Keskustelua hybridiautoista

Näyttää tuo autotoday julkaisevan jatkuvatsi noita polttomoottori myönteisiä (vale?)uutisia. Honda on selvästi jäljessä sähköautoissa joten on luontevaa että johtajat tukevat valittua strategiaa julkisuudessa.

Takahiro Hachigo "– Onko todella olemassa asiakkaita, jotka oikeasti haluavat täyssähköautoja?" Teslan markkina-arvo on lähes tuplaten verrattuna Hondaan. Luulisi että toimitusjohtaja olisi tämän huomannut.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan polttisautot vaikka kieltää jossain vaiheessa? :)

Saa kotona ladattua, niin sähkis pitäisi olla aika hyvä juttu. Ja autot on halpoja, kun huomioi vaikka "automaattivaihteet". Ei olisi sitä ylimääräistä polttis tekniikkaa, jota pitää kanssa huoltaa.
Onko todella olemassa asiakkaita, jotka oikeasti haluavat täyssähköautoja? En ole niinkään varma, koska on monta kysymystä vielä auki infrastruktuurin ja tuotteiden osalta. En usko mihinkään voimakkaaseen sähköautojen kysynnän kasvuun, ja uskon tämän tilanteen olevan maailmanlaajuinen. En siis usko sähköautojen olevan valtavirtaa vielä pitkään aikaan, Hachigo toteaa Automotive News Europelle.
Toki parempia sähköautoja tulee paljon ja nopeasti myyntiin. Ei taida Hondallakaan olla mitään alle 16 000€ kaupunkisähkistä, vaan jotain kalliimpia.
 
Saa nähdä. Ajattelin katsoa loppuvuoden tilastot ensirekisteröinnin osalta, mitähän tuossa on tapahtunut syyskuun jälkeen? Syyskuu näyttää just siltä kun ennustit, mutta sen jälkeen ei mitään. Loppunut autot kesken? Ei ollut Traficomilla vielä joulukuun lukuja saatavilla ainakaan tietopalvelun puolella.

katso liitettä 327749

Tesla toimittaa autot aina kvarttaalin lopussa Eurooppaan, siksi nuo piikit näkyvät aina 3kk välein.
 
Ahaa, eli tuon voi sit suoraan jakaa kolmella -> n. 40 autoa per kuukausi. Tai katsotaan miltä joulukuu/tammikuu näyttää... On tossa sit hieman tekemistä että pääsis tylsäksi tavisautoksi karvalakkimersun tilalle :)

Ennustaisin kyllä kasvua myynteihin, mutta jotenkin alkaa tuntumaan että aika loppuu kesken kun muut autovalmistajat puskee kohta saman hintaluokan tai halvemman sähköautoja uunista ulos seuraavan parin vuoden aikana.
 
Ahaa, eli tuon voi sit suoraan jakaa kolmella -> n. 40 autoa per kuukausi. Tai katsotaan miltä joulukuu/tammikuu näyttää... On tossa sit hieman tekemistä että pääsis tylsäksi tavisautoksi karvalakkimersun tilalle :)
Suomi on niin reunamarkkina, etten oikeastaan puhu mitenkään spesifisti vain siitä.

Eurooppaanhan ei ole käsittääkseni edes myyty tuota halvinta Model 3:sta, jonka saatavuus varmasti lisäisi menekkiä entisestään vanhalla mantereella. Veikkaan, että sitä ei tule Eurooppaan vielä tänä vuonnakaan, sillä Musk pistää mielummin paukut Y:n valmistukseen. Pelkästään tuo tulee pitämään Teslamyynnin kasvun Euroopassa (ja Suomessa) rajallisena, kun tarjolla on edelleen vain noita kalliimpia alkaen 50 000€ malleja.
 
Seat Mii Plus "koeajo" facebookista. Renkaat näyttää olevan Viking Contact 7 175/65R14 kitkat. Yllättävän positiivinen kuva tuolla koeajajalla. Noin pieneksi autoksi tosiaan melko tilava.

Mii.png


Tuli mieleen että pikkuautot taitaa olla luokkaa isompia autoja (esim Seat Ibiza). Mii taitaa kuulua oikeasti kaupunkiautoihin, A-segmentti.
A-segmentti – Wikipedia

Length VW up!: 3,540 mm (139.4 in)[3]
SEAT Mii: 3,557 mm (140.0 in)[4]
Škoda Citigo: 3,563 mm (140.3 in)[5]
Volkswagen Up - Wikipedia

Itseä ei kumminkaan kaupunkiauto haittaa, vaan tulee varmaan ajettua isommallakin tiellä myös.
 
Suomi on niin reunamarkkina, etten oikeastaan puhu mitenkään spesifisti vain siitä.

Eurooppaanhan ei ole käsittääkseni edes myyty tuota halvinta Model 3:sta, jonka saatavuus varmasti lisäisi menekkiä entisestään vanhalla mantereella. Veikkaan, että sitä ei tule Eurooppaan vielä tänä vuonnakaan, sillä Musk pistää mielummin paukut Y:n valmistukseen. Pelkästään tuo tulee pitämään Teslamyynnin kasvun Euroopassa (ja Suomessa) rajallisena, kun tarjolla on edelleen vain noita kalliimpia alkaen 50 000€ malleja.
Eikös tuota halpis versiota, eli Model 3 SR+:aa kumminkin saa ja noita kahta muuta myös.

Tesla.png


Standard Range Plus
$39,990

Dual Motor All-Wheel Drive
Premium Interior
Long Range
$48,990

Performance
$56,990
 
Jenkeissä on myynnissä vielä halvempi SR.
Oli hetken aikaa, ei ole ollut enää pitkään aikaan (Edit: syksyllä on näköjään vielä pystynyt tilaamaan, mutta tämän hetkisestä tilanteesta ei tietoa. Ehkä pystyy, ehkä ei...)
 
Ennustaisin kyllä kasvua myynteihin, mutta jotenkin alkaa tuntumaan että aika loppuu kesken kun muut autovalmistajat puskee kohta saman hintaluokan tai halvemman sähköautoja uunista ulos seuraavan parin vuoden aikana.
Kuka valmistaa samaan tahtiin? ID.3kin kun vw lupaili vain noin 100k auton vuosi tuotantoa, miettien että nyt jo kiinan tehtaassa on kapasiteettia 3000 auton viikkotahtiin eli 150k vuodessa, kyllä muilla homma on niin alussa plus että eivät edes halua myydä enempää kuin on pakko.
 
Oli hetken aikaa, ei ole ollut enää pitkään aikaan (Edit: syksyllä on näköjään vielä pystynyt tilaamaan, mutta tämän hetkisestä tilanteesta ei tietoa. Ehkä pystyy, ehkä ei...)
Ja varmasti pysyykin vaikeana tuon tilaaminen, jos koko valmistuskapasiteetti menee kaupaksi SR+ ja LR mallejakin.

Tesla on edelleen tuotanto - ei kysyntärajoitteinen ja sen on helppo lisätä kysyntää tuomalla halvempia malleja tarjolle, jos kysyntä alkaa laantua.
 
Kuka valmistaa samaan tahtiin? ID.3kin kun vw lupaili vain noin 100k auton vuosi tuotantoa, miettien että nyt jo kiinan tehtaassa on kapasiteettia 3000 auton viikkotahtiin eli 150k vuodessa, kyllä muilla homma on niin alussa plus että eivät edes halua myydä enempää kuin on pakko.

Jos noihin uutisiin on uskomista niin esim VW on viivyttänyt ja jarruttaa ihan tahallaankin noiden sähkisten kehitystä ja tuotantoa jotta saavat päästökrediitit maksimoitua.

Eli vielä mennään täysin polttismyynnin ehdoilla. Ennen kuin tästä siirrytään pois, en usko että näemme varteenotettavaa kilpailijaa.
 
Kaipa se katteen ohuus vaikuttaa, sähköautolla on kustannuksiin nähden vaikea tehdä rahaa, mitä halvemmassa luokassa, sitä pahempi.
 
Ennustaisin kyllä kasvua myynteihin, mutta jotenkin alkaa tuntumaan että aika loppuu kesken kun muut autovalmistajat puskee kohta saman hintaluokan tai halvemman sähköautoja uunista ulos seuraavan parin vuoden aikana.
Oleellista lienee, että tuleeko parempia sähköautoja samaan hintaan tai yhtä hyviä halvemmalla. Itse uskon, että ID.3 tulee olemaan varsin myyvä peli, mutta se on luokkaa alempana. Monelle se lienee tosin ihan riittävä.

Vuoden jälkipuolella tulee erinäisiä premium-autoja, mutta hinnat ovat korkeampia kuin Model 3:lla.
 
Paskempi juttu kun ei noita sähkiksiä saa edes koeajoihin. Itse en osta ennenkuin on koeistuttu - mieluummin vielä koeajettu.
 
Harvemmin viisaat ihmiset ovat pikavippien ottajina, silti firmat porskuttaa ja tahkoaa tulosta. :kahvi: Ehkäpä me kaikki emme lukeudu viisaisiin ja osa meistä tekee elämässään kalliita muuveja, jonkun toisen rahalla... Mutta omalla allekirjoituksella.

"Time will tell... Sooner or later... Time will tell." :think:
 
Pitäisin lähes varmana, että tuo ID3 tulee olemaan jättimenestys ja viemään Model 3 markkinan isolta osin.
No ei se ainakaan tänä vuonna tule viemään, kun valmistusmäärät jäävät niin vähäisiksi, että Model 3:sia tullaan myymään ainakin 4x enemmän globaalisti.

2021 tilanne voi olla eri, mutta se on vielä kaukana se.
 
Pitäisin lähes varmana, että tuo ID3 tulee olemaan jättimenestys ja viemään Model 3 markkinan isolta osin.
Varmasti myykin kaikki mitä myyvät, hinta paineitahan tämä tuo joten se on hyvä kuluttajille. Nyt ku Tesla pistää saksaan tehtaan pystyy uskaltaisin väittää että jossain kohtaa teslakin tuo myyntii sen halvimman version eurooppaan, toisaalta ei ole id.3 tulossa sitä halpaa mallia vielä varmaan vuoteen myyntiin ? Nythän hinta on +40k€ ja toimitukset vasta loppuvuodesta.
 
Jotain loppuvuoden varauksia menee id3, eli eipä niitä autoja oikein vielä tule.

Volkswagen ID.3 1ST -erikoismallin kiintiö on jo varattu täyteen. Jatkamme kuitenkin ennakkovarausmahdollisuutta. Varaamalla heti saat vielä autosi varmistettua loppuvuoden 2020 tuotannosta.

Paskempi juttu kun ei noita sähkiksiä saa edes koeajoihin. Itse en osta ennenkuin on koeistuttu - mieluummin vielä koeajettu.
Aika kauan pitää varmaan odottaa id3:a koeajettavaksi. Selasin sivuja, eikä siellä mainittu edes auton hintaa. Varata kumminkin pystyy.


Koeajettu BMW i3 ja Nissan Leaf olisi myös ollut, mutta siinä oli jotakin vikaa. Bemarista jäi kumminkin ihan hyvä vaikutelma sähköautoista. Myös Volvon T8 oli ihan hyvä ja tehokas.

Uusi Vw e-up bensa oli myös liikkeessä ja youtubestahan löytyy paljon koeajoja ja vertailuita. Koska auton on saanut myös bensana. Lisäksi hinta on pieni verrattuna vaikkapa yli 40 000€ id3:een. Ei tarvinnut myöskään mitään turhia varausmaksuja maksaa.
 
Koeajettu BMW i3 ja Nissan Leaf olisi myös ollut, mutta siinä oli jotakin vikaa. Bemarista jäi kumminkin ihan hyvä vaikutelma sähköautoista. Myös Volvon T8 oli ihan hyvä ja tehokas.

Uusi Vw e-up bensa oli myös liikkeessä ja youtubestahan löytyy paljon koeajoja ja vertailuita. Koska auton on saanut myös bensana. Lisäksi hinta on pieni verrattuna vaikkapa yli 40 000€ id3:een. Ei tarvinnut myöskään mitään turhia varausmaksuja maksaa.

Oletko Model 3:sta käynyt testaamassa? Kyllä sitä kannattaa käydä koeajamassa niin saa hyvän verkkokin muille sähköautoille.
 

Toisaalta Toyota ei myöskään näytä sähkövehkeisiin uskovan sen paremmin. Hybridiä kyllä löytyy, mutta täyssähköautoa ei ainakaan taida euroopan ohjelmassa olla. Kuitenkin kohtalaisen iso valmistaja markkinoilla.

Electric Vehicle Toyota Motor Europe

Ja sitten asiasta kukkaruukkuun. Olisi mielenkiintoista jos vaikka TM tai joku tekisi talviautotestin, ja mukana olisi myös hybridit ja sähkikset polttisten mukana.
 
Toisaalta Toyota ei myöskään näytä sähkövehkeisiin uskovan sen paremmin. Hybridiä kyllä löytyy, mutta täyssähköautoa ei ainakaan taida euroopan ohjelmassa olla. Kuitenkin kohtalaisen iso valmistaja markkinoilla.

Toyotakin taitaa uskoa pitkässä juoksussa enemmän polttokennoihin kuin täyssähköön vielä toistaiseksi ainakin.

Oleellista lienee, että tuleeko parempia sähköautoja samaan hintaan tai yhtä hyviä halvemmalla. Itse uskon, että ID.3 tulee olemaan varsin myyvä peli, mutta se on luokkaa alempana. Monelle se lienee tosin ihan riittävä.

Vuoden jälkipuolella tulee erinäisiä premium-autoja, mutta hinnat ovat korkeampia kuin Model 3:lla.

ID:stä tulee monia malleja. ID.3 on tosiaan pikkuautoluokassa eikä varsinainen kilpailija M3:lle. Oma ennustus on että Tesla myy teknologianörteille pääosin ja muille joita uudet asiat kiinnostaa, ja kun täyssähköautot alkaa yleistymään kunnolla perinteiset autovalmistajat jyrää yli. Asiakaspalvelusta voi olla montaa mieltä ja ei liene millään autovalmistajalla kovin hyvää luokkaa, mutta pelkästään huollon toiminta tekee sen että valtaosa ostajista tulevaisuudessa (3-5 vuotta eteenpäin) tulee valitsemaan minkä tahansa muun paitsi Teslan.
 
Oletko Model 3:sta käynyt testaamassa? Kyllä sitä kannattaa käydä koeajamassa niin saa hyvän verkkokin muille sähköautoille.
Ei ole tullut Model 3:a edes nähtyä. Paitsi ehkä parkkipaikalla saattoi olla. Ja 350 km matkaa sinne Teslan myyntiin, niin ei ole tullut käytyä.

Model 3 olisi kyllä varmasti kiva ajettava, kun autokin on kohtalaisen pieni tai ainakin pienempi kuin Model S.

Tuota äSSää voisi käydä katsomassa ja näyttää olevan liikkeessä muitakin erikoisia autoja. S on vaan turhan kallis ja Model 3 ei vielä oikein käytettynä löydy.
Tesla Model S 100D 4VETO * SUOMIAUTO * AUTOPILOT 2.0 * PAKKASP. * ILMAJOUS * TURVAPAK. * LASIKATTO * PREMIUM * 21 ALUT * RAHOITUS 2,9% Viistoperä 2017 - Vaihtoauto

Tuon Model S hinta on aika rajusti laskenut, kun Tesla laski hintoja.

ID:stä tulee monia malleja. ID.3 on tosiaan pikkuautoluokassa eikä varsinainen kilpailija M3:lle. Oma ennustus on että Tesla myy teknologianörteille pääosin ja muille joita uudet asiat kiinnostaa, ja kun täyssähköautot alkaa yleistymään kunnolla perinteiset autovalmistajat jyrää yli. Asiakaspalvelusta voi olla montaa mieltä ja ei liene millään autovalmistajalla kovin hyvää luokkaa, mutta pelkästään huollon toiminta tekee sen että valtaosa ostajista tulevaisuudessa (3-5 vuotta eteenpäin) tulee valitsemaan minkä tahansa muun paitsi Teslan.
Omasta mielestä jostain syystä VW id3 ja Tesla Model 3 olisi samassa kokoluokassa. En sitten tiedä miten on käytännössä.
 
Omasta mielestä jostain syystä VW id3 ja Tesla Model 3 olisi samassa kokoluokassa. En sitten tiedä miten on käytännössä.

Nopeella googletuksella id3 on 4.26 metriä pitkä, joka on sama kuin Golf. Golf ei tosiaan ole samassa luokassa kuin Model 3 joka on 4.69 metriä
 
Ei ole tullut Model 3:a edes nähtyä. Paitsi ehkä parkkipaikalla saattoi olla. Ja 350 km matkaa sinne Teslan myyntiin, niin ei ole tullut käytyä.

Model 3 olisi kyllä varmasti kiva ajettava, kun autokin on kohtalaisen pieni tai ainakin pienempi kuin Model S.

Tuota äSSää voisi käydä katsomassa ja näyttää olevan liikkeessä muitakin erikoisia autoja. S on vaan turhan kallis ja Model 3 ei vielä oikein käytettynä löydy.
Tesla Model S 100D 4VETO * SUOMIAUTO * AUTOPILOT 2.0 * PAKKASP. * ILMAJOUS * TURVAPAK. * LASIKATTO * PREMIUM * 21 ALUT * RAHOITUS 2,9% Viistoperä 2017 - Vaihtoauto

Tuon Model S hinta on aika rajusti laskenut, kun Tesla laski hintoja.


Omasta mielestä jostain syystä VW id3 ja Tesla Model 3 olisi samassa kokoluokassa. En sitten tiedä miten on käytännössä.

Facebookin puolella on muutama ryhmä missä kannattaa kysäistä omalta alueelta Teslan omaavia josko autoa pääsisi katsomaan tai testaamaan. Suurin osa porukasta on asiallista ja varmasti mielellään autoaan esittelee. Tästä voi sitten kiittää käyttämällä ko. henkilön referralia jos päätyy auton tilaamaan. Molemmat osapuolet saa tästä hyvästä sitten saman verran ilmaisia SC kilometrejä :tup:

Noissa vaihtoautoissa kannattaa kanssa kysellä Tesloja tuntevilta ja muutenkin selvittää taustat tarkkaan. Noissa on aikamoisia komboja raudan suhteen joka pitää huomioida hinnassa.
 
Nopeella googletuksella id3 on 4.26 metriä pitkä, joka on sama kuin Golf. Golf ei tosiaan ole samassa luokassa kuin Model 3 joka on 4.69 metriä
Golfista on myös farkku, jonka uusin versio taitaa olla 4.57 metriä. Sähköversiota ei vaan ole ainakaan vielä.

Toki edelleen vähän lyhyempi, mutta kuljetustiloiltaan varmaan kilpailukykyinen.
 
Kannattaa huomioida, että kokovertailu 1/1 polttis/EV ei ole ihan sujuvaa, sähkön tilat on isommat kuin pelkkä ulkokuori.

Esim i-Pace on pienempi fyysisesti kuin kokoluokkaa kookkaampi F-Pace, mutta silti isompi sisältä.
e: Muistaakseni ID3 on sanottu olevan Passat sisältä, jolloin se olis aika sopiva, m3 on yhtä ahdas kuin BMW 3, Jaguar XE, Audi A4 jne
 
Viimeksi muokattu:
Asiakaspalvelusta voi olla montaa mieltä ja ei liene millään autovalmistajalla kovin hyvää luokkaa, mutta pelkästään huollon toiminta tekee sen että valtaosa ostajista tulevaisuudessa (3-5 vuotta eteenpäin) tulee valitsemaan minkä tahansa muun paitsi Teslan.
Myös huollosta voi olla montaa mieltä. Oman kokemuksen mukaan ei mitään valitettavaa, päinvastoin pelkkää positiivista. Toki suuri miinus ja mahdollisesti dealbreaker olisi sijainti jos asuis muualla kuin pk-seudulla. Tosin 3-5v on pitkä aika tässä ja kuten superchargeritkin, niin huoltojen määrä kasvaa autokannan kasvaessa. Seuraava tulee näemmä Tampereelle. Myös Saksaan avautuva tehdas vaikuttaa luultavasti positiivisesti varaosien saatavuuteen.
 
Toisaalta Toyota ei myöskään näytä sähkövehkeisiin uskovan sen paremmin. Hybridiä kyllä löytyy, mutta täyssähköautoa ei ainakaan taida euroopan ohjelmassa olla. Kuitenkin kohtalaisen iso valmistaja markkinoilla.

Minä olen tässä aika "inhorealistisella" näkemyksellä, jonka mukaan autoteollisuus ei vähennä laskennallisia päästöjä koska ovat hyviksiä, vaan koska niiden on taloudellisesti pakko näin tehdä.

Toyotan ei tarvitse täyssähkäreitä myydä, koska hybridi- ja plugarivaltainen valikoima painaa laskennalliset päästöt alle EU:n sakkorajojen - ja varmaan monen muunkin alueen rajojen. Toyotalla on tuossa tekniikassa varmaan pisimmät perinteet ja saaneet sen todennäköisesti jalostettua hyvin kustannustehokkaaksi valmistaa. Muilla hybridit ovat olleet niin pienessä roolissa ja tulleet siihen peliin niin myöhässä, että lienevät laskeneet kannattavammaksi hoitaa keskipäästöjen tiputus tässä hädässä "nollapäästöisillä" sähköautoilla, kuin hybridien tuotantotekniikkaan panostamalla.

Voi sitten tosiaan käydä niin, että kun muut hyppäävät hybridien yli akkuautoihin, niin Toyota taas hyppää akkujen yli vetyautoihin. Nähtäväksi jää, en rahojani pistäisi veikkaukseen suuntaan tai toiseen.
 
Kannattaa huomioida, että kokovertailu 1/1 polttis/EV ei ole ihan sujuvaa, sähkön tilat on isommat kuin pelkkä ulkokuori.

Esim i-Pace on pienempi fyysisesti kuin kokoluokkaa kookkaampi F-Pace, mutta silti isompi sisältä.
Jep. VW id3 pitäisi olla aika lyhyt auto, mutta silti sisätilat olisi aika tilavat. Golf olisikin siis vähän pienempi kuin id3, vaikka sama pituus. Id3 kokoluokka varmaan useimmille pitäisi riittää (arvaus).
 
Minä olen tässä aika "inhorealistisella" näkemyksellä, jonka mukaan autoteollisuus ei vähennä laskennallisia päästöjä koska ovat hyviksiä, vaan koska niiden on taloudellisesti pakko näin tehdä.

Toyotan ei tarvitse täyssähkäreitä myydä, koska hybridi- ja plugarivaltainen valikoima painaa laskennalliset päästöt alle EU:n sakkorajojen - ja varmaan monen muunkin alueen rajojen. Toyotalla on tuossa tekniikassa varmaan pisimmät perinteet ja saaneet sen todennäköisesti jalostettua hyvin kustannustehokkaaksi valmistaa. Muilla hybridit ovat olleet niin pienessä roolissa ja tulleet siihen peliin niin myöhässä, että lienevät laskeneet kannattavammaksi hoitaa keskipäästöjen tiputus tässä hädässä "nollapäästöisillä" sähköautoilla, kuin hybridien tuotantotekniikkaan panostamalla.

Voi sitten tosiaan käydä niin, että kun muut hyppäävät hybridien yli akkuautoihin, niin Toyota taas hyppää akkujen yli vetyautoihin. Nähtäväksi jää, en rahojani pistäisi veikkaukseen suuntaan tai toiseen.

Eihän tuossa mitään inhorealismia ole - koska pakotus ettei tule sanktioita. Uskon että aika realistisilla ajatuksilla voivat olla muita edellä, sen verran isosta tekijästä kyse kuitenkin. Olihan tuossa linkissäni ylempänä yksi fuel cell Mirai jo mukana. Skippaavat akkuvehkeet ja ajavat ohi kun muut on kädet mudassa koboltti- ja littikaivoksillaan, ja miettivät mistä sitä puhdasta vettä riittääkään kaikkeen ja kaikille.
 
Eihän tuossa mitään inhorealismia ole - koska pakotus ettei tule sanktioita. Uskon että aika realistisilla ajatuksilla voivat olla muita edellä, sen verran isosta tekijästä kyse kuitenkin. Olihan tuossa linkissäni ylempänä yksi fuel cell Mirai jo mukana. Skippaavat akkuvehkeet ja ajavat ohi kun muut on kädet mudassa koboltti- ja littikaivoksillaan, ja miettivät mistä sitä puhdasta vettä riittääkään kaikkeen ja kaikille.
Minä en kyllä keksi, että mitä hyvää polttokennoautossa on verrattuna 80kWh akulliseen sähköautoon jonka voi ladata joka yö kotona täyteen, varsinkin kun täällä sivistyneessä maailmassa motareiden varret on täynnä superchargereita.
 
Laitetaan nyt pieni (suuri) yhteenveto omista kokemuksista sähköautoista.

Ostin 2014 vuoden Nissan Leaf sähköauton käytettynä 2018 syksyllä. Karvan alle 112tkm ajettuna.

Eilen tuli mittariin 150tkm.

Olen siis ajanut 38tkm reilun vuoden aikana.

Akun kunto leafspy appia käyttäen oli 78,5% parhaillaan kun auto minulle tuli ja nyt mennään 76,5% lukemissa..
Kesällä havaittu myös 74,5% luku, joten oletan totuuden olevan jossain 75% vaiheilla ja siis akun kunto noin 3% tippunut 38tkm ajon aikana. (Lämpötila vaikuttaa lukemaan)

Autolla ajaa 84kmh GPS nopeudella maksimissaan 100km nollakelissä.
/ 120km +20°C helteessä
/ 75km -25°C pakkasilla

Kesällä 2019 ajoimme 117km non-stop 83kmh GPS nopeutta. Kotipihaan saapuessa olisi virtaa ollut ehkä juuri sen 120km rajan kohdille köröttämiseen.

Olen vaihtanut autoon tänä aikana seuraavat osat:
Tuulilasin pyyhkimensulat.
Talvi ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.

Aika huoletonta menoa, paitsi:

Takakontissa avausnapin tiiviste haljennut lähiaikoina, kontakti mennyt nyt rikki, sähköinen avaus, mekanismi ei siis toimi.

Muuta vikaa ei ole näkynyt.

Työmatka 49km/suunta taittuu molempiin suuntiin plussakelissä ilman välilatausta. Pakkasilla pitää ladata molemmissa päissä.

Paras hankinta pitkään aikaan.
Edellinen työmatka corolla vei 10€ edestä päivässä polttoainetta ja nyt menee se 2€ sähköön.

Syksyllä tuli vähän Extreme reissu tehtyä ja käytiin perheen kanssa tällä autolla Norjassa. Ajettiin 2700km 6päivän reissulla.
Kyllä, juuri tällä 120km maksimikantaman vehkeellä.

Käytännössä latausverkosto saneli paikat ja ajomatkat latausten välillä ja ne vaihtelivat 50-100km välillä. Yleensä ollen noin 60-80km/ pätkä ja sähköautoa kannattaakin ladata pikalatureissa vain siihen asti kun seuraavan etapin energia on akkuun asti saatu.

Yritimme saapua myös mahdollisimman tyhjällä akulla laturille jotta saataisiin suurempi latausteho, joka on suotavaa minuuttihintaisen veloituksen takia.

Tästä reissusta on timelapse pätkä kuvattu ja tulossa lähiaikoina ihmeteltäväksi.

Tässä pari kuvaa reissulta:
IMG_20190923_165916.jpg
IMG_20190923_180732.jpg
IMG_20190924_114212.jpg

Kyllä, 120km rangella pääsee vaikka norjaan mökille. Sähköä saa töpselistä. :D
 
Vetyauton on sitten ihan hyviä kun keksitään mistä sitä vetyä saadaan ekologisesti. Vielä ei olla keksitty kuin muuntaa öljy/kaasu vedyksi mutta tuossahan ei ole mitään järkeä. Sähköstä tehtäessä hyötysuhde on niin surkea että se vaatisi käytännössä ilmaista sähkö jotta olisi taloudellisesti järkevää.
 
Mistä muuten näkisi Model 3:sen sisämitat? Kuinka pitkä lumilauta mahtuu sisään jos kaataa takapenkit - miten takapenkit kaatuvat jne?
 
Laitetaan nyt pieni (suuri) yhteenveto omista kokemuksista sähköautoista.

Ostin 2014 vuoden Nissan Leaf sähköauton käytettynä 2018 syksyllä. Karvan alle 112tkm ajettuna.

Eilen tuli mittariin 150tkm.

Olen siis ajanut 38tkm reilun vuoden aikana.

Akun kunto leafspy appia käyttäen oli 78,5% parhaillaan kun auto minulle tuli ja nyt mennään 76,5% lukemissa..
Kesällä havaittu myös 74,5% luku, joten oletan totuuden olevan jossain 75% vaiheilla ja siis akun kunto noin 3% tippunut 38tkm ajon aikana. (Lämpötila vaikuttaa lukemaan)

Autolla ajaa 84kmh GPS nopeudella maksimissaan 100km nollakelissä.
/ 120km +20°C helteessä
/ 75km -25°C pakkasilla

Kesällä 2019 ajoimme 117km non-stop 83kmh GPS nopeutta. Kotipihaan saapuessa olisi virtaa ollut ehkä juuri sen 120km rajan kohdille köröttämiseen.

Olen vaihtanut autoon tänä aikana seuraavat osat:
Tuulilasin pyyhkimensulat.
Talvi ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.

Aika huoletonta menoa, paitsi:

Takakontissa avausnapin tiiviste haljennut lähiaikoina, kontakti mennyt nyt rikki, sähköinen avaus, mekanismi ei siis toimi.

Muuta vikaa ei ole näkynyt.

Työmatka 49km/suunta taittuu molempiin suuntiin plussakelissä ilman välilatausta. Pakkasilla pitää ladata molemmissa päissä.

Paras hankinta pitkään aikaan.
Edellinen työmatka corolla vei 10€ edestä päivässä polttoainetta ja nyt menee se 2€ sähköön.

Syksyllä tuli vähän Extreme reissu tehtyä ja käytiin perheen kanssa tällä autolla Norjassa. Ajettiin 2700km 6päivän reissulla.
Kyllä, juuri tällä 120km maksimikantaman vehkeellä.

Käytännössä latausverkosto saneli paikat ja ajomatkat latausten välillä ja ne vaihtelivat 50-100km välillä. Yleensä ollen noin 60-80km/ pätkä ja sähköautoa kannattaakin ladata pikalatureissa vain siihen asti kun seuraavan etapin energia on akkuun asti saatu.

Yritimme saapua myös mahdollisimman tyhjällä akulla laturille jotta saataisiin suurempi latausteho, joka on suotavaa minuuttihintaisen veloituksen takia.

Tästä reissusta on timelapse pätkä kuvattu ja tulossa lähiaikoina ihmeteltäväksi.

Tässä pari kuvaa reissulta:
IMG_20190923_165916.jpg
IMG_20190923_180732.jpg
IMG_20190924_114212.jpg

Kyllä, 120km rangella pääsee vaikka norjaan mökille. Sähköä saa töpselistä. :D

Tää oli kova ja hienoa tekstiä. Näitä lisää :):tup:
 
Saisi tulla myös näitä sähköllä toimivia pakettiautoja markkinoille itse olisi kiinnostunut niistä jos olisi kohtuullinen toimintamatka luokkaa 450-600km ja normi pakettiauton vetokyky.
 
Tuulivoiman yleistyessä tuota ilmaista sähköä voi riittää paljonkin, sitä kun ei ole koskaan tasaisesti saatavilla.
Tuo vaatii sen, että joku ei keksi jotain vedyn tuotantoa kannattavampaa käyttöä halvalle tai melkein ilmaiselle sähkölle.
 
Minä en kyllä keksi, että mitä hyvää polttokennoautossa on verrattuna 80kWh akulliseen sähköautoon jonka voi ladata joka yö kotona täyteen, varsinkin kun täällä sivistyneessä maailmassa motareiden varret on täynnä superchargereita.

En tuohon polttokennosysteemin ole juurikaan perehtynyt. Ehkä ne autonvalmistajat tietää paremmin mikä on suunta.
Minäkin voisin ladata sähköauton yön aikana kun on töpseli seinässä minkä käyttöä ei kukaan rajoita. Vähän vaikeampi niille kenellä ei ole edes parkkiruutua, tai lähimpään Cittariin tms. matkaa enemmän ja pitäisi sitten se latausaika saada käytettyä johonkin muuhun kun shoppaillut on shoppailtu. Jos siis vapaita latauspaikkoja on. Huonompi säkä jos ei ole, niin siinähän sitä odottaa ja jonottaa.
 
Mun mielestä taas vähän hassu ajatus vedyn tuottamisesta. Samalla analogialla voisi sanoa, ettei sähköautoja olisi koskaan kannattanut kehittää, koska alkuun niiden akut oli ihan paskoja.
 
Laitetaan nyt pieni (suuri) yhteenveto omista kokemuksista sähköautoista.

Ostin 2014 vuoden Nissan Leaf sähköauton käytettynä 2018 syksyllä. Karvan alle 112tkm ajettuna.

Eilen tuli mittariin 150tkm.

Olen siis ajanut 38tkm reilun vuoden aikana.

Akun kunto leafspy appia käyttäen oli 78,5% parhaillaan kun auto minulle tuli ja nyt mennään 76,5% lukemissa..
Kesällä havaittu myös 74,5% luku, joten oletan totuuden olevan jossain 75% vaiheilla ja siis akun kunto noin 3% tippunut 38tkm ajon aikana. (Lämpötila vaikuttaa lukemaan)

Autolla ajaa 84kmh GPS nopeudella maksimissaan 100km nollakelissä.
/ 120km +20°C helteessä
/ 75km -25°C pakkasilla

Kesällä 2019 ajoimme 117km non-stop 83kmh GPS nopeutta. Kotipihaan saapuessa olisi virtaa ollut ehkä juuri sen 120km rajan kohdille köröttämiseen.

Olen vaihtanut autoon tänä aikana seuraavat osat:
Tuulilasin pyyhkimensulat.
Talvi ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.

Aika huoletonta menoa, paitsi:

Takakontissa avausnapin tiiviste haljennut lähiaikoina, kontakti mennyt nyt rikki, sähköinen avaus, mekanismi ei siis toimi.

Muuta vikaa ei ole näkynyt.

Työmatka 49km/suunta taittuu molempiin suuntiin plussakelissä ilman välilatausta. Pakkasilla pitää ladata molemmissa päissä.

Paras hankinta pitkään aikaan.
Edellinen työmatka corolla vei 10€ edestä päivässä polttoainetta ja nyt menee se 2€ sähköön.

Syksyllä tuli vähän Extreme reissu tehtyä ja käytiin perheen kanssa tällä autolla Norjassa. Ajettiin 2700km 6päivän reissulla.
Kyllä, juuri tällä 120km maksimikantaman vehkeellä.

Käytännössä latausverkosto saneli paikat ja ajomatkat latausten välillä ja ne vaihtelivat 50-100km välillä. Yleensä ollen noin 60-80km/ pätkä ja sähköautoa kannattaakin ladata pikalatureissa vain siihen asti kun seuraavan etapin energia on akkuun asti saatu.

Yritimme saapua myös mahdollisimman tyhjällä akulla laturille jotta saataisiin suurempi latausteho, joka on suotavaa minuuttihintaisen veloituksen takia.

Tästä reissusta on timelapse pätkä kuvattu ja tulossa lähiaikoina ihmeteltäväksi.

Tässä pari kuvaa reissulta:
IMG_20190923_165916.jpg
IMG_20190923_180732.jpg
IMG_20190924_114212.jpg

Kyllä, 120km rangella pääsee vaikka norjaan mökille. Sähköä saa töpselistä. :D

Ei hitto kyllä mä nyt nostan hattua. Kauanko meni suuntaansa ajoaika? Ei vissiin Norjan vuoristo aiheuttanut yllätyksiä rangen suhteen. Tuolla tuskin kovin pitkään ylöspäin kiipeää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom