Keskustelua hybridiautoista

Ei kyllä tosiaankaan ole kätevämpää ladata kaupoilla kuin kotona, jos hommaat himaan latauslaitteen joka valmiina odottaa auton paikalla niin se menee jo toisena päivänä ihan automaationa kun astut autosta pihalle. Jos taas aina alat kaivamaan piuhaa jostain paksin lattian alta, niin silloin joo lidl on parempi. Jos sopii että kysyn, jätät lataamatta kotona vapaaehtoisesti ? pystyisit halutessasi lataamaan kotona, mutta lasket asiointien määrää ja vuosikilometrejä sekä sen kuinka monta kilometriä saat asioinnilla, joo, ehkä tää on se kohta kun hyppään keskustelusta pois.

niin, se sun palkkiosi, kun lasket vuosijoulesi yhteen, niin huomaat että jos maksaisit koko vuoden 10tkm ajosi itse osana omaa sähkölaskuasi, se olisi jotain 150 - 200 euroa, rahaa toki sekin, mutta vuoden autoilusta kun puhutaan niin ei älyttömästi kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon pelkän asiointilatauksen varassa oleminen on todella epäkäytännöllistä vaikka lataus kestäisi 5 minuuttia, koska silloin pitää aina lähteä sinne kauppaan lataamaan, jos tarve tulee. Oma aika ainakin on niin paljon arvokkaampaa kuin muutaman sentin säästö. Lisäksi talvella sen Miinkin rangen saa puolittaa eli lataamassa joutuu käymään tuplasti kertoja viikon aikana. Miinkin lataus on kuitenkin todella hidas vaikka pikalaturilla pääsee lataamaan.
Onko sinulla omaa kokemusta tuosta epäkäytännöllisyydestä? Miksi sinne kauppaan pitäisi aina lähteä, jos tarve tulee? Ja mikä se tarve on, puhutko nyt plugarista vai täyssähköstä? Minulla SOC on arjessa keskimäärin 60 % (40-80 %). Kyllä sillä jo reissuun voi lähteä ihan suorilta (mökille 120-140 km vei ajotyylistä riippuen 40-58 %, ja täydentää matkan varrelta, jos matka on pitkä. Vielä pidemmälle pääsee ilman maksullista latausta tienpäällä, jos joskus käy (minä käyn) ihan luonnostaan kaupassa ostamassa ruuat mökille juuri ennen lähtöä tai vasta Tiiriön Lidlistä, jos jätskiä haluaa pakastimeen.

En nyt ihan näe, että miten se asiointipiuhan tökkääminen kallista aikaa veisi, kun muutenkin olin samaan kauppaan tulossa. Kerran olen nähnyt rikkinäisen laturin Mikkelän Lidlissä, mutta olin silloin potkulaudalla liikkeellä, niin ei haitannut minua. Olen ladannut vasta tusina kertaa, mutta kerron kyllä, jos tulee rikkinäisiä vastaan/varattuja ruutuja/muuten epäkäytännöllistä.

Talvi tulee muuttamaan tilannetta kulutuksen kasvun myötä. Silloin ladattuja kilsoja tulee hitaammin, mikä voi minulla mennä rajan yli, että nopeus ei enää riitä tarpeeseen. Funtsailen tilannetta kesän ja syksyn mittaan, että paljonko minulla on pelivaraa talvea ajatellen. Jos näyttää tiukalta, niin appiukolta saa sähköä 300 metrin päästä tai kaverin omakotitalosta 200 m päästä, kunnes kotilataus onnistuu (hall. puheenjohtajana olen jo sähkärin kanssa puhunut Satmaticeista). Talvella ajot tuppaavat aina vähenemään, kun ei ole uintia, porrasjuoksua, suunnistusta tai mökkeilyä. Siksi hitaampikin kilsojen virtaus akkuun saattaa riittää. Ei täällä etelässä kunnon pakkasiakaan meinaa näkyä.

Plugarilla en voisi kuvitellakaan pärjääväni pelkästään asiointisähköllä. Kilometrejä ei niissä kerry riittävästi asioinnin aikana. Lisäksi Malminkartanoon, Nuuksioon tai Pikkalaan ei voisi pienellä akulla lähteä noin vain vajaalla akulla, vaan pitäisi aina hakea täydennystä vaikkei olisi muuten asiointitarvetta. Se olisi erittäin epäkäytännöllistä ja aikaa vievää.

En tällä erää jaksa enempää turhaa vääntöä tästä kotilataamattomuudesta. Ihmisillä on erilaiset: asiointilatausmahdollisuudet, ajomäärät, kaasujalat, jäähdytystarpeet, latausnopeudet jne. Ei tämä kaikille autoilijoille sovi, eikä kaikille autoille.

Asiani oli näyttää esimerkkiä, että mökkireissutkin voivat tilojen puolesta onnistua (joku muistutti 250 litrasta, mutta mulla olikin hattuhylly napsautettu pystyasentoon, jolloin mahtuu enemmän). Lisäksi kerroin kulutuksesta hissutellen ja reippaammin ajaessa. Ennen perheet kulkivat C-Kadetteilla ja vastaavilla ja hyvin mahduttiin. Nykyään olen pihoilla havainnut joillakin olevan vaikeuksia hyödyntää autojensa tavaratiloja, kun vaivainen 200-300 litran kuorma ei meinaa sopia 500-600 litran konttiin. Ilmaa jätetään joka väliin.


@dena
 
Onko sinulla omaa kokemusta tuosta epäkäytännöllisyydestä? Miksi sinne kauppaan pitäisi aina lähteä, jos tarve tulee?
On kokemusta. Nytkin pihassa on yksi plugari ja yksi täyssähkö. Se tarve on se, että sun pitää lähteä varta vasten sinne kauppaan lataamaan, jos tulee äkillinen tarve päästä jonnekin pidemmälle ja akku on tyhjillään. Siinä ei ole mitään kätevää, että äkillisessä tilanteessa on vain niiden asiakaslatauksien varassa. Sun puheista on vielä saanut käsityksen, että vain ne ilmaislataukset kelpaavat, ei muut. Eli eikun kauppaan ostamaan "jotain", että voi ladata sen puoli tuntia..

Kotilaturissa auto voi aina olla piuhan nokassa ja se on aina valmiina lähtöön. Ei tarvitse suunnitella kauppareissuja auton akun varauksen mukaan vaan autolla voi lähteä juuri silloin kuin itse haluaa. Asiakaslatauksen ainoa hyvä puoli omaan kotilaturiin verrattuna on sen ilmaisuus ja sekin koskee nykyisin vain lähinnä Lidliä. Karrikoidusti voisi sanoa, että kauppareissulla paskallakin käyminen on kätevää niin ei tarvitse kotona sitten käydä ja paperitkin saa ilmaiseksi. Käy vaan paskalla pari kertaa viikossa niinä kertoina kun käy kaupassa. Sitä omaa pönttöä tulee vain ikävä kun ripuli pääsee yllättämään. Onneksi on naapuri.
 
Jos jollain on esim. 1,8 tn painava hitaasti latautuva hybridi, niin siihen ei 30 min asioinnin aikana juuri kymmentä kilometriä enempää heru, ja siitäkin vähästä iso osa kuluu edestakaiseen kauppamatkaan -> ei välttämättä maksa vaivaa kytkeä piuhaa. Mii sai eilisen 31 minuutin kauppareissun aikana rangea lisää 146 km -> todellakin maksaa vaivan.

Joku harha tässä kyllä haiskahtaa. Plugarissa kun on pieni akku, niin sitä nimenomaan kannattaa ladata joka välissä. Jos sillä asiointilatauksella säästää polttomoottorin käynnistymiseltä kauppamatkalla, niin se jo maksoi itsensä kovasti takaisin. Jos siitä vaikka sen 10 km saa, niin se on ihan merkittävä osuus esimerkiksi 40 km rangesta.

Jos käytettävissä on kotilataus (eikai plugareita ilman kannata harkitakaan..) ja kauppaan mennessä akussa on riittävästi kapasiteettia takaisin kotilaturiin pääsemiseenkin, niin sitten menee toki senttien säästämiseksi.
 
Olisko jollain uusinta Tekniikan Maailmaa käsillä...?
 
Joku harha tässä kyllä haiskahtaa. Plugarissa kun on pieni akku, niin sitä nimenomaan kannattaa ladata joka välissä. Jos sillä asiointilatauksella säästää polttomoottorin käynnistymiseltä kauppamatkalla, niin se jo maksoi itsensä kovasti takaisin. Jos siitä vaikka sen 10 km saa, niin se on ihan merkittävä osuus esimerkiksi 40 km rangesta.

Jos käytettävissä on kotilataus (eikai plugareita ilman kannata harkitakaan..) ja kauppaan mennessä akussa on riittävästi kapasiteettia takaisin kotilaturiin pääsemiseenkin, niin sitten menee toki senttien säästämiseksi.
Minusta on varsin urheaa porukkaa, jos hankkii minkä tahansa latausvehkeen ilman kotilatausta ja ajelee yhtään sähköenergialla. Peukku kaikille jotka jaksaa. Minulle käytännöllisyys tulee siitä että kotona laittaa töpselin kiinni ja aamuisin lähtee liikkeelle täydellä akulla. Plugari lataakin niin hitaasti, että asiointilatauksen hyöty on lähinnä parempi parkkipaikka.
 

Tällaista "clutch by wire" manuaalia pitää päästä jossain välissä kokeilemaan. Mitenhän pidetään huoli, että kuskilla on oikea vaihde silmässä, jos tarvitseekin antaa äkisti kaasua? Joku haamu rpm mittari pitäisi ainakin löytyä.
Voi helvetti, joku kehittää vielä uutta tekniikkaa polkuautoihin :facepalm:
 

Näköjään tuossakin mainitaan softaongelmat. Ne tosin eivät ilmeisesti ole ihan perusjuttuja, kun lisätyn todellisuuden jutut hudista puuttuu, niitä ei liene edes sillä teslallakaan käytössä?

Näyttää tulevan volkkariinkin päivityksenä jälkikäteen joten ei kannata jäädä odottelemaan jos on autoa tilaamassa. Jokainen sähköllä ajettu kilometri haalistaa aina enemmän muistoja polttomottorien ankeudesta :rofl:
 
ID.3 vaikuttaa jotenkin ensimmäiseltä sähköautolta jota normaali ihminen voisi harkita. Ei mikään naurettava koppimopo kuten Mi, olemattomalla rangella varustettu Leaf tai monesta syystä täysin kelvoton Tesla. Sitten on muutamia varmasti hyviä sähköautoja tuossa 100k€ luokassa, mutta niihin on varaa niin harvalla. 40k€ auto on todella kallis hankinta keskituloiselle, mutta pitkään pidettynä säästöt polttoainekuluissa kyllä kaventavat eroa polttomoottoriautoon. Tilanne muuttuu kyllä äkkiä jos verotusta hieman sorvataan, mutta siitähän nyt ei koskaan tiedä.

Tosin jos siihen hinnat alkaen malliin ei saa optiona parempia penkkejä vaan ne tulevat vasta siinä kalleimmassa mallissa niin hinta karkaa taas vähän liikaa. Lisäksi voisivat tehdä heti perään ID.3 touring mallin.
 
Onko kukaan miettinyt miten Saksan tuleva sähköauto tuki vaikuttaa ID3 muiden halvempien autojen arvon tiputukseen Suomessa? Toisella foorumilla arveltu vaikutuksen olevan ihan merkittävä.
 
Onko kukaan miettinyt miten Saksan tuleva sähköauto tuki vaikuttaa ID3 muiden halvempien autojen arvon tiputukseen Suomessa? Toisella foorumilla arveltu vaikutuksen olevan ihan merkittävä.

Riippuu täysin siitä, tuleeko noiden tukia saaneiden autojen maasta vientiin rajoituksia ja jos tulee niin millaisia.
 
Riippuu täysin siitä, tuleeko noiden tukia saaneiden autojen maasta vientiin rajoituksia ja jos tulee niin millaisia.
6kk taitaa olla rajoitus, ennen kuin saa viedä ulos Saksasta, muuten joutuu maksamaan tuet takaisin.

Jos noita käytettynä aletaan tuomaan urakalla, vaikuttaa varmasti myös täkäläisten käytettyjen hintoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Mii kotiutettu tänään ja ensimmäinen satku tuli tietysti jo pyöriteltyä. Onhan se hauska peli ajella.
Juteltiin luovutuksessa myös näiden toimitusaikatauluista. 7-8.11 tilatuista autoista on nyt 4kpl Espoon seatilta luovutettu. Muutama on vielä tässä kesän alla tulossa, mutta yhdenkään 9.11 tai myöhemmin tilatun auton toimituspäiviä ei ole vielä tehtaalta vahvistettu. Tämä meidän yksilön tilaus on siis naputeltu 8.11 sisään järjestelmään.
Nyt pitäisi vielä tälle ostella laturi talliin.
 

Liitteet

  • E53F5012-5CF7-4EA9-BC17-EA7ACDBD07ED.jpeg
    E53F5012-5CF7-4EA9-BC17-EA7ACDBD07ED.jpeg
    631,1 KB · Luettu: 132
@Makro16 tai @dmn onko kokemuksia jo id chargerista? Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea web sovelluksen kautta on nähtävissä? Onko esim kumulatiivista latausenergiaa nähtävillä? Tuo on yksi potentiaalinen vaihtoehto laturiksi tallin seinälle.
 
@Makro16 tai @dmn onko kokemuksia jo id chargerista? Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea web sovelluksen kautta on nähtävissä? Onko esim kumulatiivista latausenergiaa nähtävillä? Tuo on yksi potentiaalinen vaihtoehto laturiksi tallin seinälle.

Eipä tuossa perusmallissa mitään ominaisuuksia siihen ole. Itselläni on ihan vaan mielenkiinnosta ennen laitetta oma kwh-mittari, voi sitten pitemmän ajan kuluessa tehdä johtopäätöksiä kulutuksesta.

Muuten laite kyllä toimii niin kuin pitää. Toki ihan täysin riittävä loppujen lopuksi oli se auton mukana tuleva schuko-laturikin, mulla oli se kiinteästi asennettuna seinään. Itseasiassa siinä on paljon laadukkaamman tuntuinen kaapeli ja pistoke (valmistaja mennekes).
 
Eipä tuossa perusmallissa mitään ominaisuuksia siihen ole. Itselläni on ihan vaan mielenkiinnosta ennen laitetta oma kwh-mittari, voi sitten pitemmän ajan kuluessa tehdä johtopäätöksiä kulutuksesta.

Muuten laite kyllä toimii niin kuin pitää. Toki ihan täysin riittävä loppujen lopuksi oli se auton mukana tuleva schuko-laturikin, mulla oli se kiinteästi asennettuna seinään. Itseasiassa siinä on paljon laadukkaamman tuntuinen kaapeli ja pistoke (valmistaja mennekes).
3-vaihe kwh-mittari? Vai asennus pelkästään yksivaiheisena?
 
Ihan hyvältä tuo ID.4 näyttää. Perinteisen konservatiivinen muotoilu niinkuin volkkarissa vähän kuuluukin olla. Sisätilat on kiinnostava myös nähdä, kun kuvia ilmaantuu.
 
Noista latureista puhuttaessa on minusta kaksi järkevää vaihtoehtoa: Joko mahdollisimman halpa suhteessa tehoon tai sitten joku verkkoon kytkeytyvä mieluusti jollain yleisesti tuetulla standardilla varustettu älykkäämpi laturi.

Jälkimmäinen mahdollistaa esim. sen, että laittaa jonkun kotiautomaatiopalikan säätämään lataustehoa sähkön tuntihintojen / niiden ennusteiden mukaan tjsp. Tai Esim. oman aurinkopaneelijärjestelmän tuoton mukaan.

Ties vaikka sähköyhtiöt olisivat valmiita antamaan alennusta kk-maksusta jos antaa niille mahdollisuuden tehopulatilanteessa pudottaa sähköauton latausnopeutta.

Kyllähän sähköyhtiö hyötyisi siitä, se pystyisi tiputtamaan 10 000kpl 7kW teholla lataavia sähköautoja pois kuormasta esim. puoleksi tunniksi / tunniksi jos menossa on joku häiriötila sähköverkossa.

Toistaiseksi kukaan ei ole tainnut tuohon ryhtyä, mutta ehkä varavoimatarjoajien olisi halvempaa lahjoa sähköautoilijat säädettäväksi kuormaksi sen sijaan, että ylläpitävät yhtä ylimääräistä kaasuturbiinia jossain jolla säädetään jos tulee tilanne päälle?
 
Noista latureista puhuttaessa on minusta kaksi järkevää vaihtoehtoa: Joko mahdollisimman halpa suhteessa tehoon tai sitten joku verkkoon kytkeytyvä mieluusti jollain yleisesti tuetulla standardilla varustettu älykkäämpi laturi.

Jälkimmäinen mahdollistaa esim. sen, että laittaa jonkun kotiautomaatiopalikan säätämään lataustehoa sähkön tuntihintojen / niiden ennusteiden mukaan tjsp. Tai Esim. oman aurinkopaneelijärjestelmän tuoton mukaan.

Ties vaikka sähköyhtiöt olisivat valmiita antamaan alennusta kk-maksusta jos antaa niille mahdollisuuden tehopulatilanteessa pudottaa sähköauton latausnopeutta.

Kyllähän sähköyhtiö hyötyisi siitä, se pystyisi tiputtamaan 10 000kpl 7kW teholla lataavia sähköautoja pois kuormasta esim. puoleksi tunniksi / tunniksi jos menossa on joku häiriötila sähköverkossa.

Toistaiseksi kukaan ei ole tainnut tuohon ryhtyä, mutta ehkä varavoimatarjoajien olisi halvempaa lahjoa sähköautoilijat säädettäväksi kuormaksi sen sijaan, että ylläpitävät yhtä ylimääräistä kaasuturbiinia jossain jolla säädetään jos tulee tilanne päälle?
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
 
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
Tämä oli hyvä tarkennus ja itsekin aina virheellisesti puhun kotilaturista vaikka se laturi oikeasti onkin siellä autossa.

Kotilatauksessa muutenkin on niin monta rajoittavaa tekijää latausnopeudelle, ettei ole ihme, että moni ei pysy kärryillä. Oman käsityksen mukaan latausnopeutta rajoittaa nämä asiat jonkinlaisessa järjestyksessä:

1. Talon / yhtiön sulakkeet
2. Kaapelipaksuudet sulaketaululta latauspisteelle
3. Latauslaite
4. Käytetty kaapeli latauslaitteen auton välillä
5. Autossa oleva laturi

Noista riittää kun yhdessä on pullonkaula, niin latausnopeus voi tippua dramaattisesti.
 
Tämä oli hyvä tarkennus ja itsekin aina virheellisesti puhun kotilaturista vaikka se laturi oikeasti onkin siellä autossa.

Kotilatauksessa muutenkin on niin monta rajoittavaa tekijää latausnopeudelle, ettei ole ihme, että moni ei pysy kärryillä. Oman käsityksen mukaan latausnopeutta rajoittaa nämä asiat jonkinlaisessa järjestyksessä:

1. Talon / yhtiön sulakkeet
2. Kaapelipaksuudet sulaketaululta latauspisteelle
3. Latauslaite
4. Käytetty kaapeli latauslaitteen auton välillä
5. Autossa oleva laturi

Noista riittää kun yhdessä on pullonkaula, niin latausnopeus voi tippua dramaattisesti.
Noin joo, mulla tosin ykkösrajaus on tarve/halu, kun maaseutukodissa voin ladata 6, 8, 10, 16 tai 20 A yksiveiheisesti (Leafissa yksivaihelaturi)

yleensä lataan 8A, ehkä noin 90% kerroista ja sitten jos pakottava tarve niin nopeampaa. 8A ei ihan aina riitä, kun ajan paljon (noin 50tkm/v) ja usein peräkkäisinä päivinä niin että tulen illalla seitsemän paikkeilla kotiin noin 180 km siirtymältä ja aamulla noin viideltä uusi vastaavan matkan lähtö ja omassani on vain 40 kWh (noin 35 kWh netto, SOH92) akku.
 
Tosi nyanssi, mutta tarkennan sen verran, että kun puhutaan kotilataamisesta, tarkoittaa se ainakin tällä hetkellä vielä lähes varmasti AC-lataamista. Silloin laturi on Sähköautossa ja esimerkiksi oman maaseutukotini seinässä oleva 1*20A säädetty KEBA on latauslaite, ei laturi.

DC-latauksessa ohitetaan auton oma laturi ja käytetään siinä latausasemassa olevaa laturia.

kotioloissa siis käytössä yleisesti AC-latauslaite.
Niin, siis tosiaan kotioloissa "latauslaite" on vain fiksumpi töpseli joka osaa kertoa autolle, että kuinka korkeaa virtaa se tukee ja auto sitten pyytää sen verran kuin töpseli suostuu antamaan (ja mitä autoon on konfiguroitu).
 
Olen hämmentynyt siitä, kuinka vähän Kia Optima (Sportswagon) PHEV autoja näkyy liikenteessä. Hintaan nähden hämmentävän hyvä kokonaisuus.
 
Plugariksi laimea suorituskyky ja lämmitys polttomoottorilla :thumbsdown:
Toisaalta on paljon sisätilaa ja varusteita "pieneen" hintaan. Lämmitys lohkolämmittimellä ja sisätilan pistokkeen kautta.

Vai onko useassakin plugarissa sisätilojen lämmitys ajoakusta?
 
Plugariksi laimea suorituskyky ja lämmitys polttomoottorilla :thumbsdown:
Lämmityksen puute on heikkous, mutta plugari ja kova suorituskyky eivät edelleenkään oikein sovi yhteen. Jos sitä suorituskykyä haluaa kokoajan ulosmitata niin eipä siitä plugarista saa sitä parasta hyötyä irti, kun bensaa palaa. Optima on kuitenkin niitä harvoja plugareita joilla voi päästä siihen luvattuun rangeen. Paljon naurettavampaa on niiden suorituskykyisempien plugarien range, kun hyvä että päästään puolet luvatusta.
 
Miten tuo Volvon T8, onko porukalla käytännön kokemusta? 60-sarjasta kyllä voisi jotain mallia harkita. Mahtaako tuolla päästä kuinka hyvin sähköllä maantietä kun työmatka 18km suunta. Rajoitus lähinnä 80.
 
Miten esim. Kia Optima PHEV hybridissä pidetään huoli, että 12V akku latautuu riittävästi, jos polttomoottorin laturi ei juuri pyöri? Latautuuko 12V myös suurjänniteakkua ladatessa seinästä?
 
Onko olemassa latausasemaa, joka osaa ladata akut ajastettuna siten, että akut ovat täynnä vasta haluttuun kellonaikaan? Eli ideana, että jos työmatkalle lähdetään joka aamu klo 7:30 niin lataus valmistuu vasta klo 7:30 riippumatta akun varaustasosta laturiin kytketessä.

Näin ollen talvikeleillä akkujen lämpeäminen ladatessa tulisi hyödynnettyä liikkeellelähdössä. Normaalilla kellokytkimellä tämä ei onnistu, koska harvoin akku on 0 % lataukseen yöksi laitettaessa.
 
Ainakin volkkarissa homma toimii niin että jos sulla on lähtöaika 7.30, niin aloittaa latauksen niin että valmista tulee 7.30 ja 10min(?) tätä aikaa ennen kytkee vielä lämmityksen/ilmastoinnin halutessaan..
 
Olen hämmentynyt siitä, kuinka vähän Kia Optima (Sportswagon) PHEV autoja näkyy liikenteessä. Hintaan nähden hämmentävän hyvä kokonaisuus.
Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.

* Mielikuvia ja yleistyksiä. Volkkari on asemoitu konsernissa heti premiumin alle. Kiaa on myyty halvalla hinnalla, mutta hyviä autoja ovat.
 
Vai onko useassakin plugarissa sisätilojen lämmitys ajoakusta?
Ainakin VAG-konsernin tuotteissa, lämmitys ja jäähdytys. Siis joko akusta tai verkkovirralla jos auto on piuhan päässä. Ei tarvita mitään sisätilan pistokkeita.
 
Miten tuo Volvon T8, onko porukalla käytännön kokemusta? 60-sarjasta kyllä voisi jotain mallia harkita. Mahtaako tuolla päästä kuinka hyvin sähköllä maantietä kun työmatka 18km suunta. Rajoitus lähinnä 80.
On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.

Lämmitys hoituu polttoainelämmittimellä eli sähkövastuksia ei ole. Kuluttaa 0.5l tunnissa suunnilleen.
 
No mikä kenenkin mielestä on paras hyöty. 400-heppanen plugari on varsin hauska ajettava, kun lähtee viivalta kuin hauki rannasta ja jaksaa silti ajaa pitkiä siivuja lyhyillä tankkauksilla. Pisaralla pisimmälle kuskit on aina ollut oma luokkansa ja on edelleen.

Optimassa tais olla pirun hyvä kantama sähköllä jos oikein muistan.

Tuossa se juuri on, että kun on se 400 heppainen plugari niin yllättävän monelle se polttomoottorin päälle pärähdys joka kerta aiheuttaa pienen inhoreaktion ja sitä pyrkii välttämään viimeiseen asti. Ne hepat ja siis useimmiten käyttämättä ja autoa ajetaan vain sillä heikommalla sähkömoottorilla. Täyssähkö onkin tässä mielessä paljon parempi kun ei tarvitse miettiä vastaavaa.

Optiman luvattu kantama on reilu 60km ja siihen voi ihan oikeasti päästä. Siinä ruotsalaistestissä se oli lähes ainoa auto, joka pääsi lähelle lupaamaansa rangea, kun eurooppalaismerkit jäi hyvin kauas tästä.
 
Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.

* Mielikuvia ja yleistyksiä. Volkkari on asemoitu konsernissa heti premiumin alle. Kiaa on myyty halvalla hinnalla, mutta hyviä autoja ovat.
Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.
 
On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.

Lämmitys hoituu polttoainelämmittimellä eli sähkövastuksia ei ole. Kuluttaa 0.5l tunnissa suunnilleen.

Tosta oli muuten hyötyäkkin kun tuli ensi lumi ja oli kesärenkaat alla. Eteneminen sujui aika hyvin, toki jarrutusmatkat yhtä pitkiä kuten muillakin vedoilla.
Tuossa se juuri on, että kun on se 400 heppainen plugari niin yllättävän monelle se polttomoottorin päälle pärähdys joka kerta aiheuttaa pienen inhoreaktion ja sitä pyrkii välttämään viimeiseen asti. Ne hepat ja siis useimmiten käyttämättä ja autoa ajetaan vain sillä heikommalla sähkömoottorilla. Täyssähkö onkin tässä mielessä paljon parempi kun ei tarvitse miettiä vastaavaa.

Optiman luvattu kantama on reilu 60km ja siihen voi ihan oikeasti päästä. Siinä ruotsalaistestissä se oli lähes ainoa auto, joka pääsi lähelle lupaamaansa rangea, kun eurooppalaismerkit jäi hyvin kauas tästä.

Tuo on niin totta, no sitten kun pidempää siivua ajaa ja range ei tule riittämään niin sillon se on ihan mukaavaa että tehoa on mutta rangen sisällä fossiilin käynnistys tekee kyllä "pahaa" :rofl:

Volvossa hyvänä ominaisuutena on toi taloudellinen ajo kun laitetaan aina määränpää navikaattorista kohteeseen ja ajetaan HYBRID tilassa. Toki akussa on hyvä olla virtaa. Menee aika pienellä noi ajot tolleen :thumbsup:

Volvon range on kesällä jotakuinkin se 45km, ajo sitten 40kmh tai 100kmh. Voi olla että taajamassa päästään sinne 50km+
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 368
Viestejä
4 510 437
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom