Näyttää siis siltä, että itse avaamalla saa hellävaraisemmin pultit auki? Koska rengasliikkeessä avaavat ja kiristävät (liian isolla) pulttipyssyllä ja tulee rumaa jälkeä.Yritettiin tuos noin kuukaus takaperin vaihtaa isäni autoon kesärenkaat; kun kuljettajan puolelta edestä katkesi toinen pultti niin totesin, että miks me edes yritettäisiin toiselta puolelta enää kun kuitenkin saa/joutuu nyt viemään auton sinne paikalliseen, jonka jäljeltä talvirengassarja oli alla.
Siellä katkaisivat apparin puolelta kolme lisää. Kuulemma oli antanut puheet yrittäjälle kun oli vielä talvella kehottanut välttämään liian kireälle laittamista.
Käyttäisivät edes momenttitankoja pulttipyssyissä...
Itse vaihdoin Tesla Model S 90D (fl 2016) mutterit. Kolmessa renkaassa oli ihan rikkinäiset mutterit jo ja neljänteen oli vaihdettu uudet mutterit. Toisessa eturenkaassa (ja osittain kahdessa muussakin) vikana oli, että mutteriden pinnat oli ihan pyöristyneet. Että 21mm hylsyn sai paikalleen, niin täytyi käyttää reilusti lekaa apuna. Onneksi aukesi ja mutterit toki roskiin, niin ei tarvinnut talvivanteita hajottaa (ja muuta kallista remppaa)

Uudet mutterit oli 19mm hylsylle/avaimelle. Teslassa ilmeisesti on aika iso kiristysmomentti, mutta onneksi siinä kaikkein huonoimmassa renkaassa oli pultit hyvin löysällä. Toki siinäkin piti käyttää noin metrin avainta, että sai käsivoimin suht varovasti avattua, eikä mutterin pää pyörähtänyt ihan "pyöreäksi". Auton siis ostin joulukuussa, että en ollut renkaita aiemmin vaihtanut.
Kesärenkaat on hieman eri paria. Taka 275 leveät ja etu muistaakseni 245. Mutta onneksi autossa on säätö, että eripari renkaat voi ottaa käyttöön. Eturenkaat on siis hieman matalemmat. Taakse ostin uudet Michelin renkaat ja edessä on jotkut suht huonon merkin renkaat, mutta niilläkin nyt vielä ajelee. Takavanteet on siis myös aika huomattavasti leveämmät (20" toki kaikki).