- Liittynyt
- 08.11.2016
- Viestejä
- 1 197
Jo on autoilijalla ongelma!
Onhan se. Turhaa kulutan bensaa, kun omat ajot onnistuisi 100% sähköllä. Lisäksi se polttomoottori pitää kauheata mölinää ja koko auto tärisee... hieman karrikoiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jo on autoilijalla ongelma!
Tuollainen vetyauto olisi kyllä hyvä tuon nopean tankkauksen osalta. En osaa ottaa kantaa sitten vedyn valmistuksen/kuljetuksen energiatehokkuuteen, mutta noin käytännössä tuollainen vetyauto olisi kyllä mukava kun ei tarvitse aina olla kytkemässä kaapelia autoon ja tankkaus on nopeaa ja helppoa, vaatisi tietysti sen, että nykyisiin bensan/dieselin myyntipaikkoihin tulisi vety kanssa myyntiin. Ja noin muuten tämä olisi käyttäille/infralle tavallaan aika pieni muutos verrattuna siihen että joka paikkaan kaivetaan reiden paksuista kaapelia sähköauton lataamista varten.Vetyä baanalle – Toyota haastaa Teslan sähköautot toisen polven polttokennoautolla
Tuossa vähän aiemmin oli juttua vedystä, Toyotan uusi tulkinta on ainakin menevän näköinen. Onko muuten vetytankeissa vielä se perusominaisuutena, että se tyhjenee hiljakseen vaikka ei edes käyttäisi? Tai näin ainakin muistan joskus jostain lukeneeni. Mutta muuten vety tarjoaisi latausajalle mieluisen vaihtoehdon tankata auto muutaman minuutin aikana taas täyteen. Jakeluhan tuossa se pullonkaula on, hyvä kun Suomessa tarjotaan edes kaasua välttävästi autoihin.
Mistäköhän tuollainen muka on? Ainakin Webasto lämmittelee omassa Evoquessani sitä vettä siellä, jonka avulla moottorikin lämpiää nopeammin (itseasiassa sen 20 min lämmityksen jälkeen sen huomaa ihan lämpömittaristakin). Dieseleissä monesti nimenomaan siksi ettei muuten kylmällä kelillä päästä sopivaan lämpötilaan ilman jotain pahviläpysköjä.
Niinpä. Menee noin kaksi sekuntia, kun laittaa piuhan kiinni kotona. En todellakaan kaipaa sitä polttoaineasemilla kikkailua, mistä nämä vetyautoilijatkin haaveilevat.Kyllä se mielikuva sähköauton/plugarin latauksesta on kummallinen niillä, kenellä ei kyseistä autoa ole käytössä.
Tässä videossa on mielestäni ihan hyviä pointteja tuosta vety vs. sähkö -asiasta:Niinpä. Menee noin kaksi sekuntia, kun laittaa piuhan kiinni kotona. En todellakaan kaipaa sitä polttoaineasemilla kikkailua, mistä nämä vetyautoilijatkin haaveilevat.
Tässä videossa on mielestäni ihan hyviä pointteja tuosta vety vs. sähkö asiasta:
Oukki doukki. Mun mielestä sisältö on kuitenkin ihan hyvää settiä ja laskelmat on öbaut linjassa muidenki lähteiden kanssa mitä oon lukenut tai katsonut. Postasin tuon siksi, että kirjalliset lähteet jää monilta aika helposti lukematta, mutta vartin selostus videomuodossa on ehkä helpommin lähestyttävissä.Jos jokin alkaa otsikolla "The Truth about...", on uskottavuus syöty jo otsikossa oli sitä totuuspohjaa tai ei.
Ihan hyvältä ja sopivan yleistajuiselta pererehdytysvideolta vaikutti. Olisi vaan vakuuttavampi jos tekijä olisi otsikoinut neutraalimmin ja painottanut puolueettomampaa vertailua akun ja polttokennon välillä. Monesti huuhaahan taipuvat julkaisut on otsikoitu juuri tuohon tyyliin. Silloin tarkoitus on lytätä esim. koko tiedeyhteisössä vallalla oleva käsitys jostain asiasta kertomalla asiasta "oikea totuus".Oukki doukki. Mun mielestä sisältö on kuitenkin ihan hyvää settiä ja laskelmat on öbaut linjassa muidenki lähteiden kanssa mitä oon lukenut tai katsonut. Postasin tuon siksi, että kirjalliset lähteet jää monilta aika helposti lukematta, mutta vartin selostus videomuodossa on ehkä helpommin lähestyttävissä.
Aivan joo, empä tajunnutkaan ajatella asiaa näin. Ehdottomasti samaa mieltä kyllä tuosta pointistaMonesti huuhaahan taipuvat julkaisut on otsikoitu juuri tuohon tyyliin. Silloin tarkoitus on lytätä esim. koko tiedeyhteisössä vallalla oleva käsitys jostain asiasta kertomalla asiasta "oikea totuus".
Helium karkaa pikkuhiljaa itsekseen, Vety ei.Vetyä baanalle – Toyota haastaa Teslan sähköautot toisen polven polttokennoautolla
Tuossa vähän aiemmin oli juttua vedystä, Toyotan uusi tulkinta on ainakin menevän näköinen. Onko muuten vetytankeissa vielä se perusominaisuutena, että se tyhjenee hiljakseen vaikka ei edes käyttäisi? Tai näin ainakin muistan joskus jostain lukeneeni. Mutta muuten vety tarjoaisi latausajalle mieluisen vaihtoehdon tankata auto muutaman minuutin aikana taas täyteen. Jakeluhan tuossa se pullonkaula on, hyvä kun Suomessa tarjotaan edes kaasua välttävästi autoihin.
Kyllä se mielikuva sähköauton/plugarin latauksesta on kummallinen niillä, kenellä ei kyseistä autoa ole käytössä.
Niinpä. Menee noin kaksi sekuntia, kun laittaa piuhan kiinni kotona. En todellakaan kaipaa sitä polttoaineasemilla kikkailua, mistä nämä vetyautoilijatkin haaveilevat.
En tiedä onko luettu samaa ketjua, mutta itse otin vedyn osalta tuon tankkaamisen vertauksen mukaan lähinnä siksi, että akuston latautumista ei tarvitse odottaa, myöskään sitä laturia ei tarvitse hommata kotiin, työpaikalle jne. Eli kaikilla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta siihen latauspaikkaan, heille vedyn mahdollistaminen olisi hyvä asia.
Niin, onko se sun evoquen webasto nyt siis tehtaan asentama?
Niissä vaan on jokin venttiili, joka esilämmittäessä autoa ei kierrätäkään vettä koneen kautta, vaan pelkästään siellä kabiinissa. Tottakai se vaikuttaa sitten käynnistämisen jälkeen jossain määrin moottorin lämpiämiseenkin kun siellä on lämmintä vettä kierrossa, mutta siihen vanhaan malliin moottoria ei siis hehkuteta sillä webastolla enää etukäteen kuumaksi. Ennen starttia siis.
Kenelläkään Suomessa ei ole mahdollisuutta ladata vetyä. Koko infra pitäisi luoda täysin tyhjästä olemattomalle autokannalle. Vedyn tuotantoketju on tehoton, säilytys ongelmallista ja lopputuote kallis. Pääasiallinen valmistusmenetelmä on irrottaa vety maakaasusta, mikä tekee koko prosessista sekä ympäristön että energiatehokkuuden kannalta täysin idioottimaisen.
Siihen nähden joku taloyhtiön lämmitystolpan ehostaminen on aika pieni vaiva.
Purettu käytön puutteessa.Miksi ei ole mahdollista? Eikös Vuosaareen avattu jo 5v sitten asema?
Kannattaisiko teidän flat earthereiden poistua tästä ketjusta, koska ette ymmärrä asioista mitään, vaikka nämäkin jutut selitetty moneen kertaan?Joo kyllä tuossa videossa aika tyylikkäästi ohitettiin kaikki faktat liittyen akkujen valmistukseen tai siihen, että millaista hiilisähköä siihen autoon ladataan.
Kannattaisiko teidän flat earthereiden poistua tästä ketjusta, koska ette ymmärrä asioista mitään, vaikka nämäkin jutut selitetty moneen kertaan?
Purettu käytön puutteessa.
Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.
Ne keksinnöt on tehty jo. Vuosikymmen sitten jo autoissa käytettävien tankkien haihtumisnopeus oli alle 1 %/d ja vähän jäykempien tankkien luokkaa 0,1 %/d. Nykytankit eivät ole terästä, vaan muovikomposiittia. Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Nasa on saanut pidettyä vedyn tankissa tilassa, jossa se ei haihdu lainkaan. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20170006481.pdfVedyn ongelma on, että se on niin pientä, että tulee "kaikista" materiaaleista läpi. Eli kaikki vuottaa.
Toinen on, että se haurastuttaa terästä, eli säiliöt ei kestä.
Noi kun saadaan suht halvalla korjattua, niin sitten se voi yleistyä. Eli keksintöjä kaivataan.
Ne keksinnöt on tehty jo. Vuosikymmen sitten jo autoissa käytettävien tankkien haihtumisnopeus oli alle 1 %/d ja vähän jäykempien tankkien luokkaa 0,1 %/d. Nykytankit eivät ole terästä, vaan muovikomposiittia. Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Nasa on saanut pidettyä vedyn tankissa tilassa, jossa se ei haihdu lainkaan. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20170006481.pdf
Litium-ioni -akuista häipyy kesäkeleillä 25 % kuukaudessa, eli n. 1 %/d. Kylmemmillä keleillä tai puolikkaalla akulla energia säilyy paremmin. https://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharg
Miten tämä vety liittyy sähköautoiluun?
Vetypolttokenno tuottaa sähköä ja "vetyauton" moottori on sähkömoottori, ei mikään vetypolttomoottori.Miten tämä vety liittyy sähköautoiluun?
Purettu käytön puutteessa.
Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.
Tämä. Iso osa ihmisitä asuu kerrostalossa ja ainoa parkkis on kadunvarressa. Kyllähän tuo ny helppoa on jossain omakotitalossa, mutta näin kerrostalossa asuvana ottaisin mieluummin vetyauton ja nopean tankkauksen. Toki sopii jos moneen paikkaan tulee pikalaturi jolla saan 5 minuutissa 700km ajoa auton akkuun, mutta vähän epäilen.Mutta kun kaikilla ei ole mahdollisuutta tökätä piuhaa kiinni kotona eikä töissä.
Tämä. Iso osa ihmisitä asuu kerrostalossa ja ainoa parkkis on kadunvarressa. Kyllähän tuo ny helppoa on jossain omakotitalossa, mutta näin kerrostalossa asuvana ottaisin mieluummin vetyauton ja nopean tankkauksen. Toki sopii jos moneen paikkaan tulee pikalaturi jolla saan 5 minuutissa 700km ajoa auton akkuun, mutta vähän epäilen.
No onneksi nyt varmaan vielä sen 10+ vuotta voin ajaa dieselautolla niin ei ole latausongelmia ja kuka tietää jos 10v päästä ei ole edes enää autolle tarvetta.
Kantakaupunkia lukuun ottamatta tuo on nimenomaan harvinaisuus. Tyypillisen suomalaisen kerrostaloyhtiön pihalla on autopaikoituksen yhteydessä lämmitystolppa, ja sen käyttöä sähköauton lataukseen estää etupäässä vain taloyhtiön asenneilmasto.
Carboncounter | Cars evaluated against climate targetsÖöh, mistä moinen viha? Ihan validi pointti, enkä mitään kiellä, vaan vaadin enemmän faktoja...
Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa
Sähköauton voi ladata ravintola- tai kaupassakäynnin yhteydessä. Siinä ei tarvitse olla passissa vieressä käsi jäisen pistoolikahvan ympärillä. Latauspaikka on usein lämmin sisätila eikä säiden armoilla oleva kylmäasema.
Carboncounter | Cars evaluated against climate targets
MIT dataa parin vuoden takaa. Tuonne voit laittaa vaikka oman sähköyhtiösi hiilidioksidipäästöt, niin näyttää vielä paremmalta sähkö- ja hybridiautojen kannalta.
Nyt voitkin häipyä muiden "rokote-epäileväisten" kanssa ja jättää asiasta kiinnostuneet keskustelemaan sen sijaan, että "vaadit" tuhanteen kertaan toistettuja faktoja.
Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa
Maakaasusta. Hintataso on kyllä kova vs. sähkö, eikä infraa ole nimeksikään.Eipä ole ruusuista vetyautoilu Norjassa (tai missään muuallakaan). Eihän vetyautoissa ole mitään järkeä kun kustannukset on bensan tasoa ja itse vetykin tehdään öljystä.
Olen vaihtamassa autoa ja harkitsemassa pistokehybridimaasturia (Audi, Volvo, BMW, MB). Haasteena on se että kotona keskikaupungilla ei ole latausmahdollisuutta eikä sen varaan voi laskea tulevaisuudessakaan.
Pienillä paikkakunnilla ei ole kyllä minkäänlaista latausverkostoa paitsi se oma töpseli. Lisäksi etäisyydet asioille voi olla aika pitkiä.Mitä tulee kulutus vertailuun, niin oletteko laskenut polttoainekuluihin myös öljyt mukaan? Nehän jää sähköauton kuluista pois, samoin ajot etsiessä sitä halvinta polttoainetta, nythän on jo pienemmillä paikkakunnilla jo osa huolto-
asemista lopettanut toimintansa kannattamattomana.
Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa