Keskustelua hybridiautoista

Sä et selvästikään ymmärrä mitä autokaupassa tarkoittaa termi "väliraha." :hmm:
 
Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
Samalla laillahan ne vanhatkin asiakkaat saavat sen uuden Teslan halvemmalla.
Nyt halvin Tesla Model S maksaa valkoisena 92 100€, eli auto on aika kallis, koska ne halvemmat mallit on poistuneet myynnistä.

Nyt jos ostaisi Model 3:n 48 000€ sis hankintatuen ja ajaisi 10 vuotta, niin kyllä siihen vielä varmaan muitakin hinnanalennuksia mahtuu. Kumminkin tulee enemmän kilpailua ja hinnat laskee muutenkin uudessa tekniikassa.

Yllättävän suuri hintaero noilla ja melkein saa kaksi Model 3 Teslaa, 96 000€, yhden Model S:n hinnalla. Toki S ja X malleissa on vähän isompi akku.

Model 3 SR+ 409 km
Model X 505 km, 100 000€
Model S 610 km
 
Facebookissa oli kysytty Teslan myynnistä vahvistus, että halvimpaan Model 3 malliin saa tosiaan sähköauton hankintatuen. Myös väri oli vahvistettu:

"SR+ ilman vetokoukkua ja talvirenkaita oikeutettu hankintatukeen (49.964 eur). Perusväri on helmiäisvalkoinen multi coat.

Talvirenkaat voi maksaa myöhemmin erikseen. Vetokoukkua ei tosiaan saa jälkitoimituksena.

Kuulemma puhelimet soivat nyt aika tiuhaan :)"

Ei paljoa lohduta siinä vaiheessa, kun oma käytetty auto on jäännösarvoltaan (lainaltaan) kalliimpi kuin ajamaton uusi.
"LR AWD:n hinta tuli alas ruhtinaalliset 400€!" Eli kaikissa ei ole hinta pahemmin laskenut.

Jos nyt juuri olisi tilannut, niin Teslan saa palauttaa viimeistään 7 päivän kuluessa kaupoista/auton toimituksesta. Ja ei saa olla yli 1600 km ajettu.
 
Alkaa olla kyllä mielestäni hinta kohdillaan. Vielä kun olis varmuus noista maaliongelmista, niin on paketti kasassa. Olispa latausmahkuja kotosalla. :)
Luultavasti Tesla koittaa ratkoa maaliongelmaa sillä, että valkoisen myynti olisi suurinta ja hankalempia värejä menisi vähemmän? Vai onko sitten myyntikikka myydä erikoisväriä 0€ hintaan.

Tesla taitaa olla vain hieman kalliimpi ja tuo hintaero kumminkin kannattaa maksaa. Jossain muissa voi olla myös tosi kehno saatavuus. Leaf on vähän halvempi, mutta varmaan varustelussakin on aika suuri ero. Ei ole tääläkään vielä sähköautoja pahemmin näkynyt.

BMW i3 120, 43 300€
Huyndai Kona 43 000€
Kia Niro 45 000€
Model 3 SR+ 48 000€
Nissan Leaf 38 200€
 
Jos yhtään kiinnittää ympäristöönsä huomiota, niin kyllä noitä sähköautoja näkyy useampia joka päivä tuolla liikenteessä. Viimeaikoina olen pannut merkille että i3 on alkanut näkymään merkittävästi enemmän. Tiedä sitten mistä ne ovat ilmestyneet..
 
Ei uskoisi että tuon hintaisen auton ostajat olisivat kahden tonnin takia ryntäilemässä autokaupoille.
Toisaalta suomalaiset jonottelee tuntikaupalla ilmaisia ämpäreitä, niin miksei sitten osta 48t€ autoa, kun siinä "säästää" 2000€.
Model 3 SR+ hinta taisi laskea muutenkin noin 2000€ ja sen lisäksi tuo sähköauton hankintatuki, niin alennusta on ihan mukavat noin 4000€.


Model ässää on näkynyt muutamia ja yksi i3, että melko vähissä on vielä autot tällä seudulla. Taitaa olla vielä liian uusia ja kalliita. Autoliikkeessä toki myös uutta ja vanhaa Nissan Leafia.
 
Olisikohan noita i3:sia alettu tuomaan käytettyinä enemmän maahan? Meinaan, että nyt niitä tosiaan näkyy enemmän ja enemmän, mutta harva niistä nyt on ihan uusi ollut kuitenkaan. Käytettyjä alkaa jo saamaan 20t ja siitä ylöspäin, jos olisi kotona latausmahdollisuus, niin tämmöinen olisi varmaan tullut hommattua.
 
Olisikohan noita i3:sia alettu tuomaan käytettyinä enemmän maahan? Meinaan, että nyt niitä tosiaan näkyy enemmän ja enemmän, mutta harva niistä nyt on ihan uusi ollut kuitenkaan. Käytettyjä alkaa jo saamaan 20t ja siitä ylöspäin, jos olisi kotona latausmahdollisuus, niin tämmöinen olisi varmaan tullut hommattua.
Kyllä varmaan käytettynä tuodaan Bemaria, kun sitä saa suht edullisesti. Lisäksi monissa on REX, eli se pieni bensakonekin. Uuteen Bemariinhan tuota range extenderiä ei enää saa ja käytetty saattaa olla siltäosin parempi ostos.

Koeajoin uuden BMW i3 120 Ah ja oli kyllä tosi kiva peli. Ja oli myös "tosi" tehokas. Oli ilmeisesti niillä vähän isommilla vanteilla ja pikkasen leveämmillä renkailla.


Tuossa yhdeltä paikkakunnalta tosi lyhyt uutinen. Eli suht vähissä on vielä latauspaikat ilmeisesti. Eli lataus onnistuu kuudelle sähköautolle tai hybridille.
Seinäjoella vain yksi taloyhtiö on hakenut valtion avustusta sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen – ”Tämä on tulevaisuutta”, sanoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
Siinä ne nyt ovat rivissä. Kolme keltaista paalua keskellä pihaa, kussakin kaksi latauspistettä sähköautoille.
Seinäjoella vain yksi taloyhtiö on hakenut valtion avustusta sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen – ”Tämä on tulevaisuutta”, sanoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
 
En ihmettele. Meidänkin yhtiön hallituksessa yksi vastaanhankari on sitä mieltä, ettei kannata lataustolppia rakennella (eikä tehdä edes kartoitusta!) ennen kuin joku on ostamassa sähköautoa. Yrittänyt selittää sille, että kukaan ei edes harkitse ostavansa sähköautoa niin kauan kuin ei tiedä pystyykö sitä ikinä kotipihassa lataamaan. Ja että mahdollisista asuntojen ostajista raakataan suoraan kaikki plugarin ja sähköauton omistajat pois jos taloyhtiössä ei ole latauspaikkoja tai edes suunnitelmaa sellaisten asentamiselle.

Itse haluaisin seuraavaksi autoksi (n. 2 vuoden kuluttua) plugarin tai täyssähkön, mutta tällaisten paviaanien takia se saattaa jäädä toteutumatta ja itselataavalla mennään seuraavakin hankinta.

Tää ei ole mikään muna-kana ongelma vaan ne tolpat pitää olla siinä pihassa ennen kuin siihen voi sähköautoja alkaa tulemaan.
 
En nyt jaksa pysyä näiden Teslojen hintamuutosten perässä laisinkaan, mutta laskivatko S:n ja X:n hinnat täällä? American serkulla taisi LR S:n laskea luokkaa ~$8000. Toki SR S:n poistuessa kokonaan valikoimista.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa pysyä näiden Teslojen hintamuutosten perässä laisinkaan, mutta laskivatko S:n ja X:n hinnat täällä? American serkulla taisi LR S:n laskea luokkaa ~$8000. Toki SR S:n poistuessa kokonaan valikoimista.
Minusta ei laskeneet. Mutta tehokkaampaan Model S Performance malliin tuli Ludicrous-tila mukaan vakioksi. En ainakaan kuullut, että hinnat olisi nyt laskeneet?
 
Kyllä ne laski muutamia kuukausia sitten, taitaa löytyä täältäkin ne linkit kun R-J markkinoi uudenkarheaa 100 S:ää ~130t€ kun Tesla alkoi myymään uusia alle satkulla.

Ei ainakaan paranna vaihtohyvityksiä, ei Teslasta Teslaan eikä varsinkaan johonkin muuhun.
 
Kyllä ne laski muutamia kuukausia sitten, taitaa löytyä täältäkin ne linkit kun R-J markkinoi uudenkarheaa 100 S:ää ~130t€ kun Tesla alkoi myymään uusia alle satkulla.

Ei ainakaan paranna vaihtohyvityksiä, ei Teslasta Teslaan eikä varsinkaan johonkin muuhun.
Jep. Laski kyllä muutamia kuukausia sitten, mutta nyt aivan äskettäin olisi pysyneet hinnat aika samassa.

Pienemmän mallin hintoja ei oltu vielä tarkistettu, niin nyt siihenkin tuli korjaus. Model 3 SR+ hinta laski vähän ja samoin Model 3 Performance. Model 3 LR hinta taisi laskea vain 400€.

3.3.2019:
Model S Ludicrous Perfomance -version uusi hinta on nyt 99 200 euroa, kun se oli aiemmin noin 150 000 euroa.
Tesla Model S:n ja X:n hinnat romahtivat - tässä hätkähdyttävät uudet Suomi-hinnat!
 
Ehkä noi Teslan litium lukemat on jostain vanhemman mallin akustosta?

Jokatapauksessa sähköautojen markkinaosuus on jotain pari %. Paljonko sitä vettä pitää haihduttaa kun se on 100%?
Vanhemmissa muistaakseni n.10kg ja uudemmissa taisi olla puolet tuosta. Ja olisi mielenkiintoista tietää mistä lähteistä tuo kirjoittaja on "faktansa" ottanut. Melkoista Esson baari tietoa jakaa. Epäilen notta Teslan akkuihin ei tuolta tule juuri lainkaan materiaalia.
Farkkuparin tekemiseen menee 7000-15000 litraa vettä. Eli muutamar farkut kun jättää ostamatta niin Teslan akun valmistuksen veden käyttö kuitattu ;)
 
Jospa ne on huomanneet, että nuo muut värit ei tuppaa kestämään niin koitetaan myydä nyt pelkkää valkoista?

Yksi syy tuokin, eipä kukaan muu autonvalmistaja ole moista tehnyt tiettävästi.

Täälläkin taitaa olla pyöriä ainakin kaksi model 3:n ostanutta, mikähän heidän näkemys väristä ja sen laadusta, kestävyydestä mahtaa olla. Luultavasti on jo muutama tuhat kilsaa mittarissa. Kommentteja olisi mukava kuulla.
 
Ens talven jälkeen varsinkin olis kiva nähdä miten kävi. Kuitenkin kiinnostava auto.

Olihan täällä ihan uutinenkin siitä miten auto oli jo luovutettaessa maalattu vähän miten sattuu, ja maahantuoja ei tainnut pahemmin ottaa kantaa asiaan, sitten alle 3tkm jälkeen oli peltiä näkyvillä, ja ruostettakin pukkasi.
Kiinnostava kyllä, monessakin mielessä. Plus että vedet tulee sisälle jos erehtyy viemään pesukoneeseen, tai peräti painepesuria käyttää. Talvella sitten kun paksin avaa, niin saa mahdolliset lumet paksiin, tai vettä ja räntää, ilmoista riippuen. Tuo laatu se tässä on vähintäänkin kyseenalainen.
 
Yksi syy tuokin, eipä kukaan muu autonvalmistaja ole moista tehnyt tiettävästi.

Täälläkin taitaa olla pyöriä ainakin kaksi model 3:n ostanutta, mikähän heidän näkemys väristä ja sen laadusta, kestävyydestä mahtaa olla. Luultavasti on jo muutama tuhat kilsaa mittarissa. Kommentteja olisi mukava kuulla.

Olihan täällä ihan uutinenkin siitä miten auto oli jo luovutettaessa maalattu vähän miten sattuu, ja maahantuoja ei tainnut pahemmin ottaa kantaa asiaan, sitten alle 3tkm jälkeen oli peltiä näkyvillä, ja ruostettakin pukkasi.
Kiinnostava kyllä, monessakin mielessä. Plus että vedet tulee sisälle jos erehtyy viemään pesukoneeseen, tai peräti painepesuria käyttää. Talvella sitten kun paksin avaa, niin saa mahdolliset lumet paksiin, tai vettä ja räntää, ilmoista riippuen. Tuo laatu se tässä on vähintäänkin kyseenalainen.

Maalipinta on todella pehmeä. Olen omistanut 4 mustaa autoa uutena ja kyllä tämä on omaa luokkaa. Tuohon tulee naarmuja todella helposti.
Olen pessyt auton muutaman kerran painepesurilla eikä vettä ole tullut sisään. Ikkunat ja kattoikkuna on siis jiirissä :kippis:

Tesla myy muuten autot itse, ei maahantuojan kautta.
 
Jos yhtään kiinnittää ympäristöönsä huomiota, niin kyllä noitä sähköautoja näkyy useampia joka päivä tuolla liikenteessä. Viimeaikoina olen pannut merkille että i3 on alkanut näkymään merkittävästi enemmän. Tiedä sitten mistä ne ovat ilmestyneet..

Sitä kutsutaan vahvistusharhaksi. Kun sähköautot kiinnostaa, jokainen sähköauto tulee huomattua ja muistettua. Sama ilmiö, kuin jos vaikka tietyn aiheen rikosuutiset kiinnostaa, yhtäkkiä tuntuu että niitä rikoksia tapahtuu koko ajan ja on jatkuvasti uutisissa.
 
Maalipinta on todella pehmeä. Olen omistanut 4 mustaa autoa uutena ja kyllä tämä on omaa luokkaa. Tuohon tulee naarmuja todella helposti.
Olen pessyt auton muutaman kerran painepesurilla eikä vettä ole tullut sisään. Ikkunat ja kattoikkuna on siis jiirissä :kippis:

Tesla myy muuten autot itse, ei maahantuojan kautta.

Sitten on varmaan kokoonpanossa ollut jotain häikkää jonkun erän kanssa, mitä noita uutisoitu että vedet tulee sisään pesussa.

Onhan Teslalla se joku paikka hesan seutuvilla missä noita luovutetaan, ja huoltokin samassa yhteydessä. Yks puolituttu sattuu olemaan töissä siellä, lähinnä huollon puolella. Vaan onko kohta sitäkään jos ja kun kaikki myydään suoraan netin kautta, ja huoltokaan ei ole välttämätön.

Mutta tästä en tosiaan tiedä sen tarkemmin kun en ole seuraillut muutakun satunnaisia otsikoita.
 
En huomannut omassa valkoisessa mitään puutteita maalipinnassa luovutuksen yhteydessä eikä nyt n. tuhannen kilometrin ajeluilla ole mitään osunut vielä silmään. Auto menee kuitenkin ppf-suojaukseen varmuuden vuoksi. 300-400 € maksaa alahelman, ovien alaosan ja takarenkaan kaarteen suojaus.

Jos jostain valittaisi, niin lasikaton asemointi ei ole täysin symmetrinen ja tuulilasin olisi ennen luovutusta voinut pyyhkiä sisäpuolelta paremmin. Nuo hinnanalennukset olisin kyllä ottanut mielelläni.
 
En huomannut omassa valkoisessa mitään puutteita luovutuksen yhteydessä eikä nyt n. tuhannen kilometrin ajeluilla ole mitään osunut vielä silmään. Auto menee kuitenkin ppf-suojaukseen varmuuden vuoksi. 300-400 € maksaa alahelman, ovien alaosan ja takarenkaan kaarteen suojaus.

Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:
 
Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:

Varmasti juuri noin. Tesloissa tietty kun osa autoista kootaan vitullisessa kiireessä teltassa, ja kova paine oikoa(*) että saataisiin firma voitolliseksi, niin tuleehan noita sunnuntaikappaleita. Joku redditissä hyvin ehdotti, että sopiva markkinarako Teslalle olisi alkaa pyytää pientä extramaksua siitä että saisi tehtaassa rakennetun Model kolmosen, tai sit käänteisesti teltta-autoista saisi pientä alennusta. :)

* = Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
 
Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:
Itse en ole lukenut, että valkoisessa värissä olisi mitään ihmeempää vikaa. Pitäisi olla ainakin paljon parempi väri, kuin perus musta. Toki sen valkoisenkin kannattaa suojata, jos maksaa vain 300-400€.

Mustalla kun ajaa hiekkatiellä, niin maalipinta menee ilmeisesti huonoksi aika nopeasti, jos suojausta ei ole. Kai se sitten johtuu juuri tuosta pehmeästä maalipinnasta.

Jos itse täytyisi tilata, niin valkoisen valitsisin ja nyt on hyvä, kun se sama valkoinen on jo perushinnassa. Toki jos ottaa sähköauton hankintatuen, niin muita värejä ei voi valitakkaan. :) Teippaamalla saisi sitten kyllä toisen värin päälle.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.

Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi, oli se sitten väri mikä vaan. Näin itsekkin teen kun saan V60 T8:ni ja sekin on valkoinen :tup: Helpottaa se sitä auton ylläpitopesuakin ihan reilusti ja kun vielä käyttää sumutinta pesurissa niin se on suorastaan yhtä juhlaa :lol:
 
Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi, oli se sitten väri mikä vaan. Näin itsekkin teen kun saan V60 T8:ni ja sekin on valkoinen :tup: Helpottaa se sitä auton ylläpitopesuakin ihan reilusti ja kun vielä käyttää sumutinta pesurissa niin se on suorastaan yhtä juhlaa [emoji38]
Pinnoittaminen nyt on ihan eri asia kuin kylkien teippaus. Pinnoite ei kuitenkaan auta yhtään jos maalit lähtee pinnasta kivisuihkun takia.
 
Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi

Omasta mielestä ihan mukava vahailla auto kerran pari vuodessa, saako tällaisella pinnoitteella jotain merkittävää etua vs perus vahaaminen ja puunaaminen?
Harkinnut joskus että hakisin pinnoitteen mutta hinta vs hyöty vähän mietityttänyt.
 
Kyllä se hyvä pinnoite suojaa ja helpottaa ylläpitoa. Korrekin Pro Cure pintaan ja ei tarvitse ihmetellä. Uusi auto ja muutaman satasen sijoitus ammattilaisen laittamaan pinnoitteeseen palkitsee kyllä.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.
Tuossa sattui olemaan 2100 km ajettu Model 3. Yksi vika huonon maalipinnan lisäksi on, että ei ole maalia ollenkaan, vaan pelkkä pohjamaali näkyy. Tuota vikaa ainakin vanhassa hinnat alkaen mustassa. Voi toki olla muissakin väreissä?

Maalaus saattaa olla siis viallinen jo heti ostettaessakin. Toivottavasti kumminkaan "uudet" valkoiset ei olisi aivan niin pahoja.

Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.

 
Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.[/MEDIA]

Ongelmahan tuossa vaan on, ettei palauttaa voi siinä vaiheessa kun ongelman huomaa eikä Tesla myönnä vikaa eikä siis myöskään korjaa sitä. Ainoa tapa on riitauttaa asia kuluttajariitalautakunnan kanssa ja vaikka sieltä tulisi joskus myönteinen päätös niin Teslan ei silti ole sitä pakko noudattaa vaan pitää lähteä käräjille.
 
Huh huh miten paskaa laatua tai ei voi puhua edes paskasta laadusta vaan sen totaalisesta puutteesta. Tuommoinen takaluukunkin maalisuihkaus vähän sinne päin ei olisi lähtenyt ulos tehtaalta edes jollain Dacialla tai Fiatilla, puhumattakaan oikeista auton valmistajista.
 
Ongelmahan tuossa vaan on, ettei palauttaa voi siinä vaiheessa kun ongelman huomaa eikä Tesla myönnä vikaa eikä siis myöskään korjaa sitä. Ainoa tapa on riitauttaa asia kuluttajariitalautakunnan kanssa ja vaikka sieltä tulisi joskus myönteinen päätös niin Teslan ei silti ole sitä pakko noudattaa vaan pitää lähteä käräjille.
Tuolla videon autollakin on ajettu 2100 km, eli vähän liikaa, että saisi palautettua auton. Hankalaksi tosiaan menee.

"Voit palauttaa auton ja saada täyden hyvityksen seitsemän päivän kuluessa toimituksesta tai ennen kuin sillä on ajettu 1600 km sen mukaan, kumpi täyttyy ensin."
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
Jotain hämärää on tosiaan tapahtunut tuon Model 3:n kohdalla. Nopeutettu kai tuotantoa niin paljon, että ei ehdi enää kunnolla maalata? Ilmeisesti S ja X on maalattu ainakin jonkun verran paremmin.

Youtube:
"Onko Model S:ssä vastaavia ongelmia?"
"Ei oo havaittu model S tällästä vastaavaa. Keraaminen pinnoite ei auta. Kavereilla on korrek kure pro mutta silti samaa. Ainut mikä auttaa on kuraläpät ja paint protection kalvot. Tai auton kokonaan teippaus."
 
Tesla on kyllä kovin kaksijakoinen, sillä on hyviä ideoita, hyvät (mutu) tietotekniset järjestelmät ja ilmeisesti akut.

Design ja laatu sen sijaan on jotain muuta kuin mitä hintalappu antaisi olettaa jos vertaa esim. miten Lexus huolehtii asiakkaistaan. Netti ollut alusta asti täynnä hauskoja kuvia ja videoita missä milloin lähtee maalit, milloin auton paneelit on asennettu niin paskasti, että toiselta puolelta menee sormi väliin, toisella puolella ei saa paperiarkkia kärjistetysti. Eli semmoinen ’jenkkilaatu’ jatkuu Teslalla, toivottavasti alkavat tekemään autoja jossain muualla myös ja laatujärjestelmä tuodaan oikeiden valmistajien tasolle.

Muutenhan tuossa on herkästi käymässä niin, että runsaasti turskaa tuottava firma ei enää saa jatkossa niin halpaa laina- ja sijoitusrahaa sisään ja vastaavasti oikeat valmistajat saavat omat tuotteensa tuon sähkön ja järjestelmien osalta kopioitua vähintään samalle tasolle.

Jos samaan rahaan saa vaikkapa samoin ominaisuuksin valmistetun auton Toyotalta, Audilta jne kuin mitä Teslalta, eihän kukaan sitä oletuksena romulaadulla ja huonolla jälkimarkkinoinnilla varustettua Teslaa valitse.

Noita kuluttajalautakuntia ei kauheasti kyllä odottelisi jos olisi iskenyt 50 kilon voimasta kädet paskaan, suoraan nostaa korvauskanteen, auton oletettu käyttöikä ja kestävyys on kuitenkin jotain muuta kuin 2000km ajoa ja maalit on jo lentänyt vittuun.

Pidän aivan käsittämättömänä, että Tesla hoitaa näin päin vittua jälkimarkkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden koska kuitenkin sen hintasegmentti ja premium -mielikuva on jotain muuta kuin tuo nyt tarjottu ’jobbari/kamux’ -palvelu, eli autot myydään pakaratakuulla, kun myyjän perse ei enää näy taustapeilistä -> takuu raukeaa.
 
Tesla on kyllä kovin kaksijakoinen, sillä on hyviä ideoita, hyvät (mutu) tietotekniset järjestelmät ja ilmeisesti akut.

Muutenhan tuossa on herkästi käymässä niin, että runsaasti turskaa tuottava firma ei enää saa jatkossa niin halpaa laina- ja sijoitusrahaa sisään ja vastaavasti oikeat valmistajat saavat omat tuotteensa tuon sähkön ja järjestelmien osalta kopioitua vähintään samalle tasolle.

Jos samaan rahaan saa vaikkapa samoin ominaisuuksin valmistetun auton Toyotalta, Audilta jne kuin mitä Teslalta, eihän kukaan sitä oletuksena romulaadulla ja huonolla jälkimarkkinoinnilla varustettua Teslaa valitse.
Tästä ei kyllä (kuluttajan kannalta harmillisesti) ole mitään merkkejä. Perinnevalmistajat eivät saa sähköautoja markkinoille joko niin että malleja ei yksinkertaisesti ole tai niin että tuotanto on säälittävän pientä. Nekin harvat mallit, joita markkinoilla on, ovat teknologisesti kaukana takana eikä välimatka tule tällä menolla mihinkään supistumaankaan.
 
En usko, että Tesla kauhean kauan mellastaa lähes yksin tuolla markkinoilla. Etenkin kansanmallien tullessa markkinoille, Teslan mahdollisuus pitää yllä hintatasoa voi tulla vaikeaksi ellei se korjaa laatuaan ja koita saada kauniita autoja ulos hihnalta. Makuasioita toki osin.
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
Tuntuu olevan melko yleinen ongelma. "Olen viemässä asiaa eteenpäin ja mukana on tästä ryhmästä jo 14 kaveria." Ilmeisesti jenkkilässä takuuehdot on huonommat, kuin suomen virhevastuu.

Selvästikin maalauksessa on yritetty säästää kaikin mahdollisin keinoin.

Facebook (Tesla Model 3 Owners Club Finland), jotain pohdintaa alla:
1. Tässä on käynyt major suunnitteluvirhe designin suhteen ja auto ei kestä sellaisia mantereita missä hiekoitetaan, suolataan tai muuten vaan tiet on huonossa kunnossa, kuten meillä. Tästä ei ole valitettu jenkkilässä koska siellä kaikki mainitaan takuuehdoissa. ( Ei päde ihan suoraan meillä ), koska kuluttajansuoja on varsin vahva.
2. Auton maalipinta on vedetty halvimmalla mahdollisella maalilla ja koko maalausyksikkö / linjasto vedetään minimi maalimäärällä.
3. Tässä on yritetty, että olisi mahdollisimman aerodynaaminen auto, mutta ei ole tajuttu mitä se voi aiheuttaa.
4. Auton maali on mahdollisimman halpaa ja kovetusaineita ei ole tai niitä on hyvin vähän. Autossa on viimeisimmän tiedon mukaan suorakiiltomaali ainakin mustassa, jossa on 1x lakkakerros mutta onko se kovaa, ken tietää?
Toki Teslakin on tehnyt pieniä muutoksia, kun Pearl White -monikerrosmetalliväri kuuluu nyt auton hintaan (3, S ja X).

Tuossa vielä sama 84 000€ maksanut Model 3, mutta 5400km ajettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa sattui olemaan 2100 km ajettu Model 3. Yksi vika huonon maalipinnan lisäksi on, että ei ole maalia ollenkaan, vaan pelkkä pohjamaali näkyy. Tuota vikaa ainakin vanhassa hinnat alkaen mustassa. Voi toki olla muissakin väreissä?

Maalaus saattaa olla siis viallinen jo heti ostettaessakin. Toivottavasti kumminkaan "uudet" valkoiset ei olisi aivan niin pahoja.

Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.



Toivottavasti keväällä tulee uutta viedoa, kun auto on viettänyt toivon mukaan suolatuilla teillä, kuten käyttöauton kuuluukin.

Tuntuu olevan melko yleinen ongelma. "Olen viemässä asiaa eteenpäin ja mukana on tästä ryhmästä jo 14 kaveria." Ilmeisesti jenkkilässä takuuehdot on huonommat, kuin suomen virhevastuu.

Selvästikin maalauksessa on yritetty säästää kaikin mahdollisin keinoin.

Facebook (Tesla Model 3 Owners Club Finland), jotain pohdintaa alla:

Toki Teslakin on tehnyt pieniä muutoksia, kun Pearl White -monikerrosmetalliväri kuuluu nyt auton hintaan (3, S ja X).

Tuossa vielä sama 84 000€ maksanut Model 3, mutta 5400km ajettuna.


Tämä ehtikin tulla jo tässä välissä, senkun paranee vaan.

Ihan jatkoa miettien, minkähänlainen homma noiden hitsaaminen mahtaa olla:think::kahvi:
 
Ihmetytti nyt katsoin videot uusiksi, että osa ongelmista on jo luovutuksessa havaittuja, miksi tuolloista Lada -laatua ottaa sitten vastaan edes alunperin? Oston olisi pitänyt tyssätä heti noiden havaintoihin ja myyjän palauttaa varausmaksu koska myytävänä oleva kohde ei täytä missään nimessä uuden auton määritelmää.

Myyjä luvannut hoitaa homman ilman varsinaista lupausta valmistajalta ja uuden auton kiima ylitti ostajalla järjen?

Tuli jotenkin mieleen 90-luvun alku kun mieslapset ja muu valkoroska haki kiimassa Metro-Autosta Chevy Vaneja ja Astroja, tein kesätöinä silloin heille teinipoikana eri firmasta käsin mm. automeikkauksia ja olin mukana uusista repimässä suojamuoveja jne. Nehän oli suurin osa pohjasta jo ruosteessa, osasta maalit hilseili ja muutenkin aivan paskoja. Muistan elävästi kun yksi ostaja ei sen kummemmin edes tinkinyt hinnasta vaikka takaovessa oli kämmenen kokoinen alue missä ei ollut kuin pohjamaali, huikkas vaan, että varmaan tähän joku spraymaali tulee kauppaan mukaan. :rofl:
 
Tästä ei kyllä (kuluttajan kannalta harmillisesti) ole mitään merkkejä. Perinnevalmistajat eivät saa sähköautoja markkinoille joko niin että malleja ei yksinkertaisesti ole tai niin että tuotanto on säälittävän pientä. Nekin harvat mallit, joita markkinoilla on, ovat teknologisesti kaukana takana eikä välimatka tule tällä menolla mihinkään supistumaankaan.
Minusta Volkswagenin panostus sähköautoiluun vaikuttaa ihan lupaavalta. Alkuvaiheessa kyse on tietysti vähän eri segmentistä kuin Teslan kohdalla, mutta varsin järkeviä sähköautoja vaikuttaisi olevan tulossa.
 
Kyllä mäkin ottaisin uuden auton vastaan jos olisi kyse jostain maalipinnan korjailuista jotka ei ajoa haittaa. Etenkin jos edellinen on jo myyty ja tarttis uuden alle... En kyllä nää mitään pienintäkään aihetta moittia tai naureskella hätäiselle ostajalle tässä kohtaa, ihan käsittämätöntä vittuilua Teslan puolelta. Toivottavasti nämä selviää :/

Tämä on niitä kuuluisia tienristeyksiä, fiksu tekee jotain ja muut jotain muuta. Ei nyt saatana pidä niin lammas olla, että hyväksyy tuommoisen paskan ja vastaanottaa sen + maksaa.

Minkä tahansa auton saa alle jos aivan paniikki on, ostaa vaikka 500 euron halpiksen jos ego antaa myöden.

Minä näen kyllä helvetin suuren hälytyskellon siinä, että maali on monesta kohtaa paskottu, osasta paikkoja se jopa uupuu. Kyllä menee ihan kiiman ja tyhmyyden puolelle jos silti etenee kauppojen suhteen vaikka ongelmia havaitaan.

Tuossa kun olisi vaatinut kaupan purkua tai maalausta ennen luovutusta, olisi säästänyt vitun monta murhetta ja euroa. Voi tuolle vähän jo nauraakin jos haluaa ja kysästä, että meinaako seuraavan autokaupan käsillä tutkia vähän tarkemmin auton ja vaatia korjausta ennen kuin nimet ovat paperissa?

Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että Teslan toiminta on käsittämätöntä eikä mitenkään hyväksyttävää. Toivottavasti mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas älyää olla tukematta ko. paskafirmaa.
 
Alottakaa joku Tesla on paska -ketju, tai muutetaan tän ketjun nimeä.

Miten sähköautovalmistajan toimista kertominen ei kuuluisi ketjuun?

Mutta muuten aika hiljaista ollut markkinoilla, 2020 on edelleen monella SE vuosi kun alkaa tapahtumaan.
 
Teslan ja Model 3:n myynti luultavasti vähän nousee, kun hinta laski noin 4000€.
Alottakaa joku Tesla on paska -ketju, tai muutetaan tän ketjun nimeä.
Turha noista tavallaan on sen enempää jauhaa, kun Tesla ei kumminkaan korvaa yhtään mitään. Pitäisi siis keskittyä korjaamaan ongelma.

Tuossa facebookista juttua.
1.Itse aion nyt estää lisävauriot seuravaalla kombinaatiolla: PPF helmoihin ja ovien alaosiin, roiskeläpät eteen ja keraaminen pinnoite loppuautoon. Laitan kuvia kun on valmis. Tämä kannattaa huomioida jos ostatte Teslan, pitää myös budjetoida suojauksiin ja teettää ne mielellään heti.
1. PPF (Automatrix) 397 eur, roiskeläpät (Protectmytesla) 220 eur ja pinnoite sitten päälle. Pinnoitteen laskisin enemmän haluksi pitää auto siistinä ja helposti pestävänä enkä niinkään näihin kiveniskuihin liittyvänä suojauksena.
2. Minä päädyin samaan ratkaisuun. Ppf keula, lokarit ja helma 20-25cm. Cure pintaan ja pinnoitteet laseille. Roiskeläpät vielä paikoilleen (Protectmytesla) kunhan upsi tuo.
3. Pinnoitteen päälle ei voi ymmärtääkseni teipata eli se pitää poistaa soveltuvin osin, teipata ja pinnoittaa uudelleen osittain.

Teslan huoltopäällikkö:
Koko tämä ongelma on nyt yllättänyt Teslan täysin housut kintuissa, varsinkin Suomen Teslan. Maalipinnan vahingoittuminen on nyt huomioitu jo firman ylintä johtoa myöden ja korjausta ongelmaan selvitetään. Ensin tehdään ns quick fix, mutta se ei ole kestävä tapa korjata ongelma ja parempi korjaus on työn alla tehtaalla. Mitään tietoa siitä, että koska kumpikaan näistä korjauksista saadaan tehtyä ei vielä ole. Keskustelimme ongelmasta monin eri tavoin ja ongelma on tosiaan pahin nimenomaan mustissa Performance -malleissa: musta on värinä pehmein (myös muilla valmistajilla, tämän olen itse tarkistanut) ja Performance mallissa olevat renkaat tulevat hieman enemmän ulos johtuen Performancen erilaisesta rengaspohjasta (järeämmät jarrut jne). Tämä johtaa siihen, että kiviä lentää enemmän kylkiin nimenomaan Performance malleissa.

Huoltopäällikkö sanoi, että hänen henkilökohtainen tavoitteensa on, että kaikki Suomeen jo toimitetut autot korjataan ongelman osalta, mutta sitä ei voida tehdä ennenkuin korjaus on saatu suunniteltua. Vahingot pitää käydä läpi tapauskohtaisesti ja mitä tehdään ja kenen toimesta samaten.

Hänen mukaansa sain kielteisen päätöksen reklamaatiooni koska vaadin vastausta siihen. Koska heillä asia on sisäisesti vielä kesken edellämainituista syistä niin hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa kielteinen päätös asiaan. Huoltopäällikön suositus oli, että lisään reklamaatiooni korvausvaateen tarkennuksen (vahingot autossani ovat vielä maltilliset, minulle riittää että minulle korvataan auton suojaamisesta aiheutuvat kulut) ja otan kaikki kuitit talteen. Hän lupasi, että jokaiseen Model 3 omistajaan Suomessa tullaan olemaan yhteydessä tämän ongelman tiimoilta kunhan ratkaisu on saatu ensin suunniteltua. Tässä kohtaa on myös mahdollisesti saatu päätettyä se, että mitä korvataan. Hänen mukaansa tällainen suojauksien korvaaminen todennäköisesti menee läpi, mutta luvata hän ei sitä voinut tässä kohtaa.

Oma autoni menee Automatrixille PPF-kalvotukseen kriittisiltä alueilta 31.5. Roiskeläpät olen tilannut ja ne ovat tätä kirjoittaessa tullissa. Jos Tesla nämä korvaa seuraavan parin kuukauden aikana ja nämä pysäyttävät ongelman pahenemisen niin minun osaltani tämä asia on silloin loppuun käsitelty. Vielä näin ei ole, mutta oloni on nyt huomattavasti parempi asian suhteen.

Eli, Tesla on ottanut tämän nyt vakavasti, mutta heille täytyy vain antaa aikaa.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom