Keskustelua hybridiautoista

Hybridit on välivaihe, mutta uskon, että välivaihe kestää kohtalaisen pitkään. Sen verran paljon pitäisi tapahtua, että polttomoottorit häviää henkilöautoista kokonaan. Hienosti Tesla kyllä avasi pelin ja toivottavasti vielä auraa pitkän matkaa areenaa jotta saadaan kaikki valmistajat mukaan sähköistykseen.
Jossainhan on näkynyt ennusteita automyynnistä, ja sen perusteella hybridien suosio alkaa hyytyä vasta ensi vuosikymmenen lopulla. Sitä ennen niiden suosio ehtii kasvaa reilusti tiukentuvien päästörajoitusten takia.
 
Suomessa sitä ja tätä, mutta esim jos ruskohiiltä käytetään sähkön tuotantoon kuvitteellisesti vain ja ainoastaan niin (joka muuten monessa maassa on täyttä todellisuutta) niin päästöt sähköautolla on n. 70g/km co2

Eli edelleen reippaasti alle sen, mitä polttis tupruttelee.
 
Tuohon hyötysuhdekeskusteluun, niin jos hiilivoimalan hyvää hyötysuhdetta kehutaan kaukolämmön tuotolla, niin eikö tällöin myös polttomoottorin hukkalämpö paranna hyötysuhdetta? Eli siis sähköautoa pitää lämmittää sähköllä, mutta polttomoottorissa lämpö tulee "ilmaiseksi". Kaikki tällaiset asiat monimutkaistavat keskustelua eri käyttövoimista, kun sähköstä lasketaan hyötysuhde jostain litium kaivoksilta asti ja bensassa vaan se mitä tulee pakoputkesta. Tai sitten sähköntuotannossa lasketaan hyötysuhteeseen lämpökin, mutta polttomoottorissa ei.
 
Tottakai vertaillaan vain sähkön tuotannon osalta? Lämmölläkö lataat piuhaa pitkin nissan leafia?
Ei se fakta mihinkään muutu.
Sinä sitten vissiin pumppaat asvalttia tankkiin, vai? Tippuu meinaan kiisselinkin hyötysuhde aika roimasti jos ei jalostuksen sivutuotteita saa ottaa huomioon.
 
Eli edelleen reippaasti alle sen, mitä polttis tupruttelee.

Nesteen my diesel ja uusin euronormi dieselmoottori niin mennään alle 20g/km ja reippaasti. Siihen ei yksikään sähköauto pysty.

Edit tai siis pystyy, mutta on oltava tae siitä, että tulee uusiutuvaa energiaa käytettyä pelkästään, joka taasen ei ole mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
1.6 pitäisi olla täällä. 4,5m johto molemmissa malleissa pitäisi olla. Sisuksissa sitten jotain eroa kun toinen painaa 4,6kg ja toinen 5,6kg.

Joo 32A vaatisi täältäkin pääsulakkeiden noston 25A -> 35A. Jos jostain löydän 5x6mm2 kaapelin niin ajattelin syötön vetää sillä varmuuden välttämiseksi. Samaan paikkaan kuitenkin vaihtuu sitten joskus jytympi laturi jos vaihtuu.

Mielenkiintoisesti lukeekin näköjään asennusohessaa, että 16A vaatisi jo 6mm2 ja 32A 10mm2. Esim. Finnpartia kauppaa laturin yhteydessä 2,5mm2 johtoa 16A lataukseen ja 6mm2 32A lataukseen. Valmistajan ohjeen mukaan kannattanee mennä, mutta veikkaan, että monella on alimitoitettu syöttö.

Niin 1.7 tuo olis sulla? ;) Kyllä tohon tota 6mm neliön johtoa laittaisin. Mietein vielä asiaa niin tämäkin olisi hyvä vaihtoehto, ei ihan niin nätti asennukseltaan kun ei ole mallia kiinteä mutta melko asiallinen:
Telewell - Latauskaapeli - latausasema 3x16A (1-3 vaihe)- TYPE 2

Tuo melkein palvelisi itseäni paremmin koska pidempi johto ja jo integroituna vvk. Niin ja senkin saisi mukaan jos tuo mukana tullut roikka ei riittäisikään tehoiltaan, 2.3kw vs 3.7kw.

Tämähän on samanlainen periaatteessa kuin se sininen öky kallis NGB johto :btooth: Kyllä tuo Webasto silti hyvä valinta on vaikka ite joutuu roikan kytkemäänkin lisäksi :tup:

Tässä olisi se kaikista helpoin laite kun voimavirtajohtokin sisältyy hintaan vvk:neen. Toki vähän liian kallis Webastoon verrattuna, etenkin jos saa kaapelin ja tulpan halvalla ja pystyy itse näpertelemään :tup:
 
Nesteen my diesel ja uusin euronormi dieselmoottori niin mennään alle 20g/km ja reippaasti. Siihen ei yksikään sähköauto pysty.

Edit tai siis pystyy, mutta on oltava tae siitä, että tulee uusiutuvaa energiaa käytettyä pelkästään, joka taasen ei ole mahdollista.

Eikös tästä justiin ollut toisessa ketjussa puhetta, että tuo 20g/km lukema on laskettu siten, että palmuöljyn rasvatisle, jota tuossa MY-Dieselissä käytetään on joissain maissa (kuten Suomessa) jätettä ja toisissa maissa sivutuotetta. Se vaikuttanee ainakin jonkin verran tuohon päästölukemaan jos oletetaan, että se rasvatisle ei menisikään roskiin kuten Neste laskelmissaan olettaa.

Lisäksi olen ymmärtänyt, että MY-Dieselin raaka-ainetta ei riittäisi kaikkien Dieselautojen polttoaineeksi, joten siinä mielessä sillä laskeminen on yhtä lailla haihattelua kuin että kaikki sähkö sähköautoihin olisi tuotettu uusiutuvilla.
 

Onse vaa sairasta mihi tahtii kiinassa tapahtuu kun halutaan, jos nyt on jo ABB asentajat laittamassa linjastoa kasaan kun hallin rakentaminen on alkanu vuoden alussa :eek:
 

Onse vaa sairasta mihi tahtii kiinassa tapahtuu kun halutaan, jos nyt on jo ABB asentajat laittamassa linjastoa kasaan kun hallin rakentaminen on alkanu vuoden alussa :eek:

´
Auttaa kummasti, kun ei ole työaikalakeja, työturvallisuuslakeja tmv. haittaamassa pisneksiä.
 
mulla 22 paneelia katolla ja huhtikuun alusta käyttö, mukaan lukien auton lataus 850kW ja tuotto 820kW joten katson olevani lähes vapaa matkustaja.
 
mulla 22 paneelia katolla ja huhtikuun alusta käyttö, mukaan lukien auton lataus 850kW ja tuotto 820kW joten katson olevani lähes vapaa matkustaja.

Kovia on tehot, mutta mahtaako tuotanto ja käyttö osua yhteen?
Itselläni kun tuppaa auto olemaan pääosin kotona öisin, mutta ajossa päivisin.
 
Noita muita model 3 malleja (ainakin AWD Long Range ja Performance) Teslalla on heti toimitukseen iso kasa Suomessakin. Vetokujan takapihalla riveittäin.

Jännä kun toi teslan delivery on vieläkin tuollainen kaaos. Tarkempi status otettiin taannoin pois webistä, kun sen tiedot ja VIN eivät kauhean hyvin vastanneet todellisuutta. Nykyään meininki on sellainen, että mätsäävät tilauksia niihin autoihin jotka satamaan saapuvat. Siitä eteenpäin vasta tiedetään missä mennään.
Jeps, hyvin näyttää nekin menevän kaupaksi. Saapa nähdä miten tuo SR+ mallin kysyntä kehittyy.
Teslan vähän käytettyjen varastossa on nyt kaksi Model 3 SR+ autoa. Halvempi maksaa verojen kanssa 51.504€. Molemmilla autoilla on "ajettu" vain 9km. Uuden hinta on ihan sama, eli mitään alennusta ei saa.
"Esittely- ja koeajoautoistamme on saatavilla erilaisia kokoonpanoja välittömällä toimituksella."

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi

Ihan hyvä kiihtyvyys tuossa halppis mallissakin jo. 5.6s 0-100km/h.

Jotain luin että maalipinta kaipaisi jotain suojausta ja roiskeläpät.

Ilmeisesti piakkoin valkoisesta tulee hinnat alkaen perusväri.
Enää on vain yksi kpl AWD Long Range autoja tuolla Suomen varastossa. Ja Performance mallia löytyy eniten.
 
Teslan vähän käytettyjen varastossa on nyt kaksi Model 3 SR+ autoa. Halvempi maksaa verojen kanssa 51.504€. Molemmilla autoilla on "ajettu" vain 9km. Uuden hinta on ihan sama, eli mitään alennusta ei saa.
"Esittely- ja koeajoautoistamme on saatavilla erilaisia kokoonpanoja välittömällä toimituksella."

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi

Ihan hyvä kiihtyvyys tuossa halppis mallissakin jo. 5.6s 0-100km/h.

Jotain luin että maalipinta kaipaisi jotain suojausta ja roiskeläpät.

Ilmeisesti piakkoin valkoisesta tulee hinnat alkaen perusväri.
Enää on vain yksi kpl AWD Long Range autoja tuolla Suomen varastossa. Ja Performance mallia löytyy eniten.

Samasta erästä kun mun ja @varakreivi de Valmont autot eli ovat jo Suomessa. Ehkä tässä vielä on toivoa saada ne kesäkuussa ;)
 
Eipä nuo merkittävästi valmistumisaikatauluun vaikuta.

Vaikuttaa se siinä vaiheessa kun osaavasta porukasta on pulaa, kuten länsimaissa. En tiedä mikä tilanne Kiinassa on koulutetun henkilöstön osalta, mutta täällä ei vaan riitä työmaille pätevää jengiä kolmeen vuoroon, joten tarve olisi teettää niillä pätevillä pidempää päivää. Se ei vaan esim. työkonekuskeilla ole lainsäädännön takia mahdollista.

Veikkaan, että myös minimipalkat täälläpäin vaikuttaa siihen, onko jotain projektia edes mahdollista tehdä kolmessa vuorossa. Kiinassahan duunarille voi maksaa mitä lystää eikä ole liitot mesoamassa.
 
Vaikuttaa se siinä vaiheessa kun osaavasta porukasta on pulaa, kuten länsimaissa. En tiedä mikä tilanne Kiinassa on koulutetun henkilöstön osalta, mutta täällä ei vaan riitä työmaille pätevää jengiä kolmeen vuoroon, joten tarve olisi teettää niillä pätevillä pidempää päivää. Se ei vaan esim. työkonekuskeilla ole lainsäädännön takia mahdollista.

Veikkaan, että myös minimipalkat täälläpäin vaikuttaa siihen, onko jotain projektia edes mahdollista tehdä kolmessa vuorossa. Kiinassahan duunarille voi maksaa mitä lystää eikä ole liitot mesoamassa.
Jos puhutaan oikeasti osaavasta jonka pitäisi kokoajan pitkää päivää tehdä niin hinta onkin sit tähtieteellinen tai osaava nostanut kytkintä toisiin töihin. Eli osaavan porukan saa äkkiä karkotettua työaikapelleilyillä, koska osaavalla on myös varaa valita. Sama ilmiö siis kun tietyt ja samat työnantajat poraa että osaavan työntekijän löytäminen on vaikeata. Työantajalla ei ole tarjota osaavalle mitä osaava ei saisi muualta paremmin. Mitä huonommin asiat on työnantajalla sitä huonompi työntekijöiden kuone sille jää kun jokainen jolla mahdollisuus vaihtaa hiukankaan parempaan työnantajaan lähtee.

Liittoja syytät asiasta joka ei edes liity niihin. Joku ilman mitään koulutusta oleva tusinatyöläinen on ainut joita noi minipalkat koskee kun ei ole mahdollisuutta valita. Eli nämä työläiset joiden panos on korvattavissa seuraavalla jonossa odottavalla. Osaajat ei ole tässä jonossa ole jollei työpaikka ole todella ainutlaatuinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos puhutaan oikeasti osaavasta jonka pitäisi kokoajan pitkää päivää tehdä niin hinta onkin sit tähtieteellinen tai osaava nostanut kytkintä toisiin töihin. Eli osaavan porukan saa äkkiä karkotettua työaikapelleilyillä, koska osaavalla on myös varaa valita. Sama ilmiö siis kun tietyt ja samat työnantajat poraa että osaavan työntekijän löytäminen on vaikeata. Työantajalla ei ole tarjota osaavalle mitä osaava ei saisi muualta paremmin. Mitä huonommin asiat on työnantajalla sitä huonompi työntekijöiden kuone sille jää kun jokainen jolla mahdollisuus vaihtaa hiukankaan parempaan työnantajaan lähtee.

Liittoja syytät asiasta joka ei edes liity niihin. Joku ilman mitään koulutusta oleva tusinatyöläinen on ainut joita noi minipalkat koskee kun ei ole mahdollisuutta valita. Eli nämä työläiset joiden panos on korvattavissa seuraavalla jonossa odottavalla. Osaajat ei ole tässä jonossa ole jollei työpaikka ole todella ainutlaatuinen.

Niin nyt puhuttiin kiinasta. Meinaatko että siellä on työvoimasta pulaa? Voi siis olla, en tiedä, mutta en olisi ihan niin varma.
 
Niin nyt puhuttiin kiinasta. Meinaatko että siellä on työvoimasta pulaa? Voi siis olla, en tiedä, mutta en olisi ihan niin varma.
No puhuit ammattilaisien riittämättömyydestä. Kyllä sielläkin ihmisellä itsekkyyttä että ne valitsee paremman mitkä pystyy. Eli kun etsitään parempaa työntekijää niin samalla tavalla parempi työntekijä etsii parempaa työnantaja. Eniten vaikuttaa alueen hintataso ei se mitä liitot minimiä sanelee. Ilmiö on Suomessakin havaittavissa. Eri seuduilla palkkataso heijastaa alueen hintatasoa. Toisaalla saattaa palkka olla heti 1k€/kk enempi, mutta ei kannata lähteä sen perään kun asuntojen hinnat yms. syö isomman tulon.

Katsot missä Suomessakin akkutehtaat ja autotehtaat niin ei ne pääkauoungin vieressä ole. Ja syystä.
 

20-30 vuotta on niin pitkä aika etten itse lähtisi ennustamaan. Katsoin juuri lasten kanssa "Olipa kerrän keksijät" sarjan jaksoa Einsteinistä 90-luvulta - siinä kerrottiin että siirrymme käyttämään ydinvoimaa kun öljy käy vähiin. Öljyä on vaan löydetty yhä lisää emmekä ole valitettavasti siirtyneet ydinvoimaan.

Mites raskaan kaluston sähköistyminen?
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Toinen tapa on ruotsissa testattavana oleva sähkölangat maanteiden päällä. Silloin sähkörekalle riittäisi pienikin akku.
 
Q2 loppuu aivan juuri, niin Teslalla näyttää olevan pari sinistä Model 3 autoa alennusmyynnissä ja nopealla toimituksella. Jos laskin oikein, niin alennus olisi 3182€?

Pari ylempää sinistä on alennuksessa ja alhaalla musta ja sininen on normaalilla hinnalla. Hinnoista puuttuu autovero.

*Käy tutustumassa välittömästi toimitettaviin Inventory-autoihimme

Olin hidas, meni jo. :D

tesla.jpg


Näköjään kannattaa tilata aivan kvartaalin loppupuolella.
 
Q2 loppuu aivan juuri, niin Teslalla näyttää olevan pari sinistä Model 3 autoa alennusmyynnissä ja nopealla toimituksella. Jos laskin oikein, niin alennus olisi 3182€?

Pari ylempää sinistä on alennuksessa ja alhaalla musta ja sininen on normaalilla hinnalla. Hinnoista puuttuu autovero.

*Käy tutustumassa välittömästi toimitettaviin Inventory-autoihimme

Olin hidas, meni jo. :D

tesla.jpg


Näköjään kannattaa tilata aivan kvartaalin loppupuolella.

Nämä taisi tosiaan olla kvarttaalialella :) Oman auton luovutus sunnuntaina joten vääntävät loppuun asti.
 
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Toinen tapa on ruotsissa testattavana oleva sähkölangat maanteiden päällä. Silloin sähkörekalle riittäisi pienikin akku.
Euroopassa raiteilla priorisoidaan tarkoituksella henkilöliikennettä, jonka takia rekat ovat rahdille luontevampi toimitustapa, etenkin pienemmistä eristä puhuttaessa.

Käytännössä tarvittaisiin kaksi rinnakkaista raideverkkoa, yksi matkustajaliikenteelle ja toinen rahdille. Samassa verkossa ne häiritsevät toisiaan aika ikävästi.
 
Tänään sain oman SR+ mallin alle ja täytyy sanoa että huikee peli! On tuossa vielä muilla valmistajilla tekemistä että pääsee vastaavaan kokemukseen. Ei kyllä tunnu yhtään karvalakilta vaikka hinnat alkaen malli onkin. Popitkin on omaan korvaan yllättävän hyvät :cigar2:
 
Raskas kalusto ei siirry dieselistä pois, ennenkuin joku muu tapa siirtää tavaraa tulee halvemmaksi. Esimerkiksi tälläinene tapa:
Finally: a wagon to carry standard semi-trailers throughout Europe – Railweb.ch
Toistaiseksi raiteet ovat olleet kalliimpia, hitaampia ja joustamattomampia kuin diesel-rekat, niin tavaraliikenteen suunta on ollut lähinnä sähköraiteilta poispäin.

Rautatien ongelma on se hitaus. Ei varsinainen matka-aika, vaan järjestelmä on väkisinkin luonteeltaan byrokraattisen hidas.

Suomessakin kuskataan kyllä kuorma-autoja junilla, mutta pääasiassa tyhjänä, jos kyydissä on rahtia, sillä on jokin aikataulu, ja vain jos sen perilletoimituksen aikataulu on avoin se voidaan kuskata junalla.

E: Tuli mieleen.. Tuossa jutussa esitelty latsatussysteemi olisi paljon yksinkertaisemmin toteutettavissa niin että tehtäisiin vain jämptisti vaunun korkuinen ja tasoinen laituri, ja jotkut vaunujen väliin käännettävät pöydät, jonka jälkeen rekat/kärryt vaan ajettaisiin vaunuihin siinä missä niitä pysäköidään mille tahansa kentälle. Kestää taas vuosisatoja että tuokin junainnovaatio maksaa itsensä ajansäästönä verrattuna siihen että itse lastaustapahtuma kestäisi pari minuuttia pidempään.
 
Rautatien ongelma on se hitaus. Ei varsinainen matka-aika, vaan järjestelmä on väkisinkin luonteeltaan byrokraattisen hidas.

Suomessakin kuskataan kyllä kuorma-autoja junilla, mutta pääasiassa tyhjänä, jos kyydissä on rahtia, sillä on jokin aikataulu, ja vain jos sen perilletoimituksen aikataulu on avoin se voidaan kuskata junalla.

E: Tuli mieleen.. Tuossa jutussa esitelty latsatussysteemi olisi paljon yksinkertaisemmin toteutettavissa niin että tehtäisiin vain jämptisti vaunun korkuinen ja tasoinen laituri, ja jotkut vaunujen väliin käännettävät pöydät, jonka jälkeen rekat/kärryt vaan ajettaisiin vaunuihin siinä missä niitä pysäköidään mille tahansa kentälle. Kestää taas vuosisatoja että tuokin junainnovaatio maksaa itsensä ajansäästönä verrattuna siihen että itse lastaustapahtuma kestäisi pari minuuttia pidempään.

Ongelmana taitaa olla se, että tuo vakiokokoinen EU-rekan peräosa on huomattavan suuri. Se pitää saada melko tarkalleen oikeaan paikkaan, jotta se junavaunu pysyy riittävän pienenä, ja rengaiden pitää olla junavaunun telin tason alapuolella, jotta korkeus ei ole liian suuri... (Tai sitten pitäisi olla vajaakorkuinen ja siten vajaamittainen rekan perä... joka maksaa rahaa kun kyytiin ei mahdu standardimäärä kuormaa. Tai, sitten se nosturin kestävä perä, jonka voi nostaa telien väliin isolla trukilla sivulta, joka sekin maksaa rahaa vrt. tuo geneerisen rekan kanssa yhteensopiva vaunu.)

(Lisäksi miten tuossa sinun mallissasi ne rekan nupit poistettaisiin sieltä väleistä? Ja, miten niin muutama minuutti? Tuossa näyttäisi N nupilla lastaavan junan 1/N osassa aikaa siihen nähden, että kuorma tuotaisiin yhdessä jonossa junaan... tuo lastauksen hitaus tuossakin jutussa oli se perustelu sille, miksi perinteinen rekan takaosa -junavaunu tekee vain yhden matkan per päivä, sen sijaan, että se ehtisi tehdä niitä useamman.)
 
Ongelmana taitaa olla se, että tuo vakiokokoinen EU-rekan peräosa on huomattavan suuri. Se pitää saada melko tarkalleen oikeaan paikkaan, jotta se junavaunu pysyy riittävän pienenä, ja rengaiden pitää olla junavaunun telin tason alapuolella, jotta korkeus ei ole liian suuri... (Tai sitten pitäisi olla vajaakorkuinen ja siten vajaamittainen rekan perä... joka maksaa rahaa kun kyytiin ei mahdu standardimäärä kuormaa. Tai, sitten se nosturin kestävä perä, jonka voi nostaa telien väliin isolla trukilla sivulta, joka sekin maksaa rahaa vrt. tuo geneerisen rekan kanssa yhteensopiva vaunu.)

(Lisäksi miten tuossa sinun mallissasi ne rekan nupit poistettaisiin sieltä väleistä? Ja, miten niin muutama minuutti? Tuossa näyttäisi N nupilla lastaavan junan 1/N osassa aikaa siihen nähden, että kuorma tuotaisiin yhdessä jonossa junaan... tuo lastauksen hitaus tuossakin jutussa oli se perustelu sille, miksi perinteinen rekan takaosa -junavaunu tekee vain yhden matkan per päivä, sen sijaan, että se ehtisi tehdä niitä useamman.)

En sitten tiedä onko eurooppalainen junastandardi merkittävästi meikäläistä pienempi, mutta ei puoliperävaunu mitään ihmeellistä koko-ongelmaa ainakaan suomessa tuota, ilmeisesti euroopassa junat on merkittävästi matalampia.

Ei noita kuvien mukaan rekkavetureilla lastata vaan noilla satamamestareilla (taitaa olla sisun tuotemerkki mutta vastaava puoliperävaunun terminaaleissa pyörittelyyn tarkoitettu laite), sellaisella kärryn asettaminen puolenmetrin marginaalilla kahden kärryn väliinkin on mahdollista, mutta tietysti lastaus kannattaisi tehdä yksinkertaisesti päästä aloittamalla. Tosin noiden kuvien perusteella tuon systeemin mitoituksella siinä kärryjen välissä on niin paljon tilaa että satamamestari mahtusi kääntymään siitä välistä pois vaikka olisi ihan suoraan sen kärryn edessäkin.

E: Tuossa rekkojen junakuljetusten lopettamisessa kerovassa uutisessa on kuorma-auto ihan normaali vaunun päällä, ei tuo merkittävästi voi ylikorkea olla :)
Rekkojen kuljetus junissa loppuu
 
Junan vaunussa saa olla korkeutta 5.56m kiskon pinnasta jos nyt muistan oikein :btooth: muuten saattaa ottaa johdot kiinni. Totta se on että älyttömän hidasta toi lastaaminen rekoilla, sen mitä itse nähnyt niin perus rekan veturilla useimmiten ajettu vaunun päälle.
 
Tänään sain oman SR+ mallin alle ja täytyy sanoa että huikee peli! On tuossa vielä muilla valmistajilla tekemistä että pääsee vastaavaan kokemukseen. Ei kyllä tunnu yhtään karvalakilta vaikka hinnat alkaen malli onkin. Popitkin on omaan korvaan yllättävän hyvät :cigar2:
Aika vähän niissä ilmeisesti on eroja. Se että ei ole nelivetoa taitaa olla merkittävin. Ehkä talvella jotain eroa, mutta sen näkee sitten. Mikä väri tuli ja meinaatko laittaa roiskeläpät ja/tai muuta suojausta?

Osaatko verrata johonkin Model S malliin tuota Model 3:sta. Kolmosta kun en ole vielä edes nähnyt missään. Siis vaikka pelkästään kylmätyypit, kun en ole Model ässääkään koeajanut. Ilmeisesti se näyttö on aika näppärä kolmosessa, koska on korkeammalla.

Ilmeisesti vanheiden "pölykapselit" saisi pois ja pienemmät suojat saisi ostettua tilalle. En tiedä sitten kummin on hienompi. Kulutus kai ihan vähän pienenee noilla pölykapseleilla.
 
Aika mukavasti tuo Kia kulkee motarillakin. Eilen ajo tyhjällä akulla Turusta Espooseen eli lähes koko matka 100-120km/h nopeusaluetta, ilmastointi jatkuvasti päällä sekä auton täyteen lastattu. Reissun keskikulutus auton mukaan 5,2 l/100km eli ehkä noin litran tai pari vähemmän kuin mitä vastaavankokoinen auto bensakoneella olisi ilman akustoa kuluttanut. Auton ajotietokone on tähän mennessä ollut erittäin tarkka eikä heittoa ole ollut tankkauksiin lasketuista arvoista desiäkään. Erikoista oli se, että auto kulkee tuolla reilun 120 km/h mittarinopeudessa myös pelkällä akulla suht pitkiä matkoja vaikka akku on tyhjä ja pelkkä HEV/hybrid moodi päällä. Jostain kun luin niin että EV-moodilla tuo 120 km/h olisi raja, mutta hyvin tuo puski reilusti isompiakin nopeuksia pelkällä akulla.
 
Jokos voitas puhuu muustakin kuin junista ja rekoista :tup:

@mceith

Saiskos pari kuvaa autosta sisältä ja ulkoa :drool:

Olkaapa hyvä:

IMG_0681.jpg IMG_0682.jpg IMG_0683.jpg IMG_0684.jpg

Aika vähän niissä ilmeisesti on eroja. Se että ei ole nelivetoa taitaa olla merkittävin. Ehkä talvella jotain eroa, mutta sen näkee sitten. Mikä väri tuli ja meinaatko laittaa roiskeläpät ja/tai muuta suojausta?

Osaatko verrata johonkin Model S malliin tuota Model 3:sta. Kolmosta kun en ole vielä edes nähnyt missään. Siis vaikka pelkästään kylmätyypit, kun en ole Model ässääkään koeajanut. Ilmeisesti se näyttö on aika näppärä kolmosessa, koska on korkeammalla.

Ilmeisesti vanheiden "pölykapselit" saisi pois ja pienemmät suojat saisi ostettua tilalle. En tiedä sitten kummin on hienompi. Kulutus kai ihan vähän pienenee noilla pölykapseleilla.

En aio suojata tai asentaa mitään läppiä. Näen tämän edelleen maksullisena beta-testinä ja jos tuohon jotain isompaa vauriota tulee joka johtuu valmistusvirheestä niin autossa on 4v takuu. Jos Tesla kokee että auto josta on maalit rapisseet irti on heille jotenkin eduksi niin sillä mennään sitten :)

Eipä tuossa mielestäni Model S/X verrattuna juuri eroa ole, ne on hieman isompia mutta laatu ja softa on samanlaista. Niissä voi hieman enemmän kustomoida esim. sisustan värejä ja niissä on alcantra / nahkakojelaudat jne. mutta muuten yleislaatu on aika samanlainen. Tuo Model 3:sen tekonahka on sitten todella hiostava. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen ilmastointiin niin tuossa kassit jäätyy samalla kun perse hikoaa :)

Tilasin Teslalta tuon kitin missä on Teslan logo vanteiden keskelle ja pulteille hatut mutta en ajatellut ottaa noita kapseleita pois koska ne juurikin auttavat aerodynamiikkaan ja on suunniteltu siihen :)

Muuten kyllä viimeeksi samanlaisen vaikutuksen on tehnyt Iphone 3G jonka ostin vuonna 2008 nykistä. Tajusin heti että tässä on tulevaisuus.
 
Olkaapa hyvä:

IMG_0681.jpg IMG_0682.jpg IMG_0683.jpg IMG_0684.jpg



En aio suojata tai asentaa mitään läppiä. Näen tämän edelleen maksullisena beta-testinä ja jos tuohon jotain isompaa vauriota tulee joka johtuu valmistusvirheestä niin autossa on 4v takuu. Jos Tesla kokee että auto josta on maalit rapisseet irti on heille jotenkin eduksi niin sillä mennään sitten :)

Eipä tuossa mielestäni Model S/X verrattuna juuri eroa ole, ne on hieman isompia mutta laatu ja softa on samanlaista. Niissä voi hieman enemmän kustomoida esim. sisustan värejä ja niissä on alcantra / nahkakojelaudat jne. mutta muuten yleislaatu on aika samanlainen. Tuo Model 3:sen tekonahka on sitten todella hiostava. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen ilmastointiin niin tuossa kassit jäätyy samalla kun perse hikoaa :)

Tilasin Teslalta tuon kitin missä on Teslan logo vanteiden keskelle ja pulteille hatut mutta en ajatellut ottaa noita kapseleita pois koska ne juurikin auttavat aerodynamiikkaan ja on suunniteltu siihen :)

Muuten kyllä viimeeksi samanlaisen vaikutuksen on tehnyt Iphone 3G jonka ostin vuonna 2008 nykistä. Tajusin heti että tässä on tulevaisuus.

Tuosta ohjaamokuvasta ei ikinä arvaisi että kyseessä on +50k€ auto, on kyllä niin mitäänsanomaton. Se arjen harmaa Corollakin on houkuttelevamman näköinen sisältä.

Noi kumimatot kyllä kruunaa koko komeuden:facepalm:
 
@mceith Rohkea valinta. Itsekin mietin välillä hybridiä, mutta en kyllä Teslan bandwagoniin uskalla loikata – niin paljon on kysymysmerkkejä ilmassa itse yrityksestä, sen tulevaisuudesta ja kokoonpanon laadusta.
 
Muuten kyllä viimeeksi samanlaisen vaikutuksen on tehnyt Iphone 3G jonka ostin vuonna 2008 nykistä. Tajusin heti että tässä on tulevaisuus.

Tuota en kyllä allekirjoita muuta kuin että varmasti sähköautoilussa on tulevaisuus :tup:;)

Onhan tuo kivan näppärän näköinen mutta on se tosiaan kovin pelkistetyn näköinen sisältä... Yksinkertainen on kaunista mutta en tiiä tästä, ratissakin vain 2 näppäintä, kaikkeen toki tottuu aikanaan :) Mites tuo nyt sitten kiihtyy 0-100kmh ja paljon lupaa rangeksi kun akku täynnä?

Onko tuo E bemari sitten vaimon auto :lol:
 
Olkaapa hyvä:

IMG_0681.jpg IMG_0682.jpg IMG_0683.jpg IMG_0684.jpg



En aio suojata tai asentaa mitään läppiä. Näen tämän edelleen maksullisena beta-testinä ja jos tuohon jotain isompaa vauriota tulee joka johtuu valmistusvirheestä niin autossa on 4v takuu. Jos Tesla kokee että auto josta on maalit rapisseet irti on heille jotenkin eduksi niin sillä mennään sitten :)

Eipä tuossa mielestäni Model S/X verrattuna juuri eroa ole, ne on hieman isompia mutta laatu ja softa on samanlaista. Niissä voi hieman enemmän kustomoida esim. sisustan värejä ja niissä on alcantra / nahkakojelaudat jne. mutta muuten yleislaatu on aika samanlainen. Tuo Model 3:sen tekonahka on sitten todella hiostava. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen ilmastointiin niin tuossa kassit jäätyy samalla kun perse hikoaa :)

Tilasin Teslalta tuon kitin missä on Teslan logo vanteiden keskelle ja pulteille hatut mutta en ajatellut ottaa noita kapseleita pois koska ne juurikin auttavat aerodynamiikkaan ja on suunniteltu siihen :)

Muuten kyllä viimeeksi samanlaisen vaikutuksen on tehnyt Iphone 3G jonka ostin vuonna 2008 nykistä. Tajusin heti että tässä on tulevaisuus.
Mustaan autoon hyvin sopiikin nuo mustat kapselit ja musta sisusta. Fordiin tuli asennettua eteen kuraläpät, että kyljet pysyisi vähän puhtaampina tai jotain sellaista. :) Mustaan Teslaankin voisi minusta ne kuraläpät laittaa, vaikka auto on takavetoinen? Ei olisi ainakaan paljon vaivaa, mutta en tiedä mistä ne niitä ostelee.

BMW i3 94ah olen käynyt koeajamassa ja uskoisin että Tesla on ihan toista maata. Vaikka bemarikin kiihtyy tosi hyvin.

Ja Model S oli yllättävän laadukas. Miittaristo toki kolmosesta puuttuu, mutta minusta tuo keskinäyttö voisi olla ihan hyvä. Model S:n näytöt oli ainakin tarkkoja.

Jotkut kangasmatot olisi varmaan vähän hienommat, mutta kumimatot on käytännöllisemmät. Eipä niitä mattoja yleensä tule katseltuakaan.
 
Keskikonsolin kun päällystäisi jollain kohovinyylillä tuon pianolakan sijasta niin laatuvaiketelma nousisi jo silläkin jonkin verran. Täysin omituinen materiaalivalinta moisessa paikkaan.
 
Tuosta ohjaamokuvasta ei ikinä arvaisi että kyseessä on +50k€ auto, on kyllä niin mitäänsanomaton. Se arjen harmaa Corollakin on houkuttelevamman näköinen sisältä.

Noi kumimatot kyllä kruunaa koko komeuden:facepalm:

Sama oli omakin fiilis ennen kuin auton sain. Nyt ymmärrän miksi sitä niin monet ovat kehuneet ;) Laadullisesti en muista koskaan nähneeni vastaavaa autoa vaikka aika monesta on kokemusta. Laadun kontrastia voisi kuvata enemmän ehkä vertaamalla itäblokin autoja länsimaiden vastaaviin 80-luvulla. Tuo varmasti paranee ajan myötä.

SR+ ei sisällä ollenkaan mattoja, nuo piti tilata etukäteen Teslan verkkokaupasta. Alkaen malli katos :D
 
Tuota en kyllä allekirjoita muuta kuin että varmasti sähköautoilussa on tulevaisuus :tup:;)

Onhan tuo kivan näppärän näköinen mutta on se tosiaan kovin pelkistetyn näköinen sisältä... Yksinkertainen on kaunista mutta en tiiä tästä, ratissakin vain 2 näppäintä, kaikkeen toki tottuu aikanaan :) Mites tuo nyt sitten kiihtyy 0-100kmh ja paljon lupaa rangeksi kun akku täynnä?

Onko tuo E bemari sitten vaimon auto :lol:
Itse testasin sitä BMW i3:sta ja se kiihtyi ainakin itselle riittävän hyvin. Kovempi kiihtyvyys olisi epämiellyttävää ja varmaan vaarallistakin? 5.6 sek 0-100km/h lupailee tuo SR+ malli. Risteyksessä kun painaa kaasun pohjaan, niin saa ehkä olla tarkkana :D Tehokkaammat sitten valitettavasti maksaa vähän enemmän.

Pitää kysyä että onko riittävästi tehoa, vai kaipaako lisää? Entäs kun on lapsia kyydissä, niin tohtiiko kiihdytellä ja tykkäävätkö?
 
Mustaan autoon hyvin sopiikin nuo mustat kapselit ja musta sisusta. Fordiin tuli asennettua eteen kuraläpät, että kyljet pysyisi vähän puhtaampina tai jotain sellaista. :) Mustaan Teslaankin voisi minusta ne kuraläpät laittaa, vaikka auto on takavetoinen? Ei olisi ainakaan paljon vaivaa, mutta en tiedä mistä ne niitä ostelee.

BMW i3 94ah olen käynyt koeajamassa ja uskoisin että Tesla on ihan toista maata. Vaikka bemarikin kiihtyy tosi hyvin.

Ja Model S oli yllättävän laadukas. Miittaristo toki kolmosesta puuttuu, mutta minusta tuo keskinäyttö voisi olla ihan hyvä. Model S:n näytöt oli ainakin tarkkoja.

Jotkut kangasmatot olisi varmaan vähän hienommat, mutta kumimatot on käytännöllisemmät. Eipä niitä mattoja yleensä tule katseltuakaan.

Näyttö on todella laadukas ja responsiivinen sekä tarkka resoluutio. Kumimatot perheellisenä on aika must kun kaikki paska on aina lattialla :)

Kiihtyvyys ei ole kummoinen kun tuo on takatuuppari mutta 40->100 saa kyllä kiroilua muilta matkustajilta aikaiseksi jos ei etukäteen varoita.
 
Sama oli omakin fiilis ennen kuin auton sain. Nyt ymmärrän miksi sitä niin monet ovat kehuneet ;) Laadullisesti en muista koskaan nähneeni vastaavaa autoa vaikka aika monesta on kokemusta. Laadun kontrastia voisi kuvata enemmän ehkä vertaamalla itäblokin autoja länsimaiden vastaaviin 80-luvulla. Tuo varmasti paranee ajan myötä.

SR+ ei sisällä ollenkaan mattoja, nuo piti tilata etukäteen Teslan verkkokaupasta. Alkaen malli katos :D

Varmasti kun tuolla ajaa ja tuohon yksinkertaisuuteen kun tottuu niin oppii arvostamaan sitä. Tuota voisi vähän verrata sellaiseen teknologia demoon ja sanotaan että on ainakin aikaansa edellä ja siksi ehkä hieman ristiriitaiset tunnelmat koko Teslasta.
 
Oliskohan tuo Tesla sellainen, että kun ensijärkytyksestä pääsee ylitse tuon ohjaamon suhteen, niin sen jälkeen muut autot tuntuu taas toivottoman vanhanaikaisilta. Sinänsä pidän kyllä Teslan tyylistä, että on rohkeasti lähdetty ihan uusille vesille.
 
Tuota en kyllä allekirjoita muuta kuin että varmasti sähköautoilussa on tulevaisuus :tup:;)

Onhan tuo kivan näppärän näköinen mutta on se tosiaan kovin pelkistetyn näköinen sisältä... Yksinkertainen on kaunista mutta en tiiä tästä, ratissakin vain 2 näppäintä, kaikkeen toki tottuu aikanaan :) Mites tuo nyt sitten kiihtyy 0-100kmh ja paljon lupaa rangeksi kun akku täynnä?

Onko tuo E bemari sitten vaimon auto :lol:

Joo vertasin juurin sitä että Apple teki jotain mitä muilla ei vielä ollut tuohon aikaan -> softan ja ekosysteemin laitteen ympärille. Tarkemmat speksit eri malleista löytyy täältä: Model 3 | Tesla Malleissa on eroja rangen ja kiihtyvyyden suhteen. SR+ on 415km / 5.6s.

Vapaassa markkinataloudessa on onneksi se hyvä puoli että jokainen voi ostaa juuri sellaisen kulkupelin kun haluaa ja huonot kuolevat pois :cool:

Joo Penari jää nyt vaimolle kauppakassiksi. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Näyttö on todella laadukas ja responsiivinen sekä tarkka resoluutio. Kumimatot perheellisenä on aika must kun kaikki paska on aina lattialla :)

Kiihtyvyys ei ole kummoinen kun tuo on takatuuppari mutta 40->100 saa kyllä kiroilua muilta matkustajilta aikaiseksi jos ei etukäteen varoita.
Itse tykkäsin sillä i3 bemarilla kiihdytellä kaikki 90 asteen risteykset kaasu pohjassa. Kumminkin myös takavetoinen auto. Eli jotain 0-50km/h kiihdytys, kun kovempaa ei saanut ajaa. En toki mihinkään pieneen väliin yrittänyt päästä. Tehoa ei ollut liikaa, että ei päässyt vielä karkaamaan. Siitä vaan huomasi, että miten näppärä se sähkömoottori on ja hyvä vääntö. Muuta sähköautoa en olekaan koeajanut. Bemarissa taisi olla ne leveämmät 175 takarenkaat.
 
Näyttö on todella laadukas ja responsiivinen sekä tarkka resoluutio. Kumimatot perheellisenä on aika must kun kaikki paska on aina lattialla :)

Kiihtyvyys ei ole kummoinen kun tuo on takatuuppari mutta 40->100 saa kyllä kiroilua muilta matkustajilta aikaiseksi jos ei etukäteen varoita.
En ole tehokkaan sähköauton kyydissä ollut, saati itse sellaisella ajanut (vain ekan sukupolven Leaf on ajettu), mutta ei kiihtyvyys ainakaan 4,3s 0-100kmh bensa-auton kyydissä, saatika ratissa, mitenkään epämiellyttävältä tunnu. Päinvastoin, se tuo aina hymyn huulille :D Toki V8:n äänet auttavat tunnelmaan pääsyssä :drool:

Ettei menisi offtopikiksi, niin tehokas sähköauto kyllä houkuttelisi vähintään koeajaa. Leafkin jo erottui edukseen siinä, että se kiihtyi välittömästi ja tasaisesti joka tilanteessa. Toki autona se on ihan hirveä hintaisekseen, mutta jos sähköautot joskus halpenevat, niin on niissä potentiaalia. Tällä hetkellä vaan akut on niin kalliita, että sähköautot ovat hinta-laatusuhteeltaan huonoja. Minun mielestäni siis, toki mielipiteitä on monia.
 
Oliskohan tuo Tesla sellainen, että kun ensijärkytyksestä pääsee ylitse tuon ohjaamon suhteen, niin sen jälkeen muut autot tuntuu taas toivottoman vanhanaikaisilta. Sinänsä pidän kyllä Teslan tyylistä, että on rohkeasti lähdetty ihan uusille vesille.

Olen ainakin itse sen verran tykästynyt tuohon pelkistettyyn muotokieleen, että joku nappulaviidakko ja useampaan näyttöklusteriin tungetut tingelitangelit assosioituvat vanhanaikaisuuteen tai sitten johonkin lentokoneen ohjaamoon.
 
Keskikonsolin kun päällystäisi jollain kohovinyylillä tuon pianolakan sijasta niin laatuvaiketelma nousisi jo silläkin jonkin verran. Täysin omituinen materiaalivalinta moisessa paikkaan.

Ei se ole mikään pianolakka, se on kalvotettua muovia:rofl:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom