Keskustelua hybridiautoista

Monellako sähkiksellä ajaa tunnin latauksella 700-1000 kilsaa ja onko niitä latureita tuolla päin Suomea paljonkin?

Taitaa Model S/X olla ainoita jotka pääsee edes lähelle tuota 700 kilsaa, eli se Model S:n teoreettinen 610 km range.

Lähinnä vaan sitä tässä haen että aivan totaalisen turhaa verrata itäbensan hakemiseen lataushommia. Kotona se auto ladataan.
Vähän erikoinen vertaus. Kukaan ei lähde hakemaan halpaa bensaa 700 kilometrin päästä. 99,9% kuskeista ei myöskään aja 700 kilometriä yhdellä istumalla. Itäbensan hakijat taitavat olla enimmäkseen ihmisiä, jotka asuvat rajan pinnassa ja käyvät rajan toisella puolella säännöllisesti tankkaamassa bensaa arkiajoihinsa. Vuositasolla on aika pieni merkitys sillä, että mitä maksaa polttoaine tai sähkö 1-2 kertaa vuodessa tehtävällä pitemmällä reissulla, vaikka se tulisikin kalliimmaksi kuin arkiajojen polttoaine tai sähkö.
 
Tää on tätä tyypillistä (Tesla) harhaanjohtamista. Ei laiteta SUV- ja CUV-henkilöautoja samaan graaffiin, niin saadaan Model 3 näyttämään "hyvältä"(Euroopassa unohdetaan laittaa verokkien farkkumallit noihin graafeihin). Sedanien myynti on ollut laskussa ties kuinka pitkään.

InsideEV, Teslarati ja muut Teslapravdat laittaa kuukausittain uutisia "kuinka BMW 3-series(sedan) myynti on laskenut -xx% YoY. Jättäen kertomatta, että uusi malli on tulossa ja X3 lentää hyllystä +20% YoY paremmin"

EDIT: Typot ja lisätty BMW 3-series(sedan)

Niin, onhan se aika omituista, että vertaillaan saman segmentin autoja toisiinsa. Ja tässähän ei ole eroteltu korimallin mukaan. Tietolähde ei ole myöskään mikään mainituista (jos tarkasti katsoo, se lukee itse graafissa).

Samalta sivustolta viimeiset 6 kk:

BMW X3
3,135 4,706 6,727 4,321 6,186 7,052
Tesla Model 3
6,500 5,750 10,175 10,050 13,950 20,550

Hyllystä näyttää lentävän ja kaikki muu Tesla-median fake newsia.
 
Tuon tilaston suurin ongelma itsessään on jo markkina-alue, jota katsotaan. Heikosti kyseisellä markkina-alueella myyviä polttoainekäyttöisiä Eurooppalaisia autoja verrataan Yhdysvaltalaiseen autovalmistajan sähköautoon. Autojen ostajaryhmäkin on tuolla markkinalla täysin erilainen.
 
Tuon tilaston suurin ongelma itsessään on jo markkina-alue, jota katsotaan. Heikosti kyseisellä markkina-alueella myyviä polttoainekäyttöisiä Eurooppalaisia autoja verrataan Yhdysvaltalaiseen autovalmistajan sähköautoon. Autojen ostajaryhmäkin on tuolla markkinalla täysin erilainen.

Tässä vain oli kyseessä sähköauton kilpailukykyisyys yhdessä segmentissä. Olisihan listaan toki voinut sisällyttää amerikkalaisetkin merkit, mutta ne myivät vielä huonommin.
 
Epäilemättä iso osa harvoin ajaa yli 500 km ajoja mutta niille jotka ajavat, range ja latausajat voivat olla todellinen dealbreaker. Sen lisäksi, että sähköautosta joutuu maksamaan reippaasti enemmän hankintahintaa, päälle tulevat vielä pidemmän matkan takia vuokrattava vaihtoehtoauto tai lähes täydellinen ajokäyttäytymisen muutos. Omalta kohdaltani minulle riitti kesäkuussa bensa-autonkin range-ongelmaksi se, että Helsinki-Tampere välillä ajattelin polttoaineen riittävän hyvin seuraavalle tankkauspisteelle, mutta 120 km/h imikin yllättävän paljon enemmän kuin aluksi näytti (Oulussahan tuollaisista nopeuksista saa vain haaveilla). Jos tankkaus/latauspaikkaa, -aikaa ja -pysähdyksiä pitäisi melkein joka kerta pidempää matkaa ajellessa miettiä ja pelätä matkan katkeamista, pohtisin vahvasti autoilun lopettamista.

Samoin perävaunun veto; josta olen nähnyt lukemattomia kertoja rakennettavan olkiukon, ettei kukaan aja viikottain lappiin asuntovaunun kanssa. Ongelmaksi riittää se, etten saa haettua esimerkiksi terassilautoja kuuden kilometrin päästä rautakaupasta. Tai muutamaa kipsilevyä vessan remontoitaviin seiniin. Ainahan on tietysti toimitus, mutta pienissä tarpeissa toimitushinta on kohtuuton ostettavien materiaalien hintaan nähden. Tiedän, että peräkoukkuongelma on ratkeamassa sitä mukaa kuin sähköautovalmistajat niitä autoihinsa sallivat, mutta se taas vaikuttaa hyvin negatiivisesti rangeen (jota joskus tarvitsen myös peräkärryn kanssa).

Se lappiin ajaminen ilman pysähdyksiä on nimenomaan sitä olkiukkojen rakentelua kun sitä ei kuitenkaan kukaan koskaan tee edes polttomoottoriautolla. Samoin se kerran 20 vuodessa terassilautojen hakeminen. Siihen voi vuokrata vaikka pakettiauton.

Asennemuutosta se toki vaatii, kun sen kerran vuodessa parissa pitää todeta, että oma kalusto ei sovellukaan siihen tehtävään mitä on tekemässä. Itsellähän ei yhdessäkään autossa ole ollut peräkoukkua koska ne vähät tavarat mitkä ei auton perään penkit kaadettuna sovi voi sitten kuljetusliike tuoda tai vuokraan sen pakun siitä sohvakaupan pihasta.
 
Ei voi sanoa ettei kukaan, jotkut tekee mutta hyvin pieni osa ihmisistä. Itsellä on niin hyvä penkki autossa että esim. Kittilään ajaessa pysähdyn vaan tankkaamaan, samoin Rukalle ajaessa.

Yleensähän nämä reissut tehdään porukassa jolloin pysähdellään useamman kerran syystä tai toisesta.
Ei välttämättä Lappiin moni ajakkaan pysähtymättä, mutta moni ajaa muuten pitkiä matkoja päivässä työn puolesta. Itse ajan usein päälle 500km/päivä. Tuo tulee helposti kun lähtee aamuyöstä vaikka Helsingistä Poriin tai Imatralle tms ja tulee illalla takaisin. Lataamiseen ei jää aikaa, hyvä kun ehtii tankin täyttää dieselillä.

Jos olisi kotona lataus mahdollisuus ja saisi kohtuu hintaan sähköauton jossa olisi range 700km niin ostaisin. Ennen sitä ei mitään toivoakaan valitettavasti.
 
Ei välttämättä Lappiin moni ajakkaan pysähtymättä, mutta moni ajaa muuten pitkiä matkoja päivässä työn puolesta. Itse ajan usein päälle 500km/päivä. Tuo tulee helposti kun lähtee aamuyöstä vaikka Helsingistä Poriin tai Imatralle tms ja tulee illalla takaisin. Lataamiseen ei jää aikaa, hyvä kun ehtii tankin täyttää dieselillä.

Jos olisi kotona lataus mahdollisuus ja saisi kohtuu hintaan sähköauton jossa olisi range 700km niin ostaisin. Ennen sitä ei mitään toivoakaan valitettavasti.
Marginaaliporukka kuitenkin ajaa tuollaisia ajoja säännöllisesti. He voivat sitten ajella niillä muilla vaihtoehdoilla.
 
Alkaa taas meneen tää keskustelu sille tutulle linjalle, jossa on kaksi osapuolta:

"Sähköauto ei sovi minun tarpeeseeni, joten se ei sovi kenellekään."
"Eipäs kun sähköauto sopii minun tarpeeseeni, joten se sopii kaikille."
 
Ei kai tässä nyt kumpikaan tainnut sanoa että ei sovi kelleen tai sopii kaikille? Kuten todettua niin marginaalissa tässä ollaan. Sen sijaan itse julistit ettei kukaan aja ns. kusematta lappiin yms. ;)

Mä elin vielä aamulla siinä uskossa, ettei kukaan täysjärkinen istu auton ratissa 8 tuntia ilman kunnollista taukoa. Saatoin olla väärässä.
 
Ei välttämättä Lappiin moni ajakkaan pysähtymättä, mutta moni ajaa muuten pitkiä matkoja päivässä työn puolesta. Itse ajan usein päälle 500km/päivä. Tuo tulee helposti kun lähtee aamuyöstä vaikka Helsingistä Poriin tai Imatralle tms ja tulee illalla takaisin. Lataamiseen ei jää aikaa, hyvä kun ehtii tankin täyttää dieselillä.

Jos olisi kotona lataus mahdollisuus ja saisi kohtuu hintaan sähköauton jossa olisi range 700km niin ostaisin. Ennen sitä ei mitään toivoakaan valitettavasti.

Tuossa tilanteessa olisi järkevämpää ladata hitaasti sillä aikaa kun se auto on parkissa Imatralla / Porissa. Vaatii sen että joku järjestää työmaille (tai kävelymatkan päähän) type-2 laturin. Tai jos kyse on asiakkaasta/alihankkijasta, niin vieraspaikoille asiointilaturin. Silloin jo noin 300-400km range riittää, eikä lataustaukoa paluumatkalla tarvitse.
 
Minusta jos kaksi pitää nimetä:

1. Ei ole ilmaantunut aidosti kansanautoja tarjontaan, puhutaan alle 30t uutena maksavista autoista.

2. Latauspaikkojen vähyys/kotilataus ei ole kovinkaan monen saatavilla tiheillä asuinalueilla.

Tämä. Kun hinta keskikokoluokan autolle alkaa olemaan siellä 20-25k skodan hinnoissa niin varmaan alkaa menemään.

Kerrostaloissa asuville tuo lataus on haaste jota uudessa hallitusohjelmassa koitetaan ratkoa kun taloyhtiöt velvoitetaan järjestämään latauspaikkoja "isompien remonttien" yhteydessä. Tämä on järkevää koska kaupunkeihin nuo sähköautot aluksi kuuluvatkin.

Toinen merkittävä puute tulee olevaan pikalatauspisteiden puute siirtymillä. Teslan superit ovat äärettömän iso plus ja harvemmin keskustelussa esiin nouseva merkkiin sidottu ominaisuus. Kun sähköautot alkavat yleistymään niin pikalatauspisteitä on pakko alkaa olemaan isoissa määrin pääteiden varsilla. Tästäkin hallitusohjelmassa on velvoite huoltamonpitäjille järjestää latauspaikkoja mutta kunnollinen operaattori puuttuu Suomesta. Fortum on Plugitin lisäksi ainut hyvä toimija. Virta on lähinnä vitsi eikä sen varaan voi suunnitella mitään.
 
Se lappiin ajaminen ilman pysähdyksiä on nimenomaan sitä olkiukkojen rakentelua kun sitä ei kuitenkaan kukaan koskaan tee edes polttomoottoriautolla. Samoin se kerran 20 vuodessa terassilautojen hakeminen. Siihen voi vuokrata vaikka pakettiauton.

Asennemuutosta se toki vaatii, kun sen kerran vuodessa parissa pitää todeta, että oma kalusto ei sovellukaan siihen tehtävään mitä on tekemässä. Itsellähän ei yhdessäkään autossa ole ollut peräkoukkua koska ne vähät tavarat mitkä ei auton perään penkit kaadettuna sovi voi sitten kuljetusliike tuoda tai vuokraan sen pakun siitä sohvakaupan pihasta.

No ei nyt terassilautoja aina haeta, mutta kyllä peräkärryä tulee hyvinkin usein käytettyä. Aikasemmin tuli mentyä lainakärryllä, mutta sen verran usein käyttöä että jo asioiden yksinkertaisuudeksi kannatti oma jarruton hommata. Välillä silläkin tulee ylikuorman puolelle mentyä. Ja muutaman kerran vuodessa saakin sit jotain 2000kg jarrullista edelleen vuokrata.
Omakotitalossa asujan arkeahan noi peräkärryt on jollei ole jotain älyttömän pientä tonttia joka Talon räystäisiin päättyy. Piha, puutarha ja asunto vaatii. Kevät varsinkin on viikottaista tarvetta kun uusitaan hakekatteita (n. 3m^2/vuosi ja n. 350kg/m^2), raijataan useampia kuutioita risuja tontilta ja tuodaan uusia kasvatusalustoja (n. 350kg) kasvihuoneeseen ynnä muuta kuten polttopuuta (n. 850kg/m^2) omista metsistä. Vuokrapakuun ei välttämättä moisia voisi edes laittaa sisälle kun sotkee liikaa. Rahditkin maksaa aika hunajaa jos isompaa ja painavaa pitää saada perille. Aina edes ei mahdollista.

Mutta kukin tarpeen mukaan. Jos joku tarvii koukkua niin myös tarvii sitä. Toiselle se on turha kapistus. Jollet itse tarvi ei se tarkoita ettei toinen tarvitse. Olkiukko sekin ettei toiset tarvi jollei itse tarvitse. Ja silloin kun sitä 2000kg kärryä kuormassa kiskotaan saa suht äkkiä menee sen 90 litran tankillisenkin polttoainetta varsinkin mitä pienempi moottorinen auto vetämässä. Ihan pikku akulliseen tuskin kovin isoja vetopainoja tulee tulemaan kun söisi akunkin hyvin pikaiseen.

Toki voidaan sanoa että siihen talon toiseen autoon saadaan koukkua jne. Mutta sitten pitääkin olla vähintään ne kaksi autoa taloudessa ja eikä se koukullinen voi ihan pieninkään olla ettei vetokyky jää johonkin 350-400kg josta kärrykin nappaa melkein 200kg. Yhden auton seikka ei koske itseä kun useampia autoja. Mutta nyt taas ei pitäisi pelkästään itseä peilata jos
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa nyt ensin keskittyä suurimpaan osaan ajajista joiden päivittäinen tarve on 10-100km:n sisällä, samoin paku ja vetokoukkukeijot eivät ole nyt niitä ensisijaisia joille autoja suunnitellaan ja tehdään.

Aina löytyy joku jolle tulee xxx kilometriä päivässä ajoa ja siihen ei nykyiset sähkikset käy eikä oikein plugaritkaan. Nämä henkilöt voivat odotella tekniikan kehittymistä ja jatkaa kuten tähänkin asti.

Ensimmäinen tavoitehan pitää olla ilmanlaadun ja päästöjen vähentäminen keskuksissa ja lähiöissä missä automäärä on sillä tasolla tiheyden osalta, että kaikki vähennykset ovat hyvästä. Korostuu tietysti talvisin pakkaskeleillä missä on kaksi tekijää, kylmien moottoreiden moninkertaiset päästöt + pakkasessa saasteet jäävät monesti vain paikoilleen leijailemaan pitkäksi aikaa.

CO2 -päästöjen vähentäminen on aivan väärä katsontakanta ja syy miksi sähkiksiä on alettu tukemaan, ne lähipäästöt pitäisi olla se ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa syy.
 
Kannattaa nyt ensin keskittyä suurimpaan osaan ajajista joiden päivittäinen tarve on 10-100km:n sisällä, samoin paku ja vetokoukkukeijot eivät ole nyt niitä ensisijaisia joille autoja suunnitellaan ja tehdään.

Aina löytyy joku jolle tulee xxx kilometriä päivässä ajoa ja siihen ei nykyiset sähkikset käy eikä oikein plugaritkaan. Nämä henkilöt voivat odotella tekniikan kehittymistä ja jatkaa kuten tähänkin asti.

Ensimmäinen tavoitehan pitää olla ilmanlaadun ja päästöjen vähentäminen keskuksissa ja lähiöissä missä automäärä on sillä tasolla tiheyden osalta, että kaikki vähennykset ovat hyvästä. Korostuu tietysti talvisin pakkaskeleillä missä on kaksi tekijää, kylmien moottoreiden moninkertaiset päästöt + pakkasessa saasteet jäävät monesti vain paikoilleen leijailemaan pitkäksi aikaa.

CO2 -päästöjen vähentäminen on aivan väärä katsontakanta ja syy miksi sähkiksiä on alettu tukemaan, ne lähipäästöt pitäisi olla se ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa syy.
Näinhän se. Mutta jos autoa katsoes tökkää siihen vetokoukun puutteeseen niin se on ihan pätevä syy varsinkin jos yhden auton talous. Jos noita koukun kysyjiä on liikkeessä paljon niin ongelma on siinä että annetaan ymmärtää sähköauton käyvän liian moneen. Se käy mihin käy ja muihin sitten muut.

10km ajoilla se ajokilometrin lopullinen hinta kyllä jää aika korkeaksi..
 
Onko jossain saatavilla tarkempaa dataa noista ajomääristä? Tai mikä se lähde on, joka sanoo että keskimäärin päivässä ajetaan x määrä?

Tarkoitan nyt sitä, että koostuuko se oikeasti esim. 50 km päiväsuoritteista +-10 km, vai onko hajonta isompaa.

Jos esimerkiksi moni ajaakin arkisin vielä vähemmän, mutta viikonloppuisin paljon. Onkohan tommoista saatavilla? En oikeen googlauksella löytänyt mitään järkevää.
Vahva veikkaus että toi vkloppuna enemmän ajavat sijoittuvat kehä3 sisäpuolelle ja/tai alle 20 vuotiaisiin pojan kloppeihin. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä rajummaksi työmatkojen ajo muodostuu.

Jo kevyellä 15km suuntaansa työajolla syntyy 150km arkena joka on jo haasteellista kelata joka ikinen viikonloppu.
 
Voi olla haastavaa saada varmaan tarkempaa dataa keskimääräisistä päiväajoista yhdistettynä pidempiin vkl-ajoihin.

Mutta jos auton range on vaikkapa 300km, semmoinen perus Kehä I - Kehä III -ajo hoituu isolla osalla ilman latausta arkipäivien aikana tai maksimissaan yhdellä yö tai parilla kauppareissulatauksella.

Eli ylenpalttisen rangen metsästämisen sijasta lähtisin itse ensin hoitamaan latausinfrastruktuuria kuntoon. Akut kehittyvät siellä taustalla aikanaan, pitää vain saada sitä ydinalueiden liikkumista ensin sähköisemmäksi eikä se paljon sähköisty jos a) sopuhintaista tarjontaa ei ole b) lataus on mysteeri ja iso investointi (jos edes rahalla johonkin semmoisen saisi).

Ehkä valtio perustaa oikein valtionyhtiön joka voisi vaikkapa liikenteestä kerätyillä veroeuroilla ja osin vaikkapa osuustoiminnalla pyörittää latauspaikkojen hankintaa ja ylläpitoa? Esim. nimellisellä 500EUR sijoituksella saisi itselleen latauspistokkeen ja käyttö maksaisi kuukaudessa jotain 20e tms.
 
Pikalautakset huoltoasemilla ja kauppojen pihassa tuntuu olevan monella se ratkaisu kaikkeen. Entä kun ne on täynnä? Joo, rakennetaan lisää. Entä miten sähköinfra kestää lisärakentamisen? No rakennetaan toki lisää...

Kun nuo sähkömopot yleistyvät kovasti niin infraan tarvitaan rajuja muutoksia.
 
Tuossa tilanteessa olisi järkevämpää ladata hitaasti sillä aikaa kun se auto on parkissa Imatralla / Porissa. Vaatii sen että joku järjestää työmaille (tai kävelymatkan päähän) type-2 laturin. Tai jos kyse on asiakkaasta/alihankkijasta, niin vieraspaikoille asiointilaturin. Silloin jo noin 300-400km range riittää, eikä lataustaukoa paluumatkalla tarvitse.
Paikat mihin menen on aina eri ja ihan random paikkoja Hangosta Utsjoelle tai Joensuusta Vaasaan eli ihan missä tahansa päin suomea. Joten ei mitenkään mahdollista että latauksen saisi järjestettyä, tai no joskus ehkä mutta 99% ajasta ei. No oma ajo profiilini on toki todella erikoinen ja juuri sellainen että sähköauto ei välttämättä koskaan tule toimimaan tässä hommassa.
 
Kyllä ne latausasemat yleistyy ihan ilman sosialistista ajattelumallia, solmukohtiin perustetaan pikalatureita ja latausasemien hankkiminen kotiin/töihin ei ole tälläkään hetkellä hintakysymys.

Kaupat, ravintolat ym pidemmän ajan solmut saavat koko ajan noita hitaampia latausasemia, koska ne houkuttelee sähköautoilijoita.
 
Pikalautakset huoltoasemilla ja kauppojen pihassa tuntuu olevan monella se ratkaisu kaikkeen. Entä kun ne on täynnä? Joo, rakennetaan lisää. Entä miten sähköinfra kestää lisärakentamisen? No rakennetaan toki lisää...

Kun nuo sähkömopot yleistyvät kovasti niin infraan tarvitaan rajuja muutoksia.
Kyllä kaiken ydin on lataus yöllä kotona. Yöllä muu sähköverkon kuormitus on vähäisempää. Pikalatausta kesken päivän tarvitsee vain murto-osa autoilijoista yksittäisenä päivänä.
 
Pikalautakset huoltoasemilla ja kauppojen pihassa tuntuu olevan monella se ratkaisu kaikkeen. Entä kun ne on täynnä? Joo, rakennetaan lisää. Entä miten sähköinfra kestää lisärakentamisen? No rakennetaan toki lisää...

Kun nuo sähkömopot yleistyvät kovasti niin infraan tarvitaan rajuja muutoksia.

Merkittävin osa suomalaisesta latausinfrastruktuurista seisoo jo suomalaisten kiinteistöjen pihassa. Joo, osittain se vaatii investointeja, mutta monessa paikassa ainoa este lataamiselle on taloyhtiön kyräilevä papparainen essonbaarifaktoineen. Pikalaturit ovat olemassa pitempiä matkoja varten eikä niitä koskaan tarvitse Lidlin pihaan rakentaa kahtakymmentä. Kun sähköautojen määrä hiljalleen kasvaa, latauspaikkojen määrä lisääntyy markkinaehtoisesti sen mukaan, mikä on kussakin paikassa järkevää.
 
Noihin kahteen Tesla malliin saa koukun. Paitsi sähköauton hankintatuen takia SR+ malliin koukku maksaa vähän liikaa, 3100€. Tehokkaampaan nelivetoiseen malliin koukku on taas edullinen ostos. Saahan siihen vaikka polkupyörän telineeseen. Performance malliin ei koukkua saa. Lisäksi koukku täytyy laittaa heti tilattaessa, kun jostain syystä myöhemmin ei enää onnistu.

Tesla Model 3 SR+, 48 000€
Tesla Model 3 SR+ vetokoukku, 51 100€
Tesla Model 3 LR AWD, 62 200€
Tesla Model 3 LR AWD vetokoukku, 63 300€
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Metroautossa juttelin myyjälle, niin suunnilleen joka toinen sähköautoja ihasteleva kyseli aina, että pääseekös tällä nyt sit Lappiin yhdellä latauksella. Sit kun myyjä kysyi, että ajeleeko useinkin Lappiin yhdeltä istumalta niin suurin osa ei ollut koko ikänään ajanut sinne kertaakaan. Pysähdyksillä tai ilman.

Totta, itse kun ajan lappiin niin pysähdyn korkeintaan kerran kuselle, ostan kahvin ja sämpylän, tankkiin polttoainetta jos tarvetta ja jatkan matkaa 20min jälkeen, miettimättä sen tarkemmin mihin pysähdyin ja koska ja saako sieltä varmasti polttoainetta.

Sähköauto toimii tuollaisellakin matkalla täysin ongelmitta, mutta vaatii hieman suunnitelmallisuutta sen paikan ja ajan kanssa ja aina pitää olla varapaikka tiedossa jos sähköä ei saakkaan ja pysähdys kestää sen tunnin tai enemmän. Tottumuskysymys...
 
Vahva veikkaus että toi vkloppuna enemmän ajavat sijoittuvat kehä3 sisäpuolelle ja/tai alle 20 vuotiaisiin pojan kloppeihin. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä rajummaksi työmatkojen ajo muodostuu.

Jo kevyellä 15km suuntaansa työajolla syntyy 150km arkena joka on jo haasteellista kelata joka ikinen viikonloppu.

Varmasti suurin osa saahaa kilometrinsä kaupungissa tuollaisella max 20km säteellä.
Mennään töihin ja takaisin, sitten kauppoihin, viedään lapsia tarhaan ja harrastuksiin, jne... Siinä tulee helposti lyhyellä pätkäajolla paljon kilsoja viikossa ja näille ihmisille sähköauto on kuin tehty eikä tarvita pitkää rangea lainkaan.

Mutta tämä maa on täynnä kesämökkeilijöitä ja luonto harrastajia ketkä eivät halua mistään hinnasta viettää viikonloppuja siellä stadin betonilähiössä. Pitää päästä mökille tai lappiin kalastamaan tai johonkin rauhoittumaan rankan viikon jälkeen. ~400km suuntaansa ei ole mikään kovin harvinainen mökkimatka.

Prosentuaalisesti meitä paljon kerralla ajajia ei varmastikaan ole paljoa, mutta meitä kuitenkin on. Joka perjantai valtatiet ovat täynnä autoja Stadista poispäin ja vastaavasti Su-iltana paluuliikenne.


Mä elin vielä aamulla siinä uskossa, ettei kukaan täysjärkinen istu auton ratissa 8 tuntia ilman kunnollista taukoa. Saatoin olla väärässä.

Monesti on tullut tehtyä tuollaisia ajoja. Vähällä nesteytyksellä ja nuorempana ilman eturauhasvaivoja pystyi jopa ilman kusitaukoja vetämään yllättävän pitkiä sessioita. Eihän noissa mitään järkeä ole ja vaikka onkin hyvät istuimet kaikilla säädöillä, niin on siinä paikat jumissa kun pääsee perille. Sitä vaan on niin sitkeä piru, että jatkaa ja jatkaa vaan ajoa, vaikka järki sanoo että tauko tekisi hyvää.

Eli ei haittaisi yhtään jos latauksen takia täytyisi pakosta pitää tauko ~3h välein. Latauksen ei tarvitsisi olla se <3min minkä bensan tankkaaminen kestää, mutta toisaalta sinne lappiin kuitenkin tekee mieli päästä ihmisten aikaan, joten olisi ihan hyvä jos siinä noin vartin kahvitauon aikana kilometrejä latautuisi ~300 lisää. Teslan V3 superchargeri alkaa olla jo näissä lukemissa:
Tesla V3 Supercharger: We Put the Latest Fast Charger to the Test - MotorTrend

Henkilökohtaisesti odotan että saadaan hinta kilpailukykyiseksi ja lisää latauspisteitä ruuhkasuomen ulkopuolelle. Näyttää siltä että tekniikka olisi jopa minun pitkille ajoilleni täysin riittävää.

Voi olla että täytyy yksi itselataava Toyotan hybridi tähän väliin ottaa ennenkuin minulle tulee oikea sähköauto. Se on ihan hyvä kompromissi. Saadaan todellinen bensan kulutus alkamaan kolmosella erityisesti siellä kaupungissa, mutta ei tarvitse stressata onko Lapissa jo latauspisteitä.

PS.
Vetokoukku on kyllä pakollinen varuste minulle, ja varmasti jokaiselle jolla esim. kesämökki ja/tai omakotitalo. Jos elämä on vain siellä kaupungin betonikuutiossa ilman mitään päriseviä aikuisten miesten leluja, niin ymmärrän ettei peräkärryä tarvitse oikein missään. Tai luulisi sitä että kaupunkilainenkin haluaisi sen fillarin köyttää auton peräkoukun telineeseen ja lähteä kauemmaksi esim. metsäpoluille nauttimaan maastopyöräilystä.
 
Ei välttämättä Lappiin moni ajakkaan pysähtymättä, mutta moni ajaa muuten pitkiä matkoja päivässä työn puolesta. Itse ajan usein päälle 500km/päivä. Tuo tulee helposti kun lähtee aamuyöstä vaikka Helsingistä Poriin tai Imatralle tms ja tulee illalla takaisin. Lataamiseen ei jää aikaa, hyvä kun ehtii tankin täyttää dieselillä.

Jos olisi kotona lataus mahdollisuus ja saisi kohtuu hintaan sähköauton jossa olisi range 700km niin ostaisin. Ennen sitä ei mitään toivoakaan valitettavasti.

Tämähän on yksinkertainen asia, sähköauto ei sovi sinulle, ongelma?
 
..uudessa hallitusohjelmassa koitetaan ratkoa kun taloyhtiöt velvoitetaan järjestämään latauspaikkoja..

..hallitusohjelmassa on velvoite huoltamonpitäjille järjestää latauspaikkoja..

..Ehkä valtio perustaa oikein valtionyhtiön joka voisi vaikkapa liikenteestä kerätyillä veroeuroilla ja osin vaikkapa osuustoiminnalla pyörittää latauspaikkojen hankintaa ja ylläpitoa? Esim. nimellisellä 500EUR sijoituksella saisi itselleen latauspistokkeen ja käyttö maksaisi kuukaudessa jotain 20e tms.
Taas on sosialistien kädet kyynerpäitä myöden toisten taskuilla. Luulisi olevan sähköautoilijalla varaa maksaa siitä latauksesta, jos on rahaa 50 ke:n tekniikkaleluunkin.
 
Taas on sosialistien kädet kyynerpäitä myöden toisten taskuilla. Luulisi olevan sähköautoilijalla varaa maksaa siitä latauksesta, jos on rahaa 50 ke:n tekniikkaleluunkin.

Mitä olen näistä lukenut kerrostalossa asuvilta sähköautoilijoilta, kysymys ei ole maksuhalun puutteesta vaan nimenomaan siitä, että tyhmät, tietämättömät ihmiset pyrkivät kategorisesti estämään latausmahdollisuuden. Lainsäädäntöä tarvitaan siksi, etteivät nämä liki jokaisesta asoystä löytyvät kokovartalokyrvät pysty toimimaan kehityksen jarruina aina hautapaikkaansa asti.
 
Jos käytettävissä on pikalauatusinfraa, niin sähköautollahan laskettelee ihan riittävän pitkiä matkoja. Tesla Björnihän laski kavereineen juuri 2781km vuorokaudessa vakioteslalla. Tietenkään tuo ei ole toteutettavissa kuin silloin kun nimenomaan lähdetään ennätystä tekemään, mutta kyllähän tuo kertoo jo siitä että tekniikka on jo olemassa.
 
Plugari on kyllä osoittautunut mainioksi. Saa tehtyä kaiken mitä "normaalillakin" autolla, mutta ne arkiajot menee kaikki sähköllä. Saa haettua terassilaudat, vietyä risut kaatopaikalle, ajeltua lappiin parin minuutin pysähdyksillä. Harmi vain, että talvi pilaa tätä yhtälöä.. Silloin palaa polttoainetta huomattavasti enemmän.
 
Mutta tämä maa on täynnä kesämökkeilijöitä ja luonto harrastajia ketkä eivät halua mistään hinnasta viettää viikonloppuja siellä stadin betonilähiössä. Pitää päästä mökille tai lappiin kalastamaan tai johonkin rauhoittumaan rankan viikon jälkeen. ~400km suuntaansa ei ole mikään kovin harvinainen mökkimatka.

Tämän takia tuota kehä3 tuossa arvelinkin ainoaksi edustetuksi. Kesällä mökit nostaa matkaa mutta kun puhutaan keskiarvollisista niin tuota kesämökin 400km suuntaansa matkaa ei tehdäkään enää joka ikinen viikonloppu.

Monta tuttavaa ajaa kanssa sitä yli 40km suuntaansa työmatkaa. Itsekin ajellut muutaman vuoden 75km suuntaansa työmatkaa josta tuli 750km verran viikossa.

Mitä olen näistä lukenut kerrostalossa asuvilta sähköautoilijoilta, kysymys ei ole maksuhalun puutteesta vaan nimenomaan siitä, että tyhmät, tietämättömät ihmiset pyrkivät kategorisesti estämään latausmahdollisuuden. Lainsäädäntöä tarvitaan siksi, etteivät nämä liki jokaisesta asoystä löytyvät kokovartalokyrvät pysty toimimaan kehityksen jarruina aina hautapaikkaansa asti.

Oletko varma että olet se joka voi sanoa tyhmiksi ja tietämättömiksi ihmisiä jotka eivät ole valmiita olemaan kokeilija pioneereja uudessa tekniikassa. Laskennallisesti kun monta perustelua on edelleen missä sähköauto on kalliimpi eikä se ympäristöystävällisinkään. Pienillä kilometreillä ympäristöystävällisistä on parhaimpia vielä ne biokaasu, biodiesel ja etanoli käyttöiset. Melkeistä adapteri leikkiä noi nykyiset autojen lataamiset vielä tänä päivänä. Erimieltä oleva ei ole automaattisesti tyhmä ja mulkku. Ja toisaalta kerrostaloon muuttaessa jollei hahmota sen päättämismallia niin voi pitää vaan itseään tyhmänä. Ja kiukutellessaan siitä osoittaa sen oman mulkkuuden.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi kerrostalon tai rivitalon tilat kyllä useimmille riittäisi ja sitten viikonloppuna voisi lähteä vaikka mökille. Vaatisi vaan sinne kotiin jonkun paikan jossa ladata. Koukun jo saakin, niin voi mökillä siirrellä peräkärryä tarvittaessa tai polkupyörää.
 
Loistavaa! Eihän asiat tule kuntoon jos ei nimenomaan itse vaadi ja aja asiaa eteenpäin vastapuolen ollessa haluton. :tup:

Eiköhän Suomen organisaation edustajat tiedä miten pitäisi asia hoitaa, mutta eivät ole saaneet lupaa siihen rapakon takaa.
 
Vaikka asiat tulisivatkin kuntoon tämän yhden kohdalta, niin veikkaan että valmistajan korulauseista huolimatta rahtikontista ulos tulevat uudet Tesla 3:t ovat samalla maalaustyylillä jatkossakin. Eikä 90%:lla asiakkaista ole intoa työntää asiaa paljon mutinaa pidemmälle.

Pessimisti ei pety, sanokaa minun sanoneen :kahvi:
 
Vaikka asiat tulisivatkin kuntoon tämän yhden kohdalta, niin veikkaan että valmistajan korulauseista huolimatta rahtikontista ulos tulevat uudet Tesla 3:t ovat samalla maalaustyylillä jatkossakin. Eikä 90%:lla asiakkaista ole intoa työntää asiaa paljon mutinaa pidemmälle.

Pessimisti ei pety, sanokaa minun sanoneen :kahvi:
Jonilla taisi olla musta LR AWD. Nythän musta ei ole enää halvin mahdollinen väri. Ja helposti valitaan nyt joku muu väri, kuin tuo ongelmallinen musta.

Pearl White -monikerrosmetalliväri +0€
Musta +800€
Midnight Silver Metallic +1100€
Deep Blue Metallic +1100€
Red monikerrosmetalliväri +2200€

Ilmeisesti valkoinen ja punainen olisi ne parhaimmat värit? Lukee että olisi monikerrosmetallinväri. Halvin varmaankin olisi valkoinen + suojaus + myös ruostesuojaus.
 
Jonilla taisi olla musta LR AWD. Nythän musta ei ole enää halvin mahdollinen väri. Ja helposti valitaan nyt joku muu väri, kuin tuo ongelmallinen musta.
Mielestäni tässä ei ole kyse ihan pelkästä maalin väristä. Teslan toiminta autojen valmistuksen ja palvelun/takuun suhteen näyttäisi kokonaisvaltaisesti aika ala-arvoista. Ei tulisi mieleenkään ostaa valkoistakaan versiota edellä mainitun kuvauksen perusteella.
 
Mielestäni tässä ei ole kyse ihan pelkästä maalin väristä. Teslan toiminta autojen valmistuksen ja palvelun/takuun suhteen näyttäisi kokonaisvaltaisesti aika ala-arvoista. Ei tulisi mieleenkään ostaa valkoistakaan versiota edellä mainitun kuvauksen perusteella.
Taitaa Teslan itsensäkin mielestä vaatia suojateippauksen ja kuraläpät. Jos haluaa pitää auton hyvänä. Noiden lisäksi vielä valita joko valkoinen tai punainen.

Jos taas valitsee vaikkapa Volvon, niin ei tarvitse tehdä mitään.
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:

Tää oli kyllä juuri päinvastoin aiemmin. Teslan takuu kattoi aikalailla kaiken maan ja taivaan väliltä mitä omistajalle vain mieleen tuli. Ei tarvinnut tapella mistään. Myös kuluvien osien ennenaikainen kuluminen meni goodwilliin. Ja huollon asiakaspalvelu oli loistavaa.

Kaikki muuttui kun model 3 toimitukset alkoivat.
 
Syyllinen ei ole suoranaisesti Model 3 vaan hinku saada fyrkkaa kassaan. Ilman tilauslistan toimittamista koko kiskan saa laittaa säppiin. Ei se välttämättä kaukana ole tälläkään hetkellä vaikka autot myy hyvin ja kaikki menee mitä saavat tehtyä, voittoa pitäisi saada ja kulukuurihan on todella kova ja tätä painotti vielä Muskin kuluja koskeva viesti koko henkilöstölle.
 
Huomaa kyllä miten uusi autovalmistaja toi tesla on.. Asiakasta persraiskataan minkä keretään:beye:
Auto pitää saada tehtyä mahdollisimman halvalla ja nopeasti. Totta joo, että onneksi ei tarvitse ostaa ja tukea Teslaa. Mutta sitten toisaalta, jos pitäisi ostaa se sähköauto, niin Model 3 olisi silti aika korkealla. Vaikka siinä omat puutteensa onkin.

Pitäisi varmaan saada joku muukin huoltamo kuin Vetokuja. Ja myymälöitä myös.
 
Itse olen sähköautoskeptinen lähinnä valmistajien taloudelliselta kannalta, mutta kyllä nää lappiin ajajat on oma lukunsa tässä saagassa. Itselle periaatteessa sopisi sähköauto kun nenä päähän, jos sen pystyisi lataamaan jossain(Ei ole tolppaa). En käy yli 130km säteellä kotoa juuri koskaan ja ajan 99,9% ajoni PK-seudulla. Ongelma tulee siinä, että koska en aja lappiin joka viikonloppu niin kilometrejä tulee vuodessa 10tkm-15tkm. Sähköauton hommaaminen näihin ajoihin taloudellisesti on aivan turha, kun katsoo sähköautojen hintoja vrt. polttis. Vaikka ajoja tulisikin pidemmälle niin pärjäisin sillä 250km-300km rangella ihan hyvin, jos sitä pystyy lataamaan 100kW-150kW matkalla.

Valmistajien näkökulmasta kun katsoo, niin näitä tehdään pienellä voluumeilla, nolla katteella, saadaan kokemusta ja CO2 päästöjä alas(fleet-päästöt). Sitten voidaan myydä hyvä katteista SUVia ja Jenkeissä pick-uppeja myös. Kukaan valmistaja ei näitä halua tehdä voluumilla ja takoa samanlaisia tappioita kun Tesla. Itse uskon, että VW:llä tulee viivästyksiä tässä matkanvarrella.

Sitten päästään näihin pikalataus-paikkoihin. Onko kukaan miettiny täällä, että voiko tuo olla kannattavaa jos noita latureita on enemmän kun pari per kiinteistö? Suurin osa käyttäjistä lataa kumminkin kotona, niin näiden käyttöaste ei ole ihan bensapumpun luokkaa.

Laitat 10kpl pikalatureita 100kW teholla 50ke per paikka(Takapuolesta revitty hinta). Nyt on menny jo 500ke ja sitten sun pitää soittaa sähköyhtiöön, että tarvis 800kW sähköliittymän(rajoitetaan max. tehoa jos kaikki paikat on täynnä) jossa teho vaihtelee 0kW-800kW. Sähköyhtiö repii todennäköisesti sulle uuden persereijän kun teho heittelee miten sattuu ja ne ei oikein käsittääkseni tykkää siitä.

Otin tuohon 10kpl pikalataus-aseman esimerkiksi, koska kukaan siellä mökkimatkalla ei halua venata 2kpl latauspisteellä kun "kaikilla" muillakin on sähköauto.
 
Syyllinen ei ole suoranaisesti Model 3 vaan hinku saada fyrkkaa kassaan. Ilman tilauslistan toimittamista koko kiskan saa laittaa säppiin. Ei se välttämättä kaukana ole tälläkään hetkellä vaikka autot myy hyvin ja kaikki menee mitä saavat tehtyä, voittoa pitäisi saada ja kulukuurihan on todella kova ja tätä painotti vielä Muskin kuluja koskeva viesti koko henkilöstölle.

Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä, ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...
 
Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä,
ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...

Jospa Tesla pyrkii tekemään itsestään liian suuren, jotta sitä ei voida päästää kaatumaan?

Eikö viime laman aikana osavaltiot/liittovaltio tukenut suoraan rahallisesti autojättejä, kuten Ford, GM, Chrysler...
 
Edelleen ihmettelen noita jatkuvia hinnanalennuksia, tilanteessa jossa kaikki menee mitä saadaan tehtyä, ja toiminta on tappiollista. Joku osa tässä ei täsmää...
On niitä hintoja vähän veivattu ja joskus on taidettu jopa nostaa hintoja. Tuossa on uutinen huhtikuulta ja teslan myynti olisi vähentynyt silloin 12%.
Tulosta painoi laskenut autotoimitusten määrä ja muutokset hinnoittelussa. Tesla valmisti ensimmäisellä neljänneksellä 77 000 autoa, mikä on 12 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Teslan sähköautojen kysynnän laskuun vaikuttanee muutokset Yhdysvaltojen verovähennyksissä. Aiemmin sähköauton ostajalle myönnetty 7 500 dollarin verovähennys puolitettiin vuoden alussa.
Tesla palasi tappioihin – taustalla kysynnän lasku

Viimeksi taidettiin taas verovähennystä vähentää ja Tesla vastaavasti laski vähän hintoja.
 
Jospa Tesla pyrkii tekemään itsestään liian suuren, jotta sitä ei voida päästää kaatumaan?

Eikö viime laman aikana osavaltiot/liittovaltio tukenut suoraan rahallisesti autojättejä, kuten Ford, GM, Chrysler...

Ford ei tainnut kuulua tuohon ryhmään vaan pärjäsi ihan omillaan.
 
...tätä olen hienovaraisesti koittanut sanoa, että nyt kun "kolmonen" on ensimmäinen "isommille yleisöille" mahdollinen sähköauto ja sitä myydään myös paljon... Kun tämä ostaja massa saa nämä autot käsiinsä ja menee 1-3 vuotta, tällä työnlaadulla...

Ensinnäkään kukaan MUUN merkin edustaja ei ota näitä vastaan vaihtoautoina kun tiedot ongelmista on levinneet, kuin todella paskoilla hyvityksillä asiakkaille > ei enää hehkuteta/osteta toista Teslaa.
Toiseksi, ei kenenkään valmistajan perse kestä sitä takuu/kuluttajansuojan piikkiin tehtävää korjausurakkaa, mitä nämä halvemmat kolmoset saa aikaan. Mersun SBC jarrut meinas olla jo kiikunkaakun, mutta Daimler-Benzillä (ja Boschilla) kun oli pinkka kunnossa.Tesla taas kyntää kokoajan.

Uskon siis sähköautoihin tulevalla vuosikymmenellä, 30-luvulla varsinkin. Mutta Teslaan en välttämättä uskoisi.
 
kaveri oli just saamassa tän tesla3 mun vinkeistä oottaneena ei ottanu autoa vastaan auto oli virheetö mutta ei ottanu riskiä
 
kaveri oli just saamassa tän tesla3 mun vinkeistä oottaneena ei ottanu autoa vastaan auto oli virheetö mutta ei ottanu riskiä

Kuinkahan paljon se olisi kestänyt tarkempaa tarkastelua:think: Jos uusi auto puunattu erityisen hyvin, mutta ei katsottu niitä ja näitä paikkoja missä on pelkkä pohjamaali, jos edes sitä.

Ihan hyvä että @TeslaJoni on tuonut näitä asioita julkisuuteen, ja löytänyt vielä tännekin;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom