Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Hankook K115 VentusPrime2 -kesärenkaat koossa 205/45R16 olleet Roomsterissa alla reilun kuukauden. Hiljaisemmat ja mukavammat kun Bridgestone Turanza ER300:t. Kulutuskin laskenut hiukan noista. Ostin asennettuna hintaan 100 €/kpl. Suosittelen.
Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.Onko tiedossa milloin TM/TL julkaisevat kesärengastestit tulevalle kesäkaudelle?
On.Nimimerkillä: Onko renkaat pakko vaihtaa, jos uraa on jäljellä vielä reilun millin verran.
Kiitoksia, pitää jäädä jännittyneenä odottamaan "testivoittajaa".Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.
Oikea vastaus lienee: ei tarvitse vaihtaa ennenkuin kudokset näkyvät tai poliisi kertoo omana henkilökohtaisena kantanaan, että olisi vaihdettava ja antaa laskun liitteenä.
Okei kiiitti. Pitää katella tossa tarkemmin kun lumet alkaa lähtee.Paha sanoa, ne voi olla spacerit tai sitten keskireijänmuutos renkaat.
Jos spacerit niin voit laittaa ne kummalle akselille tahansa, miten tykkään että kaari täyttyy renkaasta.
Jos krmuutos renkaat niin ne tulee vanteeseen jos vanteessa on liian iso kr verraten auton jarrulevyyn.
Onko tiedossa milloin TM/TL julkaisevat kesärengastestit tulevalle kesäkaudelle?
Väärin arvasin. Tänään saapui TM, jossa on kesärengasvertailu.Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.
Michelin energysaver 195/65/15 sarja vanteille asennettuja ja tasapainotettuna 330eur. Kuulostaa minusta sellaiselta tarjoukselta että ei kannata ryhtyä tilaamaan Misukoita netistä, jos laskee omalle ajalle ja vaivalle yhtään arvoa. Mitä mieltä arvon raati?
Arvostan renkaassa kestävyyttä, hiljaisuutta ja suuntavakautta moottoritienopeuksissa. Vaihtoehtona Michelinille minulla oli Continental PremiumContact 5, mutta päädyin Micheliniin koska uskon sen olevan kestävämpi rengas.
Tiedostan toki että Energysavereita on eri malleja mutta en näe että niiden välillä on niin suuria eroja että niihin kannattaa kiinnittää huomiota jos kyseessä oleva ajoneuvo on 25 vuotta vanha ja ajettu pian 340 000km.
Ei itseänikään kiinnosta millainen ylilöysä donitsi, joka saa ajotuntuman entistä epämääräisemmäksi, alla pyörii kun mennään 1500 kiloisella metallimöykyllä 120 km/hAjettavuus? Jotain rata-ajojuttuja? Suomen 120 km/h nopeuksilla ei eritoten ajettavuuksia paljon katella. Harvat ottaa motarin rampitkaan kumit ulvoen.
Referenssiautotkin on eri, jotkut autot on aika tunteettomia sille että mitä sinne auton alle pistää, joten jos haluat nimenomaan hyvät renkaat TM:n testiautoon, sen TM:n testi todisti - eipä juurikaan muuta.
Conti 6:n rengaskoko alkaa 17" kohdalta. Nämähän tais olla 16" testi.Nokia Hakkablue 2 vai Continentalin ContiPremiumContact 6
Nokia voitti uusimman TMn testin, ja Continental tuli toiseks (mutta oli käytössä vanhempi 5 versio, miksiköhän?).
Conti 6:n rengaskoko alkaa 17" kohdalta. Nämähän tais olla 16" testi.
Eriäviäkin mielipiteitä löytyy:Conti 6:n rengaskoko alkaa 17" kohdalta. Nämähän tais olla 16" testi.
Vähän offtopicina kysyisin renkaiden tasapainotuksesta. Teettekö/teetättekö renkaiden tasapainotuksen aina renkaiden vaihdon yhteydessä, joka toinen kerta vai vasta kun tärisyttää? Minulla on kesäkumit nyt n. 1,5 kesää ajetut ja mietin, että pitäisikö mm. kulumisen tasaisuuden vuoksi nyt tasapainottaa vai ei? Jotkut Continentalit olivat..
TM:n vertailussa 18 kesärengasta: Monella laaturenkaalla on vaikeuksia kylmässä kelissä - Tekniikanmaailma.fi
TM rengastestin voi lukea tuosta. Yllättävän hyvin kiinalainen Linglong pärjäsi tuossa.
Löysin itse onneksi läheltä pienen yksityisen rengasliikkeen, jossa tehdään tasapainotuksen ja kaiken muunkin suhteen hyvää ja tarkkaa ja laadukasta työtä. Esim. vanteet pestään pesukoneessa, ja ennen tapapainotuspainojen liimaamista kyseinen kohta sipaistaan vielä puhtaaksi akkukoneella, jossa on jokin tarrojen poistamiseen tarkoitettu vaahtokuminen puhdistuslaikka. Näin ne painot pysyvät ihan oikeasti kiinni siinä vanteessa. Rengasfirmoissa ON eroa. Ok, eihän tuo tietenkään ole mikään halvin mahdollinen firma, mutta näiden pimeässä paskaisessa hallissa turaajien tekemää täysin avutonta työnjälkeäkään ei kyllä viitsi katsella eikä siitä myöskään mitään maksaa. - Minäkin luulin aikaisemmin, ettei tyydyttävää työnjälkeä saa enää edes rahallakaan, ja suunnittelin jo ostavani omat käsitoimiset rengasvehkeet.
Uus'asennuksen jälkeen vaihdan itse renkaat pihalla, ja ajan niillä niin kauan, kun ne eivät täristä. Vuorottelen saman sivun renkaita keskenään, saman sivun siksi, ettei pyörimissuunta muutu. Eli vasemmalta edestä vasemmalle taakse, ja seuraavalla kerralla taas uudestaan samalla tavalla. Olen minä kyllä tuollaistakin harkinnut lähinnä tasapainotuksen tarkistamiseen:
portable wheel balancer - Google-haku
Tuollaisella renkaat saa aika hyvin käsittääkseni tasapainoon, ja on olemassa myös dynaaminen metodi, jossa laitetaan renkaan sisään muovikuulia, joita ammutaan jousiaseella. Ne painavat jotain 0,2 grammaa kappale, joten sadalla kuulalla saa 20 gramman hienosäädön renkaan tasapainotukseen. En muista sen fysikaalisen ilmiön nimeä, mutta kuulat automaattisesti asettuvat renkaan sisälle sen pyöriessä siten, että rengas on mahdollisimman hyvin tasapainoissa. Olen käsittänyt, että maailmalla tuollaista dynaamista metodia käytetään hyvin suurten ja raskaiden vekottimien renkaiden tasapainotukseen. Käytännössä kun auto liikkuu reilun kymmenen metrin matkan, niin nuo kuulat ovat jo oikeilla paikoillaan. Jos renkaat tasapainotuttaisi uutena kerran kunnolla ja oikein, ja sujauttaisi sitten itse sata muovikuulaa renkaan sisään, niin kaipa ne olisivat hyvässä tasapainossa koko käyttöikänsä verran ilman mitään välitasapainotuksia. En ole tuollaista kuitenkaan kokeillut.
Samaa itsekin punnitsen. Eipä taida Nokian olla hintaeronsa väärti. Continental 225/50/17 ois noin 140€/kpl renkaatvaihtoon.fi:ssä.Nokia Hakkablue 2 vai Continentalin ContiPremiumContact 6
Nokia voitti uusimman TMn testin, ja Continental tuli toiseks (mutta oli käytössä vanhempi 5 versio, miksiköhän?).
Renkaat tasapainotetaan vanteelle asennuksen yhteydessä, eikä sen jälkeen ole tarvetta tasapainottaa renkaita, ellei ne ala ravistamaan. Jos ravistaa, vie rengasliikkeeseen, tai jos on talvi, puhdista vanteet jäästä. Rengasmerkillä ei ole vaikutusta.
Olen yhden kerran sortunut ostamaan ns. edulliset renkaat. En tee sitä virhettä enää toistamiseen. Ero oli vähän liian suuri, kun vaihdoin Goodyear GP2:sta suoraan serbialaisiin Tigra renkaisiin.