Keskustelua hybridiautoista

Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.
 
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.

En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
 
@varakreivi de Valmont onko autosta kuulunut? Ei kerennyt ennen juhannusta :(

Tuli ensin toimituspäivä ja -kellonaika kesäkuulle ja sitten pari päivää perässä viesti, että ehheh tämä edellinen oli vain sellainen automaattiviesti eikä tarkoita mitään. Joku voisi tietysti ihmetellä, onko järjestelmän järkevää lähetellä ajanvarauksia kuluttajille, jos ne eivät tarkoita mitään. Jos asuisin Oulussa ja olisin jo varannut lennot HKI-Vantaalle, voisin olla hieman harmistunut.

Sain kyllä sitten uuden ajan heinäkuun puolelle, ja nyt täytyy vain katsoa ja odottaa, onko sillä katetta. Suomessa ei ole varmastikaan tällä hetkellä yhtään SR+:aa, mutta Euroopassa niitä on liikuteltu eteenpäin juhannuksesta saakka, ja ainakin jokunen hollantilainen on saanut omansa. Jos Hollannista saadaan laiva Suomeen tässä kesäkuun lopussa, se todennäköisesti käsittää aika lailla kaikki M3:t, mitä lähiaikoina saadaan.
 
Tuli ensin toimituspäivä ja -kellonaika kesäkuulle ja sitten pari päivää perässä viesti, että ehheh tämä edellinen oli vain sellainen automaattiviesti eikä tarkoita mitään. Joku voisi tietysti ihmetellä, onko järjestelmän järkevää lähetellä ajanvarauksia kuluttajille, jos ne eivät tarkoita mitään. Jos asuisin Oulussa ja olisin jo varannut lennot HKI-Vantaalle, voisin olla hieman harmistunut.

Sain kyllä sitten uuden ajan heinäkuun puolelle, ja nyt täytyy vain katsoa ja odottaa, onko sillä katetta. Suomessa ei ole varmastikaan tällä hetkellä yhtään SR+:aa, mutta Euroopassa niitä on liikuteltu eteenpäin juhannuksesta saakka, ja ainakin jokunen hollantilainen on saanut omansa. Jos Hollannista saadaan laiva Suomeen tässä kesäkuun lopussa, se todennäköisesti käsittää aika lailla kaikki M3:t, mitä lähiaikoina saadaan.

Sama täällä, eiköhän se heinäkuun aika pidä kun ovat jo laivassa tulossa tänne :) Näkyykö VIN jo tilillä?
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin jotka satamaan saapuvat. Siitä eteenpäin vasta tiedetään missä mennään.
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin, mitä nyt satamaan sattuu saapumaan. Siitä eteenpäin hommat on vasta varmoja ja tiedossa.

Jeps, hyvin näyttää nekin menevän kaupaksi. Saapa nähdä miten tuo SR+ mallin kysyntä kehittyy.
 
Vaikka tekisi hiilellä koko sähkön niin silti sähköauto tuottaa ajossa vähemmän CO2 kuin polttomoottoriauto. Johtuu siitä, että se sähkövoimala toimii kuitenkin selvästi paremmalla hyötysuhteella kuin auton polttis.

Nope. Parhaissakin moderneissa hiilivoimaloissa päästään vain noin 45 prosenttiin. Keskimäärin kuitenkin 30%.

Mitä taas tulee dieselmoottoriin, niin nykyaikaisissa dieseleissä hyötysuhde on jo 50-60% parhaimmillaan.

Joten väite siitä, että hiilivoimala olisi hyötysuhteeltaan selvästi parempi onkin jo vanhentunutta tietoa.

Tulisikin puhua siitä, että miten eri energiasta saadaan hyöty irti vs jokin muu vaihtoehto.
 
Jostain puljusta sai vielä halvemmalla schuko type2 laturin, muistaakseni maksoi 199e mut ennemmin kyllä tosiaan tuo Webasto. Rupesin kans miettimään tällä viikolla sen hankkimista kun selvisi että EI TARVITSE olla DC tyypin vikavirtasuojakytkintä takana vaan riittää normi A tyypin. Näin ollen tuohon 11kw laitteeseen kun kytkisi 3x16A voimavirta johdon ja se tommoseen jo olemassa olevaan ns työmaakeskukseen 3x16A paikkaan kiinni jossa tuo A tyypin vikavirtakytkin niin se olisi siinä. Tulevaisuutta ajatellen hyvä tuo 11kw mahdollisuus. Koskaan tuota 32A paikkaa tule kuitenkaan omistamaan niin tuo 11kw riittää.

Eikös tuossa ebaystä tilattavassakin ollut 4.5m type 2 johto eikä 6m? Webaston tuotetiedoissa luki muistaakseni että jompi kumpi?

Koskas sen saat ja laita heti vähän tietoa laitteesta ja kuvia niin enköhän saa itekkin ostohousut laitettua jalkaan :D:tup:

1.6 pitäisi olla täällä. 4,5m johto molemmissa malleissa pitäisi olla. Sisuksissa sitten jotain eroa kun toinen painaa 4,6kg ja toinen 5,6kg.

Joo 32A vaatisi täältäkin pääsulakkeiden noston 25A -> 35A. Jos jostain löydän 5x6mm2 kaapelin niin ajattelin syötön vetää sillä varmuuden välttämiseksi. Samaan paikkaan kuitenkin vaihtuu sitten joskus jytympi laturi jos vaihtuu.

Mielenkiintoisesti lukeekin näköjään asennusohessaa, että 16A vaatisi jo 6mm2 ja 32A 10mm2. Esim. Finnpartia kauppaa laturin yhteydessä 2,5mm2 johtoa 16A lataukseen ja 6mm2 32A lataukseen. Valmistajan ohjeen mukaan kannattanee mennä, mutta veikkaan, että monella on alimitoitettu syöttö.
 
Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.

Täällä bingo!
Halusin 2.0TDI, xenoneilla ja automaatin, mutta järki voitti tunteet ja otin 1.6TDI, ilman xenoneita ja manuaalin, koska en halunnut laittaa autoon niin paljoa rahaa kiinni vaikka tunteella olisi pelkkä ajatus 1.6TDI manuaalilla yökötti.
 
Täällä bingo!
Halusin 2.0TDI, xenoneilla ja automaatin, mutta järki voitti tunteet ja otin 1.6TDI, ilman xenoneita ja manuaalin, koska en halunnut laittaa autoon niin paljoa rahaa kiinni vaikka tunteella olisi pelkkä ajatus 1.6TDI manuaalilla yökötti.

Ennenkuin huijaat suuremmin kanssa iotekkiläisiä niin sullahan on se rahallisesti hyvinkin kannattava harrasteauto :)? Olisiko 1.6tdi ollut valinta jos ainoa auto?

e: Toki on monia joille auto on vain kulkine paikasta A paikkaan C. Sitä se vähän itsellekkin on, mutta silti tuntuu siihen hukkuvan vähän liikaa euroja mitä ei voi järkevästi perustella.
 
Nope. Parhaissakin moderneissa hiilivoimaloissa päästään vain noin 45 prosenttiin. Keskimäärin kuitenkin 30%.

Mitä taas tulee dieselmoottoriin, niin nykyaikaisissa dieseleissä hyötysuhde on jo 50-60% parhaimmillaan.

Joten väite siitä, että hiilivoimala olisi hyötysuhteeltaan selvästi parempi onkin jo vanhentunutta tietoa.

Tulisikin puhua siitä, että miten eri energiasta saadaan hyöty irti vs jokin muu vaihtoehto.

Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.
 
Ennenkuin huijaat suuremmin kanssa iotekkiläisiä niin sullahan on se rahallisesti hyvinkin kannattava harrasteauto :)? Olisiko 1.6tdi ollut valinta jos ainoa auto?

Yhtään en ole tienannut harrasteautolla rahaa :D

Mut tosiaan väliraha olisi ollut 7ke vs 15ke, niin en millään voi perustella hinnan puolesta tuota. Samoin tuo värihomma, joku ei pysty ostamaan edes käytettyä autoa jos on väärä väri (oma vaimoke) eli kyllä tiedän tuon tunnepuolen.

Nytkin hybridiä itse katsellut, mutta ihan järjetön ajatus pistää autoon 30ke kiinni näin yksinäni, jos tosiaan tuo arvo sulaa. Laskennellasti siis jos mietin omalle kohdalle niin autonarvo tippuu n. 300e/kuussa?

Tähän lainalyhennykset yms päälle.

Hybridit on tällä hetkellä välivaihe ja se on myös pakollinen vaihe. Myöskin missään nimessään en uskaltaisi ostaa hybridiä jos hybridin akkutakuu olisi menossa umpeen.
 
Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.

Noita suuremman co2 päästön aiheuttavia sähköautoja on esim kiinassa, jossa on sähköpulassa valtavalla vauhdilla pykättyjä hiilivoimaloita keskellä kylää, jotka kovassa helteessä tuottavat pelkkää sähköä, ja jäähdytyskin joudutaan tekemään suoraan ilmaan jollain tuulettimella.

Ja polttomoottorin teoreettisella hyötysuhteella ei ole juurikaan tekemistä auton käytännön hyötysuhteen kanssa. Tukevassa ruuhkassa auton seisoessa pääasiassa paikallaan ei hyötysuhde ole edes prosenttia.

En usko että missään länsimaassa sähköauton ajonaikainen co2 tuotto voisi olla suurempi kuin polttomoottoriauton.
 
Yhtään en ole tienannut harrasteautolla rahaa :D

Mut tosiaan väliraha olisi ollut 7ke vs 15ke, niin en millään voi perustella hinnan puolesta tuota. Samoin tuo värihomma, joku ei pysty ostamaan edes käytettyä autoa jos on väärä väri (oma vaimoke) eli kyllä tiedän tuon tunnepuolen.

Nytkin hybridiä itse katsellut, mutta ihan järjetön ajatus pistää autoon 30ke kiinni näin yksinäni, jos tosiaan tuo arvo sulaa. Laskennellasti siis jos mietin omalle kohdalle niin autonarvo tippuu n. 300e/kuussa?

Tähän lainalyhennykset yms päälle.

Hybridit on tällä hetkellä välivaihe ja se on myös pakollinen vaihe. Myöskin missään nimessään en uskaltaisi ostaa hybridiä jos hybridin akkutakuu olisi menossa umpeen.

Kuten sanottu ei näillä peltilehmillä rikastumaan pääse. Tappiota tulee joko paljon tai paljon. Edellisen pirssin arvo laski 4v 18k€ -> 8k€. Jos hifistellään niin olisin varmaan pärjännyt -01 autolla aivan hyvin tähän päivään asti mikä ostin -06 ja -10 vaihtui pois. Mittarissa olisi varmaan joku vähän vajaa 300tkm. Mutta uskoisin, että olisi ajettavassa kunnossa toki varmaan ruuvattavana olisi ollut monta kertaa. Mutta kun ei ole viimeisen 13v aikana tarvinnut autoa töihin niin rahallisesti (työn eli rahanteon väline) uudempi auto ei ole ollut perusteltava missään vaiheessa. Hypoteettisesti toki olisi kiva miettiä kuinka rikas olisikaan jos olisi sijoittanut kaikki säästyneet eurot. Tai sitten ei olisi kovin kiva laskea :D.

Naisilla tuppaa tuo väri olemaan se ensimmäinen määräävä tekijä...

Hybridit on välivaihe, mutta uskon, että välivaihe kestää kohtalaisen pitkään. Sen verran paljon pitäisi tapahtua, että polttomoottorit häviää henkilöautoista kokonaan. Hienosti Tesla kyllä avasi pelin ja toivottavasti vielä auraa pitkän matkaa areenaa jotta saadaan kaikki valmistajat mukaan sähköistykseen.

Tuota akun kestoa mietin paljon kun katselin niitä yli 200tkm ajettuja 5v vanhoja phev outlandereja. Toistaikseksi en ainakaan itse ole lehtien otsikoissa huomannut kommentteja vanhojen hybridien akku ongelmista laajassa mittakaavassa? Eli tuntuu kestävän yllättävän hyvin. Kalliiksi ne kyllä vaihdettaessa kun jossain noita hintoja näin.
 
Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.

Otitko huomioon sen häviön hyötysuhteessa, kun sähköä siirretään sieltä voimalasta verkkoon ja edelleen sähköauton moottoriin ja moottorista pyöriin? Saatoit ottaakkin edit.

Tottakai vertaillaan vain sähkön tuotannon osalta? Lämmölläkö lataat piuhaa pitkin nissan leafia?
Ei se fakta mihinkään muutu.

Suomessa sitä ja tätä, mutta esim jos ruskohiiltä käytetään sähkön tuotantoon kuvitteellisesti vain ja ainoastaan niin (joka muuten monessa maassa on täyttä todellisuutta) niin päästöt sähköautolla on n. 70g/km co2
 
Hybridit on välivaihe, mutta uskon, että välivaihe kestää kohtalaisen pitkään. Sen verran paljon pitäisi tapahtua, että polttomoottorit häviää henkilöautoista kokonaan. Hienosti Tesla kyllä avasi pelin ja toivottavasti vielä auraa pitkän matkaa areenaa jotta saadaan kaikki valmistajat mukaan sähköistykseen.
Jossainhan on näkynyt ennusteita automyynnistä, ja sen perusteella hybridien suosio alkaa hyytyä vasta ensi vuosikymmenen lopulla. Sitä ennen niiden suosio ehtii kasvaa reilusti tiukentuvien päästörajoitusten takia.
 
Suomessa sitä ja tätä, mutta esim jos ruskohiiltä käytetään sähkön tuotantoon kuvitteellisesti vain ja ainoastaan niin (joka muuten monessa maassa on täyttä todellisuutta) niin päästöt sähköautolla on n. 70g/km co2

Eli edelleen reippaasti alle sen, mitä polttis tupruttelee.
 
Tuohon hyötysuhdekeskusteluun, niin jos hiilivoimalan hyvää hyötysuhdetta kehutaan kaukolämmön tuotolla, niin eikö tällöin myös polttomoottorin hukkalämpö paranna hyötysuhdetta? Eli siis sähköautoa pitää lämmittää sähköllä, mutta polttomoottorissa lämpö tulee "ilmaiseksi". Kaikki tällaiset asiat monimutkaistavat keskustelua eri käyttövoimista, kun sähköstä lasketaan hyötysuhde jostain litium kaivoksilta asti ja bensassa vaan se mitä tulee pakoputkesta. Tai sitten sähköntuotannossa lasketaan hyötysuhteeseen lämpökin, mutta polttomoottorissa ei.
 
Tottakai vertaillaan vain sähkön tuotannon osalta? Lämmölläkö lataat piuhaa pitkin nissan leafia?
Ei se fakta mihinkään muutu.
Sinä sitten vissiin pumppaat asvalttia tankkiin, vai? Tippuu meinaan kiisselinkin hyötysuhde aika roimasti jos ei jalostuksen sivutuotteita saa ottaa huomioon.
 
Eli edelleen reippaasti alle sen, mitä polttis tupruttelee.

Nesteen my diesel ja uusin euronormi dieselmoottori niin mennään alle 20g/km ja reippaasti. Siihen ei yksikään sähköauto pysty.

Edit tai siis pystyy, mutta on oltava tae siitä, että tulee uusiutuvaa energiaa käytettyä pelkästään, joka taasen ei ole mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
1.6 pitäisi olla täällä. 4,5m johto molemmissa malleissa pitäisi olla. Sisuksissa sitten jotain eroa kun toinen painaa 4,6kg ja toinen 5,6kg.

Joo 32A vaatisi täältäkin pääsulakkeiden noston 25A -> 35A. Jos jostain löydän 5x6mm2 kaapelin niin ajattelin syötön vetää sillä varmuuden välttämiseksi. Samaan paikkaan kuitenkin vaihtuu sitten joskus jytympi laturi jos vaihtuu.

Mielenkiintoisesti lukeekin näköjään asennusohessaa, että 16A vaatisi jo 6mm2 ja 32A 10mm2. Esim. Finnpartia kauppaa laturin yhteydessä 2,5mm2 johtoa 16A lataukseen ja 6mm2 32A lataukseen. Valmistajan ohjeen mukaan kannattanee mennä, mutta veikkaan, että monella on alimitoitettu syöttö.

Niin 1.7 tuo olis sulla? ;) Kyllä tohon tota 6mm neliön johtoa laittaisin. Mietein vielä asiaa niin tämäkin olisi hyvä vaihtoehto, ei ihan niin nätti asennukseltaan kun ei ole mallia kiinteä mutta melko asiallinen:
Telewell - Latauskaapeli - latausasema 3x16A (1-3 vaihe)- TYPE 2

Tuo melkein palvelisi itseäni paremmin koska pidempi johto ja jo integroituna vvk. Niin ja senkin saisi mukaan jos tuo mukana tullut roikka ei riittäisikään tehoiltaan, 2.3kw vs 3.7kw.

Tämähän on samanlainen periaatteessa kuin se sininen öky kallis NGB johto :btooth: Kyllä tuo Webasto silti hyvä valinta on vaikka ite joutuu roikan kytkemäänkin lisäksi :tup:

Tässä olisi se kaikista helpoin laite kun voimavirtajohtokin sisältyy hintaan vvk:neen. Toki vähän liian kallis Webastoon verrattuna, etenkin jos saa kaapelin ja tulpan halvalla ja pystyy itse näpertelemään :tup:
 
Nesteen my diesel ja uusin euronormi dieselmoottori niin mennään alle 20g/km ja reippaasti. Siihen ei yksikään sähköauto pysty.

Edit tai siis pystyy, mutta on oltava tae siitä, että tulee uusiutuvaa energiaa käytettyä pelkästään, joka taasen ei ole mahdollista.

Eikös tästä justiin ollut toisessa ketjussa puhetta, että tuo 20g/km lukema on laskettu siten, että palmuöljyn rasvatisle, jota tuossa MY-Dieselissä käytetään on joissain maissa (kuten Suomessa) jätettä ja toisissa maissa sivutuotetta. Se vaikuttanee ainakin jonkin verran tuohon päästölukemaan jos oletetaan, että se rasvatisle ei menisikään roskiin kuten Neste laskelmissaan olettaa.

Lisäksi olen ymmärtänyt, että MY-Dieselin raaka-ainetta ei riittäisi kaikkien Dieselautojen polttoaineeksi, joten siinä mielessä sillä laskeminen on yhtä lailla haihattelua kuin että kaikki sähkö sähköautoihin olisi tuotettu uusiutuvilla.
 

Onse vaa sairasta mihi tahtii kiinassa tapahtuu kun halutaan, jos nyt on jo ABB asentajat laittamassa linjastoa kasaan kun hallin rakentaminen on alkanu vuoden alussa :eek:
 

Onse vaa sairasta mihi tahtii kiinassa tapahtuu kun halutaan, jos nyt on jo ABB asentajat laittamassa linjastoa kasaan kun hallin rakentaminen on alkanu vuoden alussa :eek:

´
Auttaa kummasti, kun ei ole työaikalakeja, työturvallisuuslakeja tmv. haittaamassa pisneksiä.
 
mulla 22 paneelia katolla ja huhtikuun alusta käyttö, mukaan lukien auton lataus 850kW ja tuotto 820kW joten katson olevani lähes vapaa matkustaja.
 
mulla 22 paneelia katolla ja huhtikuun alusta käyttö, mukaan lukien auton lataus 850kW ja tuotto 820kW joten katson olevani lähes vapaa matkustaja.

Kovia on tehot, mutta mahtaako tuotanto ja käyttö osua yhteen?
Itselläni kun tuppaa auto olemaan pääosin kotona öisin, mutta ajossa päivisin.
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin jotka satamaan saapuvat. Siitä eteenpäin vasta tiedetään missä mennään.
Jeps, hyvin näyttää nekin menevän kaupaksi. Saapa nähdä miten tuo SR+ mallin kysyntä kehittyy.
Teslan vähän käytettyjen varastossa on nyt kaksi Model 3 SR+ autoa. Halvempi maksaa verojen kanssa 51.504€. Molemmilla autoilla on "ajettu" vain 9km. Uuden hinta on ihan sama, eli mitään alennusta ei saa.
"Esittely- ja koeajoautoistamme on saatavilla erilaisia kokoonpanoja välittömällä toimituksella."

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi

Ihan hyvä kiihtyvyys tuossa halppis mallissakin jo. 5.6s 0-100km/h.

Jotain luin että maalipinta kaipaisi jotain suojausta ja roiskeläpät.

Ilmeisesti piakkoin valkoisesta tulee hinnat alkaen perusväri.
Enää on vain yksi kpl AWD Long Range autoja tuolla Suomen varastossa. Ja Performance mallia löytyy eniten.
 
Teslan vähän käytettyjen varastossa on nyt kaksi Model 3 SR+ autoa. Halvempi maksaa verojen kanssa 51.504€. Molemmilla autoilla on "ajettu" vain 9km. Uuden hinta on ihan sama, eli mitään alennusta ei saa.
"Esittely- ja koeajoautoistamme on saatavilla erilaisia kokoonpanoja välittömällä toimituksella."

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi

Ihan hyvä kiihtyvyys tuossa halppis mallissakin jo. 5.6s 0-100km/h.

Jotain luin että maalipinta kaipaisi jotain suojausta ja roiskeläpät.

Ilmeisesti piakkoin valkoisesta tulee hinnat alkaen perusväri.
Enää on vain yksi kpl AWD Long Range autoja tuolla Suomen varastossa. Ja Performance mallia löytyy eniten.

Samasta erästä kun mun ja @varakreivi de Valmont autot eli ovat jo Suomessa. Ehkä tässä vielä on toivoa saada ne kesäkuussa ;)
 
Eipä nuo merkittävästi valmistumisaikatauluun vaikuta.

Vaikuttaa se siinä vaiheessa kun osaavasta porukasta on pulaa, kuten länsimaissa. En tiedä mikä tilanne Kiinassa on koulutetun henkilöstön osalta, mutta täällä ei vaan riitä työmaille pätevää jengiä kolmeen vuoroon, joten tarve olisi teettää niillä pätevillä pidempää päivää. Se ei vaan esim. työkonekuskeilla ole lainsäädännön takia mahdollista.

Veikkaan, että myös minimipalkat täälläpäin vaikuttaa siihen, onko jotain projektia edes mahdollista tehdä kolmessa vuorossa. Kiinassahan duunarille voi maksaa mitä lystää eikä ole liitot mesoamassa.
 
Vaikuttaa se siinä vaiheessa kun osaavasta porukasta on pulaa, kuten länsimaissa. En tiedä mikä tilanne Kiinassa on koulutetun henkilöstön osalta, mutta täällä ei vaan riitä työmaille pätevää jengiä kolmeen vuoroon, joten tarve olisi teettää niillä pätevillä pidempää päivää. Se ei vaan esim. työkonekuskeilla ole lainsäädännön takia mahdollista.

Veikkaan, että myös minimipalkat täälläpäin vaikuttaa siihen, onko jotain projektia edes mahdollista tehdä kolmessa vuorossa. Kiinassahan duunarille voi maksaa mitä lystää eikä ole liitot mesoamassa.
Jos puhutaan oikeasti osaavasta jonka pitäisi kokoajan pitkää päivää tehdä niin hinta onkin sit tähtieteellinen tai osaava nostanut kytkintä toisiin töihin. Eli osaavan porukan saa äkkiä karkotettua työaikapelleilyillä, koska osaavalla on myös varaa valita. Sama ilmiö siis kun tietyt ja samat työnantajat poraa että osaavan työntekijän löytäminen on vaikeata. Työantajalla ei ole tarjota osaavalle mitä osaava ei saisi muualta paremmin. Mitä huonommin asiat on työnantajalla sitä huonompi työntekijöiden kuone sille jää kun jokainen jolla mahdollisuus vaihtaa hiukankaan parempaan työnantajaan lähtee.

Liittoja syytät asiasta joka ei edes liity niihin. Joku ilman mitään koulutusta oleva tusinatyöläinen on ainut joita noi minipalkat koskee kun ei ole mahdollisuutta valita. Eli nämä työläiset joiden panos on korvattavissa seuraavalla jonossa odottavalla. Osaajat ei ole tässä jonossa ole jollei työpaikka ole todella ainutlaatuinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos puhutaan oikeasti osaavasta jonka pitäisi kokoajan pitkää päivää tehdä niin hinta onkin sit tähtieteellinen tai osaava nostanut kytkintä toisiin töihin. Eli osaavan porukan saa äkkiä karkotettua työaikapelleilyillä, koska osaavalla on myös varaa valita. Sama ilmiö siis kun tietyt ja samat työnantajat poraa että osaavan työntekijän löytäminen on vaikeata. Työantajalla ei ole tarjota osaavalle mitä osaava ei saisi muualta paremmin. Mitä huonommin asiat on työnantajalla sitä huonompi työntekijöiden kuone sille jää kun jokainen jolla mahdollisuus vaihtaa hiukankaan parempaan työnantajaan lähtee.

Liittoja syytät asiasta joka ei edes liity niihin. Joku ilman mitään koulutusta oleva tusinatyöläinen on ainut joita noi minipalkat koskee kun ei ole mahdollisuutta valita. Eli nämä työläiset joiden panos on korvattavissa seuraavalla jonossa odottavalla. Osaajat ei ole tässä jonossa ole jollei työpaikka ole todella ainutlaatuinen.

Niin nyt puhuttiin kiinasta. Meinaatko että siellä on työvoimasta pulaa? Voi siis olla, en tiedä, mutta en olisi ihan niin varma.
 
Niin nyt puhuttiin kiinasta. Meinaatko että siellä on työvoimasta pulaa? Voi siis olla, en tiedä, mutta en olisi ihan niin varma.
No puhuit ammattilaisien riittämättömyydestä. Kyllä sielläkin ihmisellä itsekkyyttä että ne valitsee paremman mitkä pystyy. Eli kun etsitään parempaa työntekijää niin samalla tavalla parempi työntekijä etsii parempaa työnantaja. Eniten vaikuttaa alueen hintataso ei se mitä liitot minimiä sanelee. Ilmiö on Suomessakin havaittavissa. Eri seuduilla palkkataso heijastaa alueen hintatasoa. Toisaalla saattaa palkka olla heti 1k€/kk enempi, mutta ei kannata lähteä sen perään kun asuntojen hinnat yms. syö isomman tulon.

Katsot missä Suomessakin akkutehtaat ja autotehtaat niin ei ne pääkauoungin vieressä ole. Ja syystä.
 

20-30 vuotta on niin pitkä aika etten itse lähtisi ennustamaan. Katsoin juuri lasten kanssa "Olipa kerrän keksijät" sarjan jaksoa Einsteinistä 90-luvulta - siinä kerrottiin että siirrymme käyttämään ydinvoimaa kun öljy käy vähiin. Öljyä on vaan löydetty yhä lisää emmekä ole valitettavasti siirtyneet ydinvoimaan.

Mites raskaan kaluston sähköistyminen?
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Toinen tapa on ruotsissa testattavana oleva sähkölangat maanteiden päällä. Silloin sähkörekalle riittäisi pienikin akku.
 
Q2 loppuu aivan juuri, niin Teslalla näyttää olevan pari sinistä Model 3 autoa alennusmyynnissä ja nopealla toimituksella. Jos laskin oikein, niin alennus olisi 3182€?

Pari ylempää sinistä on alennuksessa ja alhaalla musta ja sininen on normaalilla hinnalla. Hinnoista puuttuu autovero.

*Käy tutustumassa välittömästi toimitettaviin Inventory-autoihimme

Olin hidas, meni jo. :D

tesla.jpg


Näköjään kannattaa tilata aivan kvartaalin loppupuolella.
 
Q2 loppuu aivan juuri, niin Teslalla näyttää olevan pari sinistä Model 3 autoa alennusmyynnissä ja nopealla toimituksella. Jos laskin oikein, niin alennus olisi 3182€?

Pari ylempää sinistä on alennuksessa ja alhaalla musta ja sininen on normaalilla hinnalla. Hinnoista puuttuu autovero.

*Käy tutustumassa välittömästi toimitettaviin Inventory-autoihimme

Olin hidas, meni jo. :D

tesla.jpg


Näköjään kannattaa tilata aivan kvartaalin loppupuolella.

Nämä taisi tosiaan olla kvarttaalialella :) Oman auton luovutus sunnuntaina joten vääntävät loppuun asti.
 
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Toinen tapa on ruotsissa testattavana oleva sähkölangat maanteiden päällä. Silloin sähkörekalle riittäisi pienikin akku.
Euroopassa raiteilla priorisoidaan tarkoituksella henkilöliikennettä, jonka takia rekat ovat rahdille luontevampi toimitustapa, etenkin pienemmistä eristä puhuttaessa.

Käytännössä tarvittaisiin kaksi rinnakkaista raideverkkoa, yksi matkustajaliikenteelle ja toinen rahdille. Samassa verkossa ne häiritsevät toisiaan aika ikävästi.
 
Tänään sain oman SR+ mallin alle ja täytyy sanoa että huikee peli! On tuossa vielä muilla valmistajilla tekemistä että pääsee vastaavaan kokemukseen. Ei kyllä tunnu yhtään karvalakilta vaikka hinnat alkaen malli onkin. Popitkin on omaan korvaan yllättävän hyvät :cigar2:
 
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Rautatien ongelma on se hitaus. Ei varsinainen matka-aika, vaan järjestelmä on väkisinkin luonteeltaan byrokraattisen hidas.

Suomessakin kuskataan kyllä kuorma-autoja junilla, mutta pääasiassa tyhjänä, jos kyydissä on rahtia, sillä on jokin aikataulu, ja vain jos sen perilletoimituksen aikataulu on avoin se voidaan kuskata junalla.

E: Tuli mieleen.. Tuossa jutussa esitelty latsatussysteemi olisi paljon yksinkertaisemmin toteutettavissa niin että tehtäisiin vain jämptisti vaunun korkuinen ja tasoinen laituri, ja jotkut vaunujen väliin käännettävät pöydät, jonka jälkeen rekat/kärryt vaan ajettaisiin vaunuihin siinä missä niitä pysäköidään mille tahansa kentälle. Kestää taas vuosisatoja että tuokin junainnovaatio maksaa itsensä ajansäästönä verrattuna siihen että itse lastaustapahtuma kestäisi pari minuuttia pidempään.
 
Rautatien ongelma on se hitaus. Ei varsinainen matka-aika, vaan järjestelmä on väkisinkin luonteeltaan byrokraattisen hidas.

Suomessakin kuskataan kyllä kuorma-autoja junilla, mutta pääasiassa tyhjänä, jos kyydissä on rahtia, sillä on jokin aikataulu, ja vain jos sen perilletoimituksen aikataulu on avoin se voidaan kuskata junalla.

E: Tuli mieleen.. Tuossa jutussa esitelty latsatussysteemi olisi paljon yksinkertaisemmin toteutettavissa niin että tehtäisiin vain jämptisti vaunun korkuinen ja tasoinen laituri, ja jotkut vaunujen väliin käännettävät pöydät, jonka jälkeen rekat/kärryt vaan ajettaisiin vaunuihin siinä missä niitä pysäköidään mille tahansa kentälle. Kestää taas vuosisatoja että tuokin junainnovaatio maksaa itsensä ajansäästönä verrattuna siihen että itse lastaustapahtuma kestäisi pari minuuttia pidempään.

Ongelmana taitaa olla se, että tuo vakiokokoinen EU-rekan peräosa on huomattavan suuri. Se pitää saada melko tarkalleen oikeaan paikkaan, jotta se junavaunu pysyy riittävän pienenä, ja rengaiden pitää olla junavaunun telin tason alapuolella, jotta korkeus ei ole liian suuri... (Tai sitten pitäisi olla vajaakorkuinen ja siten vajaamittainen rekan perä... joka maksaa rahaa kun kyytiin ei mahdu standardimäärä kuormaa. Tai, sitten se nosturin kestävä perä, jonka voi nostaa telien väliin isolla trukilla sivulta, joka sekin maksaa rahaa vrt. tuo geneerisen rekan kanssa yhteensopiva vaunu.)

(Lisäksi miten tuossa sinun mallissasi ne rekan nupit poistettaisiin sieltä väleistä? Ja, miten niin muutama minuutti? Tuossa näyttäisi N nupilla lastaavan junan 1/N osassa aikaa siihen nähden, että kuorma tuotaisiin yhdessä jonossa junaan... tuo lastauksen hitaus tuossakin jutussa oli se perustelu sille, miksi perinteinen rekan takaosa -junavaunu tekee vain yhden matkan per päivä, sen sijaan, että se ehtisi tehdä niitä useamman.)
 
Ongelmana taitaa olla se, että tuo vakiokokoinen EU-rekan peräosa on huomattavan suuri. Se pitää saada melko tarkalleen oikeaan paikkaan, jotta se junavaunu pysyy riittävän pienenä, ja rengaiden pitää olla junavaunun telin tason alapuolella, jotta korkeus ei ole liian suuri... (Tai sitten pitäisi olla vajaakorkuinen ja siten vajaamittainen rekan perä... joka maksaa rahaa kun kyytiin ei mahdu standardimäärä kuormaa. Tai, sitten se nosturin kestävä perä, jonka voi nostaa telien väliin isolla trukilla sivulta, joka sekin maksaa rahaa vrt. tuo geneerisen rekan kanssa yhteensopiva vaunu.)

(Lisäksi miten tuossa sinun mallissasi ne rekan nupit poistettaisiin sieltä väleistä? Ja, miten niin muutama minuutti? Tuossa näyttäisi N nupilla lastaavan junan 1/N osassa aikaa siihen nähden, että kuorma tuotaisiin yhdessä jonossa junaan... tuo lastauksen hitaus tuossakin jutussa oli se perustelu sille, miksi perinteinen rekan takaosa -junavaunu tekee vain yhden matkan per päivä, sen sijaan, että se ehtisi tehdä niitä useamman.)

En sitten tiedä onko eurooppalainen junastandardi merkittävästi meikäläistä pienempi, mutta ei puoliperävaunu mitään ihmeellistä koko-ongelmaa ainakaan suomessa tuota, ilmeisesti euroopassa junat on merkittävästi matalampia.

Ei noita kuvien mukaan rekkavetureilla lastata vaan noilla satamamestareilla (taitaa olla sisun tuotemerkki mutta vastaava puoliperävaunun terminaaleissa pyörittelyyn tarkoitettu laite), sellaisella kärryn asettaminen puolenmetrin marginaalilla kahden kärryn väliinkin on mahdollista, mutta tietysti lastaus kannattaisi tehdä yksinkertaisesti päästä aloittamalla. Tosin noiden kuvien perusteella tuon systeemin mitoituksella siinä kärryjen välissä on niin paljon tilaa että satamamestari mahtusi kääntymään siitä välistä pois vaikka olisi ihan suoraan sen kärryn edessäkin.

E: Tuossa rekkojen junakuljetusten lopettamisessa kerovassa uutisessa on kuorma-auto ihan normaali vaunun päällä, ei tuo merkittävästi voi ylikorkea olla :)
Rekkojen kuljetus junissa loppuu
 
Junan vaunussa saa olla korkeutta 5.56m kiskon pinnasta jos nyt muistan oikein :btooth: muuten saattaa ottaa johdot kiinni. Totta se on että älyttömän hidasta toi lastaaminen rekoilla, sen mitä itse nähnyt niin perus rekan veturilla useimmiten ajettu vaunun päälle.
 
Tänään sain oman SR+ mallin alle ja täytyy sanoa että huikee peli! On tuossa vielä muilla valmistajilla tekemistä että pääsee vastaavaan kokemukseen. Ei kyllä tunnu yhtään karvalakilta vaikka hinnat alkaen malli onkin. Popitkin on omaan korvaan yllättävän hyvät :cigar2:
Aika vähän niissä ilmeisesti on eroja. Se että ei ole nelivetoa taitaa olla merkittävin. Ehkä talvella jotain eroa, mutta sen näkee sitten. Mikä väri tuli ja meinaatko laittaa roiskeläpät ja/tai muuta suojausta?

Osaatko verrata johonkin Model S malliin tuota Model 3:sta. Kolmosta kun en ole vielä edes nähnyt missään. Siis vaikka pelkästään kylmätyypit, kun en ole Model ässääkään koeajanut. Ilmeisesti se näyttö on aika näppärä kolmosessa, koska on korkeammalla.

Ilmeisesti vanheiden "pölykapselit" saisi pois ja pienemmät suojat saisi ostettua tilalle. En tiedä sitten kummin on hienompi. Kulutus kai ihan vähän pienenee noilla pölykapseleilla.
 
Aika mukavasti tuo Kia kulkee motarillakin. Eilen ajo tyhjällä akulla Turusta Espooseen eli lähes koko matka 100-120km/h nopeusaluetta, ilmastointi jatkuvasti päällä sekä auton täyteen lastattu. Reissun keskikulutus auton mukaan 5,2 l/100km eli ehkä noin litran tai pari vähemmän kuin mitä vastaavankokoinen auto bensakoneella olisi ilman akustoa kuluttanut. Auton ajotietokone on tähän mennessä ollut erittäin tarkka eikä heittoa ole ollut tankkauksiin lasketuista arvoista desiäkään. Erikoista oli se, että auto kulkee tuolla reilun 120 km/h mittarinopeudessa myös pelkällä akulla suht pitkiä matkoja vaikka akku on tyhjä ja pelkkä HEV/hybrid moodi päällä. Jostain kun luin niin että EV-moodilla tuo 120 km/h olisi raja, mutta hyvin tuo puski reilusti isompiakin nopeuksia pelkällä akulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 970
Viestejä
4 587 941
Jäsenet
75 532
Uusin jäsen
raol_80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom