Itse olen ollut tyytyväinen moderoinin nykyiseen linjaan ns. maahanmuuttoaiheessa. Toivoisin kuitenkin että keskustelu täällä pysyy, eikä sitä ruveta liikaa vaientamaan ulkoisesta paineesta johtuen. Vaikka teemasta kiinnostuneille on olemassa omat fooruminsa, osittain ns. vastapuolen tavoite onkin ajaa keskustelut noille foorumeille, jotta aihe voidaan sitten helposti marginalisoida ja saada suuren yleisön silmissä vastenmieliseksi "rasistien" tai muiden sekopäiden puuhasteluksi. Tämä tavoite on aika selkeästi nähtävissä jos aihepiiriä on pitempään seurannut. Kun argumentit ei riitä, täytyy vastapuoli mustamaalata.
Itse uskon että pahimmat trollaajat aiheessa ovatkin ajamassa juuri tuota tavoitetta. Saadaan keskusteluketjut muilta foorumeilta lukkoon, tai vähintään täytettyä vastenmielisellä mölinällä.
Loppupeleissä toki on tämän foorumin ylläpidon päätös mitä taistelujaan haluaa käydä. Aiheessa painetta varmasti riittää, joten toki yksi vaihtoehto teille on hankkiutua tuosta rististä eroon, varsinainen tietotekniikka-aihe kun tuo ei ole. Toisaalta minun mielestäni, ja uskon että monen muunkin mielestä kyseessä on yksi tämänhetkisen Suomen merkityksellisimmistä aihepiireistä, nyt tehdyt virheet tulevat suurella todennäköisyydella tulevina vuosina tälle kansalle yhä kalliimmaksi ja kalliimmaksi. Siksikin soisin että keskustelu täällä pysyisi, aihe kun on monia ihmisiä oikeasti kiinnostava, ja nykytiedonvälityksen meille tuputtaman utopian ja omien henkilökohtaistenkin havaintojen aiheessa ollessa kovin ristiriidassa, minusta on hyvä että aiheesta keskustellaan, muuallakin kuin aihepiiriin palavasti suhtautuvien tahojen omissa kuppikunnissa.