Keskustelua hybridiautoista

Kyllä käynnistysääni on lähes jokaisessa autossa sellainen että herättää katselemaan ympärillensä mistä lähetään tulemaan.
Paitsi että Toyotan hybridissä ei ole polttomoottorille ollenkaan pakkia, eli peruutus tapahtuu pelkästään sähkömoottorilla ja siis äänettömästi.

Toyotalla taitaa olla enimmäkseen vain hybrideitä nuo uudet. Ja vanhat Toyota polttikset ei eroa muista autoista. Useimmissa taitaa tosiaan olla takavalot pois päältä, mutta peruutusvalohan siinä tietysti palaa.
 
Käynnistyksen joo kuulee, mutta hybridit ei välttämättä edes käynnisty hitaassa vauhdissa. Ja jos auto on hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä ja itse kävelee paikalle "kesken kaiken", niin ei sitä kyllä äänestä huomaa. Peruutusvalo tietysti syttyy, mutta niitäkin on joissain autoissa vain toisella puolella, joten sitäkään ei välttämättä näe.

Eli kyllä sille äänelle sikäli voi olla ihan perusteltu tarve, mutta ei pelkkään ääneen voi polttomoottorinkaan tapauksessa luottaa. Yleensähän rengasmelu on kovempi kuin moottorin ääni yhtään kovemmassa vauhdissa, joten kaupungissa autot kyllä kuulee. Lähinnä itselle tulee juuri parkkipaikat mieleen, missä lisä-äänelle voi olla tarvetta.
 
@Makro16 joo, tavallisissa automaattivaihteisessa en varsinaisesti tykkää tosta kun kone sammuu turhan nopeasti, ei ole vielä tullut autoa vastaan missä se ei ärsyttävästi sammu esim. hitaasti valoihin himmatessa kun auto vielä vähän liikkuu. Muuten ei häiritsis.

Manuaalissa aivan loistava keksintö kun kytkimellä ohjataan. :) Ja toki hybrideissä.

Ainakin volkkarin start/stop systeemiä voi "ohjata" myös jarrulla. Pysähdyksiin tultaessa jarrua pitää painaa vain todella kevyesti, silloin moottori ei sammu. Koskee manuaalia ja automaattia.
Hieman vaatii totettuleua, mutta kun tuon oppii niin toimii omasta mielestä hyvin.
 
Tesla smashes global delivery record with over 95,000 electric cars - Electrek

Tesla toimitti ennätysmäärän autoja ja tilauksia riittää. On taas shorttaajilla keksiminen, mikä on seuraava tuomiopäivän uhkakuva.
Varmaan monia kiinnostaa se paljonko tuolla myynnillä tehtiin tappiota. Hintoja pudotettu ja kalliimpia malleja myyty vähemmän.

Myyntimäärien pitäisi aika luonnollisesti kasvaa suht helpostikin koska autoja toimitetaan (Model 3) nykyään useammille markkinoille.
 
Hesari kävi testaamassa sähköauton pitkän matkan kokemuksia ja aika negatiivinen kuva jäi itselle tuosta matkasta.


Ensinnäkin matkan kestosta olisin halunnut lisätietoja ja toinen mikä ihmetyttää on tuo pikalatauksen hinta; 75e pikalatauksiin eli aika paljon. Tietysti artikkelissa verrataan bensa-auton kuluttavan melkein 8 litraa bensaa sadalla kilometrilla matka-ajoa, että saadaan sähköautosta selvästi halvempi. Yhdistetty kulutus konassa on 5,2 litraa eli tuo matka olisi maksanut n. 130 euroa bensa-autolla.

Sitten jos haluaisi oikeasti halvan pitkän matkan polttomoottoriauton, niin hankkisi pihin kaasuauton ja kokonaishinnaksi maakaasulla olisi ollut n.70euroa ja biokaasulla 85euroa. Ainoa hidaste olisi ollut siinä se, että Rovaniemellä ei vielä ole tankkausasemaa, jonka vuoksi kaasu olisi loppunut jossain vaiheessa paluumatkaa sodankylästä Ouluun ja hetken olisi joutunut ajamaan bensalla.

Loogisintahan olisi tosiaan ollut verrata samaan autoon bensaversiona. Tuokin yhdistettyn kulutus olisi antanut vähän turhan liian isoa kun maantiekulutus tuppaa aina olla pienempi eikä tuolla matkalla ole merkityksellisesti motaria. Tiedä sitten oliko tahallista vai juuri lasit silmillä verraten johonkin 10-20 vuotta vanhan farmari-auton kulutukseen. Sekin vaan että moni yli 10 vuotias farmarikin selviää maantiellä alle tuon 7.5L/100km kulutuksen bensalla. Dieseleistä nyt puhumattakaan.
 
Loogisintahan olisi tosiaan ollut verrata samaan autoon bensaversiona. Tuokin yhdistettyn kulutus olisi antanut vähän turhan liian isoa kun maantiekulutus tuppaa aina olla pienempi eikä tuolla matkalla ole merkityksellisesti motaria. Tiedä sitten oliko tahallista vai juuri lasit silmillä verraten johonkin 10-20 vuotta vanhan farmari-auton kulutukseen. Sekin vaan että moni yli 10 vuotias farmarikin selviää maantiellä alle tuon 7.5L/100km kulutuksen bensalla. Dieseleistä nyt puhumattakaan.

Mä ajan mun 1.2Tce rellulla tuon saman matkan helvemmalla (auto maksaa myös huomattavasti vähemmän uutena) ja mun pitää tankata kerran mikä kestää 5min. Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.
 
kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäise

Aika hyvin sanottu, näinhän se taitaa olla. Itekkin laitoin 1v vanhan sähkötasapainolaudan myyntiin ja möinkin ja tilalle sähköpotkulautaa, sähköläskiä unohtamatta :tup:

...j näitä on kiva käyttää plugareiden "tukena" kun ottaa tommosen mukaan niin voi jättää auton kauemmaksikin lataukseen ja käydä asioilla :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Parhaiten tuollainen sähköauto sopii mielestäni omakotissa asuvalle jolla on pitkähkö työmatka, sanotaan nyt vaikka 50km suuntaansa. Sähkö on edullista ja auton voi aina ladata yön yli, tuollaiselle pidemmälle matkalle sähköauto ei ole kovin ideaali.
 
Mä ajan mun 1.2Tce rellulla tuon saman matkan helvemmalla (auto maksaa myös huomattavasti vähemmän uutena) ja mun pitää tankata kerran mikä kestää 5min. Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.
Kuinka eriltä toi juttu olisi kuulostanut ilman tuota lopun kulujen kaunistelua loppuyhteenvedossa. Loppuyhteenvetona hyvinkin merkittävä kohta tekstissä. Jotenkin sitä vois sietää noita reissun mutkia jos kerran vuodessa oleva tapahtuma ja sen kuitenkin pystyy tekeen. Ei kuulosta kovin tressittömältä reissaukselta..
 
Todennäköisesti 3x6mm2 (+ohjaus). Tai sitten ei voi (kannata) ladata esim. 32A: lla (kaapeli kuumentuu).
Omassakin Ioniq: ssa (EV) mainitaan latausvirta käytetyn kaapelin mukaan.

Ei mun tietääkseni noita 11kW ja sitä tehokkaampia kotilatureita ole kuin kolmevaiheisena.

Siinä voi tietysti olla jonkin lämpötunnistinkin, mutta ei tuollainen "roikka" kovin ihmeellisesti lämpene vielä tuolla 22kW tehon siirrolla, se lämpö pääsee kuitenkin hyvin poistumaan.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.

Johtuu tietysti vähän millainen ajoprofiili ykkös ja kakkosautolla on, mutta yleisestihän sähköauto sopisi erinomaisesti ykkösautoksi jolla ajetaan arkiajot, jotka kuitenkin käytännössä yleensä ovat tietyn alueen sisällä. Ajatus pitää vaan kääntää niinpäin että se kakkosauto on isompi auto jolla ajetaan yksittäiset pidemmät matkat.
 
voin sanoo että S P85D mallilla minun ajoilla pikalatauksesta täytyy maksaa 10-15 kertaa vuodessa (superlatureiden ulkopuolella) ja se kustannus on ihan mitätön, auton arvon alenema on paljon suurempi tekijä. Tosin en laske siitäkään kaikkea kun tämä on vaan niin hauska ajaa. Lisäksi aurinkoenergiasta tulee osa, nykyisin kun on 22 paneelia katolla. niistä osa sähköstä menee myyntiin halvalla mutta kun on pörssisähkö myös ostossa niin lataan mahdollisuuksien mukaan yöllä 00-04 jolloin pörssisähkö on halpaa.
Minäkin ajattelin että tämä olisi kakkosauto mutta emännän bifuel golf on kyllä jäänyt kakkoseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä voi tietysti olla jonkin lämpötunnistinkin, mutta ei tuollainen "roikka" kovin ihmeellisesti lämpene vielä tuolla 22kW tehon siirrolla, se lämpö pääsee kuitenkin hyvin poistumaan.
Kaapeleissa ei ole lämpötunnistimia, jos on, ne on siinä pistotulpassa. Juu, kumikaapeli voi olla pykälää pienempi kuin kiinteät asennuskaapelit, eli 32A: lla (22kW) vähintään 4mm2, 2,5mm2 ei käy.
 
Viimeksi muokattu:
voin sanoo että S P85D mallilla minun ajoilla pikalatauksesta täytyy maksaa 10-15 kertaa vuodessa (superlatureiden ulkopuolella) ja se kustannus on ihan mitätön, auton arvon alenema on paljon suurempi tekijä. Tosin en laske siitäkään kaikkea kun tämä on vaan niin hauska ajaa. Lisäksi aurinkoenergiasta tulee osa, nykyisin kun on 22 paneelia katolla. niistä osa sähköstä menee myyntiin halvalla mutta kun on pörssisähkö myös ostossa niin lataan mahdollisuuksien mukaan yöllä 00-04 jolloin pörssisähkö on halpaa.
Minäkin ajattelin että tämä olisi kakkosauto mutta emännän bifuel golf on kyllä jäänyt kakkoseksi.
Isojen investointien pitkällä aikavälillä itsensä takaisin maksavien ilmaisuus/halpuus. Laskenut noita aurinkokennojen kannattavuuksia hankintahinnoillakin joilla ei kuluttajat niitä vielä saa. Niin tullut siihen tulokseen että niin kauan kun talossa on jotain muuta energiataloutta kohentavaa parannusta tehtävissä ei aurinkopaneelia kannata edes ajatella vaan käyttää raha niihin. Kaikkein hölmöintä mitä nähnyt on johonkin sähkölämmitteiseen taloon ottaa paneelia katolle kun taloon tekisi maalämpöä tai edes ilmavesilämpöä samalla rahalla paremmalla lopputuloksella. Aurinkoa käyttäessä tyhjiöputketkin on parempi investointi kuin aurinkopaneeli. Yritysten katolla aurinkopaneelit on hyvä siitä että yritys saa imagonsa kiillotettua niillä, vaikka todellinen hyöty jäisikin vaatimattomaksi investointiin nähden. Heitä se myynti nyt ensimmäiseksi pois ja käytä se ylimääräinen paneelintuotto mihin tahansa muuhun talossa.

Toinen seikka jos tässä arvosteltiin jonkin artikkelin kuluja missä arvioinnissa oli käytetty taas joko tahallaan tai tahattomasti muille kuin sähköautoille älyttömän epäedullisia arvoja. Niin miten siihen liittyy se kuinka paljon tarvit itse matkalla joka ei käynyt edes ilmi. Mut jos nyt välttämättä haluat niin mullakin on tallissa auto johon on tankattu viimeksi 5 vuotta sitten. Tiedolla emme tee mitään eikä se liity mitenkään tuohon artikkelin 75€/200€ kun se loogisesti olisi pitänyt olla 75€/130€. Pitkän matkan teslalla toki tuo 75€ sähkö olisi jotain muuta samalla reitillä pitäen vaan muistaa aika ettei käytetä ainakaan enempää matkaan aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Isojen investointien pitkällä aikavälillä itsensä takaisin maksavien ilmaisuus/halpuus. Laskenut noita aurinkokennojen kannattavuuksia hankintahinnoillakin joilla ei kuluttajat niitä vielä saa. Niin tullut siihen tulokseen että niin kauan kun talossa on jotain muuta energiataloutta kohentavaa parannusta tehtävissä ei aurinkopaneelia kannata edes ajatella vaan käyttää raha niihin. Kaikkein hölmöintä mitä nähnyt on johonkin sähkölämmitteiseen taloon ottaa paneelia katolle kun taloon tekisi maalämpöä tai edes ilmavesilämpöä samalla rahalla paremmalla lopputuloksella. Aurinkoa käyttäessä tyhjiöputketkin on parempi investointi kuin aurinkopaneeli. Yritysten katolla aurinkopaneelit on hyvä siitä että yritys saa imagonsa kiillotettua niillä, vaikka todellinen hyöty jäisikin vaatimattomaksi investointiin nähden. Heitä se myynti nyt ensimmäiseksi pois ja käytä se ylimääräinen paneelintuotto mihin tahansa muuhun talossa.

Perustuuko tämä väittämä fakta tietoon?
 
Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.

Mä olen ajanut nyt 13kk sähköautolla reilut 90tkm ja talouden ainoa auto. Ei houkuttele vaihtaa takaisin polttomoottoriin.
Sähköautolla ajaminen vaatii kieltämättä asiaan perehtymistä, enemmän suunnitelmallisuutta ja oikeaa asennetta. Niin ja kotilataus on tärkeä juttu, tosin itse lataan vain 16A yhdestä vaiheesta. Harvoin tulen aivan tyhjällä akulla kotiin, joten aamuisin akku on pääsääntöisesti 90%, johon olen latauksen rajoittanut.

300-400km todellinen range riippuen säästä ja nopeudesta. Viime talvena -30c pakkasilla 260-280km ja autossa +23c. Paras talviauto ikinä, lämpenee todella nopeasti ja luurista saa etänä lämmityksen päälle. Aivan sama paljonko on pakkasta niin lähtee ku palmun alta.

Viime talvena oli koominen tilanne kun olin reissussa kaverin luona yötä ja pakkasta -32c niin kaveri illalla kuittaili notta ei Duracell kärry liikahda aamulla. Miten sitten kävikään; mä lähdin jatkamaan matkaa lämpimällä autolla kun kaverin Audi ei lähtenyt käyntiin :D

Niin ja mainittakoon vielä, että kertaakaan ei ole loppunut akusta virta kesken matkan, kuten ei aiemmin myöskään polttoaine polttomoottori autoistani. Mä noudatan mottoa "lataa aina kun mahdollista" :D
 
Tunnin kauppakeskuksen 22kw ilmaista asiointilatausta vinguttamalla saakin kaupanpäällisiksi 3e arvosta energiaa. Ei sillä toki rikastumaan pääse, mutta kai siitä hupia ja urheilun tuntua voi irrota jos saa 150e arvosta ”polttoainetta” ilmaiseksi vuoden aikana tjsp...
 
Tunnin kauppakeskuksen 22kw ilmaista asiointilatausta vinguttamalla saakin kaupanpäällisiksi 3e arvosta energiaa. Ei sillä toki rikastumaan pääse, mutta kai siitä hupia ja urheilun tuntua voi irrota jos saa 150e arvosta ”polttoainetta” ilmaiseksi vuoden aikana tjsp...

Mulle on aivan sama maksaako su tunnin lataus 2,40€ vai 0€. Joka yö kotona lataan akkua, eikä sekään ole ilmaista. Toki jos vierekkäin on ilmainen ja maksullinen tolppa niin valitsen ilmaisen. Jos ilmainen varattu niin en todellakaan jää kärkkymään sen vapautumista vaan lataan maksullisesta.
 
Niin, siis lähinnä laskin joillekin muille auki sen, ettei nopeimmalla mahdollisella laturillakaan niistä asiointitolpista mitään kovin erityisiä määriä sähköä saa revittyä.

Tietty jos esim 50x20kWh saa vuoden aikana hinkattua, niin onhan se kuitenkin karkeasti 5000km ajoihin riittävät sähköt isolla teslallakin, vaikkei rahallisesti kovin paljon olekaan.
 
Volkswagen ID.R pisti juuri 20-vuotta vanhan Nick Heidfeldin F1-autolla tekemän Goodwood Hillin ennätyksen uusiksi.



Lisäys 1. Sama auto ja kuski tehtaili myös uuden Pikes Peak -ennätyksen vuonna 2018.



Lisäys 2. Nopein päästöttömän auton kierros Nürburgring-Nordschleifessä.


 
Viimeksi muokattu:
Niin, siis lähinnä laskin joillekin muille auki sen, ettei nopeimmalla mahdollisella laturillakaan niistä asiointitolpista mitään kovin erityisiä määriä sähköä saa revittyä.

Tietty jos esim 50x20kWh saa vuoden aikana hinkattua, niin onhan se kuitenkin karkeasti 5000km ajoihin riittävät sähköt isolla teslallakin, vaikkei rahallisesti kovin paljon olekaan.

Ilmaisia 50kw latureita on vielä ainakin Jossain Lidl ja motonet liikkeiden yhteydessä.
 
Tätähän minäkin olen ihmetellyt, että miksi noissa pikkuisissa kipoissakin pitäisi muka olla 400+ km range. Semmoisella ei kukaan täysjärkinen lähde mitään Lapin reissua tekemään. Itselleni riittäisi sähköautoon 200 km range helposti. Sillä saisi tehtyä työmatkat, mökkireissut ja satunnaiset matkat esim. PK-seudulle siten, että siellä päässä pikalataus (tai hitaampikin jos on koko päivän reissu esim. Korkeasaareen tmv.).
 
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.
Joku oikein pienikulutuksinen bensa, tai Toyotan hybridi ei nekään niin pahoilta kuulosta. Tai joku niistä on muutenkin valittava vielä nykyisin, koska ei täällä ole vielä mahdollisuutta ladata. Toisaalta diesel myös, jos ajaa paljon.

Tuo suolavedestä haihdutettava litium selittääkin sen akun tosi kalliin hinnan. En tiedä mitä ne kehittelee, että hintaa saisikin laskettua? Lisäksi tuolta litium kaivoksesta jää jäljelle jätettä.

Toki sähköauto tulee varmaan joskus hankittua, jos vaan käytettyjen hinnat asettuu ensin järkevälle tasolle.

”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina.

Käytännössä litium pitää irrottaa suolasta. Tuhatta litiumkiloa kohden tarvitaan kaksi miljoonaa litraa vettä. Pelkästään Chilessä pumpataan tällä hetkellä noin 21 miljoonaa litraa pohjavettä vuorokaudessa, joka sitten haihdutetaan taivaan tuuliin. Käytännössä yhtä Tesla S -mallin akkua varten vettä pitää siis haihduttaa 80 000 litraa.

Litiumin saanti alkaa vesialtaista. 60 prosenttia maailman litiumvarannoista sijaitsee Argentiinassa Jujuyan alueella. Pohjavesi pumpataan maanalaisen suolaveden kanssa sekaisin ja laitetaan haihtumaan jättimäisiin betonialtaisiin puoleksi vuodeksi.

Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.

”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina. Argentiinasta lähtiessään se maksaa reilusti yli sata euroa kilolta.

Kyllä näis asioissa vielä kohkataan suuntaan jos toiseenkin ennenkuin löytyy "kultainen lanka." :beye:

Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa

Itselle oli ainakin yllätys tuo veden kulutus, luulin litiumin olevan ihan kaivosperäistä. :eek:
Ensin siis vesi haihdutetaan isossa altaassa ja jäljelle jää jotain "mössöä". Tuota valkoista kultaa sitten kaivostoiminnassa käsitellään jollain kemikaaleilla ja siitä tulee sitten sitä litiumia ja jätettä.

En toki itsekään tiennyt tuota. Sen muistan lukekeeni, että jossain vesi sisältää litiumia ja tuota juomavettä olisi sitten ilmeisesti käytetty ihmisten lääkkeenä.
(Litiumia) Kun tätä ainetta sujauttaa juomaveteen, itsemurhat vähenevät


edit:

Tuossa oli toinen juttu, jossa kerrottiin myös toinen tapa. Mutta se on kalliimpi, niin sitä ei sitten varmaan käytetä?

Litiumia tuotetaan haihduttamalla suolavedestä tai erottelemalla sitä kovasta kivestä, pääasiassa spodumeeni-malmista (litiumalumiinisilikaatti) ja jalostamalla se litiumoksidiksi. Litium ei esiinny luonnossa puhtaana metallina vaan aina yhdisteenä.

Haihduttaminen on tuotantoprosesseista halvempaa, mutta kestää pidempään. Suolavesi pumpataan aavikolle, ja aurinko hoitaa homman noin kahdessa vuodessa. Litiumin tuottaminen louhimalla voi olla jopa puolet kalliimpaa. Haihduttaminen taas on enemmän luonnon armoilla kuin louhiminen. Esimerkiksi litiumin suurimmassa tuottajamaassa Chilessä on satanut paljon parina viime vuotena, mikä on hidastanut haihdutusprosessia.
Litium, tuo maaginen 10 grammaa, jota ilman et tule toimeen

Litium-kauppaa käydään kahdella päätuotteella
  • Halvempi litumkarbonaatti, jota käytetään esimerkiksi Nissan Leafin LMO/NMC-akuissa.
  • Kalliimpi litiumhydroksidi, jota tarvitsevat NMC/NCA-tekniikkaa käyttävät Teslan S-malli ja Teslan Powerwall-kotiakku.
 
Viimeksi muokattu:
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.

Jooh. Päänsisäinen kassakone kilisytteli talteen euroja ja viherpiipertäjä pisteitä juttua lukiessa kun näin eko teon tein, että vaihdoin saasteisen tdi:n plugariin.

Omalla päivittäisajolla tulee hyvin vähän 6-36km riippuen kuinka monta kertaa saa mennä edes takaisin keskustaan. Ainut mikä tuossa jo valmiiksi ärsyttää on ettei sitä saa sähköllä lämpiämään tai jäähtymään. Autokaupan myyjän mukaan tämä johtu EU-lainsäädännöstä ja ilmeisesti auton saa lämpiämään ja jäähtymään, mutta tuo edellyttäisi käynnistystä ja EU alueella ei onnistu. Tiedä sitten toimiiko koreassa noin. Kuulemma tulevassa facelift Optimassakaan ole tuota sähköllä lämmitystä/jäähdytystä. Iso miinus imho.

Vähän jännityksellä odotan miten 3km työmatka toimii Optimalla pakkasilla. Herytteleekö automatiikka koneen lämpimäksi kuitenkin kuluttaen sitten suhteettoman paljon poltto-ainetta suhteessa kuljettuun matkaan vaikka ei olisi puhallin päällä. Lohkolämppärin ja pistokkeen tähän kuitenkin laitan niin riittäisi hyvin sisätilanlämppärin lämmöt.
 
Millaista käynnistystä? Kyllä ainakin kaikki uudet Volvot saa puhelimella käymään max. 15min joutokäyntiä kelillä kuin kelillä, eli ei pitäs olla EU:sta kiinni tuo.

Ei hajuakaan. Noin vaan myyjä totesi kun harmittelin ettei tässä saa sähköllä lämpiämään tai jäähtymään. Oli itse omistanut vastaavan ja sanoi selvittäneensä asiaa (toki myyjäthän on aina omistaneet juuri sen mitä ovat myymässä XD).
 
Heh, tais myyjä puhua paskaa. Oma Outlander ainakin lämpiää sähköllä ihan ilosesti ja edellinen Ampera myös. Molemmissa myös toi ilmastointimahdollisuus.
 
Siis polttomoottorin käyttäminen tyhjäkäynnillä on lainsäätäjän puolesta rajattu 2 minuuttiin, ja pakkasella 4 min, mutta tuskinpa sähköauton "käyttämistä" rajoitetaan missään.
 
Oiskohan se Optiman kohdalla tarkoittanut tuota, että polttomoottorin pitää käynnistyä, koska jos haluaa kabiinin lämpimäksi niin moottorin pitää lämmittää nesteet. Tuossa ei taida olla mitään erillisiä lämmitysvastuksia. Jäähdyttäessä taas ei mielestäni tarvitse polttomoottoria.
 
Sama täällä. Plug-in hybridi on mielestäni entistä parempi vaihtoehto tuon jutun lukemisen jälkeen.
Aikamoista FUDia tuossa on mukana, tosin kesötoimittaja varmaan tietämättömyyttään levittää FUDia totena. Mm. Teslan akussa on 10kg litiumia eikä suinkaan 40kg. Eli vettä menisi 20t litraa eikä 80t litraa.
Akkujen kierrätys... Jäi taas mainitsematta se fakta, että akuilla on toinen elämä energiavarastoina 10-20v jonka jälkeen kierrätys. Tekniikan Maailma
No on tuossa muutakin mätää mutta ei nyt jaksa enempää :(
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Oiskohan se Optiman kohdalla tarkoittanut tuota, että polttomoottorin pitää käynnistyä, koska jos haluaa kabiinin lämpimäksi niin moottorin pitää lämmittää nesteet. Tuossa ei taida olla mitään erillisiä lämmitysvastuksia. Jäähdyttäessä taas ei mielestäni tarvitse polttomoottoria.

Penarissa (530e) saa sähköllä joko kylmäksi tai lämpimäksi ilman polttomoottoria. Omituista jos kia ei käytä akustoa tuohon? Sehän tarkoittaisi että polttomoottori olisi aina päällä?
 
Penarissa (530e) saa sähköllä joko kylmäksi tai lämpimäksi ilman polttomoottoria. Omituista jos kia ei käytä akustoa tuohon? Sehän tarkoittaisi että polttomoottori olisi aina päällä?
Optimassa kylmäksi saa akulla ajon aikana mutta lämmitys tapahtuu aina polttomoottorin avulla.
 
Heh, tais myyjä puhua paskaa. Oma Outlander ainakin lämpiää sähköllä ihan ilosesti ja edellinen Ampera myös. Molemmissa myös toi ilmastointimahdollisuus.
Ei puhunut paskaa. Ei ne toteutukset joka autossa ole samalla tavalla tehtyjä.
 
Jos myyjä sanoo että johtuu EU:n säädöksistä, niin kyllä se silloin puhuu paskaa.

Koska tyhjäkäynti oli kielletty jo Suomen pykälissä ennen EU:ta? Vähän hiusten halkomista, mutta juu...

@pokkus Toimiiko auto talvella pelkällä sähköllä jos lämmitys ei ole päällä vai haluaako lämmittää moottorin silti?
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...

Veikkaan, että kyse on siitä, että ko. autossa ei ole sähkölämmitintä, mikä kuulostaa kyllä aika typerältä suunnittelukukkaselta.
 
@pokkus Toimiiko auto talvella pelkällä sähköllä jos lämmitys ei ole päällä vai haluaako lämmittää moottorin silti?

Toimii pelkällä sähköllä kun kytkee ilmanvaihdon pois päältä eikä käynnistä silloin polttomoottoria ollenkaan. Näin ainakin -5C lämpötilassa. Sitä kylmemmästä ei ole kokemusta.
 
Veikkaan, että kyse on siitä, että ko. autossa ei ole sähkölämmitintä, mikä kuulostaa kyllä aika typerältä suunnittelukukkaselta.
Eiköhän noihin ole ihan perustellut syyt miksi kaikissa autoissa ei voi olla ihan kaikkia ominaisuuksia tai varusteita.
 
Eiköhän noihin ole ihan perustellut syyt miksi kaikissa autoissa ei voi olla ihan kaikkia ominaisuuksia tai varusteita.

Juu tottakai se on kustannuskysymys. KIA:lla esim. Niro EV:ssä on ilmalämpöpumppu vain isommalla akulla ja sähkömoottorilla varustetussa mallissa.

Silti, tuntuu hölmöltä jättää sähkövastuslämmitys pois autosta, jolla olisi kuitenkin ihan oikeasti tarkoitus ajella pelkällä sähkölläkin.

Plugarissa toki myös perusteena on se, että polttiksen hyötysuhde saadaan erittäin korkeaksi kun hukkalämpö käytetään kabiinin lämmittämiseen.

Edelleen silti, jos haluat lähteä liikenteeseen lämmitetyllä autolla tarvitset Optimaan erillisen lämmittimen, vaikka auto on yleensä roikassa joka tapauksessa yön yli.
 
Optimasta vielä sen verran että eilen ajoin ensimmäistä kertaa akun täydestä ihan tyhjäksi. Tasan 61km pääsi pelkällä akulla eli juuri sen verran kuin range näytti alussa. En tiedä miksi itsellä tuo ei ikinä näytä 62km kuten mainostettu. Ajon aikana koko ajan ilmastointi päällä ja 4 henkeä kyydissä. Ajo pk-seudulla kehäteitä ja Turun motaria pitkin sekä hiukan taajamaa.
 
Pitääkin testata seuraavaksi kun on pitempi matka paljonko 100tkm rullatulla on kapasiteettia hävinnyt akusta.

Luulisi, että 90- 130 vauhdeissa ilmanvastus on niin paljon isompi ettei mitään toivoa päästä lähellekkään maksimi etäisyyksiä (paitsi jos on myötätuuli).
 
Aikamoista FUDia tuossa on mukana, tosin kesötoimittaja varmaan tietämättömyyttään levittää FUDia totena. Mm. Teslan akussa on 10kg litiumia eikä suinkaan 40kg. Eli vettä menisi 20t litraa eikä 80t litraa.
Akkujen kierrätys... Jäi taas mainitsematta se fakta, että akuilla on toinen elämä energiavarastoina 10-20v jonka jälkeen kierrätys. Tekniikan Maailma
No on tuossa muutakin mätää mutta ei nyt jaksa enempää :(
No ei ole kyllä kesätoimittaja tuo heppu :)

Jotainhan tuossa akkujen kierrätyksestäkin artikkelissa mainittiin. Euroopassa vain 10% kierrätetään ?

Ehkä noi Teslan litium lukemat on jostain vanhemman mallin akustosta?

Jokatapauksessa sähköautojen markkinaosuus on jotain pari %. Paljonko sitä vettä pitää haihduttaa kun se on 100%?

Mutta ihan asiaahan tuo range homma on. Ei mitään järkeä että kaikissa on joku 500-600km range. Toivoisinkin että akkukapasiteetista tulisi jotenkin modulaarinen.

Ostat sähköauton halvalla 100-200km range. Sitten voisit laajentaa rangea myöhemmin akkupaketilla, tai vaikka vuokrata lisä rangea lapin matkalle.

Nyt sähköauto on kallis ja saat hyvän/kohtuu rangen.. ajelet lyhyttä matkaa ja kuljetat kallista akkua mukana "turhaan"
 
Eihän sähköautoissa isoja akkuja tarvisi olla, jos latausinfra olisi kunnossa. 500kW laturit teiden varsilla ja joku 30kWh akku olisi hyvinkin riittävä yhdistelmä.
 
Eihän sähköautoissa isoja akkuja tarvisi olla, jos latausinfra olisi kunnossa. 500kW laturit teiden varsilla ja joku 30kWh akku olisi hyvinkin riittävä yhdistelmä.
Joo, paitsi ettei ainakaan nykyakut pysty ottamaan tuollaisia 16C latausvirtoja vastaan. Aikalailla maksimi taitaa olla alle 2C tänäpäivänä? Eli 150kW latausteho 80kW akkuun.
 
Joo, ei pysty toistaiseksi, mutta muutaman vuoden kuluttua voi olla mahdollistakin.
 
Tarinahan ei kerro, että puhuttiinko tuossa sähköisestä lämmittämisestä vai sitten tuosta polttiksen käynnistämisestä etänä, mikä on yleistä ainakin jenkeissä. Jälkimmäinen on toki ollut täällä kiellettyä. Mutta jos myyjä väitti, että sähköllä ei pysty lämmitämään koska EU...

Optimasta puhuttiin ja sitä ei saa lämpiämään sähköllä ja vaatii sen polttomoottorin siihen. Toki en sitä suoraan sanonut kun etäkäytöstä vaan puhuin eli huonosti selitetty alunperin.

Googlella löyty:

The answer from Kia UK:

"Our technical team have advised that UVO is designed for use in USA only as is Kia Remoto. There's not currently plans to bring them into Europe for a number of reasons. <br style="-webkit-padding-start: 0px;">The first of these is that the UVO head unit is purely for an American market and includes features that won't function here - such as Sirius XM Satellite Radio. <br style="-webkit-padding-start: 0px;">Secondly, the unit enables several functions such as remote start, that are not strictly legal under certain circumstances (you are not permitted to leave an unattended vehicle on the highway with the engine running for instance). <br style="-webkit-padding-start: 0px;">And finally, the European Head Unit is not manufactured by UVO, but by LG or Mobis, depending upon the vehicle so there will most likely be no software compatibility. "

Pykälistä en sitten mene sanomaan mitään, mutta tuo on valmistajan tulkinta. Eikä tosiaan ilmeisesti kanta muuttunut täsä syksyn faceliftissä.

Mielestäni on vähän sääli. Kaikki tuollaiset etäkäyttö yms. jutut on juuri tätä päivää. Jos muuten halutaan lyödä auto täyteen hilavitkutinta, mutta ei sitten saada appia maailmanlaajuiseen käyttöön vaikkakin sitten joissain maissa rajoitettu niin, että ei se moottori lähde päälle eli vain jäähdytys on väärässä paikassa säästämistä. Ja jos vielä annetaan palautetta niin olisivat asentaneet vastuksen lämppäriin ja saisi sitä kautta ilman moottorin lämmitystä. Vähän tyhmä pitää talvella 2 johdon päässä...

Ja onhan se nyt ihan eri fiilis mennä kesähelteillä valmiiksi jäähdytettyyn autoon kuin tuskailla siellä saunassa muutama minuutti ennenkuin olotila helpottuu. Lämmityksestä puhumattakaan jos on jossain missä ei edes saa tolpan nokkaan autoa.


Muuten autoon liittyen tuli hinnat vetokoukusta asennettuna Deltalla, 780€ kiinteä ja 1001€ irroitettava. Keväällä asensin -12 Superbiin irroitettavan @ 200€. No ei voi mitään tähän pitää raottaa vähän enempi kukkaroa ja jättää omat tunnit vähemmälle kun tästä en taida saada mistään kunnon ohjeita ks. hommaan ja ilman niitä liian vaikeaa tälläselle sunnuntai mekaanikolle. Säteilylämppärin osat sisäpistokkeella kustansi pari euroa yli 200€. Tuon taidan saada itse asennettua kun ei tarvitse kuin työntää vastus moottorissa olevaan reikään vaikka onkin aika hankalassa paikassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 936
Viestejä
4 586 932
Jäsenet
75 528
Uusin jäsen
anaceder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom