- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 677
Annat ymmärtää, että vain valmistuksen päästöillä olisi merkitystä. Mutta vaikka ajateltaisiin, että napajäätiköt sulavat tässä ja nyt, niin sähköauton elinkaarenaikaiset CO2-päästöt ovat käsittääkseni tasoissa polttomoottoriauton kanssa 50...100 tkm ajon jälkeen. Koska uusilla autoilla ajetaan keskimäärin se parikymppiä vuoteen, niin tasoissa ollaan n. 3-5 vuoden käytön jälkeen ja sen jälkeen sähköautolla ajetut kilometrit ovat ympäristöystävällisempiä.Mikä on ”vääränlainen” auto? Sähköautonkin ympäristökuorma on pieni vain jos lasketaan elinkaari liikkeestä ulosajamisesta romutukseen tai ekaan akun vaihtoon. Eli se pitääkö niitä tukea on vähän kaksipiippuinen juttu. Positiivisinta taitaa nyt olla pääsy eroon ryssien öljystä..
Vääränlainen auto on luonnollisesti se, joka kuluttaa litratolkulla fossiilisia polttonesteitä per 100 km ajoa. 5 litraa satasella on vähemmän kuin 7 litraa satasella, mutta silti aivan liikaa. Tulevaisuus on sähköinen. Vahva ei Toyotan hybrideille!