Keskustelua hybridiautoista

Eikös veroton hinta juurikin anna viitettä siitä maakohtaisesta kustannustasosta koska siinä on valmistajan kulut mukana? Verothan menee valtiolle.

En muista kyllä koskaan nähneeni tilannetta missä veron nosto olisi laskenut hintoja. Voi tosin olla että ikä alkaa jo painaa :rofl:
Mikä hemmetin maakohtainen kustannustaso? Valmistaja pistää verottoman pyyntihinnan sen mukaan, minkä haluaa olevan verollinen myyntihinta.
Siksi juuri että näet miten kallista / oikea hintaero todellisuudessa on.
No kun ei juuri näe, koska valmistaja voi ihan oman mielensä mukaan päättää mikä on veroton myyntihinta maassa X. Jos esim. valmistaja haluaisi myydä tasan samalla verollisella hinnalla joka maassa, niin verottomat hinnat olisivat jokaisessa maassa erilaiset ihan riippuen maakohtaisista veroista.
 
Näissä e-malleissa on tosi omituinen hinnannousupolitiikka jos verrataan vaikka vw up ja golf
VW up! 1,0 44 kW, 13 940€ -> e-up! 23 534 = +10 k€
Golf Trendline 1.0 TSI 85 kW 21 299,40 € -> e-golf 35 089,89 € = +14 k€

Miksi ihmeessä tuo e-golf ottaa noin paljon lisähintaa bensaan verrattuna? Sähköteknisesti e-up ja e-golf on lähes sama paitsi golfin pikkasen isompi sähkömoottori. Ei voi maksaa 4k€ ja jo lähdössä tuossa golffissa on isompi eli kalliimpi bensakone, joten en usko että isompi sähkömoottori nostaa hintaa! Jos jotain, niin tuon +xxk€ hinnan pitäisi pudota, kun auto suurenee. Mutta pahinta tässä on tuo hyppäys: pikkuautosta vähän isompaan on bensassa 7k€, mutta sähkönä 12k€?! Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?
Tuon e-Golfin saa pienellä alennuksella 29 700€. Eli 4000 + 2000 hankintatuki.
e-Golf | Mallit | Volkswagen Suomi
 
Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?
Jos vertaa nelivetoja niin hintaero ei ole aivan noin "järkyttävä".
3 LR, 62 200€.
S LR, 92 100€.

3 SR+ takaveto tosin 50 600 -2000 hankintatuki. Eli melkein tuplahinta :) minusta tuo Model 3 SR+ on aika järkevä. Aika iso akku siinäkin. Silti jotkut ostaa noita kalliimpia mallejakin. Ja S on myös kalliimpi valmistaa. Parempi jousitus ym.
 
Mikä hemmetin maakohtainen kustannustaso? Valmistaja pistää verottoman pyyntihinnan sen mukaan, minkä haluaa olevan verollinen myyntihinta.

No kun ei juuri näe, koska valmistaja voi ihan oman mielensä mukaan päättää mikä on veroton myyntihinta maassa X. Jos esim. valmistaja haluaisi myydä tasan samalla verollisella hinnalla joka maassa, niin verottomat hinnat olisivat jokaisessa maassa erilaiset ihan riippuen maakohtaisista veroista.

Niin siis tuon veron maksat sinä valtiolle missä asut. Yritys maksaa omat verot sitten aikanaan. Tuossa verottomassa hinnassahan on juurikin on maakohtaiset kulut mukana mitä valmistajalle maksaa se auto myydä ja toimittaa kuluttajalle. Tämä näkyy varmaan selkeämmin kalliissa autoissa. Vertaa vaikka jotain M5 verotonta hintaa täällä maihin missä autovero ei ole ihan noin julma. Jos verollinen hinta haluttaisiin säätää verottomalla hinnalla joka maassa samalle tasolle niin tietyissä malleissa saisi melkein maksaa kuluttajalle että hän auton ottaisi :sori:

Siksi tuo subventoitu hinta ei ole vertailukelpoinen vaan ero on oikeasti isompi.
 
Niin siis tuon veron maksat sinä valtiolle missä asut. Yritys maksaa omat verot sitten aikanaan. Tuossa verottomassa hinnassahan on juurikin on maakohtaiset kulut mukana mitä valmistajalle maksaa se auto myydä ja toimittaa kuluttajalle. Tämä näkyy varmaan selkeämmin kalliissa autoissa. Vertaa vaikka jotain M5 verotonta hintaa täällä maihin missä autovero ei ole ihan noin julma. Jos verollinen hinta haluttaisiin säätää verottomalla hinnalla joka maassa samalle tasolle niin tietyissä malleissa saisi melkein maksaa kuluttajalle että hän auton ottaisi :sori:

Siksi tuo subventoitu hinta ei ole vertailukelpoinen vaan ero on oikeasti isompi.
Oliko sulla joku pointtikin tässä? Selkeästi osoitat itsekin, että verottomat hinnat ei mitenkään kerro auton kulurakenteesta. Googlella varmaan löytyy vanhaa juttua, jossa joku valmistaja tilittää, että myyvät halvemmalla verottomalla hinnalla Suomessa, että verollinen hinta pysyisi siedettävänä (=joku ostaa auton). Verojen lisääminen ei tietysti muuta tilannetta kuin sen osalta, että verolliset erot ovat ne, jotka kuluttaja joutuu maksamaan.

Jos oikeasti jotain kuluvertailua ja valmistajan eri mallien hintarakennetta haluais selvittää, niin sitten on syytä selvitellä useiden maiden hinta- ja verotietoja. Tarkkaa tulosta niistäkään ei kyllä saa aikaiseksi.
 
Oliko sulla joku pointtikin tässä? Selkeästi osoitat itsekin, että verottomat hinnat ei mitenkään kerro auton kulurakenteesta. Googlella varmaan löytyy vanhaa juttua, jossa joku valmistaja tilittää, että myyvät halvemmalla verottomalla hinnalla Suomessa, että verollinen hinta pysyisi siedettävänä (=joku ostaa auton). Verojen lisääminen ei tietysti muuta tilannetta kuin sen osalta, että verolliset erot ovat ne, jotka kuluttaja joutuu maksamaan.

Jos oikeasti jotain kuluvertailua ja valmistajan eri mallien hintarakennetta haluais selvittää, niin sitten on syytä selvitellä useiden maiden hinta- ja verotietoja. Tarkkaa tulosta niistäkään ei kyllä saa aikaiseksi.

Pointti on siis että kahden mallin vertailu missä toista verotetaan eri tavalla tulee tehdä verottomilla hinnoilla ja ilman mitään tukia. Tässä tapauksessa valmistaja ei myy autoa halvempana. Volkkarin juhla-ale taas oli juurikin tämmöinen tapaus jossa valmista ottaa takkiin tuotteessa A mutta isossa kuvassa taas säästää.

Jos autoa myy sen takia halvalla ja omasta katteesta tinkien maassa jossa on kova vero niin kustannus-säästöjä kannattaa etsiä muualta että pysyy pelissä mukana. Vero kun on kaikille sama :tup:
 
Pointti on siis että kahden mallin vertailu missä toista verotetaan eri tavalla tulee tehdä verottomilla hinnoilla ja ilman mitään tukia. Tässä tapauksessa valmistaja ei myy autoa halvempana. Volkkarin juhla-ale taas oli juurikin tämmöinen tapaus jossa valmista ottaa takkiin tuotteessa A mutta isossa kuvassa taas säästää.

Jos autoa myy sen takia halvalla ja omasta katteesta tinkien maassa jossa on kova vero niin kustannus-säästöjä kannattaa etsiä muualta että pysyy pelissä mukana. Vero kun on kaikille sama :tup:
Mä en kyllä pysy kärryillä yhtään. Mikä "tässä tapauksessa"? Tuntuu, että käyt nyt jotain ihan omaa keskusteluasi.

Kyse oli siitä saako verottomista hinnoista jotain järkevää vertailua ulos autojen todellisista tuotantokuluista. Ei saa, koska auton verottomassa myyntilistahinnassa on sisällä: tuotantokulut + muut kulut + katteet (valmistaja, maahantuoja, myyjä). Kate-% vaihtelee mallikohtaisesti sen mukaan mihin verollinen hinta halutaan pistää kulloisessakin kilpailutilanteessa. Ongelma korostuu entisestään sähköautojen kaltaisissa uutuus-tuotteissa.

Esim. perusmallin 208 maksaa verottomana sen 18 k€, siitä moottorin ja lootan osuus lienee muutama tonni, sanotaan vaikka 5 k€. Eli muut osat + kate olisi 13 k€. Vastaava sähköversio verottomana on 32 k€ eli edellisestä laskien sähköpalikoille jää hintaa 19 k€. Koska 208 runko on suunniteltu kaikille moottorityypeille, voisi kuvitella, että kehityskulut on jaettu tasan eri versioiden välille ja mukana tuossa 13 k€, mutta pistetään nyt sähkölle 4 k€ lisäkuluja varmuuden vuoksi. Jäljellä 15 k€ millä pitäisi saada akut ja sähkömoottori. Uusi mallisarja, niin lienee halvimmat mahdolliset akut, yllä olevaa satasen hintaa käyttäen, niin tuskin akut yli 5 k€ ovat. Sähkömoottoriin siis 10 k€. Ei pienintäkään hajua mitä maksavat, mutta ei taida ihan 10 k€ maksaa :) Ts. lisäkatetta piilossa. Paljonko? Jaa-a.
 
Viimeksi muokattu:
Konakin on sähköisenä 20k€ kalliimpi kuin bensa-versiot ja myynti oli silti
- Bensa: 368 kpl
- Sähkö: 202 kpl

e-208 (ja e-corsa) tuo Konan sähköauto-ominausuudet nyt tarjolle Konaa 10k€ edullisemmin. 50kWh akulla ja 100kW latausnopeudella tuo käy matka-ajoonkin hyvin, toisin kuin Mii ja kumppanit. Muut 35,000€ luokan sähkö-autot (Uusi ioniq, uusi Zoe) kärsii hitaammasta (alle 50kW) latauksesta.
Melkein mitä tahansa sähköautoa myydään, koska valikoima on erittäin suppea. Kona on niin nolo auto, että on vaikea keksiä muuta syytä hankintaan kuin sähköversio, normiversion edullisuus, hyvät takuuehdot tai jokin outo fetissi. Nämä syyt mielestäni selittävät siteeratut myyntiluvut riittävästi.

Ai saatana, myyntipuheena on, miten Konan henki on kulkea omia teitään. Ei sentään ison auton urheilullisuus. Voiko tuon mauttomampaa futismutsipulkkaa olla? Vähän räikeytetty versio perus Nissan Kasvaimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
 
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
Ero on että vapaan automarkkinan maissa uusista autoista saa huomattavia alennuksia. Meillä suljetussa markkinassa pienetkin alennukset on työn takana. Eli verottomattomat lista hinnat on vain Suomessa (ja Tanskassa?) käytössä.
 
Mä en kyllä pysy kärryillä yhtään. Mikä "tässä tapauksessa"? Tuntuu, että käyt nyt jotain ihan omaa keskusteluasi.

Kyse oli siitä saako verottomista hinnoista jotain järkevää vertailua ulos autojen todellisista tuotantokuluista. Ei saa, koska auton verottomassa myyntilistahinnassa on sisällä: tuotantokulut + muut kulut + katteet (valmistaja, maahantuoja, myyjä). Kate-% vaihtelee mallikohtaisesti sen mukaan mihin verollinen hinta halutaan pistää kulloisessakin kilpailutilanteessa. Ongelma korostuu entisestään sähköautojen kaltaisissa uutuus-tuotteissa.

Esim. perusmallin 208 maksaa verottomana sen 18 k€, siitä moottorin ja lootan osuus lienee muutama tonni, sanotaan vaikka 5 k€. Eli muut osat + kate olisi 13 k€. Vastaava sähköversio verottomana on 32 k€ eli edellisestä laskien sähköpalikoille jää hintaa 19 k€. Koska 208 runko on suunniteltu kaikille moottorityypeille, voisi kuvitella, että kehityskulut on jaettu tasan eri versioiden välille ja mukana tuossa 13 k€, mutta pistetään nyt sähkölle 4 k€ lisäkuluja varmuuden vuoksi. Jäljellä 15 k€ millä pitäisi saada akut ja sähkömoottori. Uusi mallisarja, niin lienee halvimmat mahdolliset akut, yllä olevaa satasen hintaa käyttäen, niin tuskin akut yli 5 k€ ovat. Sähkömoottoriin siis 10 k€. Ei pienintäkään hajua mitä maksavat, mutta ei taida ihan 10 k€ maksaa :) Ts. lisäkatetta piilossa. Paljonko? Jaa-a.

Eli veroa laskemalla valmistajan kate nousee? Mitäs jos ostaa saman auton firmalle työkäyttöön eikä maksa alvia tai autoveroa, saako myyjä silloin pienemmän kate-% :confused:

Tuo sinun laskelman on itseasiassa hyvin kuvattu. Itse näen asian taas näin: tuo 18k on valmistajan hinta tuotteelleen. Siinä on hyvä kate koska autoja saadaan isoissa voluumeissa pitkälti automatisoituina ulos tehtaalta ja alihankintaketjut ovat kunnossa. Myös suurin osa osista valmistetaan ja kasataan itse. Katteen varmaan voi katsoa luvuista mitä se about on jos tarkemmin haluaa mutta veikkaan sen olevan silti alle 30%.

Nyt tehdään vastaavasta mallista sähköauto. En usko että tuo runko mitä käytetään vastaavissa polttomoottoriversioissa suoraan putoaa sähköversioon. Akut lienee sijoitettu auton pohjaan eikä siinä ole laatikkoa ollenkaan. Tämä vaatinee ihan omat linjastot ja menee varmaan käsityönä pitkälti koska voluumit ovat pieniä. Akkuja taitaa saada tällä hetkellä muutamalta valmistajalta ja kysyntää niille on enemmän kuin tarjontaa joten hinnoissa ei liene hirveästi neuvotteluvaraa. Nämä kaikki kun ynnätään ja niitä pitäisi vielä saada myytyäkkin niin kate lienee reilusti alle tuon polttomoottoriversion, varmaan jotain 5-10% luokkaa jos sitäkään.

Kysyntää noille halvoille sähköautoille taas tuntuu olevan ja jos niitä voitaisiin myydä samalla katteella kuin polttomoottoriautoja niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Varsinkin nyt kun kaikilla valmistajilla tarjontaa on vähän. Tämä tosiaan on mutuilua ja voit olla ihan oikeassakin siinä että katetta koitetaan saada paremmaksi koska voluumit ovat pienempiä. Samaa mieltä varmaan ollaan siitä että tuolla hinnalla tästä tuskin hittiä tulee? :):kippis:
 
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
Tässähän se nykytilanne taitaa olla, ei urbaania legendaa, mutta nykytilanne eri:
IS selvitti: Uuden Opel Insignian saisi Saksasta 6000 euroa halvemmalla kuin Suomesta
 
Eli veroa laskemalla valmistajan kate nousee? Mitäs jos ostaa saman auton firmalle työkäyttöön eikä maksa alvia tai autoveroa, saako myyjä silloin pienemmän kate-% :confused:
Mitä helvettiä taas. Ei se kate liiku mihinkään suuntaan ellei valmistaja itse jotain päätä. Jos valmistaja tuunaa katetta sen takia, että haluaa tietyn verollisen listahinnan, niin tällä ei ole mitään tekemistä firman ostosten kanssa.
Tuo sinun laskelman on itseasiassa hyvin kuvattu. Itse näen asian taas näin: tuo 18k on valmistajan hinta tuotteelleen. Siinä on hyvä kate koska autoja saadaan isoissa voluumeissa pitkälti automatisoituina ulos tehtaalta ja alihankintaketjut ovat kunnossa. Myös suurin osa osista valmistetaan ja kasataan itse. Katteen varmaan voi katsoa luvuista mitä se about on jos tarkemmin haluaa mutta veikkaan sen olevan silti alle 30%.

Nyt tehdään vastaavasta mallista sähköauto. En usko että tuo runko mitä käytetään vastaavissa polttomoottoriversioissa suoraan putoaa sähköversioon. Akut lienee sijoitettu auton pohjaan eikä siinä ole laatikkoa ollenkaan. Tämä vaatinee ihan omat linjastot ja menee varmaan käsityönä pitkälti koska voluumit ovat pieniä. Akkuja taitaa saada tällä hetkellä muutamalta valmistajalta ja kysyntää niille on enemmän kuin tarjontaa joten hinnoissa ei liene hirveästi neuvotteluvaraa. Nämä kaikki kun ynnätään ja niitä pitäisi vielä saada myytyäkkin niin kate lienee reilusti alle tuon polttomoottoriversion, varmaan jotain 5-10% luokkaa jos sitäkään.

Kysyntää noille halvoille sähköautoille taas tuntuu olevan ja jos niitä voitaisiin myydä samalla katteella kuin polttomoottoriautoja niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Varsinkin nyt kun kaikilla valmistajilla tarjontaa on vähän. Tämä tosiaan on mutuilua ja voit olla ihan oikeassakin siinä että katetta koitetaan saada paremmaksi koska voluumit ovat pienempiä. Samaa mieltä varmaan ollaan siitä että tuolla hinnalla tästä tuskin hittiä tulee? :):kippis:
Uuden 208 alusta on tehty sekä polttomoottori että sähkökäyttöön :vihellys: Katetta otetaan enemmän, koska jos hinta olisi "oikea", niin tilauskirjat täynnä vuoteen 2025. Tuotteen hinta nousee, kun kysyntää on tarjontaa enemmän. Aika perusjuttuja.
 
Hintahan on oikea nimenomaan silloin, kun jonot eivät kasva mahdottomiksi. Silloin auton saavat ne, jotka sitä eniten haluavat. Jos tilauksia otetaan ”alihintaan” sisään loputtomasti, niin paljon haluavat jäävät ilman jos eivät ole ensimmäisten joukossa tilaamassa.
 
Mitä helvettiä taas. Ei se kate liiku mihinkään suuntaan ellei valmistaja itse jotain päätä. Jos valmistaja tuunaa katetta sen takia, että haluaa tietyn verollisen listahinnan, niin tällä ei ole mitään tekemistä firman ostosten kanssa.
Uuden 208 alusta on tehty sekä polttomoottori että sähkökäyttöön :vihellys: Katetta otetaan enemmän, koska jos hinta olisi "oikea", niin tilauskirjat täynnä vuoteen 2025. Tuotteen hinta nousee, kun kysyntää on tarjontaa enemmän. Aika perusjuttuja.

Ok en tiennyt että tuo on suunniteltu noin, sittenhän tuo on jo oikeaan suuntaan. Kiitos että tarkensit. En silti usko että auton tuotantokuluja ja katetta saadaan lähellekkään polttomoottoreita vielä. Ja eikö tässä tapauksessa kuitenkin hinta ole jo korkea ja kysyntä pieni, ainakin täällä käydyn keskustelun pohjalta? :lol: Yleensä mitä pidemmälle tilauskirjat on täynnä niin se on vain positiivinen ongelma. Ehkä näissä sähköautoissa sitten tilanne on toinen :cool:

En selkeästi ymmärrä tuota katteen ja veron suhdetta joten mitäpä siitä jankkaamaan :(:tup:
 
Tollanen kun syttyis parkkihallissa, johon hankala palokunnan päästä.

Se nyt on vaan ajan kysymys. Sittenhän mitään merikonttia ei halliin saa mitenkään, saati raahattua 1000 asteista tekelettä ulos parin päivän suihtukseen. Ei olisi huono jos pysäköintikielto tuollaisille halleihin. Melko kaukoviisaasti kauppojen pihallekin latatauspisteet on sijoitettu melko viimeiseen nurkkaan, ainakin täälläpäin. Tyhjänähän ne tosi useimmiten on, mutta silti.
 
Ettei nyt jää Myrkyllekkään epäselväksi, niin se palo jää "kytemään" sinne akkuun ja kiihtyy siellä itsestään ja syttyy uudelleen. Se koko auto ei hohka 1000 asteisena päiviä. Se auto pitää saada sinne konttiin sen takia, että akuston lämpötila saadaan laskemaan sekä mahdolliset uudelleen syttymiset sammuu itsestään.
 
Lolvo on kirjannut ylös suomessa plugareidensa sähköajon määriä, ja tullut tulokseen 42% hybridien kilsoista on sähköllä.

Usein väitetään, että plug-in-hybridejä ei ladata – Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa sähköllä ajamisen todellisesta määrästä

Ladattava hybridiauto säästää parhaimmillaan etenkin lyhyillä reissulla rutkasti perinteisiä polttoaineita, mutta vain, jos ajoakkua ladataan ahkerasti. Kantama sähköajossa on tavallisesti 50 kilometrin huitteilla, ja kun sähkö loppuu, polttomoottori käynnistyy.

Usein esitetty väite onkin, että plug-in-hybridejä ei ladata, ei etenkään yritysautoja, jos käytössä on vapaa autoetu.

Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa asiasta.


”Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja”, kertoo toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt Volvo Car Finlandista.

Tietoa Volvojen sähköajon määrästä kerätään huollon yhteydessä.

”Auto kytketään testeriin kiinni, ja se kertoo, kuinka paljon kaikista kilometreistä on ajettu sähköllä”, selvittää Ahlstedt.


Tällä hetkellä data ajetuista kilometreistä menee tehtaalle, eikä yksittäisen auton tietoja saada huollossa näkyviin. Tilanne muuttuu keväällä, kun Volvo On Call -älypuhelinsovellukseen tulee toiminto, josta autoilija voi itse katsoa sähköajonsa määrän.

Ahlstedtin mukaan myös työsuhdeautoilijat lataavat Volvojaan ahkerasti, vaikka toisin usein väitetään. Tätä nykyä vapaan autoedun haltijan on mahdollista laskuttaa kotona ladattavan sähkön hinta työnantajalta, eikä sitä tarvitse pulittaa omasta pussista.

”Monillla yrityksillä on myös ympäristötilinpäätös, joten ne investoivat voimakkaasti työpaikan latausinfraan ja tekevät näin työsuhdeautoilijoille kiinnostavaksi sähkö- tai hybridiauton hankkimisen.”

Ahlstedtin mukaan suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.

”Se on aivan puutaheinää etteikö plug-in-hybridejä ladattaisi, ja etteivätkö autoilijat olisi halukkaita vähentämään päästöjä.”

Ahlstedt muistuttaa, että Suomessa autoilun aiheuttamat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti laskeneet, kun taas muualla Euroopassa päästöt ovat lievästi nousseet.
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
 
En selkeästi ymmärrä tuota katteen ja veron suhdetta joten mitäpä siitä jankkaamaan :(:tup:
En oikein minäkään. Mutta Volvo ainakin hyötyy tuosta suomen verotuksesta. 10 400€ kalliimpi ladattava (etuveto) onkin lähes saman hintainen, kun autovero lisätään hintaan (vs neliveto bensa).

Tuohon tulikin vähän väärä hinnasto, koska ladattavassa on paremmat varusteet. Samoilla varusteilla T5 olisikin halvempi kuin B4 AWD. T5 on myös 65hv tehokkaampi.

volvo.png

Tuossa vielä Volvo XC40 sähköauto mukana. Autovero ei käytännössä poikkea ladattavasta mallista. Neliveto ja 408hv tehoa.


No kumminkin kokonaishinta on se millä on merkitystä.
 
Zafira tuhosi myös ostoskeskuksen parkkihallin Irlannissa syksyllä:
First cars removed from Douglas multi-storey carpark

Googlen uutishaun perusteella Zafira-palot olleet melko yleisiä lähiaikoina:
Mother-of-four's Vauxhall Zafira catches fire in McDonald's drive-thru | Daily Mail Online
Gardaí satisfied Haulbowline fire started accidentally

Näin ihan puhtaasti numeroiden valossa kannattaisi varmaan kieltää Zafiroiden pysäköinti parkkihalleissa.
Vai onko kyse Ooppeleista. Itse näin viime kesänä Englannissa ensimmäistä kertaa elämässäni auton tulessa. Kyseessä oli uudehko Vauxhall/Opel Astra.
 
Vai onko kyse Ooppeleista. Itse näin viime kesänä Englannissa ensimmäistä kertaa elämässäni auton tulessa. Kyseessä oli uudehko Vauxhall/Opel Astra.
Wikin mukaan tuota Opelia/Vauxhallia olisi valmistettu aika monella eri nimellä. Osa varmaan on jotenkin viallisia.

Opel Zafira C:
Teknisesti samankaltaisia Buick GL6
Buick Verano I
Cadillac ELR
Chevrolet Cavalier
Chevrolet Cruze I
Chevrolet Orlando I
Chevrolet Volt I
Opel Ampera
Opel Astra J
Opel Cascada
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
Ei pidä tosiaan aivan paikkaansa, koska Volvon lämmitys tapahtuu bensalla. Jos lämmitys olisikin ollut sähköllä, niin tuo 42% sähköauto olisi ihan oikein.
Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja


Ihan hyvin kumminkin, kun tuo 42% on toiseksi paras tulos.
Ahlstedtin mukaan suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.


Ahlstedt muistuttaa, että Suomessa autoilun aiheuttamat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti laskeneet, kun taas muualla Euroopassa päästöt ovat lievästi nousseet.
Tuohon syynä on melko varmasti Suomen ladattavia tukeva verotus. Ei osteta enää niin tavallisia polttiksia.
 
Viimeksi muokattu:
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
 
Tuo on kyllä hyvin onnistunut Volvolta. Ero on pieni täysähkön ja pluginin välillä. Saa nähdä kuinka paljon pystyvät noita alkaa toimittamaan.

Fiksua toimintaa valtiolta olisi antaa tuo hankintatuki kaikkiin täyssähköihin ja poistaa veroetu plugineilta. Käytön aikaisiin päästöihin perustuva vero niiden kohdalla kun on hieman itsensä huijaamista :confused2:
 
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole, on sitä BBC:n toimesta briteissä ihan tutkittukin, Subsidised plug-in cars driven on fuel
 
Ettei nyt jää Myrkyllekkään epäselväksi, niin se palo jää "kytemään" sinne akkuun ja kiihtyy siellä itsestään ja syttyy uudelleen. Se koko auto ei hohka 1000 asteisena päiviä. Se auto pitää saada sinne konttiin sen takia, että akuston lämpötila saadaan laskemaan sekä mahdolliset uudelleen syttymiset sammuu itsestään.

Tähän liittyen tuossa Norjan parkkihallipalossa yhdenkään sähköauton akku ei ollut syttynyt vaan sähköautoista oli käytännössä palanut vain sisusta.
 
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
Toyotalta kova mainos, että itselataavallakin saattaa olla puolet ajosta sähköllä. Itsellä ei ole kyllä mitään käsitystä, että mikä lukema Suomessa olisi. Osan ajasta polttis siis lataa akkua ja osa ajasta kulutetaan akku lähes tyhjäksi.

"Kolme neljästä Suomessa myydystä hybridiautosta on Toyota

Pienemmän kulutuksen vuoksi hybridiautojen CO2-päästöt ovat pienemmät. Tällä on myönteinen merkitys ilmastoon ja kasvihuoneilmiöön. Normaaliolosuhteissa Toyota-hybridiautolla voi ajaa jopa yli puolet ajoajasta sähköllä. Se on huomattavan edullista, eikä sähköajosta tule lainkaan päästöjä."
Toyota-hybridi on vähäpäästöisempi valinta.
 
Toyotalta kova mainos, että itselataavallakin saattaa olla puolet ajosta sähköllä. Itsellä ei ole kyllä mitään käsitystä, että mikä lukema Suomessa olisi. Osan ajasta polttis siis lataa akkua ja osa ajasta kulutetaan akku lähes tyhjäksi.

"Kolme neljästä Suomessa myydystä hybridiautosta on Toyota

Pienemmän kulutuksen vuoksi hybridiautojen CO2-päästöt ovat pienemmät. Tällä on myönteinen merkitys ilmastoon ja kasvihuoneilmiöön. Normaaliolosuhteissa Toyota-hybridiautolla voi ajaa jopa yli puolet ajoajasta sähköllä. Se on huomattavan edullista, eikä sähköajosta tule lainkaan päästöjä."
Toyota-hybridi on vähäpäästöisempi valinta.

Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
 
Minulla on jonkinlaista mielipidettä antaa lataukseen laitosta kun minunkin autoni kuuluu tuohon 42% muodostamiseen..

Sähköajoprosentti lienee tuota luokkaa koska sähköajoa tulee työmatkoilla 300km viikossa ja 2vko välein on 400km "mökkireissu" + kesän asuntovaunun vedot.
Polttoaineen säästö on ollut ≈1000e/vuosi

Webaston kulutus on ≈0,7l/h täydellä teholla joten sen kulutus on käytännössä merkityksetöntä jos vertaa lämmön tuottamiseen polttomoottorilla auton liikuttamisen sivutuotteena.

Auton ilmoittama pitkän ajan keskikulutus on 4,7l/100km ja se pitänee todella hyvin paikkaansa.

Minun mielestä ihan kohtuu lukema nelivetoiselle 2200kg +300hp farmarille kun aiemmilla volvoilla kulutus on ollut ≈tuplat.
(auton ilmoittama kulutus on tarkka ja mittarivirhettä ei ole isompien renkaiden vuoksi)

Tuo mittarivirhe tuppaa yleensä jäämään ihmisillä huomioimatta, tulee äkkiä 0,5-1 litran heitto kulutuslukemaan kun 100km matka pyörittääkin 110km trippimittariin....
 
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Tuolta voi käydä tutkimassa todellisia koeajon päästöjä ja sähköajon osuuksia: Toyotan läpinäkyvä hybridikoeajo. Koe fiilis ja näe faktat!
En näe siinä ongelmaa että sähköä ladataan polttomoottorilla kun se on siltikin taloudellisempaa kuin pelkkä regeni tai pelkkä aggregaattina toimiminen.
 
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Olin kyydissä kun ajettiin uuden mallin Corollalla ja ajettiin kaupungissa eikä paljoa polttomoottoria käytetty kun regenistä tuli tarpeeksi sähköä. Regen näytti olevan huomattavan tehokas. Toyotan "normaaliolosuhde" lienee heidän viittaus että ajetaan kaupungissa eikä maantiellä eli käytetty tilastotietoa omaan pussiin ettei puhuta paskaa. Pääosa sähköstä siis tuli regenistä kunhan akut oli ladattu tarpeeksi ennen ajon alkua.
 
Olin kyydissä kun ajettiin uuden mallin Corollalla ja ajettiin kaupungissa eikä paljoa polttomoottoria käytetty kun regenistä tuli tarpeeksi sähköä. Regen näytti olevan huomattavan tehokas. Toyotan "normaaliolosuhde" lienee heidän viittaus että ajetaan kaupungissa eikä maantiellä eli käytetty tilastotietoa omaan pussiin ettei puhuta paskaa. Pääosa sähköstä siis tuli regenistä kunhan akut oli ladattu tarpeeksi ennen ajon alkua.

Kaupunkiajokin voi olla sujuvaa liikkumista 60km/h tai sitten matelua ruuhkassa. Myönnän että omat kokemukset enemmän tuosta ensimmäisestä 2-litraisella Corolla-hybridillä. Jälkimmäisellä varmaan tulee enemmän regeniä ja sähköajoa. Osittain polttomoottoria toki käytetään myös lämmityksen takia. Erittäin hyvä auto ja luulisi että sitä voisi mainostaa vähemmän kyseenalaisin keinoin.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Tuossa väitettiin, että "jopa yli puolet ajoajasta sähköllä". Tottahan se on. Sen sijaan jos puhutaan ajomatkasta (mikä vaikuttaa oleellisimpaan, eli l/100 km), niin sähköllä mennään reilusti alle puolet. Tuo "jopa yli" toteutuu kaupungissa ja taajamissa, joissa hybridit ovat parhaimmillaan. Tasaisessa maantieajossa tietenkin sähköajon osuus jää pieneksi. Ja olet oikeassa tuossa ajonaikaisessa latauksessa. Se nostaa sähköajon osuutta, mutta samalla polttis kuormittuu ja kuluttaa enemmän.

Mulla on joskus ollut yli 70 % ajoajasta sähköllä. Siihen nähden tuo mainostettu jopa yli puolet on aika maltillinen. Liitin kaappaukset parista omasta ajosta. Ekassa on ajettu reilu tunti @Espoo ja Hki, sähköllä ajasta 61 %, mutta matkasta vain 27 %. Keskari oli 28. Toisessa on ajettu matkaa sateessa, joten sähköllä ajasta 13 % ja matkasta vain 6 %.

@jm82

Screenshot_20200110-134018.png Screenshot_20200110-134108.png
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:

Tuota 330e:tä ei tainnut ihan alkuun saada, siis tuon G20:n lanseerauksen aikaan. Olisiko ostanut auton ennen tuon hybridin tuloa markkinoille? Tai sitten nelivetona, sehän on tullut vasta myös hybridiin.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jospa se ajatteli, ettei näiden alkupään hybridien kelkkaan kannata loikata, kun BMW:ssä on varmasti muutenkin rempattavaa ilman lisäkilkkeiden tuomaa taakkaa. Lisäksi tekniikan kehittyessä varmaan alkupään hybridien hyvityshinnat aiheuttanevat itkua vaihdon hetkellä. Ei siinä, eipä uuden auton hankkiminen varsinainen business taida oikein koskaan olla, mutta silti :P

Tai sitten 330e:tä ei vain ollut saatavilla hankintahetkellä, kuten @Slayer tuossa yllä murahteli.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Muutamia 330i malleja näyttää olevan nettiautossa. Ei kyllä mitään järkeä ostaa, kun hinnat on niin korkealla. En tiedä sitten miksi autoja on tänne Suomeen tilattu, kun on tiedetty että menekki on huono.

BMW 330 bensiini vaihtoautot - Nettiauto
 
Muutamia 330i malleja näyttää olevan nettiautossa. Ei kyllä mitään järkeä ostaa, kun hinnat on niin korkealla. En tiedä sitten miksi autoja on tänne Suomeen tilattu, kun on tiedetty että menekki on huono.

Voihan se olla jollekin "köyhälle puristille" oikeampi vaihtoehto kuin 330e, kun on huomattavasti kevyempi ja sitä kautta ajettavampi. Myös vaihteisto on johdonmukaisempi ja smoothimpi momentinmuuntimen ansiosta. Aidompi puristi hommannee kuitenkin bemarinsa kuutoskoneella, siinä hinta vaan hieman jo pompsahtelee :).
 
No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole, on sitä BBC:n toimesta briteissä ihan tutkittukin, Subsidised plug-in cars driven on fuel
Mikä siinä ei ole yksioikoista, jos toimittaja kirjoittaa kuulemansa väitteen lähteen ja toistaa väitettä viittaamatta kertaakaan yhteenkään tutkimukseen? En tiedä miten paljon luet kotimaisia autolehtiä, mutta taitaa olla jokaisessa plugari-koeajossa mainittu, ettei niitä kukaan lataa. Samaahan täällä on taivasteltu koeajoistakin, kun ovat sanoneet suoraan jättäneensä lataamatta. Samalla Volvo mainostaa tutkineensa asiaa ja kertoo sähköisten kilometrien olevan yli 40%. Tiedä sitten ketä uskoa, ehkä se korjaamon Pena tietää paremmin.

Edes Briteissä auton elinikä ei pääty siihen kahteen vuoteen, jonka jälkeen auto päätyy itse polttoaineensa maksavalle kuluttajalle. (btw, ei ollut BBC:n tutkima, vaan uutisoima)
Milesin datassa ei oltu edes tutkittu latausta, vaan autokohtaisia polttoaineostoksia suhteessa kilometreihin. Omasta hatusta vetäisemällä arvelen kuitenkin, ettei hybridi-työsuhdeautojen keskikulutus 4,8 tule ihan lataamattakaan.

Lööppien nimissä toki kannattaa tässäkin mainita, ettei autoja ladata:
"There are some examples where employees aren't even charging these vehicles up," said Paul Hollick, The Miles Consultancy's managing director.
"The charge cables are still in the boot, in a cellophane wrapper, ..."
Unohtui toki taas mainita montako tällaista tapausta on tullut vastaan, vaikka se olisi ehkä ollut relevanttia?
 
Ei pidä tosiaan aivan paikkaansa, koska Volvon lämmitys tapahtuu bensalla. Jos lämmitys olisikin ollut sähköllä, niin tuo 42% sähköauto olisi ihan oikein.

Toisaalta tuo on ihan järkevää. Bensan (tai naftan) muuttaminen suoraan lämmöksi onnistutaan tekemään erinomaisella hyötusuhteella, kun taas sähkön "tuhlaaminen" lämmitykseen ei ole kovin järkevää, päästään paljon pienempiin päästöihin kun maksimoidaan sähkön käyttö ajamiseen. Toisaalta myös maailmanlaajuisesti ajateltuna autoja ei kovin paljoa lämmitetä, mutta suomalainen tilastohan tuo oli.

Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.

Polttomoottorin hyötysuhde paranee aina kun sitä kuormitetaan raskaammin, siksi se kuitenkin käytännössä vähentää päästöjä, vaikka se äkkiseltään tuntuukin pöljältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Minulla on jonkinlaista mielipidettä antaa lataukseen laitosta kun minunkin autoni kuuluu tuohon 42% muodostamiseen..

Sähköajoprosentti lienee tuota luokkaa koska sähköajoa tulee työmatkoilla 300km viikossa ja 2vko välein on 400km "mökkireissu" + kesän asuntovaunun vedot.
Polttoaineen säästö on ollut ≈1000e/vuosi

Webaston kulutus on ≈0,7l/h täydellä teholla joten sen kulutus on käytännössä merkityksetöntä jos vertaa lämmön tuottamiseen polttomoottorilla auton liikuttamisen sivutuotteena.

Auton ilmoittama pitkän ajan keskikulutus on 4,7l/100km ja se pitänee todella hyvin paikkaansa.

Minun mielestä ihan kohtuu lukema nelivetoiselle 2200kg +300hp farmarille kun aiemmilla volvoilla kulutus on ollut ≈tuplat.
(auton ilmoittama kulutus on tarkka ja mittarivirhettä ei ole isompien renkaiden vuoksi)

Tuo mittarivirhe tuppaa yleensä jäämään ihmisillä huomioimatta, tulee äkkiä 0,5-1 litran heitto kulutuslukemaan kun 100km matka pyörittääkin 110km trippimittariin....
Nopeusmittarin virhe ei vaikuta matkamittarin lukemaan.
 
Toisaalta tuo on ihan järkevää. Bensan (tai naftan) muuttaminen suoraan lämmöksi onnistutaan tekemään erinomaisella hyötusuhteella, kun taas sähkön "tuhlaaminen" lämmitykseen ei ole kovin järkevää, päästään paljon pienempiin päästöihin kun maksimoidaan sähkön käyttö ajamiseen. Toisaalta myös maailmanlaajuisesti ajateltuna autoja ei kovin paljoa lämmitetä, mutta suomalainen tilastohan tuo oli.

Toki tuo Volvon systeemi on erittäin hyvä esim. korealaisiin verrattuna, joissa tuotetaan lämpöä huonolla hyötysuhteella polttomoottorissa. Olisi kuitenkin hyvä päästä lyhyet ajot sähköllä myös lämmityksen osalta ja sekin on plussaa ettei tule pihaan pakokaasuja kun auto lämpenee ennen lähtöä. Pohjoisen oloissa olisi paras, kun olisi sekä webasto että lämmitysvastukset (tai vielä mieluummin ILP)

Polttomoottorin hyötysuhde paranee aina kun sitä kuormitetaan raskaammin, siksi se kuitenkin käytännössä vähentää päästöjä, vaikka se äkkiseltään tuntuukin pöljältä.
Juuri näin...noin saavutetun sähköajon osuuden mainostaminen vaan on vähän sama kuin jos mainostettaisiin että automaattivaihteinen auto menee x prosenttia 6. vaihteella. Loppukäyttäjälle jokseenkin se ja sama kun Toyotan järjestelmä toimii niin sulavasti että lähinnä mittaristosta näkee, mennäänkö bensalla vai sähköllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 293
Viestejä
4 655 262
Jäsenet
76 418
Uusin jäsen
kalevi1950

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom