Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Kysytääs vielä; Eli ihan perus Turner 423, kaukosäätimillä.

Tuon tahtoisin toimimaan siten, että saa wifillä auki ts. jotenkin kännykällä. Kotona Nedis Smartlife pääasiallisin eli Tuya,
Muukin käy tarvittaessa, koska käyttö kuitenkin melko spesifistä. Miten teen tempun, että saan tuon pelaamaan wifillä ja kännykällä?
 
Kysytääs vielä; Eli ihan perus Turner 423, kaukosäätimillä.

Tuon tahtoisin toimimaan siten, että saa wifillä auki ts. jotenkin kännykällä. Kotona Nedis Smartlife pääasiallisin eli Tuya,
Muukin käy tarvittaessa, koska käyttö kuitenkin melko spesifistä. Miten teen tempun, että saan tuon pelaamaan wifillä ja kännykällä?
Itse tein Shellyllä, siihen saa vielä magneettikytkimen avulla kivasti indikaation että sovelluksesta näkee onko ovi auki vai kiinni.
 

Ilmankuivainta talliin, oon Nediksen tuotetta https://www.tuontitukku.fi/rakentam...steudenpoistaja-4l-sailiolla/p/5412810405992/ katsonut.. Eli siis tälläistä, mitä ihan alusta asti myydään ilmankuivaimena.

Mutta onko tuo ensimmäiseksi linkkaamani tuote myös "ilmankuivain", kun käsittääkseni tuo on viilenyslaite.. Eli onko nuo 3-1 laitteet ihan yhtä hyviä ilmankuivaimia, kun muut?
 
Nosto-oven toisen puolen jouset narisevat. Suihkutanko WD40 vai onko parempia keinoja narinan hiljentämiseen?
 
Nosto-oven toisen puolen jouset narisevat. Suihkutanko WD40 vai onko parempia keinoja narinan hiljentämiseen?
Eiköhän se narina tuu niiden jousien päistä missä ikinä ovatkaan kiinni. Kannattaa varmaan kerralla vetää vähän pitkäikäisempää rasvaa esim vaseliinia sinne narinan lähteeseen kuin tollasta kusenohutta litkua.
 
Kiitos vastauksista.

Litiumrasvaa löytyykin, pitää laitella sinne jousten päihin.

Laittaisin koko jousen matkalta rasvaa. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Ja samalla hiellä myös niihin oven taitoksissa oleviin saranoihin, holkkeihin yms. Kirskuva ovi hiljeni huomattavasti.
 
Laittaisin koko jousen matkalta rasvaa. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Ja samalla hiellä myös niihin oven taitoksissa oleviin saranoihin, holkkeihin yms. Kirskuva ovi hiljeni huomattavasti.
Ei jousen osalla tarvii olla rasvaa.. sotkee vaan paikkoja!! Ja tippuu lattialle!
 
Ei jousen osalla tarvii olla rasvaa.. sotkee vaan paikkoja!! Ja tippuu lattialle!

Nimenomaan ne pitää voidella. Semmosella sprayrasvalla käsittelin vääntöjouset pari vuotta sitten ja hiljeni kyl hyvin. Käsittelyn jälkeen pyyhkii enimmät pois niin ei se rasva tuosta ole mihinkään levinnyt.
 
Nimenomaan ne pitää voidella. Semmosella sprayrasvalla käsittelin vääntöjouset pari vuotta sitten ja hiljeni kyl hyvin. Käsittelyn jälkeen pyyhkii enimmät pois niin ei se rasva tuosta ole mihinkään levinnyt.
Rasvaa laitetaan osiin jotka kitkan/liikuman takia kontaktissa toiseen metalliin.. ei itse kierteisiin!!
 
En tiedä, miten olin ollut niin puusilmä oven mekanismia katsellessa, etten ollut huomannut yhdessä jousessa jälkiä hankauksesta. Ensiavuksi rasvaa siihen niin hiljeni. Pitää tutkia, mihin se hankaa. Ei siinä kulumaa vielä ollut, mutta parempi korjata vika kuin oire.
 
Täällä vähän hiljaisempaa ollut lähes kuukauden.

Katoksen, plus muita ulkosähköjä tehnyt. Piha aikalailla tasoitettu asfalttia vaille valmiiksi.
Eilen aloin villoja pistelemään seiniin. Maanantaina hörynsulkua paikoilleen.
Tavoite saada valu vajaan 2 viikon päähän.

Muutama sekalainen kuva :)
 

Liitteet

  • IMG20240915192159.jpg
    IMG20240915192159.jpg
    603,5 KB · Luettu: 176
  • IMG20240914095607.jpg
    IMG20240914095607.jpg
    636,9 KB · Luettu: 190
  • IMG20240915192212.jpg
    IMG20240915192212.jpg
    443,5 KB · Luettu: 191
  • IMG20240913185647.jpg
    IMG20240913185647.jpg
    698,5 KB · Luettu: 190
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?
 
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?

Jos ei kipsilevyä halua, niin tässä voisi olla yksi vaihtoehto, joka voisi sopia: Luja A -levy | Swisspearl Suomi

Toki ei tuo kipsilevykään välttämättä ole kovin huono vaihtoehto kuitenkaan. Faijalla on autokatoksessa kipsilevyt, kun se oli alunperin ihan autotalli, mutta kun haluttiin uutta lämmintä varastoa, niin rakennusoikeus ei olisi riittänyt, joten purettiin tallista etuseinä pois. Siinä se on nyt jo tuollaisen vuosikymmenen ollut ilman mitään ongelmia. Toki ulkonäkö on nyt vähän sanotaanko käytännöllinen, mutta ovat alkuperäiset levyt, eli niilläkin on siis ikää jo sen kohta 35 vuotta (muistaakseni, ainakin 20 vuotta joka tapauksessa).

Varaston lämmitykseen riittänee kyllä ILP, riippuen tietysti varaston koosta ja lämpötarpeesta. Jos on pieni varasto ja sellainen 10-15 asteen lämpö riittää, niin voisi pärjätä ihan patterillakin, ja miettii sitten ILPin asennusta jos/kun muuttaa katoksen talliksi. Tämä siis sillä oletuksella, että varasto on siinä katoksen yhteydessä.
 
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?
Sanoisin, että jos vaatimuksena on toi paloluokka, niin yksinkertaisinta lienee saada se kipsilevyillä toteutettua. Voihan ne pinnat haluessaan jollain paneloida ja panelointi voidaan sitten poistaa, jos joskus tuosta varastosta tallia rakennetaan. Lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluita kipsi ei kavahda, onhan sitä tuulensuojalevyjäkin kipsisiä. Ehkä sen valmiin kipsilevypinnan suhteen se kriittisin lienee se, pääseekö jollain tuulisella sateisella kelillä suoraa sadetta kipsilevyjä kastelemaan. Jos panelointi sisäpuolelle ei kiinnosta, niin voit toki vetää jollain muullakin levyllä, esim vaneri, lastulevy.

Nythän sulla on tossa sellanen valinta tehtävänä, että riippuen siitä kuinka vakavasti tuo potentiaalinen muutos lämpimäksi tilaksi olisi kyseesä, niin sulla olisi sellaisessa muutostyössä tarve purkaa vähintään toinen pinta pois eristeiden laittoa varten. Jos sulla ei tule katostilaan mitään tuulensuojalevyjä ja ristiinkoolausta paneloinnin alle, niin silloin sulla on tarve purkaa ulkokuori eristämistä varten, mutta käytännössä myös sisäpuoli jos höyrynsulkuja ei ole valmiiksi. Eli kannattaa miettiä, että tekiskö esimerkiksi ulkokuoren tuulensuojalevyineen niin, että tarvittaessa saa sitten vaan purkaa sisäpinnat.

Mulla on isohkossa tallissa erillinen ilppi ja riittää varsin mainiosti lämmitykseen. Mulla on siellä sellanen seinäkiinnitteinen, joskin pistorasiaan kytkettävä sähköpatteri, jonka jätin varalle, kun oli ennen ilpin asennusta, toimisi varalämmönlähteenä, jos on tarve. Oon ihan vaan energiansäästösyistä pitänyt talvisin aika viileänä, ennen sähköpatterilla riitti about 0 astetta ja ilpillä oon pitänyt minimiylläpitolämpöä eli 8 astetta. Saisi sen lämpimämmäksikin, mutta ei ole tarvetta.
 
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?
Knauf KPS18 palonsuojalevyllä saa sitten kerralla EI30 tason palonsuojauksen. Tämä tuli itselleni vastaan toisessa mediassa, en aiemmin tiennyt olevan tällaisia erikseen palonsuojalevyksi speksattuja kipsilevyjä. Säästäis kahteen kertaan levyttämisen vaivan.
 
Laittakaa googleen hakusanoiksi "gyproc käsikirja" niin löydätte paloluokkiin ja rakennetyyppeihin liittyviin kysymyksiin varmasti vastauksen.
 
Onkos porukalla ollut paalutettavia autotalleja? Mietin, että miten perustukset on toteutettu, että kylmäsillat on saatu etenkin sokkelista pois. Ainakin lattian yläpuolinen osa sokkelia on eristetty sisäpuolelta? Mutta entä lattian pinnan alapuolinen osuus?
 
Onkos porukalla ollut paalutettavia autotalleja? Mietin, että miten perustukset on toteutettu, että kylmäsillat on saatu etenkin sokkelista pois. Ainakin lattian yläpuolinen osa sokkelia on eristetty sisäpuolelta? Mutta entä lattian pinnan alapuolinen osuus?
Tässä riippuu varmaan, että onks sulla sit perustuksilta kantava alapohja vai onks pohjalaatta maanvarainen ja tallin muut rakenteet kantaa. Anyways varmaan kätevin tapa on, että sulla menee sokkelin ulko ja sisäpinnan välillä lämpöeriste perustustasolle asti. Ulkopuolella sulla on sit routaeristeet niin aika vähän kiertää kylmää sieltä alakautta vaikka sulla oliskin sitten vaan lämmöneriste laatan alla ja laatta kiinni sokkelin sisäpinnoissa. Jos sulla on alapohja esim ontelolaattaa ja tuulettuva eli maan kantokyky on niin paska ettei edes laattaa vedetä maanvaraisena, niin silloin ontelolaatat sisäkuoren päältä, lämmöneriste siihen, joka kohtaa sen sokkelin sisäisen lämmöneristeen ja sit puurunko ja lopuks pintalaatta lämmöneristeen päälle. Oon rakennusalalla töissä et voin autella vähän noissa ratkaisuissa, jos kerrot tarkemmin, että millanen se rakenne tarkalleen on.
 
Tässä riippuu varmaan, että onks sulla sit perustuksilta kantava alapohja vai onks pohjalaatta maanvarainen ja tallin muut rakenteet kantaa. Anyways varmaan kätevin tapa on, että sulla menee sokkelin ulko ja sisäpinnan välillä lämpöeriste perustustasolle asti. Ulkopuolella sulla on sit routaeristeet niin aika vähän kiertää kylmää sieltä alakautta vaikka sulla oliskin sitten vaan lämmöneriste laatan alla ja laatta kiinni sokkelin sisäpinnoissa. Jos sulla on alapohja esim ontelolaattaa ja tuulettuva eli maan kantokyky on niin paska ettei edes laattaa vedetä maanvaraisena, niin silloin ontelolaatat sisäkuoren päältä, lämmöneriste siihen, joka kohtaa sen sokkelin sisäisen lämmöneristeen ja sit puurunko ja lopuks pintalaatta lämmöneristeen päälle. Oon rakennusalalla töissä et voin autella vähän noissa ratkaisuissa, jos kerrot tarkemmin, että millanen se rakenne tarkalleen on.
En laittais edes autotallissa maanvaraista laattaa jos muu rakenne on paalujen päällä.
Ne runko+lumikuormat kuitenkaan niin tajuttomasti eroa siitä auton massasta.
Eli joko kantavaa paikallavalulaattaa tai sitten ryömintätilaista kehiin.
Toki se kantava työlaatta syvälle on myös vaihtoehto..
 
En laittais edes autotallissa maanvaraista laattaa jos muu rakenne on paalujen päällä.
Ne runko+lumikuormat kuitenkaan niin tajuttomasti eroa siitä auton massasta.
Eli joko kantavaa paikallavalulaattaa tai sitten ryömintätilaista kehiin.
Toki se kantava työlaatta syvälle on myös vaihtoehto..
Joo, siis tuossa varmaan vähän riippuu toi autotalli esimerkiksi siitä, että tuleeko se muun talon rungon kanssa olemaan yhtä puuta, jolloin voi olla tarve perustaa paaluille, vaikka sinänsä rungon painosta tulevat kuormat ja painumat yms olisivat paljon pienempiä. Meillä on esimerkiksi omakotitalo kyllä paaluilla, mutta täysin irrallinen autotallirakennus reunavahvisteisella laatalla on taas maanvaraisesti perustettu jonkinasteisella massanvaihdolla eli aika tapauskohtaista.
 
Tässä riippuu varmaan, että onks sulla sit perustuksilta kantava alapohja vai onks pohjalaatta maanvarainen ja tallin muut rakenteet kantaa. Anyways varmaan kätevin tapa on, että sulla menee sokkelin ulko ja sisäpinnan välillä lämpöeriste perustustasolle asti. Ulkopuolella sulla on sit routaeristeet niin aika vähän kiertää kylmää sieltä alakautta vaikka sulla oliskin sitten vaan lämmöneriste laatan alla ja laatta kiinni sokkelin sisäpinnoissa. Jos sulla on alapohja esim ontelolaattaa ja tuulettuva eli maan kantokyky on niin paska ettei edes laattaa vedetä maanvaraisena, niin silloin ontelolaatat sisäkuoren päältä, lämmöneriste siihen, joka kohtaa sen sokkelin sisäisen lämmöneristeen ja sit puurunko ja lopuks pintalaatta lämmöneristeen päälle. Oon rakennusalalla töissä et voin autella vähän noissa ratkaisuissa, jos kerrot tarkemmin, että millanen se rakenne tarkalleen on.
Savea on 10metriä, että en kyllä maanvaraisesti laattaa siihen laittaisi.

Ontelolaatat + pintalaatta autotallissa tuntuu vähän rajulta. Eikö tuossa kannattaisi mennä ihan paikallavaletulla laatalla suoraan ja alapuolinen eriste. Eikö noita tehdä ns. maanvastaisena rakenteena, jossa ei varsinaista tuulettuvaa tilaa ole?

Mitenhän Perustavat yms. noita tekee vai onko ne kaikki ontelolaatalla tai sitten maanvaraisella laatalla
 
Savea on 10metriä, että en kyllä maanvaraisesti laattaa siihen laittaisi.

Ontelolaatat + pintalaatta autotallissa tuntuu vähän rajulta. Eikö tuossa kannattaisi mennä ihan paikallavaletulla laatalla suoraan ja alapuolinen eriste. Eikö noita tehdä ns. maanvastaisena rakenteena, jossa ei varsinaista tuulettuvaa tilaa ole?

Mitenhän Perustavat yms. noita tekee vai onko ne kaikki ontelolaatalla tai sitten maanvaraisella laatalla
No siis onhan se mahdollista tehdä ihan vaan sokkeleiden varasta kantava pv laattakin, betonimenekki varmaan isompi kuin ontelolaatoilla eli ihan makuasia miten ton haluaa teetättää ja paljonko mikäkin vaihtoehto maksaisi. Lämmöneristeen voi toki vetää alapuolelle kantavalla laatalla ilman tuuletustakin, kapillaarikatkoksi vaan sepeliä, päälle eristeet ja sit laatta valetaan siihen päälle ja kantaa sokkeleiden sisäpuolen päältä, kun on kovettunut. Tuolla tavoin lämmöneriste alapuolella katkeaa sokkelin sisäpintaan ja sokkelin sisä ja ulkopintojen välinen sitten tulee huonetilaan eli sokkelin sisemmän elementin kautta syntyy "kylmäsilta" mutta jos se sokkeli on tyyliin 0,5-1m maanpinnan alla ja sulla on ulkopuolella routaeriste niin aika marginaalisesti kylmää sieltä kiertää.
 
Valu myöhästyi aikataulusta noin viikolla :)

Seuraavaksi kattoon villat sekä käyntioven asennus. Sitten olisi tarkoitus keskittyä ulkohommiin kun kelit vielä sallii. Sisähommia sitten paskalla kelillä ehtii tekemään.
Nosto-oven pitäisi kuun lopulla tulla. Sitten olisi eristetty tila jo.

Ja ei, ei tullut lattialämmitystä. Ilppi saa riittää, malli vielä hakusessa.

IMG20241009083027.jpg


IMG20241009122449.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Savea on 10metriä, että en kyllä maanvaraisesti laattaa siihen laittaisi.

Ontelolaatat + pintalaatta autotallissa tuntuu vähän rajulta. Eikö tuossa kannattaisi mennä ihan paikallavaletulla laatalla suoraan ja alapuolinen eriste. Eikö noita tehdä ns. maanvastaisena rakenteena, jossa ei varsinaista tuulettuvaa tilaa ole?

Mitenhän Perustavat yms. noita tekee vai onko ne kaikki ontelolaatalla tai sitten maanvaraisella laatalla

Meille teki Perustava talopaketin yhteydessä tallin ontelolaatoilla/tuulettuvalla alapohjalla. Ja oli siis myös paalut. Tämä 3v. sitten.
 



Nyt kun 3x yale älylukkoa, niin varmaan olisi kätevä olla saman firman autotallinavaaja? Aluksi katselin muuta, mutta vältellyt hankintaa kun taas menisi eri sovellukseksi..

Onko suositella? Eli ihan perus turner autotallin avaaja mulla, niin sellaseen joku että kännykällä näppärä auki?
Joku jostain shellystä mainitsi, mutta menee valitettavasti oman osaamisen ohi.

Hintaluokka 40-150e varmaankin...
 



Nyt kun 3x yale älylukkoa, niin varmaan olisi kätevä olla saman firman autotallinavaaja? Aluksi katselin muuta, mutta vältellyt hankintaa kun taas menisi eri sovellukseksi..

Onko suositella? Eli ihan perus turner autotallin avaaja mulla, niin sellaseen joku että kännykällä näppärä auki?
Joku jostain shellystä mainitsi, mutta menee valitettavasti oman osaamisen ohi.

Hintaluokka 40-150e varmaankin...


Jos menee yli hilseen niin olisko ihan Turnerin kauko-ohjain mitään?
 
Jos menee yli hilseen niin olisko ihan Turnerin kauko-ohjain mitään?
Noh niitä nyt pari on, mutta kännykkään pitäis saada niin monikäyttöisempi.

Onko tuo Yale Smart Opener suomi sopiva; ei oikein löydy ku proshop myynnistä ja kansainvälisiä videoita.
Ja toimineeko tuo Yale Keypad sitten tähän; sehän olisi suorastaan näppärää jos kyllä.


Vai ottaisitko ennemmin omaanne vaikkapa yllä olevan? Ilmeisesti 55e noin, eli kuitenkin merkittävä hintaero?

Ja pitääköhän tosta valita toi "single" vai bundle with garage door opener, kun en ihan tosta tarjouksesta saa koppia. Mut hinta vissiin ok ja arvostelut vaikuttaa kans olevan?

1728921451477.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
255 605
Viestejä
4 441 040
Jäsenet
73 577
Uusin jäsen
L4ri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom