Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Kysytääs vielä; Eli ihan perus Turner 423, kaukosäätimillä.

Tuon tahtoisin toimimaan siten, että saa wifillä auki ts. jotenkin kännykällä. Kotona Nedis Smartlife pääasiallisin eli Tuya,
Muukin käy tarvittaessa, koska käyttö kuitenkin melko spesifistä. Miten teen tempun, että saan tuon pelaamaan wifillä ja kännykällä?
 
Kysytääs vielä; Eli ihan perus Turner 423, kaukosäätimillä.

Tuon tahtoisin toimimaan siten, että saa wifillä auki ts. jotenkin kännykällä. Kotona Nedis Smartlife pääasiallisin eli Tuya,
Muukin käy tarvittaessa, koska käyttö kuitenkin melko spesifistä. Miten teen tempun, että saan tuon pelaamaan wifillä ja kännykällä?
Itse tein Shellyllä, siihen saa vielä magneettikytkimen avulla kivasti indikaation että sovelluksesta näkee onko ovi auki vai kiinni.
 

Ilmankuivainta talliin, oon Nediksen tuotetta https://www.tuontitukku.fi/rakentam...steudenpoistaja-4l-sailiolla/p/5412810405992/ katsonut.. Eli siis tälläistä, mitä ihan alusta asti myydään ilmankuivaimena.

Mutta onko tuo ensimmäiseksi linkkaamani tuote myös "ilmankuivain", kun käsittääkseni tuo on viilenyslaite.. Eli onko nuo 3-1 laitteet ihan yhtä hyviä ilmankuivaimia, kun muut?
 
Nosto-oven toisen puolen jouset narisevat. Suihkutanko WD40 vai onko parempia keinoja narinan hiljentämiseen?
 
Nosto-oven toisen puolen jouset narisevat. Suihkutanko WD40 vai onko parempia keinoja narinan hiljentämiseen?
Eiköhän se narina tuu niiden jousien päistä missä ikinä ovatkaan kiinni. Kannattaa varmaan kerralla vetää vähän pitkäikäisempää rasvaa esim vaseliinia sinne narinan lähteeseen kuin tollasta kusenohutta litkua.
 
Kiitos vastauksista.

Litiumrasvaa löytyykin, pitää laitella sinne jousten päihin.

Laittaisin koko jousen matkalta rasvaa. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Ja samalla hiellä myös niihin oven taitoksissa oleviin saranoihin, holkkeihin yms. Kirskuva ovi hiljeni huomattavasti.
 
Laittaisin koko jousen matkalta rasvaa. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Ja samalla hiellä myös niihin oven taitoksissa oleviin saranoihin, holkkeihin yms. Kirskuva ovi hiljeni huomattavasti.
Ei jousen osalla tarvii olla rasvaa.. sotkee vaan paikkoja!! Ja tippuu lattialle!
 
Ei jousen osalla tarvii olla rasvaa.. sotkee vaan paikkoja!! Ja tippuu lattialle!

Nimenomaan ne pitää voidella. Semmosella sprayrasvalla käsittelin vääntöjouset pari vuotta sitten ja hiljeni kyl hyvin. Käsittelyn jälkeen pyyhkii enimmät pois niin ei se rasva tuosta ole mihinkään levinnyt.
 
Nimenomaan ne pitää voidella. Semmosella sprayrasvalla käsittelin vääntöjouset pari vuotta sitten ja hiljeni kyl hyvin. Käsittelyn jälkeen pyyhkii enimmät pois niin ei se rasva tuosta ole mihinkään levinnyt.
Rasvaa laitetaan osiin jotka kitkan/liikuman takia kontaktissa toiseen metalliin.. ei itse kierteisiin!!
 
En tiedä, miten olin ollut niin puusilmä oven mekanismia katsellessa, etten ollut huomannut yhdessä jousessa jälkiä hankauksesta. Ensiavuksi rasvaa siihen niin hiljeni. Pitää tutkia, mihin se hankaa. Ei siinä kulumaa vielä ollut, mutta parempi korjata vika kuin oire.
 
Täällä vähän hiljaisempaa ollut lähes kuukauden.

Katoksen, plus muita ulkosähköjä tehnyt. Piha aikalailla tasoitettu asfalttia vaille valmiiksi.
Eilen aloin villoja pistelemään seiniin. Maanantaina hörynsulkua paikoilleen.
Tavoite saada valu vajaan 2 viikon päähän.

Muutama sekalainen kuva :)
 

Liitteet

  • IMG20240915192159.jpg
    IMG20240915192159.jpg
    603,5 KB · Luettu: 136
  • IMG20240914095607.jpg
    IMG20240914095607.jpg
    636,9 KB · Luettu: 146
  • IMG20240915192212.jpg
    IMG20240915192212.jpg
    443,5 KB · Luettu: 145
  • IMG20240913185647.jpg
    IMG20240913185647.jpg
    698,5 KB · Luettu: 145
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?
 
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?

Jos ei kipsilevyä halua, niin tässä voisi olla yksi vaihtoehto, joka voisi sopia: Luja A -levy | Swisspearl Suomi

Toki ei tuo kipsilevykään välttämättä ole kovin huono vaihtoehto kuitenkaan. Faijalla on autokatoksessa kipsilevyt, kun se oli alunperin ihan autotalli, mutta kun haluttiin uutta lämmintä varastoa, niin rakennusoikeus ei olisi riittänyt, joten purettiin tallista etuseinä pois. Siinä se on nyt jo tuollaisen vuosikymmenen ollut ilman mitään ongelmia. Toki ulkonäkö on nyt vähän sanotaanko käytännöllinen, mutta ovat alkuperäiset levyt, eli niilläkin on siis ikää jo sen kohta 35 vuotta (muistaakseni, ainakin 20 vuotta joka tapauksessa).

Varaston lämmitykseen riittänee kyllä ILP, riippuen tietysti varaston koosta ja lämpötarpeesta. Jos on pieni varasto ja sellainen 10-15 asteen lämpö riittää, niin voisi pärjätä ihan patterillakin, ja miettii sitten ILPin asennusta jos/kun muuttaa katoksen talliksi. Tämä siis sillä oletuksella, että varasto on siinä katoksen yhteydessä.
 
Autokatoksen seiniä tässä mietin. Katoksen takaseinä tulee olemaan sen verran lähellä rajaa, että piirustuksissa em. seinän tulee olla EI30 täyttävä. Mutta mietin myös, että miten kannattaisi katoksen sisäseinät rakentaa siten, että pinta olisi ns. tasainen, vähän niin kuin autotallissa, jossa on kipsilevyt seinissä? Lähinnä mietin tätä siitä näkökulmasta, että tavallinen EK kipsilevy ei varmaan ole optimaalinen ratkaisu ulkotiloihin? Lämpimään varastoon sen sijaan laitan kipsiset sisäseinät. Ajatus olisi siis, että katoksen sisätilat olisivat puhdaslinjaisia ja teoriassa mahdollisuus muuttaa se täysiveriseksi autotalliksikin olisi olemassa, joten seinät rakennettaisiin ajatuksella, että ne voisi eristää niin halutessaan.

Varaston lämmitysratkaisua mietin myös. Talossa on maalämpö, mutta varasto on täysin erillinen rakennuksensa ja ei ollut järkeä vetää putkia talosta pelkkää varastoa ajatellen ja olisi ollut loppupeleissä aika arvokas ratkaisukin. Sen sijaan varasto tarvitsee oman lämmityksensä. Riittäisikö ILP + patteri, vai joku muu?
Sanoisin, että jos vaatimuksena on toi paloluokka, niin yksinkertaisinta lienee saada se kipsilevyillä toteutettua. Voihan ne pinnat haluessaan jollain paneloida ja panelointi voidaan sitten poistaa, jos joskus tuosta varastosta tallia rakennetaan. Lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluita kipsi ei kavahda, onhan sitä tuulensuojalevyjäkin kipsisiä. Ehkä sen valmiin kipsilevypinnan suhteen se kriittisin lienee se, pääseekö jollain tuulisella sateisella kelillä suoraa sadetta kipsilevyjä kastelemaan. Jos panelointi sisäpuolelle ei kiinnosta, niin voit toki vetää jollain muullakin levyllä, esim vaneri, lastulevy.

Nythän sulla on tossa sellanen valinta tehtävänä, että riippuen siitä kuinka vakavasti tuo potentiaalinen muutos lämpimäksi tilaksi olisi kyseesä, niin sulla olisi sellaisessa muutostyössä tarve purkaa vähintään toinen pinta pois eristeiden laittoa varten. Jos sulla ei tule katostilaan mitään tuulensuojalevyjä ja ristiinkoolausta paneloinnin alle, niin silloin sulla on tarve purkaa ulkokuori eristämistä varten, mutta käytännössä myös sisäpuoli jos höyrynsulkuja ei ole valmiiksi. Eli kannattaa miettiä, että tekiskö esimerkiksi ulkokuoren tuulensuojalevyineen niin, että tarvittaessa saa sitten vaan purkaa sisäpinnat.

Mulla on isohkossa tallissa erillinen ilppi ja riittää varsin mainiosti lämmitykseen. Mulla on siellä sellanen seinäkiinnitteinen, joskin pistorasiaan kytkettävä sähköpatteri, jonka jätin varalle, kun oli ennen ilpin asennusta, toimisi varalämmönlähteenä, jos on tarve. Oon ihan vaan energiansäästösyistä pitänyt talvisin aika viileänä, ennen sähköpatterilla riitti about 0 astetta ja ilpillä oon pitänyt minimiylläpitolämpöä eli 8 astetta. Saisi sen lämpimämmäksikin, mutta ei ole tarvetta.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 176
Viestejä
4 417 046
Jäsenet
73 326
Uusin jäsen
Juha Ojanpää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom