Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole kunhan ilmossa selkeästi kerrottu mitä koneessa on ja ei ole.
 
Kirjoitin eri ketjuun seuraavaa:
"
Olisiko kauppa-alueen sääntöjä aihetta jotenkin tarkentaa tai saada käyttäjät ehkä lukemaan uudestaan?
Mietin vain siksi että:

- Nyt käyttäjä voi helposti saada monia positiivisia kauppiaspalautteita pelkästään sillä että myy kalliita tuotteita joiden ilmoittaa hajonneen ja palauttaa rahat kohtuullisen pienellä viiveellä (ei, en tajua logiikkaa mutta käyttäjistä tämä on positiivinen kauppiastapahtuma)

- Nyt käyttäjä voi ilmoittaa luokkaa "sain juuri 4090 kortin viimeviikolla vaihdettua, voisin myydä" (jos yhdistää ylempään niin rahat saatua viesti "oho, tippui lattialle ja hajosi, laitan rahat viikonlopun jälkeen takaisin") ja tämä on OK vaikka luulin että täällä ei ole tarkoitus trokata tuotteita tai käydä pääsääntöisesti kauppaa vaan myydä omia vanhoja sekä käytettyjä tuotteita eteenpäin muille harrastajille.

- Kuvina voi käyttää random netistä otettuja kuvia ja jos ostaja tahtoisi kuvaa hajonneesta (kalliista) näytönohjaimesta sillä aikaa kun odottelee rahojaan takaisin sen voi kuitata tyylillä "alkoi vituttamaan, jäin 1700€ tappiolle joten paiskasin roskiin enkä jaksa jätelavalta mennä tonkimaan".

"

Lähinnä pohdin miten saada uudet (sekä vanhat) käyttäjät lukemaan ja sisäistämään miten kauppapaikalla olisi hyvä toimia ja miten yleisesti koetaan "positiivinen", "neutraali" ja "negatiivinen" kauppiaskokemus.

Otaksun että tämä foorumi ei taivu johonkin "rasti ruutuun kun olet lukenut säännöt" tyyppiseen ratkaisuun.
Tosin en tiedä auttaisiko sekään jos monien mielestä on hyvin onnistunut ja positiivinen kauppakokemus että ostaa jotain, suorittaa maksun, saa kuulla että tuote hajosi ja jonkun ajan kuluttua saa rahansa takaisin. En sano että tuo olisi automaattisesti negatiivinen kokemus mutta ymmärtäisin täysin jos palaute jäisi saamatta tai jos se olisi neutraali.
 
TechBBS ei varsinaisesti ole osto- ja myyntialusta, mutta tämä mahdollisuus on kuitenkin merkittävä osa foorumia ja jonkinlaista parempaa kontrollia nykypäivänä kuitenkin tarvittaisiin, kun aikuiset ihmiset vaihtavat rahaa ja tavaraa. Kuka tahansa voi joutua koijatuksi ja parhaiten sitä oppii, jos sattuu omalle kohdalle, ikävä kyllä. Rahat meni ja apina pääsi käräjille, mutta summan ollessa itselle alhainen, niin jäipä se itseltä unholaan, koko rikosilmoitus. Jos foorumilla on mahdollisuus avoimeen kauppaan, niin mitä keinoja olisi huijausten estämiseksi? Kyllä jonkinlainen vastuu io-techillä pitää olla! Tarkempaa seurantaa, ohjausta ja ohjeistusta selvästi tarvitaan, ja tähän asti yksi hyväksi havaittu keino on aktiiviset ja valppaat jäsenet!

Onko sisäänrakennettuja keinoja saatavilla, taipuuko foorumisofta johonkin tekniseen ratkaisuun vai vaatiiko resursseja ja tarkempaa seurantaa? Onhan se ikävä seurata Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset - ketjua, jossa moni on jäänyt ilman rahoja tai tuotetta, tai usealla henkilöllä on ollut hankaluuksia, joko toisen henkilön osaamattomuuttaan, tai tarkoituksella tai kun ohjeita ei ole luettu tai ymmärretty.

Muutamia mietteitä ja kysymyksiä alla.

Ehdotus
  • Pakollinen jäsenyys ostettava erilliseen kauppaosioon (osto, myynti, vaihto)
    • Karkottaako myyjiä tai ostajia? Kertamaksuna nimellinen summa, jonka todelliset kauppamiehet kuittaavat helposti
    • Kauppaosiota aktiivisesti kuluttavat tukisivat io-techiä
    • Hankala, maksu ei estä huijareita, mutta henkilötiedot olisivat tarvittaessa paremmin saatavilla?
Kysymyksiä
  • Halpa hinta, hyvä tarjous, nopeat vastaukset? Onnistuuko nouto, toteutuiko kauppa? Palaute?
  • Useita ilmoituksia on vain merkattu myydyksi, eikä palautteita juurikaan ole? Palautteen yhdistäminen ilmoitukseen?
  • Osto- ja myyntihistoria aktiivinen? Erityisen hintavia tuotteita myyty tai ostettu lyhyessä ajassa? Tuotekategoria vaihteleva? Joukossa hyvin halpoja tuotteita?
  • Tuote, laite jne. toimii tai ei toimi? Milloin testattu/todettu? Kysy, jos ei kerrottu
    • Jos myynnissä myös muualla, tieto oltava pakollinen, missä muualla myynnissä?!
    • Jos myyty muualla, niin tieto oltava pakollinen, ennen kuin tila vaihdetaan myydyksi?!
      • Kaikki tai suurin osa ilmoituksista myyty muualla? Voisiko linjata, että saa myydä ainoastaan foorumilla?
    • Jos myyty, niin kenelle? Nimimerkki voisi olla pakollinen?!
    • Jos myyty foorumin kautta, oliko nouto vai postikauppa?
      • Näkyykö palautteissa? Ei, kun vapaaehtoinen, ja ei tietenkään näy, jos onkin myyty vaikkapa Tori.fi:ssä tai muualla
      • Näkyykö paljon positiivisia palautteita samalta, joltakin tietyltä tunnukselta?
        • Palautteen voi antaa kuka tahansa, joko sama henkilö usealla eri tunnuksella tai kaverin kaverin kaveri, oli uusi tai kypsä tunnus
  • Kuvat? Onko omia vai lainattuja? Onko kuvia, saako lisäkuvia? Nimimerkki, päivämäärä ja aika lapulla saatavilla? Saako kysyä? AI voi tuottaa, joten tarkkana?
  • Suunnitelmallisesti kypsytetyt tunnukset on hankala havaita, historia?
  • Myyjän tai ostajan paikkakunta vaihtelee?
  • Ennen rahan vaihtoa
    • Tietoon saadut nimet, tunnukset, sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot, niiden haku Googlesta tms.
  • Myyjä listaa useampia maksutapoja
    • Käteinen käy vain noudettaessa, mutta sopiiko se myyjälle? Nouto ei käykään?
    • Toimitus- ja noutotapoja on useita, tuonti, nouto- ja postitusmahdollisuus tai kaveri tuo tai hakee
    • Nouto meneekin puihin, ei onnistukaan, viesteihin vastaaminen hidastuu tai lakkaa, aika ei sovi, tulikin yövuoro tai sairaalareissu
  • Osto-ilmoituksiin vastaavat huijarit? Historia
    • Luvataan tavaraa, jota ei ole, miten estetään?
    • Kaikki käy, kunhan postitus, vaikka ilmaisilla postikuluilla
    • Hinta, kuvat, historia
Historia
  • Tunnus luotu, milloin?
    • Uusi vai vanha tunnus?
      • Uusi tunnus? Historia? (Kuka uskaltaa tehdä ensimmäisen kaupan postituksella?)
      • Vanha tunnus? Historiasta ei välttämättä löydy mitään epäselvää, tunnuksen omistajan elämäntilanne on voinut muuttua, jolloin nopeat ja helpot rahat voi yrittää saada
    • Onko ollut aktiivisuutta, eli säännöllisesti postattu jotakin?
    • Myynti- ja osto-osioissa erityistä aktiivisuutta? On myyty, ostettu ja tarjottu ja erityisesti tarjottu tietäen, että kauppoja ei tule
    • Palautteet? Negatiiviset ja positiiviset suhteessa myytyihin ja ostettuihin?
    • Mitä myyty ja ostettu?
    • Paikkakunnat?
Ehdotuksena myynti- ja ostoalueelle todellakin PAKOLLINEN pohja, jota pitää käyttää! Pohja olisi tehty niin, että se olisi entistä tarkempi, jolloin tietyt selkeät seikat tulisi heti, paremmin selville. Kuka täyttää, kuka ei, kuka valvoo? Ei ehkä estä kusettajia, mutta helpottaa seurantaa ja tarkistusta. Jos tietoja puuttuu, eikä jostain seikasta saa selkoa eikä todennusta, niin se on no-go, erityisesti useamman satalappusen ilmoituksissa. Valvontaa varmasti vaatii, ellei tuota jotenkin teknisesti voi toteuttaa, mutta onneksi on foorumipoliiseja, jotka tarkkana seuraavat, joten heille arvostusta. Kaikenlaisia ihmiskohtaloita sitä tapaa ja toivon, että jokaiselta koijarilta löytyisi edes se selkärangan viimeinen pätkä vastata, tai edes pahoitella!
 
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että nuo kusetukset ovat todella pieni osa kokonaisuutta. Tuleeko noita esille kerran viikossa? Montakohan kauppaa täällä menee viikossa onnistuneesti maaliin? nopeasti katsottuna Prosessit yms osiossa on 50 Myyty-tägillä olevaa ketjua, vanhin n. viikon ikäinen. Osioita on se parikymmentä, osa vähemmän aktiivisia, niin sanotaan että viikossa keskimäärin 20 kauppaa per osio, 20 osiota = 400 kauppaa, joista se yksi on kusetus. Ja noistakin tuntuu puolet olevan sellaisia, että laitetaan tilisiirrolla rahat eilen rekanneelle tyypille, joka myy n. 1000€ näytönohjainta 500€ hintaan vain postitus, tai nouto Perävittulasta keskiviikkoisin klo 23-24 välillä parillisina viikkoina.

Ei tänne tarvita uusia sääntöjä ja ehtoja ja tarkastuksia, joita kukaan ylläpidosta ei ehdi valvomaan, vaan vähän maalaisjärkeä ostajille. Ja sitä, että ostajat antavat herkemmin neutraalia / negatiivista palautetta, niin mahdolliset kusettajat jäävät aikaisemmin kiinni, niinkuin tuo viimeisin pikavippaaja / kusettaja, jonka aikaisemmat lainanantajat ilmeisesti olivat tyytyväisiä sen toimintaan.
 
Ei millään pahalla, mutta taitaa olla kusettajilla aina "tunnuksia kypsymässä", eli tekivät useita tunnuksia - ja kun heidän tunnuksensa bännitään, voi ottaa uuden varastosta käyttöön. Tai maksaa sen maksun, millä pääsee kauppa-alueelle heti. Sen takia "kaikki viestit kauppa-alueelle" + tukijäsenyys + "uusi käyttäjä" on aina epäilyttävä combo.

Lisäksi, kuten yllä sanottiin, vain pari p*skiaista pilaa muiden maineen. Itse vielä pari vuotta sitten pyysin kärsivällisyyttä ihmisten kanssa, mutta ei se siitä - nämä ovat ammattihuijareita ja tärkeintä tässä vaiheessa on saada heidät kiinni ajoissa.

Erityisesti Vaihdetaan-osio olisi hyvä pitää foorumin käyttäjille, kun siellä erityisesti omat rojut vaihtuu parempiin/huonompiin+rahaan foorumin käyttäjillä. Koko myyntipaikka kun on lisäpalvelu foorumin käyttäjille, jossa voi myydä tavaraa muille käyttäjille, joiden voi olettaa olevan torikauppiasta fiksumpia. Itse ostin täältä serverimuistia juuri viikolla, jotka torissa nuori ostaja olisi laittanut koneeseen, todennut, että ei toimi ja siitä olisi alkanut riehuminen. Ostin myös Corsairin virtalähteen, jossa oli kyllä huonosti sleevatut virtajohdot, jotka tuntui melkein vaarallisilta. No osasin hankkia uudet type4-johdot ja nyt on SFX-virtalähde projekteihin. Lisäksi rikkinäiset näytönohjaimet ja emolevyt tekee kauppansa, kunhan kaikki tietää, mitä ovat ostamassa. (Kääntöpuolena kyllä se, että täällä ei saa hyvää hintaa mistään, ihmiset ovat hintatietoisia)

Mutta siis, myyntipalsta on palvelu ja pari k*sipäätä ei saisi aiheuttaa sitä, että tulisi lisärajoituksia. Vaikka minullakin on paljon tapahtumia (9 vuoden ajalta..), niin voisi sen käyttö loppua , jos pitäisi siitä maksaa erikseen.
 
jonkinlaista parempaa kontrollia nykypäivänä kuitenkin tarvittaisiin, kun aikuiset ihmiset vaihtavat rahaa ja tavaraa.
Aikuiset ihmiset kontrolloikoot itse itseään, rahojaan ja tavaroitaan.
Kyllä jonkinlainen vastuu io-techillä pitää olla! Tarkempaa seurantaa, ohjausta ja ohjeistusta selvästi tarvitaan
Ei pidä olla eikä tarvita. Esim. tuo epärehelliset... -ketju on nyt jo täynnä samoja ohjeita sataan kertaan eri käyttäjiltä. Jos aikuinen haluaa lähettää rahansa/näyttiksensä/tms. "huoran perseeseen" niin sitten lähettää.
Laitetaan nyt tämä vielä tähän.
Tärkeä ja ajankohtainen muistutus käyttäjältä @kaaliseppo muille:
1000040277.png
Esim. itse myin näyttistä vähän aikaa sitten. Vaihdoin YV:jä käyttäjän X kanssa - en edes itse muista nimimerkkiä nyt tässä tarkistamatta. X olisi halunnut näyttiksen ensin postissa ja maksaa vastaanotettuaan. X:llä oli vuosien aktiivinen keskusteluhistoria ja kymmeniä (muistaakseni jopa lähelle 100) positiivista palautetta. Todennäköisesti olis ollutkin ihan rehti kauppamies mutta itse näin tässä vain mahdollisuuden "huoran perseyteen". Ja varmasti minä vain muutamalla palautteellani näytin hänelle mahdolliselta huoran perseeltä, joten ymmärrän täysin, ettei hän halunnut maksaa etukäteen. Hänen asemassaan en olisi itsekään maksanut itselleni. Vähän kauemmin piti näyttistä myydä ja hintaakin jonkin kympin laskea, kunnes sitten löytyi noutokaupat, jotka menikin mallikkaasti. Ei se niin vaikeaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. itse myin näyttistä vähän aikaa sitten. Vaihdoin YV:jä käyttäjän X kanssa - en edes itse muista nimimerkkiä nyt tässä tarkistamatta. X olisi halunnut näyttiksen ensin postissa ja maksaa vastaanotettuaan. X:llä oli vuosien aktiivinen keskusteluhistoria ja kymmeniä (muistaakseni jopa lähelle 100) positiivista palautetta. Todennäköisesti olis ollutkin ihan rehti kauppamies mutta itse näin tässä vain mahdollisuuden "huoran perseyteen". Ja varmasti minä vain muutamalla palautteellani näytin hänelle mahdolliselta huoran perseeltä, joten ymmärrän täysin, ettei hän halunnut maksaa etukäteen. Hänen asemassaan en olisi itsekään maksanut itselleni. Vähän kauemmin piti näyttistä myydä ja hintaakin jonkin kympin laskea, kunnes sitten löytyi noutokaupat, jotka menikin mallikkaasti. Ei se niin vaikeaa ole.

Vähän tätä sivuten, ehkä on luettu sääntöketjua, tai epärehelliset kaupankävijät -ketjua, niin joku myyjä oikeasti lähetti omatoimisesti minulle tuotteen ja sanoi, että "maksa sitten, kun tulee perille". Myyjällä ei ollut yhtään palautetta ja kyse oli jostain max. satasen komponentista. Olin kyllä vähän suu auki, kun ei tällaista pitäisi voida vaatia (enkä vaatinutkaan). Mitä, jos minä olisin se kusettaja ja en maksaisikaan tuotetta? Varsinkin tuolla viimeisellä huijarilla oli yli sata palautetta, niin tästähän voi helposti jossain vaiheessa vaan lähteä huijaamaan ihmisiä, kun tarpeeksi kallis tuote tulee.

En ole huijaamassa ketään, tuskin sinäkään - mutta tuollainen "lähetä ensin, maksan sitten" kyllä altistaa myyjää huijauksille. En halua sitä sääntöihin ja siinäkin tulee se huijaaja jossain vaiheessa vastaan.

--

Valitettavasti koen, että ToriDiili toisella alustalla on paras (ei täydellinen) keino huijareiden kanssa kalliissa kaupoissa. Siinä on tietyntason vakuutus sekä myyjälle, että ostajalle. Mutta mielelläni täällä kävisin harrastalijafoorumilla toisten kanssa kauppaa. Paljon vähemmän huonoja kauppakokemuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 902
Viestejä
4 763 061
Jäsenet
77 560
Uusin jäsen
SpugeL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom