Keskustelua hybridiautoista

Vetyä baanalle – Toyota haastaa Teslan sähköautot toisen polven polttokennoautolla

Tuossa vähän aiemmin oli juttua vedystä, Toyotan uusi tulkinta on ainakin menevän näköinen. Onko muuten vetytankeissa vielä se perusominaisuutena, että se tyhjenee hiljakseen vaikka ei edes käyttäisi? Tai näin ainakin muistan joskus jostain lukeneeni. Mutta muuten vety tarjoaisi latausajalle mieluisen vaihtoehdon tankata auto muutaman minuutin aikana taas täyteen. Jakeluhan tuossa se pullonkaula on, hyvä kun Suomessa tarjotaan edes kaasua välttävästi autoihin.
Tuollainen vetyauto olisi kyllä hyvä tuon nopean tankkauksen osalta. En osaa ottaa kantaa sitten vedyn valmistuksen/kuljetuksen energiatehokkuuteen, mutta noin käytännössä tuollainen vetyauto olisi kyllä mukava kun ei tarvitse aina olla kytkemässä kaapelia autoon ja tankkaus on nopeaa ja helppoa, vaatisi tietysti sen, että nykyisiin bensan/dieselin myyntipaikkoihin tulisi vety kanssa myyntiin. Ja noin muuten tämä olisi käyttäille/infralle tavallaan aika pieni muutos verrattuna siihen että joka paikkaan kaivetaan reiden paksuista kaapelia sähköauton lataamista varten.
 
Vedyn suurin ongelma on, että Vedyltä puuttuu Elon Musk. Mies (tai nainen tai muu) joka laittaa kaikki pelimerkkińsä riviin ja tekee sekä haluttavan vety-auton että kattavan vetyasemien verkon. Vedyn ja Patterin teknisestä paremmuudesta voi kiistellä, mutta on hyvä muista ettei teknisesti paras ratkaisu ole läheskään aina voittanut.
 
Mistäköhän tuollainen muka on? Ainakin Webasto lämmittelee omassa Evoquessani sitä vettä siellä, jonka avulla moottorikin lämpiää nopeammin (itseasiassa sen 20 min lämmityksen jälkeen sen huomaa ihan lämpömittaristakin). Dieseleissä monesti nimenomaan siksi ettei muuten kylmällä kelillä päästä sopivaan lämpötilaan ilman jotain pahviläpysköjä.

Niin, onko se sun evoquen webasto nyt siis tehtaan asentama?

Ja kyllä se vettä lämmittää niissä muissakin. Ihan sitä samaa joka tulee hanasta, ja jota kiertää moottorissakin. Niissä vaan on jokin venttiili, joka esilämmittäessä autoa ei kierrätäkään vettä koneen kautta, vaan pelkästään siellä kabiinissa. Tottakai se vaikuttaa sitten käynnistämisen jälkeen jossain määrin moottorin lämpiämiseenkin kun siellä on lämmintä vettä kierrossa, mutta siihen vanhaan malliin moottoria ei siis hehkuteta sillä webastolla enää etukäteen kuumaksi. Ennen starttia siis.

Näin olen asian ymmärtänyt useiden eri foorumien kautta. Eniten toki seuraan noita bemarifoorumeita, ja siellä tästä on ollut puhetta useaan otteeseen.
 
Vedyn ongelma on, että se on niin pientä, että tulee "kaikista" materiaaleista läpi. Eli kaikki vuottaa.

Toinen on, että se haurastuttaa terästä, eli säiliöt ei kestä.

Noi kun saadaan suht halvalla korjattua, niin sitten se voi yleistyä. Eli keksintöjä kaivataan.
 
Niinpä. Menee noin kaksi sekuntia, kun laittaa piuhan kiinni kotona. En todellakaan kaipaa sitä polttoaineasemilla kikkailua, mistä nämä vetyautoilijatkin haaveilevat.
Tässä videossa on mielestäni ihan hyviä pointteja tuosta vety vs. sähkö -asiasta:
 
Viimeksi muokattu:
Jos jokin alkaa otsikolla "The Truth about...", on uskottavuus syöty jo otsikossa oli sitä totuuspohjaa tai ei. :facepalm:
Oukki doukki. Mun mielestä sisältö on kuitenkin ihan hyvää settiä ja laskelmat on öbaut linjassa muidenki lähteiden kanssa mitä oon lukenut tai katsonut. Postasin tuon siksi, että kirjalliset lähteet jää monilta aika helposti lukematta, mutta vartin selostus videomuodossa on ehkä helpommin lähestyttävissä.
 
Oukki doukki. Mun mielestä sisältö on kuitenkin ihan hyvää settiä ja laskelmat on öbaut linjassa muidenki lähteiden kanssa mitä oon lukenut tai katsonut. Postasin tuon siksi, että kirjalliset lähteet jää monilta aika helposti lukematta, mutta vartin selostus videomuodossa on ehkä helpommin lähestyttävissä.
Ihan hyvältä ja sopivan yleistajuiselta pererehdytysvideolta vaikutti. :tup: Olisi vaan vakuuttavampi jos tekijä olisi otsikoinut neutraalimmin ja painottanut puolueettomampaa vertailua akun ja polttokennon välillä. Monesti huuhaahan taipuvat julkaisut on otsikoitu juuri tuohon tyyliin. Silloin tarkoitus on lytätä esim. koko tiedeyhteisössä vallalla oleva käsitys jostain asiasta kertomalla asiasta "oikea totuus".
 
Monesti huuhaahan taipuvat julkaisut on otsikoitu juuri tuohon tyyliin. Silloin tarkoitus on lytätä esim. koko tiedeyhteisössä vallalla oleva käsitys jostain asiasta kertomalla asiasta "oikea totuus".
Aivan joo, empä tajunnutkaan ajatella asiaa näin. Ehdottomasti samaa mieltä kyllä tuosta pointista :D
 
Isoimpana ongelmana tuossa minusta, että ohittaa täysin akkuen valmistamiseen kuluvat resurssit. Tai sitten missasin sen, kun en ihan kokonaan katsonut.
 
Vetyä baanalle – Toyota haastaa Teslan sähköautot toisen polven polttokennoautolla

Tuossa vähän aiemmin oli juttua vedystä, Toyotan uusi tulkinta on ainakin menevän näköinen. Onko muuten vetytankeissa vielä se perusominaisuutena, että se tyhjenee hiljakseen vaikka ei edes käyttäisi? Tai näin ainakin muistan joskus jostain lukeneeni. Mutta muuten vety tarjoaisi latausajalle mieluisen vaihtoehdon tankata auto muutaman minuutin aikana taas täyteen. Jakeluhan tuossa se pullonkaula on, hyvä kun Suomessa tarjotaan edes kaasua välttävästi autoihin.
Helium karkaa pikkuhiljaa itsekseen, Vety ei.

Uskomattoman tyylikkään näköinen auto mutta ei ihme kun Lexus LS alustalle tehty. Saisivat muutkin Tojotan/Lexuksen mallit olla noin hienoja eikä ihan ufoja muoviämpäreitä.
 
Kyllä se mielikuva sähköauton/plugarin latauksesta on kummallinen niillä, kenellä ei kyseistä autoa ole käytössä.

Niinpä. Menee noin kaksi sekuntia, kun laittaa piuhan kiinni kotona. En todellakaan kaipaa sitä polttoaineasemilla kikkailua, mistä nämä vetyautoilijatkin haaveilevat.

En tiedä onko luettu samaa ketjua, mutta itse otin vedyn osalta tuon tankkaamisen vertauksen mukaan lähinnä siksi, että akuston latautumista ei tarvitse odottaa, myöskään sitä laturia ei tarvitse hommata kotiin, työpaikalle jne. Eli kaikilla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta siihen latauspaikkaan, heille vedyn mahdollistaminen olisi hyvä asia.
 
En tiedä onko luettu samaa ketjua, mutta itse otin vedyn osalta tuon tankkaamisen vertauksen mukaan lähinnä siksi, että akuston latautumista ei tarvitse odottaa, myöskään sitä laturia ei tarvitse hommata kotiin, työpaikalle jne. Eli kaikilla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta siihen latauspaikkaan, heille vedyn mahdollistaminen olisi hyvä asia.

Kenelläkään Suomessa ei ole mahdollisuutta ladata vetyä. Koko infra pitäisi luoda täysin tyhjästä olemattomalle autokannalle. Vedyn tuotantoketju on tehoton, säilytys ongelmallista ja lopputuote kallis. Pääasiallinen valmistusmenetelmä on irrottaa vety maakaasusta, mikä tekee koko prosessista sekä ympäristön että energiatehokkuuden kannalta täysin idioottimaisen.

Siihen nähden joku taloyhtiön lämmitystolpan ehostaminen on aika pieni vaiva.
 
Niin, onko se sun evoquen webasto nyt siis tehtaan asentama?

Kyllä.

Niissä vaan on jokin venttiili, joka esilämmittäessä autoa ei kierrätäkään vettä koneen kautta, vaan pelkästään siellä kabiinissa. Tottakai se vaikuttaa sitten käynnistämisen jälkeen jossain määrin moottorin lämpiämiseenkin kun siellä on lämmintä vettä kierrossa, mutta siihen vanhaan malliin moottoria ei siis hehkuteta sillä webastolla enää etukäteen kuumaksi. Ennen starttia siis.

Voi hyvinkin olla rajoitettu kierto osaltaan, mutta päätellen esim. hehkutuksen kestosta (ja käynnistymisen jälkeisestä äänestä) lämmitys / ilman lämmitystä, niin se ei kokonaan moottoria kyllä jätä kylmäksi. Eli kyllä se ero on ihan huomattava kylmällä. Sitä en tiedä onko noita eri versioita eri maihin toimitettavista, mutta ainakin Suomessa toimii näin.
 
Kenelläkään Suomessa ei ole mahdollisuutta ladata vetyä. Koko infra pitäisi luoda täysin tyhjästä olemattomalle autokannalle. Vedyn tuotantoketju on tehoton, säilytys ongelmallista ja lopputuote kallis. Pääasiallinen valmistusmenetelmä on irrottaa vety maakaasusta, mikä tekee koko prosessista sekä ympäristön että energiatehokkuuden kannalta täysin idioottimaisen.

Siihen nähden joku taloyhtiön lämmitystolpan ehostaminen on aika pieni vaiva.


Miksi ei ole mahdollista? Eikös Vuosaareen avattu jo 5v sitten asema?
 
Joo kyllä tuossa videossa aika tyylikkäästi ohitettiin kaikki faktat liittyen akkujen valmistukseen tai siihen, että millaista hiilisähköä siihen autoon ladataan.
 
Miksi ei ole mahdollista? Eikös Vuosaareen avattu jo 5v sitten asema?
Purettu käytön puutteessa.

Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.
 
Joo kyllä tuossa videossa aika tyylikkäästi ohitettiin kaikki faktat liittyen akkujen valmistukseen tai siihen, että millaista hiilisähköä siihen autoon ladataan.
Kannattaisiko teidän flat earthereiden poistua tästä ketjusta, koska ette ymmärrä asioista mitään, vaikka nämäkin jutut selitetty moneen kertaan?
 
Kannattaisiko teidän flat earthereiden poistua tästä ketjusta, koska ette ymmärrä asioista mitään, vaikka nämäkin jutut selitetty moneen kertaan?

Ööh, mistä moinen viha? Ihan validi pointti, enkä mitään kiellä, vaan vaadin enemmän faktoja...
 
Purettu käytön puutteessa.

Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.

En minä ainakaan vetyä keinotekoisena tekosyynä pidä sille, että jatkaisi bensakamppeen käyttöä. Olisin jo nyt ostanut keväällä plugarin/sähkiksen jos olisi latausmahdollisuus, seuraava tuskin on 3-4 vuoden päästä enää polttis kun tulee aika vaihtaa seuraavan kerran.
 
Vety, kuten sanottu vuotaa todella herkästi ja esimerkiksi turvatarkastelussa lasketaan että vetyvuoto syttyy AINA.
 
Viimeksi muokattu:
Vedyn ongelma on, että se on niin pientä, että tulee "kaikista" materiaaleista läpi. Eli kaikki vuottaa.

Toinen on, että se haurastuttaa terästä, eli säiliöt ei kestä.

Noi kun saadaan suht halvalla korjattua, niin sitten se voi yleistyä. Eli keksintöjä kaivataan.
Ne keksinnöt on tehty jo. Vuosikymmen sitten jo autoissa käytettävien tankkien haihtumisnopeus oli alle 1 %/d ja vähän jäykempien tankkien luokkaa 0,1 %/d. Nykytankit eivät ole terästä, vaan muovikomposiittia. Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Nasa on saanut pidettyä vedyn tankissa tilassa, jossa se ei haihdu lainkaan. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20170006481.pdf

Litium-ioni -akuista häipyy kesäkeleillä 25 % kuukaudessa, eli n. 1 %/d. Kylmemmillä keleillä tai puolikkaalla akulla energia säilyy paremmin. https://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharg

edit: Käytännössä akun purkautuminen tosin on luokkaa 5 %/d, koska sen joutuu kuitenkin lataamaan täyteen päivittäin ja latauksen jälkeen tapahtuu eniten purkaantumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ne keksinnöt on tehty jo. Vuosikymmen sitten jo autoissa käytettävien tankkien haihtumisnopeus oli alle 1 %/d ja vähän jäykempien tankkien luokkaa 0,1 %/d. Nykytankit eivät ole terästä, vaan muovikomposiittia. Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Nasa on saanut pidettyä vedyn tankissa tilassa, jossa se ei haihdu lainkaan. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20170006481.pdf

Litium-ioni -akuista häipyy kesäkeleillä 25 % kuukaudessa, eli n. 1 %/d. Kylmemmillä keleillä tai puolikkaalla akulla energia säilyy paremmin. https://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharg

Toki.

Lueppa lainaamasi tekstin viimeinen kappale uudestaan ajatuksella.
 
Miten tämä vety liittyy sähköautoiluun?

Tavallaan ehkä sillä, että vetyautoissa vedystä tehdään sähköä.

Eli (vety + akku) hybridi näillä olisi aika oiva paketti.

Mutta niin kuin moni todennut, niin se siirtymä ei kovin lähitulevaisuudessa ole mahdollinen.
 
Purettu käytön puutteessa.

Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.

Vetyähän ei ole pakko tehdä maakaasusta.

Parhaiten tämä visio pohjautuu sähkön ajoittaiseen ylitarjontaan ja sen talteenottoon.

Vedyn palamisesta syntyy päästönä divetymonoksidia, jota nyt ei kovin vaarallisena pidetä.
 
Oli ihan pakko tulla tänne suht tuoreena täyssähkön omistajana ihmettelemään muutamaa täällä esitettyä asiaa. Ensinnäkin jostakin kummasta syystä esitetään, että kotona ladattaessa pitäisi ladata autoa 10+ tuntia, miksi? Tankkaatteko te polttiksennekin aina ennen kotiin tuloa täyteen?

Sen akun voi ihan hyvin ladata vaikka joka päivä, jos tarvis ja haluaa auton olevan aina valmis, jos tulee yllättäen joku meno.

Eikä sitä 1000 euron arvoista kotilaturiakaan tarvitse ostaa, jos ei halua. Itsekin lataan 8 A tavallisesta pistorasiasta. Toki sijoitin muutaman euron uuteen pistorasiaan, ihan turvallisuussyistä

Mitä tulee kulutus vertailuun, niin oletteko laskenut polttoainekuluihin myös öljyt mukaan? Nehän jää sähköauton kuluista pois, samoin ajot etsiessä sitä halvinta polttoainetta, nythän on jo pienemmillä paikkakunnilla jo osa huolto-
asemista lopettanut toimintansa kannattamattomana.

Nämä siis näin omakotitalon omistajan näkökulmasta. Omistan myös hybridin ja ison farkkudieselin, joten en katsele asioita minkään tietyn asian kannalta vaan toteutuneita havaintoina käytön kannalta. Ei herneitä. [emoji846]

Nm. Kona, 225xe ja 530d
 
Mutta kun kaikilla ei ole mahdollisuutta tökätä piuhaa kiinni kotona eikä töissä.
Tämä. Iso osa ihmisitä asuu kerrostalossa ja ainoa parkkis on kadunvarressa. Kyllähän tuo ny helppoa on jossain omakotitalossa, mutta näin kerrostalossa asuvana ottaisin mieluummin vetyauton ja nopean tankkauksen. Toki sopii jos moneen paikkaan tulee pikalaturi jolla saan 5 minuutissa 700km ajoa auton akkuun, mutta vähän epäilen.

No onneksi nyt varmaan vielä sen 10+ vuotta voin ajaa dieselautolla niin ei ole latausongelmia ja kuka tietää jos 10v päästä ei ole edes enää autolle tarvetta.
 
Tämä. Iso osa ihmisitä asuu kerrostalossa ja ainoa parkkis on kadunvarressa. Kyllähän tuo ny helppoa on jossain omakotitalossa, mutta näin kerrostalossa asuvana ottaisin mieluummin vetyauton ja nopean tankkauksen. Toki sopii jos moneen paikkaan tulee pikalaturi jolla saan 5 minuutissa 700km ajoa auton akkuun, mutta vähän epäilen.

No onneksi nyt varmaan vielä sen 10+ vuotta voin ajaa dieselautolla niin ei ole latausongelmia ja kuka tietää jos 10v päästä ei ole edes enää autolle tarvetta.

Kantakaupunkia lukuun ottamatta tuo on nimenomaan harvinaisuus. Tyypillisen suomalaisen kerrostaloyhtiön pihalla on autopaikoituksen yhteydessä lämmitystolppa, ja sen käyttöä sähköauton lataukseen estää etupäässä vain taloyhtiön asenneilmasto.

Julkisen latauksen suhteen on hyvä ymmärtää, että vaikka tarkoitus onkin sama kuin polttomoottoriautossa, konsepti voi olla erilainen. Polttis käydään tankkaamassa asemalla. Se on ikävä operaatio, josta haluaa suoriutua mahdollisimman nopeasti ja jatkaa matkaa. Sähköauton voi ladata ravintola- tai kaupassakäynnin yhteydessä. Siinä ei tarvitse olla passissa vieressä käsi jäisen pistoolikahvan ympärillä. Latauspaikka on usein lämmin sisätila eikä säiden armoilla oleva kylmäasema.

En silti ehkä suosittelisi sähköautoa vielä sellaiselle, jolla kotilatausmahdollisuutta ei ole. On siitä kieltämättä ylimääräistä vaivaa etenkin kylmillä keleillä.
 
Autoalan tiedotuskeskus tekee kyselytutkimuksen sähkö- ja ladattavien hybridien haltijoille, lähteenään Trafin tiedot. Kohde on 5000 satunnaisotosta. Kyselyssä painotus latausjärjestelyihin. Sain itse ko. kyselyn. Tulokset julkaistaan vuoden 2019 aikana Autoalan Tiedotuskeskuksen internet-sivuilla os. www.aut.fi/lataustutkimus
 
Ja vielä kerran, vety ei ole ainut polttokennoissa käyttökelpoinen aine. On olemassa (muiden muassa) suora-alkoholipolttokennoja, joista esimerkkinä metanoli-vesi -seosta käyttävä proto Gumbert Natalie. Alkoholeja voidaan valmistaa mm. biomassoista, pumppaus ja säilytys on helppoa. Omat ongelmansa toki polttokennoteknologioissakin, mutta mieluummin minä kävisin kahden viikon välein viitisen minuuttia pumpulla kuin jumppaan johtojen kanssa. Saatika pidemmillä ajomatkoilla se 5 minuuttia vs. tunti latauksen odottelua. Huvinsa kullakin.

Aika yksisilmäistä silti valtiovallan taholta ajaa lähes yksinomaan yhtä vaihtoehtoa (akkusähköautoilua) lainsäädäntötasolla, kun sekään ei tuo kiistatonta etua mm. ynpöristön kannalta. Päättäjätason ymmärrys tulisi olla paljon kovempi. Ja tällaisella teknologiafoorumilla odottaisi vähän laajempaa näkemystä tulevaisuuden teknologioista sen sijaan, että katsottaisiin asioita putken läpi.
 
Kantakaupunkia lukuun ottamatta tuo on nimenomaan harvinaisuus. Tyypillisen suomalaisen kerrostaloyhtiön pihalla on autopaikoituksen yhteydessä lämmitystolppa, ja sen käyttöä sähköauton lataukseen estää etupäässä vain taloyhtiön asenneilmasto.

Tähän "asenteeseen" on syynä yleisesti se, että lämmitystolppien sähköjen riittävyys ei ole selvillä ja toinen vielä merkittävämpi syy on se, että lämmitystolppien sähköä ei pystytä yksilöimään. Tällöin kaikki osallistuvat sähköautoilijan ajokustannuksiin.

Nämä molemmat ongelmat ovat ratkaistavissa, mutta tähän vaaditaan yhtiökokouksen enemmistö.
 
Ööh, mistä moinen viha? Ihan validi pointti, enkä mitään kiellä, vaan vaadin enemmän faktoja...
Carboncounter | Cars evaluated against climate targets

MIT dataa parin vuoden takaa. Tuonne voit laittaa vaikka oman sähköyhtiösi hiilidioksidipäästöt, niin näyttää vielä paremmalta sähkö- ja hybridiautojen kannalta.

Nyt voitkin häipyä muiden "rokote-epäileväisten" kanssa ja jättää asiasta kiinnostuneet keskustelemaan sen sijaan, että "vaadit" tuhanteen kertaan toistettuja faktoja.
 
Sähköauton voi ladata ravintola- tai kaupassakäynnin yhteydessä. Siinä ei tarvitse olla passissa vieressä käsi jäisen pistoolikahvan ympärillä. Latauspaikka on usein lämmin sisätila eikä säiden armoilla oleva kylmäasema.

Jos siis viihtyy kaupassa minuuttiakaan pidempään, tai on aikaa tai halua mässätä ravintolassa sen takia että auto seisoo töpselin päässä.
Täällä on kaksi kauppaa missä voi ladata autoa, kummassakin kaksi paikkaa sähkölle. Muille autoille varmaan satoja paikkoja. Ja nämä paikat on sään armoilla ulkona.
Kolmas paikka on kauppakeskuksen maksullinen parkkihalli, ja kauppakeskuksessa on lähinnä rättikauppoja, alko sekä pieni marketti, jotain burgeripaikkoja.
Neljäs paikka on sitten sen verran kaukana kaikesta, että jos haluaa istua huoltiksen kahvilassa aikaa viettämässä niin ei sekään houkottele oikein. Siinä ne sitten tämän kylän laturit olikin.
 
Carboncounter | Cars evaluated against climate targets

MIT dataa parin vuoden takaa. Tuonne voit laittaa vaikka oman sähköyhtiösi hiilidioksidipäästöt, niin näyttää vielä paremmalta sähkö- ja hybridiautojen kannalta.

Nyt voitkin häipyä muiden "rokote-epäileväisten" kanssa ja jättää asiasta kiinnostuneet keskustelemaan sen sijaan, että "vaadit" tuhanteen kertaan toistettuja faktoja.

Nääh, laitan sut vain estolistalle ja jatkan asiakeskustelua muiden siihen kykenevien kanssa. Hyvästi.
 
Uutisvirrasta, arvokas latausasema varastettu:
LATAUSASEMA Rovaniemen poliisille on tehty rikosilmoitus, jonka mukaan Rinteenkulman pysäköintihallin alimmalta pysäköintitasolta on anastettu lauantaiyönä klo 02–04 välisenä aikana sähköajoneuvojen latausasema.
Latausaseman arvo on noin 30 000 euroa ja asiaa tutkitaan törkeänä varkautena. Poliisi pyytääkin silminnäkijähavaintoja kyseiseltä ajalta tekijöiden tavoittamiseksi.

Havainnot voi ilmoittaa virka-aikana poliisin numeroon 029 5466250 tai sähköpostiin rovaniemi.tutkinta.lappi@poliisi.fi
 


Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa

Eipä ole ruusuista vetyautoilu Norjassa (tai missään muuallakaan). Eihän vetyautoissa ole mitään järkeä kun kustannukset on bensan tasoa ja itse vetykin tehdään öljystä.
 
Olen vaihtamassa autoa ja harkitsemassa pistokehybridimaasturia (Audi, Volvo, BMW, MB). Haasteena on se että kotona keskikaupungilla ei ole latausmahdollisuutta eikä sen varaan voi laskea tulevaisuudessakaan. Töissä on mutta rajallisesti eli varmaa latauspaikkaa ei ole. Hallissa luokkaa 1000 paikkaa ja alle 20 latauspistettä, jotka useimmiten ovat varattuja. Diesel ja plugari SUV ovat käytännössä samanhintaisia ja kysymys oikeastaan on maksaako 10.000 euroa autoveroa dieselistä vai 10.000 euroa Daimlerille akuista ja hybriditekniikasta. Ajoa tulee 15000km vuodessa.

Tässä kysymykset:
1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

2. Paljonko lataaminen maksaa keskimäärin efektiivisesti Prismassa, Stokkalla kaupallisissa paikoissa? Eli paljon on hinta euroa per kwh? Onko niin että laskutus on minuuttiperusteinen ja jos auto ei pysty vastaanottamaan kaikkea sähköä niin nouseeko hinta johonkin toiseen sväärin?

3. Onko kellään kristallipalloa pitääkö plugari jälleenmyyntiarvonsa paremmin? Tämä lienee suurin muuttuja taloudellisesti ja kysymys onko uskaltaako dieseliin laittaa enää rahojaan kiinni. Sinänsä diesel on minulle myös ok ja niistähän on NOx päästöt uusimmissa eliminoitu kokonaan (esim C-Mersulla tasan nolla). Mutta dieselissä on merkittävä "poliittinen riski" jos mennään vielä vahvemmin kilometri- ja päästöpohjaiseen verotukseen.

4. EU tilastojen mukaan kotitaloussähkön hinta on Suomessa keskimäärin 0,17 €/kwh kun kaikki käyttävät 0,1 €/kwh mitä kyllä minunkin sähkölasku suunnilleen näyttää. Mistä tuo 0,17 € tulee? Maksaako sähkö noin paljon enemmän esim taajamien ulkopuolella?
 
Olen vaihtamassa autoa ja harkitsemassa pistokehybridimaasturia (Audi, Volvo, BMW, MB). Haasteena on se että kotona keskikaupungilla ei ole latausmahdollisuutta eikä sen varaan voi laskea tulevaisuudessakaan.

Et vaan lataa, eikai se niin vaarallista ole... Plugarissa joutuu yleensä tinkimään ajettavuudesta painon kasvaessa sekä 50-100l takakontin tilassa. Tilantarpeen tiedät varmasti itse parhaiten ja ajettavuudella ei varmaan merkitystä ole muutenkaan jos maasturi on kiikarissa. Plugarilla voitat kuitenkin veroissa ostettaessa (uutena tai käytettynä) sekä vuosittain ajoneuvoverossa. Kokemusta ei löydy, mutta vaikea uskoa että kulutus nousisi vastaavaan bensakoneeseen nähden vaikkei autoa lataisikaan. Ja tuota tietoa ei tosiaan hybridikuskeista irti saa.
 
Jos Gle antaa yhtään osviittaa, kaverin Auris hybrid vie pk seudun liikenteessä agressiivisesti ajaen 5l/100km. Helposti tuplat normi bensalla. Ei plugari siis.

Jännä että tälleen it foorumilla melkein kaikki itkee kun perähikiän essolla on vain yksi laturi. Siis mitä vittua. Jos heräät aamulla Kekkosen synnyinkodin pihakuusen alta ja käyt hitsaamassa ranelle soramontulla pellinpaloja yhteen päreen valossa;
A) älä vitussa osta täys sähköä
B) älä jaksa jankata et se ei Suomen oloissa toimi. Sä näet vain sen soramontun.
 
Mitä tulee kulutus vertailuun, niin oletteko laskenut polttoainekuluihin myös öljyt mukaan? Nehän jää sähköauton kuluista pois, samoin ajot etsiessä sitä halvinta polttoainetta, nythän on jo pienemmillä paikkakunnilla jo osa huolto-
asemista lopettanut toimintansa kannattamattomana.
Pienillä paikkakunnilla ei ole kyllä minkäänlaista latausverkostoa paitsi se oma töpseli. Lisäksi etäisyydet asioille voi olla aika pitkiä.



Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa

Noi hintavertailut hieman turhia.

Vähän ku vertailisi avaruusraketin ja auton tankkauskuluja. Meinaan vety on niin marginaalista tällä hetkellä että tottakai hinta on jotain älytöntä. Ehkä joskus ei.. kukapa tietää.

Mun mielestä turha negailla vedystä tässä vaiheessa. Sama ku negailis 10v sitten sähköautoista.. eiku nii. Vedyllä voi olla myös mahis kehittyä erittäin järkeväksi ja edulliseksi, mutta totta on että ei siitä tällä hetkellä ole jokamiehen kuljettajaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 549
Viestejä
4 579 880
Jäsenet
75 465
Uusin jäsen
LogicNesS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom