Keskustelua hybridiautoista

Vastasin edellissivun keissiin missä hepulla tulee yllättäviä työmatkoja jopa 700km päivässä usein. Joidenkin ehdotuksena on vuokra-auto näihin..

Keskimääräinen ajosuorite joo 40km, mutta en puhunut keskimääräisestä suomalaisesta. Vastasin jonkun järettömään ehdotukseen vuokrata auto ja jättää oma auto pihaan :)
Oisko tässä use case noille Mersun dieseliä syöville plug-in hybrideille? Pääsee pidemmätkin työmatkat suhteellisen taloudellisti suunnittelematta ja ilman kusitaukoja. Muut arkiset ajot menee sitten kivasti pelkän sähkön voimin.
 
Oisko tässä use case noille Mersun dieseliä syöville plug-in hybrideille? Pääsee pidemmätkin työmatkat suhteellisen taloudellisti suunnittelematta ja ilman kusitaukoja. Muut arkiset ajot menee sitten kivasti pelkän sähkön voimin.

Tällaiseen käyttökohteeseen ne varmaan niillä pyrkii tähtäämään.

Itse tunnen montakin reissuduunia tekevää henkilöä, joille sähköauto ei vain yksinkertaisesti soveltuisi. Aika iso osa esim. teollisuuden asiakkaista sijaitsee ihan huitinvituntuutissa, missä pikalatureista ei ole nähty vielä edes unta. Eikä sekään ihan ideaalitilanne ole, että asiakkaalle mennessä ensimmäisenä alat kyselemään josko teidän jätepuristimen vois ottaa seinästä irti että vois laittaa auton lataukseen voimavirtaan... Aika paljon on Suomessa vielä alueita, joilla etäisyydet on suuria ja rangea tarvitaan enemmän kuin muutama sata kilometriä, eikä se lataus aina ihan niin helposti järjesty kesken matkan ainakaan järkevässä aikaikkunassa.

Sähköauto sopii enemmän ajaville just tasan niin kauan, kun ne kilometrit syntyy järkevän latausverkoston alueella ja sellaisina pätkinä, että ne lataustauot voi siinä järkevästi pitää. Mun tuntemista "reissumiehistä" sähköautoilla ajaa tasan nolla, hybridejä löytyy muutamalta, kuten myös moderneja bensaturboja (jotka myös menee maantietä aika pienillä kulutuksilla) ja loput (suuri enemmistö) ajaa sitten dieseleillä.
 
Jos sattuu se pikalaturi ja kauppa olee siinä mökkimatkan varrella.

Työreissuja mitä oon tehny niin 200km en pysähdy ollenkaan ja 300km matkalla ehkä nopee 5mins kusitauko. Yleensä vielä se 10-20km ylinopeutta että säästää vielä jonkun 30minsaa ajassa ainakin takas tullessa. Töihin matkalla ei ole niin kiire.


Aika ihmeellisiä vastauksia...

Vastasin edellissivun keissiin missä hepulla tulee yllättäviä työmatkoja jopa 700km päivässä usein. Joidenkin ehdotuksena on vuokra-auto näihin..

Keskimääräinen ajosuorite joo 40km, mutta en puhunut keskimääräisestä suomalaisesta. Vastasin jonkun järettömään ehdotukseen vuokrata auto ja jättää oma auto pihaan :)
Sori jos meni pointti ohi. Tarkotus oli siis sanoa, että tuohon kohtuu harvinaiseen tilanteeseen ei todennäköisesti normikuluttajan lompakolle sopivaa täyssähköä ole ihan heti tulossa ja tuo use-case tulee olemaan optimaalinen polttomoottorille, vaikka sitten biopolttoaineilla yms., vielä pitkään. Toki ei kauheasti haittaisi olla tässä asiassa väärässä :D
 
Kohtalaisen hyvin nuo reissuhommatkin sujuisivat vaikka Kona täyssähköllä, jos voisi luottaa että saa hotellilla edes 16A lataukseen jolla akkuun saisi n. 50kWh yön aikana...tuo voi olla realismia aika piankin kun ei ole mikään iso vaatimus ja hotelleilla ei ole as oy:n byrokratiaa haittaamassa. Toki 100kW tai yli pikalatureita kaivataan lisää muillekin kuin Tesloille.
 
Äkkiseltään luulisi tämän olevan rahtareiden keskustelupalsta. Puolet porukasta vetää joka päivä satojen kilometrien siivuja.
Se on selvää että ei sähköautot vielä ole kaikille järkevä ratkaisu. Suurimmalle osalle ne kuitenkin jo käy jos on valmis hivenen muuttamaan vanhoja tapoja. Kuten vuokraamaan auton muutamana päivänä vuodessa vaikka omistaa auton.
Lienee turvallista olettaa, että paljon ajavat ovat keskimääräistä enemmän kiinnostuneita autoilusta. Autoiluun liittyviin keskusteluihin tapaa osallistua autoilusta kiinnostuneet ihmiset. Tästä seuraa tietysti se, että suuri osa keskustelijoista todella ajaa reilusti yli keskimääräisen suoritteen.

Vertauksena menkööt nyt ATX-virtalähteet: kiinanpommeja myydään valtavia määriä. Kuinka se on mahdollista, kun powerikeskusteluiden perusteella kukaan ei sellaista kelpuuta? No ne, joita asia ei sen kummemmin kiinnosta, eivät osallistu keskusteluun.
 
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.

En nyt ihan varma ole, muttei edes lapsiperheessä vietetä jollain kusisella ABC:lla puolta tuntia "vain koska juo kahvikupposen". Siihen menee maksimissaan se 10 minsaa että tankkaa autoa jos on tarve ja kolme henkilöä käy kusella. Tuo 10 minsaakin on aika pitkälti se yläraja jo. Ei tulisi kyllä mieleenkään istua jossain proleakvaariossa 30min ja odotella "nopeaa latausta kahvikupposen äärellä".
 
En nyt ihan varma ole, muttei edes lapsiperheessä vietetä jollain kusisella ABC:lla puolta tuntia "vain koska juo kahvikupposen". Siihen menee maksimissaan se 10 minsaa että tankkaa autoa jos on tarve ja kolme henkilöä käy kusella. Tuo 10 minsaakin on aika pitkälti se yläraja jo. Ei tulisi kyllä mieleenkään istua jossain proleakvaariossa 30min ja odotella "nopeaa latausta kahvikupposen äärellä".
Hahah, 10 minuuttia ei todellakaan riitä kahden lapsen kanssa jos täytyy tankata, käydä vessassa ja syödä eväät. Kyllä se on hyvin äkkiä se puoli tuntia mikä jokaisella stopilla menee aikaa, kun lapset on tietyssä iässä. Oliko sinulla omia lapsia?
 
Hahah, 10 minuuttia ei todellakaan riitä kahden lapsen kanssa jos täytyy tankata, käydä vessassa ja syödä eväät. Kyllä se on hyvin äkkiä se puoli tuntia mikä jokaisella stopilla menee aikaa, kun lapset on tietyssä iässä. Oliko sinulla omia lapsia?

Hahah itsellesi ja kyllä on lapsia. Jostain syystä ei kyllä mene tuon verran aikaa "hyvin äkkiä". Katellaan uudestaan kun jälkikasvu on teini-iässä, mutta näin alta 7-vuotiaiden kanssa menee aika nopsaan koko hoito. Sen mitä ollaan oltu porukallakin liikenteessä, ei olla saatu puolta tuntia istuttua missään kahviossa, kun tavoite on se päämäärän saavuttaminen eikä esarin venyttely.
 
Kävinpä sitten kaupoilla juuri ja pakko oli tehdä empiiristä tutkimusta:
Auto parkkiin, johto kiinni ja vilkaisu kelloon. Arnoldsiin kahville ja donitsille, yksi asiakas edellä, rinkula ääntä kohti kahvin kanssa ja takasin autolle 17 min yhteensä.
Päällimmäisenä tunteena vitutus, kun ei tullut yhtään ns. relattua...eikä edes venyteltyä mitään erogeenisia alueita, tiedä miten olisi aikaan vaikuttanut. Lyhentävästi varmaan, kun olisi heitetty puolen kupin jälkeen pihalle.
Lisää yhtälöön vielä nainen ja pari kääpiötä niin voidaan unohtaa paskapuheet jostain kymmenestä minuutista.
Aivan sama, ei koske minua, kun ei tarvi pitkin metsiä ajella.
 
Millä mittapuulla 17 minuutin kahvidonitsi on niin kiireistä ettei ehtinyt rentoutumaan o_O Hyvä jos sen 10 minuuttia saa tuhrattua kun oikeen yrittää, ei siinä mitään autoja latailla kauhean paljon. Joku lounas nyt on eri juttu. :)

Ite saan tuon 17 minuuttia tuhlattua jos oikeen ajan kanssa syö ison sämpylän ja puolet ajasta vääntää työsähköposteja, kun ajaessa ei raaski näpytellä :lol:

No niin, palataanpas nyt asiaan.
Ei tässä ole tarkoitus käydä kenenkään kahvitaukoja läpi tutkien kauanko ne kestää ja mitä siellä tehdään. Jokainen tyylillään
Keskustelu lähti taattuun tyyliin rönsyilemään siinä vaiheessa, kun kerroin että onhan mahdollista saada autoaan ladattua kesken matkankin SAMALLA , kun pidetään se tauko.

Pointtihan on se että jos akku on vähissä, niin ladataan sitten sen verran, mitä tarvitsee päästäkseen perille, mihin sitten ikinä onkaan menossa.En ainakaan itse näe välttämättömyytenä sitä että akun on riitettävä koko matkaan. Optimaalista se tietenkin olisi. Sitä vartenhan latausverkostoa rakennetaan tuonne väylien varrelle.Siellä ne bensa/dieselpumputkin ovat, eikä teidän kotipihallanne.
Vaihtoehtona on toki jäädä tien varteen akun loputtua.
Valintakysymyksiä.
 
Kai se nyt lähtee rönsyilemään. Saahan sen auton ladattua vaikka samalla kun meditoi laturin vieressä. Eiköhän toi nyt ole itsestäänselvyys. Se mikä sulle ja monelle muulle oli näköjään yllätys oli se, että kaikki ei todellakaan vietä tommoisia puolituntisia edes vahingossa noissa hikisissä ketjuhuoltamoiden kahvioissa. Sikäli liittyy erittäinkin paljon ketjuun. Tosin mielestäni tässä voisi olla moderoinnillakin paikka eriyttää ketjut kahdeksi, toiseen yleinen sähköautokeskustelu politiikasta kahvitaukoihin ja toiseen vaan sitä autoasiaa, niin pystyy seuraamaan paremmin niitä uusia autojuttuja ilman muuta turhaa keskustelua välissä :)

Ei liene tarvetta eriyttää, onhan tuolla toi tyhmät ihmiset ketju. Ne kahvitaukojen sisältö ei tosiaan kuulu tähän ketjuun, mutta autojen lataaminen kuuluu
Se mikä sulle ja monelle muulle oli näköjään yllätys, että itsekään en vietä puolituntisia tuolla periferioiden ketjuhuoltamoiden kahviloissa. Ilmaisin vain, että jos vaihtoehtona on tosiaan joko ladata autoa tarvittava aika tai vaihtoehtoisesti jäädä matkan varrelle on tosiaankin se valintakysymys SÄHKÖAUTON omistajalle.
 
No minä en ole ketään haukkunu tyhmäksi. Oma avaukseni käsitteli nimenomaan sähköauton latausta ja huoltoaseman ollessa kyseessä näin ollen myös latausinfraa.
Ihan toiset henkilöt ovat sitten vetäneet keskusteluun mukaan fetissit, esarin venyttelyn ja nyt viimeisimpänä meditoinnin laturin vieressä, huoltsikalla käynnin nopeuskilpailu tietenkin lisäksi.
Siitä voi miettiä, mihin se autoista keskustelu hukkkuu.
 
Et saa.

Ja itse olisin valmis venymään että sais sähköllä ajaa. Oli se Tesla vaan niin maukas. Tai vaikka joku arkisempikin.

Saanpas, kaikki muutkin nuo edellämainitut aktiviteetit lisäksi samaan aikaan :)

Audi E-tron tai Jaguarin i-pace kelpaisi tänne ennen Teslaa ja kolmonen ei kiitos.
 
Tän laskurin mukaan aika nihkeetä on säännöllinen Tku-Hki-Tku pendelöinti isoimmilla Tesloillakin ympäri vuoden ellei pääse Hki:ssä latamaan. A Better Routeplanner
Samaan kans päätynyt et nihkeeltä vaikuttaa :/ Melkeen vaatis et työmaalla sais ladattua kun noin päin ajelee. Itse viel asun auranmaalla et paimion supercharger ei edes osu paluumatkalla kohdalle. Sais tulla auran ABC:lle superchargerit :D
 
Viimeksi kun kävin Pyhtään superilla, lapsilla kesti niin pitkään syödä jäätelöt, että otin auton pois latauksesta. Paljon yli 80 prosentin, kun ei kannata hinkata, jos ei ole pakko.

Toki sähköautoilussa on näitä pieniä haittoja, mutta voin kyllä omasta puolestani sanoa, että täytyisi olla kylmä päivä helvetissä, että suostuisin täyssähköstä vaihtamaan polttikseen tai edes plugariin.
 
Joo onhan noissa kaikkea kivaa mikä ainakin itseä kiinnostaa. Netflix, Spotify, Hyvä äänentoisto, Dash cam vakiona, Kameroita, Sentry moodi (saa auton naarmuttajan ehkä jopa kiinni) ja tietysti jatkuvat päivitykset ohjelmistoon.
 
Tuo on kyllä nätti fiitsöri :drool:. Harmi, että tuon saamiseksi pitäisi vissiin FSD ruksata ja siihen ei kyllä pinkka antaisi periksi.
EU-lainsäädäntö pilaa tuonkin. Toimintaraja Euroopassa ilmeisesti kuusi metriä. :facepalm:

Navigate on autopilot pilattu samalla tavalla. FSD on EU:ssa siksi aika turha.
 
Saanpas, kaikki muutkin nuo edellämainitut aktiviteetit lisäksi samaan aikaan :)

Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.
 
Tuota ot juttua kun tankkauksesta ja latauksesta selailee, vois hyvin pohtia, että somettakaa ja tehkää niitä töitä etänä latauksen ajan. Ettei tarvi ajaessa näpytellä.
 
Kyllähän tuota tankkausaikaa venyttää jo ihan normaali henkilöautoille tarkoitetun polttoainepumpun melko verkkainen tahti. Tietysti jos tankaa esim 10l niin eihän siinä kauaa mene, mutta täyteen tankkaaminen alle minuutissa maksaminen mukaan lukien ei kyllä onnistu vaikka olisi pienikin polttoainetankki.

D-pisteellä etälukupistoolilla voisi minuutissa tuo täyteen tankkaus onnistua.

Köh, se hymiö oli siinä syystä. No selväähän se on ettei nyt ihan minuutissa tankillista vedetä. Jokunen litra korkeintaan...
 
Aivan sama onko se minuutti vai kolme, niinkun itsellä näyttäis olevan. Ero on kumminkin selkeä ja käyttö/tankkauslogiikka pitää olla ihan erilainen; sähkiksellä ei lähdetä erikseen ”tankkaamaan” kotoa huoltoasemalle, ja ajot pitää myös tajuta suunnitella niin ettei joudu istumaan tyhjän panttina pikalaturilla. Itse voisin kuvitella vaikka tekeväni 0,5-1 tunnin verran töitä laturissa kökötellessä.
Tämähän se. Nämä bensa-asemien donitsinsyönti- ja tankkauskilpailut voisi kyllä hivauttaa omaan triidiinsä.
 

Tässä Bjorn Nylandin testejä lataamisesta ja paljon kilometrejä saa tietystä ajassa lisää.

katso liitettä 282545

upload_2019-9-28_20-18-15.png


Teslalla saa jo vartissa mukavasti kilsoja.

upload_2019-9-28_20-17-26.png
 
EU-lainsäädäntö pilaa tuonkin. Toimintaraja Euroopassa ilmeisesti kuusi metriä. :facepalm:

Navigate on autopilot pilattu samalla tavalla. FSD on EU:ssa siksi aika turha.

Se on ihan ok, että autopilotti-ominaisuuksia tutkitaan ja rajoituksia näiden suhteen löysätään ajan kanssa kunhan todetaan turvallisiksi.

Jenkeissä paskakin autopilotti on parempi kuin keskiverto kuski, joissain osavaltioissa ajokortin saaminen on alusta loppuun puolentunnin homma.
 
Sehän siinä on että niille kelvottomille kuskeillekkin saadaan jotain käytöstapoja liikenteessä päähän. Se on aina parempi kuin puolentunnin käsittelykoe ja muiden sekaan.

Edit. Ajokortti koulutuksesta siis avauduin tuossa ylempänä. Korttia kun ei oikein voi täällä evätä sillä että ootpa paska ajaa. Eli lisää koulutusta. Osa ottaa onkeensa ja osa ei, sit eteenpäin.
 
Miten toi Teslan kuvaushimmeli aktivoituu, varashälystä vai mistä?

Liikkeestä auton lähellä, kosketuksesta. Siinä on eri tasoja sen mukaan, millaiseksi auto uhkan arvioi. Kamera lähtee päälle heti. Auto voi myös väläyttää valoja, soittaa vampyyrimusiikkia ja viimeisenä kytkee varashälyttimen huutamaan.
 

Tässä Bjorn Nylandin testejä lataamisesta ja paljon kilometrejä saa tietystä ajassa lisää.

katso liitettä 282545

upload_2019-9-28_20-18-15.png


Teslalla saa jo vartissa mukavasti kilsoja.

upload_2019-9-28_20-17-26.png

Model 3:n ero Model X:n on kyllä päräyttävä. Teslan akku- ja latausteknologia otti kyllä melkoisen harppauksen vuosina 2015 (MX) ja 2017 (M3) julkistettujen automallien välillä.

Edit: Taino Model S tuli jo 2012, mutta en osaa ulkomuistista sanoa lataako alkuperäinen MS yhtä nopeaa kuin 2015 MX.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tullut V 10 Suomessa Tesloihin? Olen itse reissussa ja auto odottelee himassa päivitystä. Vaikuttaa hyvältä päivitykseltä taas kerran :tup:
 
Model 3:n ero Model X:n on kyllä päräyttävä. Teslan akku- ja latausteknologia otti kyllä melkoisen harppauksen vuosina 2015 (MX) ja 2017 (M3) julkistettujen automallien välillä.

Edit: Taino Model S tuli jo 2012, mutta en osaa ulkomuistista sanoa lataako alkuperäinen MS yhtä nopeaa kuin 2015 MX.
No onhan noi aivan erikokoiset autotkin.. Model 3 1700kg 100 X 2500kg

Ja ilmanvastuskerroin jotain 0,24 vs 0,20
 
Ilmanvastuskerroin x otsapinta-ala. X on aika karmea sillä sektorilla 3:een verrattuna.
 
No onhan noi aivan erikokoiset autotkin.. Model 3 1700kg 100 X 2500kg

Ja ilmanvastuskerroin jotain 0,24 vs 0,20
Juu toki tuo vaikuttaa siihen kuinka paljon kilsoja saa per aikayksikkö, mutta kyllä se M3 akku ottaa myös nopeammin varausta vastaan kui MX tai MS:
upload_2019-9-30_10-15-47.png
 
Juu toki tuo vaikuttaa siihen kuinka paljon kilsoja saa per aikayksikkö, mutta kyllä se M3 akku ottaa myös nopeammin varausta vastaan kui MX tai MS:
upload_2019-9-30_10-15-47.png
Joo toki, sehän on kehittynyt.

Pääkehitys vissiin parempi jäähdytys akustossa. Sehän aika paljon ratkaisee latausnopeutta. Tämä vaikuttaa myös siihen, että M3:lla pystyy ajamaan pidempään autobaanallakin täydellä vauhdilla ennen kun alkaa throttlaamaan tehoja.
 
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.

Helppohan tuo on laskea, suuri osa autoista saa 50kW laturista noin 45kW akkuun (iso poikkeus Leafin ongelmat). Jos kulutus on sen 15kWh/100km niin silloin puolessa tunnissa 150km. Pienemmissä autoissa akku rupeaa täyttymään jo aiemmin jolloin nopeus hidastuu. Esim Ioniqilla pisin latausaika mikä on pikalaturilla mennyt lähes tyhjällä akulla oli muistaakseni 22min. Kantaman suunnittelisin niin että pisin säännöllinen matka menee mukavasti korkeintaan yhdellä tauolla, eli niin että tuo matka olisi n. maksimikantama hyvissä olosuhteissa + 50-100km.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh


Tuo kun pelittäisi kunnolla, ja vastaavanlainen ominaisuus yleistyisi myös muissa merkeissä, niin näkisin tämän erittäin toimivana etenkin ikäihmisten käytössä.
Saisi auton kutsuttua oman tai kaupan oven eteen.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh


Tuo kun pelittäisi kunnolla, ja vastaavanlainen ominaisuus yleistyisi myös muissa merkeissä, niin näkisin tämän erittäin toimivana etenkin ikäihmisten käytössä.
Saisi auton kutsuttua oman tai kaupan oven eteen.


Kunhan ajaa sen papparaisen sitten saman tien kotiin asti.
 
Tuosta uudesta Teslan V10:n Smart Summonista on tullut vastaan monenlaisia videoita. Joissakin tilanteissa toimii yllättävän hienosti, joissakin taas.. noh
*vide*
Tämä vakuuttaa minut siitä, että 100% autonominen ajaminen on aivan nurkan takana ja erityisesti luotto siihen on vahva tilanteessa, kuin tilanteessa.
 
Melkonen vitsi kyllä. Tuokin autotalli on aika tilava. Ymmärtäisin tuon käytön, jos talli olisi ahdas eikä meinaisi päästä autoon sisään.
 
Tesla oli syyskuussa suomen 16. rekisteröidyin henkilöautomerkki (156kpl). Taakse jäi mm. Mazda (150), Dacia (134), Pösö (109) ja Rellu (107).
Tesla on viisinkertaistanut myyntinsä Suomessa – tässä myös muut markkinoiden vastavirtaan nousijat'

Arkihavaintokin tukee tätä. Model 3:sia on kesän jälkeen alkanut näkymään ainakin täällä Itäisessä Espoossa ihan joka nurkalla.
Teslan markkinaosuus on kyllä vain 1,3%, mutta todennäköisesti Itä-Espoossa tyypilliset autonostajat eivät ihan vastaa keskiarvoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 673
Viestejä
4 583 277
Jäsenet
75 479
Uusin jäsen
Televiissio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom