Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Moi! Eli tuoreena foorumilaisena mun pitää odotella 30 päivää että voin myynti-ilmoituksiin laittaa viestiä? 😦
 
Tänne on nyt ilmestynyt epätasaisen säännöllisesti Finnairin Gold -jäsenyyden myyjiä ja sehän on Finnairin ehdoissa kielletty. Gemini kuvailee TechBBS-foorumia tähän liittyen mustaksi pörssiksi:

1777366657155.png


Jatkossa näiden myyminen on kielletty.

Finnairin käyttöehdot:


"Finnairilla on oikeus milloin tahansa lakkauttaa tietyn jäsenen jäsenyys hänestä johtuvan syyn vuoksi. Finnairilla on lisäksi tässä tapauksessa oikeus mitätöidä kyseisen jäsenen Aviokset ja tasopisteet ilman ennakkoilmoitusta. Edellä mainittu jäsenestä johtuva syy on mm. minkä tahansa tässä esitetyn säännön rikkominen, dokumenttien, kuten lentolippujen, palkintoseteleiden tai muiden palkintoihin oikeuttavien etujen väärentäminen, muuttaminen, myyminen tai luvaton luovuttaminen toiselle henkilölle."
Lisätään listaan Avios-pisteet, niidenkään kauppaminen ei ole enää jatkossa sallittu.
 
Tämäkin on taas sitä, että ei noiden myynnissä mitään laitonta ole - rikkovat vaan käyttöehtoja.
 
Peräänkuuluttaisin edelleen kokonaisen kaupungin merkkaamista jokaisen ilmoituksen otsikkoon. Esimerkki:


E-P/SJK → 7 merkkiä
Seinäjoki → 9 merkkiä

Lyhenne säästää tilaa kahden merkin verran. Tiedän, että suurin osa lyhenteistä on peruskauraa ja yleissivistystä. Tiedän, että kaupungin saa tietää sekunnissa klikkaamalla ilmoitukseen. Tiedän olevani kukkahattutäti, ja haluaisin muokata seuraavaa ohjetta:

- Kirjoita kuvaava otsikko ja lisää Myydään-etuliite. Jos tuote on noudettavissa, paikkakunnan lisääminen otsikkoon on suotavaa.

- Kirjoita kuvaava otsikko ja lisää Myydään-etuliite. Jos tuote on noudettavissa, paikkakunnan lisääminen otsikkoon ilman lyhenteitä on suotavaa (esim. Helsinki, ei HKI).
 
E-P/SJK → 7 merkkiä
Seinäjoki → 9 merkkiä

Lyhenne säästää tilaa kahden merkin verran. Tiedän, että suurin osa lyhenteistä on peruskauraa ja yleissivistystä.

Itse taas otaksun että ne jotka asuvat siellä tietävät tarkoittaako E-P eteläpohjanmaata vai eteläpasilaa (ne ovat 2 ensimmäistä mitkä tulevat mieleen tietämättä sen tarkemmin jaetaanko pohjanmaa tai pasila edes ilmansuuntien mukaisesti vai ei...) mutta kait tuo ainakin tehokkaasti karkoittaa ne jotka eivät asu lähellä = eivät tiedä mitä lyhennys edes tarkoittaa... Toki olisi hyvä perässä olla "ainoastaan nouto" jos tarkoitus on oikeasti karkoittaa se potentiaalinen ostaja joka ei tuotetta voi hakea.

Lisäksi olen 100% varma että ainakaan 80-luvulla ei peruskoulussa opeteltu tuollaisia lyhenteitä joten eivät ne ns. ihan yleissivistystä ole.
 
Lisäksi olen 100% varma että ainakaan 80-luvulla ei peruskoulussa opeteltu tuollaisia lyhenteitä joten eivät ne ns. ihan yleissivistystä ole.
80 luvuku voi olla lähellä noiden posti lyhenteiden aikaa, mutta ei niitä ole aikoihin ollut, ja joskus yritin goolettaa listaa, niin ei ihan heittämällä löytynyt.
Ja vuosikymmenten saatossa on tullut liuta uusi kuntia, joille ei luonollisestikkaan ole noita lyhenteitä.

Yritän sanoa että paikkakunalla asuva ei välttämättä tunnista jostain SJK lyhennettä, tai no jalkapalloa seuraava .

Suositan tuoreempia nimiä, hyvinvointi alueiden nimiä, niin etelän asukit ihan pihalla iäestä riippumatta. :-)
 
Miten voin tehdä myynti ilmoituksen kun näkyy ettei minulla ole oikeuksia? Kaveri suositteli tätä kauppapaikaksi ja täällä ei voi edes myydä?
 
Miten voin tehdä myynti ilmoituksen kun näkyy ettei minulla ole oikeuksia? Kaveri suositteli tätä kauppapaikaksi ja täällä ei voi edes myydä?
Aloita lukemalla säännöt. Tärkeimmät kohdat ja vastaus kysymykseesi löytyy tämänki sivun ylhäältä.

Näyttökuva 2026-06-02 kello 20.33.20.png
 
Peräänkuuluttaisin edelleen kokonaisen kaupungin merkkaamista jokaisen ilmoituksen otsikkoon. Esimerkki:


E-P/SJK → 7 merkkiä
Seinäjoki → 9 merkkiä

Lyhenne säästää tilaa kahden merkin verran. Tiedän, että suurin osa lyhenteistä on peruskauraa ja yleissivistystä. Tiedän, että kaupungin saa tietää sekunnissa klikkaamalla ilmoitukseen. Tiedän olevani kukkahattutäti, ja haluaisin muokata seuraavaa ohjetta:



- Kirjoita kuvaava otsikko ja lisää Myydään-etuliite. Jos tuote on noudettavissa, paikkakunnan lisääminen otsikkoon ilman lyhenteitä on suotavaa (esim. Helsinki, ei HKI).

Itseäni ärsyttää kun yrittää etsiä vaikka Turun alueen myynti-ilmoituksia hakusanalla "Turku" niin *tku* ei todennäköisesti tule haun tuloksiin 😒
 
Itseäni ärsyttää kun yrittää etsiä vaikka Turun alueen myynti-ilmoituksia hakusanalla "Turku" niin *tku* ei todennäköisesti tule haun tuloksiin 😒
Ku ois vielä jotenki näkyvämmin tyrkyllä paikkakunta tageihin, nii sitäki varmaa käytettäisiin sitten enemmän. Sinnehä se periaatteessa pitäisi myös sääntöjen mukaan lisätä. Enpä itsekkään ole muistanu koskaan.

ehkäpä sekin jo auttais, jos tämän
Paikkakunta (ilmoita myös otsikossa ja tagissa):
muokkais muotoon
Paikkakunta (ilmoita myös otsikossa ja avainsanoissa):
Koska:

Näyttökuva 2026-06-06 kello 17.17.34.png
 
Kirjotan ja kysyn nyt täältä etten kohta ole epärehelliset kaupankävijät -palstalla.

Elikkäs.

Tälläset oli myynnissä, ilmoituksessa lukee
"Menee myös Toriin ja ToriDiili mahdollisuus."


1780858465482.png


19.42 (tänään) Joku torissa osti samaan hintaan toridiilillä kuin mulla on täällä. Käytännössä siis Torissa "HP":lla.

20:19 (tänään) @acid_ tarjosi HP:n

Hyvän myynti-käytännön ja toimintatavan mukaisesti, kummalle siis myyn? Minä oletan, että myyn Torissa tuolle (koska ilmoitukseen alunperin kirjoitin että myös Torissa myynnissä, tai kirjoitin että menee myös Toriin myyntiin, koska tänne julkaisen ennen toriin laittoa)
Vai sitten acid:ille?

Jokatapauksessa paha mieli tästä jollekkin jää :rolleyes: Valitettavasti en kerinnyt laittaa "myydyksi" kun tuossa oli 37 minuuttia väliä.
 
Kirjotan ja kysyn nyt täältä etten kohta ole epärehelliset kaupankävijät -palstalla.

Elikkäs.

Tälläset oli myynnissä, ilmoituksessa lukee
"Menee myös Toriin ja ToriDiili mahdollisuus."


1780858465482.png


19.42 (tänään) Joku torissa osti samaan hintaan toridiilillä kuin mulla on täällä. Käytännössä siis Torissa "HP":lla.

20:19 (tänään) @acid_ tarjosi HP:n

Hyvän myynti-käytännön ja toimintatavan mukaisesti, kummalle siis myyn? Minä oletan, että myyn Torissa tuolle (koska ilmoitukseen alunperin kirjoitin että myös Torissa myynnissä, tai kirjoitin että menee myös Toriin myyntiin, koska tänne julkaisen ennen toriin laittoa)
Vai sitten acid:ille?

Jokatapauksessa paha mieli tästä jollekkin jää :rolleyes: Valitettavasti en kerinnyt laittaa "myydyksi" kun tuossa oli 37 minuuttia väliä.

Ei tuossa mitään epäselvää ole? Kirjoitit ilmoitukseen, että menee muuallekin myyntiin.
 
Hyvän myynti-käytännön ja toimintatavan mukaisesti, kummalle siis myyn?
Aikahan se ratkaisee, kun on monessa paikkaa myynnissä. Pahaa mieltä ei sen kummemmin pitäisi jäädä selvästä asiasta, eikä tuollainen oikeuta tietenkään mihinkään palautteeseenkaan täällä eli ei tarvi käsittääkseni sellaista pelätä. Ei voi olettaa, että reaaliaikaisesti olisi ilmoituksia kyttäämässä ja päivittämässä, sehän voi olla joskus minuuteista tai jopa sekunneista kiinni missä tulee ensimmäinen tarjous.
 
Näin oletin itsekin, ja ilmoitin asiasta ostajalle yksityisviestillä pahoittelujen kera. Ostajalla oli asiasta eriävä näkemys (siksi halusin varmistaa täältä).
Näillä siis mennään. Mielestäni ei todellakaan olisi reilua tarjota Torin ostajalle 'ei-oota', koska hän ehti nappaamaan tuotteen aiemmin.
 
- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle, maksu- ja toimitusehdot täyttävälle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle.
Eli tuote ei ollut ostettavissa foorumin kautta. Näin näissä sitten käy kun roinaa myydään useassa paikassa samaan aikaan.
 
Eli tuote ei ollut ostettavissa foorumin kautta. Näin näissä sitten käy kun roinaa myydään useassa paikassa samaan aikaan.
Ensimmäinen hintapyynnön tarjoaja on torissa, jos siis on sama hintapyyntö. Ja se että sanoo tavaran olevan myynnissä myös muualla pitäisi kertoa että sen pyyntihinnan voi antaa siellä toisessa palvelussa myös. Joten torissa ostajalle menee.
 
Eli tuote ei ollut ostettavissa foorumin kautta. Näin näissä sitten käy kun roinaa myydään useassa paikassa samaan aikaan.
Kyllä se on ollut jo muutamat päivät täällä myytävänä, olisikohan viikko. Ja olisikohan ollut perjantaina kun päivitin hinnan tuohon, Toriin sekä tänne yhtä aikaa. Että tämä oli puhdasta (huonoa) tuuria että näin kävi.
Ensimmäinen hintapyynnön tarjoaja on torissa, jos siis on sama hintapyyntö. Ja se että sanoo tavaran olevan myynnissä myös muualla pitäisi kertoa että sen pyyntihinnan voi antaa siellä toisessa palvelussa myös. Joten torissa ostajalle menee.
Juu on, jos olisi torissa tarjonnut esim 34,95€ niin tottakai tänne olisin myynyt. Mutta ihan samaan 35€ hinnan myös Torissa maksoi.
 
Ensimmäinen hintapyynnön tarjoaja on torissa, jos siis on sama hintapyyntö. Ja se että sanoo tavaran olevan myynnissä myös muualla pitäisi kertoa että sen pyyntihinnan voi antaa siellä toisessa palvelussa myös. Joten torissa ostajalle menee.
Tori ei ole io-tech, täällä foorumilla oli HP tarjottu. Ja tämän alustan säännöistä keskustellaan.
Kyllä se on ollut jo muutamat päivät täällä myytävänä, olisikohan viikko. Ja olisikohan ollut perjantaina kun päivitin hinnan tuohon, Toriin sekä tänne yhtä aikaa. Että tämä oli puhdasta (huonoa) tuuria että näin kävi.

Juu on, jos olisi torissa tarjonnut esim 34,95€ niin tottakai tänne olisin myynyt. Mutta ihan samaan 35€ hinnan myös Torissa maksoi.
Sinänsä aika sopiva esimerkki tänne kun tuote on useammassa paikassa myynnissä ja sitten käy näin. Ja eikös se ole aika selkeätä, jos hp:n tarjoaja ei ole voinut ostaa tuotetta, niin se ei ole ollut täällä saatavilla? Kyllä siitä triidi oli joo. Ettei mene enempää epäselväksi, niin en tässä ole hakemassa sinulle mitään sanktioita tästä kyseisestä tapauksesta. Halusin vain nostaa esimerkin tästä useammasta paikassa myynnissä olevasta tavarasta.
Miten niin ei ollut? :D
Lue ylempi vastaus.
 
Tori ei ole io-tech, täällä foorumilla oli HP tarjottu. Ja tämän alustan säännöistä keskustellaan.

Sinänsä aika sopiva esimerkki tänne kun tuote on useammassa paikassa myynnissä ja sitten käy näin. Ja eikös se ole aika selkeätä, jos hp:n tarjoaja ei ole voinut ostaa tuotetta, niin se ei ole ollut täällä saatavilla? Kyllä siitä triidi oli joo. Ettei mene enempää epäselväksi, niin en tässä ole hakemassa sinulle mitään sanktioita tästä kyseisestä tapauksesta. Halusin vain nostaa esimerkin tästä useammasta paikassa myynnissä olevasta tavarasta.

Lue ylempi vastaus.
No mutta jos näin on niin ylläpidonhan täytyisi kieltää se että muualla saisi olla myynnissä samaan aikaan jos sääntö kerta määrää tavaran myytäväksi tällä foorumilla juuri tuollaisen kohdalla, ohittaen toisen alustan. Vähän sama kuin sanoisi "jos sait hintapyynnön mukaisen tarjouksen useilla alustoilla samaan aikaan, olet velvoitettu myymään tavaran io-tech foorumilla".

Itse ymmärrän tällaisen säännön että myydään sille joka ensimmäisenä tarjoaa, riippumatta missä alustassa tarjoaa. On hyvän kauppatavan mukaista eikä suosi alustaa.

Aina voit sanoa pahan mielen välttääksesi että "tämä tavara on jo myyty, en ehtinyt vielä poistaa"...
 
Ja eikös se ole aika selkeätä, jos hp:n tarjoaja ei ole voinut ostaa tuotetta, niin se ei ole ollut täällä saatavilla?
Teknisesti tuote oli ostettavissa, mutta ei vain ehditty päivittää tilannetta ennen kuin ostaja täällä teki tarjouksen. Jos ostaja ois tehny aiemmin sen tarjouksen, olisi saanut sen.

Vastaava jos joku toinen ois yv:llä tarjonnut aiemmin täällä, eikä olisi ehtinyt vielä päivittää ilmoitusta
 
No mutta jos näin on niin ylläpidonhan täytyisi kieltää se että muualla saisi olla myynnissä samaan aikaan jos sääntö kerta määrää tavaran myytäväksi tällä foorumilla juuri tuollaisen kohdalla, ohittaen toisen alustan. Vähän sama kuin sanoisi "jos sait hintapyynnön mukaisen tarjouksen useilla alustoilla samaan aikaan, olet velvoitettu myymään tavaran io-tech foorumilla".

Itse ymmärrän tällaisen säännön että myydään sille joka ensimmäisenä tarjoaa, riippumatta missä alustassa tarjoaa. On hyvän kauppatavan mukaista eikä suosi alustaa.

Aina voit sanoa pahan mielen välttääksesi että "tämä tavara on jo myyty, en ehtinyt vielä poistaa"...
Ei ole kielletty muualla myyminen, siitä pitää vain mainita myynti-ilmoituksessa.
 
Tori ei ole io-tech, täällä foorumilla oli HP tarjottu. Ja tämän alustan säännöistä keskustellaan.

Sinänsä aika sopiva esimerkki tänne kun tuote on useammassa paikassa myynnissä ja sitten käy näin. Ja eikös se ole aika selkeätä, jos hp:n tarjoaja ei ole voinut ostaa tuotetta, niin se ei ole ollut täällä saatavilla? Kyllä siitä triidi oli joo. Ettei mene enempää epäselväksi, niin en tässä ole hakemassa sinulle mitään sanktioita tästä kyseisestä tapauksesta. Halusin vain nostaa esimerkin tästä useammasta paikassa myynnissä olevasta tavarasta.

Lue ylempi vastaus.
Ymmärrän mitä haet takaa. Useammalla alustalla myymisestä voidaan olla montaa mieltä, mutta Tori tavoittaa yksinkertaisesti huomattavasti laajemman yleisön (hyvässä ja pahassa). Silloin kun on varaa valita, suosin itsekin aina tekkiläistä. Mutta varmaan riski on siinä, jos ruvetaan linjauksia vetämään että "io-techissä myynnissä olevat eivät saa muualla olla myynnissä", niin voisin kuvitella että aika moni tuote jää techissä ilmoittamatta. Ihan jo perustuen siihen että todella moni tuote täällä on myös Torissa tarjolla samalta myyjältä.

Myönnettäköön sekin, että joskus teen sitäkin että laitan halvemmalla tänne vs. Tori-hinta. Ihan jo siitä syystä että täältä tulee vähemmän ohareita/muita renkaan potkijoita. Torissa näitä on potenssiin x enemmän.

Vastaava jos joku toinen ois yv:llä tarjonnut aiemmin täällä, eikä olisi ehtinyt vielä päivittää ilmoitusta
Tämä. Monesti on tilanteita että nouto on sovittu vaikka 10€ halvemmalla (ihan täältä yv-viesteinä) mutta tätä en ole "varattu" tilaan päivittänyt. Tällöinkin jos tulisi HP tarjous niin olisi vähän tenkkapoo miten tässä mennään.
 
Tämä. Monesti on tilanteita että nouto on sovittu vaikka 10€ halvemmalla (ihan täältä yv-viesteinä) mutta tätä en ole "varattu" tilaan päivittänyt. Tällöinkin jos tulisi HP tarjous niin olisi vähän tenkkapoo miten tässä mennään.
Eihän tuossa ole mitään tulkintaongelmaa, jos on kaupat sovittu niin millään muilla tarjouksilla ei ole enää mitään merkitystä.
 
Kyllä tuo on sallittua, että tuote voidaan myydä siellä muualla, ennenkuin täällä tulee hp.
Aika kohtuutonta odottaa, että 37min ehtii aina päivittämään ilmoituksen, varsinkin, jos tämä sattui viikonloppuna, kun oli kaunista ulkona.

--

Jos näin ei saa tehdä, koko muualla myymisen konsepti on lakkautettava. Toimii ihan hyvin kuitenkin, niin en yksittäistapauksen takia koskisi, tai edes antaisi negatiivista kauppiaspalautetta, kun meni sääntöjen mukaan kuitenkin. Jos tässä on jotain todistettava, niin se tori-ilmoitus pitäisi varmaan näyttää paikalliselle ostajalle, jos epäilee. En kyllä näillä näytöillä epäilisi, mutta sen kanssa kaikki on mennyt ihan 100% sääntöjen mukaan. Valitettavaa se, että ilmoitusta ei ehditty päivittää, mutta ei sitä nyt voi kohtuudella olettaa, jos ei ollut koneen ääressä.
 
Kyllä tuo on sallittua, että tuote voidaan myydä siellä muualla, ennenkuin täällä tulee hp.
Aika kohtuutonta odottaa, että 37min ehtii aina päivittämään ilmoituksen, varsinkin, jos tämä sattui viikonloppuna, kun oli kaunista ulkona.

--

Jos näin ei saa tehdä, koko muualla myymisen konsepti on lakkautettava. Toimii ihan hyvin kuitenkin, niin en yksittäistapauksen takia koskisi, tai edes antaisi negatiivista kauppiaspalautetta, kun meni sääntöjen mukaan kuitenkin. Jos tässä on jotain todistettava, niin se tori-ilmoitus pitäisi varmaan näyttää paikalliselle ostajalle, jos epäilee. En kyllä näillä näytöillä epäilisi, mutta sen kanssa kaikki on mennyt ihan 100% sääntöjen mukaan. Valitettavaa se, että ilmoitusta ei ehditty päivittää, mutta ei sitä nyt voi kohtuudella olettaa, jos ei ollut koneen ääressä.
Itsellä nyt hiukan yllätyksenä että tuote meni noin lähellä toisiaan kaupaksi. Toi että vetoo tuohon että ulkona paistaa aurinko ja sataa kiviä ja lehmät lentää on aika... Puppua. Kummasti sitä myydään torissa kun aurinko paistaa ja sataa kiviä mut ei sitten tänne päivitellä tietoja. Silti tuo reilu 30min on kyllä sellainen aika, että kyllä siinä ajassa luulis tänne päivittävän että myyty. Toi jos aletaa vetoamaan johki säähän, nii kyllä varmasti muiltakin onnistuu että myy torissa ja viikon päästä päivittelee tänne "no ku oli nii kiva sää ja naapurin riitalla ei ollut rintsikoita" Jengi olis sillei ookoo, tämä hyväksytään
 
Itsellä nyt hiukan yllätyksenä että tuote meni noin lähellä toisiaan kaupaksi. Toi että vetoo tuohon että ulkona paistaa aurinko ja sataa kiviä ja lehmät lentää on aika... Puppua. Kummasti sitä myydään torissa kun aurinko paistaa ja sataa kiviä mut ei sitten tänne päivitellä tietoja. Silti tuo reilu 30min on kyllä sellainen aika, että kyllä siinä ajassa luulis tänne päivittävän että myyty. Toi jos aletaa vetoamaan johki säähän, nii kyllä varmasti muiltakin onnistuu että myy torissa ja viikon päästä päivittelee tänne "no ku oli nii kiva sää ja naapurin riitalla ei ollut rintsikoita" Jengi olis sillei ookoo, tämä hyväksytään

Pyh pyh, minulla on täälläkin yksi ostaja, joka sanoi ostavansa minulta näytönohjaimia, mutta ei vastannut ollenkaan yksityisviesteihin, ja kaksi päivää myöhemmin laittoi ilmoitukseen "En osta.". Eikä YV:llä vieläkään mitään.

Minä ainakin olin esim. 8h lauantaina ihan muualla menossa, josta en olisi vastannut mihinkään myyntiviesteihin, täällä tai torissa.
 
Pyh pyh, minulla on täälläkin yksi ostaja, joka sanoi ostavansa minulta näytönohjaimia, mutta ei vastannut ollenkaan yksityisviesteihin, ja kaksi päivää myöhemmin laittoi ilmoitukseen "En osta.". Eikä YV:llä vieläkään mitään.

Minä ainakin olin esim. 8h lauantaina ihan muualla menossa, josta en olisi vastannut mihinkään myyntiviesteihin, täällä tai torissa.
Niin juuri, kuten sanoin. Kyllä pystyi torissa myymään, mutta ei täällä. Sillä samalla vaivalla kun torissa hyväksyy ostot nii tuskin vie keneltäkää yöunia jos päivittää tiedot tänne. Asia erikseen jos tosiaan nörtti haluaa out of grid ja ei vastaile edes torissakaan. Tuossa juuri vedottiin siihen, että nii hyvä sää ja ei voi myydä. Kummasti silti torissa myytiin
 
Niin juuri, kuten sanoin. Kyllä pystyi torissa myymään, mutta ei täällä. Sillä samalla vaivalla kun torissa hyväksyy ostot nii tuskin vie keneltäkää yöunia jos päivittää tiedot tänne. Asia erikseen jos tosiaan nörtti haluaa out of grid ja ei vastaile edes torissakaan. Tuossa juuri vedottiin siihen, että nii hyvä sää ja ei voi myydä. Kummasti silti torissa myytiin
Mistä ihmeen oston hyväksymisestä nyt puhut? Ei Torissa kaupan syntyminen vaadi myyjältä mitään erillistä hyväksyntää missä myyjän olisi tarvinnut olla paikalla. Näet itsekin sen ilmoituksen minkä Tori on myyjälle antanut noista kuvista.

Ihan älytöntä odottaa että kaikki päivystäisi kännykkäänsä 24/7 jotta voivat sitten päivittää tiedon tänne ihan just tasan heti.
 
Niin juuri, kuten sanoin. Kyllä pystyi torissa myymään, mutta ei täällä. Sillä samalla vaivalla kun torissa hyväksyy ostot nii tuskin vie keneltäkää yöunia jos päivittää tiedot tänne. Asia erikseen jos tosiaan nörtti haluaa out of grid ja ei vastaile edes torissakaan. Tuossa juuri vedottiin siihen, että nii hyvä sää ja ei voi myydä. Kummasti silti torissa myytiin
Olisit laittanut tarjouksen 38min aiemmin, niin tuote olisi sinun.
 
Toi että vetoo tuohon että ulkona paistaa aurinko ja sataa kiviä ja lehmät lentää on aika... Puppua. Kummasti sitä myydään torissa kun aurinko paistaa ja sataa kiviä mut ei sitten tänne päivitellä tietoja. Silti tuo reilu 30min on kyllä sellainen aika, että kyllä siinä ajassa luulis tänne päivittävän että myyty.

Ei jumankauta. Tuote on myyty Torissa Osta heti- toiminnolla, kuten kuvasta näkyy. "Selitys" on sinällään turha, mutta täysin ok. Aivan sama millainen keli on ulkona, niin myyjä ei välttämättä edes huomaa tuossa ajassa, että tuote on mennyt kaupaksi. Lähtökohtaisesti hän ei ole mitään selitystä velkaa, vaan asiasta riittää ilmoitus, että tuotteesta on sovittu kaupat muualla ja siinä ei mitkään tuulesta temmatut eriävät näkemykset auta.

Aiemmin tuli vähän outoa juttua hinnasta. Ei sillä ole mitään väliä, vaan sovittujen kauppojen ajankohta ratkaisee, vaikka se olisi mennyt Torissa puoleen hintaan.

Sellainen vinkki, jota ei valitettavasti itsekään aina muista: ei kannata käyttää Osta heti- ominaisuutta Torissa jos tuote on muualla myynnissä, sillä jos tämä menisi toisin päin, niin tuonnehan ehtisi tulla jo Postin sovellukseenkin ilmoitus lähtevästä paketista ja joutuisi perumaan kaupat virallisemmin, kuin yhdellä foorumiviestillä. Tai no tässä tapauksessa taisi olla pitempi jankkaus.
 
Mistä ihmeen oston hyväksymisestä nyt puhut? Ei Torissa kaupan syntyminen vaadi myyjältä mitään erillistä hyväksyntää missä myyjän olisi tarvinnut olla paikalla. Näet itsekin sen ilmoituksen minkä Tori on myyjälle antanut noista kuvista.

Ihan älytöntä odottaa että kaikki päivystäisi kännykkäänsä 24/7 jotta voivat sitten päivittää tiedon tänne ihan just tasan heti.
Kyllä torissa on toridiilillä ainakin se, että myyjän pitää hyväksyä osto
 
Olisit laittanut tarjouksen 38min aiemmin, niin tuote olisi sinun.
Totta, kyse ei ole tästä nyt kuitenkaan. Kyse on siitä että miten täällä on toimittu ja miten toimitaan.

Kyllä on jännä miten ihmiset täällä vuosien aikana muuttuu ja muuttaa mieltään ja vain osa saa toimia miten haluaa, ja osa sitten komppaa tätä.
Kyllä muistelen jo muro aikaa ja kyllä täälläkin taisi aluksi olla niin, että hp:n huutaja täällä, nii tuote piti myydä sille vaikka olis jossain ehhehee-paikassa muualla ollut myymässä jo. Jos näin ei käynyt nii myyjä sai huutia, jopa bannia (no ehkä täällä banniääliö on ottanut vihdoin sille tehdyn lasten aaaaateeekoo kirjan käteen ja opiskellut sitä). Ja olen myös itse saanut aiheesta täällä huutia jopa korona-aikana. Kummasti nyt kun se tekee joku muu, nii jengi on sillei. et mitäs toi nyt ulisee, ja myyjä voi tehdä mitä haluaa.
No oli miten oli, kauppoja mun kanssa ei tullut. Silti hiton hyvä että tästä tuli keskustelua. Jospa opittais myös päivittelee tänne tietoja. Itsellä ainakin jopa luurissa toimii io-itku ni kyllä ne on tänne päivitelty jos on myyty muualla jotain, sillei heti. Koska kuten sanottua, bannimestarit täällä on koittanut ainakin mua opettaa tavoille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä torissa on toridiilillä ainakin se, että myyjän pitää hyväksyä osto
Eikä ole. Oletus on "osta heti", mitä tässäkin on käytetty kuten kuvista selvästi näet.

Valinnaiseksi saa sitten sen tarjouskaupan, missä tarjoukset toki pitää erikseen hyväksyä.

Se miten tällä foorumilla on toimittu, on että järjenkäyttö on sallittua, jopa suositeltavaa. Se että vänkää siitä että itse teki tarjouksen 38 min liian myöhään ja tuotetta ei sinä aikana oltu tänne ehditty päivittämään myydyksi, on kaukana järjenkäytöstä.
 
Mistä ihmeen oston hyväksymisestä nyt puhut? Ei Torissa kaupan syntyminen vaadi myyjältä mitään erillistä hyväksyntää missä myyjän olisi tarvinnut olla paikalla. Näet itsekin sen ilmoituksen minkä Tori on myyjälle antanut noista kuvista.

Ihan älytöntä odottaa että kaikki päivystäisi kännykkäänsä 24/7 jotta voivat sitten päivittää tiedon tänne ihan just tasan heti.
Toridiili ja osta heti -toiminto on aivan parasta. Monesti laitan molempiin paikkoihin myyntiin ja päivitän sitten ilmoituksen tänne myydyksi, jos menee torissa kaupaksi. Yleensä viive ainakin itsellä +12h, koska työ ja perhe on ensisijaisia. Lomalla ehtii enemmän päivystämään, mutta muuten en puhelimen ääressä juurikaan ole ennen iltamyöhää.
 
Jospa opittais myös päivittelee tänne tietoja.

Tänne ei opita päivittelemään tietoja alle tunnissa, sen pitäisi olla itsestäänselvyys. Mieti asiaa vaikka siltä kantilta, että jos myyjä on esim urheiluvuorolla tai vaikkapa työelämässä vailla mahdollisuutta katsella ilmoituksia, tai hän yksinkertaisesti vaikkapa nukkuu. Tai sitten hän on siellä ulkona aurinkoisella kelillä. Ihan absurdi ajatus, että tänne "opittaisiin" päivittämään tuote myydyksi alle tunnissa ihan kuin se olisi jostain osaamisesta kiinni.

Säännöissä ei ole mainintaa siitä, että tuotteita saisi myydä ainoastaan iotechissa, vaan päinvastoin suositellaan ilmoittamaan jos se on myynnissä muualla. Jos tuote on myynnissä vaikkapa neljässä paikassa, niin iotech ei ole mikään savannin isoin kameli, joka menee risteyksestä ensin ja muut väistää. Mielestäni aivan ihmeellistä oman navan tuijotusta alkaa vaatimaan jotain erityisasemaa tällaisessa tapauksessa, kun on selvästi se osapuoli, jonka ei kuulu saada tuotetta.

Ja olen myös itse saanut aiheesta täällä huutia jopa korona-aikana. Kummasti nyt kun se tekee joku muu, nii jengi on sillei. et mitäs toi nyt ulisee, ja myyjä voi tehdä mitä haluaa.

Koska kuten sanottua, bannimestarit täällä on koittanut ainakin mua opettaa tavoille.

Linkitäppä tapaus jos siitä oli yleistä juttua tai kuvaile tarkemmin. Kun edes silmäilee logiikkaasi tämän tapauksen osalta, niin olisin puulla päähän lyötynä mikäli tuo olisi mitään muuta kuin whataboutismia ja uhriutumista täysin eri tilanteesta.
 
Tänne ei opita päivittelemään tietoja alle tunnissa, sen pitäisi olla itsestäänselvyys. Mieti asiaa vaikka siltä kantilta, että jos myyjä on esim urheiluvuorolla tai vaikkapa työelämässä vailla mahdollisuutta katsella ilmoituksia, tai hän yksinkertaisesti vaikkapa nukkuu. Tai sitten hän on siellä ulkona aurinkoisella kelillä. Ihan absurdi ajatus, että tänne "opittaisiin" päivittämään tuote myydyksi alle tunnissa ihan kuin se olisi jostain osaamisesta kiinni.

Säännöissä ei ole mainintaa siitä, että tuotteita saisi myydä ainoastaan iotechissa, vaan päinvastoin suositellaan ilmoittamaan jos se on myynnissä muualla. Jos tuote on myynnissä vaikkapa neljässä paikassa, niin iotech ei ole mikään savannin isoin kameli, joka menee risteyksestä ensin ja muut väistää. Mielestäni aivan ihmeellistä oman navan tuijotusta alkaa vaatimaan jotain erityisasemaa tällaisessa tapauksessa, kun on selvästi se osapuoli, jonka ei kuulu saada tuotetta.





Linkitäppä tapaus jos siitä oli yleistä juttua tai kuvaile tarkemmin. Kun edes silmäilee logiikkaasi tämän tapauksen osalta, niin olisin puulla päähän lyötynä mikäli tuo olisi mitään muuta kuin whataboutismia ja uhriutumista täysin eri tilanteesta.
Linkitän itseni ulos kun niin hyvä sää, vastailen sitten joskus. Jos tuntuu siltä että haluaa vastata. Ei ole pakko vastailla, kun on hyvä sää tai urheilutunti
 
Linkitän itseni ulos kun niin hyvä sää, vastailen sitten joskus. Jos tuntuu siltä että haluaa vastata. Ei ole pakko vastailla, kun on hyvä sää tai urheilutunti

Tämä odotetun mukainen vastaus riittää vallan mainiosti ja kertoo kokonaisuudesta ihan tarpeeksi.

Näyttää olevan useammallakin epäselvyyttä ja muualla myyminen on kuitenkin melko yleistä, niin olisi varmaan ihan hyvä mainita säännöissä selkeämmin mitä tapahtuu jos muualla sovitaan kaupat ennen iotechiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä nyt hiukan yllätyksenä että tuote meni noin lähellä toisiaan kaupaksi. Toi että vetoo tuohon että ulkona paistaa aurinko ja sataa kiviä ja lehmät lentää on aika... Puppua. Kummasti sitä myydään torissa kun aurinko paistaa ja sataa kiviä mut ei sitten tänne päivitellä tietoja. Silti tuo reilu 30min on kyllä sellainen aika, että kyllä siinä ajassa luulis tänne päivittävän että myyty. Toi jos aletaa vetoamaan johki säähän, nii kyllä varmasti muiltakin onnistuu että myy torissa ja viikon päästä päivittelee tänne "no ku oli nii kiva sää ja naapurin riitalla ei ollut rintsikoita" Jengi olis sillei ookoo, tämä hyväksytään
Itselläni saattaa olla tälläkin hetkellä täällä ilmoituksia joita en muista, joihin on päivittämättä tän hetken tilanne koska niihin ei pääse helposti käsiksi. Sen jälkeen kun ne tipahtaa pari sivua taaksepäin ilman uppaamista niin se on bye bye. Olis hyvä jos omilla profiilisivuilla tai jossain olisi osio jossa näkyis omat myynti-ilmoitukset. Yksi idea olisi laittaa jokaisesta erikseen linkki ylös chromen kansioon, tai luoda oma tunnus pelkästään myynti-ilmoituksille.

Jollakin saattaa olla hakuun ohje joka löytää omat myynti-ilmoitukset?

On kieltämättä jo useaan kertaan tullut sanottua että "tämä on jo myyty aikoja sitten" ja kiitos kuka onkaan ilmoitukseni löytänyt, sain senkin pois lopulta.
 
Silti tuo reilu 30min on kyllä sellainen aika, että kyllä siinä ajassa luulis tänne päivittävän että myyty.
Yleensä kyllä, ja vietän itsekin paljon aikaa koneella tai puhelimen äärellä. Mutta kuten tässä on aiemmissa viesteissä jo todettu, elämä tarjoaa välillä yllättäviä tilanteita, joita ei voi aina valitettavasti ennakoida. (Ei aina edes siihen säähän liity, jos se jotakuta kiinnostaa niin tähän liittyi omassa perheessä tapahtunut ennakoimaton juttu)

Kyllä torissa on toridiilillä ainakin se, että myyjän pitää hyväksyä osto
Mulla oli se "osta heti" -nappi saatavilla tässä. Tarkoittaa siis sitä että kun joku siitä painaa ja maksaa rahat torille, niin Tori "myy" sen samantien hänelle ja lähettää mulle ne helposti/matkahuollon-koodit. Samalla lukittaen nuo rahat Torin omalle tilille josta ne sitten mulle vapautuu kun ostaja paketin saa.

Itsellä nyt hiukan yllätyksenä että tuote meni noin lähellä toisiaan kaupaksi.

1780910918343.png



Tämän enempää en aikaa pysty sinulle todistelemaan, että tosiaan Tori lähetti minulle sähköpostissa ne matkahuollon lähetyskoodit tuohon samaan aikaan, kun Torissa joku sen osti. Mitään "valikointia" en siis tässä tehnyt. Kyllähän se aika uskomattomalta kuulostaa, että viikon on ilmoitus pystyssä mutta lähes samaan aikaan tulee ostaja-halukkaat. Tälläistä se elämä ilmeisesti välillä on :tup:
 
Kirjotan ja kysyn nyt täältä etten kohta ole epärehelliset kaupankävijät -palstalla.

...

Jokatapauksessa paha mieli tästä jollekkin jää :rolleyes:
Ei pitäisi jäädä. Olisit voinut kuitata yksinkertaisesti iotech:n ostajalle, että kiitos tarjouksesta -ehti mennä juuri HP:lla toisaalle ja homma sillä selvä. Itselle on käynyt täällä foorumilla monta kertaa noin, että joko ostajana tai myyjänä joku muu on ehtinyt ennen. Ei tuosta pitäisi tulla mielenpahoitusta. Toista osapuolta voi tietenkin harmitta aettä kauppa meni ohi suun, mutta sitä tapahtuu eikä se ole myyjän vika. Mitään vahinkoa ei ole syntynyt kun asiasta heti ilmoitit -jos vetkuttaa 3 vuorokautta ennenkuin ilmoittaa, niin asia onkin vähän eri

Se ei pitäisi varsinkaan lisätä mielensäpahoitusta kenellekään, että avasit asiaa vielä todisteiden kera, että miksi et myynyt HP tarjonneelle. Mitään todisteluvelvoitetta täällä (tai sen puolesta Torissakaan) ei ole. Ylläpito on täällä aika aktiivista ja käsittääkseni he kyllä tarkistavat (ja pyytävät todisteita), jos on epäilys vilpillisestä toiminnasta. Jatka vain samaan malliin asiallista kaupankäyntiä :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 820
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom