- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 547
Laitetaan nyt pieni (suuri) yhteenveto omista kokemuksista sähköautoista.
Ostin 2014 vuoden Nissan Leaf sähköauton käytettynä 2018 syksyllä. Karvan alle 112tkm ajettuna.
Eilen tuli mittariin 150tkm.
Olen siis ajanut 38tkm reilun vuoden aikana.
Akun kunto leafspy appia käyttäen oli 78,5% parhaillaan kun auto minulle tuli ja nyt mennään 76,5% lukemissa..
Kesällä havaittu myös 74,5% luku, joten oletan totuuden olevan jossain 75% vaiheilla ja siis akun kunto noin 3% tippunut 38tkm ajon aikana. (Lämpötila vaikuttaa lukemaan)
Autolla ajaa 84kmh GPS nopeudella maksimissaan 100km nollakelissä.
/ 120km +20°C helteessä
/ 75km -25°C pakkasilla
Kesällä 2019 ajoimme 117km non-stop 83kmh GPS nopeutta. Kotipihaan saapuessa olisi virtaa ollut ehkä juuri sen 120km rajan kohdille köröttämiseen.
Olen vaihtanut autoon tänä aikana seuraavat osat:
Tuulilasin pyyhkimensulat.
Talvi ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.
Aika huoletonta menoa, paitsi:
Takakontissa avausnapin tiiviste haljennut lähiaikoina, kontakti mennyt nyt rikki, sähköinen avaus, mekanismi ei siis toimi.
Muuta vikaa ei ole näkynyt.
Työmatka 49km/suunta taittuu molempiin suuntiin plussakelissä ilman välilatausta. Pakkasilla pitää ladata molemmissa päissä.
Paras hankinta pitkään aikaan.
Edellinen työmatka corolla vei 10€ edestä päivässä polttoainetta ja nyt menee se 2€ sähköön.
Syksyllä tuli vähän Extreme reissu tehtyä ja käytiin perheen kanssa tällä autolla Norjassa. Ajettiin 2700km 6päivän reissulla.
Kyllä, juuri tällä 120km maksimikantaman vehkeellä.
Käytännössä latausverkosto saneli paikat ja ajomatkat latausten välillä ja ne vaihtelivat 50-100km välillä. Yleensä ollen noin 60-80km/ pätkä ja sähköautoa kannattaakin ladata pikalatureissa vain siihen asti kun seuraavan etapin energia on akkuun asti saatu.
Yritimme saapua myös mahdollisimman tyhjällä akulla laturille jotta saataisiin suurempi latausteho, joka on suotavaa minuuttihintaisen veloituksen takia.
Tästä reissusta on timelapse pätkä kuvattu ja tulossa lähiaikoina ihmeteltäväksi.
Tässä pari kuvaa reissulta:
Kyllä, 120km rangella pääsee vaikka norjaan mökille. Sähköä saa töpselistä.
En mä pystyisi tuollaiseen suunnitelmallisuuteen. Ajan mieluummin 20 vuotta vanhalla bensa Nissanillani, jossa vastaavassa nollakelissä on rangea 800-900 kilometriä.
Sitä ei voi kieltää, etteikö tuollainen ole just passeli esim. työmatkaliikenteeseen.
Pitäisi sitten vaan olla polttis toisena autona, kun ei noihin pienempiin sähkiksiin saa vetokoukkuakaan.