Keskustelua hybridiautoista

Keskiarvoista puhuminenkaan ei ole välttämättä fiksua. Ensin kannattaa aina poimia ne "low hanging fruit" tyyliset ratkaisut ja lähteä vasta sen jälkeen niihin vaikeimpiin ratkaisuihin.
"The fleet average fuel consumption of recently-manufactured (i.e. circa 2015) long-distance 40 t trucks in the EU is 33 L/100km [11]. This number not only encompasses all driving conditions, from the extreme cases of flat, straight-line driving in the Netherlands, mountainous driving in countries such as Austria, to stop-start driving in cities, but also the varying mass of freight being transported by the trucks, which run empty almost a quarter of the time, on average"
Niin, eli tuon mukaan joku 60kWh / 100km mitoitus piisaisi jo aika pitkälle.

Varovasti arvioiden joku 500kWh akusto todennäköisesti siis piisaisi ainakin johonkin. Ei ehkä teräksen vetämiseen halki Euroopan, mutta moneen muuhun käyttöön kyllä, kunhan latausta olisi vaan tarjolla.

Kaikki ajaminen ei ole long-haulia, vaan moni homma on lyhempää pyörittelyä.

Teslan akkukennot ovat n. 240Wh/kg, joten about 3000kg akulla saanee jo aika moneen raskaaseen ajoneuvoon riittävän akkupaketin aikaiseksi. Se ei ole ihan tajuttomasti, kun moottorin ja vaihteiston osalta tulee kuitenkin hyvä määrä painon säästöäkin. (Ilmeisesti Model 3:sen koko akkupaketin energiatiheys on luokkaa 160Wh/kg).
 
Viimeksi muokattu:
Jenkeissä ei oikein ole vielä kovin kattava julkinen latausinfra Teslan omien ulkopuolella, joten kaikki Teslat pakkautuu omille latureilleen.

Vähän sama kuin kaikki Fordit pitäis tankata vain Shellin asemilla.
 
Keskiarvoista puhuminenkaan ei ole välttämättä fiksua. Ensin kannattaa aina poimia ne "low hanging fruit" tyyliset ratkaisut ja lähteä vasta sen jälkeen niihin vaikeimpiin ratkaisuihin.

Niin, eli tuon mukaan joku 60kWh / 100km mitoitus piisaisi jo aika pitkälle.

Varovasti arvioiden joku 500kWh akusto todennäköisesti siis piisaisi ainakin johonkin. Ei ehkä teräksen vetämiseen halki Euroopan, mutta moneen muuhun käyttöön kyllä, kunhan latausta olisi vaan tarjolla.

Kaikki ajaminen ei ole long-haulia, vaan moni homma on lyhempää pyörittelyä.

Teslan akkukennot ovat n. 240Wh/kg, joten about 3000kg akulla saanee jo aika moneen raskaaseen ajoneuvoon riittävän akkupaketin aikaiseksi. Se ei ole ihan tajuttomasti, kun moottorin ja vaihteiston osalta tulee kuitenkin hyvä määrä painon säästöäkin. (Ilmeisesti Model 3:sen koko akkupaketin energiatiheys on luokkaa 160Wh/kg).

Miten niin 60kWh/100km riittäisi, jos arvioit 15kWh = 5 litraa/100km?

33L/100km --> ~100kWh/100km... Jos päivässä ajaisi 700km? , niin 700kWh ja kun akkua ei voi päästää tyhjäksi, eikä kannata ladata 100%,

niin joku 1000kWh akusto voisi piisata ainakin johonkin?
 
Viimeksi muokattu:
Miten niin 60kWh/100km riittäisi, jos arvioit 15kWh = 5 litraa/100km?

33L/100km --> ~100kWh/100km... Jos päivässä ajaisi 700km? , niin 700kWh ja kun akkua ei voi päästää tyhjäksi, eikä kannata ladata 100%,

niin joku 1000kWh akusto voisi piisata ainakin johonkin?
Koska laskin hassusti päässäni väärin - luonnollisesti 90kWh/100km alkaisi riittää moneen autoon.
 
Paljonko raskaan liikenteen vehkeet kuluttavat dieseliä? Jos katsotaan, että 15kWh/100km <-> 5l/100km dieseliä, niin tuostahan tuon laskee helposti.

Puupuolella se kulutus on luokassa 60l/100km plus miinus 10l riippuen maastosta/ajomatkasta/yms.
 
Keskiarvo vai lasti päällä? Noitahan tuotannon luonteesta johtuen on pakko ajella melkolailla puolet ajasta tyhjänä.

MePa on aika paljon vähentänyt tyhjänä ajamista puurekoissa. LogForce myös kun pystyy suunnittelemaan ja ajamaan eri urakanantajien puita helpommin.

Täyssähköiset rekat voivat olla siis ihan mahdollisia varsinkin jos tehtaiden vastaanotoissa on lataus mahdollista.
 
Täyssähköiset rekat voivat olla siis ihan mahdollisia varsinkin jos tehtaiden vastaanotoissa on lataus mahdollista.
Mitä kartonkitehtaalla katteli purkuvaihetta, niin ei niissä parissa minuutissa kyllä mitään ladata. Toki alueella olisi sähköä hyvin tarjolla ja sen puolesta otollinen latauspaikka. Aikataulu vain ei oikein tue sitä.
 
Mitä kartonkitehtaalla katteli purkuvaihetta, niin ei niissä parissa minuutissa kyllä mitään ladata. Toki alueella olisi sähköä hyvin tarjolla ja sen puolesta otollinen latauspaikka. Aikataulu vain ei oikein tue sitä.
Teslan akut pystyy Model 3:ssa tällä hetkellä ottaan vastaan piikkinä 3,2C latausvirran 20% varaukseen asti ja 50% asti keskiarvona n. 2,6C.

Jos rekassa on 1MWh akku ja kulutus 100kWh/100km, niin optimaalisesti käytettäessä 200km rangea tulee noin 4 minuutissa ja 500km 12 minuutissa.
 
Juup, ei todellakaan helppoa korvata dieseliä sähköllä. Puuautot on muutenkin aika paljon kuluttavia jopa tyhjänä, aerodynaamisesti kaikista huonoimpia autoja.

Voisi kuvitella, että suuri osa kulutuksesta tulee pikkuteillä rämpiessä ja pienissä vauhdeissa sähkö olisi merkittävästi taloudellisempi. Onko mitään tietoa kulutuksen jakautumisesta maantien/metsän suhteen?

Joka tapauksessa näissä paljonkuluttavissa autoissa on suurin säästömahdollisuus (tietysti sähköä pitää saada ensin tarpeeksi varastoitua mukaan).
 
Kyl niissä taitaa tulla parhain hyöty hybriditekniikalla, Sisun isoin mallihan on juuri sellainen. Oma lukunsa on erikoisajoneuvot, rekkanäyttelyssä kysyin mieheltä jolla oli siellä näytillä 3x Mersun 8x8 raskaan kaluston hinausautoja, viimeisimmän oli hakenu Italiasta ja suoraan Suomeen maalaukseen yms.

88l/100km kun oli pitäny kuulemma kiirettä, että ehtii laivaan. :D
 
Tuossa 8x8 hinurissa tulee hyvin esiin tuo voimansiirron raskaus.
Sama pätee raskaimpiin "normaali" kuorma-autoihin, joissa ei enää riitä yksi vetävä akseli, se toinen vetoakseli lisää melko paljon vastusta ja kulutusta. Sähköisellä voimansiirrolla vastaava ongelma olisi todennäköisesti pienempi.

Yksi ongelma olisi myös tuollaisessa mainitussa 1000kWh akuston pikalatauksessa sen ottama virta. Jos sinne terminaalille laitetaan 10 autoa lataukseen ja jokaista ladataan vaikka tuolla 2,6C:llä, niin se on jo 26MW teho, tuo alkaa vaatia jo huoellisempaa suunnittelua siihen sähkön syöttöverkkoon.

Tuon raskaan kaluston väkisin tunkeminen täyssähköiseksi ei ole kovinkaan järkevää, ne ovat samalla jo lähtökohtaisesti polttoaientaloudeltaan parhaimpia autoja, ja ajavat alueilla jossa päästöistä on kaikken pienin haitta, ja jos sitä vielä hybridivoimalinjalla parannetaan, niin nuo ovat tosiaan ne ajoneuvot joiden täyssähköiseksi muuttaminen on prioriteettilistan viimeisenä.
 
Tuon raskaan kaluston väkisin tunkeminen täyssähköiseksi ei ole kovinkaan järkevää, ne ovat samalla jo lähtökohtaisesti polttoaientaloudeltaan parhaimpia autoja

Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.
 
Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita.
Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois,
kun ne kerran päästävät niin paljon.

Työkoneita koskevat päästörajoitukset siinä missä ajoneuvojakin.

Stage 5 -päästömääräys toi DPF-hiukkassuodattimen työkonemoottoreihin

Työkoneiden Stage V -päästömääräys tuli voimaan 2019. Dieselkäyttöisissä työkoneissa otetaan nyt käyttöön DPF-hiukkassuodatin ja SCR-katalysaattori.


Työkonemoottoreiden päästövaatimukset tulevat voimaan 1.1.2019


6.11.2018 10.30

Vuoden vaihteen jälkeen moottoreiden päästövaatimukset koskevat kaikkia liikuteltavia polttomoottorikäyttöisiä laitteita.

Työkonedieseleiden ja generaattorien voimalähteiden päästöt kiristyivät

Työkoneissa käytettävien dieselmoottoreiden päästöjä on säädelty tiukoilla määräyksillä jo vuodesta 1999 alkaen
niin tehokkaasti että uusimpien viitostason moottoreiden typpioksidi- ja hiukkaspäästöt ovat enää vain noin 4 %
vuonna 1999 voimaan tulleen ensimmäisen päästötason mukaisista määristä.

AGCO POWER 44AWF-MOOTTORINDPF-JA SCR-JÄRJESTELMIEN OPTIMOINTI

Arto Mäkelä Opinnäytetyö (AMK) Kone-ja tuotantotekniikka Energia-ja polttomoottoritekniikka 2017
 
Viimeksi muokattu:
Kyl niissä taitaa tulla parhain hyöty hybriditekniikalla, Sisun isoin mallihan on juuri sellainen. Oma lukunsa on erikoisajoneuvot, rekkanäyttelyssä kysyin mieheltä jolla oli siellä näytillä 3x Mersun 8x8 raskaan kaluston hinausautoja, viimeisimmän oli hakenu Italiasta ja suoraan Suomeen maalaukseen yms.

88l/100km kun oli pitäny kuulemma kiirettä, että ehtii laivaan. :D

Todella vähän vaan noita Sisun hybridejä liikenteessä, jos oikein olen ymmärtänyt se nostaa aika paljon auton hintaa (luokkaa 30-40k) ja suht harva Sisun ostaja sitä ostaa (ja lähtökohtaisesti jo Sisu ei merkkinä ole niin yleinen jos vertaa Volvo/Scania/MB)


Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.

Isoja materiaalinkäsittely koneita on sähköisenä jo ollut hetken aikaa, esim. Äänekoskella kaikki isot Mantsisen koneet on sähköisiä. Nämä toki ovat kokoajan piuhan päässä eikä akustoja tarvita niin helpompi varmasti tehdä.
 
Varmaan CO2, koska tän "dieselkohun" pesuveden mukana on menny, että diesel ei juuri oo tuottanu päästöjä enää vuosiin, Euro 6 ja työkoneiden Tier 4 on olleet täällä jo tovin.
 
Ja nämä työkoneiden dpf-pöntöt ja urealaitteethan ei aiheuta kuin ongelmia.
Ainakin oma työnantaja puukottaa ne välittömästi pois käytöstä, kun koneen takuu loppuu.
 
Ja nämä työkoneiden dpf-pöntöt ja urealaitteethan ei aiheuta kuin ongelmia.
Ainakin oma työnantaja puukottaa ne välittömästi pois käytöstä, kun koneen takuu loppuu.
Nuo ns. jälkivarusteiset saasteenpoistolaitteet ovatkin lähinnä valmistajien viherpesua, koska käyttäjä saa ne mitätöityä.
 
Varmaan CO2, koska tän "dieselkohun" pesuveden mukana on menny, että diesel ei juuri oo tuottanu päästöjä enää vuosiin, Euro 6 ja työkoneiden Tier 4 on olleet täällä jo tovin.

Uudet pikkudieselit ei varmaan, mutta isommat vehkeet kyllä nähtävästi puskee hiiltä putkesta
 
Ei puske ellei jotain ole rikki tai paremminkin rikottu. Edes 76t yhdistelmät täydessä mällissä ei puske savua Murhasaaren sillan nousuissa, kylmällä tulee vähän valkoista, ehkä. Vajaa 20v sitte oli jo koulutus Scaniossa nappi, jolla kytkettiin valkosavun poisto(?) tmv pois päältä. Hiukkassuodattimen läpi ei tule mitään ja sellainen on ollut kaikissa (lukuunottamatta ihan pieniä kiinteistötraktorit yms) jo vuosia.
-08 oli itselleni ensimmäinen auto hiukkassuodattimella ja kaikki lukemat oli katsastuksissa aina 0.00. Ensimmäisessä katsastuksessa, tais olla asemankin ensimmäinen ajoneuvolle, jossa oli DPF ottivat kahdesti päästöt kun eivät uskoneet.
 
Ei puske ellei jotain ole rikki tai paremminkin rikottu. Edes 76t yhdistelmät täydessä mällissä ei puske savua Murhasaaren sillan nousuissa, kylmällä tulee vähän valkoista, ehkä. Vajaa 20v sitte oli jo koulutus Scaniossa nappi, jolla kytkettiin valkosavun poisto(?) tmv pois päältä. Hiukkassuodattimen läpi ei tule mitään ja sellainen on ollut kaikissa (lukuunottamatta ihan pieniä kiinteistötraktorit yms) jo vuosia.
-08 oli itselleni ensimmäinen auto hiukkassuodattimella ja kaikki lukemat oli katsastuksissa aina 0.00. Ensimmäisessä katsastuksessa, tais olla asemankin ensimmäinen ajoneuvolle, jossa oli DPF ottivat kahdesti päästöt kun eivät uskoneet.

Sitten on varmaan monen rekan kunto aika retuperällä :D Pori-HKI väliä tulee jonkun verran ajettua ja aina tulee useampi rekka vastaan jotka puskevat järkyttävästi paskaa putkesta
 
Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.
Jos meillä on rahaa käytettävissä X ja halutaan maksimoida päästöjen vähennys, niin sitten pitää pistää rahat sinne missä päästöjen vähennys per investoitu euro on paras.

Minnekään muualle rahan käyttäminen on ilmaston tuhoamista suhteessa parhaaseen valintaan.
 
Sitten on varmaan monen rekan kunto aika retuperällä :D Pori-HKI väliä tulee jonkun verran ajettua ja aina tulee useampi rekka vastaan jotka puskevat järkyttävästi paskaa putkesta

Kuorma-autot ovat kuitenkin sen verran kalliita laitoksia että niillä ajetaan vähintään sen 20 vuotta, mielummin 30, on tuolla liikenteessä vielä paljon vanhoja euro 1 ja 2 luokan autoja. Itseasiassa euro 2 ja 3 säädös käytännössä lisäsi mustaa näkyvää savua, vaikka muita saasteita vähennettiinkin.

Lisäksi, ei tuo kuorma-autojen "lastuttaminen" ja DPF:n poisto ole yhtään sen monimutkaisempi operaatio kuin henkilöautossakaan, suurin ero on siinä että siihen on merkittävä taloudellinen kannustin.

Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Sähköisenä ne tietysti olisivat taloudellisempia, mutta samalla sijoitettulla eurolla saadaan kaikkein pienin hyöty.

Jos puhutaan ihan perus polttoaineenkulutuksen vähentämisestä. Isokulutuksisen auton polttoaineenkulutuksen vähentäminen on paljon helpompaa kuin jo valmiiksi pienellä polttoaineella liikkuvan.

Sun ehdotus on pohjimmiltaan se että vähennetään energiatehokkaan vähemmistön päästöjä jotta voidaan jatkaa energiaa tuhlaavan enemmistön tuottamia päästöjä?

Vaikka raskaita ajoneuvoja on suhteellisesti vähän, ne kuitenkin edustavat suurinta osaa liikenteestä tonneina mitattuna ja samalla ovat kaikkein pienin ryhmä varsinaisilla ongelma-alueilla.


On aika yleistä että ihmiset eivät tajua mitä eroa on saasteilla ja päästöillä. Saasteiden vähentäminen on jo pitkään aiheuttanut esim tuon hiilidioksidi päästön kasvamista. Nuo saasteet ovat ihmiselle vaarallisia, päästöt ensisijaisesti ilmastolle pahaksi.
 
Mielenkiintoista keskustelua, mutta eikö ole lähtenyt pitkälti lapasesta off-topic osastolle?
Nojaa.. kyllähän kuitenkin sähkö- ja hybridiautojen olemassaolon syy on pitkälti perinteisten polttomoottireiden päästöissä, ja ne ovat kuitenkin samalla myös vaihtoehto sähköiselle liikkumiselle.
 
Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Tää on hyvinkin totta, en epäile. Olenkin maininnut täällä jo kunta, valtio, julkisyhteisöjen kanssa tekemisissä olevien kuljetussopimuksien ehdoista 2021 eteenpäin. Ainoa dieselplugari, jonka äkkiä muistan on Mersun E 300De, sen laskennallinen tais mennä kriittisen rajan 50g/km alle niukasti.

Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye: Kaasulla toimivia on jotain isoissa kaupungeissa, mutta asemia ei muualla maassa ja tankilla pitää käydä usein. Menikö lapsi pesuveden mukana? :btooth:
 
Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Tää on hyvinkin totta, en epäile. Olenkin maininnut täällä jo kunta, valtio, julkisyhteisöjen kanssa tekemisissä olevien kuljetussopimuksien ehdoista 2021 eteenpäin. Ainoa dieselplugari, jonka äkkiä muistan on Mersun E 300De, sen laskennallinen tais mennä kriittisen rajan 50g/km alle niukasti.

Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye: Kaasulla toimivia on jotain isoissa kaupungeissa, mutta asemia ei muualla maassa ja tankilla pitää käydä usein. Menikö lapsi pesuveden mukana? :btooth:

Toisaalta osa taksareista vaihtoi kaupungissa pyörivät autonsa priukseen jo 10 vuotta sitten, ilman että sitä mitenkään julkisesti tuettiin tai pakotettiin.

Nimenomaan kaupunkiliikenteessähän erilaiset hybridivoimalinjat ovat ylivoimaisia, käytännössä vaan kukaan ei ole oikeasti juuri kiinnostunut auton kulutuksesta, joten nämä plugarit jota saavat kauniit päästölukemat sen ladatun sähkön ansiosta eivät ole kovinkaan kummoisia hybrideitä.
 
Mielenkiintoista keskustelua, mutta eikö ole lähtenyt pitkälti lapasesta off-topic osastolle?
Joo ja huomaa, että sähkörekoista puhuu aina ne joilla ei ole mitään kokemusta koko alalta. Käytännössä tuollaisia sähkörekkoja voi ostaa vaan DB Schenker + pari muuta isoa toimijaa joilla on omia autoja ja pystyvät tekemään niille sopivat reitit + laturit. Tuollaisia ei käytännössä voi tien päällä ladata, kun mistään ei löydy sellaisia toimijoita jotka laittavat useita megawatti-luokan latureita teiden varsille.
 
Joo ja huomaa, että sähkörekoista puhuu aina ne joilla ei ole mitään kokemusta koko alalta. Käytännössä tuollaisia sähkörekkoja voi ostaa vaan DB Schenker + pari muuta isoa toimijaa joilla on omia autoja ja pystyvät tekemään niille sopivat reitit + laturit. Tuollaisia ei käytännössä voi tien päällä ladata, kun mistään ei löydy sellaisia toimijoita jotka laittavat useita megawatti-luokan latureita teiden varsille.

Myös ne kaupunkikäyttöön hyvin soveltuvat jakelukuorkit ovat usein kuitenkin pienten yritysten autoja, eikä firmalla välttämättä ole mitään omaa "terminaalia", vaan autot seisovat parkissa jossain kuljettajaa lähellä olevalla yleisellä pysäköintialueella.
 
Myös ne kaupunkikäyttöön hyvin soveltuvat jakelukuorkit ovat usein kuitenkin pienten yritysten autoja, eikä firmalla välttämättä ole mitään omaa "terminaalia", vaan autot seisovat parkissa jossain kuljettajaa lähellä olevalla yleisellä pysäköintialueella.
Juuri näin. Joka tarkoittaa, että se yhden jannun jakelukuorkki tuskin tulee sähköistymään ihan heti, ellei saa asiakkaalta jotain 5 vuoden ota tai jätä-sopimusta jolla nää sähkölelut maksetaan.
 
Kyllä, hybridi on isossa kaupungissa erittäin hyvä valinta. Silti se ei poista asiaa, että sekään ei käy, pitää olla plug-in tai EV. Nää VAG 1,4 TSI plugarit tuuppaa jotain muuta kuin 3,x l / 100km kulutuksia Pori/HKI/Pori rundilla.

Kysehän on tästä. EU:lta kovia ja nopeita vaatimuksia puhtaille ajoneuvoille julkisissa hankinnoissa - onnistuuko Suomessa?

Sähköpakulla ajaa, teoriassa, 170km kertavedolla. Eli ihan jakeluajoon, ei kummempaan.
Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE
 
Juuri näin. Joka tarkoittaa, että se yhden jannun jakelukuorkki tuskin tulee sähköistymään ihan heti, ellei saa asiakkaalta jotain 5 vuoden ota tai jätä-sopimusta jolla nää sähkölelut maksetaan.
Siis periaatteessa jos yksinyrittäjä ostaa uuden kuorma-auton, ja asuu esim omakotitalossa, jossa sen riittävän päivälatingin voi joka yö itse ladata, tuo sähkökuorkki on ihan mahdollinen ratkaisu, mikäli rahoittaja vaan hyväksyy sen että lainanlyhennyserä on suurempi ja vastaavasti polttoainelasku pienempi, käytännössä pankki ei tuohon välttämättä suostu, koska rahoitukset lasketaan hyvin pitkälti vakiokaavoilla, ja vakiokaavalla sähkökuorkin rahoitusosuus on liian suuri sen liikevaihtoon nähden.
 
Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye:
Eikös tuon sähkön tai bensan kulutuksen suuruus näy sitten paljonko sitä bensaa on oikeasti ostettu. Taksina ladattava bensa hybridi ei siis toisi mitään säästöä noissa lukemissa. Ei siis pelasteta ympäristöä, vaikka melkein luulisi :)

Jos taas ostaa taksiksi Toyotan itselataavan hybridin, niin siinä on kyllä aivan oikeat CO2 päästöt laskettuna, kun lataaminen ei onnistu ollenkaan.
 
joten nämä plugarit jota saavat kauniit päästölukemat sen ladatun sähkön ansiosta eivät ole kovinkaan kummoisia hybrideitä.

Käsittääkseni plugarit on akku lataamatta ihan samanlaisia kuin vastaava auto hybridinä ilman latausmahdollisuutta? (ok, isompi akku tuo parikyt lisäkiloa vs ei ladattava).
 
Käsittääkseni plugarit on akku lataamatta ihan samanlaisia kuin vastaava auto hybridinä ilman latausmahdollisuutta? (ok, isompi akku tuo parikyt lisäkiloa vs ei ladattava).
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
 
Eiköhän ylläpito vois siivota joutavan offtopic keskustelun fossiilisia polttoaineita käyttävien kuorma-autojen ym. päästöistä jonnekkin sinne kuuluvaan osastoon esim. ilmastonmuutosketjuun. Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella sähkö ja hybridiautoista.
Eikös keskustelu lähtenyt etenemään sähkörekoista/kuorma-autoista.

Pitääkö kaikki viestit siivota pois missä sivutaan polttomoottoria vaikka se liittyisi keskusteluun?
 
Autoja ne on kuorma-autotkin.

Mä en tajua miksi jotkut haluavat ääritiukkaa natsimoderointia, kyllä nuo kuitenkin läheisesti liittyy hybridi- ja sähköajoneuvotekniikaan.

(E: Tää on sähköautotopikki, ei täällä saa puhua moderoinnista!! :mad: )

Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
Käytännössä vaan ne plugarit ei ole hybridinä kovinkaan kummoisia, ei valmistajilla tunnu olevan kiinnostusta sen hybridipuolen kehittämiseen kun sillä latauksella saa kauniit lukemat.

Sinänsä tuo pistokehybdridi saastuttavampi kuin diesel on puhdas klikkiotsikko. Ei siitä lataussähköstä tosiaan ole mitään iloa yhtäkyytä ajettavalla 1000km automatkareissulla, mutta harvoinhan auton käyttöprofiili on noin yksipuolinen.
 
Tiukahko moderointi pitää ketjun luoettavana. Nyt siellä on sivun verran keskustelua dieseleistä, työkoneista ja päästöistä. Nämä eivät liity mielestäni edes etäisesti sähköautoihin. Ihan sama kun joku ehdottaisi talvirengaskeskustelua käytävän täällä sillä perusteella että ne voi laittaa sähköauton alle.
No eikö sähkö- ja hybridiautojen idea ole olla vaihtoehto dieselille, ja sen päästöille? Ja sama tekniikka ole sovellettavissa myös erilaisiin työkoneisiin.

Perusta oma topikkisi otsikolla "Linkkejä pressitiedotteisiin sähköautoista - ei keskustelua".
 
Käytännössä vaan ne plugarit ei ole hybridinä kovinkaan kummoisia, ei valmistajilla tunnu olevan kiinnostusta sen hybridipuolen kehittämiseen kun sillä latauksella saa kauniit lukemat.

Sinänsä tuo pistokehybdridi saastuttavampi kuin diesel on puhdas klikkiotsikko. Ei siitä lataussähköstä tosiaan ole mitään iloa yhtäkyytä ajettavalla 1000km automatkareissulla, mutta harvoinhan auton käyttöprofiili on noin yksipuolinen.
Useat hybridi kuskit pääsee pienellä kulutuksella, kun vaan ainakin kotona on laturi. Silti joku saattaa ostaa sen hybridin (olematon vero) ja ajaa bensalla. Toki sitä bensan verotusta voisi nostaa, niin ei olisi niin houkuttelevaa ajaa vaivattomasti lataamatta bensalla. Mutta tuohan nyt varmaan oli jo kaikilla muutenkin tiedossa. Ja onhan plugin hybridi myös tehokas, josta tulee plussaa ajettavuuteen. Saa nähdä sitten millainen on Seat Mii:n ajettavuus kaupungissa. Luulisi että on ihan mukava.

Tuossa vielä uudestaan tuo Skodan hinnasto. Melko hyvä hinta 160kW hybridille. Toivotaan että myynti vetää hyvin.

Screenshot_20191228-145739_Adobe_Acrobat.png
 
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
Vain pieni osa autoilijoista ajaa jatkuvasti merkittävästi yli 50km päivämatkoja. Näille tuo professorin mainostama bio-diesel auto on oiva vaihtoehto. Mutta suurimmalle osalle autoilijoista otsikko on harhaanjohtava.
 
Tiukahko moderointi pitää ketjun luoettavana. Nyt siellä on sivun verran keskustelua dieseleistä, työkoneista ja päästöistä. Nämä eivät liity mielestäni edes etäisesti sähköautoihin. Ihan sama kun joku ehdottaisi talvirengaskeskustelua käytävän täällä sillä perusteella että ne voi laittaa sähköauton alle.
Vaikka keskustelu onkin mennyt välillä hieman aiheen vierestä on sitä ollut huomattavasti mukavampi lukea ja seurata, kuin Mii-hysterian aikana 15 sivua siitä, minkä värisellä katolla ihmiset autoa odottavat.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 400
Viestejä
4 658 693
Jäsenet
76 430
Uusin jäsen
prokou

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom