Keskustelua hybridiautoista

Missä asensit ja paljonko maksoi?

Jep mitä maksoi? Ja tuota ei varmaan saa toimimaan ajoakusta? Arvostaisin sitä ettei tartte aina olla johdon nokassa varsinkin lohkolämmittimen johdon kun se on epäkäytännöllisempi kuin lauturin johto.

Ihan Toyotan liikkeellä laitettiin ja tonnin kantturoilla se tais olla, 3kW versio. Lohko + sisälämmitin olisi ollut +600€ luokkaa joten ei se paljon kalliimpi tuohon ainakaan ollut. Ja ensi testien perusteella huomattavasti nopeampi ja tehokkaampi. Ei saa toimimaan ajoakusta, vaatii pistokkeen. Kännykkäohjaus tosin löytyy lisävarusteena.
 
Jaahas, se oli sitten jouluaatto 4.10:ttä eli viime perjantaina. Viimein pääsin hakemaan kauan odotetun Volvo V60 T8:ni :happy::drool:

Testaus vielä vähän vaiheessa mutta hyvältä laitteelta vaikuttaa, on laadukkaan oloinen niin sisältä kuin ulkoakin ja hienosti liikahtaa tarvittaessa :tup: Akulla ajoa en ole "kunnolla" kerinnyt vielä kokeilemaan mutta kyllä semmoset 40km meni, ilman esilämmityksiä tms. Eikä ole ikävä edellistä Bemarin plugaria :D

20191004_174913.jpg
 
Onko muilla plugari Optiman omistajilla ollut vaihteiston kanssa ollut nykivää käytöstä kylmällä ilmalla ensimmäisen kilometrin aikana? Itsellä nykäisee välillä todella pahasti ensimmäisen 500 metrin aikana ykköseltä kakkoselle tai kakkoselta kolmoselle vaihdossa. Huollon mukaan kuulemma normaalia...
 
Ei ole täällä optima nykinyt. Tyytyväinen täytyy olla, kävin eilen tankkaamassa 2600km meni tankillisella. Hieman olen miettinyt webaston asennusta, mutta taidan mennä lämppäri+sisäpistoke combolla jonka edellinen omistaja oli asentanut.
 
Täällä meni Passat GTE:llä n. 2400 km ennen tankkausta. 44,5 litraa tankkasin, eli n. 1,9 l/100 km. Kaupunkiajoa on tapahtunut bensalla vain kahden pidemmän ajon päätteeksi määränpäässä ja yhden kerran kotipihasta lähtiessä. Vaimo ei ollut laittanut latausjohtoa kiinni :shifty:

Maantieajosta tuli muutama huomio. Moottoritielle kiihdyttäminen oli melko vaikeaa pelkällä sähköllä kun ei ollut tyhjä tie. Satasesta ylöspäin kiihtyi kovin laiskasti ja piti polkaista bensakone käyntiin. Polttomoottorin käynnistymisen jälkeen auto ei sitten halunnutkaan enää ajella maantienopeuksia pelkällä sähköllä, vaikka lähtö tapahtui e-modessa. Alle 60 km/h nopeuksissa auto käytti pidemmät pätkät pelkkää sähköä, vaikka tällöin oli lähdetty hybridi-moodissa.

Rullaus meinaa aiheuttaa nopeuskameroiden kanssa ongelmia, etenkin pienimmissäkin alamäissä. Aina nopeusrajoituksen vaihtuessa alaspäin pitää lainkuuliaisesti siirtää jalka jarrulle. Vaikka jarruttaisi vain moottorijarrutusta vastaavasti, auto sytyttää jarruvalon. Saattaa hämmentää takana tulevia.

Hybridi-moodissa ilmeisesti voima renkaille tuotetaan suurimmaksi osaksi polttomoottorilla. Tuntuisi äkkiseltään siltä, että polttiksen käyttö pelkkänä generaattorina aina kun se on mahdollista voisi tuoda paremman lopputuloksen kulutuksen suhteen, mutta voipi olla että olen väärässä.
 
En ole huomannut omassakaan nykimisiä.
Ei ole täällä optima nykinyt. Tyytyväinen täytyy olla, kävin eilen tankkaamassa 2600km meni tankillisella. Hieman olen miettinyt webaston asennusta, mutta taidan mennä lämppäri+sisäpistoke combolla jonka edellinen omistaja oli asentanut.
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.
 
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.

Käske nyt tarkistaa öljyntaso, että on myös oikea.
 
Rullaus meinaa aiheuttaa nopeuskameroiden kanssa ongelmia, etenkin pienimmissäkin alamäissä. Aina nopeusrajoituksen vaihtuessa alaspäin pitää lainkuuliaisesti siirtää jalka jarrulle. Vaikka jarruttaisi vain moottorijarrutusta vastaavasti, auto sytyttää jarruvalon. Saattaa hämmentää takana tulevia.

Sen jarruvalon tehtävähän on kertoa että hidastat. Ei se mitään hämmennä, paitsi roadrage herkkien häsvääjien päässä, mutta siihen nyt ei auta mikään kun kaikki muut tekee aina väärin.

Jos hidastat nopeusrajoituksen muuttuessa niin on ihan oikein vaikka edes väläyttää jarruvaloa ja toivottavasti herätellä se takana tulevakin muuttuvaan tilanteeseen. Enemmän mielestäni väärin tekee ne, joiden päässä loistokuskin määritelmä on osata suurinpiirtein pysähtyä liikennevaloihin jarruihin koskematta. Suurimman osan näistä pystyy ennakoimaan olemalla hereillä, mutta on joskus tullut itsellekin yllätyksenä miten nopeasti on ihan 80 alueella onnistuttu tiputtamaan vauhti johonkin 60 vauhtiin. Turvavälit siinä nyt ainakin tarpeettomasti typistyy. Pitäny varmaan survaista joku 2. vaihde sisään että tuli niin nopeaa perä edellä vastaan.

Ei se jarruvalo mikään häpeä ole, vaan informaatiota muille. Se on sitten takana tulevan homma tarkastella paljonko se nopeus muuttuu.
 
Sen jarruvalon tehtävähän on kertoa että hidastat. Ei se mitään hämmennä, paitsi roadrage herkkien häsvääjien päässä, mutta siihen nyt ei auta mikään kun kaikki muut tekee aina väärin.

Jos hidastat nopeusrajoituksen muuttuessa niin on ihan oikein vaikka edes väläyttää jarruvaloa ja toivottavasti herätellä se takana tulevakin muuttuvaan tilanteeseen. Enemmän mielestäni väärin tekee ne, joiden päässä loistokuskin määritelmä on osata suurinpiirtein pysähtyä liikennevaloihin jarruihin koskematta. Suurimman osan näistä pystyy ennakoimaan olemalla hereillä, mutta on joskus tullut itsellekin yllätyksenä miten nopeasti on ihan 80 alueella onnistuttu tiputtamaan vauhti johonkin 60 vauhtiin. Turvavälit siinä nyt ainakin tarpeettomasti typistyy. Pitäny varmaan survaista joku 2. vaihde sisään että tuli niin nopeaa perä edellä vastaan.

Ei se jarruvalo mikään häpeä ole, vaan informaatiota muille. Se on sitten takana tulevan homma tarkastella paljonko se nopeus muuttuu.
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:

Itse vähän samoilla linjoilla, vaikken omista sähkö- tai hybridiautoa, vaan ihan tavan automaatin. Kyllä se nyt vaan tuntuu pöllöltä pitää jalkaa jarrulla alamäessä, ja punainen palaa takana koko ajan, vain siksi ettei nopeus karkaa juuri sen verran että ei kamera välähdä liikenneturvalliduuden nimessä:tup:
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:

Tai sitten ajat B modella tai GTE:llä niin moottorijarrutus on kovempi.
 
Tai sitten ajat B modella tai GTE:llä niin moottorijarrutus on kovempi.
B-modella syttyy jarruvalo aina kun kaasun nostaa. Hidastuvuuskin on kyllä aika reipasta. Sitä en vielä kokeillut, mitä tapahtuu, jos ei nosta poljinta ihan kokonaan. GTE:llä en ole vielä edes ajellut, oletan että menee enemmän polttoainetta sillä. Tavoitetila on tietysti sellainen, ettei maantiellä tarvitsisi polkimiin koskea kuin erikoistilanteissa ja muuten saisi kruisailla vakkaria viiksestä tökkimällä.
 
Eli täytyy vaan valittaa uudelleen seuraavassa huollossa tuosta vaihteiston toiminnasta. Viimeksi tekivät sopeutuksen / nollauksen ja meni sen jälkeen vaan huonompaan suuntaan nyt kun on ollut kylmiä aamuja.
Kylmänähän laatikko saattaa olla nykivä mutta pitää olla se - 20c vähintään että jotain voisi huomata.

Öljyn määrä nyt ainakin aluksi tarkistukseen.
 
Näihän se on, mutta toisaalta ns. normaaliin moottorijarrutukseen tottuneet saattavat tulkita jarruvalojen syttymisen kaasun nostoa voimakkaampana jarrutuksena. Tietysti sen toteutuvan nopeuden muutoksen saattaa myös silmillään nähdä. En ajatellut tästä kuitenkaan stressiä ottaa, kunhan pohdiskelen :think:
Nykyään jarruvalot välkkyy tämän tästä. Vakkarista nopeutta laskiessa, etenkin alamäessä. Jyrkässä alamäessä muutenkin. Possujunassa, mikäli ajonopeus seilaa jyrkin muutoksin. Mahdollisesti jopa tiukissa mutkissa, nopeuden ollessa mutkaan nähden reiluhko, vakkaria käytettäessä.
 
Tarkoitetaankohan tuossa tuolla asukkaalla kerrostalossa asuvaa vuokralaista vai vain sitä osakkeenomistajaa?

Kun rakennuksen omistaja oli mainittu, niin sehän on As Oy tms. Otetaas vähän lainaa ja vedetään kaapelia lisää. Se näkyy taas yhtiövastikkeessa, jonka vuokranantaja lisää vuokraan ja vuokralainen maksaa korkeampaa vuokraa.

Mitenköhän jossain paritaloratkaisussa missä kulunjako alkaa jo muodostua vähän erikoisemmaksi.
Tai kaupungin vuokrakasarmissa, joku ostaa lähivuosina kohtuu mädän Teslan halvalla ja alkaa vaatimaan töpseliä, niin onhan näissä asioita mitä ei ole varmaan mietitty ihan loppuun.
Ja sitten on näitä nykyisiä ja tulevia rakennuksia missä ei edes ole parkkipaikkaa, no latailevat sitten missä lataa tai kävelee.
 
Joo... meillä taloyhtiössä se tarkoittaisi uutta johdotusta tieltä taloon, uutta pääkeskusta, uusia saattojohtoja asuntoihin, uudet johdot asunnon sähkökaapilta autopaikalle (joka asunnon edessä 10A pistoke), paremmin kestävät pistorasiat tai muut liitännät. Mitään ei ole putkitettuina, joten kaikki uudestaan maahan.

Mistä saa laittaa hakemuksen valtiolle tukirahoitukseen?
 
Kai tuolle lataukselle saa kuitenkin hinnan laittaa? Eli jos joku vaatii latauspaikkaa niin maksaa sen itse? Eli jos vaikka vuokrapaikalle alkaa vaatimaan niin taloyhtiö sitten korottaa paikan vuokran niin että laturin kulut saadaan sillä katettua.
 
Kai tuolle lataukselle saa kuitenkin hinnan laittaa? Eli jos joku vaatii latauspaikkaa niin maksaa sen itse? Eli jos vaikka vuokrapaikalle alkaa vaatimaan niin taloyhtiö sitten korottaa paikan vuokran niin että laturin kulut saadaan sillä katettua.

Siinäkin sellainen ongelma, että vuokralainen voi kuolla, vaikkapa sähköiskuun, tai muusta syystä muuttaa samantien pois. Ei siinä vuokrankorotus auta, vaan vuokralaisen pitäisi maksaa kaikki könttänä ja mielellään etukäteen.

Hintahan varmasti löytyy moiselle.
 
Latausmahdollisuuden tarjoaminen tarkoittaa valtaosassa suomalaisia taloyhtiöitä lähinnä sitä, että muutenkin vittumainen kellokytkinlaatikko korvataan jollain fiksummalla pöntöllä. Jos yhtiö on Kekkosen ajalta, latausvirran voi rajoittaa 8 ampeeriin. Paikan vuokran voi hinnoitella ladattaville erikseen tai sitten vaikka kulutuksen mukaan kaikille käyttäjille.
 
Tarkoitin, että voiko vuokralainen vaatia tuota latausmahdollisuutta vai pelkästään osakkeenomistaja? Aina kun ei noissa laeissa ja säädöksissä ei oteta huomioon kaikkia..

Tuohan nyt vähän roikkuu ilmassa. Voi olla jompikumpi, ja sitten yhtiökokouksessa kädenvääntöä, tai muuta oikeudenkäyntiä luvassa. Jatkot perkeleen naapurin ketjussa, tulevaisuudessa.

Muutenkin uutisen otsikko ylhäällä, vuoteen 2030 mennessä. Vähän kuten ns. paskalaki, mitä toteutettu miten sattuu kun aikaa on kulunut, kuntienkin välillä ollut eri käytäntöjä. Joten tässä on hyvin aikaa odottaa että jotain tapahtuu.
 
Hyvähän tuollainen määräys vaan on. Uudiskohteita tehdään tänäkin päivänä halvimmalla millä voidaan eli sillä tolpalta tolpalle kiertävälle kaapelilla. Ei ole kovin suuri kustannus jakaa sitä kaapelointia niin että virta riittää tarvittaessa halukkaille.
Eihän missään edes määrätä paljonko sitä virtaa pitää olla käytettävissä? Joka 4. Tolppaan tuo 8a lataus niin sehän on vähemmän mitä lohko+sisätilanlämppäri vie?

Sinä päivänä kun ollaan tilanteessa että edes joka 3. ruudussa on auto latauksessa, joudutaan kompromisseja tekemään kuitenkin koska sähköä ei kaikille riitä yhtäaikaa. Nyt siis ehtii vielä ostamaan sen sähköauton ja hankkimaan sille sen latauslaitteen josta saa "täyttä virtaa" ihan kun itse haluaa :)
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?
 
Eihän missään edes määrätä paljonko sitä virtaa pitää olla käytettävissä? Joka 4. Tolppaan tuo 8a lataus niin sehän on vähemmän mitä lohko+sisätilanlämppäri vie?

Sinä päivänä kun ollaan tilanteessa että edes joka 3. ruudussa on auto latauksessa, joudutaan kompromisseja tekemään kuitenkin koska sähköä ei kaikille riitä yhtäaikaa.

Nyt siis ehtii vielä ostamaan sen sähköauton ja hankkimaan sille sen latauslaitteen josta saa "täyttä virtaa" ihan kun itse haluaa :)

Niin, kyllähän 8 Ampeeria tulee riittää jokaiselle. :D

-e-

Eiku siis, joka neljännelle. :rofl:
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?

Maailman tunnetut litium-reservit 16 miljoonaa tonnia, Teslassa on 18kg litiumia. Jakolaskuna reservit riittävät 800 miljoonaan autoon. Maailmassa on miljardi autoa, joten hiukan vajaaksi jäisi.

Toisaalta öljyteollisuudesta tiedämme, että "öljy loppuu ihan kohta" väite ei ole pitänyt paikkaansa - öljyä löydetään koko ajan lisää. Niin myös litumia, jota ei edes ole yritetty etsiä juurikaan ennen viime vuosia. Tunnettujen Litium-reservien päälle on 40+ miljoonaa tonnia litum-resursseja - ne esiintymät joiden esiin kaivaminen ei ole kannattavaa - ellei litiumin hinta nouse, tai joku innovaatio muuta kaivostoimintaa edullisemmaksi. Viime kädessä litumia on kaikessa suolassa pieniä määriä - merivedessä litiumia on yhteensä 230 miljardia tonnia. Merivedestä litiumin kerääminen tuskin koskaan muuttuu kannattavaksi.

Kyse ei ole niinkään siitä riittääkö litiumi, vaan riittääkö *halpaa* litiumia.
 
Mutta onko tästä nyt edes olemassa joku yleinen konsensus, että sähköautojen akkuja pystytään valmistamaan riittävästi? Eikö nuo tarvittavat metallit ole aika harvinaisia joten riittääkö ne jos kaikki maailman autot meinataan korvata sähköautoilla? Rakennetaan valtava latausinfra kalliilla ja sitten autotehtaat ilmoittavat että sori litium loppui maapallolta?
Myös akkujen kierrätys kehittyy kokoajan kun akut lisääntyy ja tarve kasvaa, eli niitä jo kaivettuja materiaaleja tullaan hyödyntämään uudelleen.
 
Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
 
Myös ilmeisesti kobolttia tarvitaan akkuihin eikä sitäkään taida kasvaa puissa. No ehkäpä joku keksii jonkun paremman akun materiaaleista jotka eivät lopu kesken. Tai ei toki mikään lopu kesken, mutta jos hinta nousee niin että pienikin akku maksaa miljoona euroa niin kaatuu koko sähköauto homma kyllä.
 
Myös ilmeisesti kobolttia tarvitaan akkuihin eikä sitäkään taida kasvaa puissa. No ehkäpä joku keksii jonkun paremman akun materiaaleista jotka eivät lopu kesken. Tai ei toki mikään lopu kesken, mutta jos hinta nousee niin että pienikin akku maksaa miljoona euroa niin kaatuu koko sähköauto homma kyllä.

Kobolttia kaivetaan suomessakin, ja luonto kiittää.

Suomi jalostaa jo 13 prosenttia maailman koboltista – Lähitulevaisuudessa myös koboltin kotimainen tuotanto voi kasvaa
 
Seuraavan generaation Tesla-akuissa ei ole kobolttia laisinkaan. Muutkin seuraavat todennäköisesti perässä sitten 10v päästä.
 
Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
Ei kyllä millään jaksa uskoa tohon vetyhommelii, kallista tuottaa ja varastointi ei ole ongelmatonta eikä infraa jakeluun. Hyötysuhdekkin aivan luokattoman huono, mennään samoissa kun bensamoottorit. Eiköhän nuo akut tule olemaan se pääasiallinen muoto, toki uskon että sisältö akuissa tulee vielä muuttumaan.
 
Polttokennot olisivat aivan ylivoimaisia jos ne vaan saataisiin toimimaan luotettavasti ja hintaa vähän alaspäin. Uusiutuvan energian maailmassa voidaan tuottaa vetyä tmv. ainetta silloin kun tuottopiikit ovat huipussaan (tariffit negatiivisena joten käytännössä lähes ilmaiseksi) ja sitä voitaisiin hyödyntää jopa jossain määrin ison skaalan energiavarastonakin. Se ei myöskään pilaa luontoa kuten kaivokset.
 
Polttokennot olisivat aivan ylivoimaisia jos ne vaan saataisiin toimimaan luotettavasti ja hintaa vähän alaspäin. Uusiutuvan energian maailmassa voidaan tuottaa vetyä tmv. ainetta silloin kun tuottopiikit ovat huipussaan (tariffit negatiivisena joten käytännössä lähes ilmaiseksi) ja sitä voitaisiin hyödyntää jopa jossain määrin ison skaalan energiavarastonakin. Se ei myöskään pilaa luontoa kuten kaivokset.
Jos ajatuksella luet tekstisi huomaat että ei onnistu pääasiallisena energiana mitenkään lähitulevaisuudessa, saman voi sanoa akkuihin kun hinta vaa alas ja materiaali semmoiseksi ettei lopu.
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.

Toki noissa on muutkin sähköauton hyvät puolet, kuten äänettömyys ja hyvä vääntö. En silti usko itsekään noiden yleistyvän Suomessa. Itsellekin polttis olisi halvempi, mutta en enää kelpuuttaisi edes ilmaiseksi. Siis mitään perus perheautoa :)
 
Vetyautoilta puuttuu se sähköautojen oleellisin kilpailuvaltti, eli edulliset kilometrikustannukset. En keksi mitään syytä miksi kukaan ostaisi polttomoottoriautoa kalliimman vetyauton, jolla ajaminen on kalliimpaa kun polttomoottoriautolla ajaminen.
Sähköautotkin ovat polttomoottoriautoa kalliimpia, mutta suomen verotuksen vuoksi täällä kilpailukykyisiä veronkiertomalleja. Kun valtio haluaa olla niin into piukeana mukana ilmastotalkoissa, niin varmasti joku subventointimalli voidaan keksiä tähän tarkoitukseen. Polttokennoauton polttoaineen tuottaminenhan on ihan puoli-ilmaista ja saa huomattavaa synergiaetua aurinkosähkön ja tuulivoiman luonteesta.
 
Sähköautotkin ovat polttomoottoriautoa kalliimpia, mutta suomen verotuksen vuoksi täällä kilpailukykyisiä veronkiertomalleja. Kun valtio haluaa olla niin into piukeana mukana ilmastotalkoissa, niin varmasti joku subventointimalli voidaan keksiä tähän tarkoitukseen. Polttokennoauton polttoaineen tuottaminenhan on ihan puoli-ilmaista ja saa huomattavaa synergiaetua aurinkosähkön ja tuulivoiman luonteesta.
Mutta ajaminen on halvempaa, vety on kallista vaikka auto maksaisi saman ku polttis.
 
Mutta ajaminen on halvempaa, vety on kallista vaikka auto maksaisi saman ku polttis.
Niin oli biodieselikin kallista kunnes sille luotiin tarpeeksi kysyntää, nyt se on ihan kannattavaa kun raaka-ainetta ja kysyntää on riittävän ison mittaluokan operaatioon.
 
En kyllä itse jaksa stressata tai hätäillä noista tulevaisuuden ratkaisuista. Jos/kun sähköautot lisääntyvät, tulee varmasti myyntiin myös erilaisia "long range" malleja ja markkinat kyllä löytävät keinot niiden toteutukseen. Vaihdettava akku, kondensaattorityyppinen ratkaisu, akun energiatiheyden kasvu, vety, joku muu, aika näyttää.

Ihan sama kun joku yllä naureskeli 8a latauksella joka 4. ruutuun, sitä se tasan tarkkaan tulee olemaan. Kuvitteleeko joku oikeasti että rakennuttajat alkaa rakentamaan jotain 22kw superlatureita joka autopaikalle? Siitä 8a irtoaa 1800w tehoa eli reilut 40kwh/vrk. Sen Teslan ostaja saa sitten itse maksaa siihen jonkun wallstationin jos haluaa pikalatausta hyödyntää :)
 
Niin oli biodieselikin kallista kunnes sille luotiin tarpeeksi kysyntää, nyt se on ihan kannattavaa kun raaka-ainetta ja kysyntää on riittävän ison mittaluokan operaatioon.
Lähtökohdat vähän eri, biodieselille on koneet ja jakelu valmiina.
 
Eikös joku asiantuntija sanonut, että akulliset sähköautot on vain välivaihe. Tulevaisuudessa autojen sähkö tuotetaan eri tavalla, esim. vetykennolla (joita kait edelleen kehitetään ihan vakavissaan).
Diplomi-insinöörinä voin antaa asiantuntijalausunnon: tulevaisuudessa ajellaan vety- plugin-hybrideillä, joissa on pieni kotitöpselistä ladattava akku kattamaan suurimman osan päivittäisistä ajoista, ja vetypolttokenno pidempiin matkoihin. Mersu on jo tämän ymmärtänyt. Mercedes-Benz GLC F-CELL: Market launch of the world's first electric vehicle featuring fuel cell and plug-in hybrid technology | marsMediaSite
Ei kyllä millään jaksa uskoa tohon vetyhommelii, kallista tuottaa ja varastointi ei ole ongelmatonta eikä infraa jakeluun. Hyötysuhdekkin aivan luokattoman huono, mennään samoissa kun bensamoottorit. Eiköhän nuo akut tule olemaan se pääasiallinen muoto, toki uskon että sisältö akuissa tulee vielä muuttumaan.
Sähköä on lähes mahdotonta varastoida, eikä senkään jakelemiseksi ole valmista infraa siinä mittakaavassa, että 100 % autokannasta voisi olla sähköistä. Väitän, ettei sellaista infraa ole mahdollista edes rakentaa ilma jotain suprajohteita. Tekniikan Maailman mukaan latausasema sähköautolle maksaa rakentaa melkolailla saman verran kuin vetytankkausasema, mutta käyttökustannukset ovat vedyn voitoksi n. puolet.

Tämä laskelma ei tietääkseni ottanut huomioon jäykempää sähkönsiirtoa ja välivarastoja, joita välttämättä tarvitaan, jos aiotaan palvella yhtään enempää kuin paria autoa kerrallaan. Vedyn siirtoinfraksi tarvitaan säiliöauto. Ei paljon kummempi kuin maakaasuasemillekaan.
 
Täällä on taas ne taloyhtiön muumiot ULIULIULI, Sähköauton energiatehokkuus on ihan ylivoimainen eikä kaikkiin autoihin tarvia 100kW akustoa. Akkuhommat kehittyy jatkuvasti joten sähkössä on tulevaisuus, voi olla että se tehdään polttokennolla tai XXX gizmolla mutta dinosaurusten polttaminen pitää jossakin vaiheessa lopetttaa.
 
Mitä tuommoinen muunnos maksaa? Moottori, akut ja muut romppeet?

Nätisti sopi sisään kyllä ja jos on vielä semmoinen, että sopii jokapäiväiseen ajoonkin, niin :tup:
 
Mitä tuommoinen muunnos maksaa? Moottori, akut ja muut romppeet?

Nätisti sopi sisään kyllä ja jos on vielä semmoinen, että sopii jokapäiväiseen ajoonkin, niin :tup:


Moottori ja invertteri 2 gen leaf (460€) akku norjasta renault fluence 24kw (78% soh) (norjasta 2500€ kaikkineen) onboard laturi 11kw tesla norjasta (1100€) ohjaustehostin joku opel noin 70€ alipaine pumppu audi q5 muistaakseni hinta 60€ lisäksi kaapeleita jne. Noin 800€. Moottorin ohjaus, akunhallinta jne. arduino due ja omaa koodia + paljon tunteja 0€.

Vanhan moottorin, vaihdelaatikon ja muiden hilppeiden myynnistä sain 2500€ eli ei tämä loppupelissä hirveän kalliiksi tullut.

Auto on päivittäisessä käytössä kalastus ja metsästys hommissa ja hyvin toimii tuolla kohtuu pienelläkin akkupaketilla. Normi metsätie ajelussa akku piisaa n.40-50km ja latautuu täyteen 2-3h.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom