Keskustelua hybridiautoista

Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:

Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa :D. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
 
Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa :D. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
 
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
 
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
Totta joo. Sehän tuon koko tuen tarkoituskin on. :)


Aika moni sähköauto pyörii tuossa 45 000-50 000€ haarukassa, niin ehkä muutama Tesla ostettaisiin myös, jos siihen saisi valtion 2000€ hankintatuen? Tasottaisi siis minusta kilpailua.

Nyt mihinkään sähköautoon, mihin saa tarvittaessa vetokoukun, ei saa hankintatukea, kun ne on vähän liian kalliita.

Paras vaihtoehto toki olisi, että Tesla laskisi hintaa. 52 643 -2644€ = 49 999€.

Teslahan vaatii pikku fiksausta, eli roiskeläpät ja sen lisäksi vielä suojausta maalipintaan. Voihan se olla fiksua jättää koko auto ostamatta?

Toisaalta sitten myös niiden käytettyjen Teslojen hinta laskisi 2000 eurolla, eli kyllä se tuki kulkeutuisi sitten myöhemmin sille köyhällekin? Se että on tuollainen raja on tosiaan pelkästään hyvä juttu, eipä mene verotulot hukkaan.
 
Sähköautoa tuetaan jo ihan riittävästi, kun otetaan huomioon matala autovero. Se 55k teslakin olisi hivenen kalliimpi, jos moottorina olisikin bensakone ja vaikka 30%:a autoveroa 2,7%:n sijaan.
 
Veroistahan toi sähköauton tukeminen myös maksetaan. Joten jos niitä nyt tosiaan kaikille pitäisi saada niin onv veronsiirtoa.

Ja kuten mainittu ei se jää noilla hinnoilla ostamatta sen tuen takia. Jos tukemista todella halutaan siihen ryhmään jolla ei varaa niin vaatis jotain tulorajojen vaikutusta tukeen kuten myös se tuen määrä sitä isommaksi mitä "järkiperäisempi" hankinta. Tässä mukaan lukien se asumisen sijainti ja julkisten olemassa oleminen tai niiden puuttuminen. Auton tarpeeseen kun on melkoinen ero jos lähin julkinen on ovelta 10 metrin päässä vartin välein tai 10 kilometrin päässä kulkien vain muutaman kerran päivässä illalla ja yöllä kulkematta. Taksia ei voi laskea kun sen päästöt on syrjäisessä vähintään tuplat verrattuna omaan kun sen pitää tulla paikalle ja lähteä ajaen näin tuplasti matkat.

Siinä ei mitään järkeä että otetaan kaikilta raha ja jaetaan kaikille. Varsinkin kun puhutaan liikenteen kokonaispäästöistä, jotka vaan parin isomman kotimaisen tehtaan kokoiset. Järkevämpää olisi tutkia noita pahimmin päästöjä lykkääviä tehteita ja katsoa niihin puhdistuslaitteita. Olisi halvempaa ja tehokkaampaa kuin tämä liikenteen lypsäminen.
Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia
 
Viimeksi muokattu:
Tesla Model 3 Performance autolla kiihdytyskisoja Suomessa. 11.673s ja akkua on ollut 93%.

 
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea? :confused2:
Jos (hypoteettiseen) kilpailijan 49 000€ autoon saa 5000€ ja 51000€ Model 3:seen ei, niin kyllä se 7000€ hintaero alkaa tuntua.

Nykyisin hankintatuki taitaa olla pari tonnia?
 
Nykyisin maksimi taitaa olla, että 49 999€ autosta saa 2000€ sähköauton hankintatukea. Onhan tuo tietysti parempi, kuin bensa-autoon ei saa mitään tukea.
 
Niin, ja kun sähköauton ostaja varmaan useimmiten espoolaisena ajaa vaihdokiksi jonkun 30ke bemmin, niin ehkä väliraha 17k vs. 21k tuntuukin jo merkittävältä kustannuserolta jos ostettavat autot ovat hinnastossa 49 ja 51k.
 
Viimeksi muokattu:
Imho Teslalta huonoa paikallispolitiikkaa hinnoittelun suhteen. Olisi paljon kannattavampi ollut julkaista joku 49 999€ malli Suomessa, jotta siihen saisi sen tuen. Näiden oma laskurikin pohjaa siihen, että lasketaan todellinen hinta säästyneiden löpöjen ja tukien jälkeen. Nythän se hinta menee naurettavasti 200€ yli.

Selvästi siellä ei ole mitään paikallista pohdintaa hintojen suhteen... Toki se on sitten eri asia olisiko tuolla suurta merkitystä, mutta pr olisi varmasti ollut Teslalle parempi kun olisivat tuen piirissä.

e: Korjaan se onkin 1500€ yli, mutta kuitenkin sama mielipide...
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €.
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
 
Tollanen tietyn hintaluokan alittaville kieseille kohdistettu tuki on ihan susi. Varsinkin kun se on kohdistettu noin kalliiseen hintaluokkaan eli liki viiteenkymppiin asti. Alempi autoverokanta yhdistettynä edulliseen ajeluun on mielestäni ihan riittävä porkkana, jolloin jokaisen on helppo laskea omat kannattavuuslaskelmat valitsemallaan käyttövoimalla ja kulkineen hankintahinnalla. Saahan ne tietysti laskettua tuollaisesta ylimääräisestä hintaportaasta huolimatta, mutta selkeämpi se on ilman.
 
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Jep, sieltä. Onneksi sähköauton hankintatuki on maltilliset 2000€, eli suht sopivan pieni?

1. valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä. määrärahaa on kohdistettu hankintatukeen ja muuntotukeen yhteensä 6 miljoonaa euroa vuodessa.
2. auto on ensirekisteröitävä 1.1.2018 – 30.11.2021
3. auton kokonaishinta on enintään 50 000 euroa (sisältää ALV ja autoveron)

Sähköauton hankintatuki
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
 
Jos 99% vuoden päivistä menee ilman välilatausta lyhyemmän kantaman mallilla, niin kuinka paljon kannattaa maksaa lisää siitä, että saa kolme lataustaukoa vuodessa veke?
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
Model 3 kohdalla takaveto ja neliveto eroavat muutenkin kuin kantaman ja nelivedon osalta. Model 3:ssa on käytössä erityyppiset moottorit etu- ja taka-akselilla. Lahopää kun olen, niin en muista varmaksi konetyyppejä, mutta olisiko takana ollut oikosulkumoottori ja takana kestomagneettimoottori? Jokatapauksessa lopputulema on se, että takamoottori ei vastaa vauhtipolkimeen välittömästi vaan hieman kuminauhamaisesti. Ihan kuin olisi turboviivettä (tämä siis vain kuvaa sitä tunnetta, tietenkään sähkömoottorissa ei mitään turboa ole). Eli jos haluaa sen välittömän räväkkyyden, jota kaikki aina Tesloissa kehuu, niin nelivetoinen Model 3 tarjoaa sen, takaveto ei.

Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.
Itse en mitään ihmeellistä autoa tarvitsisi, niin tuo perus takavetoinen malli ihan riittäisi.

Selasin noita Teslan nettisivuja ja siellä olisi kyllä vielä kolmaskin vaihtoehto ilmeisesti. Long Range Rear-Wheel Drive. Siinä on pisin ajomatka, eli siltäosin olisi kaikista paras. Toimintasäde (WLTP) 600 km. En tiedä miten tuo hinta sitten menee, mutta sivuilla näyttää 57 810€. On siellä myös muitakin malleja, mutta en ole oikein hintoihin perehtynyt.

New & Used Electric Cars | Tesla Suomi
 
Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
Kumminkin tuossa Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive mallissa pitäisi olla "täydellinen" Premium-sisustus.

Vain tuossa Standard Range Plus mallissa on Osittainen Premium-sisustus. Ja 415 km Toimintasäde (WLTP-arvio).
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.

Ei kokemusta enkä ole ostamassa Teslaa. Silti kiinnosti sen verran mtä vaikka Model S vakuutukset maksaa noin suunnilleen. Ja sitten kävi näin :D

2ebc455a7065dfb0da1eb9877262ce28.png


Rekkari pitäisi olla ihan oikein, kun autolli.comista etsin jonkun random teslan, ja kilven mukaan... Tuo on IF:n sivu muita en kokeillut. Edit siis..
 
Kävin katsomassa 2013 vuoden Tesla Model S autoa autoliikkeessä. Tesla olikin yllättävän laadukas. Keskinäyttö ja mittaristo oli molemmat tarkkoja. Etutavaratilaa en osannut avata. Ovenkahvat oli ihan hienot. Penkki tuntui ihan tukevalta ja radio toimi hyvin. Mitään nappuloita en alkanut painelamaan, kun en osaa käyttää.

Autolla on ikää jo 6 vuotta ja 147 tkm, niin suhteellisen siistikuntoinen oli silti. En huomannut ainakaan mitään käyttöä haittaavia puutteita. Vaikka luulin autoa isokokoiseksi, niin pääntilat takana on silti aika olemattomat. 175 cm pituinen ei pysty istumaan takapenkillä kunnolla, kun pää ottaa kattoon. Tuo oli ainakin selvä puute. Autohan on 5-ovinen, mutta se nyt on tiedossakin.

Tesla Model S P85 Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

En koeajanut, kun auto on vähän turhan vanha ja kallis. 56 900 €.
 
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?

Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.

Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Lähitapiolan laskuri ei myöskään osaa antaa hintaa, nettiautosta kokeilin halvimman Model 3 rekkarilla
Screenshot_20190611_200845_com.android.chrome.jpg
 
Olen vähän sillä silmällä katsellut Toyota Auris Touring hybridiä vm2015->. Osaisiko joku paremmin ko. auton tekniikkaa/Toyotan hybriditekniikkaa tunteva ohjata minut youtube -videoon tai nettisivuun, missä tämän kyseisen auton moottori/hybridipuoli selitettäisiin?
 
Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.

Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).

Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja :D.

Ei välttämättä talvella pääse edestakaisin edes LR mallilla ilman latausta. Paimion ABC:lla on superi jos olet turkuun menossa ja uusimman päivityksen myötä lataa kyllä sen verta nopeasti että kahvin hakemalla saa riittävästi rangea tuohon reissuun. Itse otin tuon SR+ koska suurin osa ajosta on täällä kehä 3 sisäpuolella ja pidemmät ajot mitkä vaatii latausta onnistuu kyllä joko perillä tai supereilla / muilla asemilla.

Olen myös sinut sen kanssa että kyseessä on vielä toistaiseksi maksullinen beta-testi mihin kannattaa osallistua vain jos siihen on varaa ;)
 
Onkos Ioniq -kuskeja palstalla? Mitään kokemuksia?

Koeajoin sen ioniq ladattavan. Se kuulosti minusta aika äänekkäältä. Eli ainakin rengasäänet olisi saanut olla pienemmät.

Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).

Ajoasento ja penkki kyllä muuten ihan ok ja kuskin penkki vielä sähkösäädöin kahdella muistipaikalla. Oven avatessa siirtää penkkiä vähän taaksepäin ja kun tulee autoon, niin menee oikealle kohdalle jne. Autossa parempi Infinityn äänisarja, ihan ok soundit radiomateriaalilla, näyttö näissä on järjestään semmoinen 'vähän paskempi androidtabletti', ei kauheita lageja käytössä ja valikoista löytyi kyllä hyvin kaikki tarvittava. Muita varusteita on oikeastaan kaikki mitä nyt vaan voi olla, ratinlämmittimet, kaistavahti, kuolleen kulman varoittimet, ennakoiva vakkari, useamman alueen ilmastointi, Applen CarPlay jne.

Hybridin toiminta: mielestäni noin 70km:n aikana kävi hyvin selkeästi ilmi miten skulaa, vaatii enemmän ennakointia kuin yleensä, eli alkaa himmailemaan vähän ennakoivasti jotta otetaan tarpeeksi energiaa jarrutuksessa talteen. Kiiihdytyksissä vähän reilumpi lähtö hieman halutun nopeuden yli, jonka jälkeen jalka kokonaan pois kaasulta -> moottori sammuu ja EV -valo syttyy näytöllä, eli kuljetaan sähköllä. Sitten varovasti taas jalkaa kaasupolkimeen jotta haluttua nopeutta pystyy ylläpitämään, kuljin noin 20km yhtämittaisesti sähköllä kunnes liikenne oli sen kaltaista, että piti moottoriakin käyttää. Jos liikenne sallii, niin voihan tuota ylläpitää varmaan koko akuston ajan, eli nettikokemusten perusteella 60-70km jos ei tule paljon kohtia missä energiaa kertyy talteen.

Ei nyt kuitenkaan tullut kauppoja, autossa oli paljon hyvää, mm. varusteet ja toiminnallisuudet, halvalla kulkee jos vähän keskittyy miten etenee alussa ja myöhemmin varmaan tulee jo selkärangasta, mutta ei nyt ainakaan itselle ollut vielä se ensimmäinen hybridi Ioniqin muodossa. Perän ja kylkilinjan muotoilu, rengasäänet, yleinen fiilis autossa, paskotut renkaat, rumat vanteet jne. eivät laskeneet yli. En tiedä onko sisustuksen materiaalit melko heiveröisiä vaiko eivät, mutta aika paljon käytön jälkiä oli saatu myös autoon, helvetisti naarmua ja osumaa joka paikassa, eli joko paskoja materiaaleja ja/tai käyttö on ollut rajuhkoa. Ei laisinkaan semmoinen 1,5v vanhan auton fiilis.

Hain sitten lähes lähes Ioniqin naapurista perinteistä polttomoottoritekniikka, eli siirtyminen sähköautoon varmaan sitten seuraavaksi ilman hybridi -välivaihetta. Harkitsin hetken jo nyt i3 Bemaria, mutta kun tuossa parkkihallissa missä auto yöt makailee ei ole edes sähkötolppia, niin voisi olla haastavaa järjestää sinne omat sähköt.
 
Kiitos linkistä, tuossa riittää ihmeteltävää. Oliko Toyotalla hybriditekniikasta erilaisia sukupolvia, vai onko tuo flash -animaatio perustana kaikille hybridimalleille? Lähinnä nyt juuri tuo Auriksen tekniikka kiinnostaa...

Noita välityssuhteita on muutettu vissiin siten, että pelkällä sähköllä pääsee kovempaakin kuin 70 km/h, mutta muuten tekniikka on edelleen melko lailla muuttumaton. Toimivaa ei kannata lähteä liikaa sorkkimaan...

Tämän voimansiirtoyksikön lisäksi hybridijärjestelmässä on tietty korkeajänniteakku ja polttomoottori, joiden koko vaihtelee eri Toyotan mallien mukaan. Nelivetoisissa hybrideissä on lisäksi toinen moottori taka-akselilla.

Huomattavaa on, että autossa on myös normaali 12v lyijyakku jota ladataan normaalisti erillisellä hihnakäyttöisellä akkulaturilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autolla ajaa pelkkää pätkäajoa on suositeltavaa asennuttaa autoon ylläpitolaturi, koska muuten akku kuivahtaa ja autolla ei pääse mihinkään vaikka ajoakussa virtaa olisikin.
 
Huomattavaa on, että autossa on myös normaali 12v lyijyakku jota ladataan normaalisti erillisellä hihnakäyttöisellä akkulaturilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autolla ajaa pelkkää pätkäajoa on suositeltavaa asennuttaa autoon ylläpitolaturi, koska muuten akku kuivahtaa ja autolla ei pääse mihinkään vaikka ajoakussa virtaa olisikin.

Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.
 
Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.

Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.
 
Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.
Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia

Ja löytyy myös foorumikeskustelua, että 12v akkua saa ladattua vaikka polttomoottori ei käy.
 
Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia

Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.

EDIT: Piti ihan surffailla ja näemmä tuossa on DC-DC konvertteri akun lataamiseen. Se ei näemmä kuitenkaan estä Auriksien 35 Ah pikkuakkujen tyhjenemistä:

How Many Auris Hybrids Have The 12 Volt Flat Battery Problem?

Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.

Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
 
Kuinka moni on Tesla Model 3:n kyydissä ollut ja/tai ajanut? Mitä mieltä laadusta? Itse sain kokean tämän hurmoksen eilen (eli keskiviikkona 12.6.2019) ja taitaa olla näitä "premium model 3" vehkeitä. Jos ei ota huomioon, että viimeistely ja laatu on Model S ja Model X huonompi paikoin, niin onhan tuo näppärä peli. Tuo neliveto ja performanssi muuten aika upeeta. Ääntä vaan tulee enemmän läpi tiestä kuin Octavialla ajaessa 160km/h jo 80km/h vauhdissa. Model 3 olisi oikein pätevä jos sen hinta olisi sen 30ke.
 
Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.

Samassa näköjään keskusteltiin noista Auristen akuista...
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä.

CAN-väylä jäi syömään pientä virtaa, jos satuit poistuessa vahingossa hipaisemaan hätävilkun kytkintä niin, ettei se naksahtanut pohjaan saakka. Jos jätit tälläisen "hipaistun" Auriksen lentokentän parkkiin viikoksi, niin matkan jälkeen auton pikkuakku oli mennyt tyhjäksi vaikka olisi ollut uudehko ja hyvässä latingissa.

Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
 
Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.

Samassa näköjään keskusteltiin noista Auristen akuista...

mitenhän tuo onnistuisi testata... obd-palikka kiinni ja vertaa jännitettä ilman kaapelia ja kaapeli kytkettynä?
 
Tämä on itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten helvetin huonosti uudehkojen autojen tekniikasta on tietoa saatavilla jos et ole merkkikorjaamolla töissä ja pääse selaamaan jotain korjausmanuaalia.

Itseäni vituttaa, että kun käytän autoa huollossa ja siihen asennellaan päivityksiä niin moottorinohjausyksikköön, ajotietokoneeseen kuin tietoviihdejärjestelmäänkin niin mistään noista päivityksistä ei saa mitään tietoa. Ilmestyy vaan uusia valikoita ja nappuloita ruutuun. Pitäiskö ne ite muka keksiä mitä niillä tehdään tai mitä ne meinaa?

/OT
 
Tämä on itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten helvetin huonosti uudehkojen autojen tekniikasta on tietoa saatavilla jos et ole merkkikorjaamolla töissä ja pääse selaamaan jotain korjausmanuaalia.

Itseäni vituttaa, että kun käytän autoa huollossa ja siihen asennellaan päivityksiä niin moottorinohjausyksikköön, ajotietokoneeseen kuin tietoviihdejärjestelmäänkin niin mistään noista päivityksistä ei saa mitään tietoa. Ilmestyy vaan uusia valikoita ja nappuloita ruutuun. Pitäiskö ne ite muka keksiä mitä niillä tehdään tai mitä ne meinaa?

/OT

Sanoppa muuta. Jotta vähän aihealuetta liipataan, niin silloin kun noita 330e-bemmejä alkoi enempi olemaan ajossa ja ekaa talvea pukkasi päälle, keskusteltiin foorumeilla tästä auton esilämmityksestä, ja siitä että lämmittääkö se moottorin vai ei. Viralliseksi tiedoksi jäi jonkin bemarin edustajan ilmoittama "auto lämmittää moottorin 70 asteiseksi" esilämmityksessä tms... mutta ainakaan obd2-lukija ei tätä väitettä tue. Auton seistyä pakkasessa yön yli, 30min esilämmityksen jälkeen lukija sanoo engine coolant tempiksi edelleen miinusasteita.

Toinen juttu oli akun lämmitys. Tästäkin väännettin foorumeilla peistä alkuun, kunnes konsensus tuli että sitä ei ole. Juttelin sitten auton myyjäliikkeen edustajan kanssa puhelimessa muista asioista, ja sanoin samassa yhteydessä hänelle että on muuten aika perseestä että tämmöisiä asioita ei kerrota MISSÄÄN. Eli sitä että kun on -15c pakkasta, ja auto on kylmässä ollut yön, et aja pelkällä sähköllä metriäkään, koska akku on liian kylmä ja siinä ei ole lämmitintä. Sanoin myös että itselläni tämä ei niin vaikuta kun työmatka on kuitenkin 20km, enkä sitä odottanutkaan pakkasilla pääseväni sähköllä, mutta tilanne voisi olla toinen jos ajatuksena olisi siirtyä vaikka 2km matka - silloin voisi ottaa päähän tämä. Autoliikkeen edustaja totesi että no eihän tuo voinut yllätyksenä tulla, että sehän näkyy näistä käppyröistä selkeästi miten tuo auto käyttäytyy pakkasella, miten range lyhenee jne... että KYLLÄHÄN NÄISTÄ VOI PÄÄTELLÄ. Kyselin sitten että mihinhän käyriin ja taulukoihin hän mahtaa viitata, kun missään esitteissä, auton manuskassa tai valmistajan webbisivuilla ei todellakaan ole mitään tuollaisia käyriä tai taulukoita. Joka paikassa lukee vain että "jopa 35km rangea". Hiljaiseksi meni tämä edustaja, ja vaihteli sitten puheenaihetta ja venkoili menemään. Olisihan tuo kiva jos pystyisi tuollaiset asiat selvittämään materiaaleista ennen kalliin auton hankintaa...
 
Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.

EDIT: Piti ihan surffailla ja näemmä tuossa on DC-DC konvertteri akun lataamiseen. Se ei näemmä kuitenkaan estä Auriksien 35 Ah pikkuakkujen tyhjenemistä:

How Many Auris Hybrids Have The 12 Volt Flat Battery Problem?

Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
Poppius kyseli Auriksen tekniikasta, niin siinä ei ole laturin hihnaa (eikä apulaite-/moniurahihnaa, jakokin on ketjulla). Oma 2016 Auris lataa polttis sammuneenakin 12V-akkua 14,x voltilla, kunhan virrat on päällä.

Linkkaamasi juttu akkujen tyhjenemisistä on 01/2014 päivätty. Tyhjenemiset liittyivät hätävilkkukatkaisimen hipaisuun, mikä jätti väylään kulutuksen päälle, jolloin viikon lomamatkan jälkeen akku oli tyhjentynyt. Päivitys tuli 02/2014, eli juuri tuon keskustelun jälkeen. ATomiH laittoi viestin, jossa on Toyotan tiedote asiasta.

En näe tarvetta ylläpitolaturille. Olen ajanut pätkäajoa 39 kk ilman ongelmia. Keskinopeus reilut 30 km/h.
 
Toyotan hybridit tekee DC/DC-konvertterilla aina 12V linjaan sähköä kun auto on Ready-tilassa, kävi ICE tai ei. Yhtälailla siellä AC kompurakin saattaa pyöriä jollain kierroksilla oli ICE päällä tai ei.
DC/DC muunnin kykenee syöttämään n. 100A.

Mulla on picoscopella nauhotettu logi 12V linjasta kuskin oven avaamisesta ready tilaan. Vähän siellä jännite notkuu ennen readyä kun jarrut primataan ja ecut heräilee henkiin. Siinä voi huonokuntoinen 12v akku sit notkahtaa vaikkei tuo mitään moottoria starttaakaan 12V akulla.

Edit: kuva ohessa, siinä on asteikko x10 pieni ;)
167086_Auris_Hybrid_2014.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kuulla, että Toyotalla ovat tuonkin osanneet ratkaista. Omassa Nirossahan kypsähti akku talvella ja jouduin asentamaan siihen ylläpitolaturin.
 
Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.

~250 tkm takana prius-sukuisilla. Ei mitään tarvetta ylläpitolatureille. Eihän sillä 12 voltin akulla ole mitään muuta käyttöä kuin tarjota sähkö avaimen vastaanottimille/hälyyttimille silloin kun auto ei ole käynnissä ja sitten se jonkun sekunnin pätkä jarrutehostimelle kun ovi avataan - start-nappia on painettu. Jossain välissä joo saivat sinne bugin, joka jätti kulutusta päälle akkua syömään, mutta se on ajat sitten korjattu.

Nykyään joihinkin tojotan hybrideihin on saatavilla bensa-webasto, sen kanssa ylläpitolaturi varmaankin on ihan tolkullinen hankinta, mutta muuten sitä ei mihinkään tarvi.
 
Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.
Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:
Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid
Eli 1.0 litran moottorin yhteyteen tulossa kevythybriditekniikkaa. 155 hevosvoimaa tehoa ja kulutus vajaat 5 litraa satasella. Maksimiteho ei tule sähköllä, vaan ovat vaihtaneet moottoriin isomman turboahtimen.

Hybridien kulutuslukemia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että pitkänomaiset korit tuntuvat kuluttavan vähemmän, vaikka auto olisi painavampi. Lienee ilmanvastuksen kannalta parempi muoto.
 
Pitkään koriin mahtuu isommat akut paremmin, painopiste saadaan matalammalle mutta sitten tehdään niitä susirumia priuksia, ioniqqeja, insighteja jne joiden sivulinja ja perä paskottu täysin kuvottavaksi.

Kevythybridit ovat tietysti hyvä lisä pieniin ja jo olemassa oleviin koreihin joilla tekohengitetään hetken aikaa, mutta kovin suurta hyötyä niistä ei kulutuksen osalta ole ostajalle välttämättä. Ne pitäisi saada ostettua jotakuinkin samalla hinnalla kuin edeltävät mallit ilman kevythybridiä ja/tai lisähinnan oltava todella pieni.
 
Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:
Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid
Eli 1.0 litran moottorin yhteyteen tulossa kevythybriditekniikkaa. 155 hevosvoimaa tehoa ja kulutus vajaat 5 litraa satasella. Maksimiteho ei tule sähköllä, vaan ovat vaihtaneet moottoriin isomman turboahtimen.

Hybridien kulutuslukemia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että pitkänomaiset korit tuntuvat kuluttavan vähemmän, vaikka auto olisi painavampi. Lienee ilmanvastuksen kannalta parempi muoto.
Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.

Fiestaan taas saattaa riittää normaali 100 hv tehokin? Mutta jos kaipaa sporttisuutta, niin siihenkin oikein sopiva moottori.
 
Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.

Fiestaan taas saattaa riittää normaali 100 hv tehokin? Mutta jos kaipaa sporttisuutta, niin siihenkin oikein sopiva moottori.
Nähtäväksi jää, että tuoko Ford hybriditekniikan myös pienitehoisempiin malleihin. Pidän kyllä ihan mahdollisena, että tuo nostaa valmistuskustannuksia sen verran, että se kannattaa tuoda aluksi vain suuritehoisiin malleihin, joiden hinnat ovat muutenkin korkeammat. Tilanne voisi olla toinen, jos kaikissa maissa olisi Suomen kaltainen päästöjen määrästä riippuva autovero.
 
Näkisin itse mieluummin tilanteen missä sähköapuja tuotaisiin kulutusta pienentämään, sen sijaan, että ne tuodaan teholisänä. Joku ST -malli poislukien, aika harvassa ne tilanteet missä Fiesta kaipaa yli 100hv.

Mutta jos kulutuksen saisi puolitettua sieltä käytännön lukemista puoleen, niin aina parempi. Eli puhutaan 6,5l/100km (60t km keskikulutus itsellä Fiestalla) kulutuksesta yleensä lähiöpyörittelyn osalta tuon litraisen osalta, sen puolittaminen olisi jo loistava asia.

Toinen asia olisi jonkun kaupunkimoodin tarjoaminen missä edettäisiin akuilla, nopeudet ja tehot rajoitetumpia mutta pystyisi edes 20km ajamaan akulla jota sitten ladattaisiin jarruvoimasta yms. kun ajellaan siellä isommilla teillä kehillä yms.

Säästyisi bensaa, puhtaampaa ilmaa kaupunkialueilla jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom