Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Mikä on ”vääränlainen” auto? Sähköautonkin ympäristökuorma on pieni vain jos lasketaan elinkaari liikkeestä ulosajamisesta romutukseen tai ekaan akun vaihtoon. Eli se pitääkö niitä tukea on vähän kaksipiippuinen juttu. Positiivisinta taitaa nyt olla pääsy eroon ryssien öljystä..
Annat ymmärtää, että vain valmistuksen päästöillä olisi merkitystä. Mutta vaikka ajateltaisiin, että napajäätiköt sulavat tässä ja nyt, niin sähköauton elinkaarenaikaiset CO2-päästöt ovat käsittääkseni tasoissa polttomoottoriauton kanssa 50...100 tkm ajon jälkeen. Koska uusilla autoilla ajetaan keskimäärin se parikymppiä vuoteen, niin tasoissa ollaan n. 3-5 vuoden käytön jälkeen ja sen jälkeen sähköautolla ajetut kilometrit ovat ympäristöystävällisempiä.

Vääränlainen auto on luonnollisesti se, joka kuluttaa litratolkulla fossiilisia polttonesteitä per 100 km ajoa. 5 litraa satasella on vähemmän kuin 7 litraa satasella, mutta silti aivan liikaa. Tulevaisuus on sähköinen. Vahva ei Toyotan hybrideille!
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Toki polttomoottoriautokin voi olla OK valinta ympäristönäkökulmasta, jos esim. eläkkeelle jäädessä haluaa ostaa uuden auton loppuiäkseen tietäen, että ajaa ehkä 3 tkm vuoteen lähikauppaan, kirkkoon ja mökille. Akuston ympäristökuorma jää korkeaksi, jos se menee vaihtoon esim. 15 vuoden kohdalla ja sillä on ajettu vasta 45 tkm.

Mutta tuollaiset uuden auton ostajat ovat poikkeuksellisia. Ja kaikkein parasta olisi, että tuollainen autoilija ajaisi sähkötaksilla tai ostaisi edes käytetyn auton eikä tuhlattaisi luonnonvaroja ja energiaa uuden auton valmistukseen.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
948
Onko kukaan muu tehnyt havaintoa että autojen hinnat ovat kohonneet sähköistymisen myötä "taivaisiin"?
Kyllä. Etenkin dieselautojen hintaan on tullut rouheasti lisää.

Esim. 5-sarjan BMW oli ennen alkaen 50 k€ mutta nyt menee yli 70 k€ nahkapenkeillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 414
Kyllä. Etenkin dieselautojen hintaan on tullut rouheasti lisää.

Esim. 5-sarjan BMW oli ennen alkaen 50 k€ mutta nyt menee yli 70 k€ nahkapenkeillä.
Eikö ole ollenkaan vaikutusta pakollisilla "kusi"-tankeilla ja muilla päästöjärjestelmillä? Pelkästään kun sähköautoja alettiin myymään niin hintoja vain nostettiin?

Yhden vuoden inflaatiokin luokkaa 7%.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 911

Ei tainnu vielä olla? Huihai 5/6 nollakorkotarjousta vuoden loppupuolelle saakka. Huomioi, että päivitetyt mallit tulossa kuten Kia EV-6 tarjouksien kanssa oli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
523

Ei tainnu vielä olla? Huihai 5/6 nollakorkotarjousta vuoden loppupuolelle saakka. Huomioi, että päivitetyt mallit tulossa kuten Kia EV-6 tarjouksien kanssa oli.
Oli maanantaina mutta hukkui OT-paskan alle.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Eikö ole ollenkaan vaikutusta pakollisilla "kusi"-tankeilla ja muilla päästöjärjestelmillä? Pelkästään kun sähköautoja alettiin myymään niin hintoja vain nostettiin?

Yhden vuoden inflaatiokin luokkaa 7%.
"Kusitankit" ovat olleet arkipäivää viime vuosikymmeneltä saakka eikä sama komponentti maksa isoon Bemmiin olennaisesti enempää kuin pieneen Skodaan tms. pirkka-autoon. Kyllä nämä hinnannousut selittyy koronalla, komponenttipulalla, korkojen nousulla, epävakailla energiamarkkinoilla ja yleisellä inflaatiolla.

Sääli sinänsä. Suht rajuista nousuista puhutaan ja samaan aikaan valmistajat ovat ajaneet alas pikkuautojen tuotannon keskittyen isompiin ja suuremman katteen malleihin. Kaivelin vähän VW Polon hintoja kälyisimmälle ja tehottomimmalle versiolle, kolmannes lisää hintaa reilussa viidessä vuodessa...

AikaHintaLähde
8/201715 705€
10/202117 395€
4/202319 582€
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Autobassadone eli entinen autoverkkokauppa tarjoaa erään vaihtoautoja 1,2% korkoa. Perustamismaksua ja käsittelykulua ei näytä olevan ainakaan rahoitusesimerkissä, eli TVK on alhainen. Mielenkiintoisena silmiin osuvana autona mainittakoon Kona Electric (64 kWh, 75tkm/vm21, 23 880€ tai 172€/kk).


Erikoiserään vaihtoautoja juhlakorko 1,20 % ilman kuluja!

Tarjoamme nyt erikoiserään vaihtoautoja juhlakoron 1,20 % – ilman kuluja!
120-vuotiaan Bassadone-perheyhtymän kunniaksi tarjoamme koko syyskuun ajan huimia juhlatarjouksia. Nyt erikoiserään vaihtoautoja kiinteä 1,20 % korko (kulut 0 €). Katso heti valikoima ja tilaa omasi vaikka kotisohvalta käsin tai tule myymäläämme.
Hinnoittele vaihtoautosi tästä – saat tarjouksen parhaimmillaan heti.
Suomen joustavimpaan rahoitukseen sisältyy mahdollisuus kuuden kuukauden lyhennysvapaaseen. Rahoitus jopa ilman käsirahaa!
Kampanja voimassa 30.9.2024.
*Rahoitusesimerkki
Rahoitusesimerkki: Auton hinta 18 079,00 €, vaihtoauto/käsiraha 3 615,80 €, perustamiskulu 0,00 €, rahoitettava osuus 14 463,20 €. Rahoitusaika 84 kk, korko 1.2%, poikkeava viimeinen erä 4 519,75 € = kk-erä yhteensä 129 €/kk (sis. käsittelymaksu 0,00 €/erä). Todellinen vuosikorko 1.20 %. Korko sopimusajalta 802,81 €. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 15 266,01 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 18 881,81 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
948
Eikö ole ollenkaan vaikutusta pakollisilla "kusi"-tankeilla ja muilla päästöjärjestelmillä? Pelkästään kun sähköautoja alettiin myymään niin hintoja vain nostettiin?

Yhden vuoden inflaatiokin luokkaa 7%.
Oman käsityksen mukaan suurin kustannusvaikutus tulee EU:n vaatimuksista uusien autojen keskimääräiselle CO2-päästölle. Vaatimustaso on selvästi alempi kuin parhaillakaan dieseleillä. Niinpä dieselien ostajat pääsevät sponsoroimaan sähköautojen ja hybridien ostajia.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Oman käsityksen mukaan suurin kustannusvaikutus tulee EU:n vaatimuksista uusien autojen keskimääräiselle CO2-päästölle. Vaatimustaso on selvästi alempi kuin parhaillakaan dieseleillä. Niinpä dieselien ostajat pääsevät sponsoroimaan sähköautojen ja hybridien ostajia.
Sponsoroidaanko sähköautoja ja hybridejä vai sisällytetäänkö dieselauton hintaan myös EU:n valmistajalle osoittama sakko? Ehkä jokin kombinaatio molempia?

If the average CO2 emissions of a manufacturer's fleet exceed its specific emission target in a given year, the manufacturer must pay – for each of its new vehicles registered in that year – an excess emissions premium of €95 per g/km of target exceedance.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
560
Drvialian Polestar leasingit on suhteellisen mielenkiintoisia:


Tarjolla takaveto 2 ja takaveto ja neliveto 4 -mallit. Ei nuo kuukausihinnat mahdottoman halpoja ole, mutta äkkiseltään uskoisin, että pelkkä arvonalenema on ensimmäiset 24kk tuota leasing maksua selvästi isompi...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Drvialian Polestar leasingit on suhteellisen mielenkiintoisia:


Tarjolla takaveto 2 ja takaveto ja neliveto 4 -mallit. Ei nuo kuukausihinnat mahdottoman halpoja ole, mutta äkkiseltään uskoisin, että pelkkä arvonalenema on ensimmäiset 24kk tuota leasing maksua selvästi isompi...
Leasingiksi melko kohtuullinen hinnoittelu, hyvä nosto!

POLESTAR 2
LONG RANGE SINGLE MOTOR MY25
Kaikki hinnat sis. alv 25,5 %
Km/v 24 kk
10 000 479 €
15 000 509 €
20 000 589 €
25 000 629 €
30 000 655 €
Vaikka toisaalta, sama malli ilman lisukkeita 52 500€ Pollen nettikaupassa ja rahoituskin järjestyy erittäin kohtuullisella kustannuksella (0,49% + kulut). 10 tkm vuodessa ajava maksaa kahdessa vuodessa leasingautosta 11 496€, 30 tkm vuodessa ajava 15 720€. Leasing ei välttämättä ole halvempi kuin omaksi ostettu, mutta se että leasing ei ole selvästi kalliimpi, se on jo saavutus ja kertoo hyvästä leasinghinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669

Vähän käytettyjä pikkusähkäreitä edullisella liisarilla, helppo tapa kokeilla sähköautoilua.
Tätä se siis tiesi, kun melkein otin vasemmalta tulijan kylkeeni tasa-arvoisessa risteyksessä...

Tuo Citroen on kyllä hyvännäköinen, mutta Stellantiksen ranskalaiset juuret näkyvät, kun talvella ei pikalataudu paljon paskan vertaa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
560
Leasingiksi melko kohtuullinen hinnoittelu, hyvä nosto!
Vaikka toisaalta, sama malli ilman lisukkeita 52 500€ Pollen nettikaupassa ja rahoituskin järjestyy erittäin kohtuullisella kustannuksella (0,49% + kulut). 10 tkm vuodessa ajava maksaa kahdessa vuodessa leasingautosta 11 496€, 30 tkm vuodessa ajava 15 720€. Leasing ei välttämättä ole halvempi kuin omaksi ostettu, mutta se että leasing ei ole selvästi kalliimpi, se on jo saavutus ja kertoo hyvästä leasinghinnasta.
En itse mennyt vielä niin pitkälle, että olisin laskenut mitä omaksi ostettu P2 maksaisi Polestarin tarjoamalla korkotasolla. Mutta jos laskit noin ja leasing on suunnilleen samanhintainen kuin omaksi ostettu, ottaisin liisarin mikä viikonpäivä tahansa. Kahdessa vuodessa Polestarin arvo tulee tippumaan kuin lehmän häntä, ainakin jos historia on tae tulevasta... Lisäksi liisarissa sisältyy peräti talvirenkaat hintaan.

2 on kieltämättä ihan kiinnostava liisari, mutta itse ihmettelin vielä enemmän noita 4 liisari hintoja. Kyseessä on kuitenkin nelivetona 70t€ hintainen auto. Ja kahdessa vuodessa 15km/v ajamalla tuosta maksaisi "vain" 15800€. Hinta tulee aivan varmasti kahdessa vuodessa tippumaan tuota reilustikin enemmän.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
Ellei juurikaan taita matkaa niin kotilatauksella hoitaa ajonsa.
...jos on kotilataus. Siltikin polttomoottoriautoilijana katselen kateellisena julkisesta laturista kaupan edustalla 5€/100km lataavia, kun itse seison pihan laidalla bensapumpulla ja lorotan tankkiin hintaan 12€/100km. Ei noihin julkisiin latureihin näytä ihan mahdotonta tunkua olevan ja säästöpotentiaali on selkeästi olemassa.

En itse mennyt vielä niin pitkälle, että olisin laskenut mitä omaksi ostettu P2 maksaisi Polestarin tarjoamalla korkotasolla. Mutta jos laskit noin ja leasing on suunnilleen samanhintainen kuin omaksi ostettu, ottaisin liisarin mikä viikonpäivä tahansa. Kahdessa vuodessa Polestarin arvo tulee tippumaan kuin lehmän häntä, ainakin jos historia on tae tulevasta... Lisäksi liisarissa sisältyy peräti talvirenkaat hintaan.

2 on kieltämättä ihan kiinnostava liisari, mutta itse ihmettelin vielä enemmän noita 4 liisari hintoja. Kyseessä on kuitenkin nelivetona 70t€ hintainen auto. Ja kahdessa vuodessa 15km/v ajamalla tuosta maksaisi "vain" 15800€. Hinta tulee aivan varmasti kahdessa vuodessa tippumaan tuota reilustikin enemmän.
Käsivara-arvio se oli. Mutta rahoituksen todellinen vuosikorko on rahoitusesimerkin mukaan ~1% luokkaa, eli 50k€ pääomasta 500€ vuodessa, eli rahoituskulujen vaikutus kokonaisuuteen on jokseenkin olematon, kun pohditaan, tippuuko auton arvo kahdessa vuodessa 10 vai 15 vai 20 k€. Se että mitä joku sitten maksaa suoraostona tuosta autosta parin vuoden kuluttua, se on mielenkiintoinen kysymys.

Nettiautosta 2022--> ja <--60tkm katsellen Long Range Single Motoria saa kyllä siihen 35k€ molemmin puolin. Mielenkiintoisesti kilometreillä ei näy juuri vaikutusta pyyntiin, 50 tkm ajetusta pyydetään käytännössä samaa kuin 25 tkm ajetusta. Että tuossa valossa liisaria voi jopa ennustaa halvemmaksi kuin omaksi ostaminen, ainakin jos ajaa vähän. Toisaalta luulen, että käytettyjen hinnat nousee. Ensinnäkin, korkotaso näyttää merkkejä laskusta ja nykyään käytetyn auton pitää olla huomattavasti halvempi, jotta sitä kannattaa harkita, kun Kamuxit/Sakat nyhtää 6-10% todellista vuosikorkoa ja autonvalmistaja tarjoaa rahoitusta prosentilla-parilla. Samaten uusien sähköautojen kauppa hiljenee ja sitä myötä tarjonta supistuu käytetyissäkin, kun hankintatuista on luovuttu mm. Saksassa, jolloin saksalainen ei enää ajakaan uudella sähköautolla ilmaiseksi paria vuotta ja dumppaa sitä sitten ulkomaanvientiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 213
Lainaan tänne ketjuun, en äkkiseltään löytänyt parempaakaan..

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista
Tarkasta ne ehdot, että kyseessä on oikeasti vuokraussopimus, eikä joku takaisinostosopimus jossa takaisinostohinta on määritelty korkeaksi…
Eipä noita "oikeita" leasingeja tarjoa kuin muutama tekijä markkinoilla. Loput on sitten "yksityisleasingeja" a.ka osamaksupohjaisia kuukausisopimuksia, joissa erillinen rahoitusyhtiö tarjoaa rahat ja myyjäliike tekee takaisinostositoumuksen.

Oikeissa leasingeissa auton siis edelleen omistaa muu taho, joka aidosti kantaa riskin sen arvonalenemasta. Näissä yksityisleasingeissa auton omistaa loppukäyttäjä ja myyjäliike vannoo kautta kiven ja kannon ostavansa auton takaisin hintaan x. Ja rahoitusyhtiö antaa ainoastaan rahat, ei osallistu riskiin mitenkään.

"yksityisleasingissa" myyjän konkurssi esim. aiheuttaa sen, että auto jää ostajan käsiin ja velka rahoitusyhtiölle myös. Kts. Case xbil.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 413
En itse mennyt vielä niin pitkälle, että olisin laskenut mitä omaksi ostettu P2 maksaisi Polestarin tarjoamalla korkotasolla. Mutta jos laskit noin ja leasing on suunnilleen samanhintainen kuin omaksi ostettu, ottaisin liisarin mikä viikonpäivä tahansa. Kahdessa vuodessa Polestarin arvo tulee tippumaan kuin lehmän häntä, ainakin jos historia on tae tulevasta... Lisäksi liisarissa sisältyy peräti talvirenkaat hintaan.

2 on kieltämättä ihan kiinnostava liisari, mutta itse ihmettelin vielä enemmän noita 4 liisari hintoja. Kyseessä on kuitenkin nelivetona 70t€ hintainen auto. Ja kahdessa vuodessa 15km/v ajamalla tuosta maksaisi "vain" 15800€. Hinta tulee aivan varmasti kahdessa vuodessa tippumaan tuota reilustikin enemmän.
No siis tässähän on ihan oikeasti riskinä, että polestar menee konkkaan, kukaan ei ole ostamassa sitä autoa sulta takaisin ja huomaat olevasi 55000€ velkaa ja pihassa on takuuton uudehko auto jonka valmistaja on konkassa.

Kuten tuossa yllä @ossid juuri xbilin casesta muistutteli.

Itse katsoisin hyvin tarkkaan, että mihin paperiin pistän nimeni tuollaisen puolikiinalaisen tahon kanssa, jos oikeasti käteisellä ostettuna se auto tuntuu kalliilta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
493
No siis tässähän on ihan oikeasti riskinä, että polestar menee konkkaan, kukaan ei ole ostamassa sitä autoa sulta takaisin ja huomaat olevasi 55000€ velkaa ja pihassa on takuuton uudehko auto jonka valmistaja on konkassa.

Kuten tuossa yllä @ossid juuri xbilin casesta muistutteli.

Itse katsoisin hyvin tarkkaan, että mihin paperiin pistän nimeni tuollaisen puolikiinalaisen tahon kanssa, jos oikeasti käteisellä ostettuna se auto tuntuu kalliilta.
Itse en uskaltaisi ostaa Polestaria uutena yrityksen heikon talouskehityksen vuoksi. Näen että yksityisleasingin riski on pienempi, Polestarin leasingin tarjoavan Drivalian omistaa 17 maassa toimiva CA Autobank jonka taas omistaa ranskalainen finanssijätti Credit Agricole. Suomessa Drivalialla oli vuonna 2023 26 000 auton kanta. Uskoisin että Drivalia on pystyssä vielä vuonna 2026, vaikka Polestarin mahdollinen konkurssi osuisikin yrityksen taseeseen.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
13
Tuo Drivalian Polestar-kampanja on aito yksityisleasing, jossa Drivalian omistama auto vuokrataan määräajaksi ja palautetaan sitten takaisin sopimuskauden jälkeen. Sopimusehdoissa puhutaan tarkalleen "yksityishenkilön huoltoleasingista":

DRIVALIA
YKSITYISHENKILÖN HUOLTOLEASING-EHDOT
Drivalia Lease Finland Oy (”Drivalia”) vuokraa yksityishenkilölle (”Asiakas”) Drivalian omistaman ajoneuvon varusteineen (”Ajoneuvo”). Ajoneuvoa koskeva Huoltoleasingsopimus ("Sopimus"), joihin näitä Yksityishenkilön Huoltoleasingehtoja (”Ehdot”) sovelletaan, perustuu Asiakkaan hyväksymään Drivalian tarjoukseen ja Drivalian tekemään positiiviseen luottopäätökseen.
Huoltoleasing sisältää Ajoneuvon vuokraamisen Asiakkaan käyttöön ja sen käytön kustannukset kohdan 2 mukaisesti (”Huoltoleasing”), josta Asiakas maksaa Sopimuksessa määriteltyä kuukausittaista Leasingvuokraa (”Leasingvuokra”).
Drivalia omistaa Asiakkaan käyttöön antamansa Ajoneuvon. Asiakas ei saa Sopimuksen voimassaoloaikana tai sen päättyessä omistusoikeutta Ajoneuvoon eikä Asiakas saa myydä, pantata, vuokrata edelleen tai muulla tavoin luovuttaa Ajoneuvoa kolmannelle osapuolelle.

2 HUOLTOLEASING
(1) Drivalia vastaa Sopimuksen voimassaolon aikana tapahtuvasta Ajoneuvon arvonalenemasta, sekä kohdan 5.1 mukaisesta Ajoneuvon tavanomaisesta käytöstä aiheutuvista huolto-, korjaus- ja rengaskuluista.

Tuli siis itse otettua Polestar 4 Long Range Dual Motor -malli Plus-paketilla tuosta kampanjasta, koska kk-hinta oli houkutteleva ja 2v sopimuskausi sopivan mittainen. Uskon myös, että auton arvo (80000e) laskee 2v aikana reilusti enemmän kuin vuokrauksen hinta 18000e. 0,99% rahoituskorollakin olisi vaatinut 84kk sopimuksen ja 24000e viimeisen erän, jotta olisi päässyt kk-erän osalta samaan kuin mitä tuossa leasingissa, eikä rahoitus muutenkaan ollut itselle houkutteleva vaihtoehto viitaten juurikin tuohon Polestarin tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
560
No siis tässähän on ihan oikeasti riskinä, että polestar menee konkkaan, kukaan ei ole ostamassa sitä autoa sulta takaisin ja huomaat olevasi 55000€ velkaa ja pihassa on takuuton uudehko auto jonka valmistaja on konkassa.

Kuten tuossa yllä @ossid juuri xbilin casesta muistutteli.

Itse katsoisin hyvin tarkkaan, että mihin paperiin pistän nimeni tuollaisen puolikiinalaisen tahon kanssa, jos oikeasti käteisellä ostettuna se auto tuntuu kalliilta.
Polestarin konkurssi on toki mahdollisuus, mutta vuokrasopimushan tässä on Drivalian kanssa, ei Polestarin. Selvästi tässä on yhteistyösopimus kuitenkin Polestarin kanssa tehty, koska tätä mainostetaan myös Polestarin sivuilla:


Laitoin nyt kysymyksen Drivalialle, että miten tämä menee, onko auto asiakkaan vai Drivalian nimissä. Facebookissa näin väitettävän, että auto on oikeasti Drivalian omistuksessa, mutta nuo ilmoitukset kuten "Auton myynti" ja hinnastosta löytyvä "Auton realisointipalvelu sopimuksen päätyttyä" vähän viittaavat muuhun.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 881
Viestejä
4 405 863
Jäsenet
73 063
Uusin jäsen
tampereenmika

Hinta.fi

Ylös Bottom