Vahva veikkaus että toi vkloppuna enemmän ajavat sijoittuvat kehä3 sisäpuolelle ja/tai alle 20 vuotiaisiin pojan kloppeihin. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä rajummaksi työmatkojen ajo muodostuu.
Jo kevyellä 15km suuntaansa työajolla syntyy 150km arkena joka on jo haasteellista kelata joka ikinen viikonloppu.
Varmasti suurin osa saahaa kilometrinsä kaupungissa tuollaisella max 20km säteellä.
Mennään töihin ja takaisin, sitten kauppoihin, viedään lapsia tarhaan ja harrastuksiin, jne... Siinä tulee helposti lyhyellä pätkäajolla paljon kilsoja viikossa ja näille ihmisille sähköauto on kuin tehty eikä tarvita pitkää rangea lainkaan.
Mutta tämä maa on täynnä kesämökkeilijöitä ja luonto harrastajia ketkä eivät halua mistään hinnasta viettää viikonloppuja siellä stadin betonilähiössä. Pitää päästä mökille tai lappiin kalastamaan tai johonkin rauhoittumaan rankan viikon jälkeen. ~400km suuntaansa ei ole mikään kovin harvinainen mökkimatka.
Prosentuaalisesti meitä paljon kerralla ajajia ei varmastikaan ole paljoa, mutta meitä kuitenkin on. Joka perjantai valtatiet ovat täynnä autoja Stadista poispäin ja vastaavasti Su-iltana paluuliikenne.
Mä elin vielä aamulla siinä uskossa, ettei kukaan täysjärkinen istu auton ratissa 8 tuntia ilman kunnollista taukoa. Saatoin olla väärässä.
Monesti on tullut tehtyä tuollaisia ajoja. Vähällä nesteytyksellä ja nuorempana ilman eturauhasvaivoja pystyi jopa ilman kusitaukoja vetämään yllättävän pitkiä sessioita. Eihän noissa mitään järkeä ole ja vaikka onkin hyvät istuimet kaikilla säädöillä, niin on siinä paikat jumissa kun pääsee perille. Sitä vaan on niin sitkeä piru, että jatkaa ja jatkaa vaan ajoa, vaikka järki sanoo että tauko tekisi hyvää.
Eli ei haittaisi yhtään jos latauksen takia täytyisi pakosta pitää tauko ~3h välein. Latauksen ei tarvitsisi olla se <3min minkä bensan tankkaaminen kestää, mutta toisaalta sinne lappiin kuitenkin tekee mieli päästä ihmisten aikaan, joten olisi ihan hyvä jos siinä noin vartin kahvitauon aikana kilometrejä latautuisi ~300 lisää. Teslan V3 superchargeri alkaa olla jo näissä lukemissa:
Tesla V3 Supercharger: We Put the Latest Fast Charger to the Test - MotorTrend
Henkilökohtaisesti odotan että saadaan hinta kilpailukykyiseksi ja lisää latauspisteitä ruuhkasuomen ulkopuolelle. Näyttää siltä että tekniikka olisi jopa minun pitkille ajoilleni täysin riittävää.
Voi olla että täytyy yksi itselataava Toyotan hybridi tähän väliin ottaa ennenkuin minulle tulee oikea sähköauto. Se on ihan hyvä kompromissi. Saadaan todellinen bensan kulutus alkamaan kolmosella erityisesti siellä kaupungissa, mutta ei tarvitse stressata onko Lapissa jo latauspisteitä.
PS.
Vetokoukku on kyllä pakollinen varuste minulle, ja varmasti jokaiselle jolla esim. kesämökki ja/tai omakotitalo. Jos elämä on vain siellä kaupungin betonikuutiossa ilman mitään päriseviä aikuisten miesten leluja, niin ymmärrän ettei peräkärryä tarvitse oikein missään. Tai luulisi sitä että kaupunkilainenkin haluaisi sen fillarin köyttää auton peräkoukun telineeseen ja lähteä kauemmaksi esim. metsäpoluille nauttimaan maastopyöräilystä.