Keskustelua hybridiautoista

Mietin pienen hetken sitä käytettyä Nissan Leafiakin, mutta ajattelin että olisi parempi ostaa uusi Mii, vaikka onkin pienempi. Koska olisi monta vuotta uudempi ja uuden auton takuu. Akutkin kumminkin vanhenee vähän joka vuosi.

Itse kysyin jo tarjouksen 4pv SEAT Miistä pari päivää ennakkomyynnin aloituksen jälkeen ja silloin oli jonoa jo toukokuulle niin jätin väliin. Jos olisin saanut heti leafin tilalle sen jollain n. 5000€ välirahalla niin olisin kyllä vaihtanutkin..

Ihan vaan sen rangen tuplauksen ja uusi on uusi aspektin takia.. eniten se range.
 
Nyt tuli sellanen sähköauto vaataan että en tule ostamaan.. Peugeot e-208. En usko että koskaan oppivat tekemään tarpeeksi tukevaa maadoituksia, jotta näillä pallon leveyksillä toimisivat.
Mistä se Boschin/Continentalin/Valeon palikka tietää mikä merkki siellä on keulassa, että tietää hajota? :rofl: Paljon enemmän jossain VAGeissakin on ollut sähköongelmaa, mut toki se viime vuosituhannelle jäänyt essonbaari tietää faktat paremmin :( Kyllä se suurin syy e-208 kauppaan jättämiseen tulee olemaan hinta.
 
Mielenkiintoista kuitenkin huomata, että kaikkien rengaskokojen leveys on 215 mm, eli vierintävastusta ei ole haluttu lisätä.

Sinänsä kyllä aika kookkaat renkaat korkeudeltaan, jos vertaa esim. Golfin rengaskokoon.

Eikös se profiilikin vaikuta vierintävastukseen..
 
Mistä se Boschin/Continentalin/Valeon palikka tietää mikä merkki siellä on keulassa, että tietää hajota? :rofl: Paljon enemmän jossain VAGeissakin on ollut sähköongelmaa, mut toki se viime vuosituhannelle jäänyt essonbaari tietää faktat paremmin :( Kyllä se suurin syy e-208 kauppaan jättämiseen tulee olemaan hinta.
Bensana hinta on kohtuullinen, mutta sähkönä minustakin liian kallis. 208 on kyllä tyylikkään näköinen ulkoa ja varmaan sisältä myös.
Screenshot_20200109-074854_Adobe_Acrobat.png
 
Ainoa vähänkin vertailukelpoinen bensa on saatavilla vain GT-varustetasoon. Hintaeroa noilla on 12 tuhatta. Kohtalaisesti varustellun e-208 Alluren ja 130 Puretech GT:n hintaero on 7500e ja bensasta taitaa vielä puuttua webasto.
Maksaa tuo e-208 silti hieman liikaa, jotta kauppa kävisi. 30ke keskimmäisellä varustetasolla voisi olla sellainen että kauppa kävisi kohtalaisesti, mutta tuskin mikään Miin ja kumppaneiden veroinen hitti silloinkaan.
 
Konakin on sähköisenä 20k€ kalliimpi kuin bensa-versiot ja myynti oli silti
- Bensa: 368 kpl
- Sähkö: 202 kpl

e-208 (ja e-corsa) tuo Konan sähköauto-ominausuudet nyt tarjolle Konaa 10k€ edullisemmin. 50kWh akulla ja 100kW latausnopeudella tuo käy matka-ajoonkin hyvin, toisin kuin Mii ja kumppanit. Muut 35,000€ luokan sähkö-autot (Uusi ioniq, uusi Zoe) kärsii hitaammasta (alle 50kW) latauksesta.
 
Nykyisellä latureilla sekä uusi että vanha Ioniq ovat jopa hieman parempia pitkällä matkalla...100kW latureiden yleistyminen toki muuttaisi hieman tilannetta, mutta ei kovin radikaalisti. Ioniq ei vaan muuten tunnu omaan käteen sopivalta ja olen varovaisen toiveikas että corsa/208 olisi parempi ajettava ja ehkä jopa hiljaisempi.
 
No se perusongelmahan (Kona/e-208/yms.) on edelleen se, että kyseessä on kuitenkin lähes 40 k€ hintainen säännölliseen matka-ajoon soveltumaton meluisa muovinen koirankoppi. 20 k€ hinnalla ihan ok, tuplahinnalla ei niinkään. Samalla hinnalla saa reilusti varustellun 508:n. Uutuuslisällä saavat myytyä sähköversioita innokkaimmille, mutta kyllä järjellä ajatellen apinaa nyt koijataan. Miin bensa ja sähköversioiden hintaero taisi olla jotain 4 ke luokkaa* ja sähkössä paremmat varusteet ja ominaisuudet. Tähän peilaten e-208 hinnastossa oleva 12-13 k€ vastaavaan bensamalliin on puhdasta ryöstöä tai tietoinen valinta, kun valmistuskapasiteetti ei riitä.

e: Tämän alekampanjan aikana, 6 k€ jos listahinnoista katsoo.
 
Kyllähän tuo Corsa/208 saa ihan miten päin tahansa katsoen maksaa enemmän kuin 5ke lisää Miihin verrattuna. Toki väärin hinnoiteltu nyt ja ehkä vähän niche-segmentissä jos ajatellaan se vaikka Polo GT:n luokkaan. Kakkosautoksi kallis ja tiloiltaan ei oikein riittävä ykköseksi. Sama tekniikka 308:n tai Astran kopassa olisi paljon kiinnostavampi.
 
No se perusongelmahan (Kona/e-208/yms.) on edelleen se, että kyseessä on kuitenkin lähes 40 k€ hintainen säännölliseen matka-ajoon soveltumaton meluisa muovinen koirankoppi. 20 k€ hinnalla ihan ok, tuplahinnalla ei niinkään. Samalla hinnalla saa reilusti varustellun 508:n. Uutuuslisällä saavat myytyä sähköversioita innokkaimmille, mutta kyllä järjellä ajatellen apinaa nyt koijataan. Miin bensa ja sähköversioiden hintaero taisi olla jotain 4 ke luokkaa* ja sähkössä paremmat varusteet ja ominaisuudet. Tähän peilaten e-208 hinnastossa oleva 12-13 k€ vastaavaan bensamalliin on puhdasta ryöstöä tai tietoinen valinta, kun valmistuskapasiteetti ei riitä.

e: Tämän alekampanjan aikana, 6 k€ jos listahinnoista katsoo.
Up:ia saa vielä bensana ja näyttää tosiaan olevan 5500€ hintaeroa. Hankintatuki sähköautolle 2000€. Seatille sai vielä sen ylimääräisen 2000€, niin oli jotain 1500€ hintaero. Sähköautossa tosiaan parempi varustelu.

VW up! 1,0 44 kW, 13 940€
Skoda Citigo-e 36,8 kWh 61 kW Ambition iV, 19 400
Seat MII ELECTRIC 61 KW (83 HV), 19 400
 
Kyllähän tuo Corsa/208 saa ihan miten päin tahansa katsoen maksaa enemmän kuin 5ke lisää Miihin verrattuna. Toki väärin hinnoiteltu nyt ja ehkä vähän niche-segmentissä jos ajatellaan se vaikka Polo GT:n luokkaan. Kakkosautoksi kallis ja tiloiltaan ei oikein riittävä ykköseksi. Sama tekniikka 308:n tai Astran kopassa olisi paljon kiinnostavampi.

:confused: "enemmän kuin 5 ke lisää Miihin verrattuna". Yritätkö nyt sanoa, että Mii + 5 k€ vai todeta, että 208 ja e-208 hintaero saa olla suurempi kuin Miin versioiden välillä? Ensimmäistä en väittänytkään ja jälkimmäinen on ihan järkevää, kun akkukin on isompi. IHMO halvimman e-208 listahinnan pitäisi olla jossain 28-29 k€ hintaluokassa, jolloin sähköautotuen jälkeen oltaisiin taas hintaerossa (bensaan), joka kuittautuisi muutaman vuoden polttoainekuluilla.
 
Mistä se Boschin/Continentalin/Valeon palikka tietää mikä merkki siellä on keulassa, että tietää hajota? :rofl: Paljon enemmän jossain VAGeissakin on ollut sähköongelmaa, mut toki se viime vuosituhannelle jäänyt essonbaari tietää faktat paremmin :( Kyllä se suurin syy e-208 kauppaan jättämiseen tulee olemaan hinta.

Lähinnä siitä alimittaisesta piuhasta se erottaa sen että nyt tarttee hajota, kun johdon mitoitus on noissa PSA vehkeissä ollut niin vaatimatonta. Ainakin omien kokemusten mukaan, jos maadoitusvikaa ei Peugeotissa nyt just ole, niin tulossa on, huolipois.
 
Lähinnä siitä alimittaisesta piuhasta se erottaa sen että nyt tarttee hajota, kun johdon mitoitus on noissa PSA vehkeissä ollut niin vaatimatonta. Ainakin omien kokemusten mukaan, jos maadoitusvikaa ei Peugeotissa nyt just ole, niin tulossa on, huolipois.
Ja silti ne johtosarjat porsii lähinnä vageissa :confused::vihellys:
 
:confused: "enemmän kuin 5 ke lisää Miihin verrattuna". Yritätkö nyt sanoa, että Mii + 5 k€ vai todeta, että 208 ja e-208 hintaero saa olla suurempi kuin Miin versioiden välillä? Ensimmäistä en väittänytkään ja jälkimmäinen on ihan järkevää, kun akkukin on isompi. IHMO halvimman e-208 listahinnan pitäisi olla jossain 28-29 k€ hintaluokassa, jolloin sähköautotuen jälkeen oltaisiin taas hintaerossa (bensaan), joka kuittautuisi muutaman vuoden polttoainekuluilla.

Viittasin tuohon kommenttiisi että e-208 olisi 20ke hinnalla ok (ja Mii Electricin hinta siis 15ke kaikkine alennuksineen mistä tuo +5ke). Siitä en tiedä, mikä olisi oikea hintaero 208 bensan ja sähkön välillä...lähinnä kiinnostaa miten e-208 vertautuu muihin sähköautoihin.
 
Viittasin tuohon kommenttiisi että e-208 olisi 20ke hinnalla ok (ja Mii Electricin hinta siis 15ke kaikkine alennuksineen mistä tuo +5ke). Siitä en tiedä, mikä olisi oikea hintaero 208 bensan ja sähkön välillä...lähinnä kiinnostaa miten e-208 vertautuu muihin sähköautoihin.
Jaa, tuo kommentti. Tarkoitus oli vain sanoa, että 20 k€ 208 bensalla on ihan ok omassa ryhmässään ominaisuuksien ja hinnan puolesta. 40 k€ hintaisena (olkoonkin sähköinen voimalinja) kyyti on aika kylmää, kun vertaa mitä muuta saa samalla rahalla. Jos siis ei rajaa tarjontaa sähköön. Sähkö-Mii/Citigo/Up hinnoitteluun pohjautuen e-208 pitää sisällään useita tonneja "sähkölisää" ihan perus sähkölisän päällekin. 6-7 k€ hintaero bensaan listahinnoissa alkaisi houkuttelemaan, nykyinen 12-13 k€ ei.
 
Jaa, tuo kommentti. Tarkoitus oli vain sanoa, että 20 k€ 208 bensalla on ihan ok omassa ryhmässään ominaisuuksien ja hinnan puolesta. 40 k€ hintaisena (olkoonkin sähköinen voimalinja) kyyti on aika kylmää, kun vertaa mitä muuta saa samalla rahalla. Jos siis ei rajaa tarjontaa sähköön. Sähkö-Mii/Citigo/Up hinnoitteluun pohjautuen e-208 pitää sisällään useita tonneja "sähkölisää" ihan perus sähkölisän päällekin. 6-7 k€ hintaero bensaan listahinnoissa alkaisi houkuttelemaan, nykyinen 12-13 k€ ei.

Vertaatteko verottomia vai verollisia hintoja?
 
Jaa, tuo kommentti. Tarkoitus oli vain sanoa, että 20 k€ 208 bensalla on ihan ok omassa ryhmässään ominaisuuksien ja hinnan puolesta. 40 k€ hintaisena (olkoonkin sähköinen voimalinja) kyyti on aika kylmää, kun vertaa mitä muuta saa samalla rahalla. Jos siis ei rajaa tarjontaa sähköön. Sähkö-Mii/Citigo/Up hinnoitteluun pohjautuen e-208 pitää sisällään useita tonneja "sähkölisää" ihan perus sähkölisän päällekin. 6-7 k€ hintaero bensaan listahinnoissa alkaisi houkuttelemaan, nykyinen 12-13 k€ ei.

Tuo 40ke toki 208:n varustelluin malli. Corsan huippumalli pari tonttua halvempi ja molemmilla merkeillä "pakollisilla varusteilla" olevan saa n. 35 tuhannella...kaipailee toki ~5ke halpuutusta, vaikka on tavallaan kilpailukykyinen nykyhinnoillakin, jos otetaan lähtökohdaksi että polttis ei ole vaihtoehto ja pitäisi ajaa pidempääkin matkaa.
 
Tuo 40ke toki 208:n varustelluin malli. Corsan huippumalli pari tonttua halvempi ja molemmilla merkeillä "pakollisilla varusteilla" olevan saa n. 35 tuhannella...kaipailee toki ~5ke halpuutusta, vaikka on tavallaan kilpailukykyinen nykyhinnoillakin, jos otetaan lähtökohdaksi että polttis ei ole vaihtoehto ja pitäisi ajaa pidempääkin matkaa.
Vastaavalla tavalla 508 on n. 30-45 k€ mallista riippuen. Eipä noita sähköautoja juuri kilpailukykyisiksi hinnoiltaan voi sanoa pl. Miin tempaus. Selvää kuitenkin on, että lähivuosina tulee isompia sähköautoja kauppoihin, akut halpenee, jne.. Äkkiä ollaan siinä tilanteessa, että 35 k€ tänään onkin parin vuoden sisään 15 k€ ongelmajätettä, kun uudet mallit ovat muokanneet hintakenttää normaalimmaksi. Ts. sähköstä ei tule mitään taloudellista iloa. Itselle ainakin tärkeintä kuitenkin on se, että hankinnat ovat kustannustehokkaita ja 35 k€ sähköauto (pikkuautosta tehtynä) ei tällaiseen yhtälöön osu. Sähkö-Mii taas maksaa hintaeronsa vuodessa takaisin bensaan nähden :)

e: Ihan verollisista listahinnoista puhutaan edellä olleen hinnaston pohjalta. Aika tarkkaan bensaversion ja sähköversion (208) ero kautta varustelinjaston on 13 k€.
 
Vastaavalla tavalla 508 on n. 30-45 k€ mallista riippuen. Eipä noita sähköautoja juuri kilpailukykyisiksi hinnoiltaan voi sanoa pl. Miin tempaus. Selvää kuitenkin on, että lähivuosina tulee isompia sähköautoja kauppoihin, akut halpenee, jne.. Äkkiä ollaan siinä tilanteessa, että 35 k€ tänään onkin parin vuoden sisään 15 k€ ongelmajätettä, kun uudet mallit ovat muokanneet hintakenttää normaalimmaksi. Ts. sähköstä ei tule mitään taloudellista iloa. Itselle ainakin tärkeintä kuitenkin on se, että hankinnat ovat kustannustehokkaita ja 35 k€ sähköauto (pikkuautosta tehtynä) ei tällaiseen yhtälöön osu. Sähkö-Mii taas maksaa hintaeronsa vuodessa takaisin bensaan nähden :)

Toivotaan että olet oikeassa. Parivuotias Corsa-e kelpaisi hyvin allekirjoittaneelle 15ke hintaan...Tesla ja VAG ovat ilmeisesti saaneet akkujen hinnat jo tasolle 100e/kWh eli 50kWh:n akusto ei enää paljon halpene, mutta tuotantokustannukset toki tulevat alas kun valmistusmäärät kasvavat ja saadaan alunperin sähköautoiksi suunniteltuja autoja. Valmistuskustannuksia olennaisempaa on vielä se, että sähköautoja on pakko myydä fleet-päästöjen takia ja markkinoilla tulee uusia toimijoita, joista moni on valmis myymään tappiolla.
 
No jos tuolla 50 kWh x 100 e/kWh hinnalla lähtee laskemaan, niin eipä sen sähköauton pitäisi maksaa juurikaan enempää kuin bensaversion. Ei ne vaihdelaatikko ja moottori siihen bensaan ilmaiseksi tule. Päästöjutut tulevat siinä mielessä hyvään saumaan, että valmistajat ei todennäköisesti pysty pokerina vetämään "nää nyt vaan maksaa enemmän" linjaa vaikka toki sitä selkeästi vielä yrittävätkin. Pl. Mii.
 
Onkos kukaan laskenut hintaa esim 200kw polttis vs sähkömoottori. Siis pelkät moottorit - ehkä vaihteisto mukaan.
 
Näissä e-malleissa on tosi omituinen hinnannousupolitiikka jos verrataan vaikka vw up ja golf
VW up! 1,0 44 kW, 13 940€ -> e-up! 23 534 = +10 k€
Golf Trendline 1.0 TSI 85 kW 21 299,40 € -> e-golf 35 089,89 € = +14 k€

Miksi ihmeessä tuo e-golf ottaa noin paljon lisähintaa bensaan verrattuna? Sähköteknisesti e-up ja e-golf on lähes sama paitsi golfin pikkasen isompi sähkömoottori. Ei voi maksaa 4k€ ja jo lähdössä tuossa golffissa on isompi eli kalliimpi bensakone, joten en usko että isompi sähkömoottori nostaa hintaa! Jos jotain, niin tuon +xxk€ hinnan pitäisi pudota, kun auto suurenee. Mutta pahinta tässä on tuo hyppäys: pikkuautosta vähän isompaan on bensassa 7k€, mutta sähkönä 12k€?! Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?
 
No jos tuolla 50 kWh x 100 e/kWh hinnalla lähtee laskemaan, niin eipä sen sähköauton pitäisi maksaa juurikaan enempää kuin bensaversion. Ei ne vaihdelaatikko ja moottori siihen bensaan ilmaiseksi tule. Päästöjutut tulevat siinä mielessä hyvään saumaan, että valmistajat ei todennäköisesti pysty pokerina vetämään "nää nyt vaan maksaa enemmän" linjaa vaikka toki sitä selkeästi vielä yrittävätkin. Pl. Mii.
Onkohan tuossa $100/kWh hinnassa lie mukana pelkät akkukennot vai koko akusto?

E: Kyllä tuossakin linkkaamassani uutisessa kovasti puhutaan "battery" eikä "battery cell". Mutta ei näistä toimittajista aina tiedä :D

E2: Possibly, maybe:
"“We think at the cell level probably we can do better than $100/kWh maybe later this year (2018) … depending upon [stable] commodity prices…. [W]ith further improvements to the cell chemistry, the production process, and more vertical integration on the cell side, for example, integrating the production of cathode and anode materials at the Gigafactory, and improved design of the module and pack, we think long-term we can get below $100/kWh at the pack level. Which is really the key figure of merit for a car. But long-term meaning definitely less than 2 years.”" - Elon Musk
- $100/kWh Tesla Battery Cells This Year, $100/kWh Tesla Battery Packs In 2020 | CleanTechnica

Pitää tietenkin muistaa, että Teslalla on luultavasti halvimmat akut ja akustot, koska he valmistavat ne itse Panasonicin kanssa yhteistyössä ja volyymit ovat muihin verrattuna ainakin toistaiseksi suuret. Myös Teslan akku- ja akkujen valmistusteknologiat ovat käsittääkseni "best-in-business".
 
Viimeksi muokattu:
Näissä e-malleissa on tosi omituinen hinnannousupolitiikka jos verrataan vaikka vw up ja golf
VW up! 1,0 44 kW, 13 940€ -> e-up! 23 534 = +10 k€
Golf Trendline 1.0 TSI 85 kW 21 299,40 € -> e-golf 35 089,89 € = +14 k€

Miksi ihmeessä tuo e-golf ottaa noin paljon lisähintaa bensaan verrattuna? Sähköteknisesti e-up ja e-golf on lähes sama paitsi golfin pikkasen isompi sähkömoottori. Ei voi maksaa 4k€ ja jo lähdössä tuossa golffissa on isompi eli kalliimpi bensakone, joten en usko että isompi sähkömoottori nostaa hintaa! Jos jotain, niin tuon +xxk€ hinnan pitäisi pudota, kun auto suurenee. Mutta pahinta tässä on tuo hyppäys: pikkuautosta vähän isompaan on bensassa 7k€, mutta sähkönä 12k€?! Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?

Vertaathan verottomia hintoja? En ymmärrä myöskään pointtia vertailla eri mallien hintoja pelkästään siitä näkökulmasta että ajoneuvolla liikutaan kahden pisteen välillä. Tästähän käytiin juuri keskustelu että miksi joku haluaa ajaa Mersulla kun Daciallakin pääsee.
 
Miksi verottomia hintoja pitäisi vertailla? Harva niistä pääsee nauttimaan. Ja erohan vaan kasvaa, jos niitä vertailee...
 
Miksi verottomia hintoja pitäisi vertailla? Harva niistä pääsee nauttimaan. Ja erohan vaan kasvaa, jos niitä vertailee...

No ainakin bensa- ja sähkömalleja keskenään vertaillessa niitä vertaillessa voi miettiä mitä valmistaja on hinnoittelullaan ajatellut... autojen veroille suomessahan he eivät mahda mitään.
 
Miksi verottomia hintoja pitäisi vertailla? Harva niistä pääsee nauttimaan. Ja erohan vaan kasvaa, jos niitä vertailee...
Koska Suomessa on käytössä autoissa päästöpohjainen progressiivinen verotus. Verottomista hinnoista näkee paremmin mikä on automallien oikea, valmistajan päättämä, hintaero.
 
No ainakin bensa- ja sähkömalleja keskenään vertaillessa niitä vertaillessa voi miettiä mitä valmistaja on hinnoittelullaan ajatellut... autojen veroille suomessahan he eivät mahda mitään.
Valmistajathan tuunaavat omia verottomia hintojaan maakohtaisien verojen perusteella.

Koska Suomessa on käytössä autoissa päästöpohjainen progressiivinen verotus. Verottomista hinnoista näkee paremmin mikä on automallien oikea, valmistajan päättämä, hintaero.
Verolliset hinnat on ne, mitkä valmistaja on valinnut kilpailuasemien kannalta "oikeiksi". Ja em. syistä veroton hinta ei kerro paskaakaan esim. todellisesta kustannustasosta eri mallien välillä.
 
Verolliset hinnat on ne, mitkä valmistaja on valinnut kilpailuasemien kannalta "oikeiksi". Ja em. syistä veroton hinta ei kerro paskaakaan esim. todellisesta kustannustasosta eri mallien välillä.
Juu, osaltaan totta tuokin on. Pääsisiköhän sitä lähemmäs todellista valmistuskustannusten eroa, jos vaikka vertailisi monien eri maiden verottomia hintoja?
 
Viimeksi muokattu:
Valmistajathan tuunaavat omia verottomia hintojaan maakohtaisien verojen perusteella.

Verolliset hinnat on ne, mitkä valmistaja on valinnut kilpailuasemien kannalta "oikeiksi". Ja em. syistä veroton hinta ei kerro paskaakaan esim. todellisesta kustannustasosta eri mallien välillä.

Eikös veroton hinta juurikin anna viitettä siitä maakohtaisesta kustannustasosta koska siinä on valmistajan kulut mukana? Verothan menee valtiolle.

En muista kyllä koskaan nähneeni tilannetta missä veron nosto olisi laskenut hintoja. Voi tosin olla että ikä alkaa jo painaa :rofl:
 
Eikös veroton hinta juurikin anna viitettä siitä maakohtaisesta kustannustasosta koska siinä on valmistajan kulut mukana? Verothan menee valtiolle.

En muista kyllä koskaan nähneeni tilannetta missä veron nosto olisi laskenut hintoja. Voi tosin olla että ikä alkaa jo painaa :rofl:
Mikä hemmetin maakohtainen kustannustaso? Valmistaja pistää verottoman pyyntihinnan sen mukaan, minkä haluaa olevan verollinen myyntihinta.
Siksi juuri että näet miten kallista / oikea hintaero todellisuudessa on.
No kun ei juuri näe, koska valmistaja voi ihan oman mielensä mukaan päättää mikä on veroton myyntihinta maassa X. Jos esim. valmistaja haluaisi myydä tasan samalla verollisella hinnalla joka maassa, niin verottomat hinnat olisivat jokaisessa maassa erilaiset ihan riippuen maakohtaisista veroista.
 
Näissä e-malleissa on tosi omituinen hinnannousupolitiikka jos verrataan vaikka vw up ja golf
VW up! 1,0 44 kW, 13 940€ -> e-up! 23 534 = +10 k€
Golf Trendline 1.0 TSI 85 kW 21 299,40 € -> e-golf 35 089,89 € = +14 k€

Miksi ihmeessä tuo e-golf ottaa noin paljon lisähintaa bensaan verrattuna? Sähköteknisesti e-up ja e-golf on lähes sama paitsi golfin pikkasen isompi sähkömoottori. Ei voi maksaa 4k€ ja jo lähdössä tuossa golffissa on isompi eli kalliimpi bensakone, joten en usko että isompi sähkömoottori nostaa hintaa! Jos jotain, niin tuon +xxk€ hinnan pitäisi pudota, kun auto suurenee. Mutta pahinta tässä on tuo hyppäys: pikkuautosta vähän isompaan on bensassa 7k€, mutta sähkönä 12k€?! Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?
Tuon e-Golfin saa pienellä alennuksella 29 700€. Eli 4000 + 2000 hankintatuki.
e-Golf | Mallit | Volkswagen Suomi
 
Tämä sama ilmiö koskee minusta myös Teslaa, onko s ja 3 erot tuplahinnan arvoisia?
Jos vertaa nelivetoja niin hintaero ei ole aivan noin "järkyttävä".
3 LR, 62 200€.
S LR, 92 100€.

3 SR+ takaveto tosin 50 600 -2000 hankintatuki. Eli melkein tuplahinta :) minusta tuo Model 3 SR+ on aika järkevä. Aika iso akku siinäkin. Silti jotkut ostaa noita kalliimpia mallejakin. Ja S on myös kalliimpi valmistaa. Parempi jousitus ym.
 
Mikä hemmetin maakohtainen kustannustaso? Valmistaja pistää verottoman pyyntihinnan sen mukaan, minkä haluaa olevan verollinen myyntihinta.

No kun ei juuri näe, koska valmistaja voi ihan oman mielensä mukaan päättää mikä on veroton myyntihinta maassa X. Jos esim. valmistaja haluaisi myydä tasan samalla verollisella hinnalla joka maassa, niin verottomat hinnat olisivat jokaisessa maassa erilaiset ihan riippuen maakohtaisista veroista.

Niin siis tuon veron maksat sinä valtiolle missä asut. Yritys maksaa omat verot sitten aikanaan. Tuossa verottomassa hinnassahan on juurikin on maakohtaiset kulut mukana mitä valmistajalle maksaa se auto myydä ja toimittaa kuluttajalle. Tämä näkyy varmaan selkeämmin kalliissa autoissa. Vertaa vaikka jotain M5 verotonta hintaa täällä maihin missä autovero ei ole ihan noin julma. Jos verollinen hinta haluttaisiin säätää verottomalla hinnalla joka maassa samalle tasolle niin tietyissä malleissa saisi melkein maksaa kuluttajalle että hän auton ottaisi :sori:

Siksi tuo subventoitu hinta ei ole vertailukelpoinen vaan ero on oikeasti isompi.
 
Niin siis tuon veron maksat sinä valtiolle missä asut. Yritys maksaa omat verot sitten aikanaan. Tuossa verottomassa hinnassahan on juurikin on maakohtaiset kulut mukana mitä valmistajalle maksaa se auto myydä ja toimittaa kuluttajalle. Tämä näkyy varmaan selkeämmin kalliissa autoissa. Vertaa vaikka jotain M5 verotonta hintaa täällä maihin missä autovero ei ole ihan noin julma. Jos verollinen hinta haluttaisiin säätää verottomalla hinnalla joka maassa samalle tasolle niin tietyissä malleissa saisi melkein maksaa kuluttajalle että hän auton ottaisi :sori:

Siksi tuo subventoitu hinta ei ole vertailukelpoinen vaan ero on oikeasti isompi.
Oliko sulla joku pointtikin tässä? Selkeästi osoitat itsekin, että verottomat hinnat ei mitenkään kerro auton kulurakenteesta. Googlella varmaan löytyy vanhaa juttua, jossa joku valmistaja tilittää, että myyvät halvemmalla verottomalla hinnalla Suomessa, että verollinen hinta pysyisi siedettävänä (=joku ostaa auton). Verojen lisääminen ei tietysti muuta tilannetta kuin sen osalta, että verolliset erot ovat ne, jotka kuluttaja joutuu maksamaan.

Jos oikeasti jotain kuluvertailua ja valmistajan eri mallien hintarakennetta haluais selvittää, niin sitten on syytä selvitellä useiden maiden hinta- ja verotietoja. Tarkkaa tulosta niistäkään ei kyllä saa aikaiseksi.
 
Oliko sulla joku pointtikin tässä? Selkeästi osoitat itsekin, että verottomat hinnat ei mitenkään kerro auton kulurakenteesta. Googlella varmaan löytyy vanhaa juttua, jossa joku valmistaja tilittää, että myyvät halvemmalla verottomalla hinnalla Suomessa, että verollinen hinta pysyisi siedettävänä (=joku ostaa auton). Verojen lisääminen ei tietysti muuta tilannetta kuin sen osalta, että verolliset erot ovat ne, jotka kuluttaja joutuu maksamaan.

Jos oikeasti jotain kuluvertailua ja valmistajan eri mallien hintarakennetta haluais selvittää, niin sitten on syytä selvitellä useiden maiden hinta- ja verotietoja. Tarkkaa tulosta niistäkään ei kyllä saa aikaiseksi.

Pointti on siis että kahden mallin vertailu missä toista verotetaan eri tavalla tulee tehdä verottomilla hinnoilla ja ilman mitään tukia. Tässä tapauksessa valmistaja ei myy autoa halvempana. Volkkarin juhla-ale taas oli juurikin tämmöinen tapaus jossa valmista ottaa takkiin tuotteessa A mutta isossa kuvassa taas säästää.

Jos autoa myy sen takia halvalla ja omasta katteesta tinkien maassa jossa on kova vero niin kustannus-säästöjä kannattaa etsiä muualta että pysyy pelissä mukana. Vero kun on kaikille sama :tup:
 
Pointti on siis että kahden mallin vertailu missä toista verotetaan eri tavalla tulee tehdä verottomilla hinnoilla ja ilman mitään tukia. Tässä tapauksessa valmistaja ei myy autoa halvempana. Volkkarin juhla-ale taas oli juurikin tämmöinen tapaus jossa valmista ottaa takkiin tuotteessa A mutta isossa kuvassa taas säästää.

Jos autoa myy sen takia halvalla ja omasta katteesta tinkien maassa jossa on kova vero niin kustannus-säästöjä kannattaa etsiä muualta että pysyy pelissä mukana. Vero kun on kaikille sama :tup:
Mä en kyllä pysy kärryillä yhtään. Mikä "tässä tapauksessa"? Tuntuu, että käyt nyt jotain ihan omaa keskusteluasi.

Kyse oli siitä saako verottomista hinnoista jotain järkevää vertailua ulos autojen todellisista tuotantokuluista. Ei saa, koska auton verottomassa myyntilistahinnassa on sisällä: tuotantokulut + muut kulut + katteet (valmistaja, maahantuoja, myyjä). Kate-% vaihtelee mallikohtaisesti sen mukaan mihin verollinen hinta halutaan pistää kulloisessakin kilpailutilanteessa. Ongelma korostuu entisestään sähköautojen kaltaisissa uutuus-tuotteissa.

Esim. perusmallin 208 maksaa verottomana sen 18 k€, siitä moottorin ja lootan osuus lienee muutama tonni, sanotaan vaikka 5 k€. Eli muut osat + kate olisi 13 k€. Vastaava sähköversio verottomana on 32 k€ eli edellisestä laskien sähköpalikoille jää hintaa 19 k€. Koska 208 runko on suunniteltu kaikille moottorityypeille, voisi kuvitella, että kehityskulut on jaettu tasan eri versioiden välille ja mukana tuossa 13 k€, mutta pistetään nyt sähkölle 4 k€ lisäkuluja varmuuden vuoksi. Jäljellä 15 k€ millä pitäisi saada akut ja sähkömoottori. Uusi mallisarja, niin lienee halvimmat mahdolliset akut, yllä olevaa satasen hintaa käyttäen, niin tuskin akut yli 5 k€ ovat. Sähkömoottoriin siis 10 k€. Ei pienintäkään hajua mitä maksavat, mutta ei taida ihan 10 k€ maksaa :) Ts. lisäkatetta piilossa. Paljonko? Jaa-a.
 
Viimeksi muokattu:
Konakin on sähköisenä 20k€ kalliimpi kuin bensa-versiot ja myynti oli silti
- Bensa: 368 kpl
- Sähkö: 202 kpl

e-208 (ja e-corsa) tuo Konan sähköauto-ominausuudet nyt tarjolle Konaa 10k€ edullisemmin. 50kWh akulla ja 100kW latausnopeudella tuo käy matka-ajoonkin hyvin, toisin kuin Mii ja kumppanit. Muut 35,000€ luokan sähkö-autot (Uusi ioniq, uusi Zoe) kärsii hitaammasta (alle 50kW) latauksesta.
Melkein mitä tahansa sähköautoa myydään, koska valikoima on erittäin suppea. Kona on niin nolo auto, että on vaikea keksiä muuta syytä hankintaan kuin sähköversio, normiversion edullisuus, hyvät takuuehdot tai jokin outo fetissi. Nämä syyt mielestäni selittävät siteeratut myyntiluvut riittävästi.

Ai saatana, myyntipuheena on, miten Konan henki on kulkea omia teitään. Ei sentään ison auton urheilullisuus. Voiko tuon mauttomampaa futismutsipulkkaa olla? Vähän räikeytetty versio perus Nissan Kasvaimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
 
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
Ero on että vapaan automarkkinan maissa uusista autoista saa huomattavia alennuksia. Meillä suljetussa markkinassa pienetkin alennukset on työn takana. Eli verottomattomat lista hinnat on vain Suomessa (ja Tanskassa?) käytössä.
 
Mä en kyllä pysy kärryillä yhtään. Mikä "tässä tapauksessa"? Tuntuu, että käyt nyt jotain ihan omaa keskusteluasi.

Kyse oli siitä saako verottomista hinnoista jotain järkevää vertailua ulos autojen todellisista tuotantokuluista. Ei saa, koska auton verottomassa myyntilistahinnassa on sisällä: tuotantokulut + muut kulut + katteet (valmistaja, maahantuoja, myyjä). Kate-% vaihtelee mallikohtaisesti sen mukaan mihin verollinen hinta halutaan pistää kulloisessakin kilpailutilanteessa. Ongelma korostuu entisestään sähköautojen kaltaisissa uutuus-tuotteissa.

Esim. perusmallin 208 maksaa verottomana sen 18 k€, siitä moottorin ja lootan osuus lienee muutama tonni, sanotaan vaikka 5 k€. Eli muut osat + kate olisi 13 k€. Vastaava sähköversio verottomana on 32 k€ eli edellisestä laskien sähköpalikoille jää hintaa 19 k€. Koska 208 runko on suunniteltu kaikille moottorityypeille, voisi kuvitella, että kehityskulut on jaettu tasan eri versioiden välille ja mukana tuossa 13 k€, mutta pistetään nyt sähkölle 4 k€ lisäkuluja varmuuden vuoksi. Jäljellä 15 k€ millä pitäisi saada akut ja sähkömoottori. Uusi mallisarja, niin lienee halvimmat mahdolliset akut, yllä olevaa satasen hintaa käyttäen, niin tuskin akut yli 5 k€ ovat. Sähkömoottoriin siis 10 k€. Ei pienintäkään hajua mitä maksavat, mutta ei taida ihan 10 k€ maksaa :) Ts. lisäkatetta piilossa. Paljonko? Jaa-a.

Eli veroa laskemalla valmistajan kate nousee? Mitäs jos ostaa saman auton firmalle työkäyttöön eikä maksa alvia tai autoveroa, saako myyjä silloin pienemmän kate-% :confused:

Tuo sinun laskelman on itseasiassa hyvin kuvattu. Itse näen asian taas näin: tuo 18k on valmistajan hinta tuotteelleen. Siinä on hyvä kate koska autoja saadaan isoissa voluumeissa pitkälti automatisoituina ulos tehtaalta ja alihankintaketjut ovat kunnossa. Myös suurin osa osista valmistetaan ja kasataan itse. Katteen varmaan voi katsoa luvuista mitä se about on jos tarkemmin haluaa mutta veikkaan sen olevan silti alle 30%.

Nyt tehdään vastaavasta mallista sähköauto. En usko että tuo runko mitä käytetään vastaavissa polttomoottoriversioissa suoraan putoaa sähköversioon. Akut lienee sijoitettu auton pohjaan eikä siinä ole laatikkoa ollenkaan. Tämä vaatinee ihan omat linjastot ja menee varmaan käsityönä pitkälti koska voluumit ovat pieniä. Akkuja taitaa saada tällä hetkellä muutamalta valmistajalta ja kysyntää niille on enemmän kuin tarjontaa joten hinnoissa ei liene hirveästi neuvotteluvaraa. Nämä kaikki kun ynnätään ja niitä pitäisi vielä saada myytyäkkin niin kate lienee reilusti alle tuon polttomoottoriversion, varmaan jotain 5-10% luokkaa jos sitäkään.

Kysyntää noille halvoille sähköautoille taas tuntuu olevan ja jos niitä voitaisiin myydä samalla katteella kuin polttomoottoriautoja niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Varsinkin nyt kun kaikilla valmistajilla tarjontaa on vähän. Tämä tosiaan on mutuilua ja voit olla ihan oikeassakin siinä että katetta koitetaan saada paremmaksi koska voluumit ovat pienempiä. Samaa mieltä varmaan ollaan siitä että tuolla hinnalla tästä tuskin hittiä tulee? :):kippis:
 
Katselee Eu hinnastoja niin ei autoverottomassa hinnassa ole juuri mitään eroa. Erot "verottomissa" näyttäisi olevan erot sinne tänne alv eroista johtuen.
Joissain malleissa/merkeissä saattaa tottakai olla jos maahantuoja ahnehtii tms.
Se että suomeen olisi mitään halvemmalla koskaan saatu taitaa olla aika urbaania legendaa.
Tässähän se nykytilanne taitaa olla, ei urbaania legendaa, mutta nykytilanne eri:
IS selvitti: Uuden Opel Insignian saisi Saksasta 6000 euroa halvemmalla kuin Suomesta
 
Eli veroa laskemalla valmistajan kate nousee? Mitäs jos ostaa saman auton firmalle työkäyttöön eikä maksa alvia tai autoveroa, saako myyjä silloin pienemmän kate-% :confused:
Mitä helvettiä taas. Ei se kate liiku mihinkään suuntaan ellei valmistaja itse jotain päätä. Jos valmistaja tuunaa katetta sen takia, että haluaa tietyn verollisen listahinnan, niin tällä ei ole mitään tekemistä firman ostosten kanssa.
Tuo sinun laskelman on itseasiassa hyvin kuvattu. Itse näen asian taas näin: tuo 18k on valmistajan hinta tuotteelleen. Siinä on hyvä kate koska autoja saadaan isoissa voluumeissa pitkälti automatisoituina ulos tehtaalta ja alihankintaketjut ovat kunnossa. Myös suurin osa osista valmistetaan ja kasataan itse. Katteen varmaan voi katsoa luvuista mitä se about on jos tarkemmin haluaa mutta veikkaan sen olevan silti alle 30%.

Nyt tehdään vastaavasta mallista sähköauto. En usko että tuo runko mitä käytetään vastaavissa polttomoottoriversioissa suoraan putoaa sähköversioon. Akut lienee sijoitettu auton pohjaan eikä siinä ole laatikkoa ollenkaan. Tämä vaatinee ihan omat linjastot ja menee varmaan käsityönä pitkälti koska voluumit ovat pieniä. Akkuja taitaa saada tällä hetkellä muutamalta valmistajalta ja kysyntää niille on enemmän kuin tarjontaa joten hinnoissa ei liene hirveästi neuvotteluvaraa. Nämä kaikki kun ynnätään ja niitä pitäisi vielä saada myytyäkkin niin kate lienee reilusti alle tuon polttomoottoriversion, varmaan jotain 5-10% luokkaa jos sitäkään.

Kysyntää noille halvoille sähköautoille taas tuntuu olevan ja jos niitä voitaisiin myydä samalla katteella kuin polttomoottoriautoja niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Varsinkin nyt kun kaikilla valmistajilla tarjontaa on vähän. Tämä tosiaan on mutuilua ja voit olla ihan oikeassakin siinä että katetta koitetaan saada paremmaksi koska voluumit ovat pienempiä. Samaa mieltä varmaan ollaan siitä että tuolla hinnalla tästä tuskin hittiä tulee? :):kippis:
Uuden 208 alusta on tehty sekä polttomoottori että sähkökäyttöön :vihellys: Katetta otetaan enemmän, koska jos hinta olisi "oikea", niin tilauskirjat täynnä vuoteen 2025. Tuotteen hinta nousee, kun kysyntää on tarjontaa enemmän. Aika perusjuttuja.
 
Hintahan on oikea nimenomaan silloin, kun jonot eivät kasva mahdottomiksi. Silloin auton saavat ne, jotka sitä eniten haluavat. Jos tilauksia otetaan ”alihintaan” sisään loputtomasti, niin paljon haluavat jäävät ilman jos eivät ole ensimmäisten joukossa tilaamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom