Keskustelua hybridiautoista

Ei hybriditekniikalla päästöjä puoliteta, mutta lasketaan kylläkin. Esimerkiksi Fiestan manuaaliversiolle luvataan nykyään päästöt 127-131g/km ja tuossa jutussa Fiestalle mainittiin 112g/km, eli 12-14 prosentin vähennys päästöissä. Tuo 155 hevosvoiman teho lienee järkevämpi Focuksen kanssa.

Mielenkiintoista nähdä, että tuleeko Fordilta hybridiä automaattivaihteistolla, ja mitkä ovat päästöt automaattivaihteiston kanssa. Fordin automaattivaihteistot kun eivät ole olleet kovin taloudellisia.
 
Sellainenkin seikka, että hybridi-tekniikka lisää kustannuksia ja isommalla teholla auto saadaan oikeutettua vähän kalliimpi hintaluokka.
 
No ei se puolitus nyt paljon heitä, Ioniq menee 2,7-4l/100km, sen painoinen auto ei kulkisi helposti alle 7l/100km kuin maantiellä korkeintaan 70-80km/h.
 
Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).

Ajoasento ja penkki kyllä muuten ihan ok ja kuskin penkki vielä sähkösäädöin kahdella muistipaikalla. Oven avatessa siirtää penkkiä vähän taaksepäin ja kun tulee autoon, niin menee oikealle kohdalle jne. Autossa parempi Infinityn äänisarja, ihan ok soundit radiomateriaalilla, näyttö näissä on järjestään semmoinen 'vähän paskempi androidtabletti', ei kauheita lageja käytössä ja valikoista löytyi kyllä hyvin kaikki tarvittava. Muita varusteita on oikeastaan kaikki mitä nyt vaan voi olla, ratinlämmittimet, kaistavahti, kuolleen kulman varoittimet, ennakoiva vakkari, useamman alueen ilmastointi, Applen CarPlay jne.

Hybridin toiminta: mielestäni noin 70km:n aikana kävi hyvin selkeästi ilmi miten skulaa, vaatii enemmän ennakointia kuin yleensä, eli alkaa himmailemaan vähän ennakoivasti jotta otetaan tarpeeksi energiaa jarrutuksessa talteen. Kiiihdytyksissä vähän reilumpi lähtö hieman halutun nopeuden yli, jonka jälkeen jalka kokonaan pois kaasulta -> moottori sammuu ja EV -valo syttyy näytöllä, eli kuljetaan sähköllä. Sitten varovasti taas jalkaa kaasupolkimeen jotta haluttua nopeutta pystyy ylläpitämään, kuljin noin 20km yhtämittaisesti sähköllä kunnes liikenne oli sen kaltaista, että piti moottoriakin käyttää. Jos liikenne sallii, niin voihan tuota ylläpitää varmaan koko akuston ajan, eli nettikokemusten perusteella 60-70km jos ei tule paljon kohtia missä energiaa kertyy talteen.

Ei nyt kuitenkaan tullut kauppoja, autossa oli paljon hyvää, mm. varusteet ja toiminnallisuudet, halvalla kulkee jos vähän keskittyy miten etenee alussa ja myöhemmin varmaan tulee jo selkärangasta, mutta ei nyt ainakaan itselle ollut vielä se ensimmäinen hybridi Ioniqin muodossa. Perän ja kylkilinjan muotoilu, rengasäänet, yleinen fiilis autossa, paskotut renkaat, rumat vanteet jne. eivät laskeneet yli. En tiedä onko sisustuksen materiaalit melko heiveröisiä vaiko eivät, mutta aika paljon käytön jälkiä oli saatu myös autoon, helvetisti naarmua ja osumaa joka paikassa, eli joko paskoja materiaaleja ja/tai käyttö on ollut rajuhkoa. Ei laisinkaan semmoinen 1,5v vanhan auton fiilis.

Itse olen kohta vuoden ajellut tuollaisella Hybrid (ei plug in) Ioniqilla ja tuossa oli suhteellisen hyvä kuvaus kyseisestä autosta. Itselläni kulutus vaihtelee 3,7l (kesällä kehien sisällä) - 4,8l (talvella ja motarilla 130kmh). Keskikulutus kesät talvet huomioiden tuolla 4,2l paikkeilla. kulutus alkaa lisääntymään heti kun ulkolämpötila laskee alla kymmenen plus-asteen. (Ja tota hybridi-ennakointia en suoraan allekirjoita, tosin tämä oma ei ole plug-in. Niin ja mallivuosien välillä näissä on jonkin verran tullut huomaamattomia muutoksia, vaikka suoranaisista facelifteistä ei näytetä puhuttavan)

Isoin vika on selvästi rengasmelu. Eniten itse pidän ilmastoiduista penkeistä, erinomaisen hyvin toimivasta adaptiivisesta vakkarista sekä aktiivisesta kaistavahdista minkä saa "luovalla" tavalla toimimaan ilman että tarvii rattia hipeltää välillä - toimii testatusti motareilla oikein hyvin (paitsi talvella ei juuri ollenkaan). Sisusta on harmaa, joka oli itselle kulttuurishokki DS:n jälkeen, kuvittelisin että sama iskee kasvoille bemari ja volvomiehiä, samoin kuin 5-10cm ohuemmilta tuntuvat ovet. Jos olet tottunut kuvitteelliseen premiumiin niin tuskin pidät, muille ioniq on oikein järkevä vaihtoehto.

Ai niin, vielä tuohon 12v akkuasiaan - näissi viimeisimmissä ioniqeissa "12v akun" voi ladata ajoakusta nappia painamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Isommissa Fordeissa on järeämpää hybrid voimalinjaa, tosiaan halunneet sitten tuoda halpaa kevyt hybridiä tarjolle kun näissä on nyt sitten pultattu vaan isompaa laturia mikä voi auttaakkin tarvittaessa. Sitä hihnan vinkunaa sitten kuuntelemaan ja mikähän on hihnan vaihtoväli, johon säästyneet bensarahat voi laittaa..

Mutta ei siis focuksiin edes tarjolla täyshybridiä?
 
Ei vielä, tällä hetkellä vain "Mild Hybrid" -malleja. Fordin sivuilta:

"Fordin tavoitteena on, että Ford-mallistossa on vuoteen 2022 mennessä maailmanlaajuisesti 40 sähkö- ja hybridiautomallia, joista 16 on täyssähköautoja. Vuonna 2020 on tarkoitus esitellä uusi suorituskykyinen täyssähköauto, jonka toimintasäde on 480 km."
 
WeberAuto -kanava YouTubessa on myös loistava lähde, jos haluaa oppia näitä hybridi tekniikoita. Siellä professorin toimesta puretaan Toyotien, Lexuksien, Hondien yms hybridikomponentit osiin ja toiminta selitetty. Jonkun aikaa heillä on ollut vihdoin myös Tesla Model S pajalla, siitä on tulossa varmasti myös useamman tunnin edestä videoo.

Ja tietysti, on siellä myös lukuisat automaattilaatikot osina ja selitetty toiminta, mielenkiintoinen on myös aikoinaan tullut CVT hihna-video.
 
Tuommoinen 480km:n kapasiteetti sähköautolle yhdistettynä sopivaan hinnoitteluun olisi kyllä jo hyvä diili. Menisi viikon ajot sen sisälle ja voisi ladata viikollakin kauppareissulla ja sitten vaikka la-su aikana kunnolla pidemmän latauksen osalta.

Harkitsin viime hetkillä jo nyt ennen auton ostoa Bemarin i3:sta, mutta sen 200km REX:n avulla ei oikein riitä kun ei ole kotona omaa latausmahdollisuutta ainakaan vielä.
 
Onko hinnoista mitään arviota?

Odottelen vieläkin alle ~20k€ sähköistä kansanautoa. Eli täysin käyttökelpoista, mutta kohtuuhintaista kulkinetta viidelle hengelle.
Miksi sen pitää olla niin halpa? Jos polttoainekuluissa säästä satasen kuussa, niin eikö sen satasen voi käyttää sitten isompaan osarin kuukausierään?
 
Samaa ajattelin, että 25 000€ sähköauto olisi myös hyvin halpa. Nykyisin ei taida saada edes 30 000€, ei edes lähellekään.

Teslan 35 000$ sähköautokin maksaa noin 52 000€.
 
Miksi sen pitää olla niin halpa? Jos polttoainekuluissa säästä satasen kuussa, niin eikö sen satasen voi käyttää sitten isompaan osarin kuukausierään?
Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.
 
Pitää muistaa, että 35k$ oli veroton hinta. Suomessa tuohon kun lätkäistään päälle autovero ja ALV niin hinta on n. 40000 euroa.
 
Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.

Pienille kilometreille miettisin jo, kannattaako siinä uusi auto lainkaan. Arvonalenema kun kuitenkin on se suurin menoerä autoilussa, ja polttoaine on ainakin nykyisin vielä kohtalaisen halpaa.
 
Pitää muistaa, että 35k$ oli veroton hinta. Suomessa tuohon kun lätkäistään päälle autovero ja ALV niin hinta on n. 40000 euroa.
Pitää myös muistaa, että dollari ei ole euro. 35000 dollaria on noin 31000 euroa. Tuossa omassa laskussa olitkin sen huomioinut.
 
SR mallia ei saa Suomesta toistaiseksi, SR+ on halvin ja sen hinta ilman alvia ja autoveroa on 40.467,74. Aika lähelle varmaa menisi 35k tuo SR jos sitä saisi täältä.
Pitää myös muistaa, että dollari ei ole euro. 35000 dollaria on noin 31000 euroa. Tuossa omassa laskussa olitkin sen huomioinut.
Tuli tosiaan useita virheitä tuossa omassa pähkäilyssä. Koska Model 3 SR mallia ei ole saatavilla Suomessa ja että toki täytyy verrata verottomia hintoja keskenään.

-------

Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.
Käytettynä alkaa saamaan noita 20 000€ autoja. Esim 3 vuotta vanhoja ja 35tkm ajettuja 2016 mallisia. Eli vanhanmallista 30kWh Nissan Leafia sähköautojen puolelta.

20 900€, 35tkm ajettu. Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

19 800€, 29tkm ajettu. Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

Vähän vanhemman näköinen sähköauto olisi siis vain 1100€ samanikäistä bensa-automaattia kalliimpi.
 
^ Bemarin i3:t ovat myös siinä juuri 20t nurkilla käytettynä, suurin osa näkyy olevan myös REXillä varustettuja joka pidentää kantamaa.
 
Pienille kilometreille miettisin jo, kannattaako siinä uusi auto lainkaan. Arvonalenema kun kuitenkin on se suurin menoerä autoilussa, ja polttoaine on ainakin nykyisin vielä kohtalaisen halpaa.
Eipä se vielä kannatakaan.

Sinänsä olen hyvässä tilanteessa kun bensakulkine toimii ja hyvin toimiikin. Kulut on pienet ja huollot tulee tehtyä itse. Päätin kuitenkin jo vuosia sitten, että seuraava uutena ostettu auto tulee olemaan jotain toista käyttövoimaa kuin bensiini tai diesel. Ja odottelen nyt vain sitä käännepistettä kun investoinnista tulee kannattava. Vuosi vuodelta marginaali pienenee. Nykyisen auton jäännösarvo ei ole minun yhtälössä mukana, koska ajan sen joka tapauksessa loppuun.

Tuli tosiaan useita virheitä tuossa omassa pähkäilyssä. Koska Model 3 SR mallia ei ole saatavilla Suomessa ja että toki täytyy verrata verottomia hintoja keskenään.

-------


Käytettynä alkaa saamaan noita 20 000€ autoja. Esim 3 vuotta vanhoja ja 35tkm ajettuja 2016 mallisia. Eli vanhanmallista 30kWh Nissan Leafia sähköautojen puolelta.

20 900€, 35tkm ajettu. Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

19 800€, 29tkm ajettu. Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

Vähän vanhemman näköinen sähköauto olisi siis vain 1100€ samanikäistä bensa-automaattia kalliimpi.
Heh, meinasin laittaa alkuperäiseen viestiin, että mikä tahansa muu kuin Nissan. :) Qashqai ja Juke -kuskit saaneet meikäläiseen pysyviä henkilökohtaisia antipatioita koko merkkiä kohtaan.

Hyundai Ioniq plugarina vaikuttaa tällä hetkellä kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Seatin uudet kaasuhybriditkin kiinnostaa, mutta ilman sähkömoottoria auton ostaminen on nykyisessä poliittisessa maailmassa vähän liian epävarmaa. Jos käytettyä autoa pitäisi ostella niin varmaan B-sarjan mersu joko kaasuna tai täyssähkönä olisi mun valinta.
 
Hyundai Ioniq plugarina vaikuttaa tällä hetkellä kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Seatin uudet kaasuhybriditkin kiinnostaa, mutta ilman sähkömoottoria auton ostaminen on nykyisessä poliittisessa maailmassa vähän liian epävarmaa. Jos käytettyä autoa pitäisi ostella niin varmaan B-sarjan mersu joko kaasuna tai täyssähkönä olisi mun valinta.
Selasin nyt kumminkin alle 20tkm ajetut ioniq mallit. Plug-in mallin koeajoin, mutta oli mielestäni liian kovat rengasäänet. Auto jäisi siis kauppaan.

28 600€, vm 2018 Hyundai Ioniq Plug-In vaihtoautot - Nettiauto
23 000€, vm 2017 Hyundai Ioniq vaihtoautot - Nettiauto

Ladattava malli olisi 5600€ kalliimpi ja samalla auto olisi aavistuksen uudempi, mutta 10tkm enemmän ajettu. On tuo hintaero vielä melko suuri?

Toki tuo hybrid mallikin menee 3000€ yli sen 20 000€ kipurajan. Pitäisi olla siis enemmän ajettu.
 
Toki tuo hybrid mallikin menee 3000€ yli sen 20 000€ kipurajan. Pitäisi olla siis enemmän ajettu.
Joo, jos käytettyä niin sitten ihan kunnolla sisäänajettu malli ja hinta 50-75 % uuden hinnasta. Sellainen "melkein uusi" jossa on kuitenkin jonkun toisen persehiet jo sisässä - sellainen tuntuu worst of both worlds -vaihtoehtolta. Kallis hinta ja silti "käytetty" auto. :)

Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
 
Joo, jos käytettyä niin sitten ihan kunnolla sisäänajettu malli ja hinta 50-75 % uuden hinnasta. Sellainen "melkein uusi" jossa on kuitenkin jonkun toisen persehiet jo sisässä - sellainen tuntuu worst of both worlds -vaihtoehtolta. Kallis hinta ja silti "käytetty" auto. :)

Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
Jos auton lähtöhinta on 35000e ja sen saa 15tkm ajettuna 8000e halvemmalla, niin minusta siinä on aika hyvä korvaus niistä pershikien määristä.

Aika kovaa hintaa on ensimmäinen omistaja maksanut kilsasta.
 
Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
Samaa ihastelin, että Hyundai Ioniq on kyllä ihan tyylikkään näköinen auto. Toisaalta saattaisin valita silti ennemmin Kia Niro korimallin. Koska ei niissä kai hintaeroa mitenkään paljoa olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos auton lähtöhinta on 35000e ja sen saa 15tkm ajettuna 8000e halvemmalla, niin minusta siinä on aika hyvä korvaus niistä pershikien määristä.

Aika kovaa hintaa on ensimmäinen omistaja maksanut kilsasta.
Onhan se joo noinkin. Mutta kun ajatellaan autonostoa kokemuksena niin olemassa vain kaksi kategoriaa: uusi ja käytetty auto. Vähän käytettykin menee kategoriaan käytetty, joten kokemus ei ole sama. Uusi auto harvoin muutenkaan on täysin järkiperusteinen ostos. Tai itseasiassa jos nyt oikein saivarrellaan niin onkohan minkään auton osto todellisuudessa ikinä. Suurin osa varmaan kokee tekevänsä järkevimmän valinnan, mutta niin vain meillä on kovasti hajontaa ajoneuvokannassa.

Minua uusissa autoissa viehättää eniten takuu ja fiilis neitseellisistä pinnoista. Kun honeymoon on takana niin autosta tulee pelkkä käyttö-/hyötyesine. Sellaisena auto on loppujen lopuksi parhaimmillaan.
 
Onhan se joo noinkin. Mutta kun ajatellaan autonostoa kokemuksena niin olemassa vain kaksi kategoriaa: uusi ja käytetty auto. Vähän käytettykin menee kategoriaan käytetty, joten kokemus ei ole sama. Uusi auto harvoin muutenkaan on täysin järkiperusteinen ostos. Tai itseasiassa jos nyt oikein saivarrellaan niin onkohan minkään auton osto todellisuudessa ikinä. Suurin osa varmaan kokee tekevänsä järkevimmän valinnan, mutta niin vain meillä on kovasti hajontaa ajoneuvokannassa.

Minua uusissa autoissa viehättää eniten takuu ja fiilis neitseellisistä pinnoista. Kun honeymoon on takana niin autosta tulee pelkkä käyttö-/hyötyesine. Sellaisena auto on loppujen lopuksi parhaimmillaan.
Nämä jutut ovat yksilöllisiä ja pään sisäisiä juttuja. Joillekin niillä on merkitystä, toisille ei.

Olen itse ottanut yhden uuden auton vastaan jonka matkamittarissa oli lukema 3 mailia (halpis-Citroën) kun se lavetilta työpaikkani parkkipaikalle tiputettiin. Ja toisaalta olen ottanut käyttöön myös sisäänajettuja (ts. 15-25tkm mittarissa) leasing-autoja firman autopoolista omaan käyttööni.

Työkaverilla 25tkm ajossa ollut Audi A3 1.8 TFSI antoi ihan toisella tavalla "kiksejä" kuin uusi sitikka.

Olen myös ollut työkaverin mukana kun hän haki Nissan dealerilta uuden Nissan R35 GT-R black Editionin jota oli odotettu vuoden päivät, joten hieman arkisitkkaa poikkeavankin auton ostossa on tullut oltua mukana.

Jos nyt suoraan sanotaan, niin jonkun Hyundain tarjoamat ensiostajan kiksit täysin uutena ovat ainakin itselleni 110% yhdentekevät. Jos auto olisi joku Porsche Panamera Hybrid tai Tesla / Jaguar / vastaava, niin saattaisin jotain arvoakin sille uutena kaupasta ulos ajamiselle antaa.
 
Nämä jutut ovat yksilöllisiä ja pään sisäisiä juttuja. Joillekin niillä on merkitystä, toisille ei.

Olen itse ottanut yhden uuden auton vastaan jonka matkamittarissa oli lukema 3 mailia (halpis-Citroën) kun se lavetilta työpaikkani parkkipaikalle tiputettiin. Ja toisaalta olen ottanut käyttöön myös sisäänajettuja (ts. 15-25tkm mittarissa) leasing-autoja firman autopoolista omaan käyttööni.

Työkaverilla 25tkm ajossa ollut Audi A3 1.8 TFSI antoi ihan toisella tavalla "kiksejä" kuin uusi sitikka.

Olen myös ollut työkaverin mukana kun hän haki Nissan dealerilta uuden Nissan R35 GT-R black Editionin jota oli odotettu vuoden päivät, joten hieman arkisitkkaa poikkeavankin auton ostossa on tullut oltua mukana.

Jos nyt suoraan sanotaan, niin jonkun Hyundain tarjoamat ensiostajan kiksit täysin uutena ovat ainakin itselleni 110% yhdentekevät. Jos auto olisi joku Porsche Panamera Hybrid tai Tesla / Jaguar / vastaava, niin saattaisin jotain arvoakin sille uutena kaupasta ulos ajamiselle antaa.

Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Aattele vaikka maitotilallista ja sitten jotain kaupunkilaislapsia.

Sanooko isäntä, että turha siitä lehmien rapsuttelusta on innostua?

Toisille eri jutut on isompia ja jos siitä joku saa kiksejä, ni hyvä niin.
 
Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Aattele vaikka maitotilallista ja sitten jotain kaupunkilaislapsia.

Sanooko isäntä, että turha siitä lehmien rapsuttelusta on innostua?

Toisille eri jutut on isompia ja jos siitä joku saa kiksejä, ni hyvä niin.
En minä ole työkseni autojen kanssa tekemisissä. Kerran elämässäni olen ottanut leasing-auton (hinta n. 150e/kk) ja se tuotiin pihalle uutena.

Kun olin saksassa töissä ja työsuhde-etuihin kuului työsuhde auto, niin sain työkaverin audin ajoon kun hän vaihtoi isompaan.

1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.
 
1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.

Tätä yritin sanoa.
Tämä on sinulle ja jollekin toiselle muuta.

Turha sellasia väittää minään absoluuttisina totuuksina.

Mulle A3 ei väräyttäisi yhtään. Joku sen kuitenkin on ostanut ja siksi varmasti tykkää siitä ja hyväksyn sen täysin.

Edit. Sori. Vähän sokerit alhaalla.
 
Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Itse olin, ja se työsuhdeauto oli pakollinen. Sitten kun rivissä oli muutenkin pakasta vedettyjä autoja joista valkata minkä ottaa alle, niin se uutuudenviehätys oli pian vaan jos jotain uutta mallia tuli, ja sitten ei tuntunut enää miltään. Mieluummin niillä käytetyillä vähän erikoisemmilla tuli kurvailtua, mitä nyt vaihdossa tuli. Vähän vaihtelua itsellekin niin sanotusti.
Ikinä en ole ostanut uutta autoa itselleni, ja em. syistä en sellaista edes halua, koettu on se uutuudenviehätys, ja kuinka nopeasti se haihtuu.

Samoilla lämpimillä, niiden uusien autojen ostajille se oli aina kokemus kullekin, kuitenkin uusi auto on useimmille suurin ostos sitten asunnon.
 
Itse otin Volvon uutena. Se V40 mukavilla varusteilla. Mitään järkeähän tuossa ei ole mutta on se kerran elämässä hienoa hypätä uuden auton rattiin.

Mitään et saa arkkuun mukaan. Tulipahan ajettua uudella autolla.
 
1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.
Toyotakin on vähän parantanut. Vaikka uusi Corolla farkkuna ja tehokkaammalla 2.0 hybridinä. Tai sitten uusi Toyota Camry, jonka saa myös hybridinä. Camryyn saa esim sähköllä säätyvän takapenkin. Molemmat koeajoin, mutta Corolla oli pienempitehoisella 1.8 hybridillä.

En ole tutustunut tuon Camryn moottorin tietoihin, mutta vaikutti ainakin ihan pirteältä. Myyjän mukaan 2.5 litrainen moottori (hybridi). Autojen muotoilu on minusta ihan onnistunut.

Itse taas en ole erityisemmin kiinnostunut Audista. En oikein keksi syytä, että miksi sellaisen pitäisi ostaa. Mutta esim uusi Volvo S60 näyttää hienolta peliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Toyotakin on vähän parantanut. Vaikka uusi Corolla farkkuna ja tehokkaammalla 2.0 hybridinä. Tai sitten uusi Toyota Gamry, jonka saa myös hybridinä. Gamryyn saa esim sähköllä säätyvän takapenkin. Molemmat koeajoin, mutta Corolla oli pienempitehoisella 1.8 hybridillä.

En ole tutustunut tuon Gamryn moottorin tietoihin, mutta vaikutti ainakin ihan pirteältä. Myyjän mukaan 2.5 litrainen moottori (hybridi). Autojen muotoilu on minusta ihan onnistunut.

Itse taas en ole erityisemmin kiinnostunut Audista. En oikein keksi syytä, että miksi sellaisen pitäisi ostaa. Mutta esim uusi Volvo S60 näyttää hienolta peliltä.
*Camry
 
Plug-in mallin koeajoin, mutta oli mielestäni liian kovat rengasäänet. Auto jäisi siis kauppaan.
Pakko kysyä, että oliko rengasäänet yksinään ainoa syy jättää ostamatta?
Nuo rengasäänet taklaa pimentoon suht halvalla ääneneristyskäsittelyllä.
 
Pakko kysyä, että oliko rengasäänet yksinään ainoa syy jättää ostamatta?
Nuo rengasäänet taklaa pimentoon suht halvalla ääneneristyskäsittelyllä.
Kyllä tuo huono äänieristys ioniq:ssä oli se syy. Hyvä tietää, että tuo on korjattavissa. Täytyisi toki käydä uudestaan koeajamassa, kun siitä yhdestä koeajosta on niin pitkä aika. Auto tuntui ehkä vähän takapainoiselta ja vaihteenvaihdot huomasi turhan hyvin, taitaa olla kaksoiskytkin. Toyotan (hybridi) vaihteisto olisi paljon mukavampi, kun ei ole vaihteita.
 
Kellään kokemuksia lämmitystolpan muuttamisesta latauspistokkeeksi ns. huppu vaihtamalla? Eli normi lämmitystolpan huppu vaihdetaan latauskäyttöön tarkoitettuun, esim. sellaiseen jossa on 1 latauspistoke ja 1 lämmityspistoke (vierekkäisille paikoille)?
 
Jos omakotitalo niin eiköhän onnistu sen kun vaihtaa, jos taas osake ja saman syötön takana monta tolppaa niin ei taida olla syöttöä suunniteltu kestämään latausvirtoja jos samaa operaatiota tehdään muidenkin paikoilla.


Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?
 
Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?

Bemarissa ainakin näkee connected drive sivustolta, voi olla että autosta suoraankin näkisi mutta ei ole tullut tutkittua.
 
Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?
Bemarissa connected drivestä näkee, mutta sen voi tosiaan nollata ja saattaa olla tilikohtainen, ts. ei hyödytä auton seuraavaa omistajaa millään tavalla.

Varmaan kaikista eniten akustoa kuluttaa se, että autoa ei koskaan lataa ja akun antaa olla suunnilleen tyhjänä ikuisesti. Se että ajaako matka-ajoa (suhteessa paljon bensakilometrejä) vai pätkäajoa (suhteessa enemmän sähköllä) niin tuskin vaikuttaa akun kuntoon erityisesti. Muun auton kuntoon enemmän.
 
Kellään kokemuksia lämmitystolpan muuttamisesta latauspistokkeeksi ns. huppu vaihtamalla? Eli normi lämmitystolpan huppu vaihdetaan latauskäyttöön tarkoitettuun, esim. sellaiseen jossa on 1 latauspistoke ja 1 lämmityspistoke (vierekkäisille paikoille)?
Kaveri vaihdatti aso-rivarinsa pihalle. Taloyhtiö/vuokranantaja oli suostuvainen, maksoi muutaman satasen millä sai 8A töpselin. 16A töpseli ei olisi maksanut hirveästi lisää, mutta silloin olisi pitänyt kuulemma päivittää auton mukana tullut shukopiuha ja se olisi maksanut pari sataa lisää.

Kuulemma sekin riitti kun suurimpana osana päivist auto seisoi 8-12h tolpan nokassa ja ajot täyssähkiksellä pääasiassa 100km säteellä pyörimistä, jolloin se yön aikana lataantunut 20kWh riitti. Pari kertaa vuodessa piti kuulemma käydä ylimääräisellä hese-burgerilla pikalataamassa.

Riippuu aivan taloyhtiöstä, että onko ongelma. Yleisemmin ehkä on.
 
Kaveri vaihdatti aso-rivarinsa pihalle. Taloyhtiö/vuokranantaja oli suostuvainen, maksoi muutaman satasen millä sai 8A töpselin. 16A töpseli ei olisi maksanut hirveästi lisää, mutta silloin olisi pitänyt kuulemma päivittää auton mukana tullut shukopiuha ja se olisi maksanut pari sataa lisää..

Voitko kysäistä mistä osti hupun? Näistä on vaikea löytää helppolukuista tietoa ja hinnatkin vaihtelee todella paljon. Itselle riittäisi se vakio 16A minkä lämmitystolppakin ottaa, ei tarvitsisi vaihtamaan sulakkeita/johdotuksia parkkiksen alla.
 
Voitko kysäistä mistä osti hupun? Näistä on vaikea löytää helppolukuista tietoa ja hinnatkin vaihtelee todella paljon. Itselle riittäisi se vakio 16A minkä lämmitystolppakin ottaa, ei tarvitsisi vaihtamaan sulakkeita/johdotuksia parkkiksen alla.

Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.

Tämä on se halvin millä päästään liikkeelle (lataus max 10A) €300
8MMO466
Seuraava ylöspäin on sama, mutta 16A versiona €345
8MMO466S
Ja sitten on vielä:
Latari - Sähköauton lataus taloyhtiössä
Hintahan muikeat 800€, mutta kumpaakin pistoketta voi käyttää lataukseen/lohkolämmitykseen, eli hinta per autopaikka se €400 - eikä huppua tarvitse *taas* vaihtaa jos (kun?) vierustoverisikin vaihtaa sähköautoon.
 
Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.
Jos lämmitystä voi oikeasti 16A tehoilla käyttää, niin kyllä se silloin riittää latauksellekin.

Kaapeloinnin kannalta tuo lämmitys on kriittisempi, kun niitä lämmittäjiä on kerralla monta.

Oikeastaan vain tilanne jossa on yksi ainoa tolppa jolle tulee syöttö on se latauksen jatkuva virta rasittavampaa, normaalisti niitä tolppia on useampia, ja kaapelointi on mitoitettu sen mukaan että useammassa tolpassa on yhtäaikaa pöhinä päällä.
 
Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.

Tämä on se halvin millä päästään liikkeelle (lataus max 10A) €300
8MMO466
Seuraava ylöspäin on sama, mutta 16A versiona €345
8MMO466S
Ja sitten on vielä:
Latari - Sähköauton lataus taloyhtiössä
Hintahan muikeat 800€, mutta kumpaakin pistoketta voi käyttää lataukseen/lohkolämmitykseen, eli hinta per autopaikka se €400 - eikä huppua tarvitse *taas* vaihtaa jos (kun?) vierustoverisikin vaihtaa sähköautoon.
Noilla kahdella satmaticin ei taida muuta eroa olla kuin latauksen pistorasia on isomman virran omaavassa superschuko joka sallii jatkuvan 16A toisin kuin tavallinen schuko pistorasia. Hintaerokin sen mukainen. Ei taida käytännön estettä olla miksei pienemmästä mallistakin saa revittyä epävirallisesti 16A virtaa siinä missä muistakin tavallisista 16A pistorasioista.
 
Viimeksi muokattu:
^ Bemarin i3:t ovat myös siinä juuri 20t nurkilla käytettynä, suurin osa näkyy olevan myös REXillä varustettuja joka pidentää kantamaa.
Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.

"BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."

Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.

Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto

Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.

----

Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.

Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.
 
Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.

"BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."

Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.

Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto

Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.

----

Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.

Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.

Kyllähän tuo vähän mielipiteitä jakaa että onko hyvännäköinen. Itse en niinkään pidä, etenkään miltä se sisältä näyttää. Paljonkohan range on talvella? Täällä Eurajoella pyörii yksi tommoinen, ilmoittautuuko kuski jos edes bb iotechin sivuilla :)

Oma Volvo V60 T8:sta ei ole edelleenkään kuulunut mitään, ei taida olla edes tuotannossa vielä :sori:

Onneksi sain muuta ajateltavaa kun hommasin kunnollisen sähköläski polkupyörän :love::tup:
 
Tuli tankattua Optima ensimmäistä kertaa kunnolla. Tankkiin meni noin 11 litraa bensaa ja tankkausvälillä ajoin reilusti yli 2700 km. Keskikulutus siis noin 0,4 l/100km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom