- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 13 649
Vastaan lähemmin sopivaan ketjuun.
Itsellä on asuinpaikkojen yms. syiden takia muutamaan kertaan vaihtunut asunto ja renkaiden säilytystapa viimeisen n.10v aikana. Jos yrittää vaihtaa rengashotellin asentamia renkaita itse niin ongelmia helposti edessä.
Itse jos vaihdan niin laitan aina melko "hellästi" kiinni, ajan 20-30km ja tsekkaan joka pultin että pitääkö kiristää ja vedän samalla lopulliseen kireyteen. Jos on rengashotellissa niin en tarkista kiristyksiä (vaikka toki pitäisi) koska oma kokemus on että ne on aina juntattu aika viimeisen päälle liian kireälle. En tajua että miksi? Oletan että on rengashotellissa on nopeampaa vetää kovalla voimalla ne kerralla kiinni? Kun taas itse laitan kiinni niin että vedän eka pultin jotenkin kiinni (ns.järkivoimalla,ei mitenkään supertiukkaan) ja käyn käpi kaikki muut sen jälkeen ja sen jälkeen vielä tuon ekan, käytännössä aina se eka pultti vielä kiristyy melko paljonkin.
Ylikiristys johtuu ammattitaidon puutteesta, piittaamattomuudesta ja kausityövoiman käytöstä. Koska oletetaan ettei yleensä satu mitään kamalaa tai ainakaan itse ei joudu maksamaan, tehdään homma surutta pisin vittuja koska se säästää aikaa ja rahaa, tai pahimmillaan firmassa ei kukaan tajua mistään edes perusteita sen vertaa että huomaisi väärää toimintatapaa.
Pyöränpultit tietysti kiristetään ensin auton ollessa nostettuna sillai sopivasti vähän ja auton ollessa laskettuna maahan momenttiavaimella. Jos on tarpeeksi kiristänyt momenttiavaimella, voi tietysti tehdä ilmankin mutta vihjeettömille tai momenttiavainta koskaan näkemättömille "kokeneille kausivaihtajille" se ei ole hyvä neuvo.
Kyllä ne pyöränpultit usein ovat ylikiristetyt myös erilaisten "hyvien" merkkikorjaamojenkin ml. lasipalatsit jäljiltä eli homma ei koske pelkästään kaupunkilaispojille suunnattuja rengashotellipalveluja. Siellä osataan myös vetää esimerkiksi öljynsuodattimia niin tiukkaan että on vain tuuria etteivät ole hajonneet ja vuotaneet.
Ohjeen mukainen kiristysmomentti on usein aika lähelle sama kevytmetalli- ja levyvanteille. Ei niitä peltivanteitakaan kuulu vetää sankarimomenttiin, vaikka niissä se tiettyyn rajaan saakka vähemmän haittaa. Se on silti väärin ja muutakin hajoavaa kuin vanne on mukana yhtälössä.Onhan tuossa varmaan rengashotellia työllistävä vaikutus eli ihmiset tuo aina sinne kun muuten ei saa pultteja auki? Joskus muistelen että vielä sanottiin että alumiinivanteissa ei saisi vääntää samanlaisella momentilla kun perinteisissä peltivanteissa? En tiedä pitääkö paikkaansa ja mitä tarkottaa käytännössä mut rengashotellit ei ainakaan momentissa pihistele.