Sähköautojen (euroopassa myytävien) akkuja EI tehdä chilen autiomaiden litiumista haihduttamalla, vaan Australian mineraaleista louhimalla.
Autiomaasta haihduttamalla saa litiumkarbonaattia, kun taas sähköautojen NCA (tesla) NCM (muut) akut tehdään litiumhydroksidista. Litiumhydroxidia saa puolestaan helpoiten louhitusta materiaalista, käytännössä kaikki länsi-austraalista tällä hetkellä. Kiinalaisisissa sähköautoissa (ja sähköbusseissa) löytää myös LFP kemian akkuja, joita tehdään litumkarbonatista.
Lithium hydroxide demand to overtake carbonate: AABC
Virhe on vähän sama kuin jos kritisoisi Saksan sähköntuotantoa hiilivoimalla kertomalla kanadan öljyhiekan kaivamisen tuhoavan suuria metsä-alueita. Kyllä, kanadasssa kaivetaan HIILTÄ ja saksassa sitä poltetaan - molemmat on suuria ongelmia, mutta eivät ne nyt suoraan liity toisiinsa.
Litum ja hiili ovat alkuaineita, joita harvemmin käytetään puhtaina. Käytännössä aina osana jotain kemiallista yhdistettä.