km.
Mäet ja Fiesta huomioituna:
100, 13,3
110, 15,5 (13,3 ja 17,9 puoliväli pyöristetty 0,1 alas)
119, 17,9
130, 20,3
On aika hankalaa ajaa kunnon testiä liikenteen seassa arkena klo 16-17. Sekin vielä, että ei ole mahdollisuutta uusintayritykseen, kun kotiin piti päästä.
@dena @pokkus @Makro16
Asiointilatauksen riittävyyteen/helppouteen vaikuttaa kaksi asiaa (sen lisäksi, että niitä latauspaikkoja pitää olla lähikaupoissa ja lähellä).
1. Paljonko ajokilometrejä saat esim. 30 minuutissa
2. Ajosuorite vuodessa
Omat vastaukseni:
1. 120 km/30 min, kun lasken 1333 km:n toteutuneella 10,8 keskikulutuksella ja 26 kW:n latausteholla
2. 10 tkm/a -> 200 km/vk -> akussa piisaa puhtia, kunhan lataan 200 / 120 * 30 min = 50 min, eli 2 * 25 min asiointia per viikko
Jos jollain on esim. 1,8 tn painava hitaasti latautuva hybridi, niin siihen ei 30 min asioinnin aikana juuri kymmentä kilometriä enempää heru, ja siitäkin vähästä iso osa kuluu edestakaiseen kauppamatkaan -> ei välttämättä maksa vaivaa kytkeä piuhaa. Mii sai eilisen 31 minuutin kauppareissun aikana rangea lisää 146 km -> todellakin maksaa vaivan.
Jos lisäksi ajaa enemmän kuin 10 tkm, niin selvähän se on, ettei ilman koti-/työpaikkalatausta paljoa säästetä bensaa.
Esim. minun 2 * 25 min/vk antaisi 16 A:n hybridille (Optima?) 2x kauppamatkat vähennettynä enintään 10 km nettoa akkuun/vk = 500 km/a. Sitten jos haluaisi ajaa asiointisähköllä 20 tkm/a, niin pitäisi tehdä 80 * 25 min kauppareissua/vk! Teinköhän laskuvirheen, kun tuli niin suuri määrä? Miten on, paljonko hybrideillä nykyään saa kilsoja puolessa tunnissa? Aivan uusimmat mersut ehkä ovat jo melko nopeita latautumaan, mutta ne ovat selvästi Miitä raskaampia autoja, joten kilsoja ei tule akkuun niin paljoa asioinnin aikana.