- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 857
Aijaa, täällä ajaa citikan pakulla ja dieselillä tiettyPosti on jo useamman vuoden ajanut Nissanin sähköpakuilla![]()
Aijaa, täällä ajaa citikan pakulla ja dieselillä tiettyPosti on jo useamman vuoden ajanut Nissanin sähköpakuilla![]()
7-paikkainen tila-auto - Nissan e-NV200 Evalia | Nissan Noilla ne täällä ajelee. Rattikin on väärällä puolellaAijaa, täällä ajaa citikan pakulla ja dieselillä tiettyEnkä kyllä ole liikenteessä ikinä nähnytkään nisun sähköpakua. Yksi Leaf täällä kyllä pyörii, kun oon useamman kerran nähnyt sentään.
Ok kiitos. Kyllähän tuolla sitten arkiajot 25-50km päivä ajelis suurimman osan vuodesta suurimmaksi osaksi sähköllä. Maantieajossa tuosta hybriditekniikasta ei sitten näytä olevan mitään apua, kun näyttää tuo TSI menevän noihin lukemiin ilman sähköapuakin. Passateissa ois Webastoakin ja vielä tehdas sellainen niin siinäkin mielessä houkuttelevampi kuin Kia, kun Webastoon tottunut.Passatista muutama viikko kokemusta.
Optimioloissa (ilma 15-20 astetta, ei ilmastointia, nopeus max 90km/h) range 40-45km. Yli 100km/h nopeudet tiputtaa rangea aika paljon, ilmastoinnin vaikutus on aika olematon, mutta pihistelijä toki ottaa sen pois kun ei tarvetta
Perus kaupunkipyörityksessä ja kehä I ajossa sähkökulutus ollut 16-18kWh/100km, jolloin tuo em. range tällä 9,9kWh akulla laskennallisestikin oikean suuntainen (ihan tyhjäksihän auto ei akkua koskaan päästä).
Hybridimoodissa kulutus motarilla 6+ l/100km ja maantiellä 4,5-5,5 luokkaa. Nämä siis ajotietokoneesta, koska tämän kanssa ei enää tankkausvälin kulutusta voi excelöidä.
Opelin tulos GM:n alaisuudessa ei ollut oikein vertailukelpoinen, koska Opel teki paljon tuotekehitystä koko GM:lle.Ilmeisesti PSA säästää siinäkin, että Opeliin menisi nyt jotain PSA moottoreita ja Opel olisi saatu siksi nyt kannattavaksi. GM:n aikaanhan Opel tuotti kokoajan tappiota.
Opel ampera-e:hän lopetettiin, koska se olisi tuottanut tappiota. Sitten taas vanhempi Opel Ampera ja chevrolet volt on samoja autoja. Niissä nyt ei ole paljon mitään eroakaan jaksettu tehdä ulkonäköön.
Jotain tuossa noiden välillä tosiaan oli ja Opel Ampera-e jäi tulematta (siis Chevrolet Bolt). Ilmeisesti Bolt oli niin kallis, että Chevrolet joutuu myymään sitä tappiolla. Ja PSA näki parhaimmaksi, että tekee oman sähköauton joka on tulossa viimein 2020.Open Ampera-e on Chevrolet Volt, mutta ilmeisesti GM ei suostu niitä enää PSA:lle toimittamaan.
Mikähän tuossa maksaa. 36 kWh akku, 100 kW moottori. Ei pitäisi tulla hintaa noin paljon enemmän.Justiin tuli myös MAN eTGE, 170km Range ja 90km/h rajoitin. Sitä en tiedä miten kuormattuna nuo sähköpakujen ranget lasketaan. Suurin ongelma on kuitenkin se että vastaavaan dieseliin verrattuna tuuheat +50k€ hintaa. Sähköpeli on tietysti tappiin asti varustetlu jo vakiona, mutta voi vähän tsupparifirma kakistella tuollasta 100000€ pakettiautoa.
Heh, vähän parempiKiassa taitaa olla aavistuksen isompi akku ja sitä myöten range hitusen parempi.
Siis siinä ei ole yhtä plugarin parhaista ominaisuuksista eli sähkö "webastoa"?Itsekkin pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin Optimaan vaakakupissa painoi eniten range ja pitkä takuu. Varusteita on autossa ainakin hyvin ja sisusta laadukas. Hyvin on sähköllä kulkenut 45km työmatkan. Jos jotain negatiivista haluaa keksiä niin auton lämmitys talvella vaatii kikkailua, ei ole etäohjatava joten joutuu lämmittämään lohkolämppärillä ja sisäpistokkeella.
Kyllä, ensi vuosi on mielenkiintoinen ja muutenkin 2021 vuoteen mennessä tulee niitä uusia plugareita ja sähköautomalleja yhteensä ~200kpl. Sitten luulisi olevan jo vähän mistä valitaEnsi vuosi on kyllä kiintoisa Citroën sta lähtien tulee kaikilta täyssähköt ja Porschelta isku vasten Model S naamaa.
Isot akut eivät halpene nopeasti. Autovalmistajia kiinnostaa lähinnä päästövaatimusten alitus (malliston CO2-keskiarvon pitää olla jossain vaiheessa alle 95g/km jos oikein muistan). Siihen 50 km range riittää oikein hyvin.Kyllä, ensi vuosi on mielenkiintoinen ja muutenkin 2021 vuoteen mennessä tulee niitä uusia plugareita ja sähköautomalleja yhteensä ~200kpl. Sitten luulisi olevan jo vähän mistä valita
Voi olla 3v päästä aika surku hupainen tämän hetken, vaikka 50km rangen pääsevä plugariEn siis tiedä mutta yritän katsoa kristallipallostani tulevaisuutta
![]()
Lisäksi jos ne ihmisten arkiajot eivät suuremmin muutu, niin se 50 km riittää suurelle osalle aivan yhtä hyvin vielä 2020-luvulla. Mieluummin sen ottaa halvemmalla kuin että maksaa lisähintaa siitä arkena tarpeettomasta lisäkantamasta. Sillä polttomoottorilla kun pääsee ne harvat pitkät ajot.Isot akut eivät halpene nopeasti. Autovalmistajia kiinnostaa lähinnä päästövaatimusten alitus (malliston CO2-keskiarvon pitää olla jossain vaiheessa alle 95g/km jos oikein muistan). Siihen 50 km range riittää oikein hyvin.
Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.Käytännössä mitään rahaahan plugareilla ei säästä, arvonalenema pitää siitä huolen niin itse ajattelen että samalla rahalla saa tai siis pitää saada enemmän suorituskykyä ja varusteita kuin vastaava bensa. Kiassa se ei kyllä toteudu.
Lisäksi sulla taitaa olla ostettuna suht halpa vähän käytetty. Eli ne kalleimmat kilometrit on jo ajettu pois?Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.
Jonkun ne kalleimmat kilometrit on ajettava että köyhille riittää käytettyjä.Lisäksi sulla taitaa olla ostettuna suht halpa vähän käytetty. Eli ne kalleimmat kilometrit on jo ajettu pois?
Totta. Suomen käytetyt ei riitä, mutta ulkomailta saa onneksi lisää käytettyjä. Ulkomailla on lisäksi pienemmät verot, niin autot on siksikin (paljon) halvempia.Jonkun ne kalleimmat kilometrit on ajettava että köyhille riittää käytettyjä.
40 euron viikkosäästö vaatii jo runsasta ajamista. Runsaalla ajamisella verrokkiauto olisi diesel, joka kuluttaa esim. noin 6 litraa dieseliä sadalla. Sähkön lataaminen maksaa karkeasti litran verran polttoainetta per 100km, joten ihan pelkällä sähköllä ajamalla säästäisi noin 5 litraa dieseliä per 100km.Kyllä toteutuu ja vielä ihan helposti. Itse säästän polttoainekuluisssa ihan merkittävästi plugarilla. Noin 30-40 euroa viikossa.
Ööh eihän tuo 600km ole kuin normi 40-50km työmatka ja pari kauppareissua päälle? Ja juuri täydellinen plugin hybridille, saa kaikki ajot sähköllä kun lataa töissä.40 euron viikkosäästö vaatii jo runsasta ajamista. Runsaalla ajamisella verrokkiauto olisi diesel, joka kuluttaa esim. noin 6 litraa dieseliä sadalla. Sähkön lataaminen maksaa karkeasti litran verran polttoainetta per 100km, joten ihan pelkällä sähköllä ajamalla säästäisi noin 5 litraa dieseliä per 100km.
40 eurolla saa 1.35e/l hinnalla dieseliä 29.6l. Tuolla 5l/100km erotuksella autolla pitää ajaa 600km viikossa ihan pelkällä sähköllä että saisi tuon 40e per viikko säästettyä, eli 85km keskimäärin per päivä ja 31200km per vuosi. Eli aikalailla kaksi lataushybridin täyttä latausta päivässä, joka päivä.
Vaatii kyllä todella optimaalisia päivämatkoja ja hyvää lataamismahdollisuutta, että noin suuriin säästöihin pääsee. Varsinkin kun aiemmin mainitsit ajavasi kuitenkin vain 20000 km vuodessa.
Ihan yhtä aneeminen se passatti on sisustaltaan. Ainut merkittävä ero tulee digimittarista. Noita kuitenkaan ole paljoa käytetyissä. Omalla kohdalla passatti oli sisältä juuri sitä samaa kuin vanha superbi joten ei edes kiinnostanut koeajaa :O.Heh, vähän parempiEi se ole todellisessa rangessa kuin 20km parempi eli Kialla on 50% parempi todellinen range kuin Volkkarilla. Kian sisustasta en itse mitenkään saa aneemista aikaan. Varsin siisti sisustus kaikin puolin.
Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.Heh, vähän parempiEi se ole todellisessa rangessa kuin 20km parempi eli Kialla on 50% parempi todellinen range kuin Volkkarilla.
Ei se kyllä oo, kun ei ota sitä teryleenipenkein varustettua suomiversiota.Ihan yhtä aneeminen se passatti on sisustaltaan. Ainut merkittävä ero tulee digimittarista. Noita kuitenkaan ole paljoa käytetyissä. Omalla kohdalla passatti oli sisältä juuri sitä samaa kuin vanha superbi joten ei edes kiinnostanut koeajaa :O.
Onko Passatin akku nykyäänkin sama 9,9 kWh, mikä oli vertailussa Teknikens Världin numerossa 22/2017? Jos on, niin mainitun vertailun mukaan eroa on peräti 51 %, 59,2 km vs. 39,1 km. Optimasta mukana oli farkku, jossa on sedania suurempi akku.Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.
Juu, kaikissa käytettyinä myynnissä olevissa Passateissa on tuo 9,9kWh akku. Uusi Passat on tulossa syksyllä ja siinä on selvästi isompi akku, jolla NEDC range kasvatettu 70km:iin.Onko Passatin akku nykyäänkin sama 9,9 kWh, mikä oli vertailussa Teknikens Världin numerossa 22/2017? Jos on, niin mainitun vertailun mukaan eroa on peräti 51 %, 59,2 km vs. 39,1 km. Optimasta mukana oli farkku, jossa on sedania suurempi akku.
Kuvassa näkyvät myös muut autot. Korealaiset vaikuttavat aika ylivoimaisilta. Osasyynä voi olla, että akun kapasiteetista käytetään suurempi osa. Se voi myöhemmin kostautua akun kestossa.
![]()
Tuossahan tuo testi juuri tuli sinulle kerrottua, jossa eroa oli se reilu 50%:a. Ei se mitään liioittelua ole, varsinkin kun Kialla noihin luvattuihin lukemiin oikeasti pääsee toisin kuin monella euromerkillä.Vähän nyt ehkä liioittelua tuo 50%? Kian NEDC range on 62km. Todellinen jäänee tuosta jonkun 10% kuten kaikilla plugareilla ollen siten n. 56km eli ~25% enemmän kuin Passatilla.
Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.Tuossahan tuo testi juuri tuli sinulle kerrottua, jossa eroa oli se reilu 50%:a. Ei se mitään liioittelua ole, varsinkin kun Kialla noihin luvattuihin lukemiin oikeasti pääsee toisin kuin monella euromerkillä.
6 vuotta ja maks 155 tkm ajetuissa saisi tosiaan kaksi polttista yhden hybridin hinnalla (Focus vs Opel Ampera). Se on vielä aika iso ero, mutta jos se tuosta vuosien myötä vähän tasottuisi.Plugari ei varmasti ole se oikea auto tarkan markan vartijalle joka normaalisti ajaa sillä karvalakkimallin focuksella tai volkkarilla. Myöskään kauppureille tai 200km+ päivässä ajaville nuo eivät hintaansa hauku verrattuna uusiin dieseleihin.
Sensijaan tehokkaassa luokassa nuo Volvon, BMW:n ja Audin hybridit antavat kyllä hyvän vastineen rahalle jos verrokkina on vastaavasti varusteltu ja sama tehoinen bensa/diesel.
7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.6 vuotta ja maks 155 tkm ajetuissa saisi tosiaan kaksi polttista yhden hybridin hinnalla (Focus vs Opel Ampera). Se on vielä aika iso ero, mutta jos se tuosta vuosien myötä vähän tasottuisi.
2013, 15 000€ Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
2013, 7800€ Ford Focus vaihtoautot - Nettiauto
2013, 9000€ Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto
Mutta jos verrataan autojen hintaa uutena, niin ehkä tuo 7200€ ero ei olekaan niin paha?
Tuossa oli kaikki vaihtoehdot ja bensa-autot olisi aavistuksen kalliimpia. 6000€ hintaeroa Amperaan. Noin 4000 litraa bensaa. Noin 83 000 km.7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.
sillä ehdolla, että tuo sähköllä ajaminen on tapahtunut ilmaisella lataussähköllä, jos siitä on jotain joutunut maksamaan, niin tietysti laskelma vähän muuttuu. Olisi mielenkiintoista nähdä jos jollain on esim. 10t kilometrin latauskulut jotenkin tilastoituna, että paljonko esim. pelkkä kotilataaminen maksaisi. Saisi vähän vertailupohjaa perinteisempään ajopeliin. Esim. tankkasin juuri 1,50e/l 95E10 ja kulutus on vakiintunut taajama/kehä/motari -seka-ajossa 5,95l/100km, joten 10t kilometrin polttoaine maksaa 892,50e (ennen kuin sosialistinen mädättäjähallitus korottaa polttoaineen hintaa).7200e on n. 4800litraa bensaa, jolla ei ihan pääse 100 000km. Joten jos onnistuu auton eliniän aikana tuon 100 000km ajelemaan sähköllä, niin aika tasoihin menee kustannukset siltä osin.
Xe on vähän siinä ja siinä riittääkö omaan käyttöösi, ainakin tämä 16 mallinen jolla pääsee talvella 20km ja kesällä 30km. Tuosta pari vuotta uudemmalla jo plus 40km ja tämän vuoden mallilla varmaan 60km. Silti jos vaan 20km matkan päässä viimeistään pääsee laturille ja tappaa 1-2h aikaa niin soiva peli. Itse olen ollut autooni tyytyväinen. Talvella etenee kivasti kun on neliveto tukena ja varusteet noin muutenkin hyvät. Itsellä vielä m-sport paketti mikä tekee paljon tämän auton ulkonäölleOnkohan bensahybridi paras ratkaisu itselle? Arkipäivinä työmatkaan menee yhteensä se 20 km, ja tuon lisäksi on sitten satunnaisen epäsatunnaista sahaamista saman verran keskustaan päin tuon työmatkan lisäksi. Ja viikonloppuna parit yhtä pitkät ajot. Viikossa taitaa mennä se 200 km, jonka periaatteessa voisi ajaa vaikka täyssähköllä tai jopa pelkällä hybridin sähköllä, jos sillä pääsee edes sen 40 km per lataus.
Nykyinen on 1,6 diesel, eli veroa vuodessa menee 580 euroa, ja nyt helmikuusta asti on mennyt 20 tuhannella kilometrillä vähän yli 1500 euroa pelkästään polttoaineeseen. 6000 kilometriä tuosta meni yhteen pidempään reissuun, ja toista tuollaista reissua en luultavasti ole lähivuosina tekemässä. Vuodessa kilometrejä tulee varmaan joka tapauksessa noin 20 tkm.
Opel Ampera olisi ehkä se halvin ratkaisu tässä tilanteessa jos jonkinlaista sähköajoa haluaa, mutta tekniikka itsessään tuntuu nostavan niiden hintaa kun ottaa huomioon miten vanha auto on kyseessä. Jokin geneerinen bensaversio olisi varmaan 5000 euroa halvempi.
BMW 225xe plugarilla tosin sen sijaan ei ole merkittävää eroa esimerkiksi perus dieselversioon, mikä tavallaan houkuttelee sen puoleen. Halvin xe maksaa tosin sitten taas 25 kiloeuroa, joka on kymppitonnin Amperaa halliimpi. Xe on tosin uudempi, vähemmän ajettu, enemmän herkkuja, neliveto, ja niin edelleen, joten periaatteessa hinta on perusteltu.
Tällä nykyisellä dieselilläkin varmaan ajaisi seuraavat pari vuotta helposti, mutta kun lyhyitä matkoja on useampia, niin sähköisyys kyllä kieltämättä houkuttelisi.
Taitaa olla budjetti kysymys?? Eikös jollain uudella MB GLE:llä ja X5:lla pääse öbäyt 100km, neliveto (ei toki torsen mutta kuitenkin) ja tehoa, no, tarpeeksiNiin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.
Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho).
Amperalle sopivampi verrokki olisi mielestäni kuitenkin joku automaatti suht hyvillä varustella. Vagilla tuossa hintaluokassa on vielä aika pitkälti ketju-TSI:tä DSG:llä, joista pysyisin kaukana. Fordilla sitten edullisimmat automaatit ovat 1.6 vaparilla ja ecoboostit ovat Amperan hinnoissa.Tuossa oli kaikki vaihtoehdot ja bensa-autot olisi aavistuksen kalliimpia. 6000€ hintaeroa Amperaan. Noin 4000 litraa bensaa. Noin 83 000 km.
Amperalla oli ajettu 155 000 ja siihen päälle ainakin 83 000 olisi 238 tkm. Aivan mahdollista, jos Amperallakin voisi ajella ainakin 300 tkm mittariin.
Bensat:
2013, 9000€ Ford Focus bensiini vaihtoautot - Nettiauto
2013, 10 300€ Volkswagen Golf bensiini vaihtoautot - Nettiauto
Taloyhtiö vai hakea avustusta jopa 35% latauspaikkojen rakennukseen -> Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseenNiin vaatii. Itellä on just 50-60 km työmatka ja voin ladata töissä, kotona en vielä.
Tuosta tulee viikossa 550 km eli säästöä tulis noilla spekseillä 37 eur/viikko. Varmaan ajoa on viikossa se 600 kun laskee ne huruajot asioille mukaan. Loput kilsat tuleekin sitten pitkästä matka-ajosta jossa ei juuri säästöä kerry.
Tldr: voispa ladata himassa![]()
Vasta 5tkm takana, mutta karkeasti menny näin:Eli jos saisi 10t kilometrin ajoon tarvittavan lataussähkön hinnan edes jollain tasolla?
4800 litraa bensaa riittää ehkä 80 000km ajoihin jos ajo on jotain muuta kuin pelkkää maantietä.sillä ehdolla, että tuo sähköllä ajaminen on tapahtunut ilmaisella lataussähköllä, jos siitä on jotain joutunut maksamaan, niin tietysti laskelma vähän muuttuu. Olisi mielenkiintoista nähdä jos jollain on esim. 10t kilometrin latauskulut jotenkin tilastoituna, että paljonko esim. pelkkä kotilataaminen maksaisi. Saisi vähän vertailupohjaa perinteisempään ajopeliin. Esim. tankkasin juuri 1,50e/l 95E10 ja kulutus on vakiintunut taajama/kehä/motari -seka-ajossa 5,95l/100km, joten 10t kilometrin polttoaine maksaa 892,50e (ennen kuin sosialistinen mädättäjähallitus korottaa polttoaineen hintaa).
Eli jos saisi 10t kilometrin ajoon tarvittavan lataussähkön hinnan edes jollain tasolla?
Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.Vasta 5tkm takana, mutta karkeasti menny näin:
- kolmasosa kotona 12snt/kWh
- kolmasosa ilmasia latauspisteitä
- kolmasosa matkalla pikalatausta 24snt/kWh
Keskikulutus 16,5kWh/100km
Yhteensä 100e/5tkm. Talvella kulutus sitten kasvaa ja meniskö koko vuosi keskiarvolla 20kWh/100km = 240e/10tkm ympärivuoden ajoilla.
En ole aivan varma, että rahallisten hintojen pitää olla samat.Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.
Vuotuinen autovero on myös halvempi sähkö/hybrid joka kannattaa huomioida kun vertailee juoksevia kuluja.Kiitoksia, selventää vertailua, eli karkeasti noin 600-700e säästöä per 10t km jos ei ota hankittavaa latauspistoketta yms. mukaan. Toki autojen hankintahintojen pitäisi myös olla suht lähellä toisiaan, että pelkässä rahallisessa vertailussa on järkeä.
Kivana ekstrana myös Helsingissä pysäköinti puoleen hintaan alueilla 1 ja 2Vuotuinen autovero on myös halvempi sähkö/hybrid joka kannattaa huomioida kun vertailee juoksevia kuluja.
Täähän nyt ei sitten välttämättä pidä paikkaansa, koska muihin kuin bensoihin tulee käyttövoimavero lisäks. Entisessä bensassa oli jotain 180e/v ja nyt sähkössä vähän reilu 230e/vVuotuinen autovero on myös halvempi sähkö/hybrid joka kannattaa huomioida kun vertailee juoksevia kuluja.
Totta. Huomioitava asia kuitenkin.Täähän nyt ei sitten välttämättä pidä paikkaansa, koska muihin kuin bensoihin tulee käyttövoimavero lisäks. Entisessä bensassa oli jotain 180e/v ja nyt sähkössä vähän reilu 230e/v
Puhuit Passatin vievän itselläsi 16-18 kWh/100 km. Lankomiehen Optima (farkku) on vienyt Tampereen seudulla normaalissa ajossa 16,5-17 kWh, kun olen ollut paikalla. Tästä voidaan päätellä, että molemmat autot vievät Tre/PKS -ajossa noin 17 kWh/100 km.Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.
Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho).