Kysymys renkaiden taloudellisuudesta;
auto on Tesla Model 3 awd -21. Ensiasennusrenkaina (kesä) oli muistaakseni Michelin pilot sport 4 ja toisilla vanteilla talvirenkaina Nokian Hakka R3 kitkat.
Ensimmäisen 3 vuoden aikana ei näillä renkailla ollut juurikaan eroa kulutuksen suhteen jos lasketaan pois keliolosuhteet.
Vuosi sitten hankin uudet kesärenkaat autoon, Nokia Hakka Black 3 silentdrive.
Tämän rengasvaihdon jälkeen olen huomannut että auton energiankulutus (kesärenkailla) on noussut n 15%. rengaskoko on siis kokoajan ollut sama 235/45/r18.
Mitä mieltä tietäjät ovat, onko uusi rengas noin paljon epätaloudellisempi vai pitääkö syitä hakea muualta?
Kuten jo vastattu, niin vanha rengas vierii paremmin (ohueksi kulunut kulutuspinta taipuu kevyemmin ja kovettunut kumi tekee vähemmän muodonmuutosta).
Jos vanha kesärengas oli tämä:
Ja uusi tämä:
Niin olet mennyt vierinvastusluokassa B:stä C:hen. Sähköautoon ei mielestäni kannattaisi ostaa kuin A tai B, jos ei aja paljon radalla.
Vanhan vierinvastuskerroin oli pienimmillään 0,0066 ja uuden pahimmillaan 0,009.
Jos tehollinen keskinopeus olisi 50 km/h@+20 C, ja massaa 1900 kg ja CdA 0,50, niin:
Kulutuslisä:
(0,5 * 1,2 * 0,5 * (50 / 3,6)^2 + 1900 * 9,81 * 0,0090) / (0,5 * 1,2 * 0,5 * (50 / 3,6)^2 + 1900 * 9,81 * 0,0066) = +24,7 %
Jos 90 km/h, niin +14,4 %.
Jos 120 km/h, niin +9,8 %.
Ei ole todennäköistä, että vanha olisi uutena ollut B-luokan alarajalla ja uusi C-luokan ylärajalla. Vanhan kuluminen on tehnyt siitä paremmin vierivän, mikä kasvattaa eroa. Vanha on myös kulunut sen verran pienemmäksi, että siitä tulee jopa 2 % heittoa kulutusmittariin, jonka mittaus perustuu renkaan pyörimisestä saatavaan matkaan.
Kyllä uudet siitä kuluvat hieman paremmiksi. Ensimmäisen parin akullisen aikana renkaan pahin tahmeus häviää, mikä auttaa kulutusta. Jatkossa parannus tapahtuu hitaammin vuosien ja kulutettujen millimetrien myötä. Ens kerralla sitten A- tai B-polttoainemerkintä, jos kulutus ja range ovat tärkeitä.
Liitteessä on C1-henkilöautojen eri kulutusluokkien vierinvastus promilleina, eli N/kN.
Edit. Tuollaisia SilentDrivea vastaavia vaahdollisia karkean asfaltin jyrinää vaimentavia, mutta A-/B-taloudellisuusluokan löytyy:
Michelin Acoustic (PS4 ja e Primacy)
Hankook iON evo SoundAbsorber
Kumho Ecsta PS71 EV K-Silent
Ainoastaan e Primacy on A-luokan, mutta se on muilta ominaisuuksiltaan aika heikko. Muut ovat B-luokan.