Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Onkohan muilla merkeillä/liikkeillä vastaavaa rahoitusta/osamaksua kun Toyota easy missä viimeinen suurempi erä on ns ”takuu hinta” eli Toyota ostaa sen sillä jos ei itse halua sitä maksaa. Itse en ole törmännyt vastaavaan nyt hetkeen. Ja nimenomaan ei ihan uusiin.

Onkohan muilla merkeillä/liikkeillä vastaavaa rahoitusta/osamaksua kun Toyota easy missä viimeinen suurempi erä on ns ”takuu hinta” eli Toyota ostaa sen sillä jos ei itse halua sitä maksaa. Itse en ole törmännyt vastaavaan nyt hetkeen. Ja nimenomaan ei ihan uusiin.

Autosalpa tarjoaa käytettyihin.

Käytettyjen valikoima on kyllä hyvin Volvo-painotteinen. Muutama Renault, Nissan ja Dacia joukossa.

Ihan normaali laina tuo on. Korkoa maksetaan sen mukaan paljonko lainaa on jäljellä. Alussa lainaa on enemmän, jolloin korkoa luonnollisesti maksetaan reilummin. Luonnollisesti kun laina lyhenee, niin koron osuus lainan lyhennyksessä lähestyy nollaa loppua kohden.

Kaikissa saamissani autojen rahoituksissa korkoerä vaihtelee kuukausittain siten, että alussa koron osuus rahoituksesta on suurimmillaan ja loppua kohden rahoituksen osuus laskee nollaan (?). Tämä on ilmeisesti täysin normaalia, mutta esimerkiksi kuuden vuoden maksuajalla ja kolme vuotta autoa pitämällä koron osuus on huomattavasti suurempi, kuin rahoitustarjous antaa ymmärtää. Vaihdan autoa 2-3 vuoden välein ja kaikki autot ovat tämänlaisilla rahoituksilla hankittuja.

Pystyykö tätä ilmiötä välttelemään mitenkään? Laskennalliset lainojen korot ovat yli kaksinumeroisia, kun huomioi auton 2-3 vuoden pitämisen ja rahoituksen pituuden.

T. Noviisi

Tämä ns. "annuiteetti" tyyppinen autorahoitus on suuri kusetus, vähän kuin suurin osa kaikenlaisista "joustoluotoista" ym. Otat 72kk (6 vuotta) autolainaa, jonka alkupuolen (2-3 vuotta) maksat suurimmaksi osaksi lainan korkoja, kk-erästä jopa 70 % voi olla pelkkää lainapääoman korkoa. Näiden osuus tasaantuu vasta lainan loppupuolella, jolloin varsinaisen velan kutistumisen vauhti kasvaa.

Harva kuitenkaan pitää autoaan 6 vuotta vaan vaihtaa sen pois esimerkiksi 3v jälkeen -> maksanut suurimmaksi osaksi pois sen 6v lainan korkoja -> itse velan määrä ei ole lyhentynyt yhtään niin paljoa kuin voisi kuvitella. Uusi auto pihaan ja sama ralli jatkuu.

Sen sijaan pankista sama summa ns. "kiinteällä tasaerällä" on paljon parempi vaihtoehto, maksat lainan alusta saakka myös isoa osaa varsinaisesta velkapääomasta. Korostuu varsinkin suuremmassa osamaksussa eli suomeksi kalliimmissa autoissa, tyyliin 50-60 ... 80ke. Tämän saaminen tosin vaatii vakuuksia sekä sen verran löysää, että saa kässärin (10-20-30ke) heitettyä omasta pussista. Tämä tulee huonollakin korkotarjouksella paljon fiksummaksi kuin keskivertoinen käytetyn auton autorahoitus - saatika kamux / saka / yms. kusetus. Tosin Hedin, K-auto ym. tarjoaa ihan samaa, älytöntä 7-8% todellista vuosikorkoa. Uusien autojen nollakorkokamppistarjoukset sitten erikseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom