Keskustelua hybridiautoista

TM:ssä oli juuri artikkeli että nämä päästövähennykset tulevat todennäköisesti tappamaan pienet ja edulliset autot kokonaan pois markkinoilta. Myös perinteisen bensapolttiksen päästörajat tulee niin tiukaksi että hinta karkaa niin pitkälle että tuo 20k€ sähköauto on halpa.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.

Aika monelle tuollainen "kauppakassi" riittää ykkösautoksikin. Itsellenikin riittäisi. Katsellaan millaista on sähköautotarjonta parin vuoden kuluttua.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
Suomessa uuden auton keskihinta on noin 30 tonnia. 20 tonnia on kyllä liikaa pienestä sähköautosta, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
 
Suomessa uuden auton keskihinta on noin 30 tonnia. 20 tonnia on kyllä liikaa pienestä sähköautosta, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
Tuolla hinnalla on turha kuvitella kovinkaan nopeaa autokannan uusiutumista. Joka sinällään olisi välttämättömyys kun tänä päivänä ostetut on niitä autoja joilla ajetaan silloin kun pitäisi hiilineutraalius tavoitteet toteutua.
 
Tuolla hinnalla on turha kuvitella kovinkaan nopeaa autokannan uusiutumista. Joka sinällään olisi välttämättömyys kun tänä päivänä ostetut on niitä autoja joilla ajetaan silloin kun pitäisi hiilineutraalius tavoitteet toteutua.
Jep, mä en oikeasti usko, että autokanta voisi uusiutua kovin nopeasti. Ainoa mahdollisuus siihen olisi se, että akkujen hintoja saataisiin rutkasti alas, ja se ei näytä kovin todennäköiseltä lähitulevaisuudessa.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
Mistä olet saanut tuon luvun? Suomesta ostettujen uusien autojen keskihinta on noin 33 k€. Tuossa on mukana kauppakassitkin, joten uusien ykkösautojen hinta on vielä suurempi.

Käytettyjen hintoihin ei ole mielekästä verrata, kun puhutaan uuden automallin hinnan poskellisuudesta/poskettomuudesta. Esim. Yaris hybrid maksaa saman 20 k€, ja tuntuu käyvän erinomaisesti kaupaksi kauppakassiksi. Tuo Skodan sähköautohan vietäisiin ihan käsistä, jos hinta oikeasti olisi Suomessa veroineen vain 20 k€. Olemattomien käyttökulujen takia sitä pitäisi verrata johonkin 10-15 k€:n polttikseen, joissa tuppaa olemaan aneeminen hinnat alkaen -moottori sekä manuaalivaihteet.

En kuitenkaan itse usko noin halpaan hintaan. Hallituspampun puheet olivat todennäköisesti vain markkinointia.

Tässä autojen keskihinnoista:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAJegQIChAB&usg=AOvVaw0jQ_3cMwVTZAp3sF0MM7UH
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.

Toyota on vissiin odotellut, että saavat autoihin suoraan kiinteäelektrolyyttiset akut. Heillä on käsittääkseni tavoitteena esitellä sähköautomallisto vuonna 2020.
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.
Johtunee ainakin osittain lainsäädännöllisistä seikoista, kun ilmastonmuutoksella perusteltu malliston CO2-määrä pitää saada tarpeeksi alas. Kun edes pikkuriikkisillä polttomoottoreilla varustellut miniautot eivät riitä kompensoimaan isompien autojen päästöjä, niin sähköautoja on lähes pakko tuoda markkinoille, koska pelkona on melkoiset sakkomaksut.

Sähköautoissa alkaa olemaan jopa jo vaihtoehtoja monikäyttöiselle kansanautolle, mutta liian moni malli tuntuu olevan olemassa vain säädösten tai autovalmistajan maineenkohotuksen takia. Jos joku muu ominaisuus onkin kohdallaan (range, kuormaus, vetokyky, tilat) niin hinta karkaa keskimääräiselle ostajalle kohtuuttomaksi.
 
Johtunee ainakin osittain lainsäädännöllisistä seikoista, kun ilmastonmuutoksella perusteltu malliston CO2-määrä pitää saada tarpeeksi alas. Kun edes pikkuriikkisillä polttomoottoreilla varustellut miniautot eivät riitä kompensoimaan isompien autojen päästöjä, niin sähköautoja on lähes pakko tuoda markkinoille, koska pelkona on melkoiset sakkomaksut.

Sähköautoissa alkaa olemaan jopa jo vaihtoehtoja monikäyttöiselle kansanautolle, mutta liian moni malli tuntuu olevan olemassa vain säädösten tai autovalmistajan maineenkohotuksen takia. Jos joku muu ominaisuus onkin kohdallaan (range, kuormaus, vetokyky, tilat) niin hinta karkaa keskimääräiselle ostajalle kohtuuttomaksi.
Ostohinta on rahoitusratkaisuilla sulatettavissa jos huolto- ja polttoainekustannukset ovat hyvät suhteessa polttomoottoriin.
 
Mitähän on Teslan kaskot kun ne yleistyy?




TL;DR "Älä kolaroi, älä joudu kolariin."

Ps.
Kävin tyypittämässä Toyota Camryä. Hieman sisältä muovinen, halvin varustetaso, (ei prem) mutta mikään ei nitissyt, natissut ja kaikki toimi ihan jees. Taaksekin mahtui ja hybridi kyl toimii nätisti taajamassa. Istuma-asento jäi erikoisen korkeaksi, mut pääntilaa kyllä piisas, voisin ajatella joskus ostavani. Varsinkin jos Priuksen tavoin nelikko tulee saataville. Avalonia tuskin Eurooppaan saadaan, mut Camry, RAV ja Corolla nostavat merkin imagoa sieltä 2nd gen Anjovis sämpylä ajoilta, 8+. :tup:
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.
 
Keskiarvohinta. En löytänyt uudempia lukuja, mutta uusien autojen keskihinta, eli hinnan mediaani, eli yleisin maksettu summa, oli vuonna 2016 alle 25000 euroa. Autoveron poisto leikkaisi hinnasta viidenneksen – katso, miten kävisi 50 myydyimmälle mallille
Mediaani kuvaa paremmin, mutta tuntui olevan hintsusti tietoa esillä. Olit löytänyt mediaaniksi alle 25 k€. Siitä kun poistetaan kahden tai useamman auton kotitalouksissa (27,0 % autollisista kotitalouksista, ACEA) selvät kakkosautot myydyimpien listalta, eli Yaris, Fiesta, Polo, Clio, Fabia, i20 ja Kia Rio, niin mediaanihintakin hiipinee kohti 30 k€:a. Jäljelle jäävät Qashqai, Octavia, Golf, Auris, XC60, Avensis, Astra, Passat, Kodiaq, Superb, V40, V90, A4, 5-sarja, E-sarja, V60, Tiquan, Rav4 ja C-sarja. Vai tarkoititko tuolla "20 k€ on keskim. ykkösauton hinta." perheen ainoaa autoa, vai kahden tai useamman biilin huushollin ykkösautoa?

Mun pointit olivat, että 20 k€ keskimääräisestä ykkösautosta oli alakanttiin, ja että 20 k€ olisi todella houkutteleva hinta sähköskodasta.


OT
Eikö keskihinta tarkoita mediaanin sijaan keskiarvohintaa? Ainakin keskipalkka on mediassa vakiintunut tarkoittamaan keskiarvopalkkaa. Mediaanipalkka on sitten se noin 0,5 k€/kk alempi arvo.
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.
Ei kait dieseleitä oikeastaan olle kuin euroopassa?
 
On niitä ausseissa ja Yhdysvalloissa, tosin siellä lähinnä truck kategoriassa, koska pa verotus ja yleiset syyt eivätkä ole oikein koskaan sitten innostuneet dieselistä, koska kalliimpi polttoaine ja halpaa bensaa joka puolella.
 
OT
Eikö keskihinta tarkoita mediaanin sijaan keskiarvohintaa? Ainakin keskipalkka on mediassa vakiintunut tarkoittamaan keskiarvopalkkaa. Mediaanipalkka on sitten se noin 0,5 k€/kk alempi arvo.
Juu kyllä keskihinta tarkoittaa keskiarvoa. Ja medianihinta taas on hintajärjestyksessä keskimmäisen hinta, ei yleisin hinta (se olis moodi).
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa.
Euroopassa kyllä. Takaveto-Hiacea kyllä tehdään edelleen, mutta Eurooppaan sitä ei tuoda. Viimeisen Hiacen tuontihan Eurooppaan loppui päästömääräysten takia.

Tuossa uusimmassa mallissa on kai sama pannu kuin Hiluxissa tai Land Cruiserissa, mutta eivät ilmeisesti näe enää kysyntää moiselle.
 
On niitä ausseissa ja Yhdysvalloissa, tosin siellä lähinnä truck kategoriassa, koska pa verotus ja yleiset syyt eivätkä ole oikein koskaan sitten innostuneet dieselistä, koska kalliimpi polttoaine ja halpaa bensaa joka puolella.
USA:ssa diselin markkina osuus 2018 3% myydyistä autoista. Perinteisissä henkilöautossa se tosin oli käytännössä 0%. Pointti oli että eurooppa on diselin päämarkkina-alue ja koska se on menossa alaspäin monet autovalmistajat ovat lopettaneet diselin kehittämisen kokonaan.
 
Euroopassa suurimmassa osasta maita tuetaan dieseliä alemmalla polttoaineverolla. Maailmalla vero on useimmiten sama, jolloin kalliimpaa dieselpolttoainetta käyttävän kalliimman moottorin ostamiselle löytyy perusteita vasta kun käyttö on niin raskasta ja laajamittaista että moottorin parempi hyötysuhde alkaa tuomaan taloudellista säästöä.

Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.

Landcruiser ja hilux

Euroopassa kyllä. Takaveto-Hiacea kyllä tehdään edelleen, mutta Eurooppaan sitä ei tuoda. Viimeisen Hiacen tuontihan Eurooppaan loppui päästömääräysten takia.

Tuossa uusimmassa mallissa on kai sama pannu kuin Hiluxissa tai Land Cruiserissa, mutta eivät ilmeisesti näe enää kysyntää moiselle.

Itseasaissa Hiacen eurooppaantuonti loppui kolarimääräysten takia, jonka takia Toyota alkoit tuomaan Granvia tila-autoa/pikkubussia eurooppaan ilman penkkejä ja nimesi sen Hiaceksi. Euro 5 tason dieselmoottoria siihen ei enää asennettu, kun Grnavian valmistus oli muutenkin loppumassa.

Uutta Hiacea on kuulemma tarkoitus alkaa tuomaan eurooppaan, kooltaan vaikuttaisi olevan pykälän nykyista PSA:n valmistamaa Proacea isompi:

480x99999

Tuo esiteltiin vasta muutama kuukausi sitten.
 
Toyota, Subaru, Suzuki, and Mazda to Throw Their Combined 16 Million Might Behind BEVs

  • In addition to a BEV-cooperation with Subaru announced yesterday, Toyota did let slip today that its minivehicle-car arm Daihatsu will develop compact EVs together with kei-car giant Suzuki.
  • After the meeting, I asked Toyota’s President of Advanced Technologies Development, the affable Shigeki Terashi, what happened to Mazda after a technology-partnership with Toyota was announced in 2015, and doesn’t a company deeply committed to extending the life of the ICE need electric assistance the most? A grinning Terashi replied: “Along with other topics, we have discussed EVs with Mazda for a few years already. Today, I did not reveal all the projects we are working on right now, and Mazda is one of them.”
  • Toyota and its partners will make and sell the whole battery-powered spectrum, from electric scooters to full-sized BEV SUVs. Some of them will be available as early as next year.
  • Most EVs will be based on a newly developed BEV-platform, called “e-TNGA,” an electric cousin of the modular “Toyota New Generation Architecture” underpinning Toyota’s latest and future models.
  • First BEVs will be launched onto the Chinese market in 2020, and then onto the world.
  • The U.S. market will likely get an electric Lexus, and/or a Toyota-branded electric sports car.
  • The Japanese market will, in 2020, get an “ultra-compact 2seater” dubbed iRide.
  • Also in 2020, Toyota will finally sell in Japan its leaning 3-wheeler, called i-Road, and test-driven by yours truly four long years ago.
  • Also, there will be an iWalk, something that looks like the product of a fling between a Segway and a Bird scooter.
  • As the obligatory nod to Japan’s ageing population, there will be a BEV wheelchair.
  • Toyota hopes to announce and show its long-awaited solid-state battery next year, coinciding with the Tokyo Olympics. The revolutionary power cell that promises to shorten charge times and lengthen range will be produced in a big joint-venture with Panasonic.
  • Toyota and its partners will need so many batteries that they signed a total of four additional battery suppliers: China’s CATL, China’s BYD, together with Japanese GS Yuasa and Toshiba. Together with Toyota’s existing Primearth EV battery venture and the new JV with Panasonic, this reflects the world’s biggest block of battery suppliers of tera-sized proportions (a tera is roughly a thousand giga.)
  • Reflecting “BEV sales much higher than our original expectations” (Terashi) Toyota cut five years from its 2017 master plan that wanted to achieve annual global sales of 5.5 million electric and electrified vehicles by 2030. Toyota now wants to to get to this goal five years earlier by 2025.
 
Kovin olen pettynyt uutten hallitukseen. Ei tullut mitään parempaa tukiaisohjelmaa sähkisten osteluun. Pitääkö niiden odottaa edellisen päättymistä, jotta joutuisivat muuten takautuvasti korvaamaan nyt tuohon vanhaan tarttuneille? Ainakin 5k€ hyvää saisi tulla ja euroraja pois.
 
Kovin olen pettynyt uutten hallitukseen. Ei tullut mitään parempaa tukiaisohjelmaa sähkisten osteluun. Pitääkö niiden odottaa edellisen päättymistä, jotta joutuisivat muuten takautuvasti korvaamaan nyt tuohon vanhaan tarttuneille? Ainakin 5k€ hyvää saisi tulla ja euroraja pois.
Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:
 
Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:
Samaa mieltä että tuo nykyinen sähköautotuki saa luvan kelvata. :) Nykyinen hallitus saa sitten miettiä, että millainen tuki tulee tuon nykyisen tuen perään. Jos olisi vaikka 55 000€ tai alle sähköautoille, niin olisi vähän parempi?
 
Turha sähköautoilua on tukea laisinkaan kun puhutaan +50t autoista, asiakaskunnalla on varaa rahoittaa autonsa hankinta itsekin ilman muiden lompakkoa.

Sen sijaan tulevia, 20-30t luokkia voisi jo tukea kun täyssähköjen tarjonta kasvaa ensi vuonna. 10% hankintahinnasta voisi olla aika sopiva.
 
Halvin Tesla Model 3 maksaa 51.504 €. Jos sähköautotukea nostettaisiin 55k€, niin saisivat Teslailijatkin tuon alennuksen.
 
Halvin Tesla Model 3 maksaa 51.504 €. Jos sähköautotukea nostettaisiin 55k€, niin saisivat Teslailijatkin tuon alennuksen.

Niin? Mitä sitten? Liikenteeseen pakko saada ddr-laatuisia pelejä vaikka sitten veronmaksajien tukemana? :D

Edelleen, +50t autoa ostava voi ostaa sen jatkossakin ihan omalla lompakolla. Rajaa voisi alentaa tuonne 30t tienoille jos halutaan liikenteeseen kappalemääräisesti enemmän sähköautoja ja kun tämä tekisi EU yhtenäisesti hankintatuen osalta, se laittaisi sopivaa painetta autovalmistajiinkin jotka tällä hetkellä panttaavat niin hybridi- kuin täyssähköjäkin vuodelle 2020.
 
Niin? Mitä sitten? Liikenteeseen pakko saada ddr-laatuisia pelejä vaikka sitten veronmaksajien tukemana? :D

Edelleen, +50t autoa ostava voi ostaa sen jatkossakin ihan omalla lompakolla. Rajaa voisi alentaa tuonne 30t tienoille jos halutaan liikenteeseen kappalemääräisesti enemmän sähköautoja ja kun tämä tekisi EU yhtenäisesti hankintatuen osalta, se laittaisi sopivaa painetta autovalmistajiinkin jotka tällä hetkellä panttaavat niin hybridi- kuin täyssähköjäkin vuodelle 2020.
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.

Nissan Leaf, alkaen 38 200€

Nissan Leaf E+ N-Connecta, (62kWh), alkaen 45 900€

Ja toivottavasti se Teslakin parantaa laatuaan :)
 
Jotenkin kyllä sairas ajatus, että valtion pitäisi vielä tukea näiden 40k+ lelujen hankkimista...Jos on varaa laittaa 40k autoon, niin sen voi varmaan tehdä myös ilman tukiaisia.
 
Jotenkin kyllä sairas ajatus, että valtion pitäisi vielä tukea näiden 40k+ lelujen hankkimista...Jos on varaa laittaa 40k autoon, niin sen voi varmaan tehdä myös ilman tukiaisia.
Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.
 
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.

Nissan Leaf, alkaen 38 200€

Nissan Leaf E+ N-Connecta, (62kWh), alkaen 45 900€

Ja toivottavasti se Teslakin parantaa laatuaan :)

Ei se noin 20-30t ole ensi vuonna mahdoton ajatus. VAG tuo tietysti täyssähköiset versiot Up/Citygo/Mii -malleista ja konseptia viritetään muillakin. Ford seuraa perässä Fiestalla jne. Ihmisten pitää tietysti jossain vaiheessa miettiä myös tarvitseeko sen auton olla suurempi kuin mitä tarvitsee, suurin osa pärjää pikkuautolla ilman ongelmia.

40-50t autot ovat niin kaukana suurimmalta ostajakunnalta, että ei mitään järkeä tuhlata veroeuroja niihin. Hankintahinta on jo sen suuruinen, että parin tonnin apu on merkityksetön, hinnoissa voisi sen sijaan olla vaikkapa tonnin parin lisävero. :smoke:
 
Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ja että tuo nykyinen 50 000 € raja on aika sopiva. Toki tuota rajaa olisi hyvä laskea sitten kun tulee halvempia sähköautoja myyntiin.

Syynä se että kaksi 24 999€ sähköautoa on fiksumpaa ostaa kuin yksi 49 999€ sähköauto.
 
Ei se noin 20-30t ole ensi vuonna mahdoton ajatus. VAG tuo tietysti täyssähköiset versiot Up/Citygo/Mii -malleista ja konseptia viritetään muillakin. Ford seuraa perässä Fiestalla jne. Ihmisten pitää tietysti jossain vaiheessa miettiä myös tarvitseeko sen auton olla suurempi kuin mitä tarvitsee, suurin osa pärjää pikkuautolla ilman ongelmia.

40-50t autot ovat niin kaukana suurimmalta ostajakunnalta, että ei mitään järkeä tuhlata veroeuroja niihin. Hankintahinta on jo sen suuruinen, että parin tonnin apu on merkityksetön, hinnoissa voisi sen sijaan olla vaikkapa tonnin parin lisävero. :smoke:
Pitää käydä ainakin tuo Ford Fiesta koeajamassa, jos sellainen tulee. Sellainen 1.0 A6 tuli tilattua vuosi sitten. Tuo kokoluokka minusta ihan riittää. Hyviä oli myös Polo, Ibiza ja Yaris Hybrid.

Nuo kaupunkiautot saattaa olla vähän liian pieniä, mutta pikkuautot (esim fiesta, polo, yaris) on hinta/laatu suhteeltaan minusta ihan hyviä.

Fiesta on siis tosiaan yhtä kokoluokkaa VW (up ym.) kötöstyksiä isompi. Jos ajaa maantieajoa, niin en kyllä ainakaan itse suosittele noin pientä kirppua. Fiestaan saattaa saada jonkunlaisen kärrynkin luultavasti perään. Sähköautoista Tesla Model 3:seen saa myös koukun.
 
^ olen samaa autokoulukuntaa, pärjään Polo/Fiesta/Ibiza/Yaris jne kokoluokan autoilla hyvin. Lisäksi nuo tuon luokan kamppeet ovat järjestään hyviä ja ok-varustein.

Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.

Nyt tässä murroksen aikana olisi mielessä kyllä suorittaa autonvaihto. Viime aikoina noussut listalle hybrideistä Hyundain Ioniq ja Toyota Yaris. Bensakamppeista Fiesta/Focus tai T-Cross/T-Roc.
 
Kun sähköauton valmistus maksaa saman mitä bensa niin veroetu pitäisi ajaa ihmiset ostaamaan ennemmin sähköauton. (Silloin hinta pitäisi olla halvempi)

Siihen voi olla kyllä aika pitkä matka, koska range on vielä hieman rajallinen niin akkuteknologian kehitys menee vielä aika paljon kapasiteetin lisäämiseen jne.
 
Eikös sulla ole vanha pösö ja ooppeli?
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).

Ostin tuon Opelin siksi kun siinä on vero 300€ ja Peugeotissa on 400€, eli 100€ säästyisi vuodessa. Pösö siis aivan vara-autona.

Pösö maksoi 2013 950€, eli on halpa pitää se vaan liikennekäytöstä poistossa.
 
Kun sähköauton valmistus maksaa saman mitä bensa niin veroetu pitäisi ajaa ihmiset ostaamaan ennemmin sähköauton. (Silloin hinta pitäisi olla halvempi)

Siihen voi olla kyllä aika pitkä matka, koska range on vielä hieman rajallinen niin akkuteknologian kehitys menee vielä aika paljon kapasiteetin lisäämiseen jne.
Pitkä matka on juu, ja lisäksi iso kysymysmerkki on, että onko se sähköauton verotus enää pienempi silloin.

En oikein usko, että varsinkaan Suomessa valtio olisi valmis luopumaan yksitysautoilun raippaveroista, joten todennäköisesti sähköautoilun verotus tulee moninkertaistumaan sitä mukaa kun ne alkavat yleistyä ja sitä mukaa kun sähköautoilun hinta laskee lähemmäksi polttomoottoreita, jolloin niitä voidaan verottaa raskaammin. Toki sitä on vielä paha sanoa, että kohdistuuko se auton hankintaa, vai esim. lataukseen tai ajokilometreihin.

Sama ristiriitahan näkyy hallitusohjelmassa, jonka toimiminen edellyttää että fossiilisten polttoaineden käyttö vähenee ja että fossilisten polttoaineden käyttö ei vähäne. Rahoittaakseen vappusatasia ja vähentääkseen fossiilisten polttoaineden käyttöä on fossilisten hintaa päätetty nostaa ~5snt litra. Huvittavaa tässä on vaan se, että tavoitteista vain toinen voi onnistua: Jos vero onnistu ohjaamaan ihmisiä biopolttoaineisiin sähköautoihin ei lisätuloja tule, jos taas lisätuloja tulee niin vero ei ole ohjannut sähköautoihin ja biopolttoaineisiin. Käytännössä siis mikäli ihmiset siirtyvät sähköautoihin tullaan niiden verotusta varmasti nostamaan.
 
Miksi noiden 30k plugarien pitää olla niin älyttömän rumia? Volvon plugarit miellyttävät omaa silmää, mutta hinnat eivät. Hyundai Ioniq on keulasta ihan siistin näköinen, mutta perän on suunnitellut joku toinen henkilö? Taitaa seuraavakin auto olla diesel tai bensa, jollei ala pikkuhiljaa tulemaan jotain silmää miellyttävää plugaria edullisempiin kategorioihin.
 
Minusta nykyään lähes kaikki uudet automallit ovat rumia. Ne on kuin hyökkkäysvaunuja joilla on kuorma-auton keula. Autonnäköisiä autoja ei osata enää muotoilla.
Johtuneeko mainonnasta, että porukka ostaa ns citymaastureita, joiden pitää olla korkeita ja tylyn mallisia, joilla kuitenkaan ei maastossa tee mitään.
Sorry, tämä OT.
 
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).

Ostin tuon Opelin siksi kun siinä on vero 300€ ja Peugeotissa on 400€, eli 100€ säästyisi vuodessa. Pösö siis aivan vara-autona.

Pösö maksoi 2013 950€, eli on halpa pitää se vaan liikennekäytöstä poistossa.

Eikun tuota 1.0 A6 tilattua ihmettelin, että mikä se juttu oikein oli, kun vuosi sitten tilattu jo:confused:
 
Eikun tuota 1.0 A6 tilattua ihmettelin, että mikä se juttu oikein oli, kun vuosi sitten tilattu jo:confused:
Sen (Ford Fiesta A6 Titanium) toimitus oli muistaakseni 7.6. viime vuonna.

Aika heikosti on vielä noita pikkuauto kokoisia hybrideitä tai ladattavia. Yaris Hybrid on aika yksinään vieläkin.
 
Minusta nykyään lähes kaikki uudet automallit ovat rumia. Ne on kuin hyökkkäysvaunuja joilla on kuorma-auton keula. Autonnäköisiä autoja ei osata enää muotoilla.
Johtuneeko mainonnasta, että porukka ostaa ns citymaastureita, joiden pitää olla korkeita ja tylyn mallisia, joilla kuitenkaan ei maastossa tee mitään.
Sorry, tämä OT.

Eli perinteinen sedan on mielestäsi semmoinen vähemmän ruma?

Itse ymmärrän citymaastureiden suosion, korkeampi maavara, istutaan korkeammalla -> hytistä näkyy aika hyvin eteenpäin. Eihän niillä maastoon ole edes tarkoitus mennä tai sitten pitää tulla toisella kulkuneuvoilla takaisin.

Tuo korimalli myös sopii hybrideihin ja täyssähköihinkin melko hyvin, akuille tilaa alustassa ja saadaan painopistettä alemmaksi. Ihmeen vähän näitä hyödynnetään eurovalmistajien osalta, odotellaan taas sinne vuoteen 2020.

Tuo uusi Opel Corsan täyssähkö voi olla kova peli jos hinnoittelu on paikallaan, tai samahan se taitaa olla monilta osin kuin Pösön mikälie e208 se nyt olikaan. 330km riittää itsellä viikossa työajoihin mainiosti. Latauspaikkaa ei kyllä ole himassa ja tuskin tuonne halliin ihan heti semmoista ollaan tekemässä, joten pitäisi hoitaa lataus työpaikalla jos kerkiää niihin kahteen latauspisteeseen tai ajaa se välillä K-kaupan pihaan.
 
^ olen samaa autokoulukuntaa, pärjään Polo/Fiesta/Ibiza/Yaris jne kokoluokan autoilla hyvin. Lisäksi nuo tuon luokan kamppeet ovat järjestään hyviä ja ok-varustein.

Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.

Nyt tässä murroksen aikana olisi mielessä kyllä suorittaa autonvaihto. Viime aikoina noussut listalle hybrideistä Hyundain Ioniq ja Toyota Yaris. Bensakamppeista Fiesta/Focus tai T-Cross/T-Roc.
Ford ja VW ovat satsanneet paljon polttomoottoritekniikan vähäpäästöisyyteen. Hybridissä puolestaan kannattaa olla simppeli moottori, jotta kustannukset eivät karkaa, joten se vaatisi aivan erilaista moottoria. Tuo Mondeon hybridi ei muistaakseni ole kovin edistyksellinen, koska akku syö tavaratilaa. Volkswagenin toiminnasta varsinkin on tullut sellainen vaikutelma, että he satsaavat mieluummin suoraan sähköautoihin, ja hybridit ovat lähinnä välttämätön paha lähivuosina. Syksyllä esiteltävässä uudessa Golffissa pitäisi tosin olla ns. kevythybriditekniikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom