Keskustelua hybridiautoista

Huh huh miten paskaa laatua tai ei voi puhua edes paskasta laadusta vaan sen totaalisesta puutteesta. Tuommoinen takaluukunkin maalisuihkaus vähän sinne päin ei olisi lähtenyt ulos tehtaalta edes jollain Dacialla tai Fiatilla, puhumattakaan oikeista auton valmistajista.
 
Ongelmahan tuossa vaan on, ettei palauttaa voi siinä vaiheessa kun ongelman huomaa eikä Tesla myönnä vikaa eikä siis myöskään korjaa sitä. Ainoa tapa on riitauttaa asia kuluttajariitalautakunnan kanssa ja vaikka sieltä tulisi joskus myönteinen päätös niin Teslan ei silti ole sitä pakko noudattaa vaan pitää lähteä käräjille.
Tuolla videon autollakin on ajettu 2100 km, eli vähän liikaa, että saisi palautettua auton. Hankalaksi tosiaan menee.

"Voit palauttaa auton ja saada täyden hyvityksen seitsemän päivän kuluessa toimituksesta tai ennen kuin sillä on ajettu 1600 km sen mukaan, kumpi täyttyy ensin."
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
Jotain hämärää on tosiaan tapahtunut tuon Model 3:n kohdalla. Nopeutettu kai tuotantoa niin paljon, että ei ehdi enää kunnolla maalata? Ilmeisesti S ja X on maalattu ainakin jonkun verran paremmin.

Youtube:
"Onko Model S:ssä vastaavia ongelmia?"
"Ei oo havaittu model S tällästä vastaavaa. Keraaminen pinnoite ei auta. Kavereilla on korrek kure pro mutta silti samaa. Ainut mikä auttaa on kuraläpät ja paint protection kalvot. Tai auton kokonaan teippaus."
 
Tesla on kyllä kovin kaksijakoinen, sillä on hyviä ideoita, hyvät (mutu) tietotekniset järjestelmät ja ilmeisesti akut.

Design ja laatu sen sijaan on jotain muuta kuin mitä hintalappu antaisi olettaa jos vertaa esim. miten Lexus huolehtii asiakkaistaan. Netti ollut alusta asti täynnä hauskoja kuvia ja videoita missä milloin lähtee maalit, milloin auton paneelit on asennettu niin paskasti, että toiselta puolelta menee sormi väliin, toisella puolella ei saa paperiarkkia kärjistetysti. Eli semmoinen ’jenkkilaatu’ jatkuu Teslalla, toivottavasti alkavat tekemään autoja jossain muualla myös ja laatujärjestelmä tuodaan oikeiden valmistajien tasolle.

Muutenhan tuossa on herkästi käymässä niin, että runsaasti turskaa tuottava firma ei enää saa jatkossa niin halpaa laina- ja sijoitusrahaa sisään ja vastaavasti oikeat valmistajat saavat omat tuotteensa tuon sähkön ja järjestelmien osalta kopioitua vähintään samalle tasolle.

Jos samaan rahaan saa vaikkapa samoin ominaisuuksin valmistetun auton Toyotalta, Audilta jne kuin mitä Teslalta, eihän kukaan sitä oletuksena romulaadulla ja huonolla jälkimarkkinoinnilla varustettua Teslaa valitse.

Noita kuluttajalautakuntia ei kauheasti kyllä odottelisi jos olisi iskenyt 50 kilon voimasta kädet paskaan, suoraan nostaa korvauskanteen, auton oletettu käyttöikä ja kestävyys on kuitenkin jotain muuta kuin 2000km ajoa ja maalit on jo lentänyt vittuun.

Pidän aivan käsittämättömänä, että Tesla hoitaa näin päin vittua jälkimarkkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden koska kuitenkin sen hintasegmentti ja premium -mielikuva on jotain muuta kuin tuo nyt tarjottu ’jobbari/kamux’ -palvelu, eli autot myydään pakaratakuulla, kun myyjän perse ei enää näy taustapeilistä -> takuu raukeaa.
 
Tesla on kyllä kovin kaksijakoinen, sillä on hyviä ideoita, hyvät (mutu) tietotekniset järjestelmät ja ilmeisesti akut.

Muutenhan tuossa on herkästi käymässä niin, että runsaasti turskaa tuottava firma ei enää saa jatkossa niin halpaa laina- ja sijoitusrahaa sisään ja vastaavasti oikeat valmistajat saavat omat tuotteensa tuon sähkön ja järjestelmien osalta kopioitua vähintään samalle tasolle.

Jos samaan rahaan saa vaikkapa samoin ominaisuuksin valmistetun auton Toyotalta, Audilta jne kuin mitä Teslalta, eihän kukaan sitä oletuksena romulaadulla ja huonolla jälkimarkkinoinnilla varustettua Teslaa valitse.
Tästä ei kyllä (kuluttajan kannalta harmillisesti) ole mitään merkkejä. Perinnevalmistajat eivät saa sähköautoja markkinoille joko niin että malleja ei yksinkertaisesti ole tai niin että tuotanto on säälittävän pientä. Nekin harvat mallit, joita markkinoilla on, ovat teknologisesti kaukana takana eikä välimatka tule tällä menolla mihinkään supistumaankaan.
 
En usko, että Tesla kauhean kauan mellastaa lähes yksin tuolla markkinoilla. Etenkin kansanmallien tullessa markkinoille, Teslan mahdollisuus pitää yllä hintatasoa voi tulla vaikeaksi ellei se korjaa laatuaan ja koita saada kauniita autoja ulos hihnalta. Makuasioita toki osin.
 
Hieman hämmentää toi laatu. Onkohan Tesla luopunut laadunvalvonnasta kokonaan kustannussäästöjen nimissä? Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin eihän tollanen pääsis läpi miltään muulta autonvalmistajalta.
Tuntuu olevan melko yleinen ongelma. "Olen viemässä asiaa eteenpäin ja mukana on tästä ryhmästä jo 14 kaveria." Ilmeisesti jenkkilässä takuuehdot on huonommat, kuin suomen virhevastuu.

Selvästikin maalauksessa on yritetty säästää kaikin mahdollisin keinoin.

Facebook (Tesla Model 3 Owners Club Finland), jotain pohdintaa alla:
1. Tässä on käynyt major suunnitteluvirhe designin suhteen ja auto ei kestä sellaisia mantereita missä hiekoitetaan, suolataan tai muuten vaan tiet on huonossa kunnossa, kuten meillä. Tästä ei ole valitettu jenkkilässä koska siellä kaikki mainitaan takuuehdoissa. ( Ei päde ihan suoraan meillä ), koska kuluttajansuoja on varsin vahva.
2. Auton maalipinta on vedetty halvimmalla mahdollisella maalilla ja koko maalausyksikkö / linjasto vedetään minimi maalimäärällä.
3. Tässä on yritetty, että olisi mahdollisimman aerodynaaminen auto, mutta ei ole tajuttu mitä se voi aiheuttaa.
4. Auton maali on mahdollisimman halpaa ja kovetusaineita ei ole tai niitä on hyvin vähän. Autossa on viimeisimmän tiedon mukaan suorakiiltomaali ainakin mustassa, jossa on 1x lakkakerros mutta onko se kovaa, ken tietää?
Toki Teslakin on tehnyt pieniä muutoksia, kun Pearl White -monikerrosmetalliväri kuuluu nyt auton hintaan (3, S ja X).

Tuossa vielä sama 84 000€ maksanut Model 3, mutta 5400km ajettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa sattui olemaan 2100 km ajettu Model 3. Yksi vika huonon maalipinnan lisäksi on, että ei ole maalia ollenkaan, vaan pelkkä pohjamaali näkyy. Tuota vikaa ainakin vanhassa hinnat alkaen mustassa. Voi toki olla muissakin väreissä?

Maalaus saattaa olla siis viallinen jo heti ostettaessakin. Toivottavasti kumminkaan "uudet" valkoiset ei olisi aivan niin pahoja.

Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.



Toivottavasti keväällä tulee uutta viedoa, kun auto on viettänyt toivon mukaan suolatuilla teillä, kuten käyttöauton kuuluukin.

Tuntuu olevan melko yleinen ongelma. "Olen viemässä asiaa eteenpäin ja mukana on tästä ryhmästä jo 14 kaveria." Ilmeisesti jenkkilässä takuuehdot on huonommat, kuin suomen virhevastuu.

Selvästikin maalauksessa on yritetty säästää kaikin mahdollisin keinoin.

Facebook (Tesla Model 3 Owners Club Finland), jotain pohdintaa alla:

Toki Teslakin on tehnyt pieniä muutoksia, kun Pearl White -monikerrosmetalliväri kuuluu nyt auton hintaan (3, S ja X).

Tuossa vielä sama 84 000€ maksanut Model 3, mutta 5400km ajettuna.


Tämä ehtikin tulla jo tässä välissä, senkun paranee vaan.

Ihan jatkoa miettien, minkähänlainen homma noiden hitsaaminen mahtaa olla:think::kahvi:
 
Ihmetytti nyt katsoin videot uusiksi, että osa ongelmista on jo luovutuksessa havaittuja, miksi tuolloista Lada -laatua ottaa sitten vastaan edes alunperin? Oston olisi pitänyt tyssätä heti noiden havaintoihin ja myyjän palauttaa varausmaksu koska myytävänä oleva kohde ei täytä missään nimessä uuden auton määritelmää.

Myyjä luvannut hoitaa homman ilman varsinaista lupausta valmistajalta ja uuden auton kiima ylitti ostajalla järjen?

Tuli jotenkin mieleen 90-luvun alku kun mieslapset ja muu valkoroska haki kiimassa Metro-Autosta Chevy Vaneja ja Astroja, tein kesätöinä silloin heille teinipoikana eri firmasta käsin mm. automeikkauksia ja olin mukana uusista repimässä suojamuoveja jne. Nehän oli suurin osa pohjasta jo ruosteessa, osasta maalit hilseili ja muutenkin aivan paskoja. Muistan elävästi kun yksi ostaja ei sen kummemmin edes tinkinyt hinnasta vaikka takaovessa oli kämmenen kokoinen alue missä ei ollut kuin pohjamaali, huikkas vaan, että varmaan tähän joku spraymaali tulee kauppaan mukaan. :rofl:
 
Tästä ei kyllä (kuluttajan kannalta harmillisesti) ole mitään merkkejä. Perinnevalmistajat eivät saa sähköautoja markkinoille joko niin että malleja ei yksinkertaisesti ole tai niin että tuotanto on säälittävän pientä. Nekin harvat mallit, joita markkinoilla on, ovat teknologisesti kaukana takana eikä välimatka tule tällä menolla mihinkään supistumaankaan.
Minusta Volkswagenin panostus sähköautoiluun vaikuttaa ihan lupaavalta. Alkuvaiheessa kyse on tietysti vähän eri segmentistä kuin Teslan kohdalla, mutta varsin järkeviä sähköautoja vaikuttaisi olevan tulossa.
 
Kyllä mäkin ottaisin uuden auton vastaan jos olisi kyse jostain maalipinnan korjailuista jotka ei ajoa haittaa. Etenkin jos edellinen on jo myyty ja tarttis uuden alle... En kyllä nää mitään pienintäkään aihetta moittia tai naureskella hätäiselle ostajalle tässä kohtaa, ihan käsittämätöntä vittuilua Teslan puolelta. Toivottavasti nämä selviää :/

Tämä on niitä kuuluisia tienristeyksiä, fiksu tekee jotain ja muut jotain muuta. Ei nyt saatana pidä niin lammas olla, että hyväksyy tuommoisen paskan ja vastaanottaa sen + maksaa.

Minkä tahansa auton saa alle jos aivan paniikki on, ostaa vaikka 500 euron halpiksen jos ego antaa myöden.

Minä näen kyllä helvetin suuren hälytyskellon siinä, että maali on monesta kohtaa paskottu, osasta paikkoja se jopa uupuu. Kyllä menee ihan kiiman ja tyhmyyden puolelle jos silti etenee kauppojen suhteen vaikka ongelmia havaitaan.

Tuossa kun olisi vaatinut kaupan purkua tai maalausta ennen luovutusta, olisi säästänyt vitun monta murhetta ja euroa. Voi tuolle vähän jo nauraakin jos haluaa ja kysästä, että meinaako seuraavan autokaupan käsillä tutkia vähän tarkemmin auton ja vaatia korjausta ennen kuin nimet ovat paperissa?

Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että Teslan toiminta on käsittämätöntä eikä mitenkään hyväksyttävää. Toivottavasti mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas älyää olla tukematta ko. paskafirmaa.
 
Alottakaa joku Tesla on paska -ketju, tai muutetaan tän ketjun nimeä.

Miten sähköautovalmistajan toimista kertominen ei kuuluisi ketjuun?

Mutta muuten aika hiljaista ollut markkinoilla, 2020 on edelleen monella SE vuosi kun alkaa tapahtumaan.
 
Teslan ja Model 3:n myynti luultavasti vähän nousee, kun hinta laski noin 4000€.
Alottakaa joku Tesla on paska -ketju, tai muutetaan tän ketjun nimeä.
Turha noista tavallaan on sen enempää jauhaa, kun Tesla ei kumminkaan korvaa yhtään mitään. Pitäisi siis keskittyä korjaamaan ongelma.

Tuossa facebookista juttua.
1.Itse aion nyt estää lisävauriot seuravaalla kombinaatiolla: PPF helmoihin ja ovien alaosiin, roiskeläpät eteen ja keraaminen pinnoite loppuautoon. Laitan kuvia kun on valmis. Tämä kannattaa huomioida jos ostatte Teslan, pitää myös budjetoida suojauksiin ja teettää ne mielellään heti.
1. PPF (Automatrix) 397 eur, roiskeläpät (Protectmytesla) 220 eur ja pinnoite sitten päälle. Pinnoitteen laskisin enemmän haluksi pitää auto siistinä ja helposti pestävänä enkä niinkään näihin kiveniskuihin liittyvänä suojauksena.
2. Minä päädyin samaan ratkaisuun. Ppf keula, lokarit ja helma 20-25cm. Cure pintaan ja pinnoitteet laseille. Roiskeläpät vielä paikoilleen (Protectmytesla) kunhan upsi tuo.
3. Pinnoitteen päälle ei voi ymmärtääkseni teipata eli se pitää poistaa soveltuvin osin, teipata ja pinnoittaa uudelleen osittain.

Teslan huoltopäällikkö:
Koko tämä ongelma on nyt yllättänyt Teslan täysin housut kintuissa, varsinkin Suomen Teslan. Maalipinnan vahingoittuminen on nyt huomioitu jo firman ylintä johtoa myöden ja korjausta ongelmaan selvitetään. Ensin tehdään ns quick fix, mutta se ei ole kestävä tapa korjata ongelma ja parempi korjaus on työn alla tehtaalla. Mitään tietoa siitä, että koska kumpikaan näistä korjauksista saadaan tehtyä ei vielä ole. Keskustelimme ongelmasta monin eri tavoin ja ongelma on tosiaan pahin nimenomaan mustissa Performance -malleissa: musta on värinä pehmein (myös muilla valmistajilla, tämän olen itse tarkistanut) ja Performance mallissa olevat renkaat tulevat hieman enemmän ulos johtuen Performancen erilaisesta rengaspohjasta (järeämmät jarrut jne). Tämä johtaa siihen, että kiviä lentää enemmän kylkiin nimenomaan Performance malleissa.

Huoltopäällikkö sanoi, että hänen henkilökohtainen tavoitteensa on, että kaikki Suomeen jo toimitetut autot korjataan ongelman osalta, mutta sitä ei voida tehdä ennenkuin korjaus on saatu suunniteltua. Vahingot pitää käydä läpi tapauskohtaisesti ja mitä tehdään ja kenen toimesta samaten.

Hänen mukaansa sain kielteisen päätöksen reklamaatiooni koska vaadin vastausta siihen. Koska heillä asia on sisäisesti vielä kesken edellämainituista syistä niin hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa kielteinen päätös asiaan. Huoltopäällikön suositus oli, että lisään reklamaatiooni korvausvaateen tarkennuksen (vahingot autossani ovat vielä maltilliset, minulle riittää että minulle korvataan auton suojaamisesta aiheutuvat kulut) ja otan kaikki kuitit talteen. Hän lupasi, että jokaiseen Model 3 omistajaan Suomessa tullaan olemaan yhteydessä tämän ongelman tiimoilta kunhan ratkaisu on saatu ensin suunniteltua. Tässä kohtaa on myös mahdollisesti saatu päätettyä se, että mitä korvataan. Hänen mukaansa tällainen suojauksien korvaaminen todennäköisesti menee läpi, mutta luvata hän ei sitä voinut tässä kohtaa.

Oma autoni menee Automatrixille PPF-kalvotukseen kriittisiltä alueilta 31.5. Roiskeläpät olen tilannut ja ne ovat tätä kirjoittaessa tullissa. Jos Tesla nämä korvaa seuraavan parin kuukauden aikana ja nämä pysäyttävät ongelman pahenemisen niin minun osaltani tämä asia on silloin loppuun käsitelty. Vielä näin ei ole, mutta oloni on nyt huomattavasti parempi asian suhteen.

Eli, Tesla on ottanut tämän nyt vakavasti, mutta heille täytyy vain antaa aikaa.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.
 
No, joillekin se on kulutustavaraa ja jotku yrittävät säästää sitä. Jos haluat kunnon maali- ja pesuautismia, suosittelen vetämään syvään henkeä ja menemään osoitteeseen www.pesukinnas.com :kahvi:
 
Entä kyljistä?
En kiellä etteikö laatu olisi huonompaa Teslalla. Suurin osa noista videoiden maalivirheistä vaatii kuitenkin tuoreen pesun ja 10cm etäisyyden jotta ne huomaa. Helpoin korjaus näihin on lopettaa auton tuijottaminen 10cm etäisyydeltä.
 
Tyhmä? Myyjähän lupasi korjata homman. Aika uskomatonta että jonkun mielestä ostaja on tehnyt tässä jotain väärin tai olisi tyhmä :confused:

Eihän läheskään kaikki syynää autoa noin tarkasti mitä tämä ostaja teki. Onko nekin tyhmiä? Itsekin huomasin omassa kiillotettavaa etupuskurin osalta, joku skraidu siihen oli kai tullut minkä näin vasta parkkihallin valossa. Oonko mäkin tyhmä ja kiimainen?

Ihan oman maun mukaan, en itse ottaisi vastaan mitään uutta autoa noin paskalla jäljellä. Minusta ostaja on jossain määrin vajakin tasolla jos ottaa vastaan noin paskan tuotteen mitä videolla näkyi.

Jos ei kiinnosta syynätä +50t kampetta läpi, niin sitten ei kiinnosta. Itsehän tässä jokainen ns. ristinsä kantaa.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.

Nimenomaan, kulutustavaraa, mutta ei kait nyt vielä 5t km:n jälkeen? Jos sinusta on ihan ok, että kyljet ja lokarit hilseilee maalia ja takaluukusta puuttuu maalia, niin jälleen kerran, oman maun mukaan.

Tuo Tesla näytti lähinnä +20v vanhalta mökkitiet nähneeltä kamppeelta.
 
Tyhmä? Myyjähän lupasi korjata homman. Aika uskomatonta että jonkun mielestä ostaja on tehnyt tässä jotain väärin tai olisi tyhmä :confused:

Eihän läheskään kaikki syynää autoa noin tarkasti mitä tämä ostaja teki. Onko nekin tyhmiä? Itsekin huomasin omassa kiillotettavaa etupuskurin osalta, joku skraidu siihen oli kai tullut minkä näin vasta parkkihallin valossa. Oonko mäkin tyhmä ja kiimainen?
Teslan käytäntöjen mukaan se palautus olisi ollut kumminkin ihan mahdollista. Kun palauttaa olisi voinut myös kokonaan ilman syytäkin, koska auto on netin kautta tilattu. Kumminkin melko kallis 67 900€ auto tuo kallein vaihtoehto.

Toinen vaihtoehto olisi ollut hinnanalennus heti kauppoja solmittaessa, kun auton uudelleen maalaus maksaisi jotain 5500€ ja siihen Tesla ei suostunut.

"Voit palauttaa auton ja saada täyden hyvityksen seitsemän päivän kuluessa toimituksesta tai ennen kuin sillä on ajettu 1600 km sen mukaan, kumpi täyttyy ensin."

No nyt tuo Teslan käytäntö kumminkin tiedetään ja toivottavasti "uusi" metallinhohto valkoinen on parempi väri kuin ongelmallisimmat musta ja sininen. En muista että muista olisi niin paljon valitettu? Lisäksi Model S pitäisi olla kestävämpi musta maali?
 
Luotto on erikoinen asia kun puhutaan autokaupoista tai melkein mistä vain, vaikka iotechin myyntipalstasta.

Nythän tuo videon heppu oli siis huomannut viat ennen luovutusta, hyväksyi tilanteen ja otti vaillinaisen tuotteen vastaan. Toivottavasti sai kirjattua nuo ylös kauppakirjaan. Luulen, että tuskinpa.

Ehkä vähän kärjistin ostajan vastuuta, kenties tyhmyyden sijasta on vain oltu sinisilmäisiä ja luotettu huonoa laatua jo aiemminkin suoltaneeseen yritykseen. Tuo on sitten vielä bonusta, että Tesla alkoi vittuilemaan noin. Hyvä jos korjaavat nuo paskotut, teltoissa tehdyt vehkeensä.

Mutta tämmöisten ostajien ansiosta myyjiä ja valmistajia ei laatu lopulta kiinnosta, joku lammashan sen kuitenkin ostaa.

Kyllä ostovaiheessa kannattaa syynätä mikä hyvänsä tuote, kämppää ostaessa ostetaan nykyään jo ties mitä asiantuntijapalveluita, että ei tule yllätyksiä. Autohan on yleensä se toiseksi arvokkain ostos ihmisten elämässä, ihan yhtälailla ne pitää tarkastaa. Ihmiset reklamoivat naarmuista telkkarissa, mutta auto on ok? :confused:
 
Ihme jankkaamista... Ostajahan nimenomaan reklamoi ja myyjä lupasi korjata viat joten siksi otti auton vastaan. Eihän tossa ole mitään epäselvää.

Jos et itse luota myyjään niin älä luota. Aika moni luottaa, minä mukaanlukien. Ikinä ei ole merkkiliikkeen myyjä kusettanut. Tesla on ilmeisesti ensimmäinen tässäkin :D
1. Ongelmallinen musta on hinnat alkaen väri (ei ole enää).
2. Performancen renkaat on jotenkin isommat ja hiekkaa ja kiviä lentää siksi enemmän.
3. Kuraläppiä ei ole vakiona.

Hankalaahan tuo on ja opiksi kannattaa ottaa. Eli siis jos ostaa, niin vähän pitää myös panostaa auton suojaukseen.

Toivottavasti tulee myös muitakin kilpailukykyisiä sähköautoja, niin ei oltaisi pelkästään Model 3:n maalipinnan laadun armoilla. :) Ja toisaalta toivottavasti valkoinen on toimiva väri.

Lisäksi ilmeisesti Tesla yrittää kehittää jotain ratkaisua, jota ei vielä ole. Hinnat alkaen värin vaihtaminen valkoiseen, on toki yksi juttu.

Tuossa vielä video sunnuntailta. Olisi kyllä odottanut vähän parempaa laatua. :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tuliko myyjältä nyt viimeaikoina vasta tuo korjauslupaus? Jossain vaiheessahan sieltä vain vittuiltiin takaisin. Korostan, että hienoa jos korjaavat, mutta käytännössä jännä nähdä miten korjaavat, missä ja millä aikataululla. Fiksuinta olisi vaatia hyvä kasa rahaa tai vaihto uuteen kun näin uusista peleistä on kyse.

Oma pointti tässä oli, että jos maalin suhteen on mokailtu, ja se nyt on kohtuullisen vaivan ja osaamisen takana saada kunnolliseksi, miten sitten muu laatu kokoonpanon ja materiaalien osalta.

Tesla hieman eroaa oikeista autovalmistajista uutena pelurina ja nämä ongelmat kertovat hyvin siitä miten vaikeaa on tuottaa massakokoonpantu auto kaikkinensa.

En nyt oletuksena epäile kaikkea mitä automyyjät sanovat, mutta onhan se jonkun sanonnan mukaan asianajajien jälkeen heti seuraava ammattikunta joka palaa helvetissä. Ja tietysti kun lampaita ja hömelöitä riittää, joku Kamux pysyy myös kartalla trokarien ohella, ei vaan kattele 10cm päästä vaan kauempaa. :rofl:
 
Hienoa. Nyt odotellaan sitten miten, missä ja milloin. Onhan lupaukset jossain paperilla?
 
Ei näytä. Jotain rotia tuohon liioitteluun.

Mulla on ollut 20v vanhoja autojakin joskus ilman irronnutta maalia, että ei siinä ollut mitään liioittelua. Äärimmäinen määrä asioita menee pieleen jos maalit irtoaa jos autolla ajaa Suomessa yleisillä maanteillä.

Tarinan mukaan kirjattiin ylös ja katosivat Teslan järjestelmistä hups vaan kun tuli korjauksen aika.

Tämä on kohtuullisen hauska ja sitä luottamusta herättävä asia. :D
 
Mulla on ollut 20v vanhoja autojakin joskus ilman irronnutta maalia, että ei siinä ollut mitään liioittelua. Äärimmäinen määrä asioita menee pieleen jos maalit irtoaa jos autolla ajaa Suomessa yleisillä maanteillä.
Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.
 
Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.
Saa nähdä vältetäänkö käytetyistä esim mustaa ja sinistä, jos niissä näkyy enemmän maalipinnan kulumista. Toki vähemmän tarkkoja ostajiakin löytyy, mutta juttu on ollut silti jo aika hyvin esillä ja kaikkien pitäisi se jo muistaa. Nyt jos ostaa halvimman Model 3 SR+, niin valkoinen on ainut järkevä väri, koska alle 50k€. Muut tulee niin kalliiksi. Jos valkoiseen vielä asennuttaa jotain suojauksia heti uutena, niin pitäisi olla oikein hyvä paketti.

Valkoinen metalliväri +0€
Musta +2800€
Hopea metalliväri +3100€
Sininen metalliväri +3100€
Punainen metalliväri +4200€

edit:
Valkoiseen saa siis sähköauton hankintatuen -2000€ ja siksi hinnat on niin korkeita. :) Tarkka hintaero SR+ valkoisen ja punaisen välillä on 4258€. Kannattaa jo teipata auto punaiseksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Härregod, onpa myös maalihinnat premiumia. Oma Foccari sai metallivärin hintaan 795€.
 
Syynähä on hinnoissa se että mahdollisimman moni ottais saman värin, vähä huolestuttavan näköstä kyllä toi musta model3. Robottihan noi maalaa joten aivan tietoisesti vedetty maalit minimiin, toivottavasti myös otettu opiksi ja korjattu ongelma nyt tuotannossa olevissa.
 
Onhan toi maalipinnan kuluminen täysin eri asiaa kuin maalin kokonaan irtoaminen kivisateisista paikoista. Pehmeys tekee hienoja naarmuja jotka vielä vahoilla yms. saa katoamaan. Mutta noi kiveniskeymistä olevat pohjamaalipisteet ei pehmeyteen yksin liity. Niissä lohkeaa pikkuinen pala maalia pois jolloin pehmeys pitäisi vaan auttaa kestämisessä. Noita pistesateita näkynyt itsellä 10 vuotiassa kuraläpättömissä autoissa joilla sorateilla ajettu surutta.

Tai ylensäkin toi koko maalin puuttuminen. Eli Teslat pintamaalataan kaikki paikallaan olevana eikä ne irrallaan olevana kuten melkein kaikki muut autot joissa pintamaali löytyy ovien, luukkujen saranoiden ja lokasuojien altakin. Kaikki paikkoja jonne kertyy ylimääräistä hautumaan ja pohjamaali ei niitä kauaa pidättele.

Syynähä on hinnoissa se että mahdollisimman moni ottais saman värin, vähä huolestuttavan näköstä kyllä toi musta model3. Robottihan noi maalaa joten aivan tietoisesti vedetty maalit minimiin, toivottavasti myös otettu opiksi ja korjattu ongelma nyt tuotannossa olevissa.
Enemmänkin se että maalataan osat paikallaan eikä runkoa ja osia erikseen. Eli kun muilla auto tulee ovien, luukkujen, lokarien kasaukseen pintamaalissa niin Teslalla se tulee pohjamaalattuna maalaten vasta sen jälkeen kun ovet, luukut ja lokarit jo kiinni. Sitä robottia ei saa millään ruiskaseen maalia joka väliin tai noiden kiinni ruuvattujen osien alle.
 
Eikö noissa pitäisi olla maalaus jotenkin niin, että sähkövarauksen ansiosta maali hakeutuu myös kaikkiin piilokoloihin? En tiedä muistan vain lukeneeni, jotain tälläistä.

Omaan ajoon tuo Optima näyttää sopivan aika hyvin. Kesälomalla tuli hurutettua 1tkm n.3,7l/100km. Latailemaan pääsi lähinnä vain kotona. Nyt taas kun on arkea takana jo reilut pari viikkoa niin nollat taulussa bensan suhteen mennään. Akku kestää 2-4 päivän ajot (12-25km/päivä), mikä ihan jees. Ei tartte aina olla lykkäämässä johtoa kiinnikkään. Alkanut vielä käymään kotosalla lounaalla. Ennen hiersi aina vetää tollasta pätkä ajoa kiiselillä ja söi mielellään työpaikan ruokalassa tai kaupungilla. Eli profittia tulee tuostakin 7-10€/p. Toki hifistelijä vetäisi fillarilla näin onnetonta työmatkaa ja roudaisi eväitä mukana.

Ainut ero mikä nyt tulisi täyssähköön verrattuna on, että menisi ne pitkätkin reissut mitä 0-2x/kk sähköllä. Omaan profiiliin noita osuu niin vähän, että tällänen plugin on ihan pätevä vaihtoehto. Silti kyllä Tesla kiinnostaa autona, kun on niin paljon erillainen kun tavalliset autot.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.
On mullakin 180k ajetussa BMW:ssä kulumia helmoissa.. mutta noilla kilometreillä ja hiekkatiellä ajelulla se suotakoon. Nyt tuli lomalla maalattua pari kohtaa eturenkaan takaa mistä pelti jo paistoi, samalla hankin lokarit eteen.

Voin vain kuvitella minkä näköinen maalipinta olisi tuolla Teslalla 100k jälkeen, jos 2000km jälkeen näyttää tuolta.

Ongelmahan tulee olemaan korroosio.

En kiellä etteikö laatu olisi huonompaa Teslalla. Suurin osa noista videoiden maalivirheistä vaatii kuitenkin tuoreen pesun ja 10cm etäisyyden jotta ne huomaa. Helpoin korjaus näihin on lopettaa auton tuijottaminen 10cm etäisyydeltä.
Tjoo.. samalla kun ollaan tekniikka forumilla niin jengi voisi lopettaa valittamisen jos uudessa 500e tai jopa 1000e puhelimessa on materiaalivirheitä tai naarmuja jo paketista avattuna. Sama koskee näyttöjen kuolleita pikseleitä, valovuotoa yms.

Jos 50000-70000e auton maalipinta saa olla huono ja jo uutena virheellinen, niin mitäpä noista muista huomattavasti halvemmista tuotteista.

1. Ongelmallinen musta on hinnat alkaen väri (ei ole enää).
2. Performancen renkaat on jotenkin isommat ja hiekkaa ja kiviä lentää siksi enemmän.
3. Kuraläppiä ei ole vakiona.

Hankalaahan tuo on ja opiksi kannattaa ottaa. Eli siis jos ostaa, niin vähän pitää myös panostaa auton suojaukseen.

Toivottavasti tulee myös muitakin kilpailukykyisiä sähköautoja, niin ei oltaisi pelkästään Model 3:n maalipinnan laadun armoilla. :) Ja toisaalta toivottavasti valkoinen on toimiva väri.

Lisäksi ilmeisesti Tesla yrittää kehittää jotain ratkaisua, jota ei vielä ole. Hinnat alkaen värin vaihtaminen valkoiseen, on toki yksi juttu.

Tuossa vielä video sunnuntailta. Olisi kyllä odottanut vähän parempaa laatua. :)

Aika paha tuo että ovi ja takaluukku hakkaa maalipinnan pilalle :|
 
On mullakin 180k ajetussa BMW:ssä kulumia helmoissa.. mutta noilla kilometreillä ja hiekkatiellä ajelulla se suotakoon. Nyt tuli lomalla maalattua pari kohtaa eturenkaan takaa mistä pelti jo paistoi, samalla hankin lokarit eteen.

Voin vain kuvitella minkä näköinen maalipinta olisi tuolla Teslalla 100k jälkeen, jos 2000km jälkeen näyttää tuolta.

Ongelmahan tulee olemaan korroosio.


Tjoo.. samalla kun ollaan tekniikka forumilla niin jengi voisi lopettaa valittamisen jos uudessa 500e tai jopa 1000e puhelimessa on materiaalivirheitä tai naarmuja jo paketista avattuna. Sama koskee näyttöjen kuolleita pikseleitä, valovuotoa yms.

Jos 50000-70000e auton maalipinta saa olla huono ja jo uutena virheellinen, niin mitäpä noista muista huomattavasti halvemmista tuotteista.


Aika paha tuo että ovi ja takaluukku hakkaa maalipinnan pilalle :|
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".
 
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".

Jos olosuhteet on pahemmat mitä jossain kehitysmaassa, niin mitäpä sitä voi odottaa.
Nyt vasta muistin tuon telttapajan, en vaan aikaisemmin jostain syystä jaksanut linkkiä avata, mikä oli tuolla edellisellä sivulla, mutta laitetaanpa uusintana.

Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
 
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".
Jooh.
Toisaalta muita malleja on tehty jo pidempään ja niissä ei ole samoja laatuvirheitä.
Eli eiköhän kyseessä ole kustannussäätö ja kiire
 
Joo no kyllä kai 100k+ eurolla pitää saada toimiva auto aikaiseksi, oli käyttövoima mikä tahansa.
 
Isolla 80 kWh akulla WLTP 416 km eli muotoilun huomioiden motarinopeuksissa varmaan I-Pacen ja E-Tronin tapaan n. 270 kilometrin toimintasäde. Nämä möhköt tykkäävät syödä sähköä. Muotoilultaan auto vaikuttaa minusta päämäärättömältä ja vanhoilliselta. Keulamaski leikkii polttomoottoriautoa, ja perässä näyttää olevan samanlaisia naurettavia diffuusoria leikkiviä kromilistoja kuin Mersun hinnat alkaen -polttiksissa. Noh, vanhuksillehan Mersu myy, joten ehkä polttiksen imitointi on pakollista. Ohjaamon ilme on kymmenine nappuloineen levoton, samoin kuin tuo kahden näytön klusteri.
 
Joo no kyllä kai 100k+ eurolla pitää saada toimiva auto aikaiseksi, oli käyttövoima mikä tahansa.
Ihan hieno sisusta mersussa. Möhkö auto, niin halpis hintaluokkaan on vielä matkaa. Mersussa 80kWh akku ja 416km ajomatka.
Model 3 48 000€ (409km)
Model S 92 100€ (610km)
 
Vanhat valmistajat aloittaa isoilla ja hintavilla malleilla, koska halvoilla sähköautoilla ei tee rahaa vielä hetkeen, kiitos akkutuotannon. :hmm: Eivätkä ne tuskin halua pilata mainettaan puolivillaisilla tuotteilla... :vihellys:
 
Olen sähköautoilun ystävä, mutta mitä enemmän asiaan tutustuu, niin sitä vähemmän noissa isoissa sähköautoissa tuntuu olevan järkeä. Pelkästään akuston paino, puhumattakaan auton muusta massasta, lisää kulutusta merkittävästi. Jos akkuissa ei tehdä jonkin sortin läpimurtoa, jossa päästään eroon orjatyönä/epäekologisesti tuotetuista maametalleista, niin vaikuttaa siltä että perhe/isommat kiesit kannattaa tehdä hybrideinä ja pienemmät sähköllä.

Toivotaan, että suomalainen suola-akku saadaan kunnolla toimimaan ja pääsee massatuotantoon
 
Olen sähköautoilun ystävä, mutta mitä enemmän asiaan tutustuu, niin sitä vähemmän noissa isoissa sähköautoissa tuntuu olevan järkeä. Pelkästään akuston paino, puhumattakaan auton muusta massasta, lisää kulutusta merkittävästi. Jos akkuissa ei tehdä jonkin sortin läpimurtoa, jossa päästään eroon orjatyönä/epäekologisesti tuotetuista maametalleista, niin vaikuttaa siltä että perhe/isommat kiesit kannattaa tehdä hybrideinä ja pienemmät sähköllä.

Toivotaan, että suomalainen suola-akku saadaan kunnolla toimimaan ja pääsee massatuotantoon

Akuston painoa kyllä usein liioitellaan. Model 3 SR+:n ilmoitettu omamassa on 1645 kg ja BMW:n kolmossarjan vastaava 1530-1615 kg. Möhköjä tehdään oman käsitykseni mukaan siksi, että niissä akuston korkeuden saa helpommin piilotettua ja isojen autojen katteet ovat korkeammat. Pienemmät autot vaativat parempaa suunnittelua ja kustannustehokkaan tuotantolinjan.

Mitä tulee sähköauton ekologisuuteen, se on aina parempi kuin polttomoottorivastineessa.
 
Tavallaan samaa mieltä, että jatkuvasti kasvava autojen koko on iso ongelma. Otetaan se iso auto että voi kerran vuodessa vetää purjevene mökille mut tosiasiassa koko vuosi sahataan Länsiväylää edes takaisin.

Mut näissä maametallijutuissa tuntuu usein puuttuvan suhteellisuudentaju. Ikäänkuin auton muu paino olisi eettistä ja luonnonvaroja kuluttamatonta - öljyteollisuudesta puhumattakaan.

Sikäli kiitollisin ongelma, että se on korjattavissa. Kaivoksia voi pyörittää ympäristöystävällisesti ja reilulla palkalla - akut voidaan valmistaa uusiutuvilla tai ydinvoimalla. Akkujen kierrätys on mahdollista. Kyse on rahasta ja tahdosta. Kun sähköautojen vastustajat pitävät näitä asioita esillä, he itse asiassa ovat mukana luomassa tahtotilaa ongelmien korjaamiseksi.

Polttomoottori taas on umpikujassa co2 päästöjensä kanssa. Maailmassa ei riitä biomassaa päivittäisen 80 miljoonan barrelin öljynkulutuksen korvaamiseen.
 
Metroautossa juttelin myyjälle, niin suunnilleen joka toinen sähköautoja ihasteleva kyseli aina, että pääseekös tällä nyt sit Lappiin yhdellä latauksella. Sit kun myyjä kysyi, että ajeleeko useinkin Lappiin yhdeltä istumalta niin suurin osa ei ollut koko ikänään ajanut sinne kertaakaan. Pysähdyksillä tai ilman.
 
Eihän sähköautoissa enää ole kuin kaksi miinusta polttomoottoriin nähden:

1. Liian tiheä latausväli
2. Rangen puolittuminen nopeuden kasvaessa

Nämä kun saadaan hoidettua kuntoon, niin voittokulku on varmaa.
 
Laskeehan se range toki polttiksissakin, joskaan ei ihan yhtä jyrkästi. Se johtunee siitä, että polttiksessa hyötysuhde on parempi kun kone joutuu oikeasti töihin kun taas sähkömoottori saa saman (korkean) hyötysuhteen kuormasta riippumatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 084
Viestejä
4 604 731
Jäsenet
75 762
Uusin jäsen
villimikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom