Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Paljonko muuten todellinen korko on ollut aikaisemmin ennen koronakriisejä? 10% korolla makselee 10k lainasta luokkaa 12k? Ei nyt hirveästi houkuttele mutta ei taida vaihtoehtoja olla kun ei omia puskureitakaan haluaisi käyttää.

Millaisesta puskurista puhutaan, käteisestä rahasta?

Jos olisin sinä, niin laittaisin kyllä käteispuskurin sileäksi ennen kuin ottaisin tuollaisen korkeakorkoisen autorahoituksen. Uudeksi puskuriksi pari luottokorttia eri pankeista, jolloin korot alkaa juosta vasta jos puskuriin tarvitsee koskea. Jos sen sijaan säilytät käteispuskurin ja otat rahoituksen autoon, niin korot juoksee heti.
 

Pösö tyrkyttää kaaroja nollakorolla ja 7 vuoden maksuajalla. Pyyntihintaanhan nämä on yleensä toki leivottu.
Niin sitä luulisi että olisi leivottu jonnekin mutta omaa uutta ostaessa niin ovh tietty kaikkialla sama mutta alennukset siitä oli myös kaikkialla hyvin lähelle sama. Myös vaihtarin hinnoittelu oli kaikkialla lähes sama. Rahoituksissa sitten aivan järkyttävät erot. Kallein oli 4.99% ja se mihin päädyin oli 0.49% ja kaupan päälle 5v tehdastakuun jatko.
 
Millaisesta puskurista puhutaan, käteisestä rahasta?

Jos olisin sinä, niin laittaisin kyllä käteispuskurin sileäksi ennen kuin ottaisin tuollaisen korkeakorkoisen autorahoituksen. Uudeksi puskuriksi pari luottokorttia eri pankeista, jolloin korot alkaa juosta vasta jos puskuriin tarvitsee koskea. Jos sen sijaan säilytät käteispuskurin ja otat rahoituksen autoon, niin korot juoksee heti.
Minä taas etsisin järkevää korkoa tarjoavan autokaupan ja hommasin mahdollisimman pienellä käsirahalla auton. Nyt saa monestakin paikasta ihan olemattomalla korolla autolainaa. Itsekin just ostin nollakäsirahalla uuden auton, kun ei ole mitään järkeä irroittaa käteistä autoon, kun autolainaa sain alle 2,5% todellisella vuosikorolla. Jämäriäkin liki 30% auton hankintahinnasta.

Rahat kannattaa pitää tuottavammissa paikoissa kuin auto.
 
Tämä ei tainnut vielä olla täällä...


BLACK WEEKS

Hyödynnä merkkikohtaiset kampanjat sekä rahoitustarjous

Nyt marraskuun ajan tarjoamme uusiin ja esittelyautoihin edullisen rahoituskoron alk. 2,99 % + kulut* sekä täyssähköisiin vaihtoautoihin rahoituskoron 3,99 % + kulut**. Meiltä löydät hyvin varusteltuja autoja joka käyttöön – olipa kriteerisi sitten tila tai tyyli, sähköisyys tai neliveto.

Uudet varastoautot, esittelyautot ja tilattavat autot
Rahoitettavan osuuden max. 70 000 €: korko 2,99 % + kulut
Rahoitettavan osuuden ollessa yli 70 000 €: korko 3,99 % + kulut

Kaikkiin käytettyihin täyssähköautoihin rahoituskorko 3,99 % + kulut
*Uusiin ja esittelyautoihin rahoitettavan osuuden ollessa max. 70 000 €, korko 2,99 % + kulut. Esim.: kokonaish. 50 019,98 € (sis. toimituskulut), käsiraha 5 002,00 €, luotto 45 416,98 €, sopimusaika 60 kk, perustamismaksu 399 €, käsittelyk. 15 €/kk, kk-erä 560,00 €, suurempi viimeinen erä 18 067,00 €. Luottok. yht. 6 089,22 €, luotto ja luottok. yht. 51 506,20 €, tod. luottoh. 56 109,20 € ja tod. vuosikorko 3,56 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen rahoitusturvalla. Rahoitustarjous voimassa uusiin asiakastilauksiin 30.11.2024 asti. Auton luovutus 29.2.2025 mennessä. Palvelun tuottaa Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 5. krs, 00020 Nordea.

Uusiin ja esittelyautoihin rahoitettavan osuuden ollessa yli 70 000 €, korko 3,99 % + kulut. Esim.: kokonaish. 79 900 € (sis. toimituskulut), käsiraha 7 990 €, luotto 72 309,00 €, sopimusaika 70 kk, perustamismaksu 399 €, käsittelyk. 15 €/kk, kk-erä 768,31 €, suurempi viimeinen erä 32 728,31 €. Luottok. yht. 13 832,03 €, luotto ja luottok. yht. 86 141,03 €, tod. luottoh. 93 732,03 € ja tod. vuosikorko 4,34 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen rahoitusturvalla. Rahoitustarjous voimassa uusiin asiakastilauksiin 30.11.2024 asti. Auton luovutus 29.2.2025 mennessä. Palvelun tuottaa Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 5. krs, 00020 Nordea.

Käytettyihin täyssähköautoihin korko 3,99 % + kulut. Esim.: kokonaish. 38 882,55 € (sis. toimituskulut), käsiraha 3 888,26 €, luotto 35 416,72 €, sopimusaika 60 kk, perustamismaksu 399 €, käsittelyk. 15 €/kk, kk-erä 461,78 €, suurempi viimeinen erä 14 070,67 €. Luottok. yht. 6 297,70 €, luotto ja luottok. yht. 41 714,42 €, tod. luottoh. 45 180,25 € ja tod. vuosikorko 4,85 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen rahoitusturvalla. Rahoitustarjous voimassa uusiin asiakastilauksiin 30.11.2024 asti. Auton luovutus 29.2.2025 mennessä. Palvelun tuottaa Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 5. krs, 00020 Nordea.

Minä taas etsisin järkevää korkoa tarjoavan autokaupan ja hommasin mahdollisimman pienellä käsirahalla auton. Nyt saa monestakin paikasta ihan olemattomalla korolla autolainaa. Itsekin just ostin nollakäsirahalla uuden auton, kun ei ole mitään järkeä irroittaa käteistä autoon, kun autolainaa sain alle 2,5% todellisella vuosikorolla. Jämäriäkin liki 30% auton hankintahinnasta.

Rahat kannattaa pitää tuottavammissa paikoissa kuin auto.

Tuo on toki optimi, jos saa noin halvan rahoituksen, mutta käytettyihin se lienee yhä edelleen harvinaista herkkua. Että jos vaihtoehtona on ne Kamux-korot luokkaa ~10% tai käteinen, niin ennemmin sitten latoo käteiset pöytään.
 
Wetterillä kaikenlaista kampanjaa käynnissä.


1. Uusiin autoihin latausasema tai talvirenkaat ilmaiseksi.

2. Kona Electric nollakorolla ilman kuluja.


Korkotarjous 0 % ilman muita kuluja nyt myös KONA Electric -malleihin!​

Etu voimassa 30.11.2024 saakka uusiin asiakastilauksiin (varastossa oleviin autoihin, ei tehdastilauksia). Ei voi yhdistää muihin etuihin. Autot rekisteröitävä 31.12.2024 mennessä.



KONA Electric 48 kWh 156 hv auton hinta 40 590 €

  • käsiraha 0 €
  • rahoitettava osuus 40 590 € (perustamiskulu 0 €)
  • sopimusaika 84 kk
  • käsittelymaksut 0 €
  • korko 0 %
  • kuukausierä 349 €
  • viimeinen suurempi erä 11 628,57 €
  • todellinen vuosikorko 0 %
  • luotto ja luottokustannukset yhteensä 40 590 €.
Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Edellyttää myönteisen luottopäätöksen sekä rahoitus- ja kaskovakuutuksen, Etu voimassa 30.11.2024 saakka uusiin asiakastilauksiin, ei voi yhdistää muihin etuihin. Autot rekisteröitävä 31.12.2024 mennessä.


3. Maltillisen hintaista rahoitusta käytettyihinkin autoihin.


Edullinen rahoitustarjous koko autovalikoimaamme! Koskee sekä uusia että vaihtoautoja.*
Korkotarjous 1,99% + kulut, kun rahoitettava summa max. 20 000 €.
Korkotarjous 2,99% + kulut, kun rahoitettava summa max. 40 000 €.
Korkotarjous 3,99% + kulut, kun rahoitettava summa max. 60 000 €.
Korkotarjous 4,99%, kun rahoitettava summa yli 60 000 €.
 
Millaisesta puskurista puhutaan, käteisestä rahasta?

Jos olisin sinä, niin laittaisin kyllä käteispuskurin sileäksi ennen kuin ottaisin tuollaisen korkeakorkoisen autorahoituksen. Uudeksi puskuriksi pari luottokorttia eri pankeista, jolloin korot alkaa juosta vasta jos puskuriin tarvitsee koskea. Jos sen sijaan säilytät käteispuskurin ja otat rahoituksen autoon, niin korot juoksee heti.
En halua enkä koe järkeväksi, laittaa lähes kaikkea kiinni autoon. Mielummin sitten osan ottaa rahoituksella. Tulevaisuudesta kun ei tiedä. Luottokortit ja oma täysin maksettu auto talouden puskurina kuulostaa vähän erikoiselta ratkaisulta vaikka se olisikin taloudellisesti halvin vaihtoehto. Esimerkissäni 10k€ käteistä + 10k€/3v/0€ viimeinen erä tulee varmasti takkiin semmonen min. 2k€ (mikäli yhtään oikein laskin) verrattuna 20k€ käteisellä suoraan ostettuun.
 
Itse ajattelisin vähän toiselta kantilta. Jos ei ole varaa ostaa autoa käteisellä niin, että se ei tunnu ns. missään, niin ollaan ostamassa liian kallista luksustuotetta. Kun alkaa puhua rahan vaihtoehtoiskustannuksista, niin on selvä merkki, että autoon laitettava panostus on turhan suuri suhteessa nettovarallisuuteen.
 
Ja laadultaanhan noi taitaa nykyään olla ihan sontaa, kuten Chryslerit ja Dodget. Aina katsastustilastojen pohjilla rellun kanssa.
Lisäturvia tarjoavilla yhtiöillä Jeepille on muutamilla firmoilla ihan oma hintaluokkansa ja korvauskattonsa. Mielestäni vielä Alfa-Romeoita yms. laitteita huonommilla ehdoilla, se kertonee aika paljon tavaran laadusta.
 
Itse ajattelisin vähän toiselta kantilta. Jos ei ole varaa ostaa autoa käteisellä niin, että se ei tunnu ns. missään, niin ollaan ostamassa liian kallista luksustuotetta. Kun alkaa puhua rahan vaihtoehtoiskustannuksista, niin on selvä merkki, että autoon laitettava panostus on turhan suuri suhteessa nettovarallisuuteen.
Tätä logiikkaa voikin sitten soveltaa asuntoonkin tai mihin tahansa muuhun tuotteeseen. Jos menee asunto lainalla maksettavaksi, niin turhan kallis hankinta suhteessa nettovarallisuuteen. :x3:
 
Itse ajattelisin vähän toiselta kantilta. Jos ei ole varaa ostaa autoa käteisellä niin, että se ei tunnu ns. missään, niin ollaan ostamassa liian kallista luksustuotetta. Kun alkaa puhua rahan vaihtoehtoiskustannuksista, niin on selvä merkki, että autoon laitettava panostus on turhan suuri suhteessa nettovarallisuuteen.

Auto tosin eroaa monista muista "luksustuotteista" siinä mielessä, että sillä on potentiaali tuottaa merkittäviä kustannuksia myös oston jälkeen. Tässä tilanteessa voi olla yhtä perusteltua ostaa 20 tonnin lainalla uusi/uudehko auto kuin Nettiauton halvin pommi käteisellä.

Tätä logiikkaa voikin sitten soveltaa asuntoonkin tai mihin tahansa muuhun tuotteeseen. Jos menee asunto lainalla maksettavaksi, niin turhan kallis hankinta suhteessa nettovarallisuuteen. :x3:

Vielä suuremmalla syyllä, koska asuntolainat ovat tyypillisesti pitkiä ja näin ollen korkoa ja luottokustannuksia maksetaan yleensä huomattava määrä suhteessa alkuperäiseen lainapääomaan. 💸

Paljon fiksumpaa olisi asua opiskelijayksiössä tms. subventoidussa kämpässä vuokralla 40-vuotiaaksi (ensin omissa nimissä, sitten vaimon, asumisoikeuden loppuessa paikkakunnan vaihto ja uuteen opinahjoon monimuotototeutukseen), säästää pirusti rahaa ikävuodet 25-40, ostaa puolen miljoonan omakotitalo käteisellä ja tämän jälkeen rahaa riittääkin lomailuun, lapsiin ja kivoihin autoihin, kun ei ole asuntolainaa taakkana.
 
Tätä logiikkaa voikin sitten soveltaa asuntoonkin tai mihin tahansa muuhun tuotteeseen. Jos menee asunto lainalla maksettavaksi, niin turhan kallis hankinta suhteessa nettovarallisuuteen. :x3:
Sitä voi kyllä käyttää mutta laskisin sen jotenkin näin että auto täytyy saada maksuun 5 vuodessa ja asunto 20 vuodessa tai muuten hankinta oli liian kallis omiin tuloihin nähtynä.
 
Tätä logiikkaa voikin sitten soveltaa asuntoonkin tai mihin tahansa muuhun tuotteeseen. Jos menee asunto lainalla maksettavaksi, niin turhan kallis hankinta suhteessa nettovarallisuuteen. :x3:
Niin voi ja yhtä totta on sekin esimerkki. Asuntolainat ovat nykyrahamaailmassa se kaikkein suurin talouskusetus, mutta siitä ei kukaan puhu, koska ko. kusetukseen on melkein jokainen haksahtanut joko asiakkaana tai asiakkuudesta haaveillen. Asian tajuaa nyt vasta aniharva, eikä aihe ole vielä ns. sallittu mielipide edes vaihtoehtopiireissä. Uskonnon asema on "omistusasumisella", vaikka asunnon omistaminen on kokonaisuudessaankin pelkkä myytti - vuokraa kun maksaa jokainen, vaikka sitten millä nimikkeellä.
 
Ollaan ehkä kevyesti kaukana autojen rahoituksesta tässä, mutta asunto ostetaan suurimmassa osassa Suomea muun syyn takia kuin sijoituksena. Joo, sellaisenakin sen voi toki nähdä, mutta sen pääasiallinen hyöty tulee suurimmaksi osaksi ihan muista seikoista kuin arvonnoususta.

Mutta noin yleisesti auton hinnat ovat sellaiset, että rahoituskuviot tulevat aika loogisesti mukaan. Mitä kalliimpi tuote niin sitä todennäköisemmin siihen käytetään erityyppisiä rahoitusratkaisuja, koska on varallisuutta tai ei niin siitä ei välttämättä kovin iso osa ole välittömästi hyödynnettävissä, jolloin laina on ihan looginen väline.

Ongelmallisia näistä tekee lähinnä se, että viimeinen erä on iso ja auton sillä hetkellä oleva arvo ei välttämättä kata viimeistä erää (eikä rahoituslaitoksella ole välttämättä tarvetta edes tehdä siitä sellaista).
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun vielä muistetaan, että suurin osa (ainakin järkevästi rahojaan hoitavista) rikkaista ei todellakaan ostele autoja tai oikein mitään muutakaan käteisellä jos ei ole aivan pakko, vaan lainalla tai liisaavat. Ihan vaan koska yhtään isomman pääoman sitominen arvoaan menettävään omaisuuserään on aina tyhmää.

Ylipäätään rikkaat ihmiset rakastavat lainaa, koska lainasta ei makseta veroja.
 
Ongelmallisia näistä tekee lähinnä se, että viimeinen erä on iso ja auton sillä hetkellä oleva arvo ei välttämättä kata viimeistä erää (eikä rahoituslaitoksella ole välttämättä tarvetta edes tehdä siitä sellaista).
Eihän toi ole ongelma kunhan asian tiedostaa ja varautuu siihen. Itseasiassa tuo on jopa etu kun voit viimeisen erän rahat pitää sijoituksissa mahdollisimman pitkään (jos ne rahat ovat jo itsellä). Tietty kädestä suuhun eläville se voi olla haastava.

Suurin osa ihmisistä ei edes tarvitsisi autoa vaikka he niin luulevat ja he jotka todella tarvitsevat työn puolesta heillä on usein autoedut tjms. Auto on vaan turhake tai mukavuusväline hyvin monelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 484 427
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom