Keskustelua hybridiautoista

Eiks niissä vois olla kiinteä kWh taksa ja sitten progressiivinen minuuttitaksa riippuen kuinka kauan siinä seisotat autoa. Ekat 5-10min pelkkä kWh ja sitten alkaa nousemaan 5min välein tjms? Tuohon vois yhdistää vielä sen että tunnistavat koko latausalueen plugit ja jos on tyhjää niin veloittavat vain kiinteän kWh hinnan vaikka istutat autoa siinä koko päivän. No ehkä täyden akun jälkeen voi tulla joku seisontataksa?
 
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.
 
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.

No eipä ne sinänsä ole korkeammalla. Maksullista "peruslatausta" jos verrataan (eli max 22kW AC) niin esim. Fortumilla maksaa 4snt/min kun taas k-latauksella 2snt
 
Tuohan vois olla myös sidottu kaupassa käytettyyn euromäärän. Kun ostaa kaupasta 10 eurolla, saa 10min latausaikaa (joko ilmaiseksi tai alennetulla minuutti hinnalla). Pakottaisi tietty sitten hankkimaan K-ryhmän kortin jonka perusteella tuo aika kertyisi.
 
Ei sen latauksen ole minunkaan mielestäni pakko ilmaista olla. Tuolla missä yleisimmin tulee ladattua taksa on 15senttiä/kwh.
tätä olen pitänyt sopivana, sama kuin omasta sähköstäkin maksan noin suunnilleen.
Lähin tolppa on tuossa parin sadan metrin päässä 25snt/kwh hintaan. Se on jo aika rajoilla...
 
Joskus aikaisemmin yritin kysellä kokemuksia noista sähkökonversioista mutta tule aina hiljaista. Onko aihe jotenkin tabu vai eikö porukkaa oikeasti kiinnosta aihe? Kolari Teslasta tekniikka vaikka isoon bemariin josta kone porsinut tai sitten johonkin pienempään kiuluun kuten maailmalla pojat tekevät.

Mitähän Traficom sanoo aiheesta vai onkohan perinteinen "kaikki kielletty" -meininki mitä suomessa noin yleisestikin? Luulisi politiikan saralla olevan kiinnostusta jopa tukea tällaista mutta toistaiseksi ollut hyvin hiljaista. Noita tekniikka-aihioita alkaa saada jo euroopastakin, varsinkin Norjasta jossa kolaroidut sähköautot ovat lähes ilmaisia.

Kokemuksia varmaan löytyy enemmän amerikasta tai alankomaista. Suomi ei ole tee se itse autojen luvattu maa :D

Tosta nopeesti löysin jonkun opparin, siellä on loppupuolella laillisista vaatimuksista asiaa

Tuo oppari on mielestäni vähän puutteellinen laillisten vaatimusten osalta. En usko että vuoden 2002 jälkeen valmistettua autoa pystyisi kovinkaan helposti, saati kustannustehokkaasti muuttamaan täyssähköksi ilman kunnollisia EMC-mittauksia. Opparissa oiotaan vähän liian suoraan mitä vaatimuksia muutoskatsastuksessa voidaan vaatia:
Sähköauton komponenttien, joiden käyttäminen on mahdollista vain, kun auto on pysähdyksissä, on oltava EMC-direktiivin mukaisia, eli ne eivät saa aiheuttaa liikaa radiohäiriötä. Käytännössä tämä koskee sähköauton laturia. (Sähköautomuunnoksen viranomaisvaatimukset 2013.)

Vaikka EMC-mittauksen joutuisi tekemään vain laturille, nousisi hinta varmasti hyvin helposti useamman tonnin. Teoriassa voisi kai olla mahdollista saada auto hyväksyttyä tekemällä ns. täydellinen siirron toisesta sähköautosta polttomoottoriautoon, mutta siinä vaiheessa taidetaan mennä jo yksittäishyväksyntöjen tasolle. Sitten kannattaakin jo oikeastaan alkaa hitsaamaan auton pohjaa uusiksi akkuja varten, koska kolaritestausta ei tarvitse enää suorittaa :)

Tuolla on hyvin lisää vaatimuksista: Sähköautojen EMC-hyväksynnät - Sähköautot - Nyt!

En ole myöskään törmännyt vm 2002 tai vanhempaan Suomessa sähköautoksi rekisteröityyn ns diy-konversioon. Uskon kun nään :)

Tässä opparissa on mielestäni realistisesti kirjoitettu siitä mikä on sähkökonversioiden osalta mahdollista nyt: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...aytetyo_kaihovirta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
Jos se on AC laturi niin kyllä aika kovissa hinnoissa mennään

Tuota voi ajatella monelta kantilta. Bisneksenä aivan sysihuono jos myy pääasiassa plugareille tuohon hintaan. Toisaalta asiakkaalle kallis jos pitäisi kaikki lataussähkö ostaa tuohon hintaan. Satunnaiseen käyttöön ihan ok, jos saa enimmäkseen ladattua kotona.
 
Teslassa taitaa olla 80% hyvä, mutta muissa varmaan voi ladata täyteen, koska on piilossa olevaa "puskuria"? Eli siis vaikka lataisikin täyteen, niin akku ei oikeasti aivan täynnä olisi.

Mii:ssä olisi 4.5 kWh mitä ei pysty käyttämään.

Battery Capacity 36.8 kWh
Battery Useable 32.3 kWh
SEAT Mii Electric

Oikeastaan kaikissa sähköauton akuissa on reserviä mitä ei voi käyttää. Se että onko se otettu ylä- vai alapäästä selviää vain mittaamalla. Voi olla myös rajattu molemmista päistä. Alapäässä sitten tietenkin aina se pieni reservi joka on pakko olla, sillä litiumakkua ei saa päästää 0V jännitteeseen.
 
Nähdäkseni nyrkkisääntö olisi
kWh-hinnoittelu, jos lataajista on pulaa
Minuutti-hinnoittelu, jos latureista on pulaa

Esim ainoa pikalaturi kymmenien kilometrien säteellä on syytä olla minuuttiveloitettu. Vastaavasti jos on rivi hitaita type2-larureita, joista suurin osa on useimmiten vapaana = kWh-hinnoittelu.

K-ketjun hitaammat type-2 laturit tuskin olisivat täynnä kWh-hinnallakaan. Ehkä voisi olla normaalisti per-min hinta ja kaupan ruuhka-aikojen ulkopuolella äppissä mainostetaan sitten edullisempia "tarjous-lataushintaa - 15c/kWh"
 
Nähdäkseni nyrkkisääntö olisi
kWh-hinnoittelu, jos lataajista on pulaa
Minuutti-hinnoittelu, jos latureista on pulaa
...

Juuri noin, se vaan on tyhmää firmoilta/kauppaketjuilta edesauttaa julkisten latauspisteiden käytön vähenemistä huonosti suunnitellulla hinnoittelulla.
 
Kaupunkeihin ja taajamiin sukoja kWh-hinnalla. Tai vaikka ilmaiseksi, noiden asennuskustannukset kuitenkin melko pienet eikä sähkökulutkaan päätä huimaa. Ei noihin täyssähköt jaksa alkaa johtoja kaivaan kun hyöty marginaalinen, mutta plugareiden todellisia päästöjä laskisi varmasti. Type2 ja CCS sitten taas minuuttien perusteella niin pysyy vapaana niille jotka niistä hyötyy. Maanteillä CCS alkuun kWh ja sen verran älyä laitteisiin, että jos paikat täynnä niin minuutit päälle jonkin kohtuullisen, vaikkapa vartin jälkeen. Yli 80% latauksesta lisää hintaa ja täynnä makuuttamiseen edelleen korotuksia. Toki nämäkin vain jos laturit täynnä.
 
Siinä periaatteessa on kerrottu minkälainen kantama bensa-autossa on :D

Tää täytyisi muotoilla niin että kuinka pitkän matkan ajat yhteen putkeen? Itse en ole ikinä ajanut 500km ilman pysähtymistä.

Ja se ekologisuuskin on mun mielestä myyty väärin. Sähköauto on kyllä ekologisempi, mutta vaikka tilanne olisi plusmiinus nolla, niin mielummin ajan sähköauton perässä kuin haisevan polttiksen.
Toisaalta ihan Legit vastaus nykysellä latausverkostolla.

Pitää huomioida myös rangen vähentyminen talvella.

400km menee suht helposti putkeen. Sitten kyllä vähän pysähdyttävä kävelemään ja vessahätä varmaa iskee.

Sitten kun latausnopeudet kasvavat ja latausverkosto laajenee niin ei ole niin justiinsa. Muutenkin on nopeampaa tehdä matkaa lataamalla vähän tiheämpään. Kun lataus yleensä hidastuu selvästi 80% jälkeen (paitsi ehkä etron ja eqc jotka vetää aika nopeeta 90% asti ainakin).
 
Toisaalta ihan Legit vastaus nykysellä latausverkostolla.

Pitää huomioida myös rangen vähentyminen talvella.

400km menee suht helposti putkeen. Sitten kyllä vähän pysähdyttävä kävelemään ja vessahätä varmaa iskee.

Sitten kun latausnopeudet kasvavat ja latausverkosto laajenee niin ei ole niin justiinsa. Muutenkin on nopeampaa tehdä matkaa lataamalla vähän tiheämpään. Kun lataus yleensä hidastuu selvästi 80% jälkeen (paitsi ehkä etron ja eqc jotka vetää aika nopeeta 90% asti ainakin).

Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.

Suomessa 400km on aika pitkä matka ajallisesti, varsinkin talvella. Esim kasitiellä, kakkostiellä jne. on harvinaista että keskinopeus ylittää 80km/h todellista nopeutta. Joten 400km on jo 5 tuntia istumista :D Itellä ei yli 3 tuntia tunnu enää hyvältä.

Ymmärrän että ihmisillä on varauksia ja parannettavaa on, mutta tilanne on parempi kuin mitä kuulee toitotettavan. Jos sähköautojen määrän kasvu jatkuu tätä tahtia niin ei meillä ole mitään hätää
 
Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.

Suomessa 400km on aika pitkä matka ajallisesti, varsinkin talvella. Esim kasitiellä, kakkostiellä jne. on harvinaista että keskinopeus ylittää 80km/h todellista nopeutta. Joten 400km on jo 5 tuntia istumista :D Itellä ei yli 3 tuntia tunnu enää hyvältä.

Ymmärrän että ihmisillä on varauksia ja parannettavaa on, mutta tilanne on parempi kuin mitä kuulee toitotettavan. Jos sähköautojen määrän kasvu jatkuu tätä tahtia niin ei meillä ole mitään hätää
Tuohon saattaa liittyä foorumikeskustelujen hankaluus, kun ajoprofiilien jälkeen ei oteta huomioon, eikä tuoda esille, ihmisten erilaisuutta.
Sinulle kolme tuntia on rajoilla. Sopivasti selkävaivaiselle kuskille tunti putkeen voi olla erittäin tympeää. Itselleni ei ole ongelma ajaa viittä tuntia pysähtymättä, joskus heilahtaa "vahingossa", ikään kuin huomaamatta. Vahva kofeiiniaddiktio muistuttaa kyllä sitten jossain vaiheessa pysähtymään.
 
Sähköautoa harkitsevana dieselautoilijana näen tuon hyvänä ratkaisuna. Eniten varmaan sähköautoilijana vituttaisi juurikin se, että pääset perille ja sitten kaikki latauspisteet on täynnä plugareita joiden matkan jatkumisen kannalta on täysin yhdentekevää lataavatko autoaan vai eivät.

Parhaat pellet jättää jopa laturin johdon kytkemättä, kunhan pysäköivät kun on lähellä ovea...

Kannattanee miettiä jotain muuta kuin sähköautoa jos matkan jatkuminen on kaupan latauspaikasta kiinni. Et voi ikinä tietää onko paikat varattuna tai muuten vaan pois käytöstä.
 
Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.
Mikä on se ihan hyvin?

Onko ne 150kW+ latureita vai 50kW?

50kW on aika tuhnu jollain isompi akkuisella autolla joka voisi hyödyntää nopeampaakin. Lisäksi se tarkoittaa sitä että kaapeli on varattuna pidempään.

Kuinka monta kaapelia per asema?

Autojen määrä on aika vähäinen tällä hetkellä, joten jos oletettaisiin vaikka, että muutaman vuoden päästä olisi 100k autoa enemmän niin olisiko jo ruuhkaa latureilla? Toki toivottavaa olisi että latausinfra laajenisi vähintään samaa tahtia autojen kanssa.
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).

Toki näin, mutta tietysti saattaa harmittaa kun ei ole nopein mahdollinen lataus. Lisäksi isompi akku tarkoittaa usein isompaa kulutusta eli pienempiakkuiset saavat 50kW latureista enemmän irti jos mitataan latausnopeutta kilometreinä tunnissa.
Käytännössähän monikaan pieniakkuinen ei saa täyttä hyötyä irti edes 50kW laturista vaan keskiteho on jotain 40kW tai alle kun ladataan 20-80%. Vanha Ioniq lienee paras?
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).
"50 kW" laturi ei tarkoita sitä, että siitä saisi tasaisella 50 kW teholla ladattua akun alusta loppuun. Akku on nimenomaan se rajoittava tekijä ja tietääkseni yksikään isompikaan akku ei kykene ottamaan lähellekään 50 kW vastaan 0-100 %.

Tuplasti isompi akku on kuitenkin periaatteessa sama kuin kaksi pienempää rinnakkain, eli maksimiteho voisi isomman akun puolesta olla kaksinkertainen.
 
Isompi akku voi imeä sitä 50kW enemmän samassa ajassa esim 30min kuin pieniakkuinen, koska ~80% tienoilla alkaa hidastuminen. Jos 20 min paikkeilla esim 208e olis lähestymässä sitä rajaa, mutta i-pace on vasta 40% täynnä, Jaguar jatkaa vielä täydellä imulla lataustaan kun 30min piste on saavutettu.
 
Isompi akku voi imeä sitä 50kW enemmän samassa ajassa esim 30min kuin pieniakkuinen, koska ~80% tienoilla alkaa hidastuminen. Jos 20 min paikkeilla esim 208e olis lähestymässä sitä rajaa, mutta i-pace on vasta 40% täynnä, Jaguar jatkaa vielä täydellä imulla lataustaan kun 30min piste on saavutettu.
Jos tarvetta on 100km lisämatkalle kun pikalaturille saavutaan suht tyhjällä (alle 25% akulla), niin on aivan sama onko akku 39 vai 69kWh. Kumpaankin sen 100km saa ladattua samassa ajassa 50kW laturilla.

Pikalatausta ajatellessa ei pidä yleensä pitäisi ajatella akun kokoa, vaan sitä, että mikä on määrä jolla pääsee perille.
 
Jos tarvetta on 100km lisämatkalle kun pikalaturille saavutaan suht tyhjällä (alle 25% akulla), niin on aivan sama onko akku 39 vai 69kWh. Kumpaankin sen 100km saa ladattua samassa ajassa 50kW laturilla.

Pikalatausta ajatellessa ei pidä yleensä pitäisi ajatella akun kokoa, vaan sitä, että mikä on määrä jolla pääsee perille.
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.
 
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.

Toki riippuu kulutuksesta. Jos kulutus on kohtuullinen ja auto ottaa oikeasti vastaan tuon 50kW niin matkanteko voisi olla siedettävää. Esim. 28kWh Ioniqilla ja Model 3:lla tuo latausnopeus olisi yli 150km/30min. Ioniqin pieni akku toki tekee sen että tunnin ruokatauolla ei saa juuri enempää rangea kuin puolen tunnin kahvipaussilla. Model 3:lla olisi ihan mukavaa ajaa pitkäkin matka 50kW latureiden varassa, jos latureille ei joudu jonottamaan.
 
Mikä on se ihan hyvin?

Onko ne 150kW+ latureita vai 50kW?

50kW on aika tuhnu jollain isompi akkuisella autolla joka voisi hyödyntää nopeampaakin. Lisäksi se tarkoittaa sitä että kaapeli on varattuna pidempään.

Kuinka monta kaapelia per asema?

Autojen määrä on aika vähäinen tällä hetkellä, joten jos oletettaisiin vaikka, että muutaman vuoden päästä olisi 100k autoa enemmän niin olisiko jo ruuhkaa latureilla? Toki toivottavaa olisi että latausinfra laajenisi vähintään samaa tahtia autojen kanssa.

50kW latureita käytän itse, ellei ole superchargeria paikalla (saan vielä hetken aikaa ladattua supereista ilmaiseksi) Jos lataan superchargerilla niin puhelimeen tulee ilmoitus että auto on kohta ladattu, samalla kun on vielä puolet kahvista juomatta niin siinä alkaa tulemaan jo kiire autolle. Joten 50kW riittää mulle hyvin.

Itse pystyn ajoittamaan lataus stopit niin että käyn kusella ja juon kahvit tai syön lounaan. Tämä aika riittää hyvin että pystyn ajamaan 500km reissun ilman että lataan yli 90% enkä joudu tyhjentämään alle 20%.

Jos latureiden asennus lopetettaisiin heti, niin sitten tulisi ruuhkaa. Onneksi latureita asennetaan jatkuvasti lisää. Itse olen pelkästään tänä vuonna ollut mukana muutaman pikalaturin ja useamman kymmenen asiointilaturin asentamisessa. Oman arvion mukaan laitteita tulee riittävän nopeasti ja tahti kiihtyy

Etelä-suomesta Ouluun matka taittui jopa e-golfilla jossa toimintamatka on 150-190km. Latureita oli tarpeeksi enkä joutunut jonottamaan kertaakaan kumpaankaan suuntaan kulkiessa. Pari stoppia tuli enemmän kuin jos polttiksella tai Teslalla oltaisiin oltu liikenteessä, mutta ikinä ei suoraan odoteltu auton lataamista vaan söimme/joimme tai keksimme jotain muuta tekemistä siinä samalla. Matka taittui aika mukavasti ja useampi jaloittelukerta vaikutti huomattavan positiivisesti jaksamiseen ja vireyteen. Tosin jos saisin itse valita niin en e-golfilla kulkisi tuollaista matkaa, kun auto ei ole lainkaan omaan makuun.

Melkosia tehoja noita latureista kyllä revitään kun miettii, että tommonen 5000 neliön myymälärakennus (3500 neliötä itse myymälätilaa) vie suunnilleen 130-140kW kaikkinensa (kävin pääkeskuksella katsomassa niin 200A/vaihe näytti menevän).

Eli ei niitä varmaan ihan tuosta vain pystytellä mihin tahansa jos ei syöttöpuoli ole kunnossa.

Yleensä latauspisteille tulee oma keskus ja isommille asennuksille ihan oma syöttö, eli ei mennä myymälän tai huoltiksen keskuksen kautta lainkaan
 
Tuossa lataustehossa tulikin se, että kuinka valtavat virtamäärät syöttöön tarvitaan ja käytännössä yli 150kW lataus pitää olla aktiivijäähdytetty kaapeli, joka tekee siitä jo aika paksua, nuo IONITY 350Kw taitaa olla Suomen kamaralla ainoat vielä, Teslan SC kun ne päivittelee asemiaan ajan myötä.
e: V3 250kW tehoinen Supercharger tulevaisuudessa.

Paksua jöötiä käsitellä sellaset kaapelit, eikös siihenkin puututtu Teslan rekkafantasioissa kun muistaakseni puhuttiin 500kW latauksista?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa lataustehossa tulikin se, että kuinka valtavat virtamäärät syöttöön tarvitaan ja käytännössä yli 150kW lataus pitää olla aktiivijäähdytetty kaapeli, joka tekee siitä jo aika paksua, nuo IONITY 350Kw taitaa olla Suomen kamaralla ainoat vielä, Teslan SC kun ne päivittelee asemiaan ajan myötä.

Paksua jöötiä käsitellä sellaset kaapelit, eikös siihenkin puututtu Teslan rekkafantasioissa kun muistaakseni puhuttiin 500kW latauksista?

Tällä hetkellähän ne käyttää jotain adapteria mikä liittää 4 superchargerin piuhaa yhteen :D
 
Ja sitäpaitsi täällähän kovaan ääneen toitotetaan että sähkis soveltuu pitkillekin matkoille kun motareiden varressa on pikalaturit. Nytkö se ei sitten sovellu kun ne pitää varata itsekkäiden plugarikuskien käyttöön?
On melkonen kannanotto väittää "plugarikuskia" itsekkääksi tämän ladatessa tähän soveltuvaa autoansa sille tarkoitetulla paikalla, kun "voisi ajaa bensallakin".

Ladattavaa hybridiä olen itsekin miettinyt, ja kyllä minä sen ostaisin juuri siksi, että voin ajaa sähköllä työmatkat ja lyhyet siirtymät kaupungissa. Typerämpää olisi ostaa semmoinen ja olla hyödyntämättä sähkömoottorin koko potentiaalia.
 
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.
Ainakin omasta näkökulmastani normaali pikalaturin käyttöskenaario on se, että se oman auton normaali 300km kantama ei aivan riitä ja tarvitaan se 100km lisää, jotta se ajosuorite ennen sitä pitkää yön yli latausta saadaan tehtyä.

Tietysti jos on jatkuvasti tapana ajella maan päästä päähän, niin tilanne voi olla eri, mutta tuo on kuitenkin tosi harvinaista.

Veikkaan että oikeasti yli 80% pikalaturitarpeesta on sitä, että lähdetään Espoosta konttorille (ei latausmahista) sitten ajetaan Tampereelle motaria, käydään päivän kokouksissa yms. ja sitten paluumatkalla todetaan, että vetää vähän turhan tiukille riitä -> 20min pysähdys 50kW laturilla antaa tarvittavat kilsat ja illaksi kotiin lataamaan.
 
On melkonen kannanotto väittää "plugarikuskia" itsekkääksi tämän ladatessa tähän soveltuvaa autoansa sille tarkoitetulla paikalla, kun "voisi ajaa bensallakin".

Ladattavaa hybridiä olen itsekin miettinyt, ja kyllä minä sen ostaisin juuri siksi, että voin ajaa sähköllä työmatkat ja lyhyet siirtymät kaupungissa. Typerämpää olisi ostaa semmoinen ja olla hyödyntämättä sähkömoottorin koko potentiaalia.
No kyllä se vaan on ihan typeryyttä ajaa plugari latausasemalle jonkun kahvitauon tai kauppareissun ajaksi - etenkin jos vähänkään näyttää siltä, että paikat saattaa tulla täyteen. Niissä on kuitenkin laturit niin hitaita, että esim. tunnissa saatava ajomatka on melko merkityksetön.

Siksi tuollainen ainakin osittain aikaan perustuva hinnoittelu on mielestäni kaikin puolin järkevintä.

t. plugarikuski
 
Plugaria ei kannata ladata jos se on maksullista.. Se säästö siitä voi olla niin pieni, että halvemmalla pääsee jos tankkaa auton :) (riippuu vähän latauksen hinnasta)
Tietysti jos parkkipaikkoja on huonosti niin kannattaa se melkeen ladata.

Mutta noin muuten niin mitäs sitten, jos joku muu ei pääse lataamaan? Harmi juttu. Kun ei sitä ole kerran estetty / kiellettykkään, niin jokainenhan voi tehdä kuinka lystää ja sitten muut voi kirota ja itkeä nettiin kuinka elämä on taas hankalaa.
 
50kW latureita käytän itse, ellei ole superchargeria paikalla (saan vielä hetken aikaa ladattua supereista ilmaiseksi) Jos lataan superchargerilla niin puhelimeen tulee ilmoitus että auto on kohta ladattu, samalla kun on vielä puolet kahvista juomatta niin siinä alkaa tulemaan jo kiire autolle. Joten 50kW riittää mulle hyvin.

Itse pystyn ajoittamaan lataus stopit niin että käyn kusella ja juon kahvit tai syön lounaan. Tämä aika riittää hyvin että pystyn ajamaan 500km reissun ilman että lataan yli 90% enkä joudu tyhjentämään alle 20%.

Jos latureiden asennus lopetettaisiin heti, niin sitten tulisi ruuhkaa. Onneksi latureita asennetaan jatkuvasti lisää. Itse olen pelkästään tänä vuonna ollut mukana muutaman pikalaturin ja useamman kymmenen asiointilaturin asentamisessa. Oman arvion mukaan laitteita tulee riittävän nopeasti ja tahti kiihtyy

Etelä-suomesta Ouluun matka taittui jopa e-golfilla jossa toimintamatka on 150-190km. Latureita oli tarpeeksi enkä joutunut jonottamaan kertaakaan kumpaankaan suuntaan kulkiessa. Pari stoppia tuli enemmän kuin jos polttiksella tai Teslalla oltaisiin oltu liikenteessä, mutta ikinä ei suoraan odoteltu auton lataamista vaan söimme/joimme tai keksimme jotain muuta tekemistä siinä samalla. Matka taittui aika mukavasti ja useampi jaloittelukerta vaikutti huomattavan positiivisesti jaksamiseen ja vireyteen. Tosin jos saisin itse valita niin en e-golfilla kulkisi tuollaista matkaa, kun auto ei ole lainkaan omaan makuun.



Yleensä latauspisteille tulee oma keskus ja isommille asennuksille ihan oma syöttö, eli ei mennä myymälän tai huoltiksen keskuksen kautta lainkaan
Superchargerit on välillä omaan makuun jo liian nopeita. Ruuan ehtiny syyä puoleen väliin kun pitäis jo käydä autoa siirtämässä pois. Latausnopeuden rajoittaminen ois todella jees varsinkin jos asemalla muuten tyhjää. Varmaan akkukin tykkäis pitkässä juoksussa.

Kerran taas ajoin 800km noiden 50kw laturien varassa talviolosuhteissa, ja käyttökokemus oli kyllä todella perseestä. Matka-aika alkaa todella venymään eikä sitä joka tauolla viitsi alkaa ruokailemaankaan. Joka laturilla sitten erikseen eri äpistä latausta aktivoimaan. Ai vielä löytyi 4. eri latausverkko? No ei muutakun äppiä lataamaan ja luottokortteja syöttämään. Vituttaa jo valmiiks. Arvaa onnistuuko lataus ekalla kerralla? Ehkä viidennellä lähtee käyntiin. Eräällä paikalla ainoa laturi pois käytöstä jolloin 11kw laturilla ladatessa elämän valumisen tiimalasissa todella tuntee. Toisella paikalla taas laturi varattuna. Onneks vapautu jo 20min jälkeen, tuohon joku etroni kahdeks tunniks just ennen itteä..

Superchargerit taas toiminu joka kerta ilman värkkäystä ja tilaa on ollut. Ehdottomasti mieluummin siirtelee pois latauksesta aiemmin kuin ois tauon puolesta tarvetta kun vaihtoehtona pahimmillaan tuo toinen skenaario.
 
Välillä on joo värkkäämistä joidenkin latureiden kanssa. Virran pikalatureilla en ole tainnut kertaakaan selvitä ilman että ois tarvinnu aspaan soitella :D
 
Ainakin omasta näkökulmastani normaali pikalaturin käyttöskenaario on se, että se oman auton normaali 300km kantama ei aivan riitä ja tarvitaan se 100km lisää, jotta se ajosuorite ennen sitä pitkää yön yli latausta saadaan tehtyä.

Tietysti jos on jatkuvasti tapana ajella maan päästä päähän, niin tilanne voi olla eri, mutta tuo on kuitenkin tosi harvinaista.

Veikkaan että oikeasti yli 80% pikalaturitarpeesta on sitä, että lähdetään Espoosta konttorille (ei latausmahista) sitten ajetaan Tampereelle motaria, käydään päivän kokouksissa yms. ja sitten paluumatkalla todetaan, että vetää vähän turhan tiukille riitä -> 20min pysähdys 50kW laturilla antaa tarvittavat kilsat ja illaksi kotiin lataamaan.

Tuon tapaista tuo pikakatureiden käyttö varmaan on aika pitkälti. Toki valtaosa 300km maantieajoon pystyvistä sähköautoista taitaa päästä myös super chargerille tarvittaessa? Kansanmalleilla (Ioniq,e-Golf,Leaf jne) on pidettävä paussi sekä mennessä että palatessa tai ladattava kohteessa suunnilleen tyhjästä täyteen.
 
Plugaria ei kannata ladata jos se on maksullista.. Se säästö siitä voi olla niin pieni, että halvemmalla pääsee jos tankkaa auton :) (riippuu vähän latauksen hinnasta)
Tietysti jos parkkipaikkoja on huonosti niin kannattaa se melkeen ladata.

Mutta noin muuten niin mitäs sitten, jos joku muu ei pääse lataamaan? Harmi juttu. Kun ei sitä ole kerran estetty / kiellettykkään, niin jokainenhan voi tehdä kuinka lystää ja sitten muut voi kirota ja itkeä nettiin kuinka elämä on taas hankalaa.

No, riippuu onko se motivaatio lataamiseen Ekonomia vai Ekologia, kannattaako plugiaria ladata minuuttihinnalla. Itse täyssähkö-autoilijina arvostan jos joku plugarikuski käyttää "kalliita" latureita, sehän tarkoittaa että hän välittää luonnosta enemmän kuin lompakostaan :tup:. Mitä useampi käyttää maksullisia latureita, sen nopeammin ne käyvät kannattaviksi, ja mitä kannattavampia ne on, sitä enemmän niitä asennetaan!:)
 
Latausnopeuden rajoittaminen ois todella jees varsinkin jos asemalla muuten tyhjää. Varmaan akkukin tykkäis pitkässä juoksussa.
En nyt tiedä tarkempia detaileja, mutta kuvittelisin että auto latailee kovaa vauhtia vain sen aikaa kun se on akun keston kannalta järkevää.

Ainakin Model3 aika nopeasti alkaa rajoittamaan nopeutta. Vain noin 10-30% mennään huimaa vauhtia jonka jälkeen jo alkaa hidastamaan.

Olikos se nyt niin että lämpötila on se mikä akkujen kestoja huonontaa? Mitä parempi jäähdytys niissä on, sitä kovempaa voidaan ladata.

Sama asia taitaa olla Taycanin latausnopeuden takana (350kW), eli 800V akusto lämpenee vähemmän niin voidaan ladata kovempaa.

Sitten toki myös se että isompaan akkuun varmaan voidaan hajauttaa enemmän sitä latausvirtaa, jolloin alussa nopeus on kovempi?
 
No, riippuu onko se motivaatio lataamiseen Ekonomia vai Ekologia, kannattaako plugiaria ladata minuuttihinnalla. Itse täyssähkö-autoilijina arvostan jos joku plugarikuski käyttää "kalliita" latureita, sehän tarkoittaa että hän välittää luonnosta enemmän kuin lompakostaan :tup:. Mitä useampi käyttää maksullisia latureita, sen nopeammin ne käyvät kannattaviksi, ja mitä kannattavampia ne on, sitä enemmän niitä asennetaan!:)

Mä olen laskeskellut, että lataaminen 15snt/kwh hintaan olisi kolmasosa, kuin jos ajaisin polttoaineella. Mukavuuspointti vielä, kun sähköllä on vaan niin mukava ajella. Omat ajot ovat tuollaista 8-20km siirtymiä päivän mittaan.
 
Laskin tuolla autokalkulaattorilla, että jos vaihtaisin oman bensa-mersun Opel Amperaan, niin Ampera alkaisi tienata vaihtohinnan takaisin vuonna 2032. Ajan nimittäin vain jotain n. 4000km vuodessa, sinänsä ihan mielenkiintoinen laskelma, näkyy kuinka paljon vaikuttaa muut kulut kuin polttoaine.
 
En nyt tiedä tarkempia detaileja, mutta kuvittelisin että auto latailee kovaa vauhtia vain sen aikaa kun se on akun keston kannalta järkevää.

Ainakin Model3 aika nopeasti alkaa rajoittamaan nopeutta. Vain noin 10-30% mennään huimaa vauhtia jonka jälkeen jo alkaa hidastamaan.

Olikos se nyt niin että lämpötila on se mikä akkujen kestoja huonontaa? Mitä parempi jäähdytys niissä on, sitä kovempaa voidaan ladata.

Sama asia taitaa olla Taycanin latausnopeuden takana (350kW), eli 800V akusto lämpenee vähemmän niin voidaan ladata kovempaa.

Sitten toki myös se että isompaan akkuun varmaan voidaan hajauttaa enemmän sitä latausvirtaa, jolloin alussa nopeus on kovempi?
Toki kova vauhti on suhteellista, mutta model 3 jatkaa 100kw tehoa lähes 60% asti ja 50kw vielä 80%. Tuo 250kw piikkiteho laskee jo 20% jälkeen mutta eipä noita latureita suomessa edes ole. Mutta nykyisilläkin latureilla mukavuuden kannalta pitemmillä tauoilla rajottasin lataustehon jonnekkin 80kw tienoille niin 50min ruokatauolla sais 10->90%.

Lämpötila on toinen rajoittava tekijä, mutta suomessa lähinnä kylmyyden takia. Model 3 lämmittää akkua aktiivisesti dc-latauksen aikana niin kauan kunnes se on hieman yli 40c ja tän jälkeen pitää sen siinä. Pakkasilla koko lataussession ajan akun lämmitykseen voi mennä 7kw tehoa. 50kw latureilla tää edelleen hidastaa koko hommaa.
 
Laskin tuolla autokalkulaattorilla, että jos vaihtaisin oman bensa-mersun Opel Amperaan, niin Ampera alkaisi tienata vaihtohinnan takaisin vuonna 2032. Ajan nimittäin vain jotain n. 4000km vuodessa, sinänsä ihan mielenkiintoinen laskelma, näkyy kuinka paljon vaikuttaa muut kulut kuin polttoaine.

Pienillä kilsoilla ( <10tkm) bensan hinta on jokseenkin merkityksetön autoilun kustannuksissa. Ja keskimääräisilläkin kilsoilla merkitys on pieni.

Tuo laskuri tuskin myöskään huomioi sitä, että vuoteen 2030 mennessä on taatusti siirrytty johonkin km-pohjaiseen liikenneveroon, koska muutoin verotulot tippuvat liikaa valtion mielestä.
 
Saksan autoteollisuus synkkänä: ”Suurin kriisi sen jälkeen, kun auto keksittiin” | Tuulilasi

"Volkswagen puolestaan on irtisanonut tänä vuonna 7000 työpaikkaa rahoittaakseen sähköautojensa tuotantokustannukset."

Saksassa menee monta säästöpossua rikki. Autoteollisuudella meinaan.
Jutusta:
”Yksikään autonvalmistaja ei tule selviämään hengissä, jos he jatkavat sellaisessa muodossa, mitä ne nyt ovat. Tämä on autoteollisuuden suurin kriisi sen jälkeen, kun auto keksittiin”, sanoo 32 vuotta saksalaisia autonvalmistajia konsultoinut Bain & CO’n Ralf Kalmbach Financial Timesille.

Asiaa ei varmaan auttanut, että nämä möhköfantit vähättelivät ja vääristelivät sähköautoja vuosia ja vuosia. BMW esimerkiksi aloitti aikanaan ihan hyvin, kunnes hylkäsi koko työnsä. Kun nähtävissä on, että koko autoilun paradigma muuttuu, on aivan järkyttävän typerää tuhlata kaikki panokset vanhassa roikkumiseen ja uuden vastustamiseen.
 


Erittäin mielenkiintoinen esitys ajoneuvojen sähköistymisestä ja liikenteestä tulevaisuudessa. Vahva katselusuositus, vaikka 31 min.
 
Onkos muuten valmistajilla noin yleisesti minkälaisia kommunikaatioteknologiaa ja akustojen käyttöön tai jotain muita vastaavia?
Leaffilla taitaa pystyä nykyään ottamaan virtaa myös autosta päin (ainakin ovat sitä esitelleet tapana tasata työpäivän aikana kulutusta kumpaankin suuntaan), mutta onko jossain muussa vastaavaa? Tai onko tuohonkaan mitään käytännön tapaa esim. omakotitalossa kytkeä akustoa hyötykäyttöön (esim. ladataan auringosta, tai esim. yöllä ja käytetään päivällä jos ei itse olla autolla lähdössä mihinkään)?

Entäs nämä kommunikaatiot muiden autojen kanssa? Käsittääkseni uusimmassa (tulevassa) golffissa on keskustelu lähellä olevien autojen kanssa esim. liikennejumeista, onnettomuuksista, äkkijarrutuksista tms. Onko jotain vastaavaa muilla valmistajilla? Kommunikaatio autojen välillä kun todennäköisesti on se vaadittava elementti täysautomaattiseen ajamiseen sitten joskus tulevaisuudessa.
 
Entäs nämä kommunikaatiot muiden autojen kanssa? Käsittääkseni uusimmassa (tulevassa) golffissa on keskustelu lähellä olevien autojen kanssa esim. liikennejumeista, onnettomuuksista, äkkijarrutuksista tms. Onko jotain vastaavaa muilla valmistajilla? Kommunikaatio autojen välillä kun todennäköisesti on se vaadittava elementti täysautomaattiseen ajamiseen sitten joskus tulevaisuudessa.

Käytettävien standardien takana on paljon järjestöjä ja kaikkien niiden löytäminen ei ole ihan helppoa. Tuosta voi katsoa yhden jäsenlistan Our Members – 5G Automotive Association , joten jonkinmoista yhteensopivuutta voi ainakin toivoa.
 
Taas kun tämä autokuume polttelee niin mites tuo bemun X225 kanssa pärjäilisi. Täällähän oli kyseisen auton nykyisiä/entisiä omistajia. Onko siinä jotain että pitäisi pysyä erossa, noitahan saisi lähes uusia jo 30keur pintaan hyvillä varusteillakin (se sporttipenkki taitaa olla must ainakin). Mesun c-sarjan farkku nyt karsiutuu pois kun eihän sillä pelkällä sähköllä pääse mihinkään, tuolla bemulla kuiten jonnekin pääsee (sen ~30km ainakin??). Uudet bemun 3-sarjan farkku / c-mesen farkku auttamasti ulkona budjetista vaikka varmaan olisivat muuten ykkösvaihtoehtoina. Jos ihan hurjana olis niin sitä ford kugaa vois miettiä uutenakin (olis ainakin 5v takuu mielenrauhana), onkohan niitä vielä edes tarjolla koeajollekaan missään/kokemuksia kellään?
 
Taas kun tämä autokuume polttelee niin mites tuo bemun X225 kanssa pärjäilisi. Täällähän oli kyseisen auton nykyisiä/entisiä omistajia. Onko siinä jotain että pitäisi pysyä erossa, noitahan saisi lähes uusia jo 30keur pintaan hyvillä varusteillakin (se sporttipenkki taitaa olla must ainakin). Mesun c-sarjan farkku nyt karsiutuu pois kun eihän sillä pelkällä sähköllä pääse mihinkään, tuolla bemulla kuiten jonnekin pääsee (sen ~30km ainakin??). Uudet bemun 3-sarjan farkku / c-mesen farkku auttamasti ulkona budjetista vaikka varmaan olisivat muuten ykkösvaihtoehtoina. Jos ihan hurjana olis niin sitä ford kugaa vois miettiä uutenakin (olis ainakin 5v takuu mielenrauhana), onkohan niitä vielä edes tarjolla koeajollekaan missään/kokemuksia kellään?

Ei ole tainnut lehdistökään päästä vielä plugari-Kugan rattiin. Normihybridistä löytyy jotain kokemusta jo. Bemari varmaan hieman ripeämpi kuin Kuga ja siinä on neliveto. Kuga varmaan parempi sähköajossa ja taloudellisempi bensalla. Eniten mietityttää, onnistuuko Kugassa kabiinin lämmitys sähköllä vai palaako aina bensaa kylmässä säässä.
 
Saa nähdä kallistuuko Teslojen vakuutukset, kuten vaikka BMW polttiksien. Onneksi mikrokoiset sähköautot olisi "turvallisia".

"Onnettomuuksiin joudutaan nimenomaan isoilla sähköautoilla. LVK:n tiedotustilaisuudessa esille nousi korostuneesti Tesla, jonka isojen mallien näkyvä ominaisuus huikea kiihtyvyys on.

Mikrokokoisten ja pienten autojen luokissa sähköauton riski ei poikkea polttomoottoriautoista."


Tuo varmaan tarkoittaa moottorijarrutusta. Ainakin bmw i3 autolla oli helppoa ajaa.

"Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom