Keskustelua hybridiautoista

Liikennevakuutuskeskuksen tutkimus on teetetty yksityisellä firmalla ja sen tulkinnat ovat varovaisia. Käykää LVKn sivustolla, en saanut sitä linkkiä ehjänä tähän, se löytyy "LVK:n & OTIn tiedotteet ja uutiset"

Vakuutusyhtiöt eivät ole tutkineet tätä tässä tapauksessa.

EDIT: kun uutinen kirjoitetaan iltapäivälehteen, niin lukija varokoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennevakuutuskeskuksen tutkimus on teetetty yksityisellä firmalla ja sen tulkinnat ovat varovaisia. Käykää LVKn sivustolla, en saanut sitä linkkiä ehjänä tähän, se löytyy "LVK:n & OTIn tiedotteet ja uutiset"

Vakuutusyhtiöt eivät ole tutkineet tätä tässä tapauksessa.

EDIT: kun uutinen kirjoitetaan iltapäivälehteen, niin lukija varokoon.
Näyttää että tuo on aika pitkälti copypastettu erinäisten lehtien uutisiin.
 
Liikennevakuutuskeskuksen tutkimus on teetetty yksityisellä firmalla ja sen tulkinnat ovat varovaisia. Käykää LVKn sivustolla, en saanut sitä linkkiä ehjänä tähän, se löytyy "LVK:n & OTIn tiedotteet ja uutiset"

Vakuutusyhtiöt eivät ole tutkineet tätä tässä tapauksessa.

EDIT: kun uutinen kirjoitetaan iltapäivälehteen, niin lukija varokoon.
Tuossa taitaa olla se linkkilista.
"18.12.2019 Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarit tulevat kalliiksi"
LVK | Ajankohtaista

Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarit tulevat kalliiksi
sahkoautoraporttikuva_verkko.jpg

Tiedote 18.12.2019

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna. Kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla, lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Selvityksen sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristön nykytilasta ja lähitulevaisuudesta toteutti LVK:n toimeksiannosta Gaia Consulting Oy. Selvityksessä on käytetty suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä.

Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa.

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa.

Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, ja varaosina niille ei ole vielä muodostunut kysyntää sähköautokannan pienuuden ja uutuuden takia.

Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu useasta tekijästä. Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole. Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen. Lisäksi riskiin vaikuttavat ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille. Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin. Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, joka näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden takia sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.

Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, joka tekee aineistosta yksipuolisen.

– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.

Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.

Lisätietoja:

Gaia Consulting Oy:n selvityksen tiivistelmä:
Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö – nykytila ja lähitulevaisuus (pdf)

• Isoilla sähköautoilla todennäköisyys joudutaan onnettomuuksiin keskimäärin helpommin • Vakuutusyhtiö AXA:n selvitys: Sähköautot aiheuttavat liikenneonnettomuuksia luxury- ja SUVajoneuvoluokissa arviolta 40 % useammin kuin polttomoottoriautot − Mikro- ja pienten autojen luokissa eroa ei ole • Taustalla on todennäköisesti isojen sähköautojen hämmentävä kiihtyvyys, joka on saatavilla heti ja joka ei muutu moottorin kierrosluvun mukaan • HLDI:n (USA) selvitys v. 2016 sisältää samantyyppisiä tuloksia • Norjassa sähköautojen vahinkotiheys on viime vuosina ollut 14% kun muun autokannan vahinkotiheys on 10% − Tesla on eniten Norjassa myyty sähköauto • Suomessa LVK:n tilastojen mukaan sähköauton vahinkotiheys on noin 1,5-kertainen muihin verrattuna ja vahinkoriski (suoritteeseen suhteutettu vahinkomäärä) n. 1,8-kertainen − Ladattavien hybridien vahinkotiheys ja –riski ovat koholla vertailuryhmään verrattuna
 
Viimeksi muokattu:
Liikennevakuutuskeskuksen tutkimus on teetetty yksityisellä firmalla ja sen tulkinnat ovat varovaisia. Käykää LVKn sivustolla, en saanut sitä linkkiä ehjänä tähän, se löytyy "LVK:n & OTIn tiedotteet ja uutiset"

Vakuutusyhtiöt eivät ole tutkineet tätä tässä tapauksessa.

Lainattu siitä Gaia consultingin tutkimuksesta:

"Sähköautot saavat keskimäärin huonompia tuloksia Euro NCAP -törmäystesteissä. Viisi Euro NCAP –tähteä saavia sähköautoja on vähemmän kuin bensiini- ja dieselautoja"

Siis häh. Mitä tuosta nopeasti katsoin niin kaikki paitsi joku kiinalainen auto sekä Seat Mii/VW up!/Skoda Citigo ovat saaneet 5 tähteä

Ja tuo jälkimmäinen osa... Siis eikai tarvitse olla mikään järjen jättiläinen että ymmärtää jos sähköautoja on pari tusinaa erilaista, ja polttisautoja on tuhansia eri malleja niin kyllä saattaapi olla että polttisautoista löytyy enemmän 5 tähden saaneita malleja.

Löytyi myös "Peltivaurioiden korjaaminen saattaa tilanteesta riippuen olla sähköautolle polttomoottoriautoa kalliimpaa"

Jep, käy järkeen. Sama menee myös toisinpäin, joten tämäkin lausunto on mielestäni täysin turha.


Tuossa dokumentissa on jotain ihan käsittämättömiä asioita, mutta myös ihan järkeenkäypiä asioita. Harmi vaan että ne järkevät asiat on jätetty noista uutisartikkeleista pois
 
Löytyi myös "Peltivaurioiden korjaaminen saattaa tilanteesta riippuen olla sähköautolle polttomoottoriautoa kalliimpaa"
Jep, käy järkeen. Sama menee myös toisinpäin, joten tämäkin lausunto on mielestäni täysin turha.

Mikäli tutkimusaineistossa on ollut Tesla isona otantana (kuten varmasti onkin kun Norja ja Yhdysvallat ovat siinä mukana), niin varmasti on kalliimpaa, Teslan varaosien saatavuus on aika heikko (ja kallista) ja noita hieman vaurioituneita lunastettuja Tesloja löytyy varikoilta jenkeistä paljon. Siinä on sitten Youtube rakentajat aina innoissaan jotka osa korjaavat ja osa "korjaavat".

Tässä ehkä enemmänkin automerkin välinen vertailu. Toisaalta myös jos akku vaurioituu pienemmissäkin peltikolareissa (esim. pohjakosketuksessa) niin tuleehan siitä erittäin kallis operaatio kun uusi akusto laitetaan tilalle. Näitäkin on näkynyt parissa videossa.
 
Eivätköhän vakuutusyhtiöt osaa ottaa oikean autoryhmän verrokiksi.
Esimerkkinä vaikka IF:n kasko käytetylle Model S:lle 20 808,86 euroa tämän vuoden elokuussa.
"Teslojen vakuuttaminen on toistaiseksi melko kallista meillä, koska tutkimusprosessi vahinkojen suuruudesta ja yleisyydestä on vielä kehitystyön alla."

Ei siis mitenkään välttämättä.
 
Toisaalta myös jos akku vaurioituu pienemmissäkin peltikolareissa (esim. pohjakosketuksessa) niin tuleehan siitä erittäin kallis operaatio kun uusi akusto laitetaan tilalle.

Mitenkähän autonvalmistajat ovat varautuneet tähän pitkällä tähtäimellä? Jos oletetaan, että hommaat jossain vaiheessa 10v sähkärin, niin onko myös vaihtoakkuja saatavilla samalla tavalla kuten muitakin varaosia, mielellään ns. sopuhintaan? Jotenkin vaikea uskoa, että 3rd party valmistajat lähtisivät suurissa määrin akkuja (tai sähkömoottoreita) valmistamaan ja varastoimaan vanhoihin malleihin ellei tuotantohinnat niiden osalta merkittävästi laske. Tuolla kaduilla kuitenkin ajetaan melko paljon jopa yli 15v autoilla, joten meidän ostovoimalla luulisi hyvinkin olevan tarvetta turvata akuston yms. erikoisosien saanti pitkälle tulevaisuuteen.
 
Lainattu siitä Gaia consultingin tutkimuksesta:

"Sähköautot saavat keskimäärin huonompia tuloksia Euro NCAP -törmäystesteissä. Viisi Euro NCAP –tähteä saavia sähköautoja on vähemmän kuin bensiini- ja dieselautoja"

Siis häh. Mitä tuosta nopeasti katsoin niin kaikki paitsi joku kiinalainen auto sekä Seat Mii/VW up!/Skoda Citigo ovat saaneet 5 tähteä

Ja tuo jälkimmäinen osa... Siis eikai tarvitse olla mikään järjen jättiläinen että ymmärtää jos sähköautoja on pari tusinaa erilaista, ja polttisautoja on tuhansia eri malleja niin kyllä saattaapi olla että polttisautoista löytyy enemmän 5 tähden saaneita malleja.

Löytyi myös "Peltivaurioiden korjaaminen saattaa tilanteesta riippuen olla sähköautolle polttomoottoriautoa kalliimpaa"

Jep, käy järkeen. Sama menee myös toisinpäin, joten tämäkin lausunto on mielestäni täysin turha.


Tuossa dokumentissa on jotain ihan käsittämättömiä asioita, mutta myös ihan järkeenkäypiä asioita. Harmi vaan että ne järkevät asiat on jätetty noista uutisartikkeleista pois
Ihmettelin tuota kohtaa, kun sanoit ettei Mii olisi saanut viittä tähteä. Miillä oli varmasti viisi tähteä tilaushetkellä marraskuun alussa. Selvisi, että Mii ja sisarukset on testattu uudestaan nyt joulukuussa, ja tähtiä on annettu vain kolme.

Etumatkustajien asteikkoa on vuosien varrella hieman kiristetty, mutta suurin syy noin heikolle tähtisaaliille on automaattisen hätäjarrutuksen puute. Nykyään voi jäädä kolmeen tähteen vaikka matkustajien turvallisuus olisi "good", jos törmäyksenestovarusteissa on puutteita (se AEB).

Kuvassa ylempänä Mii 2019 (ei näy, mutta tähtiä siis kolme) ja alempana Mii 2011.

Screenshot_20191220-142527.png
 
Mitenkähän autonvalmistajat ovat varautuneet tähän pitkällä tähtäimellä? Jos oletetaan, että hommaat jossain vaiheessa 10v sähkärin, niin onko myös vaihtoakkuja saatavilla samalla tavalla kuten muitakin varaosia, mielellään ns. sopuhintaan? Jotenkin vaikea uskoa, että 3rd party valmistajat lähtisivät suurissa määrin akkuja (tai sähkömoottoreita) valmistamaan ja varastoimaan vanhoihin malleihin ellei tuotantohinnat niiden osalta merkittävästi laske. Tuolla kaduilla kuitenkin ajetaan melko paljon jopa yli 15v autoilla, joten meidän ostovoimalla luulisi hyvinkin olevan tarvetta turvata akuston yms. erikoisosien saanti pitkälle tulevaisuuteen.

Noiden saatavuus autonvalmistajilta tulee varmaan olemaan vastaava kuin uusien moottorien saatavuus 10v autoihin. Eli löytyy, mutta ei kannata hankkia. Käytettyjä (ja tarvittaessa kunnostettuja) saa varmaan samassa luokassa liikkuvalla rahasummalla, mitä vaikka polttomoottorin vaihto ehjään käytettyyn maksaa.
 
Ihmettelin tuota kohtaa, kun sanoit ettei Mii olisi saanut viittä tähteä. Miillä oli varmasti viisi tähteä tilaushetkellä marraskuun alussa. Selvisi, että Mii ja sisarukset on testattu uudestaan nyt joulukuussa, ja tähtiä on annettu vain kolme.

Etumatkustajien asteikkoa on vuosien varrella hieman kiristetty, mutta suurin syy noin heikolle tähtisaaliille on automaattisen hätäjarrutuksen puute. Nykyään voi jäädä kolmeen tähteen vaikka matkustajien turvallisuus olisi "good", jos törmäyksenestovarusteissa on puutteita (se AEB).

Kuvassa ylempänä Mii 2019 (ei näy, mutta tähtiä siis kolme) ja alempana Mii 2011.

Screenshot_20191220-142527.png

Eli fyysisesti auton rakenne on euro NCAP:in mukaan viiden tähden luokkaa (siitä voi olla montaa mieltä että tarkoittaako se viisi tähteä oikeasti mitään)

Joten vielä enemmän ihmetyttää tuon tutkimuksen tulos että sähköautot saavat keskimäärin huonompia tuloksia noista testeistä.
 
Mitenkähän autonvalmistajat ovat varautuneet tähän pitkällä tähtäimellä? Jos oletetaan, että hommaat jossain vaiheessa 10v sähkärin, niin onko myös vaihtoakkuja saatavilla samalla tavalla kuten muitakin varaosia, mielellään ns. sopuhintaan?

En usko, että juurikaan tätä on mietitty, koska nykyisiä sähkärin ostajia ei kiinnosta miten on 10 v. päästä ja käytetyn sähkärin ostajat ovat tällä hetkellä marginaalin marginaalissa. Todennäköisesti näihin alkupään sähköautoihin saatavuus ja hinta on huono, koska määrät pieniä. Jos sähkäreistä tulee massaa, niin paranee.
 
Eli fyysisesti auton rakenne on euro NCAP:in mukaan viiden tähden luokkaa (siitä voi olla montaa mieltä että tarkoittaako se viisi tähteä oikeasti mitään)
Joten vielä enemmän ihmetyttää tuon tutkimuksen tulos että sähköautot saavat keskimäärin huonompia tuloksia noista testeistä.

Kyllä, koska turvavyö on viiden tähden niin silloin ei voi verrata? Jos se on kolme tähteä se tulos, niin se on kolme tähteä. Aivan sama vaikka siinä olisi yksittäinen viiden tähden osio. Kuulostaapa ihme selityksien keksimiseltä jatkuvasti, tilanteeseen jossa ei edes kannattaisi.
 
Ihmettelin tuota kohtaa, kun sanoit ettei Mii olisi saanut viittä tähteä. Miillä oli varmasti viisi tähteä tilaushetkellä marraskuun alussa. Selvisi, että Mii ja sisarukset on testattu uudestaan nyt joulukuussa, ja tähtiä on annettu vain kolme.

Etumatkustajien asteikkoa on vuosien varrella hieman kiristetty, mutta suurin syy noin heikolle tähtisaaliille on automaattisen hätäjarrutuksen puute. Nykyään voi jäädä kolmeen tähteen vaikka matkustajien turvallisuus olisi "good", jos törmäyksenestovarusteissa on puutteita (se AEB).

Kuvassa ylempänä Mii 2019 (ei näy, mutta tähtiä siis kolme) ja alempana Mii 2011.

Screenshot_20191220-142527.png
Aluksi oli varmaan automaattinen jarrutus, mutta nyt Mii:ssä ja muissa ei sitä ole. Eli kuuluukin testata uudelleen, jos varusteisiin tulee jotain muutoksia.

Kuskille tuo Mii on siis aika turvallinen, kunhan ei ajaisi vahingossa jonkun päälle. Ja jostain on karsittu, että tuota hintaa saisi mahdollisimman alas. Jossain vaiheessa tuo jarrutus tulee varmaan pakolliseksi?
 
Aluksi oli varmaan automaattinen jarrutus, mutta nyt Mii:ssä ja muissa ei sitä ole. Eli kuuluukin testata uudelleen, jos varusteisiin tulee jotain muutoksia.

Kuskille tuo Mii on siis aika turvallinen, kunhan ei ajaisi vahingossa jonkun päälle. Ja jostain on karsittu, että tuota hintaa saisi mahdollisimman alas. Jossain vaiheessa tuo jarrutus tulee varmaan pakolliseksi?
Ei ole ollut automaattista hätäjarrutusta ennenkään. Siinä 2011 testatussa oli ESP ja turvavyövarusteita. Arvostelukriteerit vain ovat tiukentuneet vuosien varrella. Uudessa oli edellisten lisäksi kaistavahtikin, mutta silti turvavarusteista irtosi vain 55 % vs. 86 %@2011.

Kuskin turvallisuus törmäyksessä on nykyään noin neljän tähden arvoista, mutta puuttuva AEB laskee yleisarvosanan kolmeen tähteen. Vielä 2011-kriteereillä kuskin turvallisuus oli viisi tähteä.

Screenshot_20191220-165146.png
 
Ei ole ollut automaattista hätäjarrutusta ennenkään. Siinä 2011 testatussa oli ESP ja turvavyövarusteita. Arvostelukriteerit vain ovat tiukentuneet vuosien varrella. Uudessa oli edellisten lisäksi kaistavahtikin, mutta silti turvavarusteista irtosi vain 55 % vs. 86 %@2011.

Kuskin turvallisuus törmäyksessä on nykyään noin neljän tähden arvoista, mutta puuttuva AEB laskee yleisarvosanan kolmeen tähteen. Vielä 2011-kriteereillä kuskin turvallisuus oli viisi tähteä.

Screenshot_20191220-165146.png
Juu. Ilmeisesti vw up autoon tuon jarrutuksen olisi saanut, mutta ei saa enää noihin nykyisiin 2020 malleihin.

Volkswagen up! loses two NCAP stars as VW removes auto-braking function

NCAP’s crash safety experts criticised Volkswagen’s decision to remove autonomous emergency braking (AEB) from the up!’s options list, although lane keep assist - a feature that was not previously available - is now fitted as standard.
 
Sen paremmin selaamatta, ajatus olisi vaihtaa f11 535dx johonkin hybridvehkeedeen ja tuossa noita volvoja kattellu v60 sarjasta. Tosin kaasuautokin tulisi vaihroejdoksi, koska paikkakunnalle on tullut tankkauspiste. Lähinnä siksi vaihto kun tuo bmw.n ylläpito ei ole kamalan halpaa lystiä, niin siksikin vaihto kiinnostaa.
 
330xe farmari. Kyllästyt äkkiä Volvon jurinaan, käy ainakin ensin kunnon koeajot.
 
Volvon ja BMW:n äänimaailman ero matkustamossa varsinkin 18" rengastuksella ja siitä ylöspäin on kohtalainen yllätys, varsinkin kun kysyjä on tottunut Bemariin.
 
Kannattaa käydä testaamassa molemmat jos et ole jo. Itse en pidä Volvon etuvetoisuudesta kun on tottunut takavetopainotukseen.

Plus se että Volvoissa on ollut paljon ongelmia.
 
Tosiaan kannattaa käydä molemmat ajelemassa. Ja tsekata myös nuo hallintasoftat. Itelle ei oikeen tuo Volvo iskenyt ollenkaan vaikka tehoja paperilla huimasti enemmän. Vähän häiritsi myös että liikaa ohjausta sen kosketusnäytön takana omaan mieleen.

BMW puolella tosiaan akut vie jonkun verran korkeutta peräluukussa ainakin sedanissa joten varmaan tuossa farkussa myös samaa kaiken järjen mukaan.
 
Farkku vasta tulossa mutta varmaankin aika hyvän arvausta saa vertaamalla sedaniin + muutama k euro
 
Pitää käydä ajamassa tuo v60 niin osaa sanoa, että paljon on eroa f11 535xd. Eipä tuo bmw.n laatukaan nyt niin täydellinen ole, kallis huoltaa ja varaosat aikas arvokaita. Niin ja käytettyä autoa olen kattomassa, perse ei kestä uutta ostaa.
 
En ymmärrä itse F11 autoilevana miten sen varaosat on kalliita... Paitsi jos viet avaimen merkkihuollon työnjohtajalle ja annat hoitaa. :confused:

Toki mulla on paikallisessa autovaraosaliikkeessä lapsuudesta saakka tuttu kaveri, joka hoitaa kaikki mahdolliset osat/nesteet, mutta esim trodo.fi kannattaa opetella. :bored:
 
Eipä tarvi, kun jarruremppa tehdä niin tonni menee siinä jo, jos orginaalia levyä ja palaa haluaa, jotka ei mene kieroiksi ja eikä sotke vanteita heti mustiksi. 500e palo hetki sitte scr anturiin, onneksi kaveri sen vaihto, niin ei tarvinnu marmorille mennä. Niin ja kuskinovi jääty niin, että ei saanu ovea kiinni laitettua ollenkaan.
Kävikö sulla auto jo egr kamppiksessa?
 
Myös Kia Optima hybridi (+PHEV) kannattaa kurkata, voit päästä uuteenkin autoon käsiksi. Toki kannattaa huomioida, Optimasta on tulossa uus malli pian.

Kesällä kävi, ens vuonna putsautan mekaanisesti imusarjan ja taidan uunittaa DPF:än. Jarrulevyt mulla on tarvikkeena Zimmermannia ja palat alkuperäisen valmistajan TRW:tä, kys.levyillä on menty nyt pian 140tkm ja palat on tulossa seuraavaan huoltoon, kerran ohitettu takapalojen huoltoväli kun ei ollut tarvetta edellisellä kierroksella uusia.
 
Type2 kaapeleita porukka olikin tilaillut mm. Amazonista. Onko jotain defacto- kotilatausasemaa jota kannattaisi tsekkailla? Vielä ei ole itsellä sähköä, mutta Model 3 hankinta saattaa olla lähellä jos en jaksa ID3 odotella. Käyttöetuna tietysti.
 
Type2 kaapeleita porukka olikin tilaillut mm. Amazonista. Onko jotain defacto- kotilatausasemaa jota kannattaisi tsekkailla? Vielä ei ole itsellä sähköä, mutta Model 3 hankinta saattaa olla lähellä jos en jaksa ID3 odotella. Käyttöetuna tietysti.

Jos Teslan hommaat niin se Teslan oma laite on suhteellisen halpa. 22kW laite 7.5 metrin kaapelilla. Aika hyvä diili. Sen verran saa helposti pulittaa rasiamallisesta laitteesta. Jos en olisi saanut nykyistä latauslaitetta niin halvalla kuin sain, olisin ostanut Teslan oman laitteen. Voi olla että vielä ostan jossain kohtaa

Suosittelen myös asentamaan voimavirtapistorasian siihen lähelle, jos ei ole jo, ja siihen se laite kiinni.

Kotilaturin tehoksi mun mielestä riittää se 11kW hyvin eli riittää se 16A pienempi voimarasia. Laite on siis säädetty niin että maksimi on 11kW että sulake ei pamahda jos lyö siihen auton joka voi ottaa yli 11kW.

Auton mukanahan tulee yleensä se Type 2 kaapeli, mutta jos ostat toisen niin hommaa pitkä 8 metrinen piuha, se on kätevä. Vanhemmissa Tesloissa tuli 8 metrinen mukana mutta nykyään tulee 5 metrinen.
 
Teslan kotilatausasema on varmasti kelpo laite, mutta näköjään siitä puuttuu vikavirtasuoja ja jos ei ole ennestään, niin sitten kannattaa varmaan harkita sellaista laitetta jossa suoja on mukana.

Riippuu tottakai jokaisen pääsulakkeiden riittävyydestä, kaapeloinnista ja muusta kulutuksesta. Mutta jos kokee yleistä Caruna-vihaa (kuten minä), niin mieluusti hankkisin siinä tapauksessa mahdollsimman pitkälle itsesäätyvän laitteen. Ettei menisi mistään vaiheesta yhteensä yli 25 A edes hetkittäin, sillä muuten Caruna rankaisee heti.

Joskus useita kuukausia sitten tuollaisia latauslaitteita koitin netistä löytää, mutta taisi jäädä etsintä kesken. Liekö moisia olemassakaan. Tai sitten vaatii koko pääkeskuksen uusimisen ja sillä rahalla varmaan maksaisi pitkään isompien pääsulakkeiden perushintaa.
 
En ole mikään Tesla-fani, mutta jotenkin naurattaa tämä perinteisten autovalmistajien rämpiminen uuden uljaan sähköisen maailman kanssa
Taisi Teslallakin kestää puolitoista vuotta jenkkimyynnin aloittamisesta, että saivat aloitettua Model 3:n myynnin euroopassa.

Saksalaiset valmistaja ovat vasta aloittelemassa kunnollista sähköautojen valmistusta. Näkisin, että VAG on kaikista pisimmällä autojen sähköistämisessä Teslan ulkopuolisista valmistajista. Mutta silti 2020 tulee olemaan VAG:n osaltakin vielä harjoittelua ja valmistuksen käynnistämistä. Sanoisin, että vasta 2022-2023 alkaa VAG pääsemään kunnolla vauhtiin kun kapasiteettia on päästy kasvattamaan ja Volkkarilta, Skodalta, Seatilta ja Audilta on saatu myyntiin kohtuu laaja valikoima erilaisia autoja eri segmentteihin.

Mutta kaikki puheet Teslan tappajista jne. ovat aika naurettavia. Tesla on ja tulee pysymään suurimpana sähköautojen valmistajana pitkään. Mutta toivottavasti eri valmistajat saavat pihalle hyviä autoja lähivuosina. Kilpailu tekee hyvää ja tuottaa parempia ja edullisempia sähköautoja kaikille.

Itse odotan mielenkiinnolla ID.3:n testiraportteja ja Skodan ja Seatin kohtuuhintaisia MEB-alustan sähköautoja.
 
Onko kellään suositella taloyhtiölle firmaa, joka tekee selvityksen nykyisen sähköverkon riittävyydestä sähköautojen lataukseen ja laatisi suunnitelman eri toteutustavoista? Tuon pitäisi olla sellainen joka ei myy jotain omia latauspisteitään kuten Parkkisähkö.

Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?
 
Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?

Akun ja sisätilojen esilämmitys vievät kyllä enemmän virtaa...joissain autoissa tuon voi kai rajoittaa töpselistä saatavaan tehoon ja muut sitten ottavat osan tehosta akusta. Tuskin tuosta tulee ongelmaa jos 8A riittää muuten hyvin ajoihisi. Oikeastaan tuo on merkittävä asia vain plugarilla...oliko mielessä sellainen vai täyssähkö?
 
Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?
Muutaman 16 A latauskerran kokemuksella näyttäisi siltä, että kylmemmällä kelillä ainakin plugin-Passatti väittää rangen olevan merkittävästi enemmän kuin 8 A latauksella. Yleensä kylminä aamuina auto on sanonut n. 30 km, kun 16 A latauksen jälkeen lupaili 42 km. Toteutuneita kilometrejä ei voi vertailla kun yleensä ajelen kaupungissa ja nopeammat lataukset ovat edeltäneet maantieajoja.
 
Teslan kotilatausasema on varmasti kelpo laite, mutta näköjään siitä puuttuu vikavirtasuoja ja jos ei ole ennestään, niin sitten kannattaa varmaan harkita sellaista laitetta jossa suoja on mukana.

Riippuu tottakai jokaisen pääsulakkeiden riittävyydestä, kaapeloinnista ja muusta kulutuksesta. Mutta jos kokee yleistä Caruna-vihaa (kuten minä), niin mieluusti hankkisin siinä tapauksessa mahdollsimman pitkälle itsesäätyvän laitteen. Ettei menisi mistään vaiheesta yhteensä yli 25 A edes hetkittäin, sillä muuten Caruna rankaisee heti.

Joskus useita kuukausia sitten tuollaisia latauslaitteita koitin netistä löytää, mutta taisi jäädä etsintä kesken. Liekö moisia olemassakaan. Tai sitten vaatii koko pääkeskuksen uusimisen ja sillä rahalla varmaan maksaisi pitkään isompien pääsulakkeiden perushintaa.

Siis mitä oikein etsit? Itsesäätyvää laitetta? En ole sellaisesta ikinä kuullut joten en ihmettele jos et ole löytänyt.

Käytännössä kaikista latauslaitteista saa säädettyä maksimi lataustehon/virran. Eli ostat laitteen joka on 22kW, niin sen saa conffattua esim. 11kW laitteeksi eli rajoitetaan 16 ampeeriin per vaihe. Tätäkö meinasit?

Myös joihinkin laitteisiin saa lisäosana sellaisen virtamittarin joka haistelee jonkin virtapiirin virrankulutusta ja vähentää auton latausta jos virta ylittää tietyn arvon. Tää on ehkä lähimpänä itsesäätyvää

Isommissa järjestelmissä tätä kutsutaan "load management" nimikkeellä, mutta yleensä siinä annetaan latausjärjestelmälle tietty virta-arvo jota ei saa ylittää. Ei niinkään koiteta pitää koko kiinteistön kulutusta alle tietyn arvon
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman 16 A latauskerran kokemuksella näyttäisi siltä, että kylmemmällä kelillä ainakin plugin-Passatti väittää rangen olevan merkittävästi enemmän kuin 8 A latauksella. Yleensä kylminä aamuina auto on sanonut n. 30 km, kun 16 A latauksen jälkeen lupaili 42 km. Toteutuneita kilometrejä ei voi vertailla kun yleensä ajelen kaupungissa ja nopeammat lataukset ovat edeltäneet maantieajoja.

Aika iso ero tuo 42 vs 30. Luulisi että 20 minuutin lämmitys vie akusta enintään 1 kWh:n jos töpselistä saa 8A.
 
Onko kellään suositella taloyhtiölle firmaa, joka tekee selvityksen nykyisen sähköverkon riittävyydestä sähköautojen lataukseen ja laatisi suunnitelman eri toteutustavoista? Tuon pitäisi olla sellainen joka ei myy jotain omia latauspisteitään kuten Parkkisähkö.

Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?

En ole tuollaisesta firmasta kuullut. Kannattaa ihan vaan esim. Fortumilta pyytää kartoitusta
 
Akun ja sisätilojen esilämmitys vievät kyllä enemmän virtaa...joissain autoissa tuon voi kai rajoittaa töpselistä saatavaan tehoon ja muut sitten ottavat osan tehosta akusta. Tuskin tuosta tulee ongelmaa jos 8A riittää muuten hyvin ajoihisi. Oikeastaan tuo on merkittävä asia vain plugarilla...oliko mielessä sellainen vai täyssähkö?
Ok. Täyssähkö on mielessä.
 
Siis mitä oikein etsit? Itsesäätyvää laitetta? En ole sellaisesta ikinä kuullut joten en ihmettele jos et ole löytänyt.

Käytännössä kaikista latauslaitteista saa säädettyä maksimi lataustehon/virran. Eli ostat laitteen joka on 22kW, niin sen saa conffattua esim. 11kW laitteeksi eli rajoitetaan 16 ampeeriin per vaihe. Tätäkö meinasit?

Myös joihinkin laitteisiin saa lisäosana sellaisen virtamittarin joka haistelee jonkin virtapiirin virrankulutusta ja vähentää auton latausta jos virta ylittää tietyn arvon. Tää on ehkä lähimpänä itsesäätyvää

Isommissa järjestelmissä tätä kutsutaan "load management" nimikkeellä, mutta yleensä siinä annetaan latausjärjestelmälle tietty virta-arvo jota ei saa ylittää. Ei niinkään koiteta pitää koko kiinteistön kulutusta alle tietyn arvon

Sellaista yritin selittää, että pääsulakkeiden kuormitus ei ylittäisi pääsulakkeiden nimellisarvoa. Yleensä ratkaisu on tehty kytkimillä, eli ei saa sähkösaunaa kaiken muun kanssa samaan aikaan päälle. Voi olla, että olen nähnyt unta, mutta sellainen mielikuva on jostain jäänyt, että pääkeskus osaa neuvotella auton latauslaitteen kanssa, kun osaa valita ne oikeat tuotteet.
 
Onkohan tämä "power shedding" sitä mitä olen hakemassa. Termi on lähellä jonkinlaista kuormantasausta. Viisaammat valistakoot.

Accelev v2 EVSE is a processor-controlled, advanced AC wall box with features not available in other chargers. Beside of grid monitoring (power shedding) and BatteryCare™ unique charging modes it gives an opportunity to equally load 2 phases at 3-phase 400V source to give more power to the car with single phase on-board charger, and thus – to charge much faster.
 
Siis mitä oikein etsit? Itsesäätyvää laitetta? En ole sellaisesta ikinä kuullut joten en ihmettele jos et ole löytänyt.

Isommissa järjestelmissä tätä kutsutaan "load management" nimikkeellä, mutta yleensä siinä annetaan latausjärjestelmälle tietty virta-arvo jota ei saa ylittää. Ei niinkään koiteta pitää koko kiinteistön kulutusta alle tietyn arvon

Kyllähän tuon säätyvän systeemin saa ihan omakotitaloonkin. Liittymän luokse laitetaan vaan virtamuuntajat lukemaan sähkönkulutusta ja latausasema muuttaa tehoaan automaattisesti muun virrankulutuksen mukaan, eli tavallaan siinä annetaan sen kiinteistön virrankulutuksen maksimiarvo (pääsulakekoko) ja latauksella koitetaan pitää se alle maksimin. Tietysti jos muu kulutus jo yksinään ylittää pääsulakkeen koon, niin ei tuo laturi sille mitään osaa tehdä.
 
Kaveri osti latauslaitteen joka säätää lataustehoa katolla olevan aurinkopaneeliston tuoton perusteella. En nyt muista mikä malli se oli, mutta kyllähän noita on olemassa.

Paneeliasennusten yhteydessä varmaan vaihdettiin vaikka mitä, joten tuskin siellä millään ikiaikaisilla sulaketauluilla pelataan.
 
Tulin just autokaupassa - BMW 330e lähti tilaukseen.
On kyllä kallein joululahja itselle ikinä.
Hyvä. Onko miten pitkä tilausjono BMW:llä?
Tarkistin että 5.11. tein oman Mii tilauksen. Aikaisintaan joskus maaliskuussa saattaa auto tulla.
 
Lyhyet on jonot Bemarilla :( Tai parempi kapasiteetti kuin Volvolla.
 
Nojuu voihan tuo olla että V60 sen verta suosittu sitten :) Odottavan aika vaan on pitkä kun arvioitu toimitus on huhtikuussa :shifty:

edit. suosittu tehtaan kapasiteettiin nähden siis..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom