Mä en kyllä pysy kärryillä yhtään. Mikä "tässä tapauksessa"? Tuntuu, että käyt nyt jotain ihan omaa keskusteluasi.
Kyse oli siitä saako verottomista hinnoista jotain järkevää vertailua ulos autojen todellisista tuotantokuluista. Ei saa, koska auton verottomassa myyntilistahinnassa on sisällä: tuotantokulut + muut kulut + katteet (valmistaja, maahantuoja, myyjä). Kate-% vaihtelee mallikohtaisesti sen mukaan mihin verollinen hinta halutaan pistää kulloisessakin kilpailutilanteessa. Ongelma korostuu entisestään sähköautojen kaltaisissa uutuus-tuotteissa.
Esim. perusmallin 208 maksaa verottomana sen 18 k€, siitä moottorin ja lootan osuus lienee muutama tonni, sanotaan vaikka 5 k€. Eli muut osat + kate olisi 13 k€. Vastaava sähköversio verottomana on 32 k€ eli edellisestä laskien sähköpalikoille jää hintaa 19 k€. Koska 208 runko on suunniteltu kaikille moottorityypeille, voisi kuvitella, että kehityskulut on jaettu tasan eri versioiden välille ja mukana tuossa 13 k€, mutta pistetään nyt sähkölle 4 k€ lisäkuluja varmuuden vuoksi. Jäljellä 15 k€ millä pitäisi saada akut ja sähkömoottori. Uusi mallisarja, niin lienee halvimmat mahdolliset akut, yllä olevaa satasen hintaa käyttäen, niin tuskin akut yli 5 k€ ovat. Sähkömoottoriin siis 10 k€. Ei pienintäkään hajua mitä maksavat, mutta ei taida ihan 10 k€ maksaa
Ts. lisäkatetta piilossa. Paljonko? Jaa-a.