Keskustelua hybridiautoista

Kiitos linkistä, tuossa riittää ihmeteltävää. Oliko Toyotalla hybriditekniikasta erilaisia sukupolvia, vai onko tuo flash -animaatio perustana kaikille hybridimalleille? Lähinnä nyt juuri tuo Auriksen tekniikka kiinnostaa...

Noita välityssuhteita on muutettu vissiin siten, että pelkällä sähköllä pääsee kovempaakin kuin 70 km/h, mutta muuten tekniikka on edelleen melko lailla muuttumaton. Toimivaa ei kannata lähteä liikaa sorkkimaan...

Tämän voimansiirtoyksikön lisäksi hybridijärjestelmässä on tietty korkeajänniteakku ja polttomoottori, joiden koko vaihtelee eri Toyotan mallien mukaan. Nelivetoisissa hybrideissä on lisäksi toinen moottori taka-akselilla.

Huomattavaa on, että autossa on myös normaali 12v lyijyakku jota ladataan normaalisti erillisellä hihnakäyttöisellä akkulaturilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autolla ajaa pelkkää pätkäajoa on suositeltavaa asennuttaa autoon ylläpitolaturi, koska muuten akku kuivahtaa ja autolla ei pääse mihinkään vaikka ajoakussa virtaa olisikin.
 
Huomattavaa on, että autossa on myös normaali 12v lyijyakku jota ladataan normaalisti erillisellä hihnakäyttöisellä akkulaturilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autolla ajaa pelkkää pätkäajoa on suositeltavaa asennuttaa autoon ylläpitolaturi, koska muuten akku kuivahtaa ja autolla ei pääse mihinkään vaikka ajoakussa virtaa olisikin.

Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.
 
Täh, sielläkö oikeasti on hihnakäyttöinen laturi tuolle akulle? :O ... olin siinä uskossa että hybridien kaikki sähkö tuotettaisiin sillä suuritehoisella laturilla jota kone pyörittää. Melkonen viritys... yksi huoltokohde lisää.

Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.
 
Halvempaa kuin muuntaa se suurtehojännite mitä se moottori-generaattori tuottaa. Aika monessa hybridissä tuo on toteutettu samalla tavalla, eli jos polttis ei käy niin ei lataudu 12v akkukaan.
Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia

Ja löytyy myös foorumikeskustelua, että 12v akkua saa ladattua vaikka polttomoottori ei käy.
 
Wikipedian artikkeli on erimieltä. Ja muutoinkin googlamalla saa tuloksen, että juurikin tuosta suurtehojännitteestä muunnetaan 12v akulle virtaa.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia

Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.

EDIT: Piti ihan surffailla ja näemmä tuossa on DC-DC konvertteri akun lataamiseen. Se ei näemmä kuitenkaan estä Auriksien 35 Ah pikkuakkujen tyhjenemistä:

How Many Auris Hybrids Have The 12 Volt Flat Battery Problem?

Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.

Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
 
Kuinka moni on Tesla Model 3:n kyydissä ollut ja/tai ajanut? Mitä mieltä laadusta? Itse sain kokean tämän hurmoksen eilen (eli keskiviikkona 12.6.2019) ja taitaa olla näitä "premium model 3" vehkeitä. Jos ei ota huomioon, että viimeistely ja laatu on Model S ja Model X huonompi paikoin, niin onhan tuo näppärä peli. Tuo neliveto ja performanssi muuten aika upeeta. Ääntä vaan tulee enemmän läpi tiestä kuin Octavialla ajaessa 160km/h jo 80km/h vauhdissa. Model 3 olisi oikein pätevä jos sen hinta olisi sen 30ke.
 
Vois kuvitella että ainakin phev-vehkeissä se 12V puoli latautuu myös kun suurjänniteakkua ladataan...
Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.

Samassa näköjään keskusteltiin noista Auristen akuista...
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä.

CAN-väylä jäi syömään pientä virtaa, jos satuit poistuessa vahingossa hipaisemaan hätävilkun kytkintä niin, ettei se naksahtanut pohjaan saakka. Jos jätit tälläisen "hipaistun" Auriksen lentokentän parkkiin viikoksi, niin matkan jälkeen auton pikkuakku oli mennyt tyhjäksi vaikka olisi ollut uudehko ja hyvässä latingissa.

Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
 
Tästä oli aiemmin keskustelua ketjussa. Ei montaa vastausta tullut, mutta ainakin Outlander lataa piuhassa ollessaan myös pikkuakkua. Ja sähköautoista Leaf lataa myös.

Samassa näköjään keskusteltiin noista Auristen akuista...

mitenhän tuo onnistuisi testata... obd-palikka kiinni ja vertaa jännitettä ilman kaapelia ja kaapeli kytkettynä?
 
Tämä on itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten helvetin huonosti uudehkojen autojen tekniikasta on tietoa saatavilla jos et ole merkkikorjaamolla töissä ja pääse selaamaan jotain korjausmanuaalia.

Itseäni vituttaa, että kun käytän autoa huollossa ja siihen asennellaan päivityksiä niin moottorinohjausyksikköön, ajotietokoneeseen kuin tietoviihdejärjestelmäänkin niin mistään noista päivityksistä ei saa mitään tietoa. Ilmestyy vaan uusia valikoita ja nappuloita ruutuun. Pitäiskö ne ite muka keksiä mitä niillä tehdään tai mitä ne meinaa?

/OT
 
Tämä on itse asiassa hyvä esimerkki siitä, miten helvetin huonosti uudehkojen autojen tekniikasta on tietoa saatavilla jos et ole merkkikorjaamolla töissä ja pääse selaamaan jotain korjausmanuaalia.

Itseäni vituttaa, että kun käytän autoa huollossa ja siihen asennellaan päivityksiä niin moottorinohjausyksikköön, ajotietokoneeseen kuin tietoviihdejärjestelmäänkin niin mistään noista päivityksistä ei saa mitään tietoa. Ilmestyy vaan uusia valikoita ja nappuloita ruutuun. Pitäiskö ne ite muka keksiä mitä niillä tehdään tai mitä ne meinaa?

/OT

Sanoppa muuta. Jotta vähän aihealuetta liipataan, niin silloin kun noita 330e-bemmejä alkoi enempi olemaan ajossa ja ekaa talvea pukkasi päälle, keskusteltiin foorumeilla tästä auton esilämmityksestä, ja siitä että lämmittääkö se moottorin vai ei. Viralliseksi tiedoksi jäi jonkin bemarin edustajan ilmoittama "auto lämmittää moottorin 70 asteiseksi" esilämmityksessä tms... mutta ainakaan obd2-lukija ei tätä väitettä tue. Auton seistyä pakkasessa yön yli, 30min esilämmityksen jälkeen lukija sanoo engine coolant tempiksi edelleen miinusasteita.

Toinen juttu oli akun lämmitys. Tästäkin väännettin foorumeilla peistä alkuun, kunnes konsensus tuli että sitä ei ole. Juttelin sitten auton myyjäliikkeen edustajan kanssa puhelimessa muista asioista, ja sanoin samassa yhteydessä hänelle että on muuten aika perseestä että tämmöisiä asioita ei kerrota MISSÄÄN. Eli sitä että kun on -15c pakkasta, ja auto on kylmässä ollut yön, et aja pelkällä sähköllä metriäkään, koska akku on liian kylmä ja siinä ei ole lämmitintä. Sanoin myös että itselläni tämä ei niin vaikuta kun työmatka on kuitenkin 20km, enkä sitä odottanutkaan pakkasilla pääseväni sähköllä, mutta tilanne voisi olla toinen jos ajatuksena olisi siirtyä vaikka 2km matka - silloin voisi ottaa päähän tämä. Autoliikkeen edustaja totesi että no eihän tuo voinut yllätyksenä tulla, että sehän näkyy näistä käppyröistä selkeästi miten tuo auto käyttäytyy pakkasella, miten range lyhenee jne... että KYLLÄHÄN NÄISTÄ VOI PÄÄTELLÄ. Kyselin sitten että mihinhän käyriin ja taulukoihin hän mahtaa viitata, kun missään esitteissä, auton manuskassa tai valmistajan webbisivuilla ei todellakaan ole mitään tuollaisia käyriä tai taulukoita. Joka paikassa lukee vain että "jopa 35km rangea". Hiljaiseksi meni tämä edustaja, ja vaihteli sitten puheenaihetta ja venkoili menemään. Olisihan tuo kiva jos pystyisi tuollaiset asiat selvittämään materiaaleista ennen kalliin auton hankintaa...
 
Tuo lienee sitten muuttunut hiljattain, koska jos se toimii noin tuo 12V akku ei tyhjentyisi käytännössä koskaan, mitä se tekee aika paljonkin kun on noiden hybridien ongelmista lukenut. Pitääpä kysäistä kun satun Toyotalla käymään seuraavan kerran.

EDIT: Piti ihan surffailla ja näemmä tuossa on DC-DC konvertteri akun lataamiseen. Se ei näemmä kuitenkaan estä Auriksien 35 Ah pikkuakkujen tyhjenemistä:

How Many Auris Hybrids Have The 12 Volt Flat Battery Problem?

Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.
Poppius kyseli Auriksen tekniikasta, niin siinä ei ole laturin hihnaa (eikä apulaite-/moniurahihnaa, jakokin on ketjulla). Oma 2016 Auris lataa polttis sammuneenakin 12V-akkua 14,x voltilla, kunhan virrat on päällä.

Linkkaamasi juttu akkujen tyhjenemisistä on 01/2014 päivätty. Tyhjenemiset liittyivät hätävilkkukatkaisimen hipaisuun, mikä jätti väylään kulutuksen päälle, jolloin viikon lomamatkan jälkeen akku oli tyhjentynyt. Päivitys tuli 02/2014, eli juuri tuon keskustelun jälkeen. ATomiH laittoi viestin, jossa on Toyotan tiedote asiasta.

En näe tarvetta ylläpitolaturille. Olen ajanut pätkäajoa 39 kk ilman ongelmia. Keskinopeus reilut 30 km/h.
 
Hyvä kuulla, että Toyotalla ovat tuonkin osanneet ratkaista. Omassa Nirossahan kypsähti akku talvella ja jouduin asentamaan siihen ylläpitolaturin.
 
Suositukseni siis pätee edelleen, että pätkäajoon kannattaa laitatta ylläpitolaturi 12V akulle, että pääsee talven yli ongelmitta.

~250 tkm takana prius-sukuisilla. Ei mitään tarvetta ylläpitolatureille. Eihän sillä 12 voltin akulla ole mitään muuta käyttöä kuin tarjota sähkö avaimen vastaanottimille/hälyyttimille silloin kun auto ei ole käynnissä ja sitten se jonkun sekunnin pätkä jarrutehostimelle kun ovi avataan - start-nappia on painettu. Jossain välissä joo saivat sinne bugin, joka jätti kulutusta päälle akkua syömään, mutta se on ajat sitten korjattu.

Nykyään joihinkin tojotan hybrideihin on saatavilla bensa-webasto, sen kanssa ylläpitolaturi varmaankin on ihan tolkullinen hankinta, mutta muuten sitä ei mihinkään tarvi.
 
Harmitellut kyllä Fordin ja VW:n hidasteluja hybridien suhteen, Polo tai Fiesta hybridi olisi todella sopiva vaihtoehto nyt. Fordilla Mondeo hybrid on nyt saatavilla, mutta en halua sijoittaa autoiluun niin paljon, 90% ajosta on työmatkoihin liittyvää pk-seudun nurkkapyörittelyä 15t km per vuosi.
Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:
Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid
Eli 1.0 litran moottorin yhteyteen tulossa kevythybriditekniikkaa. 155 hevosvoimaa tehoa ja kulutus vajaat 5 litraa satasella. Maksimiteho ei tule sähköllä, vaan ovat vaihtaneet moottoriin isomman turboahtimen.

Hybridien kulutuslukemia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että pitkänomaiset korit tuntuvat kuluttavan vähemmän, vaikka auto olisi painavampi. Lienee ilmanvastuksen kannalta parempi muoto.
 
Pitkään koriin mahtuu isommat akut paremmin, painopiste saadaan matalammalle mutta sitten tehdään niitä susirumia priuksia, ioniqqeja, insighteja jne joiden sivulinja ja perä paskottu täysin kuvottavaksi.

Kevythybridit ovat tietysti hyvä lisä pieniin ja jo olemassa oleviin koreihin joilla tekohengitetään hetken aikaa, mutta kovin suurta hyötyä niistä ei kulutuksen osalta ole ostajalle välttämättä. Ne pitäisi saada ostettua jotakuinkin samalla hinnalla kuin edeltävät mallit ilman kevythybridiä ja/tai lisähinnan oltava todella pieni.
 
Tämä viesti tuli mieleen, kun osui silmiin tämä uutinen:
Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid
Eli 1.0 litran moottorin yhteyteen tulossa kevythybriditekniikkaa. 155 hevosvoimaa tehoa ja kulutus vajaat 5 litraa satasella. Maksimiteho ei tule sähköllä, vaan ovat vaihtaneet moottoriin isomman turboahtimen.

Hybridien kulutuslukemia katsellessa on kiinnittänyt huomiota, että pitkänomaiset korit tuntuvat kuluttavan vähemmän, vaikka auto olisi painavampi. Lienee ilmanvastuksen kannalta parempi muoto.
Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.

Fiestaan taas saattaa riittää normaali 100 hv tehokin? Mutta jos kaipaa sporttisuutta, niin siihenkin oikein sopiva moottori.
 
Ihan hyvin kun 155 hv teho 1.0 l 3-sylinterisen moottorin kulutuksella. Kuulostaa oikein hyvältä moottorilta esim Ford Focus farmariin.

Fiestaan taas saattaa riittää normaali 100 hv tehokin? Mutta jos kaipaa sporttisuutta, niin siihenkin oikein sopiva moottori.
Nähtäväksi jää, että tuoko Ford hybriditekniikan myös pienitehoisempiin malleihin. Pidän kyllä ihan mahdollisena, että tuo nostaa valmistuskustannuksia sen verran, että se kannattaa tuoda aluksi vain suuritehoisiin malleihin, joiden hinnat ovat muutenkin korkeammat. Tilanne voisi olla toinen, jos kaikissa maissa olisi Suomen kaltainen päästöjen määrästä riippuva autovero.
 
Näkisin itse mieluummin tilanteen missä sähköapuja tuotaisiin kulutusta pienentämään, sen sijaan, että ne tuodaan teholisänä. Joku ST -malli poislukien, aika harvassa ne tilanteet missä Fiesta kaipaa yli 100hv.

Mutta jos kulutuksen saisi puolitettua sieltä käytännön lukemista puoleen, niin aina parempi. Eli puhutaan 6,5l/100km (60t km keskikulutus itsellä Fiestalla) kulutuksesta yleensä lähiöpyörittelyn osalta tuon litraisen osalta, sen puolittaminen olisi jo loistava asia.

Toinen asia olisi jonkun kaupunkimoodin tarjoaminen missä edettäisiin akuilla, nopeudet ja tehot rajoitetumpia mutta pystyisi edes 20km ajamaan akulla jota sitten ladattaisiin jarruvoimasta yms. kun ajellaan siellä isommilla teillä kehillä yms.

Säästyisi bensaa, puhtaampaa ilmaa kaupunkialueilla jne.
 
Ei hybriditekniikalla päästöjä puoliteta, mutta lasketaan kylläkin. Esimerkiksi Fiestan manuaaliversiolle luvataan nykyään päästöt 127-131g/km ja tuossa jutussa Fiestalle mainittiin 112g/km, eli 12-14 prosentin vähennys päästöissä. Tuo 155 hevosvoiman teho lienee järkevämpi Focuksen kanssa.

Mielenkiintoista nähdä, että tuleeko Fordilta hybridiä automaattivaihteistolla, ja mitkä ovat päästöt automaattivaihteiston kanssa. Fordin automaattivaihteistot kun eivät ole olleet kovin taloudellisia.
 
Sellainenkin seikka, että hybridi-tekniikka lisää kustannuksia ja isommalla teholla auto saadaan oikeutettua vähän kalliimpi hintaluokka.
 
No ei se puolitus nyt paljon heitä, Ioniq menee 2,7-4l/100km, sen painoinen auto ei kulkisi helposti alle 7l/100km kuin maantiellä korkeintaan 70-80km/h.
 
Kävin koeajamassa reilut 20t km ajettua Hybrid -mallia Style -varustelulla (eli nahkoja lukuunottamatta vissiin kaikki mitä autoon saa varusteina). Rengasäänet etenkin edestä kuuluivat kyllä hyvin autoon + takakontin suunnalta kuului aika hyvin ympäröivä maailma, alla vähän paskotut Michelinin halpikset, en tajua miten yhdessä kesässä renkaat on joku tuohon kuntoon saanut, mutta epäilen, että ne on vaihdettu toisiin renkaisiin koska ne olisivat olleet ensi kesänä sakkorenkaat vaikka ei tänä kesänä ajaisikaan enää yli 10t kilometriä (15-20t km vuodessa ajavana ne näyttivät semmoisilta kolme kesää alla olleilta).

Ajoasento ja penkki kyllä muuten ihan ok ja kuskin penkki vielä sähkösäädöin kahdella muistipaikalla. Oven avatessa siirtää penkkiä vähän taaksepäin ja kun tulee autoon, niin menee oikealle kohdalle jne. Autossa parempi Infinityn äänisarja, ihan ok soundit radiomateriaalilla, näyttö näissä on järjestään semmoinen 'vähän paskempi androidtabletti', ei kauheita lageja käytössä ja valikoista löytyi kyllä hyvin kaikki tarvittava. Muita varusteita on oikeastaan kaikki mitä nyt vaan voi olla, ratinlämmittimet, kaistavahti, kuolleen kulman varoittimet, ennakoiva vakkari, useamman alueen ilmastointi, Applen CarPlay jne.

Hybridin toiminta: mielestäni noin 70km:n aikana kävi hyvin selkeästi ilmi miten skulaa, vaatii enemmän ennakointia kuin yleensä, eli alkaa himmailemaan vähän ennakoivasti jotta otetaan tarpeeksi energiaa jarrutuksessa talteen. Kiiihdytyksissä vähän reilumpi lähtö hieman halutun nopeuden yli, jonka jälkeen jalka kokonaan pois kaasulta -> moottori sammuu ja EV -valo syttyy näytöllä, eli kuljetaan sähköllä. Sitten varovasti taas jalkaa kaasupolkimeen jotta haluttua nopeutta pystyy ylläpitämään, kuljin noin 20km yhtämittaisesti sähköllä kunnes liikenne oli sen kaltaista, että piti moottoriakin käyttää. Jos liikenne sallii, niin voihan tuota ylläpitää varmaan koko akuston ajan, eli nettikokemusten perusteella 60-70km jos ei tule paljon kohtia missä energiaa kertyy talteen.

Ei nyt kuitenkaan tullut kauppoja, autossa oli paljon hyvää, mm. varusteet ja toiminnallisuudet, halvalla kulkee jos vähän keskittyy miten etenee alussa ja myöhemmin varmaan tulee jo selkärangasta, mutta ei nyt ainakaan itselle ollut vielä se ensimmäinen hybridi Ioniqin muodossa. Perän ja kylkilinjan muotoilu, rengasäänet, yleinen fiilis autossa, paskotut renkaat, rumat vanteet jne. eivät laskeneet yli. En tiedä onko sisustuksen materiaalit melko heiveröisiä vaiko eivät, mutta aika paljon käytön jälkiä oli saatu myös autoon, helvetisti naarmua ja osumaa joka paikassa, eli joko paskoja materiaaleja ja/tai käyttö on ollut rajuhkoa. Ei laisinkaan semmoinen 1,5v vanhan auton fiilis.

Itse olen kohta vuoden ajellut tuollaisella Hybrid (ei plug in) Ioniqilla ja tuossa oli suhteellisen hyvä kuvaus kyseisestä autosta. Itselläni kulutus vaihtelee 3,7l (kesällä kehien sisällä) - 4,8l (talvella ja motarilla 130kmh). Keskikulutus kesät talvet huomioiden tuolla 4,2l paikkeilla. kulutus alkaa lisääntymään heti kun ulkolämpötila laskee alla kymmenen plus-asteen. (Ja tota hybridi-ennakointia en suoraan allekirjoita, tosin tämä oma ei ole plug-in. Niin ja mallivuosien välillä näissä on jonkin verran tullut huomaamattomia muutoksia, vaikka suoranaisista facelifteistä ei näytetä puhuttavan)

Isoin vika on selvästi rengasmelu. Eniten itse pidän ilmastoiduista penkeistä, erinomaisen hyvin toimivasta adaptiivisesta vakkarista sekä aktiivisesta kaistavahdista minkä saa "luovalla" tavalla toimimaan ilman että tarvii rattia hipeltää välillä - toimii testatusti motareilla oikein hyvin (paitsi talvella ei juuri ollenkaan). Sisusta on harmaa, joka oli itselle kulttuurishokki DS:n jälkeen, kuvittelisin että sama iskee kasvoille bemari ja volvomiehiä, samoin kuin 5-10cm ohuemmilta tuntuvat ovet. Jos olet tottunut kuvitteelliseen premiumiin niin tuskin pidät, muille ioniq on oikein järkevä vaihtoehto.

Ai niin, vielä tuohon 12v akkuasiaan - näissi viimeisimmissä ioniqeissa "12v akun" voi ladata ajoakusta nappia painamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vielä, tällä hetkellä vain "Mild Hybrid" -malleja. Fordin sivuilta:

"Fordin tavoitteena on, että Ford-mallistossa on vuoteen 2022 mennessä maailmanlaajuisesti 40 sähkö- ja hybridiautomallia, joista 16 on täyssähköautoja. Vuonna 2020 on tarkoitus esitellä uusi suorituskykyinen täyssähköauto, jonka toimintasäde on 480 km."
 
Tuommoinen 480km:n kapasiteetti sähköautolle yhdistettynä sopivaan hinnoitteluun olisi kyllä jo hyvä diili. Menisi viikon ajot sen sisälle ja voisi ladata viikollakin kauppareissulla ja sitten vaikka la-su aikana kunnolla pidemmän latauksen osalta.

Harkitsin viime hetkillä jo nyt ennen auton ostoa Bemarin i3:sta, mutta sen 200km REX:n avulla ei oikein riitä kun ei ole kotona omaa latausmahdollisuutta ainakaan vielä.
 
Onko hinnoista mitään arviota?

Odottelen vieläkin alle ~20k€ sähköistä kansanautoa. Eli täysin käyttökelpoista, mutta kohtuuhintaista kulkinetta viidelle hengelle.
Miksi sen pitää olla niin halpa? Jos polttoainekuluissa säästä satasen kuussa, niin eikö sen satasen voi käyttää sitten isompaan osarin kuukausierään?
 
Samaa ajattelin, että 25 000€ sähköauto olisi myös hyvin halpa. Nykyisin ei taida saada edes 30 000€, ei edes lähellekään.

Teslan 35 000$ sähköautokin maksaa noin 52 000€.
 
Miksi sen pitää olla niin halpa? Jos polttoainekuluissa säästä satasen kuussa, niin eikö sen satasen voi käyttää sitten isompaan osarin kuukausierään?
Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.
 
Pitää muistaa, että 35k$ oli veroton hinta. Suomessa tuohon kun lätkäistään päälle autovero ja ALV niin hinta on n. 40000 euroa.
 
Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.

Pienille kilometreille miettisin jo, kannattaako siinä uusi auto lainkaan. Arvonalenema kun kuitenkin on se suurin menoerä autoilussa, ja polttoaine on ainakin nykyisin vielä kohtalaisen halpaa.
 
Pitää muistaa, että 35k$ oli veroton hinta. Suomessa tuohon kun lätkäistään päälle autovero ja ALV niin hinta on n. 40000 euroa.
Pitää myös muistaa, että dollari ei ole euro. 35000 dollaria on noin 31000 euroa. Tuossa omassa laskussa olitkin sen huomioinut.
 
SR mallia ei saa Suomesta toistaiseksi, SR+ on halvin ja sen hinta ilman alvia ja autoveroa on 40.467,74. Aika lähelle varmaa menisi 35k tuo SR jos sitä saisi täältä.
Pitää myös muistaa, että dollari ei ole euro. 35000 dollaria on noin 31000 euroa. Tuossa omassa laskussa olitkin sen huomioinut.
Tuli tosiaan useita virheitä tuossa omassa pähkäilyssä. Koska Model 3 SR mallia ei ole saatavilla Suomessa ja että toki täytyy verrata verottomia hintoja keskenään.

-------

Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.
Käytettynä alkaa saamaan noita 20 000€ autoja. Esim 3 vuotta vanhoja ja 35tkm ajettuja 2016 mallisia. Eli vanhanmallista 30kWh Nissan Leafia sähköautojen puolelta.

20 900€, 35tkm ajettu. Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

19 800€, 29tkm ajettu. Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

Vähän vanhemman näköinen sähköauto olisi siis vain 1100€ samanikäistä bensa-automaattia kalliimpi.
 
^ Bemarin i3:t ovat myös siinä juuri 20t nurkilla käytettynä, suurin osa näkyy olevan myös REXillä varustettuja joka pidentää kantamaa.
 
Pienille kilometreille miettisin jo, kannattaako siinä uusi auto lainkaan. Arvonalenema kun kuitenkin on se suurin menoerä autoilussa, ja polttoaine on ainakin nykyisin vielä kohtalaisen halpaa.
Eipä se vielä kannatakaan.

Sinänsä olen hyvässä tilanteessa kun bensakulkine toimii ja hyvin toimiikin. Kulut on pienet ja huollot tulee tehtyä itse. Päätin kuitenkin jo vuosia sitten, että seuraava uutena ostettu auto tulee olemaan jotain toista käyttövoimaa kuin bensiini tai diesel. Ja odottelen nyt vain sitä käännepistettä kun investoinnista tulee kannattava. Vuosi vuodelta marginaali pienenee. Nykyisen auton jäännösarvo ei ole minun yhtälössä mukana, koska ajan sen joka tapauksessa loppuun.

Tuli tosiaan useita virheitä tuossa omassa pähkäilyssä. Koska Model 3 SR mallia ei ole saatavilla Suomessa ja että toki täytyy verrata verottomia hintoja keskenään.

-------


Käytettynä alkaa saamaan noita 20 000€ autoja. Esim 3 vuotta vanhoja ja 35tkm ajettuja 2016 mallisia. Eli vanhanmallista 30kWh Nissan Leafia sähköautojen puolelta.

20 900€, 35tkm ajettu. Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

19 800€, 29tkm ajettu. Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

Vähän vanhemman näköinen sähköauto olisi siis vain 1100€ samanikäistä bensa-automaattia kalliimpi.
Heh, meinasin laittaa alkuperäiseen viestiin, että mikä tahansa muu kuin Nissan. :) Qashqai ja Juke -kuskit saaneet meikäläiseen pysyviä henkilökohtaisia antipatioita koko merkkiä kohtaan.

Hyundai Ioniq plugarina vaikuttaa tällä hetkellä kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Seatin uudet kaasuhybriditkin kiinnostaa, mutta ilman sähkömoottoria auton ostaminen on nykyisessä poliittisessa maailmassa vähän liian epävarmaa. Jos käytettyä autoa pitäisi ostella niin varmaan B-sarjan mersu joko kaasuna tai täyssähkönä olisi mun valinta.
 
Hyundai Ioniq plugarina vaikuttaa tällä hetkellä kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Seatin uudet kaasuhybriditkin kiinnostaa, mutta ilman sähkömoottoria auton ostaminen on nykyisessä poliittisessa maailmassa vähän liian epävarmaa. Jos käytettyä autoa pitäisi ostella niin varmaan B-sarjan mersu joko kaasuna tai täyssähkönä olisi mun valinta.
Selasin nyt kumminkin alle 20tkm ajetut ioniq mallit. Plug-in mallin koeajoin, mutta oli mielestäni liian kovat rengasäänet. Auto jäisi siis kauppaan.

28 600€, vm 2018 Hyundai Ioniq Plug-In vaihtoautot - Nettiauto
23 000€, vm 2017 Hyundai Ioniq vaihtoautot - Nettiauto

Ladattava malli olisi 5600€ kalliimpi ja samalla auto olisi aavistuksen uudempi, mutta 10tkm enemmän ajettu. On tuo hintaero vielä melko suuri?

Toki tuo hybrid mallikin menee 3000€ yli sen 20 000€ kipurajan. Pitäisi olla siis enemmän ajettu.
 
Toki tuo hybrid mallikin menee 3000€ yli sen 20 000€ kipurajan. Pitäisi olla siis enemmän ajettu.
Joo, jos käytettyä niin sitten ihan kunnolla sisäänajettu malli ja hinta 50-75 % uuden hinnasta. Sellainen "melkein uusi" jossa on kuitenkin jonkun toisen persehiet jo sisässä - sellainen tuntuu worst of both worlds -vaihtoehtolta. Kallis hinta ja silti "käytetty" auto. :)

Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
 
Joo, jos käytettyä niin sitten ihan kunnolla sisäänajettu malli ja hinta 50-75 % uuden hinnasta. Sellainen "melkein uusi" jossa on kuitenkin jonkun toisen persehiet jo sisässä - sellainen tuntuu worst of both worlds -vaihtoehtolta. Kallis hinta ja silti "käytetty" auto. :)

Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
Jos auton lähtöhinta on 35000e ja sen saa 15tkm ajettuna 8000e halvemmalla, niin minusta siinä on aika hyvä korvaus niistä pershikien määristä.

Aika kovaa hintaa on ensimmäinen omistaja maksanut kilsasta.
 
Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
Samaa ihastelin, että Hyundai Ioniq on kyllä ihan tyylikkään näköinen auto. Toisaalta saattaisin valita silti ennemmin Kia Niro korimallin. Koska ei niissä kai hintaeroa mitenkään paljoa olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos auton lähtöhinta on 35000e ja sen saa 15tkm ajettuna 8000e halvemmalla, niin minusta siinä on aika hyvä korvaus niistä pershikien määristä.

Aika kovaa hintaa on ensimmäinen omistaja maksanut kilsasta.
Onhan se joo noinkin. Mutta kun ajatellaan autonostoa kokemuksena niin olemassa vain kaksi kategoriaa: uusi ja käytetty auto. Vähän käytettykin menee kategoriaan käytetty, joten kokemus ei ole sama. Uusi auto harvoin muutenkaan on täysin järkiperusteinen ostos. Tai itseasiassa jos nyt oikein saivarrellaan niin onkohan minkään auton osto todellisuudessa ikinä. Suurin osa varmaan kokee tekevänsä järkevimmän valinnan, mutta niin vain meillä on kovasti hajontaa ajoneuvokannassa.

Minua uusissa autoissa viehättää eniten takuu ja fiilis neitseellisistä pinnoista. Kun honeymoon on takana niin autosta tulee pelkkä käyttö-/hyötyesine. Sellaisena auto on loppujen lopuksi parhaimmillaan.
 
Onhan se joo noinkin. Mutta kun ajatellaan autonostoa kokemuksena niin olemassa vain kaksi kategoriaa: uusi ja käytetty auto. Vähän käytettykin menee kategoriaan käytetty, joten kokemus ei ole sama. Uusi auto harvoin muutenkaan on täysin järkiperusteinen ostos. Tai itseasiassa jos nyt oikein saivarrellaan niin onkohan minkään auton osto todellisuudessa ikinä. Suurin osa varmaan kokee tekevänsä järkevimmän valinnan, mutta niin vain meillä on kovasti hajontaa ajoneuvokannassa.

Minua uusissa autoissa viehättää eniten takuu ja fiilis neitseellisistä pinnoista. Kun honeymoon on takana niin autosta tulee pelkkä käyttö-/hyötyesine. Sellaisena auto on loppujen lopuksi parhaimmillaan.
Nämä jutut ovat yksilöllisiä ja pään sisäisiä juttuja. Joillekin niillä on merkitystä, toisille ei.

Olen itse ottanut yhden uuden auton vastaan jonka matkamittarissa oli lukema 3 mailia (halpis-Citroën) kun se lavetilta työpaikkani parkkipaikalle tiputettiin. Ja toisaalta olen ottanut käyttöön myös sisäänajettuja (ts. 15-25tkm mittarissa) leasing-autoja firman autopoolista omaan käyttööni.

Työkaverilla 25tkm ajossa ollut Audi A3 1.8 TFSI antoi ihan toisella tavalla "kiksejä" kuin uusi sitikka.

Olen myös ollut työkaverin mukana kun hän haki Nissan dealerilta uuden Nissan R35 GT-R black Editionin jota oli odotettu vuoden päivät, joten hieman arkisitkkaa poikkeavankin auton ostossa on tullut oltua mukana.

Jos nyt suoraan sanotaan, niin jonkun Hyundain tarjoamat ensiostajan kiksit täysin uutena ovat ainakin itselleni 110% yhdentekevät. Jos auto olisi joku Porsche Panamera Hybrid tai Tesla / Jaguar / vastaava, niin saattaisin jotain arvoakin sille uutena kaupasta ulos ajamiselle antaa.
 
Nämä jutut ovat yksilöllisiä ja pään sisäisiä juttuja. Joillekin niillä on merkitystä, toisille ei.

Olen itse ottanut yhden uuden auton vastaan jonka matkamittarissa oli lukema 3 mailia (halpis-Citroën) kun se lavetilta työpaikkani parkkipaikalle tiputettiin. Ja toisaalta olen ottanut käyttöön myös sisäänajettuja (ts. 15-25tkm mittarissa) leasing-autoja firman autopoolista omaan käyttööni.

Työkaverilla 25tkm ajossa ollut Audi A3 1.8 TFSI antoi ihan toisella tavalla "kiksejä" kuin uusi sitikka.

Olen myös ollut työkaverin mukana kun hän haki Nissan dealerilta uuden Nissan R35 GT-R black Editionin jota oli odotettu vuoden päivät, joten hieman arkisitkkaa poikkeavankin auton ostossa on tullut oltua mukana.

Jos nyt suoraan sanotaan, niin jonkun Hyundain tarjoamat ensiostajan kiksit täysin uutena ovat ainakin itselleni 110% yhdentekevät. Jos auto olisi joku Porsche Panamera Hybrid tai Tesla / Jaguar / vastaava, niin saattaisin jotain arvoakin sille uutena kaupasta ulos ajamiselle antaa.

Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Aattele vaikka maitotilallista ja sitten jotain kaupunkilaislapsia.

Sanooko isäntä, että turha siitä lehmien rapsuttelusta on innostua?

Toisille eri jutut on isompia ja jos siitä joku saa kiksejä, ni hyvä niin.
 
Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

Aattele vaikka maitotilallista ja sitten jotain kaupunkilaislapsia.

Sanooko isäntä, että turha siitä lehmien rapsuttelusta on innostua?

Toisille eri jutut on isompia ja jos siitä joku saa kiksejä, ni hyvä niin.
En minä ole työkseni autojen kanssa tekemisissä. Kerran elämässäni olen ottanut leasing-auton (hinta n. 150e/kk) ja se tuotiin pihalle uutena.

Kun olin saksassa töissä ja työsuhde-etuihin kuului työsuhde auto, niin sain työkaverin audin ajoon kun hän vaihtoi isompaan.

1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.
 
1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.

Tätä yritin sanoa.
Tämä on sinulle ja jollekin toiselle muuta.

Turha sellasia väittää minään absoluuttisina totuuksina.

Mulle A3 ei väräyttäisi yhtään. Joku sen kuitenkin on ostanut ja siksi varmasti tykkää siitä ja hyväksyn sen täysin.

Edit. Sori. Vähän sokerit alhaalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 004
Viestejä
4 589 099
Jäsenet
75 537
Uusin jäsen
Antti80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom