Samaa mieltä että tuo nykyinen sähköautotuki saa luvan kelvata.Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä että tuo nykyinen sähköautotuki saa luvan kelvata.Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi![]()
Halvin Tesla Model 3 maksaa 51.504 €. Jos sähköautotukea nostettaisiin 55k€, niin saisivat Teslailijatkin tuon alennuksen.
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.Niin? Mitä sitten? Liikenteeseen pakko saada ddr-laatuisia pelejä vaikka sitten veronmaksajien tukemana?
Edelleen, +50t autoa ostava voi ostaa sen jatkossakin ihan omalla lompakolla. Rajaa voisi alentaa tuonne 30t tienoille jos halutaan liikenteeseen kappalemääräisesti enemmän sähköautoja ja kun tämä tekisi EU yhtenäisesti hankintatuen osalta, se laittaisi sopivaa painetta autovalmistajiinkin jotka tällä hetkellä panttaavat niin hybridi- kuin täyssähköjäkin vuodelle 2020.
Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.Jotenkin kyllä sairas ajatus, että valtion pitäisi vielä tukea näiden 40k+ lelujen hankkimista...Jos on varaa laittaa 40k autoon, niin sen voi varmaan tehdä myös ilman tukiaisia.
30 000€ on kyllä liian vähän, mutta 40 000€ saa jo Nissan Leafin. Uudempi Leaf menisi sitten jo liian kalliiksi.
Nissan Leaf, alkaen 38 200€
Nissan Leaf E+ N-Connecta, (62kWh), alkaen 45 900€
Ja toivottavasti se Teslakin parantaa laatuaan![]()
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ja että tuo nykyinen 50 000 € raja on aika sopiva. Toki tuota rajaa olisi hyvä laskea sitten kun tulee halvempia sähköautoja myyntiin.Ja mielestäni tässä ei nyt kannata muutenkaan mennä ihan etujoukoissa. Suomi on kuitenkin todella pieni markkina alue. Miksei vaan odottelisi joitain vuosia että muualla Euroopassa on paljon sähköautoja käytössä niin samalla niiden hinnat laskee ihan itsekseen kilpailun takia, eikä tarvitse mitään tukia Suomeen.
Pitää käydä ainakin tuo Ford Fiesta koeajamassa, jos sellainen tulee. Sellainen 1.0 A6 tuli tilattua vuosi sitten. Tuo kokoluokka minusta ihan riittää. Hyviä oli myös Polo, Ibiza ja Yaris Hybrid.Ei se noin 20-30t ole ensi vuonna mahdoton ajatus. VAG tuo tietysti täyssähköiset versiot Up/Citygo/Mii -malleista ja konseptia viritetään muillakin. Ford seuraa perässä Fiestalla jne. Ihmisten pitää tietysti jossain vaiheessa miettiä myös tarvitseeko sen auton olla suurempi kuin mitä tarvitsee, suurin osa pärjää pikkuautolla ilman ongelmia.
40-50t autot ovat niin kaukana suurimmalta ostajakunnalta, että ei mitään järkeä tuhlata veroeuroja niihin. Hankintahinta on jo sen suuruinen, että parin tonnin apu on merkityksetön, hinnoissa voisi sen sijaan olla vaikkapa tonnin parin lisävero.![]()
Sellainen 1.0 A6 tuli tilattua vuosi sitten.
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).Eikös sulla ole vanha pösö ja ooppeli?
Pitkä matka on juu, ja lisäksi iso kysymysmerkki on, että onko se sähköauton verotus enää pienempi silloin.Kun sähköauton valmistus maksaa saman mitä bensa niin veroetu pitäisi ajaa ihmiset ostaamaan ennemmin sähköauton. (Silloin hinta pitäisi olla halvempi)
Siihen voi olla kyllä aika pitkä matka, koska range on vielä hieman rajallinen niin akkuteknologian kehitys menee vielä aika paljon kapasiteetin lisäämiseen jne.
Peugoeot 406 paku ei ole tällähetkellä käytössä. Opel Vectra 2001 vielä toimii ja sitten on se Fiesta. Opelissa ja Peugeotissa on myös koukku, niin saa tarvittaessa kuskattua myös pyörää (tai kärryä).
Ostin tuon Opelin siksi kun siinä on vero 300€ ja Peugeotissa on 400€, eli 100€ säästyisi vuodessa. Pösö siis aivan vara-autona.
Pösö maksoi 2013 950€, eli on halpa pitää se vaan liikennekäytöstä poistossa.
Sen (Ford Fiesta A6 Titanium) toimitus oli muistaakseni 7.6. viime vuonna.Eikun tuota 1.0 A6 tilattua ihmettelin, että mikä se juttu oikein oli, kun vuosi sitten tilattu jo![]()
Minusta nykyään lähes kaikki uudet automallit ovat rumia. Ne on kuin hyökkkäysvaunuja joilla on kuorma-auton keula. Autonnäköisiä autoja ei osata enää muotoilla.
Johtuneeko mainonnasta, että porukka ostaa ns citymaastureita, joiden pitää olla korkeita ja tylyn mallisia, joilla kuitenkaan ei maastossa tee mitään.
Sorry, tämä OT.
Ford ja VW ovat satsanneet paljon polttomoottoritekniikan vähäpäästöisyyteen. Hybridissä puolestaan kannattaa olla simppeli moottori, jotta kustannukset eivät karkaa, joten se vaatisi aivan erilaista moottoria. Tuo Mondeon hybridi ei muistaakseni ole kovin edistyksellinen, koska akku syö tavaratilaa. Volkswagenin toiminnasta varsinkin on tullut sellainen vaikutelma, että he satsaavat mieluummin suoraan sähköautoihin, ja hybridit ovat lähinnä välttämätön paha lähivuosina. Syksyllä esiteltävässä uudessa Golffissa pitäisi tosin olla ns. kevythybriditekniikkaa.^ olen samaa autokoulukuntaa, pärjään Polo/Fiesta/Ibiza/Yaris jne kokoluokan autoilla hyvin. Lisäksi nuo tuon luokan kamppeet ovat järjestään hyviä ja ok-varustein.
Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.
Nyt tässä murroksen aikana olisi mielessä kyllä suorittaa autonvaihto. Viime aikoina noussut listalle hybrideistä Hyundain Ioniq ja Toyota Yaris. Bensakamppeista Fiesta/Focus tai T-Cross/T-Roc.
Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi![]()
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
Totta joo. Sehän tuon koko tuen tarkoituskin on.Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?![]()
Jos (hypoteettiseen) kilpailijan 49 000€ autoon saa 5000€ ja 51000€ Model 3:seen ei, niin kyllä se 7000€ hintaero alkaa tuntua.Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?![]()
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €.
ei ole ei, köyhiltä rikkaille olis se normikäytäntöMistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Jep, sieltä. Onneksi sähköauton hankintatuki on maltilliset 2000€, eli suht sopivan pieni?Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Model 3 kohdalla takaveto ja neliveto eroavat muutenkin kuin kantaman ja nelivedon osalta. Model 3:ssa on käytössä erityyppiset moottorit etu- ja taka-akselilla. Lahopää kun olen, niin en muista varmaksi konetyyppejä, mutta olisiko takana ollut oikosulkumoottori ja takana kestomagneettimoottori? Jokatapauksessa lopputulema on se, että takamoottori ei vastaa vauhtipolkimeen välittömästi vaan hieman kuminauhamaisesti. Ihan kuin olisi turboviivettä (tämä siis vain kuvaa sitä tunnetta, tietenkään sähkömoottorissa ei mitään turboa ole). Eli jos haluaa sen välittömän räväkkyyden, jota kaikki aina Tesloissa kehuu, niin nelivetoinen Model 3 tarjoaa sen, takaveto ei.Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Itse en mitään ihmeellistä autoa tarvitsisi, niin tuo perus takavetoinen malli ihan riittäisi.Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Kumminkin tuossa Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive mallissa pitäisi olla "täydellinen" Premium-sisustus.Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Lähitapiolan laskuri ei myöskään osaa antaa hintaa, nettiautosta kokeilin halvimman Model 3 rekkarillaOnko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Onkos Ioniq -kuskeja palstalla? Mitään kokemuksia?
Koeajoin sen ioniq ladattavan. Se kuulosti minusta aika äänekkäältä. Eli ainakin rengasäänet olisi saanut olla pienemmät.
Kiitos linkistä, tuossa riittää ihmeteltävää. Oliko Toyotalla hybriditekniikasta erilaisia sukupolvia, vai onko tuo flash -animaatio perustana kaikille hybridimalleille? Lähinnä nyt juuri tuo Auriksen tekniikka kiinnostaa...Tässä mielestäni ehkä paras selitys Toyotan PSD:n toiminnasta:
Toyota Prius - Power Split Device