Keskustelua hybridiautoista

On kyllä melkoista klikkausmetsästystä tuo "analyysin" otsikko ja johdanto.
"Kun tarvitaan 2 600 kiloa painava auto kuljettamaan satakiloista ihmistä, tulee tunne, että eihän siinä ole mitään järkeä, kirjoittaa toimittaja Marcus Ziemann."
Näin äkkiseltään kun vertaa Tesla Model X 100D (2459 kg) vs Audi Q7 50 TDI quattro (2210 kg), niin toki näkee ettei tuon kokoisissa autoissa ole mitään järkeä. Onko mitään objektiivista syytä ottaa tällaisten autojen paino vain sähköautojen synniksi?

Tuosta kun kiskaisee käsiteltäväksi Tesla Model 3 Long Range RWD (1730 kg), jonka WLPT on mainittu 600 km, ollaan lähes 900 kiloa alle Ziemannin kesähessu-kirjoituksen. Vertailun vuoksi sedan Bemari painaa 1530 kg (320d) / 1545 (330i).

Ratsuhevonen painaa noin 500kg. Täyttääkö paino/matkustajamäärä suhde Ziemannin hyväksymät rajat, vasta kun polttomoottoriauton kyydissä on vähintään kolme ja sähköisessä neljä? Mistä hatusta lukuja vedetään? Entä jos tykkää raskaammasta kylmäverisestä hepasta, onko aina pakko ottaa vaimo kyytiin kun hevostelee?


Olisi saanut analysoida vaikka miten kuluttajia on ohjattu painavampiin autoihin puhtaasti katteiden vuoksi (joka toki on yritysten tarkoitus) tai miksei kukaan lobbaa vaihdettavien akkujen puolesta. Ehkä ensi kesänä?
 
Kyllä näis asioissa vielä kohkataan suuntaan jos toiseenkin ennenkuin löytyy "kultainen lanka." :beye:

Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa

Itselle oli ainakin yllätys tuo veden kulutus, luulin litiumin olevan ihan kaivosperäistä. :eek:
Ihan tavallista suolaakin louhitaan ettei kaikki ole peräisin merestä. Vesi nyt on yksi erotusmenetelmä. Erotellaanhan muitakin metalleja liuttamalla nestemäiseksi louhoksilla. Se kannattaako kultaa, hopeaa, kuparia yms. liuokseksi liottaa niin on vaan kustannuskysymyksiä.

Mitä suolavesi milloinkin sit on riippuu vähän kontekstista.. joskus se on sitä merivettä ja toisinaan tarkoitetaan suoloja joissa ei välttämättä natriumkloridia ole yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen (euroopassa myytävien) akkuja EI tehdä chilen autiomaiden litiumista haihduttamalla, vaan Australian mineraaleista louhimalla.

Autiomaasta haihduttamalla saa litiumkarbonaattia, kun taas sähköautojen NCA (tesla) NCM (muut) akut tehdään litiumhydroksidista. Litiumhydroxidia saa puolestaan helpoiten louhitusta materiaalista, käytännössä kaikki länsi-austraalista tällä hetkellä. Kiinalaisisissa sähköautoissa (ja sähköbusseissa) löytää myös LFP kemian akkuja, joita tehdään litumkarbonatista.

Lithium hydroxide demand to overtake carbonate: AABC

Virhe on vähän sama kuin jos kritisoisi Saksan sähköntuotantoa hiilivoimalla kertomalla kanadan öljyhiekan kaivamisen tuhoavan suuria metsä-alueita. Kyllä, kanadasssa kaivetaan HIILTÄ ja saksassa sitä poltetaan - molemmat on suuria ongelmia, mutta eivät ne nyt suoraan liity toisiinsa.

Litum ja hiili ovat alkuaineita, joita harvemmin käytetään puhtaina. Käytännössä aina osana jotain kemiallista yhdistettä.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen (euroopassa myytävien) akkuja EI tehdä chilen autiomaiden litiumista haihduttamalla, vaan Australian mineraaleista louhimalla.

Autiomaasta haihduttamalla saa litiumkarbonaattia, kun taas sähköautojen NCA (tesla) NCM (muut) akut tehdään litiumhydroksidista. Litiumhydroxidia saa puolestaan helpoiten louhitusta materiaalista, käytännössä kaikki länsi-austraalista tällä hetkellä. Kiinalaisisissa sähköautoissa (ja sähköbusseissa) löytää myös LFP kemian akkuja, joita tehdään litumkarbonatista.

Lithium hydroxide demand to overtake carbonate: AABC

Virhe on vähän sama kuin jos kritisoisi Saksan sähköntuotantoa hiilivoimalla kertomalla kanadan öljyhiekan kaivamisen tuhoavan suuria metsä-alueita. Kyllä, kanadasssa kaivetaan HIILTÄ ja saksassa sitä poltetaan - molemmat on suuria ongelmia, mutta eivät ne nyt suoraan liity toisiinsa.

Litum ja hiili ovat alkuaineita, joita harvemmin käytetään puhtaina. Käytännössä aina osana jotain kemiallista yhdistettä.
Nyt selkisi. Yle oli selvästi ihan pihalla tuossa uutisessaan.
 
Hyvä vastine YLEn FUD:iin. https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/ylen-juttu-maalaa-valheellista-kuvaa-sahkoautoilusta/

MIT:ltä löytyy sivu, jossa vertaillaan erityyppisten autojen käyttökustannuksia ja ilmastokuormitusta. Siellä voi käydä syöttämässä omat luvut ja katsoa, mikä auto voisi olla itselle vaikkapa edullisin elinkaareltaan.
Joskus sitä toivoisi, että muille uutisille olisi joku vastaava sivusto kuin io-tech on tietotekniikalle :tup: Eli sellainen joka kertoo faktaa, eikä jotain omaan agendaan perustuvaa tai muuten väärin ymmärrettyä tarinaa. Etenkin sähköautoilusta tuntuu olevan kovin ristiriitaisia uutisia koko ajan.
 
Tieteellisessäkin tutkimuksessa ongelmana on se että tutkijan agenda vaikuttaa lopputulokseen, ja raportin lukijan mielipide siihen kuinka asia tulkitaan. Tarvitaan monta tutkimusta, joiden keskiarvo on ainakin mahdollisesti melko lähellä totuutta.

Ei sähköauton ekologisuus missään tapauksessa ole helppo aihe.
 
Honda e näyttäisi siltä, että tulee myymään varsin hyvin. Takavetoinen, hieman klassisen Civicin näköinen härpäke. Eipä tuolla kyllä pitkille matkoille lähdetä, mutta Euroopassa varmaankin tulee olemaan suosittu.
 
Kiva jos tulee Suomeenkin, katselin tuota jo ihaillen ensimmäisistä kuvista mitä konseptia joku vuosi aiemmin esiteltiin. Oli kyllä vähän räyhäkkäämpi olemus aiemmin ja vähän eri mallinen, mutta keula on säilynyt ainakin.

Peiliratkaisu oli superhieno.
 
Hintakun olisi vielä järkevä niin aivan mahtava taajaama auto, valkoisena kyllä vielä tyylikkäämpi.
 
Mistähän saisi halvimmalla hommattua type2 tyypin latausjohdon? Optimalle siis tulossa.
 
Nyt Teslaan kuuluu valkoinen väri hinnat alkaen hintaan. Lisäksi hinta jää alle 50k (49.964€) Eli autoon saa myös 2000€ sähköauton hankintatuen. :) Hinta pitäisi siis olla 47 964€.

Ihan mukava uudistus Model kolmoseen.

tesla.png
 
Nyt Teslaan kuuluu valkoinen väri hinnat alkaen hintaan. Lisäksi hinta jää alle 50k (49.964€) Eli autoon saa myös 2000€ sähköauton hankintatuen. :) Hinta pitäisi siis olla 47 964€.

Ihan mukava uudistus Model kolmoseen.

tesla.png

Tuo on erittäin hyvä hinta. Hankintatuen huomioiden nelisen tonnia halvempi kuin hetki sitten. Jos on auto liipaisimella, tähän kannattanee tarttua, sillä monikerrosväri saatetaan hyvinkin korvata myöhemmin yksinkertaisemmalla valkoisella. Sehän se tuossa oikeastaan yllättävintä onkin, että ennen kallis värioptio on nyt perushinnassa.
 
Jospa ne on huomanneet, että nuo muut värit ei tuppaa kestämään niin koitetaan myydä nyt pelkkää valkoista?
 
Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
 
Jooh tukien kanssa tuo on kyllä jo tosi hyvä hinta Model kolmosesta. Onko Teslalla sitten isojakin ongelmia saada noita myydyksi, vai miksi jatkuvia hinnanalennuksia kun lafka tuottaa vitusti tappiota?
 
Tuo on erittäin hyvä hinta. Hankintatuen huomioiden nelisen tonnia halvempi kuin hetki sitten. Jos on auto liipaisimella, tähän kannattanee tarttua, sillä monikerrosväri saatetaan hyvinkin korvata myöhemmin yksinkertaisemmalla valkoisella. Sehän se tuossa oikeastaan yllättävintä onkin, että ennen kallis värioptio on nyt perushinnassa.
Tuo valkoinen erikoisväri on myös ihan tyylikkään näköinen. Sopii noihin "pölykapseleihin" tai niiden väriin. Ilmeisesti valkoinen väri on myös vähän kestävämpi kuin perus musta.

Facebookissa oli laskettu että Model 3 Performance maksaisi nyt 4500€ vähemmän kuin eilen. Se alkaa olla kanssa paljon houkuttelevampi vaihtoehto. Ero tavalliseen nelivetoiseen on siis pienempi.

Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
Tesla kyllä ilmoitti vähän aikaisemmin, että valkoinen väri tulee perusväriksi ja musta muuttuu taas maksulliseksi väriksi. Eli tuota uudistustahan kannatti jäädä odottamaan, koska valkoisen maksullisen värin hinta tuli ilmoituksen mukaan laskemaan. Näköjään joitakin hintoja laskettiin vähän lisää ja ilmeisesti poistettiin osa valikoimasta.

Nyt vasta saa sitä SR+ mallia ja vetokoukkua, että aika nopea on pitänyt olla, jos on tilannutkin jo aikaisemmin. Se kumminkin oli vähän tiedossakin, että nuo kalliit hinnat kyllä joskus laskee?

Nelivetoisen mallin hinta ei ole ilmeisesti paljon muuttunut (Model 3). Eniten laskua siis tehomalli ja valkoinen hinnat alkaen SR+, koska alle 50k€.

Jooh tukien kanssa tuo on kyllä jo tosi hyvä hinta Model kolmosesta. Onko Teslalla sitten isojakin ongelmia saada noita myydyksi, vai miksi jatkuvia hinnanalennuksia kun lafka tuottaa vitusti tappiota?
Kalleimmassa Performancessa oli kai eniten ilmaa hinnassa. Teslahan saa vain enemmän voittoa, jos valitaankin Performance alle. SR+ hinta vähän laski ja halvempi SR malli ilmeisesti lopetettiin kokonaan. Eli tuossakin tapauksessa SR+ mallista saa enemmän voittoa, kuin SR mallista.
 
Sä et selvästikään ymmärrä mitä autokaupassa tarkoittaa termi "väliraha." :hmm:
 
Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
Samalla laillahan ne vanhatkin asiakkaat saavat sen uuden Teslan halvemmalla.
Nyt halvin Tesla Model S maksaa valkoisena 92 100€, eli auto on aika kallis, koska ne halvemmat mallit on poistuneet myynnistä.

Nyt jos ostaisi Model 3:n 48 000€ sis hankintatuen ja ajaisi 10 vuotta, niin kyllä siihen vielä varmaan muitakin hinnanalennuksia mahtuu. Kumminkin tulee enemmän kilpailua ja hinnat laskee muutenkin uudessa tekniikassa.

Yllättävän suuri hintaero noilla ja melkein saa kaksi Model 3 Teslaa, 96 000€, yhden Model S:n hinnalla. Toki S ja X malleissa on vähän isompi akku.

Model 3 SR+ 409 km
Model X 505 km, 100 000€
Model S 610 km
 
Facebookissa oli kysytty Teslan myynnistä vahvistus, että halvimpaan Model 3 malliin saa tosiaan sähköauton hankintatuen. Myös väri oli vahvistettu:

"SR+ ilman vetokoukkua ja talvirenkaita oikeutettu hankintatukeen (49.964 eur). Perusväri on helmiäisvalkoinen multi coat.

Talvirenkaat voi maksaa myöhemmin erikseen. Vetokoukkua ei tosiaan saa jälkitoimituksena.

Kuulemma puhelimet soivat nyt aika tiuhaan :)"

Ei paljoa lohduta siinä vaiheessa, kun oma käytetty auto on jäännösarvoltaan (lainaltaan) kalliimpi kuin ajamaton uusi.
"LR AWD:n hinta tuli alas ruhtinaalliset 400€!" Eli kaikissa ei ole hinta pahemmin laskenut.

Jos nyt juuri olisi tilannut, niin Teslan saa palauttaa viimeistään 7 päivän kuluessa kaupoista/auton toimituksesta. Ja ei saa olla yli 1600 km ajettu.
 
Alkaa olla kyllä mielestäni hinta kohdillaan. Vielä kun olis varmuus noista maaliongelmista, niin on paketti kasassa. Olispa latausmahkuja kotosalla. :)
Luultavasti Tesla koittaa ratkoa maaliongelmaa sillä, että valkoisen myynti olisi suurinta ja hankalempia värejä menisi vähemmän? Vai onko sitten myyntikikka myydä erikoisväriä 0€ hintaan.

Tesla taitaa olla vain hieman kalliimpi ja tuo hintaero kumminkin kannattaa maksaa. Jossain muissa voi olla myös tosi kehno saatavuus. Leaf on vähän halvempi, mutta varmaan varustelussakin on aika suuri ero. Ei ole tääläkään vielä sähköautoja pahemmin näkynyt.

BMW i3 120, 43 300€
Huyndai Kona 43 000€
Kia Niro 45 000€
Model 3 SR+ 48 000€
Nissan Leaf 38 200€
 
Jos yhtään kiinnittää ympäristöönsä huomiota, niin kyllä noitä sähköautoja näkyy useampia joka päivä tuolla liikenteessä. Viimeaikoina olen pannut merkille että i3 on alkanut näkymään merkittävästi enemmän. Tiedä sitten mistä ne ovat ilmestyneet..
 
Ei uskoisi että tuon hintaisen auton ostajat olisivat kahden tonnin takia ryntäilemässä autokaupoille.
Toisaalta suomalaiset jonottelee tuntikaupalla ilmaisia ämpäreitä, niin miksei sitten osta 48t€ autoa, kun siinä "säästää" 2000€.
Model 3 SR+ hinta taisi laskea muutenkin noin 2000€ ja sen lisäksi tuo sähköauton hankintatuki, niin alennusta on ihan mukavat noin 4000€.


Model ässää on näkynyt muutamia ja yksi i3, että melko vähissä on vielä autot tällä seudulla. Taitaa olla vielä liian uusia ja kalliita. Autoliikkeessä toki myös uutta ja vanhaa Nissan Leafia.
 
Olisikohan noita i3:sia alettu tuomaan käytettyinä enemmän maahan? Meinaan, että nyt niitä tosiaan näkyy enemmän ja enemmän, mutta harva niistä nyt on ihan uusi ollut kuitenkaan. Käytettyjä alkaa jo saamaan 20t ja siitä ylöspäin, jos olisi kotona latausmahdollisuus, niin tämmöinen olisi varmaan tullut hommattua.
 
Olisikohan noita i3:sia alettu tuomaan käytettyinä enemmän maahan? Meinaan, että nyt niitä tosiaan näkyy enemmän ja enemmän, mutta harva niistä nyt on ihan uusi ollut kuitenkaan. Käytettyjä alkaa jo saamaan 20t ja siitä ylöspäin, jos olisi kotona latausmahdollisuus, niin tämmöinen olisi varmaan tullut hommattua.
Kyllä varmaan käytettynä tuodaan Bemaria, kun sitä saa suht edullisesti. Lisäksi monissa on REX, eli se pieni bensakonekin. Uuteen Bemariinhan tuota range extenderiä ei enää saa ja käytetty saattaa olla siltäosin parempi ostos.

Koeajoin uuden BMW i3 120 Ah ja oli kyllä tosi kiva peli. Ja oli myös "tosi" tehokas. Oli ilmeisesti niillä vähän isommilla vanteilla ja pikkasen leveämmillä renkailla.


Tuossa yhdeltä paikkakunnalta tosi lyhyt uutinen. Eli suht vähissä on vielä latauspaikat ilmeisesti. Eli lataus onnistuu kuudelle sähköautolle tai hybridille.
Seinäjoella vain yksi taloyhtiö on hakenut valtion avustusta sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen – ”Tämä on tulevaisuutta”, sanoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
Siinä ne nyt ovat rivissä. Kolme keltaista paalua keskellä pihaa, kussakin kaksi latauspistettä sähköautoille.
Seinäjoella vain yksi taloyhtiö on hakenut valtion avustusta sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen – ”Tämä on tulevaisuutta”, sanoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
 
En ihmettele. Meidänkin yhtiön hallituksessa yksi vastaanhankari on sitä mieltä, ettei kannata lataustolppia rakennella (eikä tehdä edes kartoitusta!) ennen kuin joku on ostamassa sähköautoa. Yrittänyt selittää sille, että kukaan ei edes harkitse ostavansa sähköautoa niin kauan kuin ei tiedä pystyykö sitä ikinä kotipihassa lataamaan. Ja että mahdollisista asuntojen ostajista raakataan suoraan kaikki plugarin ja sähköauton omistajat pois jos taloyhtiössä ei ole latauspaikkoja tai edes suunnitelmaa sellaisten asentamiselle.

Itse haluaisin seuraavaksi autoksi (n. 2 vuoden kuluttua) plugarin tai täyssähkön, mutta tällaisten paviaanien takia se saattaa jäädä toteutumatta ja itselataavalla mennään seuraavakin hankinta.

Tää ei ole mikään muna-kana ongelma vaan ne tolpat pitää olla siinä pihassa ennen kuin siihen voi sähköautoja alkaa tulemaan.
 
En nyt jaksa pysyä näiden Teslojen hintamuutosten perässä laisinkaan, mutta laskivatko S:n ja X:n hinnat täällä? American serkulla taisi LR S:n laskea luokkaa ~$8000. Toki SR S:n poistuessa kokonaan valikoimista.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa pysyä näiden Teslojen hintamuutosten perässä laisinkaan, mutta laskivatko S:n ja X:n hinnat täällä? American serkulla taisi LR S:n laskea luokkaa ~$8000. Toki SR S:n poistuessa kokonaan valikoimista.
Minusta ei laskeneet. Mutta tehokkaampaan Model S Performance malliin tuli Ludicrous-tila mukaan vakioksi. En ainakaan kuullut, että hinnat olisi nyt laskeneet?
 
Kyllä ne laski muutamia kuukausia sitten, taitaa löytyä täältäkin ne linkit kun R-J markkinoi uudenkarheaa 100 S:ää ~130t€ kun Tesla alkoi myymään uusia alle satkulla.

Ei ainakaan paranna vaihtohyvityksiä, ei Teslasta Teslaan eikä varsinkaan johonkin muuhun.
 
Kyllä ne laski muutamia kuukausia sitten, taitaa löytyä täältäkin ne linkit kun R-J markkinoi uudenkarheaa 100 S:ää ~130t€ kun Tesla alkoi myymään uusia alle satkulla.

Ei ainakaan paranna vaihtohyvityksiä, ei Teslasta Teslaan eikä varsinkaan johonkin muuhun.
Jep. Laski kyllä muutamia kuukausia sitten, mutta nyt aivan äskettäin olisi pysyneet hinnat aika samassa.

Pienemmän mallin hintoja ei oltu vielä tarkistettu, niin nyt siihenkin tuli korjaus. Model 3 SR+ hinta laski vähän ja samoin Model 3 Performance. Model 3 LR hinta taisi laskea vain 400€.

3.3.2019:
Model S Ludicrous Perfomance -version uusi hinta on nyt 99 200 euroa, kun se oli aiemmin noin 150 000 euroa.
Tesla Model S:n ja X:n hinnat romahtivat - tässä hätkähdyttävät uudet Suomi-hinnat!
 
Ehkä noi Teslan litium lukemat on jostain vanhemman mallin akustosta?

Jokatapauksessa sähköautojen markkinaosuus on jotain pari %. Paljonko sitä vettä pitää haihduttaa kun se on 100%?
Vanhemmissa muistaakseni n.10kg ja uudemmissa taisi olla puolet tuosta. Ja olisi mielenkiintoista tietää mistä lähteistä tuo kirjoittaja on "faktansa" ottanut. Melkoista Esson baari tietoa jakaa. Epäilen notta Teslan akkuihin ei tuolta tule juuri lainkaan materiaalia.
Farkkuparin tekemiseen menee 7000-15000 litraa vettä. Eli muutamar farkut kun jättää ostamatta niin Teslan akun valmistuksen veden käyttö kuitattu ;)
 
Jospa ne on huomanneet, että nuo muut värit ei tuppaa kestämään niin koitetaan myydä nyt pelkkää valkoista?

Yksi syy tuokin, eipä kukaan muu autonvalmistaja ole moista tehnyt tiettävästi.

Täälläkin taitaa olla pyöriä ainakin kaksi model 3:n ostanutta, mikähän heidän näkemys väristä ja sen laadusta, kestävyydestä mahtaa olla. Luultavasti on jo muutama tuhat kilsaa mittarissa. Kommentteja olisi mukava kuulla.
 
Ens talven jälkeen varsinkin olis kiva nähdä miten kävi. Kuitenkin kiinnostava auto.

Olihan täällä ihan uutinenkin siitä miten auto oli jo luovutettaessa maalattu vähän miten sattuu, ja maahantuoja ei tainnut pahemmin ottaa kantaa asiaan, sitten alle 3tkm jälkeen oli peltiä näkyvillä, ja ruostettakin pukkasi.
Kiinnostava kyllä, monessakin mielessä. Plus että vedet tulee sisälle jos erehtyy viemään pesukoneeseen, tai peräti painepesuria käyttää. Talvella sitten kun paksin avaa, niin saa mahdolliset lumet paksiin, tai vettä ja räntää, ilmoista riippuen. Tuo laatu se tässä on vähintäänkin kyseenalainen.
 
Yksi syy tuokin, eipä kukaan muu autonvalmistaja ole moista tehnyt tiettävästi.

Täälläkin taitaa olla pyöriä ainakin kaksi model 3:n ostanutta, mikähän heidän näkemys väristä ja sen laadusta, kestävyydestä mahtaa olla. Luultavasti on jo muutama tuhat kilsaa mittarissa. Kommentteja olisi mukava kuulla.

Olihan täällä ihan uutinenkin siitä miten auto oli jo luovutettaessa maalattu vähän miten sattuu, ja maahantuoja ei tainnut pahemmin ottaa kantaa asiaan, sitten alle 3tkm jälkeen oli peltiä näkyvillä, ja ruostettakin pukkasi.
Kiinnostava kyllä, monessakin mielessä. Plus että vedet tulee sisälle jos erehtyy viemään pesukoneeseen, tai peräti painepesuria käyttää. Talvella sitten kun paksin avaa, niin saa mahdolliset lumet paksiin, tai vettä ja räntää, ilmoista riippuen. Tuo laatu se tässä on vähintäänkin kyseenalainen.

Maalipinta on todella pehmeä. Olen omistanut 4 mustaa autoa uutena ja kyllä tämä on omaa luokkaa. Tuohon tulee naarmuja todella helposti.
Olen pessyt auton muutaman kerran painepesurilla eikä vettä ole tullut sisään. Ikkunat ja kattoikkuna on siis jiirissä :kippis:

Tesla myy muuten autot itse, ei maahantuojan kautta.
 
Jos yhtään kiinnittää ympäristöönsä huomiota, niin kyllä noitä sähköautoja näkyy useampia joka päivä tuolla liikenteessä. Viimeaikoina olen pannut merkille että i3 on alkanut näkymään merkittävästi enemmän. Tiedä sitten mistä ne ovat ilmestyneet..

Sitä kutsutaan vahvistusharhaksi. Kun sähköautot kiinnostaa, jokainen sähköauto tulee huomattua ja muistettua. Sama ilmiö, kuin jos vaikka tietyn aiheen rikosuutiset kiinnostaa, yhtäkkiä tuntuu että niitä rikoksia tapahtuu koko ajan ja on jatkuvasti uutisissa.
 
Maalipinta on todella pehmeä. Olen omistanut 4 mustaa autoa uutena ja kyllä tämä on omaa luokkaa. Tuohon tulee naarmuja todella helposti.
Olen pessyt auton muutaman kerran painepesurilla eikä vettä ole tullut sisään. Ikkunat ja kattoikkuna on siis jiirissä :kippis:

Tesla myy muuten autot itse, ei maahantuojan kautta.

Sitten on varmaan kokoonpanossa ollut jotain häikkää jonkun erän kanssa, mitä noita uutisoitu että vedet tulee sisään pesussa.

Onhan Teslalla se joku paikka hesan seutuvilla missä noita luovutetaan, ja huoltokin samassa yhteydessä. Yks puolituttu sattuu olemaan töissä siellä, lähinnä huollon puolella. Vaan onko kohta sitäkään jos ja kun kaikki myydään suoraan netin kautta, ja huoltokaan ei ole välttämätön.

Mutta tästä en tosiaan tiedä sen tarkemmin kun en ole seuraillut muutakun satunnaisia otsikoita.
 
En huomannut omassa valkoisessa mitään puutteita maalipinnassa luovutuksen yhteydessä eikä nyt n. tuhannen kilometrin ajeluilla ole mitään osunut vielä silmään. Auto menee kuitenkin ppf-suojaukseen varmuuden vuoksi. 300-400 € maksaa alahelman, ovien alaosan ja takarenkaan kaarteen suojaus.

Jos jostain valittaisi, niin lasikaton asemointi ei ole täysin symmetrinen ja tuulilasin olisi ennen luovutusta voinut pyyhkiä sisäpuolelta paremmin. Nuo hinnanalennukset olisin kyllä ottanut mielelläni.
 
En huomannut omassa valkoisessa mitään puutteita luovutuksen yhteydessä eikä nyt n. tuhannen kilometrin ajeluilla ole mitään osunut vielä silmään. Auto menee kuitenkin ppf-suojaukseen varmuuden vuoksi. 300-400 € maksaa alahelman, ovien alaosan ja takarenkaan kaarteen suojaus.

Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:
 
Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:

Varmasti juuri noin. Tesloissa tietty kun osa autoista kootaan vitullisessa kiireessä teltassa, ja kova paine oikoa(*) että saataisiin firma voitolliseksi, niin tuleehan noita sunnuntaikappaleita. Joku redditissä hyvin ehdotti, että sopiva markkinarako Teslalle olisi alkaa pyytää pientä extramaksua siitä että saisi tehtaassa rakennetun Model kolmosen, tai sit käänteisesti teltta-autoista saisi pientä alennusta. :)

* = Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
 
Internetin aikakaudella ettei vaan t ä m ä k i n asia olisi niin että ne ilmottelee vioista/ongelmista kenellä niitä on mutta jos ne kaikki keillä EI ole ongelmia, tulisivat ilmottamaan (kuten sinä) niin montakohan niitä olisi suhteessa ensin mainittuun porukkaan ;):tup:
Itse en ole lukenut, että valkoisessa värissä olisi mitään ihmeempää vikaa. Pitäisi olla ainakin paljon parempi väri, kuin perus musta. Toki sen valkoisenkin kannattaa suojata, jos maksaa vain 300-400€.

Mustalla kun ajaa hiekkatiellä, niin maalipinta menee ilmeisesti huonoksi aika nopeasti, jos suojausta ei ole. Kai se sitten johtuu juuri tuosta pehmeästä maalipinnasta.

Jos itse täytyisi tilata, niin valkoisen valitsisin ja nyt on hyvä, kun se sama valkoinen on jo perushinnassa. Toki jos ottaa sähköauton hankintatuen, niin muita värejä ei voi valitakkaan. :) Teippaamalla saisi sitten kyllä toisen värin päälle.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.

Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi, oli se sitten väri mikä vaan. Näin itsekkin teen kun saan V60 T8:ni ja sekin on valkoinen :tup: Helpottaa se sitä auton ylläpitopesuakin ihan reilusti ja kun vielä käyttää sumutinta pesurissa niin se on suorastaan yhtä juhlaa :lol:
 
Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi, oli se sitten väri mikä vaan. Näin itsekkin teen kun saan V60 T8:ni ja sekin on valkoinen :tup: Helpottaa se sitä auton ylläpitopesuakin ihan reilusti ja kun vielä käyttää sumutinta pesurissa niin se on suorastaan yhtä juhlaa [emoji38]
Pinnoittaminen nyt on ihan eri asia kuin kylkien teippaus. Pinnoite ei kuitenkaan auta yhtään jos maalit lähtee pinnasta kivisuihkun takia.
 
Varmaan noinkin mutta jokainen autostaan huolta pitävän kuuluisi viedä autonsa heti pakasta vetämisen jälkeen pinnoitettavaksi

Omasta mielestä ihan mukava vahailla auto kerran pari vuodessa, saako tällaisella pinnoitteella jotain merkittävää etua vs perus vahaaminen ja puunaaminen?
Harkinnut joskus että hakisin pinnoitteen mutta hinta vs hyöty vähän mietityttänyt.
 
Kyllä se hyvä pinnoite suojaa ja helpottaa ylläpitoa. Korrekin Pro Cure pintaan ja ei tarvitse ihmetellä. Uusi auto ja muutaman satasen sijoitus ammattilaisen laittamaan pinnoitteeseen palkitsee kyllä.
 
Kyllä niissä valkoisissakin on ollut ihan samaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kuin mustassa. Lisäksi valkoisessa se maalipinnan vaurioituminen ei vain näy yhtä hyvin eli vikaa saattaa olla mutta sitä ei huomaa. Onhan tuo naurettavaa, että 50 kilon autoa pitää ensimmäisenä viedä suojattavaksi omalla rahalla jos haluaa maalipinnan kestävän yli 1000 kilometriä.
Tuossa sattui olemaan 2100 km ajettu Model 3. Yksi vika huonon maalipinnan lisäksi on, että ei ole maalia ollenkaan, vaan pelkkä pohjamaali näkyy. Tuota vikaa ainakin vanhassa hinnat alkaen mustassa. Voi toki olla muissakin väreissä?

Maalaus saattaa olla siis viallinen jo heti ostettaessakin. Toivottavasti kumminkaan "uudet" valkoiset ei olisi aivan niin pahoja.

Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.

 
Eipä ole tullut katsottua maalipintaa kovin tarkasti, mutta kai tuollaisen nyt huomaisi, jos pohjamaali paistaa jostain. Ja menisi kyllä itsellä auto palautukseen, jos huomaisi ajoissa? Ei vaan raaskisi ottaa tuota mustaa väriä.[/MEDIA]

Ongelmahan tuossa vaan on, ettei palauttaa voi siinä vaiheessa kun ongelman huomaa eikä Tesla myönnä vikaa eikä siis myöskään korjaa sitä. Ainoa tapa on riitauttaa asia kuluttajariitalautakunnan kanssa ja vaikka sieltä tulisi joskus myönteinen päätös niin Teslan ei silti ole sitä pakko noudattaa vaan pitää lähteä käräjille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 905
Viestejä
4 585 838
Jäsenet
75 525
Uusin jäsen
Jiugi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom