Keskustelua hybridiautoista

On niitä Kolmosia näkynyt länsi-Espoossakin. Mutta Pikkulaivan ilmaisilla latauspaikoilla niistä yksikään ei ole vaivautunut laittamaan autoa lataukseen asti, kunhan varaavat paikan oven vierestä. Samoin eräs tietty vanhempi setä Model X:n kanssa. Model S:ien kanssa asia on ollut fifty-sixty.

Tänään oli joku ajanut Kona Electricin asiakasparkkiin duunissa. Joku on ihan oikeasti onnistunut ostamaan sellaisen. Luulin, että ne on vähän niin kuin yksisarvisia, netissä on niistä kuvia mutta kukaan ei ole villinä luonnossa nähnyt ;)

Eiköhän tuo umpisurkea, beta-tasoa oleva Teslan summon-päivitys liity FSD:n tuottojen kirjanpitoon? FSD:hen liittyvä toiminto on julkaistu -> osa FSD:n "viivästetystä tulosta" eli suomeksi tuloennakosta saadaan kirjattua tuotoksi asti -> vähentää kohta julkistettavaa Q3:n tappiota...?
Artikkeli kesältä: Tesla is banking on self-driving cars for growth
 
Lähde: Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita

Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita.

Lisää latausvalmiuksia ja latauspisteitä uusiin, laajasti korjattaviin ja olemassa oleviin rakennuksiin.

Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
:tup::tup::tup:
 
Lähde: Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita

Uusi sähköautolaki valmisteilla: Nämä ehdot täyttäville kiinteistöille suunnitellaan nyt pakollisia sähköputkia ja -kaapeleita.

Lisää latausvalmiuksia ja latauspisteitä uusiin, laajasti korjattaviin ja olemassa oleviin rakennuksiin.

Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
:tup::tup::tup:
Niinpä - nyt olemme samassa tilanteessa kuin aikoinaan, jolloin piti Suomen oloissa rakentaa autojen parkkipaikoille autolämmitystä varten sähköt ja pistorasiat. Uusi fakta on rakentaa sähköistys tasolle autolataus.
 
Mitenköhän kirjaavat paikkojen teho vaatimukset tuohon lakiin. Vai jätetäänkö auki.

Omalla kohdalla sopinut plugari ihan hyvin ajo profiiliin. 3kk sitten tankattu viimeksi ja tankki vähän alle puolivälin. 1,7l/100km näyttää ja 1800km ajettuna. En usko, että ihan vuoden loppuun asti selviää tolla tankillisella, mutta ei varmaan paljosta jää kiinni. Toki tuo säästö on marginaalista jos lasketaan arvonlasku /kk mikä huitelee siellä 300€ paremmalla puolella :P. Mutta on se silti vaan hemmetin jees ajella sähköllä.

Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.

Tässä kun on noita kylmiä aamuja jo takana niin sitä miettii, että jos maksaa 30k autosta ja siihen olisi saanut eliminoitua tuon ongelman niin ehkä olisi ollut fiksumpaa ostaa auto mistä etukäteen lämmitys olisi etänä ja sähköllä onnistunut. Omassa ajoprofiilissa Optiman pitkällä rangella ja muulla hilavitkuttimella taas ei ole niin paljon arvoa. Nyt jos tässä menee uudestaan autokaupoille niin takkiin tulee varsinkin kun maksoin vielä 1k€ lisää että sain koukun ja lohkolämppärin ja sisätilanpistokkeen.
 
Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.

Oletko tutustunut e-thermo webastoon? Asennutin tuollaisen uuteen hybrid Corollaan, ja voin kyllä suositella muillekkin. Jos vain tolppapaikka löytyy, niin huomattavasti tehokkaampi esilämmitys sähköllä, kuin mitä lohko/sisälämppärillä saa.

Tuotteen esittely
 
Ainut miinus on tuo etukäteen lämmittäminen mitä Optimassa ei ole. En ole vielä saanut aikaiseksi lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen asennusta niin pitää mennä aina kylmään autoon. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi. Lisäksi kun niin lyhyt työmatka, että tuo idea, että moottorilla lämmitetään kabiini ei toimi lainkaan mulla kun olen perillä siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa lykkäämään, sama toki oli normi polttomootorillakin.
Tämä minut täyssähkön puolelle taivutti. Tuntuisi pöljältä vetää latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto, ja vain ettei moottori pyörisi kylmänä kun sisätilaa ei voi lämmittää muuten. Lataushybrideissä voisi hyvin olla ajoakusta virran ottava lohkolämmitin. Silloin pääsisi yhdellä johdolla.

Pistoke voisi taas olla kaikissa sähköautoissa, vaikkei tarttis lämmitykseen. Voisi käyttää johdollisia sähkötyökaluja missä vaan. Erityisesti Sähkö/lataushybridi pakuille ja lava-autoille luulisi olevan oiva myyntivaltti.
 
Skoda veti ässän hihasta – uusi hybridi-Superb on Suomessa lähes kymppitonnin VW Passat GTE:tä halvempi | Jokamies.fi

Uusi hybrid Superb aika mukavasti jo hinnoiteltu, Paskatti melkein kympin kalliimpi.

Saas vain nähdä kauanko Skoda nähdään nykyisellään, meinaavat muuttaa sen Dacia/Kia tasolle halpismarkkinoille näillä näkymin.

Ford alkaa sekin saamaan hybridejä ulos, Puma tulossa ja näyttää kivalta, hintalapussa launch editionin osalta reilut 23t.

B03526E3-BF0A-4130-98E7-287B1D72A6FA.jpeg
 
Tuntuisi pöljältä vetää latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto, ja vain ettei moottori pyörisi kylmänä kun sisätilaa ei voi lämmittää muuten. Lataushybrideissä voisi hyvin olla ajoakusta virran ottava lohkolämmitin. Silloin pääsisi yhdellä johdolla.
Kyllähän suurimmassa osassa tämä on - tai siis ainakin kabiinin lämmitys/jäähdytys akusta / latausjohdosta, lohkoa kai harvemmissa. Passatin kanssa olen tosin käyttänyt nyt lähinnä Webastoa, koska sen kake on aika paljon kätevämpi kuin Volkkarin laginen mobiiliappi ja lämmitysteho omaa luokkaansa.
 
Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.

Tohon omaani kun nesteen sovelluksella tankkaan niin ei siinä tyhjästä täyteen se 50l nyt hirveän kauaa ota.
 
Oletko tutustunut e-thermo webastoon? Asennutin tuollaisen uuteen hybrid Corollaan, ja voin kyllä suositella muillekkin. Jos vain tolppapaikka löytyy, niin huomattavasti tehokkaampi esilämmitys sähköllä, kuin mitä lohko/sisälämppärillä saa.

Tuotteen esittely

Jep mitä maksoi? Ja tuota ei varmaan saa toimimaan ajoakusta? Arvostaisin sitä ettei tartte aina olla johdon nokassa varsinkin lohkolämmittimen johdon kun se on epäkäytännöllisempi kuin lauturin johto.

Skoda veti ässän hihasta – uusi hybridi-Superb on Suomessa lähes kymppitonnin VW Passat GTE:tä halvempi | Jokamies.fi

Uusi hybrid Superb aika mukavasti jo hinnoiteltu, Paskatti melkein kympin kalliimpi.

Saas vain nähdä kauanko Skoda nähdään nykyisellään, meinaavat muuttaa sen Dacia/Kia tasolle halpismarkkinoille näillä näkymin.

Tuo onkin positiivinen uutuus. Jos ei olisi tullut jo hätäiltyä niin olisin laittanut munat tähän koriin. Entinen kun oli tdi superb ja muuten autoon hyvin tyytyväinen. Kai sitä pitää käydä paikallisessa skeida liikkeessä kyselemässä huvikseen meneekö uusi auto tilaukseen. Toki tuohonkin kun ruksittaa varusteita niin hinta on varmaan liian suolanen uutena. Hinnat alkaen versiot on skeidalla olleet ainakin ennen luokattoman karuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ford alkaa sekin saamaan hybridejä ulos, Puma tulossa ja näyttää kivalta, hintalapussa launch editionin osalta reilut 23t.
Tuo on tosin ns. kevythybridi ja vaikutus kulutukseen on aika pieni. Jos nyt vertaa vaikka Fiesta Activea ja Pumaa, niin samassa teholuokassa (125 hv) päästöt ovat 135 g/km ja 125 g/km jälkimmäisen ollessa hybridi. Laskee tuo tietysti ainakin autoveroa ihan mukavasti.
 
Joo, tosiaan kevythybridi, mutta edes jotenkin tarjonta lisääntyy. Eiköhän sieltä puske ulos Fiesta ja Focus 2020 aikana ihan oikeina hybrideinä ja mahdollisesti jopa plugarina?
 
Joo, tosiaan kevythybridi, mutta edes jotenkin tarjonta lisääntyy. Eiköhän sieltä puske ulos Fiesta ja Focus 2020 aikana ihan oikeina hybrideinä ja mahdollisesti jopa plugarina?
Fordillahan on ollut esim. Focuksesta täyssähkis myynnissä jo iät ja ajat, mutta Eurooppaan sitä ei vain ole jostain syystä tuotu. Muitakin hybridejä ja sähkiksiä toki löytyy.
 
Joo, mutta meinasin nykyaikaisempaa EV:tä, se vanha Focus pääsi vaivoin hieman yli 100km latauksella jos en aivan väärin muista. Fiesta olisi kyllä ideaali täyssähkis itselle, koko riittää ja siihen 250-300km range. Hoitaa ruuhka-ajot kehäteillä vallan mainiosti, ei ole juuri koskaan tarvetta käydä lentokenttää pohjoisempana.
 
Kieltämättä tuo uusi Superb iV kiinnostaa itseäkin Passatia enemmän, GTE ulkonäkö jotenkin paljon tylsempi ja pari Octaviaa palvellut hyvin. Käytetyn Passatin osto lienee kyllä järkevämpää, kun hinnasta on tippunut 20ke ilmaa jo valmiiksi pois.
 
Noita smart summon videoita kun katselee, niin ei enää epäilytä Teslan väitteet siitä että noita robotakseja alkaisi olemaan ensi vuonna liikenteessä. Niin turvallista menoa näyttäisi olevan. :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Missä asensit ja paljonko maksoi?

Jep mitä maksoi? Ja tuota ei varmaan saa toimimaan ajoakusta? Arvostaisin sitä ettei tartte aina olla johdon nokassa varsinkin lohkolämmittimen johdon kun se on epäkäytännöllisempi kuin lauturin johto.

Ihan Toyotan liikkeellä laitettiin ja tonnin kantturoilla se tais olla, 3kW versio. Lohko + sisälämmitin olisi ollut +600€ luokkaa joten ei se paljon kalliimpi tuohon ainakaan ollut. Ja ensi testien perusteella huomattavasti nopeampi ja tehokkaampi. Ei saa toimimaan ajoakusta, vaatii pistokkeen. Kännykkäohjaus tosin löytyy lisävarusteena.
 
Jaahas, se oli sitten jouluaatto 4.10:ttä eli viime perjantaina. Viimein pääsin hakemaan kauan odotetun Volvo V60 T8:ni :happy::drool:

Testaus vielä vähän vaiheessa mutta hyvältä laitteelta vaikuttaa, on laadukkaan oloinen niin sisältä kuin ulkoakin ja hienosti liikahtaa tarvittaessa :tup: Akulla ajoa en ole "kunnolla" kerinnyt vielä kokeilemaan mutta kyllä semmoset 40km meni, ilman esilämmityksiä tms. Eikä ole ikävä edellistä Bemarin plugaria :D

20191004_174913.jpg
 
Onko muilla plugari Optiman omistajilla ollut vaihteiston kanssa ollut nykivää käytöstä kylmällä ilmalla ensimmäisen kilometrin aikana? Itsellä nykäisee välillä todella pahasti ensimmäisen 500 metrin aikana ykköseltä kakkoselle tai kakkoselta kolmoselle vaihdossa. Huollon mukaan kuulemma normaalia...
 
Ei ole täällä optima nykinyt. Tyytyväinen täytyy olla, kävin eilen tankkaamassa 2600km meni tankillisella. Hieman olen miettinyt webaston asennusta, mutta taidan mennä lämppäri+sisäpistoke combolla jonka edellinen omistaja oli asentanut.
 
Täällä meni Passat GTE:llä n. 2400 km ennen tankkausta. 44,5 litraa tankkasin, eli n. 1,9 l/100 km. Kaupunkiajoa on tapahtunut bensalla vain kahden pidemmän ajon päätteeksi määränpäässä ja yhden kerran kotipihasta lähtiessä. Vaimo ei ollut laittanut latausjohtoa kiinni :shifty:

Maantieajosta tuli muutama huomio. Moottoritielle kiihdyttäminen oli melko vaikeaa pelkällä sähköllä kun ei ollut tyhjä tie. Satasesta ylöspäin kiihtyi kovin laiskasti ja piti polkaista bensakone käyntiin. Polttomoottorin käynnistymisen jälkeen auto ei sitten halunnutkaan enää ajella maantienopeuksia pelkällä sähköllä, vaikka lähtö tapahtui e-modessa. Alle 60 km/h nopeuksissa auto käytti pidemmät pätkät pelkkää sähköä, vaikka tällöin oli lähdetty hybridi-moodissa.

Rullaus meinaa aiheuttaa nopeuskameroiden kanssa ongelmia, etenkin pienimmissäkin alamäissä. Aina nopeusrajoituksen vaihtuessa alaspäin pitää lainkuuliaisesti siirtää jalka jarrulle. Vaikka jarruttaisi vain moottorijarrutusta vastaavasti, auto sytyttää jarruvalon. Saattaa hämmentää takana tulevia.

Hybridi-moodissa ilmeisesti voima renkaille tuotetaan suurimmaksi osaksi polttomoottorilla. Tuntuisi äkkiseltään siltä, että polttiksen käyttö pelkkänä generaattorina aina kun se on mahdollista voisi tuoda paremman lopputuloksen kulutuksen suhteen, mutta voipi olla että olen väärässä.
 
En ole huomannut omassakaan nykimisiä.
Ei ole täällä optima nykinyt. Tyytyväinen täytyy olla, kävin eilen tankkaamassa 2600km meni tankillisella. Hieman olen miettinyt webaston asennusta, mutta taidan mennä lämppäri+sisäpistoke combolla jonka edellinen omistaja oli asentanut.
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.
 
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.

Käske nyt tarkistaa öljyntaso, että on myös oikea.
 
Rullaus meinaa aiheuttaa nopeuskameroiden kanssa ongelmia, etenkin pienimmissäkin alamäissä. Aina nopeusrajoituksen vaihtuessa alaspäin pitää lainkuuliaisesti siirtää jalka jarrulle. Vaikka jarruttaisi vain moottorijarrutusta vastaavasti, auto sytyttää jarruvalon. Saattaa hämmentää takana tulevia.

Sen jarruvalon tehtävähän on kertoa että hidastat. Ei se mitään hämmennä, paitsi roadrage herkkien häsvääjien päässä, mutta siihen nyt ei auta mikään kun kaikki muut tekee aina väärin.

Jos hidastat nopeusrajoituksen muuttuessa niin on ihan oikein vaikka edes väläyttää jarruvaloa ja toivottavasti herätellä se takana tulevakin muuttuvaan tilanteeseen. Enemmän mielestäni väärin tekee ne, joiden päässä loistokuskin määritelmä on osata suurinpiirtein pysähtyä liikennevaloihin jarruihin koskematta. Suurimman osan näistä pystyy ennakoimaan olemalla hereillä, mutta on joskus tullut itsellekin yllätyksenä miten nopeasti on ihan 80 alueella onnistuttu tiputtamaan vauhti johonkin 60 vauhtiin. Turvavälit siinä nyt ainakin tarpeettomasti typistyy. Pitäny varmaan survaista joku 2. vaihde sisään että tuli niin nopeaa perä edellä vastaan.

Ei se jarruvalo mikään häpeä ole, vaan informaatiota muille. Se on sitten takana tulevan homma tarkastella paljonko se nopeus muuttuu.
 
Sen jarruvalon tehtävähän on kertoa että hidastat. Ei se mitään hämmennä, paitsi roadrage herkkien häsvääjien päässä, mutta siihen nyt ei auta mikään kun kaikki muut tekee aina väärin.

Jos hidastat nopeusrajoituksen muuttuessa niin on ihan oikein vaikka edes väläyttää jarruvaloa ja toivottavasti herätellä se takana tulevakin muuttuvaan tilanteeseen. Enemmän mielestäni väärin tekee ne, joiden päässä loistokuskin määritelmä on osata suurinpiirtein pysähtyä liikennevaloihin jarruihin koskematta. Suurimman osan näistä pystyy ennakoimaan olemalla hereillä, mutta on joskus tullut itsellekin yllätyksenä miten nopeasti on ihan 80 alueella onnistuttu tiputtamaan vauhti johonkin 60 vauhtiin. Turvavälit siinä nyt ainakin tarpeettomasti typistyy. Pitäny varmaan survaista joku 2. vaihde sisään että tuli niin nopeaa perä edellä vastaan.

Ei se jarruvalo mikään häpeä ole, vaan informaatiota muille. Se on sitten takana tulevan homma tarkastella paljonko se nopeus muuttuu.
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:

Itse vähän samoilla linjoilla, vaikken omista sähkö- tai hybridiautoa, vaan ihan tavan automaatin. Kyllä se nyt vaan tuntuu pöllöltä pitää jalkaa jarrulla alamäessä, ja punainen palaa takana koko ajan, vain siksi ettei nopeus karkaa juuri sen verran että ei kamera välähdä liikenneturvalliduuden nimessä:tup:
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:

Tai sitten ajat B modella tai GTE:llä niin moottorijarrutus on kovempi.
 
Tai sitten ajat B modella tai GTE:llä niin moottorijarrutus on kovempi.
B-modella syttyy jarruvalo aina kun kaasun nostaa. Hidastuvuuskin on kyllä aika reipasta. Sitä en vielä kokeillut, mitä tapahtuu, jos ei nosta poljinta ihan kokonaan. GTE:llä en ole vielä edes ajellut, oletan että menee enemmän polttoainetta sillä. Tavoitetila on tietysti sellainen, ettei maantiellä tarvitsisi polkimiin koskea kuin erikoistilanteissa ja muuten saisi kruisailla vakkaria viiksestä tökkimällä.
 
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.
Kylmänähän laatikko saattaa olla nykivä mutta pitää olla se - 20c vähintään että jotain voisi huomata.

Öljyn määrä nyt ainakin aluksi tarkistukseen.
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:
Nykyään jarruvalot välkkyy tämän tästä. Vakkarista nopeutta laskiessa, etenkin alamäessä. Jyrkässä alamäessä muutenkin. Possujunassa, mikäli ajonopeus seilaa jyrkin muutoksin. Mahdollisesti jopa tiukissa mutkissa, nopeuden ollessa mutkaan nähden reiluhko, vakkaria käytettäessä.
 
Tarkoitetaankohan tuossa tuolla asukkaalla kerrostalossa asuvaa vuokralaista vai vain sitä osakkeenomistajaa?

Kun rakennuksen omistaja oli mainittu, niin sehän on As Oy tms. Otetaas vähän lainaa ja vedetään kaapelia lisää. Se näkyy taas yhtiövastikkeessa, jonka vuokranantaja lisää vuokraan ja vuokralainen maksaa korkeampaa vuokraa.

Mitenköhän jossain paritaloratkaisussa missä kulunjako alkaa jo muodostua vähän erikoisemmaksi.
Tai kaupungin vuokrakasarmissa, joku ostaa lähivuosina kohtuu mädän Teslan halvalla ja alkaa vaatimaan töpseliä, niin onhan näissä asioita mitä ei ole varmaan mietitty ihan loppuun.
Ja sitten on näitä nykyisiä ja tulevia rakennuksia missä ei edes ole parkkipaikkaa, no latailevat sitten missä lataa tai kävelee.
 
Joo... meillä taloyhtiössä se tarkoittaisi uutta johdotusta tieltä taloon, uutta pääkeskusta, uusia saattojohtoja asuntoihin, uudet johdot asunnon sähkökaapilta autopaikalle (joka asunnon edessä 10A pistoke), paremmin kestävät pistorasiat tai muut liitännät. Mitään ei ole putkitettuina, joten kaikki uudestaan maahan.

Mistä saa laittaa hakemuksen valtiolle tukirahoitukseen?
 
Kai tuolle lataukselle saa kuitenkin hinnan laittaa? Eli jos joku vaatii latauspaikkaa niin maksaa sen itse? Eli jos vaikka vuokrapaikalle alkaa vaatimaan niin taloyhtiö sitten korottaa paikan vuokran niin että laturin kulut saadaan sillä katettua.
 
Kai tuolle lataukselle saa kuitenkin hinnan laittaa? Eli jos joku vaatii latauspaikkaa niin maksaa sen itse? Eli jos vaikka vuokrapaikalle alkaa vaatimaan niin taloyhtiö sitten korottaa paikan vuokran niin että laturin kulut saadaan sillä katettua.

Siinäkin sellainen ongelma, että vuokralainen voi kuolla, vaikkapa sähköiskuun, tai muusta syystä muuttaa samantien pois. Ei siinä vuokrankorotus auta, vaan vuokralaisen pitäisi maksaa kaikki könttänä ja mielellään etukäteen.

Hintahan varmasti löytyy moiselle.
 
Latausmahdollisuuden tarjoaminen tarkoittaa valtaosassa suomalaisia taloyhtiöitä lähinnä sitä, että muutenkin vittumainen kellokytkinlaatikko korvataan jollain fiksummalla pöntöllä. Jos yhtiö on Kekkosen ajalta, latausvirran voi rajoittaa 8 ampeeriin. Paikan vuokran voi hinnoitella ladattaville erikseen tai sitten vaikka kulutuksen mukaan kaikille käyttäjille.
 
Tarkoitin, että voiko vuokralainen vaatia tuota latausmahdollisuutta vai pelkästään osakkeenomistaja? Aina kun ei noissa laeissa ja säädöksissä ei oteta huomioon kaikkia..

Tuohan nyt vähän roikkuu ilmassa. Voi olla jompikumpi, ja sitten yhtiökokouksessa kädenvääntöä, tai muuta oikeudenkäyntiä luvassa. Jatkot perkeleen naapurin ketjussa, tulevaisuudessa.

Muutenkin uutisen otsikko ylhäällä, vuoteen 2030 mennessä. Vähän kuten ns. paskalaki, mitä toteutettu miten sattuu kun aikaa on kulunut, kuntienkin välillä ollut eri käytäntöjä. Joten tässä on hyvin aikaa odottaa että jotain tapahtuu.
 
Hyvähän tuollainen määräys vaan on. Uudiskohteita tehdään tänäkin päivänä halvimmalla millä voidaan eli sillä tolpalta tolpalle kiertävälle kaapelilla. Ei ole kovin suuri kustannus jakaa sitä kaapelointia niin että virta riittää tarvittaessa halukkaille.
Eihän missään edes määrätä paljonko sitä virtaa pitää olla käytettävissä? Joka 4. Tolppaan tuo 8a lataus niin sehän on vähemmän mitä lohko+sisätilanlämppäri vie?

Sinä päivänä kun ollaan tilanteessa että edes joka 3. ruudussa on auto latauksessa, joudutaan kompromisseja tekemään kuitenkin koska sähköä ei kaikille riitä yhtäaikaa. Nyt siis ehtii vielä ostamaan sen sähköauton ja hankkimaan sille sen latauslaitteen josta saa "täyttä virtaa" ihan kun itse haluaa :)
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?
 
Eihän missään edes määrätä paljonko sitä virtaa pitää olla käytettävissä? Joka 4. Tolppaan tuo 8a lataus niin sehän on vähemmän mitä lohko+sisätilanlämppäri vie?

Sinä päivänä kun ollaan tilanteessa että edes joka 3. ruudussa on auto latauksessa, joudutaan kompromisseja tekemään kuitenkin koska sähköä ei kaikille riitä yhtäaikaa.

Nyt siis ehtii vielä ostamaan sen sähköauton ja hankkimaan sille sen latauslaitteen josta saa "täyttä virtaa" ihan kun itse haluaa :)

Niin, kyllähän 8 Ampeeria tulee riittää jokaiselle. :D

-e-

Eiku siis, joka neljännelle. :rofl:
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?

Maailman tunnetut litium-reservit 16 miljoonaa tonnia, Teslassa on 18kg litiumia. Jakolaskuna reservit riittävät 800 miljoonaan autoon. Maailmassa on miljardi autoa, joten hiukan vajaaksi jäisi.

Toisaalta öljyteollisuudesta tiedämme, että "öljy loppuu ihan kohta" väite ei ole pitänyt paikkaansa - öljyä löydetään koko ajan lisää. Niin myös litumia, jota ei edes ole yritetty etsiä juurikaan ennen viime vuosia. Tunnettujen Litium-reservien päälle on 40+ miljoonaa tonnia litum-resursseja - ne esiintymät joiden esiin kaivaminen ei ole kannattavaa - ellei litiumin hinta nouse, tai joku innovaatio muuta kaivostoimintaa edullisemmaksi. Viime kädessä litumia on kaikessa suolassa pieniä määriä - merivedessä litiumia on yhteensä 230 miljardia tonnia. Merivedestä litiumin kerääminen tuskin koskaan muuttuu kannattavaksi.

Kyse ei ole niinkään siitä riittääkö litiumi, vaan riittääkö *halpaa* litiumia.
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?
Myös akkujen kierrätys kehittyy kokoajan kun akut lisääntyy ja tarve kasvaa, eli niitä jo kaivettuja materiaaleja tullaan hyödyntämään uudelleen.
 
Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
 
Myös ilmeisesti kobolttia tarvitaan akkuihin eikä sitäkään taida kasvaa puissa. No ehkäpä joku keksii jonkun paremman akun materiaaleista jotka eivät lopu kesken. Tai ei toki mikään lopu kesken, mutta jos hinta nousee niin että pienikin akku maksaa miljoona euroa niin kaatuu koko sähköauto homma kyllä.
 
Myös ilmeisesti kobolttia tarvitaan akkuihin eikä sitäkään taida kasvaa puissa. No ehkäpä joku keksii jonkun paremman akun materiaaleista jotka eivät lopu kesken. Tai ei toki mikään lopu kesken, mutta jos hinta nousee niin että pienikin akku maksaa miljoona euroa niin kaatuu koko sähköauto homma kyllä.

Kobolttia kaivetaan suomessakin, ja luonto kiittää.

Suomi jalostaa jo 13 prosenttia maailman koboltista – Lähitulevaisuudessa myös koboltin kotimainen tuotanto voi kasvaa
 
Seuraavan generaation Tesla-akuissa ei ole kobolttia laisinkaan. Muutkin seuraavat todennäköisesti perässä sitten 10v päästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 673
Viestejä
4 583 277
Jäsenet
75 479
Uusin jäsen
Televiissio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom