Keskustelua hybridiautoista

Vaikka asiat tulisivatkin kuntoon tämän yhden kohdalta, niin veikkaan että valmistajan korulauseista huolimatta rahtikontista ulos tulevat uudet Tesla 3:t ovat samalla maalaustyylillä jatkossakin. Eikä 90%:lla asiakkaista ole intoa työntää asiaa paljon mutinaa pidemmälle.

Pessimisti ei pety, sanokaa minun sanoneen :kahvi:
Jonilla taisi olla musta LR AWD. Nythän musta ei ole enää halvin mahdollinen väri. Ja helposti valitaan nyt joku muu väri, kuin tuo ongelmallinen musta.

Pearl White -monikerrosmetalliväri +0€
Musta +800€
Midnight Silver Metallic +1100€
Deep Blue Metallic +1100€
Red monikerrosmetalliväri +2200€

Ilmeisesti valkoinen ja punainen olisi ne parhaimmat värit? Lukee että olisi monikerrosmetallinväri. Halvin varmaankin olisi valkoinen + suojaus + myös ruostesuojaus.
 
Jonilla taisi olla musta LR AWD. Nythän musta ei ole enää halvin mahdollinen väri. Ja helposti valitaan nyt joku muu väri, kuin tuo ongelmallinen musta.
Mielestäni tässä ei ole kyse ihan pelkästä maalin väristä. Teslan toiminta autojen valmistuksen ja palvelun/takuun suhteen näyttäisi kokonaisvaltaisesti aika ala-arvoista. Ei tulisi mieleenkään ostaa valkoistakaan versiota edellä mainitun kuvauksen perusteella.
 
Mielestäni tässä ei ole kyse ihan pelkästä maalin väristä. Teslan toiminta autojen valmistuksen ja palvelun/takuun suhteen näyttäisi kokonaisvaltaisesti aika ala-arvoista. Ei tulisi mieleenkään ostaa valkoistakaan versiota edellä mainitun kuvauksen perusteella.
Taitaa Teslan itsensäkin mielestä vaatia suojateippauksen ja kuraläpät. Jos haluaa pitää auton hyvänä. Noiden lisäksi vielä valita joko valkoinen tai punainen.

Jos taas valitsee vaikkapa Volvon, niin ei tarvitse tehdä mitään.
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:

Tää oli kyllä juuri päinvastoin aiemmin. Teslan takuu kattoi aikalailla kaiken maan ja taivaan väliltä mitä omistajalle vain mieleen tuli. Ei tarvinnut tapella mistään. Myös kuluvien osien ennenaikainen kuluminen meni goodwilliin. Ja huollon asiakaspalvelu oli loistavaa.

Kaikki muuttui kun model 3 toimitukset alkoivat.
 
Syyllinen ei ole suoranaisesti Model 3 vaan hinku saada fyrkkaa kassaan. Ilman tilauslistan toimittamista koko kiskan saa laittaa säppiin. Ei se välttämättä kaukana ole tälläkään hetkellä vaikka autot myy hyvin ja kaikki menee mitä saavat tehtyä, voittoa pitäisi saada ja kulukuurihan on todella kova ja tätä painotti vielä Muskin kuluja koskeva viesti koko henkilöstölle.
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:
Auto pitää saada tehtyä mahdollisimman halvalla ja nopeasti. Totta joo, että onneksi ei tarvitse ostaa ja tukea Teslaa. Mutta sitten toisaalta, jos pitäisi ostaa se sähköauto, niin Model 3 olisi silti aika korkealla. Vaikka siinä omat puutteensa onkin.

Pitäisi varmaan saada joku muukin huoltamo kuin Vetokuja. Ja myymälöitä myös.
 
Itse olen sähköautoskeptinen lähinnä valmistajien taloudelliselta kannalta, mutta kyllä nää lappiin ajajat on oma lukunsa tässä saagassa. Itselle periaatteessa sopisi sähköauto kun nenä päähän, jos sen pystyisi lataamaan jossain(Ei ole tolppaa). En käy yli 130km säteellä kotoa juuri koskaan ja ajan 99,9% ajoni PK-seudulla. Ongelma tulee siinä, että koska en aja lappiin joka viikonloppu niin kilometrejä tulee vuodessa 10tkm-15tkm. Sähköauton hommaaminen näihin ajoihin taloudellisesti on aivan turha, kun katsoo sähköautojen hintoja vrt. polttis. Vaikka ajoja tulisikin pidemmälle niin pärjäisin sillä 250km-300km rangella ihan hyvin, jos sitä pystyy lataamaan 100kW-150kW matkalla.

Valmistajien näkökulmasta kun katsoo, niin näitä tehdään pienellä voluumeilla, nolla katteella, saadaan kokemusta ja CO2 päästöjä alas(fleet-päästöt). Sitten voidaan myydä hyvä katteista SUVia ja Jenkeissä pick-uppeja myös. Kukaan valmistaja ei näitä halua tehdä voluumilla ja takoa samanlaisia tappioita kun Tesla. Itse uskon, että VW:llä tulee viivästyksiä tässä matkanvarrella.

Sitten päästään näihin pikalataus-paikkoihin. Onko kukaan miettiny täällä, että voiko tuo olla kannattavaa jos noita latureita on enemmän kun pari per kiinteistö? Suurin osa käyttäjistä lataa kumminkin kotona, niin näiden käyttöaste ei ole ihan bensapumpun luokkaa.

Laitat 10kpl pikalatureita 100kW teholla 50ke per paikka(Takapuolesta revitty hinta). Nyt on menny jo 500ke ja sitten sun pitää soittaa sähköyhtiöön, että tarvis 800kW sähköliittymän(rajoitetaan max. tehoa jos kaikki paikat on täynnä) jossa teho vaihtelee 0kW-800kW. Sähköyhtiö repii todennäköisesti sulle uuden persereijän kun teho heittelee miten sattuu ja ne ei oikein käsittääkseni tykkää siitä.

Otin tuohon 10kpl pikalataus-aseman esimerkiksi, koska kukaan siellä mökkimatkalla ei halua venata 2kpl latauspisteellä kun "kaikilla" muillakin on sähköauto.
 
Syyllinen ei ole suoranaisesti Model 3 vaan hinku saada fyrkkaa kassaan. Ilman tilauslistan toimittamista koko kiskan saa laittaa säppiin. Ei se välttämättä kaukana ole tälläkään hetkellä vaikka autot myy hyvin ja kaikki menee mitä saavat tehtyä, voittoa pitäisi saada ja kulukuurihan on todella kova ja tätä painotti vielä Muskin kuluja koskeva viesti koko henkilöstölle.

Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä, ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...
 
Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä,
ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...

Jospa Tesla pyrkii tekemään itsestään liian suuren, jotta sitä ei voida päästää kaatumaan?

Eikö viime laman aikana osavaltiot/liittovaltio tukenut suoraan rahallisesti autojättejä, kuten Ford, GM, Chrysler...
 
Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä, ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...
On niitä hintoja vähän veivattu ja joskus on taidettu jopa nostaa hintoja. Tuossa on uutinen huhtikuulta ja teslan myynti olisi vähentynyt silloin 12%.
Tulosta painoi laskenut autotoimitusten määrä ja muutokset hinnoittelussa. Tesla valmisti ensimmäisellä neljänneksellä 77 000 autoa, mikä on 12 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Teslan sähköautojen kysynnän laskuun vaikuttanee muutokset Yhdysvaltojen verovähennyksissä. Aiemmin sähköauton ostajalle myönnetty 7 500 dollarin verovähennys puolitettiin vuoden alussa.
Tesla palasi tappioihin – taustalla kysynnän lasku

Viimeksi taidettiin taas verovähennystä vähentää ja Tesla vastaavasti laski vähän hintoja.
 
Jospa Tesla pyrkii tekemään itsestään liian suuren, jotta sitä ei voida päästää kaatumaan?

Eikö viime laman aikana osavaltiot/liittovaltio tukenut suoraan rahallisesti autojättejä, kuten Ford, GM, Chrysler...

Ford ei tainnut kuulua tuohon ryhmään vaan pärjäsi ihan omillaan.
 
...tätä olen hienovaraisesti koittanut sanoa, että nyt kun "kolmonen" on ensimmäinen "isommille yleisöille" mahdollinen sähköauto ja sitä myydään myös paljon... Kun tämä ostaja massa saa nämä autot käsiinsä ja menee 1-3 vuotta, tällä työnlaadulla...

Ensinnäkään kukaan MUUN merkin edustaja ei ota näitä vastaan vaihtoautoina kun tiedot ongelmista on levinneet, kuin todella paskoilla hyvityksillä asiakkaille > ei enää hehkuteta/osteta toista Teslaa.
Toiseksi, ei kenenkään valmistajan perse kestä sitä takuu/kuluttajansuojan piikkiin tehtävää korjausurakkaa, mitä nämä halvemmat kolmoset saa aikaan. Mersun SBC jarrut meinas olla jo kiikunkaakun, mutta Daimler-Benzillä (ja Boschilla) kun oli pinkka kunnossa.Tesla taas kyntää kokoajan.

Uskon siis sähköautoihin tulevalla vuosikymmenellä, 30-luvulla varsinkin. Mutta Teslaan en välttämättä uskoisi.
 
kaveri oli just saamassa tän tesla3 mun vinkeistä oottaneena ei ottanu autoa vastaan auto oli virheetö mutta ei ottanu riskiä
 
kaveri oli just saamassa tän tesla3 mun vinkeistä oottaneena ei ottanu autoa vastaan auto oli virheetö mutta ei ottanu riskiä

Kuinkahan paljon se olisi kestänyt tarkempaa tarkastelua:think: Jos uusi auto puunattu erityisen hyvin, mutta ei katsottu niitä ja näitä paikkoja missä on pelkkä pohjamaali, jos edes sitä.

Ihan hyvä että @TeslaJoni on tuonut näitä asioita julkisuuteen, ja löytänyt vielä tännekin;)
 
Kyllä tätäkin ketjua jo seurasin pidemmän aikaa.

Oon it / tietoturva alalla ja osint lähellä sydäntä, joten google & youtube infosi, että musta puhutaan.

Eihän näistä ongelmista voi olla hiljaa!

Tervetuloa tännekin:tup: Hyvä saada omistajan näkökulmaa, eikä mitään mutuilua tai oletuksia.
 
Facebookin puolella oli joku auton ostaja myös kysellyt, että ostaako Volvo V60 ladattava vai Model 3 LR. Nyt selasin hinnastoa, niin Volvoon on tullut myös vähän halvempi T6 hybridi.

Volvo V60 T6 AWD Business aut 55 500€
Tesla Model 3 LR AWD 62 200€
Tai halvempi vaihtoehto olisi SR+ 48 000€

Molemmat autot sai paljon kannatusta, eikä mitään järkevää lopputulosta tullut. Hybridillä täytyisi ajaa vähän hiljempaa, että sähköllä pääsisi ajamaan mahdollisimman paljon. Se vähän puoltaa Model 3:n hankintaa. Volvossa sitten taas parempi laatu. Jos itse olisi pakko joku valita, niin ehkä se olisi tuo halvin vaihtoehto?

Se tuli myös selväksi, että Volvon ladattava on myös erittäin suosittu auto. Itse taisin koeajaa XC60 T8:n.
 
Viimeksi muokattu:
Facebookin puolella oli joku auton ostaja myös kysellyt, että ostaako Volvo V60 ladattava vai Model 3 LR. Nyt selasin hinnastoa, niin Volvoon on tullut myös vähän halvempi T6 hybridi.

Volvo V60 T6 AWD Business aut 55 500€
Tesla Model 3 LR AWD 62 200€
Tai halvempi vaihtoehto olisi SR+ 48 000€

Molemmat autot sai paljon kannatusta, eikä mitään järkevää lopputulosta tullut. Hybridillä täytyisi ajaa vähän hiljempaa, että sähköllä pääsisi ajamaan mahdollisimman paljon. Se vähän puoltaa Model 3:n hankintaa. Volvossa sitten taas vähän parempi laatu. Jos itse olisi pakko joku valita, niin ehkä se olisi tuo halvin vaihtoehto?

Se tuli myös selväksi, että Volvon ladattava on myös erittäin suosittu auto. Itse taisin koeajaa XC60 T8:n.

Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.
T8 mallissa on 390hv ja T6 mallissa 340hv.

Tuo T6 hybridi löytyi ihan Volvon hinnastosta. En tiedä sitten kumpi malli on parempi valinta.
Luultavasti tuo paremmin varusteltu. V60 T8 AWD Business Inscription aut, 60 500€.

volvo.png
 
Taas on sosialistien kädet kyynerpäitä myöden toisten taskuilla. Luulisi olevan sähköautoilijalla varaa maksaa siitä latauksesta, jos on rahaa 50 ke:n tekniikkaleluunkin.
Juurikin näin. :D

Hölmöt vielä kuvittelevat, että saavat ajella puoli-ilmaiseksi muiden piikkiin loputtomiin. Aluksi vielä näin voikin olla, mutta kunhan sähköautot yleistyvät tulee niiden verotus kiristymään roimasti. Kannattaa muistaa, että tieliikenne on yksi valtion parhaista lypsylehmistä, sitä verotetaan 7-8 miljardia vuodessa ja infraan palautetaan ~miljardi vuosittain. Valtio tuskin on luopumassa tuosta veropotista, kun sähköautot yleistyvät ja polttoaineverotulot putoavat.
 
Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.

Itse asiassa se range on 55km ja wltp, ainakin V60 T8:ssa. Olisko se ollut sama tai 53/54km T6:ssakin. Just viime yönä asian katoin kun juttelin yhen kaverin kanssa ketä oli viime viikolla saanut oman V60 T8.

Niin ja itsekkin sain vähän uutta tietoa omasta V60 T8 eli tulee vähän yli 1kk aikasemmin eli 10.10.19. Ai ai, ei enää kauaa mutta silti liian kaukana :happy:
 
Passat gte kiinnostaisi. Mahtaako noissa 2016 100-130 tkm ajetuissa malleissa olla jotain, mistä pitäisi olla tietoinen/huolissaan? Hinnalla nuo ei näytä olevan hirveän pilattuja.
 
Passat gte kiinnostaisi. Mahtaako noissa 2016 100-130 tkm ajetuissa malleissa olla jotain, mistä pitäisi olla tietoinen/huolissaan? Hinnalla nuo ei näytä olevan hirveän pilattuja.

Olisiko vw akkutakuu ollut 8v/160tkm eli kilometrit alkaa tossa 130tkm ajetussa lähestyä jos tuommoinen yksityiskohta itseä häiritsee
 
T8 mallissa on 390hv ja T6 mallissa 340hv.

Tuo T6 hybridi löytyi ihan Volvon hinnastosta. En tiedä sitten kumpi malli on parempi valinta.
Luultavasti tuo paremmin varusteltu. V60 T8 AWD Business Inscription aut, 60 500€.

volvo.png

Nuo ovat sähköisesti samanlaiset, tuossa t8:ssa on vain bensakoneessa enemmän löylyä.

Ilmeisesti nämä nykyisten mallien ilmastoinnit on toteutettu jollain uudella metodilla.. tai ainakin sen vanhakoppaisen v60 plugarihybridin ilmastoinnin kompuran kanssa on ollut todella ahkerasti ongelmia. Siinä on siis akuston jäähdytys toteutettu (sähköisellä) ilmastoinnin kompressorilla, ja niiden laadussa on ollut paljon huomautettavaa, ja nimenomaan niinpäin että uudempi malli ollut ihan susi. Se ensimmäinen versio tuotti jonkun satunnaisen vian, mutta sitten kun sinne on vaihettu uusi kompura se on saattanut vauhtua monta kertaa ihan muutaman kk käytön jälkeen. Käytännössä nuo tietysti menee takuuseen, mutta vaivaahan siitä on hemmetisti. Ilmeisesti muuten auto on varsin erinomainen laites.
 
Nuo ovat sähköisesti samanlaiset, tuossa t8:ssa on vain bensakoneessa enemmän löylyä.

Itse olen ollut siinä käsityksessä että T6 ja T8 Twin Enginet on täysin samat, ainoastaan softa puolella olisi kuristettu tuota T6:sta. Sitten taas jos on tuo T6 AWD non plugari bensa vehje niin siinä on tosiaan enemmän heppoja koneessa.
 
Itse olen ollut siinä käsityksessä että T6 ja T8 Twin Enginet on täysin samat, ainoastaan softa puolella olisi kuristettu tuota T6:sta. Sitten taas jos on tuo T6 AWD non plugari bensa vehje niin siinä on tosiaan enemmän heppoja koneessa.
No ainakin mä olen siinä käsityksessä että se sähköpuoli on sama, ja se tehoero tulee bensakoneen erilaisesta ohjelmasta. Olisiko siellä sitten bensakoneessa samat softat kuin T4 ja T5 versioissa tms. Ohjelmistoillahan nuo tehoerot pitkälti nykyään polttomoottoreihinkin tehdään, ainakin vierekkäisissä tehoversioissa.
 
No ainakin mä olen siinä käsityksessä että se sähköpuoli on sama, ja se tehoero tulee bensakoneen erilaisesta ohjelmasta. Olisiko siellä sitten bensakoneessa samat softat kuin T4 ja T5 versioissa tms. Ohjelmistoillahan nuo tehoerot pitkälti nykyään polttomoottoreihinkin tehdään, ainakin vierekkäisissä tehoversioissa.

Nii bensakoneethan taitaa olla samat, sähkömottia myöten eli varmaan softalla säädetty tuota bensamyllyä. Eikös tuossa T5 Twin Enginessä taas ole 3 cylinterinen mylly ja muutenkin ihan floppi mielestäni kun ei tarjoa enää edes nelivetoa vaan on puhdas etuveto. Tarkoitan nyt tuota XC40:stä.

Tulispas jo jotain uutta tietoa tuon XC40:sen sähköauto mallista tai Polestar 2:sesta. Näitä odotellessa, ainakin jälkimmäistä :tup:
 
Nii bensakoneethan taitaa olla samat, sähkömottia myöten eli varmaan softalla säädetty tuota bensamyllyä. Eikös tuossa T5 Twin Enginessä taas ole 3 cylinterinen mylly ja muutenkin ihan floppi mielestäni kun ei tarjoa enää edes nelivetoa vaan on puhdas etuveto. Tarkoitan nyt tuota XC40:stä.

Tulispas jo jotain uutta tietoa tuon XC40:sen sähköauto mallista tai Polestar 2:sesta. Näitä odotellessa, ainakin jälkimmäistä :tup:

XC40:stä en tiedä, mutta siitä oli ainakin olemassa pelkkä etuvetoplugari, toisin kuin noista isommista. Sinänsä tuo on ihan looginen ratkaisu, rakenne on edullisempi ja jos 95% asiakaskunnasta tuolla vetotavalla ei ole mitään merkitystä, niin tehdään hinnat alkaen plugari etuvetoisena.

Sinänsä siitä 3 pyttyisestä moottorista on paha sanoa vielä mitään, mutta kun kyseessä on vain yhtä sylinteriä lyhyempänä jo tuotannossa pitkään ollut kone, jossa ei mitään katastrofaalista vikaa ole, niin tuskin se nyt mikään sen kummempi floppi on.

Tuossa 40 sarjassa taitaa nuo numerot tarkoittaa teknisesti eri moottori-voimansiirtopaketteja kuin isommissa.
 
XC40:stä en tiedä, mutta siitä oli ainakin olemassa pelkkä etuvetoplugari, toisin kuin noista isommista. Sinänsä tuo on ihan looginen ratkaisu, rakenne on edullisempi ja jos 95% asiakaskunnasta tuolla vetotavalla ei ole mitään merkitystä, niin tehdään hinnat alkaen plugari etuvetoisena.

Sinänsä siitä 3 pyttyisestä moottorista on paha sanoa vielä mitään, mutta kun kyseessä on vain yhtä sylinteriä lyhyempänä jo tuotannossa pitkään ollut kone, jossa ei mitään katastrofaalista vikaa ole, niin tuskin se nyt mikään sen kummempi floppi on.

Tuossa 40 sarjassa taitaa nuo numerot tarkoittaa teknisesti eri moottori-voimansiirtopaketteja kuin isommissa.

Emmä flopilla tarkottanut 3 cylinterin konetta, onhan tuo toimiva ollut omassa 225xe:kin. Jotenkin sitä ajatteli/odotti tota XC40:stä että siitä olisi tullut samanlainen neliveto vehje kuin isoveljenä :sori: Joo, halvempi ratkaisu varmaan ja kai ostaja kunta on enemmän etuvedon perään kuin nelikon. No, sähköversio on mitä ilmeisemmin nelikko koska näyttäisi olevan vähän Polestar 2 kaltainen, ainakin sama alusta.
 
Emmä flopilla tarkottanut 3 cylinterin konetta, onhan tuo toimiva ollut omassa 225xe:kin. Jotenkin sitä ajatteli/odotti tota XC40:stä että siitä olisi tullut samanlainen neliveto vehje kuin isoveljenä :sori: Joo, halvempi ratkaisu varmaan ja kai ostaja kunta on enemmän etuvedon perään kuin nelikon. No, sähköversio on mitä ilmeisemmin nelikko koska näyttäisi olevan vähän Polestar 2 kaltainen, ainakin sama alusta.
Jotenkin kuvittelisi että tuostakin tulee myös nelivetoversio, samalla tekniikalla kuin noissa isommissakin.
 
Jotenkin kuvittelisi että tuostakin tulee myös nelivetoversio, samalla tekniikalla kuin noissa isommissakin.
Volvo taitaa tehdä vain yhden version tuota XC40 hybridiä. Eli tuon etuvetoisen.
XC40 T5 Twin Engine Business aut. 262hv.

Taitaa olla V60 T6 tai T8 Twin Engine vähän parempi vaihtoehto. Toki pikkasen hintavampi.
 
Juurikin näin. :D

Hölmöt vielä kuvittelevat, että saavat ajella puoli-ilmaiseksi muiden piikkiin loputtomiin. Aluksi vielä näin voikin olla, mutta kunhan sähköautot yleistyvät tulee niiden verotus kiristymään roimasti. Kannattaa muistaa, että tieliikenne on yksi valtion parhaista lypsylehmistä, sitä verotetaan 7-8 miljardia vuodessa ja infraan palautetaan ~miljardi vuosittain. Valtio tuskin on luopumassa tuosta veropotista, kun sähköautot yleistyvät ja polttoaineverotulot putoavat.

Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähköveroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?
 
Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähkö veroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?

Kyllä mä veikkaan, että Berner oli joitakin vuosia aikaansa edellä ja kaikkiin autoihin tullee paikannusjärjestelmään perustuva kilometriperusteinen verotus.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähköveroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?
Kilometriperusteinen verotus lienee todennäköisin, koska se mahdollistaa myös kansalaisten maksimaalisen kyyläämisen.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.

Tämä vaikuttaisi myös monen asumiskustannuksiin, vaikka liikkuisi vain jalkaisin tai potkukelkalla, suksilla, soutaen..
Jo se että öljylämmitystä verotetaan lisää, eikä kohta saa edes takkaa tai saunaa lämmittää puilla. Lämmitys rokottaa eniten ihmisiä jotka asuu alueilla joilla voi olla pakkasta ajoittain.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.
Sähköä tarvitaan muuhunkin kuin autoihin, mutta tokihan Suomessa on vara vaikka viisinkertaistaa sähkövero (jos siis halutaan paikata polttiaineveron tuotto), koska sähkö on täällä eurooppalaisittain halpaa. :tup:
 
Tämä vaikuttaisi myös monen asumiskustannuksiin, vaikka liikkuisi vain jalkaisin tai potkukelkalla, suksilla, soutaen..
Jo se että öljylämmitystä verotetaan lisää, eikä kohta saa edes takkaa tai saunaa lämmittää puilla. Lämmitys rokottaa eniten ihmisiä jotka asuu alueilla joilla voi olla pakkasta ajoittain.
Jep. Jos olisi sähköllä toimiva auto, niin sitä sähköä kuluisi kumminkin aika vähän. Paljon suurempi osa menee esim lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen. Sähköveron korotus ei ole siis kovin hyvä tapa.

Maalämpökin kuluttaa sähköä, vaikka se pitäisi olla ekolokinen juttu.
 
Jep. Jos olisi sähköllä toimiva auto, niin sitä sähköä kuluisi kumminkin aika vähän. Paljon suurempi osa menee esim lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen. Sähköveron korotus ei ole siis kovin hyvä tapa.

Maalämpökin kuluttaa sähköä, vaikka se pitäisi olla ekolokinen juttu.

Tuossahan oli IS joku juttu, missä todettiin että arvioiden mukaan sähkö- ja hybridiautot tekee 3,5 miljardin euron tappiota valtiolle vuodessa, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tuo siis autoiluun laskettavien tulojen menetys, toisaalta se minkä kansa säästää tavalla tai toisella. Lisänä kohtuullinen scenaario että jollain se pitää paikata, eikä suomi ole Norja.
Olikohan talousssanomat, vai autot osastolla. En viitisinyt linkittää kun oli Finnish problems juttua, mutta totuus kuitenkin.
 
Tuossahan oli IS joku juttu, missä todettiin että arvioiden mukaan sähkö- ja hybridiautot tekee 3,5 miljardin euron tappiota valtiolle vuodessa, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tuo siis autoiluun laskettavien tulojen menetys, toisaalta se minkä kansa säästää tavalla tai toisella. Lisänä kohtuullinen scenaario että jollain se pitää paikata, eikä suomi ole Norja.
Olikohan talousssanomat, vai autot osastolla. En viitisinyt linkittää kun oli Finnish problems juttua, mutta totuus kuitenkin.

Millä tavalla ne tekee tappiota? Meinaatko, että se parin tonnin hankintatuki tuo valtiolle tappiota? Vai mitä meinasit? ALVihan noista kuitenkin peritään (ja pieni autovero), joka riittää hyvinkin kattamaan tuon hankintatuen.

Vai meinasitko kenties kuitenkin, että valtio saa niistä vähemmän rahaa lypsettyä kuin polttisautoista? :)
 
Sähköä voidaan toisaalta tehdä itse ihan merkittäviäkin määriä, toisin kuin polttonesteitä. Eli kansakunta voi myös vähentää sähköautojen avulla maasta ulos virtaavaa pääomaa ja näin parantaa kauppatasetta. Polttonesteiden menetetyt verotulot ovat vain yksi asia kokonaisuudesta ja kyllä niille korvaavat kohteet keksitään.
 
Vähemmän veroa "polttoaineessa" kai.
Toisaalta ei se raha käyttämättä jää, eli kulutuksen pitäisi kasvaa -> työllisyys parantuu -> sosiaalimenot pienenee.
 
Millä tavalla ne tekee tappiota? Meinaatko, että se parin tonnin hankintatuki tuo valtiolle tappiota? Vai mitä meinasit? ALVihan noista kuitenkin peritään (ja pieni autovero), joka riittää hyvinkin kattamaan tuon hankintatuen.

Vai meinasitko kenties kuitenkin, että valtio saa niistä vähemmän rahaa lypsettyä kuin polttisautoista? :)
Varmaan polttoaine veroja jää saamatta. Mutta kai ne rahat sitten käytetään johonkin muuhun? Sama se mitä ostaa niin aina kuitenkin alv menee valtiolle. Tosin polttoaineesta on tietysti paljon isompi osa veroa kun mistään muusta.
 
Varmaan polttoaine veroja jää saamatta. Mutta kai ne rahat sitten käytetään johonkin muuhun? Sama se mitä ostaa niin aina kuitenkin alv menee valtiolle. Tosin polttoaineesta on tietysti paljon isompi osa veroa kun mistään muusta.

Pointtini oli, ettei ne mitään tappiota siinä tee. Kunhan saavat hieman vähemmän lypsylehmärahaa, josta 80%+ menee kuitenkin ihan muuhun kuin esim. tieverkoston ylläpitämiseen...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 891
Viestejä
4 585 113
Jäsenet
75 521
Uusin jäsen
valkealinja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom