- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 564
Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloaSähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi![]()
Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloaSähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi![]()
Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.Kai nyt saa toivoa, että vihervassari hallituksesta olisi mullekkin jotain iloa. Kerran nyt eivät tue niin jatkan diiselillä sahailua kun ei mitään järkeä vaihtaa rahallisesti. Tokkopa olisi edes tuen jälkeen järkeä.
Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €. Koska sillä saisi Tesla Model 3 valkoisena ja vetokoukulla. Hintaa tulisi 54 285 €. Talvirenkaat (1950€) pitäisi ostaa vielä erikseen. Punaisena maksaa 54 900 €, eli sen saisi myös. Hienommilla 19" vanteilla ja punaisena maksaa 56 542 €. Eli hankintatuki voisi olla vaikka 57 000 €, niin saisi aivan minkä vaan mallisen.
Totta joo. Sehän tuon koko tuen tarkoituskin on.Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?![]()
Jos (hypoteettiseen) kilpailijan 49 000€ autoon saa 5000€ ja 51000€ Model 3:seen ei, niin kyllä se 7000€ hintaero alkaa tuntua.Kenellä jää 55ke auto ostamatta sen takia että siihen ei saa parin tonnin tukea?![]()
Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.Itsekin toivon että nostaisivat sähköauton hankintatuen 50 000 € -> 55 000 €.
ei ole ei, köyhiltä rikkaille olis se normikäytäntöMistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Jep, sieltä. Onneksi sähköauton hankintatuki on maltilliset 2000€, eli suht sopivan pieni?Mistähän se hankituki revitään? Verovaroista. Eritysesti sellaisten veroista joilla on varaa 55,000€ autoon. Tämä kerätään rikkailta veroja että voidaan maksaa rikkaille tukia yhtälö ei ole kauhean viisas.
Model 3 kohdalla takaveto ja neliveto eroavat muutenkin kuin kantaman ja nelivedon osalta. Model 3:ssa on käytössä erityyppiset moottorit etu- ja taka-akselilla. Lahopää kun olen, niin en muista varmaksi konetyyppejä, mutta olisiko takana ollut oikosulkumoottori ja takana kestomagneettimoottori? Jokatapauksessa lopputulema on se, että takamoottori ei vastaa vauhtipolkimeen välittömästi vaan hieman kuminauhamaisesti. Ihan kuin olisi turboviivettä (tämä siis vain kuvaa sitä tunnetta, tietenkään sähkömoottorissa ei mitään turboa ole). Eli jos haluaa sen välittömän räväkkyyden, jota kaikki aina Tesloissa kehuu, niin nelivetoinen Model 3 tarjoaa sen, takaveto ei.Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Itse en mitään ihmeellistä autoa tarvitsisi, niin tuo perus takavetoinen malli ihan riittäisi.Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Kumminkin tuossa Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive mallissa pitäisi olla "täydellinen" Premium-sisustus.Voimalinjan lisäksi erona on myös sisustus. Takavetoisessa on osittainen premium sisusta ja nelivetoisessa täysi premium sisusta. Näiden erot selviää parhaiten Teslan sivuilta, niin en ala niitä tässä luettelemaan.
Ei kokemusta enkä ole ostamassa Teslaa. Silti kiinnosti sen verran mtä vaikka Model S vakuutukset maksaa noin suunnilleen. Ja sitten kävi näinOnko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Onko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Lähitapiolan laskuri ei myöskään osaa antaa hintaa, nettiautosta kokeilin halvimman Model 3 rekkarillaOnko jossain listausta mitä maksaa suurinpiirtein liikennevakuutukset Teslaan, Leafiin ja muihin vastaaviin?
Tiedän että vakuutuksen määrä muodostuu kuljettajan iän, asuinpaikan yms. perusteella mutta onhan siellä niitä kolaritilastoja ja muuta mitkä vaikuttaa myös.
Eli onko jollain kokemusta esim. vaihtaa samanhintaluokan bemmistä Teslaan niin tippuuko vai nouseeko vakuutukset.
Ei välttämättä talvella pääse edestakaisin edes LR mallilla ilman latausta. Paimion ABC:lla on superi jos olet turkuun menossa ja uusimman päivityksen myötä lataa kyllä sen verta nopeasti että kahvin hakemalla saa riittävästi rangea tuohon reissuun. Itse otin tuon SR+ koska suurin osa ajosta on täällä kehä 3 sisäpuolella ja pidemmät ajot mitkä vaatii latausta onnistuu kyllä joko perillä tai supereilla / muilla asemilla.Mitä mieltä täällä raati on noiden kahden Model 3 SRP ja LR mallien välillä. 10k€ hintaeroa millä saa nelivedon ja lisää kantamaa 150km.
Vanha Model S P85 on kuitenkin tolla samalla SRP:n 400km kantamalla ja takavetoja, joten onko mitään järkeä panostaa lisää? Ymmärtääkseni nekin on vääntäneet suupielet ihan tarpeeksi isoon hymyyn. Nelivedolle ei ole mitään tarvetta, toki se olisi nice to have. Kantama on enempi kysymysmerkki. Jos asuu ruuhkakolmiossa niin pitäisi pystyä päivän sukkuloinnit hoitamaan yhdellä latingilla oli sitten menossa Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Eikä välttämättä tarvitsis niissä latailla varisnkin kun Turussa ja Helsingissä ei ole SC latureita järkevästi (toki niissä varmaan on muitakin, mutta samaan nopeuteen ei päästä...).
Tässä vaan säännöllisesti näköjään pintaa nouseva sähkis kuume nostaa taas lämpöjä kun laski, että piirongin myynnin jälkeen oli reilu 50 kymppiä irroitettavissa. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole, joten kai pitää taas asian antaa hautautua ja unohtaa se ennenkuin menee painelemaan mitään tilaus nappeja.
Onkos Ioniq -kuskeja palstalla? Mitään kokemuksia?
Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).Koeajoin sen ioniq ladattavan. Se kuulosti minusta aika äänekkäältä. Eli ainakin rengasäänet olisi saanut olla pienemmät.
Kiitos linkistä, tuossa riittää ihmeteltävää. Oliko Toyotalla hybriditekniikasta erilaisia sukupolvia, vai onko tuo flash -animaatio perustana kaikille hybridimalleille? Lähinnä nyt juuri tuo Auriksen tekniikka kiinnostaa...Tässä mielestäni ehkä paras selitys Toyotan PSD:n toiminnasta:
Toyota Prius - Power Split Device
Noita välityssuhteita on muutettu vissiin siten, että pelkällä sähköllä pääsee kovempaakin kuin 70 km/h, mutta muuten tekniikka on edelleen melko lailla muuttumaton. Toimivaa ei kannata lähteä liikaa sorkkimaan...Kiitos linkistä, tuossa riittää ihmeteltävää. Oliko Toyotalla hybriditekniikasta erilaisia sukupolvia, vai onko tuo flash -animaatio perustana kaikille hybridimalleille? Lähinnä nyt juuri tuo Auriksen tekniikka kiinnostaa...
Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.Huomattavaa on, että autossa on myös normaali 12v lyijyakku jota ladataan normaalisti erillisellä hihnakäyttöisellä akkulaturilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autolla ajaa pelkkää pätkäajoa on suositeltavaa asennuttaa autoon ylläpitolaturi, koska muuten akku kuivahtaa ja autolla ei pääse mihinkään vaikka ajoakussa virtaa olisikin.
Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.
Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.
Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.
Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
Niinhän sitä voisi kuvitella, joskaan en olisi yllättynyt vaikkei näin olisikaanVois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä.
CAN-väylä jäi syömään pientä virtaa, jos satuit poistuessa vahingossa hipaisemaan hätävilkun kytkintä niin, ettei se naksahtanut pohjaan saakka. Jos jätit tälläisen "hipaistun" Auriksen lentokentän parkkiin viikoksi, niin matkan jälkeen auton pikkuakku oli mennyt tyhjäksi vaikka olisi ollut uudehko ja hyvässä latingissa.
Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
mitenhän tuo onnistuisi testata... obd-palikka kiinni ja vertaa jännitettä ilman kaapelia ja kaapeli kytkettynä?Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.
Samassa näköjään keskusteltiin noista Auristen akuista...
Sanoppa muuta. Jotta vähän aihealuetta liipataan, niin silloin kun noita 330e-bemmejä alkoi enempi olemaan ajossa ja ekaa talvea pukkasi päälle, keskusteltiin foorumeilla tästä auton esilämmityksestä, ja siitä että lämmittääkö se moottorin vai ei. Viralliseksi tiedoksi jäi jonkin bemarin edustajan ilmoittama "auto lämmittää moottorin 70 asteiseksi" esilämmityksessä tms... mutta ainakaan obd2-lukija ei tätä väitettä tue. Auton seistyä pakkasessa yön yli, 30min esilämmityksen jälkeen lukija sanoo engine coolant tempiksi edelleen miinusasteita.Tämä on itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten helvetin huonosti uudehkojen autojen tekniikasta on tietoa saatavilla jos et ole merkkikorjaamolla töissä ja pääse selaamaan jotain korjausmanuaalia.
Itseäni vituttaa, että kun käytän autoa huollossa ja siihen asennellaan päivityksiä niin moottorinohjausyksikköön, ajotietokoneeseen kuin tietoviihdejärjestelmäänkin niin mistään noista päivityksistä ei saa mitään tietoa. Ilmestyy vaan uusia valikoita ja nappuloita ruutuun. Pitäiskö ne ite muka keksiä mitä niillä tehdään tai mitä ne meinaa?
/OT
Poppius kyseli Auriksen tekniikasta, niin siinä ei ole laturin hihnaa (eikä apulaite-/moniurahihnaa, jakokin on ketjulla). Oma 2016 Auris lataa polttis sammuneenakin 12V-akkua 14,x voltilla, kunhan virrat on päällä.Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.
EDIT: Piti ihan surffailla ja näemmä tuossa on DC-DC konvertteri akun lataamiseen. Se ei näemmä kuitenkaan estä Auriksien 35 Ah pikkuakkujen tyhjenemistä:
How Many Auris Hybrids Have The 12 Volt Flat Battery Problem?
Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
~250 tkm takana prius-sukuisilla. Ei mitään tarvetta ylläpitolatureille. Eihän sillä 12 voltin akulla ole mitään muuta käyttöä kuin tarjota sähkö avaimen vastaanottimille/hälyyttimille silloin kun auto ei ole käynnissä ja sitten se jonkun sekunnin pätkä jarrutehostimelle kun ovi avataan - start-nappia on painettu. Jossain välissä joo saivat sinne bugin, joka jätti kulutusta päälle akkua syömään, mutta se on ajat sitten korjattu.Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.
Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:
Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid
Eli 1.0 litran moottorin yhteyteen tulossa kevythybriditekniikkaa. 155 hevosvoimaa tehoa ja kulutus vajaat 5 litraa satasella. Maksimiteho ei tule sähköllä, vaan ovat vaihtaneet moottoriin isomman turboahtimen.
Hybridien kulutuslukemia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että pitkänomaiset korit tuntuvat kuluttavan vähemmän, vaikka auto olisi painavampi. Lienee ilmanvastuksen kannalta parempi muoto.
Nähtäväksi jää, että tuoko Ford hybriditekniikan myös pienitehoisempiin malleihin. Pidän kyllä ihan mahdollisena, että tuo nostaa valmistuskustannuksia sen verran, että se kannattaa tuoda aluksi vain suuritehoisiin malleihin, joiden hinnat ovat muutenkin korkeammat. Tilanne voisi olla toinen, jos kaikissa maissa olisi Suomen kaltainen päästöjen määrästä riippuva autovero.Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.
Fiestaan taas saattaa riittää normaali 100 hv tehokin? Mutta jos kaipaa sporttisuutta, niin siihenkin oikein sopiva moottori.