Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.
"BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."
Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.
Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto
Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.
----
Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.
Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.