Keskustelua hybridiautoista

Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Itse olin, ja se työsuhdeauto oli pakollinen. Sitten kun rivissä oli muutenkin pakasta vedettyjä autoja joista valkata minkä ottaa alle, niin se uutuudenviehätys oli pian vaan jos jotain uutta mallia tuli, ja sitten ei tuntunut enää miltään. Mieluummin niillä käytetyillä vähän erikoisemmilla tuli kurvailtua, mitä nyt vaihdossa tuli. Vähän vaihtelua itsellekin niin sanotusti.
Ikinä en ole ostanut uutta autoa itselleni, ja em. syistä en sellaista edes halua, koettu on se uutuudenviehätys, ja kuinka nopeasti se haihtuu.

Samoilla lämpimillä, niiden uusien autojen ostajille se oli aina kokemus kullekin, kuitenkin uusi auto on useimmille suurin ostos sitten asunnon.
 
Itse otin Volvon uutena. Se V40 mukavilla varusteilla. Mitään järkeähän tuossa ei ole mutta on se kerran elämässä hienoa hypätä uuden auton rattiin.

Mitään et saa arkkuun mukaan. Tulipahan ajettua uudella autolla.
 
1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.
Toyotakin on vähän parantanut. Vaikka uusi Corolla farkkuna ja tehokkaammalla 2.0 hybridinä. Tai sitten uusi Toyota Camry, jonka saa myös hybridinä. Camryyn saa esim sähköllä säätyvän takapenkin. Molemmat koeajoin, mutta Corolla oli pienempitehoisella 1.8 hybridillä.

En ole tutustunut tuon Camryn moottorin tietoihin, mutta vaikutti ainakin ihan pirteältä. Myyjän mukaan 2.5 litrainen moottori (hybridi). Autojen muotoilu on minusta ihan onnistunut.

Itse taas en ole erityisemmin kiinnostunut Audista. En oikein keksi syytä, että miksi sellaisen pitäisi ostaa. Mutta esim uusi Volvo S60 näyttää hienolta peliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Toyotakin on vähän parantanut. Vaikka uusi Corolla farkkuna ja tehokkaammalla 2.0 hybridinä. Tai sitten uusi Toyota Gamry, jonka saa myös hybridinä. Gamryyn saa esim sähköllä säätyvän takapenkin. Molemmat koeajoin, mutta Corolla oli pienempitehoisella 1.8 hybridillä.

En ole tutustunut tuon Gamryn moottorin tietoihin, mutta vaikutti ainakin ihan pirteältä. Myyjän mukaan 2.5 litrainen moottori (hybridi). Autojen muotoilu on minusta ihan onnistunut.

Itse taas en ole erityisemmin kiinnostunut Audista. En oikein keksi syytä, että miksi sellaisen pitäisi ostaa. Mutta esim uusi Volvo S60 näyttää hienolta peliltä.
*Camry
 
Pakko kysyä, että oliko rengasäänet yksinään ainoa syy jättää ostamatta?
Nuo rengasäänet taklaa pimentoon suht halvalla ääneneristyskäsittelyllä.
Kyllä tuo huono äänieristys ioniq:ssä oli se syy. Hyvä tietää, että tuo on korjattavissa. Täytyisi toki käydä uudestaan koeajamassa, kun siitä yhdestä koeajosta on niin pitkä aika. Auto tuntui ehkä vähän takapainoiselta ja vaihteenvaihdot huomasi turhan hyvin, taitaa olla kaksoiskytkin. Toyotan (hybridi) vaihteisto olisi paljon mukavampi, kun ei ole vaihteita.
 
Kellään kokemuksia lämmitystolpan muuttamisesta latauspistokkeeksi ns. huppu vaihtamalla? Eli normi lämmitystolpan huppu vaihdetaan latauskäyttöön tarkoitettuun, esim. sellaiseen jossa on 1 latauspistoke ja 1 lämmityspistoke (vierekkäisille paikoille)?
 
Jos omakotitalo niin eiköhän onnistu sen kun vaihtaa, jos taas osake ja saman syötön takana monta tolppaa niin ei taida olla syöttöä suunniteltu kestämään latausvirtoja jos samaa operaatiota tehdään muidenkin paikoilla.


Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?
 
Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?

Bemarissa ainakin näkee connected drive sivustolta, voi olla että autosta suoraankin näkisi mutta ei ole tullut tutkittua.
 
Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?
Bemarissa connected drivestä näkee, mutta sen voi tosiaan nollata ja saattaa olla tilikohtainen, ts. ei hyödytä auton seuraavaa omistajaa millään tavalla.

Varmaan kaikista eniten akustoa kuluttaa se, että autoa ei koskaan lataa ja akun antaa olla suunnilleen tyhjänä ikuisesti. Se että ajaako matka-ajoa (suhteessa paljon bensakilometrejä) vai pätkäajoa (suhteessa enemmän sähköllä) niin tuskin vaikuttaa akun kuntoon erityisesti. Muun auton kuntoon enemmän.
 
Kellään kokemuksia lämmitystolpan muuttamisesta latauspistokkeeksi ns. huppu vaihtamalla? Eli normi lämmitystolpan huppu vaihdetaan latauskäyttöön tarkoitettuun, esim. sellaiseen jossa on 1 latauspistoke ja 1 lämmityspistoke (vierekkäisille paikoille)?
Kaveri vaihdatti aso-rivarinsa pihalle. Taloyhtiö/vuokranantaja oli suostuvainen, maksoi muutaman satasen millä sai 8A töpselin. 16A töpseli ei olisi maksanut hirveästi lisää, mutta silloin olisi pitänyt kuulemma päivittää auton mukana tullut shukopiuha ja se olisi maksanut pari sataa lisää.

Kuulemma sekin riitti kun suurimpana osana päivist auto seisoi 8-12h tolpan nokassa ja ajot täyssähkiksellä pääasiassa 100km säteellä pyörimistä, jolloin se yön aikana lataantunut 20kWh riitti. Pari kertaa vuodessa piti kuulemma käydä ylimääräisellä hese-burgerilla pikalataamassa.

Riippuu aivan taloyhtiöstä, että onko ongelma. Yleisemmin ehkä on.
 
Kaveri vaihdatti aso-rivarinsa pihalle. Taloyhtiö/vuokranantaja oli suostuvainen, maksoi muutaman satasen millä sai 8A töpselin. 16A töpseli ei olisi maksanut hirveästi lisää, mutta silloin olisi pitänyt kuulemma päivittää auton mukana tullut shukopiuha ja se olisi maksanut pari sataa lisää..

Voitko kysäistä mistä osti hupun? Näistä on vaikea löytää helppolukuista tietoa ja hinnatkin vaihtelee todella paljon. Itselle riittäisi se vakio 16A minkä lämmitystolppakin ottaa, ei tarvitsisi vaihtamaan sulakkeita/johdotuksia parkkiksen alla.
 
Voitko kysäistä mistä osti hupun? Näistä on vaikea löytää helppolukuista tietoa ja hinnatkin vaihtelee todella paljon. Itselle riittäisi se vakio 16A minkä lämmitystolppakin ottaa, ei tarvitsisi vaihtamaan sulakkeita/johdotuksia parkkiksen alla.

Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.

Tämä on se halvin millä päästään liikkeelle (lataus max 10A) €300
8MMO466
Seuraava ylöspäin on sama, mutta 16A versiona €345
8MMO466S
Ja sitten on vielä:
Latari - Sähköauton lataus taloyhtiössä
Hintahan muikeat 800€, mutta kumpaakin pistoketta voi käyttää lataukseen/lohkolämmitykseen, eli hinta per autopaikka se €400 - eikä huppua tarvitse *taas* vaihtaa jos (kun?) vierustoverisikin vaihtaa sähköautoon.
 
Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.
Jos lämmitystä voi oikeasti 16A tehoilla käyttää, niin kyllä se silloin riittää latauksellekin.

Kaapeloinnin kannalta tuo lämmitys on kriittisempi, kun niitä lämmittäjiä on kerralla monta.

Oikeastaan vain tilanne jossa on yksi ainoa tolppa jolle tulee syöttö on se latauksen jatkuva virta rasittavampaa, normaalisti niitä tolppia on useampia, ja kaapelointi on mitoitettu sen mukaan että useammassa tolpassa on yhtäaikaa pöhinä päällä.
 
Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.

Tämä on se halvin millä päästään liikkeelle (lataus max 10A) €300
8MMO466
Seuraava ylöspäin on sama, mutta 16A versiona €345
8MMO466S
Ja sitten on vielä:
Latari - Sähköauton lataus taloyhtiössä
Hintahan muikeat 800€, mutta kumpaakin pistoketta voi käyttää lataukseen/lohkolämmitykseen, eli hinta per autopaikka se €400 - eikä huppua tarvitse *taas* vaihtaa jos (kun?) vierustoverisikin vaihtaa sähköautoon.
Noilla kahdella satmaticin ei taida muuta eroa olla kuin latauksen pistorasia on isomman virran omaavassa superschuko joka sallii jatkuvan 16A toisin kuin tavallinen schuko pistorasia. Hintaerokin sen mukainen. Ei taida käytännön estettä olla miksei pienemmästä mallistakin saa revittyä epävirallisesti 16A virtaa siinä missä muistakin tavallisista 16A pistorasioista.
 
Viimeksi muokattu:
^ Bemarin i3:t ovat myös siinä juuri 20t nurkilla käytettynä, suurin osa näkyy olevan myös REXillä varustettuja joka pidentää kantamaa.
Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.

"BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."

Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.

Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto

Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.

----

Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.

Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.
 
Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.

"BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."

Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.

Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto

Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.

----

Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.

Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.

Kyllähän tuo vähän mielipiteitä jakaa että onko hyvännäköinen. Itse en niinkään pidä, etenkään miltä se sisältä näyttää. Paljonkohan range on talvella? Täällä Eurajoella pyörii yksi tommoinen, ilmoittautuuko kuski jos edes bb iotechin sivuilla :)

Oma Volvo V60 T8:sta ei ole edelleenkään kuulunut mitään, ei taida olla edes tuotannossa vielä :sori:

Onneksi sain muuta ajateltavaa kun hommasin kunnollisen sähköläski polkupyörän :love::tup:
 
Tuli tankattua Optima ensimmäistä kertaa kunnolla. Tankkiin meni noin 11 litraa bensaa ja tankkausvälillä ajoin reilusti yli 2700 km. Keskikulutus siis noin 0,4 l/100km.
 
Tjaaha. Ei paljon tule renkaita potkittua kun on ostohousut jalassa. Edellisen kerran 4v sitten kun olin raahautnut autokaupoille asti istuin 4 autossa ja koeajoin 2 autoa josta toinen lähti mukaan (oli kyllä samaa merkkiä ja mallia molemmat). Nyt ei tullut istuttua kuin yhdessä ja ajelun jälkeen lähti ostoon. Myönnetään kyllä, että ei tullut samanmoista shut up and take my money fiilistä kuin aikaisemmin, mutta mitä sitä sitten hieromaan enempää kun vanhasta ok hyvitys ja hyvä rahotuskamppis verrattuna muihin niin vaihtoon meni ja pihalle tuli tällänen:

2019-06-20%2017.02.04%20%28Medium%29.jpg


Pricless fiiliksiä kyllä sai jo koeajosta kun sähköllä kurvattiin turun keskustassa ja sattu tulemaan Bad Boys kappale. Kattoluukku auki ja vähän lisää volaa niin se myötähäpeän ilme mikä pojalla oli naamalla oli kyllä korvaamaton :D. Yllättävän hyvät kaiuttimet tuossa kyllä on ja näyttää joku pikkusubi löytyvän kontista, mikä on jäätävän pieni verrattuna superbiin.

Nyt lykkääntyy teslan hankinta väkisin hamaan tulevaisuuteen. Eiköhän tällä huristella seuraavat 4v ainakin. Luxyry malli joten nippeliä ja nappelia riittää opeteltavaa. Puutteina lämppäri ja vetokoukku mitkä pitää vielä hommata. Väri olisi saanut olla joku muu kuin valkoinen, mutta eipä näitä käytetyissä pahemmin voi valita. Olen hyvin laiska pesemään autoja sen alku innostuksen jälkeen.

Saas nähdä onko tälläsellä phev:llä vaikutusta omaan ajotyyliinkin mikä on ollut aika painavalla kaasujalalla varustettu, mutta kun mieluusti haluaisi päästä sähköllä niin pitkälle kuin mahdollsita. Ainakin heti paluumatkalla huomasi ettei ollut mikään kiire mennä heti kaikista perävalot edellä vastaantulevista ohi.

Mites Android auton saa tässä toimimaan? Jostain luin, että ei toimisi edes pohjoismaissa vielä? Pitääkö ladata jostain muualta kuin play kaupasta joku appi? Oneplus 3t luurina.

Saako adaptiivista vakkaria ajamaan vielä kauempaa jotenkin? Imho liian lähellä neljälläkin täpällä. Itse en ainakaan tykkäisi jos joku ajaa niin lähellä isolla tiellä. Muuten kyllä kaistaohjauksen kanssa varsin mukavaa kehitystä. Ratin pakollinen hipelöiminen kyllä on aika ärsyttävää ja olisi kiva tietää miten toimii fiksusti. Nyt tuntuu tyhmältä heilutella rattia vaan sen takia että auto ei piipittele.
 
Saako kysyä minkävuotinen ja millä kilsoilla on tuo Optima? Entä millaiseen rahaan ne täällä Suomessa tuollaisesta luopuu?

Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.
 
Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.

Ainakin jossain valitettiin että se alkaa piippailemaan jos ajaa ihan normaalisti, eli auton mielestä liian suoraan.

En nyt muista oliko se juuri tuo auto, mutta noin nerokkaita kaistavahteja kuitenkin on olemassa.
 
Saako kysyä minkävuotinen ja millä kilsoilla on tuo Optima? Entä millaiseen rahaan ne täällä Suomessa tuollaisesta luopuu?

Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.

Vanha mittari. 2017 marraskuussa otettu ajoon ja 1,5v aikana ehditty keräämään kiitettävät 97tkm. Huollot oli Deltassa kaikki tehty, jotta ei mua tuo kilsa määrä pelottanut vaikka on se huomattavasti enemmän mitä muissa. Edelliseen pirssiin oli 2v aikana kerätty 150tkm (jonkun myyntihessun auto) ja varsin mukava oli sen aikaa mitä itse omsitin. Hintaa piteli 100€ alta 30k€.

Näitä tuodaan vissiin hirmuisesti Ruotsista mitä itse tässä kevään/kesän mittaan vilkuillut ja hinnat 30-38k€. Toinen PHEV mitä Ruottista (tai ehkä ennemmin Saksasta) raahataan laivalasti kaupalla on mitsun Outlander juuri joku 200tkm rullattuna ja hinnat pyörii 20k€ paikkeilla. e: Tosta voisi päätellä, että kysyntää riittää reilusti enempi mitä kotomaa tarjoaa. Toki en voi väittää tietäväni onko muutenkin paljon tuontia autoa käytettynä liikkeellä, mutta kun näitä katselin niin melkein kaikki tuonti tavaraa.

Joo eihän tuo kaistaohjaus mitään saa aikaiseksi tiellä missä ei näy viivoja, mutta kaikki valtatiet on kyllä niin hyvissä maaleissa, että sellaista ajaessa tuntui toimivan täydellisesti.
 
Ainakin jossain valitettiin että se alkaa piippailemaan jos ajaa ihan normaalisti, eli auton mielestä liian suoraan.
Tuota ei ainakaan oma tee ollenkaan. Piippaa vain jos kädet irrottaa oikeasti ratista tai itse ajaa liian lähelle reunaa/viivaa. Esimerkiksi jos väistää jotain tiessä olevaa kuoppaa tai routavauriota niin auto saattaa sen takia piipata. Suoraan keskellä ajaen ei ole piipannut kertaakaan vajaan 3tkm matkan aikana.
 
Tuli tankattua Optima ensimmäistä kertaa kunnolla. Tankkiin meni noin 11 litraa bensaa ja tankkausvälillä ajoin reilusti yli 2700 km. Keskikulutus siis noin 0,4 l/100km.

Itellä pisin veto yhel tankil o 1456km/2kk eli pienellä mentiin täälläkin :tup:
 
Itellä pisin veto yhel tankil o 1456km/2kk eli pienellä mentiin täälläkin :tup:
Mulla oli melkein 3kk tankkausväli eli teoreettisesti yhdellä 55 litran tankilla voisi päästä yli vuoden tankkausväliin ja saisi yli 13tkm ajot tehtyä samalla ajoprofiililla. Siinähän ehtii mennä bensiinikin jo vanhaksi :)
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 20tkm, mutta ne jakautuu harrasteen ja käyttiksen välille. Taloudellisesti ajateltuna kaikista järkevintä olisi hankkiutua tuosta harrasteesta kokonaan eroon ja vaihtaa melkein uusi auto yli 10 vuotta vanhaan koslaan. Kumpikaan ei vain ole kovinkaan hauskaa tai paljosta pitäisi luopua. Ihan vaan verrokkina saman auton (Kia Optima) "vastaava" bensaversio samalla varustetasolla olisi ollut saman hintainen tai jopa kalliimpi kuin tuo phev. Näin siis puoli vuotta käytetyn auton näkökulmasta katsottuna.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.

Itelle menee kategoriaan harrastus eli oli järkevää tai ei. Mulla tulee vuodes n 10tkm ja uusi Volvo tulee liisinkinä 30tkm/3v mikä riittää itelle. Nautin silti joka kilsasta, sano ketä mitä vaan. Kerrankos sitä täällä ollaan. Samaa mieltä siis, tarviiko kaiken aina nyt niin järkevää olla :D Jokanen tavallaan :tup:
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Ei ole.
ostin nykyisen 330e vain ja ainoastaan koska on huomattavasti tehokkaampi kuin vastaavan hintainen perus bensa/diesel mutta selkeästi halvempi kuin vastaavan tehoinen pelkkä bensa/diesel.
Lisäksi vakiona varusteita joita perus polttiksiin ei saa edes rahalla.

Arvo laskee kaikissa, nykymeiningillä voisi jopa veikata että plugini pitää arvonsa ihan hyvin.

Itse näen pluginit vain että saadaan suorituskykyisempi auto pienellä kulutuksella. Lisäksi kukaan tuskin voi kiistää sähkömoottorin ylivertaisuutta kun pitää mennä heti eikä nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
 
Mites Android auton saa tässä toimimaan? Jostain luin, että ei toimisi edes pohjoismaissa vielä? Pitääkö ladata jostain muualta kuin play kaupasta joku appi? Oneplus 3t luurina.

Ei ole vielä tarjolla Suomessa, koska käännöstyö on vielä kesken. Saa kuitenkin ladattua esim. täältä ja asennettua käsin:

Android Auto - Google Maps, Media & Messaging APKs - APKMirror

Huomattavaa on, että jos luurin kielenä on Suomi, tuo toimii suomeksi, mutta äänikomennot edelleen englanniksi ja esim. suomeksi ei voi sanella viestejä. Jos taas vaihtaa luurin kielen englanniksi, kadunnimet lausutaan myös "englanniksi" ja jos haluaa esimerkiksi syöttää sanelemalla osoitteen, se pitää myös lausua "englanniksi" että järjestelmä ymmärtää sen.

Itse käytän suomenkielellä, koska muulle kuin kadunnimen syöttämiselle äänikomennolla on harvoin tarvetta.
 
Ei ole vielä tarjolla Suomessa, koska käännöstyö on vielä kesken. Saa kuitenkin ladattua esim. täältä ja asennettua käsin:

Android Auto - Google Maps, Media & Messaging APKs - APKMirror

Huomattavaa on, että jos luurin kielenä on Suomi, tuo toimii suomeksi, mutta äänikomennot edelleen englanniksi ja esim. suomeksi ei voi sanella viestejä. Jos taas vaihtaa luurin kielen englanniksi, kadunnimet lausutaan myös "englanniksi" ja jos haluaa esimerkiksi syöttää sanelemalla osoitteen, se pitää myös lausua "englanniksi" että järjestelmä ymmärtää sen.

Itse käytän suomenkielellä, koska muulle kuin kadunnimen syöttämiselle äänikomennolla on harvoin tarvetta.

Löysin kanssa tuon apk:n ja ihmettelin, että miksei tajua mitään mitä yritän sanoa sille. No näköjään tuon takia sitten. Outoa kyllä, että se kyllä puhuu suomea takaisin, mutta ei siis ymmärrä komentoja sillä sitä?

Viimeksi kun käytin puhelimen navigaattoria niin täytyy sanoa, että näytti hienommalta mitä tuon android auton kautta. Tällä hetkellä vähän fifti sixty onko integroitu tom tom parempi mitä google. Pitänee testailla.



Kaistaohjaus + adaptiivinen vakionopeudensäädin kyllä toimii yllättävän hienosti nyt kun pitempi reissu takana. Omiaan juuri jossain viikonloppuliikenteessä kun ei mitään hyötyä lähteä ohittelemaan toisia vaan mennä kiltisti jonossa. Ei juuri tarvitse puuttua ja kun löytää vaan sen jonkun sopivan asennon, että lepuuttaa kättä jalalla ja pitää pienessä liikkeessä niin ei huutele käsiä rattiin.
 
Ei ymmärrä suomenkielisiä komentoja, ja kun annat komennon englanniksi se myös jatkaa siitä englanniksi. Hankalaa on.

Itse käytän integroitua TomTomia useimmiten, mutta jos on "kriittisempi" reissu niin käytän Mapsia, koska siinä on toki aina ajantasaisemmat kartat.
 
Ja mä kun luulin, että sähköautot ei saastuta ollenkaan, kun se sähkö tulee töpselistä..

Hieno kaavio. Sähköautoille on otettu valmistuksenaikaiset päästöt sekä sähköntuotannon päästöt huomioon. Samaan aikaan polttomoottorin kohdalla seisoo vain se mitä bensassa palaa, mutta bensan tai auton valmistusta ei ole huomioitu. Hyvää kamaa :tup:

Tuo bussin lukemakin saattaa olla todellisuudessa jotain ihan muuta per oikea matkustaja, täällä lähes tyhjien bussien maassa.
 
Tuohon syyllistyy aika moni kaavio sähköautojen päästöjä polttomoottoreihin verrattuna. Mukana ei yleensä ole myöskään öljyn ja bensiinin rahtaamisesta ja jakelusta tulevia päästöjä.

Kaupan päälle on usein vielä verrattu 7-paikkaista ja 100KWh akulla varustettua Teslaa johonkin B-segmentin pikkukippoon 1-litraisella mopon moottorilla.

Tekniikan Maailma taisi tehdä tarkemman analyysin ja siinä tosiaan todettiin, että vaikka sähköauton tuotannosta syntyy enemmän päästöjä kuin polttisauton, ne kuoleentuvat ajokilometreistä riippuen jo nyt 3-4 vuodessa Suomen sähköntuotannolla ja aika/matka lyhenee sitä mukaa kun sähköntuotantoa puhdistetaan.

Worst-case skenaariossa, USA:n likaisimmalla sähköntuotannolla ja verratessa tosiaan jotain Mitsun Coltia ja Tesla Model S:ää tulos oli elinkaaren aikana plus miinus nolla.

Mikään ei valehtele enempää kuin tilastot :)
 
Matkustajamäärät ovat myös tasaamatta eli julkisella liikenteellä huomioidaan täyttöaste, mutta henkilöautoissa ei huomioida. Sekin vääristää lukemaa melko paljon verrattaessa autoa julkiseen liikenteeseen.
 
Matkustajamäärät ovat myös tasaamatta eli julkisella liikenteellä huomioidaan täyttöaste, mutta henkilöautoissa ei huomioida. Sekin vääristää lukemaa melko paljon verrattaessa autoa julkiseen liikenteeseen.
Muistelen lukeneeni, että pääkaupunkiseudulla henkilöautojen matkustajamäärän keskiarvo on 1,3.
 
1,7 näyttäisi olevan Euroopan keskimääräinen matkustajamäärä. Tämä vaikuttaa jo melko paljon tuollaisiin tilastoihin.
Juu. Periaatteessa kyllä henkilöauton kohdalla yksi matkustaja on hyvä lähtökohta, koska siitä on helppo laskea jakolaskulla yksittäisen matkan päästöt matkustajamäärän mukaan.

Lipaston sivuilta löytyi ihan mielenkiintoista tietoa energiankulutuksesta:
LIPASTO - Yksikköpäästöt
Päästöjen sijaan on mielenkiintoista, että tuolla on listattu raideliikenteen sähkönkulutuksia. Intercity-junan sähkönkulutus on vain 5,4 kWh/100 km per matkustaja. Pendolinolla tuplat, ja lähijunilla siinä välissä. Täyttöaste 35-40%. Raideliikenteessä on tietysti se etu sähköautoihin verrattuna, että suurikokoisia akkuja ei tarvita ja käyttöikä voi olla 40-50 vuotta.
 
näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

Ja mä kun luulin, että sähköautot ei saastuta ollenkaan, kun se sähkö tulee töpselistä.. :hmm:
"Lentokoneiden luvut ovat kerrottu kahdella, jotta huomioidaan vaikutus yläilmakehäänLentokoneiden luvut ovat kerrottu kahdella, jotta huomioidaan vaikutus yläilmakehään" ilmeisesti tämän lobbarin mielestä lentäminen olisi ollut liian vähpäästöistä ilman kerrointa :facepalm:. Sähköauton päästötkin ovat todella isoja. Onko jollakin linkkiä alkuperäiseen "tutkimukseen"?
 
Millasia latureita täällä on plugareihin laitettu? Mukana tuleva on ihan ok, mutta haluaisin asentaa sen kiinteäksi ettei tarvitse keräillä johtoa pois. Toisaalta mukana olisi mukava kuljettaa myös laturia niin joku tuotos pitäisi saada asennettua kotio.

Telewellillä on tällänen @ 325€: Telewell - Latauskaapeli - kotilataus suko 16A - autossa TYPE 2 liityntä halvin mitä löysin. Onko muita?

Toki tämä voisi olla parempi vaihtoehto: Webasto Pure type 2 kotilatausasema sähköautolle - 789,00 EUR näyttää paljon asiallisemmalta ja iso bonus muokattavuudesta kun nyt tulisi 1 vaiheen perään ja joskus myöhemmin voisi kytkeä 3 vaiheiseksi jos tarvetta.

Onko jotain halvempia tai asiallisempia vaihtoehtoja?

e: halvin pure taitaa löytyä täältä Webasto Pure, sähköauton kotilatausasema 753€ postitettuna.

e2: Saksasta vielä halvemmalla 590€ postitettuna: Webasto Wallbox Pure 11kW Ladestation Elektroauto Elektrofahrzeug Typ2 Ladegerät | eBay liekö jotain vanhempaa mallia kun ei luvata 22kW eli 3V 32A latausta? Vai onko tiedoissa vain virhe?

Näemmä noita on kahta mallia 11kW ja 22kW pystyvä. Laskin pikaisesti, että joku 500km olisi sellainen mitä sähköautoon pitäisi saada yön (8h) aikana ja jos kulutus on 20kwh/100km niin ei ihan riitä 11kW laturi. Kuitenkaan minulla ei ole sellaista autoa eikä ole lähiaikoina tulossa. Joten jos ja kun tämän pitää ainakin 4v niin laturi markkinoilla voi olla jo jotain uutta ja hienoa eli ei mitään järkeä maksaa siitä, että ehkä on tulevaisuutta varten parempi laturi. Vaikka tuo ero jääkin vain 90€paikkeille.

Täältä lähti tilaukseen @ 577€ Webasto Pure Black Edition 11 kW Wallbox Ladestation Elektrofahrzeuge Plug-In | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Osta tuo webaston latausasema. Ei siinä sinänsä tarvitse kahdesti miettiä mun mielestä. Tyylikäs, toimii ja ainakin löytyy tukea ja varaosia. Noi sähkölaitteet, jotka voi polttaa tallin ja/tai auton, niin ostan mielummin jostain syystä tiskin yli. Voipahan ainakin palauttaa toimimattomana, eikä tarvitse lähettää postissa pitkin eurooppaa. Jokainen tavallaan.
 
Jep on tuo vaikuttaa asialliselta. Yllättävän edullinen Webastoksi. Ei taida kiinteää laturia löytyä kovin paljoa ainakaan halvemmalla.

Viimeksi keväällä ostin ebaysta Dometic B2200 ilmastointikoneen käytettynä yksityiseltä 350€+150€ posteihin. (Suomessa uutena yli 2000€ ja käytettyjä liikkuu hyvin vähän nekin siinä 1000€ pinnassa). Moni olisi varmaan senkin arpapelin jättänyt ostamatta :). Siihen verrattuna turvallinen hankinta.
 
Worst-case skenaariossa, USA:n likaisimmalla sähköntuotannolla ja verratessa tosiaan jotain Mitsun Coltia ja Tesla Model S:ää tulos oli elinkaaren aikana plus miinus nolla.

Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.
 
Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.
Vaan mikäli sinulla on vihreäsähkösopimus (vai oliko se luomusähkö), niin silloinhan olet aina 0 CO2;)
 
Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.

Vaikka tekisi hiilellä koko sähkön niin silti sähköauto tuottaa ajossa vähemmän CO2 kuin polttomoottoriauto. Johtuu siitä, että se sähkövoimala toimii kuitenkin selvästi paremmalla hyötysuhteella kuin auton polttis.
 
Vaan mikäli sinulla on vihreäsähkösopimus (vai oliko se luomusähkö), niin silloinhan olet aina 0 CO2;)
Henkilökohtaisella tasolla näin, mutta maan sähkönkulutuksen kannalta asia on vähän monimutkaisempi. Mitä korkeampi sähkönkulutus maassa, sitä korkeampi sähkön markkinahinta ja sitä saastuttavampia voimaloita käynnistetään. Toki esim. tuulivoimaa pitää tuottaa sen verran kuin on kysyntää, eli jos kysyntä kasvaa, rakennetaan tuulivoimaloita lisää. Vesivoiman kohdallahan näin ei ole, koska luonnonsuojelu.
 
Millasia latureita täällä on plugareihin laitettu? Mukana tuleva on ihan ok, mutta haluaisin asentaa sen kiinteäksi ettei tarvitse keräillä johtoa pois. Toisaalta mukana olisi mukava kuljettaa myös laturia niin joku tuotos pitäisi saada asennettua kotio.

Telewellillä on tällänen @ 325€: Telewell - Latauskaapeli - kotilataus suko 16A - autossa TYPE 2 liityntä halvin mitä löysin. Onko muita?

Toki tämä voisi olla parempi vaihtoehto: Webasto Pure type 2 kotilatausasema sähköautolle - 789,00 EUR näyttää paljon asiallisemmalta ja iso bonus muokattavuudesta kun nyt tulisi 1 vaiheen perään ja joskus myöhemmin voisi kytkeä 3 vaiheiseksi jos tarvetta.

Onko jotain halvempia tai asiallisempia vaihtoehtoja?

e: halvin pure taitaa löytyä täältä Webasto Pure, sähköauton kotilatausasema 753€ postitettuna.

e2: Saksasta vielä halvemmalla 590€ postitettuna: Webasto Wallbox Pure 11kW Ladestation Elektroauto Elektrofahrzeug Typ2 Ladegerät | eBay liekö jotain vanhempaa mallia kun ei luvata 22kW eli 3V 32A latausta? Vai onko tiedoissa vain virhe?

Näemmä noita on kahta mallia 11kW ja 22kW pystyvä. Laskin pikaisesti, että joku 500km olisi sellainen mitä sähköautoon pitäisi saada yön (8h) aikana ja jos kulutus on 20kwh/100km niin ei ihan riitä 11kW laturi. Kuitenkaan minulla ei ole sellaista autoa eikä ole lähiaikoina tulossa. Joten jos ja kun tämän pitää ainakin 4v niin laturi markkinoilla voi olla jo jotain uutta ja hienoa eli ei mitään järkeä maksaa siitä, että ehkä on tulevaisuutta varten parempi laturi. Vaikka tuo ero jääkin vain 90€paikkeille.

Täältä lähti tilaukseen @ 577€ Webasto Pure Black Edition 11 kW Wallbox Ladestation Elektrofahrzeuge Plug-In | eBay

Jostain puljusta sai vielä halvemmalla schuko type2 laturin, muistaakseni maksoi 199e mut ennemmin kyllä tosiaan tuo Webasto. Rupesin kans miettimään tällä viikolla sen hankkimista kun selvisi että EI TARVITSE olla DC tyypin vikavirtasuojakytkintä takana vaan riittää normi A tyypin. Näin ollen tuohon 11kw laitteeseen kun kytkisi 3x16A voimavirta johdon ja se tommoseen jo olemassa olevaan ns työmaakeskukseen 3x16A paikkaan kiinni jossa tuo A tyypin vikavirtakytkin niin se olisi siinä. Tulevaisuutta ajatellen hyvä tuo 11kw mahdollisuus. Koskaan tuota 32A paikkaa tule kuitenkaan omistamaan niin tuo 11kw riittää.

Eikös tuossa ebaystä tilattavassakin ollut 4.5m type 2 johto eikä 6m? Webaston tuotetiedoissa luki muistaakseni että jompi kumpi?

Koskas sen saat ja laita heti vähän tietoa laitteesta ja kuvia niin enköhän saa itekkin ostohousut laitettua jalkaan :D:tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 970
Viestejä
4 587 941
Jäsenet
75 532
Uusin jäsen
raol_80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom