Keskustelua hybridiautoista

Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:
Samaa mieltä että tuo nykyinen sähköautotuki saa luvan kelvata. :) Nykyinen hallitus saa sitten miettiä, että millainen tuki tulee tuon nykyisen tuen perään. Jos olisi vaikka 55 000€ tai alle sähköautoille, niin olisi vähän parempi?
 
Turha sähköautoilua on tukea laisinkaan kun puhutaan +50t autoista, asiakaskunnalla on varaa rahoittaa autonsa hankinta itsekin ilman muiden lompakkoa.

Sen sijaan tulevia, 20-30t luokkia voisi jo tukea kun täyssähköjen tarjonta kasvaa ensi vuonna. 10% hankintahinnasta voisi olla aika sopiva.
 
Halvin Tesla Model 3 maksaa 51.504 €. Jos sähköautotukea nostettaisiin 55k€, niin saisivat Teslailijatkin tuon alennuksen.
 
Halvin Tesla Model 3 maksaa 51.504 €. Jos sähköautotukea nostettaisiin 55k€, niin saisivat Teslailijatkin tuon alennuksen.

Niin? Mitä sitten? Liikenteeseen pakko saada ddr-laatuisia pelejä vaikka sitten veronmaksajien tukemana? :D

Edelleen, +50t autoa ostava voi ostaa sen jatkossakin ihan omalla lompakolla. Rajaa voisi alentaa tuonne 30t tienoille jos halutaan liikenteeseen kappalemääräisesti enemmän sähköautoja ja kun tämä tekisi EU yhtenäisesti hankintatuen osalta, se laittaisi sopivaa painetta autovalmistajiinkin jotka tällä hetkellä panttaavat niin hybridi- kuin täyssähköjäkin vuodelle 2020.
 
Niin? Mitä sitten? Liikenteeseen pakko saada ddr-laatuisia pelejä vaikka sitten veronmaksajien tukemana? :D

Edelleen, +50t autoa ostava voi ostaa sen jatkossakin ihan omalla lompakolla. Rajaa voisi alentaa tuonne 30t tienoille jos halutaan liikenteeseen kappalemääräisesti enemmän sähköautoja ja kun tämä tekisi EU yhtenäisesti hankintatuen osalta, se laittaisi sopivaa painetta autovalmistajiinkin jotka tällä hetkellä panttaavat niin hybridi- kuin täyssähköjäkin vuodelle 2020.
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.

Nissan Leaf, alkaen 38 200€

Nissan Leaf E+ N-Connecta, (62kWh), alkaen 45 900€

Ja toivottavasti se Teslakin parantaa laatuaan :)
 
Jotenkin kyllä sairas ajatus, että valtion pitäisi vielä tukea näiden 40k+ lelujen hankkimista...Jos on varaa laittaa 40k autoon, niin sen voi varmaan tehdä myös ilman tukiaisia.
 
Jotenkin kyllä sairas ajatus, että valtion pitäisi vielä tukea näiden 40k+ lelujen hankkimista...Jos on varaa laittaa 40k autoon, niin sen voi varmaan tehdä myös ilman tukiaisia.
Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.
 
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.

Nissan Leaf, alkaen 38 200€

Nissan Leaf E+ N-Connecta, (62kWh), alkaen 45 900€

Ja toivottavasti se Teslakin parantaa laatuaan :)

Ei se noin 20-30t ole ensi vuonna mahdoton ajatus. VAG tuo tietysti täyssähköiset versiot Up/Citygo/Mii -malleista ja konseptia viritetään muillakin. Ford seuraa perässä Fiestalla jne. Ihmisten pitää tietysti jossain vaiheessa miettiä myös tarvitseeko sen auton olla suurempi kuin mitä tarvitsee, suurin osa pärjää pikkuautolla ilman ongelmia.

40-50t autot ovat niin kaukana suurimmalta ostajakunnalta, että ei mitään järkeä tuhlata veroeuroja niihin. Hankintahinta on jo sen suuruinen, että parin tonnin apu on merkityksetön, hinnoissa voisi sen sijaan olla vaikkapa tonnin parin lisävero. :smoke:
 
Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ja että tuo nykyinen 50 000 € raja on aika sopiva. Toki tuota rajaa olisi hyvä laskea sitten kun tulee halvempia sähköautoja myyntiin.

Syynä se että kaksi 24 999€ sähköautoa on fiksumpaa ostaa kuin yksi 49 999€ sähköauto.
 
Ei se noin 20-30t ole ensi vuonna mahdoton ajatus. VAG tuo tietysti täyssähköiset versiot Up/Citygo/Mii -malleista ja konseptia viritetään muillakin. Ford seuraa perässä Fiestalla jne. Ihmisten pitää tietysti jossain vaiheessa miettiä myös tarvitseeko sen auton olla suurempi kuin mitä tarvitsee, suurin osa pärjää pikkuautolla ilman ongelmia.

40-50t autot ovat niin kaukana suurimmalta ostajakunnalta, että ei mitään järkeä tuhlata veroeuroja niihin. Hankintahinta on jo sen suuruinen, että parin tonnin apu on merkityksetön, hinnoissa voisi sen sijaan olla vaikkapa tonnin parin lisävero. :smoke:
Pitää käydä ainakin tuo Ford Fiesta koeajamassa, jos sellainen tulee. Sellainen 1.0 A6 tuli tilattua vuosi sitten. Tuo kokoluokka minusta ihan riittää. Hyviä oli myös Polo, Ibiza ja Yaris Hybrid.

Nuo kaupunkiautot saattaa olla vähän liian pieniä, mutta pikkuautot (esim fiesta, polo, yaris) on hinta/laatu suhteeltaan minusta ihan hyviä.

Fiesta on siis tosiaan yhtä kokoluokkaa VW (up ym.) kötöstyksiä isompi. Jos ajaa maantieajoa, niin en kyllä ainakaan itse suosittele noin pientä kirppua. Fiestaan saattaa saada jonkunlaisen kärrynkin luultavasti perään. Sähköautoista Tesla Model 3:seen saa myös koukun.
 
^ olen samaa autokoulukuntaa, pärjään Polo/Fiesta/Ibiza/Yaris jne kokoluokan autoilla hyvin. Lisäksi nuo tuon luokan kamppeet ovat järjestään hyviä ja ok-varustein.

Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.

Nyt tässä murroksen aikana olisi mielessä kyllä suorittaa autonvaihto. Viime aikoina noussut listalle hybrideistä Hyundain Ioniq ja Toyota Yaris. Bensakamppeista Fiesta/Focus tai T-Cross/T-Roc.
 
Kun sähköauton valmistus maksaa saman mitä bensa niin veroetu pitäisi ajaa ihmiset ostaamaan ennemmin sähköauton. (Silloin hinta pitäisi olla halvempi)

Siihen voi olla kyllä aika pitkä matka, koska range on vielä hieman rajallinen niin akkuteknologian kehitys menee vielä aika paljon kapasiteetin lisäämiseen jne.
 
Eikös sulla ole vanha pösö ja ooppeli?
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).

Ostin tuon Opelin siksi kun siinä on vero 300€ ja Peugeotissa on 400€, eli 100€ säästyisi vuodessa. Pösö siis aivan vara-autona.

Pösö maksoi 2013 950€, eli on halpa pitää se vaan liikennekäytöstä poistossa.
 
Kun sähköauton valmistus maksaa saman mitä bensa niin veroetu pitäisi ajaa ihmiset ostaamaan ennemmin sähköauton. (Silloin hinta pitäisi olla halvempi)

Siihen voi olla kyllä aika pitkä matka, koska range on vielä hieman rajallinen niin akkuteknologian kehitys menee vielä aika paljon kapasiteetin lisäämiseen jne.
Pitkä matka on juu, ja lisäksi iso kysymysmerkki on, että onko se sähköauton verotus enää pienempi silloin.

En oikein usko, että varsinkaan Suomessa valtio olisi valmis luopumaan yksitysautoilun raippaveroista, joten todennäköisesti sähköautoilun verotus tulee moninkertaistumaan sitä mukaa kun ne alkavat yleistyä ja sitä mukaa kun sähköautoilun hinta laskee lähemmäksi polttomoottoreita, jolloin niitä voidaan verottaa raskaammin. Toki sitä on vielä paha sanoa, että kohdistuuko se auton hankintaa, vai esim. lataukseen tai ajokilometreihin.

Sama ristiriitahan näkyy hallitusohjelmassa, jonka toimiminen edellyttää että fossiilisten polttoaineden käyttö vähenee ja että fossilisten polttoaineden käyttö ei vähäne. Rahoittaakseen vappusatasia ja vähentääkseen fossiilisten polttoaineden käyttöä on fossilisten hintaa päätetty nostaa ~5snt litra. Huvittavaa tässä on vaan se, että tavoitteista vain toinen voi onnistua: Jos vero onnistu ohjaamaan ihmisiä biopolttoaineisiin sähköautoihin ei lisätuloja tule, jos taas lisätuloja tulee niin vero ei ole ohjannut sähköautoihin ja biopolttoaineisiin. Käytännössä siis mikäli ihmiset siirtyvät sähköautoihin tullaan niiden verotusta varmasti nostamaan.
 
Miksi noiden 30k plugarien pitää olla niin älyttömän rumia? Volvon plugarit miellyttävät omaa silmää, mutta hinnat eivät. Hyundai Ioniq on keulasta ihan siistin näköinen, mutta perän on suunnitellut joku toinen henkilö? Taitaa seuraavakin auto olla diesel tai bensa, jollei ala pikkuhiljaa tulemaan jotain silmää miellyttävää plugaria edullisempiin kategorioihin.
 
Minusta nykyään lähes kaikki uudet automallit ovat rumia. Ne on kuin hyökkkäysvaunuja joilla on kuorma-auton keula. Autonnäköisiä autoja ei osata enää muotoilla.
Johtuneeko mainonnasta, että porukka ostaa ns citymaastureita, joiden pitää olla korkeita ja tylyn mallisia, joilla kuitenkaan ei maastossa tee mitään.
Sorry, tämä OT.
 
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).

Ostin tuon Opelin siksi kun siinä on vero 300€ ja Peugeotissa on 400€, eli 100€ säästyisi vuodessa. Pösö siis aivan vara-autona.

Pösö maksoi 2013 950€, eli on halpa pitää se vaan liikennekäytöstä poistossa.

Eikun tuota 1.0 A6 tilattua ihmettelin, että mikä se juttu oikein oli, kun vuosi sitten tilattu jo:confused:
 
Eikun tuota 1.0 A6 tilattua ihmettelin, että mikä se juttu oikein oli, kun vuosi sitten tilattu jo:confused:
Sen (Ford Fiesta A6 Titanium) toimitus oli muistaakseni 7.6. viime vuonna.

Aika heikosti on vielä noita pikkuauto kokoisia hybrideitä tai ladattavia. Yaris Hybrid on aika yksinään vieläkin.
 
Minusta nykyään lähes kaikki uudet automallit ovat rumia. Ne on kuin hyökkkäysvaunuja joilla on kuorma-auton keula. Autonnäköisiä autoja ei osata enää muotoilla.
Johtuneeko mainonnasta, että porukka ostaa ns citymaastureita, joiden pitää olla korkeita ja tylyn mallisia, joilla kuitenkaan ei maastossa tee mitään.
Sorry, tämä OT.

Eli perinteinen sedan on mielestäsi semmoinen vähemmän ruma?

Itse ymmärrän citymaastureiden suosion, korkeampi maavara, istutaan korkeammalla -> hytistä näkyy aika hyvin eteenpäin. Eihän niillä maastoon ole edes tarkoitus mennä tai sitten pitää tulla toisella kulkuneuvoilla takaisin.

Tuo korimalli myös sopii hybrideihin ja täyssähköihinkin melko hyvin, akuille tilaa alustassa ja saadaan painopistettä alemmaksi. Ihmeen vähän näitä hyödynnetään eurovalmistajien osalta, odotellaan taas sinne vuoteen 2020.

Tuo uusi Opel Corsan täyssähkö voi olla kova peli jos hinnoittelu on paikallaan, tai samahan se taitaa olla monilta osin kuin Pösön mikälie e208 se nyt olikaan. 330km riittää itsellä viikossa työajoihin mainiosti. Latauspaikkaa ei kyllä ole himassa ja tuskin tuonne halliin ihan heti semmoista ollaan tekemässä, joten pitäisi hoitaa lataus työpaikalla jos kerkiää niihin kahteen latauspisteeseen tai ajaa se välillä K-kaupan pihaan.
 
^ olen samaa autokoulukuntaa, pärjään Polo/Fiesta/Ibiza/Yaris jne kokoluokan autoilla hyvin. Lisäksi nuo tuon luokan kamppeet ovat järjestään hyviä ja ok-varustein.

Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.

Nyt tässä murroksen aikana olisi mielessä kyllä suorittaa autonvaihto. Viime aikoina noussut listalle hybrideistä Hyundain Ioniq ja Toyota Yaris. Bensakamppeista Fiesta/Focus tai T-Cross/T-Roc.
Ford ja VW ovat satsanneet paljon polttomoottoritekniikan vähäpäästöisyyteen. Hybridissä puolestaan kannattaa olla simppeli moottori, jotta kustannukset eivät karkaa, joten se vaatisi aivan erilaista moottoria. Tuo Mondeon hybridi ei muistaakseni ole kovin edistyksellinen, koska akku syö tavaratilaa. Volkswagenin toiminnasta varsinkin on tullut sellainen vaikutelma, että he satsaavat mieluummin suoraan sähköautoihin, ja hybridit ovat lähinnä välttämätön paha lähivuosina. Syksyllä esiteltävässä uudessa Golffissa pitäisi tosin olla ns. kevythybriditekniikkaa.
 
Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:

Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa :D. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
 
Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa :D. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
 
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
 
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
Totta joo. Sehän tuon koko tuen tarkoituskin on. :)


Aika moni sähköauto pyörii tuossa 45 000-50 000€ haarukassa, niin ehkä muutama Tesla ostettaisiin myös, jos siihen saisi valtion 2000€ hankintatuen? Tasottaisi siis minusta kilpailua.

Nyt mihinkään sähköautoon, mihin saa tarvittaessa vetokoukun, ei saa hankintatukea, kun ne on vähän liian kalliita.

Paras vaihtoehto toki olisi, että Tesla laskisi hintaa. 52 643 -2644€ = 49 999€.

Teslahan vaatii pikku fiksausta, eli roiskeläpät ja sen lisäksi vielä suojausta maalipintaan. Voihan se olla fiksua jättää koko auto ostamatta?

Toisaalta sitten myös niiden käytettyjen Teslojen hinta laskisi 2000 eurolla, eli kyllä se tuki kulkeutuisi sitten myöhemmin sille köyhällekin? Se että on tuollainen raja on tosiaan pelkästään hyvä juttu, eipä mene verotulot hukkaan.
 
Sähköautoa tuetaan jo ihan riittävästi, kun otetaan huomioon matala autovero. Se 55k teslakin olisi hivenen kalliimpi, jos moottorina olisikin bensakone ja vaikka 30%:a autoveroa 2,7%:n sijaan.
 
Veroistahan toi sähköauton tukeminen myös maksetaan. Joten jos niitä nyt tosiaan kaikille pitäisi saada niin onv veronsiirtoa.

Ja kuten mainittu ei se jää noilla hinnoilla ostamatta sen tuen takia. Jos tukemista todella halutaan siihen ryhmään jolla ei varaa niin vaatis jotain tulorajojen vaikutusta tukeen kuten myös se tuen määrä sitä isommaksi mitä "järkiperäisempi" hankinta. Tässä mukaan lukien se asumisen sijainti ja julkisten olemassa oleminen tai niiden puuttuminen. Auton tarpeeseen kun on melkoinen ero jos lähin julkinen on ovelta 10 metrin päässä vartin välein tai 10 kilometrin päässä kulkien vain muutaman kerran päivässä illalla ja yöllä kulkematta. Taksia ei voi laskea kun sen päästöt on syrjäisessä vähintään tuplat verrattuna omaan kun sen pitää tulla paikalle ja lähteä ajaen näin tuplasti matkat.

Siinä ei mitään järkeä että otetaan kaikilta raha ja jaetaan kaikille. Varsinkin kun puhutaan liikenteen kokonaispäästöistä, jotka vaan parin isomman kotimaisen tehtaan kokoiset. Järkevämpää olisi tutkia noita pahimmin päästöjä lykkääviä tehteita ja katsoa niihin puhdistuslaitteita. Olisi halvempaa ja tehokkaampaa kuin tämä liikenteen lypsäminen.
Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia
 
Viimeksi muokattu:
Tesla Model 3 Performance autolla kiihdytyskisoja Suomessa. 11.673s ja akkua on ollut 93%.

 
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
Jos (hypoteettiseen) kilpailijan 49 000€ autoon saa 5000€ ja 51000€ Model 3:seen ei, niin kyllä se 7000€ hintaero alkaa tuntua.

Nykyisin hankintatuki taitaa olla pari tonnia?
 
Nykyisin maksimi taitaa olla, että 49 999€ autosta saa 2000€ sähköauton hankintatukea. Onhan tuo tietysti parempi, kuin bensa-autoon ei saa mitään tukea.
 
Niin, ja kun sähköauton ostaja varmaan useimmiten espoolaisena ajaa vaihdokiksi jonkun 30ke bemmin, niin ehkä väliraha 17k vs. 21k tuntuukin jo merkittävältä kustannuserolta jos ostettavat autot ovat hinnastossa 49 ja 51k.
 
Viimeksi muokattu:
Imho Teslalta huonoa paikallispolitiikkaa hinnoittelun suhteen. Olisi paljon kannattavampi ollut julkaista joku 49 999€ malli Suomessa, jotta siihen saisi sen tuen. Näiden oma laskurikin pohjaa siihen, että lasketaan todellinen hinta säästyneiden löpöjen ja tukien jälkeen. Nythän se hinta menee naurettavasti 200€ yli.

Selvästi siellä ei ole mitään paikallista pohdintaa hintojen suhteen... Toki se on sitten eri asia olisiko tuolla suurta merkitystä, mutta pr olisi varmasti ollut Teslalle parempi kun olisivat tuen piirissä.

e: Korjaan se onkin 1500€ yli, mutta kuitenkin sama mielipide...
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €.
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
 
Tollanen tietyn hintaluokan alittaville kieseille kohdistettu tuki on ihan susi. Varsinkin kun se on kohdistettu noin kalliiseen hintaluokkaan eli liki viiteenkymppiin asti. Alempi autoverokanta yhdistettynä edulliseen ajeluun on mielestäni ihan riittävä porkkana, jolloin jokaisen on helppo laskea omat kannattavuuslaskelmat valitsemallaan käyttövoimalla ja kulkineen hankintahinnalla. Saahan ne tietysti laskettua tuollaisesta ylimääräisestä hintaportaasta huolimatta, mutta selkeämpi se on ilman.
 
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Jep, sieltä. Onneksi sähköauton hankintatuki on maltilliset 2000€, eli suht sopivan pieni?

1. valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä. määrärahaa on kohdistettu hankintatukeen ja muuntotukeen yhteensä 6 miljoonaa euroa vuodessa.
2. auto on ensirekisteröitävä 1.1.2018 – 30.11.2021
3. auton kokonaishinta on enintään 50 000 euroa (sisältää ALV ja autoveron)

Sähköauton hankintatuki
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
 
Jos 99% vuoden päivistä menee ilman välilatausta lyhyemmän kantaman mallilla, niin kuinka paljon kannattaa maksaa lisää siitä, että saa kolme lataustaukoa vuodessa veke?
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
Model 3 kohdalla takaveto ja neliveto eroavat muutenkin kuin kantaman ja nelivedon osalta. Model 3:ssa on käytössä erityyppiset moottorit etu- ja taka-akselilla. Lahopää kun olen, niin en muista varmaksi konetyyppejä, mutta olisiko takana ollut oikosulkumoottori ja takana kestomagneettimoottori? Jokatapauksessa lopputulema on se, että takamoottori ei vastaa vauhtipolkimeen välittömästi vaan hieman kuminauhamaisesti. Ihan kuin olisi turboviivettä (tämä siis vain kuvaa sitä tunnetta, tietenkään sähkömoottorissa ei mitään turboa ole). Eli jos haluaa sen välittömän räväkkyyden, jota kaikki aina Tesloissa kehuu, niin nelivetoinen Model 3 tarjoaa sen, takaveto ei.

Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
Itse en mitään ihmeellistä autoa tarvitsisi, niin tuo perus takavetoinen malli ihan riittäisi.

Selasin noita Teslan nettisivuja ja siellä olisi kyllä vielä kolmaskin vaihtoehto ilmeisesti. Long Range Rear-Wheel Drive. Siinä on pisin ajomatka, eli siltäosin olisi kaikista paras. Toimintasäde (WLTP) 600 km. En tiedä miten tuo hinta sitten menee, mutta sivuilla näyttää 57 810€. On siellä myös muitakin malleja, mutta en ole oikein hintoihin perehtynyt.

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi
 
Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
Kumminkin tuossa Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive mallissa pitäisi olla "täydellinen" Premium-sisustus.

Vain tuossa Standard Range Plus mallissa on Osittainen Premium-sisustus. Ja 415 km Toimintasäde (WLTP-arvio).
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.

Ei kokemusta enkä ole ostamassa Teslaa. Silti kiinnosti sen verran mtä vaikka Model S vakuutukset maksaa noin suunnilleen. Ja sitten kävi näin :D

2ebc455a7065dfb0da1eb9877262ce28.png


Rekkari pitäisi olla ihan oikein, kun autolli.comista etsin jonkun random teslan, ja kilven mukaan... Tuo on IF:n sivu muita en kokeillut. Edit siis..
 
Kävin katsomassa 2013 vuoden Tesla Model S autoa autoliikkeessä. Tesla olikin yllättävän laadukas. Keskinäyttö ja mittaristo oli molemmat tarkkoja. Etutavaratilaa en osannut avata. Ovenkahvat oli ihan hienot. Penkki tuntui ihan tukevalta ja radio toimi hyvin. Mitään nappuloita en alkanut painelamaan, kun en osaa käyttää.

Autolla on ikää jo 6 vuotta ja 147 tkm, niin suhteellisen siistikuntoinen oli silti. En huomannut ainakaan mitään käyttöä haittaavia puutteita. Vaikka luulin autoa isokokoiseksi, niin pääntilat takana on silti aika olemattomat. 175 cm pituinen ei pysty istumaan takapenkillä kunnolla, kun pää ottaa kattoon. Tuo oli ainakin selvä puute. Autohan on 5-ovinen, mutta se nyt on tiedossakin.

Tesla Model S P85 Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

En koeajanut, kun auto on vähän turhan vanha ja kallis. 56 900 €.
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Lähitapiolan laskuri ei myöskään osaa antaa hintaa, nettiautosta kokeilin halvimman Model 3 rekkarilla
Screenshot_20190611_200845_com.android.chrome.jpg
 
Olen vähän sillä silmällä katsellut Toyota Auris Touring hybridiä vm2015->. Osaisiko joku paremmin ko. auton tekniikkaa/Toyotan hybriditekniikkaa tunteva ohjata minut youtube -videoon tai nettisivuun, missä tämän kyseisen auton moottori/hybridipuoli selitettäisiin?
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.

Ei välttämättä talvella pääse edestakaisin edes LR mallilla ilman latausta. Paimion ABC:lla on superi jos olet turkuun menossa ja uusimman päivityksen myötä lataa kyllä sen verta nopeasti että kahvin hakemalla saa riittävästi rangea tuohon reissuun. Itse otin tuon SR+ koska suurin osa ajosta on täällä kehä 3 sisäpuolella ja pidemmät ajot mitkä vaatii latausta onnistuu kyllä joko perillä tai supereilla / muilla asemilla.

Olen myös sinut sen kanssa että kyseessä on vielä toistaiseksi maksullinen beta-testi mihin kannattaa osallistua vain jos siihen on varaa ;)
 
Onkos Ioniq -kuskeja palstalla? Mitään kokemuksia?

Koeajoin sen ioniq ladattavan. Se kuulosti minusta aika äänekkäältä. Eli ainakin rengasäänet olisi saanut olla pienemmät.

Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).

Ajoasento ja penkki kyllä muuten ihan ok ja kuskin penkki vielä sähkösäädöin kahdella muistipaikalla. Oven avatessa siirtää penkkiä vähän taaksepäin ja kun tulee autoon, niin menee oikealle kohdalle jne. Autossa parempi Infinityn äänisarja, ihan ok soundit radiomateriaalilla, näyttö näissä on järjestään semmoinen 'vähän paskempi androidtabletti', ei kauheita lageja käytössä ja valikoista löytyi kyllä hyvin kaikki tarvittava. Muita varusteita on oikeastaan kaikki mitä nyt vaan voi olla, ratinlämmittimet, kaistavahti, kuolleen kulman varoittimet, ennakoiva vakkari, useamman alueen ilmastointi, Applen CarPlay jne.

Hybridin toiminta: mielestäni noin 70km:n aikana kävi hyvin selkeästi ilmi miten skulaa, vaatii enemmän ennakointia kuin yleensä, eli alkaa himmailemaan vähän ennakoivasti jotta otetaan tarpeeksi energiaa jarrutuksessa talteen. Kiiihdytyksissä vähän reilumpi lähtö hieman halutun nopeuden yli, jonka jälkeen jalka kokonaan pois kaasulta -> moottori sammuu ja EV -valo syttyy näytöllä, eli kuljetaan sähköllä. Sitten varovasti taas jalkaa kaasupolkimeen jotta haluttua nopeutta pystyy ylläpitämään, kuljin noin 20km yhtämittaisesti sähköllä kunnes liikenne oli sen kaltaista, että piti moottoriakin käyttää. Jos liikenne sallii, niin voihan tuota ylläpitää varmaan koko akuston ajan, eli nettikokemusten perusteella 60-70km jos ei tule paljon kohtia missä energiaa kertyy talteen.

Ei nyt kuitenkaan tullut kauppoja, autossa oli paljon hyvää, mm. varusteet ja toiminnallisuudet, halvalla kulkee jos vähän keskittyy miten etenee alussa ja myöhemmin varmaan tulee jo selkärangasta, mutta ei nyt ainakaan itselle ollut vielä se ensimmäinen hybridi Ioniqin muodossa. Perän ja kylkilinjan muotoilu, rengasäänet, yleinen fiilis autossa, paskotut renkaat, rumat vanteet jne. eivät laskeneet yli. En tiedä onko sisustuksen materiaalit melko heiveröisiä vaiko eivät, mutta aika paljon käytön jälkiä oli saatu myös autoon, helvetisti naarmua ja osumaa joka paikassa, eli joko paskoja materiaaleja ja/tai käyttö on ollut rajuhkoa. Ei laisinkaan semmoinen 1,5v vanhan auton fiilis.

Hain sitten lähes lähes Ioniqin naapurista perinteistä polttomoottoritekniikka, eli siirtyminen sähköautoon varmaan sitten seuraavaksi ilman hybridi -välivaihetta. Harkitsin hetken jo nyt i3 Bemaria, mutta kun tuossa parkkihallissa missä auto yöt makailee ei ole edes sähkötolppia, niin voisi olla haastavaa järjestää sinne omat sähköt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 001
Viestejä
4 589 019
Jäsenet
75 536
Uusin jäsen
Hopeatukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom