Keskustelua hybridiautoista

Posti on jo useamman vuoden ajanut Nissanin sähköpakuilla :syes:

Aijaa, täällä ajaa citikan pakulla ja dieselillä tietty:tup: Enkä kyllä ole liikenteessä ikinä nähnytkään nisun sähköpakua. Yksi Leaf täällä kyllä pyörii, kun oon useamman kerran nähnyt sentään.
 
Passatista muutama viikko kokemusta.
Optimioloissa (ilma 15-20 astetta, ei ilmastointia, nopeus max 90km/h) range 40-45km. Yli 100km/h nopeudet tiputtaa rangea aika paljon, ilmastoinnin vaikutus on aika olematon, mutta pihistelijä toki ottaa sen pois kun ei tarvetta :D
Perus kaupunkipyörityksessä ja kehä I ajossa sähkökulutus ollut 16-18kWh/100km, jolloin tuo em. range tällä 9,9kWh akulla laskennallisestikin oikean suuntainen (ihan tyhjäksihän auto ei akkua koskaan päästä).
Hybridimoodissa kulutus motarilla 6+ l/100km ja maantiellä 4,5-5,5 luokkaa. Nämä siis ajotietokoneesta, koska tämän kanssa ei enää tankkausvälin kulutusta voi excelöidä.
Ok kiitos. Kyllähän tuolla sitten arkiajot 25-50km päivä ajelis suurimman osan vuodesta suurimmaksi osaksi sähköllä. Maantieajossa tuosta hybriditekniikasta ei sitten näytä olevan mitään apua, kun näyttää tuo TSI menevän noihin lukemiin ilman sähköapuakin. Passateissa ois Webastoakin ja vielä tehdas sellainen niin siinäkin mielessä houkuttelevampi kuin Kia, kun Webastoon tottunut.
 
Viimeksi muokattu:
Justiin tuli myös MAN eTGE, 170km Range ja 90km/h rajoitin. Sitä en tiedä miten kuormattuna nuo sähköpakujen ranget lasketaan. Suurin ongelma on kuitenkin se että vastaavaan dieseliin verrattuna tuuheat +50k€ hintaa. Sähköpeli on tietysti tappiin asti varustetlu jo vakiona, mutta voi vähän tsupparifirma kakistella tuollasta 100000€ pakettiautoa.

Ilmeisesti PSA säästää siinäkin, että Opeliin menisi nyt jotain PSA moottoreita ja Opel olisi saatu siksi nyt kannattavaksi. GM:n aikaanhan Opel tuotti kokoajan tappiota.

Opel ampera-e:hän lopetettiin, koska se olisi tuottanut tappiota. Sitten taas vanhempi Opel Ampera ja chevrolet volt on samoja autoja. Niissä nyt ei ole paljon mitään eroakaan jaksettu tehdä ulkonäköön.

Opelin tulos GM:n alaisuudessa ei ollut oikein vertailukelpoinen, koska Opel teki paljon tuotekehitystä koko GM:lle.

Open Ampera-e on Chevrolet Bolt, mutta ilmeisesti GM ei suostu niitä enää PSA:lle toimittamaan.

E: Volt -> Bolt
 
Viimeksi muokattu:
Joo 50k€ saa posotella aikamoiset kilometrit ennen kuin maksaa itsensä takaisin. Taitaa autosta loppua elämä ennen.

Joku 10k€ olisi lähettipakulle jo ihan no-brainer, koska se säästyisi polttoainekuluissa muutamassa vuodessa.
 
Open Ampera-e on Chevrolet Volt, mutta ilmeisesti GM ei suostu niitä enää PSA:lle toimittamaan.
Jotain tuossa noiden välillä tosiaan oli ja Opel Ampera-e jäi tulematta (siis Chevrolet Bolt). Ilmeisesti Bolt oli niin kallis, että Chevrolet joutuu myymään sitä tappiolla. Ja PSA näki parhaimmaksi, että tekee oman sähköauton joka on tulossa viimein 2020.
 
Justiin tuli myös MAN eTGE, 170km Range ja 90km/h rajoitin. Sitä en tiedä miten kuormattuna nuo sähköpakujen ranget lasketaan. Suurin ongelma on kuitenkin se että vastaavaan dieseliin verrattuna tuuheat +50k€ hintaa. Sähköpeli on tietysti tappiin asti varustetlu jo vakiona, mutta voi vähän tsupparifirma kakistella tuollasta 100000€ pakettiautoa.
Mikähän tuossa maksaa. 36 kWh akku, 100 kW moottori. Ei pitäisi tulla hintaa noin paljon enemmän.
 
Kiassa taitaa olla aavistuksen isompi akku ja sitä myöten range hitusen parempi.

Heh, vähän parempi :D Ei se ole todellisessa rangessa kuin 20km parempi eli Kialla on 50% parempi todellinen range kuin Volkkarilla. Kian sisustasta en itse mitenkään saa aneemista aikaan. Varsin siisti sisustus kaikin puolin.
 
Itsekkin pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin Optimaan vaakakupissa painoi eniten range ja pitkä takuu. Varusteita on autossa ainakin hyvin ja sisusta laadukas. Hyvin on sähköllä kulkenut 45km työmatkan. Jos jotain negatiivista haluaa keksiä niin auton lämmitys talvella vaatii kikkailua, ei ole etäohjatava joten joutuu lämmittämään lohkolämppärillä ja sisäpistokkeella.
 
Itsekkin pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin Optimaan vaakakupissa painoi eniten range ja pitkä takuu. Varusteita on autossa ainakin hyvin ja sisusta laadukas. Hyvin on sähköllä kulkenut 45km työmatkan. Jos jotain negatiivista haluaa keksiä niin auton lämmitys talvella vaatii kikkailua, ei ole etäohjatava joten joutuu lämmittämään lohkolämppärillä ja sisäpistokkeella.

Siis siinä ei ole yhtä plugarin parhaista ominaisuuksista eli sähkö "webastoa"?
Sano nyt vielä ettei edes viilene ennakkoon?

Hämmentävän mopo kulkemaan optima on ainakin ilmoitettuihin tehoihin nähden.
Yli parisataaheppanen peruskokonen auto 10sekkaa sataseen

Käytännössä mitään rahaahan plugareilla ei säästä, arvonalenema pitää siitä huolen niin itse ajattelen että samalla rahalla saa tai siis pitää saada enemmän suorituskykyä ja varusteita kuin vastaava bensa. Kiassa se ei kyllä toteudu.
 
Viimeksi muokattu:
Ensi vuosi on kyllä kiintoisa Citroën sta lähtien tulee kaikilta täyssähköt ja Porschelta isku vasten Model S naamaa.
 
Ensi vuosi on kyllä kiintoisa Citroën sta lähtien tulee kaikilta täyssähköt ja Porschelta isku vasten Model S naamaa.

Kyllä, ensi vuosi on mielenkiintoinen ja muutenkin 2021 vuoteen mennessä tulee niitä uusia plugareita ja sähköautomalleja yhteensä ~200kpl. Sitten luulisi olevan jo vähän mistä valita :tup:

Voi olla 3v päästä aika surku hupainen tämän hetken, vaikka 50km rangen pääsevä plugari ;):D En siis tiedä mutta yritän katsoa kristallipallostani tulevaisuutta :rofl:
 
Kyllä, ensi vuosi on mielenkiintoinen ja muutenkin 2021 vuoteen mennessä tulee niitä uusia plugareita ja sähköautomalleja yhteensä ~200kpl. Sitten luulisi olevan jo vähän mistä valita :tup:

Voi olla 3v päästä aika surku hupainen tämän hetken, vaikka 50km rangen pääsevä plugari ;):D En siis tiedä mutta yritän katsoa kristallipallostani tulevaisuutta :rofl:
Isot akut eivät halpene nopeasti. Autovalmistajia kiinnostaa lähinnä päästövaatimusten alitus (malliston CO2-keskiarvon pitää olla jossain vaiheessa alle 95g/km jos oikein muistan). Siihen 50 km range riittää oikein hyvin.
 
Isot akut eivät halpene nopeasti. Autovalmistajia kiinnostaa lähinnä päästövaatimusten alitus (malliston CO2-keskiarvon pitää olla jossain vaiheessa alle 95g/km jos oikein muistan). Siihen 50 km range riittää oikein hyvin.

Lisäksi jos ne ihmisten arkiajot eivät suuremmin muutu, niin se 50 km riittää suurelle osalle aivan yhtä hyvin vielä 2020-luvulla. Mieluummin sen ottaa halvemmalla kuin että maksaa lisähintaa siitä arkena tarpeettomasta lisäkantamasta. Sillä polttomoottorilla kun pääsee ne harvat pitkät ajot.

Toki voi se päivitys 50 -> 100 olla ihan mainosten kannalta valttia, kuulostaa isommalta. Mutta sen sitten näkee, että millä perusteilla noita lähtee tulemaan miltäkin tehtaalta kauppoihin.
 
Käytännössä mitään rahaahan plugareilla ei säästä, arvonalenema pitää siitä huolen niin itse ajattelen että samalla rahalla saa tai siis pitää saada enemmän suorituskykyä ja varusteita kuin vastaava bensa. Kiassa se ei kyllä toteudu.

Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.
 
Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.
Lisäksi sulla taitaa olla ostettuna suht halpa vähän käytetty. Eli ne kalleimmat kilometrit on jo ajettu pois?
 
Jonkun ne kalleimmat kilometrit on ajettava että köyhille riittää käytettyjä.
Totta. Suomen käytetyt ei riitä, mutta ulkomailta saa onneksi lisää käytettyjä. Ulkomailla on lisäksi pienemmät verot, niin autot on siksikin (paljon) halvempia.
 
bemulta tulossa 300-sarjalainen plugari farkkuna vuodenvaihteessa, kovasti kiinnostais mutta tuota pirulaista pitäis se pari vuotta odotella että järkevään hintaan alkaisi käytettyjä löytymään. Joku volvo v60 kiinostaisi plugarina kans jos vaan naittaisivat sen vaikka T3:n kanssa yhteen ja hinnat alemmaksi (ei oikein nuo T8:t nappaa noilla hinnoilla). XC40 taitaa olla tulossa T3+plugari yhdistelmällä tässä joskus niin miksei myös v60.
 
Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.
40 euron viikkosäästö vaatii jo runsasta ajamista. Runsaalla ajamisella verrokkiauto olisi diesel, joka kuluttaa esim. noin 6 litraa dieseliä sadalla. Sähkön lataaminen maksaa karkeasti litran verran polttoainetta per 100km, joten ihan pelkällä sähköllä ajamalla säästäisi noin 5 litraa dieseliä per 100km.

40 eurolla saa 1.35e/l hinnalla dieseliä 29.6l. Tuolla 5l/100km erotuksella autolla pitää ajaa 600km viikossa ihan pelkällä sähköllä että saisi tuon 40e per viikko säästettyä, eli 85km keskimäärin per päivä ja 31200km per vuosi. Eli aikalailla kaksi lataushybridin täyttä latausta päivässä, joka päivä.

Vaatii kyllä todella optimaalisia päivämatkoja ja hyvää lataamismahdollisuutta, että noin suuriin säästöihin pääsee. Varsinkin kun aiemmin mainitsit ajavasi kuitenkin vain 20000 km vuodessa.
 
40 euron viikkosäästö vaatii jo runsasta ajamista. Runsaalla ajamisella verrokkiauto olisi diesel, joka kuluttaa esim. noin 6 litraa dieseliä sadalla. Sähkön lataaminen maksaa karkeasti litran verran polttoainetta per 100km, joten ihan pelkällä sähköllä ajamalla säästäisi noin 5 litraa dieseliä per 100km.

40 eurolla saa 1.35e/l hinnalla dieseliä 29.6l. Tuolla 5l/100km erotuksella autolla pitää ajaa 600km viikossa ihan pelkällä sähköllä että saisi tuon 40e per viikko säästettyä, eli 85km keskimäärin per päivä ja 31200km per vuosi. Eli aikalailla kaksi lataushybridin täyttä latausta päivässä, joka päivä.

Vaatii kyllä todella optimaalisia päivämatkoja ja hyvää lataamismahdollisuutta, että noin suuriin säästöihin pääsee. Varsinkin kun aiemmin mainitsit ajavasi kuitenkin vain 20000 km vuodessa.
Ööh eihän tuo 600km ole kuin normi 40-50km työmatka ja pari kauppareissua päälle? Ja juuri täydellinen plugin hybridille, saa kaikki ajot sähköllä kun lataa töissä.
 
Heh, vähän parempi :D Ei se ole todellisessa rangessa kuin 20km parempi eli Kialla on 50% parempi todellinen range kuin Volkkarilla. Kian sisustasta en itse mitenkään saa aneemista aikaan. Varsin siisti sisustus kaikin puolin.

Ihan yhtä aneeminen se passatti on sisustaltaan. Ainut merkittävä ero tulee digimittarista. Noita kuitenkaan ole paljoa käytetyissä. Omalla kohdalla passatti oli sisältä juuri sitä samaa kuin vanha superbi joten ei edes kiinnostanut koeajaa :O.

Tesla on ainut joka vaikuttaa reilusti erillaiselta, muuten nuo on sitä samaa vanhaa vähän eri muodossa.
 
XC40 on tulossa joo lataushybridinä mutta se on etuveto. En itse kyllä nelikosta enää luovu ja neiti vielä ehdottomampi .

Edit. Hän siis maksaa puolet ja pitää olla nelikko automaatilla. Ja Volvo .Ei paljoa vaihtoehtoja jää. Onneksi Volvot kelpaa miullekkin nii ei kriisiä saada aikaiseksi.
 
Heh, vähän parempi :D Ei se ole todellisessa rangessa kuin 20km parempi eli Kialla on 50% parempi todellinen range kuin Volkkarilla.
Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.
 
Ihan yhtä aneeminen se passatti on sisustaltaan. Ainut merkittävä ero tulee digimittarista. Noita kuitenkaan ole paljoa käytetyissä. Omalla kohdalla passatti oli sisältä juuri sitä samaa kuin vanha superbi joten ei edes kiinnostanut koeajaa :O.
Ei se kyllä oo, kun ei ota sitä teryleenipenkein varustettua suomiversiota.

Itselläkin ois tarkoitus hakea Ruotsista käytetty GTE nahka- tai nahka-alcantarasisustuksella ja paremmalla keskinäytöllä jne. Kian keskinäyttö on jotenkin niin 2000s. Passatti on kyllä kaikinpuolin laatutuntumaltaan Optimaa edellä. Sille ei voi mitään, mutta eihän tuo kaikilta osin asiaa ratkaise. Ei se Kiakaan huono ole, mutta ainakin sen ajetun diesel-Optiman perusteella Volkswagenin käyttämä nahka on laadukkaammaan ja miellyttävämmän oloista. Kiassa jotenkin muovista.


Kiahan on kyllä kussut tuon plugarin sillä, että siinä ei ole minkäänlaista seisontalämmitystä, kun latauspiuha on kiinni vaan pitää viritellä vielä erillistä piuhaa sitä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.
Onko Passatin akku nykyäänkin sama 9,9 kWh, mikä oli vertailussa Teknikens Världin numerossa 22/2017? Jos on, niin mainitun vertailun mukaan eroa on peräti 51 %, 59,2 km vs. 39,1 km. Optimasta mukana oli farkku, jossa on sedania suurempi akku.

Kuvassa näkyvät myös muut autot. Korealaiset vaikuttavat aika ylivoimaisilta. Osasyynä voi olla, että akun kapasiteetista käytetään suurempi osa. Se voi myöhemmin kostautua akun kestossa.

Screenshot_20190816-095011.png
 
Onko Passatin akku nykyäänkin sama 9,9 kWh, mikä oli vertailussa Teknikens Världin numerossa 22/2017? Jos on, niin mainitun vertailun mukaan eroa on peräti 51 %, 59,2 km vs. 39,1 km. Optimasta mukana oli farkku, jossa on sedania suurempi akku.

Kuvassa näkyvät myös muut autot. Korealaiset vaikuttavat aika ylivoimaisilta. Osasyynä voi olla, että akun kapasiteetista käytetään suurempi osa. Se voi myöhemmin kostautua akun kestossa.

Screenshot_20190816-095011.png
Juu, kaikissa käytettyinä myynnissä olevissa Passateissa on tuo 9,9kWh akku. Uusi Passat on tulossa syksyllä ja siinä on selvästi isompi akku, jolla NEDC range kasvatettu 70km:iin.

Itse huomannut, että Passat tuppaa menemään itsestään hybridimoodiin yleensä kun sähkörange näyttää n. 5km. Sen saa toki vielä tuon jälkeen pakotettua jatkamaan e-modella, mutta ilmeisesti tuon toiminnon tarkoitus on pitää akun varaustaso sellaisena, että täyskiihdytyksiin riittää vielä reserviä ilman että sähkömoottorin pitää alkaa polttomoottorin avulla generoimaan lisää virtaa.

Akunhallinnan erot voi olla osasyy range-eroihin. Korealaisissa myös huomattavasti tehottomammat sähkömoottorit, silläkin lienee oma vaikutuksensa.

Jos on pakko päästä lähemmäs 50km matkoja tai vähän yli sähköllä, niin siihen vanhat Passatit ei taivu. Tosin eipä sitä bensaa paljon muutaman kilometrin matkalla kulu. Talvella tietysti ikävä kun moottorille tulee kylmäkäynnistyksiä, mutta silloin sama ongelma on oikeastaan kaikilla plugareilla kun ranget tippuu lämpötilan takia.

Mutta kuten sanoin, itselleni vaakakupissa painoi ehkä eniten tuo voima- ja kulkupuoli, joka Passatissa on aika selkeästi parempi. Tuo liikkuu jo pelkällä sähköllä sen verran liukkaasti, että eron edellisen auton 3.0TDI koneeseen huomaa kiihdytyksissä vasta kun nopeus nousee päälle 70km/h.

Tässä pieni vertailu Kiaan. Passat pelkällä sähköllä 0-50km/h 3,45s vs. Optima kaikki hepat käytössä 0-60km/h 4s (mittarivirhe disclaimer)

 
Onkohan bensahybridi paras ratkaisu itselle? Arkipäivinä työmatkaan menee yhteensä se 20 km, ja tuon lisäksi on sitten satunnaisen epäsatunnaista sahaamista saman verran keskustaan päin tuon työmatkan lisäksi. Ja viikonloppuna parit yhtä pitkät ajot. Viikossa taitaa mennä se 200 km, jonka periaatteessa voisi ajaa vaikka täyssähköllä tai jopa pelkällä hybridin sähköllä, jos sillä pääsee edes sen 40 km per lataus.

Nykyinen on 1,6 diesel, eli veroa vuodessa menee 580 euroa, ja nyt helmikuusta asti on mennyt 20 tuhannella kilometrillä vähän yli 1500 euroa pelkästään polttoaineeseen. 6000 kilometriä tuosta meni yhteen pidempään reissuun, ja toista tuollaista reissua en luultavasti ole lähivuosina tekemässä. Vuodessa kilometrejä tulee varmaan joka tapauksessa noin 20 tkm.

Opel Ampera olisi ehkä se halvin ratkaisu tässä tilanteessa jos jonkinlaista sähköajoa haluaa, mutta tekniikka itsessään tuntuu nostavan niiden hintaa kun ottaa huomioon miten vanha auto on kyseessä. Jokin geneerinen bensaversio olisi varmaan 5000 euroa halvempi.

BMW 225xe plugarilla tosin sen sijaan ei ole merkittävää eroa esimerkiksi perus dieselversioon, mikä tavallaan houkuttelee sen puoleen. Halvin xe maksaa tosin sitten taas 25 kiloeuroa, joka on kymppitonnin Amperaa halliimpi. Xe on tosin uudempi, vähemmän ajettu, enemmän herkkuja, neliveto, ja niin edelleen, joten periaatteessa hinta on perusteltu.

Tällä nykyisellä dieselilläkin varmaan ajaisi seuraavat pari vuotta helposti, mutta kun lyhyitä matkoja on useampia, niin sähköisyys kyllä kieltämättä houkuttelisi.
 
Plugari ei varmasti ole se oikea auto tarkan markan vartijalle joka normaalisti ajaa sillä karvalakkimallin focuksella tai volkkarilla. Myöskään kauppureille tai 200km+ päivässä ajaville nuo eivät hintaansa hauku verrattuna uusiin dieseleihin.

Sensijaan tehokkaassa luokassa nuo Volvon, BMW:n ja Audin hybridit antavat kyllä hyvän vastineen rahalle jos verrokkina on vastaavasti varusteltu ja sama tehoinen bensa/diesel.
 
Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.
Tuossahan tuo testi juuri tuli sinulle kerrottua, jossa eroa oli se reilu 50%:a. Ei se mitään liioittelua ole, varsinkin kun Kialla noihin luvattuihin lukemiin oikeasti pääsee toisin kuin monella euromerkillä.
 
Tuossahan tuo testi juuri tuli sinulle kerrottua, jossa eroa oli se reilu 50%:a. Ei se mitään liioittelua ole, varsinkin kun Kialla noihin luvattuihin lukemiin oikeasti pääsee toisin kuin monella euromerkillä.
Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.

Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho :D).
 
Plugari ei varmasti ole se oikea auto tarkan markan vartijalle joka normaalisti ajaa sillä karvalakkimallin focuksella tai volkkarilla. Myöskään kauppureille tai 200km+ päivässä ajaville nuo eivät hintaansa hauku verrattuna uusiin dieseleihin.

Sensijaan tehokkaassa luokassa nuo Volvon, BMW:n ja Audin hybridit antavat kyllä hyvän vastineen rahalle jos verrokkina on vastaavasti varusteltu ja sama tehoinen bensa/diesel.
6 vuotta ja maks 155 tkm ajetuissa saisi tosiaan kaksi polttista yhden hybridin hinnalla (Focus vs Opel Ampera). Se on vielä aika iso ero, mutta jos se tuosta vuosien myötä vähän tasottuisi.

2013, 15 000€ Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
2013, 7800€ Ford Focus vaihtoautot - Nettiauto
2013, 9000€ Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto

Mutta jos verrataan autojen hintaa uutena, niin ehkä tuo 7200€ ero ei olekaan niin paha?
 
6 vuotta ja maks 155 tkm ajetuissa saisi tosiaan kaksi polttista yhden hybridin hinnalla (Focus vs Opel Ampera). Se on vielä aika iso ero, mutta jos se tuosta vuosien myötä vähän tasottuisi.

2013, 15 000€ Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
2013, 7800€ Ford Focus vaihtoautot - Nettiauto
2013, 9000€ Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto

Mutta jos verrataan autojen hintaa uutena, niin ehkä tuo 7200€ ero ei olekaan niin paha?
7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.
 
7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.
Tuossa oli kaikki vaihtoehdot ja bensa-autot olisi aavistuksen kalliimpia. 6000€ hintaeroa Amperaan. Noin 4000 litraa bensaa. Noin 83 000 km.

Amperalla oli ajettu 155 000 ja siihen päälle ainakin 83 000 olisi 238 tkm. Aivan mahdollista, jos Amperallakin voisi ajella ainakin 300 tkm mittariin.

Bensat:
2013, 9000€ Ford Focus bensiini vaihtoautot - Nettiauto
2013, 10 300€ Volkswagen Golf bensiini vaihtoautot - Nettiauto
 
7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.

sillä ehdolla, että tuo sähköllä ajaminen on tapahtunut ilmaisella lataussähköllä, jos siitä on jotain joutunut maksamaan, niin tietysti laskelma vähän muuttuu. Olisi mielenkiintoista nähdä jos jollain on esim. 10t kilometrin latauskulut jotenkin tilastoituna, että paljonko esim. pelkkä kotilataaminen maksaisi. Saisi vähän vertailupohjaa perinteisempään ajopeliin. Esim. tankkasin juuri 1,50e/l 95E10 ja kulutus on vakiintunut taajama/kehä/motari -seka-ajossa 5,95l/100km, joten 10t kilometrin polttoaine maksaa 892,50e (ennen kuin sosialistinen mädättäjähallitus korottaa polttoaineen hintaa).

Eli jos saisi 10t kilometrin ajoon tarvittavan lataussähkön hinnan edes jollain tasolla?
 
Onkohan bensahybridi paras ratkaisu itselle? Arkipäivinä työmatkaan menee yhteensä se 20 km, ja tuon lisäksi on sitten satunnaisen epäsatunnaista sahaamista saman verran keskustaan päin tuon työmatkan lisäksi. Ja viikonloppuna parit yhtä pitkät ajot. Viikossa taitaa mennä se 200 km, jonka periaatteessa voisi ajaa vaikka täyssähköllä tai jopa pelkällä hybridin sähköllä, jos sillä pääsee edes sen 40 km per lataus.

Nykyinen on 1,6 diesel, eli veroa vuodessa menee 580 euroa, ja nyt helmikuusta asti on mennyt 20 tuhannella kilometrillä vähän yli 1500 euroa pelkästään polttoaineeseen. 6000 kilometriä tuosta meni yhteen pidempään reissuun, ja toista tuollaista reissua en luultavasti ole lähivuosina tekemässä. Vuodessa kilometrejä tulee varmaan joka tapauksessa noin 20 tkm.

Opel Ampera olisi ehkä se halvin ratkaisu tässä tilanteessa jos jonkinlaista sähköajoa haluaa, mutta tekniikka itsessään tuntuu nostavan niiden hintaa kun ottaa huomioon miten vanha auto on kyseessä. Jokin geneerinen bensaversio olisi varmaan 5000 euroa halvempi.

BMW 225xe plugarilla tosin sen sijaan ei ole merkittävää eroa esimerkiksi perus dieselversioon, mikä tavallaan houkuttelee sen puoleen. Halvin xe maksaa tosin sitten taas 25 kiloeuroa, joka on kymppitonnin Amperaa halliimpi. Xe on tosin uudempi, vähemmän ajettu, enemmän herkkuja, neliveto, ja niin edelleen, joten periaatteessa hinta on perusteltu.

Tällä nykyisellä dieselilläkin varmaan ajaisi seuraavat pari vuotta helposti, mutta kun lyhyitä matkoja on useampia, niin sähköisyys kyllä kieltämättä houkuttelisi.

Xe on vähän siinä ja siinä riittääkö omaan käyttöösi, ainakin tämä 16 mallinen jolla pääsee talvella 20km ja kesällä 30km. Tuosta pari vuotta uudemmalla jo plus 40km ja tämän vuoden mallilla varmaan 60km. Silti jos vaan 20km matkan päässä viimeistään pääsee laturille ja tappaa 1-2h aikaa niin soiva peli. Itse olen ollut autooni tyytyväinen. Talvella etenee kivasti kun on neliveto tukena ja varusteet noin muutenkin hyvät. Itsellä vielä m-sport paketti mikä tekee paljon tämän auton ulkonäölle :tup:

Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.

Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho :D).

Taitaa olla budjetti kysymys?? Eikös jollain uudella MB GLE:llä ja X5:lla pääse öbäyt 100km, neliveto (ei toki torsen mutta kuitenkin) ja tehoa, no, tarpeeksi ;)
 
Tuossa oli kaikki vaihtoehdot ja bensa-autot olisi aavistuksen kalliimpia. 6000€ hintaeroa Amperaan. Noin 4000 litraa bensaa. Noin 83 000 km.

Amperalla oli ajettu 155 000 ja siihen päälle ainakin 83 000 olisi 238 tkm. Aivan mahdollista, jos Amperallakin voisi ajella ainakin 300 tkm mittariin.

Bensat:
2013, 9000€ Ford Focus bensiini vaihtoautot - Nettiauto
2013, 10 300€ Volkswagen Golf bensiini vaihtoautot - Nettiauto

Amperalle sopivampi verrokki olisi mielestäni kuitenkin joku automaatti suht hyvillä varustella. Vagilla tuossa hintaluokassa on vielä aika pitkälti ketju-TSI:tä DSG:llä, joista pysyisin kaukana. Fordilla sitten edullisimmat automaatit ovat 1.6 vaparilla ja ecoboostit ovat Amperan hinnoissa.
 
Niin vaatii. Itellä on just 50-60 km työmatka ja voin ladata töissä, kotona en vielä.

Tuosta tulee viikossa 550 km eli säästöä tulis noilla spekseillä 37 eur/viikko. Varmaan ajoa on viikossa se 600 kun laskee ne huruajot asioille mukaan. Loput kilsat tuleekin sitten pitkästä matka-ajosta jossa ei juuri säästöä kerry.

Tldr: voispa ladata himassa :)

Taloyhtiö vai hakea avustusta jopa 35% latauspaikkojen rakennukseen -> Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Jos et asu pahassa muuttotappiokunnassa niin ei tuo huono investointi ole.
 
Eli jos saisi 10t kilometrin ajoon tarvittavan lataussähkön hinnan edes jollain tasolla?
Vasta 5tkm takana, mutta karkeasti menny näin:

- kolmasosa kotona 12snt/kWh
- kolmasosa ilmasia latauspisteitä
- kolmasosa matkalla pikalatausta 24snt/kWh

Keskikulutus 16,5kWh/100km

Yhteensä 100e/5tkm. Talvella kulutus sitten kasvaa ja meniskö koko vuosi keskiarvolla 20kWh/100km = 240e/10tkm ympärivuoden ajoilla.
 
sillä ehdolla, että tuo sähköllä ajaminen on tapahtunut ilmaisella lataussähköllä, jos siitä on jotain joutunut maksamaan, niin tietysti laskelma vähän muuttuu. Olisi mielenkiintoista nähdä jos jollain on esim. 10t kilometrin latauskulut jotenkin tilastoituna, että paljonko esim. pelkkä kotilataaminen maksaisi. Saisi vähän vertailupohjaa perinteisempään ajopeliin. Esim. tankkasin juuri 1,50e/l 95E10 ja kulutus on vakiintunut taajama/kehä/motari -seka-ajossa 5,95l/100km, joten 10t kilometrin polttoaine maksaa 892,50e (ennen kuin sosialistinen mädättäjähallitus korottaa polttoaineen hintaa).

Eli jos saisi 10t kilometrin ajoon tarvittavan lataussähkön hinnan edes jollain tasolla?
4800 litraa bensaa riittää ehkä 80 000km ajoihin jos ajo on jotain muuta kuin pelkkää maantietä.

Jos ajat 100tkm, niin sähkön hintakin alkaa olla huomioituna.
 
Vasta 5tkm takana, mutta karkeasti menny näin:

- kolmasosa kotona 12snt/kWh
- kolmasosa ilmasia latauspisteitä
- kolmasosa matkalla pikalatausta 24snt/kWh

Keskikulutus 16,5kWh/100km

Yhteensä 100e/5tkm. Talvella kulutus sitten kasvaa ja meniskö koko vuosi keskiarvolla 20kWh/100km = 240e/10tkm ympärivuoden ajoilla.

Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.
 
Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.
En ole aivan varma, että rahallisten hintojen pitää olla samat.

Kalliimpaan autoon (tai molempiin) voi ottaa rahoituksen tai lainan, jolloin kuukausikulujen erotusta vs. polttoneessa tapahtuvaa säästöä voi verrata myös kuukausitasolla, eikä tarvitse mennä isojen kertapanostusten miettimiseen.

Tietty jos tapana on aina jobbaroida auto yksityiseltä, niin rahoituksen hankinta ei välttämättä onnistu. Jokaisen pitää itse miettiä, että mikä on itselle tilanne.
 
Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.

Vuotuinen autovero on myös halvempi sähkö/hybrid joka kannattaa huomioida kun vertailee juoksevia kuluja.
 
Joo, nykyisillä koroilla ei oikein edes kannata aina ostaa suoraan vaan rahoituksen kautta, olkoonkin, että vakuutuksessa on pieni lisämaksu rahoituksesta. Mutta noin yleisesti ottaen kaikki kulut kun huomioi, niin vertailu on järkevää. Esim. maksaako kuukaudessa vaikkapa 200e lisää itse auton lyhennystä ja rahoituskuluja ja säästää 50e polttoaineissa tms. on asia jonka jokainen itse ratkaisee lopulta.

Toisaalta, autot ostetaan yleensä tunteella eikä järjellä. :)
 
Vuotuinen autovero on myös halvempi sähkö/hybrid joka kannattaa huomioida kun vertailee juoksevia kuluja.
Täähän nyt ei sitten välttämättä pidä paikkaansa, koska muihin kuin bensoihin tulee käyttövoimavero lisäks. Entisessä bensassa oli jotain 180e/v ja nyt sähkössä vähän reilu 230e/v
 
Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.

Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho :D).
Puhuit Passatin vievän itselläsi 16-18 kWh/100 km. Lankomiehen Optima (farkku) on vienyt Tampereen seudulla normaalissa ajossa 16,5-17 kWh, kun olen ollut paikalla. Tästä voidaan päätellä, että molemmat autot vievät Tre/PKS -ajossa noin 17 kWh/100 km.

Lasketaan TV:n vertailun ja ilm. kapasiteetin perusteella sähköajon energiankulutus:

Passat 39,1 km * 17 kWh / 100 km = 6,65 kWh
6,65 kWh / 9,9 kWh = 67,1 % ilm. kapasta

Optima SW 59,2 km * 17 kWh / 100 km = 10,06 kWh
10,06 kWh / 11,26 kWh = 89,4 % ilm. kapasta

Passatin akusta ilmeisesti jätetään käyttämättä peräti kolmannes, mikä lisää elinikää, ja mahdollistaa esim. kapan vapauttamisen asiakkaan valittaessa rangen lyhentymisestä. Optimassa ei ole niin paljoa pelivaraa, mutta suurempi akku luultavasti kompensoi asian. Jos Passatin kapasta/rangesta olisi jäljellä maltillisella käytöllä 8 v kohdalla 87 %, niin Optimassa voisi olla 75 %, koska siinä puretaan ja ladataan keskimäärin syvemmin (ellei käyttäjä itse katkaise latausta kesken/vältä loppuunajamista). Miten tämä vaikuttaisi rangeen:

Passat 0,87 * 39,1 km = 34,0 km

Optima 0,75 * 59,2 km = 44,4 km

Käyttäjä valittaa huollossa lisää rangea, huolto ruuvaa aivan maksimit, eli 100 % jäljellä olevasta käyttöön:

Passat 0,87 * 9,9 kWh / 17 kWh * 100 km = 50,7 km (oho, enemmän kuin uutena)

Optima 0,75 * 11,26 kWh / 17 kWh * 100 km = 49,7 km (ei päästä enää uutta vastaavaan, koska pienempi pelivara)

Nuo olivat vaan hatusta, että akun kunnot olisivat 87 % ja 75 % 8v kohdalla. Oikeasti voivat olla tasoissakin, koska suurempi akku mahdollistaa ajoissa lataamisen, eikä myöskään tarvitse änkeä aina 100 % akkuun. Optimassa käyttäjällä on suurempi vapaus - ja toisaalta vastuu.


Edit. Passatin akusta jätetään käyttämättä kolmannes. Kirjoitin aluksi, että käytetään kolmannes.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom