Keskustelua hybridiautoista

Tjaaha. Ei paljon tule renkaita potkittua kun on ostohousut jalassa. Edellisen kerran 4v sitten kun olin raahautnut autokaupoille asti istuin 4 autossa ja koeajoin 2 autoa josta toinen lähti mukaan (oli kyllä samaa merkkiä ja mallia molemmat). Nyt ei tullut istuttua kuin yhdessä ja ajelun jälkeen lähti ostoon. Myönnetään kyllä, että ei tullut samanmoista shut up and take my money fiilistä kuin aikaisemmin, mutta mitä sitä sitten hieromaan enempää kun vanhasta ok hyvitys ja hyvä rahotuskamppis verrattuna muihin niin vaihtoon meni ja pihalle tuli tällänen:

2019-06-20%2017.02.04%20%28Medium%29.jpg


Pricless fiiliksiä kyllä sai jo koeajosta kun sähköllä kurvattiin turun keskustassa ja sattu tulemaan Bad Boys kappale. Kattoluukku auki ja vähän lisää volaa niin se myötähäpeän ilme mikä pojalla oli naamalla oli kyllä korvaamaton :D. Yllättävän hyvät kaiuttimet tuossa kyllä on ja näyttää joku pikkusubi löytyvän kontista, mikä on jäätävän pieni verrattuna superbiin.

Nyt lykkääntyy teslan hankinta väkisin hamaan tulevaisuuteen. Eiköhän tällä huristella seuraavat 4v ainakin. Luxyry malli joten nippeliä ja nappelia riittää opeteltavaa. Puutteina lämppäri ja vetokoukku mitkä pitää vielä hommata. Väri olisi saanut olla joku muu kuin valkoinen, mutta eipä näitä käytetyissä pahemmin voi valita. Olen hyvin laiska pesemään autoja sen alku innostuksen jälkeen.

Saas nähdä onko tälläsellä phev:llä vaikutusta omaan ajotyyliinkin mikä on ollut aika painavalla kaasujalalla varustettu, mutta kun mieluusti haluaisi päästä sähköllä niin pitkälle kuin mahdollsita. Ainakin heti paluumatkalla huomasi ettei ollut mikään kiire mennä heti kaikista perävalot edellä vastaantulevista ohi.

Mites Android auton saa tässä toimimaan? Jostain luin, että ei toimisi edes pohjoismaissa vielä? Pitääkö ladata jostain muualta kuin play kaupasta joku appi? Oneplus 3t luurina.

Saako adaptiivista vakkaria ajamaan vielä kauempaa jotenkin? Imho liian lähellä neljälläkin täpällä. Itse en ainakaan tykkäisi jos joku ajaa niin lähellä isolla tiellä. Muuten kyllä kaistaohjauksen kanssa varsin mukavaa kehitystä. Ratin pakollinen hipelöiminen kyllä on aika ärsyttävää ja olisi kiva tietää miten toimii fiksusti. Nyt tuntuu tyhmältä heilutella rattia vaan sen takia että auto ei piipittele.
 
Saako kysyä minkävuotinen ja millä kilsoilla on tuo Optima? Entä millaiseen rahaan ne täällä Suomessa tuollaisesta luopuu?

Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.
 
Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.

Ainakin jossain valitettiin että se alkaa piippailemaan jos ajaa ihan normaalisti, eli auton mielestä liian suoraan.

En nyt muista oliko se juuri tuo auto, mutta noin nerokkaita kaistavahteja kuitenkin on olemassa.
 
Saako kysyä minkävuotinen ja millä kilsoilla on tuo Optima? Entä millaiseen rahaan ne täällä Suomessa tuollaisesta luopuu?

Itse en kyllä tuohon kaistaohjaukseen uskalla luottaa niin paljoa, että uskaltaisi pidempään ajaa kädet irti ratista, kun joskus se hyppää vain pois päältä kun ei näekään enää viivoja ja joskus vaikka näkeekin niin antaa ajaa viivojen päälle.

Vanha mittari. 2017 marraskuussa otettu ajoon ja 1,5v aikana ehditty keräämään kiitettävät 97tkm. Huollot oli Deltassa kaikki tehty, jotta ei mua tuo kilsa määrä pelottanut vaikka on se huomattavasti enemmän mitä muissa. Edelliseen pirssiin oli 2v aikana kerätty 150tkm (jonkun myyntihessun auto) ja varsin mukava oli sen aikaa mitä itse omsitin. Hintaa piteli 100€ alta 30k€.

Näitä tuodaan vissiin hirmuisesti Ruotsista mitä itse tässä kevään/kesän mittaan vilkuillut ja hinnat 30-38k€. Toinen PHEV mitä Ruottista (tai ehkä ennemmin Saksasta) raahataan laivalasti kaupalla on mitsun Outlander juuri joku 200tkm rullattuna ja hinnat pyörii 20k€ paikkeilla. e: Tosta voisi päätellä, että kysyntää riittää reilusti enempi mitä kotomaa tarjoaa. Toki en voi väittää tietäväni onko muutenkin paljon tuontia autoa käytettynä liikkeellä, mutta kun näitä katselin niin melkein kaikki tuonti tavaraa.

Joo eihän tuo kaistaohjaus mitään saa aikaiseksi tiellä missä ei näy viivoja, mutta kaikki valtatiet on kyllä niin hyvissä maaleissa, että sellaista ajaessa tuntui toimivan täydellisesti.
 
Ainakin jossain valitettiin että se alkaa piippailemaan jos ajaa ihan normaalisti, eli auton mielestä liian suoraan.
Tuota ei ainakaan oma tee ollenkaan. Piippaa vain jos kädet irrottaa oikeasti ratista tai itse ajaa liian lähelle reunaa/viivaa. Esimerkiksi jos väistää jotain tiessä olevaa kuoppaa tai routavauriota niin auto saattaa sen takia piipata. Suoraan keskellä ajaen ei ole piipannut kertaakaan vajaan 3tkm matkan aikana.
 
Tuli tankattua Optima ensimmäistä kertaa kunnolla. Tankkiin meni noin 11 litraa bensaa ja tankkausvälillä ajoin reilusti yli 2700 km. Keskikulutus siis noin 0,4 l/100km.

Itellä pisin veto yhel tankil o 1456km/2kk eli pienellä mentiin täälläkin :tup:
 
Itellä pisin veto yhel tankil o 1456km/2kk eli pienellä mentiin täälläkin :tup:
Mulla oli melkein 3kk tankkausväli eli teoreettisesti yhdellä 55 litran tankilla voisi päästä yli vuoden tankkausväliin ja saisi yli 13tkm ajot tehtyä samalla ajoprofiililla. Siinähän ehtii mennä bensiinikin jo vanhaksi :)
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 20tkm, mutta ne jakautuu harrasteen ja käyttiksen välille. Taloudellisesti ajateltuna kaikista järkevintä olisi hankkiutua tuosta harrasteesta kokonaan eroon ja vaihtaa melkein uusi auto yli 10 vuotta vanhaan koslaan. Kumpikaan ei vain ole kovinkaan hauskaa tai paljosta pitäisi luopua. Ihan vaan verrokkina saman auton (Kia Optima) "vastaava" bensaversio samalla varustetasolla olisi ollut saman hintainen tai jopa kalliimpi kuin tuo phev. Näin siis puoli vuotta käytetyn auton näkökulmasta katsottuna.
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.

Itelle menee kategoriaan harrastus eli oli järkevää tai ei. Mulla tulee vuodes n 10tkm ja uusi Volvo tulee liisinkinä 30tkm/3v mikä riittää itelle. Nautin silti joka kilsasta, sano ketä mitä vaan. Kerrankos sitä täällä ollaan. Samaa mieltä siis, tarviiko kaiken aina nyt niin järkevää olla :D Jokanen tavallaan :tup:
 
10-13tkm vuodessa on niin pieni kilometrimäärä, että rehellisesti sanottuna järkevämpää olisi ajaa tuollaiset kilometrit bensa-autolla, kun polttoainekulut on melkeimpä mitättömät verrattuna arvonlaskuun ja muihin kuluihin.

Ei ole.
ostin nykyisen 330e vain ja ainoastaan koska on huomattavasti tehokkaampi kuin vastaavan hintainen perus bensa/diesel mutta selkeästi halvempi kuin vastaavan tehoinen pelkkä bensa/diesel.
Lisäksi vakiona varusteita joita perus polttiksiin ei saa edes rahalla.

Arvo laskee kaikissa, nykymeiningillä voisi jopa veikata että plugini pitää arvonsa ihan hyvin.

Itse näen pluginit vain että saadaan suorituskykyisempi auto pienellä kulutuksella. Lisäksi kukaan tuskin voi kiistää sähkömoottorin ylivertaisuutta kun pitää mennä heti eikä nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
 
Mites Android auton saa tässä toimimaan? Jostain luin, että ei toimisi edes pohjoismaissa vielä? Pitääkö ladata jostain muualta kuin play kaupasta joku appi? Oneplus 3t luurina.

Ei ole vielä tarjolla Suomessa, koska käännöstyö on vielä kesken. Saa kuitenkin ladattua esim. täältä ja asennettua käsin:

Android Auto - Google Maps, Media & Messaging APKs - APKMirror

Huomattavaa on, että jos luurin kielenä on Suomi, tuo toimii suomeksi, mutta äänikomennot edelleen englanniksi ja esim. suomeksi ei voi sanella viestejä. Jos taas vaihtaa luurin kielen englanniksi, kadunnimet lausutaan myös "englanniksi" ja jos haluaa esimerkiksi syöttää sanelemalla osoitteen, se pitää myös lausua "englanniksi" että järjestelmä ymmärtää sen.

Itse käytän suomenkielellä, koska muulle kuin kadunnimen syöttämiselle äänikomennolla on harvoin tarvetta.
 
Ei ole vielä tarjolla Suomessa, koska käännöstyö on vielä kesken. Saa kuitenkin ladattua esim. täältä ja asennettua käsin:

Android Auto - Google Maps, Media & Messaging APKs - APKMirror

Huomattavaa on, että jos luurin kielenä on Suomi, tuo toimii suomeksi, mutta äänikomennot edelleen englanniksi ja esim. suomeksi ei voi sanella viestejä. Jos taas vaihtaa luurin kielen englanniksi, kadunnimet lausutaan myös "englanniksi" ja jos haluaa esimerkiksi syöttää sanelemalla osoitteen, se pitää myös lausua "englanniksi" että järjestelmä ymmärtää sen.

Itse käytän suomenkielellä, koska muulle kuin kadunnimen syöttämiselle äänikomennolla on harvoin tarvetta.

Löysin kanssa tuon apk:n ja ihmettelin, että miksei tajua mitään mitä yritän sanoa sille. No näköjään tuon takia sitten. Outoa kyllä, että se kyllä puhuu suomea takaisin, mutta ei siis ymmärrä komentoja sillä sitä?

Viimeksi kun käytin puhelimen navigaattoria niin täytyy sanoa, että näytti hienommalta mitä tuon android auton kautta. Tällä hetkellä vähän fifti sixty onko integroitu tom tom parempi mitä google. Pitänee testailla.



Kaistaohjaus + adaptiivinen vakionopeudensäädin kyllä toimii yllättävän hienosti nyt kun pitempi reissu takana. Omiaan juuri jossain viikonloppuliikenteessä kun ei mitään hyötyä lähteä ohittelemaan toisia vaan mennä kiltisti jonossa. Ei juuri tarvitse puuttua ja kun löytää vaan sen jonkun sopivan asennon, että lepuuttaa kättä jalalla ja pitää pienessä liikkeessä niin ei huutele käsiä rattiin.
 
Ei ymmärrä suomenkielisiä komentoja, ja kun annat komennon englanniksi se myös jatkaa siitä englanniksi. Hankalaa on.

Itse käytän integroitua TomTomia useimmiten, mutta jos on "kriittisempi" reissu niin käytän Mapsia, koska siinä on toki aina ajantasaisemmat kartat.
 
Ja mä kun luulin, että sähköautot ei saastuta ollenkaan, kun se sähkö tulee töpselistä..

Hieno kaavio. Sähköautoille on otettu valmistuksenaikaiset päästöt sekä sähköntuotannon päästöt huomioon. Samaan aikaan polttomoottorin kohdalla seisoo vain se mitä bensassa palaa, mutta bensan tai auton valmistusta ei ole huomioitu. Hyvää kamaa :tup:

Tuo bussin lukemakin saattaa olla todellisuudessa jotain ihan muuta per oikea matkustaja, täällä lähes tyhjien bussien maassa.
 
Tuohon syyllistyy aika moni kaavio sähköautojen päästöjä polttomoottoreihin verrattuna. Mukana ei yleensä ole myöskään öljyn ja bensiinin rahtaamisesta ja jakelusta tulevia päästöjä.

Kaupan päälle on usein vielä verrattu 7-paikkaista ja 100KWh akulla varustettua Teslaa johonkin B-segmentin pikkukippoon 1-litraisella mopon moottorilla.

Tekniikan Maailma taisi tehdä tarkemman analyysin ja siinä tosiaan todettiin, että vaikka sähköauton tuotannosta syntyy enemmän päästöjä kuin polttisauton, ne kuoleentuvat ajokilometreistä riippuen jo nyt 3-4 vuodessa Suomen sähköntuotannolla ja aika/matka lyhenee sitä mukaa kun sähköntuotantoa puhdistetaan.

Worst-case skenaariossa, USA:n likaisimmalla sähköntuotannolla ja verratessa tosiaan jotain Mitsun Coltia ja Tesla Model S:ää tulos oli elinkaaren aikana plus miinus nolla.

Mikään ei valehtele enempää kuin tilastot :)
 
Matkustajamäärät ovat myös tasaamatta eli julkisella liikenteellä huomioidaan täyttöaste, mutta henkilöautoissa ei huomioida. Sekin vääristää lukemaa melko paljon verrattaessa autoa julkiseen liikenteeseen.
 
Matkustajamäärät ovat myös tasaamatta eli julkisella liikenteellä huomioidaan täyttöaste, mutta henkilöautoissa ei huomioida. Sekin vääristää lukemaa melko paljon verrattaessa autoa julkiseen liikenteeseen.
Muistelen lukeneeni, että pääkaupunkiseudulla henkilöautojen matkustajamäärän keskiarvo on 1,3.
 
1,7 näyttäisi olevan Euroopan keskimääräinen matkustajamäärä. Tämä vaikuttaa jo melko paljon tuollaisiin tilastoihin.
Juu. Periaatteessa kyllä henkilöauton kohdalla yksi matkustaja on hyvä lähtökohta, koska siitä on helppo laskea jakolaskulla yksittäisen matkan päästöt matkustajamäärän mukaan.

Lipaston sivuilta löytyi ihan mielenkiintoista tietoa energiankulutuksesta:
LIPASTO - Yksikköpäästöt
Päästöjen sijaan on mielenkiintoista, että tuolla on listattu raideliikenteen sähkönkulutuksia. Intercity-junan sähkönkulutus on vain 5,4 kWh/100 km per matkustaja. Pendolinolla tuplat, ja lähijunilla siinä välissä. Täyttöaste 35-40%. Raideliikenteessä on tietysti se etu sähköautoihin verrattuna, että suurikokoisia akkuja ei tarvita ja käyttöikä voi olla 40-50 vuotta.
 
näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

Ja mä kun luulin, että sähköautot ei saastuta ollenkaan, kun se sähkö tulee töpselistä.. :hmm:
"Lentokoneiden luvut ovat kerrottu kahdella, jotta huomioidaan vaikutus yläilmakehäänLentokoneiden luvut ovat kerrottu kahdella, jotta huomioidaan vaikutus yläilmakehään" ilmeisesti tämän lobbarin mielestä lentäminen olisi ollut liian vähpäästöistä ilman kerrointa :facepalm:. Sähköauton päästötkin ovat todella isoja. Onko jollakin linkkiä alkuperäiseen "tutkimukseen"?
 
Millasia latureita täällä on plugareihin laitettu? Mukana tuleva on ihan ok, mutta haluaisin asentaa sen kiinteäksi ettei tarvitse keräillä johtoa pois. Toisaalta mukana olisi mukava kuljettaa myös laturia niin joku tuotos pitäisi saada asennettua kotio.

Telewellillä on tällänen @ 325€: Telewell - Latauskaapeli - kotilataus suko 16A - autossa TYPE 2 liityntä halvin mitä löysin. Onko muita?

Toki tämä voisi olla parempi vaihtoehto: Webasto Pure type 2 kotilatausasema sähköautolle - 789,00 EUR näyttää paljon asiallisemmalta ja iso bonus muokattavuudesta kun nyt tulisi 1 vaiheen perään ja joskus myöhemmin voisi kytkeä 3 vaiheiseksi jos tarvetta.

Onko jotain halvempia tai asiallisempia vaihtoehtoja?

e: halvin pure taitaa löytyä täältä Webasto Pure, sähköauton kotilatausasema 753€ postitettuna.

e2: Saksasta vielä halvemmalla 590€ postitettuna: Webasto Wallbox Pure 11kW Ladestation Elektroauto Elektrofahrzeug Typ2 Ladegerät | eBay liekö jotain vanhempaa mallia kun ei luvata 22kW eli 3V 32A latausta? Vai onko tiedoissa vain virhe?

Näemmä noita on kahta mallia 11kW ja 22kW pystyvä. Laskin pikaisesti, että joku 500km olisi sellainen mitä sähköautoon pitäisi saada yön (8h) aikana ja jos kulutus on 20kwh/100km niin ei ihan riitä 11kW laturi. Kuitenkaan minulla ei ole sellaista autoa eikä ole lähiaikoina tulossa. Joten jos ja kun tämän pitää ainakin 4v niin laturi markkinoilla voi olla jo jotain uutta ja hienoa eli ei mitään järkeä maksaa siitä, että ehkä on tulevaisuutta varten parempi laturi. Vaikka tuo ero jääkin vain 90€paikkeille.

Täältä lähti tilaukseen @ 577€ Webasto Pure Black Edition 11 kW Wallbox Ladestation Elektrofahrzeuge Plug-In | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Osta tuo webaston latausasema. Ei siinä sinänsä tarvitse kahdesti miettiä mun mielestä. Tyylikäs, toimii ja ainakin löytyy tukea ja varaosia. Noi sähkölaitteet, jotka voi polttaa tallin ja/tai auton, niin ostan mielummin jostain syystä tiskin yli. Voipahan ainakin palauttaa toimimattomana, eikä tarvitse lähettää postissa pitkin eurooppaa. Jokainen tavallaan.
 
Jep on tuo vaikuttaa asialliselta. Yllättävän edullinen Webastoksi. Ei taida kiinteää laturia löytyä kovin paljoa ainakaan halvemmalla.

Viimeksi keväällä ostin ebaysta Dometic B2200 ilmastointikoneen käytettynä yksityiseltä 350€+150€ posteihin. (Suomessa uutena yli 2000€ ja käytettyjä liikkuu hyvin vähän nekin siinä 1000€ pinnassa). Moni olisi varmaan senkin arpapelin jättänyt ostamatta :). Siihen verrattuna turvallinen hankinta.
 
Worst-case skenaariossa, USA:n likaisimmalla sähköntuotannolla ja verratessa tosiaan jotain Mitsun Coltia ja Tesla Model S:ää tulos oli elinkaaren aikana plus miinus nolla.

Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.
 
Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.
Vaan mikäli sinulla on vihreäsähkösopimus (vai oliko se luomusähkö), niin silloinhan olet aina 0 CO2;)
 
Worst Case skenaariossahan sähköauto tuottaa selvästi enemmän co2 päästöjä, kun sähkö tuotetaan epätaloudellisella hiilivoimalalla - kuten ihan käytännössä myös joissain paikoissa tapahtuu. Paikallisia päästöjä se sähköauto ei tietysti tuota.

Vaikka tekisi hiilellä koko sähkön niin silti sähköauto tuottaa ajossa vähemmän CO2 kuin polttomoottoriauto. Johtuu siitä, että se sähkövoimala toimii kuitenkin selvästi paremmalla hyötysuhteella kuin auton polttis.
 
Vaan mikäli sinulla on vihreäsähkösopimus (vai oliko se luomusähkö), niin silloinhan olet aina 0 CO2;)
Henkilökohtaisella tasolla näin, mutta maan sähkönkulutuksen kannalta asia on vähän monimutkaisempi. Mitä korkeampi sähkönkulutus maassa, sitä korkeampi sähkön markkinahinta ja sitä saastuttavampia voimaloita käynnistetään. Toki esim. tuulivoimaa pitää tuottaa sen verran kuin on kysyntää, eli jos kysyntä kasvaa, rakennetaan tuulivoimaloita lisää. Vesivoiman kohdallahan näin ei ole, koska luonnonsuojelu.
 
Millasia latureita täällä on plugareihin laitettu? Mukana tuleva on ihan ok, mutta haluaisin asentaa sen kiinteäksi ettei tarvitse keräillä johtoa pois. Toisaalta mukana olisi mukava kuljettaa myös laturia niin joku tuotos pitäisi saada asennettua kotio.

Telewellillä on tällänen @ 325€: Telewell - Latauskaapeli - kotilataus suko 16A - autossa TYPE 2 liityntä halvin mitä löysin. Onko muita?

Toki tämä voisi olla parempi vaihtoehto: Webasto Pure type 2 kotilatausasema sähköautolle - 789,00 EUR näyttää paljon asiallisemmalta ja iso bonus muokattavuudesta kun nyt tulisi 1 vaiheen perään ja joskus myöhemmin voisi kytkeä 3 vaiheiseksi jos tarvetta.

Onko jotain halvempia tai asiallisempia vaihtoehtoja?

e: halvin pure taitaa löytyä täältä Webasto Pure, sähköauton kotilatausasema 753€ postitettuna.

e2: Saksasta vielä halvemmalla 590€ postitettuna: Webasto Wallbox Pure 11kW Ladestation Elektroauto Elektrofahrzeug Typ2 Ladegerät | eBay liekö jotain vanhempaa mallia kun ei luvata 22kW eli 3V 32A latausta? Vai onko tiedoissa vain virhe?

Näemmä noita on kahta mallia 11kW ja 22kW pystyvä. Laskin pikaisesti, että joku 500km olisi sellainen mitä sähköautoon pitäisi saada yön (8h) aikana ja jos kulutus on 20kwh/100km niin ei ihan riitä 11kW laturi. Kuitenkaan minulla ei ole sellaista autoa eikä ole lähiaikoina tulossa. Joten jos ja kun tämän pitää ainakin 4v niin laturi markkinoilla voi olla jo jotain uutta ja hienoa eli ei mitään järkeä maksaa siitä, että ehkä on tulevaisuutta varten parempi laturi. Vaikka tuo ero jääkin vain 90€paikkeille.

Täältä lähti tilaukseen @ 577€ Webasto Pure Black Edition 11 kW Wallbox Ladestation Elektrofahrzeuge Plug-In | eBay

Jostain puljusta sai vielä halvemmalla schuko type2 laturin, muistaakseni maksoi 199e mut ennemmin kyllä tosiaan tuo Webasto. Rupesin kans miettimään tällä viikolla sen hankkimista kun selvisi että EI TARVITSE olla DC tyypin vikavirtasuojakytkintä takana vaan riittää normi A tyypin. Näin ollen tuohon 11kw laitteeseen kun kytkisi 3x16A voimavirta johdon ja se tommoseen jo olemassa olevaan ns työmaakeskukseen 3x16A paikkaan kiinni jossa tuo A tyypin vikavirtakytkin niin se olisi siinä. Tulevaisuutta ajatellen hyvä tuo 11kw mahdollisuus. Koskaan tuota 32A paikkaa tule kuitenkaan omistamaan niin tuo 11kw riittää.

Eikös tuossa ebaystä tilattavassakin ollut 4.5m type 2 johto eikä 6m? Webaston tuotetiedoissa luki muistaakseni että jompi kumpi?

Koskas sen saat ja laita heti vähän tietoa laitteesta ja kuvia niin enköhän saa itekkin ostohousut laitettua jalkaan :D:tup:
 
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.
 
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.

En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
 
@varakreivi de Valmont onko autosta kuulunut? Ei kerennyt ennen juhannusta :(

Tuli ensin toimituspäivä ja -kellonaika kesäkuulle ja sitten pari päivää perässä viesti, että ehheh tämä edellinen oli vain sellainen automaattiviesti eikä tarkoita mitään. Joku voisi tietysti ihmetellä, onko järjestelmän järkevää lähetellä ajanvarauksia kuluttajille, jos ne eivät tarkoita mitään. Jos asuisin Oulussa ja olisin jo varannut lennot HKI-Vantaalle, voisin olla hieman harmistunut.

Sain kyllä sitten uuden ajan heinäkuun puolelle, ja nyt täytyy vain katsoa ja odottaa, onko sillä katetta. Suomessa ei ole varmastikaan tällä hetkellä yhtään SR+:aa, mutta Euroopassa niitä on liikuteltu eteenpäin juhannuksesta saakka, ja ainakin jokunen hollantilainen on saanut omansa. Jos Hollannista saadaan laiva Suomeen tässä kesäkuun lopussa, se todennäköisesti käsittää aika lailla kaikki M3:t, mitä lähiaikoina saadaan.
 
Tuli ensin toimituspäivä ja -kellonaika kesäkuulle ja sitten pari päivää perässä viesti, että ehheh tämä edellinen oli vain sellainen automaattiviesti eikä tarkoita mitään. Joku voisi tietysti ihmetellä, onko järjestelmän järkevää lähetellä ajanvarauksia kuluttajille, jos ne eivät tarkoita mitään. Jos asuisin Oulussa ja olisin jo varannut lennot HKI-Vantaalle, voisin olla hieman harmistunut.

Sain kyllä sitten uuden ajan heinäkuun puolelle, ja nyt täytyy vain katsoa ja odottaa, onko sillä katetta. Suomessa ei ole varmastikaan tällä hetkellä yhtään SR+:aa, mutta Euroopassa niitä on liikuteltu eteenpäin juhannuksesta saakka, ja ainakin jokunen hollantilainen on saanut omansa. Jos Hollannista saadaan laiva Suomeen tässä kesäkuun lopussa, se todennäköisesti käsittää aika lailla kaikki M3:t, mitä lähiaikoina saadaan.

Sama täällä, eiköhän se heinäkuun aika pidä kun ovat jo laivassa tulossa tänne :) Näkyykö VIN jo tilillä?
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin jotka satamaan saapuvat. Siitä eteenpäin vasta tiedetään missä mennään.
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin, mitä nyt satamaan sattuu saapumaan. Siitä eteenpäin hommat on vasta varmoja ja tiedossa.

Jeps, hyvin näyttää nekin menevän kaupaksi. Saapa nähdä miten tuo SR+ mallin kysyntä kehittyy.
 
Vaikka tekisi hiilellä koko sähkön niin silti sähköauto tuottaa ajossa vähemmän CO2 kuin polttomoottoriauto. Johtuu siitä, että se sähkövoimala toimii kuitenkin selvästi paremmalla hyötysuhteella kuin auton polttis.

Nope. Parhaissakin moderneissa hiilivoimaloissa päästään vain noin 45 prosenttiin. Keskimäärin kuitenkin 30%.

Mitä taas tulee dieselmoottoriin, niin nykyaikaisissa dieseleissä hyötysuhde on jo 50-60% parhaimmillaan.

Joten väite siitä, että hiilivoimala olisi hyötysuhteeltaan selvästi parempi onkin jo vanhentunutta tietoa.

Tulisikin puhua siitä, että miten eri energiasta saadaan hyöty irti vs jokin muu vaihtoehto.
 
Jostain puljusta sai vielä halvemmalla schuko type2 laturin, muistaakseni maksoi 199e mut ennemmin kyllä tosiaan tuo Webasto. Rupesin kans miettimään tällä viikolla sen hankkimista kun selvisi että EI TARVITSE olla DC tyypin vikavirtasuojakytkintä takana vaan riittää normi A tyypin. Näin ollen tuohon 11kw laitteeseen kun kytkisi 3x16A voimavirta johdon ja se tommoseen jo olemassa olevaan ns työmaakeskukseen 3x16A paikkaan kiinni jossa tuo A tyypin vikavirtakytkin niin se olisi siinä. Tulevaisuutta ajatellen hyvä tuo 11kw mahdollisuus. Koskaan tuota 32A paikkaa tule kuitenkaan omistamaan niin tuo 11kw riittää.

Eikös tuossa ebaystä tilattavassakin ollut 4.5m type 2 johto eikä 6m? Webaston tuotetiedoissa luki muistaakseni että jompi kumpi?

Koskas sen saat ja laita heti vähän tietoa laitteesta ja kuvia niin enköhän saa itekkin ostohousut laitettua jalkaan :D:tup:

1.6 pitäisi olla täällä. 4,5m johto molemmissa malleissa pitäisi olla. Sisuksissa sitten jotain eroa kun toinen painaa 4,6kg ja toinen 5,6kg.

Joo 32A vaatisi täältäkin pääsulakkeiden noston 25A -> 35A. Jos jostain löydän 5x6mm2 kaapelin niin ajattelin syötön vetää sillä varmuuden välttämiseksi. Samaan paikkaan kuitenkin vaihtuu sitten joskus jytympi laturi jos vaihtuu.

Mielenkiintoisesti lukeekin näköjään asennusohessaa, että 16A vaatisi jo 6mm2 ja 32A 10mm2. Esim. Finnpartia kauppaa laturin yhteydessä 2,5mm2 johtoa 16A lataukseen ja 6mm2 32A lataukseen. Valmistajan ohjeen mukaan kannattanee mennä, mutta veikkaan, että monella on alimitoitettu syöttö.
 
Käsi ylös kellä auton hankinta on aina perustunut siihen mikä järkevää.

Täällä bingo!
Halusin 2.0TDI, xenoneilla ja automaatin, mutta järki voitti tunteet ja otin 1.6TDI, ilman xenoneita ja manuaalin, koska en halunnut laittaa autoon niin paljoa rahaa kiinni vaikka tunteella olisi pelkkä ajatus 1.6TDI manuaalilla yökötti.
 
Täällä bingo!
Halusin 2.0TDI, xenoneilla ja automaatin, mutta järki voitti tunteet ja otin 1.6TDI, ilman xenoneita ja manuaalin, koska en halunnut laittaa autoon niin paljoa rahaa kiinni vaikka tunteella olisi pelkkä ajatus 1.6TDI manuaalilla yökötti.

Ennenkuin huijaat suuremmin kanssa iotekkiläisiä niin sullahan on se rahallisesti hyvinkin kannattava harrasteauto :)? Olisiko 1.6tdi ollut valinta jos ainoa auto?

e: Toki on monia joille auto on vain kulkine paikasta A paikkaan C. Sitä se vähän itsellekkin on, mutta silti tuntuu siihen hukkuvan vähän liikaa euroja mitä ei voi järkevästi perustella.
 
Nope. Parhaissakin moderneissa hiilivoimaloissa päästään vain noin 45 prosenttiin. Keskimäärin kuitenkin 30%.

Mitä taas tulee dieselmoottoriin, niin nykyaikaisissa dieseleissä hyötysuhde on jo 50-60% parhaimmillaan.

Joten väite siitä, että hiilivoimala olisi hyötysuhteeltaan selvästi parempi onkin jo vanhentunutta tietoa.

Tulisikin puhua siitä, että miten eri energiasta saadaan hyöty irti vs jokin muu vaihtoehto.

Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.
 
Ennenkuin huijaat suuremmin kanssa iotekkiläisiä niin sullahan on se rahallisesti hyvinkin kannattava harrasteauto :)? Olisiko 1.6tdi ollut valinta jos ainoa auto?

Yhtään en ole tienannut harrasteautolla rahaa :D

Mut tosiaan väliraha olisi ollut 7ke vs 15ke, niin en millään voi perustella hinnan puolesta tuota. Samoin tuo värihomma, joku ei pysty ostamaan edes käytettyä autoa jos on väärä väri (oma vaimoke) eli kyllä tiedän tuon tunnepuolen.

Nytkin hybridiä itse katsellut, mutta ihan järjetön ajatus pistää autoon 30ke kiinni näin yksinäni, jos tosiaan tuo arvo sulaa. Laskennellasti siis jos mietin omalle kohdalle niin autonarvo tippuu n. 300e/kuussa?

Tähän lainalyhennykset yms päälle.

Hybridit on tällä hetkellä välivaihe ja se on myös pakollinen vaihe. Myöskin missään nimessään en uskaltaisi ostaa hybridiä jos hybridin akkutakuu olisi menossa umpeen.
 
Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.

Noita suuremman co2 päästön aiheuttavia sähköautoja on esim kiinassa, jossa on sähköpulassa valtavalla vauhdilla pykättyjä hiilivoimaloita keskellä kylää, jotka kovassa helteessä tuottavat pelkkää sähköä, ja jäähdytyskin joudutaan tekemään suoraan ilmaan jollain tuulettimella.

Ja polttomoottorin teoreettisella hyötysuhteella ei ole juurikaan tekemistä auton käytännön hyötysuhteen kanssa. Tukevassa ruuhkassa auton seisoessa pääasiassa paikallaan ei hyötysuhde ole edes prosenttia.

En usko että missään länsimaassa sähköauton ajonaikainen co2 tuotto voisi olla suurempi kuin polttomoottoriauton.
 
Yhtään en ole tienannut harrasteautolla rahaa :D

Mut tosiaan väliraha olisi ollut 7ke vs 15ke, niin en millään voi perustella hinnan puolesta tuota. Samoin tuo värihomma, joku ei pysty ostamaan edes käytettyä autoa jos on väärä väri (oma vaimoke) eli kyllä tiedän tuon tunnepuolen.

Nytkin hybridiä itse katsellut, mutta ihan järjetön ajatus pistää autoon 30ke kiinni näin yksinäni, jos tosiaan tuo arvo sulaa. Laskennellasti siis jos mietin omalle kohdalle niin autonarvo tippuu n. 300e/kuussa?

Tähän lainalyhennykset yms päälle.

Hybridit on tällä hetkellä välivaihe ja se on myös pakollinen vaihe. Myöskin missään nimessään en uskaltaisi ostaa hybridiä jos hybridin akkutakuu olisi menossa umpeen.

Kuten sanottu ei näillä peltilehmillä rikastumaan pääse. Tappiota tulee joko paljon tai paljon. Edellisen pirssin arvo laski 4v 18k€ -> 8k€. Jos hifistellään niin olisin varmaan pärjännyt -01 autolla aivan hyvin tähän päivään asti mikä ostin -06 ja -10 vaihtui pois. Mittarissa olisi varmaan joku vähän vajaa 300tkm. Mutta uskoisin, että olisi ajettavassa kunnossa toki varmaan ruuvattavana olisi ollut monta kertaa. Mutta kun ei ole viimeisen 13v aikana tarvinnut autoa töihin niin rahallisesti (työn eli rahanteon väline) uudempi auto ei ole ollut perusteltava missään vaiheessa. Hypoteettisesti toki olisi kiva miettiä kuinka rikas olisikaan jos olisi sijoittanut kaikki säästyneet eurot. Tai sitten ei olisi kovin kiva laskea :D.

Naisilla tuppaa tuo väri olemaan se ensimmäinen määräävä tekijä...

Hybridit on välivaihe, mutta uskon, että välivaihe kestää kohtalaisen pitkään. Sen verran paljon pitäisi tapahtua, että polttomoottorit häviää henkilöautoista kokonaan. Hienosti Tesla kyllä avasi pelin ja toivottavasti vielä auraa pitkän matkaa areenaa jotta saadaan kaikki valmistajat mukaan sähköistykseen.

Tuota akun kestoa mietin paljon kun katselin niitä yli 200tkm ajettuja 5v vanhoja phev outlandereja. Toistaikseksi en ainakaan itse ole lehtien otsikoissa huomannut kommentteja vanhojen hybridien akku ongelmista laajassa mittakaavassa? Eli tuntuu kestävän yllättävän hyvin. Kalliiksi ne kyllä vaihdettaessa kun jossain noita hintoja näin.
 
Noissa luvuissa ei nyt ole mitään järkeä. Hiilivoimalan hyötysuhde on kyllä siellä 30-40% välissä pelkän sähkön suhteen, mutta kun sieltä saadaan helposti vielä sellainen 50% kaukolämpönä niin kokonaishyötysuhde on ihan jotain muuta kuin 30%.

Toisekseen dieselillä voidaan tuollaisiin lukuihin päästä vain ja ainoastaan jollain tietyllä parhaan hyötysuhteen vakiokierrosluvulla, ts. normaalissa ajossa ei ikinä. Jos sähköautollakin päästään alle 20 kWh / 100 km lukemiin, niin aika helposti nähdään, että auton energiankulutus on keskimäärin reilusti alle 20 kWh, koska ei se sähköautokaan 100% hyötysuhteella toimi. Vaikka laskettaisiin tuolla 20 kWh / 100 km niin 5 l / 100 km keskikulutuksella kulkevan dieselinkin hyötysuhde jää vain 40% luokkaan.

Otitko huomioon sen häviön hyötysuhteessa, kun sähköä siirretään sieltä voimalasta verkkoon ja edelleen sähköauton moottoriin ja moottorista pyöriin? Saatoit ottaakkin edit.

Tottakai vertaillaan vain sähkön tuotannon osalta? Lämmölläkö lataat piuhaa pitkin nissan leafia?
Ei se fakta mihinkään muutu.

Suomessa sitä ja tätä, mutta esim jos ruskohiiltä käytetään sähkön tuotantoon kuvitteellisesti vain ja ainoastaan niin (joka muuten monessa maassa on täyttä todellisuutta) niin päästöt sähköautolla on n. 70g/km co2
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom