Keskustelua hybridiautoista

Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
Ei kyllä millään jaksa uskoa tohon vetyhommelii, kallista tuottaa ja varastointi ei ole ongelmatonta eikä infraa jakeluun. Hyötysuhdekkin aivan luokattoman huono, mennään samoissa kun bensamoottorit. Eiköhän nuo akut tule olemaan se pääasiallinen muoto, toki uskon että sisältö akuissa tulee vielä muuttumaan.
 
Polttokennot olisivat aivan ylivoimaisia jos ne vaan saataisiin toimimaan luotettavasti ja hintaa vähän alaspäin. Uusiutuvan energian maailmassa voidaan tuottaa vetyä tmv. ainetta silloin kun tuottopiikit ovat huipussaan (tariffit negatiivisena joten käytännössä lähes ilmaiseksi) ja sitä voitaisiin hyödyntää jopa jossain määrin ison skaalan energiavarastonakin. Se ei myöskään pilaa luontoa kuten kaivokset.
 
Polttokennot olisivat aivan ylivoimaisia jos ne vaan saataisiin toimimaan luotettavasti ja hintaa vähän alaspäin. Uusiutuvan energian maailmassa voidaan tuottaa vetyä tmv. ainetta silloin kun tuottopiikit ovat huipussaan (tariffit negatiivisena joten käytännössä lähes ilmaiseksi) ja sitä voitaisiin hyödyntää jopa jossain määrin ison skaalan energiavarastonakin. Se ei myöskään pilaa luontoa kuten kaivokset.
Jos ajatuksella luet tekstisi huomaat että ei onnistu pääasiallisena energiana mitenkään lähitulevaisuudessa, saman voi sanoa akkuihin kun hinta vaa alas ja materiaali semmoiseksi ettei lopu.
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.

Toki noissa on muutkin sähköauton hyvät puolet, kuten äänettömyys ja hyvä vääntö. En silti usko itsekään noiden yleistyvän Suomessa. Itsellekin polttis olisi halvempi, mutta en enää kelpuuttaisi edes ilmaiseksi. Siis mitään perus perheautoa :)
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.
Sähköautotkin ovat polttomoottoriautoa kalliimpia, mutta suomen verotuksen vuoksi täällä kilpailukykyisiä veronkiertomalleja. Kun valtio haluaa olla niin into piukeana mukana ilmastotalkoissa, niin varmasti joku subventointimalli voidaan keksiä tähän tarkoitukseen. Polttokennoauton polttoaineen tuottaminenhan on ihan puoli-ilmaista ja saa huomattavaa synergiaetua aurinkosähkön ja tuulivoiman luonteesta.
 
Sähköautotkin ovat polttomoottoriautoa kalliimpia, mutta suomen verotuksen vuoksi täällä kilpailukykyisiä veronkiertomalleja. Kun valtio haluaa olla niin into piukeana mukana ilmastotalkoissa, niin varmasti joku subventointimalli voidaan keksiä tähän tarkoitukseen. Polttokennoauton polttoaineen tuottaminenhan on ihan puoli-ilmaista ja saa huomattavaa synergiaetua aurinkosähkön ja tuulivoiman luonteesta.
Mutta ajaminen on halvempaa, vety on kallista vaikka auto maksaisi saman ku polttis.
 
Mutta ajaminen on halvempaa, vety on kallista vaikka auto maksaisi saman ku polttis.
Niin oli biodieselikin kallista kunnes sille luotiin tarpeeksi kysyntää, nyt se on ihan kannattavaa kun raaka-ainetta ja kysyntää on riittävän ison mittaluokan operaatioon.
 
En kyllä itse jaksa stressata tai hätäillä noista tulevaisuuden ratkaisuista. Jos/kun sähköautot lisääntyvät, tulee varmasti myyntiin myös erilaisia "long range" malleja ja markkinat kyllä löytävät keinot niiden toteutukseen. Vaihdettava akku, kondensaattorityyppinen ratkaisu, akun energiatiheyden kasvu, vety, joku muu, aika näyttää.

Ihan sama kun joku yllä naureskeli 8a latauksella joka 4. ruutuun, sitä se tasan tarkkaan tulee olemaan. Kuvitteleeko joku oikeasti että rakennuttajat alkaa rakentamaan jotain 22kw superlatureita joka autopaikalle? Siitä 8a irtoaa 1800w tehoa eli reilut 40kwh/vrk. Sen Teslan ostaja saa sitten itse maksaa siihen jonkun wallstationin jos haluaa pikalatausta hyödyntää :)
 
Niin oli biodieselikin kallista kunnes sille luotiin tarpeeksi kysyntää, nyt se on ihan kannattavaa kun raaka-ainetta ja kysyntää on riittävän ison mittaluokan operaatioon.
Lähtökohdat vähän eri, biodieselille on koneet ja jakelu valmiina.
 
Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
Diplomi-insinöörinä voin antaa asiantuntijalausunnon: tulevaisuudessa ajellaan vety- plugin-hybrideillä, joissa on pieni kotitöpselistä ladattava akku kattamaan suurimman osan päivittäisistä ajoista, ja vetypolttokenno pidempiin matkoihin. Mersu on jo tämän ymmärtänyt. Mercedes-Benz GLC F-CELL: Market launch of the world's first electric vehicle featuring fuel cell and plug-in hybrid technology | marsMediaSite
Ei kyllä millään jaksa uskoa tohon vetyhommelii, kallista tuottaa ja varastointi ei ole ongelmatonta eikä infraa jakeluun. Hyötysuhdekkin aivan luokattoman huono, mennään samoissa kun bensamoottorit. Eiköhän nuo akut tule olemaan se pääasiallinen muoto, toki uskon että sisältö akuissa tulee vielä muuttumaan.
Sähköä on lähes mahdotonta varastoida, eikä senkään jakelemiseksi ole valmista infraa siinä mittakaavassa, että 100 % autokannasta voisi olla sähköistä. Väitän, ettei sellaista infraa ole mahdollista edes rakentaa ilma jotain suprajohteita. Tekniikan Maailman mukaan latausasema sähköautolle maksaa rakentaa melkolailla saman verran kuin vetytankkausasema, mutta käyttökustannukset ovat vedyn voitoksi n. puolet.

Tämä laskelma ei tietääkseni ottanut huomioon jäykempää sähkönsiirtoa ja välivarastoja, joita välttämättä tarvitaan, jos aiotaan palvella yhtään enempää kuin paria autoa kerrallaan. Vedyn siirtoinfraksi tarvitaan säiliöauto. Ei paljon kummempi kuin maakaasuasemillekaan.
 
Täällä on taas ne taloyhtiön muumiot ULIULIULI, Sähköauton energiatehokkuus on ihan ylivoimainen eikä kaikkiin autoihin tarvia 100kW akustoa. Akkuhommat kehittyy jatkuvasti joten sähkössä on tulevaisuus, voi olla että se tehdään polttokennolla tai XXX gizmolla mutta dinosaurusten polttaminen pitää jossakin vaiheessa lopetttaa.
 
Mukavasti tippui vuotuiset verot, kun sain tuon vanhan dieselin konvertoinnin sähkölle valmiiksi :)

verot.jpg


Jos kiinnostaa niin täällä -> https://photos.app.goo.gl/JJ9DbfApSFacZgot5 on kuvia projektista.
 
Mitä tuommoinen muunnos maksaa? Moottori, akut ja muut romppeet?

Nätisti sopi sisään kyllä ja jos on vielä semmoinen, että sopii jokapäiväiseen ajoonkin, niin :tup:
 
Mitä tuommoinen muunnos maksaa? Moottori, akut ja muut romppeet?

Nätisti sopi sisään kyllä ja jos on vielä semmoinen, että sopii jokapäiväiseen ajoonkin, niin :tup:


Moottori ja invertteri 2 gen leaf (460€) akku norjasta renault fluence 24kw (78% soh) (norjasta 2500€ kaikkineen) onboard laturi 11kw tesla norjasta (1100€) ohjaustehostin joku opel noin 70€ alipaine pumppu audi q5 muistaakseni hinta 60€ lisäksi kaapeleita jne. Noin 800€. Moottorin ohjaus, akunhallinta jne. arduino due ja omaa koodia + paljon tunteja 0€.

Vanhan moottorin, vaihdelaatikon ja muiden hilppeiden myynnistä sain 2500€ eli ei tämä loppupelissä hirveän kalliiksi tullut.

Auto on päivittäisessä käytössä kalastus ja metsästys hommissa ja hyvin toimii tuolla kohtuu pienelläkin akkupaketilla. Normi metsätie ajelussa akku piisaa n.40-50km ja latautuu täyteen 2-3h.
 

Ei ole oma lehmä ojassa...

Nykyisille sähköautoille voi myös ennustaa melko kovia arvonlaskuja - jos/kun saat nyt 40k maksavaa sähköautoa vastaavan (tai paremman) 3 vuoden päästä 30k, niin siitä 40k maksaneesta saa max 20k vaihdossa. Ja pitkän ajan (>10 v) arvonsäilymisestä ei ole sähköllä vielä kokemuksia.
 
Ei ole oma lehmä ojassa...

Nykyisille sähköautoille voi myös ennustaa melko kovia arvonlaskuja - jos/kun saat nyt 40k maksavaa sähköautoa vastaavan (tai paremman) 3 vuoden päästä 30k, niin siitä 40k maksaneesta saa max 20k vaihdossa. Ja pitkän ajan (>10 v) arvonsäilymisestä ei ole sähköllä vielä kokemuksia.
Itse veikkaisin, että Teslat pitävät arvonsa kohtalaisen hyvin, koska iso akku ja hyvä suorituskyky tuovat käyttöarvoa pitkään. Halvempien autojen hintakehitys käytettynä on kiinni akkutekniikan kehityksestä.
 
3 vuotta on loppupeleissä lyhyt aika eli mitään kovin mullistavaa uutta tuskin on silloinkaan saatavilla. Nyt myös moni valmistaja myy noita käsittääkseni tappiolla...kolmen vuoden päästä voi olla eri juttu. Eikös muutenkin ole nyrkkisääntö että auton arvo puolittuu kolmen vuoden välein? Tuohan olisi aivan normaali arvon alenema.
 
Moottori ja invertteri 2 gen leaf (460€) akku norjasta renault fluence 24kw (78% soh) (norjasta 2500€ kaikkineen) onboard laturi 11kw tesla norjasta (1100€) ohjaustehostin joku opel noin 70€ alipaine pumppu audi q5 muistaakseni hinta 60€ lisäksi kaapeleita jne. Noin 800€. Moottorin ohjaus, akunhallinta jne. arduino due ja omaa koodia + paljon tunteja 0€.

Vanhan moottorin, vaihdelaatikon ja muiden hilppeiden myynnistä sain 2500€ eli ei tämä loppupelissä hirveän kalliiksi tullut.

Auto on päivittäisessä käytössä kalastus ja metsästys hommissa ja hyvin toimii tuolla kohtuu pienelläkin akkupaketilla. Normi metsätie ajelussa akku piisaa n.40-50km ja latautuu täyteen 2-3h.

Melkoinen muutos:tup: Minkälaista byrokratiaa tuohon kaikkiaan tarvittiin?
 
Melkoinen muutos:tup: Minkälaista byrokratiaa tuohon kaikkiaan tarvittiin?

Normaaleiden muutoskatsatus lappujen lisäksi käyttöönottopöytäkirja sähköasennuksista ja sillä selvä. Pöytäkirjan sisällön kanssa käytiin keskusteluja konttorin kautta traficomille puolitoista kuukautta
 
Normaaleiden muutoskatsatus lappujen lisäksi käyttöönottopöytäkirja sähköasennuksista ja sillä selvä. Pöytäkirjan sisällön kanssa käytiin keskusteluja konttorin kautta traficomille puolitoista kuukautta

Sehän meni sitten ilmeisen kivuttomasti, mitä viranomaisiin tulee. Käyttöönottopöytäkirjakin on aivan uusi termi.
Oliko tuo G lähtöjään ihan liikennekäytössä, kilvet ja kaikki - eli ei ylimääräistä säätöä sen suhteen?
 
Moottori ja invertteri 2 gen leaf (460€) akku norjasta renault fluence 24kw (78% soh) (norjasta 2500€ kaikkineen) onboard laturi 11kw tesla norjasta (1100€) ohjaustehostin joku opel noin 70€ alipaine pumppu audi q5 muistaakseni hinta 60€ lisäksi kaapeleita jne. Noin 800€. Moottorin ohjaus, akunhallinta jne. arduino due ja omaa koodia + paljon tunteja 0€.

Vanhan moottorin, vaihdelaatikon ja muiden hilppeiden myynnistä sain 2500€ eli ei tämä loppupelissä hirveän kalliiksi tullut.

Auto on päivittäisessä käytössä kalastus ja metsästys hommissa ja hyvin toimii tuolla kohtuu pienelläkin akkupaketilla. Normi metsätie ajelussa akku piisaa n.40-50km ja latautuu täyteen 2-3h.
Komea projekti. Himottaako jo akkupaketin päivitys isompaan?

Miten tuo kierroslukualue käytännössä osuu moottorin hyötysuhdekäyrästöön?

Ts. Jos ajat tasamaalla asfaltilla 50kmh, niin mitkä kiekat ja paljonko vääntöä moottorista pitää ottaa?
 
Sehän meni sitten ilmeisen kivuttomasti, mitä viranomaisiin tulee. Käyttöönottopöytäkirjakin on aivan uusi termi.
Oliko tuo G lähtöjään ihan liikennekäytössä, kilvet ja kaikki - eli ei ylimääräistä säätöä sen suhteen?

Juu Gee oli käytössä katsastus vain oli vanhentunut rakentelun aikana. Pöytäkirjan pohjana käytin tälläistä dokua: Korjatun sähkölaitteen tarkastus- ja mittauspöytäkirja, ST 43.19 varmaan käy muutkin, mutta tuossa oli hyvä pohja mistä lähteä liikkeelle.

Komea projekti. Himottaako jo akkupaketin päivitys isompaan?

Miten tuo kierroslukualue käytännössä osuu moottorin hyötysuhdekäyrästöön?

Ts. Jos ajat tasamaalla asfaltilla 50kmh, niin mitkä kiekat ja paljonko vääntöä moottorista pitää ottaa?

Kyllä on tarkoitus tulevaisuudessa akku paketti päivittää, mutta hyvin on pärjännyt vielä. Ei haittaisi vaikka olisi 2:1 vaihteisto moottorin perässä niin pääsisi paremmalle hyötysuhde alueelle. Hitaalla puolella (suhde juurikin tuo 2:1) on tosi räyhäkkä ajaa. Pitää talvella miettiä mitä tuohon keksitään. Kierroksia 50kmh noin 1600rpm.
 
Lähteekö kaikissa plugareissa polttomoottori itsestään käyntiin kovemmassa kiihdytyksessä vai voiko auton lukita sähkötilaan? Juuri eilen lähdin Turun motarin alusta bemarin 530e mallin perässä ja mietin että onko sillä auto rikki vai pelkääkö polttiksen käynnistymistä kun viereisen kaistan rekka kiihdytti samaa tahtia.
 
3 vuotta on loppupeleissä lyhyt aika eli mitään kovin mullistavaa uutta tuskin on silloinkaan saatavilla. Nyt myös moni valmistaja myy noita käsittääkseni tappiolla...kolmen vuoden päästä voi olla eri juttu. Eikös muutenkin ole nyrkkisääntö että auton arvo puolittuu kolmen vuoden välein? Tuohan olisi aivan normaali arvon alenema.

Pitää myös muistaa, että automarkkinat ovat kovaa vauhtia sähköistymässä ja myyntiä rajoittaa lähinnä tuotantokapasiteetti. Tässä tilanteessa se ei ole sähköauto, joka menettää nopeasti arvoaan. Etenkään premium-segmentissä ei ole myöskään nähtävissä mitään mullistavaa kehitystä kolmen vuoden aikajänteellä: ne ovat hyviä autoja nyt ja vastaisuudessakin. Halvemmat n. 40 k€ autot tulevat vanhenemaan nopeammin uusien keskiluokan mallien paineessa, mutta näillekin tulee ihan varmasti ostajia riittämään.
 
Lähteekö kaikissa plugareissa polttomoottori itsestään käyntiin kovemmassa kiihdytyksessä vai voiko auton lukita sähkötilaan? Juuri eilen lähdin Turun motarin alusta bemarin 530e mallin perässä ja mietin että onko sillä auto rikki vai pelkääkö polttiksen käynnistymistä kun viereisen kaistan rekka kiihdytti samaa tahtia.
Passat GTE:tä ei ainakaan saa pakotettua käyttämään pelkkää sähköä. E-modessa kaasupolkimessa on jonkinlainen vastus, jonka yli painettaessa polttis käynnistyy. Bemussa on näemmä melkein samantehoinen sähkömoottori ja kyllä Passatti ainakin jättää suurimman osan autoista pelkällä sähköllä. Rivakka nopeudenmuutos kiihdytyskaistalla sopivaan väliin osuakseni herätteli bensakoneen, mutta paikaltaan lähtiessä kiihtyvyys sähköllä on vähintäänkin riittävää.
 
Lähteekö kaikissa plugareissa polttomoottori itsestään käyntiin kovemmassa kiihdytyksessä vai voiko auton lukita sähkötilaan? Juuri eilen lähdin Turun motarin alusta bemarin 530e mallin perässä ja mietin että onko sillä auto rikki vai pelkääkö polttiksen käynnistymistä kun viereisen kaistan rekka kiihdytti samaa tahtia.

Bemarin voi laittaa Max e-drive -tilaan, jolloin se pyrkii kulkemaan pelkällä sähköllä. Siinäkin tilassa kuitenkin polttis käynnistyy jos kaasua survoo tarpeeksi syvälle, tai nopeus ylittää sähkömoottorin maksiminopeuden. Eli ainakaan bemarissa sen käynnistymistä ei voi kokonaan estää.
 
Tässä on kova pohdinta päällä vaihtaisiko nykyisen hybridi Toyotan uuteen täyssähköön. P Budjetti kuitenkin rajoittaa sen verran että alle 40k auto etsinnässä. Paras ehdokas olisi Hyundai Ioniq 28kwh akulla. Siitä olenkin saanut pari ihan hyvää tarjousta. Isompi range olisi kiva, mutta Ioniqin nopea pikalataus vähä kompensoi tätä. Lisäksi esim. Kona on puolestaan liian kallis.
Lähinnähän tässä suurin kysymysmerkki on näiden pienempi akkuisten arvo esim 4-5 vuoden päästä.
 
Lähteekö kaikissa plugareissa polttomoottori itsestään käyntiin kovemmassa kiihdytyksessä vai voiko auton lukita sähkötilaan? Juuri eilen lähdin Turun motarin alusta bemarin 530e mallin perässä ja mietin että onko sillä auto rikki vai pelkääkö polttiksen käynnistymistä kun viereisen kaistan rekka kiihdytti samaa tahtia.

Uudessa outlanderissa saa pakotettua EV-tilan. Vanhemmissa se pärähtää käyntiin jos liikaa painaa kaasua. Nyt hieman kylmemmillä keleillä tuntuu starttaavan melko herkästi tuo bensakone.
 
Tässä on kova pohdinta päällä vaihtaisiko nykyisen hybridi Toyotan uuteen täyssähköön. P Budjetti kuitenkin rajoittaa sen verran että alle 40k auto etsinnässä. Paras ehdokas olisi Hyundai Ioniq 28kwh akulla. Siitä olenkin saanut pari ihan hyvää tarjousta. Isompi range olisi kiva, mutta Ioniqin nopea pikalataus vähä kompensoi tätä. Lisäksi esim. Kona on puolestaan liian kallis.
Lähinnähän tässä suurin kysymysmerkki on näiden pienempi akkuisten arvo esim 4-5 vuoden päästä.

Kannattaisiko nyt odottaa esim. ID.3:sta? Ensi vuonna kuitenkin tulee aika monelta valmistajalta uusia sähköautoja, tosin saatavuus saattaa sitten olla mitä on...
 
Paras ehdokas olisi Hyundai Ioniq 28kwh akulla. Siitä olenkin saanut pari ihan hyvää tarjousta. Isompi range olisi kiva, mutta Ioniqin nopea pikalataus vähä kompensoi tätä.
Ioniqistahan on juuri tulossa 38kWh versio alle 40ke hintaan.
 
Uudessa outlanderissa saa pakotettua EV-tilan. Vanhemmissa se pärähtää käyntiin jos liikaa painaa kaasua. Nyt hieman kylmemmillä keleillä tuntuu starttaavan melko herkästi tuo bensakone.
Tästä oli juuri keskustelua Facebookin Outlander ryhmässä. Ja lopputulema oli mielestäni, että myös uusin malli lyö bensakoneen käyntiin, kun polkimen lyö lattiaan.
EV-tilahan noissa on ollut jo -17 mallista alkaen.
 
En vaihtaisi itselle sopivaa hybridiä ennenaikaisesti sähköön, markkina on vielä niin rajallinen.
 
Tästä oli juuri keskustelua Facebookin Outlander ryhmässä. Ja lopputulema oli mielestäni, että myös uusin malli lyö bensakoneen käyntiin, kun polkimen lyö lattiaan.
EV-tilahan noissa on ollut jo -17 mallista alkaen.

Rupesin itsekkin epäröimään tuota täyskaasu kiihdytystä, kun painoin lähetä vastaus nappulaa...

Alkaa kyllä ärsyttämään tuo bensakoneen käynnistyminen siinä määrin, että pitänee katsella täyssähköautoa.
 
Jo on autoilijalla ongelma! :vihellys:

Siis onhan tuo nyt ongelma jos polttomoottori lähtee jossain 5 asteen lämpötilasta kylmänä suoraan kovalle kuormitukselle. Vuokra-autolla tai liisarilla ajavalle toi ei tietysti ongelma ole, mutten ainakaan omalla autolla huudata moottoria kylmänä.
 
Priuksessa saa ainakin mittaristoon valittua näkymän mikä kertoo paljonko kaasua voi painaa ennenkuin polttomoottori käynnistyy. Vastaava löytynee muistakin plugareista, niin ei tarvi arpoa sopivan kiihdytyksen kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa tuli yksi pointti joka on mietityttänyt plugarien osalta, eli moottorin vähäinen ja erittäin katkonainen käyttö. Todennäköisesti moottorin 'kuluma' on näiden ansiosta suurempaa kuin normaalin matka-ajon osalta. Voisivat nyt tuota Amperan toimintamallia vähän kopioida ja kokeilla jonkun toisen valmistajan tuottaman ratkaisun missä pienehkö moottori tarvittaessa tasaisesti pörisee ja tuottaa sähköä eikä osallistu auton liikuttamiseen varsinaisesti, näin sen moottorin rasitteeksi ei tule kylmiltään repimistä jne.
 
Tuossa tuli yksi pointti joka on mietityttänyt plugarien osalta, eli moottorin vähäinen ja erittäin katkonainen käyttö. Todennäköisesti moottorin 'kuluma' on näiden ansiosta suurempaa kuin normaalin matka-ajon osalta. Voisivat nyt tuota Amperan toimintamallia vähän kopioida ja kokeilla jonkun toisen valmistajan tuottaman ratkaisun missä pienehkö moottori tarvittaessa tasaisesti pörisee ja tuottaa sähköä eikä osallistu auton liikuttamiseen varsinaisesti, näin sen moottorin rasitteeksi ei tule kylmiltään repimistä jne.
Mihinkäs pohjaat tämän pohdintasi? Paljon käyttöä saanut moottori olisi paremmassa kunnossa, kuin vähällä käytöllä ollut?

En ole ainakaan yhteenkään tämän suuntaiseen raporttiin törmännyt plugarien osalta. Luulisi että noissa on kaikissa sen verran järkeä, että moottori käytetään aina lämpimäksi, jonka jälkeen alkaa se on/off sykli. Muutoinkin kun moottori joutuu huomattavasti vähemmälle käytölle, niin muu auto antaa varmaa ympärillä periksi ennen polttomoottoria.
 
Niin, aivan kuten tähänkin asti pidempi matka-ajo on ollut vähemmän rasittavaa moottorille kuin lyhyempi, mutta katkonaisempi ja repivämpi kaupunkiajo. Eihän tuo vertaus paljon poikkea välttämättä plugarien käytöstä jos kaupunkialueella asustelee kun katselee mitä täälläkin osa ajellut samalla bensatankilla tyyliin puoli vuotta tai yli. Tuloksia näistä saadaan tietysti joidenkin vuosien päästä kun otannan määrä ylittää tilastojen kannalta järkevän rajan jotta saadaan luotettavuutta tilastoihin.
 
Niin, aivan kuten tähänkin asti pidempi matka-ajo on ollut vähemmän rasittavaa moottorille kuin lyhyempi, mutta katkonaisempi ja repivämpi kaupunkiajo. Eihän tuo vertaus paljon poikkea välttämättä plugarien käytöstä jos kaupunkialueella asustelee kun katselee mitä täälläkin osa ajellut samalla bensatankilla tyyliin puoli vuotta tai yli. Tuloksia näistä saadaan tietysti joidenkin vuosien päästä kun otannan määrä ylittää tilastojen kannalta järkevän rajan jotta saadaan luotettavuutta tilastoihin.

Pitää varmaan jotenkin miettiä noita kilometrimääriä kun miettii tuota moottorin kulumaa. Omassa on mittarissa 53817 km joista 24170 km on ajettu sähköllä. Veikkaisin että tuo polttis on vähempi kulunut kuin vastaava perinteinen polttis jolla on rullattu 53.8tkm?

Varmaan muissakin on samanlaista logiikkaa, mutta siis ainakin bemarissa kun se polttis käynnistyy, se käy jonkin tovin eikä sammu vaikka pysähtyisit valoihin tms... liekö ajatuksena on juurikin käyttää sitä vähän että öljyt ehtii lähtä kiertämään ja lämpö vähän jakaantua ympäri konetta (jos auto on lämmin itsessään, lie jäähdytysneste kans lämmintä kun sillä on kabiinia lämmitetty ja tämän veden pyöräyttäminen koneessakin saanee myös koneen lämpiämään?).
 
No tuo on hyvä tieto ja tapa kyllä, itsellä ei plugaria ole, joten on jäänyt vähän harmaalle alueelle tuo kohta, että miten polttiksen ylläpitokäyttö toimii välillä.

Noin järjestään 53t km ja 24t km ajettujen polttisten välillä ei ole mitään eroa jos ajo on ollut samanlaista, suurempi merkitys on ajotavalla ja matkojen keskimääräisellä pituudella jne.
 
Kyllähän se vähän hurjalta tuntuu kun vaikka pakkasella ensimmäinen koneen käynnistys ajossa on kierrokset suoraan 4-5k ja ahdot ylös kun motarille kiihdyttää sen.
Se tosin on suunniteltu tekemään noin ja jos ei kestä niin sitten se varmaan hajoaa.:cigar2:

edit. vai olikohan että pakkasella se hetken käyttelee konetta kun lähtee sillä liikenteeseen että ei ihan 100% kylmiltään. Ei voi muistaa.
 
Kyllähän se vähän hurjalta tuntuu kun vaikka pakkasella ensimmäinen koneen käynnistys ajossa on kierrokset suoraan 4-5k ja ahdot ylös kun motarille kiihdyttää sen.
Se tosin on suunniteltu tekemään noin ja jos ei kestä niin sitten se varmaan hajoaa.:cigar2:

edit. vai olikohan että pakkasella se hetken käyttelee konetta kun lähtee sillä liikenteeseen että ei ihan 100% kylmiltään. Ei voi muistaa.

Pari pointtia tulee tästä mieleen: ensinnäkin autovalmistajathan ei siis suosittele enää nykyään mitään moottorin esilämmityksiä ennen liikkeellelähtöä, kylmälläkään. Uusissa ja uudehkoissa autoissa tehdasasenteiset polttoainelämmittimetkään ei lämmitä polttomoottoria valmiiksi, vain kabiinin (ainakin kaikki omassa tiedossa olevat). Tällöinhän se normaalikin polttis käynnistyy normaalissa käyttötilanteessa kylmästä.

Ja: ainakin itse ajelen käynnistyksen jälkeen vähän rauhallisemmin, annan moottorin lämmitä. Tämä koskee kyllä ihan normi polttista niinkuin plugariakin. Jos tiedän että olen motarille menossa, saatan liipaista polttiksen tulille hieman etuajassa, että se ehtii hieman lämmitä. Varmaan joskus tulee sellaisiakin tilanteita että tarvii yhtäkkiä nytheti tehoa ja kone on kylmä, mutta melkein aina tulee ainakin minulla siihen varauduttua jo etukäteen, antamalla polttiksen käynnistyä ja käydä hieman.

Normaali moottoritielle kiihdyttely ainakin tollasella bemmin phevillä ei tarvi yli 3krpm kierroksia koneelta, ja silti ehtii mihin vaan väliin aivan hyvin...
 
Vetyä baanalle – Toyota haastaa Teslan sähköautot toisen polven polttokennoautolla

Tuossa vähän aiemmin oli juttua vedystä, Toyotan uusi tulkinta on ainakin menevän näköinen. Onko muuten vetytankeissa vielä se perusominaisuutena, että se tyhjenee hiljakseen vaikka ei edes käyttäisi? Tai näin ainakin muistan joskus jostain lukeneeni. Mutta muuten vety tarjoaisi latausajalle mieluisen vaihtoehdon tankata auto muutaman minuutin aikana taas täyteen. Jakeluhan tuossa se pullonkaula on, hyvä kun Suomessa tarjotaan edes kaasua välttävästi autoihin.
 
Uusissa ja uudehkoissa autoissa tehdasasenteiset polttoainelämmittimetkään ei lämmitä polttomoottoria valmiiksi, vain kabiinin (ainakin kaikki omassa tiedossa olevat). Tällöinhän se normaalikin polttis käynnistyy normaalissa käyttötilanteessa kylmästä.

Mistäköhän tuollainen muka on? Ainakin Webasto lämmittelee omassa Evoquessani sitä vettä siellä, jonka avulla moottorikin lämpiää nopeammin (itseasiassa sen 20 min lämmityksen jälkeen sen huomaa ihan lämpömittaristakin). Dieseleissä monesti nimenomaan siksi ettei muuten kylmällä kelillä päästä sopivaan lämpötilaan ilman jotain pahviläpysköjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 557
Viestejä
4 580 086
Jäsenet
75 466
Uusin jäsen
zzxxaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom