- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 707
Hieman epäilyttää tuo lähes sadan metrin ero pysähtymismatkassa.
Joo, hieman epäilyttää. Voisko olla kokonaisjarrutusmatka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hieman epäilyttää tuo lähes sadan metrin ero pysähtymismatkassa.
Jos ostettava auto on teknisesti kunnossa ja muutoin varusteiltaaan ja yleisilmeeltään sellainen, kun ostaja haluaa, niin en usko että kaupat jää tekemättä siitä syystä että renkaat sattuu olemaan jotain halppismerkkiä.
ja miten tämä liittyy siihen, että rengas kuluu silloin kun se pyörii?Niin, 3 bar ei ehkä yleisesti olisikaan liian paljon - etenkään jos auto olisi raskas ja renkaan kyljet jäykät. Sinulla sen sijaan on merkin ja rengaskoon perusteella kevyt auto. Lisäksi sinulla on autosi alla todisteet siitä, että jo 2,5 bar (mikä on kevyessä tojossa taatusti riittävä pitämään renkaan ryhdissään) on saanut kyseisen muotoiset ja rakenteiset renkaat kulumaan keskeltä noin 1,5 mm enemmän kuin kummaltakaan reunalta. Tuo tuskin olisi kulunut tasaisesti vaikka paine olisi ollut uudesta asti 2,3 bar. Jos olet omistanut renkaat uudesta asti ja ajanut aina 2,5 barilla, niin ne eivät vain ole hyvät renkaat tuohon autoon. Onko alkuperäinen rengaskoko? Mitä merkkiä ovat? Vanteen leveyttä olit muuttanut.
Nyt renkaiden loppuikää varten pitäisi saada lisää kuormaa reunoille (jotta keskiosan 2 mm ei kuluisi liian nopeasti 1,6:een). Sen saat onnistumaan vain kasvattamalla kylkien muodonmuutosta. Kylkien muodonmuutos on sitä suurempi mitä suuremman lommon asfaltin tukivoima painaa renkaan alapintaan. Suuremman lommon (=kosketuspinta-ala) saat aikaiseksi laskemalla rengaspaineen pienemmäksi kuin sopimattomaksi todettu 2,5 bar.
Heitän hatusta karkeat yksinkertaistukset:
A)
-2,5 bar, jolla ajoit renkaat keskeltä huonoksi
-keskitason muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 30 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 370 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 185 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 185 kg + 30 kg = 215 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 215 kg - 20 kg = 195 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 195 kg = 205 kg
-keskialue kantaa 5,1 % (205 kg / 195 kg) enemmän kuormaa -> kuluu keskeltä nopeammin
B)
-3,0 bar, jonka nyt otit testiin
-pieni muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 20 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 380 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 190 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 190 kg + 20 kg = 210 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 210 kg - 20 kg = 190 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 190 kg = 210 kg
-keskialue kantaa 10,5 % (210 kg / 190 kg) enemmän kuormaa -> kuluu
keskeltä entistäkin nopeammin, koska kyljet osallistuvat korkeasta paineesta johtuvan pienemmän muodonmuutoksen takia entistä vähemmän
C)
-2,0 bar, minun ehdotus
-suurehko muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 40 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 360 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 180 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 180 kg + 40 kg = 220 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 220 kg - 20 kg = 200 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 200 kg = 200 kg
-keskialue kantaa 0 % (200 kg / 200 kg) enemmän kuormaa -> kuluu jatkossa tasatahtia, mikä ei paljoa auta, koska tilanne oli päässyt niin pitkälle
Vyörenkailla ei ihmeitä tehdä rengaspaineella, mutta pientä hienosäätöä voi tehdä.
Liian leveä vanne suhteessa renkaaseen venyttää kyljet suoremmiksi, jolloin niiden jousto kärsii. Ohjauksesta tulee terävämpi, mutta jousitusmukavuus heikkenee. Kylkien jäykistymisen takia renkaiden reunat kuluvat nopeammin kuin sopivalla vanteella. Sinulla oli leveästä vanteesta huolimatta kulunut keskiosa enemmän, joten renkaat ovat tosiaan huonot, jos olet oikeasti ostanut ne uusina ja ajanut aina 2,5 barilla.
Pyörien kulmista. Caster ei vaikuta renkaiden kulumiseen. Negatiivinen camber (pystykallistus) kuluttaa sisäreunat leveästi. Positiivista ei käytetä henkilöautoissa, mutta sellainen kuluttaisi ulkoreunan leveästi. Auraus syö ulkoreunan kapeasti. Haritus syö sisäreunan kapeasti. Noita voi olla useampia yhtaikaa, mutta pelkkää keskiosaa ei niillä saa kulumaan. Keskiosan kuluminen vaatii sopivan yhdistelmän vetoa/korkeahkoa painetta suhteessa kuormaan/löysiä kylkiä/kulutuspinnan rakennetta ja muotoa.
Tuli testailtua 205/55R16-renkaiden kulutuspinnan suoruutta eri paineilla. Vatupassi oli koko ajan paikallaan, vaikka paineita laskettiin. Olkapaloja lukuunottamatta kulutuspinta pysyi viivasuorana 1,0-3,4 bar. Mittasin olkapalojen sivuttaisuran perän kohdalta etäisyyden vatupassiin hellästi rakotulkilla.
3,4 bar, 3,8 mm
3,0 bar, 3,4 mm
2,3 bar, 3,4 mm
2,0 bar, 3,0 mm (vähiten kupera)
1,5 bar, 3,4 mm
1,0 bar, 4,2 mm (kuperin)
Kuvista on hankala katsoa noin pieniä eroja, joten laitan vain kulutuspinnan@3,0 bar ja renkaan lysyt@1,0/2,0/3,0 bar. Jos vertaa 3,0 bariin, niin 2,0 barilla auto on vajaan sentin alempana ja 1,0 barilla noin 2 cm alempana (vs. 3,0 bar). Mitä matalampi paine, sitä enemmän muoto muuttuu, ja sitä enemmän kylki osallistuu kuorman kantamiseen (reunat kuluu).
![]()
![]()
![]()
![]()
Miettisin että en ole käytetystä autosta koskaan katsonut renkaan merkkiä, kulutuspinnan kyllä. Renkaat kuitenkin helppo ja nopea uusia rahalla joka ei autoilun kustannusten mittakaavassa kovin iso ole.Kun Nettiautossa on sadoittain samanlaisia valkoisia Tesloja, niin on pakko tehdä karsintaa. Arvaat varmaan, että pingpongeilla varustettu yksilö karsiutuu ensimmäisten joukossa,
Kannattaa laittaa sen mukaan mitä auton tiedoissa suositellaan sille tietylle koolle. En ole noissa renkaissa huomannut painesuositusta, kun eihän se rengas voi tietää millaiseen autoon se laitetaan. Siitä auton suosituksesta voi sitten poiketa oman fiiliksen ja persetuntuman mukaan jonkin verran.Kannattaako renkaanpaineet laittaa renkaan vai auton mukaan? Miettisin kun katselin vanhan Boxsterin ohjekirjaa ja eteen mainitaan 2,0 bar. Sama huolimatta renkaan profiilista. Tuntuu tosi vähältä vaikka painopiste on takana.
Rengasliikkeissä laittavat yleensä autoon kuin autoon ja peräkärryynkin 2,5 bar.
Miettisin että en ole käytetystä autosta koskaan katsonut renkaan merkkiä, kulutuspinnan kyllä. Renkaat kuitenkin helppo ja nopea uusia rahalla joka ei autoilun kustannusten mittakaavassa kovin iso ole.
Omakohtaisesti tuo poikkeama on yleensä ollu monilla omistamillani kulkineilla +0,2bar. Mutta eniten tuolla on mukavuuteen ollut merkitystä Michelinin X-Ice Northeilla (4) jotka kyllä toimivat hyvin ns. normaaleillakin paineilla mutta runko joustaa liikaa omaan makuun jos paineita ei hiukka nosta yli.Kannattaa laittaa sen mukaan mitä auton tiedoissa suositellaan sille tietylle koolle. En ole noissa renkaissa huomannut painesuositusta, kun eihän se rengas voi tietää millaiseen autoon se laitetaan. Siitä auton suosituksesta voi sitten poiketa oman fiiliksen ja persetuntuman mukaan jonkin verran.
Ei ole ihan noin yksinkertaista, kun myös vanteen leveys vaikuttaa miten rengas "käyttäytyy" milläkin vanteella ja luonnollisesti renkaan leveys ja profiili, sitten helpompaa jos pitää kaikki nuo alkuperäisissä mitoissa, mitä ollut tehtaalta tullessa.Kannattaa laittaa sen mukaan mitä auton tiedoissa suositellaan sille tietylle koolle. En ole noissa renkaissa huomannut painesuositusta, kun eihän se rengas voi tietää millaiseen autoon se laitetaan. Siitä auton suosituksesta voi sitten poiketa oman fiiliksen ja persetuntuman mukaan jonkin verran.
Noita 3mm vanhoja merkkirenkaita saa Torista esim 30€ sarja? Eli ei noilla ole enää oikein mitään arvoa, paitsi käyttöarvo?No kumpi on parempi, vanha merkkirengas 3mm urilla vai uusi Ling Long 7mm urilla?
Toki dynaamiset pitkittäis- ja sivuttaisvoimat aiheuttavat epätasaista kulumista. Ajattelin sillä tavalla, että ajotapa pidettäisiin vakiona, vaikka paineita muutetaan 2,5 barista 3,0 bariin (tai 2,0 bar). Toki samallakin ajotavalla kääntymiset syövät matalalla paineella enemmän reunoja, mutta siellähän sitä oli 1,5 mm enemmän pintaa kulutettavana, joten tuon huomioiminen vain parantaisi matalan paineen asemaa. Näin ollen minulle riitti tarkastella pelkkää staattista kuormitusta, missä siinäkin matala paine johti pienempään sakkouhanalaisen keskialueen kuormittumiseen. Paten nyt kokeilema 3,0 bar häviää entiselle 2,5 barille molemmat erät, staattisen ja dynaamisen, kun on kyse liikaa kuluneen keskialueen suojelemisesta. Myös Michelin, Goodyear jne olivat samaa mieltä lopputuloksesta tavalliselle autoilijalle.ja miten tämä liittyy siihen, että rengas kuluu silloin kun se pyörii?
Paikallaan voi ehkä näin olla, mutta kun rengas alkaa pyörimään, niin mikäs sitten osuu maahan enemmän ja kuluu enemmän?
Itsellä parista eri renkaasta vähäsen kokemuksia. Ainakin olleet ihan toimivat renkaat, mutta en nyt oikein muuta osaa sanoa.Uuet kesäkumit pitäs hankkia koossa 205/55 R16.
Monissa paikoissa tunnutaan kehuttavan näitä halpoja Nankang Sportnex AS-2+:sia? Jossain tm ja tuulilasin testissäkin kohtuu hyvin pärjänny.
Onko täällä porukalla näistä kokemusta, miten pitemmällä aikavälillä kestävät?
Vai kannattaako panostaa kalliimpiin, nokian wetproof yms.
Kannattaa panostaa edullisiin, mutta hyviin.Uuet kesäkumit pitäs hankkia koossa 205/55 R16.
Vai kannattaako panostaa kalliimpiin, nokian wetproof yms.
Ehkä tuossa voi olla ideaa, jos ajaa pitkään tiellä rengasurien reunoilla. Itsekin ajelen pääosan urien reunalla, se laskee melua huomattavasti.Renkaan pyöriessä suurella nopeudella, alkaa rengas kulua nopeammin lämmön takia, mutta se tapahtuu suomalaisissa nopeuksissa koko kulutuspinnan leveydeltä. Rivien välistä luen, että yrität vihjailla, että rengas pullistuisi nopeasti pyöriessään, ja alkaisi siksi kulua keskeltä.