Keskustelua hybridiautoista

Muutaman 16 A latauskerran kokemuksella näyttäisi siltä, että kylmemmällä kelillä ainakin plugin-Passatti väittää rangen olevan merkittävästi enemmän kuin 8 A latauksella. Yleensä kylminä aamuina auto on sanonut n. 30 km, kun 16 A latauksen jälkeen lupaili 42 km. Toteutuneita kilometrejä ei voi vertailla kun yleensä ajelen kaupungissa ja nopeammat lataukset ovat edeltäneet maantieajoja.

Aika iso ero tuo 42 vs 30. Luulisi että 20 minuutin lämmitys vie akusta enintään 1 kWh:n jos töpselistä saa 8A.
 
Onko kellään suositella taloyhtiölle firmaa, joka tekee selvityksen nykyisen sähköverkon riittävyydestä sähköautojen lataukseen ja laatisi suunnitelman eri toteutustavoista? Tuon pitäisi olla sellainen joka ei myy jotain omia latauspisteitään kuten Parkkisähkö.

Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?

En ole tuollaisesta firmasta kuullut. Kannattaa ihan vaan esim. Fortumilta pyytää kartoitusta
 
Akun ja sisätilojen esilämmitys vievät kyllä enemmän virtaa...joissain autoissa tuon voi kai rajoittaa töpselistä saatavaan tehoon ja muut sitten ottavat osan tehosta akusta. Tuskin tuosta tulee ongelmaa jos 8A riittää muuten hyvin ajoihisi. Oikeastaan tuo on merkittävä asia vain plugarilla...oliko mielessä sellainen vai täyssähkö?
Ok. Täyssähkö on mielessä.
 
Siis mitä oikein etsit? Itsesäätyvää laitetta? En ole sellaisesta ikinä kuullut joten en ihmettele jos et ole löytänyt.

Käytännössä kaikista latauslaitteista saa säädettyä maksimi lataustehon/virran. Eli ostat laitteen joka on 22kW, niin sen saa conffattua esim. 11kW laitteeksi eli rajoitetaan 16 ampeeriin per vaihe. Tätäkö meinasit?

Myös joihinkin laitteisiin saa lisäosana sellaisen virtamittarin joka haistelee jonkin virtapiirin virrankulutusta ja vähentää auton latausta jos virta ylittää tietyn arvon. Tää on ehkä lähimpänä itsesäätyvää

Isommissa järjestelmissä tätä kutsutaan "load management" nimikkeellä, mutta yleensä siinä annetaan latausjärjestelmälle tietty virta-arvo jota ei saa ylittää. Ei niinkään koiteta pitää koko kiinteistön kulutusta alle tietyn arvon

Sellaista yritin selittää, että pääsulakkeiden kuormitus ei ylittäisi pääsulakkeiden nimellisarvoa. Yleensä ratkaisu on tehty kytkimillä, eli ei saa sähkösaunaa kaiken muun kanssa samaan aikaan päälle. Voi olla, että olen nähnyt unta, mutta sellainen mielikuva on jostain jäänyt, että pääkeskus osaa neuvotella auton latauslaitteen kanssa, kun osaa valita ne oikeat tuotteet.
 
Onkohan tämä "power shedding" sitä mitä olen hakemassa. Termi on lähellä jonkinlaista kuormantasausta. Viisaammat valistakoot.

Accelev v2 EVSE is a processor-controlled, advanced AC wall box with features not available in other chargers. Beside of grid monitoring (power shedding) and BatteryCare™ unique charging modes it gives an opportunity to equally load 2 phases at 3-phase 400V source to give more power to the car with single phase on-board charger, and thus – to charge much faster.
 
Siis mitä oikein etsit? Itsesäätyvää laitetta? En ole sellaisesta ikinä kuullut joten en ihmettele jos et ole löytänyt.

Isommissa järjestelmissä tätä kutsutaan "load management" nimikkeellä, mutta yleensä siinä annetaan latausjärjestelmälle tietty virta-arvo jota ei saa ylittää. Ei niinkään koiteta pitää koko kiinteistön kulutusta alle tietyn arvon

Kyllähän tuon säätyvän systeemin saa ihan omakotitaloonkin. Liittymän luokse laitetaan vaan virtamuuntajat lukemaan sähkönkulutusta ja latausasema muuttaa tehoaan automaattisesti muun virrankulutuksen mukaan, eli tavallaan siinä annetaan sen kiinteistön virrankulutuksen maksimiarvo (pääsulakekoko) ja latauksella koitetaan pitää se alle maksimin. Tietysti jos muu kulutus jo yksinään ylittää pääsulakkeen koon, niin ei tuo laturi sille mitään osaa tehdä.
 
Kaveri osti latauslaitteen joka säätää lataustehoa katolla olevan aurinkopaneeliston tuoton perusteella. En nyt muista mikä malli se oli, mutta kyllähän noita on olemassa.

Paneeliasennusten yhteydessä varmaan vaihdettiin vaikka mitä, joten tuskin siellä millään ikiaikaisilla sulaketauluilla pelataan.
 
Tulin just autokaupassa - BMW 330e lähti tilaukseen.
On kyllä kallein joululahja itselle ikinä.
Hyvä. Onko miten pitkä tilausjono BMW:llä?
Tarkistin että 5.11. tein oman Mii tilauksen. Aikaisintaan joskus maaliskuussa saattaa auto tulla.
 
Lyhyet on jonot Bemarilla :( Tai parempi kapasiteetti kuin Volvolla.
 
Nojuu voihan tuo olla että V60 sen verta suosittu sitten :) Odottavan aika vaan on pitkä kun arvioitu toimitus on huhtikuussa :shifty:

edit. suosittu tehtaan kapasiteettiin nähden siis..
 
Itsellä kyllä tuo plugari vaihtuu seuraavalla vaihtokerralla hyvin todennäköisesti täyssähköön. Ehkä ainoa jarruttava tekijä on tilan puute noissa järkevän hintaisissa täyssähköissä. Nykyiselläänkin vähän väliä tuo Optima-farkun kontti on ihan täynnä tavaraa.

Tämä kuitenkin voisi olla tosi mielenkiintoinen vaihtoehto, jos joskus tulee oikeasti markkinoille:

Tesla leaks code hinting at Model 3 100 kWh battery pack, Ludicrous mode, and more - Electrek
 
Itsellä kyllä tuo plugari vaihtuu seuraavalla vaihtokerralla hyvin todennäköisesti täyssähköön. Ehkä ainoa jarruttava tekijä on tilan puute noissa järkevän hintaisissa täyssähköissä. Nykyiselläänkin vähän väliä tuo Optima-farkun kontti on ihan täynnä tavaraa.

Tämä kuitenkin voisi olla tosi mielenkiintoinen vaihtoehto, jos joskus tulee oikeasti markkinoille:

Tesla leaks code hinting at Model 3 100 kWh battery pack, Ludicrous mode, and more - Electrek

Luulen että jos tuollainen 100kWh Ludicrous Model 3 tulee markkinoille, niin järkevän hintainen se ei taida olla Optimaan verrattuna :D

Kolmosesta puheen ollen, yllätyin positiivisesti kun kolme pahvilaatikkoa jotka juuri ja juuri mahtuivat BMW 3-sarjan GT:n takaluukkuun, menivät heittämällä Model 3:n konttiin. Farkut oma lukunsa tietenkin mutta itselle se kontti on enemmän kuin tarpeeksi iso ja hyvän muotoinen.
 
Kolmosesta puheen ollen, yllätyin positiivisesti kun kolme pahvilaatikkoa jotka juuri ja juuri mahtuivat BMW 3-sarjan GT:n takaluukkuun, menivät heittämällä Model 3:n konttiin. Farkut oma lukunsa tietenkin mutta itselle se kontti on enemmän kuin tarpeeksi iso ja hyvän muotoinen.

Suhteellisen jännä, kun 3 GT:n takaluukku on kohtuullisen hyvän muotoinen ja melkein yli 20% isompi. Lastausaukkokin on isompi GT:ssä (joka valitettavasti M3:ssa on aika hankalan muotoinen). Täytyy olla aika mittasuunnitellut laatikot, kun ei toi Model 3:n tavaratila taida missään mitassa isompi (piirustusten perusteella se on lyhyempi, yhtä leveä ja matalampi).

Ainoa minkä keksisin olisi että penkit ovat Model 3:ssa hieman pystymmässä asennossa jolloin tietyn muotoinen esine voisi istua tavaratilan muotoiluun paremmin.
 
Suhteellisen jännä, kun 3 GT:n takaluukku on kohtuullisen hyvän muotoinen ja melkein yli 20% isompi. Lastausaukkokin on isompi GT:ssä (joka valitettavasti M3:ssa on aika hankalan muotoinen). Täytyy olla aika mittasuunnitellut laatikot, kun ei toi Model 3:n tavaratila taida missään mitassa isompi (piirustusten perusteella se on lyhyempi, yhtä leveä ja matalampi).

Ainoa minkä keksisin olisi että penkit ovat Model 3:ssa hieman pystymmässä asennossa jolloin tietyn muotoinen esine voisi istua tavaratilan muotoiluun paremmin.

Juu bemarissa taitaa olla jyrkemmässä kulmassa ne penkin takaosat

Laatikot olivat suorakaiteen muotoisia. Litroja varmaan GT:ssä enemmän jos lasketaan ilman niitä näkösuojia, mutta se tila ei ole täysin suorakulman muotoinen, koska se takalasi tulee viistossa siihen. Tämä aiheuttaa sen että kun rahtaa laatikoita, sinne jää jonkun verran tilaa mitä ei voi käyttää. (ellei rahtaa kovin pieniä laatikoita :D)
 
Nojuu voihan tuo olla että V60 sen verta suosittu sitten :) Odottavan aika vaan on pitkä kun arvioitu toimitus on huhtikuussa :shifty:

edit. suosittu tehtaan kapasiteettiin nähden siis..

Tässä nyt pian tulee 3kk täyteen ja kilsoja n 2300km omalla Volvo V60 T8 R-Design:lla vm. -20. Onhan tuo kyyti ollut hyvää kaikinpuolin eikä juuri moitteen sijaa.

Kerran siinä oli 1600km kohdalla vähän lukkojen kanssa jotain häröilyjä eli ei auennut lukot millään keinolla, no rautaavaimella mutta eipä siitä iloa ollut. Auto jouduttiin hinaamaan. Ei kuulemma mennyt lepotilaan ja joku lukitusnappi oli jäänyt kanittamaan fyysisesti joka sen esti? Korjaus oli oikeastaan raudan päivittelyjä ja 12v akun miinus navan irroitus kiinnitys:D
Vähän outo juttu kyllä mutta Volvolle asia on lähtenyt ja kuulemma tarttuvat asiaan tuotantolinjoilta asti jos alkaa yleistymään.

Tehopuolihan tossa on kunnossa, ihan älytöntä jopa ettenkö sanoisi. Voisi sanoa että ei kyllä ole 390hvlle tarvetta, voisi vähemmänkin olla. Pääsee pienemmälläkin teholla rekan ohi :D Enimmäkseenhän tällä ajelee takavetosena, sähköllä akkua silmällä pitäen. Semmoset 45-50km pääsee akullisella vaikka lämpötila +5c paikkeilla, lähes aina ainakin 40km oli ajo millasta vaan.
Penkit on mukavat, Harman Kardon poppeja kuuntelee mielellään, sanoisin että ei kannata BW ruksia vaan tämäkin riittää. Pimeällä valopuoli on hyvä ja samalla erikoinen. Pitkät A moodilla käytännössä aina päällä ja vaikka ei ole sumuvaloja niin sivuja auto koko ajan tarkkailee valoilla. Vähän vaikea selittää miten se noita vaihtelee.
Hiukan miinusta mielestäni edelleen että bensaa on pakko polttaa lämmitykseen vaikkakin webaston muodossa. Saisi edes auto lämmetä latausjohdon nokassa mutta ei. Sitten toi että ns pakko sähkömoodia ei ole, kaikilla moodeilla tulee bensa mukaan jos liikaa painaa kaasua ja purella ei nelkkukaan kauhean herkästi tule mukaan. Sitten kun bensa on päällä niin mistään sitä ei itse saa pois päältä vaan auto sen ite päättää. Käytännössä en esilämmittele autoa kun se enimmäkseen on tallissa mutta ei se silti ole rangeen juuri vaikuttanut vai onko joku päässyt T8:lla yli 50km akullisella??

Nämä jälkimmäiset bensa sähkö jutut oli kyllä paremmin hoidettu edellisessä 225xe:ni :tup: Saa kysyä jos tulee jotain kysyttävää T8:siin liittyen.

@HengaHox
Sullako on Tesla Model 3? Jos niin mikä versio ja onko ollut vikoja tms puutteita :)
 
@Makro16 , millaisia kulutuslukemia tulee, kun akku pääsee loppumaan? Ja osaatko sanoa, mitä näyttää keskikulutus ajotietokoneessa tällä hetkellä?
 
@Makro16 , millaisia kulutuslukemia tulee, kun akku pääsee loppumaan? Ja osaatko sanoa, mitä näyttää keskikulutus ajotietokoneessa tällä hetkellä?

Ite oon Volvon Apistä kattonu noita ja se 100pv lokikirja on kyllä kätevä, muilta osin tykkään Bemarin Appistä enemmän.

Tosiaan viime torstaina oli seuraavaa:

Pure akku täynnä:

Kesto: 1h 24min
Matka: 48,4km
Polttoaine: 0,8L(1,6km/100km)
Sähkönkulutus: 8,9kWh
Talteenotto: 1,5kWh

Mielestäni aika hyvin, oli valtatietä ja kaupunkia.

Sitten kun akku loppu:

Pure ja akku "tyhjä"

38min
43,4km
3L(6,8km/100km)
1,2kWh
1,2kWh

Tää viimene käytännös pelkkää 80-100km aluetta Purella. Ei toi paljoo mielestäni vie bensaa siltinkään.

Nyt 2346km ajettu ja keskikulutus 3,8km :tup:Kyllä sitä vaan sähköllä on kiva ajaa, aina kun menee fossiili päälle niin rupee ketuttamaan :mad::lol:
 
@Makro16 nyt kun et enää 225xe omistaja ole niin uskallat bemuakin haukkua ;) Miksi vaihdoit pois, hyvyydet/huonoudet, hauku lyttyyn niin loppuis tämä bemun suunnittelu seur menopeliksi :lol:
 
Vähän pidempi jono kuin 530ex siis. Tilasin pari viikkkoa sitten, ja lupailivat helmikuun alkuun tulevaksi. Veikkaan kyllä että viivästyy tuosta muutaman viikon...

Tilasin X3 30e:n marraskuun lopussa, sille luvattiin tuotanto helmikuulle. Koska nämä tötterömalliset autot tehdään Jenkeissä, tulee tuohon sitten 1½kk laivausta päälle.
 
Onko kellään suositella taloyhtiölle firmaa, joka tekee selvityksen nykyisen sähköverkon riittävyydestä sähköautojen lataukseen ja laatisi suunnitelman eri toteutustavoista? Tuon pitäisi olla sellainen joka ei myy jotain omia latauspisteitään kuten Parkkisähkö.

Jos päädyttäisiin kevyeen ratkaisuun, esim lataus 8A teholla Satmaticin tolpasta (mikä riittää esim omaan ajoon mainiosti), riittääkö se teho akkujen esilämmitykseen talvella?

Energiavahti ja Tehomen Oy on ainakin sellaisia kumppaneita, jotka osaa tarjota myös edullisia schuko-latauksia.

Virta ja Fortum tarjoaa ylihintaisia ratkaisuja. Ne sopii yhtiöihin joissa asukkailla ei ole nimettyjä ruutuja.

Riittääkö 8A ympäri vuoden? Itsellä on 10A kesällä asennettuna, joten kokemusta ei vielä ole talvesta. Parin kuukauden päästä tiedetään riittääkö.
 
  • Tykkää
Reactions: Abe
"12v akun miinus navan irroitus kiinnitys"
Siis IVO-buutti - kuten tietsikoissa. Sitä vaan ei taida uskaltaa itse tehdä?
 
@Makro16 nyt kun et enää 225xe omistaja ole niin uskallat bemuakin haukkua ;) Miksi vaihdoit pois, hyvyydet/huonoudet, hauku lyttyyn niin loppuis tämä bemun suunnittelu seur menopeliksi :lol:

Ei mulla ole siitä edelleenkään mitään pahaa sanottavaa, se oli kiva auto ja mielestäni hyvännäköinenkin vielä koska siinä oli sisä ja ulko M-Sport paketit :tup:
No miinuksena tietty että akulla olisi ollut kivempi päästä pidemällekkin kuin sen n. 30km kesällä ja talvella 20km. Sitten se kiusallinen bensaluukku jonka avausta piti odottaa kun painoi sisältä napista ennen kuin auto antoi luvan. Välillä ei meinannut aueta, per...stä tommonen paineentasaus järjestelmä. Millai onkaan ilman pärjätty ennen vanhaan :D Tästäkin, kuten muista bemareista, löytyi onneksi se mekaaninen vihreä naru ;) Niin ja popit olis ollu kiva olla sitä HK:ta myös jota tässä ei ollut, meinasin päivittää kolmannen osapuolen järjestelmällä mutta jäi. En tiedä, kiva auto ja lämpesi sähköllä ja kun ajoi sähköllä niin sitä se myös oli ellei kickdownia, menettänyt pitoa tai vauhti mennyt yli 120kmh jolloin tästä tuli nelikko joka oli hyvä vaikka oli kitkat talvellakin :)
Toki 400L takaluukku olisi voinut olla isompi mutta riittihän se.

"12v akun miinus navan irroitus kiinnitys"
Siis IVO-buutti - kuten tietsikoissa. Sitä vaan ei taida uskaltaa itse tehdä?

Nimenomaan uskaltaa, kannattaa pitää näissä mukana pieni talttapää meisseli että saa pehmusteet tieltä ja pieni jakoavain että saa - liittimen irti ja takas :D:D

Niin ja melko typerästi vm 20 mallisissa T8 ei ole enää sähköisesti kääntyviä takaistuinnojia :sori:
 
Hiukan miinusta mielestäni edelleen että bensaa on pakko polttaa lämmitykseen vaikkakin webaston muodossa. Saisi edes auto lämmetä latausjohdon nokassa mutta ei. Sitten toi että ns pakko sähkömoodia ei ole, kaikilla moodeilla tulee bensa mukaan jos liikaa painaa kaasua ja purella ei nelkkukaan kauhean herkästi tule mukaan. Sitten kun bensa on päällä niin mistään sitä ei itse saa pois päältä vaan auto sen ite päättää.

Bensassa on se huono puoli että se vanhenee, eli sen puolesta sen bensan käyttäminen sillointällöin on ihan perusteltua.
 
Bensassa on se huono puoli että se vanhenee, eli sen puolesta sen bensan käyttäminen sillointällöin on ihan perusteltua.

Jos tämä on todellinen huoli, niin joltakin Nesteen asemilta voi tankata pienkonebensaa. Se ei vanhene samalla tavalla kuin nykyiset 95E/98E joissa on etanolia joukossa.
 
Jos tämä on todellinen huoli, niin joltakin Nesteen asemilta voi tankata pienkonebensaa. Se ei vanhene samalla tavalla kuin nykyiset 95E/98E joissa on etanolia joukossa.
Siis tuossahan viitattiin tuohon Volvon haluun käyttää bensaa.. Mitä etua siitä pienkonebensasta tässä saisi?
 
Siis tuossahan viitattiin tuohon Volvon haluun käyttää bensaa.. Mitä etua siitä pienkonebensasta tässä saisi?

Pienkonebensa ei vanhene, se on eri ainesosista tehty kuin nykyiset 95E/98E. Eli jos bensaa ei välttämättä vuodessakaan kertaakaan käyttäisi, niin tuota kannattaisi pitää tankissa. Eli tällöin peruste "välillä pitää käyttää jotta bensa ei vanhene" katoaisi pois.
 
Pienkonebensa ei vanhene, se on eri ainesosista tehty kuin nykyiset 95E/98E. Eli jos bensaa ei välttämättä vuodessakaan kertaakaan käyttäisi, niin tuota kannattaisi pitää tankissa. Eli tällöin peruste "välillä pitää käyttää jotta bensa ei vanhene" katoaisi pois.
No, näinhän se olisi, mutta kun tuo auto kuitenkin käyttää sitä bensaa. Tuskin autotehdas lähtee sitä toimintamallia muuttamaan sillä perusteella että jossain on asiakas joka voisi tankata myös pienkonebensaa autoonsa.
 
Ei merkitystä, vm 20--> sitä ei vaan ole.

Aivan varmasti jossain jenkeissä joku typerä perheentäti jättänyt koiransa sinne väliin tjs. paskaa :rofl: Eikös vielä -18 mallissa ne penkit saanut kääntymään kun painoi tavaratilasta nappia?
 
Laittaisin bensiinin säilytysainetta mieluummin tavallisen bensiinin joukkoon kuin tankkaisin pienkonebensiiniä.
Tulee aika paljon halvemmaksi.
 
Jos bensiinin seisomisesta hybridissä tulee ongelma, niin seuraava looginen ajatus on että vaihdetaan täyssähköön? Jos et muutamassa kuukaudessa saa tankkia tuhlattua, niin mikä ominaisuus on se että on oltava hybridi? Vuokraa pakun sille yhdelle päivälle ja taas "säästää" :D Niinkuin autoillessa aina.
 
Aivan varmasti jossain jenkeissä joku typerä perheentäti jättänyt koiransa sinne väliin tjs. paskaa :rofl: Eikös vielä -18 mallissa ne penkit saanut kääntymään kun painoi tavaratilasta nappia?

Joo ja 19 mallisessakin vielä. Näitä nappeja ei edes ole 20 mallisissa :dead:

Jos bensiinin seisomisesta hybridissä tulee ongelma, niin seuraava looginen ajatus on että vaihdetaan täyssähköön? Jos et muutamassa kuukaudessa saa tankkia tuhlattua, niin mikä ominaisuus on se että on oltava hybridi? Vuokraa pakun sille yhdelle päivälle ja taas "säästää" :D Niinkuin autoillessa aina.

Se että ei tarvi murehtia lataamisesta kun pidempää reissua lähtee taittamaan. Se on sillon ok kun ei vaan sähkö riitä eikä latauspaikkaa ole lähelläkään mutta se kun käyt sen 1km kauppa reissun tekemässä ja bensaa on pakko polttaa että lämmitys toimii eikä jaksa aina ottaa täppää pois webastolta. Älkää takertuko tohon 1km :vihellys::lol:
 
Jos bensiinin seisomisesta hybridissä tulee ongelma, niin seuraava looginen ajatus on että vaihdetaan täyssähköön? Jos et muutamassa kuukaudessa saa tankkia tuhlattua, niin mikä ominaisuus on se että on oltava hybridi? Vuokraa pakun sille yhdelle päivälle ja taas "säästää" :D Niinkuin autoillessa aina.
Mihin täyssähköön suosittelet vaihtamaan? Varsinkin jos halutaan että hinta pysyy kurissa ja on tilaa koko perheelle. Ei ole paljoa tarjontaa, kun taas plugareissa on vaikka mitä, kun hintaluokka on siinä 25k euron tuntumassa.

Itsekkin ajelin plugarilla reilut kolme kuukautta yhdellä tankillisella. Sattuu vaan omat ajot juuri sopivasti tuohon profiiliin. :)
 
@HengaHox
Sullako on Tesla Model 3? Jos niin mikä versio ja onko ollut vikoja tms puutteita :)

Performance malli on mulla. Yhden kerran auto sanoi että tehot on rajoitettu, taisi olla viikon sisällä toimituksesta, mutta näytön buuttaamisella meni pois eikä ole näkynyt sen jälkeen.

Yksi mikä yllätti hieman on se että ei ole kattokahvoja :D
Kuskinpenkillä istuvalle siitä ei tietenkään ole haittaa. Pelkääjän paikalla on itselle ainakin sopivasti tehty käsinoja siihen oveen ja keskikonsolin käsinoja on hyvässä paikassa joten minua ei se ole haitannut. En matkustajiltakaan ole valitusta sen puoleen kuullut.

Toinen mikä tuossa P mallissa on niin niissä jarrujen keskiössä on sellanen uloke, mikä aiheuttaa sen että täytyy varmistaa vanteita ostettaessa että joko vanteen keskiö on tarpeeksi iso, tai että vanteeseen on koneistettu sellainen ura jotta se sopii. Tätä ei siis ole muissa kuin ns. Performance + mallissa missä on ne isommat punakaliperiset jarrut. Myöskään kaikki 18 tuuman vanteet eivät mahdu jarrujen päälle, joten jos välttämättä on pakko saada 18 tuuman vanteet niin pitää varmistaa että sopii. Itse olen hommanut 19 tuumaset talveksi.

Automaattiset pyyhkijät ei aina toimi täydellisesti joka olosuhteessa, suurin epäkohta on ollut sen toiminta pimeässä. Tosin uusin päivitys auttoi siihen hieman. Oletan että nyt kun kuulemma käyttävät jotain koneoppimista siinäkin, niin toiminta paranee tulevaisuudessa.

Automaattisia pitkiä minulla ei aikaisemmin ole ollut, joten en tiedä toimiiko muissakin autoissa se samalla tavalla, mutta jos esim rekka on mäen takana, niin multa sammuu pitkät ihan ok. Sitten kun rekka sammuttaa pitkät ja sen ajovalot jää mäen taakse eli rekasta näkyy vaan ne himmeät äärivalot, niin sitten mun pitkät menee takaisin päälle jos se rekka ei ilmesty ajoissa sieltä mäen takaa. Eli saa välillä manuaalisestikin sammutella niitä pitkiä ettei sokaise rekkakuskeja. Vaikka en rekoista perusta ollenkaan, niin mielummin olen sokaisematta jos sen ansioista eivät ajaisi minun kaistalle.

Toinen asia mikä on mulle positiivinen mutta ei välttämättä vastaantulijoille on se, että ajovalot on mun mielestä hemmetin hyvät. Tämän takia aina välillä joku vilkuttelee mulle valoja vaikka mulla on lyhkäset päällä. Jossain testissäkin taidettiin todeta että siinä on hyvät valot joten täysin luulosairas en usko olevani.

Muita absoluuttisen positiivisia asoita voisin kirjoittaa rutkasti mutta niitä ei kysytty :D Sanon lyhyesti että en mistään hinnasta ajaisi enää muulla autolla, paitsi ehkä tulevalla roadsterilla tai cybertruckilla kakkosautona. Polttikset on mulle tässä kohtaa menneen talven lumia
 
Toinen asia mikä on mulle positiivinen mutta ei välttämättä vastaantulijoille on se, että ajovalot on mun mielestä hemmetin hyvät. Tämän takia aina välillä joku vilkuttelee mulle valoja vaikka mulla on lyhkäset päällä. Jossain testissäkin taidettiin todeta että siinä on hyvät valot joten täysin luulosairas en usko olevani.

Voi olla että ne on säädetty liian ylös? Jos valikosta kosket siihen asetukseen niin sehän resetoi ne valot ihan päin helvettiä ja joudut säätämään uudestaan. Ei pitäisi kyllä tulla vilkutteluja vastaantulijoilta :geek:
 
Voi olla että ne on säädetty liian ylös? Jos valikosta kosket siihen asetukseen niin sehän resetoi ne valot ihan päin helvettiä ja joudut säätämään uudestaan. Ei pitäisi kyllä tulla vilkutteluja vastaantulijoilta :geek:

Juu en ole koskenut siihen. Tuli joskus pimeellä toinen kolmonen vastaan ja aika kirkkaat valot olivat kun vertasi perässä ajavaan 2000 luvun alkupään mersuun
 
Teslä-Björnihän kävi säätämässä valonsa, kun näyttivät liian ylös ja mainitsi että kolmosissa yleinen "vika"

 
Viimeksi muokattu:
Sitten se kiusallinen bensaluukku jonka avausta piti odottaa kun painoi sisältä napista ennen kuin auto antoi luvan. Välillä ei meinannut aueta, per...stä tommonen paineentasaus järjestelmä. Millai onkaan ilman pärjätty ennen vanhaan :D Tästäkin, kuten muista bemareista, löytyi onneksi se mekaaninen vihreä naru ;)

330e:ssä on myös tuo paineentasaussysteemi. Pari kertaa reissussa on sanonut että tankkaus ei nyt onnistu, yritä myöhemmin uudelleen. Joka kerta se on uudella yrityksellä kuitenkin sitten auennut. Viimeksi huollossa mainitsin tuosta ongelmasta, ja löysivät sieltä jonkin vikakoodin koskien pankin lämpö/paineanturia ja se vaihdettiin. Sen jälkeen pari kertaa aukaissut luukun eikä ole mitään turhia ulissut. Liekö tyyppivika?
 
Tilasin X3 30e:n marraskuun lopussa, sille luvattiin tuotanto helmikuulle. Koska nämä tötterömalliset autot tehdään Jenkeissä, tulee tuohon sitten 1½kk laivausta päälle.

Aika heikosti oli tietoa tuosta mallista bemarin sivuilla. Hinnaston mukaan tuohon saa vetokoukun - tiedätkö millaiset vetomassat tällä on?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun 530ex:llä vetomassat oli 750kg/750kg. Koukku jäi tehtaalle, noin pienille vetopainoille ei ole tarvista (voi vetää pikkukärryä kakkosautollakin).
 
330e:ssä on myös tuo paineentasaussysteemi. Pari kertaa reissussa on sanonut että tankkaus ei nyt onnistu, yritä myöhemmin uudelleen. Joka kerta se on uudella yrityksellä kuitenkin sitten auennut. Viimeksi huollossa mainitsin tuosta ongelmasta, ja löysivät sieltä jonkin vikakoodin koskien pankin lämpö/paineanturia ja se vaihdettiin. Sen jälkeen pari kertaa aukaissut luukun eikä ole mitään turhia ulissut. Liekö tyyppivika?

Tyyppivika, näitä menee todella paljon. Kalliskin vaihtaa takuun ulkopuolella. Toivottavasti uusi osa on parempi. Ei ole vielä omalle kohdalle sattunut, mutta tässä BMW 530e mallissa on vaivannut kanssa tuo.
 
Voi olla että ne on säädetty liian ylös? Jos valikosta kosket siihen asetukseen niin sehän resetoi ne valot ihan päin helvettiä ja joudut säätämään uudestaan. Ei pitäisi kyllä tulla vilkutteluja vastaantulijoilta :geek:

Tämä "ongelma" tuntuisi olevan kaikissa autoissa millä olen ajanut missä on ledivalot ja automaattiset pitkät/matrix vai mitä ne nyt on.
Ei se häikaise oikeasti jos ei tuijota umpiota mutta kun ei näytä siltä että tiputtaisit pois pitkiltä ollenkaan niin halogeenijengi jotka ei ole moisesta ominaisuudesta kuullutkaan alkaa raivoisan valojen vilkuttelun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 435
Viestejä
4 659 797
Jäsenet
76 431
Uusin jäsen
naikker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom