Keskustelua hybridiautoista

Viimeksi kun kävin Pyhtään superilla, lapsilla kesti niin pitkään syödä jäätelöt, että otin auton pois latauksesta. Paljon yli 80 prosentin, kun ei kannata hinkata, jos ei ole pakko.

Toki sähköautoilussa on näitä pieniä haittoja, mutta voin kyllä omasta puolestani sanoa, että täytyisi olla kylmä päivä helvetissä, että suostuisin täyssähköstä vaihtamaan polttikseen tai edes plugariin.
 
Joo onhan noissa kaikkea kivaa mikä ainakin itseä kiinnostaa. Netflix, Spotify, Hyvä äänentoisto, Dash cam vakiona, Kameroita, Sentry moodi (saa auton naarmuttajan ehkä jopa kiinni) ja tietysti jatkuvat päivitykset ohjelmistoon.
 
Tuo on kyllä nätti fiitsöri :drool:. Harmi, että tuon saamiseksi pitäisi vissiin FSD ruksata ja siihen ei kyllä pinkka antaisi periksi.
EU-lainsäädäntö pilaa tuonkin. Toimintaraja Euroopassa ilmeisesti kuusi metriä. :facepalm:

Navigate on autopilot pilattu samalla tavalla. FSD on EU:ssa siksi aika turha.
 
Saanpas, kaikki muutkin nuo edellämainitut aktiviteetit lisäksi samaan aikaan :)

Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.
 
Tuota ot juttua kun tankkauksesta ja latauksesta selailee, vois hyvin pohtia, että somettakaa ja tehkää niitä töitä etänä latauksen ajan. Ettei tarvi ajaessa näpytellä.
 
Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.

Köh, se hymiö oli siinä syystä. No selväähän se on ettei nyt ihan minuutissa tankillista vedetä. Jokunen litra korkeintaan...
 
Aivan sama onko se minuutti vai kolme, niinkun itsellä näyttäis olevan. Ero on kumminkin selkeä ja käyttö/tankkauslogiikka pitää olla ihan erilainen; sähkiksellä ei lähdetä erikseen ”tankkaamaan” kotoa huoltoasemalle, ja ajot pitää myös tajuta suunnitella niin ettei joudu istumaan tyhjän panttina pikalaturilla. Itse voisin kuvitella vaikka tekeväni 0,5-1 tunnin verran töitä laturissa kökötellessä.
Tämähän se. Nämä bensa-asemien donitsinsyönti- ja tankkauskilpailut voisi kyllä hivauttaa omaan triidiinsä.
 

Tässä Bjorn Nylandin testejä lataamisesta ja paljon kilometrejä saa tietystä ajassa lisää.

katso liitettä 282545

upload_2019-9-28_20-18-15.png


Teslalla saa jo vartissa mukavasti kilsoja.

upload_2019-9-28_20-17-26.png
 
EU-lainsäädäntö pilaa tuonkin. Toimintaraja Euroopassa ilmeisesti kuusi metriä. :facepalm:

Navigate on autopilot pilattu samalla tavalla. FSD on EU:ssa siksi aika turha.

Se on ihan ok, että autopilotti-ominaisuuksia tutkitaan ja rajoituksia näiden suhteen löysätään ajan kanssa kunhan todetaan turvallisiksi.

Jenkeissä paskakin autopilotti on parempi kuin keskiverto kuski, joissain osavaltioissa ajokortin saaminen on alusta loppuun puolentunnin homma.
 
Sehän siinä on että niille kelvottomille kuskeillekkin saadaan jotain käytöstapoja liikenteessä päähän. Se on aina parempi kuin puolentunnin käsittelykoe ja muiden sekaan.

Edit. Ajokortti koulutuksesta siis avauduin tuossa ylempänä. Korttia kun ei oikein voi täällä evätä sillä että ootpa paska ajaa. Eli lisää koulutusta. Osa ottaa onkeensa ja osa ei, sit eteenpäin.
 
Miten toi Teslan kuvaushimmeli aktivoituu, varashälystä vai mistä?

Liikkeestä auton lähellä, kosketuksesta. Siinä on eri tasoja sen mukaan, millaiseksi auto uhkan arvioi. Kamera lähtee päälle heti. Auto voi myös väläyttää valoja, soittaa vampyyrimusiikkia ja viimeisenä kytkee varashälyttimen huutamaan.
 

Tässä Bjorn Nylandin testejä lataamisesta ja paljon kilometrejä saa tietystä ajassa lisää.

katso liitettä 282545

upload_2019-9-28_20-18-15.png


Teslalla saa jo vartissa mukavasti kilsoja.

upload_2019-9-28_20-17-26.png

Model 3:n ero Model X:n on kyllä päräyttävä. Teslan akku- ja latausteknologia otti kyllä melkoisen harppauksen vuosina 2015 (MX) ja 2017 (M3) julkistettujen automallien välillä.

Edit: Taino Model S tuli jo 2012, mutta en osaa ulkomuistista sanoa lataako alkuperäinen MS yhtä nopeaa kuin 2015 MX.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tullut V 10 Suomessa Tesloihin? Olen itse reissussa ja auto odottelee himassa päivitystä. Vaikuttaa hyvältä päivitykseltä taas kerran :tup:
 
Model 3:n ero Model X:n on kyllä päräyttävä. Teslan akku- ja latausteknologia otti kyllä melkoisen harppauksen vuosina 2015 (MX) ja 2017 (M3) julkistettujen automallien välillä.

Edit: Taino Model S tuli jo 2012, mutta en osaa ulkomuistista sanoa lataako alkuperäinen MS yhtä nopeaa kuin 2015 MX.
No onhan noi aivan erikokoiset autotkin.. Model 3 1700kg 100 X 2500kg

Ja ilmanvastuskerroin jotain 0,24 vs 0,20
 
Ilmanvastuskerroin x otsapinta-ala. X on aika karmea sillä sektorilla 3:een verrattuna.
 
No onhan noi aivan erikokoiset autotkin.. Model 3 1700kg 100 X 2500kg

Ja ilmanvastuskerroin jotain 0,24 vs 0,20
Juu toki tuo vaikuttaa siihen kuinka paljon kilsoja saa per aikayksikkö, mutta kyllä se M3 akku ottaa myös nopeammin varausta vastaan kui MX tai MS:
upload_2019-9-30_10-15-47.png
 
Juu toki tuo vaikuttaa siihen kuinka paljon kilsoja saa per aikayksikkö, mutta kyllä se M3 akku ottaa myös nopeammin varausta vastaan kui MX tai MS:
upload_2019-9-30_10-15-47.png
Joo toki, sehän on kehittynyt.

Pääkehitys vissiin parempi jäähdytys akustossa. Sehän aika paljon ratkaisee latausnopeutta. Tämä vaikuttaa myös siihen, että M3:lla pystyy ajamaan pidempään autobaanallakin täydellä vauhdilla ennen kun alkaa throttlaamaan tehoja.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.

Helppohan tuo on laskea, suuri osa autoista saa 50kW laturista noin 45kW akkuun (iso poikkeus Leafin ongelmat). Jos kulutus on sen 15kWh/100km niin silloin puolessa tunnissa 150km. Pienemmissä autoissa akku rupeaa täyttymään jo aiemmin jolloin nopeus hidastuu. Esim Ioniqilla pisin latausaika mikä on pikalaturilla mennyt lähes tyhjällä akulla oli muistaakseni 22min. Kantaman suunnittelisin niin että pisin säännöllinen matka menee mukavasti korkeintaan yhdellä tauolla, eli niin että tuo matka olisi n. maksimikantama hyvissä olosuhteissa + 50-100km.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh


Tuo kun pelittäisi kunnolla, ja vastaavanlainen ominaisuus yleistyisi myös muissa merkeissä, niin näkisin tämän erittäin toimivana etenkin ikäihmisten käytössä.
Saisi auton kutsuttua oman tai kaupan oven eteen.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh


Tuo kun pelittäisi kunnolla, ja vastaavanlainen ominaisuus yleistyisi myös muissa merkeissä, niin näkisin tämän erittäin toimivana etenkin ikäihmisten käytössä.
Saisi auton kutsuttua oman tai kaupan oven eteen.


Kunhan ajaa sen papparaisen sitten saman tien kotiin asti.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh
*vide*
Tämä vakuuttaa minut siitä, että 100% autonominen ajaminen on aivan nurkan takana ja erityisesti luotto siihen on vahva tilanteessa, kuin tilanteessa.
 
Melkonen vitsi kyllä. Tuokin autotalli on aika tilava. Ymmärtäisin tuon käytön, jos talli olisi ahdas eikä meinaisi päästä autoon sisään.
 
Tesla oli syyskuussa suomen 16. rekisteröidyin henkilöautomerkki (156kpl). Taakse jäi mm. Mazda (150), Dacia (134), Pösö (109) ja Rellu (107).
Tesla on viisinkertaistanut myyntinsä Suomessa – tässä myös muut markkinoiden vastavirtaan nousijat'

Arkihavaintokin tukee tätä. Model 3:sia on kesän jälkeen alkanut näkymään ainakin täällä Itäisessä Espoossa ihan joka nurkalla.
Teslan markkinaosuus on kyllä vain 1,3%, mutta todennäköisesti Itä-Espoossa tyypilliset autonostajat eivät ihan vastaa keskiarvoa.
 
On niitä Kolmosia näkynyt länsi-Espoossakin. Mutta Pikkulaivan ilmaisilla latauspaikoilla niistä yksikään ei ole vaivautunut laittamaan autoa lataukseen asti, kunhan varaavat paikan oven vierestä. Samoin eräs tietty vanhempi setä Model X:n kanssa. Model S:ien kanssa asia on ollut fifty-sixty.

Tänään oli joku ajanut Kona Electricin asiakasparkkiin duunissa. Joku on ihan oikeasti onnistunut ostamaan sellaisen. Luulin, että ne on vähän niin kuin yksisarvisia, netissä on niistä kuvia mutta kukaan ei ole villinä luonnossa nähnyt ;)

Eiköhän tuo umpisurkea, beta-tasoa oleva Teslan summon-päivitys liity FSD:n tuottojen kirjanpitoon? FSD:hen liittyvä toiminto on julkaistu -> osa FSD:n "viivästetystä tulosta" eli suomeksi tuloennakosta saadaan kirjattua tuotoksi asti -> vähentää kohta julkistettavaa Q3:n tappiota...?
Artikkeli kesältä: Tesla is banking on self-driving cars for growth
 
Lähde: Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita

Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita.

Lisää latausvalmiuksia ja latauspisteitä uusiin, laajasti korjattaviin ja olemassa oleviin rakennuksiin.

Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
:tup::tup::tup:
 
Lähde: Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita

Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita.

Lisää latausvalmiuksia ja latauspisteitä uusiin, laajasti korjattaviin ja olemassa oleviin rakennuksiin.

Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
:tup::tup::tup:
Niinpä - nyt olemme samassa tilanteessa kuin aikoinaan, jolloin piti Suomen oloissa rakentaa autojen parkkipaikoille autolämmitystä varten sähköt ja pistorasiat. Uusi fakta on rakentaa sähköistys tasolle autolataus.
 
Mitenköhän kirjaavat paikkojen teho vaatimukset tuohon lakiin. Vai jätetäänkö auki.

Omalla kohdalla sopinut plugari ihan hyvin ajo profiiliin. 3kk sitten tankattu viimeksi ja tankki vähän alle puolivälin. 1,7l/100km näyttää ja 1800km ajettuna. En usko, että ihan vuoden loppuun asti selviää tolla tankillisella, mutta ei varmaan paljosta jää kiinni. Toki tuo säästö on marginaalista jos lasketaan arvonlasku /kk mikä huitelee siellä 300€ paremmalla puolella :P. Mutta on se silti vaan hemmetin jees ajella sähköllä.

Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.

Tässä kun on noita kylmiä aamuja jo takana niin sitä miettii, että jos maksaa 30k autosta ja siihen olisi saanut eliminoitua tuon ongelman niin ehkä olisi ollut fiksumpaa ostaa auto mistä etukäteen lämmitys olisi etänä ja sähköllä onnistunut. Omassa ajoprofiilissa Optiman pitkällä rangella ja muulla hilavitkuttimella taas ei ole niin paljon arvoa. Nyt jos tässä menee uudestaan autokaupoille niin takkiin tulee varsinkin kun maksoin vielä 1k€ lisää että sain koukun ja lohkolämppärin ja sisätilanpistokkeen.
 
Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.

Oletko tutustunut e-thermo webastoon? Asennutin tuollaisen uuteen hybrid Corollaan, ja voin kyllä suositella muillekkin. Jos vain tolppapaikka löytyy, niin huomattavasti tehokkaampi esilämmitys sähköllä, kuin mitä lohko/sisälämppärillä saa.

Tuotteen esittely
 
Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.
Tämä minut täyssähkön puolelle taivutti. Tuntuisi pöljältä vetää latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto, ja vain ettei moottori pyörisi kylmänä kun sisätilaa ei voi lämmittää muuten. Lataushybrideissä voisi hyvin olla ajoakusta virran ottava lohkolämmitin. Silloin pääsisi yhdellä johdolla.

Pistoke voisi taas olla kaikissa sähköautoissa, vaikkei tarttis lämmitykseen. Voisi käyttää johdollisia sähkötyökaluja missä vaan. Erityisesti Sähkö/lataushybridi pakuille ja lava-autoille luulisi olevan oiva myyntivaltti.
 
Tuntuisi pöljältä vetää latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto, ja vain ettei moottori pyörisi kylmänä kun sisätilaa ei voi lämmittää muuten. Lataushybrideissä voisi hyvin olla ajoakusta virran ottava lohkolämmitin. Silloin pääsisi yhdellä johdolla.
Kyllähän suurimmassa osassa tämä on - tai siis ainakin kabiinin lämmitys/jäähdytys akusta / latausjohdosta, lohkoa kai harvemmissa. Passatin kanssa olen tosin käyttänyt nyt lähinnä Webastoa, koska sen kake on aika paljon kätevämpi kuin Volkkarin laginen mobiiliappi ja lämmitysteho omaa luokkaansa.
 
Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.

Tohon omaani kun nesteen sovelluksella tankkaan niin ei siinä tyhjästä täyteen se 50l nyt hirveän kauaa ota.
 
Oletko tutustunut e-thermo webastoon? Asennutin tuollaisen uuteen hybrid Corollaan, ja voin kyllä suositella muillekkin. Jos vain tolppapaikka löytyy, niin huomattavasti tehokkaampi esilämmitys sähköllä, kuin mitä lohko/sisälämppärillä saa.

Tuotteen esittely

Jep mitä maksoi? Ja tuota ei varmaan saa toimimaan ajoakusta? Arvostaisin sitä ettei tartte aina olla johdon nokassa varsinkin lohkolämmittimen johdon kun se on epäkäytännöllisempi kuin lauturin johto.

Skoda veti ässän hihasta – uusi hybridi-Superb on Suomessa lähes kymppitonnin VW Passat GTE:tä halvempi | Jokamies.fi

Uusi hybrid Superb aika mukavasti jo hinnoiteltu, Paskatti melkein kympin kalliimpi.

Saas vain nähdä kauanko Skoda nähdään nykyisellään, meinaavat muuttaa sen Dacia/Kia tasolle halpismarkkinoille näillä näkymin.

Tuo onkin positiivinen uutuus. Jos ei olisi tullut jo hätäiltyä niin olisin laittanut munat tähän koriin. Entinen kun oli tdi superb ja muuten autoon hyvin tyytyväinen. Kai sitä pitää käydä paikallisessa skeida liikkeessä kyselemässä huvikseen meneekö uusi auto tilaukseen. Toki tuohonkin kun ruksittaa varusteita niin hinta on varmaan liian suolanen uutena. Hinnat alkaen versiot on skeidalla olleet ainakin ennen luokattoman karuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ford alkaa sekin saamaan hybridejä ulos, Puma tulossa ja näyttää kivalta, hintalapussa launch editionin osalta reilut 23t.
Tuo on tosin ns. kevythybridi ja vaikutus kulutukseen on aika pieni. Jos nyt vertaa vaikka Fiesta Activea ja Pumaa, niin samassa teholuokassa (125 hv) päästöt ovat 135 g/km ja 125 g/km jälkimmäisen ollessa hybridi. Laskee tuo tietysti ainakin autoveroa ihan mukavasti.
 
Joo, tosiaan kevythybridi, mutta edes jotenkin tarjonta lisääntyy. Eiköhän sieltä puske ulos Fiesta ja Focus 2020 aikana ihan oikeina hybrideinä ja mahdollisesti jopa plugarina?
 
Joo, tosiaan kevythybridi, mutta edes jotenkin tarjonta lisääntyy. Eiköhän sieltä puske ulos Fiesta ja Focus 2020 aikana ihan oikeina hybrideinä ja mahdollisesti jopa plugarina?
Fordillahan on ollut esim. Focuksesta täyssähkis myynnissä jo iät ja ajat, mutta Eurooppaan sitä ei vain ole jostain syystä tuotu. Muitakin hybridejä ja sähkiksiä toki löytyy.
 
Joo, mutta meinasin nykyaikaisempaa EV:tä, se vanha Focus pääsi vaivoin hieman yli 100km latauksella jos en aivan väärin muista. Fiesta olisi kyllä ideaali täyssähkis itselle, koko riittää ja siihen 250-300km range. Hoitaa ruuhka-ajot kehäteillä vallan mainiosti, ei ole juuri koskaan tarvetta käydä lentokenttää pohjoisempana.
 
Kieltämättä tuo uusi Superb iV kiinnostaa itseäkin Passatia enemmän, GTE ulkonäkö jotenkin paljon tylsempi ja pari Octaviaa palvellut hyvin. Käytetyn Passatin osto lienee kyllä järkevämpää, kun hinnasta on tippunut 20ke ilmaa jo valmiiksi pois.
 
Noita smart summon videoita kun katselee, niin ei enää epäilytä Teslan väitteet siitä että noita robotakseja alkaisi olemaan ensi vuonna liikenteessä. Niin turvallista menoa näyttäisi olevan. :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom