Autonvalmistajien pitää pystyä puristamaan myymiensä autojen päästöt alle 95 g/km keskiarvon vuonna 2020. Päästökurimuksen takia vähäpäästöisiä autoja myydään vaikka tappiolla.
Ensi vuosi on sähköautojen ja ladattavien hybridien vuosi. PENTTI J. RÖNKKÖ
Autonvalmistajien niskan päällä roikkuvat Damokleen miekkana EU:n määräämät kymmenien miljardien uhkasakot niille, jotka eivät pysty päästörajoja alittamaan.
Niinpä jokainen nollapäästöinen sähköauto on kuin taivaan lahja autonvalmistajalle.
K-Auton Volkswagen johtaja Mikko Mykrä uskoo, että markkinoilla nähdään ensi vuonna monenlaisia toimenpiteitä, jotta vähäpäästöisiä saataisiin kaupaksi. PENTTI J. RÖNKKÖ
Vuonna 2020 markkinoilla nähdään ennakoimattoman iso joukko ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Yksikään Euroopan markkinoilla oleva autovalmistaja ei pysty olemaan tästä kehityksestä erossa.
Vain lataushybrideillä ja täyssähköautoilla tavoitetaan vaadittavat päästörajat.
Ensi vuonna valmistajat puskevat markkinoille - hinnalla millä hyvänsä - jokaisen valmistamansa sähköauton.
Tavalliselle kuluttajalle autoteollisuuden uutiset lupaavat hyvää. Kuluttajien kannalta ensi vuosi saattaa olla herkullinen ostajan markkinatori vähäpäästöisten osalta.
- Kaikkien autonvalmistajien pitää ensi vuonna tehdä erikoistoimenpiteitä, jotta vähäpäästöisiä automalleja menisi kaupaksi, sanoo sanoo Volkswagenin merkkejä maahantuovan K-Auton Volkswagen-ryhmän johtaja Mikko Mykrä.
Ensi vuosi on sähköautojen ja ladattavien hybridien vuosi. PENTTI J. RÖNKKÖ
- Jokainen valmistaja joutuu laskemaan sen hintapisteen, jossa auton myynti on viisaampi ratkaisu kuin maksella kalliita sakkoja EU:lle.
Se tarkoittaa sitä, että autoja myydään ensi vuonna tarvittaessa jopa tappiolla.
- Meillä se on jo nähty e-Upin ja e-Golfin kohdalla, Mykrä korostaa.
- Vai mitä luulet, noudattavatko nämä Seatin ja VW:n hinnat normaalia tällaisten autojen hintakatetta. Esimerkiksi e-Golfin oikea hinta on se 42 000 euroa.
Volkswagen e-Golfin viimeiset valmistuserät myydään loppuun polkuhintaan. PENTTI J. RÖNKKÖ
- Kun e-Golfia myydään nyt alle 30 000 euron, niin tehdas tekee joka autolla tappiota.
Mykrä muistuttaa, että näiden nyt tilattujen autojen kaupat tehdään ensi vuonna, jolloin ne vaikuttavat vuoden 2020 päästöihin.
Volkswagenilla hintakampanjat osuvat onnekkaasti malliston loppupään automalleihin, joten kipukynnys hinta-alennuksiin on pienempi kuin niillä autovalmistajilla, joilla tätä mahdollisuutta ei ole.
- Joillakin valmistajilla vähäpäästöisimmät autot voivat olla ladattavia hybridejä ja silloin niitä pitää saada joillakin toimenpiteillä kaupaksi, jotta päästörajat saavutetaan.
Pienikulutuksiset dieselit toki pääsevät bensiinimoottoreita helpommin päästötavoitteisiin, mutta sähköistämisellä saadaan vedettyä keskiarvoa alas, jolloin malliston huipulle voi jäädä vielä päästörajan pakostikin ylittäviä automalleja.
Sähköauto kelpaa sittenkin
Hintakampanja paljasti kuitenkin Mykrälle ja monelle muulle autoalan toimijalle yllättävän asian - suomalaiset saattavat olla valmiimpia sähköautoihin kuin mitä on kuviteltu.
Suomen halvimpien sähköautojen kysyntä nimittäin suorastaan tyrmäsi maahantuojan.
Suomen halvin sähköauto - Seat Mii electric - maksaa vain runsaat 15 000 euroa. BO INGVES
Seatit myytiin heti kättelyssä loppuun - noin 400 tilattiin ja uudet tilaajat joutuvat odottamaan autoaan vuoteen 2021.
VW e-Upin pieni määräerä - muutama kymmenen autoa - lähti lautaselta heti.
- Ja kun saimme neuvoteltua uuden 50 auton erän, niin myytiin kahdessa tunnissa loppuun, koska autoja jonotettiin. kerto Mykrä.
- Ei tällaista tilannetta ole nähty vuosikymmeniin autokaupassa.
- Ostajat soittavat liikkeeseen ja sanovat myyjälle autoa ajamatta ja näkemättä, että varaa yksi sellainen minulle. Tämä oli täysin ennakoimaton tilanne, Mykrä hämmästelee.
Halpojen sähköautojen hurja kysyntä kertoo ainakin siitä, että suomalaiset eivät siis mitenkään vihaa sähköautoja.
Vuonna 2020 tämä on yhä useamman auton tankkausväline. Sähköpistoke bensiinipistoolin sijasta. PENTTI J. RÖNKKÖ
Suomalaiset vain inhoavat sähköautojen korkeita hintoja ja näyttäisi siltä, että tämä ongelma kampitetaan, niin sähköauto kelpaa hyvin.
Volkswagenin hintakampanjointia tosin avitti se tekijä, että kaikki nyt ALEssa myytävät autot olivat jo mallikaarensa loppupäässä.
”Hinnat ovat nyt tässä”
Entäpä autojen hintakehitys jatkossa, putoaako e-Golfin hinta edelleen
- Ei putoa, kyllä nämä e-Upin ja e-Golfin hinnat nyt ovat tässä.
- Jälleenmyyntihinnat tietysti noudattelevat näitä uusia hintoja, mutta eivät ne enää romahda kahdessa, kolmessa vuodessa mihinkään.
Uudet alun pitäen sähköautoiksi tehdyt sähköautot kuten VW ID.3 pystytään tekemään halvemmalla kuin polttomoottoriautoista konvertoidut sähköautot. PENTTI J. RÖNKKÖ
Mykrä korostaa, että vaikka e-Golfia nyt myydään tappiolla, niin jatkossa näin ei tapahdu uuden ID:3:n kanssa.
Se että ID:3:n hinta asettuu hieman päälle 30 000 euron, ei ole enää hintapolitiikkaa vaan kyse on yksinkertaisesti siitä, että kun auto rakennetaan alusta lähtien täyssähköautoksi, se pystytään tekemään edullisemmin kuin konvertoitu sähköauto.