Onkos Ioniq -kuskeja palstalla? Mitään kokemuksia?
Koeajoin sen ioniq ladattavan. Se kuulosti minusta aika äänekkäältä. Eli ainakin rengasäänet olisi saanut olla pienemmät.
Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).
Ajoasento ja penkki kyllä muuten ihan ok ja kuskin penkki vielä sähkösäädöin kahdella muistipaikalla. Oven avatessa siirtää penkkiä vähän taaksepäin ja kun tulee autoon, niin menee oikealle kohdalle jne. Autossa parempi Infinityn äänisarja, ihan ok soundit radiomateriaalilla, näyttö näissä on järjestään semmoinen 'vähän paskempi androidtabletti', ei kauheita lageja käytössä ja valikoista löytyi kyllä hyvin kaikki tarvittava. Muita varusteita on oikeastaan kaikki mitä nyt vaan voi olla, ratinlämmittimet, kaistavahti, kuolleen kulman varoittimet, ennakoiva vakkari, useamman alueen ilmastointi, Applen CarPlay jne.
Hybridin toiminta: mielestäni noin 70km:n aikana kävi hyvin selkeästi ilmi miten skulaa, vaatii enemmän ennakointia kuin yleensä, eli alkaa himmailemaan vähän ennakoivasti jotta otetaan tarpeeksi energiaa jarrutuksessa talteen. Kiiihdytyksissä vähän reilumpi lähtö hieman halutun nopeuden yli, jonka jälkeen jalka kokonaan pois kaasulta -> moottori sammuu ja EV -valo syttyy näytöllä, eli kuljetaan sähköllä. Sitten varovasti taas jalkaa kaasupolkimeen jotta haluttua nopeutta pystyy ylläpitämään, kuljin noin 20km yhtämittaisesti sähköllä kunnes liikenne oli sen kaltaista, että piti moottoriakin käyttää. Jos liikenne sallii, niin voihan tuota ylläpitää varmaan koko akuston ajan, eli nettikokemusten perusteella 60-70km jos ei tule paljon kohtia missä energiaa kertyy talteen.
Ei nyt kuitenkaan tullut kauppoja, autossa oli paljon hyvää, mm. varusteet ja toiminnallisuudet, halvalla kulkee jos vähän keskittyy miten etenee alussa ja myöhemmin varmaan tulee jo selkärangasta, mutta ei nyt ainakaan itselle ollut vielä se ensimmäinen hybridi Ioniqin muodossa. Perän ja kylkilinjan muotoilu, rengasäänet, yleinen fiilis autossa, paskotut renkaat, rumat vanteet jne. eivät laskeneet yli. En tiedä onko sisustuksen materiaalit melko heiveröisiä vaiko eivät, mutta aika paljon käytön jälkiä oli saatu myös autoon, helvetisti naarmua ja osumaa joka paikassa, eli joko paskoja materiaaleja ja/tai käyttö on ollut rajuhkoa. Ei laisinkaan semmoinen 1,5v vanhan auton fiilis.
Hain sitten lähes lähes Ioniqin naapurista perinteistä polttomoottoritekniikka, eli siirtyminen sähköautoon varmaan sitten seuraavaksi ilman hybridi -välivaihetta. Harkitsin hetken jo nyt i3 Bemaria, mutta kun tuossa parkkihallissa missä auto yöt makailee ei ole edes sähkötolppia, niin voisi olla haastavaa järjestää sinne omat sähköt.