- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 98
Kun lasketaan auton todellista kulutusta, eli sitä kulutusta jonka se verkosta imee niin ajotietokoneen luvuilla voi pyyhkiä persettä. Ja tuo todellinen kulutus on tärkeää nimenomaan silloin kun mietitään auton todellisia päästöjä tai sähköverkon kestoa. Auton näyttämät luvut toimii lähinnä kun kalkuloi jäljellä olevaa rangea ym.Tuo sähkönkulutus on aika kova. 20kWh/100km. Suunnilleen sama mitä mulla menee Model 3 P:llä.
Model 3 tapauksessa ajotietokoneen ohi menee ainakin:
- latauksen häviöt
- esilämmitys / -jäähdytys
- kaikki sähkönkulutus kun auto on P-moodissa
- auton hereilläolo esim sentrymoden aikana
Ja latauksesta tulee kylmällä kelillä ihan pirusti häviöitä, kun akku pitää ensin lämmittää tarpeeksi ennenkuin akku pystyy ottaan virtaa vastaan. DC-latauksesta erityismaininta että 7kW pusketaan lämmöksi siihen asti että akku on jotain 40-50C välillä. Talvikelillä tarkottaa helposti koko lataussessiota ja 50kW laturista tuo on jo aika paljon. AC-latauksessa lämmitys lopetetaan onneks huomattavasti aikaisemmin. Tuohon sitten normaalit hyötysuhteet päälle kaikissa energiansiirron vaiheissa voimalaitokselta auton moottorille. Ajoprofiilista, lataustavasta ja omasta mukavuudenhalusta riippuen talvella verkosta otetaan todella helposti +30kWh/100km. Varsinkin jos asiaa ei tiedosta eikä energiankulutusta pyri tietoisesti minimoimaan.