- Liittynyt
- 16.11.2016
- Viestejä
- 4 134
Kyllä, tuon laturi rajoittaa max 7.4 kW. Ottaa sen joko yhdestä (1x32A) tai kahdesta vaiheesta (2x16A).
Eikös Outlandereis ollu nopeemmal latauksella myös?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, tuon laturi rajoittaa max 7.4 kW. Ottaa sen joko yhdestä (1x32A) tai kahdesta vaiheesta (2x16A).
Eikös Outlandereis ollu nopeemmal latauksella myös?
Ehdottomasti 3x16A tuolle pääsulakkeelle. Kuten @Mariini mainitsi, kannattanee katsoa tulevaisuuteen ja asentaa heti kolmivaiheisena. Tuon Audin AC-laturi taitaa tukea vain yhtä vaihetta 7.4 kW asti (?), joten nyt lataustehosi jäisi 1x16A eli 3.7 kW. Jos haluat ladata Audia maksimeilla, Suomessa myytävät Puret tukevat kyllä yleensä 3x32A asti (eli 22 kW), mutta silloin pitäisi maksaa jo pääsulakekoon muuttamisesta ja sen jälkeen suurempaa kuukausimaksua sähköliittymästä. Meiltä löytyy kotoa myös Pure kytkettynä 3x16A saman pääsulakekoon takaa. Tosin meillä auton sisäinen laturi osaa hyödyntää kahta vaihetta, jolloin irtoaa 7.4 kW tuostakin.Tervehdys,
Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä.
Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.
TIA vastauksista!
Jos se latausasema asennetaan johonkin mittauskeskuksen läheisyyteen, niin kannattaa pyytää asentamaan se 22kW mahdollistavalla kaapeloinnilla, mutta konffaamaan se 11kW. Jos kyse on vain muutaman metrin kaapelista ei sen vaikutus loppulaskuun ole kuin ehkä kymppejä, mutta jos joskus innostut päivittämään pääsulakkeen isommaksi, saat täyden lataustehon pelkällä aseman konffin muutoksella.Tervehdys,
Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä.
Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.
TIA vastauksista!
Puressa DIP-kytkimellä voi muuttaa tuota konfiguraatiota. Eli tuollainen varautuminen on tosiaan mahdollista vetämällä valmiiksi järeämmät kaapelit jos Puresta tuli hankittua 22 kW eikä 11 kW versio. A-tyypin vikavirrat pitää myös hankkia keskukseen lataustehon mukaan, mutta ne ei paljoa maksa ja voi jättää sähkärin murheeksi. Katsoinpa tuossa, että tämän Puren saa asetettua myös 1x20A (4,6 kW) -asentoon, mikä voisi olla tuolle 1-vaiheiselle Audin laturille maksimi 25A pääsulakkeilla jos vedät syöttökaapelit valmiiksi 3x32A? Kun auto joskus vaihtuu niin vaihdat DIP-kytkimen toiseen asentoon.Jos se latausasema asennetaan johonkin mittauskeskuksen läheisyyteen, niin kannattaa pyytää asentamaan se 22kW mahdollistavalla kaapeloinnilla, mutta konffaamaan se 11kW. Jos kyse on vain muutaman metrin kaapelista ei sen vaikutus loppulaskuun ole kuin ehkä kymppejä, mutta jos joskus innostut päivittämään pääsulakkeen isommaksi, saat täyden lataustehon pelkällä aseman konffin muutoksella.
Tuosta laturin tukemista vaiheista saa hävyttömän huonosti infoa - tai sitten en vaan osaa kaivaa sitä. Audi Q7 E-tronin (tuo on hybridi, Audi muutti myöhemmin nimeämiskäytäntöään) laturi on ilmeisesti kahta vaihetta tukeva. Mutta tuosta Q5:stä en ole vastaavaa tietoa löytänyt.(snip) Tuon Audin AC-laturi taitaa tukea vain yhtä vaihetta 7.4 kW asti (?)(snip)
En löytänyt minäkään luotettavaa tietoa tuosta Q5:stä kun nopeasti koitin Googlettaa. Tukeeko siis vain 1x32A vai lisäksi myös 2x16A? Olisihan se hyvä tietää varmaksi jos haluaa optimoida latausaseman asetukset. Täältä löytyy moneen muuhun autoon nuo tiedot, mutta Audi Q5 puuttuu: https://ev-database.uk/Tuosta laturin tukemista vaiheista saa hävyttömän huonosti infoa - tai sitten en vaan osaa kaivaa sitä. Audi Q7 E-tronin (tuo on hybridi, Audi muutti myöhemmin nimeämiskäytäntöään) laturi on ilmeisesti kahta vaihetta tukeva. Mutta tuosta Q5:stä en ole vastaavaa tietoa löytänyt.
Asenne kysymys että joutuu vuokraamaan auton vaikka auto seisoo pihassa.. HalooTällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
Ottaen huomioon sen, että suomalainen ajaa keskimäärin päivässä n. 40 km, niin nuo 800 - 1000 km päiväsuoritteet yhdellä kahvitauolla ovat kyllä hyvin marginaalissa. Ei ole mitään tolkkua rahdata kallista ja painavaa ~100 kWh akustoa (Model S 100D rangeltaan aika lähellä yo. vaatimusta) 99% ajasta vain sitä varten, että joskus pitää päästä Helsingistä Sodankylään yhdellä 30 min tauolla.Asenne kysymys että joutuu vuokraamaan auton vaikka auto seisoo pihassa.. Haloo
On tiettyjä ajosuorituksia ihmisillä mihin on ihan turha tuputtaa sähköautoa tässä vaiheessa.
Sitten kun meillä on 800V akut ja 500km range talvella ja 350kW lataus niin voi sanoa että on asennekysymys jos ei tuolla pysty suoriutumaan ajosta kun ajosta.
Se että ajat 400-500km ja pidät 30 min tauon ja ajat 400-500km ja pidät tauon pitäisi riittää about kaikille
Ei täällä puolet porukasta tommosia matkoja vedä joka päivä. Luetun ymmärtäminen hakusessa?
Mutta monet kyllä vetää esim. normaalia työviikkoa ja viikonloppureissuja, jollon ei paljon välttämättä edes parhaalla Tessulla juhlita kun perjantaina on työmatkaan käytetty 50-100 km rangea ja talvikelien puolesta jäljellä on ehkä 200 km. Noi kesäranget alkaa olla merkillä kun merkillä melko kohdillaan.
Kai joku sen auton sitten vuokraa kun täällä niin kovin uhotaan, itse en todellakaan vuokraisi jos autoon on muutenkin pistetty jo kymmeniä tuhansia euroja. Sillä rahalla voi valita sen mikä hoitaa kaiken ilman kompromisseja.
Jonkun pakun nyt voi vuokrata, ne on halpoja ja niitä nyt oikeasti tarvii sen kerran kahteen vuoteen pahimmillaan.
Tän laskurin mukaan aika nihkeetä on säännöllinen Tku-Hki-Tku pendelöinti isoimmilla Tesloillakin ympäri vuoden ellei pääse Hki:ssä latamaan. A Better RouteplannerMites muuten Tku-Hki-Tku välinen etappi, 70d/75d ei taida riittää edes takas matkalle ilman latausta (100% lähtölataus), vaan pitää vissii olla 90/100 akusto? Harmittaa hieman et supercharger on Paimiossa, joka on ns. väärällä puolella. Sais olla lohjalla kans super charger kun siellä taida olla kun tuo yks CCS laturi täl hetkel.
Nämä kyllä @Teppo en kaltaiset tyypit "Koska mulle sopii niin sopii varmasti 100% muistakin"
Miu ajoihin kyllä sopisi (täyssähköt) ehkä mutta taidan silti ottaa lataushybridin kun vaihdan vuoden päästä.
Sit joskus sen jälkeen täyssähköt.
Itse ajan pikalaturille, jos tarvisin lisää rangea. Ei oo kauhean vaikeaa. Onnistuu kaikkina viikonpäivinä ja monesti myös ilmaiseksi.
Ja joskus oon Lapin matkoille tarvinnut erilaista autoa, niin olen lainannut sen esim veljeltä tms.
Meillä on taloudessa myös kakkosauto, polttis. Sillä voi myös ajella jotain ajoja. Mutta vai pakon edessä [emoji16]
Ja ottaen huomioon asennoitumisesi, niin suosittelen vielä toistaiseksi ajelemaan polttiksella. Sähköautoilu ei sovi vielä kaikille ja kaikentyyppisille ajotarpeille varsinkaan ilman kompromisseja.
Itse olin kompromisseja valmis tekemään, enkä ole ollut autoiluun koskaan näin tyytyväinen. [emoji1305]
Nämä kyllä @Teppo en kaltaiset tyypit "Koska mulle sopii niin sopii varmasti 100% muistakin"
Miu ajoihin kyllä sopisi (täyssähköt) ehkä mutta taidan silti ottaa lataushybridin kun vaihdan vuoden päästä.
Sit joskus sen jälkeen täyssähköt.
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.
Polttiksen kanssa tulee toimittua niin että tankki täyteen, kuselle ja kahvikuppi mukaan jos maistuu. En tiedä mikä fetissi sulla on sit hinuttaa puoli tuntia siellä ABC lla. Miulla menee se 10min.
Koska haluan perille
Miten pitkälle pääsee puolen tunnin latauksella tuollaisessa 50kw laturissa? 100km?
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Latausverkosto kehittynee myös vauhdilla, joten tilanne mikä on nyt, on vuoden päästä varmaan aika paljon muuttunut.
Eli lataat lähes tyhjästä sen puoli tuntia ja pääset 100km Ja sit 100km päästä uusiksi. Ja matka edistyy ...Hyundai Ioniq taitaa kuluttaa noin 13kwh / 100 km. Ja puolessa tunnissa saat noin karkeasti arvioituna noin 20 kwh? Eli reippaasti yli 100 km.
Eli lataat lähes tyhjästä sen puoli tuntia ja pääset 100km Ja sit 100km päästä uusiksi. Ja matka edistyy ...
Kyllä miä odottelisin jos sillä autolla on tarkoitus ajella kaupungin ulkopuolella joskus usein.
Tää riippuu niin näkökulmasta. Mä ajoin kolmen matkustajan kanssa Leville ton 1000 km ja aikaa tuhraantui about tuo 12 tuntia. Yksin takaisin kestikin sitten vähän reilu 9 tuntia yhdellä tankkauksella (eväät mukaan). Tuo oli semmonen keissi että menomatkan lento peruttiin, mutta paluumatkan ei niin sain ajella yksin takas sit. Mieluisampaa jopa niin päin. Mutta eipä tommosta reissua tule varmaan itse tehtyä edes kymmenen vuoden välein, joten ei ole relevanttia mielestäni.
Mutta juurikin toi että arkiajojen päälle pitempi viikonloppureissu, niin saa äkkiä kykkiä sit laturilla ihan kunnolla. Itse ainakin haluan mahdollisimman pian perille, enkä todellakaan alle 300 km matkoilla pysähdy kertaakaan kun ei siinä ole mitään järkeä. Muksujen kanssa voisi olla eri tilanne, en ole semmoista päässyt kokeilemaan vielä.
Aika ihmeellisiä vastauksia...Ottaen huomioon sen, että suomalainen ajaa keskimäärin päivässä n. 40 km, niin nuo 800 - 1000 km päiväsuoritteet yhdellä kahvitauolla ovat kyllä hyvin marginaalissa. Ei ole mitään tolkkua rahdata kallista ja painavaa ~100 kWh akustoa (Model S 100D rangeltaan aika lähellä yo. vaatimusta) 99% ajasta vain sitä varten, että joskus pitää päästä Helsingistä Sodankylään yhdellä 30 min tauolla.
En siis IMHO näe kyseiselle rangelle mitään maatajärisyttävää kysyntää ja siitä johtuen isot akustot tullevat olemaan kalliiden premium-luokan autojen juttu vielä pitkään. Toki jos tässä jostain putkahtaa joku maata mullistava uusi akkuteknologia, joka tarjoaa kolme-neljä kertaa pienemmän kustannuksen per kWh niin pelin säännöt muuttuvat tietenkin radikaalisti.
Edit: Latauksen nopeus sen sijaan hyödyttää lähes kaikkia melkein poikkeuksetta, eli siihen kehitykseen ja infraan olisi hyvä laittaa paukkuja.
Oisko tässä use case noille Mersun dieseliä syöville plug-in hybrideille? Pääsee pidemmätkin työmatkat suhteellisen taloudellisti suunnittelematta ja ilman kusitaukoja. Muut arkiset ajot menee sitten kivasti pelkän sähkön voimin.Vastasin edellissivun keissiin missä hepulla tulee yllättäviä työmatkoja jopa 700km päivässä usein. Joidenkin ehdotuksena on vuokra-auto näihin..
Keskimääräinen ajosuorite joo 40km, mutta en puhunut keskimääräisestä suomalaisesta. Vastasin jonkun järettömään ehdotukseen vuokrata auto ja jättää oma auto pihaan
Oisko tässä use case noille Mersun dieseliä syöville plug-in hybrideille? Pääsee pidemmätkin työmatkat suhteellisen taloudellisti suunnittelematta ja ilman kusitaukoja. Muut arkiset ajot menee sitten kivasti pelkän sähkön voimin.
Sori jos meni pointti ohi. Tarkotus oli siis sanoa, että tuohon kohtuu harvinaiseen tilanteeseen ei todennäköisesti normikuluttajan lompakolle sopivaa täyssähköä ole ihan heti tulossa ja tuo use-case tulee olemaan optimaalinen polttomoottorille, vaikka sitten biopolttoaineilla yms., vielä pitkään. Toki ei kauheasti haittaisi olla tässä asiassa väärässäJos sattuu se pikalaturi ja kauppa olee siinä mökkimatkan varrella.
Työreissuja mitä oon tehny niin 200km en pysähdy ollenkaan ja 300km matkalla ehkä nopee 5mins kusitauko. Yleensä vielä se 10-20km ylinopeutta että säästää vielä jonkun 30minsaa ajassa ainakin takas tullessa. Töihin matkalla ei ole niin kiire.
Aika ihmeellisiä vastauksia...
Vastasin edellissivun keissiin missä hepulla tulee yllättäviä työmatkoja jopa 700km päivässä usein. Joidenkin ehdotuksena on vuokra-auto näihin..
Keskimääräinen ajosuorite joo 40km, mutta en puhunut keskimääräisestä suomalaisesta. Vastasin jonkun järettömään ehdotukseen vuokrata auto ja jättää oma auto pihaan
Lienee turvallista olettaa, että paljon ajavat ovat keskimääräistä enemmän kiinnostuneita autoilusta. Autoiluun liittyviin keskusteluihin tapaa osallistua autoilusta kiinnostuneet ihmiset. Tästä seuraa tietysti se, että suuri osa keskustelijoista todella ajaa reilusti yli keskimääräisen suoritteen.Äkkiseltään luulisi tämän olevan rahtareiden keskustelupalsta. Puolet porukasta vetää joka päivä satojen kilometrien siivuja.
Se on selvää että ei sähköautot vielä ole kaikille järkevä ratkaisu. Suurimmalle osalle ne kuitenkin jo käy jos on valmis hivenen muuttamaan vanhoja tapoja. Kuten vuokraamaan auton muutamana päivänä vuodessa vaikka omistaa auton.
Kyllähän nyt puolituntia menee helposti, kun pysähtyy kahville, käy vessassa ja selaa hetken puhelinta siinä kupposen ääressä. Aivan kuten polttisauton kanssa tulee toimittua.
Hahah, 10 minuuttia ei todellakaan riitä kahden lapsen kanssa jos täytyy tankata, käydä vessassa ja syödä eväät. Kyllä se on hyvin äkkiä se puoli tuntia mikä jokaisella stopilla menee aikaa, kun lapset on tietyssä iässä. Oliko sinulla omia lapsia?En nyt ihan varma ole, muttei edes lapsiperheessä vietetä jollain kusisella ABC:lla puolta tuntia "vain koska juo kahvikupposen". Siihen menee maksimissaan se 10 minsaa että tankkaa autoa jos on tarve ja kolme henkilöä käy kusella. Tuo 10 minsaakin on aika pitkälti se yläraja jo. Ei tulisi kyllä mieleenkään istua jossain proleakvaariossa 30min ja odotella "nopeaa latausta kahvikupposen äärellä".
Hahah, 10 minuuttia ei todellakaan riitä kahden lapsen kanssa jos täytyy tankata, käydä vessassa ja syödä eväät. Kyllä se on hyvin äkkiä se puoli tuntia mikä jokaisella stopilla menee aikaa, kun lapset on tietyssä iässä. Oliko sinulla omia lapsia?
kun tavoite on se päämäärän saavuttaminen eikä esarin venyttely.
Millä mittapuulla 17 minuutin kahvidonitsi on niin kiireistä ettei ehtinyt rentoutumaan Hyvä jos sen 10 minuuttia saa tuhrattua kun oikeen yrittää, ei siinä mitään autoja latailla kauhean paljon. Joku lounas nyt on eri juttu.
Ite saan tuon 17 minuuttia tuhlattua jos oikeen ajan kanssa syö ison sämpylän ja puolet ajasta vääntää työsähköposteja, kun ajaessa ei raaski näpytellä
Kai se nyt lähtee rönsyilemään. Saahan sen auton ladattua vaikka samalla kun meditoi laturin vieressä. Eiköhän toi nyt ole itsestäänselvyys. Se mikä sulle ja monelle muulle oli näköjään yllätys oli se, että kaikki ei todellakaan vietä tommoisia puolituntisia edes vahingossa noissa hikisissä ketjuhuoltamoiden kahvioissa. Sikäli liittyy erittäinkin paljon ketjuun. Tosin mielestäni tässä voisi olla moderoinnillakin paikka eriyttää ketjut kahdeksi, toiseen yleinen sähköautokeskustelu politiikasta kahvitaukoihin ja toiseen vaan sitä autoasiaa, niin pystyy seuraamaan paremmin niitä uusia autojuttuja ilman muuta turhaa keskustelua välissä
Kyllä mä alle minuutin saan tankattua.
Et saa.
Ja itse olisin valmis venymään että sais sähköllä ajaa. Oli se Tesla vaan niin maukas. Tai vaikka joku arkisempikin.
Samaan kans päätynyt et nihkeeltä vaikuttaa :/ Melkeen vaatis et työmaalla sais ladattua kun noin päin ajelee. Itse viel asun auranmaalla et paimion supercharger ei edes osu paluumatkalla kohdalle. Sais tulla auran ABC:lle superchargeritTän laskurin mukaan aika nihkeetä on säännöllinen Tku-Hki-Tku pendelöinti isoimmilla Tesloillakin ympäri vuoden ellei pääse Hki:ssä latamaan. A Better Routeplanner