Keskustelua hybridiautoista

Tunnin kauppakeskuksen 22kw ilmaista asiointilatausta vinguttamalla saakin kaupanpäällisiksi 3e arvosta energiaa. Ei sillä toki rikastumaan pääse, mutta kai siitä hupia ja urheilun tuntua voi irrota jos saa 150e arvosta ”polttoainetta” ilmaiseksi vuoden aikana tjsp...
 
Tunnin kauppakeskuksen 22kw ilmaista asiointilatausta vinguttamalla saakin kaupanpäällisiksi 3e arvosta energiaa. Ei sillä toki rikastumaan pääse, mutta kai siitä hupia ja urheilun tuntua voi irrota jos saa 150e arvosta ”polttoainetta” ilmaiseksi vuoden aikana tjsp...

Mulle on aivan sama maksaako su tunnin lataus 2,40€ vai 0€. Joka yö kotona lataan akkua, eikä sekään ole ilmaista. Toki jos vierekkäin on ilmainen ja maksullinen tolppa niin valitsen ilmaisen. Jos ilmainen varattu niin en todellakaan jää kärkkymään sen vapautumista vaan lataan maksullisesta.
 
Niin, siis lähinnä laskin joillekin muille auki sen, ettei nopeimmalla mahdollisella laturillakaan niistä asiointitolpista mitään kovin erityisiä määriä sähköä saa revittyä.

Tietty jos esim 50x20kWh saa vuoden aikana hinkattua, niin onhan se kuitenkin karkeasti 5000km ajoihin riittävät sähköt isolla teslallakin, vaikkei rahallisesti kovin paljon olekaan.
 
Volkswagen ID.R pisti juuri 20-vuotta vanhan Nick Heidfeldin F1-autolla tekemän Goodwood Hillin ennätyksen uusiksi.



Lisäys 1. Sama auto ja kuski tehtaili myös uuden Pikes Peak -ennätyksen vuonna 2018.



Lisäys 2. Nopein päästöttömän auton kierros Nürburgring-Nordschleifessä.


 
Viimeksi muokattu:
Niin, siis lähinnä laskin joillekin muille auki sen, ettei nopeimmalla mahdollisella laturillakaan niistä asiointitolpista mitään kovin erityisiä määriä sähköä saa revittyä.

Tietty jos esim 50x20kWh saa vuoden aikana hinkattua, niin onhan se kuitenkin karkeasti 5000km ajoihin riittävät sähköt isolla teslallakin, vaikkei rahallisesti kovin paljon olekaan.

Ilmaisia 50kw latureita on vielä ainakin Jossain Lidl ja motonet liikkeiden yhteydessä.
 
Tätähän minäkin olen ihmetellyt, että miksi noissa pikkuisissa kipoissakin pitäisi muka olla 400+ km range. Semmoisella ei kukaan täysjärkinen lähde mitään Lapin reissua tekemään. Itselleni riittäisi sähköautoon 200 km range helposti. Sillä saisi tehtyä työmatkat, mökkireissut ja satunnaiset matkat esim. PK-seudulle siten, että siellä päässä pikalataus (tai hitaampikin jos on koko päivän reissu esim. Korkeasaareen tmv.).
 
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.
Joku oikein pienikulutuksinen bensa, tai Toyotan hybridi ei nekään niin pahoilta kuulosta. Tai joku niistä on muutenkin valittava vielä nykyisin, koska ei täällä ole vielä mahdollisuutta ladata. Toisaalta diesel myös, jos ajaa paljon.

Tuo suolavedestä haihdutettava litium selittääkin sen akun tosi kalliin hinnan. En tiedä mitä ne kehittelee, että hintaa saisikin laskettua? Lisäksi tuolta litium kaivoksesta jää jäljelle jätettä.

Toki sähköauto tulee varmaan joskus hankittua, jos vaan käytettyjen hinnat asettuu ensin järkevälle tasolle.

”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina.

Käytännössä litium pitää irrottaa suolasta. Tuhatta litiumkiloa kohden tarvitaan kaksi miljoonaa litraa vettä. Pelkästään Chilessä pumpataan tällä hetkellä noin 21 miljoonaa litraa pohjavettä vuorokaudessa, joka sitten haihdutetaan taivaan tuuliin. Käytännössä yhtä Tesla S -mallin akkua varten vettä pitää siis haihduttaa 80 000 litraa.

Litiumin saanti alkaa vesialtaista. 60 prosenttia maailman litiumvarannoista sijaitsee Argentiinassa Jujuyan alueella. Pohjavesi pumpataan maanalaisen suolaveden kanssa sekaisin ja laitetaan haihtumaan jättimäisiin betonialtaisiin puoleksi vuodeksi.

Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.

”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina. Argentiinasta lähtiessään se maksaa reilusti yli sata euroa kilolta.

Kyllä näis asioissa vielä kohkataan suuntaan jos toiseenkin ennenkuin löytyy "kultainen lanka." :beye:

Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa

Itselle oli ainakin yllätys tuo veden kulutus, luulin litiumin olevan ihan kaivosperäistä. :eek:
Ensin siis vesi haihdutetaan isossa altaassa ja jäljelle jää jotain "mössöä". Tuota valkoista kultaa sitten kaivostoiminnassa käsitellään jollain kemikaaleilla ja siitä tulee sitten sitä litiumia ja jätettä.

En toki itsekään tiennyt tuota. Sen muistan lukekeeni, että jossain vesi sisältää litiumia ja tuota juomavettä olisi sitten ilmeisesti käytetty ihmisten lääkkeenä.
(Litiumia) Kun tätä ainetta sujauttaa juomaveteen, itsemurhat vähenevät


edit:

Tuossa oli toinen juttu, jossa kerrottiin myös toinen tapa. Mutta se on kalliimpi, niin sitä ei sitten varmaan käytetä?

Litiumia tuotetaan haihduttamalla suolavedestä tai erottelemalla sitä kovasta kivestä, pääasiassa spodumeeni-malmista (litiumalumiinisilikaatti) ja jalostamalla se litiumoksidiksi. Litium ei esiinny luonnossa puhtaana metallina vaan aina yhdisteenä.

Haihduttaminen on tuotantoprosesseista halvempaa, mutta kestää pidempään. Suolavesi pumpataan aavikolle, ja aurinko hoitaa homman noin kahdessa vuodessa. Litiumin tuottaminen louhimalla voi olla jopa puolet kalliimpaa. Haihduttaminen taas on enemmän luonnon armoilla kuin louhiminen. Esimerkiksi litiumin suurimmassa tuottajamaassa Chilessä on satanut paljon parina viime vuotena, mikä on hidastanut haihdutusprosessia.
Litium, tuo maaginen 10 grammaa, jota ilman et tule toimeen

Litium-kauppaa käydään kahdella päätuotteella
  • Halvempi litumkarbonaatti, jota käytetään esimerkiksi Nissan Leafin LMO/NMC-akuissa.
  • Kalliimpi litiumhydroksidi, jota tarvitsevat NMC/NCA-tekniikkaa käyttävät Teslan S-malli ja Teslan Powerwall-kotiakku.
 
Viimeksi muokattu:
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.

Jooh. Päänsisäinen kassakone kilisytteli talteen euroja ja viherpiipertäjä pisteitä juttua lukiessa kun näin eko teon tein, että vaihdoin saasteisen tdi:n plugariin.

Omalla päivittäisajolla tulee hyvin vähän 6-36km riippuen kuinka monta kertaa saa mennä edes takaisin keskustaan. Ainut mikä tuossa jo valmiiksi ärsyttää on ettei sitä saa sähköllä lämpiämään tai jäähtymään. Autokaupan myyjän mukaan tämä johtu EU-lainsäädännöstä ja ilmeisesti auton saa lämpiämään ja jäähtymään, mutta tuo edellyttäisi käynnistystä ja EU alueella ei onnistu. Tiedä sitten toimiiko koreassa noin. Kuulemma tulevassa facelift Optimassakaan ole tuota sähköllä lämmitystä/jäähdytystä. Iso miinus imho.

Vähän jännityksellä odotan miten 3km työmatka toimii Optimalla pakkasilla. Herytteleekö automatiikka koneen lämpimäksi kuitenkin kuluttaen sitten suhteettoman paljon poltto-ainetta suhteessa kuljettuun matkaan vaikka ei olisi puhallin päällä. Lohkolämppärin ja pistokkeen tähän kuitenkin laitan niin riittäisi hyvin sisätilanlämppärin lämmöt.
 
Millaista käynnistystä? Kyllä ainakin kaikki uudet Volvot saa puhelimella käymään max. 15min joutokäyntiä kelillä kuin kelillä, eli ei pitäs olla EU:sta kiinni tuo.

Ei hajuakaan. Noin vaan myyjä totesi kun harmittelin ettei tässä saa sähköllä lämpiämään tai jäähtymään. Oli itse omistanut vastaavan ja sanoi selvittäneensä asiaa (toki myyjäthän on aina omistaneet juuri sen mitä ovat myymässä XD).
 
Heh, tais myyjä puhua paskaa. Oma Outlander ainakin lämpiää sähköllä ihan ilosesti ja edellinen Ampera myös. Molemmissa myös toi ilmastointimahdollisuus.
 
Siis polttomoottorin käyttäminen tyhjäkäynnillä on lainsäätäjän puolesta rajattu 2 minuuttiin, ja pakkasella 4 min, mutta tuskinpa sähköauton "käyttämistä" rajoitetaan missään.
 
Oiskohan se Optiman kohdalla tarkoittanut tuota, että polttomoottorin pitää käynnistyä, koska jos haluaa kabiinin lämpimäksi niin moottorin pitää lämmittää nesteet. Tuossa ei taida olla mitään erillisiä lämmitysvastuksia. Jäähdyttäessä taas ei mielestäni tarvitse polttomoottoria.
 
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.
Aikamoista FUDia tuossa on mukana, tosin kesötoimittaja varmaan tietämättömyyttään levittää FUDia totena. Mm. Teslan akussa on 10kg litiumia eikä suinkaan 40kg. Eli vettä menisi 20t litraa eikä 80t litraa.
Akkujen kierrätys... Jäi taas mainitsematta se fakta, että akuilla on toinen elämä energiavarastoina 10-20v jonka jälkeen kierrätys. Tekniikan Maailma
No on tuossa muutakin mätää mutta ei nyt jaksa enempää :(
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Oiskohan se Optiman kohdalla tarkoittanut tuota, että polttomoottorin pitää käynnistyä, koska jos haluaa kabiinin lämpimäksi niin moottorin pitää lämmittää nesteet. Tuossa ei taida olla mitään erillisiä lämmitysvastuksia. Jäähdyttäessä taas ei mielestäni tarvitse polttomoottoria.

Penarissa (530e) saa sähköllä joko kylmäksi tai lämpimäksi ilman polttomoottoria. Omituista jos kia ei käytä akustoa tuohon? Sehän tarkoittaisi että polttomoottori olisi aina päällä?
 
Penarissa (530e) saa sähköllä joko kylmäksi tai lämpimäksi ilman polttomoottoria. Omituista jos kia ei käytä akustoa tuohon? Sehän tarkoittaisi että polttomoottori olisi aina päällä?
Optimassa kylmäksi saa akulla ajon aikana mutta lämmitys tapahtuu aina polttomoottorin avulla.
 
Heh, tais myyjä puhua paskaa. Oma Outlander ainakin lämpiää sähköllä ihan ilosesti ja edellinen Ampera myös. Molemmissa myös toi ilmastointimahdollisuus.
Ei puhunut paskaa. Ei ne toteutukset joka autossa ole samalla tavalla tehtyjä.
 
Jos myyjä sanoo että johtuu EU:n säädöksistä, niin kyllä se silloin puhuu paskaa.

Koska tyhjäkäynti oli kielletty jo Suomen pykälissä ennen EU:ta? Vähän hiusten halkomista, mutta juu...

@pokkus Toimiiko auto talvella pelkällä sähköllä jos lämmitys ei ole päällä vai haluaako lämmittää moottorin silti?
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...

Veikkaan, että kyse on siitä, että ko. autossa ei ole sähkölämmitintä, mikä kuulostaa kyllä aika typerältä suunnittelukukkaselta.
 
@pokkus Toimiiko auto talvella pelkällä sähköllä jos lämmitys ei ole päällä vai haluaako lämmittää moottorin silti?

Toimii pelkällä sähköllä kun kytkee ilmanvaihdon pois päältä eikä käynnistä silloin polttomoottoria ollenkaan. Näin ainakin -5C lämpötilassa. Sitä kylmemmästä ei ole kokemusta.
 
Veikkaan, että kyse on siitä, että ko. autossa ei ole sähkölämmitintä, mikä kuulostaa kyllä aika typerältä suunnittelukukkaselta.
Eiköhän noihin ole ihan perustellut syyt miksi kaikissa autoissa ei voi olla ihan kaikkia ominaisuuksia tai varusteita.
 
Eiköhän noihin ole ihan perustellut syyt miksi kaikissa autoissa ei voi olla ihan kaikkia ominaisuuksia tai varusteita.

Juu tottakai se on kustannuskysymys. KIA:lla esim. Niro EV:ssä on ilmalämpöpumppu vain isommalla akulla ja sähkömoottorilla varustetussa mallissa.

Silti, tuntuu hölmöltä jättää sähkövastuslämmitys pois autosta, jolla olisi kuitenkin ihan oikeasti tarkoitus ajella pelkällä sähkölläkin.

Plugarissa toki myös perusteena on se, että polttiksen hyötysuhde saadaan erittäin korkeaksi kun hukkalämpö käytetään kabiinin lämmittämiseen.

Edelleen silti, jos haluat lähteä liikenteeseen lämmitetyllä autolla tarvitset Optimaan erillisen lämmittimen, vaikka auto on yleensä roikassa joka tapauksessa yön yli.
 
Optimasta vielä sen verran että eilen ajoin ensimmäistä kertaa akun täydestä ihan tyhjäksi. Tasan 61km pääsi pelkällä akulla eli juuri sen verran kuin range näytti alussa. En tiedä miksi itsellä tuo ei ikinä näytä 62km kuten mainostettu. Ajon aikana koko ajan ilmastointi päällä ja 4 henkeä kyydissä. Ajo pk-seudulla kehäteitä ja Turun motaria pitkin sekä hiukan taajamaa.
 
Pitääkin testata seuraavaksi kun on pitempi matka paljonko 100tkm rullatulla on kapasiteettia hävinnyt akusta.

Luulisi, että 90- 130 vauhdeissa ilmanvastus on niin paljon isompi ettei mitään toivoa päästä lähellekkään maksimi etäisyyksiä (paitsi jos on myötätuuli).
 
Aikamoista FUDia tuossa on mukana, tosin kesötoimittaja varmaan tietämättömyyttään levittää FUDia totena. Mm. Teslan akussa on 10kg litiumia eikä suinkaan 40kg. Eli vettä menisi 20t litraa eikä 80t litraa.
Akkujen kierrätys... Jäi taas mainitsematta se fakta, että akuilla on toinen elämä energiavarastoina 10-20v jonka jälkeen kierrätys. Tekniikan Maailma
No on tuossa muutakin mätää mutta ei nyt jaksa enempää :(
No ei ole kyllä kesätoimittaja tuo heppu :)

Jotainhan tuossa akkujen kierrätyksestäkin artikkelissa mainittiin. Euroopassa vain 10% kierrätetään ?

Ehkä noi Teslan litium lukemat on jostain vanhemman mallin akustosta?

Jokatapauksessa sähköautojen markkinaosuus on jotain pari %. Paljonko sitä vettä pitää haihduttaa kun se on 100%?

Mutta ihan asiaahan tuo range homma on. Ei mitään järkeä että kaikissa on joku 500-600km range. Toivoisinkin että akkukapasiteetista tulisi jotenkin modulaarinen.

Ostat sähköauton halvalla 100-200km range. Sitten voisit laajentaa rangea myöhemmin akkupaketilla, tai vaikka vuokrata lisä rangea lapin matkalle.

Nyt sähköauto on kallis ja saat hyvän/kohtuu rangen.. ajelet lyhyttä matkaa ja kuljetat kallista akkua mukana "turhaan"
 
Eihän sähköautoissa isoja akkuja tarvisi olla, jos latausinfra olisi kunnossa. 500kW laturit teiden varsilla ja joku 30kWh akku olisi hyvinkin riittävä yhdistelmä.
 
Eihän sähköautoissa isoja akkuja tarvisi olla, jos latausinfra olisi kunnossa. 500kW laturit teiden varsilla ja joku 30kWh akku olisi hyvinkin riittävä yhdistelmä.
Joo, paitsi ettei ainakaan nykyakut pysty ottamaan tuollaisia 16C latausvirtoja vastaan. Aikalailla maksimi taitaa olla alle 2C tänäpäivänä? Eli 150kW latausteho 80kW akkuun.
 
Joo, ei pysty toistaiseksi, mutta muutaman vuoden kuluttua voi olla mahdollistakin.
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...

Optimasta puhuttiin ja sitä ei saa lämpiämään sähköllä ja vaatii sen polttomoottorin siihen. Toki en sitä suoraan sanonut kun etäkäytöstä vaan puhuin eli huonosti selitetty alunperin.

Googlella löyty:

The answer from Kia UK:

"Our technical team have advised that UVO is designed for use in USA only as is Kia Remoto. There's not currently plans to bring them into Europe for a number of reasons. <br style="-webkit-padding-start: 0px;">The first of these is that the UVO head unit is purely for an American market and includes features that won't function here - such as Sirius XM Satellite Radio. <br style="-webkit-padding-start: 0px;">Secondly, the unit enables several functions such as remote start, that are not strictly legal under certain circumstances (you are not permitted to leave an unattended vehicle on the highway with the engine running for instance). <br style="-webkit-padding-start: 0px;">And finally, the European Head Unit is not manufactured by UVO, but by LG or Mobis, depending upon the vehicle so there will most likely be no software compatibility. "

Pykälistä en sitten mene sanomaan mitään, mutta tuo on valmistajan tulkinta. Eikä tosiaan ilmeisesti kanta muuttunut täsä syksyn faceliftissä.

Mielestäni on vähän sääli. Kaikki tuollaiset etäkäyttö yms. jutut on juuri tätä päivää. Jos muuten halutaan lyödä auto täyteen hilavitkutinta, mutta ei sitten saada appia maailmanlaajuiseen käyttöön vaikkakin sitten joissain maissa rajoitettu niin, että ei se moottori lähde päälle eli vain jäähdytys on väärässä paikassa säästämistä. Ja jos vielä annetaan palautetta niin olisivat asentaneet vastuksen lämppäriin ja saisi sitä kautta ilman moottorin lämmitystä. Vähän tyhmä pitää talvella 2 johdon päässä...

Ja onhan se nyt ihan eri fiilis mennä kesähelteillä valmiiksi jäähdytettyyn autoon kuin tuskailla siellä saunassa muutama minuutti ennenkuin olotila helpottuu. Lämmityksestä puhumattakaan jos on jossain missä ei edes saa tolpan nokkaan autoa.


Muuten autoon liittyen tuli hinnat vetokoukusta asennettuna Deltalla, 780€ kiinteä ja 1001€ irroitettava. Keväällä asensin -12 Superbiin irroitettavan @ 200€. No ei voi mitään tähän pitää raottaa vähän enempi kukkaroa ja jättää omat tunnit vähemmälle kun tästä en taida saada mistään kunnon ohjeita ks. hommaan ja ilman niitä liian vaikeaa tälläselle sunnuntai mekaanikolle. Säteilylämppärin osat sisäpistokkeella kustansi pari euroa yli 200€. Tuon taidan saada itse asennettua kun ei tarvitse kuin työntää vastus moottorissa olevaan reikään vaikka onkin aika hankalassa paikassa.
 
On kyllä melkoista klikkausmetsästystä tuo "analyysin" otsikko ja johdanto.
"Kun tarvitaan 2 600 kiloa painava auto kuljettamaan satakiloista ihmistä, tulee tunne, että eihän siinä ole mitään järkeä, kirjoittaa toimittaja Marcus Ziemann."
Näin äkkiseltään kun vertaa Tesla Model X 100D (2459 kg) vs Audi Q7 50 TDI quattro (2210 kg), niin toki näkee ettei tuon kokoisissa autoissa ole mitään järkeä. Onko mitään objektiivista syytä ottaa tällaisten autojen paino vain sähköautojen synniksi?

Tuosta kun kiskaisee käsiteltäväksi Tesla Model 3 Long Range RWD (1730 kg), jonka WLPT on mainittu 600 km, ollaan lähes 900 kiloa alle Ziemannin kesähessu-kirjoituksen. Vertailun vuoksi sedan Bemari painaa 1530 kg (320d) / 1545 (330i).

Ratsuhevonen painaa noin 500kg. Täyttääkö paino/matkustajamäärä suhde Ziemannin hyväksymät rajat, vasta kun polttomoottoriauton kyydissä on vähintään kolme ja sähköisessä neljä? Mistä hatusta lukuja vedetään? Entä jos tykkää raskaammasta kylmäverisestä hepasta, onko aina pakko ottaa vaimo kyytiin kun hevostelee?


Olisi saanut analysoida vaikka miten kuluttajia on ohjattu painavampiin autoihin puhtaasti katteiden vuoksi (joka toki on yritysten tarkoitus) tai miksei kukaan lobbaa vaihdettavien akkujen puolesta. Ehkä ensi kesänä?
 
Kyllä näis asioissa vielä kohkataan suuntaan jos toiseenkin ennenkuin löytyy "kultainen lanka." :beye:

Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa

Itselle oli ainakin yllätys tuo veden kulutus, luulin litiumin olevan ihan kaivosperäistä. :eek:
Ihan tavallista suolaakin louhitaan ettei kaikki ole peräisin merestä. Vesi nyt on yksi erotusmenetelmä. Erotellaanhan muitakin metalleja liuttamalla nestemäiseksi louhoksilla. Se kannattaako kultaa, hopeaa, kuparia yms. liuokseksi liottaa niin on vaan kustannuskysymyksiä.

Mitä suolavesi milloinkin sit on riippuu vähän kontekstista.. joskus se on sitä merivettä ja toisinaan tarkoitetaan suoloja joissa ei välttämättä natriumkloridia ole yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen (euroopassa myytävien) akkuja EI tehdä chilen autiomaiden litiumista haihduttamalla, vaan Australian mineraaleista louhimalla.

Autiomaasta haihduttamalla saa litiumkarbonaattia, kun taas sähköautojen NCA (tesla) NCM (muut) akut tehdään litiumhydroksidista. Litiumhydroxidia saa puolestaan helpoiten louhitusta materiaalista, käytännössä kaikki länsi-austraalista tällä hetkellä. Kiinalaisisissa sähköautoissa (ja sähköbusseissa) löytää myös LFP kemian akkuja, joita tehdään litumkarbonatista.

Lithium hydroxide demand to overtake carbonate: AABC

Virhe on vähän sama kuin jos kritisoisi Saksan sähköntuotantoa hiilivoimalla kertomalla kanadan öljyhiekan kaivamisen tuhoavan suuria metsä-alueita. Kyllä, kanadasssa kaivetaan HIILTÄ ja saksassa sitä poltetaan - molemmat on suuria ongelmia, mutta eivät ne nyt suoraan liity toisiinsa.

Litum ja hiili ovat alkuaineita, joita harvemmin käytetään puhtaina. Käytännössä aina osana jotain kemiallista yhdistettä.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen (euroopassa myytävien) akkuja EI tehdä chilen autiomaiden litiumista haihduttamalla, vaan Australian mineraaleista louhimalla.

Autiomaasta haihduttamalla saa litiumkarbonaattia, kun taas sähköautojen NCA (tesla) NCM (muut) akut tehdään litiumhydroksidista. Litiumhydroxidia saa puolestaan helpoiten louhitusta materiaalista, käytännössä kaikki länsi-austraalista tällä hetkellä. Kiinalaisisissa sähköautoissa (ja sähköbusseissa) löytää myös LFP kemian akkuja, joita tehdään litumkarbonatista.

Lithium hydroxide demand to overtake carbonate: AABC

Virhe on vähän sama kuin jos kritisoisi Saksan sähköntuotantoa hiilivoimalla kertomalla kanadan öljyhiekan kaivamisen tuhoavan suuria metsä-alueita. Kyllä, kanadasssa kaivetaan HIILTÄ ja saksassa sitä poltetaan - molemmat on suuria ongelmia, mutta eivät ne nyt suoraan liity toisiinsa.

Litum ja hiili ovat alkuaineita, joita harvemmin käytetään puhtaina. Käytännössä aina osana jotain kemiallista yhdistettä.
Nyt selkisi. Yle oli selvästi ihan pihalla tuossa uutisessaan.
 
Hyvä vastine YLEn FUD:iin. https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/ylen-juttu-maalaa-valheellista-kuvaa-sahkoautoilusta/

MIT:ltä löytyy sivu, jossa vertaillaan erityyppisten autojen käyttökustannuksia ja ilmastokuormitusta. Siellä voi käydä syöttämässä omat luvut ja katsoa, mikä auto voisi olla itselle vaikkapa edullisin elinkaareltaan.
Joskus sitä toivoisi, että muille uutisille olisi joku vastaava sivusto kuin io-tech on tietotekniikalle :tup: Eli sellainen joka kertoo faktaa, eikä jotain omaan agendaan perustuvaa tai muuten väärin ymmärrettyä tarinaa. Etenkin sähköautoilusta tuntuu olevan kovin ristiriitaisia uutisia koko ajan.
 
Tieteellisessäkin tutkimuksessa ongelmana on se että tutkijan agenda vaikuttaa lopputulokseen, ja raportin lukijan mielipide siihen kuinka asia tulkitaan. Tarvitaan monta tutkimusta, joiden keskiarvo on ainakin mahdollisesti melko lähellä totuutta.

Ei sähköauton ekologisuus missään tapauksessa ole helppo aihe.
 
Honda e näyttäisi siltä, että tulee myymään varsin hyvin. Takavetoinen, hieman klassisen Civicin näköinen härpäke. Eipä tuolla kyllä pitkille matkoille lähdetä, mutta Euroopassa varmaankin tulee olemaan suosittu.
 
Kiva jos tulee Suomeenkin, katselin tuota jo ihaillen ensimmäisistä kuvista mitä konseptia joku vuosi aiemmin esiteltiin. Oli kyllä vähän räyhäkkäämpi olemus aiemmin ja vähän eri mallinen, mutta keula on säilynyt ainakin.

Peiliratkaisu oli superhieno.
 
Hintakun olisi vielä järkevä niin aivan mahtava taajaama auto, valkoisena kyllä vielä tyylikkäämpi.
 
Mistähän saisi halvimmalla hommattua type2 tyypin latausjohdon? Optimalle siis tulossa.
 
Nyt Teslaan kuuluu valkoinen väri hinnat alkaen hintaan. Lisäksi hinta jää alle 50k (49.964€) Eli autoon saa myös 2000€ sähköauton hankintatuen. :) Hinta pitäisi siis olla 47 964€.

Ihan mukava uudistus Model kolmoseen.

tesla.png
 
Nyt Teslaan kuuluu valkoinen väri hinnat alkaen hintaan. Lisäksi hinta jää alle 50k (49.964€) Eli autoon saa myös 2000€ sähköauton hankintatuen. :) Hinta pitäisi siis olla 47 964€.

Ihan mukava uudistus Model kolmoseen.

tesla.png

Tuo on erittäin hyvä hinta. Hankintatuen huomioiden nelisen tonnia halvempi kuin hetki sitten. Jos on auto liipaisimella, tähän kannattanee tarttua, sillä monikerrosväri saatetaan hyvinkin korvata myöhemmin yksinkertaisemmalla valkoisella. Sehän se tuossa oikeastaan yllättävintä onkin, että ennen kallis värioptio on nyt perushinnassa.
 
Jospa ne on huomanneet, että nuo muut värit ei tuppaa kestämään niin koitetaan myydä nyt pelkkää valkoista?
 
Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
 
Jooh tukien kanssa tuo on kyllä jo tosi hyvä hinta Model kolmosesta. Onko Teslalla sitten isojakin ongelmia saada noita myydyksi, vai miksi jatkuvia hinnanalennuksia kun lafka tuottaa vitusti tappiota?
 
Tuo on erittäin hyvä hinta. Hankintatuen huomioiden nelisen tonnia halvempi kuin hetki sitten. Jos on auto liipaisimella, tähän kannattanee tarttua, sillä monikerrosväri saatetaan hyvinkin korvata myöhemmin yksinkertaisemmalla valkoisella. Sehän se tuossa oikeastaan yllättävintä onkin, että ennen kallis värioptio on nyt perushinnassa.
Tuo valkoinen erikoisväri on myös ihan tyylikkään näköinen. Sopii noihin "pölykapseleihin" tai niiden väriin. Ilmeisesti valkoinen väri on myös vähän kestävämpi kuin perus musta.

Facebookissa oli laskettu että Model 3 Performance maksaisi nyt 4500€ vähemmän kuin eilen. Se alkaa olla kanssa paljon houkuttelevampi vaihtoehto. Ero tavalliseen nelivetoiseen on siis pienempi.

Tesla kans vähä kairaa vanhoja asiakkaita ahteriin näillä jatkuvilla hintamuutoksilla. Yhtäkkiä saman auton saakin 4000e halvemmalla. Tai pahempaa kuten kävi aiemmin S- ja X-mallien kanssa.

Tietysti uusille asiakkaille hyvä, että saa halvemmalla. Tuo 48000e alkaa olemaan jo ihan hyvä hinta tuolle.
Tesla kyllä ilmoitti vähän aikaisemmin, että valkoinen väri tulee perusväriksi ja musta muuttuu taas maksulliseksi väriksi. Eli tuota uudistustahan kannatti jäädä odottamaan, koska valkoisen maksullisen värin hinta tuli ilmoituksen mukaan laskemaan. Näköjään joitakin hintoja laskettiin vähän lisää ja ilmeisesti poistettiin osa valikoimasta.

Nyt vasta saa sitä SR+ mallia ja vetokoukkua, että aika nopea on pitänyt olla, jos on tilannutkin jo aikaisemmin. Se kumminkin oli vähän tiedossakin, että nuo kalliit hinnat kyllä joskus laskee?

Nelivetoisen mallin hinta ei ole ilmeisesti paljon muuttunut (Model 3). Eniten laskua siis tehomalli ja valkoinen hinnat alkaen SR+, koska alle 50k€.

Jooh tukien kanssa tuo on kyllä jo tosi hyvä hinta Model kolmosesta. Onko Teslalla sitten isojakin ongelmia saada noita myydyksi, vai miksi jatkuvia hinnanalennuksia kun lafka tuottaa vitusti tappiota?
Kalleimmassa Performancessa oli kai eniten ilmaa hinnassa. Teslahan saa vain enemmän voittoa, jos valitaankin Performance alle. SR+ hinta vähän laski ja halvempi SR malli ilmeisesti lopetettiin kokonaan. Eli tuossakin tapauksessa SR+ mallista saa enemmän voittoa, kuin SR mallista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom