Keskustelua hybridiautoista

Valtio ja esim. Helsingin ja Espoon kaupungit voisivat edellyttää, että taksi- ja julkinen liikenne kulkisi ainoastaan sähköllä. Vapaaehtoisesti mikään muutos ei lähde liikkeelle Suomenkaan änkyröiden keskuudessa, vaan siihen pitää ikävä kyllä aina pakottaa.

Varmasti näin jollain aikavälillä tullaan tekemäänkin, mutta tuollaisen säännöksen voimaan asettaminen yhtäkkiä on todella myrkkyä.

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kaupunkien yhtäkkiä kesksimään linja-autojen euro-X luokan päästöluokka vaatimusta. Vaikka tuo kuulostaakin äkkiseltään hyvältä, käytännössä se ei toteudu oikein.

Linja-autoliikennöitsijät hankkivat autoja sen koko elinkaari mielessään, ja käytännössä kokonaisedullisin ratkaisu on mahdollisimman pitkä elinkaari, eli suomalaiset liikennöitsijät ostivat kalustoa jolla oli tarkoitus ajaa esim 20 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä.

Kun puskista tuli nämä uudet päästövaatimukset, käytännössä n. puolet linja-auto kalustosta olikin kelvotonta. Koska kenenkään rahat (tai tehtaiden valmistuskapasiteetti) ei riittänyt ostaa kerralla puolta maan linja-autokalustosta kerralla uutena, ratkaisu oli hakea autot käytettynä keskieuroopasta, jossa vastaavat päästönormi-, tai ikävaatimukset olivat olleet jo pidempään käytössä, ja monessa paikassa merkittävästi tiukeampana kuin täällä ja käytettyä sopivan päästönormin mukaista kalustoa paljon tarjolla.

Tosin käytännössä se keskieurooppalainenkin linja-autoliikennöitsijä toimii saman taloudellisen lainalaisuuden alla kuin suomalainenkin, ja yhtälailla se hankkii autonsa koko elinkaarta ajatellen, ja se edullinen myynnissä oleva kalusto oli käytännössä siis autoja jotka olivat suomalaista verrokkiaan lyhyemmän elinkaarensa päässä: Toisinsanoen suomen kaupunkeihin tultiin liikennöimään romuttamoista haetuilla autoilla jotka olivat teknisesti jo loppuun ajettuja. Mitkä ovat käytännössä toteutuvat päästöt pykälän tai kaksi vanhemmalla euronormilla olevassa autossa, joka on kuitenkin vain teknisesti elinkaarensa puolessavälissä verrattuna romikselta haettuun jo loppuunajettuun hieman uudempaan autoon?

Nykyään tuo ei enää merkittävästi vakuta, koska liikennöitsijät hankkivat uuden, ajallisesti lyhyemmän, elinkaaren linjureita.


Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.

Meinaat että modernimmat dieselit saastuttavat enemmän kuin ne 10 vuotta sitten liikenteessä olleet suhteessa yli 10 vuotta vanhemmat autot saastuttivat?

Ei noita nyt ihan joka päivä kohdalle osu, mutta melki viikottain kyllä kun ajelen aamuruuhkassa keskustaan ja iltapäiväruuhkassa takaisin. Kaikenmerkkisiä näkee, mutta melki bemarit ja mersut on niitä pahimmin haisevia, varmaan keskimäärin isompien mottien ja enempien kilometrien ansiosta.

Moottorin koko ei oikeastaan vaikuta sen tuottamiin saasteisiin, oikeastaan vain hiilidioksidipäästöt kasvavat.

Pahimmat hajut dieseleistä tulee niistä toimivista hiukkaspöntöistä. Jos sen hiukkaspöntön ohittaa, omin avuin käyntiin lähtevä diesel ei normaali käyntilämpöisenä haise juuri miltään.

Sellainen perintisen diesel moottorin kitkerä silmät valumaan saava savu vielä lämpimästäkin moottorista oli seurausta liian suuresta syöttöennakosta, josta käytännössä jouduttiin luopumaan jo euro 1 päästönormin myötä 90-luvun alussa.

Tietysti lastutetusta dieselistä voi tulla mitä tahansa käryjä, niiden lastuntekijöiden intresseissä kun ei ole oikeastaan kuin se huipputeho, ja osateholla tai tyhjäkäynnillä moottori voi käydä hyvinkin epäloogisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Erityisen hyvä juttu tuo pikalatausteho. Harmillisen heikko sähkömoottori tuollaiseen möhkäleeseen...keksiikö joku hyvää syytä miksei voisi olla esim. 200-heppainen?
Tarkoitatko sähkömoottorin heikkoudella 160 km/h huippunopeutta vai tehoa? Tuossa jutussahan ei edes kerrottu sähkömoottorin tehoa, mutta se on 100 kW (136 hv). Kevyemmässä Passat GTE:ssä on käsittääkseni 80-85 kW, joten sen kiihtyvyys matkustajien kanssa ollee suunnilleen samaa luokkaa kuin GLE 350 de:ssä. Ei liikenteen rytmissä ajaessa tarvitse edes käyttää koko 100 kW:a. Mulle riittää Auriksella noin 35 kW arkiajossa. Tiukassa rekanohituksessa sitten enemmän. Mersun huippunopeushan on plugareiden joukossa omaa luokkaansa.


@demo69 Tuskin akku on syynä "pieneen" tehoon. Luultavasti on vain päätetty 100 kW:n riittävän, jolloin kustannukset ja lämpöhäviöt pysyvät kohtuullisina. Esim. vanhassa Passat GTE:ssä akku on 9,9 kWh ja huipputeho 85 kW. Samalla kaavalla mersun 31,2 kWh-akkuisessa huipputeho voisi olla peräti 268 kW.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että modernimmat dieselit saastuttavat enemmän kuin ne 10 vuotta sitten liikenteessä olleet suhteessa yli 10 vuotta vanhemmat autot saastuttivat?

En, vaan Suomeen tuodaan suurimmaksi osaksi yksityistuontina näitä dieselpaskoja isommilla koneilla eikä ihan tuoreimmasta päästä. Lisäksi dieseleiden kappalemääräinen lisäys tietysti tuottaa enemmän lähipäästöinä sitä pienhiukkaspäästöä ja hajuhaittaa. Näinpä julkinen liikenne voisi näyttää esimerkkiä ja uudistaa kalustonsa ja heivata vanhat vaikka Afrikkaan. Pahimpia juntteja toki ei saada muuntautumaan, mutta moni muu voisi, sen takia kannatankin mainitsemaani Lontoon tyyppistä low-emission ja zero-emission -alueiden perustamista pk-seudulle. Ei tässä nyt kovin monta vuotta mene kun sakemannitkin jo asettavat dieseleille kieltoja kaupunkeihin ja lähiöihin, Volvo lopettaa niiden tekemisen jne.

Nyt vaan ne 'vääntöspedet' pitää saada siirtymään hybridi/sähkölinjalle, normaali-ihmisille tuo on pienempi muutos.
 
Vanhemmat ihmiset muistuttaa aina mimmosta oli aikana ennen katalysaattoreita...

Ruiskutusmoottorien tuoma seossuhteen tarkempi säätö vaikutti enemmän. 90-luvun katalysaattorit tekivät pakokaasuista lähinnä mädäntyneen kananmunan hajuisia..
 
Tarkoitatko sähkömoottorin heikkoudella 160 km/h huippunopeutta vai tehoa? Tuossa jutussahan ei edes kerrottu sähkömoottorin tehoa, mutta se on 100 kW (136 hv). Kevyemmässä Passat GTE:ssä on käsittääkseni 80-85 kW, joten sen kiihtyvyys matkustajien kanssa ollee suunnilleen samaa luokkaa kuin GLE 350 de:ssä. Ei liikenteen rytmissä ajaessa tarvitse edes käyttää koko 100 kW:a. Mulle riittää Auriksella noin 35 kW arkiajossa. Tiukassa rekanohituksessa sitten enemmän. Mersun huippunopeushan on plugareiden joukossa omaa luokkaansa.

Tehoa tarkoitin, huippunopeus ihan sopiva. Toki tuo 100kW on rinnakkaishybridien parhaasta päästä. Nyt vasta huomasin että vääntöäkin ilmoitettu mukavat 400Nm eli vastaahan tuo aika hyvin 2-litraista turbodieseliä. Menisiköhän 0-100 sähköllä jotain 12-13 sekuntia? Hyvä toki esim. Volvoihin verrattuna ja voi sanoa että pysyy liikenteen mukana.
 
Varmasti näin jollain aikavälillä tullaan tekemäänkin, mutta tuollaisen säännöksen voimaan asettaminen yhtäkkiä on todella myrkkyä.

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kaupunkien yhtäkkiä kesksimään linja-autojen euro-X luokan päästöluokka vaatimusta. Vaikka tuo kuulostaakin äkkiseltään hyvältä, käytännössä se ei toteudu oikein.

Linja-autoliikennöitsijät hankkivat autoja sen koko elinkaari mielessään, ja käytännössä kokonaisedullisin ratkaisu on mahdollisimman pitkä elinkaari, eli suomalaiset liikennöitsijät ostivat kalustoa jolla oli tarkoitus ajaa esim 20 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä.

Kun puskista tuli nämä uudet päästövaatimukset, käytännössä n. puolet linja-auto kalustosta olikin kelvotonta. Koska kenenkään rahat (tai tehtaiden valmistuskapasiteetti) ei riittänyt ostaa kerralla puolta maan linja-autokalustosta kerralla uutena, ratkaisu oli hakea autot käytettynä keskieuroopasta, jossa vastaavat päästönormi-, tai ikävaatimukset olivat olleet jo pidempään käytössä, ja monessa paikassa merkittävästi tiukeampana kuin täällä ja käytettyä sopivan päästönormin mukaista kalustoa paljon tarjolla.

Tosin käytännössä se keskieurooppalainenkin linja-autoliikennöitsijä toimii saman taloudellisen lainalaisuuden alla kuin suomalainenkin, ja yhtälailla se hankkii autonsa koko elinkaarta ajatellen, ja se edullinen myynnissä oleva kalusto oli käytännössä siis autoja jotka olivat suomalaista verrokkiaan lyhyemmän elinkaarensa päässä: Toisinsanoen suomen kaupunkeihin tultiin liikennöimään romuttamoista haetuilla autoilla jotka olivat teknisesti jo loppuun ajettuja. Mitkä ovat käytännössä toteutuvat päästöt pykälän tai kaksi vanhemmalla euronormilla olevassa autossa, joka on kuitenkin vain teknisesti elinkaarensa puolessavälissä verrattuna romikselta haettuun jo loppuunajettuun hieman uudempaan autoon?
Ei busseja todellakaan ajeta millään 20v elinkaarella länsimaissa.

Joku onnibussi hinaa helposti 500 kilsaa päivässä keskiarvolla, yli 300 päivää vuodessa. Se on loppuun ajettu reilussa viidessä vuodessa, tai ainakaan isoissa kaupungeissa ei näy noita loppuun ajettuja wanhoja viime vuosituhannen autoja enää missään. Samoin kaupunkiliikenteen bussien elinkaaret ovat alle 20v. Jotain vanhoja säilytetään backup-autoina, mutta päivittäisessä ajossa olevat bussit kyllä ajetaan loppuun suhteeellisen nopeasti. Kilsoja vaan kertyy niin paljon, että on halvempaa vaihtaa uuteen välillä kuin huoltaa niitä 15v autoja tarpeeksi, jotta pysyvät toimintakuntoisina.

Ehkä jossain maaseudulla jossa ajetaan yksi koulukyytireitti päivässä eestaas koulupäivinä nuo kestävät vähän aikaa, mutta joku Helsingin lähiön ja keskustan väliä hinkkaava dösä ajaa päivässä kuluttavaa start-stop ajoa useampia satoja kilsoja, joka päivä. Aamusta iltaan.

Tai ehkä kaupungeissa loppuun ajetut autot ajetaan loppuun kevyemmässä käytössä jossain maaseudulla?
 
No mitäs odottelet sitten? Tilaamaan vaan autoa, merkinkin pääsee valitsemaan. Tesla, Jaguar, Audi nyt ainakin tarjoaa.

...seuraavaksi autoksi, Volvon jälkeen :tup: Uskon vahvasti että on valikoima hiukan erilainen 3vuoden päästä kuin nyt, voi olla Teslallakin tiukat paikat :D Niin ja toki hintakin voisi olla lähempänä 50te kuin 100te :vihellys::happy:
 

Tai opettelisivat käyttämään kanisteria. Kanisteri reppuun niin kerralla saa muutaman tankillisen verran bensaa.

Tai pari kanisteria silloin tällöin vanhempien auton kyytiin.

Itse asuin nuorena n. 10km päässä lähimmästä huoltoasemasta, isoveljen mopo ei ollut rekisterissä eikä sillä ajettu maantietä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia bensan saamisessa.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.
Jos se on 3x32A pistoke ja auton laturi ottaa vain yhdestä vaiheesta tai kahdesta maksimissaan 16A. Näin on suurimman osan nykymallien kanssa tuo type2-lataus.
 
K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.

Mikä auto kyseessä? Yhdessäkään hybridissä ei taida olla 22kw laturia. Useimmiten hybrideissä 3,7kW laturi, joissain 7,4kW.
 
Ei busseja todellakaan ajeta millään 20v elinkaarella länsimaissa.

Joku onnibussi hinaa helposti 500 kilsaa päivässä keskiarvolla, yli 300 päivää vuodessa. Se on loppuun ajettu reilussa viidessä vuodessa, tai ainakaan isoissa kaupungeissa ei näy noita loppuun ajettuja wanhoja viime vuosituhannen autoja enää missään. Samoin kaupunkiliikenteen bussien elinkaaret ovat alle 20v. Jotain vanhoja säilytetään backup-autoina, mutta päivittäisessä ajossa olevat bussit kyllä ajetaan loppuun suhteeellisen nopeasti. Kilsoja vaan kertyy niin paljon, että on halvempaa vaihtaa uuteen välillä kuin huoltaa niitä 15v autoja tarpeeksi, jotta pysyvät toimintakuntoisina.

Ehkä jossain maaseudulla jossa ajetaan yksi koulukyytireitti päivässä eestaas koulupäivinä nuo kestävät vähän aikaa, mutta joku Helsingin lähiön ja keskustan väliä hinkkaava dösä ajaa päivässä kuluttavaa start-stop ajoa useampia satoja kilsoja, joka päivä. Aamusta iltaan.

Tai ehkä kaupungeissa loppuun ajetut autot ajetaan loppuun kevyemmässä käytössä jossain maaseudulla?

Tuon länsimaissa kun korvaa Länsi-Euroopalla, niin pitää juu suunnilleen paikkansa - jos rajataan kaupunkiliikenteeseen. Japanin kuvittelisin olevan kaikkein uusimmalla kalustolla liikkuvaa, mutta Pohjois-Amerikassa ja Australiassa on todella pitkät elinkaaret raskaalla kalustolla. Siellä myös harrastetaan vanhan auton uudelleen valmistamista, jolloin käytännössä rakennetaan uusi auto runkonumeron ympärille, mutta tuo ei varsinaisesti kuulu tähän.

Ja tuo 20 vuotta oli muutenkin esimerkki, tuskinpa se aivan tuo 20 vuotta täyttyi kaupunkiliikenteen autoilla, ainakaan keskimäärin. Nykytilannehan on jo nykyvaatimusten mukainen ja kalusto on lyhyemmällä elinkaarella.

Tässä juuri tutkailin "uusia" onnibusseja, eli Koiviston Auton väreistä punaisiksi teipattuja busseja, näyttivät olevan 90-luvun malleja. Muutenkin tuossa "ei kunnallisesti järjestetyssä" liikenteessä kaluston elinkaari on luonnollisempaa, tietysti käyttökkään ei ole yhtä raskasta, mutta matkustajan, tai satunnaisen bussia pällistelevän ihmisen on kyllä todella vaikea määritellä bussin vuosimallia.
 
Vähän ehkä paisuteltu. Siinä lukee, että ei ole tällä hetkellä roadmapilla uusia polttomoottoreita, mutta tilanne voi toki muuttua. Keskittyvät nyt sähköautoihin ja polttomoottorit ovat "taustalla".
 
Tervehdys,

Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä. :D

Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.

TIA vastauksista!
 
Kolmivaiheisena, että tulee se maksimit ulos. Autos ei sitä tue, mutta todennäköisesti sitä seuraava (sähkö)auto tukee jo. Ei kannata tehdä koti-infraan rajoitteita kun se hybridi osaa ladata nopeammastakin asemasta itselleen sopivan hitaasti.
 
Tervehdys,

Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä. :D

Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.

TIA vastauksista!
Ehdottomasti 3x16A tuolle pääsulakkeelle. Kuten @Mariini mainitsi, kannattanee katsoa tulevaisuuteen ja asentaa heti kolmivaiheisena. Tuon Audin AC-laturi taitaa tukea vain yhtä vaihetta 7.4 kW asti (?), joten nyt lataustehosi jäisi 1x16A eli 3.7 kW. Jos haluat ladata Audia maksimeilla, Suomessa myytävät Puret tukevat kyllä yleensä 3x32A asti (eli 22 kW), mutta silloin pitäisi maksaa jo pääsulakekoon muuttamisesta ja sen jälkeen suurempaa kuukausimaksua sähköliittymästä. Meiltä löytyy kotoa myös Pure kytkettynä 3x16A saman pääsulakekoon takaa. Tosin meillä auton sisäinen laturi osaa hyödyntää kahta vaihetta, jolloin irtoaa 7.4 kW tuostakin.
 
Tervehdys,

Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä. :D

Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.

TIA vastauksista!
Jos se latausasema asennetaan johonkin mittauskeskuksen läheisyyteen, niin kannattaa pyytää asentamaan se 22kW mahdollistavalla kaapeloinnilla, mutta konffaamaan se 11kW. Jos kyse on vain muutaman metrin kaapelista ei sen vaikutus loppulaskuun ole kuin ehkä kymppejä, mutta jos joskus innostut päivittämään pääsulakkeen isommaksi, saat täyden lataustehon pelkällä aseman konffin muutoksella.
 
Jos se latausasema asennetaan johonkin mittauskeskuksen läheisyyteen, niin kannattaa pyytää asentamaan se 22kW mahdollistavalla kaapeloinnilla, mutta konffaamaan se 11kW. Jos kyse on vain muutaman metrin kaapelista ei sen vaikutus loppulaskuun ole kuin ehkä kymppejä, mutta jos joskus innostut päivittämään pääsulakkeen isommaksi, saat täyden lataustehon pelkällä aseman konffin muutoksella.
Puressa DIP-kytkimellä voi muuttaa tuota konfiguraatiota. Eli tuollainen varautuminen on tosiaan mahdollista vetämällä valmiiksi järeämmät kaapelit jos Puresta tuli hankittua 22 kW eikä 11 kW versio. A-tyypin vikavirrat pitää myös hankkia keskukseen lataustehon mukaan, mutta ne ei paljoa maksa ja voi jättää sähkärin murheeksi. Katsoinpa tuossa, että tämän Puren saa asetettua myös 1x20A (4,6 kW) -asentoon, mikä voisi olla tuolle 1-vaiheiselle Audin laturille maksimi 25A pääsulakkeilla jos vedät syöttökaapelit valmiiksi 3x32A? Kun auto joskus vaihtuu niin vaihdat DIP-kytkimen toiseen asentoon.
 
(snip) Tuon Audin AC-laturi taitaa tukea vain yhtä vaihetta 7.4 kW asti (?)(snip)
Tuosta laturin tukemista vaiheista saa hävyttömän huonosti infoa - tai sitten en vaan osaa kaivaa sitä. Audi Q7 E-tronin (tuo on hybridi, Audi muutti myöhemmin nimeämiskäytäntöään) laturi on ilmeisesti kahta vaihetta tukeva. Mutta tuosta Q5:stä en ole vastaavaa tietoa löytänyt.
 
Tuosta laturin tukemista vaiheista saa hävyttömän huonosti infoa - tai sitten en vaan osaa kaivaa sitä. Audi Q7 E-tronin (tuo on hybridi, Audi muutti myöhemmin nimeämiskäytäntöään) laturi on ilmeisesti kahta vaihetta tukeva. Mutta tuosta Q5:stä en ole vastaavaa tietoa löytänyt.
En löytänyt minäkään luotettavaa tietoa tuosta Q5:stä kun nopeasti koitin Googlettaa. Tukeeko siis vain 1x32A vai lisäksi myös 2x16A? Olisihan se hyvä tietää varmaksi jos haluaa optimoida latausaseman asetukset. Täältä löytyy moneen muuhun autoon nuo tiedot, mutta Audi Q5 puuttuu: https://ev-database.uk/
 
Ite olen tullut siihen tulokseen että itellä ei järkeä ostaa Purea tms kun T8 ei hyödytä mitenkään, ennemmin halvemmalla joku roikka josta saa täydet 3.7kw. Ei sitä tiedä millaset lataus mahdollisuudet 3v päästä on ja hinnatkin varmaan halvemmat. Ei siis järkeä panostaa nyt 3x16a vaikka se tod näk tuleekin yleistymään, ennemmin kuin 3x32a koska niin monella tuota ensimmäistä on enemmän kotona saatavilla. Tarkoitan okt asukkeja.
 
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
Asenne kysymys että joutuu vuokraamaan auton vaikka auto seisoo pihassa.. Haloo

On tiettyjä ajosuorituksia ihmisillä mihin on ihan turha tuputtaa sähköautoa tässä vaiheessa.

Sitten kun meillä on 800V akut ja 500km range talvella ja 350kW lataus niin voi sanoa että on asennekysymys jos ei tuolla pysty suoriutumaan ajosta kun ajosta.

Se että ajat 400-500km ja pidät 30 min tauon ja ajat 400-500km ja pidät tauon pitäisi riittää about kaikille :)
 
Asenne kysymys että joutuu vuokraamaan auton vaikka auto seisoo pihassa.. Haloo

On tiettyjä ajosuorituksia ihmisillä mihin on ihan turha tuputtaa sähköautoa tässä vaiheessa.

Sitten kun meillä on 800V akut ja 500km range talvella ja 350kW lataus niin voi sanoa että on asennekysymys jos ei tuolla pysty suoriutumaan ajosta kun ajosta.

Se että ajat 400-500km ja pidät 30 min tauon ja ajat 400-500km ja pidät tauon pitäisi riittää about kaikille :)
Ottaen huomioon sen, että suomalainen ajaa keskimäärin päivässä n. 40 km, niin nuo 800 - 1000 km päiväsuoritteet yhdellä kahvitauolla ovat kyllä hyvin marginaalissa. Ei ole mitään tolkkua rahdata kallista ja painavaa ~100 kWh akustoa (Model S 100D rangeltaan aika lähellä yo. vaatimusta) 99% ajasta vain sitä varten, että joskus pitää päästä Helsingistä Sodankylään yhdellä 30 min tauolla.
En siis IMHO näe kyseiselle rangelle mitään maatajärisyttävää kysyntää ja siitä johtuen isot akustot tullevat olemaan kalliiden premium-luokan autojen juttu vielä pitkään. Toki jos tässä jostain putkahtaa joku maata mullistava uusi akkuteknologia, joka tarjoaa kolme-neljä kertaa pienemmän kustannuksen per kWh niin pelin säännöt muuttuvat tietenkin radikaalisti.

Edit: Latauksen nopeus sen sijaan hyödyttää lähes kaikkia melkein poikkeuksetta, eli siihen kehitykseen ja infraan olisi hyvä laittaa paukkuja.
 
Äkkiseltään luulisi tämän olevan rahtareiden keskustelupalsta. Puolet porukasta vetää joka päivä satojen kilometrien siivuja.
Se on selvää että ei sähköautot vielä ole kaikille järkevä ratkaisu. Suurimmalle osalle ne kuitenkin jo käy jos on valmis hivenen muuttamaan vanhoja tapoja. Kuten vuokraamaan auton muutamana päivänä vuodessa vaikka omistaa auton.
 
Ei täällä puolet porukasta tommosia matkoja vedä joka päivä. Luetun ymmärtäminen hakusessa?

Mutta monet kyllä vetää esim. normaalia työviikkoa ja viikonloppureissuja, jollon ei paljon välttämättä edes parhaalla Tessulla juhlita kun perjantaina on työmatkaan käytetty 50-100 km rangea ja talvikelien puolesta jäljellä on ehkä 200 km. Noi kesäranget alkaa olla merkillä kun merkillä melko kohdillaan.

Kai joku sen auton sitten vuokraa kun täällä niin kovin uhotaan, itse en todellakaan vuokraisi jos autoon on muutenkin pistetty jo kymmeniä tuhansia euroja. Sillä rahalla voi valita sen mikä hoitaa kaiken ilman kompromisseja.

Jonkun pakun nyt voi vuokrata, ne on halpoja ja niitä nyt oikeasti tarvii sen kerran kahteen vuoteen pahimmillaan.

Itse ajan pikalaturille, jos tarvisin lisää rangea. Ei oo kauhean vaikeaa. Onnistuu kaikkina viikonpäivinä ja monesti myös ilmaiseksi.

Ja joskus oon Lapin matkoille tarvinnut erilaista autoa, niin olen lainannut sen esim veljeltä tms.

Meillä on taloudessa myös kakkosauto, polttis. Sillä voi myös ajella jotain ajoja. Mutta vai pakon edessä [emoji16]

Ja ottaen huomioon asennoitumisesi, niin suosittelen vielä toistaiseksi ajelemaan polttiksella. Sähköautoilu ei sovi vielä kaikille ja kaikentyyppisille ajotarpeille varsinkaan ilman kompromisseja.

Itse olin kompromisseja valmis tekemään, enkä ole ollut autoiluun koskaan näin tyytyväinen. [emoji1305]
 
Mites muuten Tku-Hki-Tku välinen etappi, 70d/75d ei taida riittää edes takas matkalle ilman latausta (100% lähtölataus), vaan pitää vissii olla 90/100 akusto? Harmittaa hieman et supercharger on Paimiossa, joka on ns. väärällä puolella. Sais olla lohjalla kans super charger kun siellä taida olla kun tuo yks CCS laturi täl hetkel.
 
Nämä kyllä @Teppo en kaltaiset tyypit "Koska mulle sopii niin sopii varmasti 100% muistakin"

Miu ajoihin kyllä sopisi (täyssähköt) ehkä mutta taidan silti ottaa lataushybridin kun vaihdan vuoden päästä.

Sit joskus sen jälkeen täyssähköt.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.
 
Mites muuten Tku-Hki-Tku välinen etappi, 70d/75d ei taida riittää edes takas matkalle ilman latausta (100% lähtölataus), vaan pitää vissii olla 90/100 akusto? Harmittaa hieman et supercharger on Paimiossa, joka on ns. väärällä puolella. Sais olla lohjalla kans super charger kun siellä taida olla kun tuo yks CCS laturi täl hetkel.
Tän laskurin mukaan aika nihkeetä on säännöllinen Tku-Hki-Tku pendelöinti isoimmilla Tesloillakin ympäri vuoden ellei pääse Hki:ssä latamaan. A Better Routeplanner
 
Nämä kyllä @Teppo en kaltaiset tyypit "Koska mulle sopii niin sopii varmasti 100% muistakin"

Miu ajoihin kyllä sopisi (täyssähköt) ehkä mutta taidan silti ottaa lataushybridin kun vaihdan vuoden päästä.

Sit joskus sen jälkeen täyssähköt.

Mulla lataushybridi ja aina harmittaa, kun moottori käynnistyy. Sähköllä on vaan niin hyvä ajella. Vaihtaisin heti, jos vaan olisi pakka kunnossa.
 
Itse ajan pikalaturille, jos tarvisin lisää rangea. Ei oo kauhean vaikeaa. Onnistuu kaikkina viikonpäivinä ja monesti myös ilmaiseksi.

Ja joskus oon Lapin matkoille tarvinnut erilaista autoa, niin olen lainannut sen esim veljeltä tms.

Meillä on taloudessa myös kakkosauto, polttis. Sillä voi myös ajella jotain ajoja. Mutta vai pakon edessä [emoji16]

Ja ottaen huomioon asennoitumisesi, niin suosittelen vielä toistaiseksi ajelemaan polttiksella. Sähköautoilu ei sovi vielä kaikille ja kaikentyyppisille ajotarpeille varsinkaan ilman kompromisseja.

Itse olin kompromisseja valmis tekemään, enkä ole ollut autoiluun koskaan näin tyytyväinen. [emoji1305]

Nämä kyllä @Teppo en kaltaiset tyypit "Koska mulle sopii niin sopii varmasti 100% muistakin"

Miu ajoihin kyllä sopisi (täyssähköt) ehkä mutta taidan silti ottaa lataushybridin kun vaihdan vuoden päästä.

Sit joskus sen jälkeen täyssähköt.

Lue toki tuo alleviivattu osuus.

Mutta asiaan.

Annan sellaisen neuvon kaikille, että nyt ei kannata paljoa mietiskellä millaisen hybiridin tai sähköauton ostaa vuoden päästä. Se on näissä asioissa aika pitkä aika. Itse vaihdan reilun vuoden päästä autoa ja vielä ei ole kuin valistuneita arvauksia missä hinnoissa autot ovat silloin ja mitä on edes tarjolla.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.

Polttiksen kanssa tulee toimittua niin että tankki täyteen, kuselle ja kahvikuppi mukaan jos maistuu. En tiedä mikä fetissi sulla on sit hinuttaa puoli tuntia siellä ABC lla. Miulla menee se 10min.

Koska haluan perille
 
15-20min saa jo nyt ihan hyvän palan lisää matkaa laturista, ensi vuosikymmenellä kun on vaihtoehtoja enemmän niin ei ole enää kalliiden mallien yksinoikeus.

Odottakaamme.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.

Hyundai Ioniq taitaa kuluttaa noin 13kwh / 100 km. Ja puolessa tunnissa saat noin karkeasti arvioituna noin 20 kwh? Eli reippaasti yli 100 km.
 
Polttiksen kanssa tulee toimittua niin että tankki täyteen, kuselle ja kahvikuppi mukaan jos maistuu. En tiedä mikä fetissi sulla on sit hinuttaa puoli tuntia siellä ABC lla. Miulla menee se 10min.

Koska haluan perille

Helposti aikaa tuhraantuu ilman fetissejäkin jos vaikka kassajonossa jumittaa. Se puolituntia on äkkiä mennyt, kun ensimmäisenä kuitenkin pysähtymisen jälkeen on piuha lyöty kiinni.
Perille on aina päästy.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.

Hyundai Ioniq hoiti 1000 km matkan ajassa 12 h 15 min. Ajoneuvossa siis 28 kwh akku ja käytettyjen hinnat 26k e alkaen. Ei minulla pääsääntöisesti tuota hurjempi kiire ole pitkillä matkoilla.
 
Hyundai Ioniq taitaa kuluttaa noin 13kwh / 100 km. Ja puolessa tunnissa saat noin karkeasti arvioituna noin 20 kwh? Eli reippaasti yli 100 km.
Eli lataat lähes tyhjästä sen puoli tuntia ja pääset 100km Ja sit 100km päästä uusiksi. Ja matka edistyy ...

Kyllä miä odottelisin jos sillä autolla on tarkoitus ajella kaupungin ulkopuolella joskus usein.
 
Ioniq on lyhyen kantaman taajamakulkine, jonka ensimmäinen malli paikkasi akkunsa pienuutta nopeahkolla latautumisella... Jolloin asiaa harrastava saattoi taittaa sillä matkaakin. Puolivälipäivitys (facelift) osin taisi tuhota tuon, akun koko kasvoi, mutta lataus hidastui. Ioniq oli se Hyundain ensimmäinen "koe" uuteen voimaan.

Kona EV on paljon edellä normaalikäyttöä ajatellen.
 
Kona on edellä ehdottomasti. Kulutuksesta en tosin tiedä. Lienee jonkin verran suurempi. Ja hintaluokka on vallan toinen ja saatavuus melko rajoitettua tällä hetkellä. Tulevaisuudessa varmasti tilanne korjaantuu saatavuuden osalta.

En kuitenkaan sanoisi Ioniqia taajamakulkineeksi kuitenkaan. Kyllä sillä pieni perhe matkaileekin. Ja mielestäni Ioniq oli Hyundailta pirummoisen hyvä ensimmäinen sähköauto!
 
Tää riippuu niin näkökulmasta. Mä ajoin kolmen matkustajan kanssa Leville ton 1000 km ja aikaa tuhraantui about tuo 12 tuntia. Yksin takaisin kestikin sitten vähän reilu 9 tuntia yhdellä tankkauksella (eväät mukaan). Tuo oli semmonen keissi että menomatkan lento peruttiin, mutta paluumatkan ei niin sain ajella yksin takas sit. Mieluisampaa jopa niin päin. Mutta eipä tommosta reissua tule varmaan itse tehtyä edes kymmenen vuoden välein, joten ei ole relevanttia mielestäni.

Mutta juurikin toi että arkiajojen päälle pitempi viikonloppureissu, niin saa äkkiä kykkiä sit laturilla ihan kunnolla. Itse ainakin haluan mahdollisimman pian perille, enkä todellakaan alle 300 km matkoilla pysähdy kertaakaan kun ei siinä ole mitään järkeä. Muksujen kanssa voisi olla eri tilanne, en ole semmoista päässyt kokeilemaan vielä.

Ymmärrän. Jos on työviikon jälkeen perjantaina akku vajaa, niin sitten pikalaturin kautta. Nopeasti sen verran mehua että pääsen seuraavaan latauspaikkaan. Ja siellä sitten puolessa välissä matkaa käyn kaupassa. Kauppakäynti on pakollinen pysähdys ennen mökkiä, että saa eväät ja juomat kyytiin.

Kauppakäynnin aikana saan akut taas täyteen - ilmaiseksi. Ja matka jatkuu mökille. Matkaa reilu 200 km.

Mutta laturilla joutuu joka tapauksessa käymään :)
 
Jos sattuu se pikalaturi ja kauppa olee siinä mökkimatkan varrella.

Työreissuja mitä oon tehny niin 200km en pysähdy ollenkaan ja 300km matkalla ehkä nopee 5mins kusitauko. Yleensä vielä se 10-20km ylinopeutta että säästää vielä jonkun 30minsaa ajassa ainakin takas tullessa. Töihin matkalla ei ole niin kiire.

Ottaen huomioon sen, että suomalainen ajaa keskimäärin päivässä n. 40 km, niin nuo 800 - 1000 km päiväsuoritteet yhdellä kahvitauolla ovat kyllä hyvin marginaalissa. Ei ole mitään tolkkua rahdata kallista ja painavaa ~100 kWh akustoa (Model S 100D rangeltaan aika lähellä yo. vaatimusta) 99% ajasta vain sitä varten, että joskus pitää päästä Helsingistä Sodankylään yhdellä 30 min tauolla.
En siis IMHO näe kyseiselle rangelle mitään maatajärisyttävää kysyntää ja siitä johtuen isot akustot tullevat olemaan kalliiden premium-luokan autojen juttu vielä pitkään. Toki jos tässä jostain putkahtaa joku maata mullistava uusi akkuteknologia, joka tarjoaa kolme-neljä kertaa pienemmän kustannuksen per kWh niin pelin säännöt muuttuvat tietenkin radikaalisti.

Edit: Latauksen nopeus sen sijaan hyödyttää lähes kaikkia melkein poikkeuksetta, eli siihen kehitykseen ja infraan olisi hyvä laittaa paukkuja.
Aika ihmeellisiä vastauksia...

Vastasin edellissivun keissiin missä hepulla tulee yllättäviä työmatkoja jopa 700km päivässä usein. Joidenkin ehdotuksena on vuokra-auto näihin..

Keskimääräinen ajosuorite joo 40km, mutta en puhunut keskimääräisestä suomalaisesta. Vastasin jonkun järettömään ehdotukseen vuokrata auto ja jättää oma auto pihaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 810
Viestejä
4 587 776
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom