Keskustelua hybridiautoista

No, joillekin se on kulutustavaraa ja jotku yrittävät säästää sitä. Jos haluat kunnon maali- ja pesuautismia, suosittelen vetämään syvään henkeä ja menemään osoitteeseen www.pesukinnas.com :kahvi:
 
Entä kyljistä?
En kiellä etteikö laatu olisi huonompaa Teslalla. Suurin osa noista videoiden maalivirheistä vaatii kuitenkin tuoreen pesun ja 10cm etäisyyden jotta ne huomaa. Helpoin korjaus näihin on lopettaa auton tuijottaminen 10cm etäisyydeltä.
 
Tyhmä? Myyjähän lupasi korjata homman. Aika uskomatonta että jonkun mielestä ostaja on tehnyt tässä jotain väärin tai olisi tyhmä :confused:

Eihän läheskään kaikki syynää autoa noin tarkasti mitä tämä ostaja teki. Onko nekin tyhmiä? Itsekin huomasin omassa kiillotettavaa etupuskurin osalta, joku skraidu siihen oli kai tullut minkä näin vasta parkkihallin valossa. Oonko mäkin tyhmä ja kiimainen?

Ihan oman maun mukaan, en itse ottaisi vastaan mitään uutta autoa noin paskalla jäljellä. Minusta ostaja on jossain määrin vajakin tasolla jos ottaa vastaan noin paskan tuotteen mitä videolla näkyi.

Jos ei kiinnosta syynätä +50t kampetta läpi, niin sitten ei kiinnosta. Itsehän tässä jokainen ns. ristinsä kantaa.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.

Nimenomaan, kulutustavaraa, mutta ei kait nyt vielä 5t km:n jälkeen? Jos sinusta on ihan ok, että kyljet ja lokarit hilseilee maalia ja takaluukusta puuttuu maalia, niin jälleen kerran, oman maun mukaan.

Tuo Tesla näytti lähinnä +20v vanhalta mökkitiet nähneeltä kamppeelta.
 
Tyhmä? Myyjähän lupasi korjata homman. Aika uskomatonta että jonkun mielestä ostaja on tehnyt tässä jotain väärin tai olisi tyhmä :confused:

Eihän läheskään kaikki syynää autoa noin tarkasti mitä tämä ostaja teki. Onko nekin tyhmiä? Itsekin huomasin omassa kiillotettavaa etupuskurin osalta, joku skraidu siihen oli kai tullut minkä näin vasta parkkihallin valossa. Oonko mäkin tyhmä ja kiimainen?
Teslan käytäntöjen mukaan se palautus olisi ollut kumminkin ihan mahdollista. Kun palauttaa olisi voinut myös kokonaan ilman syytäkin, koska auto on netin kautta tilattu. Kumminkin melko kallis 67 900€ auto tuo kallein vaihtoehto.

Toinen vaihtoehto olisi ollut hinnanalennus heti kauppoja solmittaessa, kun auton uudelleen maalaus maksaisi jotain 5500€ ja siihen Tesla ei suostunut.

"Voit palauttaa auton ja saada täyden hyvityksen seitsemän päivän kuluessa toimituksesta tai ennen kuin sillä on ajettu 1600 km sen mukaan, kumpi täyttyy ensin."

No nyt tuo Teslan käytäntö kumminkin tiedetään ja toivottavasti "uusi" metallinhohto valkoinen on parempi väri kuin ongelmallisimmat musta ja sininen. En muista että muista olisi niin paljon valitettu? Lisäksi Model S pitäisi olla kestävämpi musta maali?
 
Luotto on erikoinen asia kun puhutaan autokaupoista tai melkein mistä vain, vaikka iotechin myyntipalstasta.

Nythän tuo videon heppu oli siis huomannut viat ennen luovutusta, hyväksyi tilanteen ja otti vaillinaisen tuotteen vastaan. Toivottavasti sai kirjattua nuo ylös kauppakirjaan. Luulen, että tuskinpa.

Ehkä vähän kärjistin ostajan vastuuta, kenties tyhmyyden sijasta on vain oltu sinisilmäisiä ja luotettu huonoa laatua jo aiemminkin suoltaneeseen yritykseen. Tuo on sitten vielä bonusta, että Tesla alkoi vittuilemaan noin. Hyvä jos korjaavat nuo paskotut, teltoissa tehdyt vehkeensä.

Mutta tämmöisten ostajien ansiosta myyjiä ja valmistajia ei laatu lopulta kiinnosta, joku lammashan sen kuitenkin ostaa.

Kyllä ostovaiheessa kannattaa syynätä mikä hyvänsä tuote, kämppää ostaessa ostetaan nykyään jo ties mitä asiantuntijapalveluita, että ei tule yllätyksiä. Autohan on yleensä se toiseksi arvokkain ostos ihmisten elämässä, ihan yhtälailla ne pitää tarkastaa. Ihmiset reklamoivat naarmuista telkkarissa, mutta auto on ok? :confused:
 
Ihme jankkaamista... Ostajahan nimenomaan reklamoi ja myyjä lupasi korjata viat joten siksi otti auton vastaan. Eihän tossa ole mitään epäselvää.

Jos et itse luota myyjään niin älä luota. Aika moni luottaa, minä mukaanlukien. Ikinä ei ole merkkiliikkeen myyjä kusettanut. Tesla on ilmeisesti ensimmäinen tässäkin :D
1. Ongelmallinen musta on hinnat alkaen väri (ei ole enää).
2. Performancen renkaat on jotenkin isommat ja hiekkaa ja kiviä lentää siksi enemmän.
3. Kuraläppiä ei ole vakiona.

Hankalaahan tuo on ja opiksi kannattaa ottaa. Eli siis jos ostaa, niin vähän pitää myös panostaa auton suojaukseen.

Toivottavasti tulee myös muitakin kilpailukykyisiä sähköautoja, niin ei oltaisi pelkästään Model 3:n maalipinnan laadun armoilla. :) Ja toisaalta toivottavasti valkoinen on toimiva väri.

Lisäksi ilmeisesti Tesla yrittää kehittää jotain ratkaisua, jota ei vielä ole. Hinnat alkaen värin vaihtaminen valkoiseen, on toki yksi juttu.

Tuossa vielä video sunnuntailta. Olisi kyllä odottanut vähän parempaa laatua. :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tuliko myyjältä nyt viimeaikoina vasta tuo korjauslupaus? Jossain vaiheessahan sieltä vain vittuiltiin takaisin. Korostan, että hienoa jos korjaavat, mutta käytännössä jännä nähdä miten korjaavat, missä ja millä aikataululla. Fiksuinta olisi vaatia hyvä kasa rahaa tai vaihto uuteen kun näin uusista peleistä on kyse.

Oma pointti tässä oli, että jos maalin suhteen on mokailtu, ja se nyt on kohtuullisen vaivan ja osaamisen takana saada kunnolliseksi, miten sitten muu laatu kokoonpanon ja materiaalien osalta.

Tesla hieman eroaa oikeista autovalmistajista uutena pelurina ja nämä ongelmat kertovat hyvin siitä miten vaikeaa on tuottaa massakokoonpantu auto kaikkinensa.

En nyt oletuksena epäile kaikkea mitä automyyjät sanovat, mutta onhan se jonkun sanonnan mukaan asianajajien jälkeen heti seuraava ammattikunta joka palaa helvetissä. Ja tietysti kun lampaita ja hömelöitä riittää, joku Kamux pysyy myös kartalla trokarien ohella, ei vaan kattele 10cm päästä vaan kauempaa. :rofl:
 
Hienoa. Nyt odotellaan sitten miten, missä ja milloin. Onhan lupaukset jossain paperilla?
 
Ei näytä. Jotain rotia tuohon liioitteluun.

Mulla on ollut 20v vanhoja autojakin joskus ilman irronnutta maalia, että ei siinä ollut mitään liioittelua. Äärimmäinen määrä asioita menee pieleen jos maalit irtoaa jos autolla ajaa Suomessa yleisillä maanteillä.

Tarinan mukaan kirjattiin ylös ja katosivat Teslan järjestelmistä hups vaan kun tuli korjauksen aika.

Tämä on kohtuullisen hauska ja sitä luottamusta herättävä asia. :D
 
Mulla on ollut 20v vanhoja autojakin joskus ilman irronnutta maalia, että ei siinä ollut mitään liioittelua. Äärimmäinen määrä asioita menee pieleen jos maalit irtoaa jos autolla ajaa Suomessa yleisillä maanteillä.
Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.
 
Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.
Saa nähdä vältetäänkö käytetyistä esim mustaa ja sinistä, jos niissä näkyy enemmän maalipinnan kulumista. Toki vähemmän tarkkoja ostajiakin löytyy, mutta juttu on ollut silti jo aika hyvin esillä ja kaikkien pitäisi se jo muistaa. Nyt jos ostaa halvimman Model 3 SR+, niin valkoinen on ainut järkevä väri, koska alle 50k€. Muut tulee niin kalliiksi. Jos valkoiseen vielä asennuttaa jotain suojauksia heti uutena, niin pitäisi olla oikein hyvä paketti.

Valkoinen metalliväri +0€
Musta +2800€
Hopea metalliväri +3100€
Sininen metalliväri +3100€
Punainen metalliväri +4200€

edit:
Valkoiseen saa siis sähköauton hankintatuen -2000€ ja siksi hinnat on niin korkeita. :) Tarkka hintaero SR+ valkoisen ja punaisen välillä on 4258€. Kannattaa jo teipata auto punaiseksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Härregod, onpa myös maalihinnat premiumia. Oma Foccari sai metallivärin hintaan 795€.
 
Syynähä on hinnoissa se että mahdollisimman moni ottais saman värin, vähä huolestuttavan näköstä kyllä toi musta model3. Robottihan noi maalaa joten aivan tietoisesti vedetty maalit minimiin, toivottavasti myös otettu opiksi ja korjattu ongelma nyt tuotannossa olevissa.
 
Onhan toi maalipinnan kuluminen täysin eri asiaa kuin maalin kokonaan irtoaminen kivisateisista paikoista. Pehmeys tekee hienoja naarmuja jotka vielä vahoilla yms. saa katoamaan. Mutta noi kiveniskeymistä olevat pohjamaalipisteet ei pehmeyteen yksin liity. Niissä lohkeaa pikkuinen pala maalia pois jolloin pehmeys pitäisi vaan auttaa kestämisessä. Noita pistesateita näkynyt itsellä 10 vuotiassa kuraläpättömissä autoissa joilla sorateilla ajettu surutta.

Tai ylensäkin toi koko maalin puuttuminen. Eli Teslat pintamaalataan kaikki paikallaan olevana eikä ne irrallaan olevana kuten melkein kaikki muut autot joissa pintamaali löytyy ovien, luukkujen saranoiden ja lokasuojien altakin. Kaikki paikkoja jonne kertyy ylimääräistä hautumaan ja pohjamaali ei niitä kauaa pidättele.

Syynähä on hinnoissa se että mahdollisimman moni ottais saman värin, vähä huolestuttavan näköstä kyllä toi musta model3. Robottihan noi maalaa joten aivan tietoisesti vedetty maalit minimiin, toivottavasti myös otettu opiksi ja korjattu ongelma nyt tuotannossa olevissa.
Enemmänkin se että maalataan osat paikallaan eikä runkoa ja osia erikseen. Eli kun muilla auto tulee ovien, luukkujen, lokarien kasaukseen pintamaalissa niin Teslalla se tulee pohjamaalattuna maalaten vasta sen jälkeen kun ovet, luukut ja lokarit jo kiinni. Sitä robottia ei saa millään ruiskaseen maalia joka väliin tai noiden kiinni ruuvattujen osien alle.
 
Eikö noissa pitäisi olla maalaus jotenkin niin, että sähkövarauksen ansiosta maali hakeutuu myös kaikkiin piilokoloihin? En tiedä muistan vain lukeneeni, jotain tälläistä.

Omaan ajoon tuo Optima näyttää sopivan aika hyvin. Kesälomalla tuli hurutettua 1tkm n.3,7l/100km. Latailemaan pääsi lähinnä vain kotona. Nyt taas kun on arkea takana jo reilut pari viikkoa niin nollat taulussa bensan suhteen mennään. Akku kestää 2-4 päivän ajot (12-25km/päivä), mikä ihan jees. Ei tartte aina olla lykkäämässä johtoa kiinnikkään. Alkanut vielä käymään kotosalla lounaalla. Ennen hiersi aina vetää tollasta pätkä ajoa kiiselillä ja söi mielellään työpaikan ruokalassa tai kaupungilla. Eli profittia tulee tuostakin 7-10€/p. Toki hifistelijä vetäisi fillarilla näin onnetonta työmatkaa ja roudaisi eväitä mukana.

Ainut ero mikä nyt tulisi täyssähköön verrattuna on, että menisi ne pitkätkin reissut mitä 0-2x/kk sähköllä. Omaan profiiliin noita osuu niin vähän, että tällänen plugin on ihan pätevä vaihtoehto. Silti kyllä Tesla kiinnostaa autona, kun on niin paljon erillainen kun tavalliset autot.
 
Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.
On mullakin 180k ajetussa BMW:ssä kulumia helmoissa.. mutta noilla kilometreillä ja hiekkatiellä ajelulla se suotakoon. Nyt tuli lomalla maalattua pari kohtaa eturenkaan takaa mistä pelti jo paistoi, samalla hankin lokarit eteen.

Voin vain kuvitella minkä näköinen maalipinta olisi tuolla Teslalla 100k jälkeen, jos 2000km jälkeen näyttää tuolta.

Ongelmahan tulee olemaan korroosio.

En kiellä etteikö laatu olisi huonompaa Teslalla. Suurin osa noista videoiden maalivirheistä vaatii kuitenkin tuoreen pesun ja 10cm etäisyyden jotta ne huomaa. Helpoin korjaus näihin on lopettaa auton tuijottaminen 10cm etäisyydeltä.
Tjoo.. samalla kun ollaan tekniikka forumilla niin jengi voisi lopettaa valittamisen jos uudessa 500e tai jopa 1000e puhelimessa on materiaalivirheitä tai naarmuja jo paketista avattuna. Sama koskee näyttöjen kuolleita pikseleitä, valovuotoa yms.

Jos 50000-70000e auton maalipinta saa olla huono ja jo uutena virheellinen, niin mitäpä noista muista huomattavasti halvemmista tuotteista.

1. Ongelmallinen musta on hinnat alkaen väri (ei ole enää).
2. Performancen renkaat on jotenkin isommat ja hiekkaa ja kiviä lentää siksi enemmän.
3. Kuraläppiä ei ole vakiona.

Hankalaahan tuo on ja opiksi kannattaa ottaa. Eli siis jos ostaa, niin vähän pitää myös panostaa auton suojaukseen.

Toivottavasti tulee myös muitakin kilpailukykyisiä sähköautoja, niin ei oltaisi pelkästään Model 3:n maalipinnan laadun armoilla. :) Ja toisaalta toivottavasti valkoinen on toimiva väri.

Lisäksi ilmeisesti Tesla yrittää kehittää jotain ratkaisua, jota ei vielä ole. Hinnat alkaen värin vaihtaminen valkoiseen, on toki yksi juttu.

Tuossa vielä video sunnuntailta. Olisi kyllä odottanut vähän parempaa laatua. :)

Aika paha tuo että ovi ja takaluukku hakkaa maalipinnan pilalle :|
 
On mullakin 180k ajetussa BMW:ssä kulumia helmoissa.. mutta noilla kilometreillä ja hiekkatiellä ajelulla se suotakoon. Nyt tuli lomalla maalattua pari kohtaa eturenkaan takaa mistä pelti jo paistoi, samalla hankin lokarit eteen.

Voin vain kuvitella minkä näköinen maalipinta olisi tuolla Teslalla 100k jälkeen, jos 2000km jälkeen näyttää tuolta.

Ongelmahan tulee olemaan korroosio.


Tjoo.. samalla kun ollaan tekniikka forumilla niin jengi voisi lopettaa valittamisen jos uudessa 500e tai jopa 1000e puhelimessa on materiaalivirheitä tai naarmuja jo paketista avattuna. Sama koskee näyttöjen kuolleita pikseleitä, valovuotoa yms.

Jos 50000-70000e auton maalipinta saa olla huono ja jo uutena virheellinen, niin mitäpä noista muista huomattavasti halvemmista tuotteista.


Aika paha tuo että ovi ja takaluukku hakkaa maalipinnan pilalle :|
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".
 
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".

Jos olosuhteet on pahemmat mitä jossain kehitysmaassa, niin mitäpä sitä voi odottaa.
Nyt vasta muistin tuon telttapajan, en vaan aikaisemmin jostain syystä jaksanut linkkiä avata, mikä oli tuolla edellisellä sivulla, mutta laitetaanpa uusintana.

Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
 
Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".
Jooh.
Toisaalta muita malleja on tehty jo pidempään ja niissä ei ole samoja laatuvirheitä.
Eli eiköhän kyseessä ole kustannussäätö ja kiire
 
Joo no kyllä kai 100k+ eurolla pitää saada toimiva auto aikaiseksi, oli käyttövoima mikä tahansa.
 
Isolla 80 kWh akulla WLTP 416 km eli muotoilun huomioiden motarinopeuksissa varmaan I-Pacen ja E-Tronin tapaan n. 270 kilometrin toimintasäde. Nämä möhköt tykkäävät syödä sähköä. Muotoilultaan auto vaikuttaa minusta päämäärättömältä ja vanhoilliselta. Keulamaski leikkii polttomoottoriautoa, ja perässä näyttää olevan samanlaisia naurettavia diffuusoria leikkiviä kromilistoja kuin Mersun hinnat alkaen -polttiksissa. Noh, vanhuksillehan Mersu myy, joten ehkä polttiksen imitointi on pakollista. Ohjaamon ilme on kymmenine nappuloineen levoton, samoin kuin tuo kahden näytön klusteri.
 
Joo no kyllä kai 100k+ eurolla pitää saada toimiva auto aikaiseksi, oli käyttövoima mikä tahansa.
Ihan hieno sisusta mersussa. Möhkö auto, niin halpis hintaluokkaan on vielä matkaa. Mersussa 80kWh akku ja 416km ajomatka.
Model 3 48 000€ (409km)
Model S 92 100€ (610km)
 
Vanhat valmistajat aloittaa isoilla ja hintavilla malleilla, koska halvoilla sähköautoilla ei tee rahaa vielä hetkeen, kiitos akkutuotannon. :hmm: Eivätkä ne tuskin halua pilata mainettaan puolivillaisilla tuotteilla... :vihellys:
 
Olen sähköautoilun ystävä, mutta mitä enemmän asiaan tutustuu, niin sitä vähemmän noissa isoissa sähköautoissa tuntuu olevan järkeä. Pelkästään akuston paino, puhumattakaan auton muusta massasta, lisää kulutusta merkittävästi. Jos akkuissa ei tehdä jonkin sortin läpimurtoa, jossa päästään eroon orjatyönä/epäekologisesti tuotetuista maametalleista, niin vaikuttaa siltä että perhe/isommat kiesit kannattaa tehdä hybrideinä ja pienemmät sähköllä.

Toivotaan, että suomalainen suola-akku saadaan kunnolla toimimaan ja pääsee massatuotantoon
 
Olen sähköautoilun ystävä, mutta mitä enemmän asiaan tutustuu, niin sitä vähemmän noissa isoissa sähköautoissa tuntuu olevan järkeä. Pelkästään akuston paino, puhumattakaan auton muusta massasta, lisää kulutusta merkittävästi. Jos akkuissa ei tehdä jonkin sortin läpimurtoa, jossa päästään eroon orjatyönä/epäekologisesti tuotetuista maametalleista, niin vaikuttaa siltä että perhe/isommat kiesit kannattaa tehdä hybrideinä ja pienemmät sähköllä.

Toivotaan, että suomalainen suola-akku saadaan kunnolla toimimaan ja pääsee massatuotantoon

Akuston painoa kyllä usein liioitellaan. Model 3 SR+:n ilmoitettu omamassa on 1645 kg ja BMW:n kolmossarjan vastaava 1530-1615 kg. Möhköjä tehdään oman käsitykseni mukaan siksi, että niissä akuston korkeuden saa helpommin piilotettua ja isojen autojen katteet ovat korkeammat. Pienemmät autot vaativat parempaa suunnittelua ja kustannustehokkaan tuotantolinjan.

Mitä tulee sähköauton ekologisuuteen, se on aina parempi kuin polttomoottorivastineessa.
 
Tavallaan samaa mieltä, että jatkuvasti kasvava autojen koko on iso ongelma. Otetaan se iso auto että voi kerran vuodessa vetää purjevene mökille mut tosiasiassa koko vuosi sahataan Länsiväylää edes takaisin.

Mut näissä maametallijutuissa tuntuu usein puuttuvan suhteellisuudentaju. Ikäänkuin auton muu paino olisi eettistä ja luonnonvaroja kuluttamatonta - öljyteollisuudesta puhumattakaan.

Sikäli kiitollisin ongelma, että se on korjattavissa. Kaivoksia voi pyörittää ympäristöystävällisesti ja reilulla palkalla - akut voidaan valmistaa uusiutuvilla tai ydinvoimalla. Akkujen kierrätys on mahdollista. Kyse on rahasta ja tahdosta. Kun sähköautojen vastustajat pitävät näitä asioita esillä, he itse asiassa ovat mukana luomassa tahtotilaa ongelmien korjaamiseksi.

Polttomoottori taas on umpikujassa co2 päästöjensä kanssa. Maailmassa ei riitä biomassaa päivittäisen 80 miljoonan barrelin öljynkulutuksen korvaamiseen.
 
Metroautossa juttelin myyjälle, niin suunnilleen joka toinen sähköautoja ihasteleva kyseli aina, että pääseekös tällä nyt sit Lappiin yhdellä latauksella. Sit kun myyjä kysyi, että ajeleeko useinkin Lappiin yhdeltä istumalta niin suurin osa ei ollut koko ikänään ajanut sinne kertaakaan. Pysähdyksillä tai ilman.
 
Eihän sähköautoissa enää ole kuin kaksi miinusta polttomoottoriin nähden:

1. Liian tiheä latausväli
2. Rangen puolittuminen nopeuden kasvaessa

Nämä kun saadaan hoidettua kuntoon, niin voittokulku on varmaa.
 
Laskeehan se range toki polttiksissakin, joskaan ei ihan yhtä jyrkästi. Se johtunee siitä, että polttiksessa hyötysuhde on parempi kun kone joutuu oikeasti töihin kun taas sähkömoottori saa saman (korkean) hyötysuhteen kuormasta riippumatta.
 
Eihän sähköautoissa enää ole kuin kaksi miinusta polttomoottoriin nähden:

1. Liian tiheä latausväli
2. Rangen puolittuminen nopeuden kasvaessa

Nämä kun saadaan hoidettua kuntoon, niin voittokulku on varmaa.

En usko, että kumpikaan näistä on erityisen iso este muuten kuin korkeintaan mielikuvatasolla. Kysymys on enemmän autojen saatavuudesta ja hinnasta. Sellaisessa segmentissä, jossa on saatavilla kunnollinen sähköauto kilpailukykyiseen hintaan, polttikset ovat jo nytkin hätää kärsimässä.
Screen-Shot-2019-06-09-at-11.27.17-PM.jpg
 
Laskeehan se range toki polttiksissakin, joskaan ei ihan yhtä jyrkästi. Se johtunee siitä, että polttiksessa hyötysuhde on parempi kun kone joutuu oikeasti töihin kun taas sähkömoottori saa saman (korkean) hyötysuhteen kuormasta riippumatta.
Vanha video, mutta osoittaa arvelusi tavallaan oikeaksi. Eli siis Prius (=hybridi) on energiatehokas lähinnä kaupunkiajossa, kun taas M3 (=polttomoottori) on kovemmassa vauhdissa parempi. Polttomoottori toimii tuossa testissä varmaan aika lailla parhaan hyötysuhteen alueella. Testi lähinnä osoittaa, että matka-ajoon polttomoottori biopolttoaineella on edelleen parempi vaihtoehto, sanoo viherhallitus mitä vaan.


Edit. Täyssähköauto toki poikkeaa tästä, koska tuo testi testaa oikeastaan enemmän pientä polttomoottoria isompaa vastaan. Tajusin ontuvan vertauksen itsekin. Prius kun kulkee käytännössä polttomoottorin voimin tuollaisessa tilanteessa.
Sähköauton ongelma on lähinnä kotilatauksen mahdottomuus (suur)kaupungeissa, jolloin sen kätevyys on aika kyseenalainen. Muutenkin ainakin itse tarvitsen oikeasti pitkää toimintasädettä. Juuri tein 600km reissun (300km/suunta) arki-iltana siten, että perillä ei ollut latausmahdollisuutta. Eli olisin joutunut erikseen pysähtymään lataamaan, joka olisi viivästyttänyt nukkumaan pääsyä. Ei kovin kätevää... Eli jos lataus saadaan todella nopeaksi tai toimintamatka pitkäksi, niin sitten täyssähkö alkaa olla lopuille aidosti vaihtoehto. Kai se suurimmalle osalle on sitä jo nyt, kallista hankintahintaa lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän sähköautoissa enää ole kuin kaksi miinusta polttomoottoriin nähden:

1. Liian tiheä latausväli
2. Rangen puolittuminen nopeuden kasvaessa

Nämä kun saadaan hoidettua kuntoon, niin voittokulku on varmaa.

Minusta jos kaksi pitää nimetä:

1. Ei ole ilmaantunut aidosti kansanautoja tarjontaan, puhutaan alle 30t uutena maksavista autoista.

2. Latauspaikkojen vähyys/kotilataus ei ole kovinkaan monen saatavilla tiheillä asuinalueilla.

Suurimmalle osalle kaupunki- ja lähiöliikenteessä riittää 200km vallan hyvin muutamankin päivän ellei viikon ajoihin. Maaseudun ajomäärillä ja lähisaasteiden altistumisilla yksi ja paskan maku millä ja miten auto energiansa saa.

Tärkeintä olisi ensin taata ydinkeskustat ja lähiöt, että vanhemmilla kuin Euro6:lla ei ajettaisi, etenkin vanhat dieselpaskat niin järjettömän maksun taakse, että kukaan ei ajaisi niillä. Samalla tietysti julkisen liikenteen pakotus kaasu/hybridi/sähkökäyttöisiksi näillä samoilla alueilla.
 
Metroautossa juttelin myyjälle, niin suunnilleen joka toinen sähköautoja ihasteleva kyseli aina, että pääseekös tällä nyt sit Lappiin yhdellä latauksella. Sit kun myyjä kysyi, että ajeleeko useinkin Lappiin yhdeltä istumalta niin suurin osa ei ollut koko ikänään ajanut sinne kertaakaan. Pysähdyksillä tai ilman.
Epäilemättä iso osa harvoin ajaa yli 500 km ajoja mutta niille jotka ajavat, range ja latausajat voivat olla todellinen dealbreaker. Sen lisäksi, että sähköautosta joutuu maksamaan reippaasti enemmän hankintahintaa, päälle tulevat vielä pidemmän matkan takia vuokrattava vaihtoehtoauto tai lähes täydellinen ajokäyttäytymisen muutos. Omalta kohdaltani minulle riitti kesäkuussa bensa-autonkin range-ongelmaksi se, että Helsinki-Tampere välillä ajattelin polttoaineen riittävän hyvin seuraavalle tankkauspisteelle, mutta 120 km/h imikin yllättävän paljon enemmän kuin aluksi näytti (Oulussahan tuollaisista nopeuksista saa vain haaveilla). Jos tankkaus/latauspaikkaa, -aikaa ja -pysähdyksiä pitäisi melkein joka kerta pidempää matkaa ajellessa miettiä ja pelätä matkan katkeamista, pohtisin vahvasti autoilun lopettamista.

Samoin perävaunun veto; josta olen nähnyt lukemattomia kertoja rakennettavan olkiukon, ettei kukaan aja viikottain lappiin asuntovaunun kanssa. Ongelmaksi riittää se, etten saa haettua esimerkiksi terassilautoja kuuden kilometrin päästä rautakaupasta. Tai muutamaa kipsilevyä vessan remontoitaviin seiniin. Ainahan on tietysti toimitus, mutta pienissä tarpeissa toimitushinta on kohtuuton ostettavien materiaalien hintaan nähden. Tiedän, että peräkoukkuongelma on ratkeamassa sitä mukaa kuin sähköautovalmistajat niitä autoihinsa sallivat, mutta se taas vaikuttaa hyvin negatiivisesti rangeen (jota joskus tarvitsen myös peräkärryn kanssa).
 
En usko, että kumpikaan näistä on erityisen iso este muuten kuin korkeintaan mielikuvatasolla. Kysymys on enemmän autojen saatavuudesta ja hinnasta. Sellaisessa segmentissä, jossa on saatavilla kunnollinen sähköauto kilpailukykyiseen hintaan, polttikset ovat jo nytkin hätää kärsimässä.
Screen-Shot-2019-06-09-at-11.27.17-PM.jpg
Toivottavasti Tesla saa painettua Model 3:n hintaa vielä lisää alaspäin, niin saisi muuallakin kasvatettua myyntiään.

Hinta vaikka alle 40k€, josta löytyy pikkumersua sedanina ja muita pieniä autoja. C mersu on jo hyvin samoissa SR+:n kanssa. Saa nähdä mikä on VW sähköauton hinta kun se tulee.

Mersu A-sarja, 180 d A sedan Business Style alk. 32 000€
Mercedes-Benz A vaihtoautot - Nettiauto

Corolla olisi sitten alle 30k€ hintaluokassa. Toyota Corolla hybridi vaihtoautot - Nettiauto
 
Toivottavasti Tesla saa painettua Model 3:n hintaa vielä lisää alaspäin, niin saisi muuallakin kasvatettua myyntiään.

Hinta vaikka alle 40k€, josta löytyy pikkumersua sedanina ja muita pieniä autoja. C mersu on jo hyvin samoissa SR+:n kanssa. Saa nähdä mikä on VW sähköauton hinta kun se tulee.

Mersu A-sarja, 180 d A sedan Business Style alk. 32 000€
Mercedes-Benz A vaihtoautot - Nettiauto

Corolla olisi sitten alle 30k€ hintaluokassa. Toyota Corolla hybridi vaihtoautot - Nettiauto

Tesla tuskin tähtää tuonne C-segmenttiin asti, ja se on varmasti hintakilpailun kannalta hankala luokka. VW ID 3 voisi sinänsä potentiaalisesti kilpailla alle 40 k€ luokassa etenkin tehokkaampia ja paremmin varusteltuja polttiksia vastaan, mutta nähtäväksi jää, miten se tärkein eli akkutuotanto saadaan järjestettyä. Tähänastiset esimerkit eivät ole kauhean lupaavia, mutta ainakin vuonna 2020 perinnevalmistajilla alkaa olla jonkinlaista motivaatiota jopa myydä sähköautoja.
 
l1ptm9u1s2a31.jpg
Suomalaiset jonottamassa euron bensaa tuurin kyläkaupalla. Kotona ladatulla sähköllä 2€/100km. Ämpäri kansa kestää kyllä lataustauot yms epämukavuustekijät jos ne jaksaa ajaa tunnin Venäjälle hakemaan itäbensaakin. Sähköautojen läpilyönti odottaa ennenkaikkea edullisia käytettyjä sähkiksiä.

Edit typoja
 
Viimeksi muokattu:
Jooh aika selvähän se on, että kun alkaa tulla jotain oikeita sähköautoja käytettyinä markkinoille, niin noiden hankinnat räjähtävät käsiin. Tietty tähän varmaan menee vielä aikaa. Sen verta kallista näyttäisi olevan tuo noiden valmistus, että noita tehdään joko niiden co2 laskujen takia, tai sitten tappiolla.

Vuoden päästä uuden ykkösauton hankinta edessä, mikään täyssähkö ei oikein houkuta, eikä sovi omaan käyttöprofiiliin, mutta joku Ruotsista haettu Outlander vähän himottelisi. :)
 
En usko, että kumpikaan näistä on erityisen iso este muuten kuin korkeintaan mielikuvatasolla.

Tämä toki riippuu paljon käyttötarkoituksesta eikä varmasti koske 90% tavallista käyttäjää. Itse hain lähinnä sitä, että rangen pudotessa jyrkästi moottoritienopeuksissa (varsinkin ulkomailla yli 120 km/h ajettaessa) akkujen latausnopeus pitäisi nousta samaan mitä bensa/dieselin tankkaus kestää, eli max vartti kusitauon kanssa. Tämä korjaisi heti ensimmäisen kohdan jos et ole muistanut laittaa autoa illalla lataukseen ja aamulla on edessä pitkä ajosiivu, niin ei muuta kun kotona pikalataus käyntiin tai lähimmälle huoltsikalle nopea pyrähdys ja matka jatkuu.

Pikalaturien määrän pitäisi kasvaa merkittävästi ja luonnollisesti yksi standardi johon käy kaikkien valmistajien johdot ilman adaptereiden kanssa vänkkäämistä. Esim. lomareissulla tuli todettua, että lähin Teslan pikalaturi olisi ollut 200 km länteen siltä tieltä mitä oltiin ajamassa etelään. Ymmärrettävästi aiheuttaa isojakin muutoksia matka-aikaan ja suunnitelmiin jos joutuu tällaisen koukkauksen tekemään.
 
Lähinnä vaan sitä tässä haen että aivan totaalisen turhaa verrata itäbensan hakemiseen lataushommia. Kotona se auto ladataan.
Vertasin tuossa lähinnä ajankäyttöä. Jos jaksaa jonottaa tuurin euron bensaa tai ajaa tunnin Venäjälle "säästämään bensassa" nii kyl jaksaa ne pikalataustauotkin - varsinkin ku suurin osa latauksesta on kotona.
 
Tämä toki riippuu paljon käyttötarkoituksesta eikä varmasti koske 90% tavallista käyttäjää. Itse hain lähinnä sitä, että rangen pudotessa jyrkästi moottoritienopeuksissa (varsinkin ulkomailla yli 120 km/h ajettaessa) akkujen latausnopeus pitäisi nousta samaan mitä bensa/dieselin tankkaus kestää, eli max vartti kusitauon kanssa. Tämä korjaisi heti ensimmäisen kohdan jos et ole muistanut laittaa autoa illalla lataukseen ja aamulla on edessä pitkä ajosiivu, niin ei muuta kun kotona pikalataus käyntiin tai lähimmälle huoltsikalle nopea pyrähdys ja matka jatkuu.

Pikalaturien määrän pitäisi kasvaa merkittävästi ja luonnollisesti yksi standardi johon käy kaikkien valmistajien johdot ilman adaptereiden kanssa vänkkäämistä. Esim. lomareissulla tuli todettua, että lähin Teslan pikalaturi olisi ollut 200 km länteen siltä tieltä mitä oltiin ajamassa etelään. Ymmärrettävästi aiheuttaa isojakin muutoksia matka-aikaan ja suunnitelmiin jos joutuu tällaisen koukkauksen tekemään.

Nopealla pikalatauksella pääsee 80 prosentin varaukseen aika rivakasti. Ehkä juuri tuo kusitauko ja jäätelö Alepasta riittää. Ei silti, onhan se ihan totta, että motarinopeuksissa taukoja tulee enemmän ja osalle se voi ollakin kynnyskysymys. Supereita saisi myös olla Suomessa enemmän.
 
roiskeläpät (Protectmytesla) 220 eur

Herran vuonna 2019 ja autoon laitetaan kuraläppiä, ei tulisi mieleenkään :facepalm: Tämä Tesla nyt on poikkeus kun ne on siellä pakollisten varusteiden listalla yläpäässä :rofl:
Sit ku nekin alkaa vispata, ties mistä lumikikkareesta osuman saaneena niin kas kun alkaa suola tekemään/muhimaan siellä läpän takana ja se on menoa sen jälkeen.

Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.

Joo on varmaan vaikeaa saada joskus vuosien päästä vanha Model 3 musta myytyä käytettynä, mitä lie ko autosta edes enää jäljellä :vihellys::happy:
 
Jooh aika selvähän se on, että kun alkaa tulla jotain oikeita sähköautoja käytettyinä markkinoille, niin noiden hankinnat räjähtävät käsiin. Tietty tähän varmaan menee vielä aikaa. Sen verta kallista näyttäisi olevan tuo noiden valmistus, että noita tehdään joko niiden co2 laskujen takia, tai sitten tappiolla.

Vuoden päästä uuden ykkösauton hankinta edessä, mikään täyssähkö ei oikein houkuta, eikä sovi omaan käyttöprofiiliin, mutta joku Ruotsista haettu Outlander vähän himottelisi. :)
Käytetyistä löytyy useita väliltä 20 000-30 000€. Kunhan nuo tuosta vielä vanhenee, niin hinnat laskee entisestään. 7 vaihtoehtoa, joista yksi on pakettiauto.

bmw i3,
nissan leaf,
vw e-golf,
mersu b,
kia soul,
nissan e-nv200,
hyundai ioniq
Myydään sähköautot - Nettiauto

Vuonna 2024 alkaa olemaan Model 3:lla myös sopivasti ikää ja hinnatkin ehkä jotain samaa luokkaa. 48k€->23k€ oma veikkaus? Mutta luultavasti jotain aivan muuta.

Joo on varmaan vaikeaa saada joskus vuosien päästä vanha Model 3 musta myytyä käytettynä, mitä lie ko autosta edes enää jäljellä :vihellys::happy:
Musta voi olla hankala, mutta jos valkoinen olisi vähän parempi. Hankala kun ei voi verrata Model ässäänkään. :) S ei taida pahemmin ruostua.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna pitäisi tehdä ostopäätös plug-in Nirosta. Mites Kia miehet oletteko olleet tyytyväisiä? Lämmitysongelma on tiedossa, mites sähkö range talvella?
 
En usko, että kumpikaan näistä on erityisen iso este muuten kuin korkeintaan mielikuvatasolla. Kysymys on enemmän autojen saatavuudesta ja hinnasta. Sellaisessa segmentissä, jossa on saatavilla kunnollinen sähköauto kilpailukykyiseen hintaan, polttikset ovat jo nytkin hätää kärsimässä.
Screen-Shot-2019-06-09-at-11.27.17-PM.jpg
Tää on tätä tyypillistä (Tesla) harhaanjohtamista. Ei laiteta SUV- ja CUV-henkilöautoja samaan graaffiin, niin saadaan Model 3 näyttämään "hyvältä"(Euroopassa unohdetaan laittaa verokkien farkkumallit noihin graafeihin). Sedanien myynti on ollut laskussa ties kuinka pitkään.

InsideEV, Teslarati ja muut Teslapravdat laittaa kuukausittain uutisia "kuinka BMW 3-series(sedan) myynti on laskenut -xx% YoY. Jättäen kertomatta, että uusi malli on tulossa ja X3 lentää hyllystä +20% YoY paremmin"

EDIT: Typot ja lisätty BMW 3-series(sedan)
 
Viimeksi muokattu:
Vertasin tuossa lähinnä ajankäyttöä. Jos jaksaa jonottaa tuurin euron bensaa tai ajaa tunnin Venäjälle "säästämään bensassa" nii kyl jaksaa ne pikalataustauotkin - varsinkin ku suurin osa latauksesta on kotona.
Ja montakohan prosenttia väestöstä toi euron bensa tai ämpärijono mahtaa koskea. Ja moniko noistakin jonottajista on ilmiön itsensä takia paikalla eikä se 40€ säästön takia. Haluavat olla osa jotain tapahtumaa.

Tuosta juuri juteltiin töissä ettei kukaan meistä olisi sen säästön takia valmis lähtemään jonottomaan.
 
Ja montakohan prosenttia väestöstä toi euron bensa tai ämpärijono mahtaa koskea. Ja moniko noistakin jonottajista on ilmiön itsensä takia paikalla eikä se 40€ säästön takia. Haluavat olla osa jotain tapahtumaa.
Taitaa kyse olla promillen kymmenyksistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom