Keskustelua hybridiautoista

Itsekkin sitä lämmitykseen tökkäämistä inhoan, mutta on täysin eri asia laittaa auto lataukseen kuin lämmitykseen. Oletuksena tietenkin että se lämmityspistoke on se pikkuinen defan töpseli jossakin puskurin alareunassa. Lataukseen laitto käy kuin bensan tankkaus, mutta huomattavasti nopeammin.
Oli kyllä yllätys, miten vähän vaivaa piuhan tökkimisestä autoon on. Defan kanssa saa käsikopelolla etsiä pistoketta, jousitettu luukku tekee parhaansa estääkseen johdon kiinnityksen ja sitten saa vielä arpoa, miten päin se liitin nyt haluaisi tällä kertaa asettua. Tarpeettoman jäykkä pistokekin vielä.

Latauspistokkeen kanssa taas saa vain painaa luukun auki ja asettaa liittimen sisään. On kyllä erinomaisesti suunniteltu jatkuvan liittämisen ja irrottamisen kannalta. Liittimen koko myös helpottaa sen säilytystä seinällä. Defan johto oli yleensä epämääräisellä kiepillä, jonka loppupäätä sai aina etsiskellä. Type 2 -liitin kahvoineen solahti näppärästi Bilteman työkalukoukun väliin, josta sen saa noukittua suoraan käteen kuin bensapistoolin.
 
Minulla on seinässä latauspistokkeelle suunnilleen tällainen vastakappale: Plug Holster Matkalaturia voi pitää ihan laillisesti koko ajan kiinni pistorasiassa eli käyttömukavuus vastaa oikeaa latausasemaa. Autoon menevässä pistokkeessa on myös valo eli kytkeminen on helppoa pimeässäkin.
 
....ja mulla on oma Bemarin mukana tullut laturi seinällä koukuilla, itse laturi ruuveilla "kiinteästi" seinällä ja sit schuko töpseli siirrettävässä työmaakeskuksessa. Tämä keskus ottaa sähkönsä 16A voimapistorasiasta :tup:

Koko komeus tallissa, jos pitäisi olla kaikkien silmien alla ihmeteltävänä niin hommaisin Webasto Puren :)

Ps. Volvo V60 T8 valmistus alkoi 3 päivää sitten :tup::happy:
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa koeajamassa sähköauton, uuden Leafin. Itse olen ajanut joitain vuosia kaikki ajot hybridillä. Ihan kiva ja hiljainen vekotin tämä Leaf jopa maantienopeuksissa. Ja voimaa ihan kivasti ja paikaltaan lähtö 80-90 vauhtiin on ripeää. Eikä ohituskiihtyvyydessäkään ole moittimista, vaikka kyseessä ihan normaali perheauto. Omalla kohdalla on kyllä helppo siirtyä tulevaisuudessa pelkästään sähköautoon, kun hinnat tulee vielä alemmas ja vaihtoehtoja tulee markkinoille kiihtyvään tahtiin. Oikein positiivinen kokemus eikä toi Leaf ole mikään rumakaan.
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa koeajamassa sähköauton, uuden Leafin. Itse olen ajanut joitain vuosia kaikki ajot hybridillä. Ihan kiva ja hiljainen vekotin tämä Leaf jopa maantienopeuksissa. Ja voimaa ihan kivasti ja paikaltaan lähtö 80-90 vauhtiin on ripeää. Eikä ohituskiihtyvyydessäkään ole moittimista, vaikka kyseessä ihan normaali perheauto. Omalla kohdalla on kyllä helppo siirtyä tulevaisuudessa pelkästään sähköautoon, kun hinnat tulee vielä alemmas ja vaihtoehtoja tulee markkinoille kiihtyvään tahtiin. Oikein positiivinen kokemus eikä toi Leaf ole mikään rumakaan.
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.
Juurikin noin - siis varmaan on tietty prosenttimäärä autoilijoita, joille tulee ajoa 190- 200 000 km/vuosi tai enemmän. Heille sopivaa sähköautoa ei vielä ole. Ellei sitten tuota matkaa ole mahdollisuutta välilatauksilla pikalatureilla hoitaa. Voi olla että jonkun vuoden päästä on akustovaraakin ko. suoraan matkantekoon. Silti valinta on jokaisen oma, ellei työnantajafirma sitä tee.
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.

Tuommoiseen ajoon tarvit ajatusmaailman niksautuksen itsellesi. Et suinkaan tarvi joka yö tyhjästä täyteen latausta 700 kilometrille, vaan joka pysähdyksellä tarpeeksi latausta päästäksesi seuraavalle latauspisteelle. Toki sitten realiteetti saattaa moiselle käytölle Suomessa vielä lyödä pahasti sormille, kun pikalatureita on kovin harvassa Itä- ja Pohjois-Suomessa.
 
Minulla on ollut Leaf käytössä nyt neljä vuotta ja kilsoja on tullut 70 000km.

Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen eikä siinä ole ollut mitään vikoja. Huollossa olen käyttänyt säännöllisesti. 170-190€/ kerta.

Sähköön on mennyt rahaa noin 1400€ / 70 000km. Sama summa meni aikaisemmin Audilla vuodessa bensaa ja ajokilometrejä tuli silloin vähemmän.

Ja laitan mielelläni auton lataukseen päivittäin siitä hyvästä, että koskaan ei tarvitse seisoa huoltoasemalla kurjassa kelissä tankkaamassa. Eikä tarvitse pätkääkään miettiä millä asemalla on minkäkin hintaista polttoainetta. Ajelen vain [emoji3]
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.

Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)
 
Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)

Eihän sen tarvitse joka päivä ajaa 700km. Sehän riittää että tarvitsee vaikka kerran viikossa (oli se sitten vaikka yhdensuuntainen mökille, tai mökillä ei ole sähköjä etc). Siinä tapauksessa pitäisi aina olla kaksi autoa -> ei ole mitään järkeä ostaa sähköautoa ainoaksi. Eikä yleensä monen auton omistaminen tässä verotuksen ihmemaassa ole myöskään järkevää.

Ei, jatkuvat pitkät pysähdykset eivät useimpien mielestä ole kovin mielekkäitä. On kivempaa päästä perille eikä stressata sitä matkaa.
 
Jengin pitäis vaan kokeilla isoakkusella sähköautolla ajoa. Kun on mörkö mielessä, niin ei näe mitään muuta kuin sen mörön. Todellisuus on tässä tapauksessa tarua kauniinpaa.
 
Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.

Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.
 
Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.
Type2 tai pikalatausta DC tyyliin ei juuri hotelliparkeissa ole. Schukoa kyllä lähes aina löytyy, jolla 8-16 ämpärin tuotolla voi latailla:)
 
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.

Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.

No joo ehkä sitten. Sanotaan vielä että kun käyt huoltsikalla vaikka lounaalla niin siinähän sitä pikalatausta pystyisi käyttämään, toki ei joka huoltsikalla totakaan ole. Ehkä joskus sitten :)
 
Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.

Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.

 
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
 
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.

Toki joku voi kokea sen pienoisena ongelmana, että yhden sähköauton ostamisen lisäksi joutuisi vielä suhteellisen usein olemattomalla varoajalla vuokraamaan toisenlaista autoa että saa ajonsa suoritettua :bored:
 
Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.


Saisiko pientä referaattia edes, videoilla keskustelemisen sijaan? Ei oikein jaksaisi 20 minuuttia kuunnella Nallen monologia vain saadakseen selville, pitääkö videon linkkaajan väite paikkaansa.
 
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
No jaa tuollaisia ajoja tulee se 30tkm/vuosi ja ne ovatkin niitä ainoita ajoja joita tulee kun vapaa ajalla ei ole käyttöä autolle kun voin kävellä kaikkialle. Eli jos ostaisin sähköauton niin se seisoisi 99% ajasta parkkiksella ja ajaisin jollain vuokra dieselillä. Ei nyt vaikuta kovin fiksulta. Mutta siis turha tästä on vääntää, tiedän hyvin että sähköauto ei ole minun ajojani varten sopiva ja tuskin tulee ihan heti olemaankaan, mutta toivottavasti joskus kuitenkin. Siihen asti ajan omalla dieselillä.
 
Mulle olis just passeli, sais pitkän siivun kulutuksen pari litraa alemmas. T8:lla kokeilin ja menee semmosta 8-9 litraa kun kaverin D6:lla 5 litraa.

V60 T8 olisi itelle tulossa ihan näillä näppäimillä. Aika kova kulutus, mikä T8 oli kyseessä koska V60 menee joku 6L/100km vai oliko se lähemmäs 5L asiallisesti ajettuna kun akusta puhti loppunut... Sitten taas jos ja kun pääsee aina laturille tai kantama riittää niin joku 3000km ei ole paha pelkällä sähköllä. Tietty jos se koko reservi koko ajan kutkuttaa siellä kaasujalan alla niin kai sen kuluttamaankin saa ;):rofl: Saas nähdä kuin käy, riittääkö se 90hepan sähkömoottori vai sähkömoottori +300hv fossiilin yhistelmä :lol:

Itelle olisi sähköauto aika bueno seuraavilla specseillä: vähintään 200hv, 300km range YMPÄRI vuoden ja neliveto :tup:
 
Saisiko pientä referaattia edes, videoilla keskustelemisen sijaan? Ei oikein jaksaisi 20 minuuttia kuunnella Nallen monologia vain saadakseen selville, pitääkö videon linkkaajan väite paikkaansa.

No siinä se referaatti jo käytännössä oli. Lataustauot olivat 10-30 minuuttia kerrallaan ja ihan ei Model 3:lla 1000 km 10 tuntiin onnistunut, meni 9 minuuttia yli.
 
No siinä se referaatti jo käytännössä oli. Lataustauot olivat 10-30 minuuttia kerrallaan ja ihan ei Model 3:lla 1000 km 10 tuntiin onnistunut, meni 9 minuuttia yli.
Tästä jäi nyt vain puuttumaan:

- reitti (missä muka pääsee 100 km/h keskinopeuksiin 1000 km matkalla taukoineen?)
- montako latausta
- kauanko kukin lataus kesti
- kuinka pitkä matka oli latausten välillä
- kulutus

Noin niin kuin minimissään. Enemmänkin saa kertoa.
 
Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.


Epäkäytännöllistä se silti on pidemmillä matkoilla.

Pääseekö millään vieläkään 500km talvella?
 
Pistorasiaa ei vaan ole tarkoitettu noille kuormille pidempiaikaiseen käyttöön, vaikka hinta muovin palalle on räikeä, niin anna sähkärin asentaa ees tämä: Kojepistorasia - E-71070 1PNE 16A 250V IP20

Jos käytössä on kaksi laturia joista toinen kiinteästi kotona samassa paikassa, niin voisi olla tuota supershukoa viisaampaa johdottaa tuo toinen laturi kiinteästi siihen käyttöpaikkaansa? Pistotulppa veks laturista ja ruuvaa sen johdon suoraan sopivalla liittimellä kiinni rasian sisään. Meinasin tehdä tämän edellisessä kämpässä, mutta jäi kuitenkin tekemättä. Tuohan lisäisi vähän varastamisen vaikeusastettakin, kun laturia ei voi vain nypätä töpselistä irti ja ottaa mukaansa.
 
Valtio ja esim. Helsingin ja Espoon kaupungit voisivat edellyttää, että taksi- ja julkinen liikenne kulkisi ainoastaan sähköllä. Vapaaehtoisesti mikään muutos ei lähde liikkeelle Suomenkaan änkyröiden keskuudessa, vaan siihen pitää ikävä kyllä aina pakottaa.

Varmasti näin jollain aikavälillä tullaan tekemäänkin, mutta tuollaisen säännöksen voimaan asettaminen yhtäkkiä on todella myrkkyä.

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kaupunkien yhtäkkiä kesksimään linja-autojen euro-X luokan päästöluokka vaatimusta. Vaikka tuo kuulostaakin äkkiseltään hyvältä, käytännössä se ei toteudu oikein.

Linja-autoliikennöitsijät hankkivat autoja sen koko elinkaari mielessään, ja käytännössä kokonaisedullisin ratkaisu on mahdollisimman pitkä elinkaari, eli suomalaiset liikennöitsijät ostivat kalustoa jolla oli tarkoitus ajaa esim 20 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä.

Kun puskista tuli nämä uudet päästövaatimukset, käytännössä n. puolet linja-auto kalustosta olikin kelvotonta. Koska kenenkään rahat (tai tehtaiden valmistuskapasiteetti) ei riittänyt ostaa kerralla puolta maan linja-autokalustosta kerralla uutena, ratkaisu oli hakea autot käytettynä keskieuroopasta, jossa vastaavat päästönormi-, tai ikävaatimukset olivat olleet jo pidempään käytössä, ja monessa paikassa merkittävästi tiukeampana kuin täällä ja käytettyä sopivan päästönormin mukaista kalustoa paljon tarjolla.

Tosin käytännössä se keskieurooppalainenkin linja-autoliikennöitsijä toimii saman taloudellisen lainalaisuuden alla kuin suomalainenkin, ja yhtälailla se hankkii autonsa koko elinkaarta ajatellen, ja se edullinen myynnissä oleva kalusto oli käytännössä siis autoja jotka olivat suomalaista verrokkiaan lyhyemmän elinkaarensa päässä: Toisinsanoen suomen kaupunkeihin tultiin liikennöimään romuttamoista haetuilla autoilla jotka olivat teknisesti jo loppuun ajettuja. Mitkä ovat käytännössä toteutuvat päästöt pykälän tai kaksi vanhemmalla euronormilla olevassa autossa, joka on kuitenkin vain teknisesti elinkaarensa puolessavälissä verrattuna romikselta haettuun jo loppuunajettuun hieman uudempaan autoon?

Nykyään tuo ei enää merkittävästi vakuta, koska liikennöitsijät hankkivat uuden, ajallisesti lyhyemmän, elinkaaren linjureita.


Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.

Meinaat että modernimmat dieselit saastuttavat enemmän kuin ne 10 vuotta sitten liikenteessä olleet suhteessa yli 10 vuotta vanhemmat autot saastuttivat?

Ei noita nyt ihan joka päivä kohdalle osu, mutta melki viikottain kyllä kun ajelen aamuruuhkassa keskustaan ja iltapäiväruuhkassa takaisin. Kaikenmerkkisiä näkee, mutta melki bemarit ja mersut on niitä pahimmin haisevia, varmaan keskimäärin isompien mottien ja enempien kilometrien ansiosta.

Moottorin koko ei oikeastaan vaikuta sen tuottamiin saasteisiin, oikeastaan vain hiilidioksidipäästöt kasvavat.

Pahimmat hajut dieseleistä tulee niistä toimivista hiukkaspöntöistä. Jos sen hiukkaspöntön ohittaa, omin avuin käyntiin lähtevä diesel ei normaali käyntilämpöisenä haise juuri miltään.

Sellainen perintisen diesel moottorin kitkerä silmät valumaan saava savu vielä lämpimästäkin moottorista oli seurausta liian suuresta syöttöennakosta, josta käytännössä jouduttiin luopumaan jo euro 1 päästönormin myötä 90-luvun alussa.

Tietysti lastutetusta dieselistä voi tulla mitä tahansa käryjä, niiden lastuntekijöiden intresseissä kun ei ole oikeastaan kuin se huipputeho, ja osateholla tai tyhjäkäynnillä moottori voi käydä hyvinkin epäloogisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Erityisen hyvä juttu tuo pikalatausteho. Harmillisen heikko sähkömoottori tuollaiseen möhkäleeseen...keksiikö joku hyvää syytä miksei voisi olla esim. 200-heppainen?
Tarkoitatko sähkömoottorin heikkoudella 160 km/h huippunopeutta vai tehoa? Tuossa jutussahan ei edes kerrottu sähkömoottorin tehoa, mutta se on 100 kW (136 hv). Kevyemmässä Passat GTE:ssä on käsittääkseni 80-85 kW, joten sen kiihtyvyys matkustajien kanssa ollee suunnilleen samaa luokkaa kuin GLE 350 de:ssä. Ei liikenteen rytmissä ajaessa tarvitse edes käyttää koko 100 kW:a. Mulle riittää Auriksella noin 35 kW arkiajossa. Tiukassa rekanohituksessa sitten enemmän. Mersun huippunopeushan on plugareiden joukossa omaa luokkaansa.


@demo69 Tuskin akku on syynä "pieneen" tehoon. Luultavasti on vain päätetty 100 kW:n riittävän, jolloin kustannukset ja lämpöhäviöt pysyvät kohtuullisina. Esim. vanhassa Passat GTE:ssä akku on 9,9 kWh ja huipputeho 85 kW. Samalla kaavalla mersun 31,2 kWh-akkuisessa huipputeho voisi olla peräti 268 kW.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että modernimmat dieselit saastuttavat enemmän kuin ne 10 vuotta sitten liikenteessä olleet suhteessa yli 10 vuotta vanhemmat autot saastuttivat?

En, vaan Suomeen tuodaan suurimmaksi osaksi yksityistuontina näitä dieselpaskoja isommilla koneilla eikä ihan tuoreimmasta päästä. Lisäksi dieseleiden kappalemääräinen lisäys tietysti tuottaa enemmän lähipäästöinä sitä pienhiukkaspäästöä ja hajuhaittaa. Näinpä julkinen liikenne voisi näyttää esimerkkiä ja uudistaa kalustonsa ja heivata vanhat vaikka Afrikkaan. Pahimpia juntteja toki ei saada muuntautumaan, mutta moni muu voisi, sen takia kannatankin mainitsemaani Lontoon tyyppistä low-emission ja zero-emission -alueiden perustamista pk-seudulle. Ei tässä nyt kovin monta vuotta mene kun sakemannitkin jo asettavat dieseleille kieltoja kaupunkeihin ja lähiöihin, Volvo lopettaa niiden tekemisen jne.

Nyt vaan ne 'vääntöspedet' pitää saada siirtymään hybridi/sähkölinjalle, normaali-ihmisille tuo on pienempi muutos.
 
Vanhemmat ihmiset muistuttaa aina mimmosta oli aikana ennen katalysaattoreita...

Ruiskutusmoottorien tuoma seossuhteen tarkempi säätö vaikutti enemmän. 90-luvun katalysaattorit tekivät pakokaasuista lähinnä mädäntyneen kananmunan hajuisia..
 
Tarkoitatko sähkömoottorin heikkoudella 160 km/h huippunopeutta vai tehoa? Tuossa jutussahan ei edes kerrottu sähkömoottorin tehoa, mutta se on 100 kW (136 hv). Kevyemmässä Passat GTE:ssä on käsittääkseni 80-85 kW, joten sen kiihtyvyys matkustajien kanssa ollee suunnilleen samaa luokkaa kuin GLE 350 de:ssä. Ei liikenteen rytmissä ajaessa tarvitse edes käyttää koko 100 kW:a. Mulle riittää Auriksella noin 35 kW arkiajossa. Tiukassa rekanohituksessa sitten enemmän. Mersun huippunopeushan on plugareiden joukossa omaa luokkaansa.

Tehoa tarkoitin, huippunopeus ihan sopiva. Toki tuo 100kW on rinnakkaishybridien parhaasta päästä. Nyt vasta huomasin että vääntöäkin ilmoitettu mukavat 400Nm eli vastaahan tuo aika hyvin 2-litraista turbodieseliä. Menisiköhän 0-100 sähköllä jotain 12-13 sekuntia? Hyvä toki esim. Volvoihin verrattuna ja voi sanoa että pysyy liikenteen mukana.
 
Varmasti näin jollain aikavälillä tullaan tekemäänkin, mutta tuollaisen säännöksen voimaan asettaminen yhtäkkiä on todella myrkkyä.

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kaupunkien yhtäkkiä kesksimään linja-autojen euro-X luokan päästöluokka vaatimusta. Vaikka tuo kuulostaakin äkkiseltään hyvältä, käytännössä se ei toteudu oikein.

Linja-autoliikennöitsijät hankkivat autoja sen koko elinkaari mielessään, ja käytännössä kokonaisedullisin ratkaisu on mahdollisimman pitkä elinkaari, eli suomalaiset liikennöitsijät ostivat kalustoa jolla oli tarkoitus ajaa esim 20 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä.

Kun puskista tuli nämä uudet päästövaatimukset, käytännössä n. puolet linja-auto kalustosta olikin kelvotonta. Koska kenenkään rahat (tai tehtaiden valmistuskapasiteetti) ei riittänyt ostaa kerralla puolta maan linja-autokalustosta kerralla uutena, ratkaisu oli hakea autot käytettynä keskieuroopasta, jossa vastaavat päästönormi-, tai ikävaatimukset olivat olleet jo pidempään käytössä, ja monessa paikassa merkittävästi tiukeampana kuin täällä ja käytettyä sopivan päästönormin mukaista kalustoa paljon tarjolla.

Tosin käytännössä se keskieurooppalainenkin linja-autoliikennöitsijä toimii saman taloudellisen lainalaisuuden alla kuin suomalainenkin, ja yhtälailla se hankkii autonsa koko elinkaarta ajatellen, ja se edullinen myynnissä oleva kalusto oli käytännössä siis autoja jotka olivat suomalaista verrokkiaan lyhyemmän elinkaarensa päässä: Toisinsanoen suomen kaupunkeihin tultiin liikennöimään romuttamoista haetuilla autoilla jotka olivat teknisesti jo loppuun ajettuja. Mitkä ovat käytännössä toteutuvat päästöt pykälän tai kaksi vanhemmalla euronormilla olevassa autossa, joka on kuitenkin vain teknisesti elinkaarensa puolessavälissä verrattuna romikselta haettuun jo loppuunajettuun hieman uudempaan autoon?
Ei busseja todellakaan ajeta millään 20v elinkaarella länsimaissa.

Joku onnibussi hinaa helposti 500 kilsaa päivässä keskiarvolla, yli 300 päivää vuodessa. Se on loppuun ajettu reilussa viidessä vuodessa, tai ainakaan isoissa kaupungeissa ei näy noita loppuun ajettuja wanhoja viime vuosituhannen autoja enää missään. Samoin kaupunkiliikenteen bussien elinkaaret ovat alle 20v. Jotain vanhoja säilytetään backup-autoina, mutta päivittäisessä ajossa olevat bussit kyllä ajetaan loppuun suhteeellisen nopeasti. Kilsoja vaan kertyy niin paljon, että on halvempaa vaihtaa uuteen välillä kuin huoltaa niitä 15v autoja tarpeeksi, jotta pysyvät toimintakuntoisina.

Ehkä jossain maaseudulla jossa ajetaan yksi koulukyytireitti päivässä eestaas koulupäivinä nuo kestävät vähän aikaa, mutta joku Helsingin lähiön ja keskustan väliä hinkkaava dösä ajaa päivässä kuluttavaa start-stop ajoa useampia satoja kilsoja, joka päivä. Aamusta iltaan.

Tai ehkä kaupungeissa loppuun ajetut autot ajetaan loppuun kevyemmässä käytössä jossain maaseudulla?
 
No mitäs odottelet sitten? Tilaamaan vaan autoa, merkinkin pääsee valitsemaan. Tesla, Jaguar, Audi nyt ainakin tarjoaa.

...seuraavaksi autoksi, Volvon jälkeen :tup: Uskon vahvasti että on valikoima hiukan erilainen 3vuoden päästä kuin nyt, voi olla Teslallakin tiukat paikat :D Niin ja toki hintakin voisi olla lähempänä 50te kuin 100te :vihellys::happy:
 

Tai opettelisivat käyttämään kanisteria. Kanisteri reppuun niin kerralla saa muutaman tankillisen verran bensaa.

Tai pari kanisteria silloin tällöin vanhempien auton kyytiin.

Itse asuin nuorena n. 10km päässä lähimmästä huoltoasemasta, isoveljen mopo ei ollut rekisterissä eikä sillä ajettu maantietä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia bensan saamisessa.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.
Jos se on 3x32A pistoke ja auton laturi ottaa vain yhdestä vaiheesta tai kahdesta maksimissaan 16A. Näin on suurimman osan nykymallien kanssa tuo type2-lataus.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.

Mikä auto kyseessä? Yhdessäkään hybridissä ei taida olla 22kw laturia. Useimmiten hybrideissä 3,7kW laturi, joissain 7,4kW.
 
Mikä auto kyseessä? Yhdessäkään hybridissä ei taida olla 22kw laturia. Useimmiten hybrideissä 3,7kW laturi, joissain 7,4kW.

E300e. Muistanko ihan väärin sitten, ettei tosiaan yli 7,4kw ole ikinä ottanut 22kw tolpasta sisään :eek:
 
Ei busseja todellakaan ajeta millään 20v elinkaarella länsimaissa.

Joku onnibussi hinaa helposti 500 kilsaa päivässä keskiarvolla, yli 300 päivää vuodessa. Se on loppuun ajettu reilussa viidessä vuodessa, tai ainakaan isoissa kaupungeissa ei näy noita loppuun ajettuja wanhoja viime vuosituhannen autoja enää missään. Samoin kaupunkiliikenteen bussien elinkaaret ovat alle 20v. Jotain vanhoja säilytetään backup-autoina, mutta päivittäisessä ajossa olevat bussit kyllä ajetaan loppuun suhteeellisen nopeasti. Kilsoja vaan kertyy niin paljon, että on halvempaa vaihtaa uuteen välillä kuin huoltaa niitä 15v autoja tarpeeksi, jotta pysyvät toimintakuntoisina.

Ehkä jossain maaseudulla jossa ajetaan yksi koulukyytireitti päivässä eestaas koulupäivinä nuo kestävät vähän aikaa, mutta joku Helsingin lähiön ja keskustan väliä hinkkaava dösä ajaa päivässä kuluttavaa start-stop ajoa useampia satoja kilsoja, joka päivä. Aamusta iltaan.

Tai ehkä kaupungeissa loppuun ajetut autot ajetaan loppuun kevyemmässä käytössä jossain maaseudulla?

Tuon länsimaissa kun korvaa Länsi-Euroopalla, niin pitää juu suunnilleen paikkansa - jos rajataan kaupunkiliikenteeseen. Japanin kuvittelisin olevan kaikkein uusimmalla kalustolla liikkuvaa, mutta Pohjois-Amerikassa ja Australiassa on todella pitkät elinkaaret raskaalla kalustolla. Siellä myös harrastetaan vanhan auton uudelleen valmistamista, jolloin käytännössä rakennetaan uusi auto runkonumeron ympärille, mutta tuo ei varsinaisesti kuulu tähän.

Ja tuo 20 vuotta oli muutenkin esimerkki, tuskinpa se aivan tuo 20 vuotta täyttyi kaupunkiliikenteen autoilla, ainakaan keskimäärin. Nykytilannehan on jo nykyvaatimusten mukainen ja kalusto on lyhyemmällä elinkaarella.

Tässä juuri tutkailin "uusia" onnibusseja, eli Koiviston Auton väreistä punaisiksi teipattuja busseja, näyttivät olevan 90-luvun malleja. Muutenkin tuossa "ei kunnallisesti järjestetyssä" liikenteessä kaluston elinkaari on luonnollisempaa, tietysti käyttökkään ei ole yhtä raskasta, mutta matkustajan, tai satunnaisen bussia pällistelevän ihmisen on kyllä todella vaikea määritellä bussin vuosimallia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom