- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 901
Keskiarvoista puhuminenkaan ei ole välttämättä fiksua. Ensin kannattaa aina poimia ne "low hanging fruit" tyyliset ratkaisut ja lähteä vasta sen jälkeen niihin vaikeimpiin ratkaisuihin.
Varovasti arvioiden joku 500kWh akusto todennäköisesti siis piisaisi ainakin johonkin. Ei ehkä teräksen vetämiseen halki Euroopan, mutta moneen muuhun käyttöön kyllä, kunhan latausta olisi vaan tarjolla.
Kaikki ajaminen ei ole long-haulia, vaan moni homma on lyhempää pyörittelyä.
Teslan akkukennot ovat n. 240Wh/kg, joten about 3000kg akulla saanee jo aika moneen raskaaseen ajoneuvoon riittävän akkupaketin aikaiseksi. Se ei ole ihan tajuttomasti, kun moottorin ja vaihteiston osalta tulee kuitenkin hyvä määrä painon säästöäkin. (Ilmeisesti Model 3:sen koko akkupaketin energiatiheys on luokkaa 160Wh/kg).
Niin, eli tuon mukaan joku 60kWh / 100km mitoitus piisaisi jo aika pitkälle."The fleet average fuel consumption of recently-manufactured (i.e. circa 2015) long-distance 40 t trucks in the EU is 33 L/100km [11]. This number not only encompasses all driving conditions, from the extreme cases of flat, straight-line driving in the Netherlands, mountainous driving in countries such as Austria, to stop-start driving in cities, but also the varying mass of freight being transported by the trucks, which run empty almost a quarter of the time, on average"
Varovasti arvioiden joku 500kWh akusto todennäköisesti siis piisaisi ainakin johonkin. Ei ehkä teräksen vetämiseen halki Euroopan, mutta moneen muuhun käyttöön kyllä, kunhan latausta olisi vaan tarjolla.
Kaikki ajaminen ei ole long-haulia, vaan moni homma on lyhempää pyörittelyä.
Teslan akkukennot ovat n. 240Wh/kg, joten about 3000kg akulla saanee jo aika moneen raskaaseen ajoneuvoon riittävän akkupaketin aikaiseksi. Se ei ole ihan tajuttomasti, kun moottorin ja vaihteiston osalta tulee kuitenkin hyvä määrä painon säästöäkin. (Ilmeisesti Model 3:sen koko akkupaketin energiatiheys on luokkaa 160Wh/kg).
Viimeksi muokattu: