Niin tuli ja niin se näyttää olevan ainakin tuo testin perusteella. Se olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo ero johtuu kun absoluuttisessa akkukapasiteetissa ero ei noin suuri kuitenkaan ole.
Joka tapauksessa, minulle riittää Passatinkin range kun päivittäispyöritykset on yleensä ihan korkeintaan tuon 40km. Muut asiat ratkaisi valinnan. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa - täydellistä mallia ei vielä ole näkynyt (torsen neliveto, 100km range, 300hv yhteisteho
).
Puhuit Passatin vievän itselläsi 16-18 kWh/100 km. Lankomiehen Optima (farkku) on vienyt Tampereen seudulla normaalissa ajossa 16,5-17 kWh, kun olen ollut paikalla. Tästä voidaan päätellä, että molemmat autot vievät Tre/PKS -ajossa noin 17 kWh/100 km.
Lasketaan TV:n vertailun ja ilm. kapasiteetin perusteella sähköajon energiankulutus:
Passat 39,1 km * 17 kWh / 100 km = 6,65 kWh
6,65 kWh / 9,9 kWh = 67,1 % ilm. kapasta
Optima SW 59,2 km * 17 kWh / 100 km = 10,06 kWh
10,06 kWh / 11,26 kWh = 89,4 % ilm. kapasta
Passatin akusta ilmeisesti jätetään käyttämättä peräti kolmannes, mikä lisää elinikää, ja mahdollistaa esim. kapan vapauttamisen asiakkaan valittaessa rangen lyhentymisestä. Optimassa ei ole niin paljoa pelivaraa, mutta suurempi akku luultavasti kompensoi asian. Jos Passatin kapasta/rangesta olisi jäljellä maltillisella käytöllä 8 v kohdalla 87 %, niin Optimassa voisi olla 75 %, koska siinä puretaan ja ladataan keskimäärin syvemmin (ellei käyttäjä itse katkaise latausta kesken/vältä loppuunajamista). Miten tämä vaikuttaisi rangeen:
Passat 0,87 * 39,1 km = 34,0 km
Optima 0,75 * 59,2 km = 44,4 km
Käyttäjä valittaa huollossa lisää rangea, huolto ruuvaa aivan maksimit, eli 100 % jäljellä olevasta käyttöön:
Passat 0,87 * 9,9 kWh / 17 kWh * 100 km = 50,7 km (oho, enemmän kuin uutena)
Optima 0,75 * 11,26 kWh / 17 kWh * 100 km = 49,7 km (ei päästä enää uutta vastaavaan, koska pienempi pelivara)
Nuo olivat vaan hatusta, että akun kunnot olisivat 87 % ja 75 % 8v kohdalla. Oikeasti voivat olla tasoissakin, koska suurempi akku mahdollistaa ajoissa lataamisen, eikä myöskään tarvitse änkeä aina 100 % akkuun. Optimassa käyttäjällä on suurempi vapaus - ja toisaalta vastuu.
Edit. Passatin akusta jätetään käyttämättä kolmannes. Kirjoitin aluksi, että käytetään kolmannes.