Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Ostin ite kanssa noita ja oli niin paskoja et jouduin korvaamaan oikeilla hyllyillä. Tuohon ku nykäs 60 kilosen moottorilohkon alimmalle hyllylle ni koko paska meni pysyvästi mutkalle vaikka kantavuutta pitäs olla 70 kiloon asti ja tossa ei tuu mitään jäykkäreitä mukana vaan koko laitos on sellanen huojuva mekanismi joka on pakko kiinnittää seinään. Kastenin hyllyt seisoo mulla omilla jaloillaan, on korkeempia, tukevampia ja 100x laadukkaampia, jonka lisäks todella helppoja koota eli en voi suositella noita motonetin hyllyjä kenellekään :D

Joo, toi 70kg/hylly on ihan hatusta vedetty, ei varmaan kestä sitä. En laittais 40 kiloa enempää per hylly ikinä. Ja olisin varmaan ostanut noita Kasteneita jos olis ollut kätevästi saatavilla, vaikka ovat käytettynäkin melkein tuplahintaisia. Eipä noissa toisaalta mitenkään käyttöarvo vähene käytössä.
Tässä taitaa ny olla se ongelma että ei käsitetä että se kantokyky on koko hyllyalan, eli kestää kyllä 70 kg kun se on jaettu tasaseen koko hyllyn alalle, eikä se tarkoita sitä että sä voi nakata 70 kiloisen alasimen keskelle hyllyä ja sit ihmetellään miksi on mutkalla.

Samanlaisesti ne Kastenin hyllykin on luokiteltu. Esim 1600kg kantavuus on jaettu tasaseen koko sen orren matkalla, eikä niin että keskillä ortta kantokyky on 1600 kg. Eli jos sulla on kolme lavaa tavaraa niin jokaisessa voi olla tavaraa 533kg, eikä niin että reunoilla on 200kg ja keskellä on sitten 1200kg.

Nämähän hyllyt onkin tarkoitettu varastoon yms pienempään tilaan johon sitten laitetaan tavaraa laatikoissa jolloin se kantavuus on tasaseen käytössä. Itsellä on noita muutama kappale ja kyllä siinä sen 70 kg hyvin kestää. Mutta en kyllä talliin laittaisi noita koska niin epämääräisen mallista murikkaa ja kappaletta että ei saa sitä kantokykyä tasaseen käytettyä. Tällä hetkellä onkin metalli kehikkoon hitsattu 2x4 palkit ja niiden välissä sitten 30 mm filmivaneria.

Tässä taitaa ny olla se ongelma että ei käsitetä että se kantokyky on koko hyllyalan, eli kestää kyllä 70 kg kun se on jaettu tasaseen koko hyllyn alalle, eikä se tarkoita sitä että sä voi nakata 70 kiloisen alasimen keskelle hyllyä ja sit ihmetellään miksi on mutkalla.

Samanlaisesti ne Kastenin hyllykin on luokiteltu. Esim 1600kg kantavuus on jaettu tasaseen koko sen orren matkalla, eikä niin että keskillä ortta kantokyky on 1600 kg. Eli jos sulla on kolme lavaa tavaraa niin jokaisessa voi olla tavaraa 533kg, eikä niin että reunoilla on 200kg ja keskellä on sitten 1200kg.

Nämähän hyllyt onkin tarkoitettu varastoon yms pienempään tilaan johon sitten laitetaan tavaraa laatikoissa jolloin se kantavuus on tasaseen käytössä. Itsellä on noita muutama kappale ja kyllä siinä sen 70 kg hyvin kestää. Mutta en kyllä talliin laittaisi noita koska niin epämääräisen mallista murikkaa ja kappaletta että ei saa sitä kantokykyä tasaseen käytettyä. Tällä hetkellä onkin metalli kehikkoon hitsattu 2x4 palkit ja niiden välissä sitten 30 mm filmivaneria.
No mun 6 mukisen rb25 valurautalohko on aikalailla ton hyllyn kokonen nyt lattialla hyllyn alla ja painoa 60 kiloa eikä mitään saumaa että toi hylly ois sen kestänyt.

No mun 6 mukisen rb25 valurautalohko on aikalailla ton hyllyn kokonen nyt lattialla hyllyn alla ja painoa 60 kiloa eikä mitään saumaa että toi hylly ois sen kestänyt.
En nyt tiiä tarkkaan millainen lohko kyseessä, mutta pikaisella googlauksella lohko painais 80-100kg? Itellä on jotakuinkin sen 70 kg tossa parissa hyllyssä ja hyvin pysyy kasassa eikä huoju. Eihä meillä välttämättä oo just iha sama malli. ;)

No mulla on toi motonetin Bizzotto kit mikälie viimesivulla oli linkattuna.

Tossa on prp:n punnitustulokset, mutta mun lohkossa ei oo kiinni toi kampiakselin kehto/pukit ku kampiakseli on sen varassa säilössä, en tiiä onko se tossa punnituksessa lohkon kanssa mukana.

Jokatapauksessa pitäis mennä hyllyn speksiin mutta ei ole siellä päinkään että hylly tuon kestäisi, siitä syystä ajattelin täällä kertoa tilanteen, ettei joku noita motonetin paskoja osta siinä uskossa, että ne ois jotenkin hyviä hyllyjä.

Ostamalla esim tollasta käytettyä kastenia saa rahalle ihan eri tavalla vastinetta vaikka aavistuksen kalliimpi kertainvestointi onkin.

Screenshot_2025-02-18-08-12-20-45_64ef5fc2000c1caa954c114bb372e1d5.jpg

Nyt alkaa mennä kyllä snadisti ohi topicin aiheen. Imo. :)
Ei suinkaan. Hyllyt talliin on tärkeitä monelle ja tollanen nännäisesti järkevä metallinen ymmärrettävästi houkuttaa montaa ja mielestäni hyvin perusteltu kritiikki on paikallaan. Jos joku tulee kyseenalaistamaan kritiikin niin mielellään annan kaiken tiedon muille.

Tarkennan

Tämä hylly ei A) kestä 70kg painoa yhdelle hyllylle, B) ei todellakaan kestä 350kg painoa turvallisesti ja C) on vaikeasti kasattava venkula paska ja D) hyllyjen paikat lukitaan kasausvaiheessa korkeussuunnassa.

Jos pääsee yli surkeasta kasattavuudesta ja kasaa hyllyyn lähinä kevyttä tavaraa ja on pikkubudjetilla menossa niin ehkä tuo just menee, mutta n. 100€ kappalehinnalla kastenin kunnon käytetyt hyllyt on 100x parempi suositus.

Nyt alkaa mennä kyllä snadisti ohi topicin aiheen. Imo. :)
Olen ihan samoilla linjoilla jonetskyn kanssa kyllä nuo hyllyt on osa tallikeskustelua.

Itsellä on kaksi näitä samoja olen samaa mieltä siitä että on paskoja kasata ja D:stä. B:stä en mene sanomaan mitään kun kamaa itsellä ei ole noissa niin paljon ja ihan ergonomisista syistä laita painavaa tavaraa ns. vyötärötasoa ylemmäs.

Nojuu, oikeassa olette. Meni vain ehkä turhan spesifiseksi kun alettiin kansien painoja yms jo laskemaan :P Imo

Muttajoo, itse Kastenin kasasta maksoin kotiin tuotuna 250e jos nyt oikein muistan.
3x 248cm päätyä, 21x 100x40cm hyllyä plus kaikki asennushilut.

Nojuu, oikeassa olette. Meni vain ehkä turhan spesifiseksi kun alettiin kansien painoja yms jo laskemaan :P Imo

Muttajoo, itse Kastenin kasasta maksoin kotiin tuotuna 250e jos nyt oikein muistan.
3x 248cm päätyä, 21x 100x40cm hyllyä plus kaikki asennushilut.
Joo, siis mä vaan oikaisin tuon tiedon kun tuli muulta kommenttia että "ei mitään alasinta keskelle hyllyä" jne. Eli koeponnistin hyllyn tollasella yli 2/3 hyllytason pituisella moottorilohkolla ja annoin vielä detskut että ollaan lähellä maksimipainoa.

Noissa kastenin hyllyissähän on erinomaista se, että hyllytasoja saa siirrellä valmiissa hyllyssäkin korkeussuunnassa

Noissa tollasissa yleensä myyjältä saa sit kustomoidun määrän tavaraa, kun niillä on tota kamaa niin isot määrät, ni kyselyä vaan et millasen paketin kaipaa.
Niin noi Motonetin
hyllyt näyttävät olevan ns. kevythyllyjä, eli tasojen reunassa ei ole kunnollista palkkia, kuten noissa Kastellin on. Veikkaan materiaalin paksuudenkin oleva Kastelissa paksumpi. Niissäkin on eroja keskenään.
Motonetin hyllyt pitäisi mieluusti kiinnittää seinään (niissä ei ole vinosidettä).
Noin mutuna Kastellin hyllyt selkeästi parempi, jos tarvitsee kantavuutta hyllyille.

On muuten uskomatonta miten niihin vuosien saatossa kertyy kaikenlaista roinaa, periaattella tota voi joskus tarvita. :)

Viimeksi muokattu:
Tuolla iv-ketjussa ei oikein irronnut, niin koitetaan täällä.

Huippuimuria noin 40m2 talliiin? 160mm putkella.Ei ole itsellä sitten minkäänlaista haisua näistä.

Joo, siis mä vaan oikaisin tuon tiedon kun tuli muulta kommenttia että "ei mitään alasinta keskelle hyllyä" jne. Eli koeponnistin hyllyn tollasella yli 2/3 hyllytason pituisella moottorilohkolla ja annoin vielä detskut että ollaan lähellä maksimipainoa.

Noissa kastenin hyllyissähän on erinomaista se, että hyllytasoja saa siirrellä valmiissa hyllyssäkin korkeussuunnassa
Nimenomaan, itse kun en tunne kyseistä konetta ja olin vain googlen pohjalla, niin hyvä että saatiin oikastua asia kuntoon.

Niin noi Motonetin
hyllyt näyttävät olevan ns. kevythyllyjä, eli tasojen reunassa ei ole kunnollista palkkia, kuten noissa Kastellin on. Veikkaan materiaalin paksuudenkin oleva Kastelissa paksumpi. Niissäkin on eroja keskenään.
Motonetin hyllyt pitäisi mieluusti kiinnittää seinään (niissä ei ole vinosidettä).
Noin mutuna Kastellin hyllyt selkeästi parempi, jos tarvitsee kantavuutta hyllyille.

On muuten uskomatonta miten niihin vuosien saatossa kertyy kaikenlaista roinaa, periaattella tota voi joskus tarvita. :)
Joo, en mä noihin motonetin hyllyihin mitään yksittäistä raskasta laittais. Kastenia kans havittelin talliin, mutta kun on tuo metallirunko näkyvissä sisäpuolella niin siihen sai hyvin hitsattua palkkia kiinni ja sai ihan jämerät hyllyt rakennettua että kestää kyllä painoa. Ja tuossa jo tulikin mainittua että vähänkään raskaampaa tavaraa ei säilytetä ns. vyötärö tasoa ylempänä.

Kastenin Trukkilavahyllyä on ajatuksena hommata tuonne tallin taakse johon sitten sais kaikkea isompampaa "romua" pois maatasosta.

Statistiikka

Viestiketjuista
268 689
Jäsenet
76 276
Uusin jäsen
xRaveni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom