Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisaalta on paljon sisätilaa ja varusteita "pieneen" hintaan. Lämmitys lohkolämmittimellä ja sisätilan pistokkeen kautta.Plugariksi laimea suorituskyky ja lämmitys polttomoottorilla![]()
Lämmityksen puute on heikkous, mutta plugari ja kova suorituskyky eivät edelleenkään oikein sovi yhteen. Jos sitä suorituskykyä haluaa kokoajan ulosmitata niin eipä siitä plugarista saa sitä parasta hyötyä irti, kun bensaa palaa. Optima on kuitenkin niitä harvoja plugareita joilla voi päästä siihen luvattuun rangeen. Paljon naurettavampaa on niiden suorituskykyisempien plugarien range, kun hyvä että päästään puolet luvatusta.Plugariksi laimea suorituskyky ja lämmitys polttomoottorilla![]()
Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.Olen hämmentynyt siitä, kuinka vähän Kia Optima (Sportswagon) PHEV autoja näkyy liikenteessä. Hintaan nähden hämmentävän hyvä kokonaisuus.
Ainakin VAG-konsernin tuotteissa, lämmitys ja jäähdytys. Siis joko akusta tai verkkovirralla jos auto on piuhan päässä. Ei tarvita mitään sisätilan pistokkeita.Vai onko useassakin plugarissa sisätilojen lämmitys ajoakusta?
On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.Miten tuo Volvon T8, onko porukalla käytännön kokemusta? 60-sarjasta kyllä voisi jotain mallia harkita. Mahtaako tuolla päästä kuinka hyvin sähköllä maantietä kun työmatka 18km suunta. Rajoitus lähinnä 80.
No mikä kenenkin mielestä on paras hyöty. 400-heppanen plugari on varsin hauska ajettava, kun lähtee viivalta kuin hauki rannasta ja jaksaa silti ajaa pitkiä siivuja lyhyillä tankkauksilla. Pisaralla pisimmälle kuskit on aina ollut oma luokkansa ja on edelleen.
Optimassa tais olla pirun hyvä kantama sähköllä jos oikein muistan.
Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.
* Mielikuvia ja yleistyksiä. Volkkari on asemoitu konsernissa heti premiumin alle. Kiaa on myyty halvalla hinnalla, mutta hyviä autoja ovat.
On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.
Lämmitys hoituu polttoainelämmittimellä eli sähkövastuksia ei ole. Kuluttaa 0.5l tunnissa suunnilleen.
Tuossa se juuri on, että kun on se 400 heppainen plugari niin yllättävän monelle se polttomoottorin päälle pärähdys joka kerta aiheuttaa pienen inhoreaktion ja sitä pyrkii välttämään viimeiseen asti. Ne hepat ja siis useimmiten käyttämättä ja autoa ajetaan vain sillä heikommalla sähkömoottorilla. Täyssähkö onkin tässä mielessä paljon parempi kun ei tarvitse miettiä vastaavaa.
Optiman luvattu kantama on reilu 60km ja siihen voi ihan oikeasti päästä. Siinä ruotsalaistestissä se oli lähes ainoa auto, joka pääsi lähelle lupaamaansa rangea, kun eurooppalaismerkit jäi hyvin kauas tästä.
Totta toki, että korealaiset on aika korkealla järkiautokategoriassa. Passatin akkutakuu on 8v/160tkm, eli ainakin siinä on OK turva.Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.
No höpö höpö. Jos Optimalla pääsee 60km niin kyllä samoissa olosuhteissa Passatilla pääsee 50km. Ei se ero nyt mitään tuplat ole.Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä.
Lämmityksen puute on heikkous, mutta plugari ja kova suorituskyky eivät edelleenkään oikein sovi yhteen. Jos sitä suorituskykyä haluaa kokoajan ulosmitata niin eipä siitä plugarista saa sitä parasta hyötyä irti, kun bensaa palaa. Optima on kuitenkin niitä harvoja plugareita joilla voi päästä siihen luvattuun rangeen. Paljon naurettavampaa on niiden suorituskykyisempien plugarien range, kun hyvä että päästään puolet luvatusta.
Miten esim. Kia Optima PHEV hybridissä pidetään huoli, että 12V akku latautuu riittävästi, jos polttomoottorin laturi ei juuri pyöri? Latautuuko 12V myös suurjänniteakkua ladatessa seinästä?
Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.
* Mielikuvia ja yleistyksiä. Volkkari on asemoitu konsernissa heti premiumin alle. Kiaa on myyty halvalla hinnalla, mutta hyviä autoja ovat.
Onko olemassa latausasemaa, joka osaa ladata akut ajastettuna siten, että akut ovat täynnä vasta haluttuun kellonaikaan? Eli ideana, että jos työmatkalle lähdetään joka aamu klo 7:30 niin lataus valmistuu vasta klo 7:30 riippumatta akun varaustasosta laturiin kytketessä.
Näin ollen talvikeleillä akkujen lämpeäminen ladatessa tulisi hyödynnettyä liikkeellelähdössä. Normaalilla kellokytkimellä tämä ei onnistu, koska harvoin akku on 0 % lataukseen yöksi laitettaessa.
En ymmärrä tämän käytännön merkitystä.DC-DC konvertteri siellä on ainakin Ioniqissa myös töpselittömän hybridissä.
Minulle ainakin plugarissa range tarkoittaa sitä, kuinka pitkälle autolla pääsee ilman polttomoottorin käynnistymistä. Kuinkas pitkälle Optima kulkee käynnistämättä polttista, ellei nyt sitten satu olemaan juuri sellainen 18-20 asteen keli, jolloin ei tarvitse lämmitystä eikä jäähdytystä?Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.
En ymmärrä tämän käytännön merkitystä.
Jos asennuttaisit lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen niin asentaisitko samalla myös akulle Defan laturin samaan sarjaan?
Aika turha lisäillä mitään latureita kun suujänniteakku tarjoaa sähköä aika pitkään. Riittää että saadaan suojareleet kytkettyä sillä 12V akun varauksella.
Pk-seudulla itse olen ajanut useasti sen luvatun 60km.Minulle ainakin plugarissa range tarkoittaa sitä, kuinka pitkälle autolla pääsee ilman polttomoottorin käynnistymistä. Kuinkas pitkälle Optima kulkee käynnistämättä polttista, ellei nyt sitten satu olemaan juuri sellainen 18-20 asteen keli, jolloin ei tarvitse lämmitystä eikä jäähdytystä?
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.No höpö höpö. Jos Optimalla pääsee 60km niin kyllä samoissa olosuhteissa Passatilla pääsee 50km. Ei se ero nyt mitään tuplat ole.
Kyllä se range ilman jäähdytystä tai lämmitystä alle 50km taitaa käytännössä jäädä Passatilla, mutta ei montaa kilometria. Eikä varsinkaan alle 40km.Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.
No tuon testin mukaan näin. Mutta kirjoitit tuossa viestissä mitä lainasin, että ero olisi kaksinkertainen Optiman hyväksi, mitä se ei todellakaan ole.Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.
Jos on joku toinen testi olemassa missä näitä on vertailtu niin kiinnostaa toki. Tuossa kuitenkin on testattu kyseiset autot täysin samoissa olosuhteissa täysin samalla ajoreitillä eli vertailtavuus on hyvä. Näitä omia ajoreittejä omissa sääolosuhteissa ei voi verrata oikein mihinkään muuhun autoon kun muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa. Myös TM:n talviteisteissä nuo korealaiset ovat pärjänneet hyvin luvatun rangen osalta eli ei se mistään ilmasta temmattu juttu ole.No tuon testin mukaan näin. Mutta kirjoitit tuossa viestissä mitä lainasin, että ero olisi kaksinkertainen Optiman hyväksi, mitä se ei todellakaan ole.
Lisäksi tuossa ei mainita missä asennossa autojen ilmastointi oli. 11 asteen ulkolämpötila antaa olettaa, että lämmitys oli päällä, jolloin on ihan selvää, että täysin sähköisesti toimivat menettävät rangea.
Olen itse ajanut Passatilla yli 40km (Järvenpää-Leppävaara) pelkällä sähköllä ja rangea jäi vielä 5km. Tuossa oli pitkän matkaa motaria 110km/h nopeudella kun en yrittänyt mitenkään pihistellä. 50km pääsee ihan varmasti kun lämmitystä ei tarvitse ja nopeudet pysyy maltillisina.
Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.Jos on joku toinen testi olemassa missä näitä on vertailtu niin kiinnostaa toki. Tuossa kuitenkin on testattu kyseiset autot täysin samoissa olosuhteissa täysin samalla ajoreitillä eli vertailtavuus on hyvä. Näitä omia ajoreittejä omissa sääolosuhteissa ei voi verrata oikein mihinkään muuhun autoon kun muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa. Myös TM:n talviteisteissä nuo korealaiset ovat pärjänneet hyvin luvatun rangen osalta eli ei se mistään ilmasta temmattu juttu ole.
Jos on joku toinen testi olemassa missä näitä on vertailtu niin kiinnostaa toki.
Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.
Jos lähdetään oikein saivartelemaan, niin Optimallahan ei taida talvella päästä edes 10km pelkällä sähköllä jos haluaa pitää ikkunat huurteettomina.![]()
Älä oleta, testissä ei mainita mitään miten lämmitystä on käytetty, mutta noissa olosuhteissa sitä lämmitystä ei luultavasti ole tarvittu ollenkaan, koska lähdetty lämpimästä tallista ja oli aurinkoinen sää. Vertailtavuus on silti moninkertaisesti parempi kuin jonkun omat ajokokemuksien vertailu toisiin.Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.
Jos lähdetään oikein saivartelemaan, niin Optimallahan ei taida talvella päästä edes 10km pelkällä sähköllä jos haluaa pitää ikkunat huurteettomina.![]()
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.
![]()
Så långt kommer tio laddhybrider på el
I Teknikens Värld nummer 22/2017 testar vi tio intressanta laddhybrider. Vi testar bilarnas respektive räckvidd på el. Så här långt kommer de på en laddning.teknikensvarld.se
Hauskaa, että vuosi sitten ihan samaa asiaa et uskonut.
Pakkasilla? Itse toivon, että lohkolämmitin ainakin lyhentää aikaa, minkä polttomoottori on päällä pakkasilla.Kyllä Optimallakin pääsee pelkästään sähköllä. Itse ajoin usein 35km työmatkaa pelkällä sähköllä.
Mystisesti sähköä lämmitykseen käyttäviltä autoilta laski range, mutta polttoainetta lämmitykseen käyttävältä mallilta ei? On kyllä hankala kuvitella mistä sitä eroa olisi voinut tulla.Älä oleta, testissä ei mainita mitään miten lämmitystä on käytetty, mutta noissa olosuhteissa sitä lämmitystä ei luultavasti ole tarvittu ollenkaan, koska lähdetty lämpimästä tallista ja oli aurinkoinen sää.
Itse toivon, että lohkolämmitin ainakin lyhentää aikaa, minkä polttomoottori on päällä pakkasilla.
Niin tai ehkäpä se ero johtuu vaan aivan liian optimistisista ilmoitetuista range spekseistä. Onneksi VAG:lla ei olekaan kokemusta noista päästöhuijauksista...Mystisesti sähköä lämmitykseen käyttäviltä autoilta laski range, mutta polttoainetta lämmitykseen käyttävältä mallilta ei? On kyllä hankala kuvitella mistä sitä eroa olisi voinut tulla.
Eihän tuohon tarvitse kuin Satmaticin boksin josta löytyy molemmat. Voi ladata autoa ja/tai lämmittää sitä. Ei taloyhtiö voi kieltää lämmitystä jos sitä muutkin saavat käyttää.Auttaa varmasti hieman. Talonyhtiö ei välttämättä hyväksy tuollaista ratkaisua, jos on lupa ladata 1x8A ja teet jonkun haaroitusvirityksen yhdestä pistorasiasta.
Toimiiko Volvossa polttoainelämmitys sähköajossa? Pakkasilla aivan ehdoton rangen kasvatukseen akun lämmitykseen. VW lämmittää vain paikallaan. Joten aina pitää esilämmittää pakkasilla jos meinaa sähköllä ajella.On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.
Lämmitys hoituu polttoainelämmittimellä eli sähkövastuksia ei ole. Kuluttaa 0.5l tunnissa suunnilleen.
Eihän tuohon tarvitse kuin Satmaticin boksin josta löytyy molemmat. Voi ladata autoa ja/tai lämmittää sitä. Ei taloyhtiö voi kieltää lämmitystä jos sitä muutkin saavat käyttää.
Toimii.(vai oliko kyse hybridiakun lämmityksestä?)T8 ei enää sähkövastuksia, vanhemmassa D6 mallissa, joka itselläni myös sähkövastukset. Mukavaa talvella, kun lämmintä tulee 20-30sek päästä käynnistyksestä.Toimiiko Volvossa polttoainelämmitys sähköajossa? Pakkasilla aivan ehdoton rangen kasvatukseen akun lämmitykseen. VW lämmittää vain paikallaan. Joten aina pitää esilämmittää pakkasilla jos meinaa sähköllä ajella.
Olen käyttänyt nyt kesällä bemarissa ajastettua viilennystä iltapäivisin töistä lähdön aikaan. Syö kyllä perhanasti virtaa, ei jaksa se normitöpselilaturi 1,8kW laturi pitää latausta samaan aikaan yllä. Auto illmoittaa että latauskapasiteetti ei riitä ja että viilennys vaikuttaa rangeen, ja niin se tekee - normaalisti 38-42km range, viilennyksen jälkeen 30-32km. Mukavaa se kyllä on on kun autossa on helteelläkin viileä heti kun istuu sisälle vaikka parkkipaikka on auringossa.
Olen käyttänyt nyt kesällä bemarissa ajastettua viilennystä iltapäivisin töistä lähdön aikaan. Syö kyllä perhanasti virtaa, ei jaksa se normitöpselilaturi 1,8kW laturi pitää latausta samaan aikaan yllä. Auto illmoittaa että latauskapasiteetti ei riitä ja että viilennys vaikuttaa rangeen, ja niin se tekee - normaalisti 38-42km range, viilennyksen jälkeen 30-32km. Mukavaa se kyllä on on kun autossa on helteelläkin viileä heti kun istuu sisälle vaikka parkkipaikka on auringossa.
Uskaltaako tässä ketjussa edes kysyä, että odottaako muut Dacian Spring sähköautoa? Itseä ei haittaa vaikka nopeus olisi rajoitettu 105km/h. Motarille ei ole ikinä tarkoitus mennä. En ole koskaan omistanut autoa (Okei. Ostin meidän perheen auton, mutta jos omat autoilut laskee, niin on tullut hintaa n. 100e/km (jos hankintahinnan jakaa ajetuilla kilometreillä). Nykyisellään kuljen käytännössä polkupyörällä ja junalla, mutta noin menee työmatkoihin ihan helvetin pitkään. Ja haaveissa on oma auto, joka ei kuluttaisi juuri mitään. Päivässä kilometrejä tulee n. 60.
Dacia Springin hinta ei ole vielä tiedossa, mutta auton hinnan on arvioitu jäävän jopa 15 000 euron tuntumaan. Renault-version hinta Kiinassa on valtion tukien jälkeen noin 8 000 euroa. Viime vuonna myös Renaultin silloinen toimitusjohtaja Thierry Bollore kommentoi, että tavoitteena on tuoda Euroopan markkinoille alle 10 000 euron sähköauto.
Miten pitkään viilennys on päällä? Amperalla tuntuu jäähdytys toimivan jokseenkin täysin 10A latausvirralla. Luulisi että rangen tippuminen tulee aika suurelta osin siitä että auto ennakoi jäähdytystarpeen jatkuvan myös ajon aikana. Se kertoisi paljon jos näkisi akusta saadut kWh:t kun akku on tyhjä.