Kesärenkaat - yleisketju

Noihinkin vastaus ongelmaan löytyy Renkaatalle

Minusta selkeät sivut, selkeillä hinnoilla sisältää mm. kierrätysmaksut. Pystyt tilata suoraan asennuspaikkaan kalenteri varauksella ja kaiken pystyt maksamaan yhdellä kerralla nettioston yhteydessä. Löytyy monia eri maksutapoja myös. Suomalaiset varastot niin renkaita ei myöskään tarvitse venailla viikkoa. Muutaman kerran tilannut tuolta kotiin ja toimitus #1 - 46h ja toimitus #2 - 25h. Ei valittamista.
 
:D
Itsellä on asuinpaikkojen yms. syiden takia muutamaan kertaan vaihtunut asunto ja renkaiden säilytystapa viimeisen n.10v aikana. Jos yrittää vaihtaa rengashotellin asentamia renkaita itse niin ongelmia helposti edessä.

Itse jos vaihdan niin laitan aina melko "hellästi" kiinni, ajan 20-30km ja tsekkaan joka pultin että pitääkö kiristää ja vedän samalla lopulliseen kireyteen. Jos on rengashotellissa niin en tarkista kiristyksiä (vaikka toki pitäisi) koska oma kokemus on että ne on aina juntattu aika viimeisen päälle liian kireälle. En tajua että miksi? Oletan että on rengashotellissa on nopeampaa vetää kovalla voimalla ne kerralla kiinni? Kun taas itse laitan kiinni niin että vedän eka pultin jotenkin kiinni (ns.järkivoimalla,ei mitenkään supertiukkaan) ja käyn käpi kaikki muut sen jälkeen ja sen jälkeen vielä tuon ekan, käytännössä aina se eka pultti vielä kiristyy melko paljonkin.
Vastaan lähemmin sopivaan ketjuun.

Ylikiristys johtuu ammattitaidon puutteesta, piittaamattomuudesta ja kausityövoiman käytöstä. Koska oletetaan ettei yleensä satu mitään kamalaa tai ainakaan itse ei joudu maksamaan, tehdään homma surutta pisin vittuja koska se säästää aikaa ja rahaa, tai pahimmillaan firmassa ei kukaan tajua mistään edes perusteita sen vertaa että huomaisi väärää toimintatapaa.

Pyöränpultit tietysti kiristetään ensin auton ollessa nostettuna sillai sopivasti vähän ja auton ollessa laskettuna maahan momenttiavaimella. Jos on tarpeeksi kiristänyt momenttiavaimella, voi tietysti tehdä ilmankin mutta vihjeettömille tai momenttiavainta koskaan näkemättömille "kokeneille kausivaihtajille" se ei ole hyvä neuvo.

Kyllä ne pyöränpultit usein ovat ylikiristetyt myös erilaisten "hyvien" merkkikorjaamojenkin ml. lasipalatsit jäljiltä eli homma ei koske pelkästään kaupunkilaispojille suunnattuja rengashotellipalveluja. Siellä osataan myös vetää esimerkiksi öljynsuodattimia niin tiukkaan että on vain tuuria etteivät ole hajonneet ja vuotaneet.
Onhan tuossa varmaan rengashotellia työllistävä vaikutus eli ihmiset tuo aina sinne kun muuten ei saa pultteja auki? Joskus muistelen että vielä sanottiin että alumiinivanteissa ei saisi vääntää samanlaisella momentilla kun perinteisissä peltivanteissa? En tiedä pitääkö paikkaansa ja mitä tarkottaa käytännössä mut rengashotellit ei ainakaan momentissa pihistele.
Ohjeen mukainen kiristysmomentti on usein aika lähelle sama kevytmetalli- ja levyvanteille. Ei niitä peltivanteitakaan kuulu vetää sankarimomenttiin, vaikka niissä se tiettyyn rajaan saakka vähemmän haittaa. Se on silti väärin ja muutakin hajoavaa kuin vanne on mukana yhtälössä.
 
Tähän asti enemmän tai vähemmän ylikiristystä on tapahtunut ihan kaikissa asioimissani merkkikorjaamoissa. Poikkeuksena nyt keväällä ihan uuden auton ostaessani, noutoa ennen alle vaihdetut kitkat olikin yllättäen suurinpiirtein oikeassa momentissa ja pari pulttia jopa hitusen liikahti jälkikiristellessä.
 
Mielestäni syyt ylikiristykseen ei välttämättä ole ammattitaidosda vaan siinä, että siitä saa paljon pienemmät haukut kuin siitä että kävisi edes yhden kerran niin että pyörä irtoaa.

Momenttiinkin vedetyt pultit saattaa jumittua korroosion takia kiinni pahasti ja toisaalta jos kiristää momenttiin ja jälkikiristys jätetään tekemättä, on ihan todellinen riski että pultit alkavat löystymään.

Eli saattaa hyvinkin olla tietoinen valinta monella paikalla.
 
Yritettiin tuos noin kuukaus takaperin vaihtaa isäni autoon kesärenkaat; kun kuljettajan puolelta edestä katkesi toinen pultti niin totesin, että miks me edes yritettäisiin toiselta puolelta enää kun kuitenkin saa/joutuu nyt viemään auton sinne paikalliseen, jonka jäljeltä talvirengassarja oli alla.

Siellä katkaisivat apparin puolelta kolme lisää. Kuulemma oli antanut puheet yrittäjälle kun oli vielä talvella kehottanut välttämään liian kireälle laittamista.

Käyttäisivät edes momenttitankoja pulttipyssyissä...
 
Yritettiin tuos noin kuukaus takaperin vaihtaa isäni autoon kesärenkaat; kun kuljettajan puolelta edestä katkesi toinen pultti niin totesin, että miks me edes yritettäisiin toiselta puolelta enää kun kuitenkin saa/joutuu nyt viemään auton sinne paikalliseen, jonka jäljeltä talvirengassarja oli alla.

Siellä katkaisivat apparin puolelta kolme lisää. Kuulemma oli antanut puheet yrittäjälle kun oli vielä talvella kehottanut välttämään liian kireälle laittamista.

Käyttäisivät edes momenttitankoja pulttipyssyissä...
Näyttää siis siltä, että itse avaamalla saa hellävaraisemmin pultit auki? Koska rengasliikkeessä avaavat ja kiristävät (liian isolla) pulttipyssyllä ja tulee rumaa jälkeä.


Itse vaihdoin Tesla Model S 90D (fl 2016) mutterit. Kolmessa renkaassa oli ihan rikkinäiset mutterit jo ja neljänteen oli vaihdettu uudet mutterit. Toisessa eturenkaassa (ja osittain kahdessa muussakin) vikana oli, että mutteriden pinnat oli ihan pyöristyneet. Että 21mm hylsyn sai paikalleen, niin täytyi käyttää reilusti lekaa apuna. Onneksi aukesi ja mutterit toki roskiin, niin ei tarvinnut talvivanteita hajottaa (ja muuta kallista remppaa) :D

Uudet mutterit oli 19mm hylsylle/avaimelle. Teslassa ilmeisesti on aika iso kiristysmomentti, mutta onneksi siinä kaikkein huonoimmassa renkaassa oli pultit hyvin löysällä. Toki siinäkin piti käyttää noin metrin avainta, että sai käsivoimin suht varovasti avattua, eikä mutterin pää pyörähtänyt ihan "pyöreäksi". Auton siis ostin joulukuussa, että en ollut renkaita aiemmin vaihtanut.


Kesärenkaat on hieman eri paria. Taka 275 leveät ja etu muistaakseni 245. Mutta onneksi autossa on säätö, että eripari renkaat voi ottaa käyttöön. Eturenkaat on siis hieman matalemmat. Taakse ostin uudet Michelin renkaat ja edessä on jotkut suht huonon merkin renkaat, mutta niilläkin nyt vielä ajelee. Takavanteet on siis myös aika huomattavasti leveämmät (20" toki kaikki).
 
Ihan sama kuinka olis yrittänyt, oli juntattu niin kireään ettei saanut auki rukoilemallakaan, tuloksena oli vaan naps. Kiristää toki voi kotona varmasti hellävaraisemmin, vedetään pulttimopolla ja sopivalla momenttitangolla ja loppuvarmistus momenttiavaimella.

Tämän jälkeen tuskin jätän rengashessut enää yksinään kyseisessä paikassa vaihtelemaan, ei voi luottaa ohjeistukseen tai edes järkeen kun Ugga Ugga Ugga laulaa.
 
Kysymys renkaiden taloudellisuudesta;
auto on Tesla Model 3 awd -21. Ensiasennusrenkaina (kesä) oli muistaakseni Michelin pilot sport 4 ja toisilla vanteilla talvirenkaina Nokian Hakka R3 kitkat.
Ensimmäisen 3 vuoden aikana ei näillä renkailla ollut juurikaan eroa kulutuksen suhteen jos lasketaan pois keliolosuhteet.
Vuosi sitten hankin uudet kesärenkaat autoon, Nokia Hakka Black 3 silentdrive.
Tämän rengasvaihdon jälkeen olen huomannut että auton energiankulutus (kesärenkailla) on noussut n 15%. rengaskoko on siis kokoajan ollut sama 235/45/r18.
Mitä mieltä tietäjät ovat, onko uusi rengas noin paljon epätaloudellisempi vai pitääkö syitä hakea muualta?
 
Kysymys renkaiden taloudellisuudesta;
auto on Tesla Model 3 awd -21. Ensiasennusrenkaina (kesä) oli muistaakseni Michelin pilot sport 4 ja toisilla vanteilla talvirenkaina Nokian Hakka R3 kitkat.
Ensimmäisen 3 vuoden aikana ei näillä renkailla ollut juurikaan eroa kulutuksen suhteen jos lasketaan pois keliolosuhteet.
Vuosi sitten hankin uudet kesärenkaat autoon, Nokia Hakka Black 3 silentdrive.
Tämän rengasvaihdon jälkeen olen huomannut että auton energiankulutus (kesärenkailla) on noussut n 15%. rengaskoko on siis kokoajan ollut sama 235/45/r18.
Mitä mieltä tietäjät ovat, onko uusi rengas noin paljon epätaloudellisempi vai pitääkö syitä hakea muualta?
Mites rengaspaineet ollut/on?
 
Uusissa renkaissa on isompi vierintävastus kuin vanhemmissa ajetuissa kun pintaa ajetaan pois ja kumi kovenee. Jos tuo kulutus ei ala lähestymään normia niin silloin on kyllä jossain muualla vika, 15% on kuitenkin suht iso heitto.


1000016481.jpg


Oletko tätä kokeillut sen jälkeen kun uudet kesärenkaat hankit?
 
Kysymys renkaiden taloudellisuudesta;
auto on Tesla Model 3 awd -21. Ensiasennusrenkaina (kesä) oli muistaakseni Michelin pilot sport 4 ja toisilla vanteilla talvirenkaina Nokian Hakka R3 kitkat.
Ensimmäisen 3 vuoden aikana ei näillä renkailla ollut juurikaan eroa kulutuksen suhteen jos lasketaan pois keliolosuhteet.
Vuosi sitten hankin uudet kesärenkaat autoon, Nokia Hakka Black 3 silentdrive.
Tämän rengasvaihdon jälkeen olen huomannut että auton energiankulutus (kesärenkailla) on noussut n 15%. rengaskoko on siis kokoajan ollut sama 235/45/r18.
Mitä mieltä tietäjät ovat, onko uusi rengas noin paljon epätaloudellisempi vai pitääkö syitä hakea muualta?
Kuten jo vastattu, niin vanha rengas vierii paremmin (ohueksi kulunut kulutuspinta taipuu kevyemmin ja kovettunut kumi tekee vähemmän muodonmuutosta).

Jos vanha kesärengas oli tämä:

Ja uusi tämä:

Niin olet mennyt vierinvastusluokassa B:stä C:hen. Sähköautoon ei mielestäni kannattaisi ostaa kuin A tai B, jos ei aja paljon radalla.

Vanhan vierinvastuskerroin oli pienimmillään 0,0066 ja uuden pahimmillaan 0,009.

Jos tehollinen keskinopeus olisi 50 km/h@+20 C, ja massaa 1900 kg ja CdA 0,50, niin:

Kulutuslisä:
(0,5 * 1,2 * 0,5 * (50 / 3,6)^2 + 1900 * 9,81 * 0,0090) / (0,5 * 1,2 * 0,5 * (50 / 3,6)^2 + 1900 * 9,81 * 0,0066) = +24,7 %

Jos 90 km/h, niin +14,4 %.
Jos 120 km/h, niin +9,8 %.

Ei ole todennäköistä, että vanha olisi uutena ollut B-luokan alarajalla ja uusi C-luokan ylärajalla. Vanhan kuluminen on tehnyt siitä paremmin vierivän, mikä kasvattaa eroa. Vanha on myös kulunut sen verran pienemmäksi, että siitä tulee jopa 2 % heittoa kulutusmittariin, jonka mittaus perustuu renkaan pyörimisestä saatavaan matkaan.

Kyllä uudet siitä kuluvat hieman paremmiksi. Ensimmäisen parin akullisen aikana renkaan pahin tahmeus häviää, mikä auttaa kulutusta. Jatkossa parannus tapahtuu hitaammin vuosien ja kulutettujen millimetrien myötä. Ens kerralla sitten A- tai B-polttoainemerkintä, jos kulutus ja range ovat tärkeitä.

Liitteessä on C1-henkilöautojen eri kulutusluokkien vierinvastus promilleina, eli N/kN.


Edit. Tuollaisia SilentDrivea vastaavia vaahdollisia karkean asfaltin jyrinää vaimentavia, mutta A-/B-taloudellisuusluokan löytyy:

Michelin Acoustic (PS4 ja e Primacy)
Hankook iON evo SoundAbsorber
Kumho Ecsta PS71 EV K-Silent

Ainoastaan e Primacy on A-luokan, mutta se on muilta ominaisuuksiltaan aika heikko. Muut ovat B-luokan.

Screenshot_2025-04-29-21-58-55-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uusissa renkaissa on isompi vierintävastus kuin vanhemmissa ajetuissa kun pintaa ajetaan pois ja kumi kovenee. Jos tuo kulutus ei ala lähestymään normia niin silloin on kyllä jossain muualla vika, 15% on kuitenkin suht iso heitto.


1000016481.jpg


Oletko tätä kokeillut sen jälkeen kun uudet kesärenkaat hankit?
Juu, renkaiden vaihto kuitattiin softaan.
 
Onko voinut olla kesärenkaat malliltaan Michelin Pilot Sport EV?

Eli juuri sähköautojen ensiasennusrenkaat joidenka tärkein tehtävä on taata mahdollisimman hyvä range kaikesta muusta tinkien.
Tuulilasihan testasi tänä keväänä sähköautoon kesärenkaita, jossa mukana oli pari settiä sähköauton ensiasennusrenkaita vertailun vuoksi

Muutenhan nuo renkaat suoriutuivat huonosti vrt normaalit kesärenkaat, mutta sähköauton range ero oli jopa +50km näiden renkaiden hyväksi vrt seuraavaksi paras normirengas.

Alla vielä linkki juttuu joka on harmittavasti maksumuurin takana ja itsekkin jutuin luin ihan vaan paperista versiosta.

Vertailussa 2025 kesärenkaat 235/55 R19
 
Mitä yrität hakea tällä? Näitä on kyllä myynnissä edelleen. Vai tarkoitatko onko ollut testissä mukana?

Koitan vaan hakea tuota kulutuksen kasvua. Jos ensiasennusrenkaat ovat EV-tyypin todella energiatehokkaat renkaat, niin selittää vielä enemmän kulutuksen kasvua.
 
Koitan vaan hakea tuota kulutuksen kasvua. Jos ensiasennusrenkaat ovat EV-tyypin todella energiatehokkaat renkaat, niin selittää vielä enemmän kulutuksen kasvua.

Sehän on ihan todettua, että "ev" speksin renkaissa urasyvyys on uutena pahimmillaan useamman millin pienempi kuin normaalien renkaiden.

Olikohan juuri pilot sport normaali vs ev, jossa ev:n urasyvyys oli pari milliä pienempi.
 
Ilman sähköautoja jokaisen renkaan millisyvyys olisi uutena nykyään vähintään 8-9mm. Sähköautot tuli ja tuhos tämän skenaarion.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 003
Viestejä
4 754 805
Jäsenet
77 417
Uusin jäsen
Esapertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom