Keskustelua hybridiautoista

Tällä plugarilla voi ladata minuuttihintaankin :)
Koeajo: Dieselhybridi jättiakulla – Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Ilahduttavan monessa muussakin tulevassa mallissa sentään 7kW AC-lataus.
Juu, ei maksa kuin euron per kilowattitunti, jos saa suurinpiirtein täydellä teholla :greedy: Sitten kun on vielä liian kylmä/kuuma/tyhjä/täynnä akku ja latausteho on kolmasosa luvatusta niin jo alkaa lompakkoa pakottaa.

Vaan jopas on nälkäinen ajopeli tuo Mersu, kun 31,2 kWh akulla luvataan 90 km toimintamatka. Onhan se iso auto, mutta 350 Wh/km kulutus on jo aika naurettava. Sellaista näkee esimerkiksi Passatilla lähinnä lyhyessä kaupunkiajossa, jossa lämmitys tuplaa kulutuksen.
 
Juu, ei maksa kuin euron per kilowattitunti, jos saa suurinpiirtein täydellä teholla :greedy: Sitten kun on vielä liian kylmä/kuuma/tyhjä/täynnä akku ja latausteho on kolmasosa luvatusta niin jo alkaa lompakkoa pakottaa.

Ei tuollakaan toki Ionitylle kannata mennä...perus 50kW 20snt/min varmaan aika ok
 
Noniin, E-tron käytiin myös koeajamassa. Jumalauta mikä laite. Mielestäni laatutaso (viimeistely, tuntuma, jne.) on todella monta pykälää korkeamalla kuin esim tuossa Volvo XC40:ssä. Ihan rehellisesti sanottuna en ole koskaan ennen ajanut yhtä upealla autolla.

Ja tämä niskatukiongelma - ei mitään ongelmaa Audilla. Koeajomallissa oli lisävarusteiksi otettu säädettävä niskatuki ja tsädäm, niskatuen sai just niin taakse kun tarvitsin ja ylipäätään penkin just niin mukavaksi kuin halusin (sähkösäätöiset e-tron istuimet). Varmaan minun suosima ajoasento on vähän... epästandardi, emäntäkin kommentoi, että aika röyhkeä ajoasento minulla. Mutta e-tronissa tosiaan sai penkin just semmoseksi mistä tykään.

Ei kai tässä, jostain pitäis kaivaa ylimääräinen 30 tonnia Audiin. Meinaan voipi olla vähän nihkeetä että mikään muu tämän jälkeen tuntuu miltään. No Mersua en ole koeajanut, enkä BMW:tä, niillä varmaan laatutasossa piisaa, mutta muut...
Netissä huhuillaan että Audiin tulossa merkittävä kamppisale parin viikon sisään.
 
Vaan jopas on nälkäinen ajopeli tuo Mersu, kun 31,2 kWh akulla luvataan 90 km toimintamatka. Onhan se iso auto, mutta 350 Wh/km kulutus on jo aika naurettava. Sellaista näkee esimerkiksi Passatilla lähinnä lyhyessä kaupunkiajossa, jossa lämmitys tuplaa kulutuksen.

Tuo 31,2kWh taitaa sisältää puskurit...käytettävissä varmaan jotain 25kWh.
 
E-tron 50 tai Sportback 50 joku spesiaali edition alkaen 69ke.

Onko mitään tietoa onko 55:een tulossa mitään? Ehdottomasti pitää olla E-tron 55, tarttee just ne kriittiset kilometrit, mitä sillä saa. Polttelee "aika" pahasti tää juttu, E-tron 55:ia näyttäis saavan aika hyvin ruotsista, saksasta, sekä myös kotosuomesta, en tiiä pitääkö vaihtaa ruokavalio vuodeksi kaurapuuroon ja käydä kaupoilla...
 
i-Pacea saa myös, Jagella on jonkun verran käytettyjä myynnissä.
 
ID3 alkaa Saksassa 23 430 eurolla tuen kanssa. Ilman tukea siis 29 430 €. Vahvistus myös siitä, että id3 toimitukset (todennäköisesti 1st editionit ensin) alkavat kesällä ja id4 myöhemmin tänä vuonna.

 
ID3 alkaa Saksassa 23 430 eurolla tuen kanssa. Ilman tukea siis 29 430 €.
Onhan tuo oikeasti tuolla hinnalla aika omassa luokassaan. Kyseessä kuitenkin täysin sähköautoksi suunniteltu ulkomittoihin nähden tilava auto asiallisella akun koolla.

Toivottavasti saavat tehtyä tarpeeksi ja on muutenkin toimiva vehje kun myyntiin tulee. Luulisi käyvän kaupaksi, kun tuossa hintaluokassa on lähinnä polttomoottoriautopohjalle tehtyjä pikkuautoja myynnissä.
 
Onhan tuo oikeasti tuolla hinnalla aika omassa luokassaan. Kyseessä kuitenkin täysin sähköautoksi suunniteltu ulkomittoihin nähden tilava auto asiallisella akun koolla.

Toivottavasti saavat tehtyä tarpeeksi ja on muutenkin toimiva vehje kun myyntiin tulee. Luulisi käyvän kaupaksi, kun tuossa hintaluokassa on lähinnä polttomoottoriautopohjalle tehtyjä pikkuautoja myynnissä.
Volkswagen aikoo valmistaa tänä vuonna noin satatuhatta ID.3:a Zwickaun tehtaallaan, kertoo Tekniikka ja Talous. Koska ohjelmointipuoli tökkii pahasti "Saksalainen Manager Magazin kertoi viime kuussa, että 20 000 ID.3-autoa rakennetaan ilman täydellistä ohjelmistopakettia, mutta autot huolletaan jälkeen päin kuntoon. Autot varastoidaan odottamaan ohjelmiston asentamista."
 
Akkutekniikassa on taas esillä melkoinen jättiloikka. Eri kysymys on tietenkin koska saadaan sarjatuotantokykyiseksi. Nature Energy:
"Abstract
An all-solid-state battery with a lithium metal anode is a strong candidate for surpassing conventional lithium-ion battery capabilities. However, undesirable Li dendrite growth and low Coulombic efficiency impede their practical application. Here we report that a high-performance all-solid-state lithium metal battery with a sulfide electrolyte is enabled by a Ag–C composite anode with no excess Li. We show that the thin Ag–C layer can effectively regulate Li deposition, which leads to a genuinely long electrochemical cyclability. In our full-cell demonstrations, we employed a high-Ni layered oxide cathode with a high specific capacity (>210 mAh g−1) and high areal capacity (>6.8 mAh cm−2) and an argyrodite-type sulfide electrolyte. A warm isostatic pressing technique was also introduced to improve the contact between the electrode and the electrolyte. A prototype pouch cell (0.6 Ah) thus prepared exhibited a high energy density (>900 Wh l−1), stable Coulombic efficiency over 99.8% and long cycle life (1,000 times)."
Samasta asiasta TM-lehti:
 
Tietokonemaailmassa aivan normaalia että julkaistaan tuote keskeneräisellä softalla jota hiotaan kuntoon päivityksin. Vai saako VW uudet softat "on-air" kuten Teslat?
 
ID3 alkaa Saksassa 23 430 eurolla tuen kanssa. Ilman tukea siis 29 430 €. Vahvistus myös siitä, että id3 toimitukset (todennäköisesti 1st editionit ensin) alkavat kesällä ja id4 myöhemmin tänä vuonna.

Höpö höpö joku Saksan Seiska kertoi, että ne myöhästyy ja VW ei osaa mitään + Tesla on 10 vuotta edellä! Tänne linkattiin useasti viime vai toissa viikolla!
 
Kävin koeajamassa VW e-upin. Jos vertailen sitä nykyiseen polttomoottoriautooni (mihin muutenkaan?) niin tässä on: lähtö liikkeelle on hieno kokemus, ei ääntä, ei vaihteiden kanssa pelaamista. Auto kiihtyy helposti haluttuun nopeuteen. Luu pihalla ajoon ei ole niin hyvä koska ovipinta ei ole tasainen (tärkeä yksityiskohta?). Koska tykkään pitää penkkiä korkeimmassa asennossa niin taustapeili on liian matalalla. Kitkarenkaat oli ja kävin jäätiellä kokeilemassa. Piti yllättävän hyvin, olenko aliarvioinut kitkarenkaat? Nykyisessä autossa on nastat. Kiva että tavaratila on isompi kuin nykyisessä (mitä, nauratteko?). Mittari näytti keskikulutukseksi 18,8 kWh/100 km, edelliset ajajat on varmaan kaahailleet. Lämpötila oli +5, ei kai se noin paljon oikeasti vie?

Jos teillä on iso ja tehokas polttomoottoriauto niin enkäpä tämä auto ei ole teille. Mulle tulee Mii ehkä tämän vuoden lopulla ja tuntuu että tein oikean valinnan sokkona. Halpa ja hyvä. Toivottavasti.
 
Kitkarenkaat oli ja kävin jäätiellä kokeilemassa. Piti yllättävän hyvin, olenko aliarvioinut kitkarenkaat?
Vähän offtopic mutta:
Kyllä olet aliarvioinut, kitkarenkaat on nykyään yllättävän hyviä, ja suomen vähälumisina ja plussan puolella pysyvinä talvina varsinkin etelässä ihan hemmetin mukavat hiljaisuutensa takia.
 
Selvennäpä tätä "Luu pihalla ajoon ei ole niin hyvä koska ovipinta ei ole tasainen (tärkeä yksityiskohta?) "
 
Vähän offtopic mutta:
Kyllä olet aliarvioinut, kitkarenkaat on nykyään yllättävän hyviä, ja suomen vähälumisina ja plussan puolella pysyvinä talvina varsinkin etelässä ihan hemmetin mukavat hiljaisuutensa takia.
Pikemminkin niin, että karhealla jäätiellä renkaat saattavat pitää varsin mainiosti, mutta plussanpuolella päivät ja miinuksella yöt sahaavilla keleillä, joita siellä etelässä on ihan normaaleinakin talvina, eivät kitkat eivät pidä yhtään. Nimenomaan runsaslumisilla keleillä kitkat olisivat parhaimmillaan.
 
Pikemminkin niin, että karhealla jäätiellä renkaat saattavat pitää varsin mainiosti, mutta plussanpuolella päivät ja miinuksella yöt sahaavilla keleillä, joita siellä etelässä on ihan normaaleinakin talvina, eivät kitkat eivät pidä yhtään. Nimenomaan runsaslumisilla keleillä kitkat olisivat parhaimmillaan.

Tänä talvena ei ole nastarenkailla tehnyt etelässä yhtään mitään. Päinvastoin tiestön kunto on nastarenkaiden takia romahtanut ja pölypaskaa riittää.

Seuraavaan rengastuksen tulee kyllä kitkat. Vituttaa ajaa noilla ulisevilla nastarenkailla.
 
Tota noin. Asun etelässä ja päätiet on kyllä olleet sulat mutta kyllä jäätä pikkuteillä on riittänyt.
Ja joo, luu pihalla ajeluun vähän epämukavaa se Miin ikkuna-auki-huomio. Toisaalta jos katsoo kesällä vaikkapa liikennevaloissa viereen pysähtyneitä autoja niin juuri kukaan ei nykyään aja ikkuna alhaalla. Minä ajan aina kun mahdollista. Koska kesä.
 
Ei koske ainakaan Priusta, hyvin hyppäs käyntii ilman roikkia tms -35 pakkasyön jälkeen.

Priuksessa on Ni-MH akku.

Esim. Jos Huoltoroju Ky:ssa on yksi koulutettu mekaanikko hybridi/sähköauton osaava, niin samassa hallissa ei saa olla ketään muuta sen sähköisen ja koulutetun kanssa. Teoriassa tämä on jo melko haasteellista, käytännössä ketään ei kiinnosta. Kunhan ei käy mitään vahinkoa ja vakuutusyhtiöön on asiaa.

Ei tuo pidä paikkansa. Jos mennään huolellisesti sääntöjen mukaan siihen auton ympärille viritetään keppien nokkaan naru josta roikkuu varoitus sähköstä.


Tänä talvena ei ole nastarenkailla tehnyt etelässä yhtään mitään. Päinvastoin tiestön kunto on nastarenkaiden takia romahtanut ja pölypaskaa riittää.

Seuraavaan rengastuksen tulee kyllä kitkat. Vituttaa ajaa noilla ulisevilla nastarenkailla.
Tänä talvena ylipäätään talvirenkailla ei ole tehnyt yhtään mitään eteläsuomessa.
 

40 pikalatausta ja akun kapasiteetti laski -40%, eihän tuo voi pitää paikkaansa. Luulisi että Tesla ym. käyttäjät olisiva tuon jo havainneet?

____________________________

Pikalataus voi sittenkin koitua akun kohtaloksi – laskee kapasiteettia huomattavasti
17.3.202009:10|päivitetty17.3.202009:10
Tuore tutkimus asettaa turvalliseksi uskotun akkujen pikalatauksen aivan uuteen valoon.
3f374209-b858-594e-818c-3472551cfb88


@
Lukuaika noin 1 min

Kaliforniassa Riversiden yliopistossa on tehty uusi tutkimus, jossa on tutkittu Panasonicin litiumioniakkujen käyttäytymistä. Samanlaisia 18650-tyyppisiä akkukennoja käytetään Tesloissa ja muissa sähköautoissa sekä lukuisissa muissa akkuvirralla toimivissa laitteissa.
Akut tyhjennettiin täysin ja ladattiin sen jälkeen täyteen samankaltaisella tekniikalla kuin sähköautojen pikalaturit hommansa hoitavat. Tavanomaisen latauksen myötä jo 40 latauskertaa laski akun kapasiteettia huomattavasti, noin 40 prosenttia. Tutkijoiden kehittämällä uudella lataustavalla kapasiteetti laski samassa ajassa vain 20 prosenttia. Algoritmipohjainen lataustapa ottaa huomioon akun sisäisen resistanssin.
Sähköautomaailmassa akkuja pidetään käyttökelvottomina, jos niiden kapasiteetti on pudonnut alle 80 prosenttiin alkuperäisestä. Ilman algoritmiohjattua latausta akut olivat siten käyttökelvottomia jo 25 latauskerran jälkeen. Jos purkamista ja latausta jatkettiin 60 kertaan asti, alkoivat akkukennot jo halkeilla – jotkut niistä jopa syttyivät tuleen.
Vaikka tutkijoiden algoritmilataus ei ole vielä yleisesti käytössä, ovat he julkaisseet suositukset miten sähköauton akkujen käyttöikää voi pidentää. Supernopeita pikalatureita kannattaa vältellä, jos akut ehtii ladata myös hitaammalla versiolla, akkua ei myöskään kannata päästää tyhjenemään täysin, eikä akkuja saisi koskaan yliladata.
 
Joo ja tämä: "Tutkijoiden kehittämällä uudella lataustavalla kapasiteetti laski samassa ajassa vain 20 prosenttia." Tuohan on aivan järkyttävän iso määrä. 40 latauskerralla ei pitäisi tapahtua vielä mitään havaittavaa kapasiteetin tai virranantokyvyn pudotusta. Tai korkeintaan joku minimaalinen alle 3 %.
 
Akut tyhjennettiin täysin ja ladattiin sen jälkeen täyteen samankaltaisella tekniikalla kuin sähköautojen pikalaturit hommansa hoitavat.

Tuossa se vika. Ei ole suositeltavaa vetää tyhjäksi.
 
Kaliforniassa Riversiden yliopistossa on tehty uusi tutkimus, jossa on tutkittu Panasonicin litiumioniakkujen käyttäytymistä. Samanlaisia 18650-tyyppisiä akkukennoja käytetään Tesloissa ja muissa sähköautoissa sekä lukuisissa muissa akkuvirralla toimivissa laitteissa.
Akut tyhjennettiin täysin ja ladattiin sen jälkeen täyteen samankaltaisella tekniikalla kuin sähköautojen pikalaturit hommansa hoitavat.
Testihän ei ole kovin realistinen, koska sähköauton akkuja ei koskaan tyhjennetä täysin tai ladata täyteen.

Niissä on kummassakin päässä useampia prosentteja tyhjää bufferia, joka nimenomaan suojelee tuolta pahimmalta mahdolliselta latausrääkiltä. Todellisuudessa käytännön pikalatauksetkaan eivät yleensä ala kun akku on 1%:ssa. Harvoin sen laturille saapumisen pystyy optimoimaan niin täysin. Jos akussa on 10-20% kun sinne laturille saapuu (todellisuudessa 15-25% akun kapasiteetista) ja latauksen lopettaa kun akku on 85-90%:ssa (jolloin pikalataus muutenkin hidastuu rajusti), niin pikalatauksen aiheuttaman rasituksen pitäisi olla merkittävästi kevyempää kennoille, kuin tuollaisessa worst-case cyclaamisessa.
 
Jenkeissä perusmallin LR Model-Y on alkaen $52990 ennen mitään valtion sähköautobonuksia.
Vertailun vuoksi LR Model-3 on $48990.

Eli ainakin juuri nyt hintaeroa näyttäisi olevan $4000.

edit:
No ovathan nuo nyt jo Suomessakin tilattavissa 64400 € - joskin puhutaan vasta 2021 valmistuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
- popularisoitu quote poistettu -

40 pikalatausta ja akun kapasiteetti laski -40%, eihän tuo voi pitää paikkaansa. Luulisi että Tesla ym. käyttäjät olisiva tuon jo havainneet?
Tutkimuksesta tehdyssä uutisoinnissa ja erityisesti uutisesta tehdyt kommentit sosiaalisessa mediassa ovat melkoisia malli-esimerkkejä siitä miten tutkimuksia ymmärretään väärin. Jos lukee itse tutkimuksen:

Error - Cookies Turned Off

Huomataan että
- tutkimuksen otsikko ei ole että "pikalataus tuhoaa akut 40:ssa latauksessa" vaan että "new adaptive fast charging method"
- testiasetelma eroaa todellisuudesta mm
- akku tyhjennetiin 2.5V tasolle ja ladattiin täyteen 4.2v tasoon. AFAIK teslan käyttää 3.2V-4.15V aluetta.
- akkua ei jäähdytty testin aikana

Oleellista tutkimuksessa on "Industry standard" ja tutkijoiden kehittämän algoritmin suhteellinen ero. Kun tälläistä vertailevaa tutkimusta tehdään, ei ole mielekästä käyttää todellisia olosuhteita. Miksi? No koska todellisten olosuhteiden simulointi on kallista ja hidasta. Siksi erilaiset "accelerated life" tutkimukset on suosittuja - niillä saadaan eroja näkyviin paljon nopeammin. Toinen syy on tietenkin, että hyvin valituissa laborotorio-olosuhteissa omalle ratkaisulle saadaan parempi tulos.

Todellisissa olosuhteissa, joissa mm. akkua jäähdytetään latauksen aikana (tai ainakin hidastetaan latausta jos lämmetään liikaa...) tulokset olisivat jotain aivan muuta. Oliko tutkimus siis paska? Ei, se vain kertoo akun toiminnan tietyissä olosuhteissa. Jos saadaan lisää rahaa todellisten olosuhteiden simulointiin, seuraavassa tutkimuksessa puolestaan voidaan kirjoitttaa "new adaptive fast charging method under real life conditions"

Paskaa sensijaan oli MB:n artikkeli, jossa tutkimuksen epäoleellinen osa nostetiin oman artikkelin otsikkoon.
 
Tietääkö joku, onko 8 ampeerin maksimivirran latausasemia olemassa? Parin tunnin kuukeloinnilla löytänyt pelkkiä 16A ja siitä ylöspäin. Töpselihybridi ollut yksi vaihtoehto autonvaihdon yhteydessä, mutta taloyhtiön säännöt sallii max 8A latureiden käytön, eli puolet lämmitystolpan kapasiteetista.
 
Tietääkö joku, onko 8 ampeerin maksimivirran latausasemia olemassa? Parin tunnin kuukeloinnilla löytänyt pelkkiä 16A ja siitä ylöspäin. Töpselihybridi ollut yksi vaihtoehto autonvaihdon yhteydessä, mutta taloyhtiön säännöt sallii max 8A latureiden käytön, eli puolet lämmitystolpan kapasiteetista.

On... auton mukana tulevat laturithan on luokkaa 8-10A nykyään. Samaten säädettäviä on markkinoilla pilvin pimein, googlaa vaikka telewell latauskaapeli malliksi.
 
On... auton mukana tulevat laturithan on luokkaa 8-10A nykyään. Samaten säädettäviä on markkinoilla pilvin pimein, googlaa vaikka telewell latauskaapeli malliksi.
Käytetty Outlander ollut yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta siinä kotilaturin maksimivirta on 16A. Noissa mainitsemissasi Telewellin kaapeleissa on myöskin maksimi 16A. Pelkkä kaapeli ei myöskään onnistu, koska sähköt maksetaan itse. Tätä varten mittarilla oleva latausasema olisi ainut vaihtoehto.
 
Electrek: VW ID.3: thousands of electric cars spotted being stockpiled in Germany

Siellä niitä makaa. En ole hirveästi ollut uusia automalleja julkistamassa, mutta maallikosta vaikuttaa jotenkin erikoiselta tämä tuhansien autojen kentillä makuuttaminen asiakkaille toimittamisen sijaan.

Eihän tuo mikään uusi uutinen ole. Softat on keskeneräisiä/bugisia - joten ei noita voi toimittaa yhtään mihinkään ennenkun edes perusasiat on kunnossa. Ollut kyllä tässäkin ketjussa linkkejä ongelmista :) Taattua VAG laatua, tällä kertaa tosin pistetty markkinoille ja katsottu missä kohtaa hajoaa, vaan tehdään ensin ja todetaan ettei tää nyt oikein... ja odottavat tällä kertaa josko saavat ongelmat ratkaistua.
 
Käytetty Outlander ollut yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta siinä kotilaturin maksimivirta on 16A. Noissa mainitsemissasi Telewellin kaapeleissa on myöskin maksimi 16A. Pelkkä kaapeli ei myöskään onnistu, koska sähköt maksetaan itse. Tätä varten mittarilla oleva latausasema olisi ainut vaihtoehto.

Taidat sekoittaa asioita nyt aika lahjakkaasti. Jos outlander KYKENEE ottamaan 16A virtaa vastaan, eli sen maksimivirta on 16A, ei se tarkoita että se sitä 16A aina ottaa - se ottaa sen minkä "laturi" sille antaa., Pistät sen tommosen telewellin kaapelin perään, jolla sanot että nyt lataat 6A niin kappas, 6A se lataa. Samaten outlanderin mukana tuleva "laturi" ottaa shukosta muistaakseni 10A maksimissaan. En tiedä onko siitä useampaa mallia tosin.

Tollanen töpselilaturi ja tolppaan asennettava kWh-mittari on myös vaihtoehto. Mittarilla varustettu latausasema maksaa pelkkään mittariin + vakio-sukolaturiin verrattuna paljon enempi.
 
Taidat sekoittaa asioita nyt aika lahjakkaasti. Jos outlander KYKENEE ottamaan 16A virtaa vastaan, eli sen maksimivirta on 16A, ei se tarkoita että se sitä 16A aina ottaa - se ottaa sen minkä "laturi" sille antaa., Pistät sen tommosen telewellin kaapelin perään, jolla sanot että nyt lataat 6A niin kappas, 6A se lataa. Samaten outlanderin mukana tuleva "laturi" ottaa shukosta muistaakseni 10A maksimissaan. En tiedä onko siitä useampaa mallia tosin.

Tollanen töpselilaturi ja tolppaan asennettava kWh-mittari on myös vaihtoehto. Mittarilla varustettu latausasema maksaa pelkkään mittariin + vakio-sukolaturiin verrattuna paljon enempi.
8A maksimivirralla tarkoitan sellaista laitetta, mikä ei kykene ottamaan 8A enempää missään tapauksessa. Tämän takia nämä yleiset 16A latausasemat eivät käy, koska niillä voi sen 8A:n rajan ylittää.
 
8A maksimivirralla tarkoitan sellaista laitetta, mikä ei kykene ottamaan 8A enempää missään tapauksessa. Tämän takia nämä yleiset 16A latausasemat eivät käy, koska niillä voi sen 8A:n rajan ylittää.
Uusien autojen mukana tulee juuri tuo 8A latausjohto. Esim Seat Mii:n mukana.
 
Tuo latausasema on itsessään "tyhmä" rele vaan joka kytkee sähköt kun auto niin käskee, sen verran vaihtavat tietoja että latausasema osaa kertoa autolle maksimi virran mitä voi ottaa, auto itsessään voi myös päättää ottaa vähemmän, jos auton asetuksista niin on valittu. Varsinainen AC->DC muunnos tapahtuu auton omalla elektroniikalla.
 
Tietääkö joku, onko 8 ampeerin maksimivirran latausasemia olemassa? Parin tunnin kuukeloinnilla löytänyt pelkkiä 16A ja siitä ylöspäin. Töpselihybridi ollut yksi vaihtoehto autonvaihdon yhteydessä, mutta taloyhtiön säännöt sallii max 8A latureiden käytön, eli puolet lämmitystolpan kapasiteetista.
Ainakin tämä Latari - Järkihintainen sähköauton latausratkaisu on rajattu 8A lataukseen. Mut saman asian ajaa muukin 16A schuko tolppa kwh-mittarilla, kun vaan hommaa latausjohdon joka lataa Max 8A.
 
Ainakin tämä Latari - Järkihintainen sähköauton latausratkaisu on rajattu 8A lataukseen. Mut saman asian ajaa muukin 16A schuko tolppa kwh-mittarilla, kun vaan hommaa latausjohdon joka lataa Max 8A.
Kiitos, tuo Latarin laite on juurikin sellainen mitä etsin. Ei ole mahdollista ylittää 8A ja mittari laskutukseen. Se tässä etsinnässä on ollut se vaikea osuus, koska nuo 16A tolpat pystyvät antamaan sen 16A, mikä on kielletty vaikka siinä olisi virtaa rajoittava johto. Se itse virtaa antava laite ei saa pystyä antamaan enempää kuin 8A.
 
Kiitos, tuo Latarin laite on juurikin sellainen mitä etsin. Ei ole mahdollista ylittää 8A ja mittari laskutukseen. Se tässä etsinnässä on ollut se vaikea osuus, koska nuo 16A tolpat pystyvät antamaan sen 16A, mikä on kielletty vaikka siinä olisi virtaa rajoittava johto. Se itse virtaa antava laite ei saa pystyä antamaan enempää kuin 8A.

Eikö tuo "latari" ole vain lämpötolpan pää jossa on kaksi suko-pistorasiaa, joista saa ottaa maksimissaan 8A? Ja valintakytkin kello/suora, sekä vikavirtakytkin + kWh mittari? Kuvia tai kunnon teknisiä tietoja en tuosta löytänyt, rajoittaako tuo itsessään tuota latausvirtaa, ts. onko tuossa 8A autopaikkakohtainen sulake tms?

800eur vikavirtasuojasta, suko-pistorasiasta ja kWh-mittarista - lisäksi tarvii vielä sen 8A ottavan latauslaitteen. Ei ole halpa kyllä.
 
Onko mitään tietoa onko 55:een tulossa mitään? Ehdottomasti pitää olla E-tron 55, tarttee just ne kriittiset kilometrit, mitä sillä saa. Polttelee "aika" pahasti tää juttu, E-tron 55:ia näyttäis saavan aika hyvin ruotsista, saksasta, sekä myös kotosuomesta, en tiiä pitääkö vaihtaa ruokavalio vuodeksi kaurapuuroon ja käydä kaupoilla...
Nyt julkastu uudet hinnastot, on sekä Sportback että normi, ja sekä 50 että 55 mallit, E-Tron edition ja Sportback edition, perusmallin hinta reilu 69k, 55-mallin 89k

 
Kiitos, tuo Latarin laite on juurikin sellainen mitä etsin. Ei ole mahdollista ylittää 8A ja mittari laskutukseen. Se tässä etsinnässä on ollut se vaikea osuus, koska nuo 16A tolpat pystyvät antamaan sen 16A, mikä on kielletty vaikka siinä olisi virtaa rajoittava johto. Se itse virtaa antava laite ei saa pystyä antamaan enempää kuin 8A.

Eikö helpompaa olisi laittaa kyseiselle pistorasialle 8A johdonsuojakatkaisija, jolloin siihen kytketty laturi ei voi enempää ottaa?
 
Kiitos, tuo Latarin laite on juurikin sellainen mitä etsin. Ei ole mahdollista ylittää 8A ja mittari laskutukseen. Se tässä etsinnässä on ollut se vaikea osuus, koska nuo 16A tolpat pystyvät antamaan sen 16A, mikä on kielletty vaikka siinä olisi virtaa rajoittava johto. Se itse virtaa antava laite ei saa pystyä antamaan enempää kuin 8A.

Luottamus hyvä, kontrolli paras? :D Mitäs jos olisi max. 8A ottava latausjohto ja lämpötolpan avain olisi vain yhtiöllä? Sitten toki vähän hankala. jos naapuri lämmittää autoaan samasta tolpasta, mutta esim. Garolta löytyy tolppa, jossa on 2kpl lukittavia luukkuja. Tuota latausjohtoahan voi pitää ihan turvallisesti aina paikallaan toisin kuin lämmitysjohtoa.
 
Nyt julkastu uudet hinnastot, on sekä Sportback että normi, ja sekä 50 että 55 mallit, E-Tron edition ja Sportback edition, perusmallin hinta reilu 69k, 55-mallin 89k

55 taisi olla tuonhintainen jo aiemmin?
 
55 taisi olla tuonhintainen jo aiemmin?
En tiedä oliko joku aiempi kamppis päällä, mutta nuo ei-edition hinnaston hinnat näyttäisivät olevan 88, 89 ja 92, ja vain tuossa kalleimmassa on ilmajousitus sport joka tässä kampanjassa kuuluu hintaan, ei toki yhtä dramaattinen ale kuin 50 sarjassa, mutta jotain sentäs. Käytännössä E-tron Edition S-line vaikuttaisi pikaisesti vilkaistuna olevan sama kuin ilman Editionia oleva S-line, mutta 3keur pienemmällä hinnalla :D
 
800eur vikavirtasuojasta, suko-pistorasiasta ja kWh-mittarista - lisäksi tarvii vielä sen 8A ottavan latauslaitteen. Ei ole halpa kyllä.
Siitä saa kahdella autolle latauksen/lämmityksen, eli 400€/paikka. Tolpan nokkaan asennettava kwh-mittaava type-2 laturi maksaa halvimmillaan 1200€ + ALV. suko-tolpan lataukseen saa toki alle 400€:n, mutta sitten pitää vaihtaa takaisin kellolla varustettu lämmitystolppa jos auto parkkiruudussa vaihtuu lohkolämmitimen vaativaksi. Sen, minkä esim satmaticin suko + kwh-aseman ostohinnassa säästää, menettää herkästi sähköasentajalle joka vaihtaa tolpan päätä edes-takaisin lataavan ja lämmittävän välillä.
 
Siitä saa kahdella autolle latauksen/lämmityksen, eli 400€/paikka. Tolpan nokkaan asennettava kwh-mittaava type-2 laturi maksaa halvimmillaan 1200€ + ALV. suko-tolpan lataukseen saa toki alle 400€:n, mutta sitten pitää vaihtaa takaisin kellolla varustettu lämmitystolppa jos auto parkkiruudussa vaihtuu lohkolämmitimen vaativaksi. Sen, minkä esim satmaticin suko + kwh-aseman ostohinnassa säästää, menettää herkästi sähköasentajalle joka vaihtaa tolpan päätä edes-takaisin lataavan ja lämmittävän välillä.

Niin, mietin myös että onko kommentoijat muistaneet ottaa huomioon kokonaiskustannukset. 400€/paikka avaimet käteen metodilla. Tuossa vaihtoehtoisessa halvemmassa tavassa hommaat itse osat ja maksat asentajalle kulut. Säästää muutaman euron ja saa mahdollisesti huonomman ratkaisun (ei mahdollisuutta kelloon suoraan tolpassa). Paljonkohan mahtaa normisähkäri velottaa vastaavasta työstä muuten? Ilman että on kyseessä kummin kaiman veli sopuhinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom