Tuon pelkän asiointilatauksen varassa oleminen on todella epäkäytännöllistä vaikka lataus kestäisi 5 minuuttia, koska silloin pitää aina lähteä sinne kauppaan lataamaan, jos tarve tulee. Oma aika ainakin on niin paljon arvokkaampaa kuin muutaman sentin säästö. Lisäksi talvella sen Miinkin rangen saa puolittaa eli lataamassa joutuu käymään tuplasti kertoja viikon aikana. Miinkin lataus on kuitenkin todella hidas vaikka pikalaturilla pääsee lataamaan.
Onko sinulla omaa kokemusta tuosta epäkäytännöllisyydestä? Miksi sinne kauppaan pitäisi aina lähteä, jos tarve tulee? Ja mikä se tarve on, puhutko nyt plugarista vai täyssähköstä? Minulla SOC on arjessa keskimäärin 60 % (40-80 %). Kyllä sillä jo reissuun voi lähteä ihan suorilta (mökille 120-140 km vei ajotyylistä riippuen 40-58 %, ja täydentää matkan varrelta, jos matka on pitkä. Vielä pidemmälle pääsee ilman maksullista latausta tienpäällä, jos joskus käy (minä käyn) ihan luonnostaan kaupassa ostamassa ruuat mökille juuri ennen lähtöä tai vasta Tiiriön Lidlistä, jos jätskiä haluaa pakastimeen.
En nyt ihan näe, että miten se asiointipiuhan tökkääminen kallista aikaa veisi, kun muutenkin olin samaan kauppaan tulossa. Kerran olen nähnyt rikkinäisen laturin Mikkelän Lidlissä, mutta olin silloin potkulaudalla liikkeellä, niin ei haitannut minua. Olen ladannut vasta tusina kertaa, mutta kerron kyllä, jos tulee rikkinäisiä vastaan/varattuja ruutuja/muuten epäkäytännöllistä.
Talvi tulee muuttamaan tilannetta kulutuksen kasvun myötä. Silloin ladattuja kilsoja tulee hitaammin, mikä voi minulla mennä rajan yli, että nopeus ei enää riitä tarpeeseen. Funtsailen tilannetta kesän ja syksyn mittaan, että paljonko minulla on pelivaraa talvea ajatellen. Jos näyttää tiukalta, niin appiukolta saa sähköä 300 metrin päästä tai kaverin omakotitalosta 200 m päästä, kunnes kotilataus onnistuu (hall. puheenjohtajana olen jo sähkärin kanssa puhunut Satmaticeista). Talvella ajot tuppaavat aina vähenemään, kun ei ole uintia, porrasjuoksua, suunnistusta tai mökkeilyä. Siksi hitaampikin kilsojen virtaus akkuun saattaa riittää. Ei täällä etelässä kunnon pakkasiakaan meinaa näkyä.
Plugarilla en voisi kuvitellakaan pärjääväni pelkästään asiointisähköllä. Kilometrejä ei niissä kerry riittävästi asioinnin aikana. Lisäksi Malminkartanoon, Nuuksioon tai Pikkalaan ei voisi pienellä akulla lähteä noin vain vajaalla akulla, vaan pitäisi aina hakea täydennystä vaikkei olisi muuten asiointitarvetta. Se olisi erittäin epäkäytännöllistä ja aikaa vievää.
En tällä erää jaksa enempää turhaa vääntöä tästä kotilataamattomuudesta. Ihmisillä on erilaiset: asiointilatausmahdollisuudet, ajomäärät, kaasujalat, jäähdytystarpeet, latausnopeudet jne. Ei tämä kaikille autoilijoille sovi, eikä kaikille autoille.
Asiani oli näyttää esimerkkiä, että mökkireissutkin voivat tilojen puolesta onnistua (joku muistutti 250 litrasta, mutta mulla olikin hattuhylly napsautettu pystyasentoon, jolloin mahtuu enemmän). Lisäksi kerroin kulutuksesta hissutellen ja reippaammin ajaessa. Ennen perheet kulkivat C-Kadetteilla ja vastaavilla ja hyvin mahduttiin. Nykyään olen pihoilla havainnut joillakin olevan vaikeuksia hyödyntää autojensa tavaratiloja, kun vaivainen 200-300 litran kuorma ei meinaa sopia 500-600 litran konttiin. Ilmaa jätetään joka väliin.
@dena