• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kesärenkaat - yleisketju

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 853
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia hyväksi havaituista kesärenkaista.

-----------------
 
Viimeksi muokattu:
Landsail LS588 UHP 245/35R20 tuli hommattua keväällä noin satasen / kappale hintaan gummihuset.se:stä. 12 000km ajettu ja paremmille ainakin tuntuu kuin noin 4mm urilla olleet Nokian 18" zLinet! Ei moitteita siis.
 
Minulla on menossa kesäkumit vaihtoon ensi kesänä. Nyt voisi olla hyvä aika kysellä rengasliikkeiltä tarjouksia viime kesän malleista. Onko kukaan käynyt yleisesti kyselemässä syksyisin näistä, eli tarjotaanko sieltä tässä vaiheessa pääsääntöisesti jo ei-oota, vai ovatko hinnat jollakin varastokustannusverukkeella tai muulla vastaavalla samalla tasolla kuin alkukesän sesongin aikaan?

Vaan eipä silti, useampanakin edellisenä vuotena olen päätynyt tilaamaan kesärenkaat ulkomailta, kun ne tulevat sieltä kautta yleensä halvemmiksi vaikka päälle tulevat toimitus -ja asennuskulutkin. Talvirenkaita en ole ostanut kuin täältä, kun niissä on käsittääkseni aika paljon eroa alueittain, eikä niiden tarjonta muualla ole kovin suurta muutenkaan.

Mm. täältä olen tilannut useampaan otteeseen: http://www.camskill.co.uk/
 
Kaksi kertaa loppusyksystä kesärenkaita etsineenä ei näkynyt ajankohta hinnassa mitenkään. Sen sijaan juuri ennen sesonkia olen nähnyt hyviä poistotarjouksia, esim. juuri nyt talvirenkaista ja viime helmikuussa kesärenkaista.
 
Hankook K115 VentusPrime2 -kesärenkaat koossa 205/45R16 olleet Roomsterissa alla reilun kuukauden. Hiljaisemmat ja mukavammat kun Bridgestone Turanza ER300:t. Kulutuskin laskenut hiukan noista. Ostin asennettuna hintaan 100 €/kpl. Suosittelen. :kahvi:
 
Hankook K115 VentusPrime2 -kesärenkaat koossa 205/45R16 olleet Roomsterissa alla reilun kuukauden. Hiljaisemmat ja mukavammat kun Bridgestone Turanza ER300:t. Kulutuskin laskenut hiukan noista. Ostin asennettuna hintaan 100 €/kpl. Suosittelen. :kahvi:

Mulla samat kumit koossa 225/45R17, hintaa oli yhteensä 380e asennettuna. Saabissa alla ja ovat saaneet kokea turbon voiman ;) Pitoa löytyy kyllä, mutta mielestäni näissä on aika kova rengasmelu. Ehkä asiaan vaikuttaa että mulla on XL malli eli kantavuusluokka 94W. Olen kuitenkin täysin tyytyväinen rengasvalintaani, ei ole harmittanut kaatosateella eikä reippaasti ajellessa.
 
Goodyear Efficientgrip Performance 215-55-16 Saab 9-5:ssä tuntuvat jämäkiltä, hiljaisilta ja jopa pari desiä pois kulutuksesta. Tehoa ja varsinkin vääntöä riittävästi.
 
Ventus Prime2:t ollu myös alla viime syksystä asti, kilometrejä kertyny apout 10tkm. Maksoi viime syksynä allelaitettuna 400e.
Mitä eturenkaita tossa mittasin, niin 2mm on kadonnu kulutuspinnasta tänä aikana vetäviltä pyöriltä joten ihan kohtuullinen rengaskuluma ollu Mondeon alla. Pääasiassa toi on matka-ajoa muttTakarenkaita en edes mitannu, mutta mitataan sitten kun tulee nastat alle.
Äänekkyyteen nyt en ota kantaa kun Mondeon äänieristys ei ole sieltä markkinoiden parhaasta päästä muutenkaan. :D
Joskin, Mk4 on rengasmelun osalta paljon hiljaisempi kuin Mk3..
 
Kumho Ecsta KU39 215/45-17 alla V6 Activassa. Noin 15tkm taisi tulla ajoa viime kesänä, eikä pahaa sanottavaa. Veikkaisin että niillä ajaa vielä pari kesää, jos ei innostu ratailemaan. 382€ alle laitettuna.

Yokohama AD08R 205/50-16 alla Minissä. On kovat, pitävät meteliä, ja lähtevät herkästi vesiliirtoon. Toinen setti menossa, ensimmäinen kesti n. 20tkm (+muutamat ratapäivät). 600€ alle laitettuna.
 
Onko tiedossa milloin TM/TL julkaisevat kesärengastestit tulevalle kesäkaudelle?

Nimimerkillä: Onko renkaat pakko vaihtaa, jos uraa on jäljellä vielä reilun millin verran.
 
Edellisessä autossa oli Hankookin Ventus evo V12 K110 (225/45/17) renkaat ja oli siihen mennessä parhaat renkaat mitä autoissani on ollu. Hiljaiset ja hyvä pito. Huonoa oli, että kuluivat suht nopeaan.

Tuo auto meni vaihtoon ja uudessa oli uudet GT-Radial Chamipro UHP1 renkaat (225/45/17). "Ihan ok", tosin ei samaa luottamusta antanut kuin nuo hankookit. GT-Radialit tuli ajettua loppuun ja nyt kesäksi tulossa taas Hankookit, Ventus Prime 3. Oman kylän rengasliike möi tuon setin 380e hintaan, joten ei paha.
 
Onko tiedossa milloin TM/TL julkaisevat kesärengastestit tulevalle kesäkaudelle?
Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.
Nimimerkillä: Onko renkaat pakko vaihtaa, jos uraa on jäljellä vielä reilun millin verran.
On.
 
Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.
Kiitoksia, pitää jäädä jännittyneenä odottamaan "testivoittajaa".

Oikea vastaus lienee: ei tarvitse vaihtaa ennenkuin kudokset näkyvät tai poliisi kertoo omana henkilökohtaisena kantanaan, että olisi vaihdettava ja antaa laskun liitteenä.:geek:
 
Tuli hankittua 1001renkaat nimisestä puljusta Hankook Ventus Prime 3:et. Hintaa tuli kumeille 225/50 R16 koossa 360€ rengasliikkeelle toimitettuna ja asennus vanteillelaitto ja tasapainotus oli heillä 60€. Oli tuolla 1001renkaalla selvästi halvin hinta ja tuli alle viikossa tilauksesta perille.

Sen verran noista kumeista tuli luettua positiivista niin saksalaisesta kuin suomalaisesta automediasta että vaikea oli mitään continentaleja tai goodyeareja perustella itselleen. Kesä näyttää sitten onko noista mihinkään.
 
Aina tulee vedettyä halvimmalla mahdollisella mikä vain venyy vanteelle. Nankang näistä halvoista suht kallis mutta myös hyvä.
 
Onkos kokemusta Federalin kummeista? Formozaa sais etelähelsingin kavereilta kohtuulliseen hintaan 215/60/17 koossa.
 
Tuli vaihdettua autoa. Uudessa on takana leveämmät renkaat, lisäksi peräkontista löytyy jotkut metallirinkulat 2kpl (spacerit varmaan?). Tuleekos noi sinne keskiön ja renkaan väliin tai jotain?

Mahtaako tulla eteen vai taakse ? :)

Eipä ole tuollaisista mitään kokemusta.

Uudet kumit pitää takarenkaisiin ostaa, kun on vissiin pyyhitty sen verran asfalttia aiemmin.

1001renkaat.com tai rehvid24.ee oli ihan hyvän hintaisia samaa mallia/merkkiä kuin edessäkin. (nokia zline)
 
Paha sanoa, ne voi olla spacerit tai sitten keskireijänmuutos renkaat.

Jos spacerit niin voit laittaa ne kummalle akselille tahansa, miten tykkään että kaari täyttyy renkaasta.
Jos krmuutos renkaat niin ne tulee vanteeseen jos vanteessa on liian iso kr verraten auton jarrulevyyn.
 
Kaippa se alkaa olla aika hämmästellä uusia kesäkumeja. Vielä kun keksisi ne muutamat mallit, joiden hintoja katsella, ehdotuksia?

Ehdottomasti tärkein vaatimus on pito vesikelillä. Kuivalla asfaltilla pitää hyvä rengas aina tarpeeksi hyvin minun ajolla ja autolla. Hyvänä kakkosena tärkeysjärjestyksessä tulee jämäkkyys, kuka nyt huojuvalla autolla haluaisi ajella? Meteli on taas sellainen, jonka kestän. Korvatulpat ja musiikin äänenvoimakkuuden säätö on keksitty. Mieluummin korvatulppien kanssa perillä, kuin ilman korvatulppia ojassa. ;)

Kaikesta tästä huolimatta, "turhasta" en halua extraa maksaa, joten hyvää hinta-/laatusuhdetta kaipaan, pienesti laadun puolelle kallistuen. :) Ts. 1% suoritusero ei perustele 50% hintaeroa. 15% suoritusero taas voi erottaa tien ja ojan.

Tietysti vertailuja odotellaan, mutta jos hyviä kokemuksia löytyy, ovat ne tervetulleita.

Btw, vieläkin muistelen lämmöllä Goodyearin(?) Hydragrippejä. Olivat aikanaan vertaansa vailla sekä vesikelipidossa, että desibelimäärässä. Melusivat niin helvetisti, mutta kuluneiden Hydrien jälkeen vastaavalla autolla ensimmäisen(?) sukupolven uudehkoja Misukan Energysavereita sateella kokeilleena olin valmis kieltämään lailla ES-renkaat. Olihan ne Misukat ok kuivalla kelillä, mutta kummasti huomasi eron pienellä vesisateella. En ES-renkaita koskaan kokeillut aidosti kovalla vesisateella, onneksi.
 
Sanoisin saman noista misukan energy savereista. Kulutus ehdoton minimi, pinta ei katoa koskaan, kuivalla tylsä ja sateella jännä. Ja ne millä ajoin oli jo se jälkimmäinen "nyt myös märkäpito" -versio, oisko ollut markkinointinimi "energy saver+" tai muuta omituista.
 
Paha sanoa, ne voi olla spacerit tai sitten keskireijänmuutos renkaat.

Jos spacerit niin voit laittaa ne kummalle akselille tahansa, miten tykkään että kaari täyttyy renkaasta.
Jos krmuutos renkaat niin ne tulee vanteeseen jos vanteessa on liian iso kr verraten auton jarrulevyyn.
Okei kiiitti. Pitää katella tossa tarkemmin kun lumet alkaa lähtee.
 
Onko tiedossa milloin TM/TL julkaisevat kesärengastestit tulevalle kesäkaudelle?
Tietoa ei ole, mutta viime vuonna testi on ollut TM:n lehdessä 5/2016, joka on ilmestynyt 2.3.2016. Nyt viimeisimmässä lehdessä eli numerossa 4 ei ole mainintaa, että seuraavassa lehdessä olisi kesärengastesti eli uskoisin sen olevan numerossa 6 joka ilmestyy vajaan kuukauden päästä.
Väärin arvasin. Tänään saapui TM, jossa on kesärengasvertailu.
 
Michelin energysaver 195/65/15 sarja vanteille asennettuja ja tasapainotettuna 330eur. Kuulostaa minusta sellaiselta tarjoukselta että ei kannata ryhtyä tilaamaan Misukoita netistä, jos laskee omalle ajalle ja vaivalle yhtään arvoa. Mitä mieltä arvon raati?

Arvostan renkaassa kestävyyttä, hiljaisuutta ja suuntavakautta moottoritienopeuksissa. Vaihtoehtona Michelinille minulla oli Continental PremiumContact 5, mutta päädyin Micheliniin koska uskon sen olevan kestävämpi rengas.

Tiedostan toki että Energysavereita on eri malleja mutta en näe että niiden välillä on niin suuria eroja että niihin kannattaa kiinnittää huomiota jos kyseessä oleva ajoneuvo on 25 vuotta vanha ja ajettu pian 340 000km.
 
Michelin energysaver 195/65/15 sarja vanteille asennettuja ja tasapainotettuna 330eur. Kuulostaa minusta sellaiselta tarjoukselta että ei kannata ryhtyä tilaamaan Misukoita netistä, jos laskee omalle ajalle ja vaivalle yhtään arvoa. Mitä mieltä arvon raati?

Arvostan renkaassa kestävyyttä, hiljaisuutta ja suuntavakautta moottoritienopeuksissa. Vaihtoehtona Michelinille minulla oli Continental PremiumContact 5, mutta päädyin Micheliniin koska uskon sen olevan kestävämpi rengas.

Tiedostan toki että Energysavereita on eri malleja mutta en näe että niiden välillä on niin suuria eroja että niihin kannattaa kiinnittää huomiota jos kyseessä oleva ajoneuvo on 25 vuotta vanha ja ajettu pian 340 000km.

Energy Saverit on muuten ok, mutta ainakin hieman kuluttuaan melko meluisat ja vesikelissä eivät ole kummoiset.
 

Kiitokset linkistä. Uudet renkaat pitäisi hankkia koossa 235/45R18. Hankook (K125) ollut yksi vaihtoehto, mutta testin perusteella aika heikko vesiliirron ja vierintävastuksen osalta. Yhtenä vaihtoehtona testistä nousi Barum, tosin heikkoutena kuiva asfaltti. Vierintävastus testin parhaimpia.
Renkaat tulee todennäköisesti hankkitua etelänaapurista ja sieltä löytyisi myös Michelin Pilot sport 3:set (Dot14) samaan hintahaarukkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei GT Radialeja viitti ostaa käyttöautoon kuten allekirjoittanut, niin sitten katselisin lähinnä EU-rengasmerkintöjä. Niissä Dunlop oli ainakin vuosi sitten A-A ja erittäin pienet desibeliluokitukset verrattuna muihin vastaaviin. TM-rengastestiähän ei sinällään edes oikeastaan tarvita kun EU-rengastestiarvot on saatavissa kaikille renkaille kuluttajia helpottamaan ja minusta on vähintäänkin omituista että tuo sama kulttuuri ja rengastestin kohkaus vaan jatkuu vaikka EU-rengasmerkinnät tuli jo monen monta vuotta sitten.
 
Onhan tuo EU-merkintä hyvä asia, mutta kuitenkin aika suppea. Eihän se kerro mitään esim. ajettavuudesta.
Testin perusteella Barum oli Hankookia parempi sekä jarutetestissä märällä että vierintävastuksen osalta, vaikka EU-merkintöjen mukaan pitäisi olla päinvastoin.
 
Ajettavuus? Jotain rata-ajojuttuja? Suomen 120 km/h nopeuksilla ei eritoten ajettavuuksia paljon katella. Harvat ottaa motarin rampitkaan kumit ulvoen.

Referenssiautotkin on eri, jotkut autot on aika tunteettomia sille että mitä sinne auton alle pistää, joten jos haluat nimenomaan hyvät renkaat TM:n testiautoon, sen TM:n testi todisti - eipä juurikaan muuta.
 
Ajettavuus? Jotain rata-ajojuttuja? Suomen 120 km/h nopeuksilla ei eritoten ajettavuuksia paljon katella. Harvat ottaa motarin rampitkaan kumit ulvoen.

Referenssiautotkin on eri, jotkut autot on aika tunteettomia sille että mitä sinne auton alle pistää, joten jos haluat nimenomaan hyvät renkaat TM:n testiautoon, sen TM:n testi todisti - eipä juurikaan muuta.
Ei itseänikään kiinnosta millainen ylilöysä donitsi, joka saa ajotuntuman entistä epämääräisemmäksi, alla pyörii kun mennään 1500 kiloisella metallimöykyllä 120 km/h :D
 
Mennäähän sitä talvirenkaillakin 120 kmh/h motarilla mitkä on vielä "löysempiä", jos sitä tarkoitat.

Mun 1700kg rautaläjä menee ainakin ihan riittävän suoraan maantiellä GT Radialin UHP-renkailla 2.8 bar paineilla, jotka on valittu tätä nykyä mukaan jopa EVO Magazinen kesärengastesteihin. Hinta: Noin 50% Nokiasta joten asiasta ei hirveämmin tarvitse keskustella että maksanko renkaista tuon vain tämän verran, ne on kuitenkin vain autonrenkaat lopunperin.

Kyllä sitä ennen on ajettu jos jonkinmoisiilla kotteroilla 2000-luvun alussa ja pinnatuilla renkailla - hyvin on ihmiset päässeet ja suoraan maantiellä silloinkin niin nykyajan autoilla ja nykyajan renkaista valittaminen tuntuu lähinnä joskus saivartelulta - ja hyvin usein vika ei ole edes renkaissa vaan jousituksessa, pyöränkulmissa, itse autossa tai väärissä rengaspaineissa. Premium-renkaat sietää vain autolta huonompaa kuntoa.


Rengaspaineetkin on tärkeässä roolissa jos auto vaeltelee tai tuntuu oudolta.
 
Samaa mieltä, että halvemmillakin renkailla voi ajaa kesällä 120 km/h. Itsellä on kesällä alla pyörinyt viimeksi pari sarjaa Hankookkeja ja tällä on hetkellä Continentalit, kun halvalla sain. Seuraavaksi olen ajatellut joitain halpoja, ehkä kiinalaisia, renkaita ja Linglongin testimenestys vahvisti vielä mielipidettä siihen suuntaan. Kaveri on pysynyt tiellä nypityillä nastarenkailla, niin enköhän minäkin kiinanrenkailla pysy.
 
Nokia Hakkablue 2 vai Continentalin ContiPremiumContact 6

Nokia voitti uusimman TMn testin, ja Continental tuli toiseks (mutta oli käytössä vanhempi 5 versio, miksiköhän?).
 
Vannetukun kautta hommannut useamman rengassarjan ja tulee kotiovelle asti, useammassa autossa pyörinyt alla Hankook K425 renkaat ja hintalaatusuhteeltaan erinomainen ostos. Tällä hetekellä ko rengasta on tuolta saatavissa max 16" vanteelle.
 
Nokia Hakkablue 2 vai Continentalin ContiPremiumContact 6

Nokia voitti uusimman TMn testin, ja Continental tuli toiseks (mutta oli käytössä vanhempi 5 versio, miksiköhän?).
Conti 6:n rengaskoko alkaa 17" kohdalta. Nämähän tais olla 16" testi.
 
Vähän offtopicina kysyisin renkaiden tasapainotuksesta. Teettekö/teetättekö renkaiden tasapainotuksen aina renkaiden vaihdon yhteydessä, joka toinen kerta vai vasta kun tärisyttää? Minulla on kesäkumit nyt n. 1,5 kesää ajetut ja mietin, että pitäisikö mm. kulumisen tasaisuuden vuoksi nyt tasapainottaa vai ei? Jotkut Continentalit olivat..
 
Vähän offtopicina kysyisin renkaiden tasapainotuksesta. Teettekö/teetättekö renkaiden tasapainotuksen aina renkaiden vaihdon yhteydessä, joka toinen kerta vai vasta kun tärisyttää? Minulla on kesäkumit nyt n. 1,5 kesää ajetut ja mietin, että pitäisikö mm. kulumisen tasaisuuden vuoksi nyt tasapainottaa vai ei? Jotkut Continentalit olivat..

Renkaat tasapainotetaan vanteelle asennuksen yhteydessä, eikä sen jälkeen ole tarvetta tasapainottaa renkaita, ellei ne ala ravistamaan. Jos ravistaa, vie rengasliikkeeseen, tai jos on talvi, puhdista vanteet jäästä. Rengasmerkillä ei ole vaikutusta.
 
Minulla on Nokian Hakka 8 renkaat talvirenkaina, ja kesärenkaina Nokian Green kakkoset. Ihan hyvät rengassarjat ovat molemmat, mutta aion vaihtaa jatkossa merkkiä. Syynä on ihan vain yritysjohdon huono moraali. Nokia renkaat on liikeyritys. Tieten tahtoen testeissä petkuttaminen testeihin tehdyillä erikoispehmeillä renkailla, tai esim. väitteet siitä, etteivät Keski-Eurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat muka olisi samanlaiset kuin mitä täällä myydään, on suoranaista päin kuluttajan ja asiakkaan kasvoja tehtyä valehtelua. Nyt on kyllä yhdeltä firmalta tullut julkisuuteen vähän liian monta valetta, mistä he ovat jääneet kiinni. Tuollainen on juuri sitä perseilyä, mitä minä en kuluttajana kaipaa en niin yhtään. Minä en voi pakottaa heitä puhumaan jatkossakaan totta, mutta minä itse voin kyllä ostaa jatkossa jotkin toisenmerkkiset hyvät renkaat. On niitä. Pöljänä sitä vain on yrittänyt suosia "suomalaista", vaikka venäjällähän ne nuokin oikeasti tehdään. Saakeli kun sitä tunteekin itsensä niin tyhmäksi ja petetyksi. En olisi uskonut, että suomalainen teollisuusyritys edes voi tehdä noin.

Olen yhden kerran sortunut ostamaan ns. edulliset renkaat. En tee sitä virhettä enää toistamiseen. Ero oli vähän liian suuri, kun vaihdoin Goodyear GP2:sta suoraan serbialaisiin Tigra renkaisiin. Silloisen raskaan auton alla ei satasen vauhdin jälkeen ollut enää kunnollista suuntavakavuutta, vaan auto meni kuin kellumalla eteenpäin. Pari vuotta noita renkaita piti pihinä kärsiä. - Yhden kerran sitä voi tehdä virheen, mutta siitä kannattaa kyllä ottaa opikseen. Autossa ei vielä ollut edes ohjaustehostinta, vaan suora hammastanko ohjaus. Renkaiden laatu tai siis lähinnä laaduttomuus tuntui aivan suoraan käsissä ja ihan koko ajan. - Metaforana: Piti ostaa tukevat ja jämäkät kävelykengät, mutta ostinkin vahingossa huopatossut.

Jatkossa sitten kai Micheliniä ja Goodyearia. Mitä kovempisivuiset renkaat, niin sitä parempi. Nykyisessä pikku Audissa on vähän mikroautomainen ohjaustuntuma, niin haluan hyvän tunnokkuuden pikkupyörityksiin. Kevyen auton kanssa ei kannata ottaa liian leveitä renkaita, tuollaisen pikkuauton alla jokin 185-55-15 on ihan sopiva. Enintään 195. Ongelma kai on se, että A2:n tuotantomäärät ovat olleet aivan pikkuruiset. Vain se alumiinikori on itsenäinen osa, suurin osa muusta tekniikasta on suoraan lainattu konsernin muusta tuotannosta. Jouset ovat ilmeisesti otettu suoraan Polosta, ja se taas on pari sataa kiloa painavampi auto. Tuo tekee jousituksesta kyllä jämäkän, mutta se on myös jotenkin pintakova. Koska Polo on taas suursarjoina tuotettava perusauto, niin mitään jousten jousilankojen ohennuksia jousen päitä kohti ei ole tehty, vaan jousilanka on aivan tasapaksua tankoa. Autossa on kyllä täydellinen ajonvakautusjärjestelmä ja muuttuva nopeuksinen ohjaustehostus, mutta juuri jokin kierrejousi on sitten tosiaan täysin lineaarinen jousivakioltaan. Tuo tekee renkaan valinnasta vähän haastavan. Pitäisi saada maksimaalinen tunnokkuus samaan pakettiin sen kanssa, että myös rengas kuitenkin toimisi jousituksen aktiivisena osana ja pehmentäisi edes vähän tuota jousten vähän ärsyttävää pintakovuutta. Nokian Green 2:t ovat kyllä olleet siis ihan hyvän tuntoiset, ja kompromissi on osunut sentään edes sille halutulle kinkeripiirille.

Kun asiaa mietiskelee enemmälti, niin autot ja renkaat muodostavat aina parin. Rengas joka on hyvä jonkin auton alla, ei ole sitä välttämättä jonkin toisen auton alla. Siten jokin yleismuotoinen rengastesti pätee tarkasti ottaen vain niihin autoihin, joita on sen testin ajokokeissa käytetty. Jo esim. keskikokoisten autojen parin sadan kilon keskinäiset painoerot voivat muuttaa aika paljon sitä testin järjestystä. Samat valmistajat siellä eri testien kärjessä kuitenkin aina tuntuvat kukkuvan. Kolmen parhaasta kun ottaa ja painottaa itse sitä ominaisuutta, mitä eniten haluaa, niin aika lähelle sitä oikeaa kai pääsee.

T -.-

Löysin itse onneksi läheltä pienen yksityisen rengasliikkeen, jossa tehdään tasapainotuksen ja kaiken muunkin suhteen hyvää ja tarkkaa ja laadukasta työtä. Esim. vanteet pestään pesukoneessa, ja ennen tapapainotuspainojen liimaamista kyseinen kohta sipaistaan vielä puhtaaksi akkukoneella, jossa on jokin tarrojen poistamiseen tarkoitettu vaahtokuminen puhdistuslaikka. Näin ne painot pysyvät ihan oikeasti kiinni siinä vanteessa. Rengasfirmoissa ON eroa. Ok, eihän tuo tietenkään ole mikään halvin mahdollinen firma, mutta näiden pimeässä paskaisessa hallissa turaajien tekemää täysin avutonta työnjälkeäkään ei kyllä viitsi katsella eikä siitä myöskään mitään maksaa. - Minäkin luulin aikaisemmin, ettei tyydyttävää työnjälkeä saa enää edes rahallakaan, ja suunnittelin jo ostavani omat käsitoimiset rengasvehkeet.
Uus'asennuksen jälkeen vaihdan itse renkaat pihalla, ja ajan niillä niin kauan, kun ne eivät täristä. Vuorottelen saman sivun renkaita keskenään, saman sivun siksi, ettei pyörimissuunta muutu. Eli vasemmalta edestä vasemmalle taakse, ja seuraavalla kerralla taas uudestaan samalla tavalla. Olen minä kyllä tuollaistakin harkinnut lähinnä tasapainotuksen tarkistamiseen:
portable wheel balancer - Google-haku
Tuollaisella renkaat saa aika hyvin käsittääkseni tasapainoon, ja on olemassa myös dynaaminen metodi, jossa laitetaan renkaan sisään muovikuulia, joita ammutaan jousiaseella. Ne painavat jotain 0,2 grammaa kappale, joten sadalla kuulalla saa 20 gramman hienosäädön renkaan tasapainotukseen. En muista sen fysikaalisen ilmiön nimeä, mutta kuulat automaattisesti asettuvat renkaan sisälle sen pyöriessä siten, että rengas on mahdollisimman hyvin tasapainoissa. Olen käsittänyt, että maailmalla tuollaista dynaamista metodia käytetään hyvin suurten ja raskaiden vekottimien renkaiden tasapainotukseen. Käytännössä kun auto liikkuu reilun kymmenen metrin matkan, niin nuo kuulat ovat jo oikeilla paikoillaan. Jos renkaat tasapainotuttaisi uutena kerran kunnolla ja oikein, ja sujauttaisi sitten itse sata muovikuulaa renkaan sisään, niin kaipa ne olisivat hyvässä tasapainossa koko käyttöikänsä verran ilman mitään välitasapainotuksia. En ole tuollaista kuitenkaan kokeillut.
 
Viimeksi muokattu:
TM:n vertailussa 18 kesärengasta: Monella laaturenkaalla on vaikeuksia kylmässä kelissä - Tekniikanmaailma.fi

TM rengastestin voi lukea tuosta. Yllättävän hyvin kiinalainen Linglong pärjäsi tuossa.

Mutta miksi ostaa joku LingLong, kun se ei hinnassa ole halvempi? Samalla rahalla saa parempia rinkuloita tuon testin mukaan.

Tuon TM:n testivoittaja hinta/laadun perusteella on mielestäni Barum. Vertailun halvimmasta päästä oleva rengas, joka kisaa pätevästi huippurenkaiden kanssa ja se olennaisin asia: toiminta vetisissä olosuhteissa näyttäisi olevan kunnossa.

Ei haittaa sekään tieto, että Barumin takana on rengasjätti Continental. Eikä sekään, että Barum on ilmeisesti tsekkiläinen firma. Tsekit, tuo ehkä Euroopan etevin insinöörikansakunta? Ainakin kärkipäästä, jos ei muuta.

Ei aiempaa kokemusta tuosta Barumista ainakaan itsellä (jos jollain on, niin mielellään kuuntelen asiallista tekstiä). Mutta tuon TM:n testin perusteella Barumit lähtee ainakin täällä seuraavalla kaudella kokeiluun.

 
Viimeksi muokattu:
Löysin itse onneksi läheltä pienen yksityisen rengasliikkeen, jossa tehdään tasapainotuksen ja kaiken muunkin suhteen hyvää ja tarkkaa ja laadukasta työtä. Esim. vanteet pestään pesukoneessa, ja ennen tapapainotuspainojen liimaamista kyseinen kohta sipaistaan vielä puhtaaksi akkukoneella, jossa on jokin tarrojen poistamiseen tarkoitettu vaahtokuminen puhdistuslaikka. Näin ne painot pysyvät ihan oikeasti kiinni siinä vanteessa. Rengasfirmoissa ON eroa. Ok, eihän tuo tietenkään ole mikään halvin mahdollinen firma, mutta näiden pimeässä paskaisessa hallissa turaajien tekemää täysin avutonta työnjälkeäkään ei kyllä viitsi katsella eikä siitä myöskään mitään maksaa. - Minäkin luulin aikaisemmin, ettei tyydyttävää työnjälkeä saa enää edes rahallakaan, ja suunnittelin jo ostavani omat käsitoimiset rengasvehkeet.
Uus'asennuksen jälkeen vaihdan itse renkaat pihalla, ja ajan niillä niin kauan, kun ne eivät täristä. Vuorottelen saman sivun renkaita keskenään, saman sivun siksi, ettei pyörimissuunta muutu. Eli vasemmalta edestä vasemmalle taakse, ja seuraavalla kerralla taas uudestaan samalla tavalla. Olen minä kyllä tuollaistakin harkinnut lähinnä tasapainotuksen tarkistamiseen:
portable wheel balancer - Google-haku
Tuollaisella renkaat saa aika hyvin käsittääkseni tasapainoon, ja on olemassa myös dynaaminen metodi, jossa laitetaan renkaan sisään muovikuulia, joita ammutaan jousiaseella. Ne painavat jotain 0,2 grammaa kappale, joten sadalla kuulalla saa 20 gramman hienosäädön renkaan tasapainotukseen. En muista sen fysikaalisen ilmiön nimeä, mutta kuulat automaattisesti asettuvat renkaan sisälle sen pyöriessä siten, että rengas on mahdollisimman hyvin tasapainoissa. Olen käsittänyt, että maailmalla tuollaista dynaamista metodia käytetään hyvin suurten ja raskaiden vekottimien renkaiden tasapainotukseen. Käytännössä kun auto liikkuu reilun kymmenen metrin matkan, niin nuo kuulat ovat jo oikeilla paikoillaan. Jos renkaat tasapainotuttaisi uutena kerran kunnolla ja oikein, ja sujauttaisi sitten itse sata muovikuulaa renkaan sisään, niin kaipa ne olisivat hyvässä tasapainossa koko käyttöikänsä verran ilman mitään välitasapainotuksia. En ole tuollaista kuitenkaan kokeillut.


Kuulostaa kyllä asialliselta pajalta. Et halua vinkkiä pajan nimestä jakaa? Missä päin Suomea?

Itseäkin kiinnostaisi löytää se laadukas pikkupaja, joka tekisi asiallista jälkeä. Halvin ei tartte olla mutta mukava jos eivät ryöstäisikään. Semmoinen kohtuuhintainen.
 
Vieläkö väki on eteläsuomessa laittanut kesärenkaita alle? Alkaa kelit ja lähiajan ennusteet olemaan sellaiset että voisi harkita laittamista.
 
Säätiedotus lupaa maanantaiksi -8C että en vielä hötkyilisi renkaanvaihdon kanssa :) Torstaiksi näyttää -4C.

Päivällä on kyllä +3C, mutta yöllä on pakkasta.
 
Nokia Hakkablue 2 vai Continentalin ContiPremiumContact 6

Nokia voitti uusimman TMn testin, ja Continental tuli toiseks (mutta oli käytössä vanhempi 5 versio, miksiköhän?).
Samaa itsekin punnitsen. Eipä taida Nokian olla hintaeronsa väärti. Continental 225/50/17 ois noin 140€/kpl renkaatvaihtoon.fi:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaat tasapainotetaan vanteelle asennuksen yhteydessä, eikä sen jälkeen ole tarvetta tasapainottaa renkaita, ellei ne ala ravistamaan. Jos ravistaa, vie rengasliikkeeseen, tai jos on talvi, puhdista vanteet jäästä. Rengasmerkillä ei ole vaikutusta.

Ok, kiitos! Lienee rengasliikkeen propagandaa tuo joka vaihdon yhteydessä tasapainotus, tai suositus siitä.
 
Olen yhden kerran sortunut ostamaan ns. edulliset renkaat. En tee sitä virhettä enää toistamiseen. Ero oli vähän liian suuri, kun vaihdoin Goodyear GP2:sta suoraan serbialaisiin Tigra renkaisiin.

Siis jopa yhden kerran olet ostanut jotkut jopa halparenkaiden luokassa tuntemattomat nakit, ja nyt sitten tuomiset kaikki halpanakit?

Kokeiles GT Radialeja, Nankangeja, Nexeneitä - tunnettuja halparenkaita ja vähintään hyväksyttävän laatusia. Jousituksen nypytys tuskin on aina renkaan vika, vaan auton pyöräntuennan, mikä luultavasti on jotain Tojota Corollaa vastaava Audissasi, jos se on joku Audi A3? Perusautot nypyttää kun ne on fundamentaalisesti sellaisia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 459
Viestejä
4 536 045
Jäsenet
74 811
Uusin jäsen
Testiinpä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom